Als je de moed hebt om de reacties door te lezen onder het artikel dan is het eerder exit mensheid 2050...Amphiebietje schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 06:24:
Yeah, GO mensheid:
Warmste week sinds 100.000 jaar
Mensheid exit voor 2100?
Commentaar lezen op NuJij is altijd met gevaar voor eigen mentale gezondheid. Toch altijd even schrikken hoe ongelofelijk veel ongelofelijk domme mensen er bestaan.martijn.s schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:18:
[...]
Als je de moed hebt om de reacties door te lezen onder het artikel dan is het eerder exit mensheid 2050...
Verwijderd
Het artikel vermeldt 10.000 jaar, maar het moet idd 100.000 jaar zijn (Eemian), toen het zeeniveau 6 tot 9 meter hoger was dan vandaag en de klimaatzones er zo uit zagen (hier was het tropische savanne):Amphiebietje schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 06:24:
Yeah, GO mensheid:
Warmste week sinds 100.000 jaar
Mensheid exit voor 2100?
:strip_exif()/f/image/2UKiaXWuhYp3d6esTwWaIZZN.jpg?f=fotoalbum_large)
Let wel: deze grafiek (bron) is in Fahrenheit, het laatste blauwe vertikale lijntje is vandaag:
/f/image/LDKatwIxhcBbe9fM4NDgeqfP.png?f=fotoalbum_large)
Er zit ook nog wat in de pijplijn. Volgens deze grafiek (bron) is het 20 miljoen jaar geleden dat we rond 420 ppm zaten, waarschijnlijk zullen we deze eeuw nog een record van 30 of 40 miljoen jaar breken, of in het slechtste geval 200 miljoen jaar (RCP 8.5). Met kantelpunten kan het snel gaan, sneller dan de RCP-scenario's voorspellen, want intussen weten we dat veel voorspellingen nu al te conservatief blijken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hiAln6v5OF7ZQP3GRZ7tuqN5.jpg?f=user_large)
Ter vergelijking met het leven op aarde (1 Ma is 1 miljoen jaar):
/f/image/IW4pQLI62zNZdNedgCCCEkr5.png?f=fotoalbum_large)
Meer info over El Nino in combinatie met de huidige opwarming:
Zet je maar schrap, waarschuwt de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO): ook de komende maanden worden ongekend heet. Elke El Niño is uniek, maar verwacht in elk geval gevolgen die voelbaar zijn tot ver in 2024, aldus de WMO. De vorige El Niño bracht onder meer recordregenval in China, voedselproblemen in Zuid-Afrika en extreme hitte in Brazilië. Ook vaste prik: meer orkanen in de Stille Zuidzee, meer hitte en droogte in het noorden van de VS, meer bosbrandgevaar in Australië en Indonesië.
Terwijl El Niño nog goed en wel op gang moet komen, buitelen intussen de formele en minder formele records en extremen over elkaar heen. Bloedheet is het onder meer in Moskou en in de zuidelijke Verenigde Staten, waar deze week 38 miljoen mensen te maken kregen met een of ander hitteplan, aldus de Amerikaanse klimaatdienst NOAA. Ontario (32 graden) opende ijshockeyhallen om burgers verkoeling te bieden. In China verbood Peking (40 graden) mensen om in de buitenlucht te werken.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2023 12:16 ]
Ik heb toen ik in Al-Ain (V.A.E) werkte in de jaren 80 ooit de temperaturen bij moeten houden voor een ziekenhuislab, en dat ging over de 50 (overdag, wat de minimum temperaturen waren weet ik niet meer). Gelukkig is Al-Ain heel erg droog, en bijna nooit regen, drie keer wat druppels regen in drie jaar tijd toen.Verwijderd schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 18:56:
Het record van warmste dag wereldwijd wordt al enkele dagen op rij gebroken, maar gisteren was er ook de hoogste minimumtemperatuur ooit in Afrika, namelijk 39,6 graden in het zuiden van Algerije, overdag is het er nu rond de 50 graden.
[...]
Het wereldrecord is 42,6 graden in Oman in 2018, wat een temperatuur, nog voor zonsopgang.
Verwijderd
Was dat een meting in een weerhut? Want anders is het moeilijk te vergelijken met een professionele meting die aan strikte voorwaarden moet voldoen, met oa. een dubbele laag van witte open jaloezieën: Wikipedia: Weerhutdurian schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:43:
[...]
Ik heb toen ik in Al-Ain (V.A.E) werkte in de jaren 80 ooit de temperaturen bij moeten houden voor een ziekenhuislab, en dat ging over de 50 (overdag, wat de minimum temperaturen waren weet ik niet meer). Gelukkig is Al-Ain heel erg droog, en bijna nooit regen, drie keer wat druppels regen in drie jaar tijd toen.
Ook in het M-O zie je een evolutie:
Nu zie ik daar heel frequent temperaturen van rond de 50 graden en daar is itt Al-Ain ook landbouwgebied dat nu onder zware druk staat."I’ve lived in Basra all my life,” said Al-Attar. “As a boy, the summer temperature never went much beyond 40C in summer. Today, it can surpass 50C.”
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2023 20:25 ]
Ja, dat was in een weerhut.Verwijderd schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:05:
[...]
Was dat een meting in een weerhut? Want anders is het moeilijk te vergelijken met een professionele meting die aan strikte voorwaarden moet voldoen, met oa. een dubbele laag van witte open jaloezieën: Wikipedia: Weerhut
Ook in het M-O zie je een evolutie:
[...]
Nu zie ik daar heel frequent temperaturen van rond de 50 graden en daar is itt Al-Ain ook landbouwgebied dat nu onder zware druk staat.
Verwijderd
Gisteren was het 38° op de poolcirkel in Canada (of correcter: 37,9° enkele km's onder de poolcirkel)
:fill(white):strip_exif()/f/image/8bojGeY4JCTGWnmFO1qcyxwH.png?f=user_large)
Groenland zit volledig rond het vriespunt (dooipunt?), met als koudste -5, dat is op 2 km hoogte:
/f/image/pbHHri11czJqwzzaXpmbhWY9.png?f=fotoalbum_large)
Recordtemperatuur voor juli (winter) op de zuidpool:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Jsroiv5AB81OHwvrtNOr05t5.png?f=user_large)
meer recente records hier
:fill(white):strip_exif()/f/image/8bojGeY4JCTGWnmFO1qcyxwH.png?f=user_large)
Groenland zit volledig rond het vriespunt (dooipunt?), met als koudste -5, dat is op 2 km hoogte:
/f/image/pbHHri11czJqwzzaXpmbhWY9.png?f=fotoalbum_large)
Recordtemperatuur voor juli (winter) op de zuidpool:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Jsroiv5AB81OHwvrtNOr05t5.png?f=user_large)
meer recente records hier
Er hangt opnieuw een Europees record in de lucht:
Hittegolf in Italië kan Europees record verbreken: temperaturen lopen op tot 48 graden
Er hangt een hogedrukgebied boven Spanje, Frankrijk, Duitsland, Polen en Italië. De hittegolf in Italië kan er zelfs voor zorgen dat het Europees hitterecord verbroken wordt. Het gaat om de eerste grote hittegolf die Italië dit jaar treft en dit na een lente en vroege zomer die gekenmerkt werden door stormen en overstromingen.
Een anticycloon – een hogedrukgebied – met de naam Cerberus zal ervoor zorgen dat de temperaturen woensdag in een groot deel van Italië boven de 40 graden Celsius uitkomen. Op de eilanden Sicilië en Sardinië wordt het het heetst: het kan daar 47 à 48 graden worden.
Verwijderd
Ik vind nergens een bron van die voorspelde 47-48 graden. Hier wordt er gesproken over pieken tussen 36 en 40 graden, en op de eilanden 'hoger dan 40 graden niet uitgesloten'. Edit: hier lees ik 43-45 graden voor Sardinië. Maar goed, de zomer is nog maar pas begonnen, de meeste records in Europese landen zijn eind juli en begin augustus.XWB schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:40:
Er hangt opnieuw een Europees record in de lucht:
[...]
Edit2: Bedoelen ze niet volgende week woensdag? Omdat men het ook heeft over 2 weken hitte.
Op Ventusky vind ik een piek tot 50 graden (nabij Foggia), maar een volle week is wel lang voor een accurate voorspelling. Dat is een voorspelling voor 14u, terwijl het daar rond 15u het warmst wordt.
:strip_exif()/f/image/S8TrNa9m2duSbTwLLTZGxzxT.jpg?f=fotoalbum_large)
37 graden in Oostenrijk
[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2023 12:59 ]
RTL roept het ook:Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:46:
[...]
Ik vind nergens een bron van die voorspelde 47-48 graden. Hier wordt er gesproken over pieken tussen 36 en 40 graden, en op de eilanden 'hoger dan 40 graden niet uitgesloten'. Edit: hier lees ik 43-45 graden voor Sardinië. Maar goed, de zomer is nog maar pas begonnen, de meeste records in Europese landen zijn eind juli en begin augustus.
Edit2: Bedoelen ze niet volgende week woensdag? Omdat men het ook heeft over 2 weken hitte.
Op Ventusky vind ik een piek tot 50 graden (nabij Foggia), maar een volle week is wel lang voor een accurate voorspelling. Dat is een voorspelling voor 14u, terwijl het daar rond 15u het warmst wordt.
https://www.rtlnieuws.nl/...uropa-vakantie-buienradar
Denk er trouwens eens aan dat deze zomer een van de koelste zomers is van de rest van je leven, en dat de temperaturen die we nu als hoog beschouwen in de toekomst (over bijv. 10 jaar) laag zullen zijn. Denk daar maar eens over na. Ik vind het apart om me dat te realiseren, dat dit gewoon een koele zomer is (ondanks el nino).
Een ander apart ding vind ik mensen die zeuren over de hitte. De mensheid kiest ervoor om zoveel co2 de lucht in te gooien, met het vliegtuig te gaan, etc etc, en dan toch zaniken over hoe heet het is. Gewoon niet erover zeuren als het je eigen keuze is.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Verwijderd
El Nino heeft nauwelijks impact op Europa, vooral in dit vroege stadium. In Europa hadden we zonder El Nino dus dezelfde zomer gehad. Maar 2023 is idd één van de koelste zomers van de rest van ons leven, tenzij de Golfstroom stilvalt?Salvatron schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:21:
[...]
RTL roept het ook:
Denk er trouwens eens aan dat deze zomer een van de koelste zomers is van de rest van je leven, en dat de temperaturen die we nu als hoog beschouwen in de toekomst (over bijv. 10 jaar) laag zullen zijn. Denk daar maar eens over na. Ik vind het apart om me dat te realiseren, dat dit gewoon een koele zomer is (ondanks el nino).
Tja, er heerst toch nog steeds het idee dat 'mooi weer' = 'warm en droog weer' is. Ook in het weerbericht: "morgen wordt het droog en zonnig met temperaturen tot 30 graden MAAR tegen het einde van de week zal het koeler en wisselvallig worden, daarna wordt het wel weer beter". Zelfs na een lange droge periode wordt regen nog steeds als iets slechts gezien.Een ander apart ding vind ik mensen die zeuren over de hitte. De mensheid kiest ervoor om zoveel co2 de lucht in te gooien, met het vliegtuig te gaan, etc etc, en dan toch zaniken over hoe heet het is. Gewoon niet erover zeuren als het je eigen keuze is.
Als CO2 een zwarte smog zou veroorzaken, waardoor we steeds minder ver kunnen zien, en door het blokkeren van het zonlicht de planeet zou afkoelen, dan zou het veel meer effect hebben op Noord-Europeanen. Ik denk dat men in Zuid-Europa intussen wel anders aankijkt tegen warmte.
Onderstaande is ws. fout?
In deze leuke grafiek zie ik rond 10000 BC een temperatuur van 1,4 graden onder het gemiddelde, met daarna een afvlakking naar 0 en sinds kort een sterke stijging naar +1. Dan kan je nooit aan een gemiddelde van 6 graden koeler uitkomen.John Rockstrom van het Potsdam Instituut voor Climate Impact Research wijst erop dat dit bijna 6 graden warmer is dan het gemiddelde van de voorbije 12.000 jaar (de laatste ijstijd liep ongeveer 11.700 jaar geleden af, red.).
En wat eerder al aan bod gekomen was:
Volgens klimaatwetenschapper Michael Mann van de universiteit van Pennsylvania beleefden we de afgelopen dagen en de voorbije week wellicht de warmste dagen op aarde van de voorbije 120.000 jaar.
Verwijderd
Zie je wel:Salvatron schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:21:
[...]
RTL roept het ook:
Ik vond die temperatuur ook op geen enkele kaart. Alle media hebben gewoon die uitspraak overgenomen. Het blijft wel zo heet tot midden/eind volgende week, maar dat is nog te lang om een exacte voorspelling te doen.“Die uitspraak van die Italiaanse weerman was best raar, in die zin dat ik die 49 graden nergens op de kaarten heb kunnen detecteren”, zegt Dehenauw. “Met andere woorden, die absolute recordtemperaturen (op 11 augustus 2021 werd in Floridia in de Siciliaanse provincie Syracuse met 48,8 graden een Europees record gevestigd, red) gaan we de komende dagen nergens halen.”
Nieuw onderzoek naar een gevolg waar men niet direct aan denkt:
A new Northwestern University study has, for the first time, linked underground climate change to the shifting ground beneath urban areas. As the ground heats up, it also deforms. This phenomenon causes building foundations and the surrounding ground to move excessively (due to expansions and contractions) and even crack, which ultimately affects structures' long-term operational performance and durability. Researchers also report that past building damage may have been caused by such rising temperatures and expect these issues to continue for years to come.
Voor de mensen die ook een filmpje wensen:In many urban areas around the globe, heat continuously diffuses from buildings and underground transportation, causing the ground to warm at an alarming rate. Previous researchers have found that the shallow subsurface beneath cities warms by 0.1 to 2.5 degrees Celsius per decade.
Known as "underground climate change" or "subsurface heat islands," this phenomenon has been known to cause ecological issues (such as contaminated ground water) and health issues (including asthma and heatstroke). But, until now, the effect of underground climate change on civil infrastructure has remained unstudied and little understood.
"If you think about basements, parking garages, tunnels and trains, all of these facilities continuously emit heat," Rotta Loria said. "In general, cities are warmer than rural areas because construction materials periodically trap heat derived from human activity and solar radiation and then release it into the atmosphere. That process has been studied for decades. Now, we are looking at its subsurface counterpart, which is mostly driven by anthropogenic activity."
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Verwijderd
In Phoenix, Heat Becomes a Brutal Test of Endurance
/f/image/iWZBpdvI8p44ewSKCjk4u1XK.png?f=fotoalbum_large)
In de landbouwvallei van California worden in het weekend ook temperaturen tot 48 graden voorspeld.
In het VRT nieuws ging het ook over het zuidwesten van de VS en het zuiden van Europa, maar er zijn momenteel simpelweg te veel hittegolven om allemaal te coveren: Noord-Afrika, Centraal Azië, China, Japan,...
/f/image/CUPsV3U0RdksfO0I3YxMY1Za.png?f=fotoalbum_large)
Inderdaad:
:strip_exif()/f/image/EHO71KrEdadDcr3ySc968Lgn.jpg?f=fotoalbum_large)
De CO2-toename lijkt nog te versnellen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/j34OZxE6SmrLY9XChla1acj4.png?f=user_large)
In het best case scenario, als we alles op alles zetten (wat niet zal gebeuren), zal de temperatuur pas in 2080 weer licht beginnen dalen, maar daarmee zal het smelten van de poolkappen en gletsjers niet stoppen, daarvoor zouden we terug naar de pré-industriële temperatuur moeten gaan. Hoewel, als ijskappen dunner worden komen ze vanzelf in een warmere regio en op Antarctica zijn er ook verschillende 'stoppen' van zee-ijs die landijs tegenhouden, die zullen dan ook weg zijn. Ik denk dat het sowieso nog honderden-duizenden jaren zal smelten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/v2sd8JMquG4YkmnbW4RpWT3j.png?f=user_large)
De slingerende straalstroom zal vanaf volgende week voor hittegolven gaan zorgen op de belangrijkste locaties waar voedsel verbouwd wordt, met mogelijke gevolgen op wereldwijde oogsten en voedselprijzen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/7AOcHaSWPLzTz5ypZoOKfzXx.png?f=user_large)
En dan komt dit er nog bovenop:
Prijs voor rijst stijgt naar hoogste niveau in twee jaar, El Niño dreigt te wegen op oogsten
En er komt nog een schep bovenop:In triple-digit heat, monkey bars singe children’s hands, water bottles warp and seatbelts feel like hot irons. Devoted runners strap on headlamps to go jogging at 4 a.m., when it is still only 90 degrees, come home drenched in sweat and promptly roll down the sun shutters. Neighborhoods feel like ghost towns at midday, with rumbling rooftop air-conditioners offering the only sign of life.
