Toon posts:

Klimaat: wetenschap en achtergronden Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 46 ... 49 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-06 07:40

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

phicoh schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:52:
[...]
Ik neem aan dat een huishouden met een inkomen van 3K/maand geen eigen huis heeft
Zodra jij €1,- boven modaal komt mag jij niet meer sociaal huren, dus of toch een huis kopen of particuliere huur.
phicoh schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:52:
[...]
Hoe erg het is als je ergens niet met de auto kan komen.
Niet zo erg wanneer het voor plezier is. Heel erg als je niet op je werk kan komen. De rijkere minderheid onder ons is in de veronderstelling dat een kantoorbaan de norm is en daarmee thuiswerken de noodzaak voor vervoer wegneemt. De realiteit is heel anders. Als je dan in de randstad regio's woont is het OV aardig te doen. Hoe verder er vanaf hoe droeviger het wordt.

Kijk, ik werk 4 dagen thuis, heb een verzamelinkomen van 70K, koopwoning met lage maandlasten en rente, met mij komt het wel goed. Maar ik vind wat er mogelijk straks verlangt gaat worden van 2/3de van de bevolking een zorgwekkend vooruitzicht. Zo'n grote groep is sociaal-maatschappelijk en politiek gezien een kruidvat.

En nee, daarmee zeg ik niet dat we niks aan het klimaat moeten doen.

"Oooh Jeroen!"

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-06 19:59
@Cyberblizzard soms vermoed ik dat er geen grotere macht dan onwil is.

De wetenschap heeft al lang en duidelijk aangegeven dat het allemaal wel kan.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Het uitgangspunt m.b.t. klimaatontwrichting kan nooit onze huidige levensstijl zijn. Een ieder die belooft dat je je levensstijl niet ingrijpend hoeft aan te passen, liegt.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:59

dr.lowtune

Deugt niet

dawg schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:36:
Het uitgangspunt m.b.t. klimaatontwrichting kan nooit onze huidige levensstijl zijn. Een ieder die belooft dat je je levensstijl niet ingrijpend hoeft aan te passen, liegt.
Niks doen en het laten gebeuren is ook gewoon nog steeds een optie als de meerderheid dat wil.

Maar uiteindelijk krijg je wel gelijk, want als het echt heel erg mis gaat zal je levensstijl door de natuur wel worden aangepast.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cyberblizzard
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Voor mij was het niet ingrijpend, ik ben 43 en heb nog nooit een auto gekocht, stoppen met vlees/zuivel deed ik met gemak, en vliegen beperk ik tot een minimum (om de 6 jaar bij mijn schoonfamilie). Ik zie het zelfs als een verrijking, letterlijk en figuurlijk, meestal zijn ecologische keuzes ook gezondere keuzes, lichamelijk en mentaal. Het is anders, maar het hoeft helemaal niet slechter te zijn. Dagelijks vlees, dagelijks in de file en je suf werken voor steeds meer nieuwe spullen en 3 vliegvakanties per jaar hoeft niet het ideaal te zijn en maakt ons vooral ziek en gestrest.

Welkom in het Antropoceen! - Fietsen, goed voor iedereen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenNietDoen

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

Een ieder die belooft dat je je levensstijl niet ingrijpend hoeft aan te passen, liegt.
Het is vooral die groep die dat belooft die het ook niet hoeven aan te passen. Zij kunnen dat blijven doen omdat de plebs geacht worden het niet meer te doen.

De polarisatie gaat nog veel extremer worden dan waarvan we ten tijde van covid verbaasd waren.

"Oooh Jeroen!"

• JeroenNietDoen

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

dr.lowtune schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:41:
[...]
Maar uiteindelijk krijg je wel gelijk, want als het echt heel erg mis gaat zal je levensstijl door de natuur wel worden aangepast.
Dus verplaats je eens in de schoenen van die 70% waar straks van verwacht wordt dat ze hun levensstijl ingrijpend aanpassen. Die mogen kiezen tussen die ingrijpende aanpassing van hun kwaliteit van leven, bovenop de financiële maand-tot-maand modus waar de meeste toch al inzitten, en een beter klimaat voor de toekomst versus hier en nu.

Ja, dat is een zeer egoïstische keuze die de meesten gaan maken, ik weet het, maar ik kan die mensen heel goed begrijpen dat ze zoiets hebben van na mij de zondvloed.

Om die transitie goed door te komen zal er op maatschappelijke en financiële vlakken toch ook echt wat moeten veranderen. En dat gaan we met een neo-liberaal beleid, diezelfde politiek die decennia lang hebben uitgesteld op het gebied van klimaat, niet bereiken.

"Oooh Jeroen!"

• Cyberblizzard
  • Niet online
JeroenNietDoen schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:53:
[...]

Het is vooral die groep die dat belooft die het ook niet hoeven aan te passen. Zij kunnen dat blijven doen omdat de plebs geacht worden het niet meer te doen.

De polarisatie gaat nog veel extremer worden dan waarvan we ten tijde van covid verbaasd waren.
Heb je dit al gelezen? Ik ben gestopt met vlees/zuivel voor het milieu/klimaat (en dierenwelzijn), wie zich al aangepast heeft hoeft dat idd niet meer te doen. Er zal sowieso veel moeten veranderen, anders moet je maar een tegenvoorstel doen, bvb. niets doen en het klimaat 5 graden laten opwarmen. Met klagen, uitstellen en wachten op wonderoplossingen gaan we er niet komen.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
JeroenNietDoen schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:41:
Zodra jij €1,- boven modaal komt mag jij niet meer sociaal huren, dus of toch een huis kopen of particuliere huur.

Niet zo erg wanneer het voor plezier is. Heel erg als je niet op je werk kan komen. De rijkere minderheid onder ons is in de veronderstelling dat een kantoorbaan de norm is en daarmee thuiswerken de noodzaak voor vervoer wegneemt. De realiteit is heel anders. Als je dan in de randstad regio's woont is het OV aardig te doen. Hoe verder er vanaf hoe droeviger het wordt.
Bij dat inkomen zal het inderdaad niet-sociale huur worden.

Nederland heeft in vrijwel iedere sector een enorm tekort aan werknemers. Natuurlijk zijn er mensen die buiten de boot vallen. Maar voor het gros van de mensen die nu een baan hebben zijn er ook mogelijkheden zonder zelf een auto te hebben. Maar soms betekent dat wel een radicale verandering. En de meeste mensen proberen dat te voorkomen. Ik geeft ze geen ongelijk, maar sommige verandering houdt je niet tegen.

• JeroenNietDoen

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

Cyberblizzard schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:08:
[...]
anders moet je maar een tegenvoorstel doen, bvb. niets doen en het klimaat 6 graden laten opwarmen. Met klagen, uitstellen en wachten op wonderoplossingen gaan we er niet komen.
Je beschuldigt mij hier wel vaker van, maar ik zeg helemaal nergens dat we niks moeten doen. En ik klaag ook niet, ik beredeneer vanuit het oogpunt van het overgrote deel van de bevolking en heb kritiek op de "we hebben als overheid een doel en een einddatum, maar verwachten dat het vanzelf gaat en faciliteren helemaal niks"-strategie van onze overheid.

Verder lees ik inderdaad niet veel van je. Voor elke klimaatontkenner loopt er ook een Cyberblizzard aan de andere kant van het spectrum. Dat bedoel ik niet beledigend trouwens :>

[Voor 10% gewijzigd door JeroenNietDoen op 26-03-2023 16:19]

"Oooh Jeroen!"

• JeroenNietDoen

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

phicoh schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:08:
[...]
En de meeste mensen proberen dat te voorkomen. Ik geeft ze geen ongelijk, maar sommige verandering houdt je niet tegen.
Juist 1 van de dingen waar ik op doel. We verwachten van mensen die financieel vooral bezig zijn om alles onder controle te houden dat ze de enige zekerheid (baan!) die ze hebben om dat voor elkaar te krijgen gaan veranderen. En daarbovenop maken we het ze structureel moeilijker omdat onze overheid denkt dat we het gaan redden met waterpompen en isolatie.

"Oooh Jeroen!"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:47

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wat denk je dat er voor gas in die warmtepompen gaat? Of je nu R32, R134 of R weetikveelwat gebruikt, het komt allemaal uit de chemische industrie en wordt gewonnen uit fossiele brandstoffen.

De meeste airco's/warmtepompen moeten om de zoveel tijd worden nagekeken en bijgevuld want dat gas lekt ook een beetje en is een behoorlijk agressief broeikasgas.

Nu is het wel beter dan grote hoeveelheden aardgas te verbranden maar fossielvrij zijn we ook met warmtepompen niet.

Het gaat me dus niet omdat warmtepompen slechter zijn dan een gasgestookte CV maar omdat er soms geroepen wordt dat alles fossielvrij moet. Dat gaat voorlopig echt niet lukken.

• Cyberblizzard
  • Niet online
JeroenNietDoen schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:17:
[...]

Je beschuldigt mij hier wel vaker van, maar ik zeg helemaal nergens dat we niks moeten doen. En ik klaag ook niet, ik beredeneer vanuit het oogpunt van het overgrote deel van de bevolking en heb kritiek op de "we hebben als overheid een doel en een einddatum, maar verwachten dat het vanzelf gaat en faciliteren helemaal niks"-strategie van onze overheid.

Verder lees ik inderdaad niet veel van je. Voor elke klimaatontkenner loopt er ook een Cyberblizzard aan de andere kant van het spectrum. Dat bedoel ik niet beledigend trouwens :>
Ik beschuldig niet, ik vraag enkel wat jij voorstelt als alternatief.

Je kwam met deze uitspraak het topic binnengewandeld:
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:53:
[...]

Iedereen kan met gemak een stukje inleveren. Maar als ik soms de reacties hier, en in gerelateerde topics, lees zijn er nogal wat extremisten op dit forum die van mening zijn dat iedereen maar moet stoppen met zo ongeveer alles.
Het gaat niet zozeer over inleveren en al helemaal niet over 'stoppen met alles', wel over zaken anders en slimmer aanpakken, zie onder andere het artikel dat ik al enkele keren gepost heb, maar wat je misschien ook niet gelezen hebt. Het zal ook niet 'een stukje' anders of slimmer moeten, maar redelijk ingrijpend, net zoals de vele IPCC-rapporten aanbevelen. Het zou ook niemand mogen verbazen dat hoe langer we uitstellen, hoe ingrijpender en sneller de veranderingen zullen moeten plaatsvinden. Je mag dan vinden dat dat 'extremistisch' is, maar het ligt wel in lijn met de beste wetenschappelijke inzichten. Als we te weinig doen zullen we een extremistisch klimaat krijgen ;)
- het Syntheserapport zegt dat de doelstelling om de opwarming te beperken tot anderhalve graad nog altijd kan, maar dat het nu wel zéér dringend wordt

- we hebben de kennis en middelen om in te grijpen, zoals hernieuwbare energie en het loslaten van fossiele brandstoffen, maar het moet dus een grote transformatie worden in plaats van kleine stapjes
Het beperken van de opwarming van de aarde tot twee graden, liefst zelfs tot anderhalve graad, zoals de wereld in het Klimaatakkoord van Parijs heeft afgesproken, is alleen nog mogelijk met 'snelle, verreikende en nimmer vertoonde veranderingen op alle niveaus van de samenleving'.
Dat zou trouwens ook goed zijn voor die andere crisis.

