Maar goed, bij deze, mijn excuses voor alle Modaalverdienenden die ik heb gekwetst met mijn vergelijking, evenals hun twee komma vier kinderen en hun Volkswagen Polo uit 2013.
Modaal verdienenden hebben helemaal niet per se 2.4 kinderen en een VW polo.
Er zijn mensen die minder dan modaal verdienen en een VW polo rijden en mensen/huishoudens die een VW Polo als 2e auto rijden.
Je doet nu net alsof Jan Modaal ook aan heel veel andere modale zaken voldoet maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn
Als je denkt dat Jan Modaal het grootste slachtoffer wordt van klimaatmaatregelen (zonder sociale correcties althans), bedenk dan ook even dat hij het grootste slachtoffer wordt van klimaatverandering. Want Jan Modaal woont vaak op een hitte-eiland zonder tuin of airco, zal mislukte oogsten het snelst voelen aan de kassa, is minder goed verzekerd tegen klimaatrampen (zie overstromingen Wallonië) en heeft op termijn niet genoeg middelen om bvb. te migreren naar dure Scandinavische landen, voor het geval er hier ook conflicten komen om schaarse middelen. Met veel geld kan je je altijd een weg uit de ellende kopen. Op globale schaal geldt dit nog veel meer en ook Europees, voor de Spaanse Juan Modal de bouwvakker is het al 4 maanden per jaar te heet om te werken. Je kan deze maatregelen misschien elitair vinden, ingevoerd door een groep die makkelijk praten heeft, maar de wetenschap zegt ook dat niets doen veel meer kost, en dan zullen het de kinderen van Jan Modaal zijn die het gelag betalen.
[Voor 6% gewijzigd door Cyberblizzard op 20-04-2023 11:35]
De gemiddelde zeewatertemperatuur laat nu naar mijn idee wel een verontrustende afwijking zien. Ik ben benieuwd wat dit voor gevolgen gaat hebben op korte en lange termijn.
martijn.s schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:40:
De gemiddelde zeewatertemperatuur laat nu naar mijn idee wel een verontrustende afwijking zien. Ik ben benieuwd wat dit voor gevolgen gaat hebben op korte en lange termijn.
During an El Niño water temperatures in the Pacific Ocean may rise on average 3 - 5 degrees above average. This happens as the water in seas around Indonesia, referred to as the Pacific Warm Pool are not forced westward due to weakened east to west trade winds.
Al wordt de stijging daar waarschijnlijk gecompenseerd door een daling in "the Pacific Warm Pool" - tussen de Stille en Indische Oceaan. Maar het is inderdaad een grote afwijking en we zullen naast afwijkingen in straalstromen ook afwijkingen in oceaanstromen gaan zien.
- de warmste zomer ooit in Europa
- het op één na warmste jaar ooit op ons continent
- heel lange periodes van droogtes
- nooit eerder zo'n hoog aantal dagen van "heel sterke hittestress"
- de massa CO₂ die door die natuurbranden vrijkwam, was de hoogste in 15 jaar
- de maandtemperatuur voor september lag 8 graden hoger dan normaal in Groenland, een record. Er smolt daardoor ook een record aan ijs van de grote ijsmassa, door drie opeenvolgende hittegolven
- het gebrek aan wintersneeuw en de hoge temperaturen tijdens de zomer resulteerden in een recordverlies aan ijs op de Alpengletsjers
- het debiet van de rivieren was het op één na laagste sinds het begin van de waarnemingen. Het was het zesde jaar op rij met lagere debieten dan gemiddeld
Met nog een waarschuwing voor El Niño:
Wat de verdere opwarming in de nabije toekomst betreft, ziet het er niet zo goed uit. Bovenop de broeikasgassen, komt er het weerfenomeen El Niño bij. Volgens klimaatwetenschappers kan dit jaar of volgend jaar het warmste ooit worden, wereldwijd.
El Niño is een weerfenomeen waarbij in delen van de Stille Oceaan het oppervlaktewater warmer wordt - ten westen van Zuid-Amerika, rond de evenaar. Die stijging van de oppervlaktetemperatuur van de oceaan kan weerpatronen in grote delen van de planeet ernstig gaan verstoren. Het zou op verschillende plekken in de wereld (nog) meer weersextremen kunnen veroorzaken zoals hevige regens of lange droogte.
"Wanneer El Niño zich gaat doorzetten is nog niet helemaal zeker, maar het zal gepaard gaan met nieuwe recordtemperaturen wereldwijd", zegt Carlo Buontempo van Copernicus. Experts schatten dat El Niño deze herfst al kan intreden. El Niño komt na drie jaar La Niña, dat net voor het tegenovergestelde effect zorgde en de wereldwijde temperatuur drukte.
Misschien zorgt een sterke El Niño nu of later zelfs voor het versneld bereiken van kantelpunten.
1. Likelihood of exceeding 1.5°C
2. More heat, drought and fires in Australia
3. Slower carbon uptake in South America
4. Cold winters in northern Europe
Niet eerder sinds het begin van de metingen is er zoveel ijs gesmolten in de Alpen als vorig jaar. Dat staat in het jaarlijkse rapport van de Europese klimaatorganisatie Copernicus: de Europese Staat van het Klimaat. Een hoeveelheid van vijf kubieke kilometer ijs verdween, vanwege minder sneeuwval in de winter en de ongebruikelijk warme zomer.
Begin dit jaar meldde Copernicus al dat de zomer van 2022 Europa's warmste zomer ooit gemeten was. Een groot deel van West-Europa kampte met hitte, en in het Verenigd Koninkrijk werd voor het eerst de 40 graden aangetikt. De hoge temperaturen en een gebrek aan neerslag leidden tot extreme droogte en bosbranden.
De Canadese klinisch psycholoog Jordan Peterson is al jaren een van de luidste anti-progressieve stemmen. Zijn nieuwste troef: desinformatie over het klimaat. Op 1 mei spreekt hij duizenden Nederlandse fans toe in een uitverkocht Ahoy.
Doodsbedreigingen krijgen ze, de docenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA) die kritische kanttekeningen plaatsen bij de komst van Jordan Peterson naar hun instituut.
Meer dan 75 medewerkers van de UvA uiten zich in een brief bezorgd over de komst van Peterson, samen met tientallen studentenorganisaties. Ze willen Peterson niet weren, maar een kritisch tegengeluid naast hem op het podium zetten. Peterson zelf haalt op zijn website hard uit naar de UvA-medewerkers, die hem zijn vrije spreekruimte zouden willen afnemen. ‘Tot ziens in Amsterdam, lafaards, aanklagers en totalitaire wannabe’s’, bijt hij ze toe. Ook zijn ‘fans’ klimmen op de barricaden, en sturen bedreigingen naar enkele UvA-docenten. ‘Jullie zootje zou tot de dood gemarteld moeten worden’, krijgt politicoloog Polly Pallister Wilkins in haar mailbox. ‘Jullie vieze linkse klootzakken. Ik hoop dat Isis jullie onthoofdt. We weten waar jullie wonen.’
Ook Nederlandse klimaatsceptici maken dankbaar gebruik van Petersons inspanningen. Marcel Crok, een van Nederlands actiefste ‘klimaatoptimisten’, die zich met zijn stichting Clintel bij het hoger beroep tussen Shell en Milieudefensie wil voegen, verwijst in een Forum voor Democratie-video naar Peterson. Hans Labohm, al ruim twintig jaar bekend als klimaatontkenner, zegt op twijfelplatform Climategate.nl dat hij qua ‘eruditie’ en ‘intellect’ niemand kent die ‘op een hoger niveau staat’ dan Peterson. Arjan Duiker, gastbijdrager op Climategate, is eveneens blij. “Ik ben zeer verheugd dat Peterson zich met dit thema bemoeit. Hij heeft een groot bereik.”
Het is vooral verontrustend dat Peterson enerzijds (oke, tegenwoordig, doet alsof) wetenschap omarmt, maar anderzijds steeds verder is gegaan in polarisering en desinformatie. Hij is inmiddels niet meer geinteresseerd in een ander geluid dan dat van hemzelf of mensen die voor of naar hem juichen.
En hij is inderdaad eloquent en kan goed redeneren, dus dat in combinatie met z'n gegroeide confirmation bias maakt het een een problematisch fenomeen. Overigens als je hem langer volgt weet je ook dat de bedreigingen vaak vanuit extreemlinks naar hem en zijn familie gingen en hij ook meer dan eens geweigerd of geweerd is op publieke podia. Zijn inmiddels agressie reactie is ook het resultaat van jaren van tegenwerking en zijn favoriete aversie 'cancelling'. Dat dit leidt tot het cancellen van anderen doet niet meer terzake.
Ik heb een podcast van hem met een klimaatonderzoeker gevolgd en daarin viel mij op dat hij totaal niet kritisch is - de gehele podcast draaide louter om het zaaien van twijfel over de klimaatmodellen, de klimaatwetenschappers en hun belangen en hoe acuraat metingen wel of vooral niet zijn. Dus al met al ging het nergens over, behalve 'ik stel alleen maar vragen', maar dan op een hele eloquente manier. Triest.
Ja de uitgesproken en logisch klinkende soundbites worden door hem en zijn eigen marketing veelvuldig en met succes verspreid. Wat ook 'niet helpt' in zijn succes is dat hij ook veel redelijke en best genuanceerde dingen kan zeggen.
[Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-04-2023 19:29]
Ik post het toch hier en niet in Films & TV, omdat klimaatontwrichting het onderwerp van deze serie is. Extrapolations op Apple TV+
Ik heb inmiddels de eerste aflevering gezien welke zich afspeelt in 2037, de temperatuur is met 1.55°C gestegen, de wereld wordt geteisterd door droogtes, hitte, watertekorten en bosbranden. Inclusief opportunistische CEOs en de COP42 waar onderhandeld wordt om de 2°C doelstelling op te hogen naar 2.3°C. De sfeer is echt goed neergezet, het geeft een behoorlijk goed beeld hoe klimaatopwarming eruit kan zien.