/f/image/iWZBpdvI8p44ewSKCjk4u1XK.png?f=fotoalbum_large)
In de landbouwvallei van California worden in het weekend ook temperaturen tot 48 graden voorspeld.
In het VRT nieuws ging het ook over het zuidwesten van de VS en het zuiden van Europa, maar er zijn momenteel simpelweg te veel hittegolven om allemaal te coveren: Noord-Afrika, Centraal Azië, China, Japan,...
/f/image/CUPsV3U0RdksfO0I3YxMY1Za.png?f=fotoalbum_large)
Inderdaad:
De CO2-toename lijkt nog te versnellen:
In het best case scenario, als we alles op alles zetten (wat niet zal gebeuren), zal de temperatuur pas in 2080 weer licht beginnen dalen, maar daarmee zal het smelten van de poolkappen en gletsjers niet stoppen, daarvoor zouden we terug naar de pré-industriële temperatuur moeten gaan. Hoewel, als ijskappen dunner worden komen ze vanzelf in een warmere regio en op Antarctica zijn er ook verschillende 'stoppen' van zee-ijs die landijs tegenhouden, die zullen dan ook weg zijn. Ik denk dat het sowieso nog honderden-duizenden jaren zal smelten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/v2sd8JMquG4YkmnbW4RpWT3j.png?f=user_large)
De slingerende straalstroom zal vanaf volgende week voor hittegolven gaan zorgen op de belangrijkste locaties waar voedsel verbouwd wordt, met mogelijke gevolgen op wereldwijde oogsten en voedselprijzen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/7AOcHaSWPLzTz5ypZoOKfzXx.png?f=user_large)
En dan komt dit er nog bovenop:
Prijs voor rijst stijgt naar hoogste niveau in twee jaar, El Niño dreigt te wegen op oogsten
Bron: 2023 is hard op weg een wereldwijd hitterecordjaar te worden'Een nieuw wereldwijd hitterecord hangt in de lucht. Dat zal vrijwel zeker gebeuren in 2024. En de kans groeit dat ook 2023 al recordheet wordt. Dat zeggen Amerikaanse klimaatwetenschappers tegen NU.nl, op basis van de nieuwste temperatuurmetingen.
Halverwege het jaar hebben de twee grootste Amerikaanse klimaatinstituten donderdag de balans opgemaakt: 2023 staat nu op plek 3 van heetste jaren. Maar er is een inhaalrace gaande, en het venijn zit vermoedelijk in de staart.
NOAA en NASA maken onder andere gebruik van een wereldwijd dekkend netwerk van satellietmetingen. Daarmee meten ze niet alleen de temperatuur boven land, maar ook boven de oceanen.
Uit die metingen blijkt dat de gemiddelde temperatuur op aarde steeds hoger wordt. Er komt elke tien jaar ongeveer 0,2 graden bij. Oorzaak is de steeds hogere concentratie broeikasgassen.
Maar er zijn ook pieken en dalen op de lijn. Jaren die wat koeler zijn, en jaren die er nog bovenuit steken. Die extra hete jaren volgen vaak op een El Niño. Dan is het water in de Grote Oceaan warmer dan normaal, en kan de atmosfeer de opgebouwde broeikaswarmte minder goed kwijt.
Begin mei was duidelijk dat El Niño naderde. Hoofd klimaatonderzoek van NASA Gavin Schmidt zei toen tegen NU.nl vrijwel zeker te zijn dat dit in 2024 zou leiden tot een nieuw wereldwijd hitterecord, met een kans van een op drie dat dit record ook in 2023 al zou sneuvelen.
We zijn twee maanden verder. El Niño is inmiddels een feit, en zal volgens de nieuwste verwachtingen tot in de lente van 2024 aanhouden. Ook nieuw zijn de temperatuurmetingen van juni. NOAA en NASA publiceerden donderdag hun analyses.
Conclusie: niet alleen in Nederland, maar ook wereldwijd was juni veruit de warmste junimaand ooit gemeten. En er blijkt meer te spelen dan alleen de gestaag opwarmende trend en El Niño. Zo is het water in de Noord-Atlantische Oceaan uitzonderlijk warm en bevindt zich heel weinig zee-ijs rond Antarctica.
Het is reden voor Schmidt om zijn voorspelling van twee maanden geleden aan te scherpen. "De kans is toegenomen naar zo'n 50 procent. Dat komt door de metingen van juni en een toenemende El Niño."
De eveneens gezaghebbende klimatoloog Michael Mann schat die kans nog aanzienlijk hoger in. "Ik denk dat het vrijwel zeker is dat 2023 een recordtemperatuur op aarde zal opleveren."
Mann publiceerde onderzoek in wetenschapsblad Nature, naar het gecombineerde effect van El Niño en klimaatverandering op de temperatuur. De laatste keer dat dit samenviel was in 2016 - voorlopig het wereldwijd heetste jaar ooit gemeten.
"Waar het op neerkomt is dat het nu bijna zeker is dat er wereldwijde temperatuurrecords breken telkens als we een nieuwe El Nino krijgen", zegt Mann. Volgens hem zal de onderliggende opwarming doorgaan zolang we grootschalig fossiele brandstoffen blijven verbranden.
Een eventueel temperatuurrecord in 2023 zal niet lang standhouden. Vanwege de vertraagde effecten van El Niño lijkt nu al zeker dat 2024 wereldwijd nóg warmer zal zijn.
Virussen? Scan ze hier!
Ik vrees dat de modellen niet snel genoeg aangepast kunnen worden aan de veranderende omstandigheden en onverwachte neveneffecten die nu optreden.
Risico is sowieso lastig omdat zaken deels gebaseerd zijn op de ‘ergste’ gebeurtenissen uit het verleden. En dat daarop voortgeborduurd wordt. Dus onderhandelingen gaan vaak uit van de minimale inspanning en verzekering richting de gewenste uitkomst.
Het uitrekenen van mogelijke uitkomsten duurt even en dan is de werkelijkheid toch weer even anders dan de verschillende scenario’s die al doorgerekend zijn.
De enige weg naar een oplossing is veel meer doen en sneller dan ‘in principe’ nodig is.
En dan al doende kijken waar je uitkomt en wat er aan bijsturing nodig is.
Maar ja dat gaat niet gebeuren.
Risico is sowieso lastig omdat zaken deels gebaseerd zijn op de ‘ergste’ gebeurtenissen uit het verleden. En dat daarop voortgeborduurd wordt. Dus onderhandelingen gaan vaak uit van de minimale inspanning en verzekering richting de gewenste uitkomst.
Het uitrekenen van mogelijke uitkomsten duurt even en dan is de werkelijkheid toch weer even anders dan de verschillende scenario’s die al doorgerekend zijn.
De enige weg naar een oplossing is veel meer doen en sneller dan ‘in principe’ nodig is.
En dan al doende kijken waar je uitkomt en wat er aan bijsturing nodig is.
Maar ja dat gaat niet gebeuren.
Verwijderd
Er lijkt wel meer aan de hand dan klimaatverandering + El Nino. Anders kan je toch nooit zulke bokkensprongen hebben? Die had je bij vorige El Nino's ook niet. Vooral de Noord-Atlantische temperatuur wordt normaal gezien amper beïnvloed door El Nino. Misschien is er wel een versnelling gaande die we nog niet door hebben. Dit lijken grafieken voor "The Day After Tomorrow"... Soms krijg ik er kippenvel van...
/f/image/AAQacfEobiKkLg3qcF7PAthC.png?f=fotoalbum_large)
Een bloedhete nacht op de Canarische eilanden:
Een bloedhete nacht op de Canarische eilanden:
:strip_exif()/f/image/Y6huEu82Bv9StfJRPH7Wa2bP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2023 12:50 ]
Ach, zolang je op nu.nl nog reacties ziet als "prima toch, hoeven we niet zo ver te reizen voor mooi weer, van mij mag het het hele jaar zo blijven" of "dit is niks nieuws, miljoenen jaren geleden was het ook al warm" of "dit is allemaal niet waar, dit is enkel een linkse hobby" of "goed voor mijn gasrekening!" ziet denk ik niet dat er ook maar iemand iets aan gaat doen.
Virussen? Scan ze hier!
"Ze kunnen het weer van morgen al niet voorspellen, laat staan hoe warm het in 2024 wordt."wildhagen schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:10:
Ach, zolang je op nu.nl nog reacties ziet als "prima toch, hoeven we niet zo ver te reizen voor mooi weer, van mij mag het het hele jaar zo blijven" of "dit is niks nieuws, miljoenen jaren geleden was het ook al warm" of "dit is allemaal niet waar, dit is enkel een linkse hobby" of "goed voor mijn gasrekening!" ziet denk ik niet dat er ook maar iemand iets aan gaat doen.

Ow ja, die was ik inderdaad nog vergeten. Minder intelligent (om het netjes uit te drukken) volk dat het verschil tussen weer en klimaat niet eens kent.WhySoSerious schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:24:
[...]
"Ze kunnen het weer van morgen al niet voorspellen, laat staan hoe warm het in 2024 wordt."
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Nee, in 2023-2024 zal het zijn: "Records? Dat komt door El Nino en dat is een natuurlijk fenomeen!" 
Een wetenschapper die praat over El Nino geloven ze dan wél...
Een wetenschapper die praat over El Nino geloven ze dan wél...
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2023 13:49 ]
Verwijderd
Klimaatmigranten binnen de VS:
Maine Is the New Florida for Climate Migrants
Maine Is the New Florida for Climate Migrants
‘Hell on earth’: Phoenix’s extreme heatwave tests the limits of survivalThe millions of Americans who migrated to the Sun Belt are now contemplating how to escape its blistering summers. In 2022, more out-of-state homebuyers in Maine came from Florida than from New York, and more came from Texas than Connecticut.
Er zijn veel mensen met brandwonden door het aanraken van hete objecten, bvb. autogordels of brievenbussen.“If the heatwave continues as predicted, Phoenix will have endured an 18-day stretch of temperatures above 110F (43C)”
Dit weekend worden er mogelijk nationale records op 3 continenten gebroken.The city’s hospitals and firefighters this week have been trying to help people who are seared by pavement that can register 160 degrees or hotter. They are treating patients whose temperatures are running as much as 10 degrees above normal by injecting them with frigid IV fluids, blasting them with evaporative cooling fans, and placing them in what look like small inflatable kayaks filled with ice.
Doctors at the burn center this week said they had 10 patients with contact burns serious enough to require hospitalization. The number of burn admissions has grown over the past decade, as temperatures have risen and days with extreme heat have become more common. In 2015, the hospital admitted 43 people during the summer months with burns. Last summer, that number rose to 85, and seven of the people died.
The most common cases, doctors here said, are elderly people who fall or those who are under the influence of fentanyl or other drugs and spend minutes or hours splayed on the pavement. Homeless people are particularly vulnerable.
But other cases involve freakish missteps — people burned by their seat belts or mailboxes. Swimmers attempting to walk across not-so-cool cool decks. The hospital has seen truckers who drive barefoot, step down onto a parking lot surface and end up badly blistered. On the hottest days, patients have been scalded by the water coming out of their garden hoses.
“That first burst of water out of there, it’s practically boiling,” said Kevin Foster, a physician and the director of the burn center.
/f/image/4fvnAXSu6OA81XfHPN2pEHvX.png?f=fotoalbum_large)
Hier leeft al serieus de gedachte om richting Noord Europa / Ijsland te migreren. Vind die hoge temperaturen echt niets lekkers aan en krijg er ook fysieke klachten van.wildhagen schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:10:
Naast de bekende zaken zoals slecht slapen en minder energie hebben, krijg ik ook last van warmte allergie. Mijn handen komen dan helemaal onder de uitslag te zitten omdat het zweet daar niet snel genoeg door mijn huid kan komen en dus ophoopt onder de huid. Dit gebeurt vanaf rond de 29-30 graden bij mij.
De lage gasrekening is overigens wel een prettig effect. Het is aannemelijk dat we winters gaan zien die 6-7 graden gemiddeld zijn binnen enkele jaren, waar de afgelopen winter 5,1 was.
https://www.knmi.nl/klimaat
Edit; even de reacties op nu.nl gelezen. Man, man, man. De helft van de reacties is het niveau van; 10 jaar geleden toen ik in Griekenland was, toen was het 41 graden. Dus dit is gewoon normaal.
[ Voor 17% gewijzigd door PWSteal op 15-07-2023 11:11 ]
Verwijderd
Nog eens een kosten-batenanalyse voor Vlaanderen:
Ook volledig van de pot gerukte reacties of trollen:
Nog een psychologische insteek:
De stroom intelligente mensen die er in gelooft is eindeloos, de wereld zou wat meer moeten luisteren naar 'jan met de pet' die op sociale media en krantenartikels reageert 
Interessant:
:strip_exif()/f/image/4KFqbOXtSMvWsVhyQBj6NPXO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ondertussen in China:
En dan lees je onder een artikel over de hittegolf in de VS - waarin het woord 'klimaat' zelfs niet vermeld wordt - het volgende:Naar aanleiding van weerrecordmaand juni zei weervrouw Jill Peeters in deze krant: ‘Dit zou overal in ons land voorpaginanieuws moeten zijn.’
De Troch: “Dit overtreft inderdaad alle klimaatmodellen. De globale gemiddelde opwarming gaat veel sneller dan verwacht. Elke tiende van een graad in de wereldwijde opwarming die er gemiddeld bij komt, maakt de omgeving van 140 miljoen mensen extra onleefbaar. Zij worden dan klimaatvluchtelingen, op zoek naar een nieuwe leefbare plek. Het is dus in het belang van iedereen dat er actie tegen de opwarming wordt ondernomen.
“Aan de gevolgen van de klimaatverandering en het extremere weer hangt ook een economisch prijskaartje. Voor Vlaanderen wordt de mogelijke schade vanaf 2050 geraamd op 2,5 miljard tot 7,5 miljard euro per jaar. Dat bedrag ligt veel hoger dan de kosten om ons aan te passen; die worden geraamd op 100 miljoen tot 1.650 miljoen euro per jaar. Als we niet voldoende investeren in aanpassing en het verder reduceren van onze CO2-emissies, krijgen we een torenhoge rekening gepresenteerd.”
Wat een domheid en kortzichtigheid, enkel omdat de status quo van hun levensstijl (niet levensstandaard) bedreigd wordt.Nog nooit gehoord van evolutie , de aarde doet wat ZIJ wil , de rest is regeringen die taksen incasseren op de kap van de burgers
Ook volledig van de pot gerukte reacties of trollen:
Of mensen die het totaal niet in perspectief kunnen plaatsen:Stuur die warmte maar naar hier,voor mij kan het niet warm genoeg zijn.30-35 graden noem ik fris.
Voordien werd het inderdaad nooit 'gemeten', de titel van het artikel is dus wel correct. Daarnaast bestaat de aarde geen miljoenen maar miljarden jaren (dat zal die persoon ook niet weten). 120000 jaar geleden was het volgens de huidige kennis wel iets warmer, maar toen ging het niet zo snel, was er nog geen landbouw en nog niet zo'n hoog bevolkingsaantal. Nu zijn de gevolgen dus veel groter.Hoogste temp ooit gemeten ?
Eigenlijk bedoelen ze sinds een goeie 100 jaar (sinds het begin van de metingen) als je dat vergelijkt met de miljoenen jaren dat de aarde bestaat is deze uitspraak niets anders dan misleidende en manipulatieve onzin.
