Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:04:
[...]

Het grappige is dat je zulke reacties zelfs ziet onder artikels waarin het woord 'klimaat' niet voorkomt. Hittegolf hier, warme oceaan daar, storm ginder,... gewoon droge feiten en cijfers.
Ik zou de verslaggeving in de media niet als 'droge feiten en cijfers' willen bestempelen. Ik denk dat mensen ook wel een beetje klimaatmoe zijn. Elk onweersbuitje moet tegenwoordig sensationeel worden uitvergroot met alle doemscenarios uitgelicht.

Niet dat het verder goed gaat met moeder aarde, in tegendeel.
-- CBS statistieken --
Valt me alleszins nog mee.

Overigens wel een aantal statistische fouten die ik niet zou mogen verwachten van het CBS (bijv. het samentrekken van 'weet niet' en 'gelooft niet in klimaatverandering') die tot zeer onjuiste conclusies kunnen leiden.
De grootste was slechts 1 cm kleiner dan de grootste ooit gevonden:
Weer != klimaat. Laten we niet in die valkuil trappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Skyaero schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:58:
[...]

Ik zou de verslaggeving in de media niet als 'droge feiten en cijfers' willen bestempelen. Ik denk dat mensen ook wel een beetje klimaatmoe zijn. Elk onweersbuitje moet tegenwoordig sensationeel worden uitvergroot met alle doemscenarios uitgelicht.

Ik verwees naar dit artikel, ik vind daar helemaal niets overdreven aan. Dat is geen doemscenario, maar een absoluut record, wat ik toch wel het vermelden waard vind. De storm in Zwitserland en Italië was ook niet zomaar 'een onweersbuitje'.

Wie nu al klimaatmoe is zal nog schrikken hoe het klimaat in pakweg 2050 ons leven zal beheersen met bvb mislukte oogsten en massa-migratie.
[...]

Valt me alleszins nog mee.

Overigens wel een aantal statistische fouten die ik niet zou mogen verwachten van het CBS (bijv. het samentrekken van 'weet niet' en 'gelooft niet in klimaatverandering') die tot zeer onjuiste conclusies kunnen leiden.
Het enige punt dat ik wilde maken is dat de meerderheid wél bezorgd is.
[...]

Weer != klimaat. Laten we niet in die valkuil trappen.
Door de opwarming van de aarde worden hagelstenen groter en de val van grote hagelstenen ook frequenter, wees recent onderzoek van het Europese stormcentrum ESSL uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Weer != klimaat. Laten we niet in die valkuil trappen: eens maar bij weer + weer + weer + weer + weer + weer + weer + weer + weer + weer + weer + weer != klimaat wordt het toch wel een beetje je kop in het (hete) zand steken.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Himalaya schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:56:
Weer != klimaat. Laten we niet in die valkuil trappen: eens maar bij weer + weer + weer + weer + weer + weer + weer + weer + weer + weer + weer + weer != klimaat wordt het toch wel een beetje je kop in het (hete) zand steken.
Je bedoelt extreem weer + extreem weer + ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:32
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:49:
[...]
Ik verwees naar dit artikel, ik vind daar helemaal niets overdreven aan. Dat is geen doemscenario, maar een absoluut record, wat ik toch wel het vermelden waard vind. De storm in Zwitserland en Italië was ook niet zomaar 'een onweersbuitje'.
In de jaren 80 van de vorige eeuw ( toen * stylezzz nog een kleuter was ) gingen ik en mijn ouders standaard naar het gardameer. Mijn ouders hebben samen met de buren ook aan de voortent gehangen van de caravan omdat er een windhoos langs trok. Die regio staat bekend om het heftige weer af en toe.... het zal nu alleen wat vaker en misschien wat heftiger toeslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stylezzz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:02:
[...]

In de jaren 80 van de vorige eeuw ( toen * stylezzz nog een kleuter was ) gingen ik en mijn ouders standaard naar het gardameer. Mijn ouders hebben samen met de buren ook aan de voortent gehangen van de caravan omdat er een windhoos langs trok. Die regio staat bekend om het heftige weer af en toe.... het zal nu alleen wat vaker en misschien wat heftiger toeslaan.
Inderdaad:
Sinds iets meer dan een week wil er ook steeds koelere lucht via Frankrijk de oversteek maken richting Italië en het zuiden. Op die grenslijn ontstaat dan instabiliteit, met zeer hoge waarden voor CAPE en windschering. Het gaat om zeer uitzonderlijke waarden, die vergelijkbaar zijn met die bij tornado's in Noord-Amerika."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:18
[...]

Af en toe wat heftiger betekent enorme schade , op termijn klimaat vluchtelingen verlies van voedselproductie en ga zo maar door.

En dan te bedenken dat dit slechts het begin is. Maar in de jaren 80 hingen er ook al mensen aan de voortent dus is het nu niets bijzonders?

Gewoon doorgaan met het overconsumeren, de planeet vernielen en vooral maar niets aan klimaatverandering proberen te doen omdat er in het verleden ook al eens mensen aan een tent hingen ?

Tekent het missen van urgentie in de samenleving wel. En dat al decennia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 18:38
wildhagen schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:10:
[...]

Klopt, dieptreist. Ontkenners van klimaatverandering zoeken de meest krankzinnige uitspraken om hun ontkenning in stand te kunnen houden. Want ja, dan hoef je niks aan je levensstijl te doen.
Maar ken jij iemand die iets aan zijn levensstijl doet? Van al mijn vrienden en kennissen is er niemand die klimaatveranderingen ontkent, maar buiten mijzelf niemand die ook maar iets aan zijn levensstijl verandert...
Maar goe, n=1, eigen bel, &c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:11
[...]
Ach, en wat vaker hier je auto total loss, de oogst compleet vernield (incl. hetgeen in de glazen kassen stond) en al het glas uit je pas aangebouwde serre door heftige hagelbuien, valt wel overheen te komen toch?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
CornermanNL schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:28:
[...]

Af en toe wat heftiger betekent enorme schade , op termijn klimaat vluchtelingen verlies van voedselproductie en ga zo maar door.

En dan te bedenken dat dit slechts het begin is. Maar in de jaren 80 hingen er ook al mensen aan de voortent dus is het nu niets bijzonders?

Gewoon doorgaan met het overconsumeren, de planeet vernielen en vooral maar niets aan klimaatverandering proberen te doen omdat er in het verleden ook al eens mensen aan een tent hingen ?

Tekent het missen van urgentie in de samenleving wel. En dat al decennia.
Ik denk dat je mijn post verkeerd hebt begrepen. :) Ik ontken nergens klimaatverandering of overconsumptie. Ik zeg enkel dat de regio noord italie al decennia berucht is om het verschrikkelijke noodweer wat daar kan plaatsvinden.

Ik zeg ook dat het nu juist vaker of heftiger kan plaatsvinden. Om nu noord italie maar te ontruimen als onleefbaar gebied vind ik ook wat overdreven. Zoals de nieuwsberichten aldaar al aangeven is het voor de lokale bevolking een beetje business as usual helaas om de glasscherven sochtends op te ruimen.

Je hebt wel gelijk dat de urgentie om er wat aan te doen ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Yaksa schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:37:
[...]

Ach, en wat vaker hier je auto total loss, de oogst compleet vernield (incl. hetgeen in de glazen kassen stond) en al het glas uit je pas aangebouwde serre door heftige hagelbuien, valt wel overheen te komen toch?
Tsjah... een hoop schade. Maar ik denk dat er italianen zat zijn die de nieuwe serre maar anders gaan construeren... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:18
stylezzz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:49:
[...]

Ik denk dat je mijn post verkeerd hebt begrepen. :) Ik ontken nergens klimaatverandering of overconsumptie. Ik zeg enkel dat de regio noord italie al decennia berucht is om het verschrikkelijke noodweer wat daar kan plaatsvinden.

Ik zeg ook dat het nu juist vaker of heftiger kan plaatsvinden. Om nu noord italie maar te ontruimen als onleefbaar gebied vind ik ook wat overdreven. Zoals de nieuwsberichten aldaar al aangeven is het voor de lokale bevolking een beetje business as usual helaas om de glasscherven sochtends op te ruimen.

Je hebt wel gelijk dat de urgentie om er wat aan te doen ontbreekt.
Het kwam op mij over als bagataliseren van het probleem inderdaad. Dat het kan spoken bij het Gardameer en elders is bekend. Maar de frequentie en intensiteit is wel degelijk anders. Tel daarbij de onderliggende trend van lange droogtes en zeer natte periodes bij op en wat we nu zien is waarschijnlijk nog maar het begin.

Wellicht heb ik je post verkeerd opgevat en was ik te fel , excuses.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
stylezzz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:51:
[...]
Tsjah... een hoop schade. Maar ik denk dat er italianen zat zijn die de nieuwe serre maar anders gaan construeren... ;)
Het woordje 'hier' gemist?
Want het weer zal hier ook heftiger worden, sterker nog, dat is het nu al.
Succes met verzekeringspremie betalen dan maar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Yaksa schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:15:
[...]

Het woordje 'hier' gemist?
Want het weer zal hier ook heftiger worden, sterker nog, dat is het nu al.
Succes met verzekeringspremie betalen dan maar.
Totdat de verzekeringsmaarschappij noodweer in de polis zet als uitzonderingsclausule ;)

Ja, het zal hier ongetwijfeld ook heftiger worden. 'Vroeger' had je hoogstens 2-3 dagen per zomer dat het boven de 30 graden kwam. Nu heb je wekenlange periodes dat we zuchten en puffen en komt de 40 graden soms angstvallig dichtbij. Je hoeft mij niet te vertellen dat het klimaat veranderd.... dat snap ik ook wel. Maar we gaan het niet redden met een postbus51 campagne om eens een vegaburger te eten i.p.v. biefstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
CornermanNL schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:11:
[...]

Het kwam op mij over als bagataliseren van het probleem inderdaad. Dat het kan spoken bij het Gardameer en elders is bekend. Maar de frequentie en intensiteit is wel degelijk anders. Tel daarbij de onderliggende trend van lange droogtes en zeer natte periodes bij op en wat we nu zien is waarschijnlijk nog maar het begin.

Wellicht heb ik je post verkeerd opgevat en was ik te fel , excuses.
Yep... dankje. Zo was een paar maanden terug datzelfde gardameer nog in het nieuws met dat het waterpeil bizar laag stond. Een paar jaar terug stond de rivier de Po zo goed als droog. Feitelijk vind ik dat nog veel heftiger als het noodweer van gisteren aldaar....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Skyaero schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:58:
[...]

media als de NOS doen gewoon objectief verslag van wat er gebeurt, aangezien klimaatverandering een actueel iets is krijg je dit dus veel in de media. Het lijkt me niet dat de media hun berichten zonodig aan zouden moeten gaan passen alleen maar omdat veel mensen klimaatmoe zijn.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Salvatron schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:38:
[...]

media als de NOS doen gewoon objectief verslag van wat er gebeurt, aangezien klimaatverandering een actueel iets is krijg je dit dus veel in de media. Het lijkt me niet dat de media hun berichten zonodig aan zouden moeten gaan passen alleen maar omdat veel mensen klimaatmoe zijn.
Media zijn vooral gevoelig voor kijkcijfers en/of klikjes. Zo zullen ze veel betere resultaten halen als ze een verslag maken van toeristen die ik in zak en as zitten nadat hun hele hebben en houden is verwoest in een hagelbui, als dat ze een grafiekje laten zien dat het zeewater voor de kust van florida 38 graden heeft bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stylezzz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:48:
[...]

Media zijn vooral gevoelig voor kijkcijfers en/of klikjes. Zo zullen ze veel betere resultaten halen als ze een verslag maken van toeristen die ik in zak en as zitten nadat hun hele hebben en houden is verwoest in een hagelbui, als dat ze een grafiekje laten zien dat het zeewater voor de kust van florida 38 graden heeft bereikt.
En als mensen echt klimaatmoe zouden zijn, dan zouden ze helemaal geen klikjes meer krijgen op die artikels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

stylezzz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:48:
[...]

onzinnige claim, de grote media laten gewoon zien wat er aan de hand is in de wereld, dat heeft op zichzelf niks te maken met kijkcijfers trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nu we het er toch over hebben.

Eerst de kritiek:
Lange tijd was de onuitgesproken regel onder wetenschappers, journalisten en het beleid: wijs de bevolking zoveel mogelijk op de feiten en gevolgen van de klimaatverandering, en het gewenste gedrag zal wel volgen. Maar nu die gedragsverandering uitblijft, komt er ook meer en meer kritiek op die formule. Moet elk hitterecord nog nieuws zijn? “Het tijdperk van waarschuwingen ligt achter ons”, meent Manuel Sintubin, geoloog en criticus van dat ‘doemdenken’. “Door elke keer te herhalen dat de kans op extreem weer in de komende tien jaar toeneemt, bereiken we niets. Als we elke zomer in zo’n negatieve nieuwsspiraal vallen, zullen mensen alleen maar afhaken. Nu is het het moment om te zeggen wat we moeten doen.”

De leescijfers geven Sintubin gelijk. De recente De Morgen-onderzoeksreeks over klimaatverbeteraars werd opvallend veel gelezen, terwijl artikels over bosbranden of onweer alsmaar minder ‘clicks’ opleveren. Dreigt onze emmer over te lopen door het vele slechte klimaatnieuws? “Het is heel normaal dat mensen zich zorgen maken over de berichten die op ons afkomen”, zegt motivatiepsycholoog Maarten Vansteenkiste (UGent). “Die zorgen kunnen op hun beurt omslaan in angst en schuldgevoel als mensen niet onmiddellijk een duidelijk plan hebben. Uit onderzoek weten we dat dat slechte motivators zijn voor gedragsverandering.”