@dawg offtopic: als ik kijk naar de reviews ziet de serie er wel niet al te best uit . Als ik een goede serie over het klimaat zoek, kijk ik wel naar david Attenburough. Ongelofelijk dat die nog steeds een aantal series per jaar maakt op zijn leeftijd van bijna 97j.
Daarnaast zijn er ook echt een aantal goede klimaatseries geweest, zoals 'Watt'. Of 'Wat houdt ons tegen' door belgische makelij . Ik heb me er in ieder geval goed mee vermaakt.
Maargoed, ik weet nog dat toen ik achter de schoolbanken zat er zelfs klimaatfilms te zien waren. An inconvenient truth was op dat moment heel erg populair.
Ik heb inmiddels de eerste aflevering gezien welke zich afspeelt in 2037, de temperatuur is met 1.55°C gestegen, de wereld wordt geteisterd door droogtes, hitte, watertekorten en bosbranden. Inclusief opportunistische CEOs en de COP42 waar onderhandeld wordt om de 2°C doelstelling op te hogen naar 2.3°C. De sfeer is echt goed neergezet, het geeft een behoorlijk goed beeld hoe klimaatopwarming eruit kan zien.
Je haalt wel wat door elkaar heen; in 2037 is er nog geen 2.0 graden mondiale stijging, want het is een regionale stijging (noordelijk halfrond). En zo ben je dus cijfers aan het verkeerd interpreteren; 1.5 graden in 2033 (deze is mondiaal) kan iedereen uitrekenen, want we gaan met 0,2 graden per 10 jaar; 2050 zullen we ruwweg door de 2.0 heengaan (mondiaal). Ik snap trouwens niet zo goed waarom het knmi twee verschillende zaken in 1 zin zegt.
Zonder deze nuance roepen dat we in 2037 door de 2.0 graden heengaan is gewoon incorrect.
Nederland zelf is al 2.3 graden gestegen, dat is een regionale/lokale stijging.
Maar de serie ga ik trouwens wel kijken; lijkt wel me wel leuk om te zien; ben wel een fan van rampen- en politiekseries. Die combinatie moet prima kijkbaar zijn.
[Voor 4% gewijzigd door Adlermann op 21-04-2023 23:21]
Maar de oorzaak van de californische droogte valt enkel maar te zoeken bij de mens. Het bouwen van stuwdammen en stuwmeren heeft veel van de natuur daar toegetakeld. We zullen echt draconische maatregelen moeten nemen willen we de watervoorziening in de toekomst garanderen, zelfs in onze regio's waar er gemiddeld toch serieus wat water valt per jaar (ong. 800mm per jaar). Ik vrees ervoor dat de taferelen van Californië zich deze zomer zullen herhalen in Europa. Nu al staan de waterstanden op een historisch dieptepunt.
Ja gelukkig gaan er dingen af en toe ook nog goed. Ik weet niet precies wat het waterschap hier voor standen aanhoud maar die doen uitermate goed hun best om de waterstand zo hoog mogelijk te houden. De sloten staan hoger als ik ze in jaren heb gezien en de weilanden en graslanden zijn flink zompig.
Ik was toevallig bij een boer en die heeft 36 paartjes broedende grutto's op zijn land. Hij is al jaren bezig om de omgeving zo gunstig mogelijk te maken. Dat houd onder andere in dat om sommige delen laag schrikdraad staat om te voorkomen dat de vossen de nesten en jongen roven. Helaas worden andere dieren er ook door tegen gehouden zoals hazen en ander wild. Ook hebben ze kleine vlakke terpjes gemaakt zodat de nesten niet onder water komen te staan. Tegen ooievaars en vliegende rovers doet het natuurlijk niets
Nu is dit een n=1 natuurlijk maar ik heb van anderen ook gehoord dat dit op meer plaatsen wordt gedaan.
Uiteraard moet het n= heleboel worden, er is nog veel werk te doen, op allerlei gebied.
Verschillende Aziatische landen worden getroffen door extreme hitte, maar wetenschappers waarschuwen dat het ergste nog moet komen. Het doet vragen rijzen over de leefbaarheid van sommige regio’s.
In Azië worden verschillende landen getroffen door ongewoon hoge temperaturen voor de tijd van het jaar. Het noopte de Thaise overheid er het voorbije weekend toe inwoners in grote delen van het land aan te manen om vooral binnen te blijven.
Het werelddeel gaat door de ‘ergste hittegolf in april ooit’, stelt klimatoloog en weerhistoricus Maximiliano Herrera, die extreme weersomstandigheden bijhoudt op zijn twitteraccount. De voorbije tien dagen werden records opgetekend in onder meer Noord-India (44,5°C), Thailand (Tak, 45,4°C), Laos (Luang Prabang, 42,4 °C) en China (Yuanyang, 42,4°C).
Sommige regio's kunnen - in het ergste geval - onleefbaar worden:
In het meest extreme geval worden regio’s onleefbaar voor de mens. Wetenschappers meten hittestress als een combinatie van temperatuur en vochtigheid, de zogenaamde ‘wet bulb temperature’ of natte-boltemperatuur. Vanaf 31°C is de lucht zo dik dat het moeilijk wordt voor mensen en zoogdieren om te transpireren. Te lange blootstelling aan een natte-boltemperatuur van 35°C wordt de mens fataal.
Volgens de Wereldbank is India het eerste land waar de drempel regelmatig overschreden zal worden. De fatale temperatuur is al meermaals geregistreerd in de Indus-Ganges-vlakte, onder meer in de Pakistaanse stad Jacobabad. Vorig jaar in mei steeg de luchttemperatuur er tot 51°C. Zowat de helft van de bevolking sloeg er op de vlucht. Grote migratiegolven zijn onvermijdelijk wanneer dit soort temperaturen structureel worden.
Jarenlang keek niemand naar de Steenstrup-gletsjer om; een gletsjer gelegen in het noordwesten van Groenland. De gletsjer werd als ‘oninteressant’ aangemerkt, die, ondanks de opwarming van de aarde, zich goed staande wist te houden. Wetenschappers hielden zich dan ook meer bezig met de Thwaites-gletsjer en de Jakobshavn-gletsjer, twee zorgenkindjes die in rap tempo ijs verliezen.
…
Onderzoekers ontdekten dat de Steenstrup-gletsjer zich tussen 2018 en 2021 met zo’n acht kilometer heeft teruggetrokken en zo’n 20 procent is geslonken. De hoeveelheid ijs die in de oceaan wordt geloosd is verdubbeld en de snelheid waarmee de gletsjer beweegt is zelfs verviervoudigd. De onderzoekers benadrukken dat zo’n grote omschakeling ongekend is. Hoewel de Steenstrup-gletsjer eerst één van de stabielste gletsjers op Groenland was, kan hij nu ineens in het lijstje van gletsjers worden geschaard die een flinke bijdrage leveren aan de totale ijsafvoer in de regio.
Pas toen Chudley samen met zijn collega’s gegevens over Steenstrups verzamelden, realiseerden ze zich dat klimaatverandering ook deze gletsjer niet onberoerd laat. “Onze huidige hypothese is dat hogere oceaantemperaturen de terugtrekking hebben afgedwongen,” stelt Chudley. “Het feit dat de snelheid waarmee de gletsjer beweegt in slechts een paar jaar tijd is verviervoudigd, roept nieuwe vragen op over hoe snel ijsmassa’s reageren op klimaatverandering.”
Het artikel gaat verder. Originele bron staat onderaan het artikel.
Hier zitten we momenteel in een koele bubbel, op extremetemps zie je dat het in Zweden dit weekend 20 graden was, in Japan 30 graden en april-records in Latijns-Amerika. In Centraal Azië is het ook al 40 graden. Anderzijds ook uitzonderlijke late sneeuwval in Noord-China.
Spanje wacht een week met “zeer extreme en zeer abnormale hitte”. De temperaturen lopen in het hele land op tot boven de dertig graden en kunnen in Zuid-Spanje zelfs oplopen tot 39 graden. Het is “misschien wel de warmste periode in april sinds de data worden bijgehouden”, meldt het Spaanse meteorologisch instituut (Aemet).
Ik kwam deze video's onlangs tegen.
Ze geven een aardige inkijk in de (verre) geschiedenis van de wetenschap (en politieke aanpak) omtrent klimaatverandering.
Deel 2, met name gefocust op de VS en de jaren 80:
Fascinerend om te zien hoe we steeds meer te weten zijn gekomen in de vorige eeuwen.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Ik heb eens gekeken hoeveel Co2 uitstoot er is per land.
Wereldwijd is dat ongeveer 10 GtC en 1 GtC = 3,664 biljoen kilo CO2.
China is verantwoordelijk voor 30% van de uitstoot terwijl China 'slechts' 18% van de mensen heeft.
China stoot dus meer dan gemiddeld uit.
de VS stoot 1.4 GtC uit, dus iets minder dan de helft van China terwijl de VS maar 1/5e van het aantal mensen heeft vergeleken met China. De VS zitten dus per hoofd van de bevolking veel hoger dan China.
Grappig genoeg zit de EU27 zowel qua absolute uitstoot als hoeveelheid per hoofd vd bevolking lager dan de VS en China. We doen het zo slecht nog niet en ik denk dat we vóór 2030 onder het wereldgemiddelde zitten.
En ja, dan krijg je nog het argument van landen als China en India: jullie hebben al decennia lang heel veel mogen/kunnen uitstoten en wij willen dat ook. Maar aangezien er in 1960 veel minder efficiënt uitgestoten kón worden vind ik dat geen eerlijk argument. Bovendien stoot China alweer een jaar of 18 in absolute zin meer uit dan de VS en stoten ze al 10 jaar zo'n beetje evenveel uit als de VS en de EU samen!
Al met al vind ik dat China maar eens wat tandjes bij moet zetten.
We pakken CO2 als voornaamste uitstoot om te reduceren. Daar moeten we in de nabije toekomst misschien wel nuance in aanbrengen. Er moet ook worden gekeken naar methaan uitstoot etc. De werkelijkheid is complexer als dat we soms hopen.
Maar laten we eerst maar CO2 aanpakken, dan heb je in ieder geval wat om op te focussen.