Nog een psychologische insteek:
Om aan te sluiten bij de reacties op HLN: Alwéér een journalist en professor die mee in het klimaatcomplot zittenDe pandemie illustreert een boodschap van uw boek: dingen kunnen plots fundamenteel veranderen.
“Absoluut. Ik schrijf onder meer over wat we de normalcy bias noemen, de overtuiging die we allemaal hebben dat de dingen min of meer normaal zullen blijven of evolueren op een trage manier. Dat denken we. Daarom stapten velen op de Titanic niet in de reddingssloep, daarom willen veel mensen hun huis niet verlaten als de overheid hen daartoe verplicht omdat er een orkaan op komst is. We hebben het moeilijk om te geloven dat de wereld van het ene moment op het andere helemaal kan veranderen.”
Terwijl een exponentiële curve ineens kan omhoogschieten.
“Het woord ‘exponentieel’ wordt vaak gebruikt als men gewoon ‘heel groot’ of ‘heel snel’ bedoelt, maar het is iets bijzonders: iets groeit exponentieel als het groeit in proportie tot de afmetingen die het heeft: hoe groter iets is, hoe sneller het groeit. Bij het begin van de pandemie zagen veel politici dat niet, omdat er nog maar een paar besmettingen waren.”
Iets vergelijkbaars dreigt te gebeuren met het klimaat.
“Klimaatopwarming is ook een non-lineair proces, dat niet in een rechte lijn evolueert, maar ineens heel snel kan gaan. Een van de feedbackloops is die van het smeltende ijs. IJs weerkaatst het zonlicht. Stijgende temperatuur doet het ijs smelten, waardoor er minder zonlicht weerkaatst, waardoor de temperatuur stijgt, enzovoorts.”
Interessant:
:strip_exif()/f/image/4KFqbOXtSMvWsVhyQBj6NPXO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ondertussen in China:
:strip_exif()/f/image/qrtTdI5t8r9NZv7QImCffdhP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2023 17:18 ]
De wereld ligt op koers voor een opwarming van 2,7 graden. We zijn daarmee mijlenver verwijderd van de doelen in het Parijsakkoord. Maar er is ook een andere waarheid: tien jaar geleden stond de wereld er nog veel slechter voor.
En als de verduurzaming in dit tempo doorgaat, kan nog veel meer ellende worden voorkomen.
Kritiek op klimaatbeleid hoor je al gauw. Het zou niet snel genoeg gaan om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen. Of het zou juist miljarden kosten, en dat voor een druppel op een gloeiende plaat. Die kritiek klonk onlangs op het laatste klimaatpakket van het kabinet, dat de wereldwijde opwarming met slechts 0,000036 graden zou terugdringen.
Die ene druppel blijkt sowieso niet het hele verhaal te zijn: de totale daling van de Nederlandse uitstoot is veel groter. En die miljarden zijn vooral een investering in de energievoorziening.
Maar wat nou als we naar het geheel van klimaatbeleid van alle landen van de wereld kijken? Dan blijkt de optelsom van druppels toch een behoorlijk effectieve methode om de gloeiende plaat een flink stuk af te koelen.
Door de oplopende concentratie broeikasgassen is de aarde nu gemiddeld 1,2 graden warmer dan in 1900. De gevolgen daarvan zijn (sterk) vertraagd. We merken nu pas een deel.
De aarde zal bovendien nog verder opwarmen, zolang de concentratie broeikasgassen blijft stijgen. De wereldwijde CO2-uitstoot als gevolg van verbranding van fossiele brandstoffen bereikte in 2022 met 36,8 miljard ton zelfs een nieuw record.
We liggen momenteel dan ook op koers om de waargenomen opwarming nog ruim te verdubbelen, zegt Victoria Fischdick van het NewClimate Institute tegen NU.nl.
Bron, en meer info: Wereldwijd klimaatbeleid heeft in tien jaar tijd al een graad opwarming voorkomenMaar wat is dan het goede nieuws? Het goede nieuws is dat de wereld er tien jaar geleden nog veel slechter voor stond.
Het NewClimate Institute maakt samen met Climate Analytics doorrekeningen van het klimaatbeleid van alle landen. Die doorrekening heet de Climate Action Tracker. Op basis van het huidige beleid zou de aarde deze eeuw ongeveer 2,7 graden opwarmen. De doorrekening van 2013 kwam nog uit op 3,7 graden.
"De prognose is sinds het sluiten van het Parijsakkoord in 2015 met bijna een graad verbeterd", zegt Fischdick. "Maar ze is ook nog ver verwijderd van de limiet van 1,5 graden uit dat akkoord."
We danken de progressie aan beleid en prijsdalingen, zegt klimaatonderzoeker Detlef van Vuuren van de Universiteit Utrecht en het Planbureau voor de Leefomgeving. "De afbuiging van de temperatuurverwachting komt doordat we wat klimaatbeleid voeren en doordat energie uit zon en wind snel goedkoper wordt."
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Met een ondergrens van 2,2 en een bovengrens van 3,4 graden en op voorwaarde dat er verder geen verrassingen zoals feedback loops komen. De meeste zijn positief, wat negatief iswildhagen schreef op zondag 16 juli 2023 @ 06:42:
[...]
[...]
Bron, en meer info: Wereldwijd klimaatbeleid heeft in tien jaar tijd al een graad opwarming voorkomen

Positief:
Negatief:Carbon cycle feedbacks:Cloud feedback
- Arctic methane release
- Thawing permafrost peat bogs
- Hydrates
- Abrupt increases in atmospheric methane
- Decomposition
- Peat decomposition
- Rainforest drying
- Forest fires
- Desertification
Gas release
Ice–albedo feedback
Water vapor feedback
Ocean-warming feedback
In de modellen zitten enkel carbon cycle feedbacks, maar ws. met grote foutenmarges en intussen weten we dat IPCC-rapporten altijd nogal conservatief zijn.Blackbody radiation
Carbon cycleLapse rate
- Le Chatelier's principle
- Chemical weathering
- Net primary productivity
The global warming projections contained in the IPCC's Fourth Assessment Report (AR4) include carbon cycle feedbacks. Authors of AR4, however, noted that scientific understanding of carbon cycle feedbacks was poor.
:fill(white):strip_exif()/f/image/PY55YjsLTGYdxunBmqTXKvsu.png?f=user_large)
Er wordt ook vermeld dat de vooruitzichten sinds het klimaatakkoord in 2015 verbeterd zijn, maar daarvan is in de praktijk nog niets te zien, integendeel:
Ben ik nu pessimist of realist?
Verwijderd
In de VS wordt het nog heter, in het hele land. Het zeewater in Florida is nu even warm dan in de Perzische Golf: 36°. Het wereldrecord in de Perzische golf is 37,6°.
Enkele quotes:
Het rood is warmer dan 25°:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KLSyhcUfi3JQVdSUbXMdcb4X.jpg?f=user_large)
Death Valley in de VS:
Nieuw nationaal record in China: 52,2
Japan 40 graden + hoge luchtvochtigheid.
Enkele quotes:
Over de rest van de VS:In Florida breekt het zeewater met 36 graden alle records: ‘Je zweet gewoon onder water’
Het zeewater voor de kust van Florida breekt alle hitterecords. Even buiten hoofdstad Miami werd vorige week een ongeëvenaarde watertemperatuur van 36 graden Celsius gemeten: voor zwemmers te warm om af te koelen, voor koraal ronduit levensbedreigend. Padilla: “We gaan hier een enge, onbekende fase in.”
De zogenoemde ‘Sunshine State’ Florida, niet onbekend met warm weer, beleeft intussen zijn heetste jaar uit de geschiedenis. De dagelijkse temperatuur ligt hier tot 5 graden hoger dan gemiddeld. In hoofdstad Miami zijn sinds juni acht hitterecords gebroken, ter land, ter zee, en zonder einde in zicht.
Als tiener verruilde Pedro, zoals velen hier, het communistische Cuba voor het mondaine Miami. Hij was altijd al de snelste zwemmer die hij kende; een baan als strandwacht leek logisch. Dat is nu twintig jaar geleden. In al die tijd heeft hij zulke hitte niet meegemaakt. “Dit verandert mijn werk.” Het is 36 graden, de luchtvochtigheid bijna 100 procent – en alsnog liggen tientallen gebronsde strandgangers languit in de volle zon. “Ik snap niet dat iemand dit fijn vindt”, zegt Pedro. “Blijf toch thuis, mensen.”
Duiker Jen Pollom wijst op spierwitte plekjes die verschijnen op de oranje bladeren van het bedreigde elkhoornkoraal. “Bij deze hitte voelt koraal zich letterlijk ziek”, zegt ze terug aan boord. “Het begint algen af te stoten, zoals een mens bij koorts moet overgeven.” Het spierwitte skelet blijft achter. Zonder deze algen kan het koraal nog een maand overleven, voor het onherroepelijk sterft.
“Ik begin de hoop wel te verliezen”, zegt Pollom. Ze veegt strepen mascara van haar gezicht, uitgelopen door het zoute water. “De zomer is net begonnen. We hebben nog maanden vol hitte voor de boeg.”
In Florida kan de verhitte zee grote gevolgen hebben op de lange termijn. Meteorologen waarschuwen voor een oplopende kans op tropische stormen of orkanen later in het seizoen. Wetenschappers van de Colorado State University die eerder dit jaar nog een relatief rustig seizoen verwachtten, hebben hun voorspelling aangepast. Dit dreigt een stormachtige nazomer te worden.
Tweet van Peter D Carter (Director Climate Emergency Institute, IPCC expert reviewer)Naar verwachting zal zo’n 70 procent van alle Amerikanen komende week temperaturen beleven van boven de 33 graden Celsius. De oorzaak van dit extreme weer in de VS is een zogeheten ‘hittekoepel’, een meteorologisch fenomeen waarbij hoge luchtdruk als een deksel over een gebied blijft hangen en zo de warmte vasthoudt. Klimaatverandering leidt ertoe dat dit soort koepels vaker voorkomen, en toenemen in duur en intensiteit.
In Phoenix, Arizona, is al zestien dagen achtereen de 46 graden Celsius aangetikt. Zuid-Californië ziet vrijwel dagelijks nieuwe bosbranden uitbreken. In Las Vegas, Nevada, draait de EHBO overuren vanwege mensen met oververhitting. Volgens meteorologen kan in woestijndal Death Valley deze week nog het record sneuvelen van 56,7 graden Celsius – sinds 1913 de hoogste temperatuur ooit op aarde gemeten.
Noordelijker staten beleven andere vormen van extreem weer. Bij overstromingen in New York, New Hampshire en Vermont, veroorzaakt door ongebruikelijk zware regenval, kwamen afgelopen week minstens twee mensen om het leven. Meer dan tweehonderd mensen moesten door hulpdiensten worden gered.
In de staten Indiana, Kentucky, Ohio, Pennsylvania en West Virginia zijn burgers opgeroepen om binnen te blijven vanwege gevaarlijke onweersstormen. Colorado, Kansas en zelfs het noordelijke Chicago zonden waarschuwingen uit voor tornado’s.
Het rood is warmer dan 25°:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KLSyhcUfi3JQVdSUbXMdcb4X.jpg?f=user_large)
Death Valley in de VS:
Overdag was het 53,9WORLD RECORD of night temperature:
Badwater after midnight was still 120F/48.9C !
Never happened anywhere before.
Nieuw nationaal record in China: 52,2
Japan 40 graden + hoge luchtvochtigheid.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2023 15:17 ]
Het zuiden van Europa:
Het Italiaanse ministerie van Volksgezondheid heeft de hittewaarschuwingen aangescherpt. Het land maakt zich op voor een nieuwe week met extreem hoge temperaturen. In Rome zou het kwik dinsdag stijgen tot 43 graden Celsius in de schaduw, maar liefst 2,5 graden hoger dan het vorige record van 40,2 graden uit augustus 2007. En op Sicilië en Sardinië kan het zelfs richting 48,8 graden gaan, de hoogste temperatuur die ooit in Europa gemeten werd.
De term 'hitterecord' blijft het nieuws domineren:
Overzicht Wereldwijd extreme hitte: temperaturen stijgen naar recordhoogtes
Nieuw hitterecord in Rome: bijna 42 graden gemeten
Een regionaal weerstation heeft vandaag in Rome een temperatuur van 41,8 graden gemeten. Dat is de hoogste temperatuur ooit gemeten in de Italiaanse hoofdstad. Het vorige record, 40,7 graden, werd in juni vorig jaar gemeten.
In Rome en negentien andere grote Italiaanse steden geldt de komende dagen code rood vanwege de hitte. Vooral ouderen en andere kwetsbaren worden dringend verzocht de hitte zo veel mogelijk te vermijden. De hete zomer van vorig jaar eiste in heel Italië achttienduizend levens.
Recordtemperatuur in Catalonië
In Catalonië is dinsdag een nieuw hitterecord bereikt. In het weerstation in Figueres, de geboorteplaats van de surrealistische schilder Salvador Dalí, werd een temperatuur gemeten van 45,3 graden. Dat gebeurde om 15:10 uur in de middag.
Op dat moment was het nergens in Spanje warmer dan daar, in het uiterste noorden. Opvallend, want normaliter is vooral het zuiden van het Iberisch Schiereiland berucht om de hitte.
Heetste middernacht: haast vijftig graden
Probeer daar maar eens bij in slaap te vallen. In de nacht van zondag op maandag werd in Death Valley een temperatuur gemeten van 48,9 graden Celsius. Dat is geen officieel record, maar zou er vast een zijn als het werd bijgehouden, zeggen meteorologen tegen het Britse blad New Scientist.
De hitte werd gemeten tussen middernacht en één uur ’s nachts, na een dag waarop het maximaal 53,3°C werd. Later die nacht zou het afkoelen tot 41,6°C vroeg in de ochtend. Daarmee komt de snikhete nacht niet in de buurt van de hoogste minimum nachttemperatuur ooit gemeten, een wél officieel erkende statistiek. Dat record staat op naam van Oman, waar het kwik in juni 2017 ’s nachts eens niet onder de 44,2°C kwam.
In Miami is het 36 graden – in zee: ‘Je zweet gewoon onder water’
De Verenigde Staten beleven een historische hittegolf. Voor de kust van Florida breekt het zeewater alle hitterecords, met grote gevolgen niet alleen voor strandgangers, maar ook voor het toch al bedreigde koraal. ‘We gaan een enge, onbekende fase in.’
Samenvatting op nu.nlNieuw hitterecord in China: 52,2 graden Celsius
In de woestijn tussen Mongolië en Oost-Kazachstan is gisteren de hoogste temperatuur ooit in China gemeten geregistreerd: 52,2 graden Celsius. De temperatuur is nog wel ‘voorlopig’, benadrukt het Britse Met Office, dat het record gisteren bekendmaakte.
Het vorige hitterecord voor China stond op 50,6 graden. ‘Haast onvoorstelbaar’ dat dat record nu met ruim anderhalve graad wordt gepasseerd, schrijft milieuactivist Bill McKibben in een reactie. ‘De wereld staat in brand.’
[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 18-07-2023 21:56 ]
Verwijderd
Die 41,8 in Rome hadden we in 2019 al gehaald in Begijnendijk (BE)XWB schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:58:
De term 'hitterecord' blijft het nieuws domineren:
[...]
Samenvatting op nu.nl
De rest van Azië is ook heet:
:fill(white):strip_exif()/f/image/le1Lu21I4RiUVtoPsWtNhwlC.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/t5T90t3qXw4o5Zcd3qRwHBjV.png?f=user_large)
Dat lijkt niet zo heet, maar dat zijn vochtige tropische gebieden, waar het sneller ondraaglijk wordt.