Ook George Marshall, expert in klimaatcommunicatie, spreekt over een grote groep burgers voor wie de klimaatverandering verlammend werkt. Hij doopte hen ‘de stille massa’. “Meer mensen dan voordien zijn in meerdere of mindere mate bezorgd, maar ze nemen aan dat anderen binnen hun sociale groep dat veel minder zijn”, vertelde hij in een interview met deze krant. “En daardoor zwijgen ze erover. Ze voelen zich te geremd om er in eigen kringen over te praten. Overheden, media, vakbonden en andere maatschappelijke organisaties hebben de verantwoordelijkheid om veel meer inspanningen te doen om ook deze mensen te bereiken.”
Maar dat wil niet zeggen dat we het nieuws niet moeten brengen:
Jill Peeters, weervrouw bij VTM en een van de ferventste voorstanders van klimaatcommunicatie in ons land, vindt dat er nog steeds een rol weggelegd is voor regelmatige reality checks: “Ik ben het er volledig mee eens dat we geen nood hebben aan bangmakerij”, zegt Peeters. “Maar er is een verschil tussen hoopvol en motiverend communiceren. Als je te hoopvol communiceert over de klimaatverandering, riskeer je dat mensen valse hoop krijgen en in een put belanden als ze beseffen hoe erg het probleem echt is.”

Wat is motiverend communiceren dan? “Het inzicht dat je dankzij je inspanningen een verschil kunt maken, is de belangrijkste manier om mensen te motiveren”, zegt ook Vansteenkiste. Informatie over welk individueel gedrag je kan stellen, wat de overheid of bedrijven doen en een grafiek met de impact van die gedragsverandering: ze maken volgens verschillende experts negatieve informatie alvast een stuk verteerbaarder.
Volgens mij zijn er toch ook al genoeg artikels over hoe je het verschil kan maken?
Daarnaast wijst Koen Thewissen, communicatiestrateeg bij consultancybedrijf WeAreDaniel, op het belang van taal. “Woorden als duurzaam of klimaatverandering hebben een negatieve connotatie. Veel mensen willen gesprekken rond die thema’s liever vermijden. Maar wanneer je over ‘slimme oplossingen’ of ‘gezondere opties’ praat, heb je opeens wél hun aandacht.”
Tja, mensen willen die thema's vermijden omdat ze bang zijn dat ze hun gedrag moeten veranderen, maar ik denk dat iedereen hier wel beseft dat we er zonder gedragsverandering niet gaan komen, hoe kan je anders bvb. op een duurzame manier zo'n grote veestapel behouden? Als mensen enkel ‘slimme oplossingen’ en ‘gezondere opties’ willen horen, dan lijkt het alsof ze enkel oplossingen aangereikt willen krijgen zonder dat ze zelf enige moeite moeten doen. Maar opnieuw: die komen toch ook al aan bod?

En zoals ik eerder al zei: wie nu al klimaatmoe is, wacht maar tot 2050, dan zal het over veel meer gaan dan over een bosbrand of hongersnood ergens ver weg, dan zal het probleem aan onze deur komen kloppen en niet meer te negeren zijn. Hopelijk is het probleem dan niet té groot geworden omdat mensen te lang de ogen gesloten hebben.

Dit probleem gaat niet meer weg en zal zelfs in het beste geval nog minstens een halve eeuw verergeren en actueel blijven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mt67pX8pqWhyLbylevpl8niaQm0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v2sd8JMquG4YkmnbW4RpWT3j.png?f=user_large

Als afsluiter nog een statistiek/record/doembericht, dat kan aanzetten tot actie of onverschilligheid :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5IFfgJoZFIHnJ9Ujxo20lG48aA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CujQLSyISe2vEguFyog5NMLK.jpg?f=user_large

Gemiddeld 10%, nu 45% van de oceanen in een hittegolf. Hou er ook rekening mee dat het in het zuidelijke halfrond nu winter is en daar veel meer oceaan is.

Bosbranden in Canada: Half juli was het vorige record al verdubbeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DmkKJvGE9VmiIg2uRWJL6QKvX8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7V7AeGAh9HdfRAOLz09F0LV8.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

@Verwijderd Mooie post!

Ik merk dat ik die doemverhalen ook af en toe wel zat wordt. Elke scheet wordt breed uitgemeten. Om meer te focussen op wat er moet gebeuren en vooral wat iedereen daar ook zelf aan kan doen is volgens mij veel effectiever. En dan niet op een extremistische manier die steeds vaker wordt gebruikt maar op een zinvolle manier.

Ik ben zelf al een kleine 15 jaar bezig en mijn carbon footprint is nog maar een fractie van wat het ooit was. Dan nog ga ik verder, elke keer, voor mij, kleine behapbare stapjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook eens reacties onder een artikel gelezen.

Lachen jullie mee? :P
Patrick Van Overmeire

De groene ideologie zal de aarde nog sneller laten opwarmen. Windmolens maken warme luchtstromen nog heter en de weerkaatsing van de zonnepanelen zullen de atmosfeer nog warmer maken en de Noordpool sneller doen smelten. En dan we leven met veel te veel mensen op de aarde er moeten geboorte beperkingen komen in overbevolkte landen.
Grappig? Triest? Want die persoon heeft ook stemplicht (BE). Het is frappant om te zien hoeveel mensen in een parallelle realiteit leven en het zonlicht ontkennen uit angst voor verandering. Ik denk dat het bij veel mensen ook niet zou helpen om er mee in gesprek te gaan, dat een grote groep gewoon 'verloren' is.

Naast de 'oprechte' onwetendheid van sommigen is er ook een groep die bewust leugens verspreidt of zichzelf leugens kan wijsmaken. Er zijn zo veel verschillende manieren om te 'saboteren'...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 12:22
Helaas denken velen zo.

Ben het wel eens met teveel mensen als olifant in de kamer. De bevolkingsgroei lijkt mij ook een flinke impact op de totale ghg emissies te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Johan Bogle schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:40:
Helaas denken velen zo.

Ben het wel eens met teveel mensen als olifant in de kamer. De bevolkingsgroei lijkt mij ook een flinke impact op de totale ghg emissies te hebben.
zie Verwijderd in "Klimaat: wetenschap en achtergronden"
best hier reageren: Wereldwijde bevolkingsaantal/prognose: wel of geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:54

WhySoSerious

Be the change.

Na warmste juni ooit gemeten is ook juli 2023 op weg naar recordhitte

De Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) en Copernicus, de klimaatorganisatie van de EU, verwachten dat juli 2023 wereldwijd de heetste julimaand ooit gemeten wordt. Vorige maand was juni ook al de warmste junimaand ooit. De eerste drie weken van juli vormen de warmste periode sinds het begin van de metingen en ook de laatste paar dagen van deze maand zullen naar verwachting relatief warm verlopen. Vooral de hittegolven in grote delen van Noord-Amerika, Azië en Europa springen in het oog.

Begin juli werden op verschillende dagen al records gebroken, waarmee het vorige warmterecord uit augustus 2016 werd overtroffen. Daarnaast overschreed de gemiddelde temperatuur op aarde de drempel van 1,5 graad Celsius gedurende de eerste en de derde week van de maand juli. Dat betekent dat het in die weken gemiddeld 1,5 graad warmer was dan 150 jaar geleden, toen de uitstoot van broeikasgassen begon.

"Het extreme weer dat in juli vele miljoenen mensen heeft getroffen, is helaas de harde realiteit van klimaatverandering en een voorproefje van de toekomst", zegt Petteri Taalas, secretaris-generaal van de WMO. "De noodzaak om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen is urgenter dan ooit tevoren. Klimaatactie is geen luxe maar een must."

1,5 graad

De WMO voorspelt dat er een kans van 98 procent is dat ten minste één van de komende vijf jaren de warmste ooit zal zijn. Daarnaast is er een kans van 66 procent dat in ten minste één van de komende vijf jaren gedurende het hele jaar gemiddeld de grens van 1,5 graad opwarming wordt overschreden. In het Klimaatakkoord van Parijs is afgesproken dat de opwarming het beste beperkt kan blijven tot die 1,5 graad, omdat de gevolgen daarboven zeer ingrijpend worden.

Als deze drempel in een van de komende jaren wordt overgegaan, betekent dat volgens de WMO overigens niet dat de temperatuur op aarde permanent boven het niveau van 1,5 graad blijft. In het Akkoord van Parijs wordt verwezen naar langdurige opwarming gedurende vele jaren. Eerder dit jaar concludeerde het VN-klimaatpanel IPCC al dat dat 1,5-graden-doel wel steeds sneller uit zicht raakt.

Directeur Carlo Buontempo van Copernicus zegt: "Recordhoge temperaturen maken deel uit van de trend van drastische stijgingen van de wereldwijde temperaturen." Het verbranden van broeikasgassen en de menselijke uitstoot als gevolg daarvan is volgens hem duidelijk de belangrijkste oorzaak. Ook verwacht hij de komende maanden nog meer records. Seizoensvoorspellingen geven aan dat de temperaturen boven land "waarschijnlijk ver boven het gemiddelde zullen liggen".

Azië

In een ander rapport dat vandaag verschijnt meldt de WMO dat vooral Azië getroffen wordt door de gevolgen van klimaatverandering. Vorig jaar kampte die regio met de meeste klimaat- en weerrampen. Het ging om 81 ingrijpende gebeurtenissen, waarvan de meeste overstromingen en stormen waren. Meer dan 50 miljoen mensen werden hier volgens de WMO rechtstreeks door getroffen en meer dan 5000 mensen kwamen om het leven.

Zo waren er overstromingen als gevolg van moessonregens en smeltende gletsjers in Pakistan, waarbij ruim 1500 doden vielen en huizen en infrastructuur wegspoelden. Het rapport besteedt speciale aandacht aan de landbouw en voedselzekerheid. De verwachte toename van weersextremen in een groot deel van Azië zal gevolgen hebben voor de landbouw, aldus de WMO.
https://nos.nl/artikel/24...3-op-weg-naar-recordhitte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:26
Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:25:
Ik heb ook eens reacties onder een artikel gelezen.

Lachen jullie mee? :P
Dat soort reacties is meestal zonde vd energie en tijd. Het artikel zelf vind ik een tragikomisch aspect hebben, veel wordt bezien vanuit het gebruik van de auto:
  • asfalt van 80(!) graden
  • laat autolampen smelten
  • het metalen deel van een autogordel
  • Kinderen en huisdieren ... achtergelaten worden in een heet voertuig
  • eieren op het wegdek gebakken
En dat is ook een serieus probleem bij een samenleving die zich zo afhankelijk heeft gemaakt van de auto. Liever meer ruimte voor stroken met asfalt dan rijtjes met bomen voor schaduw langs de weg want ja daar loopt toch niemand.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mekkieboek schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:20:
[...]

Dat soort reacties is meestal zonde vd energie en tijd. Het artikel zelf vind ik een tragikomisch aspect hebben, veel wordt bezien vanuit het gebruik van de auto:
  • asfalt van 80(!) graden
  • laat autolampen smelten
  • het metalen deel van een autogordel
  • Kinderen en huisdieren ... achtergelaten worden in een heet voertuig
  • eieren op het wegdek gebakken
En dat is ook een serieus probleem bij een samenleving die zich zo afhankelijk heeft gemaakt van de auto. Liever meer ruimte voor stroken met asfalt dan rijtjes met bomen voor schaduw langs de weg want ja daar loopt toch niemand.
Phoenix heeft idd een sterke autocultuur. Het is net zoals Dubai een artificiële en dystopische stad, die enkel leefbaar is met airco's, met een autocultuur die de stad (door infrastructuur) en de planeet (door uitstoot) nog verder opwarmt, en tenslotte ook alle levensmiddelen van elders moet importeren.

Arizona in 2072? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sq1U5ZT0Cv9yG0hdJwWfGrjTS0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Recs8Ba8ER7RPZccw3z68rPB.jpg?f=user_large
Grafisch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kc6j8iJAATIVS7uqkAOHk6nG0eM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCIbSbrx6Pi5NjzcdGMpU2c8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ik had de stille hoop dat covid nog wel eens een opsteker kon zijn voor het klimaat. Een tijd waarin veel mensen minder reisden en veel fabrieken een beperkte output hadden ivm lockdowns en quarantaines.... niks lijkt minder waar lijkt wel. Kun je nagaan wat voor maatregelen we zullen moeten nemen om het servies nog te kunnen redden..... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stylezzz schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:51:
Ik had de stille hoop dat covid nog wel eens een opsteker kon zijn voor het klimaat. Een tijd waarin veel mensen minder reisden en veel fabrieken een beperkte output hadden ivm lockdowns en quarantaines.... niks lijkt minder waar lijkt wel. Kun je nagaan wat voor maatregelen we zullen moeten nemen om het servies nog te kunnen redden..... :/
Dat zorgde ook wel voor veel (tijdelijke) werkloosheid en niet eens voor zo'n grote uitstootdaling, maar het was wel een gemiste kans voor een andere mindset.

De politiek is wel met belangrijke dingen bezig :S
The red-hot issue in the Spanish elections should be climate, not culture wars

Some Spanish farmers didn’t even bother to sow this spring, which was the hottest on record. About one-fifth of Spain has desertified. That could rise to three-quarters.

Instead of climate, the campaign was dominated by two culture wars. One is centuries old: unitary Spain versus rebellious regions. The other, around gender, feminism and LGBTQ+, has come up the rails fast.
Intussen is de olie-consumptie nog nooit zo hoog geweest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGQ6Od2vEsuZwq7A2BxYR2f66Bs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gO0AgElyJqjYH67AypUqWQkD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2023 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:05:
[...]

Dat zorgde ook wel voor veel (tijdelijke) werkloosheid en niet eens voor zo'n grote uitstootdaling, maar het was wel een gemiste kans voor een andere mindset.

De politiek is wel met belangrijke dingen bezig :S

[...]
Maar we kennen toch allemaal wel de beelden van boeings en airbussen die ergens geparkeerd werden omdat er niet meer gevlogen werd? Chinese fabrieken die stillagen omdat er hele steden in lockdown gingen.... je zou zeggen dat dit wel effect moest hebben. Maar ik las hierboven al dat we op zijn vroegst effect over enkele decennia zouden merken... als we nu aan de handrem zouden trekken.