China is wel voor een groot deel onze productie platform.
Ik had dit argument verwacht. In mijn bron staan ook stippellijntjes en geven aan wat de uitstoot zou zijn zonder de export naar EU / USA en ja, dat scheelt iets, maar niet waanzinnig veel.
En omgekeerd is er natuurlijk ook export van EU / USA naar China. Veel minder, maar niet niks.
En dan nog dit: de boeren in Nederland worden o.a. in het verdomhoekje geduwd omdat ze exporteren maar het zou wel zo eerlijk zijn om - als je bovengenoemd argument gebruikt - in dát debat de stikstofuitstoot dan ook toe te wijzen aan het land dat de productie importeert.
Deze laatste alinea is niet aan jou specifiek gericht maar wie de schoen past trekke hem aan.
En terwijl de mensheid naarstig op zoek is naar de hoofdschuldige van het klimaatprobleem, is er nu een zeer snelle opwarming van de oceanen aan de gang en bereikt ze weer een recordhoogte:
Een studie die vorige week werd gepubliceerd, toont aan dat de aarde in de afgelopen 15 jaar bijna evenveel warmte heeft opgebouwd als in de 45 jaar daarvoor - en het grootste deel van die extra energie ging naar de oceanen.
Meteorologen verwachten bovendien dat er in de komende maanden een sterke El Niño op komst is, een weersysteem dat de oceanen opwarmt. In combinatie met de resultaten van de nieuwe studie, zou dit de globale temperatuur naar een verontrustend nieuw niveau kunnen drijven, vrezen de onderzoekers.
[Voor 71% gewijzigd door Cyberblizzard op 27-04-2023 19:48]
Ik had dit argument verwacht. In mijn bron staan ook stippellijntjes en geven aan wat de uitstoot zou zijn zonder de export naar EU / USA en ja, dat scheelt iets, maar niet waanzinnig veel.
En omgekeerd is er natuurlijk ook export van EU / USA naar China. Veel minder, maar niet niks.
En dan nog dit: de boeren in Nederland worden o.a. in het verdomhoekje geduwd omdat ze exporteren maar het zou wel zo eerlijk zijn om - als je bovengenoemd argument gebruikt - in dát debat de stikstofuitstoot dan ook toe te wijzen aan het land dat de productie importeert.
Deze laatste alinea is niet aan jou specifiek gericht maar wie de schoen past trekke hem aan.
Natuurlijk zijn er genoeg overeenkomsten en verschillen in die vergelijking te vinden, maar uiteindelijk komt het erop neer dat de maakindustrie (al dan niet in China) in de klassieke vorm teveel gepaard gaat met uitstoot.
China zet ook zeker in op schonere energie, maar ze hebben het probleem dat ze een pertinent tekort hebben aan energie en er daarom zoveel fossiel nodig is en toegevoegd wordt:
This means that China, for yet another calendar year, accounted for the world's most renewables growth, including a recovery in hydropower that was impacted by a severe drought in southwestern provinces in 2022.
China's thermal power generation, including coal and gas, capacity grew by around 35 GW or 2.7% in 2022, compared with around 145 GW or more than 14% growth, in renewables capacity (solar, wind and hydro), official data showed.
China will add approximately 45-50 GW of coal-fired generation capacity in 2023, and around 200 GW of renewable capacity, according to Caroline Zhu, senior analyst with S&P Global Commodity Insights.
Ik denk dat iedereen hier wel van mening is dat ze nog niet genoeg doen (net als vrijwel elk land), maar ze zitten i.i.g. niet stil.
Bovendien hebben wij ook weer profijt van alle doorontwikkelingen die zij op o.a. wind en PV-vlak doen.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Als het gebied waar China nu ligt toevallig uit 5 landen zou bestaan, wie zou je dan de Zwarte Piet toeschuiven? En als de Amerikanen in Europa gebleven waren en we de USE waren, dan waren wij weer kampioen, enzovoort We zullen er als mensheid toch samen moeten uit komen...
[Voor 7% gewijzigd door Cyberblizzard op 27-04-2023 19:52]
Natuurlijk zijn er genoeg overeenkomsten en verschillen in die vergelijking te vinden, maar uiteindelijk komt het erop neer dat de maakindustrie (al dan niet in China) in de klassieke vorm teveel gepaard gaat met uitstoot.
Dat er veel te veel meuk geproduceerd, gekocht en geconsumeerd (= een keer leuk speledingetje met lampjes en dan de vuilnisbak in) wordt ben ik volledig met je eens. Daar tracht ik dus ook niet aan mee te doen (vuurwerk, van dat schuim dat je spuit op koningsdag, ballonnen die je één keer opblaast en dan weggooit, etc.). Overigens niet vanwege het 'klimaat' maar gewoon omdat ik het zonde van mijn geld vind
China [...] ze hebben het probleem dat ze een pertinent tekort hebben aan energie en er daarom zoveel fossiel nodig is en toegevoegd wordt:
Ja dank je de koekoek. Nederland heeft ook een pertinent tekort aan energie. Bedrijven worden soms niet meer aangesloten of moeten heel lang wachten. Er ging pas een bedrijf failliet dat een enorme energiekabel heeft en de curator heeft die voor miljoenen verkocht aan een ander bedrijf die dolgraag die stroomkabel wil hebben.
Leuk dat China renewable energie produceert, maar de uitstoot stijgt met een zeer steile boog omhoog terwijl de EU en VS al jaren (langzaam) zakken. En dan komt India er ook nog aan...
We prijzen ons wel de wereldmarkt uit. Het enige positieve is dat het erop lijkt dat er ook heffingen komen voor CO2 bij importen in de EU van buiten de EU. Dan krijg je een eerlijker speelveld en is 'lokale' (lokaal = binnen EU) productie goedkoper/concurrerender. Want al die containerschepen varen ook niet op groen opgewekte waterstof, zeg maar...
Als het gebied waar China nu ligt toevallig uit 5 landen zou bestaan, wie zou je dan de Zwarte Piet toeschuiven? En als de Amerikanen in Europa gebleven waren en we de USE waren, dan waren wij weer kampioen, enzovoort
Ik schuif niemand de zwarte piet toe, maar wijs erop dat alle landen zich moeten committeren en niet alleen van de EU en de VS verwacht kunnen worden dat we onze Co2 uitstoot gaan reduceren.
Dat is hetzelfde als dat ik gaten aan het dichtmaken ben in een roeiboot terwijl een ander nieuwe gaten aan het boren is.
De trend in China is steil omhoog, die van ons is al lange tijd (langzaam) omlaag. Zie ook mijn post hierboven.
Dat er veel te veel meuk geproduceerd, gekocht en geconsumeerd (= een keer leuk speledingetje met lampjes en dan de vuilnisbak in) wordt ben ik volledig met je eens. Daar tracht ik dus ook niet aan mee te doen (vuurwerk, van dat schuim dat je spuit op koningsdag, ballonnen die je één keer opblaast en dan weggooit, etc.). Overigens niet vanwege het 'klimaat' maar gewoon omdat ik het zonde van mijn geld vind
[...]
Ja dank je de koekoek. Nederland heeft ook een pertinent tekort aan energie. Bedrijven worden soms niet meer aangesloten of moeten heel lang wachten. Er ging pas een bedrijf failliet dat een enorme energiekabel heeft en de curator heeft die voor miljoenen verkocht aan een ander bedrijf die dolgraag die stroomkabel wil hebben.
Leuk dat China renewable energie produceert, maar de uitstoot stijgt met een zeer steile boog omhoog terwijl de EU en VS al jaren (langzaam) zakken. En dan komt India er ook nog aan...
We prijzen ons wel de wereldmarkt uit. Het enige positieve is dat het erop lijkt dat er ook heffingen komen voor CO2 bij importen in de EU van buiten de EU. Dan krijg je een eerlijker speelveld en is 'lokale' (lokaal = binnen EU) productie goedkoper/concurrerender. Want al die containerschepen varen ook niet op groen opgewekte waterstof, zeg maar...
Eens dat Nederland ook een tekort heeft, maar dat is toch van een andere orde.
Nederland kan niet meer aansluiten, China moest de afgelopen jaren legio fabrieken stilleggen.
Los van de (menselijke) oorzaken daarvoor, is het in Nederland hooguit enkele bedrijven vragen om tijdelijk minder stroom af te nemen, terwijl dat in China wel wat langer en grootschaliger was. Uit 2022:
Though the government has made providing power to households and public facilities a priority, many factories have had to endure power cuts and slash production.
The affected region hosts the factories of some of major world carmakers such as Toyota, as well as manufacturers of auto parts that are crucial to global supply chains.
The power cuts have already disrupted the operations of companies such as Apple and Tesla.
Li Hong, an employee working for the Messer Group, a German supplier of industrial gases, in Chengdu, told DW that 90% of factories in Sichuan province have completely shut down.
This is not the first time that the region has faced power cuts, he said, but this is the first time even large firms are affected.
"There have been power cuts in the past, but they only affected small businesses and not big ones like ours," he said. "This time, it's a big deal for everyone."
Huang Huan, general manager at the European Union Chamber of Commerce office in Chengdu, echoed that.
She said 80% of businesses in places such as Chengdu and Chongqing were completely shut down for at least two weeks — regardless of industry or size.
Overigens is dit gewoon een verklaring van de huidige situatie, geen excuus voor de situatie.
Daar zou de EU/overheid ook wel wat aan kunnen doen. Verbod op zgn 1 use items. Opzouten met ballonnen, rietjes e.d. Of eisen stellen aan verpakking. Opzouten met die 'luxe' theezakjes. Of uberhaupt theezakjes (zakje, touwtje, metalen dingetje om touwtje te bevestigen, papiertje, inkt etc) en dat maal miljoenen elk jaar.
Ik schrok er ook wel van toen ik las hoeveel tennisballen (doe je 2-3x mee, weggooien) er doorheen gejaagd worden. Miljoenen en miljoenen per jaar. En dat maal andere miljoenen verbruiksartikelen.
Als niet goedschiks genudged kan worden, dan maar kwaadschiks... Maar neeeeee, betutteling! Zucht...