Turkije is ook al lange tijd tot ver in de 40 graden:
/f/image/3xbBtZ1cUbMqVxXvcKNoU3WH.png?f=fotoalbum_large)
Spanje in 2100? (grondtemperatuur vandaag)
/f/image/vR4SVFksbyTprvVSuYhg1NsZ.png?f=fotoalbum_large)
Ter compensatie: -80 in Antarctica, met een gevoelstemperatuur van -110:
:fill(white):strip_exif()/f/image/zme2gTde2N6pLDYW7JfPyeMZ.png?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2023 22:30 ]
En met zoveel hitte blijft China's energiebehoefte ook maar stijgen. De wind- en zonneparken en waterkrachtcentrales kunnen niet snel genoeg gebouwd worden en daarom moeten de kolencentrales een tandje bijsteken:
Loeiheet China stookt vooral meer kolen
De ene na de andere hittegolf rolde de afgelopen maand over China. Maar in Zuidoost-China werd net een heel ander soort record gebroken: nog niet eerder was de elektriciteitsconsumptie er zo hoog.
Bedenkelijk, want hoewel het land veel investeert in wind- en zonneparken en waterkrachtcentrales, draait China voor 60 procent op kolencentrales. Afgelopen jaar nam de elektriciteitsproductie van kolencentrales toe met 14 procent. Het land draagt in zijn eentje zo’n 30 procent bij aan de totale werelduitstoot van broeikasgassen.
Met de welvaart steeg de afgelopen decennia ook de vraag naar airconditioning. Volgens cijfers die The New York Times citeert, had men in China in 1995 gemiddeld 8 airconditioners per 100 huishoudens. Inmiddels zijn dat er 148 per 100 huishoudens.
Verwijderd
Correspondent in de VS zit vast, door extreem weer op plaats van vertrek én op plaats van aankomst.
"Ook de conservatieve zender Fox News, die absoluut niets moet weten van klimaatmaatregelen, kan eigenlijk niets anders dan concluderen dat er iets extreems aan de hand is. De extremen zijn zo duidelijk, dat de politisering meevalt."
Even gaan kijken op Fox: artikel over passagiers die door de hitte flauwvallen nog voor het vliegtuig kan opstijgen: https://www.foxbusiness.c...triple-digit-temperatures
En een record in Phoenix:
Misschien wordt het politieke debat ooit toch nog objectief/wetenschappelijk:Correspondent in de Verenigde Staten Thomas Rueb ging naar Miami voor een verhaal over een historische hittegolf, dat je hier kunt lezen. Nu zit hij daar al dagen vast, doordat zijn vlucht naar New York steeds wordt geannuleerd door extreem weer op zowel plaats van vertrek als van aankomst. We bellen hem op.
Kun je zelf nog de humor inzien van de situatie of is het lachen je vergaan?
‘Ja, er zit natuurlijk wel poëtische synchronie in het feit dat ik een verhaal maak over extreem weer, en dat ik nu vastzit vanwege… extreem weer. Je wordt onderdeel van waar je over schrijft. Ik zou zondag vertrekken, maar op het moment zijn er door de hele VS behoorlijk hevige weersystemen. En in de omgeving van New York, waar ik woon, maar ook in omliggende staten als Massachusetts en Delaware, waren tropische stormen met enorme regenval.
‘En precies op het moment dat het in New York opklaarde, begon het hier in Miami te stormen met bliksemschichten die ik nog nooit heb gezien. Er zijn minstens honderden reizigers gestrand, onder wie ook veel journalisten.’
Kom je nog wel thuis?
‘Mijn vlucht zou over een paar uur moeten gaan, maar de seconde dat je belde was er een diepe bas van een onweersdreun hoorbaar. We gaan het zien, er is ook hiervoor gewaarschuwd. Er is enorm veel water uit de zee verdampt, dan ligt dit op de loer. Het voelt ergens niet meer dan logisch.
‘Wat echt verontrust, is dat je, op iedere plek in een andere vorm, ziet hoe kwetsbaar het land is voor klimaatverandering.’
Wordt dit extreme weer al gepolitiseerd?
‘Dat valt mee. Ook de conservatieve zender Fox News, die absoluut niets moet weten van klimaatmaatregelen, kan eigenlijk niets anders dan concluderen dat er iets extreems aan de hand is. De extremen zijn zo duidelijk, dat de politisering meevalt.
‘Het is de vraag of het ook echt tot ander beleid gaat leiden. Het is wel zo dat 70 procent van de Amerikanen temperaturen boven de 33 graden beleeft en een op de drie nu gewaarschuwd is voor de gevolgen van extreem weer. De staten in het zuiden en zuidwesten zijn daarbij het hardst getroffen, zoals Californië, Florida, Nevada en New Mexico. In die woestijnstaten lopen de temperaturen zo hoog op,dat het levensgevaarlijk wordt en het water schaarser. Bij Las Vegas loopt de temperatuur op tot 50 graden.’
"Ook de conservatieve zender Fox News, die absoluut niets moet weten van klimaatmaatregelen, kan eigenlijk niets anders dan concluderen dat er iets extreems aan de hand is. De extremen zijn zo duidelijk, dat de politisering meevalt."
Even gaan kijken op Fox: artikel over passagiers die door de hitte flauwvallen nog voor het vliegtuig kan opstijgen: https://www.foxbusiness.c...triple-digit-temperatures
En een record in Phoenix:
Doe er nog maar een dag of 8 bij:In de Amerikaanse stad Phoenix is het vandaag warmer dan 110 graden Fahrenheit, omgerekend ongeveer 43 graden. Dat is al voor de negentiende dag op rij, een record. Het oude record stamt uit 1974.
/f/image/RdPweqFQ8d9yix9Wv6pcc792.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2023 22:52 ]
die republikeinen blijven gewoon aan de gang, ze zijn tegen overheidsingrepen op de markt en willen doorgaan met fossiele brandstoffen, hierdoor zullen ze misschien klimaatverandering uiteindelijk wel erkennen maar nog steeds tegen klimaatmaatregelen zijn en in plaats daarvan aankomen met maatregelen zoals het planten van 1000 miljard bomen, in plaats van minder olie en gas te verbranden.Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:45:
Misschien wordt het politieke debat ooit toch nog objectief/wetenschappelijk:
https://apnews.com/articl...cce4397c0376e82bfa18b72c2
De republikeinen zijn heel goed in: fuck you, it got mine. Het boeit ze helemaal niets hoe de wereld er over 100 jaar uit zal zien. Zolang hun het maar goed hebben terwijl ze zelf leven. Problemen zijn ook helemaal geen problemen voor republikeinen, tot dat ze er zelf last van hebben. Genoeg voorbeelden waarbij iets pas een probleem is zodra ze er zelf mee te maken krijgen.Salvatron schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 00:14:
[...]
die republikeinen blijven gewoon aan de gang, ze zijn tegen overheidsingrepen op de markt en willen doorgaan met fossiele brandstoffen, hierdoor zullen ze misschien klimaatverandering uiteindelijk wel erkennen maar nog steeds tegen klimaatmaatregelen zijn en in plaats daarvan aankomen met maatregelen zoals het planten van 1000 miljard bomen, in plaats van minder olie en gas te verbranden.
https://apnews.com/articl...cce4397c0376e82bfa18b72c2
Ondertussen via onder andere Fox News iedereen zo boos mogelijk houden over dingen waar nog geen 0.01% mee te maken heeft zodat ze zelf hun zakken kunnen blijven vullen. Lekker mensen boos houden over 8 transgenders in vrouwensport ipv ook maar iets zeggen over de dingen waar de gemiddelde persoon uit de VS echt last van heeft of gaat krijgen. Zolang ze geld verdienen aan olie en andere vervuilende dingen moet de gemiddelde persoon natuurlijk niet weten dat het een probleem is. Dus mensen maar boos houden met onzin dingen die eigenlijk te klein zijn om uberhaupt een uitzending over te maken en juist daar het dagen over hebben. En het werkt, genoeg mensen stemmen tegen hun eigen belangen. Heb je geen vermogen van een paar miljoen ben je gek als je stemt op de republikeinen en toch heeft iemand als Trump gewonnen.
Met de republikeinen zal er helemaal niets worden gedaan tegen klimaatverandering. Mocht het zo erg worden dat mensen op bepaalde plekken niet meer kunnen leven dan verhuizen de mensen met geld naar een plek waar het beter is. Hoe het dan gaat met de mensen die achterblijven boeit ze niets. Ook hier zie je steeds meer mensen die boos zijn over de meeste belachelijke dingen waar ze nooit zelf iets van zullen merken. Wat dat betreft moet ik wel toegeven dat ze bij Fox hun werk perfect hebben gedaan. Mensen die niet geloven in de dingen waar ze last van krijgen en boos zijn over de dingen waar ze nooit iets van merken, om vervolgens tegen hun eigen belangen te stemmen. Helaas waait die shit vanuit de VS de hele wereld over.
Verwijderd
Een pleidooi om het weerbericht te verruimen. In nieuwsuitzendingen komt het niet altijd aan bod en met het weerbericht bereik je een heel groot publiek, ook mensen die minder goed geïnformeerd zijn of het probleem minimaliseren. Zo breng je iets wat iedereen zou moeten interesseren, in een uitzending dat iedereen interesseert.
(betaalartikel)
Stuur wereldleiders naar de heetste plek op aarde voor de ultieme klimaattopZo praten we veel over de rol van door fossiele brandstoffen veroorzaakte CO2-emissies, maar tonen we zelden parameters van koolstofdioxide in de atmosfeer rond de aarde. De ‘Keeling-curve’ stijgt sinds het begin van zijn metingen, aan een steeds sneller tempo. Zo zijn er nu 421,91 CO2-moleculen per miljoen deeltjes in de atmosfeer, ver boven Keelings startmeting rond de 320 ppm (deeltjes per miljoen) en bijna een verdubbeling sinds de Industriële Revolutie. De laatste keer dat CO2 boven de 400 ppm uitsteeg was volgens geologisch onderzoek drie tot vijf miljoen jaar geleden, voor de mens bestond. Ons weerbericht zou deze zorgwekkende CO2-trend kunnen opvolgen en regelmatig duiden.
Nog een klimaatveranderende variabele zijn de recordtemperaturen van het zeewater. Waarom krijgen we niet dagelijks de gemiddelde temperaturen van de Noordzee, de Atlantische Oceaan,... te zien? Hoeveel ijs verdwijnt per dag aan onze gletsjers en de Noord- en Zuidpolen? Wat zijn de bokkensprongen van de straalstroom, die op ons een impact hebben? En wat is de situatie van het bosbestand, dat CO2 opvangt?
Onze lokale weerpraatjes verdienen te worden verruimd tot een klimaatjournaal met klare wetenschappelijke taal. Niemand is beter geschikt dan onze weermannen en -vrouwen om de kijkers voor te lichten over klimaat-parameters. Meten is weten, want we moeten met zijn allen fossiele emissies verminderen en opvang in bossen vergroten. Alleen zo buigen we de Keeling-curve om.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2023 10:03 ]
Verwijderd
Vond je deze grafiek extreem?
Hij wordt nog extremer:
:strip_exif()/f/image/T06b4ZJuVw1tsvYAoU0ai9Zb.jpg?f=fotoalbum_large)
Van 1,2 naar 1,4 graden boven het gemiddelde.
We zitten nu zo ver boven het vorige record (voor deze tijd van het jaar) dan dat het vorige record boven het gemiddelde zat.
Voor wie het niet volgde, mogelijke oorzaken:
Uit een tweet:
Hij wordt nog extremer:
:strip_exif()/f/image/T06b4ZJuVw1tsvYAoU0ai9Zb.jpg?f=fotoalbum_large)
Van 1,2 naar 1,4 graden boven het gemiddelde.
We zitten nu zo ver boven het vorige record (voor deze tijd van het jaar) dan dat het vorige record boven het gemiddelde zat.
Voor wie het niet volgde, mogelijke oorzaken:
Elders werd ook geopperd dat het door de ontzwaveling van scheepsbrandstof kan komen. Zwavel heeft een afkoelend effect. Door El Nino kan het niet komen. Wat voor orkanen gaat dit geven in de VS waar het water rond Miami nu ook een recordtempertatuur bereikt heeft?Daar zijn verschillende oorzaken voor. Zo is er op dit moment een abnormale circulatie in de atmosfeer. Normaal gezien brengen passaatwinden vanuit het oosten koud water mee, alleen zijn die winden nu sterk afgenomen. Ook het Saharastof dat in normalere tijden de temperatuur mildert, wordt dit jaar minder waargenomen.
Uit een tweet:
Uit The Guardian:So, this is about language, but language matters.
I think the most dangerous idea in climate communications today is:
"The new normal."
Should global temperatures rise by a further 1C or more, which is widely predicted to happen by the end of the century barring a drastic reduction in emissions, Huber said Hansen was “broadly correct” that the world will be plunged into the sort of warmth not seen since 1-3m years ago, a period of time called the Pliocene.
“That is a radically different world,” said Huber of an epoch in which it was warm enough for beech trees to grow near the south pole and sea levels were about 20 meters higher than now, which would today drown most coastal cities.
“We are pushing temperatures up to Pliocene levels, which is outside the realm of human experience; it’s such a massive change that most things on Earth haven’t had to deal with it,” Huber said. “It’s basically an experiment on humans and ecosystems to see how they respond. Nothing is adapted to this.”
Previous shifts in the climate, spurred by greenhouse gases or changes in the Earth’s orbit, have caused changes to unfold over thousands of years. But as heatwaves strafe populations unused to extreme temperatures, forests burn and marine life struggles to cope with soaring ocean heat, the current upward spike is occurring at a pace not seen since the extinction of the dinosaurs 65m years ago.
“It’s not just the magnitude of change, it’s the rate of change that’s an issue,” said Ellen Thomas, a Yale University scientist who studies climate over geologic timescales. “We have highways and railroads that are set in place, our infrastructure can’t move. Almost all my colleagues have said that, in hindsight, we have underestimated the consequences. Things are moving faster than we thought, which is not good.”
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2023 09:27 ]
Bron, en veel meer info: 'Krankzinnige' hitterecords: 'I told you so', zeggen klimaatwetenschappersDe zomer van 2023 gaat de boeken in als de zomer van de hitterecords: in zeker honderdduizend jaar was het niet zo warm op aarde als de afgelopen maand. Ook werden de warmste week en de warmste dag ooit gemeten. Tegelijkertijd ontbreekt rond Antarctica een recordhoeveelheid zee-ijs en is het water van de Atlantische Oceaan warmer dan ooit.
"Ongeëvenaard", noemt het weer- en klimaatbureau van de VN de records. En dan zijn er nog de gelijktijdige hittegolven op drie continenten die honderden miljoenen mensen blootstellen aan temperaturen van boven de 40 of zelfs 50 graden.
Wat is er aan de hand? "Het is niet aardig om te zeggen, maar wat door mijn hoofd gaat is: I told you so, zegt klimaatwetenschapper Friederieke Otto. Al acht jaar onderzoekt Otto direct na een hittegolf, storm of zware regenval het verband tussen extreem weer en klimaatverandering. Deze zogeheten attributie-studies zijn een relatieve nieuwe tak in de klimaatwetenschap.
De vraag of de opwarming van de aarde een rol speelde bij het extreme weer, is niet zomaar met ja of nee te beantwoorden, zegt Otto. "Voor droogte of stormen hangt het af van de locatie en het seizoen. Maar voor hittegolven en veel zware buien weten we: die komen vaker voor, worden intenser en duren langer door klimaatverandering."
Otto noemt het sneuvelen van de hitterecords de afgelopen weken "absoluut geen verrassing", omdat het gebruik van fossiele brandstoffen nog steeds doorgaat. De uitstoot van broeikasgassen neemt nog altijd toe en de gemiddelde wereldtemperatuur blijft daardoor stijgen. "Hitterecords zullen keer op keer verbroken worden. Op veel meer plaatsen zal de temperatuur de 50 graden bereiken", zegt Otto.
Virussen? Scan ze hier!
Gedragsverandering van je huidige levensstijl is enorm lastig voor de meeste mensen, het komt er ook in het kort op neer dat je luxe en comfort moet gaan opgeven. Bijna niemand wil dat doen. Daarnaast zijn er genoeg mensen die niet willen begrijpen hoe je zelf impact op het klimaat kan maken.Salvatron schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:21:
[...]
RTL roept het ook:
Een ander apart ding vind ik mensen die zeuren over de hitte. De mensheid kiest ervoor om zoveel co2 de lucht in te gooien, met het vliegtuig te gaan, etc etc, en dan toch zaniken over hoe heet het is. Gewoon niet erover zeuren als het je eigen keuze is.