Qua mindset heb je zeker gelijk. Waar thuiswerken als de nieuwe heilige graal werd gezien met covid, staan we nu al weer meer in de file als voor covid. Waarom dan toch?

[ Voor 10% gewijzigd door stylezzz op 27-07-2023 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stylezzz schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:18:
[...]

Maar we kennen toch allemaal wel de beelden van boeings en airbussen die ergens geparkeerd werden omdat er niet meer gevlogen werd? Chinese fabrieken die stillagen omdat er hele steden in lockdown gingen.... je zou zeggen dat dit wel effect moest hebben. Maar ik las hierboven al dat we op zijn vroegst effect over enkele decennia zouden merken... als we nu aan de handrem zouden trekken.
Anderzijds bleven veel vliegtuigen gewoon leeg rondvliegen om geen luchthavenslots te verliezen.
Qua mindset heb je zeker gelijk. Waar thuiswerken als de nieuwe heilige graal werd gezien met covid, staan we nu al weer meer in de file als voor covid. Waarom dan toch?
Omdat het door de hoge gasprijzen goedkoper is/was om overdag niet te verwarmen thuis? (naast enkele andere redenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 12:48
Qua vleesconsumptie, waarom schakelen we niet over op ratten? Ze zijn qua voetafdruk veel minder schadelijk voor het klimaat, vermenigvuldigen zich razendsnel en een rattenkweek kan je eenvoudig zelf thuis houden. Nooit meer naar de winkel dus voor vlees, enkel voor zaadjes want ratten zijn alleseters zoals mensen.

Ik dacht eraan omdat we nooit naar een volledig vleesloze toekomst kunnen gaan. Alleen al omdat sommige dieren gewoon enkel vleeseter zijn. Ratten worden voor veel roofdieren op dit moment al gekweekt, waarom dan niet voor mensen? Misschien schrikt het idee af, maar er zijn al voldoende landen waar het wel gewoon wordt gegeten.

Het kan een prima overgangsmanier zijn tegenover vlees, gezien er heel wat voedingswaarde in ratten zit. Net zoals krekels een prima vleesvervanger kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flipking94 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:16:
Qua vleesconsumptie, waarom schakelen we niet over op ratten? Ze zijn qua voetafdruk veel minder schadelijk voor het klimaat, vermenigvuldigen zich razendsnel en een rattenkweek kan je eenvoudig zelf thuis houden. Nooit meer naar de winkel dus voor vlees, enkel voor zaadjes want ratten zijn alleseters zoals mensen.

Ik dacht eraan omdat we nooit naar een volledig vleesloze toekomst kunnen gaan. Alleen al omdat sommige dieren gewoon enkel vleeseter zijn. Ratten worden voor veel roofdieren op dit moment al gekweekt, waarom dan niet voor mensen? Misschien schrikt het idee af, maar er zijn al voldoende landen waar het wel gewoon wordt gegeten.

Het kan een prima overgangsmanier zijn tegenover vlees, gezien er heel wat voedingswaarde in ratten zit. Net zoals krekels een prima vleesvervanger kunnen zijn.
Dat krijg je nooit verkocht aan de gemiddelde vleeseter ;) Dieren om te eten mogen niet te aaibaar zijn, maar ook niet te veel afkeer opwekken (of die afkeer nu terecht is of niet).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2023 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Trouwens nog een 'interessante' gevonden: De filmindustrie is jaarlijks verantwoordelijk voor een grote ecologische voetafdruk. Per film wordt er gemiddeld 500 ton CO2 'verspild', dat is evenveel als wat 250 personen in een jaar mogen gebruiken voor CO2-uitstoot.

Of evenveel als wat 30 gemiddelde BENELUXERS verbruiken per jaar op dit moment.

[ Voor 11% gewijzigd door Flipking94 op 27-07-2023 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De gevolgen van een stilvallende Golfstroom (Atlantic Overturning), die volgens een recente studie veel waarschijnlijker en sneller zal voorkomen dan eerder gedacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQYj4hSarlWOqQIObTmTwqJ4vQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C3gv33IVT6JaovweRX3dju0X.png?f=user_large

Hoeft ook niet te verbazen, omdat het eigenlijk over een globaal systeem gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99TdAxZHWR49MZ-hsi32_E6pQxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFXIdrxXQigUIkLG57xj1nDJ.jpg?f=fotoalbum_large

De West-Afrikaanse en Indische moessons zijn er afhankelijk van, daar wonen nu bijna 2 miljard mensen. In India komen er ook nog smeltende gletsjers bij die in het droge seizoen de rivieren minder gaan voeden.

De aarde neemt nu 2x meer hitte op dan 15 jaar geleden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edoWZ1ish1SpqA9pFEFyxf_RaYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HgwoWpdkr6wvSMvk83XjN54m.png?f=fotoalbum_large

En dan deze tweet van Bart De Wever (voorzitter van de grootste partij in Vlaanderen (BE)):
De linkerhand weet niet altijd wat de rechterhand doet… Het zou geweldig zijn als de Vlaamse media de apocalyptische sensatie consequent zouden omzetten in een constructief pleidooi voor vooruitgang.
Welke vooruitgang bedoelt hij? Eindelijk verregaande actie om de uitstoot te reduceren of de hoop op één of andere technologsche wonderoplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:12:
De gevolgen van een stilvallende Golfstroom (Atlantic Overturning), die volgens een recente studie veel waarschijnlijker en sneller zal voorkomen dan eerder gedacht:

[Afbeelding]
Er staat niet bij wat de uitwerking is, alleen waar het een uitwerking op heeft. Zo ver ik weet zorgt de atlantische golfstroom bij ons voor een gematigd klimaat, dus als die wegvalt wordt het bij ons (en waarschijnlijk in de noordelijke regionen) een stuk kouder.

Wordt de West-Afrikaanse moesson sterker of zwakker? Breidt de Sahel zich uit of juist niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 29-07-2023 11:23 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:22:
[...]

Er staat niet bij wat de uitwerking is, alleen waar het een uitwerking op heeft. Zo ver ik weet zorgt de atlantische golfstroom bij ons voor een gematigd klimaat, dus als die wegvalt wordt het bij ons (en waarschijnlijk in de noordelijke regionen) een stuk kouder.

Wordt de West-Afrikaanse moesson sterker of zwakker? Breidt de Sahel zich uit of juist niet?
Volgens Chat GPT:
De Moessons in West-Afrika en India worden sterk beïnvloed door de temperatuur van de oceaan en atmosferische circulatiepatronen, waaronder de Atlantic Meridional Overturning Circulation (AMOC). Als de AMOC stilvalt of verzwakt, kunnen de gevolgen voor de moessons in deze regio's aanzienlijk zijn.

West-Afrikaanse moesson:
De West-Afrikaanse moesson, ook wel bekend als de Afrikaanse zomermoesson, vindt plaats van juni tot september. Het is een kritieke bron van neerslag voor veel landen in West-Afrika, waaronder landen als Senegal, Mali, Niger, Nigeria en Ghana. Het grootste deel van de landbouw in deze regio is afhankelijk van de moessonregens.

Als de AMOC stilvalt of verzwakt, kan dit leiden tot veranderingen in de temperatuur van de oceaan, die op hun beurt van invloed zijn op atmosferische circulatiepatronen. Dit kan resulteren in veranderingen in de intensiteit en patronen van de West-Afrikaanse moesson. Mogelijke gevolgen zijn:

Vermindering van neerslag: Een zwakkere moesson kan leiden tot verminderde neerslag, wat kan leiden tot droogte en watertekorten in landbouwgebieden. Dit kan de oogstopbrengsten negatief beïnvloeden en mogelijk leiden tot voedseltekorten.

Veranderingen in de timing van de moesson: De moessonperiode kan verschuiven, waardoor landbouwplanning en seizoensgebonden activiteiten worden verstoord.

Toenemende extreme weersomstandigheden: Hoewel het totale neerslagvolume kan afnemen, kan een verzwakte moesson ook gepaard gaan met periodes van hevige regenval en overstromingen, die weer hun eigen uitdagingen met zich meebrengen voor de landbouw en gemeenschappen.

Indiase moesson:
De Indiase moesson, ook bekend als de Zuidwest-moesson, vindt plaats van juni tot september. Het is van vitaal belang voor de landbouw in India en omliggende regio's, omdat het ongeveer 70% van de jaarlijkse neerslag levert en cruciaal is voor de irrigatie van gewassen.

Een verzwakte AMOC kan vergelijkbare effecten hebben op de Indiase moesson als op de West-Afrikaanse moesson:

Vermindering van neerslag: Een afname van de moessonregens kan leiden tot droogte, gewasverlies en watertekorten, met mogelijk negatieve gevolgen voor de voedselproductie en economie.

Veranderingen in de intensiteit en patronen: De moessons kunnen onvoorspelbaarder worden, met variabiliteit in de timing en duur van de regenperiodes.

Hittegolven: Een verzwakte moesson kan ook leiden tot hogere temperaturen, wat kan resulteren in hittegolven en extra stress voor landbouwgewassen en waterbronnen.

Het is belangrijk op te merken dat de precieze gevolgen van een stilvallende AMOC op de moessons in West-Afrika en India nog steeds het onderwerp zijn van actief onderzoek en modellering. Klimaatverandering is een complex fenomeen met vele interacties en onzekerheden, dus de specifieke effecten kunnen variëren afhankelijk van verschillende factoren. Niettemin is het duidelijk dat een verzwakte AMOC wereldwijde klimaateffecten kan hebben, waaronder mogelijke gevolgen voor de moessons en de gemeenschappen die erdoor worden beïnvloed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Ik hoop dat je weet dat ChatGPT geen betrouwbare informatiebron is? Misschien dat zo'n samenvatting klopt, maar de kans is net zo groot dat het bijelkaar verzonnen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op zondag 30 juli 2023 @ 07:27:
[...]

Ik hoop dat je weet dat ChatGPT geen betrouwbare informatiebron is? Misschien dat zo'n samenvatting klopt, maar de kans is net zo groot dat het bijelkaar verzonnen is.
Met Google moet ik langer zoeken, maar goed:
Changes in AMOC lead to weakening of large-scale north–south temperature gradient and regional land-sea thermal gradient, which in turn weaken the regional Hadley circulation and, monsoon circulation over the South Asian region.
Dan rest nog de vraag: 10% of 90% zwakker? We zouden moeten vermijden om het te weten proberen komen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:40

DevWouter

Creator of Todo2d.com

offtopic:
ChatGPT inderdaad alleen gebruiken als de gebruiker de expertise heeft om het resultaat te valideren. En expertise hier is dat in de zin alsof de gebruiker een peer review doet van een inzending naar een wetenschappelijke tijdschrift.

Dat gezegd hebben ik waardeer de moeite die jij in dit topic steekt bijzonder veel, @Verwijderd. Ga er vooral mee door!

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DevWouter schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:07:
offtopic:
ChatGPT inderdaad alleen gebruiken als de gebruiker de expertise heeft om het resultaat te valideren. En expertise hier is dat in de zin alsof de gebruiker een peer review doet van een inzending naar een wetenschappelijke tijdschrift.
Het is meer uit gemakzucht en je kan ook bronnen vragen, bvb:
hoe kan je aan een leek eenvoudig duidelijk maken hoe belangrijk dit probleem is en hoe urgent we dit moeten aanpakken, ook en vooral in het eigenbelang?

ChatGPT
Om het belang en de urgentie van het aanpakken van klimaatverandering aan een leek duidelijk te maken, kun je de volgende punten benadrukken:

1. Gezondheid en veiligheid: Klimaatverandering heeft directe gevolgen voor de gezondheid en veiligheid van mensen over de hele wereld. Extreme hittegolven, natuurrampen zoals overstromingen en bosbranden, en de verspreiding van ziekten zijn allemaal gerelateerd aan klimaatverandering. Door het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen kunnen we de risico's voor onze eigen gezondheid en veiligheid verminderen.

2. Economische gevolgen: Klimaatverandering heeft ook grote economische gevolgen. Natuurrampen en extreme weersomstandigheden kunnen leiden tot schade aan infrastructuur, landbouwverliezen, verminderde productiviteit en hogere kosten voor herstel en aanpassing. Door te investeren in klimaatactie kunnen we veerkrachtige economieën opbouwen en nieuwe kansen creëren in sectoren zoals hernieuwbare energie en groene technologieën.

3. Leefbaarheid van onze planeet: Het beschermen van het klimaat is essentieel voor het behoud van de leefbaarheid van onze planeet. Klimaatverandering heeft invloed op de waterbronnen, voedselproductie, ecosystemen en biodiversiteit die we nodig hebben om te overleven. Door de uitstoot te verminderen en duurzame praktijken te bevorderen, kunnen we onze natuurlijke hulpbronnen beschermen en een gezonde omgeving behouden voor toekomstige generaties.

4. Mondiale samenwerking: Klimaatverandering is een mondiale uitdaging die internationale samenwerking vereist. Door deel te nemen aan wereldwijde klimaatinitiatieven, kunnen we ons eigenbelang behartigen en een positieve invloed uitoefenen op de wereldwijde inspanningen om klimaatverandering aan te pakken. Samenwerking op dit gebied kan ook helpen om economische groei, technologische innovatie en diplomatieke betrekkingen te bevorderen.

Het is belangrijk om te benadrukken dat het aanpakken van klimaatverandering niet alleen een verantwoordelijkheid is, maar ook een kans om een duurzame en welvarende toekomst te creëren. Door actie te ondernemen en ons eigenbelang in acht te nemen, kunnen we bijdragen aan een betere wereld voor onszelf en toekomstige generaties.

User
kan je een lijst met bronnen voor al deze beweringen geven?