[Voor 4% gewijzigd door FunkyTrip op 27-04-2023 20:46]
Ik schuif niemand de zwarte piet toe, maar wijs erop dat alle landen zich moeten committeren en niet alleen van de EU en de VS verwacht kunnen worden dat we onze Co2 uitstoot gaan reduceren.
Dat is hetzelfde als dat ik gaten aan het dichtmaken ben in een roeiboot terwijl een ander nieuwe gaten aan het boren is.
De trend in China is steil omhoog, die van ons is al lange tijd (langzaam) omlaag. Zie ook mijn post hierboven.
Europa voert nu een CO2-taks in op geïmporteerde producten maar stikstof is een lokaal probleem en China gaat echt niet wakker liggen van onze natuurgebieden en een stikstoftaks invoeren op geïmporteerd varkensvlees.
[Voor 3% gewijzigd door Cyberblizzard op 27-04-2023 20:52]
Europa voert nu een CO2-taks in op geïmporteerde producten maar stikstof is een lokaal probleem en China gaat echt niet wakker liggen van onze natuurgebieden en een stikstoftaks invoeren op geïmporteerd varkensvlees.
Ja, de CBAM. Waarbij je wel heffing betaalt over staal, maar niet over auto's die van staal zijn gemaakt.
Hiermee geef je je eigen autoindustrie dus een extra draai om de oren ipv dat je je eigen autoindustrie beloont als ze minder Co2 uitstoten.
Ja, de CBAM. Waarbij je wel heffing betaalt over staal, maar niet over auto's die van staal zijn gemaakt.
Hiermee geef je je eigen autoindustrie dus een extra draai om de oren ipv dat je je eigen autoindustrie beloont als ze minder Co2 uitstoten.
De Europese auto-industrie heeft al genoeg gelobbyd om hun benzineslurpers te bevoordelen, misschien kunnen die 'premium-merken' na dieselgate eens echt inzetten op efficiëntie, dan zal er ook een stuk minder staal nodig zijn. Of waarom niet: meer inzetten op deelplatformen, Ford ziet de bui al hangen.
De formule houdt rekening met het gemiddelde gewicht van de auto's. Dat is een maatregel om vooral premiummerken, met een aanbod grotere en zwaardere modellen, tegemoet te komen. Het zorgt ook voor heel wat rekenzorgen, want hoe lichter een auto hoe minder hij zou kunnen verbruiken, maar ook hoe minder hij mag verbruiken. Automerken zullen dus steevast de afweging moeten maken tussen het gewicht en het rendement van nieuwe technologie.
De Europese auto-industrie heeft al genoeg gelobbyd om hun benzineslurpers te bevoordelen,
Dat kan zo zijn. Maar begrijp je niet dat hierdoor de productie in verweggistan (China) aangemoedigd wordt en de autos vervolgens met een zeer vervuilend zeeschip naar Europa vervoerd moeten worden?
[Voor 9% gewijzigd door Lordy79 op 27-04-2023 21:41]
Dat kan zo zijn. Maar begrijp je niet dat hierdoor de productie in verweggistan (China) aangemoedigd wordt en de autos vervolgens met een zeer vervuilend zeeschip naar Europa vervoerd moeten worden?
Prima maar het is eigenlijk relevanter in dit topic. Voor autos kun je alle producten nemen die vervaardigd zijn van staal.
Het is een begin, met een grensheffing op alle eindproducten zou de inflatie nog verder aanwakkeren en het uiteindelijke doel is om de rest van de wereld mee te krijgen in een koolstoftaks.
@Indoubt Als we methaan er ook bijnemen, doet China het nog behoorlijk slechter. Door de grote hoeveelheid aan rijstteelten is de methaanproductie daar erg hoog. Zie ook dit filmpje van methaan wereldwijd:
Ik hoop toch dat het kabinet met wat nuttigs komt op het gebied van milieu, leefomgeving en ja, ook een beetje klimaat.
Er gaan nu miljarden tegenaan gegooid worden maar ik vindt de plannen eigenlijk behoorlijk onduidelijk. Wat krijgen we er nou voor? Aan het spekken van de een of andere partij die er gillend rijk van wordt maar geen verschil maakt hebben we niets.
En ja, als het kan graag met enig inzicht en vooral ook gebalanceerd. Niet alleen kijken naar de laatste klimaatrapporten waar de wetenschap consensus over heeft maar naar een groter geheel.
*knip* dit is een wetenschappelijk topic, je zult een consensus moeten aantonen op een wetenschappelijk manier. 1 krant artikel is dat absoluut niet.
Maar als je met zorg en aandacht je leefomgeving, en dat mag je van mij wijd trekken, goed behandeld en gifstoffen, vervuiling en overdaad mijd is dat nooit slecht, niet voor de natuur, niet voor de mens en niet voor het klimaat.
En dan maakt het me niet uit of we het over stikstof, CO2, methaan, CFK's NOx of Pfas of wat dan ook hebben. Gewoon op alle fronten iets doen.
En ik hoop dat de regering ietsje verder kijkt dan de volgende verkiezing .
[Voor 23% gewijzigd door defiant op 29-04-2023 00:11]
En ja, als het kan graag met enig inzicht en vooral ook gebalanceerd. Niet alleen kijken naar de laatste klimaatrapporten waar de wetenschap consensus over heeft maar naar een groter geheel.
*knip*
Een paper van 1 wetenschapper is consensus?
[Voor 48% gewijzigd door defiant op 29-04-2023 00:13]
Hoho, niet zo snel, er waren veel meer rapporten die opwarming voorspelden en degene die afkoeling voorspelden hebben bijna allemaal hun kar gekeerd. IJstijden ontstaan ook niet in enkele decennia tijd...
Nu moet er trouwens niets meer voorspeld worden, we nemen de opwarming waar, niet enkel via weerstations, maar ook aan den lijve.
[Voor 40% gewijzigd door defiant op 29-04-2023 00:14]
Ik dacht dat hij tennisballen bedoelde om in de droogkast te steken, want die gaan maar een paar cycli mee. Degene uit de link gaan een heel stuk langer mee .
Principe blijft trouwens hetzelfde: Voor heel wat oplossingen zijn duurzame alternatieven.
Cyberblizzard schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:12:
[...]
Hoho, niet zo snel, er waren veel meer rapporten die opwarming voorspelden en degene die afkoeling voorspelden hebben bijna allemaal hun kar gekeerd. IJstijden ontstaan ook niet in enkele decennia tijd...
Maar nog altijd meer die juist global warming voorspelden gezien de grafiek die @Cyberblizzard wist te vinden, dus ik zie niet hoe er op enig moment consensus voor een aanstaande ijstijd geweest kan zijn.
[Voor 8% gewijzigd door defiant op 29-04-2023 00:17]
Indoubt schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:55:
En dan maakt het me niet uit of we het over stikstof, CO2, methaan, CFK's NOx of Pfas of wat dan ook hebben. Gewoon op alle fronten iets doen.
En wat heb je zelf al gedaan?
Als ik je een tip mag geven: Lees jezelf eens in wat wetenschappelijke consensus is. Dit recente rapport van de IPCC is wel een aardige start om mee te beginnen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
En wat heb je zelf al gedaan?
Als ik je een tip mag geven: Lees jezelf eens in wat wetenschappelijke consensus is. Dit recente rapport van de IPCC is wel een aardige start om mee te beginnen.
Ik ben al met tientallen rapporten bekend, dankjewel.
Maar nog altijd meer die juist global warming voorspelden gezien de grafiek die @Cyberblizzard wist te vinden, dus ik zie niet hoe er op enig moment consensus voor een aanstaande ijstijd geweest kan zijn.
Yup,
Maar kijk eens naar de artikelen in, bijvoorbeeld de New York Times van die tijd. Dat schetst een heel ander beeld.
Niet dat ze correct waren, dat is inmiddels na ruim 50 jaar verder wel duidelijk gebleken.
Maar kijk eens naar de artikelen in, bijvoorbeeld de New York Times van die tijd. Dat schetst een heel ander beeld.
Niet dat ze correct waren, dat is inmiddels na ruim 50 jaar verder wel duidelijk gebleken.
Als ik nu specifieke media zou geloven dan is er ook geen stikstofprobleem... Wat wil je nu eigenlijk zeggen; wat is het grotere geheel dan? We hebben bij deze dus al gezien dat de consensus aangaande klimaatverandering in de richting van global warming eigenlijk helemaal niet alle kanten op heeft gedraaid, maar toch zie jij nog reden tot twijfel of zo?
Als ik nu specifieke media zou geloven dan is er ook geen stikstofprobleem... Wat wil je nu eigenlijk zeggen; wat is het grotere geheel dan? We hebben bij deze dus al gezien dat de consensus aangaande klimaatverandering in de richting van global warming eigenlijk helemaal niet alle kanten op heeft gedraaid, maar toch zie jij nog reden tot twijfel of zo?
Nee, dat heb ik niet beweert. Ik heb beweert dat er in 1970 een hele andere consensus was die niet is uitgekomen.
Dat dat niet klopte leek me duidelijk. De aarde warmt op en dat is al een ongeveer 1000 jaar zo dus dat dat verder gaat lijkt me duidelijk en niet verbazend.
Ik zou de New york times trouwens niet met het gemiddelde media kanaal willen vergelijken, zeker niet de specifieke media waar jij waarschijnlijk op doelt maar dat is een heel ander verhaal.
Ik maak me eerder sterk dat we wat moeten doen, ongeacht wat de media schrijven of wat er in rapport nummer zoveel staat.
Even een korte vraag tussendoor. Ik heb een tijd geleden een documentaire gezien over mensen die weten wat klimaatverandering is en daar ook in geloven (triest dat mensen dat niet doen…), maar hun gewoontes hier niet op aanpassen omdat ze van mening zijn dat 1) men te laat is en er toch steeds grotere rampen aan zitten te komen en 2) de focus moet liggen op technologische veranderingen ipv gedragsverandering (bijvoorbeeld een maatschappij beginnen op Mars in plaats van niet meer vliegen). Weet iemand toevallig hoe deze stroming heet?