[Voor 22% gewijzigd door Cyberblizzard op 26-03-2023 17:36]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:43
JeroenNietDoen schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:06:
Ik doel erop dat hij zegt dat hij het ook prima vindt dat veel mensen straks niks meer kunnen omdat het hem financieel niet raakt.
Ik denk dat je zijn bericht verkeer leest. Ik lees hem als volgt,

He doet hem niet zoveel dat (relatief welvarende mensen met hoge consumptie) zaken straks niet meer of minder kunnen doen. Hij wordt hier niet door geraakt omdat hij deze dingen nu toch als niet doet.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
JeroenNietDoen schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:23:
Juist 1 van de dingen waar ik op doel. We verwachten van mensen die financieel vooral bezig zijn om alles onder controle te houden dat ze de enige zekerheid (baan!) die ze hebben om dat voor elkaar te krijgen gaan veranderen. En daarbovenop maken we het ze structureel moeilijker omdat onze overheid denkt dat we het gaan redden met waterpompen en isolatie.
Onze welvaart is collectief simpelweg enorm gegroeid. Zelfs de armste gezinnen consumeren significant meer dan 50 jaar geleden.

Onze huidige welvaart die we gewend zijn zou niet de benchmark moeten zijn, dat zou een houdbare levensstijl moeten zijn.

Dat dan nog even los van het morele aspect dat ons welvaartsniveau het merendeel van de wereldbevolking nu toch al niet gegund is. Als wij al niet in kunnen leveren wat willen we dan dat de rest van de wereld doet?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Cyberblizzard
  • Niet online
Aansluitend:
We naderen stilaan de piek in de uitstoot, hoewel de bevolking en de economie zijn gegroeid. Dat was dertig jaar geleden ondenkbaar.

[Voor 54% gewijzigd door Cyberblizzard op 26-03-2023 17:50]

• JeroenNietDoen

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

assje schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:39:
[...]
Als wij al niet in kunnen leveren wat willen we dan dat de rest van de wereld doet?
Hmm kijk per gebruiker zijn wij in noord-Amerika en EU natuurlijk veel grotere vervuilers dan iemand uit zuid-Amerika, Azie en zeker Afrika. Inleveren van onze kant zal meer impact hebben dan, met alle respect, een Afrikaan. Die is bezig met hoe kom ik naar morgen. Maar desalniettemin, als we dan naar overheden en economie kijken, al gaan wij (EU) wel inleveren en naar 0% uitstoot (onrealistisch trouwens), wij denken dat ze in Rusland, midden-oosten, China en andere Aziatische landen daar wat aan gaan veranderen? Die hebben echt schijt aan wat wij hier in het westen vinden. Ik ben dan ook bang dat de akkoorden helemaal niet behaald gaan worden omdat veel landen daar gewoon niet aan mee gaan doen.

[Voor 7% gewijzigd door JeroenNietDoen op 26-03-2023 18:10]

"Oooh Jeroen!"

Acties:
  • +3Henk 'm!

• assje
JeroenNietDoen schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:07:
Maar desalniettemin, als we dan naar overheden en economie kijken, al gaan wij (EU) wel inleveren en naar 0% uitstoot (onrealistisch trouwens), wij denken dat ze in Rusland, midden-oosten, China en andere Aziatische landen daar wat aan gaan veranderen? Die hebben echt schijt aan wat wij hier in het westen vinden. Ik ben dan ook bang dat de akkoorden helemaal niet behaald gaan worden omdat veel landen daar gewoon niet aan mee gaan doen.
Sommige van de landen die je noemt gaan in absolute en relatieve zin sneller dan wij gaan. Die verheven Westerse perceptie waar wij de rest van de wereld op sleeptouw hebben is nogal misplaatst.

• JeroenNietDoen

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

assje schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:13:
[...]
Die verheven Westerse perceptie waar wij de rest van de wereld op sleeptouw hebben is nogal misplaatst.
Sleeptouw? Zo zou ik het niet willen noemen :+ Westerse arrogantie vooral ;)

"Oooh Jeroen!"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cyberblizzard
  • Niet online
JeroenNietDoen schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:07:
[...]

Hmm kijk per gebruiker zijn wij in noord-Amerika en EU natuurlijk veel grotere vervuilers dan iemand uit zuid-Amerika, Azie en zeker Afrika. Inleveren van onze kant zal meer impact hebben dan, met alle respect, een Afrikaan. Die is bezig met hoe kom ik naar morgen. Maar desalniettemin, als we dan naar overheden en economie kijken, al gaan wij (EU) wel inleveren en naar 0% uitstoot (onrealistisch trouwens), wij denken dat ze in Rusland, midden-oosten, China en andere Aziatische landen daar wat aan gaan veranderen? Die hebben echt schijt aan wat wij hier in het westen vinden. Ik ben dan ook bang dat de akkoorden helemaal niet behaald gaan worden omdat veel landen daar gewoon niet aan mee gaan doen.
De landen/regio's die je opsomt hebben per persoon ook een kleinere uitstoot dan wij, al helemaal als je de historische uitstoot meetelt. China heeft het grootste aantal kolencentrales (oa. om onze spullen te maken) maar is tegelijk ook één van de sterkste groeiers in hernieuwbare energie, daar wordt niet bij elke nieuwe windmolen geprotesteerd. Daarnaast is er nu CBAM, waardoor het voor vervuilende landen nadelig zal worden om naar de EU te exporteren. Geen enkel systeem is perfect en het is waarschijnlijk niet voldoende, maar als iedereen naar de andere blijft kijken schieten we nog minder op.

Oh, en België leeft vanaf vandaag op krediet:

Nog een leuk weetje: Duitsland heeft in zijn eentje meer uitgestoten dan heel Afrika.

[Voor 11% gewijzigd door Cyberblizzard op 26-03-2023 18:39]

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:17
Cyberblizzard schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:40:
Niks meer kunnen? Als we het slim aanpakken kan je klimaatneutraal nog heel veel. Voor 20000 euro heb je al een EV, waarbij de taksen, onderhoud en verbruik goedkoper zijn dan bij een verbrandingsauto.
20000 euro is natuurlijk volstrekt onbetaalbaar voor de meeste mensen. Waarvan er toch wel een paar zijn die echt een auto kunnen rechtvaardigen.

Maar belangrijker, het is in de verste verte niet klimaatneutraal. Die auto loopt op stroom die nog steeds voornamelijk op vervuilende manier geproduceerd wordt. De impact van productie is (net als een bezineauto) bepaald niet mals.

Het is vooral minder slecht dan een benzineauto. Hetzelfde geldt voor een warmtepomp (loopt vooral in de winter, als de stroom niet duurzaam wordt opgewekt), en de hele duurzaamheidsindustrie die vooral bezig is onze huidige levensstijl te "vergroenen".

Net zoals @JeroenNietDoen maak ik me een beetje zorgen dat de media een fabeltje ophangen waarin een klimaatneutraal bestaan binnen handbereik ligt, mits we enkel onze huidige consumptie substitueren met "duurzame" alternatieven die grotendeels gelijkwaardig zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 22:41

drooger

Falen is ook een kunst.

CVTTPD2DQ schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:39:
[...]

20000 euro is natuurlijk volstrekt onbetaalbaar voor de meeste mensen. Waarvan er toch wel een paar zijn die echt een auto kunnen rechtvaardigen.
offtopic:
Dat is uiteraard ook niet anders dan bij nieuwe ICE's.
Nieuwe auto's kopen is gewoon iets dat de gemiddelde Nederlander nooit zal doen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenNietDoen

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

drooger schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:42:
[...]

offtopic:
Nieuwe auto's kopen is gewoon iets dat de gemiddelde Nederlander nooit zal doen.
Dat klopt, maar voor 15K heb je een prima 2de hands ICE. Even prijs achterwege latend, het aanbod van 2de hands EV lijkt zich vooral heel erg te beperken tot A-klasse omdat we het toestaan dat interessante EVs die de 2de hands markt opkomen geëxporteerd worden. Als we die transitie willen versnellen zullen we de 2de hands markt een handje moeten helpen. Maar goed, dat past natuurlijk niet in het neo-liberale gedachtegoed.

"Oooh Jeroen!"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
drooger schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:42:
offtopic:
Natuurlijk, maar op het moment is omschakelen voor veel mensen gewoon niet makkelijk; de enige betaalbare milieuvriendelijke keuze is de auto de deur uitdoen, en dat betekent vaak ander werk zoeken, en heeft soms ook sociale implicaties (denk maar aan de sportclubs die verwachten dat de ouders "kunnen rijden"). Als je dat van mensen vraagt moet je het goed en diplomatiek inkleden, ipv. stellen dat iedereen het wel kan, omdat jij die auto zelf nooit nodig hebt gehad, of omdat je baas die EV voor je betaalt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberblizzard
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:39:
[...]

De populairste auto in NL is de Peugeot 208, die is er vanaf 23000 euro. Het is enkel nog wachten op een elektrische tweedehandsmarkt. Men zou ook eens moeten stoppen met opschalen (suv's) en er geen rijdende computers van maken met steeds meer extra's zoals automatische kofferdeksels, dat zou de prijs ook drukken.
Maar belangrijker, het is in de verste verte niet klimaatneutraal. Die auto loopt op stroom die nog steeds voornamelijk op vervuilende manier geproduceerd wordt. De impact van productie is (net als een bezineauto) bepaald niet mals.
Een auto voor persoonlijk vervoer over korte afstanden is sowieso energieverspilling, we moeten blijven inzetten op het STOP-principe en evolueren naar een maatschappij waarin veel meer deelauto's gebruikt worden.
Net zoals @JeroenNietDoen maak ik me een beetje zorgen dat de media een fabeltje ophangen waarin een klimaatneutraal bestaan binnen handbereik ligt, mits we enkel onze huidige consumptie substitueren met "duurzame" alternatieven die grotendeels gelijkwaardig zijn.
Klimaatneutraal gaan wij niet meer meemaken, maar we moeten wel zo veel mogelijk de schade beperken. Zoals wetenschappers zeggen: elke tiende van een graad telt.

• JeroenNietDoen

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

Cyberblizzard schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:01:
[...]
Het is enkel nog wachten op een elektrische tweedehandsmarkt. Men zou ook eens moeten stoppen met opschalen (suv's) en er geen rijdende computers van maken met steeds meer extra's zoals automatische kofferdeksels, dat zou de prijs ook drukken.
Wat ik al zei, zolang de interessante 2de hands EV verdwijnen naar het buitenland gaat het er niet van komen. Jammer is dat. 2 jaar geleden mijn auto vervangen. Ik wilde eigenlijk een hybride, plugin is niet mogelijk met mijn woning, maar voor mijn budget was er geen 2de hands optie in het C-segment beschikbaar.

Die SUV hype heb ik ook nooit begrepen. C-segment hatchbacks die verhoogd zijn en daardoor meer verbruiken.

"Oooh Jeroen!"

• phicoh
  • Nu online
De populairste auto in NL is de Peugeot 208, die is er vanaf 23000 euro. Het is enkel nog wachten op een elektrische tweedehandsmarkt. Men zou ook eens moeten stoppen met opschalen (suv's) en er geen rijdende computers van maken met steeds meer extra's zoals automatische kofferdeksels, dat zou de prijs ook drukken.
Ik vraag me af wat de invloed is van het huidige tekort aan onderdelen, bij EV's gaat het natuurlijk om de accu's. Het meest logische is dat fabrikanten zich dan richten op duurdere auto's omdat die een hogere marge opleveren.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:59

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

[...]
Een auto voor persoonlijk vervoer over korte afstanden is sowieso energieverspilling, we moeten blijven inzetten op het STOP-principe en evolueren naar een maatschappij waarin veel meer deelauto's gebruikt worden.

[...]
Klimaatneutraal gaan wij niet meer meemaken, maar we moeten wel zo veel mogelijk de schade beperken. Zoals wetenschappers zeggen: elke tiende van een graad telt.
Een e-208 kost in NL een kleine 35000eur. 2e hands is de goedkoopste optie net geen 25000eur.

Om het even in perspectief te plaatsen.