Maar het is erg zorgelijk om te bedenken dat de hoeveelheid ijs wat nu aan het smelten is niet meer terug gaat komen als we vandaag stoppen met fossiele brandstoffen.
BlaBlaBla
Phoenix is een stad die zelfs zonder klimaatverandering nooit had moeten bestaan. Het slaat helemaal nergens op om daar een miljoenenstad te hebben. Was er geen airco uitgevonden had die stad niet met deze omvang bestaan.
Verwijderd
Dan had Irak in zijn geheel ook niet moeten bestaan, al heeft Irak wel een langere geschiedenis.PolarBear schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:23:
[...]
Phoenix is een stad die zelfs zonder klimaatverandering nooit had moeten bestaan. Het slaat helemaal nergens op om daar een miljoenenstad te hebben. Was er geen airco uitgevonden had die stad niet met deze omvang bestaan.
De voorspellingen voor Baghdad momenteel:
/f/image/OVbW1yWjO5TfVZqIEYXFRUgT.png?f=fotoalbum_large)
In het zuiden rond Basra is het nog heter:
/f/image/aMiD4MrRPXyeuLH5rLkD709L.png?f=fotoalbum_large)
En na een onverwacht hoge zeespiegelstijging zeg je dat ook voor al die steden die onder de zeespiegel zijn gebouwd? Waren er geen dijken uitgevonden dan hadden deze steden niet met deze omvang bestaan?PolarBear schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:23:
[...]Phoenix is een stad die zelfs zonder klimaatverandering nooit had moeten bestaan. Het slaat helemaal nergens op om daar een miljoenenstad te hebben. Was er geen airco uitgevonden had die stad niet met deze omvang bestaan.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat Phoenix zonder airco niet zo groot was geworden staat op wikipedia te lezen:
Tegen 1950 woonden er meer dan 150.000 mensen in Phoenix. De groei zou zich doorzetten in de jaren 50, voornamelijk dankzij de vooruitgang op het vlak van airconditioning.
Wikipedia: Phoenix (Arizona)
By 1950, over 105,000 people resided in the city and thousands more in surrounding communities.[23] The 1950s growth was spurred on by advances in air conditioning, which allowed homes and businesses to offset the extreme heat experienced in Phoenix and the surrounding areas during its long summers. There was more new construction in Phoenix in 1959 alone than from 1914 to 1946.[59]
Wikipedia: Phoenix, Arizona
Tegen 1950 woonden er meer dan 150.000 mensen in Phoenix. De groei zou zich doorzetten in de jaren 50, voornamelijk dankzij de vooruitgang op het vlak van airconditioning.
Wikipedia: Phoenix (Arizona)
By 1950, over 105,000 people resided in the city and thousands more in surrounding communities.[23] The 1950s growth was spurred on by advances in air conditioning, which allowed homes and businesses to offset the extreme heat experienced in Phoenix and the surrounding areas during its long summers. There was more new construction in Phoenix in 1959 alone than from 1914 to 1946.[59]
Wikipedia: Phoenix, Arizona
[ Voor 40% gewijzigd door Salvatron op 21-07-2023 05:12 ]
Mensen willen ook niet snappen dat gedragsverandering van boven opgelegd moet worden. Met zachte hand of harde hand moet er genudged worden.Strider schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:20:
Gedragsverandering van je huidige levensstijl is enorm lastig voor de meeste mensen, het komt er ook in het kort op neer dat je luxe en comfort moet gaan opgeven. Bijna niemand wil dat doen. Daarnaast zijn er genoeg mensen die niet willen begrijpen hoe je zelf impact op het klimaat kan maken.
Het was ook de leider van de Neanderthalerstam die besloot om van kamp te wisselen en de rest moest gewoon volgen. Maar partijen die wat strenger willen worden mbt vervuilend gedrag van partijen en burgers en/of vliegen willen inperken en dat soort dingen worden afgestraft.
Ons gedrag zal niet veranderen totdat Den Haag onder water staat of ineens alle oogsten in NL overal falen e.d.
Dit dus.
Zolang landen zoals India gewoon ontzettend hard blijven doorgroeien maakt het bar weinig uit wat wij hier doen, wat niet wil zeggen dat we niets moeten doen natuurlijk.FunkyTrip schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:09:
[...]
Mensen willen ook niet snappen dat gedragsverandering van boven opgelegd moet worden. Met zachte hand of harde hand moet er genudged worden.
Het was ook de leider van de Neanderthalerstam die besloot om van kamp te wisselen en de rest moest gewoon volgen. Maar partijen die wat strenger willen worden mbt vervuilend gedrag van partijen en burgers en/of vliegen willen inperken en dat soort dingen worden afgestraft.
Ons gedrag zal niet veranderen totdat Den Haag onder water staat of ineens alle oogsten in NL overal falen e.d.
BlaBlaBla
Ah… een whataboutism! Heerlijk! En dan ook nog lekker even afmaken door te zeggen: het ontslaat ons… landen als India, hele continenten als Afrika hebben nog geen 10% van onze welstand. Als wij als rijke landen al niet kunnen begrijpen dat de aarde op deze manier naar zijn grootje gaat, waarom verwacht je het van mensen die bijna niks hebben om op te geven?Strider schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:11:
[...]
Zolang landen zoals India gewoon ontzettend hard blijven doorgroeien maakt het bar weinig uit wat wij hier doen, wat niet wil zeggen dat we niets moeten doen natuurlijk.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Ik heb het niet over Afrika maar wel over India, ik weet niet of je ooit in India bent geweest maar mensen & bedrijven zijn daar niet met klimaar bezig. Wel met eigen welvaart.Zwerver schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:33:
[...]
Ah… een whataboutism! Heerlijk! En dan ook nog lekker even afmaken door te zeggen: het ontslaat ons… landen als India, hele continenten als Afrika hebben nog geen 10% van onze welstand. Als wij als rijke landen al niet kunnen begrijpen dat de aarde op deze manier naar zijn grootje gaat, waarom verwacht je het van mensen die bijna niks hebben om op te geven?
Maargoed, mijn punt was meer dat alleen regelgeving in Den Haag niet genoeg is, het moet Wereldwijd komen en dat zie ik nooit gebeuren, ook niet als het al veel te laat is.
BlaBlaBla
Ten eerste, als wij hier in NL 100% electrische auto's hebben rondrijden, huizen hebben geisoleerd, van het gas af zijn en overal stikstofreductie hebben bereikt, dan wordt onze directe leefomgeving een stuk prettiger. De lucht zal zeker in de randstad veel frisser zijn, omgevingsgeluiden afgenomen, natuurdiversiteit toegenomen etc etc. Dat zal zo zijn ongeacht wat India doet.Strider schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:11:
[...]
Zolang landen zoals India gewoon ontzettend hard blijven doorgroeien maakt het bar weinig uit wat wij hier doen, wat niet wil zeggen dat we niets moeten doen natuurlijk.
Ten tweede, hoe meer wij investeren en innoveren in dit soort ontwikkelingen des te groter is de kans dat andere landen hele stappen kunnen overslaan en direct onze next-gen innovaties kunnen inzetten. Levert ons ook een hoop geld op. Afrika heeft ook de hele vaste telefoonlijn-ellende overgeslagen en is direct overgegaan op mobiele- en satelliettelefonie.
En ten derde. Als wij onze zaakjes qua infrastructuur op orde hebben voor de echte olietekorten losbarsten, dan is de klap bij ons veel minder erg. Beter ons comfort geleidelijk afbouwen van 100% naar 80% procent dan bijna niets doen en ineens van 100% naar 60% moeten.
[ Voor 4% gewijzigd door FunkyTrip op 21-07-2023 10:48 ]
Dit dus.
Dat begrijp ik wel, ik heb jaren lang geen auto gehad terwijl ik met mijn salaris prima een auto kon betalen. Maar puur voor het klimaat heb ik toen die keuze gemaakt. Je wil niet weten hoeveel discussies ik wel niet in mijn omgeving heb gehad over waarom ik geen auto had en bijna alles met de fiets wilde doen. En nog steeds wilde niemand het begrijpen.FunkyTrip schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:46:
[...]
Ten eerste, als wij hier in NL 100% electrische auto's hebben rondrijden, huizen hebben geisoleerd, van het gas af zijn en overal stikstofreductie hebben bereikt, dan wordt onze directe leefomgeving een stuk prettiger. De lucht zal zeker in de randstad veel frisser zijn, omgevingsgeluiden afgenomen, natuurdiversiteit toegenomen etc etc. Dat zal zo zijn ongeacht wat India doet.
Ten tweede, hoe meer wij investeren en innoveren in dit soort ontwikkelingen des te groter is de kans dat andere landen hele stappen kunnen overslaan en direct onze next-gen innovaties kunnen inzetten. Levert ons ook een hoop geld op. Afrika heeft ook de hele vaste telefoonlijn-ellende overgeslagen en is direct overgegaan op mobiele- en satelliettelefonie.
En ten derde. Als wij onze zaakjes qua infrastructuur op orde hebben voor de echte olietekorten losbarsten, dan is de klap bij ons veel minder erg. Beter ons comfort geleidelijk afbouwen van 100% naar 80% procent dan bijna niets doen en ineens van 100% naar 60% moeten.
Overigens zijn elektrische auto's ook niet perse de oplossing of 1 van de oplossingen. Wat wij niet zien is dat hele natuurgebieden worden gesloopt om grondstoffen te delven om deze auto's te maken.
BlaBlaBla
Die doorlopen dezelfde stappen als wij al gedaan hebben. Waarbij ze de stappen veel sneller en schoner door gaan dan wij hebben gedaan. En zolang wij volop met zeer blijven concurreren hebben ze geen andere mogelijkheid dan te focussen op die welvaart. Want pas met die welvaart kun je de stap naar 'groen' fatsoenlijk maken.Strider schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:44:
[...]
Ik heb het niet over Afrika maar wel over India, ik weet niet of je ooit in India bent geweest maar mensen & bedrijven zijn daar niet met klimaar bezig. Wel met eigen welvaart.
Dat moet inderdaad wereldwijd gebeuren, maar zal overal moeten gebeuren. Ook bij ons dus, zeker omdat het voor ons makkelijker is om stappen te zetten.Maargoed, mijn punt was meer dat alleen regelgeving in Den Haag niet genoeg is, het moet Wereldwijd komen en dat zie ik nooit gebeuren, ook niet als het al veel te laat is.
[removed]
@Strider Ik ben nog nooit naar India geweest, maar de ecologische voetafdruk per capita is daar nog steeds extreem laag. Als iedereen zou leven zoals een gemiddelde Indiër is het klimaatprobleem, biodiversiteitsprobleem etc wel opgelost.
/f/image/srlAhQYIRdMarUJEzb38dzth.png?f=fotoalbum_large)
Onze voetafdruk is maar liefst 5x zo groot. Geen auto gebruiken is een kleine verlichting, maar er moet echt onwijs veel gebeuren vooraleer je klimaatneutraal bent of de aarde niet meer overbelast. Een elektrische wagen verbruikt 19 ton CO2 voor de productie ervan. Dat is evenveel als dat een persoon mag verbruiken op 10 jaren om CO2-neutraal te zijn. Zeg dus maar dag tegen eender welke wagen als we CO2-neutraal willen zijn.
/f/image/srlAhQYIRdMarUJEzb38dzth.png?f=fotoalbum_large)
Onze voetafdruk is maar liefst 5x zo groot. Geen auto gebruiken is een kleine verlichting, maar er moet echt onwijs veel gebeuren vooraleer je klimaatneutraal bent of de aarde niet meer overbelast. Een elektrische wagen verbruikt 19 ton CO2 voor de productie ervan. Dat is evenveel als dat een persoon mag verbruiken op 10 jaren om CO2-neutraal te zijn. Zeg dus maar dag tegen eender welke wagen als we CO2-neutraal willen zijn.
/f/image/apF2xpr5T3W56ZsNRKRHC3Nx.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Flipking94 op 21-07-2023 11:16 ]
Ik snap dat argument niet helemaal. Gaat dit om de huidige manier van auto's produceren of om een groene manier van auto's produceren?Flipking94 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:14:
Een elektrische wagen verbruikt 19 ton CO2 voor de productie ervan.
Als het gaat om de huidige manier, ja we zitten in een overgangsfase. Natuurlijk zal vrijwel alles wat we doen nog CO2 uitstoot opleveren. Ook als je ergens wandelt, dan zal de extra energie die je daarvoor gebruikt komen uit voedsel, dat ook weer met CO2 uitstoot geproduceerd en vervoerd is.
Als het gaat om de toekomst, dan vraag ik me af waarom het inherent 19 ton CO2 zou moeten kosten. In de toekomst zou alle plastic in een auto CO2 negatief moeten zijn om die plastics dan van bio-materialen gemaakt moeten worden. Staal kan met groene energie gewonnen, vervoerd en verwerkt worden. Hetzelfde geldt voor de produktie van accu's.
Die footprint is alweer 5 jaar oud. Je kunt beter naar het percentage per land kijken dan de gemiddelde voetafdruk per inwoner. Een maatregel van een overheid in India of de USA heeft zoveel meer impact dan wij hier met maar 18mil inwoners.Flipking94 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:14:
@Strider Ik ben nog nooit naar India geweest, maar de ecologische voetafdruk per capita is daar nog steeds extreem laag. Als iedereen zou leven zoals een gemiddelde Indiër is het klimaatprobleem, biodiversiteitsprobleem etc wel opgelost.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
BlaBlaBla
Maar als ik die kaart goed lees is die wel 4x zo laag als bij ons, maar nog steeds te hoog om sustainable te zijn. Dus extreem laag zou ik 'm niet noemen, hoogstens relatief laag.Flipking94 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:14:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor een gezin van vier dus 2.5 jaar budget. Als zo'n auto 12 jaar mee gaat zo'n 20% van het totaal. Dat is niet onmogelijk toch.Flipking94 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:14:
Een elektrische wagen verbruikt 19 ton CO2 voor de productie ervan. Dat is evenveel als dat een persoon mag verbruiken op 10 jaren om CO2-neutraal te zijn. Zeg dus maar dag tegen eender welke wagen als we CO2-neutraal willen zijn.
Regeren is vooruitschuiven
Ik denk dat je Nederland niet op zichzelf zou moeten zien op dit gebied, maar als heel Europa. Vanuit dat perspectief zijn wij gewoon een hele belangrijke factor.Strider schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:14:
[...]
Die footprint is alweer 5 jaar oud. Je kunt beter naar het percentage per land kijken dan de gemiddelde voetafdruk per inwoner. Een maatregel van een overheid in India of de USA heeft zoveel meer impact dan wij hier met maar 18mil inwoners.
Iedereen snapt wel dat Nederland niet in zijn eentje klimaatverandering ongedaan kan maken, maar dat is ook niet belangrijk. Het gaat erom dat iedereen zijn steentje gaat bijdragen, hoe groot of klein die ook is.
Ik heb werknemers in India en ik ben er meerdere malen geweest. Zoals we hier down under zeggen; yeah, nah. Is iedereen ermee bezig? Nee. 75% van de bevolking is bezig met overleven. Heeft meerdere baantjes om een klein beetje eten op tafel te zetten welke ze gekookt hebben op een open vuur, want gas, electra, etc is niet beschikbaar.Strider schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:44:
[...]
Ik heb het niet over Afrika maar wel over India, ik weet niet of je ooit in India bent geweest maar mensen & bedrijven zijn daar niet met klimaar bezig. Wel met eigen welvaart.
Maargoed, mijn punt was meer dat alleen regelgeving in Den Haag niet genoeg is, het moet Wereldwijd komen en dat zie ik nooit gebeuren, ook niet als het al veel te laat is.
Dat deel van de bevolking wat echter wel een (voor India) redelijk salaris heeft is echter wel degelijk bezig met klimaatverandering. Niet omdat ze nou zo begaan zijn met het klimaat, maar omdat ze zelf de hele wrange vruchten plukken op het moment.