Nee, dat heb ik niet beweert. Ik heb beweert dat er in 1970 een hele andere consensus was die niet is uitgekomen.
Er was helemaal geen 'andere' consensus. "Er is sprake van consensus wanneer de leden van een groep of gemeenschap overeenstemming hebben bereikt". De consensus is er in de loop der jaren gekomen, toen bijna alle wetenschappers tot de conclusie kwamen dat er sprake is van opwarming.
Dat dat niet klopte leek me duidelijk. De aarde warmt op en dat is al een ongeveer 1000 jaar zo dus dat dat verder gaat lijkt me duidelijk en niet verbazend.
De Aarde is niét al duizend jaar aan het opwarmen. Voor wie in dit topic post zou dit toch allemaal basiskennis moeten zijn. Het is niet de bedoeling dat we dit hier telkens opnieuw moeten uitleggen. Deze grafiek komt gewoon uit het wiki artikel. 1 van de bronnen
Orangelights23 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:50:
Even een korte vraag tussendoor. Ik heb een tijd geleden een documentaire gezien over mensen die weten wat klimaatverandering is en daar ook in geloven (triest dat mensen dat niet doen…), maar hun gewoontes hier niet op aanpassen omdat ze van mening zijn dat 1) men te laat is en er toch steeds grotere rampen aan zitten te komen en 2) de focus moet liggen op technologische veranderingen ipv gedragsverandering (bijvoorbeeld een maatschappij beginnen op Mars in plaats van niet meer vliegen). Weet iemand toevallig hoe deze stroming heet?
Techno-optimisten of ecorealisten (die benaming geven ze aan zichzelf )
Indoubt schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 00:18:
Cyberblizzard schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:17:
[...]
Er was helemaal geen 'andere' consensus. "Er is sprake van consensus wanneer de leden van een groep of gemeenschap overeenstemming hebben bereikt". De consensus is er in de loop der jaren gekomen, toen bijna alle wetenschappers tot de conclusie kwamen dat er sprake is van opwarming.
[...]
De Aarde is niét al duizend jaar aan het opwarmen. Voor wie in dit topic post zou dit toch allemaal basiskennis moeten zijn. Het is niet de bedoeling dat we dit hier telkens opnieuw moeten uitleggen. Deze grafiek komt gewoon uit het wiki artikel. 1 van de bronnen
De opwarming na de laatste ijstijd ging van ongeveer 16.000 BC tot 8.000 BC, sindsdien is het stabiel tot 1900 en dankzij die stabiliteit ontstonden landbouw en steden, onze huidige wereld zeg maar. Jij had het echter over een opwarming gedurende de laatste 1000 jaar, terwijl er toen een heel lichte afkoeling was. Nu zitten we aan 420 ppm co2, wat miljoenen jaren geleden is, de aarde heeft dat dus al meegemaakt, maar de mensheid nog niet (bestaat 300.000 jaar).
Dan heb ik wel aangenomen dat ijs smelt door temperatuur, dat is een aanname ja.
Door de temperatuurstijging na de laatste ijstijd inderdaad. Momenteel zit de co2-concentratie (420 ppm) verder boven het gemiddelde van de voorbije 10.000 jaar (280 ppm) dan dat ze onder het gemiddelde zat tijdens de ijstijd (180 ppm). Als je dan bedenkt hoeveel ijs die 100 ppm liet smelten, is het niet zo moeilijk om voor te stellen wat nog eens 140 ppm (and counting) met de ijskappen van Groenland en Antarctica zal doen...
Volledig smelten gaat heel traag, dat duurt duizenden jaren, maar de kuststeden die nu al enkele duizenden jaren bestaan liggen dan al gauw onder de zeespiegel. Een groot deel van de wereldbevolking en alle bijhorende infrastructuur ligt in de gevarenzone en kan je niet zomaar in enkele decennia verhuizen, want voor veel kuststeden kan een stijging van enkele decimeters al onhoudbaar zijn. Voor decennia spreken we over decimeters stijging, voor eeuwen over meters, voor milennia over tientallen meters.
Wat we de komende 10-30 jaar doen aan onze uitstoot zal dus bepalen hoe goed/slecht de komende generaties en beschavingen van 2050 tot 2500 en verder het zullen doen!
Een extra bittere pil als je bedenkt dat we tóch van de fossiele brandstoffen af moeten omdat ze eindig zijn.
Misschien begrijp je nu wat beter mijn verontwaardiging/onbegrip wanneer ik mensen in andere topics hoor zeggen dat ze bvb. een treinoverstap heel vervelend vinden...
[...]
Die vraag heb ik al beantwoord of bedoel je wat anders?
Die verontwaardiging voel ik ook vaak @Cyberblizzard. Het lijkt soms wel alsof het mensen echt niets kan schelen. Zelfs mensen met kinderen. En dan zijn er ook steeds meer mensen die vinden dat het met klimaatmaatregelen wel een paar tandjes minder kan. Op de FP stond een artikel met de maatregelen zoals aangekondigd door Jetten en daar waren zelfs mensen die beweerden dat het allemaal onzin is, compleet met links naar de welbekende ontkenners en hun websites.
Ik vind dat echt schokkend en het helpt mij niet hoop te houden dat we op korte termijn (enigszins) toereikende maatregelen zullen nemen. Het is te gek voor woorden eigenlijk.
dawg schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:36:
Ik vind dat echt schokkend en het helpt mij niet hoop te houden dat we op korte termijn (enigszins) toereikende maatregelen zullen nemen. Het is te gek voor woorden eigenlijk.
offtopic: Vrij recent hadden we te maken met een veel accuter probleem, een virus waar mensen aan dood gingen. Toen stonden er ook mensen te demonstreren dat maatregelen een soort nieuwe holocaust waren en dat het gevaar onzin was...
Waar het het klimaat betreft is die opstelling niet nieuw, helaas niet verbazingwekkend, en ik heb weinig hoop dat "we" opeens wel serieus wat gaan doen. De aarde heeft een nieuwe mensheid nodig, ben ik bang. Hoewel gewoon de huidige verwijderen ook niet erg zou zijn
offtopic: Vrij recent hadden we te maken met een veel accuter probleem, een virus waar mensen aan dood gingen. Toen stonden er ook mensen te demonstreren dat maatregelen een soort nieuwe holocaust waren en dat het gevaar onzin was...
Waar het het klimaat betreft is die opstelling niet nieuw, helaas niet verbazingwekkend, en ik heb weinig hoop dat "we" opeens wel serieus wat gaan doen. De aarde heeft een nieuwe mensheid nodig, ben ik bang. Hoewel gewoon de huidige verwijderen ook niet erg zou zijn
Echt bezorgde mensen krijgen daarom zelfs bewust geen of minder kinderen, terwijl anderen er zich niets van aantrekken, verschillende kinderen krijgen, die op hun 16e een scooter rijden en op hun 18e een getunede auto kopen. Dat is ook niet het type mensen dat wekelijks enkele veggie dagen inplant. Anderzijds is het wel zo dat dat meestal lageropgeleiden zijn en dat hogeropgeleiden een grotere uitstoot hebben omdat ze meer geld te spenderen hebben (grotere huizen, meer reizen, meer spullen). Het is dus allemaal niet zo zwart wit, maar elke generatie wordt er toch een bepaalde cultuur en politieke voorkeur doorgegeven aan de kinderen, wat ook weer een impact heeft op de toekomst. Als dat te vaak een 'verspil-cultuur' is en een voorkeur voor 'protestpartijen' zal het niet goed komen. Daarom moet de politiek er voor zorgen dat iedereen mee is in het verhaal, dat ze goed moeten uitleggen, met een herverdeling van de middelen, die duurzaam ingezet moeten worden.
[Voor 14% gewijzigd door Cyberblizzard op 29-04-2023 16:48]
offtopic: Voor mij persoonlijk was coronavirus makkelijk want daar kon ik zelf enige invloed op uitoefenen. Wegens mijn gezondheid was het een kwestie van afzonderen. Maar m.b.t. klimaat, biodiversiteit en de massaextinctie van flora & fauna die op de achtergrond plaatsvindt, heb ik geen invloed op wat anderen doen, en ook niet met mijn stem tijdens verkiezingen.
offtopic: Voor mij persoonlijk was coronavirus makkelijk want daar kon ik zelf enige invloed op uitoefenen. Wegens mijn gezondheid was het een kwestie van afzonderen. Maar m.b.t. klimaat, biodiversiteit en de massaextinctie van flora & fauna die op de achtergrond plaatsvindt, heb ik geen invloed op wat anderen doen, en ook niet met mijn stem tijdens verkiezingen.
Het beste wat je kan doen is laten zien dat het ook anders kan, alleen is het erg oppassen dat je iemand niet tegen het manke been schopt. Er is een hele grote groep mensen die best wel bereid is om wat aanpassingen te doen, maar ze vinden dit simpelweg lastig of weten niet echt hoe.
Vooral op het gebied van voedsel is er een enorm gebrek aan kennis over hoe je vlees kan vervangen in je dieet, zonder direct naar kant en klare vleesvervangers te grijpen. Neem bijvoorbeeld bij een BBQ plantaardige dingen mee; gevulde paprika, stevige salade of iets met paddenstoelen.
@Indoubt heb je uberhaüpt de link van @Dido en @Cyberblizzard wel bekeken betreffende de grafiek over stijgende temperaturen? Zoals je daar kan zien is de temperatuur al 12.000 jaren stabiel. Daarvoor was er inderdaad ook al opwarming en afkoeling, maar zoals je in de grafiek kan zien, warmde de aarde een paar graden op in een tijdspanne van 1000-den jaren.
Nu is de aarde sinds de uitstoot van menselijke CO2-broeikasgassen (industriële revolutie Europa) al meer opgewarmt in een tijdspanne van 100 jaren dan in de 10.000 jaren daarvoor. En dat is op zijn zachts gezegd alarmerend.
Ik ben in ieder geval benieuwd hoe alles zal evolueren rond mijn pensioenleeftijd. Tegen dan zou Europa klimaatneutraal moeten zijn, maar ik denk dat we binnen 30j naar een heel andere wereld gaan kijken...
Flipking94 schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:31:
Ik ben in ieder geval benieuwd hoe alles zal evolueren rond mijn pensioenleeftijd. Tegen dan zou Europa klimaatneutraal moeten zijn, maar ik denk dat we binnen 30j naar een heel andere wereld gaan kijken...
Ik deel die verwachting.
Ergens ben ik ook blij dat ik geen kinderen heb om me zorgen over te maken, want die zouden wel eens verstrikt kunnen gaan raken in oorlogen om droog land en drinkwater.
Met cynische zelfreflectie vraag ik me af of ik, tegen dat ik 70 ben (en in de wetenschap dat ik met hersenkanker de 100 niet ga halen), hetzelfde ga doen als de pensionado's in het VK die voor de Brexit stemden (in de overtuiging dat ze er zelf niet veel of niet lang last van gingen hebben.
De huidige pensionado's in Nederland trouwens zie ik voorlopig ook nog niet massaal voor partijen stemmen die echt wat aan het klimaat willen doen. Is dat dan een gebrek aan "sense of urgency", of simpelweg "après nous, le déluge" (en dan letterlijk )?
Linksom of rechtsom, als ik kinderen zou hebben, zou ik namens hun investeren in projecten voor de bouw en exploitatie van de toeristische industrie in Amersfoort aan zee.
dawg schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:36:
Die verontwaardiging voel ik ook vaak @Cyberblizzard. Het lijkt soms wel alsof het mensen echt niets kan schelen. Zelfs mensen met kinderen. En dan zijn er ook steeds meer mensen die vinden dat het met klimaatmaatregelen wel een paar tandjes minder kan. Op de FP stond een artikel met de maatregelen zoals aangekondigd door Jetten en daar waren zelfs mensen die beweerden dat het allemaal onzin is, compleet met links naar de welbekende ontkenners en hun websites.
Elke supermarkt staat tegenwoordig vol met "groene" producten die op zich misschien wel minder vervuilend zijn, maar cynisch je schuldgevoel gebruiken om een flinke meerprijs te vragen. Terwijl iedereen in zijn achterhoofd ook weet dat die biodynamische fair-trade shampoo het verschil niet gaat maken.
En dan heb je nog de hypocrisie van de bewindslieden en machtige mensen die ons allemaal aanmoedigen de wereld te veranderen. De enorme villa van Al Gore, de privejets bij Davos, tot de snoepreisjes van Jesse Klaver en de BMW-7 van Rob Jetten.
En daarbovenop een PR-machine die ons allemaal regelmatig in het oor tettert dat bedrijven zo milieuvriendelijk bezig zijn.
Ik denk dat cynisme een heel normale reactie is op de combinatie van incompetentie en borstklopperij waarmee onze samenleving dit probleem aanpakt.
Elke supermarkt staat tegenwoordig vol met "groene" producten die op zich misschien wel minder vervuilend zijn, maar cynisch je schuldgevoel gebruiken om een flinke meerprijs te vragen. Terwijl iedereen in zijn achterhoofd ook weet dat die biodynamische fair-trade shampoo het verschil niet gaat maken.
En dan heb je nog de hypocrisie van de bewindslieden en machtige mensen die ons allemaal aanmoedigen de wereld te veranderen. De enorme villa van Al Gore, de privejets bij Davos, tot de snoepreisjes van Jesse Klaver en de BMW-7 van Rob Jetten.
En daarbovenop een PR-machine die ons allemaal regelmatig in het oor tettert dat bedrijven zo milieuvriendelijk bezig zijn.
Ik denk dat cynisme een heel normale reactie is op de combinatie van incompetentie en borstklopperij waarmee onze samenleving dit probleem aanpakt.
Inderdaad, we worden om de oren geslagen met eco-producten en eco-labels, het lijkt wel alsof we ons een weg uit de klimaatcrisis gaan consumeren!
The chance of an El Niño weather phenomenon developing in the coming months has risen, the United Nations has said, warning that it could fuel higher global temperatures and possibly new heat records.
The UN’s World Meteorological Organization (WMO) said on Wednesday that it now estimated there was a 60% chance that El Niño would develop by the end of July, and an 80% chance it would do so by the end of September.
“This will change the weather and climate patterns worldwide,” Wilfran Moufouma Okia, the head of the WMO’s regional climate prediction services division, told reporters in Geneva.
La Niña “acted as a temporary brake on global temperature increase”, the WMO chief, Petteri Taalas, said in a statement. Now, he said, “the world should prepare for the development of El Niño.”
Is er ergens een studie, of ervaring uit het verleden, waaruit blijkt wat dit voor ons in NL/BE betekent?
Edit: https://www.knmi.nl/kenni...20het%20weer%20van%20slag.
Indirect invloed op Europa
De belangrijkste gevolgen van El Niño zijn droogte in Indonesië en regen in de woestijnen van Zuid-Amerika. Ook op grotere afstand in Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en India raakt het weer van slag. Naar nu blijkt ondervindt ook het weer in Europa indirect invloed van El Niño.
Nat voorjaar Nederland
Ons natte voorjaar houdt waarschijnlijk verband met temperatuurafwijkingen in Zuidoost Azië. Dit is een vertraagd gevolg van El Niño. Deze temperatuurverandering beïnvloedt de ligging van hoge- en lagedrukgebieden. Als gevolg hiervan neemt de voorjaarsneerslag langs de 50e breedtegraad toe. Nederland ligt hier ook aan.
Dit verklaart het natte voorjaar van 1998. Vooral maart en april waren toen in De Bilt zeer nat en horen bij de natste drie van de twintigste eeuw. In de winter die hieraan voorafging was sprake van één van de sterkste El Niño's van de eeuw. Ook het zeer natte voorjaar in 1983 werd voorafgegaan door een sterke El Niño. Voor 1878 geldt hetzelfde verhaal. Na alle El Niño-jaren sinds 1856 blijkt het voorjaar in Nederland aan de natte kant te zijn.
[Voor 85% gewijzigd door Dooxed op 04-05-2023 10:27]
Nat voorjaar Nederland
Ons natte voorjaar houdt waarschijnlijk verband met temperatuurafwijkingen in Zuidoost Azië. Dit is een vertraagd gevolg van El Niño. Deze temperatuurverandering beïnvloedt de ligging van hoge- en lagedrukgebieden. Als gevolg hiervan neemt de voorjaarsneerslag langs de 50e breedtegraad toe. Nederland ligt hier ook aan.
Als El Niño nog moet beginnen kan het natte voorjaar er toch geen 'vertraagd gevolg' van zijn?
Het is wel zo dat Europa het minst getroffen wordt door El Niño, vanwege de afstand.
Nee, dat is niet wat ik bedoel. Ik wilde weten wat de eerste orde en tweede orde effecten voor ons zijn.
Eerste orde: als er een el Nino is geweest (wereldwijd verschijnsel), is de lente daarop natter bij ons.
Ik heb het niet over de lente van dit jaar.
Tweede orde: onstabiliteit wereldwijd, voedselprijzen, migraties.
El Niño beïnvloedt de plek waar op de Atlantische oceaan stormen ontstaan. Volgens dit artikel schuift de formatie van ze noordelijker richting Noorwegen gedurende een El Niño winter. Dat zou dan ook de nattere Nederlandse winter verklaren want wij krijgen daar het staartje van mee.
Maar ons voordeel, we hadden tenslotte nog te herstellen van jaren aan droogte, is een nadeel voor midden en zuid Europa. Zij krijgen juist minder regen. En ze hadden al zo veel last droogte, dat gaat nu dus alleen nog maar erger worden het komende jaar.
Dooxed schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:52:
Nee, dat is niet wat ik bedoel. Ik wilde weten wat de eerste orde en tweede orde effecten voor ons zijn.
Eerste orde: als er een el Nino is geweest (wereldwijd verschijnsel), is de lente daarop natter bij ons.
Ik heb het niet over de lente van dit jaar.
Tweede orde: onstabiliteit wereldwijd, voedselprijzen, migraties.
Maar in het KNMI artikel staat :
Met 'ons natte voorjaar' bedoelen ze toch dit voorjaar.
De effecten van 2e orde zullen wel groot zijn, in de getroffen regio's liggen veel kwetsbare gebieden.
Denk ook aan de Australische bosbranden tijdens de vorige 'milde' El Niño.
[Voor 18% gewijzigd door Cyberblizzard op 04-05-2023 11:28]
Maar in het KNMI artikel staat : []
Met 'ons natte voorjaar' bedoelen ze toch dit voorjaar.
Nee, want ondanks dat het normaal en goed gebruik is om een publicatieduatum op je artikel te zetten, is dat niet gebeurd. Ik kan uit de meta-data ook niet vinden van wanneer het artikel is. Ik ga er van uit dat het niet van dit jaar dit.
Nee, want ondanks dat het normaal en goed gebruik is om een publicatieduatum op je artikel te zetten, is dat niet gebeurd. Ik kan uit de meta-data ook niet vinden van wanneer het artikel is. Ik ga er van uit dat het niet van dit jaar dit.
Inderdaad.
Afgaande op de tekst uit het artikel zou het zomaar een artikel uit 1998 of 1999 kunnen betreffen.
Dit verklaart het natte voorjaar van 1998. Vooral maart en april waren toen in De Bilt zeer nat en horen bij de natste drie van de twintigste eeuw. In de winter die hieraan voorafging was sprake van één van de sterkste El Niño's van de eeuw. Ook het zeer natte voorjaar in 1983 werd voorafgegaan door een sterke El Niño. Voor 1878 geldt hetzelfde verhaal. Na alle El Niño-jaren sinds 1856 blijkt het voorjaar in Nederland aan de natte kant te zijn.
Er worden geen recentere data genoemd, ook al hebben we wel een aantal El Nino's gehad sinds 1998.