Overigens ben ik het met je eens dat we van auto’s geen rijdende computers moeten maken waarbij werkelijk alles actuatoren heeft. Probleem is wel dat heel veel van “veilige functies” worden voorgeschreven door Europese wetgeving. Die zal dus eerst weer aangepast moeten worden voordat je een echt eenvoudige low-budget EV op de markt kan brengen.

• Cyberblizzard
  • Niet online
dr.lowtune schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:47:
[...]

Een e-208 kost in NL een kleine 35000eur. 2e hands is de goedkoopste optie net geen 25000eur.

Om het even in perspectief te plaatsen.

Overigens ben ik het met je eens dat we van auto’s geen rijdende computers moeten maken waarbij werkelijk alles actuatoren heeft. Probleem is wel dat heel veel van “veilige functies” worden voorgeschreven door Europese wetgeving. Die zal dus eerst weer aangepast moeten worden voordat je een echt eenvoudige low-budget EV op de markt kan brengen.
Toch maar hier verder :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:06
[...]Men zou ook eens moeten stoppen met opschalen (suv's) en er geen rijdende computers van maken met steeds meer extra's zoals automatische kofferdeksels, dat zou de prijs ook drukken.
Dat laatste kan nog wel eens het grootste probleem worden...

Volkswagen Group: 'Android auto blijft 15 jaar up to date'

Nu gaat het hier 'alleen' nog maar om Android Auto, maar dit soort systemen worden natuurlijk steeds belangrijker (gemaakt) in een auto. Zeker in een EV, waar het heel handig is om te weten waar de dichtstbijzijnde vrije(!) laadpaal is.

Ben bang dat veel autofabrikanten het spelletje van planned obselence afkijken bij de telefoonfabrikanten. De tweedehandsmarkt levert ze veel te weinig op. Beter (voor hun) om auto's zo te ontwerpen dat ze na een jaar of 15 waardeloos worden.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• phicoh
  • Nu online
JeroenNietDoen schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:23:
Het leven is niet altijd gemakkelijk, zo is het nu eenmaal. In tijden van grote veranderingen kan het behoorlijk chaotisch zijn. En dan hebben we in Nederland nog een redelijk goed vangnet als het misloopt. Er zijn allelei perioden geweest van massa onslagen en hoge werkloosheid.

Warmtepompen en isolatie werkt gewoon. Er zijn genoeg voorbeelden van oude gebouwen die op die manier verwarmd worden. We zaten in 2022 al op 40% hernieuwbare elektriciteit. Dus samen met de COP4 van de WP is dat enorm groen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
alexbl69 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:16:
Nu gaat het hier 'alleen' nog maar om Android Auto, maar dit soort systemen worden natuurlijk steeds belangrijker (gemaakt) in een auto. Zeker in een EV, waar het heel handig is om te weten waar de dichtstbijzijnde vrije(!) laadpaal is.

Ben bang dat veel autofabrikanten het spelletje van planned obselence afkijken bij de telefoonfabrikanten. De tweedehandsmarkt levert ze veel te weinig op. Beter (voor hun) om auto's zo te ontwerpen dat ze na een jaar of 15 waardeloos worden.
Om het wat breder te trekken dan de autoindustrie (waar immers een eigen topic voor is): de Europese Commissie is nu bezig om fabrikanten te verplichten apparaten repareerbaar te maken, om te verplichten dat onderdelen beschikbaar blijven.

Maar dat verandert niet zoveel aan de economische prikkels. Mijn telefoon heeft nu bijvoorbeeld wat kuren: de batterij is duidelijk verminderd, het scherm is gebarsten, de USB-poort is kapot zodat laden moeilijk is geworden.

Allemaal dingen die je in een gemiddelde telefoonwinkel prima kunt laten repareren. Maar de kosten daarvan zijn ruimschoots meer dan de nieuwprijs van het telefoontje. En sterker nog, voor hetzelfde geld zou ik nu een telefoon kunnen kopen die mijn huidige in alle opzichten overtreft.

En zo werkt het voor meer dingen: reparatiewerk is altijd maatwerk. Dat leent zich dus niet voor seriematig werk, en is dus prijzig.

De electronica-industrie zou eigenlijk in de leer moeten bij de bouw of bij de vliegtuigindustrie; allebei de sectoren werken op tijdschema's van decennia, maar zeker de vliegtuigindustrie houdt zelf het beheer over onderhoud, en werkt dus echt met onderdelen die over de gehele levenduur van een vliegtuigmodel beschikbaar moeten zijn.

offtopic:
Wat betreft software: we zijn als sector volstrekt niet in staat geweest om software te bouwen die over meerdere decennia onderhouden kan worden. Dat heeft deels te maken met voortschrijdend inzicht, maar ook gedeeltelijk met onwil. Het heeft gelukkig geen materiele impact, maar het veroorzaakt natuurlijk enorm veel onnodig werk en maatschappelijke kosten

• phicoh
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:14:
Om het wat breder te trekken dan de autoindustrie (waar immers een eigen topic voor is): de Europese Commissie is nu bezig om fabrikanten te verplichten apparaten repareerbaar te maken, om te verplichten dat onderdelen beschikbaar blijven.

Maar dat verandert niet zoveel aan de economische prikkels. Mijn telefoon heeft nu bijvoorbeeld wat kuren: de batterij is duidelijk verminderd, het scherm is gebarsten, de USB-poort is kapot zodat laden moeilijk is geworden.

Allemaal dingen die je in een gemiddelde telefoonwinkel prima kunt laten repareren. Maar de kosten daarvan zijn ruimschoots meer dan de nieuwprijs van het telefoontje. En sterker nog, voor hetzelfde geld heb ik nu een telefoon die mijn huidige in alle opzichten overtreft.

offtopic:
Wat betreft software: we zijn als sector volstrekt niet in staat geweest om software te bouwen die over meerdere decennia onderhouden kan worden. Dat heeft deels te maken met voortschrijdend inzicht, maar ook gedeeltelijk met onwil. Het heeft gelukkig geen materiele impact, maar het veroorzaakt natuurlijk enorm veel onnodig werk en maatschappelijke kosten
Politiek gaat vaak stapje voor stapje. Eerst moet het principe van repareerbaarheid vastgelegd worden. Dan komen later eisen hoe die repareerbaarheid ingevuld moet worden.

Toevallig heb ik laast nog gekeken naar het vervangen van het scherm van een telefoon. En vervangen was duidelijk een goede oplossing. Nieuwe telefoons bieden niets meer, maar je betaalt wel fors meer dan voor het vervangen van een scherm.

Wat betreft software, als je goed rondkijkt bij open source, dan is er heel veel software waarvan de basis 20 jaar terug gaat.

Maar de eis die gesteld wordt is een rare: natuurlijk kan je van een fabrikant verwachten dat dat gedurende de levensduur van een produkt serieuze fouten opgelost worden. Maar dat is bij auto's niet het probleem. Zelfs als de software in de auto volstrekt geen bugs heeft, dan willen we geen auto met 20 jaar oude software.

Het is niet alsof je in een 20 jaar oude auto nog een modern motor geinstalleerd krijgt, zelfs al zou je voor die motor betalen. Maar bij software verwachten we dat wel, en zonder er voor te betalen.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:31

Lordy79

Fundamentalist

CVTTPD2DQ schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:14:
[...]

De electronica-industrie zou eigenlijk in de leer moeten bij de bouw of bij de vliegtuigindustrie; allebei de sectoren werken op tijdschema's van decennia, maar zeker de vliegtuigindustrie houdt zelf het beheer over onderhoud, en werkt dus echt met onderdelen die over de gehele levenduur van een vliegtuigmodel beschikbaar moeten zijn.
Dat zou mooi zijn maar een vliegtuig is niet te vergelijken met bijv. een smartphone of wasmachine. Van vliegtuigen worden er toch echt een stuk minder gemaakt dan van de smartphone en wasmachine. Bovendien is een vliegtuig complexer en zijn de gevolgen een stuk groter als een vliegtuig het niet goed doet dus de eis om het vliegtuig goed te KUNNEN onderhouden wordt gewoon opgelegd door de overheid.

Mijn vrouw heeft een S21 samsung met een kapot scherm. Nieuw scherm kost 200 euro geloof ik, maar ik heb haar geadviseerd om er maar mee te leren leven en over een jaar een nieuwe te kopen terwijl de telefoon met een nieuw scherm en batterij nog jaren meekan. Het is niet zo dat ie te traag is verder...

We recyclen flesjes en binnenkort ook blikjes in Nederland. Waarom eisen we van massaproducten zoals smartphones e.d. ook niet dat ze makkelijk te recyclen zijn? Vroeger bestond er een verwijderingsbijdrage voor witgoed. Misschien dat weer invoeren en ook voor smartphones?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• CVTTPD2DQ
phicoh schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:46:
Toevallig heb ik laast nog gekeken naar het vervangen van het scherm van een telefoon. En vervangen was duidelijk een goede oplossing. Nieuwe telefoons bieden niets meer, maar je betaalt wel fors meer dan voor het vervangen van een scherm.
Toch ben je al snel meer dan 70 euro kwijt, terwijl een nieuwe telefoon 100 euro kost. Een telefoon met meer dan één mankement is economisch eigenlijk "total loss".
Wat betreft software, als je goed rondkijkt bij open source, dan is er heel veel software waarvan de basis 20 jaar terug gaat.
Nog wel verder. Maar de vloek bij software-ontwikkeling is dat we onderhoud ondergeschikt vinden aan functionele verbeteringen. De "oude versie" krijgt soms wat security updates, en daar houdt het dan mee op; de aandacht zit altijd op de versie met de nieuwe features. Die niet zomaar is in te passen in bestaande software, of in je volkswagen van 10 jaar geleden.

Ook dat zal moeten veranderen, als onderdeel van de (zeer bescheiden) bijdrage die de software-wereld kan leveren aan de verduurzaming van de samenleving.
Het is niet alsof je in een 20 jaar oude auto nog een modern motor geinstalleerd krijgt, zelfs al zou je voor die motor betalen. Maar bij software verwachten we dat wel, en zonder er voor te betalen.
En toch wordt dat eerste wel gedaan, door hobbyisten, racers, of gekkies die hun oldtimer tot EV willen ombouwen. Ik denk dat we het idee te makkelijk wegwuiven.
Lordy79 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:46:
Dat zou mooi zijn maar een vliegtuig is niet te vergelijken met bijv. een smartphone of wasmachine. Van vliegtuigen worden er toch echt een stuk minder gemaakt dan van de smartphone en wasmachine. Bovendien is een vliegtuig complexer en zijn de gevolgen een stuk groter als een vliegtuig het niet goed doet dus de eis om het vliegtuig goed te KUNNEN onderhouden wordt gewoon opgelegd door de overheid.
Door de overheid, en door economische omstandigheden. De vliegtuigindustrie heeft nog altijd een vrijbrief om te vervuilen. Als het voordeliger zou zijn om vliegtuigen na 5 jaar dienst weg te gooien, zouden ze dat zeker doen. In plaats daarvan worden ze ontworpen om minstens 20 jaar met hoge beschikbaarheid te draaien. Ik ben geen voorstander van vliegen, maar dat is toch een staaltje knap werk.

Bij de treinbouwers zie je trouwens hetzelfde. Veel van het NS-materieel is al dertig tot veertig jaar in dienst. Bijna elke dag, de hele dag, met gebruikers die niet bepaald voorzichtig ermee omspringen. Als we auto's zo zouden bouwen en onderhouden als treinen ...

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:12

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Diverse offtopic posts verwijderd

Zie ook vorige warning: inhoudelijke discussies over electrische wagens, softwareupdates ed. horen niet thuis in dit topic. Dit gaat over de klimaatverandering en de wetenschap erachter/achtergronden.