ChatGPT
Natuurlijk! Hier is een lijst met bronnen die je kunt raadplegen voor meer informatie over de beweringen in mijn vorige antwoord:

1. Gezondheid en veiligheid:

World Health Organization (WHO) - Climate Change and Health: https://www.who.int/news-...climate-change-and-health
Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) - Special Report on Global Warming of 1.5°C: https://www.ipcc.ch/sr15/
Centers for Disease Control and Prevention (CDC) - Climate Effects on Health: https://www.cdc.gov/climateandhealth/effects/default.htm

2. Economische gevolgen:

Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) - Fifth Assessment Report: Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, and Vulnerability: https://www.ipcc.ch/report/ar5/wg2/
World Bank - Climate Change: https://www.worldbank.org/en/topic/climatechange
Global Commission on the Economy and Climate - The New Climate Economy: https://newclimateeconomy.report/

3. Leefbaarheid van onze planeet:

Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services (IPBES) - Global Assessment Report on Biodiversity and Ecosystem Services: https://ipbes.net/global-...ersity-ecosystem-services
United Nations Environment Programme (UNEP) - Climate Change: https://www.unep.org/topics/climate-change

4. Mondiale samenwerking:

United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC): https://unfccc.int/
The Paris Agreement: https://unfccc.int/proces...ement/the-paris-agreement

Houd er rekening mee dat dit slechts een selectie is van de vele beschikbare bronnen over klimaatverandering en de gevolgen ervan. Het is altijd goed om verschillende bronnen te raadplegen en wetenschappelijke consensus te volgen bij het verkennen van dit complexe onderwerp.
Door de copy/paste zijn sommige links 'afgekapt'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:14
Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:31:
[...]

Het is meer uit gemakzucht en je kan ook bronnen vragen, bvb:

[...]
Door de copy/paste zijn sommige links 'afgekapt'.
De bronnen kloppen vaak ook niet bij ChatGPT. Pas op dat ChatGPT niet als een orakel wordt gezien, het is geen goede manier van bronverwijzing.

Sterker nog, ik laat chatgpt mijn wetenschappelijke dingen weleens ophalen (met hele precieze vragen lukt dat vaak wel). KLopt geen zak van. Ik leer m'n studenten ook altijd: chatgpt is leuk en aardig, maar je moet wat chatgpt doet zelf kunnen. Anders word je een slaaf van de technologie.

ChatGPT is gewoon niet geschikt als bron. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
@Adlermann dit is wel erg kort door de bocht. Chatgpt is prima als betrouwbare bron voor de meeste mensen, gewoon niet als je wetenschappelijke artikels moet publiceren. Wikipedia is ook prima voor 90% van de bevolking hé. Alleen als je een objectief onderzoek wilt doen ga je naar andere bronnen op zoek waar trouwens het gros van de bevolking nog niet eens aankan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Het standpunt van moderatie is dat er onderbouwd moet worden met betrouwbare bronnen. Zolang ChatGPT die bronnen niet betrouwbaar en verifieerbaar kan aanleveren, accepteren we dat ook niet als bron. Dus s.v.p. geen ChatGPT meer aanhalen als bron.

We zetten daarmee tevens een punt achter de huidige ChatGPT discussie.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*, niet doorgaan met de ChatGPT discussie, zie boven. Vergeet daarnaast niet om een samenvatting of citaat in je post op te nemen als je linkt naar een externe bron.

Mocht je het over het beleid met betrekking tot ChatGPT willen hebben dan kan dat in het feedback topic.

[ Voor 84% gewijzigd door NMH op 30-07-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Niet direct klimaatgerelateerd maar zeker wel achtergrond.

https://nos.nl/artikel/24...-bosbranden-aan-hun-laars
Om bosbranden te kunnen indammen en huizen te sparen, moet tussen Franse huizen en bossen een strook van 50 meter 'struikvrij' zijn. Zo staat het althans in de wet. In de praktijk komt het er op veel plaatsen niet van, met alle risico's van dien.
De basis regel snap ik uit het oogpunt van de brandweer misschien nog wel een beetje maar 50 meter?

Als we dar in Nederland zouden doen dan houden we weinig over. Nu is Frankrijk een veel groter land maar dan nog.

Het is zeker niet de belangrijkste oorzaak maar begroeiing en bomen zijn wel degelijk van belang in onze strijd tegen opwarming. Juist begroeiing houd vocht vast en beperkt de temperatuur. Daarbovenop komt nog CO2 opname.

Nee, het is niet zalig makend maar wel een heel belangrijk element. Juist op plekken waar bomen niet kunnen kun je nog heel wat met struiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Indoubt schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:43:
[...]De basis regel snap ik uit het oogpunt van de brandweer misschien nog wel een beetje maar 50 meter?
Als we dar in Nederland zouden doen dan houden we weinig over. Nu is Frankrijk een veel groter land maar dan nog.
offtopic:
Je geeft zelf het antwoord al: Frankrijk is veel groter (en warmer) en veel huizen liggen in (beboste/ruige) gebieden waardoor de brandweer niet zo snel (zoals hier) en overal kan komen. Ik betwijfel ook of er overal in Frankrijk net zoveel brandkranen zitten als hier. Dan is het brandstofvrij houden van een flinke cirkel rond de huizen een goede maatregel om het vuur weg te houden. Dat zoiets dan ook bij een camping zou moeten is eigenlijk logisch, tegenwoordig zitten er meer touristen in die mooie (lees beboste/ruige) gebieden en ook daar kan een bosbrand naar toe trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

[...]

De basis regel snap ik uit het oogpunt van de brandweer misschien nog wel een beetje maar 50 meter?

Het is zeker niet de belangrijkste oorzaak maar begroeiing en bomen zijn wel degelijk van belang in onze strijd tegen opwarming. Juist begroeiing houd vocht vast en beperkt de temperatuur. Daarbovenop komt nog CO2 opname.

Nee, het is niet zalig makend maar wel een heel belangrijk element. Juist op plekken waar bomen niet kunnen kun je nog heel wat met struiken.
Toch is deze regel wel heel zinvol. De schade die aangericht wordt bij een ongecontroleerde bosbrand is vele malen groter dan het aanleggen van een 50m firebreak rond een gebouw. Het is ook niet zo dat je geen boom naast je huis mag hebben, zolang de struiken er naar toe maar weg zijn.

Dezelfde regels gelden in Portugal (daar zijn firebreaks verplicht en dien je waterwegen vrij te houden van begroeiing), hier down under (firebreaks en scrub free, daarnaast in hoog risico gebieden worden springlers op het huis aangeraden) is het ook het geval.

Je kan Nederland niet vergelijken met Frankrijk, Portugal, Spanje of Australië.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet enkel de noordelijke Atlantische Oceaan die een 'statistisch onmogelijke' verandering ziet.

Professor glaciologie Frank Pattyn (ULB):
Wetenschappers zeggen in The Guardian dat we aan het begin van een nooit eerder geziene instorting van het ijs rond de Zuidpool staan. Wat is er precies aan de hand?
“Dat vraagt iedereen zich af. Wetenschappers observeren al ongeveer veertig jaar via satellieten het zee-ijs rond Antarctica. Tot ongeveer 2015 bleef dat vrij stabiel: in de zomer verdween het meeste zee-ijs, in de winter groeide het weer aan en nam het zelfs licht toe.

“Maar vanaf 2016 is er plots iets veranderd: het ijs breidde jaar na jaar minder uit in de winter. In 2022 zagen we al een nieuw laagterecord, en ook in mei dit jaar was het beduidend laag.

“Wat er nu gebeurt, gaat echter in tegen alle verwachtingen. We zien niet zomaar een vermindering van de hoeveelheid zee-ijs, maar een afname met meer dan 2 miljoen vierkante kilometer. Dat is statistisch vrijwel onmogelijk.”
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPez9054ZKTy0svCT-JV8syd7qY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6SCdo3HFudyaoO2eJKbFovMb.jpg?f=user_large
“Jaar na jaar worden we ook als wetenschappers met nieuwe ontdekkingen geconfronteerd. De echte impact van de klimaatverandering kennen we dus nog niet, en zal ook sterk afhangen van hoe snel we de koolstofuitstoot naar nul krijgen. Maar dit is in ieder geval een duidelijk signaal dat er iets serieus aan de hand is.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@Yaksa , @Zwerver

De zin van firebreaks snap ik heel goed en ik kan me dat ook goed voorstellen dat die verplichting er is. 50 meter leek me alleen veel maar voor die gebieden is het misschien wel heel zinvol. Het hoeft natuurlijk ook niet helemaal kaal te zijn, ik weet dat er in sommige andere landen bijvoorbeeld wel met grasstroken wordt gewerkt. Die moeten dan wel kort worden gehouden.

Het ging meer vanuit de filosofie dat meer groen bijdraagt, zowel aan warmte beperken als aan CO2 opname. Bij een bosbrand gaat er natuurlijk nog veel meer verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:14:
Het is niet enkel de noordelijke Atlantische Oceaan die een 'statistisch onmogelijke' verandering ziet.

Professor glaciologie Frank Pattyn (ULB):

[...]

[Afbeelding]

[...]
is het niet verstandig om eerst maar eens de komende jaren af te wachten of het ijs op antarctica blijvend verdwijnt of dat het weer gaat aangroeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Salvatron schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:44:
[...]

is het niet verstandig om eerst maar eens de komende jaren af te wachten of het ijs op antarctica blijvend verdwijnt of dat het weer gaat aangroeien?
Dat staat zelfs in de titel: ‘Belangrijk om te weten te komen of dit begin is van langere tendens’

Verder vind ik het wel belangrijk genoeg om hier te posten. Zo'n grote afwijking is nog nooit gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

[...]

Hoe bedoel je afwachten hier eigenlijk? Als het gaat om het nemen van klimaatmaatregelen hebben we sowieso geen tijd meer te verliezen, ongeacht de oorzaak van het verdwijnen van het zuidpoolijs.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

[...]

[...]
Ook in Nederland speelt dit idee hoor. De gehele Veluwe is door de veiligheidsregio's gecompartimenteerd. We horen hier niet zo heel veel van. De uitvoering levert soms wel stevige discussies op zoals bij de A28 Wezep - Harderwijk (a 80m breed en 30km lang), tot kamervragen aan toe.

Eens. Brandveiligheid en hittestress kunnen op gespannen voet staan. Dus dat maakt het niet eenvoudig.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

crisp schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:00:
[...]

Hoe bedoel je afwachten hier eigenlijk? Als het gaat om het nemen van klimaatmaatregelen hebben we sowieso geen tijd meer te verliezen, ongeacht de oorzaak van het verdwijnen van het zuidpoolijs.
afwachten of het ijs zo weinig blijft. Overigens is el nino er ook nog in 2024 dus ik neem aan dat er volgend jaar ook heel weinig ijs zal zijn rond antarctica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Salvatron schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:29:
[...]

afwachten of het ijs zo weinig blijft. Overigens is el nino er ook nog in 2024 dus ik neem aan dat er volgend jaar ook heel weinig ijs zal zijn rond antarctica.
Afwachten tot we er conclusies aan verbinden bedoel je dan waarschijnlijk, want ik denk niet dat we er ueberhaupt zelf op korte termijn iets aan zouden kunnen doen.

Het meteen toeschrijven aan klimaatverandering is inderdaad misschien wat voorbarig, maar ook niet nodig om de urgentie daarvan te verhogen (die is al torenhoog).

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Waarom zou wachten verstandig zijn? En waarop gaan we dan wachten?
De trend was al dalend en hoewel er nu een statische afwijking is betekent dat nog niet dat het niet waar is.

De potentiële gevolgen en oorzaken zijn al lang bekend. Maar wat de definitieve oorzaak is niet, wel hebben alle potentiële oorzaken wel voor het merendeel veroorzaakt door de mens.

Tenzij geen van de potentiële oorzaken het is (wat uitermate onwaarschijnlijk zal zijn) zal zonder gedragsverandering van de mens de trend niet zomaar keren. Mogelijk dat het volgend jaar langzamer afneemt, maar het verlies wat we nu mee maken zal niet zomaar omkeren zonder extreme verstoringen van het klimaat.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Salvatron schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:29:
[...]

Je valt hier mooi in de valkuil die opgezet is door klimaatveranderingontkenners. La Nina heeft het Antarctische zeeijs dan laten aangroeien, toch? Oh wacht, de lage groei die we nu zien is juist opgetreden tijdens de laatste drie la Nina jaren…

El Nino heeft een negatieve invloed op het toenemen van het ijs, klopt. Maar in die regio is er nog geen sprake van El Nino en het ijs is minder gegroeid gedurende La Nina…

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:52:
[...]
Dat staat zelfs in de titel: ‘Belangrijk om te weten te komen of dit begin is van langere tendens’
Toch wordt dat net even te vaak vergeten. We concentreren ons nu (weer) op records in plaats van trends. Iets waar zowel media (daar zijn ze weer) als wetenschappers op focussen.

De records zijn een gevolg van klimaatverandering, maar geven weinig inzicht in wat er daadwerkelijk gebeurd. Om in context van Antartica te geven: het 'record' van gebrekkige ijsaangroei leidt al snel tot de (impliciete) conclusie dat de oorzaak specifiek in deze winter (in Antartica) ligt. Wie echter de grafiek verder leest, ziet dat het jaar in Antartica al met de kleinste ijshoeveelheid ooit begon. Terugkijkend naar 2022 zie je in november/december een hele grote hoeveelheid ijs gesmolten. Het record van nu in de winter heeft dus mogelijk een oorzaak die in een ander seizoen ligt (het snelle smelten in de winter).

De grafiek is overigens erg misleidend door naast 2023 en 2022 alleen 2016 uit te lichten. Er was eerder een grafiek over de oceaantemperatuur, waarin het gemiddelde van 1980-2000 werd getoond, alsmede elk individueel jaar vanaf 2000. Dat gaf een goed beeld van de trend, omdat het gemiddelde niet mooi in het midden lag, maar aan de lage (koude) kant.

Er ligt veel te veel focus op records, te weinig op trends. Records is gewoon cherrypicking. In juni vielen we over elkaar heen over hoe warm het wel niet was en hoeveel records er gebroken werden. Daar hoor je nu niemand meer over. Sterker nog, augustus lijkt met 16 graden komende week uitermate koud te beginnen.