En dan heb je nog de groep ‘hogere inkomens’ en die zijn zeer veel met klimaatverandering bezig. Immers is daar goed geld mee te verdienen voor ze.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
@phicoh wat is dat voor een argument, we zitten in een overgangsfase? Hoelang denk jij dan dat het gaat duren vooraleer we CO2-neutraal worden? Je leeft in een utopie als je denkt dat we echt CO2-neutraal worden. Gedurende de overgangsfase is er nog geen enkel moment geweest dat de CO2-uitstoot in dalende lijn ging wereldwijd, integendeel. De uitstoot blijft lineair stijgen:
:strip_exif()/f/image/QfkBqE1s1g2n63I4opItZ1Yb.jpg?f=fotoalbum_large)
CO2-neutraal moet je bijna als holbewoner leven om die term recht te kunnen doen. Zie ook mijn argumentatie in wereldwijde bevolkingsaantallen.
Wat maakt het trouwens uit of het gaat over de huidige manier of een groene manier van auto's produceren? Er bestaat nog geen 'groene' manier om auto's te produceren en dat zal er nooit komen. Je hebt vervoer nodig, machines nodig, smeltovens, delvers, grondstoffen ... Er is nog in de verste verte geen zicht op het produceren van auto's op een milieuvriendelijke manier. Gewoon omdat het er nooit zal komen. We moeten echt af van dit ridicule idee dat een wagen iets is dat mogelijk is in een CO2-neutrale toekomst. Die twee kunnen niet samen in een zin.
@Strider ik wist dat dit argument er ging komen, vandaar een nieuwe tekening. Punt blijft hetzelfde: India blijft per capita netjes onder hetgeen de aarde aankan, wij zitten er VER boven.
:strip_exif()/f/image/eN9OTnsEnnxKXD26VHsjCt3I.jpg?f=fotoalbum_large)
@T-MOB ik heb het dan alleen over het budget van de wagen hé. Geen fiets, geen voeding, geen kleding, geen sanitair, , geen vakanties, geen huis. Dat vind ik toch vrij extreem. En dat dus 2-3x (voor het aantal wagens dat je koopt in je leven). Dus in jouw mensenleven zou je dan 7,5j vrijwel niets mogen doen om de footprint van je wagen af te kunnen schrijven.
:strip_exif()/f/image/QfkBqE1s1g2n63I4opItZ1Yb.jpg?f=fotoalbum_large)
CO2-neutraal moet je bijna als holbewoner leven om die term recht te kunnen doen. Zie ook mijn argumentatie in wereldwijde bevolkingsaantallen.
Wat maakt het trouwens uit of het gaat over de huidige manier of een groene manier van auto's produceren? Er bestaat nog geen 'groene' manier om auto's te produceren en dat zal er nooit komen. Je hebt vervoer nodig, machines nodig, smeltovens, delvers, grondstoffen ... Er is nog in de verste verte geen zicht op het produceren van auto's op een milieuvriendelijke manier. Gewoon omdat het er nooit zal komen. We moeten echt af van dit ridicule idee dat een wagen iets is dat mogelijk is in een CO2-neutrale toekomst. Die twee kunnen niet samen in een zin.
@Strider ik wist dat dit argument er ging komen, vandaar een nieuwe tekening. Punt blijft hetzelfde: India blijft per capita netjes onder hetgeen de aarde aankan, wij zitten er VER boven.
:strip_exif()/f/image/eN9OTnsEnnxKXD26VHsjCt3I.jpg?f=fotoalbum_large)
@T-MOB ik heb het dan alleen over het budget van de wagen hé. Geen fiets, geen voeding, geen kleding, geen sanitair, , geen vakanties, geen huis. Dat vind ik toch vrij extreem. En dat dus 2-3x (voor het aantal wagens dat je koopt in je leven). Dus in jouw mensenleven zou je dan 7,5j vrijwel niets mogen doen om de footprint van je wagen af te kunnen schrijven.
[ Voor 6% gewijzigd door Flipking94 op 21-07-2023 13:44 ]
Je hoeft niet zonder te zitten. Als je de footprint van de auto uitsmeert over de levensduur van 12 jaar dan gebruik je met 4 personen 20% van je CO2-budget voor de auto. Er is dan 80% over voor de andere zaken. En dan is de levensduur van 12 jaar nog voorzichtig, als je kijkt naar Tesla's van 2013 dan gaan die nog aan hoge prijzen weg. En met indrukwekkende kilometerstanden. Er staan er een hoop op met meer dan 300.000km op de teller. Een gemiddelde Nederlandse automobilist doet daar meer dan 20 jaar over.Flipking94 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:33:
@T-MOB ik heb het dan alleen over het budget van de wagen hé. Geen fiets, geen voeding, geen kleding, geen sanitair, , geen vakanties, geen huis voor 2,5j met jouw gezin. Dat vind ik toch vrij extreem. En dat dus 2-3x (voor het aantal wagens dat je koopt in je leven). Dus in jouw mensenleven zou je dan met je gezin 7,5j zonder huis moeten zitten, zonder sanitair, eten, kleren, ... om de footprint van je wagen af te kunnen schrijven.
Regeren is vooruitschuiven
Als we willen dan zijn we in 2050 in Europa CO2 neutraal. We kunnen echt over 20 jaar op een groene manier auto's produceren.Flipking94 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:33:
@phicoh wat is dat voor een argument, we zitten in een overgangsfase? Hoelang denk jij dan dat het gaat duren vooraleer we CO2-neutraal worden? Je leeft in een utopie als je denkt dat we echt CO2-neutraal worden. Gedurende de overgangsfase is er nog geen enkel moment geweest dat de CO2-uitstoot in dalende lijn ging wereldwijd, integendeel. De uitstoot blijft lineair stijgen:
Maar de huidige aanname van vrijwel iedereen is je dan wel de hele tijd dezelfde welvaart moet houden. En daar gaat het natuurlijk mis.
We zouden bijv. kerosine hetzelfde kunnen belasten als benzine. Gewoon een kleine stap. Maar dan zou heel Nederland op z'n kop staan. Uiteindelijk kiezen we voor korte termijn belang. Er zal wel een omslagpunt komen, maar niemand weet wanneer.
@phicoh En dat is nu juist waar heel wat nuances in moeten voorkomen:
Ik denk echt dat je het allemaal erg rooskleurig inziet. Ondertussen is de EV al een 15j grootschalig op de markt, maar vertegenwoordigt slechts 13% van de nieuwe auto's die er gekocht worden in EU.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4BsF4oTOTHZMFvJX6K9tAB3w.webp?f=user_large)
Ongeveer dus een procentje per jaar. Reken maar uit hoelang het dan duurt om iedereen in enkel maar Europa om te schalen naar volledig elektrisch. Laat staan als alle fabrieken hiervoor aangepast moeten worden naar een 'groene' fabriek. Op dit moment is er nog niet eens een pilotplant van zo'n fabriek.
Ik blijf bij mijn standpunt. Je kan klimaatneutraal en een auto niet in dezelfde zin gebruiken. Een auto zal nooit een klimaatneutrale toekomst bieden. De hoeveelheid water die er 'verspild' wordt aan een wagen alleen al, het ethische aspect nog buiten beschouwing gelaten.
Op dit moment zijn verschillende landen in Europa inderdaad aan een dalende trend van CO2-uitstoot bezig, maar noem je dit CO2-neutraal? Je verplaatst gewoon je zware industrie naar andere landen buiten de EU en ja, dan word je inderdaad CO2-neutraal. Maar CO2-neutraal wereldwijd? Nee, dat gaat er niet komen.Als we willen dan zijn we in 2050 in Europa CO2 neutraal. We kunnen echt over 20 jaar op een groene manier auto's produceren.
Ik denk echt dat je het allemaal erg rooskleurig inziet. Ondertussen is de EV al een 15j grootschalig op de markt, maar vertegenwoordigt slechts 13% van de nieuwe auto's die er gekocht worden in EU.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4BsF4oTOTHZMFvJX6K9tAB3w.webp?f=user_large)
Ongeveer dus een procentje per jaar. Reken maar uit hoelang het dan duurt om iedereen in enkel maar Europa om te schalen naar volledig elektrisch. Laat staan als alle fabrieken hiervoor aangepast moeten worden naar een 'groene' fabriek. Op dit moment is er nog niet eens een pilotplant van zo'n fabriek.
Ik blijf bij mijn standpunt. Je kan klimaatneutraal en een auto niet in dezelfde zin gebruiken. Een auto zal nooit een klimaatneutrale toekomst bieden. De hoeveelheid water die er 'verspild' wordt aan een wagen alleen al, het ethische aspect nog buiten beschouwing gelaten.
/f/image/MCWgCTfWB0awuzOfSdjvth13.png?f=fotoalbum_large)
Zolang we het over auto's hebben, de Europse autoindustrie zal het niet accepteren dat autofabrikanten buiten Europa goedkope auto's produceren met uitstoot van CO2 als dat in Europa niet mag.Flipking94 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:07:
@phicoh
Op dit moment zijn verschillende landen in Europa inderdaad aan een dalende trend van CO2-uitstoot bezig, maar noem je dit CO2-neutraal? Je verplaatst gewoon je zware industrie naar andere landen buiten de EU en ja, dan word je inderdaad CO2-neutraal. Maar CO2-neutraal wereldwijd? Nee, dat gaat er niet komen.
Het wettelijk kader staat al klaar, hoewel er nog wat haken en ogen aanzitten. Het blijft bij 'als we willen'. Maar dan zal import in Europa in 2050 ook CO2 neutraal zijn.
Dat bedoel ik met dezelfde levensstandaard. Het kan niet omdat we allemaal 'recht' hebben op een auto. Dus als dat niet lukt dan gaan we maar door met CO2 uitstoten.
Natuurlijk kan het wel, maar het kan zijn dat we veel minder auto's kunnen produceren. Of dat we die auto's wel kunnen produceren, maar dat er geen markt voor is, want ze zijn te duur voor de meeste mensen. Niemand die het weet.
Kan je met waterstof staal maken, waarschijnlijk wel, maar we weten het niet echt. Daarom is het nu de tijd om staalfabrikanten een schop te geven dat ze wat moeten doen. Schroot verwerken met een vlamboog gebeurt al langer. Maar het kan zijn dat staal veel duurder wordt dan het nu is.
Waar Tata Steel eerder dit jaar beloofde om in haar productieproces over te gaan op (groene) waterstof om zo CO2-neutraal te worden beginnen ze nu toch te twijfelen en stellen die beslissing uit tot na de zomer.phicoh schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:18:
[...]Kan je met waterstof staal maken, waarschijnlijk wel, maar we weten het niet echt. Daarom is het nu de tijd om staalfabrikanten een schop te geven dat ze wat moeten doen. Schroot verwerken met een vlamboog gebeurt al langer. Maar het kan zijn dat staal veel duurder wordt dan het nu is.
Bron:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Bij Tata hadden alle zwaar vervuilende installaties allang gesloten moeten worden. Tata is een klassiek wingewest. Het geld gaat eruit, en je laat de rotzooi achter.Yaksa schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:28:
Waar Tata Steel eerder dit jaar beloofde om in haar productieproces over te gaan op (groene) waterstof om zo CO2-neutraal te worden beginnen ze nu toch te twijfelen en stellen die beslissing uit tot na de zomer.
Bron:
Verwijderd
Ook niet als we massaal zouden herbebossen? Dit zou allemaal eens grondig berekend moeten worden. Maar goed, zelfs als het niet zou lukken, kunnen we wel de toename van broeikasgassen vertragen. +2 graden tegen 2050 of +2 graden tegen 2200 is een groot verschil als je je landbouw moet omgooien, steden/dijken moet verhuizen/verhogen, migratiestomen moet beheersen,...Flipking94 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:33:
Milaan vandaag. Over enkele decennia tornado's zoals in de VS in Zuid-Europa?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2023 16:58 ]
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Verwijderd
En weer 0.1 graad er bij!
:strip_exif()/f/image/zgFkjWb2NJ1ctMAzyH9aNF3o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6Cq4QJNhdn5tPaG2LcDRRvPP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de Middellandse Zee is 4 graden warmer dan normaal voor deze tijd van het jaar.
:strip_exif()/f/image/zgFkjWb2NJ1ctMAzyH9aNF3o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6Cq4QJNhdn5tPaG2LcDRRvPP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de Middellandse Zee is 4 graden warmer dan normaal voor deze tijd van het jaar.
The extreme North Atlantic conditions that developed in recent months are likely due to a combination of dynamical factors, including stochastic weather anomalies, regional positive feedbacks and global-scale changes. The high rate of recent Arc warming is particularly noticeable due to the extreme SST anomalies it produced; however comparable warming over periods of ~4 to 6 months occurred previously in late winter to spring seasons of 1983, 1987, 1989 and 2010 (Figure 2), which preceded a wide range of late summer hurricane anomalies.
The dominant cause of the warm SSTs is dynamical (atmospheric circulations) that modify surface wind speeds (evaporation; apparently the largest factor) and clouds (solar radiation). Minor non-cloud radiative impacts: Hunga-Tonga is a global effect, sulfate ship tracks is local ocean effect primarily in northern hemisphere, wildfire impact on oceans is relatively rare and event driven, and African dust is a regular summer feature that is characterized by discrete events. Cloud variability in most locations will dominate over aerosol forcing in terms of impacts on sea surface temperatures. Some minor Atlantic Ocean cooling can be expected with Canadian smoke and Saharan dust.
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2023 12:37 ]
Ik denk dat je de job van je leven hebt gevonden @Verwijderd ;): Weerman!
Nu even alle gekheid daargelaten; je wordt toch deemoedig als je dagelijks deze cijfers ziet? Alleen al het feit dat we op dit moment 0.6°C boven de vorige piek zitten is al schrikwekkend. Zo'n groot verschil hebben we nog nooit gehad. Altijd 0,1 of 0,2°C.
En zoals je eerder al zei, ik denk dat we de piek nog niet bereikt hebben. Ik vraag me af welke gevolgen dit op dit moment heeft voor de biodiversiteit. Voor koraal moeten deze cijfers toch catastrofaal zijn, niet? Koraal is zeer temperatuurs- en zuurtegraadafhankelijk.
Nu even alle gekheid daargelaten; je wordt toch deemoedig als je dagelijks deze cijfers ziet? Alleen al het feit dat we op dit moment 0.6°C boven de vorige piek zitten is al schrikwekkend. Zo'n groot verschil hebben we nog nooit gehad. Altijd 0,1 of 0,2°C.
En zoals je eerder al zei, ik denk dat we de piek nog niet bereikt hebben. Ik vraag me af welke gevolgen dit op dit moment heeft voor de biodiversiteit. Voor koraal moeten deze cijfers toch catastrofaal zijn, niet? Koraal is zeer temperatuurs- en zuurtegraadafhankelijk.
Daarnaast heeft het verwarmen van de oceaan als gevolg dat die minder goed CO2 kan vasthouden. Dit is echt een onderbelicht effect van verwarming van de oceaan.Flipking94 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:54:
Ik denk dat je de job van je leven hebt gevonden @Verwijderd ;): Weerman!
https://www.pbs.org/newsh...may-be-pushing-it-too-farThe key to dissolving carbon dioxide is temperature. Cold water is better at dissolving and absorbing gasses like CO2 compared to warmer water, which is why a large amount of it gets dissolved in the ocean’s chilliest waters, according to the report. When that heavy water sinks to the deep sea, large portions of that CO2 can be stored for a long time.
De oceaan houd volgens het artikel 50 keer zoveel CO2 vast als onze atmosfeer en 20 keer zoveel als al het plantaardige leven op het land. Niet echt hoopgevend dus dat we onze grootste CO2 opslag aan het opwarmen zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door PWSteal op 22-07-2023 16:01 ]
Verwijderd
Niet alleen warmere oceanen, maar ook zuurdere oceanen (door te veel CO2) kunnen indirect minder goed CO2 opnemen.PWSteal schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:56:
[...]
Daarnaast heeft het verwarmen van de oceaan als gevolg dat die minder goed CO2 kan vasthouden. Dit is echt een onderbelicht effect van verwarming van de oceaan.
[...]
https://www.pbs.org/newsh...may-be-pushing-it-too-far
De oceaan houd volgens het artikel 50 keer zoveel CO2 vast als onze atmosfeer en 20 keer zoveel als al het plantaardige leven op het land. Niet echt hoopgevend dus dat we onze grootste CO2 opslag aan het opwarmen zijn.