[Voor 31% gewijzigd door polthemol op 27-03-2023 11:02]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Cyberblizzard
  • Niet online
Uit een interview met Frank Deboosere (bekende Vlaamse weerman) die met pensioen gaat:
“De media zouden veel vaker en veel luider aan de alarmbel moeten trekken. Neem nu Nederland: zonder verdedigingslinie zou dat land binnen vijftig jaar grotendeels onder water gelopen zijn. Je kunt je nauwelijks voorstellen wat voor een volksverhuizing dat zou veroorzaken. Waarom wordt daar zo weinig over geschreven? De cycloon Nargis, die in 2008 het leven kostte aan meer dan 100.000 mensen in Myanmar: nauwelijks iets over gehoord, laat staan dat er een solidariteitsactie is geweest. Nu is er Freddy, de langst levende orkaan die we ooit hebben meegemaakt. Hij doet op dit moment voor de tweede keer Mozambique aan, met stortregens van honderden liters per vierkante meter. Doffe ellende voor de mensen ginder, de materiële schade is enorm. En wat horen we daarover? Niks!
Over cycloon Freddy heb ik inderdaad amper iets gehoord of gelezen, een enkele keer kwam het in het korte internationale overzicht. Die cycloon duurde 5 weken en 3 dagen. Ok, er komen steeds meer klimaatrampen en in de zomer zijn er soms op 3 continenten tegelijk uitzonderlijk zware droogtes of bosbranden, dus je kan niet altijd over alles berichten in het 19u-Journaal, maar voor zo'n recordcycloon zou men toch een uitzondering mogen maken.

Het was net zoals Harvey een cycloon die bleef hangen en terug keerde. Er vielen 7x meer doden dan bij Harvey, ook meer dan bij de zware tornado van dit weekend, waar toch wel uitgebreid over bericht is.

De armere landen hebben dus niet enkel de kleinste verantwoordelijkheid en de grootste impact van het veranderende klimaat, maar krijgen ook het minste aandacht bij grote rampen.

Tegenwoordig zijn er overal smartphones waarmee alles gefotografeerd of gefilmd kan worden, dus het ligt niet meer aan een gebrek aan beeldmateriaal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-06 21:18
@Cyberblizzard ik ben het niet met je eens. Het nieuws post echt wel vaak genoeg posts over het klimaat. Je kan echt niet zeggen dat ze onbestaande zijn of weinig aanwezig zijn. Ik sla ze allemaal op, gezien het goed examenvoer is voor de kids ;). Ik zie zeker wekelijks minstens één artikel verschijnen over klimaat.

Er gebeuren zoveel zaken omtrent het klimaat dat een 40-minuten durend nieuwsbericht niet op alle aspecten kan inzoomen. Daarnaast niet vergeten dat het nieuws nog steeds een commerciële zender is waar kijkcijfers dé belangrijkste factor zijn voor de thema's die erin voorkomen. Een thema dat meer sensatie opwekt, zal ongetwijfeld meer kijkcijfers behalen. Niet voor niets is er een jaarlang bijna 10 minuten zendertijd ingekaapt door de oorlog in Oekraïne. Of nu actueler: de zaak omtrent Sanda Dia (studentendoop met dode afloop).

Een andere reden voor minder zendtijd rond het klimaat is dat er veel gebeurt in landen die het gros van de bevolking niet weten waar deze liggen. Klimaatcrisis in Europa slaat veel meer aan omdat dit minder een 'ver van mijn bed' verhaal is. Daarnaast lijkt me de problematiek in Europa al voldoende om wekelijks over te berichten.

Meer zendtijd geven voor klimaat lijkt me niet het effect te hebben dat er bewuster door de bevolking en overheid wordt gehandeld voor het klimaat, correct me if i'm wrong. Maak je geen illusies over het stikstofplan: Dit is er niet gekomen omdat de overheid bezorgd is om het klimaat, maar wel omdat de vergunningenstop bij het 'laisser faireprincipe' bedrijven economisch serieuze schade kan toebrengen.
.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Flipking94 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:45:
@Cyberblizzard ik ben het niet met je eens. Het nieuws post echt wel vaak genoeg posts over het klimaat. Je kan echt niet zeggen dat ze onbestaande zijn of weinig aanwezig zijn. Ik sla ze allemaal op, gezien het goed examenvoer is voor de kids ;). Ik zie zeker wekelijks minstens één artikel verschijnen over klimaat.

Er gebeuren zoveel zaken omtrent het klimaat dat een 40-minuten durend nieuwsbericht niet op alle aspecten kan inzoomen. Daarnaast niet vergeten dat het nieuws nog steeds een commerciële zender is waar kijkcijfers dé belangrijkste factor zijn voor de thema's die erin voorkomen. Een thema dat meer sensatie opwekt, zal ongetwijfeld meer kijkcijfers behalen. Niet voor niets is er een jaarlang bijna 10 minuten zendertijd ingekaapt door de oorlog in Oekraïne. Of nu actueler: de zaak omtrent Sanda Dia (studentendoop met dode afloop).

Een andere reden voor minder zendtijd rond het klimaat is dat er veel gebeurt in landen die het gros van de bevolking niet weten waar deze liggen. Klimaatcrisis in Europa slaat veel meer aan omdat dit minder een 'ver van mijn bed' verhaal is. Daarnaast lijkt me de problematiek in Europa al voldoende om wekelijks over te berichten.

Meer zendtijd geven voor klimaat lijkt me niet het effect te hebben dat er bewuster door de bevolking en overheid wordt gehandeld voor het klimaat, correct me if i'm wrong. Maak je geen illusies over het stikstofplan: Dit is er niet gekomen omdat de overheid bezorgd is om het klimaat, maar wel omdat de vergunningenstop bij het 'laisser faireprincipe' bedrijven economisch serieuze schade kan toebrengen.
Deboosere heeft het niet specifiek over nieuwsuitzendingen, maar over programma's in het algemeen. Er zijn zo veel goeie docu's en reportages over klimaatverandering/vleesconsumptie/... Dat men die eens naar één haalt ipv op Canvas uit te zenden:
Beste VRT, waarom zit Jill Peeters te verpieteren op Canvas?

Men neme een razend actueel thema, een onderwerp dat in het middelpunt van de belangstelling staat en waar iedereen wel een mening over heeft. Men zette daarbij een bekend gezicht, een populaire en gerespecteerde presentatrice bijvoorbeeld, die jarenlang vaste prik was in vele huishoudens die wilden weten of de zon morgen ging schijnen. Meer heb je niet nodig, zou je denken, om een goed programma te maken voor een breed publiek. Een programma voor een zender zoals Eén, bijvoorbeeld.
Maar, beste VRT, soms kan het geen kwaad alle powerpoints aan de kant te schuiven, het buikgevoel te volgen en te doen wat je als openbare omroep moet doen. Een programma over een razend actueel én belangrijk thema met een bekende presentatrice kan je best ook op Eén tonen. Het zal misschien niet evenveel kijkers halen als een datingprogramma of het zoveelste programma rond een telg van de Planckaerts, maar wel een flink pak meer dan nu. En het schijnt, al heb ik het maar van horen zeggen, dat zelfs Eén-kijkers verdiepende en genuanceerde programma’s aankunnen die aanzetten tot nadenken.
Als het voor een geschiedenisprogramma kan, dan moet het zeker voor een klimaatprogramma kunnen, het is zowat de belangrijkste uitdaging van de eeuw/mensheid. Men kan het bvb. tonen ipv de zoveelste herhaling van FC De Kampioenen. Voor een openbare omroep vind ik het een plicht. Als je het boeiend brengt, en dat is het geval voor 'wat houdt ons tegen', dan bereik je een groot publiek.

Verder ging ik in op nieuwsuitzendingen omdat het opvalt dat Amerikaanse rampen breed in beeld komen, maar Afrikaanse rampen die 10x erger zijn, soms helemaal niet in beeld komen. Aan de afstand of het beschikbare beeldmateriaal kan het niet (meer) liggen, misschien ligt het aan de huidskleur van de slachtoffers?

• Flipking94
@Cyberblizzard mee eens dat er op de zender zeker iets van klimaat mag komen, maar er is al heel veel te vinden hierover. Als je alleen al kijkt naar D. Attenborough publiceert hij 4-5 series per jaar. Als 96-jarige man is dat toch wel knap te noemen :).

Daarnaast denk ik dat een soapserie meer aanspreekt over het algemeen dan het klimaatdebat. Er zijn trouwens nog goede klimaatseries geweest, denk bvb maar aan de serie van 'watt'. Ging over alle aspecten van energie, ondertussen wel alweer 5j geleden. Ik denk dat dit soort series ook gewoon een stuk moeilijker zijn te maken.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Cyberblizzard schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:00:
[...]
Verder ging ik in op nieuwsuitzendingen omdat het opvalt dat Amerikaanse rampen breed in beeld komen, maar Afrikaanse rampen die 10x erger zijn, soms helemaal niet in beeld komen. Aan de afstand of het beschikbare beeldmateriaal kan het niet (meer) liggen, misschien ligt het aan de huidskleur van de slachtoffers?
Wij uit het Westen krijgen veel meer berichten uit het Westen. Heeft denk ik niets met kleur te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberblizzard
  • Niet online
PilatuS schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:43:
[...]

Wij uit het Westen krijgen veel meer berichten uit het Westen. Heeft denk ik niets met kleur te maken.
Een Afrikaanse ramp of langdurige droogte heeft nochtans een veel grotere impact op ons dan een Amerikaanse ramp. Men vlucht er veel sneller weg (naar hier) en na rampspoed krijgen radicale groeperingen er ook veel sneller voet aan de grond. Misschien zouden we dus toch beter wat meer aandacht besteden aan wat er bij onze zuiderburen gebeurt (bijvoorbeeld dit). Misschien ligt het ook aan onze perceptie: Afrika = armoede en ellende, niets nieuws, maar een hongersnood in de VS zou ons nieuws beheersen. Het zijn nochtans allemaal evenwaardige mensen, met in dezelfde omstandigheden even veel honger of pijn.

[Voor 26% gewijzigd door Cyberblizzard op 28-03-2023 21:55]

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

We hebben momenteel al +- 500 gigaton aan CO2 uitgestoten.
Nieuwe simulaties tonen aan dat we twee tipping points op Groenland bereiken bij het bereiken van 1000 gigaton en 2500 gigaton:
These critical ice volumes are crossed for cumulative emissions of 1,000 and 2,500 GtC, which would cause long-term sea level rise by 1.8 and 6.9 m respectively. In summary, we find tipping of the GIS within the range of the temperature limits of the Paris agreement.
In summary, if cumulative emissions larger than 1,000 Gt carbon are released into the atmosphere, the GIS will shrink below a critical threshold and mass loss will inevitably continue until a substantial part of the ice sheet has melted.
En hoeveel gigaton we jaarlijks uitstoten:
2021 37.12
2020 35.26
2019 37.08
2018 36.83

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Cyberblizzard
  • Niet online
Deze reactie zou ik in het energietopic kunnen posten, maar in de openingspost wordt het woord 'klimaat' zelfs niet vermeld, terwijl mijn reactie wel daarop focust.

Weer een gemiste kans in de energietransitie:
Op 1 april treden de nieuwe accijnzen voor gas en elektriciteit in werking. Die moeten de btw-verlaging voor de overheidsschatkist compenseren.