Die warmterecords of regenrecords boeien niet. De trend van vaker, hete en lange hittegolven alsmede vaker en harder regen is wat belangrijk is. Nog belangrijker is de seizoensverschuivingen die plaats lijken te vinden. Cruciaal voor o.a. de landbouw. Ik merk het in mijn eigen moestuin hoe moeilijk het inmiddels is om dingen te time. Dat zijn trends, geen momentane opname van extremen.

Records leiden alleen af van wat het werkelijke probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skyaero schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:01:
[...]

Toch wordt dat net even te vaak vergeten. We concentreren ons nu (weer) op records in plaats van trends. Iets waar zowel media (daar zijn ze weer) als wetenschappers op focussen.

De records zijn een gevolg van klimaatverandering, maar geven weinig inzicht in wat er daadwerkelijk gebeurd. Om in context van Antartica te geven: het 'record' van gebrekkige ijsaangroei leidt al snel tot de (impliciete) conclusie dat de oorzaak specifiek in deze winter (in Antartica) ligt. Wie echter de grafiek verder leest, ziet dat het jaar in Antartica al met de kleinste ijshoeveelheid ooit begon. Terugkijkend naar 2022 zie je in november/december een hele grote hoeveelheid ijs gesmolten. Het record van nu in de winter heeft dus mogelijk een oorzaak die in een ander seizoen ligt (het snelle smelten in de winter).

De grafiek is overigens erg misleidend door naast 2023 en 2022 alleen 2016 uit te lichten. Er was eerder een grafiek over de oceaantemperatuur, waarin het gemiddelde van 1980-2000 werd getoond, alsmede elk individueel jaar vanaf 2000. Dat gaf een goed beeld van de trend, omdat het gemiddelde niet mooi in het midden lag, maar aan de lage (koude) kant.

Er ligt veel te veel focus op records, te weinig op trends. Records is gewoon cherrypicking. In juni vielen we over elkaar heen over hoe warm het wel niet was en hoeveel records er gebroken werden. Daar hoor je nu niemand meer over. Sterker nog, augustus lijkt met 16 graden komende week uitermate koud te beginnen.

Die warmterecords of regenrecords boeien niet. De trend van vaker, hete en lange hittegolven alsmede vaker en harder regen is wat belangrijk is. Nog belangrijker is de seizoensverschuivingen die plaats lijken te vinden. Cruciaal voor o.a. de landbouw. Ik merk het in mijn eigen moestuin hoe moeilijk het inmiddels is om dingen te time. Dat zijn trends, geen momentane opname van extremen.

Records leiden alleen af van wat het werkelijke probleem is.
In het artikel is de grafiek interactief en kan je wel alle jaartallen zien, bvb 2018:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYhAmTYNxM99RknFiFBZ98oNY2Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fvJF6mKwjbvmqtPgb2kcj0jy.png?f=user_large

2018 was trouwens een La Nina jaar en toen was er bijna even weinig ijs dan in 2022.

Verder is het record zo groot dat ik het normaal vind dat het aandacht krijgt, net zoals de temperatuur van de Atlantische Oceaan of het record in Florida, wat nu voor het versneld afsterven van koraalriffen zorgt.

Extreme kou mag ook aandacht krijgen, zo was het vorige week op Antarctica het koudst sinds 2017 (al is dat geen record) maar er zijn wel veel meer warmterecords dan kouderecords:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGF74cNaTcAV0hNOSpYwRwzYPcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNeK7Sbx5DnIdXBiiMXTbliN.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog een record dat in onze media weinig aandacht krijgt.

Ook interessant:
On the one hand, the height the ice shelf gains from the additional snowfall is greater than the ice that is lost from beneath. So the ice shelf gets thicker during an El Niño event.

But, on the other hand, the fluffy snow that the ice shelf gains is not as dense as the solid ice it loses. This means that, overall, an El Niño causes the ice shelf to lose mass.

The graphic below illustrates this. The upper chart shows the fluctuations in average ice shelf height in the Amundsen Sea region of the West Antarctic (blue line) throughout the four satellite missions.

You can see how ice shelf height mirrors the “Oceanic Niña Index” in the black line in the lower chart. This index is a main indicator of ENSO events; a positive index (shaded red) indicates a warm El Niño event, while a negative index (shaded blue) indicates a cool La Niña event.

Many of the peaks in ice shelf height occur during El Niño events – and the troughs during La Niña.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kdrv0vrWBYst12estjuW0ZyYH_I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QOMKNvEhJ60zKuKyqWpPR8xS.png?f=user_large

Intussen blijven we verder investeren in fossiele energie:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/07/31/vk-olie-en-gas/

Nog een mogelijke verklaring van de recente opwarming, waterdamp is ook een broeikasgas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APT7hrJB9H1DKidvM7YGWx3rXN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gNOMJANqK7Q0P9OHM5VYogqu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Skyaero schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:01:
Zelfs een koele zomerse periode is dit jaar warmer dan de koele periodes van vorige jaren. Het regent en waait en zelfs dan is het nog warm.
Verder kunnen records tegenwoordig gekoppeld worden aan klimaatverandering, dus die records laten ook duidelijk de klimaatverandering zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 18:31

BTU_Natas

Superior dutchie

Flipking94 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:16:

Je bent duidelijk geen vleeseter! Roofdieren zijn beduidend minder lekker dan omnivoren en herbivoren. Een plantaardig dieet lijdt tot meer vet in het vlees , wat het eten er van doorgaans zeer smakelijk maakt.

Gladiatoren waren vroeger bijna vegan, niet omdat ze dan beter vochten maar omdat ze dan meer vet kweekten wat als gevolg had dramatischer verwondingen maar minder dodelijk letsel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

BTU_Natas schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:28:
[...]

Je bent duidelijk geen vleeseter! Roofdieren zijn beduidend minder lekker dan omnivoren en herbivoren. Een plantaardig dieet lijdt tot meer vet in het vlees , wat het eten er van doorgaans zeer smakelijk maakt.

Gladiatoren waren vroeger bijna vegan, niet omdat ze dan beter vochten maar omdat ze dan meer vet kweekten wat als gevolg had dramatischer verwondingen maar minder dodelijk letsel.
Een frikandelletje van ratten en krekels, klinkt als een prima hap na het stappen. Wel speciaal natuurlijk.

Als voorbeeld: ondertussen per direct en iedere dag 14 paprika varianten te krijgen bij Appie: https://www.ah.nl/product...urgette-aubergine/paprika

Hebben we dat dan nodig denk ik weleens? Zijn er dagen dat je denkt: ah, het is maandag. Vandaag ga ik weer 14 paprika varianten vreten.

Waarom niet gewoon 10 soorten vreterij waar je uit kunt kiezen per dag? Is meer dan genoeg. Streek en seizoensproducten. Waarom moet je überhaupt dagelijks kunnen kiezen uit tienduizenden soorten eten?

Tis allemaal mooi natuurlijk maar compleet overbodig, helemaal als je ziet wat er dagelijks aan versproducten weggesmeten wordt en wat het allemaal kost aan energie om het hier te kweken of te importeren.

Maarja wat doe je eraan.

Ik ga maar eens koken, aardappel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
BTU_Natas schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:28:
Historisch gezien at de gemiddelde wereldburger sowieso niet zoveel dierlijke eiwitten, omdat dat met de landbouwmethoden die toen gangbaar waren niet haalbaar was. Jagers-Verzamelaars aten wat meer vlees. Rijke mensen aten wat meer vlees. Maar die 85 gram vlees die de gemiddelde Nederlander nu eet was onvoorstelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

(jarig!)
Het plan om massaal bomen te planten, om klimaatverandering tegen te gaan, loopt ook tegen uitdagingen aan:
The REPLANT Act provides money for the US Forest Service to plant more than a billion trees in the next nine years. The World Economic Forum aims to help plant a trillion trees around the world by 2030. Many US cities have plans to shade their streets with millions of trees. Major government and private funding is being invested in planting trees as a powerful tool to fight climate change, protect water, clean air, and cool cities. In short, trees are hot.

But new research shows a troubling bottleneck that could threaten these efforts: U.S. tree nurseries don’t grow close to enough trees—nor have the species diversity needed—to meet ambitious plans.
In essence, forest nurseries tended to maintain a limited inventory of a select few species, electing to prioritize those valued for commercial timber production over species required for conservation, ecological restoration, or climate adaptation. Moreover, many areas had no locally adapted tree stock available. (See map for example.) And within the seedlings available, there were not enough types of trees and “future-climate-suitable” genetics to meet goals for conservation and forest restoration in a hot future.
Bron: https://www.uvm.edu/news/...ive-undersupply-seedlings

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

drooger schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:42:
Het plan om massaal bomen te planten, om klimaatverandering tegen te gaan, loopt ook tegen uitdagingen aan:

[...]

[...]

Bron: https://www.uvm.edu/news/...ive-undersupply-seedlings
Als men in de suburbs die mega-gazonnen (die nu gemaaid worden met fossiele zitmaaiers) zou beplanten met bomen, struiken en bloemen, dan zou er ook veel winst te behalen zijn voor CO2-opvang en biodiversiteit. Is ook beter tegen hitte, droogte en wateroverlast. Waarom moeten tuinen er uitzien als golfterreinen? Met een goed gekozen diverse wilde tuin zou je zelfs minder werk hebben, op voorwaarde dat niet iedereen bladblazers koopt... Onze buren waren vorige week hun oprit grondig aan het stofzuigen (met zo'n bladzuiger) terwijl ik niets op de grond zag liggen, wat een lawaai ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUogy2SzMLFkTtrmWP-m77kwC_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RdDWWTsf5yURl1d1ZMZxMqYQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2023 07:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
drooger schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:42:
Volgens mij speelt dit ook in Nederland; veel van onze bossen zijn voormalig productiebos, of aangelegd als wildpark. Echt autochtone bomen zijn er waarschijnlijk nog wel, maar telers hebben nauwelijks zaad.

Verder moet zo'n aangeplante boom natuurlijk groeien op een plek waar anders geen bomen hadden gegroeid, wil je de CO₂-opname als besparing inboeken.
Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 06:56:
Als men in de suburbs die mega-gazonnen (die nu gemaaid worden met fossiele zitmaaiers) zou beplanten met bomen, struiken en bloemen, dan zou er ook veel winst te behalen zijn voor CO2-opvang en biodiversiteit. Is ook beter tegen hitte, droogte en wateroverlast. Waarom moeten tuinen er uitzien als golfterreinen? Met een goed gekozen diverse wilde tuin zou je zelfs minder werk hebben, op voorwaarde dat niet iedereen bladblazers koopt... Onze buren waren vorige week hun oprit grondig aan het stofzuigen (met zo'n bladzuiger) terwijl ik niets op de grond zag liggen, wat een lawaai ook.
Dat is iets van de Amerikaanse suburbs; ik heb begrepen dat het in veel gemeenten/wijken zelfs onderdeel is van de plaatselijke verordeningen dat in ieder geval je voortuin een goed onderhouden gazon is. Ooit ongetwijfeld bedoeld om te voorkomen dat bewoners hun voortuin zouden gebruiken als parkeerterrein of rommel-opslag, maar het leidt tot zeer monotone vegetatie.

In Nederland en Belgie hebben we dan weer het fenomeen van de tegeltuin. En dat die soms door onbekenden wordt aangezien voor een parkeerplaats zal niet verwonderlijk zijn.

Verder ben ik toch een beetje huiverig om een "groene" tuin aan te prijzen. In zo'n tuin staan meestal sierplanten; bij de teelt ervan worden nog altijd veel, zelfs in Nederland verboden, bestrijdingsmiddelen gebruikt. Potgrond en turf, die in tuincentrum in grote zakken te koop zijn, gaat ten koste van Oost-Europese veenmoerassen. En verder staan in de meeste tuinen vooral niet-inheemse doorgekweekte sierplanten die nauwelijks interessant zijn voor bestuivers.

Eigenlijk zou je in een tuin de natuur zijn gang moeten laten gaan. Niet wieden, laat de brandnetels of de heermoes maar opkomen. Maar iedereen weet dat je in Nederland dan heel snel met boze buren - en waarschijnlijk zelfs de huisbaas te maken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:36:

[...]

Dat is iets van de Amerikaanse suburbs; ik heb begrepen dat het in veel gemeenten/wijken zelfs onderdeel is van de plaatselijke verordeningen dat in ieder geval je voortuin een goed onderhouden gazon is. Ooit ongetwijfeld bedoeld om te voorkomen dat bewoners hun voortuin zouden gebruiken als parkeerterrein of rommel-opslag, maar het leidt tot zeer monotone vegetatie.

In Nederland en Belgie hebben we dan weer het fenomeen van de tegeltuin. En dat die soms door onbekenden wordt aangezien voor een parkeerplaats zal niet verwonderlijk zijn.

Verder ben ik toch een beetje huiverig om een "groene" tuin aan te prijzen. In zo'n tuin staan meestal sierplanten; bij de teelt ervan worden nog altijd veel, zelfs in Nederland verboden, bestrijdingsmiddelen gebruikt. Potgrond en turf, die in tuincentrum in grote zakken te koop zijn, gaat ten koste van Oost-Europese veenmoerassen. En verder staan in de meeste tuinen vooral niet-inheemse doorgekweekte sierplanten die nauwelijks interessant zijn voor bestuivers.

Eigenlijk zou je in een tuin de natuur zijn gang moeten laten gaan. Niet wieden, laat de brandnetels of de heermoes maar opkomen. Maar iedereen weet dat je in Nederland dan heel snel met boze buren - en waarschijnlijk zelfs de huisbaas te maken krijgt.
Interessant artikel over compost, in veel gevallen is het gebruik ervan ook niet nodig.

Je zou idd de natuur zijn gang moeten laten gaan, wij doen dat met mate en gebruiken ook geen vergif, daardoor zijn we volgens de perfectionistische buren waarschijnlijk 'de vuilste van de straat', maar wat ze niet beseffen is dat we ook de minst vervuilende zijn.