Even gevraagd aan ChatGPT (je moet vaak doorvragen om to the point te komen);
Kenden jullie deze krater al? https://vrtnws.be/p.8eElOEdoMKalkvormende organismen: Zoals eerder vermeld, zijn kalkvormende organismen zoals koralen, schelpdieren en bepaalde planktonsoorten gevoelig voor oceaanverzuring omdat het hun vermogen om calciumcarbonaat te produceren voor hun schelpen en skeletten kan verminderen. Dit kan leiden tot een afname van hun populaties en daardoor de rol verminderen die ze spelen bij het opnemen en vastleggen van CO2 in de vorm van kalkhoudende structuren.
Organische koolstofproductie en afbraak: Oceaanverzuring kan ook de productie en afbraak van organische koolstof beïnvloeden. Organismen in de oceaan, zoals fytoplankton, voeren fotosynthese uit en nemen CO2 op uit de atmosfeer. Als gevolg van oceaanverzuring kan de productiviteit van bepaalde soorten plankton afnemen, wat de algemene opname van CO2 kan beïnvloeden.
Verstoring van mariene ecosystemen: Oceaanverzuring kan leiden tot verstoringen in mariene ecosystemen, wat van invloed kan zijn op de biodiversiteit en het evenwicht binnen deze ecosystemen. Veranderingen in de samenstelling van een ecosysteem kunnen op hun beurt van invloed zijn op de koolstofcyclus en de capaciteit van het ecosysteem om CO2 te absorberen en vast te houden.
Ik vond deze nog:
:strip_exif()/f/image/fdegkj7VgJxmluEviPrxcYhW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2023 23:49 ]
Weer een tool erbij om mee te "spelen": https://www.climate-solutions-explorer.eu/
Hopelijk dat, door het allemaal erg grafisch te maken, er meer mensen inzien dat er wel een verschil in gevolgen is bij 1,5 of 2 graad en erger.
Hopelijk dat, door het allemaal erg grafisch te maken, er meer mensen inzien dat er wel een verschil in gevolgen is bij 1,5 of 2 graad en erger.
IIASA recently launched the Climate Solutions Explorer -- a comprehensive resource that visualizes and presents vital data about climate mitigation, climate impacts, vulnerabilities, and risks arising from development and climate change.
"The platform offers a diverse range of content, including an interactive map that visualizes climate change impacts, national and regional data dashboards showcasing impacts and mitigation pathways, and articles covering a wide array of climate-related topics and countries. The website also provides publicly available data, allowing users to delve deep into their preferred areas of exploration," explains Edward Byers, a researcher in the IIASA Energy, Climate, and Environment Program and coordinator of the website.
[ Voor 52% gewijzigd door drooger op 23-07-2023 08:30 ]
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Ik heb net met de grafische tools zitten spelen, maar om eerlijk te zijn roept deze mij meer vragen op dan wat anders. Wat ik er vooral uithaal is dat Canada en Noord-Afrika (maar niet bij de Middellandse Zee) redelijke veilige plekken zijn om naar te "vluchten". En vooral Noord-Afrika twijfel ik erg over qua neerslag. Mogelijk dat ik iets verkeerd doe of de data verkeerd begrijp. Eigenlijk ga ik uit van beide.drooger schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:25:
Weer een tool erbij om mee te "spelen": https://www.climate-solutions-explorer.eu/
Eigenlijk zou er een Youtube kanaal moeten zijn (als die al niet bestaat) die juist per regio en/of per scenario de toekomst bespreek op basis van wetenschap en zo dus de informatie toegankelijk maakt. Het liefst wel met echte wetenschap en niet "wetenschap-light"
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Verwijderd
De Sahara bedoel je? Daar zie ik bij neerslag toch nog steeds een heel droge regio:DevWouter schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:45:
[...]
Wat ik er vooral uithaal is dat Canada en Noord-Afrika (maar niet bij de Middellandse Zee) redelijke veilige plekken zijn om naar te "vluchten". En vooral Noord-Afrika twijfel ik erg over qua neerslag. Mogelijk dat ik iets verkeerd doe of de data verkeerd begrijp. Eigenlijk ga ik uit van beide.
/f/image/gHGrWc7dLeqDfGbih7fUC9mx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/foFikJCnoM7xtPbwivLxdT8S.png?f=fotoalbum_large)
Iets anders: door ijsboringen weten we dat een groot stuk van Groenland 400.000 jaar geleden ijsvrij was, toen was er een temperatuurstijging van 1-1,5 graden en zorgde dat voor een zeespiegelstijging van 1,4 tot 5 meter (zonder het smelten van andere ijskappen mee te tellen). Nu gaan we naar 2,7 graden opwarming en rest enkel nog de vraag hoeveel eeuwen/milennia het smelten zal duren. Wat wel vast staat: daar kan geen dijkenbouwer tegenop, dus zal een groot deel van NL terug zee worden.
Klimaatvluchtelingen op Rhodos. Tja, hoe meer men vliegt, hoe zwaarder de branden zullen worden.Global average temperatures now are around 1.1C above pre-industrial records and the UN predicts a 66 per cent likelihood that at least one year will exceed 1.5C average warming by 2027.
In other words, we may have already pushed the climate beyond a state at which the north-west Greenland ice sheet completely melted at Camp Century.
Modelling by the researchers showed ice-free conditions at Camp Century contributed a minimum of 1.4 metres to sea level rise.
"We can say now that a temperature very similar to where we are with the planet today was capable of reducing the size of the Greenland ice sheet by at least the equivalent of a metre and a half of sea level, but maybe as much as five metres of sea level," Professor Bierman said.
That's the contribution from Greenland only and doesn't include other ice sheets like Antarctica.
[YouTube: More than 1,000 people forced to flee wildfires on Greek island of Rhodes]
Maar als je het vergelijkt met het 1.1 scenario (wat we dan maar als 'baseline' moeten nemen) zie je dat er niet zoveel verandert. Eigenlijk zie je qua neerslag geen enorme verschuivingen. Dus het zou inderdaad goed kunnen dat de delen van Noord-Afrika die nu bewoonbaar zijn bewoonbaar blijven.Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:38:
De Sahara bedoel je? Daar zie ik bij neerslag toch nog steeds een heel droge regio:
De grootste verandering zie je bij hittegolven. hittegolven boven het 95e percentiel komen nu wereldwijd weinig voor (duh). Bij 2 graden daling zit Indonesië 200 dagen per jaar in een P95 hittegolf. Hetzelfde geldt voor het equatoriale deel van Zuid-Amerika en centraal Afrika. Dat zijn geen temperaturen voor mensen.
BIj 3,5 graden breidt dat gebied zich uit; grotere delen van Afrika, het gehele noorden van Brazilië, Zuid-Oost Azië en grote delen van India worden onbewoonbaar.
[ Voor 5% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 23-07-2023 09:48 ]
Verwijderd
Voor neerslag klopt er idd iets niet, geen verandering tussen 1,2 en 3,5 graden.CVTTPD2DQ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:47:
[...]
Maar als je het vergelijkt met het 1.1 scenario (wat we dan maar als 'baseline' moeten nemen) zie je dat er niet zoveel verandert. Eigenlijk zie je qua neerslag geen enorme verschuivingen. Dus het zou inderdaad goed kunnen dat de delen van Noord-Afrika die nu bewoonbaar zijn bewoonbaar blijven.
Nova Scotia - Canada: zeer zware regenval (zwaarder dan in Wallonië in 2021) na hevige bosbranden in mei: https://vrtnws.be/p.YbdEM8d74
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2023 12:57 ]
Waar komt al die energie vandaan? Van de zon natuurlijk, maar waarom blijft er juist dit jaar zoveel hangen?Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:15:
En weer 0.1 graad er bij!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Echt door minder zwavel in de lucht? Want als dat zo is, dan zitten we in het "damned if you do, and damned if you don't" gebied...
Of is er iets anders toch nog koeler? (Ik krijg niet het idee).
Verwijderd
Hier staan nog enkele andere oorzaken: Verwijderd in "Klimaat: wetenschap en achtergronden"Jake schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:28:
[...]
Waar komt al die energie vandaan? Van de zon natuurlijk, maar waarom blijft er juist dit jaar zoveel hangen?
Echt door minder zwavel in de lucht? Want als dat zo is, dan zitten we in het "damned if you do, and damned if you don't" gebied...
Of is er iets anders toch nog koeler? (Ik krijg niet het idee).
Normaal gezien wordt de ene regio gecompenseerd door de andere, maar nu is alles (veel) warmer dan normaal. Het smelten op Groenland is ook extreem dit jaar: https://nsidc.org/greenland-today/
Deze zomer worden er ook veel nachttemperatuurrecords gebroken, een mooie illustratie van het broeikaseffect, waardoor de warmte 's nachts minder goed kan 'ontsnappen' (infrarood uitstraling naar de ruimte).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kvDM9vwwVYKRTw6rOM0kBC0D.jpg?f=user_large)
Het is dus een middernachtrecord, geen record van hoogste minimumtemperatuur in een etmaal.
Het vorige wereldrecord was van vorige week.
Na extreme hitte komt er ander noodweer aanzetten:
Noord-Italië, Oostenrijk en Slovenië zetten zich schrap voor een “extreem gevaarlijke” dag en nacht met noodweer. Volgens ESTOFEX, een Europese organisatie die zwaar weer voorspelt, is er risico op “gigantische hagelstenen en tornado’s”. Het heeft een waarschuwing van het hoogste niveau (level 3) uitgevaardigd voor het gebied, wat het maar zelden doet. In Zwitserland was het al prijs. In de stad La Chaux-de-Fonds vielen kort voor de middag zeker één dode en verschillende gewonden toen een torenkraan omwaaide. De wind bereikte daar een snelheid van maar liefst 217 kilometer per uur, aldus de Zwitserse weerdienst, die spreekt van “een vermoedelijke tornado”.
Ik zag net een bericht via diverse websites en tweets dat het rond La Chaux de Fonds en Locle in Zwitserland drastisch mis is gegaan. Er wordt gesproken over een windstoot van 217 km per uur en op 1500 meter hoogte zelfs 300 km. Ze vermoeden een tornado. Voor beelden en schade zie de volgende linkjes:Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:45:
Milaan vandaag. Over enkele decennia tornado's zoals in de VS in Zuid-Europa?
https://twitter.com/Weerm...tatus/1683431329042518016
https://www.srf.ch/news/s...terzelle-ueber-der-region
https://twitter.com/Meteo_FC_/status/1683462625890385920
Indrukwekkend. Zeker die laatste. Lijkt echt Amerika.
Edit: Nog 1 van de Franstalige Zwitserse omroep: https://www.rts.ch/info/r...une-violente-tempete.html Behoorlijk wat schade.
[ Voor 11% gewijzigd door martwoutnl op 24-07-2023 17:00 ]
Verwijderd
Live feed van het noodweer in Italië
De situatie is vergelijkbaar met het tornadoseizoen in Noord-Amerika:
Toeristen vluchten voor branden in Algeriije (minstens 34 doden daar, erg onderbelicht in onze media):
https://twitter.com/rgatess/status/1683621840671866880
Kuststeden bereiken er recordtemperaturen tot 48-49 graden.
Wereldrecord zeetemperatuur in Florida? Moet nog geverifieerd worden:
https://twitter.com/DrJeffMasters/status/1683660816610893826
De situatie is vergelijkbaar met het tornadoseizoen in Noord-Amerika:
Zo snel sloeg het weer om in Zwitserland: https://twitter.com/rgatess/status/1683658108718157824Komende dagen beter weer verwacht in Noord-Italië: "Maar weekend gaat weer helemaal verkeerde kant op"
Na nog een dag van mogelijk erg zwaar weer vandaag, zou het de komende dagen eindelijk wat rustiger moeten worden in Noord-Italië. Dat zegt weerman Nicolas Roose van Noodweer Benelux. "Maar lang zal dat niet duren, want komend weekend en volgende week wordt het weer in de regio opnieuw onstabiel", vertelt hij aan HLN.
Het extreme weer ontwikkelt zich volgens Roose op de scheidingslijn van erg warm weer in het zuiden en koelere lucht in het noorden. "Hitte die vanuit Noord-Afrika richting het noorden wil opschuiven, zit geblokkeerd op de lijn Spanje - Italië - West-Turkije. Sinds iets meer dan een week wil er ook steeds koelere lucht via Frankrijk de oversteek maken richting Italië en het zuiden. Op die grenslijn ontstaat dan instabiliteit, met zeer hoge waarden voor CAPE en windschering. Het gaat om zeer uitzonderlijke waarden, die vergelijkbaar zijn met die bij tornado's in Noord-Amerika."
Er is echter beterschap op komst. Of toch tijdelijk. "Voor de rest van de week zien we een stabilisatie optreden in Italië", aldus Roose. "Dat is echter tijdelijk. In het weekend en volgende week probeert koelere lucht opnieuw binnen te dringen in het bastion van grote hitte in het zuiden. Dan kan het boven Noord-Italië en de Balkan opnieuw tot intense onweersbuien komen. Het gaat om een geblokkeerd weerpatroon, een beetje zoals we dat bij ons ook zien."
Roose roept toeristen in de regio op om goed het weerbericht te volgen en voorzichtig te zijn. "Als je toenemende wolkenformaties en bliksemactiviteit ziet, moet je er rekening mee houden dat het om het zwaarste kaliber van onweer kan gaan. Ga dan niet naar buiten en probeer op voorhand al je wagen binnen te parkeren."
Toeristen vluchten voor branden in Algeriije (minstens 34 doden daar, erg onderbelicht in onze media):
https://twitter.com/rgatess/status/1683621840671866880
Kuststeden bereiken er recordtemperaturen tot 48-49 graden.
Wereldrecord zeetemperatuur in Florida? Moet nog geverifieerd worden:
https://twitter.com/DrJeffMasters/status/1683660816610893826
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2023 16:48 ]
Holy Shit.martwoutnl schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:47:
[...]
Edit: Nog 1 van de Franstalige Zwitserse omroep: https://www.rts.ch/info/r...une-violente-tempete.html Behoorlijk wat schade.
Het blijft enorm lastig om voorspellingen te doen over de tijdslijn van tipping points, maar er is nu door een studie een (ruim) tijdsbereik aangegeven voor AMOC. Pasgeboren kinderen zullen het naar alle waarschijnlijkheid meemaken, en er is een redelijke kans dat wij het ook gaan meemaken:
The Gulf Stream system could collapse as soon as 2025, a new study suggests. The shutting down of the vital ocean currents, called the Atlantic Meridional Overturning Circulation (Amoc) by scientists, would bring catastrophic climate impacts.
Amoc was already known to be at its weakest in 1,600 years owing to global heating and researchers spotted warning signs of a tipping point in 2021.
The new analysis estimates a timescale for the collapse of between 2025 and 2095, with a central estimate of 2050, if global carbon emissions are not reduced. Evidence from past collapses indicate changes of temperature of 10C in a few decades, although these occurred during ice ages.
https://www.theguardian.c...ly-as-2025-study-suggestsAmoc carries warm ocean water northwards towards the pole where it cools and sinks, driving the Atlantic’s currents. But an influx of fresh water from the accelerating melting of Greenland’s ice cap and other sources is increasingly smothering the currents.
A collapse of Amoc would have disastrous consequences around the world, severely disrupting the rains that billions of people depend on for food in India, South America and west Africa. It would increase storms and drop temperatures in Europe, and lead to a rising sea level on the eastern coast of North America. It would also further endanger the Amazon rainforest and Antarctic ice sheets.
Verwijderd
"Leuk", zou je kunnen denken, "lokale afkoeling tijdens een globale opwarming", maar het kan even goed zijn dat we in Europa amper nog neerslag krijgen, om maar een voorbeeld te noemen, of dat grote delen van Afrika en Azië dan zeker naar hier zullen vluchten.drooger schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:21:
Het blijft enorm lastig om voorspellingen te doen over de tijdslijn van tipping points, maar er is nu door een studie een (ruim) tijdsbereik aangegeven voor AMOC. Pasgeboren kinderen zullen het naar alle waarschijnlijkheid meemaken, en er is een redelijke kans dat wij het ook gaan meemaken:
[...]