Passen die maatregelen binnen de shift naar hernieuwbare energie?
Dieter Jong noemt de nieuwe accijnzen een gemiste kans binnen de energietransitie. “Aardgas is vandaag veel minder zwaar belast dan elektriciteit. Met de hogere accijnzen op elektriciteit stimuleert de overheid de burger niet om te kiezen voor een warmtepomp of elektrische wagen. Eveneens stuitend is de vaststelling dat steenkool en stookolie lagere lasten kennen, terwijl het net de bedoeling is om van die verwarmingsvormen af te stappen. Het ontbreekt dus aan een consequente aanpak.”
Soms denk ik dat enkel acute crisissen voor verandering kunnen zorgen: een pandemie, een gascrisis, een oliecrisis,... waarbij we gedwongen binnen zitten of waarbij het aanbod stokt... Zonder sociale correcties zal de transitie voor sommige mensen pijn doen, maar als ik in mijn directe omgeving de onverschilligheid zie bij mensen die wel ademruimte hebben, dan denk ik soms "laat die crisissen maar komen, in het belang van de volgende generaties". Geen crisis die de maatschappij compleet ontwricht, maar een gestage crisis die ons dwingt om het resoluut anders aan te pakken, want nu lijkt het weer 'business as usual'.
Een gemiddeld gezin betaalt vandaag al 50,47 euro per jaar aan bijzondere accijns via de elektriciteitsfactuur, daar komt nog eens 125,68 euro bij, in totaal 176,15. De Belgische elektriciteitsfactuur is nu al de op één na hoogste van Europa door de vele taksen en heffingen die onze regeringen erop heffen.

Nochtans zouden consumenten moeten gestimuleerd worden om over te schakelen naar elektrische vormen van verwarming en transport in plaats van fossiele brandstoffen. Maar door de vele taksen blijft elektriciteit nu kunstmatig duurder dan aardgas. Ter vergelijking: in Vlaanderen tel je in totaal 2,47 euro per MWh gas neer aan beleidskosten terwijl dit voor elektriciteit 65,68 euro per MWh is. Op die manier is een investering in bijvoorbeeld warmtepompen financieel niet de meest voordelige.
Dus wie geïnvesteerd heeft in een warmtepomp wordt 'bestraft', wie met dat geld een vliegreis gemaakt heeft wordt 'beloond'.

Dan houden we het maar bij symbolische maatregelen:
Houdt het financieel steek om te investeren in een warmtepomp of warmtenet? Vandaag is dat, door de manier waarop onze energiefactuur door de jaren heen in elkaar geknutseld is, vaak niet het geval. Door dit probleem zichtbaar te maken, hoopt Verduyckt dat er sneller kan worden ingegrepen. Op basis van de warmtepompnorm zal de Kamer jaarlijks aan de CREG en de regionale regulatoren vragen om aanpassingen aan de energiefactuur voor te stellen.

“Als je de overstap naar een warmtepomp wilt maken, moet de prijs van elektriciteit in verhouding tot gas of stookolie goedkoper worden. Groene keuzes moeten opbrengen”, aldus Verduyckt.

Ruben Baetens, beleidsexpert energie bij 3E, heeft geen hoge verwachtingen van de nieuwe norm. “Het kan helpen om het probleem zichtbaarder te maken. Een jaarlijks rapport zal wat aandacht krijgen. Tegelijk stel ik me de vraag of dit veel zal helpen. Want eigenlijk is het geen harde norm, maar een vrijblijvende rapportage. En specialisten zeggen al tien jaar dat onze energiefactuur niet goed in elkaar zit. Op elektriciteit zijn er een hele reeks heffingen; op gas en stookolie bijna geen. Iedereen in de politiek weet dit intussen ook wel.” Voor meer bewustwording zorgen is goed, hervormen is beter, zeg maar.
Gelukkig zit Europa niet stil:
Europa heeft de groene bocht wel al ingezet. Behoorlijk resoluut zelfs. EU-inwoners gaan straks via hun gas- of stookoliefactuur betalen voor de broeikasgassen die ze uitstoten. Dat is de zogenaamde uitbreiding van het ETS-systeem. De maatregel maakt deel uit van een groter pakket aan klimaatwetten dat onderhandelaars van de Europese lidstaten eind 2022 zijn overeengekomen.
Maar dan is het nog afwachten of die taks de 'symbolische vliegtaks' overtreft.

[Voor 12% gewijzigd door Cyberblizzard op 30-03-2023 15:08]

• giganielsie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 22:39
Flipking94 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:20:
@Cyberblizzard mee eens dat er op de zender zeker iets van klimaat mag komen, maar er is al heel veel te vinden hierover. Als je alleen al kijkt naar D. Attenborough publiceert hij 4-5 series per jaar. Als 96-jarige man is dat toch wel knap te noemen :).

Daarnaast denk ik dat een soapserie meer aanspreekt over het algemeen dan het klimaatdebat. Er zijn trouwens nog goede klimaatseries geweest, denk bvb maar aan de serie van 'watt'. Ging over alle aspecten van energie, ondertussen wel alweer 5j geleden. Ik denk dat dit soort series ook gewoon een stuk moeilijker zijn te maken.
Om hier nog even op terug te komen, hebben jullie toevallig een nieuwskanaal op YouTube of iets dergelijks waar wekelijks dit soort nieuws/ klimaatveranderingen besproken worden? Ben dus inderdaad opzoek naar de minder mainstream nieuwsmedia waar dit soort nieuws niet uitgezonden wordt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cyberblizzard
  • Niet online
giganielsie schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:25:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, hebben jullie toevallig een nieuwskanaal op YouTube of iets dergelijks waar wekelijks dit soort nieuws/ klimaatveranderingen besproken worden? Ben dus inderdaad opzoek naar de minder mainstream nieuwsmedia waar dit soort nieuws niet uitgezonden wordt.
Niet echt nieuwskanalen, maar wel informatief:
https://www.youtube.com/@JustHaveaThink/videos
https://www.youtube.com/@OurChangingClimate/videos

En over het klimaat zelf:
https://www.youtube.com/@PaulHBeckwith/videos

Acties:
  • +2Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

giganielsie schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:25:
[...]

Ik ben zelf erg fan van: https://www.sciencedaily.com/news/earth_climate/climate/
Weliswaar niet in videoformaat, maar met de korte samenvattingen kan je prima filteren wat je wel/niet wilt lezen. :)

Ook minder bekende studies kan je daar vinden, zoals deze:
A new study identifies the influence of climate change in the greater number of home runs in major league baseball in recent years. The researchers found that more than 500 home runs since 2010 can be attributed to warmer, thinner air caused by global warming, and that rising temperatures could account for 10% or more of home runs by 2100 if greenhouse gas emissions continue unabated.
Komt ook altijd met een linkje naar de studie zelf, mocht je plaatjes zoeken of meer details willen.

[Voor 4% gewijzigd door drooger op 08-04-2023 22:47]

• Cyberblizzard
  • Niet online
Interessante video over de droogte in Europa:

Enkele punten die aan bod komen:

- het noordelijk halfrond warmt sneller op dan het zuidelijk halfrond omdat er meer land is
- door het smelten van de noordpoolkap verschuift de straalstroom en ook de Sahara naar het noorden
- er komt een El Nino aan, waardoor het de komende jaren nog erger kan worden
- droogte zorgt er voor dat regen minder in de grond kan sijpelen
- veel vluchtelingen komen uit regio's met waterproblemen, maar komen in Europa terecht waar er ook steeds meer waterproblemen zijn

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

artificial intelligence

Voor wie denkt dat die 1,5 graden nog serieus zijn, dit zegt Detlef van Vuuren erover. Van Vuuren is onderzoeker bij het Planbureau voor de Leefomgeving en hoogleraar aan de faculteit geowetenschappen van de Universiteit Utrecht. Reuters zette hem in 2021 op plaats 4 van de invloedrijkste klimaatwetenschappers ter wereld.

De 1,5 graad is nu nog niet volledig uit beeld?
‘Nee, hoewel we daar heel dicht tegenaan zitten. We zeggen nu al dat in vrijwel alle scenario’s 1,5 graad overschreden wordt. Technisch kan ik me nog paden voorstellen waarmee we onder de 1,5 graad blijven.
Economisch ook, dat is prima te doen. De vraag is vooral: hoe krijg je het politiek voor elkaar? Omdat die veel moeilijker wetenschappelijk te beantwoorden is, gaan we die vraag gedeeltelijk uit de weg.’

https://decorrespondent.n...6ca52d7&mc_eid=561c40da02

'Technisch kan ik me nog paden voorstellen' is gewoon een andere manier van zeggen dat er geen serieuze paden meer zijn. Het probleem is alleen dat gewone mensen die 1,5 graden te horen krijgen en dan de conclusie trekken dat die 1,5 graden nog haalbaar is. Hiermee wordt ons een oneetbare worst voorgehouden.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:09
Stukje achtergrond wbt massa-immigratie: https://www.nu.nl/buitenl...aantal-vluchtelingen.html
Noodtoestand in Italië vanwege groot aantal vluchtelingen. De reactie is vooral reactief, noodtoestand. Wat zou een duurzame oplossing zijn?

• phicoh
  • Nu online
Salvatron schreef op woensdag 12 april 2023 @ 01:00:
De 1,5 graad is nu nog niet volledig uit beeld?
‘Nee, hoewel we daar heel dicht tegenaan zitten. We zeggen nu al dat in vrijwel alle scenario’s 1,5 graad overschreden wordt. Technisch kan ik me nog paden voorstellen waarmee we onder de 1,5 graad blijven.
Economisch ook, dat is prima te doen. De vraag is vooral: hoe krijg je het politiek voor elkaar? Omdat die veel moeilijker wetenschappelijk te beantwoorden is, gaan we die vraag gedeeltelijk uit de weg.’

'Technisch kan ik me nog paden voorstellen' is gewoon een andere manier van zeggen dat er geen serieuze paden meer zijn. Het probleem is alleen dat gewone mensen die 1,5 graden te horen krijgen en dan de conclusie trekken dat die 1,5 graden nog haalbaar is. Hiermee wordt ons een oneetbare worst voorgehouden.
Rare conclusie. Er staat ook 'Economisch ook, dat is prima te doen.'

Dus het kan gewoon. Maar we kunnen geen afscheid nemen van de Transavia vakantiecharters. Nu in het nieuws omdat die al jaren lang de nachtrust van een enorm grote groep verstoren. Dan is stikstof ook nog een dingetje, maar CO2, dat kan niemand schelen.

Het is natuurlijk ook gek dat er bijv. op benzine per kWh minder belasting zit dan elektricteit. En dan hebben we het nog niet over kerozine.

En het is alleen omdat Rusland zich raar gedraagt en is gaan rommelen met de levering van aardgas dat een grote groep nu nadenkt over het energie gebruik van hun woning.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:43

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Dooxed schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:02:
Stukje achtergrond wbt massa-immigratie: https://www.nu.nl/buitenl...aantal-vluchtelingen.html
Noodtoestand in Italië vanwege groot aantal vluchtelingen. De reactie is vooral reactief, noodtoestand. Wat zou een duurzame oplossing zijn?
Er is geen duurzame oplossing. Hoe kun je een Afrikaans land, geleid door een corrupte dictator, ingebed in een cultuur van corruptie, uitzichtloos geweld, eeuwenoude 'achterlijke' culturele gebruiken die botsen met een moderne samenleving, met een generationele achterstand in opleiding, expertise en kunde en bedreigd door permanente woestijnvorming vanwege klimaatopwarming aantrekkelijk maken om te blijven wonen :?

En dan heb ik nog niets eens de permanente inmenging van westerse zendelingen en grote corporaties genoemd die alle pogingen om vooruit te gaan stroperig maken.

Het gaat gewoonweg niet gebeuren.

Dit dus.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

artificial intelligence

phicoh schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:55:
[...]

Rare conclusie. Er staat ook 'Economisch ook, dat is prima te doen.'

Dus het kan gewoon.
Dit staat er: "We zeggen nu al dat in vrijwel alle scenario’s 1,5 graad overschreden wordt"
Er is gewoon geen serieus scenario waarin de 1,5 graad niet wordt overschreden.

• phicoh
  • Nu online
Salvatron schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:22:
Dit staat er: "We zeggen nu al dat in vrijwel alle scenario’s 1,5 graad overschreden wordt"
Er is gewoon geen serieus scenario waarin de 1,5 graad niet wordt overschreden.
Volgens mij staat er dat 'serieus' een politieke keuze is. Wij willen geen scenario kiezen dat de opwarming tot 1,5 graden beperkt, omdat we de gevolgen van de keuze niet leuk vinden.