Net zoals bij de extreme hittegolf in Canada blijken ook in Europa de temperaturen onverwachte en onvoorspelde sprongen te maken, ten gevolge van de klimaatverandering:
Extreme hitte in mediterrane landen werd door klimaatverandering honderd keer waarschijnlijker
Zonder de opwarming van de aarde had deze zware hittegolf zich zo goed als zeker niet voorgedaan. Hoewel West-Europa en Noord-Afrika de laatste jaren meer en meer hittegolven meemaken, was dit recente exemplaar zelfs zo extreem dat het ook in een opgewarmde wereld uitzonderlijk blijkt. De onderzoekers schatten namelijk dat drie opeenvolgende dagen met dit soort temperaturen een fenomeen zijn dat in het huidige klimaat maar om de 400 jaar voorkomt. Er is dus jaarlijks 0,25 procent kans dat het zich voordoet. Maar de wetenschappers wijzen er wel op dat extreme hittegolven tegenwoordig meer en sneller opdoemen dan de modellen voorspellen.
Net zoals 40° in de Benelux of Engeland tot voor kort onvoorstelbaar leek.
De extreme droogte vernietigt almaar meer oogsten op het Spaanse platteland. Schaars water wordt de inzet van politieke gevechten en zaait conflicten tussen boeren. ‘Dit is niet alleen ons probleem, het gaat ook om jullie eten.’
Tomaten? Foetsie.
De velden onder Sevilla leven van waterputten, kanaaltjes, buizen en sproeiers. De overheid geeft aan hoeveel water elke boer mag gebruiken om te irrigeren, maar de regen beslist. ‘Normaal werken we met 6.000 kubieke meter water per hectare. Vorig jaar was er nog 1.700 kubieke meter beschikbaar, nu 700. Dan weet je het wel: met 90 procent minder water, heeft het geen zin om nog tomaten te zaaien. Veel velden zullen leeg blijven.’ Hij wijst naar de grote stapels gloednieuwe sproeiers die hij kocht. Ze zitten nog strak in het plastic. ‘Een investering van 20.000 euro.
De streek leeft van de industriële tomaten. Landbouwers leveren hun oogst aan de fabriek van de coöperatie, die er blikken met concentraat van maakt. ‘Onze tomaten belanden in de ketchup van Heinz’, zegt hij niet zonder trots. Nu zal de fabriek in de zomer voor het tweede jaar op rij gesloten blijven, omdat er niets te verwerken valt. Maar van opgeven is geen sprake. ‘Wij gaan ons water inzetten op katoen.’ Zo hoopt zijn familie toch nog de helft van de velden te redden.’
Maïs en olijven? Niet dit jaar.
Nergens is de droogte dramatischer dan in de velden rond de Guadalquivir, de machtige rivier die van Sevilla naar de Atlantische Oceaan stroomt. De waterreservoirs zijn maar voor 25 procent gevuld. Al vijf jaar op rij staan ze almaar droger. Heel wat gewassen, zoals maïs en olijfbomen, hebben dringend regen nodig om te overleven. Voor graan is het op veel plekken al te laat. Een oogst zo groot als de oppervlakte van België is al verloren gegaan.
Nieuwe records:
En zo lacht de hemel momenteel in heel Spanje het platteland uit. De Coordinadora de Organizaciones de Agricultores y Ganaderos, de Spaanse boerenbond, noemt de toestand niet minder dan ‘dantesk’. Niet alleen de teelt van tomaten is zwaar getroffen. Volgens de recentste cijfers die de organisatie publiceerde, lijdt meer dan 60 procent van het Spaanse platteland onder de droogte. Dat was nog voor de hitte een week geleden piekte met temperaturen tot bijna 40 graden. Her en der werden de records met sprongen van wel 5 graden gebroken. Ongezien, zelfs voor een land als Spanje.
Het noorden van Spanje ontsnapt ook niet:
Opvallend: ook heel wat streken in het noorden van het land ontsnappen niet aan de ellende. Zo zullen heel wat Catalaanse landbouwers de komende weken hun planten en bomen langzaam zien verdorren, nu een kanaal en cruciale waterader dichtgedraaid werd, voor het eerst sinds de bouw 159 jaar geleden. Boeren vrezen niet alleen voor het verlies van hun peren en appelen, maar ook voor de bomen zelf.
Dan maar geen paella meer:
Veel gewassen worden niet meer gezaaid. Vooral voor de rijst waarmee de Spanjaarden paella koken, ziet het er heel slecht uit. Onderweg naar La Puebla del Río aan de andere oever van de Guadalquivir geeft de wagen een buitentemperatuur van 44 graden aan. De hitte is verzengend. Dit was ooit het hart van de Spaanse rijstteelt, maar er groeit niets meer. Eduardo Vera, de stem van de arroceros of rijstboeren, toont hoe hoog boven het water van de rivier een grote buis uitsteekt die de velden irrigeert. Het water staat te laag om erdoor te kunnen. ‘Twee jaar geleden konden we nog 50 procent van onze normale rijstopbrengst oogsten, vorig jaar zakte dat naar 30 procent, dit jaar is er niets. We zijn hier van de winter naar de zomer gegaan. Er is geen lente meer.’
Samenvattend:
Het is het patroon dat verontrust. Landbouwers in het zuiden van Europa schrikken niet van droogte. De Romeinen en Arabieren groeven hier al kanalen om de velden te irrigeren. Maar het blijft nu al te lang wachten op een nat jaar dat de droge jaren goedmaakt. ‘Het evenwicht is zoek. Het water in de rivier wordt ook almaar zilter’, zegt Vera. Hij stopt langs een lapje grond waarop een wanhopige rijstboer wat tarwe heeft geplant. ‘Het zou nog groen moeten zijn, maar het is bruin. Klaar om te oogsten.’ De korrels verpulveren tussen zijn vingers. Te klein, niet goed van kwaliteit. Hij schudt zijn hoofd. ‘Dit is een drama. Iedereen leeft hier van de rijst, duizenden banen staan op het spel. Het leven valt hier stil, jongeren vertrekken. De Universiteit van Sevilla berekende dat een jaar zonder rijst voor ons een economisch verlies van 729 miljoen euro betekent.’
Er liggen wel technologische oplossingen voor de hand:
Alle landbouwers en verenigingen die we spreken, zien nochtans een snelle oplossing voor de problemen: meer infrastructuur. Pijpleidingen van het natte naar het droge Spanje, meer en grotere reservoirs om regen op te vangen. En meer inzetten op het – erg energievretende – ontzilten van water, zoals Israël al doet om in volle woestijn groenten en fruit te kunnen kweken en exporteren.
In elk geval zal Spanje moeten opschieten, het land dreigt letterlijk dood te gaan:
De toestand is ernstig. We zijn een van de landen die het zwaarst getroffen worden door de klimaatverandering. Onze natuurgebieden staan op het punt om te verdwijnen. Gewassen die hier al eeuwenlang geteeld worden, zoals olijven, hebben nu irrigatie nodig om te overleven. Er wordt almaar meer water verbruikt, terwijl het almaar minder regent. Er is bovendien geen politieke wil om het illegale verbruik van water in de landbouw aan te pakken.’ Haar conclusie: ‘Spanje kan niet langer de moestuin van Europa zijn. Onze landbouw moet veranderen.’
Alleen dit jaar is de vraag denk ik dan. Dit is toch niet meer houdbaar op langere termijn aangezien het alleen maar erger gaat worden ? Tuurlijk zal er vast nog een een jaar zijn waarbij er zat regen komt, maar qua klimaat gaat het aardig richting Noord Afrika toe. Geen idee wat er in die landen daar nog precies wordt geproduceerd, maar veel meer dan dat zie ik op langere termijn niet gebeuren.
Het klimaat in de EU zoals wij dat kennen schuift nu gewoon op. In Spanje wordt het als Noord Afrika. In Frankrijk wordt het zoals Spanje en hier wordt het zoals Frankrijk. Nog 25 of 50 jaar verder en het schuift nog verder omhoog op. Dan kan je kijken naar een technische oplossing voor Spanje, maar met temps van 45 graden is alleen water ook geen oplossing meer. Vraag mij af hoe zinvol het op lange termijn is om te proberen in Spanje met het klimaat van de Sahara te proberen om gewassen te telen.
Jep. Ik kom net (afgelopen woensdag) terug van vakantie in Andalusië, met de auto heb ik dus van Zuid-Frankrijk naar Zuid-Spanje gezien.
Het stemt behoorlijk moedeloos wat je ziet. In Noord-Spanje (zeg maar Baskenland) zie je nog wel wat groene landbouwvelden, maar verder naar het zuiden is het één en al dorre, bruine woestenij, waar het nu juist groen zou moeten zien van de groeiende gewassen.
Ook bomen hebben nu al herfstkleuren en zijn al bladeren aan het verliezen. In april/mei dus....
En inderdaad temperaruren van 30-35 graden, met uitschieters inderdaad naar 38-40 graden, helpen dan niet mee. Ook voor die gebieden is dat niet normaal in april.
Het klimaat in de EU zoals wij dat kennen schuift nu gewoon op. In Spanje wordt het als Noord Afrika. In Frankrijk wordt het zoals Spanje en hier wordt het zoals Frankrijk. Nog 25 of 50 jaar verder en het schuift nog verder omhoog op. Dan kan je kijken naar een technische oplossing voor Spanje, maar met temps van 45 graden is alleen water ook geen oplossing meer. Vraag mij af hoe zinvol het op lange termijn is om te proberen in Spanje met het klimaat van de Sahara te proberen om gewassen te telen.
Alleen hebben ze in Frankrijk nu ook al enorme problemen. Ook in Zuid-Frankrijk hebben ze al hele departementen waar in het laatste jaar zo goed als geen druppel gevallen is, met extreme droogte als gevolg. En een gebrek aan drinkwater. Zie https://www.volkskrant.nl...mbad-meer-kopen~bc7dbe30/
Ook in Noord-Italie zijn enorme problemen. Zo staat de Po-vlakte zowat droog. Toch vervelend, want het grootste deel van de Italiaanse voedselverbouwing vind daar plaats. Ook het Gardameer staat zo goed als droog. Zie https://nos.nl/artikel/24...spoedoverleg-van-regering
En weet je wat ik nog het ergste vind? Nog altijd zijn er 'mensen' die claimen dat het 'allemaal wel meevalt', "dit is daar normaal", en 'vroeger gebeurde dit ook'.
Dit soort ontkenning begint onderhand bijna crimineel te worden. Stelletje struisvogels.
Het klimaat in de EU zoals wij dat kennen schuift nu gewoon op. In Spanje wordt het als Noord Afrika. In Frankrijk wordt het zoals Spanje en hier wordt het zoals Frankrijk.
En de groene band aan de noordkust van Afrika wordt Sahara, daar kleurt het kaartje nog roder.
En weet je wat ik nog het ergste vind? Nog altijd zijn er 'mensen' die claimen dat het 'allemaal wel meevalt', "dit is daar normaal", en 'vroeger gebeurde dit ook'.
Dit soort ontkenning begint onderhand bijna crimineel te worden. Stelletje struisvogels.
Geen enkele weldenkende mens ontkent dit probleem nog, bij wie het nu nog ontkent moet je stilaan gaan denken aan een mentale aandoening, negeren dus
In Canada worden hitte en bosbranden ook chronisch.
In de Canadese provincie Alberta is zaterdag de noodtoestand uitgeroepen vanwege de vele bosbranden die er woeden. Dat heeft de premier van de provincie, Danielle Smith, via Twitter bekendgemaakt. Volgens de autoriteiten hebben bijna 25.000 mensen hun huis moeten verlaten.
“Alle middelen moeten worden ingezet om de ongekende crisis te bestrijden”, zo zegt Smith.
In totaal zijn 110 branden actief en ze verspreidden zich snel als gevolg van de hitte en de droogte. Van die branden zijn er 36 die niet onder controle zijn, aldus de brandweer.
Bijna 122.000 hectare land is afgebrand. Volgens Christie Tucker van de Alberta Wildfire Authority gaat anders gemiddeld ongeveer 800 hectare in deze tijd van het jaar in vlammen op.
Er wordt verwacht dat de harde wind en de hoge temperaturen zullen aanhouden. De temperaturen liggen al enige tijd 10 tot 15 graden hoger dan normaal. Dit betekent dat de vegetatie zeer droog is en gemakkelijk ontbrandt.
NASA heeft data en visualisaties van de Sentinel-6 Michael Freilich satelliet vrijgegeven waarbij zij er op wijst dat de eerste tekenen voor een EL Niño al zichtbaar zijn in de vorm van waargenomen Kelvin waves in de bovenste laag van de Stille Oceaan. Bron:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
PilatuS schreef op zondag 7 mei 2023 @ 00:46:
Alleen dit jaar is de vraag denk ik dan. Dit is toch niet meer houdbaar op langere termijn aangezien het alleen maar erger gaat worden ?
Nee, dat zal niet houdbaar blijken. Je zal gaan zien dat zowel aanpassing op als destructie door klimaat steeds hogere kosten met zich meebrengen. Op een gegeven moment komt het punt dat het niet meer rendabel is. Je krijgt hierdoor een geforceerde krimp van de economie en welvaart van een land.
Ironisch was dat juist het belangrijkste argument om juist weinig tot niets te doen aan het uitfaseren van fossiele brandstoffen. Ik denk bijvoorbeeld dat bijvoorbeeld de EU landen zou moeten verplichten schade en adoptie op klimaat inzichtelijk te maken qua kosten en hier verplicht over zou moeten rapporteren. Indirect zie je dit ook al terug bij verzekeringen, klimaatschade leidt nu al tot het vermogen van premies.
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Terwijl in Nederland het grondwaterniveau sinds tijden weer bijna op peil is, is het in Zuid-Europa alweer, of eigenlijk nog steeds, droog. In de Franse Pyreneeën heeft de eerste bosbrand van het jaar duizend hectare land verwoest, het waterpeil in het Italiaanse Gardameer is in 70 jaar niet zo laag geweest en in Spanje dreigen veel stuwmeren op te drogen. En dan moet de zomer nog beginnen.
Veel landen zijn helemaal niet voorbereid op nóg meer droogte: "Het staat er echt heel slecht voor", zegt Hein Pieper. Hij is dijkgraaf van waterschap Rijn en IJssel en lid van een EU-groep voor klimaatadaptatie en -verandering.
De zomer van 2022 was de warmste zomer ooit gemeten in Europa. Overal slinken de watervoorraden, die door te weinig sneeuwval en kleinere gletsjers niet zijn aangevuld. "Veel landen zijn nog lang niet hersteld van eerdere droge periodes terwijl ze alweer midden in een volgende zitten", legt Pieper uit. "En de situatie verergert. Want de grond droogt uit, waardoor de regen die er wél valt, niet vastgehouden kan worden. Vaak met grote overstromingen tot gevolg."
Klimaatverandering is volgens Pieper een belangrijke oorzaak. "Droge periodes zijn er altijd al geweest, maar door de snelle verandering van het klimaat zijn het er meer en hebben ze grotere gevolgen."
Droogte heeft grote gevolgen. De drinkwatervoorziening komt in gevaar, natuurgebieden gaan in vlammen op door bosbranden en oogsten dreigen te mislukken.
"Ook de economie krijgt flinke klappen", zegt Pieper. "Door de lage waterstand van rivieren kunnen er bijvoorbeeld minder vrachtschepen varen waardoor bepaalde fabrieken niet kunnen draaien."
In ieder geval één miljonair heeft het licht gezien en besloten om zijn privé jet te verkopen.
"I get on my plane and I'll spew ten times as much carbon into the atmosphere as I do when I get on a first-class flight on Delta or American Airlines," he told Insider. "It's just unconscionable — It's incredibly selfish."
Maar verder is er niks aan de hand hoor, voor de ontkenners van klimaatverandering. Ga vooral door met ontkennen, dan komt het allemaal vanzelf goed.
Verleden jaar in 2022 zijn er veel Hunger Stones zichtbaar geworden, met name in Duitsland. Als het zo doorgaat gaan we die dit jaar weer zien. Vooral in de Elbe liggen er een aantal maar ook wel in andere landen.
Kunnen we mogelijk dit jaar weer een jaartal erbij kerven.
Zweden snap ik dan weer niet, ik ben in zo'n rood gebied geweest en zowel in de herfst als in de late winter was het daar uitzonderlijk veel sneeuwval en regen.
Ook nu is het daar geenszins droog en het peil van de meren en rivieren is behoorlijk hoog. sommige weggetjes ondergelopen maar dat gebeurt er wel vaker in uitzonderlijk natte perioden.
Misschien is het normaal nog hoger, dat zou kunnen. Sommige winters zijn nog kouder maar nu is er ook in het voorjaar veel regen gevallen.
Zweden snap ik dan weer niet, ik ben in zo'n rood gebied geweest en zowel in de herfst als in de late winter was het daar uitzonderlijk veel sneeuwval en regen.
Ook nu is het daar geenszins droog en het peil van de meren en rivieren is behoorlijk hoog. sommige weggetjes ondergelopen maar dat gebeurt er wel vaker in uitzonderlijk natte perioden.
Hier in zuid -Zweden is het erg droog, waarschijnlijk weer een slechte raapolieoogst. En het niveau in onze waterput is ook vrij abnormaal laag... Dus al heeft het geregend, misschien is het waterniveau nog niet op peil?
Alleen dit jaar is de vraag denk ik dan. Dit is toch niet meer houdbaar op langere termijn aangezien het alleen maar erger gaat worden ? Tuurlijk zal er vast nog een een jaar zijn waarbij er zat regen komt, maar qua klimaat gaat het aardig richting Noord Afrika toe. Geen idee wat er in die landen daar nog precies wordt geproduceerd, maar veel meer dan dat zie ik op langere termijn niet gebeuren.
Schoonfamilie met roots in het zuiden van Aragón merken het al jaren. Ieder landgoed heeft daar olijf- en amandelbomen. Amandelen waren altijd al duur, vandaar dat men in Nederland "banketbakkersspijs" gebruikt in plaats van amandelspijs: Wikipedia: Banketbakkersspijs
Maar als je ziet dat de oogst van vorig jaar letterlijk in één hand te houden was en hoe de olijfoogst ook 80% minder was, duidt dit op een echt probleem. Temeer nog als je nagaat dat olijfbomen letterlijk duizenden jaren oud kunnen worden.
Dergelijke gewassen teren niet alleen op het klimaat, maar net zozeer op de bodem. Dat eerste kan verschuiven, dat tweede zal achterblijven, of hooguit met een significante vertraging gebeuren.
En ondanks dat men olijfolie dankzij succesvolle marketing associeert met Italie en Bertolli, komt meer dan de helft van de Europese productie uit Spanje. Sterker nog, Spanje voorziet in een derde van de wereldwijde productie: Wikipedia: Olive
Tevens worden er een hoop Spaanse olijven naar Italië verscheept om als dusdanig verkocht te worden.
Als de droogte dusdanig lang en heftig is dat de bomen afsterven, is dat een gigantisch probleem voor zowel de regio alsook de wereldwijde toelevering van de beste culinaire olie.
Als Spanje een woestijn wordt op den duur is het inderdaad de vraag wat men met dat land wil en kan doen. De landelijke regio's sterven sowieso al uit, die trend is jaren geleden al in gang gezet. De kustregio's zijn altijd nog van groot belang, maar staan dus onder druk door klimaatverandering.
Hier in zuid -Zweden is het erg droog, waarschijnlijk weer een slechte raapolieoogst. En het niveau in onze waterput is ook vrij abnormaal laag... Dus al heeft het geregend, misschien is het waterniveau nog niet op peil?
Vreemd. Ik denk dat het kaartje niet zo accuraat is.
In het zuiden zou er geen tekort zijn. Ik zat zo'n kleine 100 km boven het Vanern meer, dat is een rood gebied. Nog eind maart en begin april moest er af en zelfs 2 keer per dag sneeuw worden geruimd met een tractor anders was de oprit onbegaanbaar.
Het kan natuurlijk alsnog anders zijn in sommige gebieden.
Wat je wel ziet is dat de weersomstandigheden onstuimiger worden. Ook dat kan een gevolg zijn van klimaatverandering
In Italie nu wateroverlast door zeer hevige regenval terwijl het lang veel te droog is geweest
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details