Idem voor ons huis: je ziet wel eens wat groene afzetting op de witte dakgoot en zo (ik heb geen zin om dat 2x per jaar te reinigen), itt de buren waar alles perfect moet zijn, maar anderzijds heeft ons huis nu wel energielabel A, terwijl de meeste buren nog ergens rond label C of D hangen. Maar ja, 'die lelijke zonnepanelen en lelijke buitenunits'...

Ach, ze weten ook niet veel, vorig weekend vroeg de buurman 'en, werkt dat goed met die molentjes?' Na 10 seconden nadenken besefte ik dat hij het over onze 2 buitenunits had, ik heb dan uitgelegd waarvoor dat dient, maar dacht hij echt dat die fans windmolens waren? :P (ik heb het niet meer gevraagd)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Nog wat psychologie:
Ik denk dat het belangrijk is om ons af te vragen: zijn we onderdeel van de instandhouding van een destructief systeem? VN-secretaris Antonio Guterres is er in ieder geval heel duidelijk over. Ga niet aan de slag bij climate wreckers, drukte hij pas afgestudeerden vorig jaar op het hart. Ga dus niet werken bij de pr-afdeling van Shell om van daaruit allerlei groene sprookjes de wereld in te sturen, zodat het bedrijf ondertussen rustig op de fossiele toer kan doorgaan. Ga dus vooral ook niet werken voor Vattenfal, dat onlangs model Cara Delavigne strikte om zich in een belachelijke reclame in te spuiten met een soort bodymist gemaakt van ‘groene’ waterstof, en zodoende het ideaal van puurheid en schoonheid met waterstof te verbinden. En vooral: te suggereren dat het bedrijf geweldig groen bezig is.

Mensen houden er niet van om zo direct aangesproken te worden op verantwoordelijkheden, niet als werknemer en niet als consument. Zo nam ik laatst deel aan een debat waarin ik bezoekers probeerde te vervreemden van hoe we onszelf en elkaar (en opnieuw, met behulp van pr) zijn gaan overtuigen van het idee dat we op vakantie moeten om te kunnen genieten, onszelf te ontdekken, ‘het ware leven’ te vinden, zoals filosoof Ruud Welten dat zo treffend uitdrukt. Dat is natuurlijk onzin. En ondertussen tekenen de gevolgen van al dat reizen zich steeds nadrukkelijker af. Zo is skiën op veel plekken eigenlijk al niet meer mogelijk. Vanwege de opwarming ligt er steeds minder sneeuw, dus die moet worden opgespoten. En daarvoor moeten stuwdammen worden opgeworpen, waterbassins aangelegd, met alle gevolgen van dien. Allemaal opdat een klein groepje mensen het romantische ideaal van een skivakantie in een mooi wit berggebied in stand kan houden.

“Dat mensen nu nog op skivakantie gaan,” zei ik na bovenstaande te hebben betoogd, “vind ik debiel.” Een koppel stond recht, liep demonstratief langs het podium door en verliet de zaal, maar niet voordat de vrouw me had toegebeten: “Wij gaan nog wél op skivakantie.” Het leek een act, en zo reageerde de zaal er ook even op – hoort dit erbij? Waar lachen we precies om? – maar het was haar menens. Ik vraag me nu al maanden af waarom die vrouw nu precies zo boos was. Mijn beste verklaring is dat ze zich heeft laten aanpraten dat ze er recht op heeft. “Because you’re worth it”, herinner ik mij de zwoele vrouwenstem in een reclame voor een schoonheidsproduct. Wat ons verkocht wordt zijn niet zozeer producten (of vakanties), maar de ideeën en idealen die daaraan kleven. Schoonheid. Puurheid. Genot. Ontspanning. Autonomie. Vrijheid. Vriendschap. Liefde. En dus ook: waardevol zijn.

Je kunt het natuurlijk nooit helemaal goed doen. In mijn boek probeer ik te laten zien dat er geen ontsnappen is aan wat filosoof Alexis Shotwell een “complex webs of suffering” noemt, maar dat dat niet betekent dat je handelen er niet toe doet. Je kunt het namelijk wel beter doen. Ik denk dat het voor ieder van ons belangrijk is om ons af te vragen hoe we met dergelijke complexe webben verknoopt zijn, en hoe we die in stand houden. Dat we die niet in ons eentje kunnen ontwarren, betekent niet dat we eraan zijn overgeleverd. Je kunt een draad volgen en proberen die draad eruit te trekken. Het gebeurt al.

Zo kwamen ambtenaren in Nederland in opstand omdat hun pensioen in fossiele energie werd geïnvesteerd. Het pensioenfonds besloot daar na langdurig protest mee op te houden. Zo komen Nederlandse burgers, verenigd in Extinction Rebellion, inmiddels met enige regelmaat naar de A12 om de afschaffing van fossiele subsidies te eisen. In september staan ze er voor de achtste keer. Ze staan er niet omdat ze ergens recht op hebben (al hebben ze natuurlijk wél het recht om te demonstreren) of omdat ze iets waard zijn, maar omdat ze hun verantwoordelijkheid nemen. Zoek vooral je eigen draad en ga daar samen met anderen flink aan trekken.
"Lisa Doeland is docent wijsgerige ethiek en politieke filosofie (Radboud Universiteit en Universiteit van Amsterdam) en de auteur van Apocalypsofie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:38:
Nog wat psychologie:

[...]

"Lisa Doeland is docent wijsgerige ethiek en politieke filosofie (Radboud Universiteit en Universiteit van Amsterdam) en de auteur van Apocalypsofie"
Mwah... Ik denk dat we het kunnen samenvatten dat de veel mensen niet bereid zijn om hun beleving aan te passen aan de werkelijkheid.

Persoonlijk zou ik die mensen vooral de vraag willen stellen hoe lang het duurt voordat benzine, gemaakt van duizend jaren oude planten en dieren, opgepompt vanuit de bodem weer terug de bodem ingaat nadat het door verbrand in de lucht is gekomen.

Krijg je namelijk het argument dat er voldoende in de grond zit, maar dan wil ik de stelling aanpassen en vragen of er wel voldoende ruimte in de lucht is.

offtopic:
En als ze zeggen dat het meevalt en er wel meer de lucht in kan dan wil ik eens met ze babbelen over het asielbeleid >:)

En als ze daarop nog steeds moeilijk doen dan wil ik ze gaan vragen of ze weten wanneer de samenstelling van de lucht ongezond wordt, en voordat ze kunnen antwoorden (want na 2 fouten antwoorden wil ik geen derde horen) ga ik ze er op wijzen dat een groot gedeelte van Nederland te maken heeft met een matige luchtvervuiling waardoor het invloed heeft op lichamelijke inspanningen.

Echter zelfs met die feiten vrees ik dat er mensen zijn die de zaal uitlopen...

Bronnen:
- https://www.atlasleefomgeving.nl/thema/schone-lucht/kaarten
- https://www.atlasleefomgeving.nl/thema/schone-lucht/tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Een kamerlid van PvdD heeft een wetsvoorstel gemaakt om 'ecocide' op te nemen in het wetboek van strafrecht. De consultatieronde is nog bezig: https://www.internetconsultatie.nl/ecocidewet/b1

Ecocide: de strafbare en ernstige aantasting van het milieu door (potentieel) schadetoebrengend handelen of nalaten.

Aan de ene kant vind ik het wel een goed idee: er is immers maar 1 aarde en onze leefomgeving is dermate belangrijk dat dit beschermd moet worden. Aan de andere kant is het wellicht wat veel om het op te nemen onder het Strafrecht.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een artikel ivm toerisme en klimaat:
Voor het eerst stelde de verkeer- en toerismeorganisatie dit jaar daarbij de vraag of de hoge temperaturen in Zuid-Europa aanleiding waren voor vakantiegangers om hun plannen aan te passen. En inderdaad: 10 procent antwoordde dat dit het geval was.

Het zijn interessante cijfers, maar hoe het echt zit weten we pas volgend jaar, zegt Jan van der Borg, hoogleraar toerisme in Leuven en Venetië. “Dan komen de cijfers binnen over wat toeristen daadwerkelijk gedaan hebben.”
De mens is een gewoontedier, zegt de in duurzaam toerisme gespecialiseerde Machiel Lamers van de Wageningen Universiteit. “Vakanties zijn een geroutineerde vorm van gedrag. We hebben in ons hoofd dat vakantie inhoudt dat je met een vliegtuig naar een warm land toe gaat.”

Zo’n ingesleten gedragspatroon is moeilijk te veranderen. “Juist omdat het vaste gedragingen zijn waar we niet heel bewust over nadenken”, aldus Lamers. “Het heeft veel tijd nodig voordat we gaan inzien dat andere keuzen misschien verstandiger zijn. We vinden het moeilijk te bevatten dat we met ons individuele gedrag – op vakantie gaan met het vliegtuig – een bijdrage leveren aan een groot probleem: klimaatverandering.”

Ons reisgedrag zal dus niet van de ene dag op de andere veranderen, zegt hij, ook omdat vakantie gerelateerd is aan status. “Het is onderdeel van wat we in de sociologie ons cultureel kapitaal noemen. Een vakantie is iets waarmee we onszelf kunnen onderscheiden van andere mensen.”

De fietsvakantie in eigen land die hij zelf op de planning heeft staan, zal in de ogen van velen nog altijd minder status geven dan een vliegreis naar Zuid-Europa, vermoedt Lamers.
Uiteindelijk, zegt ook Buijtendijk, is het onvermijdelijk dat vakanties er in de toekomst anders uitzien. “Je zult zien dat de wal het schip gaat keren. Nu heeft iedereen die beelden van een brandend Rhodos op z’n netvlies. Er zullen ook steeds meer mensen zijn die, los van de bosbranden, zich gaan afvragen: wil ik nog wel op vakantie naar die hitte?”

Bovendien, zegt hij, “wordt vliegen de komende jaren duurder als gevolg van klimaatbeleid”.

Ook Amelung constateert dat de gevolgen van klimaatverandering steeds voelbaarder worden. “Er lijkt nu bijna dagelijks slecht nieuws te zijn over het klimaat.” Dat zorgt voor meer bewustzijn, zegt de onderzoeker. “Er zullen steeds meer mensen zijn die ook niet meer willen vliegen voor hun vakantie.”

Zelf is hij momenteel ook op vakantie. Om de hitte te mijden naar Noord-Spanje. “Met het vliegtuig. Misschien is dat wel voor het laatst, want eigenlijk kan het niet meer.”
De beste motivatie zal nog steeds peperdure vluchten zijn, want anders vliegt een groot deel gewoon in het tussenseizoen naar het zuiden, vooral ook de steeds grotere groep ouderen die geen inwonende kinderen meer hebben of gepensioneerd zijn, die moeten niet letten op schoolvakanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:38:
Nog wat psychologie:

[...]

*Filosofie

Dus volgens de ethicus / filosoof moet je niet bij Vattenfall gaan werken aan bijvoorbeeld uitrol van een nieuw windpark. Goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:13:
[...]

*Filosofie

Dus volgens de ethicus / filosoof moet je niet bij Vattenfall gaan werken aan bijvoorbeeld uitrol van een nieuw windpark. Goed om te weten.
Ik doelde meer op de reactie van de boze vrouw die de zaal verliet “Wij gaan nog wél op skivakantie!” :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 15:10
edie schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:05:
Ecocide: de strafbare en ernstige aantasting van het milieu door (potentieel) schadetoebrengend handelen of nalaten.

Aan de ene kant vind ik het wel een goed idee: er is immers maar 1 aarde en onze leefomgeving is dermate belangrijk dat dit beschermd moet worden. Aan de andere kant is het wellicht wat veel om het op te nemen onder het Strafrecht.
Ik denk dat het OM hier niets mee gaat doen. Justitie heeft al weinig capaciteit. Om nog te zwijgen over de bewijslast. Door woord potentieel kan in principe dan elke burger vervolgd gaan worden door b.v. te gaan rijden want schadelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martwoutnl schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:32:
[...]

Ik denk dat het OM hier niets mee gaat doen. Justitie heeft al weinig capaciteit. Om nog te zwijgen over de bewijslast. Door woord potentieel kan in principe dan elke burger vervolgd gaan worden door b.v. te gaan rijden want schadelijk.
Zie:
Ecocide stelt handelingen strafbaar die illegaal en opzettelijk zijn gepleegd. Een gascentrale bouwen met de juiste vergunningen, die afgedekt is door het Europese systeem van handel in emissierechten, kan moeilijk beschouwd worden als een opzettelijke, illegale handeling.
Maar eigenlijk is dat 'gewoon' een milieumisdrijf.

Voor wie vindt dat er te veel negatief klimaatnieuws is:
Lezers smeken soms om een positiever klimaatverhaal en ze hebben een punt

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

*Filosofie

Het klinkt eerder alsof de nieuwe reclame van Vattenfall (over waterstof) goed werkt. Zullen we 1 voorbeeld doorlichten?

1. Het betreft een intentie van Vattenfall, niet een realisatie (iets met berenhandel en schieten)
2. De eerste fabriek is pas in 2025 klaar (en wordt mede door Shell gebouwd)
3. De eerste gebruikers zijn raffinaderijen (van Shell)
4. Het zal die raffinaderijen maar in 10% van de behoefte voorzien

Groene waterstof klinkt onschuldig, maar het wordt bijna altijd ingezet voor processen als transport of industrie.

Ja, super dat ze groen gaan, maar als iemand vanuit groene ideologisch beweging zou gaan werken bij Vattenfall dan geloof ik niet dat die persoon objectief is geweest. Het is nu en zal voorlopig vooral een bedrijf zijn dat grijs is en die vooral interesse heeft om andere grijzen bedrijven te helpen.

Dat ze daar nu al reclame over maken is dan ook zeer opportunistisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DevWouter schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:27:
[...]

Het klinkt eerder alsof de nieuwe reclame van Vattenfall (over waterstof) goed werkt. Zullen we 1 voorbeeld doorlichten?