We kiezen voor vakantievluchten en niet voor het klimaat, voor vlees en kunstmest, etc. We zitten liever niet in het OV, dus nemen de auto als het OV ook had gekund (ik heb het hier over gevallen waar OV een, eventueel vervelende, optie is; er zijn natuurlijk ook gevallen dat het OV geen optie is). En zo zijn er nog heel veel gebieden waar we energieverspillen zouden kunnen verbieden, maar we willen het gewoon niet.

Laatst was er weer een berekening dat voor een grote groep isoleren niet loont. Het uitgangpunt is duidelijk geld; het klimaat maakt niet veel uit.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

artificial intelligence

phicoh schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:51:
[...]

Volgens mij staat er dat 'serieus' een politieke keuze is. Wij willen geen scenario kiezen dat de opwarming tot 1,5 graden beperkt, omdat we de gevolgen van de keuze niet leuk vinden.

We kiezen voor vakantievluchten en niet voor het klimaat, voor vlees en kunstmest, etc. We zitten liever niet in het OV, dus nemen de auto als het OV ook had gekund (ik heb het hier over gevallen waar OV een, eventueel vervelende, optie is; er zijn natuurlijk ook gevallen dat het OV geen optie is). En zo zijn er nog heel veel gebieden waar we energieverspillen zouden kunnen verbieden, maar we willen het gewoon niet.

Laatst was er weer een berekening dat voor een grote groep isoleren niet loont. Het uitgangpunt is duidelijk geld; het klimaat maakt niet veel uit.
Nee, hij zegt dat in vrijwel alle scenario's de 1,5 graden wordt overschreden. "Technisch gezien" is een andere manier van zeggen dat er geen mogelijkheden meer zijn. Het is "technisch gezien" ook mogelijk dat er morgen een meteoriet op aarde valt die al het leven uitroeit. Die meteoriet komt niet. Het is gewoon een soort taalgebruik wat betekent dat er nog een volledig theoretische mogelijkheid is om die 1,5 graden te halen maar in de praktijk is die mogelijkheid niet haalbaar. Volgens mij snappen mensen dat soort wetenschappelijk taalgebruik niet en denken ze ten onrecht dat er nog mogelijkheden zijn.

• phicoh
  • Nu online
Salvatron schreef op donderdag 13 april 2023 @ 00:26:
Nee, hij zegt dat in vrijwel alle scenario's de 1,5 graden wordt overschreden. "Technisch gezien" is een andere manier van zeggen dat er geen mogelijkheden meer zijn. Het is "technisch gezien" ook mogelijk dat er morgen een meteoriet op aarde valt die al het leven uitroeit. Die meteoriet komt niet. Het is gewoon een soort taalgebruik wat betekent dat er nog een volledig theoretische mogelijkheid is om die 1,5 graden te halen maar in de praktijk is die mogelijkheid niet haalbaar. Volgens mij snappen mensen dat soort wetenschappelijk taalgebruik niet en denken ze ten onrecht dat er nog mogelijkheden zijn.
Jij blijft op de opmerking negeren dat het economisch gezien ook kan, maar dat het een politiek probleem is. Ik weet niet waarom je dat doet. Voor mij is het hierbij einde discussie. Het geeft geen zin om een discussie te hebben met iemand die selectief tekst aanhaalt.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Volgens mij is het natuurkundig (technisch?) perfect mogelijk, economisch ook maar het wordt steeds moeilijker (grote herverdeling nodig), politiek-sociaal wordt het volgens mij onmogelijk omdat de meeste beleidsmakers en burgers het probleem niet serieus genoeg nemen en amper gedragsverandering willen.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

artificial intelligence

Cyberblizzard schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:54:
Volgens mij is het natuurkundig (technisch?) perfect mogelijk, economisch ook maar het wordt steeds moeilijker (grote herverdeling nodig), politiek-sociaal wordt het volgens mij onmogelijk omdat de meeste beleidsmakers en burgers het probleem niet serieus genoeg nemen en amper gedragsverandering willen.
Het gaat om het verschil tussen een realistisch scenario en een zuiver theoretisch scenario.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Salvatron schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:27:
[...]

Het gaat om het verschil tussen een realistisch scenario en een zuiver theoretisch scenario.
Momenteel blijkt het enige 'realistische' scenario één waarbij we fossiele brandstoffen blijven subsidiëren, korte vluchten goedkoper blijven dan treinritten en protesterende veeboeren hun zin krijgen. Hoe langer we wachten met maatregelen, hoe minder realistisch de doelstellingen worden en we zijn al decennia aan het uitstellen. Als we zo verder doen komt er nog een tijd waarin 3 graden opwarming een utopie is.

Wat goed nieuws: "Begin van nieuw tijdperk": vanaf dit jaar daalt wereldwijde uitstoot van broeikasgassen door elektriciteitsproductie. Maar de vraag is of we dat gaan kunnen aanhouden als verwarming en wegtransport massaal geëlektrificeerd worden + meer airco bij gezinnen zonder zonnepanelen.

[Voor 30% gewijzigd door Cyberblizzard op 13-04-2023 12:32]

• Cyberblizzard
  • Niet online
Het ziet er nu al slecht uit in Zuid-Europa met grote droogte in Spanje, Zuid-Frankrijk en Noord-Italië. De oogsten komen in gevaar en de Middellandse zee is nu warmer dan tijdens het vorige record in 2016. En de lente is nog maar pas begonnen...

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Cyberblizzard schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:11:
Het ziet er nu al slecht uit in Zuid-Europa met grote droogte in Spanje, Zuid-Frankrijk en Noord-Italië. De oogsten komen in gevaar en de Middellandse zee is nu warmer dan tijdens het vorige record in 2016. En de lente is nog maar pas begonnen...
Wat een contrast met België en Nederland:

Natte maart doet grondwater bokkensprongen maken
Maart uitzonderlijk nat

Een goede start voor de komende zomer :)

World War One

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
En El-Nino komt dit jaar ook nog, begreep ik.

• Cyberblizzard
  • Niet online
XWB schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:45:
[...]

Wat een contrast met België en Nederland:

Natte maart doet grondwater bokkensprongen maken
Maart uitzonderlijk nat

Een goede start voor de komende zomer :)
Al bij al zitten we nu op het gemiddelde:

• Indoubt

Indoubt

@Cyberblizzard

Thanks. Ik wilde de cijfers al op gaan zoeken. Ook in het verleden hebben we uitermate natte jaren en uitermate droge jaren gekend met soms zelfs compleet mislukte oogsten.

Ik wil daarmee niets afdoen aan het feit dat het droger wordt in Nederland of zo. Alleen de grote fluctuaties zijn er in het verleden ook geweest.

Als je er lering uit wil trekken dan moet je naar de langjarige gemiddelden kijken.

Wat je wel steeds meer ziet is dat mensen menen dat ze in een compleet maakbare wereld leven terwijl dat maar beperkt zo is. Als het te nat is moet het droger en als het te droog is moet het natter. Alsof je je woonkamer regelt met een thermostaat, een luchtbevochtiger en een ontvochtiger. Buiten werkt dat natuurlijk niet zo.

Het kan echter geen kwaad om naast de capaciteiten die we hebben om water af te voeren we ook capaciteiten ontwikkelen om water vast te houden of op te slaan. We hebben Nederland slechts één kant op ontwikkeld en dat is vaak goed gegaan maar de andere kant op verdient nu ook aandacht.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:28:
@Cyberblizzard

Thanks. Ik wilde de cijfers al op gaan zoeken. Ook in het verleden hebben we uitermate natte jaren en uitermate droge jaren gekend met soms zelfs compleet mislukte oogsten.

Ik wil daarmee niets afdoen aan het feit dat het droger wordt in Nederland of zo. Alleen de grote fluctuaties zijn er in het verleden ook geweest.

Als je er lering uit wil trekken dan moet je naar de langjarige gemiddelden kijken.

Wat je wel steeds meer ziet is dat mensen menen dat ze in een compleet maakbare wereld leven terwijl dat maar beperkt zo is. Als het te nat is moet het droger en als het te droog is moet het natter. Alsof je je woonkamer regelt met een thermostaat, een luchtbevochtiger en een ontvochtiger. Buiten werkt dat natuurlijk niet zo.

Het kan echter geen kwaad om naast de capaciteiten die we hebben om water af te voeren we ook capaciteiten ontwikkelen om water vast te houden of op te slaan. We hebben Nederland slechts één kant op ontwikkeld en dat is vaak goed gegaan maar de andere kant op verdient nu ook aandacht.
Klopt, naast toenemende droogtes en zwaardere buien wordt er ook steeds meer gebouwd/geasfalteerd en is er een grotere waterbehoefte door een toenemende bevolking, groeiende veestapel, meer zwembaden, zelfs meer douches. Wie wast zich nog aan een wastafel? (ik) Terwijl we helemaal niet zo vuil of bezweet worden met een zittende job en autoverplaatsingen van de ene airco-locatie naar de andere airco-locatie. We gebruiken nu gemiddeld meer water om ons te wassen dan onze voorouders die op het land en in steenkoolmijnen werkten. Veel zaken die we nu normaal vinden zijn eigenlijk 'over the top'.

Ik heb zopas gekeken naar 'de hoorn van honger'. Hetzelfde verhaal als op veel andere plaatsen: stammen die al eeuwen zelfvoorzienend leven worden nu bedreigd door droogte en honger. Er zijn steeds vaker gewapende conflicten, zelfs olifanten vernielen nu watertanks en huizen omdat ze wanhopig op zoek zijn naar water en voedsel. Er zijn vast ook andere oorzaken zoals bevolkingsgroei of multinationals die er eten voor de westerse markt verbouwen, maar het huidige gebrek aan neerslag is er historisch, met momenteel een zesde mislukte regenseizoen, bovenop een sprinkhanenplaag, covid en de oorlog in Oekraïne.

[Voor 18% gewijzigd door Cyberblizzard op 15-04-2023 22:55]

• Flipking94
@Cyberblizzard Over dat verhaal van de olifanten: Dat is ook al jaren aan de gang. Het continent Afrika is altijd al één van de droogste ter wereld geweest. Maar olifanten zijn slimme dieren en passen zich daardoor aan de omgeving aan.

Afrika ligt bvb vol met baobabs. De olifanten eten de bomen op omdat er veel water in de bomen zit. De bomen worden dan vernield, maar krijgen voldoende tijd om zich te herstellen. Geen enkele andere boom ter wereld kan zich zo snel herstellen als een baobab. Maar dit decennium daalt het aantal baobabs in afrika door de droogte. Olifanten eten meer van de boom, waardoor de boom zodanig verzwakt is dat ze sterven. En zo geraakt deze cyclus in een viscieuze cirkel.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Flipking94 schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:02:
@Cyberblizzard Over dat verhaal van de olifanten: Dat is ook al jaren aan de gang. Het continent Afrika is altijd al één van de droogste ter wereld geweest. Maar olifanten zijn slimme dieren en passen zich daardoor aan de omgeving aan.

Afrika ligt bvb vol met baobabs. De olifanten eten de bomen op omdat er veel water in de bomen zit. De bomen worden dan vernield, maar krijgen voldoende tijd om zich te herstellen. Geen enkele andere boom ter wereld kan zich zo snel herstellen als een baobab. Maar dit decennium daalt het aantal baobabs in afrika door de droogte. Olifanten eten meer van de boom, waardoor de boom zodanig verzwakt is dat ze sterven. En zo geraakt deze cyclus in een viscieuze cirkel.