[...]
https://www.theguardian.c...ly-as-2025-study-suggests
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:33:
[...]
"Leuk", zou je kunnen denken, "lokale afkoeling tijdens een globale opwarming", maar het kan even goed zijn dat we in Europa amper nog neerslag krijgen, om maar een voorbeeld te noemen, of dat grote delen van Afrika en Azië dan zeker naar hier zullen vluchten.
offtopic:
Het zal mij weinig verbazen als mensen de hoop krijgen dat het hier dan te koud zou worden voor de vluchtelingen.
Het zal mij weinig verbazen als mensen de hoop krijgen dat het hier dan te koud zou worden voor de vluchtelingen.
Opnieuw een hitterecord:
De hitte in Zuid-Europa gaat veel vaker voorkomen:En weer sneuvelt een hitterecord: het water van de Middellandse Zee heeft met 28,71 graden de hoogste temperatuur ooit gemeten. Dat meldt een Spaans onderzoekscentrum dat al decennia de temperatuur aan het zeeoppervlak meet. Het vorige record van 28,25 graden stamt van 23 augustus 2003.
De Middellandse Zee is het middelpunt van een enorme hittegolf, die de thermometers in Noord-Afrikaanse en Zuid-Europese landen tot ver boven de 40 graden drijft. De Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) voorspelde al dat het zeewater daardoor ook sterk zal opwarmen. Tussen Sicilië en Napels zijn aan het zeeoppervlak temperaturen van meer dan 30 graden gemeten, ruim 4 graden hoger dan normaal.
Dergelijke opwarming kan volgens de WMO grote gevolgen hebben voor het leven in zee, bijvoorbeeld voor de grootte van de populatie of voor de migratie van verschillende soorten. Tijdens eerdere hittegolven in het Middellandse Zeegebied stierven ongeveer vijftig diersoorten, zoals koralen en weekdieren, massaal.
Extreme hitte in Zuid-Europa straks elke twee tot vijf jaarDe hitte die Griekenland en Italië teistert, zou ‘vrijwel onmogelijk’ zijn zonder de klimaatverandering, berekenden klimaatvorsers. De hittegolven worden frequenter, duren langer en worden heter. ‘Europa is een van de regio’s waar de opwarming het snelst gaat.’
De extreme hitte die vóór de opwarming van de aarde dus zo goed als onmogelijk was geweest, is intussen allesbehalve zeldzaam. Zuid-Europa mag een hittegolf zoals deze nu eens per tien jaar verwachten. En het wordt allicht erger. Als de aarde gemiddeld 2 graden opwarmt in vergelijking met pre-industriële tijden – en daar gaan we met de huidige maatregelen in de loop van deze eeuw nog los over – zal in Zuid-Europa elke twee tot vijf jaar een hittegolf zoals deze plaatsvinden.
[ Voor 19% gewijzigd door XWB op 25-07-2023 22:21 ]
Verwijderd
Grootste hagelsteen ooit in Europa: 19 cm
Meer records
Dit topic wordt de komende decennia een opsomming van steeds extremere records. 'Het nieuwe normaal' bestaat niet, zo lang de concentratie aan broeikasgassen stijgt zal het steeds erger worden.
Meer records
Dit topic wordt de komende decennia een opsomming van steeds extremere records. 'Het nieuwe normaal' bestaat niet, zo lang de concentratie aan broeikasgassen stijgt zal het steeds erger worden.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2023 22:43 ]
Het zal wel vaker voorkomen in de toekomst maar ik ben 25 jaar geleden al eens Italie ontvlucht vanwege de hitte. Dagenlang 44 graden in de schaduw en dan zat ik nog geen 300 meter van zee in Toscane. Zeewater was ook al pislauw met 30 graden.
Ik wil de toename in temperatuur niet bagatelliseren en er zullen zeker nog vele record sneuvelen maar zomer en Italie gaan qua temperatuur als heel lang niet goed bij mij.
Ik wil de toename in temperatuur niet bagatelliseren en er zullen zeker nog vele record sneuvelen maar zomer en Italie gaan qua temperatuur als heel lang niet goed bij mij.
Bron, en meer info: 'Onmogelijke' hittegolf Atlantische Oceaan wordt nog extremerDe Noord-Atlantische Oceaan is al weken in de greep van temperaturen die tot nog toe voor onmogelijk werden gehouden. Wetenschappers kijken met verbazing toe hoe de waterhittegolf nóg extremer is geworden en zich heeft verplaatst richting Canada.
Zuid-Europa is bloedheet en in China en de Verenigde Staten zijn temperaturen van meer dan 50 graden gemeten. Maar 's werelds extreemste hittegolf speelt zich af op een plek waar maar weinig mensen komen: het open water van de Noord-Atlantische Oceaan.
De temperatuur van het zeewater is er opgelopen naar 24,6 graden. En dat is de gemiddelde temperatuur, over het reusachtige wateroppervlak van de evenaar tot aan Groenland en Spitsbergen.
Dat is 1,5 graad warmer dan wat in de afgelopen tientallen jaren een normale julitemperatuur was. Statistisch is zo'n grote afwijking eigenlijk onmogelijk. Maar de praktijk trekt zich daar niets van aan.

Virussen? Scan ze hier!
Wellicht hier al bekend, maar ik gebruik vaak deze visuele realtime tool. Klik op 'Earth' voor de opties.
Earth nullschool
Earth nullschool
:strip_exif()/f/image/yCqGoi9Klytzo33ykZRhxM3v.jpg?f=fotoalbum_large)
Vast en zeker. Maar de gemiddelde boer zal ook vluchteling moeten worden als ze hun beroep willen voortzetten, want we zijn hier even noordelijk als Canada (en dan vooral die delen van Canada met veel coniferen en nu bosbranden).drooger schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:42:
[...]
offtopic:
Als het hier onder water komt te staan, hebben we ook geen vluchtelingen (maar zijn we ze zelf wel).
Verwijderd
In 2050 zal het nog een stuk heter zijn en dan zal er vast ook iemand zeggen dat het in de jaren 20 ook al heet kon zijn. Kortom: wat zegt die uitspraak? De statistieken en records spreken voor zich. Het wordt op de meeste vlakken slechter: gezondheid, landbouw, migratie, schade door extreem weer,... Maar voorlopig vinden we de lusten van onze klimaatverstorende levensstijl blijkbaar nog steeds groter dan de lasten. Dat zal wel kantelen als het klimaat aan dit tempo extremer blijft worden.Indoubt schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:54:
Het zal wel vaker voorkomen in de toekomst maar ik ben 25 jaar geleden al eens Italie ontvlucht vanwege de hitte. Dagenlang 44 graden in de schaduw en dan zat ik nog geen 300 meter van zee in Toscane. Zeewater was ook al pislauw met 30 graden.
Verwijderd
Ik vind Ventusky uitgebreider en gebruiksvriendelijker.bruutone schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 06:54:
Wellicht hier al bekend, maar ik gebruik vaak deze visuele realtime tool. Klik op 'Earth' voor de opties.
Earth nullschool
[Afbeelding]
En nóg een record:
Zie Temperatuur oceaanwater bij Florida zo warm als jacuzzi: koraalriffen verblekenHet zeewater rond de Amerikaanse eilandengroep Florida Keys heeft deze week een recordtemperatuur van 38,44 graden bereikt. Daardoor voelt het water eerder aan als een jacuzzi dan als een oceaan. Het koraal aan de kust verbleekt hierdoor veel sneller dan verwacht.
Een boei mat maandag tussen de eilandengroep en het vasteland op anderhalve meter diepte een temperatuur van 38,44 graden. Omliggende boeien legden temperaturen vast van 38 en 32 graden.
Normaal gesproken is het zeewater rond de Florida Keys in deze tijd van het jaar tussen de 23 en 31 graden. Dat zegt het National Oceanic and Atmospheric Administration, een soort Amerikaanse KNMI.
Het zuiden van de Verenigde Staten heeft al enkele weken last van extreme hitte. De temperatuur van het water loopt op doordat er weinig wind staat en er geen regen valt.
De hoogste watertemperaturen worden volgens CNN in augustus gemeten. Meteorologen houden er daarom rekening mee dat de watertemperatuur nog verder oploopt.
Voor de kust van Florida verbleekt koraal door het warme water veel eerder dan verwacht. Koraal is enorm gevoelig voor temperatuurveranderingen. Experts zeggen tegen CNN dat ze binnen een week een "volledige sterfte" verwachten van de verbleekte riffen.
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Ik had het gisteren ook al gepost, maar het is nog afwachten of het een wereldrecord wordt:
Voor Florida worden wel officiële records gebroken. 38° is zelfs te warm om een zwembroek te dragenSince the 101.1°F Manatee Bay measurement was taken near land, contamination of the measurement by land effects and organic matter in the water might invalidate the record, when compared to the 99.7°F reading in the middle of Kuwait Bay.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2023 08:28 ]
De situatie op de zuidpool:
Op de Zuidpool is het nu hartje winter, het moment waarop het zee-ijs juist flink zou moeten aangroeien. Maar dit jaar blijft die aangroei ver achter. Volgens het KNMI lag er begin deze maand zo’n 2,6 miljoen vierkante kilometer minder ijs op Antarctica dan normaal. Dat is ruim zestig keer het oppervlak van Nederland.
Al sinds begin dit jaar verbazen experts zich over de kleine oppervlakte van het zee-ijs voor de kust van het continent. In de Antarctische zomer, van januari tot maart, stelden wetenschappers van het Amerikaanse National Snow and Ice Data Center (NSIDC) vast dat er historisch weinig ijs lag. Daarna groeide het weer wat aan, maar sinds mei gaat dat veel minder snel dan in voorgaande jaren.
‘Dit gaat alle records te buiten’, zegt Roderik van de Wal, hoogleraar zeespiegelstijging aan de Universiteit Utrecht. ‘Tot 2016 groeide het zee-ijs in de Antarctische winter ieder jaar vrij stabiel aan, daarna is het omgeslagen. Dit jaar is helemaal uitzonderlijk.’
Het zakt je echt de moed in de schoenen als je de commentsectie leest.
'op Albufeira is het koud', 'er is verkeerd gemeten', 'vroeger was het ook warm', 'dat komt door elektriciteitskabels in zee'.
Zucht...
Klopt, dieptreist. Ontkenners van klimaatverandering zoeken de meest krankzinnige uitspraken om hun ontkenning in stand te kunnen houden. Want ja, dan hoef je niks aan je levensstijl te doen.PWSteal schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:04:
[...]
'op Albufeira is het koud', 'er is verkeerd gemeten', 'vroeger was het ook warm', 'dat komt door elektriciteitskabels in zee'.
Zucht...
Lekker makkelijk toch? Na mij de zondvloed, laat volgende generaties het probleem maar oplossen, dan kost het mij geen moeite en hoef ik er niets voor te doen. Ikke ikke ikke, en de rest ken stikken (liefst letterlijk)...
Virussen? Scan ze hier!
Het bagatelliseren en ontkennen lijkt recht evenredig toe te nemen met de mate waarin we de gevolgen van klimaatverandering nu ondervinden. Het zal wel een vorm van coping zijn, maar het is wel verontrustend.PWSteal schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:04:
[...]
Zucht...
Intentionally left blank
Wat bizar, de temperaturen van het water zijn zo hoog dat de koraalriffen binnen één week volledig afsterven

Verwijderd
Het grappige is dat je zulke reacties zelfs ziet onder artikels waarin het woord 'klimaat' niet voorkomt. Hittegolf hier, warme oceaan daar, storm ginder,... gewoon droge feiten en cijfers, maar verder geen woord over klimaat, en daaronder toch weer reacties zoals 'vroeger werd het ook warm!' 'wat verderop is het koud!' of andere onzin. Als datzelfde weerstation over enkele weken een kouderecord zou meten, dan is het 'zie je wel dat er geen opwarming is!' en dan is de meting ineens wel betrouwbaarPWSteal schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:04:
[...]
Zucht...
Of stel dat opwarming 10x meer positieve dan negatieve effecten zou hebben, dan zouden diezelfde mensen de metingen, analyses en voorspellingen ineens wél geloven en pleiten voor meer consumptie en energiegebruik. Maar nu willen ze het gewoon niet geloven, uit angst voor verandering, versobering en door een vorm van gulzigheid.
Maar goed, de reacties onder zulke artikels zijn niet echt representatief:
:strip_exif()/f/image/Y1RPXPv0U5gjsai4XOXustWi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NwsFT7fuiZvHBLxT1VeQ34LR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vszj5fWMLsZQsFVp1rOnv7oH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/klqOVUl7QkEUiZrWoKILFgwz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hbGZdNeeeHVQFivRRpXlsa8d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BiapGOFKVS2rzXXRam7xgiWu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zk3uZR3sZbRcozAlxtN3NqKJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4FGyLCwb3fVVO29F9MuxbMSy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qXGr7PD2qkENhvbmuiU1qZeM.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto's van de grote hagelstenen en schade in Italië: https://www.hln.be/weerni...taliaans-dorpje~a4bc7b1f/
De grootste was slechts 1 cm kleiner dan de grootste ooit gevonden:
Veel groter kan je ze ws. niet vinden omdat ze bij de landing breken.De grootste hagelsteen (voor zover bekend) ooit viel in 23 juli 2010 in Vivian in de Amerikaanse staat South Dakota met een diameter van 20 centimeter en een gewicht van 0,76 kilogram.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2023 14:19 ]
In Arizona kunnen mensen eitjes bakken op asfalt:
Het warme asfalt zorgt tevens voor veel mensen met brandwonden:
☀️It's 122°F degrees hot in Arizona.🥵 The sun melts car headlights, and the asphalt is so hot that you can fry scrambled eggs. To save animals from paw burns, Americans come up with "shoes" for them.#arizona #hot #heat #sun pic.twitter.com/7kcgE7acLP
— Julia Nikonchuk (@nikonleto) 20 juli 2023
Het warme asfalt zorgt tevens voor veel mensen met brandwonden:
De inwoners van Arizona zijn een woestijnklimaat gewend, maar de huidige hitte gaat zelfs hen te ver. Het is niet veilig om lang buiten te lopen, met name het hete asfalt zorgt voor gevaarlijke situaties. Asfalt kan 40 tot 60 graden warmer zijn dan de lucht. Het brandwondencentrum in miljoenenstad Phoenix, hoofdstad van Arizona, ligt vol met patiënten die ernstige brandwonden hebben opgelopen doordat ze - bijvoorbeeld door een val - op asfalt met een temperatuur van 80 graden hebben gelegen.
Volgens Kevin Foster, directeur van het brandwondencentrum, is er sprake van een snelle stijging van het aantal slachtoffers. ,,De lente was mild, maar de zomer houdt behoorlijk huis. We zien nu twee keer zoveel mensen binnenkomen als normaal. En de verwondingen zijn ook ernstiger. Als ze langer dan tien minuten op het asfalt hebben gelegen, is hun huid helemaal kapot’’, aldus dokter Foster in een interview met het Amerikaanse radiostation NPR.
[ Voor 22% gewijzigd door XWB op 26-07-2023 16:39 ]
Let op:
Klimaat: wetenschap en achtergronden
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de stikstofproblematiek is er: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Voor energievoorziening is er: Energie - crisis & actualiteit
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor de ecologische crisis is er: De ecologische crisis: achtergronden en actualiteit
Voor de discussie over veganisme is er: Het grote veganisme topic deel 2
Voor overbevolking is er: Terugdringen van de wereldpopulatie
Voor mobiliteit en klimaat is er: Klimaat en de toekomst van mobiliteit
Blijf ontopic!
Kijk voor het beleid in dit topic s.v.p. hier:Klimaat: wetenschap en achtergronden
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de stikstofproblematiek is er: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Voor energievoorziening is er: Energie - crisis & actualiteit
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor de ecologische crisis is er: De ecologische crisis: achtergronden en actualiteit
Voor de discussie over veganisme is er: Het grote veganisme topic deel 2
Voor overbevolking is er: Terugdringen van de wereldpopulatie
Voor mobiliteit en klimaat is er: Klimaat en de toekomst van mobiliteit