1. Het betreft een intentie van Vattenfall, niet een realisatie (iets met berenhandel en schieten)
2. De eerste fabriek is pas in 2025 klaar (en wordt mede door Shell gebouwd)
3. De eerste gebruikers zijn raffinaderijen (van Shell)
4. Het zal die raffinaderijen maar in 10% van de behoefte voorzien

Groene waterstof klinkt onschuldig, maar het wordt bijna altijd ingezet voor processen als transport of industrie.

Ja, super dat ze groen gaan, maar als iemand vanuit groene ideologisch beweging zou gaan werken bij Vattenfall dan geloof ik niet dat die persoon objectief is geweest. Het is nu en zal voorlopig vooral een bedrijf zijn dat grijs is en die vooral interesse heeft om andere grijzen bedrijven te helpen.

Dat ze daar nu al reclame over maken is dan ook zeer opportunistisch.
Vattenfall heeft momenteel 1200 windturbines voor een totaal vermogen van 4.4GW (geinstalleerd, natuurlijk niet wat er continue wordt opgewekt). Daarnaast werken ze aan veel meer windparken, zoals Hollandse Kust Zuid die in zijn eentje een 1.5GW (!!!) extra op gaat leveren. Meer dan welke kolencentrale dan ook die we hebben.

Maar goed, daar moet je dus niet aan mee willen werken. Nee, je bent beter af filosoof te worden en vanaf de zijlijn kritiek te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:36:
[...]

Vattenfall heeft momenteel 1200 windturbines voor een totaal vermogen van 4.4GW (geinstalleerd, natuurlijk niet wat er continue wordt opgewekt). Daarnaast werken ze aan veel meer windparken, zoals Hollandse Kust Zuid die in zijn eentje een 1.5GW (!!!) extra op gaat leveren. Meer dan welke kolencentrale dan ook die we hebben.

Maar goed, daar moet je dus niet aan mee willen werken. Nee, je bent beter af filosoof te worden en vanaf de zijlijn kritiek te leveren.
Het is natuurlijk niet gemakkelijk, veel grijze bedrijven willen groen worden, maar zullen eerst nog jaren/decennia grotendeels grijs zijn. Daarnaast veranderen sommige bedrijven onderweg hun beleid waardoor ze ineens minder vergroenen of extra investeren in fossiele brandstoffen. Men bekijkt het dus best bedrijf per bedrijf. En verder idd. goed letten op greenwashing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swTOI3CReOPvkiI6fLi2vcGcH3g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N1ZlN7XIcYAJQhX1a0hcHww3.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:50:
[...]

Het is natuurlijk niet gemakkelijk, veel grijze bedrijven willen groen worden, maar zullen eerst nog jaren/decennia grotendeels grijs zijn. Daarnaast veranderen sommige bedrijven onderweg hun beleid waardoor ze ineens minder vergroenen of extra investeren in fossiele brandstoffen. Men bekijkt het dus best bedrijf per bedrijf. En verder idd. goed letten op greenwashing:

[Afbeelding]
Maar niet alleen de bedrijven willen dat, de mensen willen dat ook. Ik iig zit niet op te wachten dat morgen geen enkel bedrijf meer fossiele brandstoffen op ook maar een manier gebruiken, inclusief in hun toevoerketen. Want dan hebben we geen economie meer. Hell dan hebben we geen samenleving meer.

En 100% eens dat je kritisch moet zijn op greenwashing. En niet alleen van bedrijven als Shell. Maar als dan de conclusie is dat niemand zou moeten werken voor een bedrijf als Vattenfall vanwege één reclame die wel erg optimistisch is gemaakt. Dan ben je gewoon op het populisme uitgekomen. En dan zou ik denken dat je van een docent filosofie wel wat meer had mogen verwachten. Waar mag je nog wel werken? Welk bedrijf wat bijvoorbeeld windturbines maakt, of andere essentiele onderdelen voor de energietransitie, heeft nog nooit een schandaal(tje) gehad, of een twijfelachtige reclame gemaakt?

Dus ja, kritisch blijven, maar als alles roomser dan de Paus moet, dan zal er ook niks meer gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

*Filosofie

Het is ook maar de mening van een filosoof natuurlijk. Niemand houdt je fysiek tegen om voor Vattenfall te werken. Dat iemand boos uit de zaal wegliep is dan ook opvallend: niemand houdt die vrouw tegen om op wintersport te gaan.

Mensen reageren vaak iets te heftig op de mening van een ander.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Sissors schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:36:
[...]

Qua grijze energiecentrales hebben we de Eemshaven met 1560 MW.

En ik weet niet welke bronnen jij gebruikt, maar het is zeer onduidelijk wanneer die 4,5GW gedaan wordt. Ten tweede gaat het over *alle* windparken op zee en niet die alleen van Vattenfall (hun website is daar overigens ontzettend sneaky mee).

Qua Windturbines op zee heeft Vattenfall, volgens Wikipedia er 139+69 windmolens op zee. Niet 1200.

Heb jij recentere bronnen?

Mijn bronnen:
- Wikipedia: Windturbines in Nederland
- Wikipedia: Lijst van windmolenparken in de Noordzee
- https://vattenfall-hollandsekust.nl/windpark/
- Wikipedia: Lijst van elektriciteitscentrales in Nederland
Is het bedrijf groen? Nee
Wilt het bedrijf vergroenen? Ja
Heeft het vergroenen prioriteit? Nee, het gaat vooral om financiële prikkels.

Wil je meewerken aan het vergroenen van Nederland dan zijn er veel betere keuzes en als je kritisch ben dan is een betere keuze toch velen malen logischer?

[ Voor 15% gewijzigd door DevWouter op 02-08-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Sissors schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:59:
[...]

Maar niet alleen de bedrijven willen dat, de mensen willen dat ook. Ik iig zit niet op te wachten dat morgen geen enkel bedrijf meer fossiele brandstoffen op ook maar een manier gebruiken, inclusief in hun toevoerketen. Want dan hebben we geen economie meer. Hell dan hebben we geen samenleving meer.
Tuurlijk wel, sterker nog, uiteindelijk zal de samenleving van fossiele brandstof af moeten afstappen anders gaan we terug naar schelpen uitwisselen.
En 100% eens dat je kritisch moet zijn op greenwashing. En niet alleen van bedrijven als Shell. Maar als dan de conclusie is dat niemand zou moeten werken voor een bedrijf als Vattenfall vanwege één reclame die wel erg optimistisch is gemaakt. Dan ben je gewoon op het populisme uitgekomen. En dan zou ik denken dat je van een docent filosofie wel wat meer had mogen verwachten. Waar mag je nog wel werken? Welk bedrijf wat bijvoorbeeld windturbines maakt, of andere essentiele onderdelen voor de energietransitie, heeft nog nooit een schandaal(tje) gehad, of een twijfelachtige reclame gemaakt?
Het gaat niet om de reclame, maar om het feit dat mensen heel graag in sprookjes willen geloven terwijl de feiten anders zijn.
Dus ja, kritisch blijven, maar als alles roomser dan de Paus moet, dan zal er ook niks meer gedaan worden.
Je weet dat een verwijzing naar de roomsheid van de Paus een whataboutisme is? :+

Zonder dollen, maar Vattenfall kan ook het merendeel van de winst inzetten om te vergroenen. Er is een reden waarom groene beleggingspartijen zoals https://www.follow-this.org/ ontstaan want anders doet men het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
https://group.vattenfall....energy-sources/wind-power
[...]

Is het bedrijf groen? Nee
Wilt het bedrijf vergroenen? Ja
Heeft het vergroenen prioriteit? Nee, het gaat vooral om financiële prikkels.

Wil je meewerken aan het vergroenen van Nederland dan zijn er veel betere keuzes en als je kritisch ben dan is een betere keuze toch velen malen logischer?
Dus alleen nog het aller groenste bedrijf mag je voor werken, en nergens anders voor. Dan moet mevrouw misschien ook stoppen met haar werk, dat is vast ook niet de groenst mogelijke optie.

Er zijn geen grijstinten hier. Zij zegt dat niemand voor Vattenfall zou moeten werken, vanwege die commercial. Als dat al zo ernstig is dat niemand voor een bedrijf moet werken, dan blijven er verrekte weinig grote bedrijven over om voor te werken.
DevWouter schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:18:
[...]

Tuurlijk wel, sterker nog, uiteindelijk zal de samenleving van fossiele brandstof af moeten afstappen anders gaan we terug naar schelpen uitwisselen.
Uiteindelijk is iets heel anders dan morgen. En daar ging mijn post over: Ja de komende jaren / decennia moeten we overstappen, morgen dat doen is gewoon niet realistisch. Dat willen niet alleen bedrijven niet, ook de consument wil dat niet.
[...]

Je weet dat een verwijzing naar de roomsheid van de Paus een whataboutisme is? :+
Nee dat is het niet. Het is een uitdrukking...
Zonder dollen, maar Vattenfall kan ook het merendeel van de winst inzetten om te vergroenen. Er is een reden waarom groene beleggingspartijen zoals https://www.follow-this.org/ ontstaan want anders doet men het niet.
Zeg maar een omgekeerde ESG...

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 02-08-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ah... 1200 in heel Europa, dat klinkt een stuk logischer.
[...]

Dus alleen nog het aller groenste bedrijf mag je voor werken, en nergens anders voor. Dan moet mevrouw misschien ook stoppen met haar werk, dat is vast ook niet de groenst mogelijke optie.

Er zijn geen grijstinten hier. Zij zegt dat niemand voor Vattenfall zou moeten werken, vanwege die commercial. Als dat al zo ernstig is dat niemand voor een bedrijf moet werken, dan blijven er verrekte weinig grote bedrijven over om voor te werken.
Volgens mij wijst ze alleen maar op het gebrek aan logica.
[...]

Uiteindelijk is iets heel anders dan morgen. En daar ging mijn post over: Ja de komende jaren / decennia moeten we overstappen, morgen dat doen is gewoon niet realistisch. Dat willen niet alleen bedrijven niet, ook de consument wil dat niet.
Zo had ik het niet gelezen, de tekst ging uit van het uiterste dus dat ik ook. Maar met de toegevoegde nuance kan ik me er beter in vinden.
[...]

Nee dat is het niet. Het is een uitdrukking...
... voor "zich overdreven precies aan de regels houden". En gezien we het niet over regels hebben...
[...]

Zeg maar een omgekeerde ESG...
Niet echt, follow-this is een voorbeeld van de "G" in Wikipedia: ESG-criteria

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Er kan nog wel een freak-event bij:
In Zuid-Amerika is het nu putje winter maar worden er zomer-records gebroken! Bijna 40 graden op 1000-1500 meter hoogte in de Chileense Andes: https://www.washingtonpos...ter-heat-argentina-chile/
30 graden zuiderbreedte is vergelijkbaar met Marokko in het noordelijk halfrond, maar buiten de keerkringen (23°) is het verschil van de zonpositie tussen winter en zomer even groot dan hier.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2023 08:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

@defiant Kunnen we voor het volgende deel deze titel gebruiken?

Klimaatcrisis: wetenschap en achtergronden

Want 'klimaat' zegt nog minder dan 'klimaatverandering'.

Zie ook dit artikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs alle post-industriële CO2 verwijderen herstelt de weerpatronen niet per sé naar de oorspronkelijke staat:
https://www.theverge.com/...ught-hadley-cell-research

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

martwoutnl schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:32:
[...]

*knip*, de zaak in het absurde trekken helpt de discussie niet.

Wensdenken van de bovenste plank.Helaas zie ik dat vaker bij de PvdD. Een goede milieupartij zou volgens mij best redelijk stemmen kunnen halen maar de PvdD voldoet daar in mijn ogen geenszins aan.

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 03-08-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Indoubt schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:05:
[...]

*knip*

Wensdenken van de bovenste plank.Helaas zie ik dat vaker bij de PvdD. Een goede milieupartij zou volgens mij best redelijk stemmen kunnen halen maar de PvdD voldoet daar in mijn ogen geenszins aan.
Heb je het wetsvoorstel wel gelezen?

[ Voor 14% gewijzigd door NMH op 03-08-2023 19:57 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik las een artikel waarin stond dat de Golfstroom niet gaat ophouden, en dat de AMOC een andere stroming is:

https://bigthink.com/strange-maps/gulf-stream-collapse-amoc/

Originating in the Gulf of Mexico (hence the name), the Gulf Stream is a surface current ...

Thanks to that North Atlantic Current, the climate in Northwestern Europe is much milder than it otherwise would be.

“This current is caused by wind patterns in the tropics and mid-latitudes, plus the Earth’s rotation,” Dr. Foley continues. “As long as the wind blows and the Earth rotates, the larger Gulf Stream is going to continue. There is zero chance that it will collapse.”

So, where does the AMOC figure into all this? “The AMOC begins with the sinking of cold, salty water in the Norwegian and Greenland Seas, [from] where it slowly spreads back south, well below the surface. That slow, deep, cold current is only about one-tenth as large as the Gulf Stream,” says Dr. Foley.

“Of course the AMOC is a big deal for climate, especially in key parts of the North Atlantic. But it’s simply not responsible for transporting nearly as much water, or (more importantly) heat, in the Earth System as the Gulf Stream — which is not in danger of collapsing. The two work very differently, and have very different roles in the Earth system. With such important issues, it’s important to get the basic facts right — and at least name the currents correctly!”

Het lijkt er volgens dit artikel dus op dat het redelijk warm blijft in europa als de AMOC stil komt te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Salvatron schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 04:08:
Ik las een artikel waarin stond dat de Golfstroom niet gaat ophouden, en dat de AMOC een andere stroming is:

https://bigthink.com/strange-maps/gulf-stream-collapse-amoc/

Originating in the Gulf of Mexico (hence the name), the Gulf Stream is a surface current ...

Thanks to that North Atlantic Current, the climate in Northwestern Europe is much milder than it otherwise would be.

“This current is caused by wind patterns in the tropics and mid-latitudes, plus the Earth’s rotation,” Dr. Foley continues. “As long as the wind blows and the Earth rotates, the larger Gulf Stream is going to continue. There is zero chance that it will collapse.”

So, where does the AMOC figure into all this? “The AMOC begins with the sinking of cold, salty water in the Norwegian and Greenland Seas, [from] where it slowly spreads back south, well below the surface. That slow, deep, cold current is only about one-tenth as large as the Gulf Stream,” says Dr. Foley.

“Of course the AMOC is a big deal for climate, especially in key parts of the North Atlantic. But it’s simply not responsible for transporting nearly as much water, or (more importantly) heat, in the Earth System as the Gulf Stream — which is not in danger of collapsing. The two work very differently, and have very different roles in the Earth system. With such important issues, it’s important to get the basic facts right — and at least name the currents correctly!”

Het lijkt er volgens dit artikel dus op dat het redelijk warm blijft in europa als de AMOC stil komt te vallen.
Zijn alle andere onderzoeken/artikels dan fout?
https://phys.org/news/202...ollapse-british-crop.html
https://nature.com/articles/s43016-019-0011-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:58

Amphiebietje

In de blubber

Dat BigThink is gewoon een bedrijf dat een platform aanbiedt voor content:

https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Think

Niet peer-reviewed ofzo voor zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic gaat niet over een veganistische eetstijl of hoe je vlees kunt vervangen in een dieet. Posts hierover zijn verwijderd, zie ook de topicwarning/topic start

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens dit IPCC-rapport (p110-111) is de Golfstroom gewoon onderdeel van de AMOC.
The slowdown or shutdown of the thermohaline circulation is a hypothesized effect of climate change on a major ocean circulation. The Gulf Stream is part of this circulation, and is part of the reason why northern Europe is warmer than it would normally be.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhbqaRHbKHy6ovb7Rk7iGmMwUYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VBF6TkazvRfdg7U3XB4M6ZmX.jpg?f=fotoalbum_large

Er staat wel ongeveer hetzelfde als op 'big think':
The gyres circulate surface waters and result primarily from winds driving the circulation. These winds are not expected to change much and so neither will the gyres, which means the gyre portion of the Gulf Stream and the Kuroshio will continue to transport thermal energy poleward from the equator much as they do now. The gyre contribution to the Gulf Stream is 2 to 10 times larger than the AMOC contribution.
Hier gaat het wel over een factor 2 tot 10 verschil, terwijl op 'big think' enkel de factor 10 vermeld wordt.

Het gaat ook nog over de verwachte gevolgen voor Europa:
What happens if the AMOC slows in a warming world? The atmosphere adjusts somewhat by carrying more heat, compensating partly for the decreases in heat carried by AMOC. But the ‘cold spot’ makes parts of Europe warm more slowly. Models indicate that weather patterns in Greenland and around the Atlantic will be affected, with reduced precipitation in the mid-latitudes, changing strong precipitation patterns in the tropics and Europe, and stronger storms in the North Atlantic storm track. The slowing of this current combined with the rotation of the Earth means that sea level along North America rises as the AMOC contribution to the Gulf Stream slows.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2023 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:03:
Volgens dit IPCC-rapport (p110-111) is de Golfstroom gewoon onderdeel van de AMOC.
Volgens dit artikel zou de AMOC deel zijn van de grotere Golfstroom:

https://theconversation.c...haos-across-europe-210570

Amoc is also only one part of the wider Gulf Stream system, much of which is driven by winds that will continue to blow even if the Amoc collapses. So part of the Gulf Stream will survive an Amoc collapse.

Ik neem dus aan dat ze in dat ipcc-rapport bedoelen dat de amoc en de golfstroom onderdeel van elkaar zijn, en niet dat de Golfstroom onderdeel is van de AMOC want dat laatste zou betekenen dat de AMOC groter zou zijn dan de Golfstroom terwijl die juist kleiner is.
Het gaat ook nog over de verwachte gevolgen voor Europa:

[...]
Op Big Think staat het volgende plaatje wat overeenkomt met wat dat IPCC-rapport zegt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxZ6J2Ln0r0i9jARfHwpSfJnjsQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yYKQQC75owInOl2sjLWp8J3Y.jpg?f=user_large

Volgens mij laat dat plaatje zien wat er gebeurt als de AMOC stilvalt, je ziet dus dat er een koud deel onstaat ten westen van het VK (dat blauwe) en dat europa en het VK veel minder opwarmen, maar dat het niet kouder gaat worden in Europa.

[ Voor 12% gewijzigd door Salvatron op 04-08-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de oostkust van de VS ziet het er ook slecht uit: een hogere zeespiegel en zwaardere stormen, terwijl New York wat aan het zinken is: https://www.theguardian.c...kyscrapers-climate-crisis

Maar toch ook dit niet vergeten, voor wat de voorspelling waard is:
University of Exeter scientists show that, while warming Britain is expected to boost food production, if the AMOC collapses it would not just wipe out these gains but cause the "widespread cessation of arable (crop-growing) farming" across Britain.

Such a collapse—a climate change "tipping point"—would leave Britain cooler, drier and unsuitable for many crops, the study says.

The main problem would be reduced rainfall and, though irrigation could be used, the amount of water and the costs "appear to be prohibitive".
Ik ga er toch van uit dat ze de juiste definitie gebruiken en niet de volledige Golfstroom bedoelen.

Iets anders: Er gaat geen dag voorbij zonder opinie-artikel over het klimaat. Ik vraag me soms ook af waarom bijeenkomsten zo gecentraliseerd moeten zijn, waardoor tienduizenden naar 1 plaats ergens ver weg moeten vliegen. Voor een klimaattop is het nog om oplossingen te zoeken. Maar los daarvan, mooi geschreven:
Misschien hebben jongeren het recht om klimaatzonden te begaan, zoals met 1.200 naar Zuid-Korea vliegen. Maar laat ze dan ophouden­ met zeuren over de toekomst­, vindt Paul Goris.

Al geruime tijd wil de wereld ons iets duidelijk maken. Ze doet dat steeds vaker, met almaar groeiende aandrang. Ze doet dat door te choqueren, maar soms ook met zin voor humor. Maar nog steeds zien we het niet.

Wat gaat er door het hoofd van 1.200 welmenende Belgische scouts die enthousiast zes Airbussen vullen om daarmee naar een evenement te vliegen vele duizenden kilometers van huis? Velen van hen hebben eerder ongetwijfeld gespijbeld voor het klimaat. Sommigen hebben mogelijk zelfs zij aan zij gelopen met Greta Thunberg, consequent geheelvliegonthouder. De meesten onder hen zullen niet aarzelen de grote fossiele brandstofbedrijven met de vinger te wijzen. Maar het zijn niet Texaco of Shell die de scouts in het vliegtuig drijven. Ze doen het uit eigen, vrije wil.

Ze doen dat bovendien op een ogenblik dat het ons stilaan toch moet dagen hoe de wereld in elkaar zit. De wereld beweegt niet in een lineaire opgaande lijn, zoals het nog steeds overheersende vooruitgangsgeloof ons voorhoudt. Ze draait in een cirkel. Achteloos blijven wij energiestromen uitstorten in de ons omringende ecosystemen, in de vorm van CO₂ en ander energetisch afval, waar ze onzichtbaar schade (of entropie) aanrichten.

Maar what happens in the Arctic, does not stay in the Arctic. Dwingend aangestuurd door de tweede wet van de thermodynamica keren die energiestromen onveranderlijk naar ons terug. Na soms lange omzwervingen, na lang tijdsverloop en onherkenbaar vliegen ze ons uiteindelijk als een boemerang in het gezicht.

We ervaren nu hoe alle met energie gekochte vooruitgang uiteindelijk maar een voorafname is op een onvermijdelijke en pijnlijke terugslag: een voorschot dat dient terugbetaald in cash. CO₂ komt terug in de vorm van klimaatrampen. Chemische vervuiling leidt tot een gestage, maar dramatische achteruitgang van menselijke vruchtbaarheid. Hoe meer energie we zaaien, hoe meer entropie we oogsten.

Massale luchtverhuizing
Ook de massale sterfte van eeuwenoude olijfbomen in Apulië illustreert datzelfde onverbiddelijke boemerangeffect. Zij werden het slachtoffer van de met economische groei onlosmakelijk verbonden globalisatie. Die gaf een dodelijke bacterie een airlift van Costa Rica tot Italië, alleen omdat plaatselijke hoteluitbaters zo nodig koffieplanten wensten om hun resorts mee op te fleuren. Maar die laatsten wisten tenminste niet waarmee ze bezig waren.

De scouts die vandaag in Zuid-Korea de gevolgen van fossiel brandstofverbruik aan den lijve ondervinden, hoorden dat wel te weten. Met bosjes vallen ze ten prooi aan de onmenselijke hitte die ze met hun eigen massale luchtverhuizing mee verder helpen aanwakkeren. Naarstig diepen ze de put verder uit waarin ze zitten. De confrontatie met de circulaire gevolgen van onze daden is niet alleen ontluisterend. Ze is soms ook ronduit tragikomisch.

Klimaatspielerei
Hoe kan de wereld ons nog duidelijker maken dat wij door eigen dom gedrag bezig blijven ons gat te verbranden? Tot dusver is klimaatbeleid nog altijd iets dat met de mond wordt beleden, maar in daden afgezworen. De schuld voor ons klimaatprobleem ligt dan wel grotendeels bij de ouderen, de gevolgen vallen op het hoofd van de jeugd. Aan hen dan ook de oproep om als eerste deze collectieve klimaatspielerei te stoppen en ernstig te worden. Al wat fout loopt met ons leefmilieu valt te herleiden tot te veel energieverbruik, niet alleen van fossiele brandstoffen overigens. De enige ontsnappingsweg voert langs minder energieverbruik: een aartsmoeilijk maar onvermijdelijk parcours van ’geleide energetische achteruitgang’.

De richting waarin de wereld door ons toedoen verder evolueert, laat ons weinig keuze: het is buigen of barsten. Minder energieverbruik begint met het knippen in al wat niet levensnoodzakelijk is, ook al kost dat welvaart of plezier. Ik wil jongeren zeker niet het plezier misgunnen van zelfs grote klimaatzonden, zonden waarvan hun ouders op hun leeftijd overigens niet konden dromen. Maar laten ze dan ophouden met zeuren over hun toekomst en blijmoedig op de blaren zitten.

[ Voor 136% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saharastof kan methaan neutraliseren, maar om dit op grote schaal te versnellen zullen we ws. tegen dezelfde problemen als met olivijn aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:58

Amphiebietje

In de blubber

@Verwijderd De scouts kunnen in Zuid Korea in elk geval 'genieten' van de gevolgen van klimaatverandering:

https://www.theguardian.c...-temperature-water-trucks
South Korea has pumped millions into improving conditions at a global Scouts gathering it is hosting amid a suffocating heatwave, with president Yoon Suk Yeol ordering “unlimited” air-conditioned buses and cold-water trucks and hundreds more sanitary and medical staff being brought in.

The World Scout Jamboree, which kicked off on 8.8 sq km of unsheltered tidelands in the south-western county of Buan on Tuesday, has seen hundreds needing treatment for heat-related ailments. On Thursday, 138 people visited clinics and hospitals with heat-related illnesses, bringing the total tally to over 700.

More than 43,000 participants, most of them aged between 14 and 18, are attending the jamboree, the first global gathering of the scouts since the pandemic. But it comes amid a severe heatwave, with authorities issuing the highest-level heat warning in four years, as temperatures in some parts of the country exceeded 38 degrees Celsius (100F) this week. Temperatures of up to 34 degrees are forecast at the site through the weekend.
Alleen jammer dat de oplossingen ook weer niet goed zijn voor het klimaat (airco's e.d.), maar misschien dat het positieve hiervan enige gewaarwording van het probleem gaat opleveren.

In de tussentijd heeft Slovenië last van ongekende regenval voor het seizoen (en ik snap niet dat het reisadvies groen blijft terwijl er veel wegen zijn afgesneden en er nog meer regen wordt verwacht - Nederland is ook redelijk tonedeaf op dit vlak):
https://www.nu.nl/buitenl...noodweer-in-slovenie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Hoe betrouwbaar is New Scientist als een publicatie voor populair wetenschappelijk nieuws?
Why is a vast part of the ocean off Ecuador cooling instead of warming? It is a puzzle with big implications for climate change, finds Madeleine Cuff

FOR years, climate models have predicted that as greenhouse gas emissions rise, ocean waters will warm. For the most part, they have been correct. Yet in a patch of the Pacific Ocean, the opposite is happening. Stretching west from the coast of Ecuador for thousands of kilometres lies a tentacle of water that has been cooling for the past 30 years. Why is this swathe of the eastern Pacific defying our predictions? Welcome to the mystery of the cold tongue.

This isn’t just an academic puzzle. Pedro DiNezio at the University of Colorado Boulder calls it “the most important unanswered question in climate science”. The trouble is that not knowing why this cooling is happening means we also don’t know when it will stop, or whether it will suddenly flip over into warming. This has global implications. The future of the cold tongue could determine whether California is gripped by permanent drought or Australia by ever-deadlier wildfires. It influences the intensity of monsoon season in India and the chances of famine in the Horn of Africa. It could even alter the extent of climate change globally by tweaking how sensitive Earth’s atmosphere is to rising greenhouse gas emissions.

Pagina: 1 ... 52 ... 65 Laatste

Let op:
Blijf ontopic!
Kijk voor het beleid in dit topic s.v.p. hier:
Klimaat: wetenschap en achtergronden

Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de stikstofproblematiek is er: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Voor energievoorziening is er: Energie - crisis & actualiteit
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor de ecologische crisis is er: De ecologische crisis: achtergronden en actualiteit
Voor de discussie over veganisme is er: Het grote veganisme topic deel 2
Voor overbevolking is er: Terugdringen van de wereldpopulatie
Voor mobiliteit en klimaat is er: Klimaat en de toekomst van mobiliteit