[Afbeelding]
Ok, maar het klimaat verandert er wel degelijk en maakt de bestaande problemen erger.
The region has become hotter and drier, and countries in the region report that occurrences of dry spells, seasonal droughts and multi-year droughts are more frequent than in the past, while also highlighting an increase in episodes of torrential rainfall.
Globaal hangt het wel af van regio tot regio in hoeverre het klimaat verantwoordelijk is, en in hoeverre menselijke factoren van invloed zijn. Op veel plaatsen is het een combinatie van beide. In sommige regio's is het ook altijd op het randje geweest, mens en dier leven soms tot op de rand van wat mogelijk is.

[Voor 3% gewijzigd door Cyberblizzard op 16-04-2023 11:16]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:01
Cyberblizzard schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:53:
[...]

Al bij al zitten we nu op het gemiddelde:

[Afbeelding]
Het KNMI heeft voor Nederland deze website:
https://www.knmi.nl/neder...en/neerslagtekort_droogte
Op dit moment is het gemiddeld neerslagtekort 3mm, en dat valt midden de marges van een standaard regenbui. :)

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Confirmed. Unfortunately.

Ben met de auto onderweg van Nederland naar Andalusie voor vakantie en zit net in het overnachtingshotel in Madrid.

Echt bizar de droogte. In Baskenland en Navarra gaat het nog wel enigszins, maar verder naar het zuiden (Castilla en Leon, en nog zuidelijker) zijn vrijwel alle landbouwvelden (en dat zijn er véél!) helemaal verdord en bruin, terwijl het nu groen zou moeten zien van de gewassen.

De bomen dragen al herfstkleuren en het blad is al aan het vallen.

En dan is het half april...

Hier in Madrid is het ook absurd warm voor de tijd van het jaar, 27 graden.

Als dit tekenend is voor heel Zuid-Europa houd ik mijn hart vast voor de gevolgen....

En dan ga ik morgen dus nog zuidelijker. Benieuwd wat ik daar aan zal treffen....

[Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 16-04-2023 16:35]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-06 15:07
Het verschijnsel El-Niño heel duidelijk uitgelegd in deze NOS achtergrondreportage
Zou wel eens een hete zomer kunnen worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Cyberblizzard
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:34:
[...]

Confirmed. Unfortunately.

Ben met de auto onderweg van Nederland naar Andalusie voor vakantie en zit net in het overnachtingshotel in Madrid.

Echt bizar de droogte. In Baskenland en Navarra gaat het nog wel enigszins, maar verder naar het zuiden (Castilla en Leon, en nog zuidelijker) zijn vrijwel alle landbouwvelden (en dat zijn er véél!) helemaal verdord en bruin, terwijl het nu groen zou moeten zien van de gewassen.

De bomen dragen al herfstkleuren en het blad is al aan het vallen.

En dan is het half april...

Hier in Madrid is het ook absurd warm voor de tijd van het jaar, 27 graden.

Als dit tekenend is voor heel Zuid-Europa houd ik mijn hart vast voor de gevolgen....

En dan ga ik morgen dus nog zuidelijker. Benieuwd wat ik daar aan zal treffen....
De oorlog in Oekraïne zorgt voor stijgende voedselprijzen door hogere energieprijzen en een kleiner aanbod van voedsel, maar als de droogte in Europa (en het westen van de VS en China) zoals vorig jaar routine wordt, dan zal het nog veel erger worden: op vlak van energie zullen kerncentrales minder goed gekoeld kunnen worden en zal er minder waterkracht zijn, terwijl grote gebieden mislukte oogsten zullen kennen. Door de lage waterstanden van rivieren zal transport ook duurder worden.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Mee eens. En het meest absurde is dat er ook nu nog altijd mensen zijn die beweren dat er niks aan de hand is.

Als men dat nu nog altijd roept, vraag ik me serieus af waar die lui hun ogen en hun verstand in hemelsnaam bewaren.

Virussen? Scan ze hier!

• hjs
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:41:
Mee eens. En het meest absurde is dat er ook nu nog altijd mensen zijn die beweren dat er niks aan de hand is.

Als men dat nu nog altijd roept, vraag ik me serieus af waar die lui hun ogen en hun verstand in hemelsnaam bewaren.
NOS is fakenews en verder komen ze niet ;)

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:38:
[...]

Op dit moment is het gemiddeld neerslagtekort 3mm, en dat valt midden de marges van een standaard regenbui. :)
Niet heel gek toch sinds we nog maar 16 meetdagen hebben?

• Indoubt

Indoubt

Skyaero schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:40:
[...]

Niet heel gek toch sinds we nog maar 16 meetdagen hebben?
Inderdaad en het begin van de maand was gelukkig redelijk nat. Water in de sloten stoot ook hoog en lage grond is zompig van het vocht.

Gelukkig beginnen we een beetje goed maar ik hou mijn hart vast als we weer een zomer krijgen met geen of weinig regen en temperaturen van flink boven de dertig graden.

We moeten anders met water omgaan dan we tot nu toe hebben gedaan. Om heel veel redeneren. Anders krijgen we hier net zulke problemen als in de landen rond de middellandse zee of nog erger.

De meeste mensen in mijn omgeving zijn daar ook wel van overtuigd en proberen soms zelf wat te doen om verbruik flink omlaag te krijgen. Ook de gemeente is hier de riolering aan het vervangen en dat wordt een duaal systeem waarbij regenwater in de omgeving terechtkomt en niet in het riool.

Dan nog is het voor de lange termijn niet genoeg. We zullen ook waterbasins moeten maken om water op te slaan in de natte periode en niet zo snel mogelijk af te voeren.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-06 15:57
wildhagen schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:41:

Die willen zich zo afzetten tegen de mainstream dat ze alles wat ze zelf zien gaan ontkennen om maar tegen d66 te kunnen zijn.... Ik zat vanochtend wat commentaren op Even tot hier van gisteravond te kijken. Daarin zat feitelijk niets gezegd wat niet klopte maar de standaard mantra's over "linkse overheidspropaganda" (terwijl we een rechtse overheid hebben, en in dat programma de regeringspartijen wekelijks worden aangepakt, ook gisteren) waren schering en inslag omdat ze het lef hadden om kritische opmerkingen over kerolain te maken. Die zoals gezegd allemaal klopten en verifieerbaar zijn.

En als we vandezomer weer een hittegolf hebben dan komen ze met dat het in het verleden ook wel een warm was. Alleen hadden we toen niet ieder jaar een paar hittegolven.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:04

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Het nieuws over de Nederlandse politieke situatie omtrent het klimaat is verplaatst naar:
Het Nederlandse Klimaatakkoord

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• Cyberblizzard
  • Niet online
Een voorbeeld van hoe ook weermannen subjectief blijven als het over weer gaat en niet uitzoomen naar het grotere plaatje of wat echt goed is voor mens en natuur:
Lente in de frigo tot begin mei: “Het wil maar niet lukken met het weer dit jaar”

Na het paasverlof zou de lente eindelijk doorbreken en zouden we een reeksje warme, zonnige dagen krijgen. Zo klonk het vorige week toch. Maar de realiteit is dat die verduivelde kilte, die wolken en die buien maar niet verbannen geraken. Het weer blijft op de sukkel.

“Ik zie het niet meer goedkomen vóór begin mei”, zegt Dehenauw.
Op die negatieve voet gaat het hele artikel verder...

Hoe kan je nog zoiets zeggen na jaren van historisch droge en hete lentes/zomers?

Van een bekende bioloog in 2020:
"Dit is het vierde jaar op een rij dat we met een watercrisis zitten. Eigenlijk zou er eens een paar weken geen water meer uit de kraan mogen komen. Dan zullen mensen de ernst misschien inzien."
Misschien moet dat inderdaad eens gebeuren voor we stoppen met zeuren over een regenbui en om water naar waarde schatten. De meeste mensen werken binnen en verplaatsen zich met een auto, en toch nog klagen over wat regenbuien, terwijl het essentieel is voor het leven, het menselijk lichaam en het aardoppervlak bestaan voor 70% uit water. En intussen maar water verspillen door lange douches, zwembaden en vleesgerechten.

Zuid-Europa herstelde nauwelijks van zomer 2022 en vecht alweer tegen droogte en hitte: ‘Het kan maar beter nog hard regenen’

Daar is er al wat meer voortschrijdend inzicht, al moet je er wel bij zeggen dat het niet té hard mag regenen :)

[Voor 14% gewijzigd door Cyberblizzard op 17-04-2023 19:06]

• dawg
  • Niet online
Cyberblizzard schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:51:
Een voorbeeld van hoe ook weermannen subjectief blijven als het over weer gaat en niet uitzoomen naar het grotere plaatje of wat echt goed is voor mens en natuur:

[...]

Op die negatieve voet gaat het hele artikel verder...

Hoe kan je nog zoiets zeggen na jaren van historisch droge en hete lentes/zomers?

Van een bekende bioloog in 2020:

[...]
Misschien moet dat inderdaad eens gebeuren voor we stoppen met zeuren over een regenbui en om water naar waarde schatten. De meeste mensen werken binnen en verplaatsen zich met een auto, en toch nog klagen over wat regenbuien, terwijl het essentieel is voor het leven, het menselijk lichaam en het aardoppervlak bestaan voor 70% uit water. En intussen maar water verspillen door lange douches, zwembaden en vleesgerechten.

Zuid-Europa herstelde nauwelijks van zomer 2022 en vecht alweer tegen droogte en hitte: ‘Het kan maar beter nog hard regenen’

Daar is er al wat meer voortschrijdend inzicht, al moet je er wel bij zeggen dat het niet té hard mag regenen :)
Tja.

In 2019 geloofde een op de 5(!) van de VVD-stemmers nog dat klimaatopwarming niet door de mens komt. Bij de overige rechtse partijen was dat niet veel beter.

De grootste partij in ons land. Ik verwacht dat wanneer er serieuze maatregelen genomen gaan worden deze rechtse partijen nog veel meer ontkenners zullen “huisvesten”. Het is ontzettend triest natuurlijk maar als mensen & politieke partijen niet meer voor rede vatbaar blijken, wat moet je dan nog?

Ik denk niet dat wanneer weermannen elke dag zouden hameren op het feit (ja, echt) dat klimaatontwrichting niet ver weg is de ontkenners of rechtse partijen ineens van standpunt zullen veranderen. Ik denk dat het veel reëler is dat rechtse partijen en hun achterbannen zolang als nog mogelijk is zullen blijven sturen op uitstel, uitstel, uitstel. Schijt aan de rest.

Zodra we ook in Nederland directe effecten gaan meemaken (mislukte oogsten, watertekorten, overstromingen, heel veel hogere prijzen) verwacht ik dat dezelfde achterbannen van rechtse partijen als eerste moord & brand schreeuwen en allerlei zaken zullen gaan opeisen. Het is natuurlijk onverteerbaar dat de geitenwollensokken, de boomknuffelaars, en de sneeuwvlokjes al die tijd gelijk hadden.

Nee. Ik heb sowieso weinig op met mensen maar mijn vertrouwen in de rechtse medemens is zo laag dat lager niet kan.

• CVTTPD2DQ
dawg schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:38:
Zodra we ook in Nederland directe effecten gaan meemaken (mislukte oogsten, watertekorten, overstromingen, heel veel hogere prijzen) verwacht ik dat dezelfde achterbannen van rechtse partijen als eerste moord & brand schreeuwen en allerlei zaken zullen gaan opeisen. Het is natuurlijk onverteerbaar dat de geitenwollensokken, de boomknuffelaars, en de sneeuwvlokjes al die tijd gelijk hadden.
De komende jaren gaat klimaatverandering natuurlijk lijken op business as usual. Mislukkende oogsten in het Midden-Oosten, verdroging in Sub-Saharaans Afrika, met de resulterende conflicten en vluchtelingenstromen. De roep om Europa te fortificeren gaat steeds sterker klinken, terwijl de landen aan de randen (Spanje, Turkije) langzaamaan zelf de effecten van klimaatverandering gaan ondervinden.

Tekorten gaan toenemen, en we zullen proberen om de Westerse levensstandaard voort te zetten door de ongelijkheid in de wereld te vergroten. Een steeds groter deel van de wereldwijd afnemende voedselproductie opkopen,

Totdat de kruik barst. Misschien wil Brazilië geen soja meer exporteren. Misschien besluit China haar productiecapaciteit eindelijk voor haar eigen welvaart aan te wenden. Juist in Europa, met onze ontwikkelde economiën die alles importeren, gaat dat heel hard aankomen.

Rechts gaat door al deze ontwikkelingen alleen maar groter worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dawg
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:44:
[...]

De komende jaren gaat klimaatverandering natuurlijk lijken op business as usual. Mislukkende oogsten in het Midden-Oosten, verdroging in Sub-Saharaans Afrika, met de resulterende conflicten en vluchtelingenstromen. De roep om Europa te fortificeren gaat steeds sterker klinken, terwijl de landen aan de randen (Spanje, Turkije) langzaamaan zelf de effecten van klimaatverandering gaan ondervinden.

Tekorten gaan toenemen, en we zullen proberen om de Westerse levensstandaard voort te zetten door de ongelijkheid in de wereld te vergroten. Een steeds groter deel van de wereldwijd afnemende voedselproductie opkopen,

Totdat de kruik barst. Misschien wil Brazilië geen soja meer exporteren. Misschien besluit China haar productiecapaciteit eindelijk voor haar eigen welvaart aan te wenden. Juist in Europa, met onze ontwikkelde economiën die alles importeren, gaat dat heel hard aankomen.

Rechts gaat door al deze ontwikkelingen alleen maar groter worden.
Hmm. Ik denk dat “we” veel te optimistisch zijn. Het is niet enkel Sub-Sahara, het is óók Midden- en Zuid-Europa, en eerder dan menigeen denkt/verwacht. Voor de rest kan ik me wel in je opsomming vinden, ik denk echter ook dat mensen e.e.a. nog steeds enorm onderschatten, “want doemverhalen komen toch nooit uit”, of varianten daarop.

Ik denk inderdaad ook dat rechts zal gaan profiteren van decennia lang niets doen, en zullen kapitaliseren op veel van de gevolgen van klimaatontwrichting. Al is dat natuurlijk wel het ultieme cynisme.

• CVTTPD2DQ
dawg schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:54:
Hmm. Ik denk dat “we” veel te optimistisch zijn. Het is niet enkel Sub-Sahara, het is óók Midden- en Zuid-Europa, en eerder dan menigeen denkt/verwacht. Voor de rest kan ik me wel in je opsomming vinden, ik denk echter ook dat mensen e.e.a. nog steeds enorm onderschatten, “want doemverhalen komen toch nooit uit”, of varianten daarop.
Ach, een groot deel van de VS, en veel van het Midden-Oosten, is alleen bewoonbaar dankzij de uitvinding van de airconditioning. Zo gek is het in Midden- en Zuid-Europa nog niet, dus daar zit nog ruimte in.

Maar reken maar dat Jan Modaal niet gaat snappen waarom die "domme" Afrikanen nu alweer een oogst hebben laten mislukken, of waarom die "achterlijke culturen" tussen Turkije en Pakistan nu alweer oorlog met elkaar aan het voeren zijn.

Dan komen de bosbranden, en mogelijk een hittegolf in de buurt van Pakistan met een natte-boltemperatuur boven de 35 graden Celsius: iedereen die niet aan een airco gekluisterd zit dood, binnen enkele uren. Dat zullen we zien als natuurrampen. De 50000 aardbevingsdoden in Turkije zijn nu immers ook een statistiek. Verdrietig, maar ver-van-mijn bed.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:44:
[...]

terwijl de landen aan de randen (Spanje, Turkije) langzaamaan zelf de effecten van klimaatverandering gaan ondervinden.
Dat wil ik zeggen. In spanje is het weer droog en het zal me niet verbazen dat de oogsten daar dit jaar heel erg tegen gaan vallen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• dawg
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:27:
[...]

Ach, een groot deel van de VS, en veel van het Midden-Oosten, is alleen bewoonbaar dankzij de uitvinding van de airconditioning. Zo gek is het in Midden- en Zuid-Europa nog niet, dus daar zit nog ruimte in.

Maar reken maar dat Jan Modaal niet gaat snappen waarom die "domme" Afrikanen nu alweer een oogst hebben laten mislukken, of waarom die "achterlijke culturen" tussen Turkije en Pakistan nu alweer oorlog met elkaar aan het voeren zijn.

Dan komen de bosbranden, en mogelijk een hittegolf in de buurt van Pakistan met een natte-boltemperatuur boven de 35 graden Celsius: iedereen die niet aan een airco gekluisterd zit dood, binnen enkele uren. Dat zullen we zien als natuurrampen. De 50000 aardbevingsdoden in Turkije zijn nu immers ook een statistiek. Verdrietig, maar ver-van-mijn bed.
Ja mee eens. Het wordt geen pretje. Wat dat betreft ben ik wel “benieuwd” naar wat Nederland gaat doen als blijkt dat de zeespiegelstijging - net als vrijwel alle gevolgen - te conservatief is ingeschat. Hoe Jan Modaal daarop reageert.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• alexbl69
*knip*, op de man.

[Voor 85% gewijzigd door NMH op 18-04-2023 21:10]

iRacing Profiel

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@alexbl69 helaas lijkt het me een plausibel, onderbouwd te onderbouwen verhaal met genoeg onzekerheden (helaas vooral richting 'of erger').
Wat zijn jouw verwachtingen?

[Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 18-04-2023 17:36]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• alexbl69
Proton_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:02:
@alexbl69 helaas lijkt het me een plausibel, onderbouwd verhaal met genoeg onzekerheden (helaas vooral richting 'of erger').
Welke onderbouwing wordt er dan gegeven bij de vermeende denkbeelden van Jan Modaal?

iRacing Profiel

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dan kan ik eenvoudig naar de laatste verkiezingen wijzen, denk ik. De status quo beschermen ten koste van alles lijkt -in mijn bubbel- al jarenlang een recept voor een meerderheid.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +2Henk 'm!

• alexbl69
Proton_ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:25:
Dan kan ik eenvoudig naar de laatste verkiezingen wijzen, denk ik. De status quo beschermen ten koste van alles lijkt -in mijn bubbel- al jarenlang een recept voor een meerderheid.
Mijn verwachtingen zijn niet relevant. Het gaat mij om de manier waarop er over mensen wordt gesproken.

iRacing Profiel

• CVTTPD2DQ
alexbl69 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:08:
Welke onderbouwing wordt er dan gegeven bij de vermeende denkbeelden van Jan Modaal?
Neem je nou aanstoot aan het toeschrijven van onnadenkenheid aan Jan Modaal? Wordt het beter als ik hem Huib Onderbuik noem? Henk? Ingrid?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:40:
[...]

Neem je nou aanstoot aan het toeschrijven van onnadenkenheid aan Jan Modaal? Wordt het beter als ik hem Huib Onderbuik noem? Henk? Ingrid?
Ik begrijp dat wel hoor. Je zet een hele groep mensen weg als onnadenkend.
Vul voor Jan Modaal eens een andere bevolkingsgroep in (Joden, Moslims, Homoseksuelen) en voila, niet zo fraai he?
En al die Jan, Sam, Moos, Achmed, Mohammed en hun modaal verdiende levenspartners hebben maar een ding gemeen: ze hebben een modaal inkomen.

• dawg
  • Niet online
Het stuitende is natuurlijk dat iedereen te lijden heeft onder de bagatellisatie van rechts. Dan is het ook legitiem daarover te oordelen.

[Voor 20% gewijzigd door NMH op 18-04-2023 21:09]

• assje
Lordy79 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:41:
En al die Jan, Sam, Moos, Achmed, Mohammed en hun modaal verdiende levenspartners hebben maar een ding gemeen: ze hebben een modaal inkomen.
In deze context kan je naar mijn mening "Jan modaal" ook lezen als "de gemiddelde Nederlander", niet noodzakelijkerwijs specifiek op inkomen.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

assje schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:21:
[...]

In deze context kan je naar mijn mening "Jan modaal" ook lezen als "de gemiddelde Nederlander", niet noodzakelijkerwijs specifiek op inkomen.
Ik bedoel het volgende niet rot, maar de zender moet dan misschien de juiste terminologie gebruiken en niet de onjuiste.
Jan Modaal is al decennia een fictief persoon met als enige eigenschappen het verdienen van het modale inkomen en het dragen van de naam Jan Modaal.

Verder is modaal iets totaal anders dan gemiddeld.

Tebslotte ben ik benieuwd naar jouw definitie van "de gemiddelde Nederlander". Want die zou wel eens heel anders kunnen zijn dan de mijne of van weer andere Tweakers. Is de gemiddelde Nederlander volgens jou dom?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Best wel :)
alexbl69 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:31:
[...]

Mijn verwachtingen zijn niet relevant. Het gaat mij om de manier waarop er over mensen wordt gesproken.
Ego in de weg laten staan van accurate zelfperceptie? Al onze problemen in de notendop.

[Voor 12% gewijzigd door NMH op 18-04-2023 21:10]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• assje
Lordy79 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:27:
Is de gemiddelde Nederlander volgens jou dom?
Ik bedoel het ook niet rot maar dat denk ik inderdaad. Iets genuanceerdere beschrijving zou zijn dat de "mens" doorgaans slecht in staat is lange termijn gevolgen op waarde te schatten en zodoende geneigd op korte termijn en in eigen belang te denken.

• assje
Lordy79 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:27:
Verder is modaal iets totaal anders dan gemiddeld.
"De Nederlander die het meest voorkomt" is echter precies de definitie waar het om gaat.

[Voor 9% gewijzigd door assje op 18-04-2023 19:32]

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

assje schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:30:
[...]

Ik bedoel het ook niet rot maar dat denk ik inderdaad. Iets genuanceerdere beschrijving zou zijn dat de soort "mens" doorgaans slecht in staat is lange termijn gevolgen op waarde te schatten en zodoende geneigd op korte termijn en in eigen belang te denken.
Dat ben ik helaas met je eens, met die genuanceerdere beschrijving.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

assje schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:32:
[...]

"De Nederlander die het meest voorkomt" is echter precies de definitie waar het om gaat.
Mooi. Dus we spreken niet over Jan Modaal en niet over de gemiddelde Nederlander maar over de modale Nederlander op het gebied van het gebrek van het tijdig kunnen acteren op lange termijn problemen.

• CVTTPD2DQ
Lordy79 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:41:
Ik begrijp dat wel hoor. Je zet een hele groep mensen weg als onnadenkend.
Vul voor Jan Modaal eens een andere bevolkingsgroep in (Joden, Moslims, Homoseksuelen) en voila, niet zo fraai he?
Het slaat wat mij betreft als een tang op een varken. Maar goed, bij deze, mijn excuses voor alle Modaalverdienenden die ik heb gekwetst met mijn vergelijking, evenals hun twee komma vier kinderen en hun Volkswagen Polo uit 2013.
Pagina: 1 ... 46 ... 49 Laatste

Let op:
Kijk voor het beleid in dit topic s.v.p. hier:
Klimaat: wetenschap en achtergronden

Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de stikstofproblematiek is er: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Voor energievoorziening is er: Energie - crisis & actualiteit
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor de ecologische crisis is er: De ecologische crisis: achtergronden en actualiteit
Voor de discussie over veganisme is er: Het grote veganisme topic deel 2
Voor overbevolking is er: Terugdringen van de wereldpopulatie
Voor mobiliteit en klimaat is er: Klimaat en de toekomst van mobiliteit

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee