Toon posts:

Klimaat: wetenschap en achtergronden Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-03 17:04
Flipking94 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:09:
En ik vrees ervoor dat alles nog veel sneller zal gaan dan gedacht. Groenland en de alpen kenden nu al een recordtempo van smeltend ijs. Ik ga sinds vorig jaar ieder jaar naar de grootste gletsjer van Oostenrijk (globgrochner). Enkel dan beseft een mens hoe machtig de klimaatverandering nu al is.
offtopic:
Dat doet mij denken aan een Amerikaanse student die voor diens tussenjaar naar de noordpool ging onder de noemer: Als ik het nu niet doe dan kan ik het misschien nooit doen.

Dat was voor mij een harde binnenkomer, het idee dat de noordpool geen bevroren ijsmassa is.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Cyberblizzard
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Flipking94 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:09:

En ik vrees ervoor dat alles nog veel sneller zal gaan dan gedacht. Groenland en de alpen kenden nu al een recordtempo van smeltend ijs. Ik ga sinds vorig jaar ieder jaar naar de grootste gletsjer van Oostenrijk (globgrochner). Enkel dan beseft een mens hoe machtig de klimaatverandering nu al is.
Ik heb die gletsjer in 1997 bezocht en toen moest je al een eind stappen van de trappen naar de tong. Nu zal het vast nog erger zijn dan op de foto uit 2020:

Welkom in het Antropoceen! - Fietsen, goed voor iedereen!

• DevWouter
Cyberblizzard schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:36:
[...]

Ik heb die gletsjer in 1997 bezocht en toen moest je al een eind stappen van de trappen naar de tong. Nu zal het vast nog erger zijn dan op de foto uit 2020:

[Afbeelding]
Wat ik me afvraag bij deze foto is de waarom de rechtse bergwand zo veel steiler was in 1997. Is dat bodemerosie? Mijn eerste gedachte was dat de foto vanuit een andere plaats was genomen, maar de andere herkenningspunten komen daar te veel voor overeen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 16:18

T-MOB

Echte chocomel eerst!

drooger schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:41:
[...]
Kan je nagaan hoe conservatief het IPCC rapport dan wel niet was:
[...]

Bron: https://www.washingtonpos...land-ice-sheet-sea-level/ (helaas wel betaalmuur)

5 inches = 12,7 cm.
De voorspelling van IPCC is niet conservatiever, ze is alleen beperkt tot het jaar 2100. De 27,5 is een schatting van de totale stijging, waarbij niet erg exact is bepaald in wel tijdspad. Uit NRC
Nadeel van hun methode, zegt Wouters, is dat ze niet kunnen zeggen over welke periode de stijging zich uitsmeert. De onderzoekers schrijven dat het om 2.500 jaar zou kunnen gaan, maar ook om 200 jaar.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• Cyberblizzard
  • Niet online
T-MOB schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:19:
[...]

De voorspelling van IPCC is niet conservatiever, ze is alleen beperkt tot het jaar 2100. De 27,5 is een schatting van de totale stijging, waarbij niet erg exact is bepaald in wel tijdspad. Uit NRC
[...]
Met de andere ijskappen er bij wordt het in 2100 wel gegarandeerd 30 cm:
Het smelten van alle gletsjers op de wereld, inclusief het uitzetten van het oceaanwater door opwarming, zorgt de komende tachtig jaar voor een zeespiegelstijging van tussen de 30 cm en 1 meter, aldus het IPCC, het klimaatbureau van de Verenigde Naties. De stijging hangt af van hoe de uitstoot van broeikasgassen zich ontwikkelt.
80 jaar is niet zo lang als je bedenkt dat Venetië al 1000-1500 jaar bestaat.

Deze kuststad bestaat al 6000 jaar.

De stijging wordt best beperkt:
We estimate one billion people now occupy land less than 10 m above current high tide lines, including 230 M below 1 m.

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-03 09:25
En hier ook nog eens hoe het komt dat de extremen steeds frequenter voorkomen. De straalstroom, waar we al zovaak over hebben gehoord en die zo belangrijk is voor talloze ecosystemen, is aan het veranderen.
De polaire straalstroom is belangrijk voor ons weer. Omdat de noordpool sneller opwarmt dan de rest van de aarde is het temperatuurverschil tussen polen en tropen kleiner geworden. Dat doet de straalstroom afzwakken en meer kronkelen. De golven brengen warme lucht naar het noorden en koude lucht naar het zuiden. Wij zijn deze zomer ten zuiden van zo’n bocht, aan de warme kant, terechtgekomen, terwijl dat vorige zomer juist aan de koude, regenachtige kant was.
Wat we nu extreem noemen, dreigt in de toekomst het nieuwe normaal te worden. "We zien dat de zeer uitzonderlijke hittegolf van 2003, toen er 70.000 doden vielen in Europa, vandaag al helemaal geen uitzonderlijke hittegolf meer is. Het gaat heel snel momenteel: het klimaat warmt op met 0,2 graden per decennium. Heel snel zien we dat wat vandaag nog uitzonderlijk is, over enkele decennia gewoon is, of zelfs eerder aan de koude kant."

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

embrace the suck

Flipking94 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:44:
En hier ook nog eens hoe het komt dat de extremen steeds frequenter voorkomen. De straalstroom, waar we al zovaak over hebben gehoord en die zo belangrijk is voor talloze ecosystemen, is aan het veranderen.

[...]

[...]
Het gaat momenteel heel snel maar de gemiddelde temperatuur zal neem ik aan ongeveer de computermodellen volgen. zo'n 10-20 jaar geleden ging het niet zo snel (klimaatsceptici liepen toen nog te roepen dat er een 'pauze' was). Volgens mij zijn we nu aan het inhalen omdat het 10-20 jaar geleden te langzaam ging.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:29

drooger

Falen is ook een kunst.

Blijkbaar zijn de meren rond de Noordpool ook de klos:
Webb’s research reveals that over the past 20 years, Arctic lakes have shrunk or dried completely across the pan-Arctic, a region spanning the northern parts of Canada, Russia, Greenland, Scandinavia and Alaska. The findings offer clues about why the mass drying is happening and how the loss can be slowed.

The vanishing lakes act as cornerstones of the Arctic ecosystem. They provide a critical source of fresh water for local Indigenous communities and industries. Threatened and endangered species, including migratory birds and aquatic creatures, also rely on the lake habitats for survival.

The lake decline comes as a surprise. Scientists had predicted that climate change would initially expand lakes across the tundra, due to land surface changes resulting from melting ground ice, with eventual drying in the mid-21st or 22nd century. Instead, it appears that thawing permafrost, the frozen soil that blankets the Arctic, may drain lakes and outweigh this expansion effect, says Webb. The team theorized that thawing permafrost may decrease lake area by creating drainage channels and increasing soil erosion into the lakes.

...

In addition to rising temperatures, the study also revealed that increases in autumn rainfall cause permafrost degradation and lake drainage. “It might seem counterintuitive that increasing rainfall reduces surface water,” said JEREMY LICHSTEIN, Webb’s advisor and a co-author of the study. “But it turns out the physical explanation was already in the scientific literature: rainwater carries heat into the soil and accelerates permafrost thaw, which can open up underground channels that drain the surface.”

[Voor 19% gewijzigd door drooger op 31-08-2022 19:11]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Cyberblizzard
  • Niet online
Caayn schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:58:
[...]
Ik ben bang dat dat pas gebeurd wanneer men er zelf mee te maken gaat krijgen. En zelfs dan zet ik er vraagtekens bij in hoeverre men er wat aan wilt doen.
In België steken we de kop alvast zo lang mogelijk in het zand.

Experts over de droogte:
Hydroloog Patrick Willems (KU Leuven): "De situatie is heel extreem"

...

Op dit ogenblik is de situatie nog net onder controle.

...

"Vanaf de tweede helft van september zal er wellicht moeten beslist worden tot een mindere inname", voorspelt hydroloog Willems. "Richting bedrijven heeft dat een enorme economische impact."
En de politiek:
Van een sproeiverbod - denk aan je gazon besproeien, een zwembadje vullen of je auto wassen - is voorlopig nog geen sprake.

...

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA), die uiteindelijk de knoop over die gevoelige kwestie moet doorhakken.
Groene gazons, zwembadjes en blinkende auto's, het ligt blijkbaar allemaal heel gevoelig...

Oh, nog een anekdote van vorig weekend: een kennis zei hij in Roermond (150 km) schoolmateriaal ging kopen, omdat het daar wat goedkoper is. Toen mijn ma tegen die persoon zei dat dat vast niet goedkoop is met de huidige brandstofprijzen, zei hij dat hij een bedrijfsauto en tankkaart heeft (in BE worden veel werknemers betaald in auto's en tankkaarten). Dat is dus 300 fossiele km's voor wat schoolmateriaal. Online bestellen gaat tenminste nog met heel wat ander materiaal samen in de bestelwagen.

[Voor 17% gewijzigd door Cyberblizzard op 01-09-2022 15:57]

• Cyberblizzard
  • Niet online
Nog een voorbeeld: met de auto naar Frankrijk omdat je daar goedkoper kan winkelen en tanken. In het artikel toont men een koffer die voor meer dan de helft gevuld is met water, wat thuis uit de kraan perfect drinkbaar en bijna gratis is. Waar zijn we mee bezig... Verder zie ik ook de 'a-merken' Lays en Lu liggen, huismerken in Belgische supermarkten zijn vast nog een stuk goedkoper dan de a-merken in Frankrijk, terwijl soms enkel de verpakking verschilt... Flessenwater is waterverspilling en extra uitstoot + geldverspilling, terwijl men denkt slim te besparen door het in Frankrijk te kopen.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:05

Sorcerer8472

Mens sana?

Salvatron schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:48:
[...]

Het is tegenwoordig meer regenseizoen dan echt winter. Helaas is de welbekende paraplu niet altijd een oplossing omdat het ook nog eens flink waait.
Je weet het niet he... kan zomaar zijn dat we ineens extreem koude winter krijgen omdat alles nu totaal fucked up is. Ineens een weekje -10 ofzo, en de week daarna weer +10.

De zon wordt weer actiever wat ook alles weer minder voorspelbaar maakt.

Intussen zul je gaan zien dat klimaatvluchtelingen nu ook echt een groot ding gaan worden, precies zoals voorspeld. Ik ben benieuwd hoe dat nu met Pakistan zal gaan. Daar is nu ook al begonnen dat de beschuldigende vinger naar het westen wijst.

Nu alleen nog wachten op de extreme horrorscenarios zoals voorspeld in Ministry for the Future, met hele steden aan mensen die doodgaan door extreme hittegolven, uitval elektriciteit (geen airco), en nergens verkoeling (waterlichamen zoals meren hebben ook lichaamstemperatuur).

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:51:
[...]

Je weet het niet he... kan zomaar zijn dat we ineens extreem koude winter krijgen omdat alles nu totaal fucked up is. Ineens een weekje -10 ofzo, en de week daarna weer +10.
Ik denk dat een blokkade in de winter minder waarschijnlijk is omdat het temperatuurverschil tussen de polen en de evenaar dan groter is. Daarnaast zijn ook de Noordzee en Middellandse zee veel warmer dan normaal, wat in de winter een milde invloed heeft. Maar een winter zoals die uit 2012 is nooit uitgesloten. Ik ben wel 'benieuwd' naar de Medicanes dit jaar en zelfs Atlantische orkanen die steeds vaker tot hier geraken.

• FreeShooter
  • Laatst online: 21:28
De tankkaarten en (grote) bedrijfsauto's zijn 1 van de voornaamste redenen dat België zoveel meer CO2 uitstoot. Dat duurt al veel te lang maar ik kan me niet voorstellen dat die situatie nog lang houdbaar is.
Cyberblizzard schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:36:
Nog een voorbeeld: met de auto naar Frankrijk omdat je daar goedkoper kan winkelen en tanken. In het artikel toont men een koffer die voor meer dan de helft gevuld is met water, wat thuis uit de kraan perfect drinkbaar en bijna gratis is. Waar zijn we mee bezig... Verder zie ik ook de 'a-merken' Lays en Lu liggen, huismerken in Belgische supermarkten zijn vast nog een stuk goedkoper dan de a-merken in Frankrijk, terwijl soms enkel de verpakking verschilt... Flessenwater is waterverspilling en extra uitstoot + geldverspilling, terwijl men denkt slim te besparen door het in Frankrijk te kopen.

[Afbeelding]
Wat ik eigenlijk nog mis is de enorme CO2 uitstoot per liter flessenwater. De ADEME (The French Agency for Ecological Transition) heeft uitgerekend dat er 400 gram CO2 uitgestoot wordt per liter flessenwater (!). Tegenover 0,1 gram van kraanwater. Als je vervolgens nog eens ver gaat rijden om al dat water te kopen, dan wordt het helemaal absurd. Wat een onnodige verspilling :(

• Cyberblizzard
  • Niet online
FreeShooter schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:59:
De tankkaarten en (grote) bedrijfsauto's zijn 1 van de voornaamste redenen dat België zoveel meer CO2 uitstoot. Dat duurt al veel te lang maar ik kan me niet voorstellen dat die situatie nog lang houdbaar is.
Zelfs met de groenen in de regering is besloten om ze enkel te 'vergroenen' en niet af te bouwen. Anders kon er ook iets gedaan worden aan de mobiliteitsknoop, de (on)veiligheid, de welvaartsziekten,...

Er werd in 2014 al gezegd dat het systeem onhoudbaar is, maar in januari 2022 las ik dit: Recordaantal bedienden heeft bedrijfswagen, en dat terwijl veel bedienden intussen kennisgemaakt hebben met thuiswerken.

Met een bedrijfsauto + tankkaart is het al helemaal een 'nobrainer' om in het buitenland te gaan winkelen (tenzij je het uit ecologische overwegingen niet wilt doen). Collega's rijden met de bedrijfsauto naar Italië om enkele dagen te skiën (een shortski), maar nemen voor een zakelijk bezoek in Munchen wel het vliegtuig, kennissen rijden 100 km naar de kust om mosselen te eten of 150 km voor wat schoolmateriaal, etc. Hoezo klimaat-, energie- en mobiliteitscrisis? en je mag het probleem niet openlijk aankaarten of je krijgt de stempel 'jaloers'

Daarnaast heeft BE heel slecht geïsoleerde huizen. In Spanje, Italië, Griekenland, Malta en Cyprus zijn ze nog slechter geïsoleerd, maar daar wordt er weinig verwarmd. In Luxemburg, Letland en Finland verbruiken ze meer, maar daar zijn 2 (heel) koude landen bij. Eigenlijk kan je dus zeggen dat BE samen met LUX het slechtst van Europa scoort (bron).
[...]

Wat ik eigenlijk nog mis is de enorme CO2 uitstoot per liter flessenwater. De ADEME (The French Agency for Ecological Transition) heeft uitgerekend dat er 400 gram CO2 uitgestoot wordt per liter flessenwater (!). Tegenover 0,1 gram van kraanwater. Als je vervolgens nog eens ver gaat rijden om al dat water te kopen, dan wordt het helemaal absurd. Wat een onnodige verspilling :(
Rechts in die illustratie staat wel de uitstoot van de fles en het olieverbruik voor transport, koeling en recyclage. Sommige van die flessen belanden ook in het milieu, wat het nog erger maakt.

[Voor 41% gewijzigd door Cyberblizzard op 02-09-2022 10:52]

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:01

polthemol

Moderator General Chat
Cyberblizzard schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:34:
[...]
Zelfs met de groenen in de regering is besloten om ze enkel te 'vergroenen' en niet af te bouwen. Anders kon er ook iets gedaan worden aan de mobiliteitsknoop, de (on)veiligheid, de welvaartsziekten,...

Er werd in 2014 al gezegd dat het systeem onhoudbaar is, maar in januari 2022 las ik dit: Recordaantal bedienden heeft bedrijfswagen, en dat terwijl veel bedienden intussen kennisgemaakt hebben met thuiswerken.

Met een bedrijfsauto + tankkaart is het al helemaal een 'nobrainer' om in het buitenland te gaan winkelen (tenzij je het uit ecologische overwegingen niet wilt doen). Collega's rijden met de bedrijfsauto naar Italië om enkele dagen te skiën (een shortski), maar nemen voor een zakelijk bezoek in Munchen wel het vliegtuig, kennissen rijden 100 km naar de kust om mosselen te eten of 150 km voor wat schoolmateriaal, etc. Hoezo klimaat-, energie- en mobiliteitscrisis? en je mag het probleem niet openlijk aankaarten of je krijgt de stempel 'jaloers'

Daarnaast heeft BE heel slecht geïsoleerde huizen. In Spanje, Italië, Griekenland, Malta en Cyprus zijn ze nog slechter geïsoleerd, maar daar wordt er weinig verwarmd. In Luxemburg, Letland en Finland verbruiken ze meer, maar daar zijn 2 (heel) koude landen bij. Eigenlijk kan je dus zeggen dat BE samen met LUX het slechtst van Europa scoort (bron).

[...]
Rechts in die illustratie staat wel de uitstoot van de fles en het olieverbruik voor transport, koeling en recyclage. Sommige van die flessen belanden ook in het milieu, wat het nog erger maakt.
je kunt dit nog wat verder trekken ook qua hoe bizar inefficiënt we zijn. Buig je eens over een fles shampoo: 90% wat erin zit is water. Haal dat eruit en je hebt de hele plastic fles ook niet meer nodig. En toch, toch mikt men qua marketing vooral op 'deze fles bestaat voor 90% uit gerecycled plastic'.

Misschien moet men overwegen om nodeloze transporten van middelen zoals water simpelweg te verbieden als er geen enkele toegevoegde waarde is buiten gemakszucht bevredigen.

@DevWouter als ik goed kijk naar die foto is de hoek net iets anders. Daarbij is het vrij aannemelijk dat er erosie is geweest door de jaren heen. Een gletsjer is een beste lading geweld voor een berg, ik neem aan dat door het vele smeltwater van het ineenstorten van een gletser, dat geweld nog wat groter gaat worden waardoor de berg zelf nog wat veranderd hier en daar.

[Voor 7% gewijzigd door polthemol op 02-09-2022 13:17]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Willemhubers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-03 17:51
polthemol schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:15:
[...]

je kunt dit nog wat verder trekken ook qua hoe bizar inefficiënt we zijn. Buig je eens over een fles shampoo: 90% wat erin zit is water. Haal dat eruit en je hebt de hele plastic fles ook niet meer nodig. En toch, toch mikt men qua marketing vooral op 'deze fles bestaat voor 90% uit gerecycled plastic'.

Misschien moet men overwegen om nodeloze transporten van middelen zoals water simpelweg te verbieden als er geen enkele toegevoegde waarde is buiten gemakszucht bevredigen.

@DevWouter als ik goed kijk naar die foto is de hoek net iets anders. Daarbij is het vrij aannemelijk dat er erosie is geweest door de jaren heen. Een gletsjer is een beste lading geweld voor een berg, ik neem aan dat door het vele smeltwater van het ineenstorten van een gletser, dat geweld nog wat groter gaat worden waardoor de berg zelf nog wat veranderd hier en daar.
Njah je hebt natuurlijk wel complexe emulsies oid waar dan wel water in zit maar waar je niet zo even water aan toevoegd om hetzelfde product te krijgen. Dan moeten we ook met zn allen alleen nog maar poedermelk gaan drinken want melk is natuurlijk ook gewoon een emulsie van water.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Willemhubers schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:11:
[...]

Njah je hebt natuurlijk wel complexe emulsies oid waar dan wel water in zit maar waar je niet zo even water aan toevoegd om hetzelfde product te krijgen. Dan moeten we ook met zn allen alleen nog maar poedermelk gaan drinken want melk is natuurlijk ook gewoon een emulsie van water.
er zijn zeker nuances, maar je kunt je wel afvragen hoe zinnig het is je melk over de grens te exporteren natuurlijk.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Cyberblizzard schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:36:

[Afbeelding]
Het water uit flesjes smaakt wel anders dan kraanwater, omdat er zout aan toegevoegd is. Ik kan mij dus voorstellen dat mensen dat lekkerder vinden.

La Batterie des Hommes sans Peur

• Cyberblizzard
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:16:
[...]

Het water uit flesjes smaakt wel anders dan kraanwater, omdat er zout aan toegevoegd is. Ik kan mij dus voorstellen dat mensen dat lekkerder vinden.
Dat is dan waarschijnlijk om de plastic smaak te verdoezelen :P Ik zou enkel flessenwater drinken als ik loden waterleidingen zou hebben.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Een retweet van een Spanjaard:

Een deel van de straalstroom komt nu helemaal los van de noordpool en gaat boven Europa hangen (klik voor animatie):

[Voor 50% gewijzigd door Cyberblizzard op 02-09-2022 16:28]

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:14
Willemhubers schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:11:
[...]

Je kunt je ook afvragen waarom je exact hetzelfde product zou willen hebben. Een andere samenstelling die hetzelfde bereikt is ook goed natuurlijk. Ik gebruik regelmatig van die shampoo blokken, en ja, de shampoo is anders en voelt anders. Maar het eindresultaat: schoon haar en een schoon hoofd is hetzelfde.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De heftige regenval in Pakistan is misschien een voorproefje van wat ons vaker te wachten zal staan:
De regenval, die volgens het Europees Ruimteagentschap tien keer erger is dan normaal, heeft ruim 33 miljoen Pakistanen getroffen. Een miljoen huizen zijn weggeveegd. Zo’n 157 bruggen zijn verwoest, ruim 3.500 kilometer wegen zijn beschadigd en ook de akkers zijn grotendeels verwoest: zo’n 2 miljoen hectare aan gewassen is verloren gegaan. ‘Het is een catastrofe van ongekende omvang’, zei de Pakistaanse minister van Klimaat Sherry Rehman aan Reuters.

Voor Pakistan is het niet de eerste keer dat grote delen van het land onder water liepen. In 2010 veroorzaakte hevige regenval zo’n 2.000 doden. ‘Maar wat nu verrast, is hoe intens en extreem de moessonregens zijn’, zegt geograaf en ­vicerector aan de Katholieke Universiteit Leuven Gerard Govers aan de telefoon. ‘Met de overstromingen in de Vesdervallei vorig jaar in het achterhoofd is de huidige toestand in Pakistan een wake-upcall voor wat overstromingen op grotere schaal kunnen betekenen.’

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:36
polthemol schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:15:

Laatst zag ik een Duits interview n.a.v. tekorten van water in Europa. Spanje (en ik meen ook Portugal, kan de bron niet meer terugvinden) exporteert grote hoeveelheden waterrijke groentes als paprika. In feite verkopen ze daarmee merendeels zoet water, iets wat daar toch al erg schaars is. Blijkbaar wordt water niet genoeg meegerekend in de prijs. Nog afgezien van transportkosten.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Cyberblizzard
  • Niet online
XWB schreef op zondag 4 september 2022 @ 01:11:
De heftige regenval in Pakistan is misschien een voorproefje van wat ons vaker te wachten zal staan:

[...]
Nu al 50% meer doden dan in 2010 en 4x zo veel schade (in $). Harvey in Houston veroorzaakte 'slechts' 68 doden en was dagelijks in ons nieuws, nochtans ligt Pakistan dichter en moeten we ons meer zorgen maken over vluchtelingen, want de gevolgen van deze ramp zullen nog jaren of decennia voelbaar zijn. Zelfs van de overstromingen in Luik is men nog niet helemaal hersteld, en dat was een veel kleiner gebied (ook in verhouding) in een rijk land.

en dan hoor ik bezoek bij de buren zeggen dat er in Pakistan gewoon te veel mensen zijn en dat ze daar 'niks lopen te doen'... de bevolkingsdichtheid is er lager dan in het VK en het leven op het land is er veel harder dan hier, dat is waarschijnlijk ook het soort mensen dat de klimaatverandering ontkent en anders zegt dat het vooral de Aziaten zijn die te veel uitstoten... de reactie als er Pakistanen hier een nieuw leven willen beginnen is bij dat soort mensen ook voorspelbaar...

Dinsdag wordt het wereldwijde temperatuurrecord voor september misschien verbroken.

Het weer in de 'groente- en fruitmand' van de VS zal toch ook steeds vaker tot mislukte oogsten leiden.

[Voor 9% gewijzigd door Cyberblizzard op 04-09-2022 10:17]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
mekkieboek schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:19:
[...]

Laatst zag ik een Duits interview n.a.v. tekorten van water in Europa. Spanje (en ik meen ook Portugal, kan de bron niet meer terugvinden) exporteert grote hoeveelheden waterrijke groentes als paprika. In feite verkopen ze daarmee merendeels zoet water, iets wat daar toch al erg schaars is. Blijkbaar wordt water niet genoeg meegerekend in de prijs. Nog afgezien van transportkosten.
ik ben naarstig aan het zoeken, maar kan het niet terugvinden. Iemand had enkele jaren geleden een kunstproject gemaakt (of een hele goeie infographic zo je wil) over alles wat we 'verplaatsen' / verbruiken bij een serie producten zoals bv. zak winegums, appels, papaya, avocado,... Het was tot in een heel groot detail uitgewerkt, dus ook bv. allerlei soorten mineralen.

Daar kreeg je wel uit terug dat het dankzij globalisme heel veel shortterm visies zijn waarbij je hele regio's compleet uit aan het putten was omdat je veel van de grondstoffen de facto aan het 'afgraven' bent doordat je de vruchten ergens anders verkoopt, op een ander werelddeel. De facto verplaats je dus de grondstoffen.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Betalen we momenteel de werkelijke kostprijs van gas, inclusief milieu- en klimaatschade? :) Alleen jammer dat het geld naar een maffiaregime gaat en niet naar bvb. de heropbouw van Pakistan...
polthemol schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:13:
[...]

ik ben naarstig aan het zoeken, maar kan het niet terugvinden. Iemand had enkele jaren geleden een kunstproject gemaakt (of een hele goeie infographic zo je wil) over alles wat we 'verplaatsen' / verbruiken bij een serie producten zoals bv. zak winegums, appels, papaya, avocado,... Het was tot in een heel groot detail uitgewerkt, dus ook bv. allerlei soorten mineralen.

Daar kreeg je wel uit terug dat het dankzij globalisme heel veel shortterm visies zijn waarbij je hele regio's compleet uit aan het putten was omdat je veel van de grondstoffen de facto aan het 'afgraven' bent doordat je de vruchten ergens anders verkoopt, op een ander werelddeel. De facto verplaats je dus de grondstoffen.
Dat zou ik ook wel graag zien. Ik denk dat we vooral veel stukjes Amazonewoud op ons bord krijgen.

Intussen wordt Central Valley in Californië nu Death Valley (die ligt helemaal rechts, met 50+ graden)

Lijkt me niet goed voor de oogsten daar, samen met de Europese droogte, de oorlog in Oekraïne en de extreem lange hittegolf in China denk ik dat de voedselprijzen nog sterk zullen stijgen. India was in het voorjaar ook superheet waarna ze hun export stopzetten en Oost-Afrika kent al het zoveelste mislukte regenseizoen. Dan is het nog afwachten wat de orkanen en typhoons gaan aanrichten. NOAA expects above-normal Atlantic hurricane season. Veel supermarkten hebben langdurige contracten met leveranciers, de grootste prijsstijgingen zullen pas over enkele maanden doorgerekend worden. Tel daarbij ook nog de sterk gestegen prijs van kunstmest (gas als bron), de gestegen oogst- en transportkosten (olieprijzen) en verwerking/opslag van voedsel (oa. diepvriezers). Soms denk ik hieraan.

• wij
  • Laatst online: 23:28
Wat ik begrijp is dat met name de combinatie van (extreme) ongelijkheid en tekorten de kans op instabiliteit in een samenleving vergroot. Op dit moment hebben we klimaatverandering, energie- en ecologische crisis, oorlogen.

De vraag is of we als samenleving in staat gaan zijn om wezenlijk te veranderen. En (ondanks de problemen) de ongelijkheid terug te dringen.

Of dat we vast blijven vasthouden aan het systeem wat er juist voor heeft gezorgd dat we in deze situatie terecht zijn gekomen. Waar het in mijn ogen op dit moment op lijkt. We zitten in een 'op groei' gebaseerd systeem, dat niet 'self-limiting' of duurzaam te noemen is. We realiseren bijvoorbeeld
steeds meer duurzame energie, helaas niet 'in plaats van' maar vooral aanvullend op de fossiele productie.

Het introduceren van elektrische auto's is (wat mij betreft) ook een goed voorbeeld van hoe we 'vast zitten' in een bepaalde denkwijze. Het is meer van hetzelfde. Massaal particulier bezit van EV's zal een enorme negatieve impact hebben op de planeet. Terwijl er al duurzamere alternatieven voor de auto beschikbaar zijn.

Uiteindelijk zijn er denk ik wel manieren waarop we als samenleving kunnen evolueren om hier beter uit te komen. Maar dan moeten we echt ideeën adapteren als b.v. donut economie, en leren los laten van bepaalde materiële zaken als b.v. het hebben van privé auto's.

• FreeShooter
Ondertussen wordt de kloof tussen milieu- vriendelijke en onvriendelijke mensen ook steeds groter. Je ziet steeds meer mensen het heft in eigen handen nemen, zoals bijvoorbeeld in Zwolle: Milieuactivisten slaan toe: Eigenaren SUVs wacht onaangename verrassing

Ik vind het leeg laten lopen van banden en de mensen informeren een goede actie. Ik moet zeggen dat mijn bloed soms ook begint te koken als één van de buren in een grote SUV met dubbele uitlaat ons voorbij komt scheuren om de kinderen naar school te brengen op 800 meter van onze straat. Dus ik kan het goed begrijpen.

Voor meer informatie: http://www.tyreextinguishers.com/

[Voor 4% gewijzigd door FreeShooter op 05-09-2022 20:37]

• Cyberblizzard
  • Niet online
De Nederlandse luchthaven Schiphol bereidt de aanbesteding voor van een nieuwe terminal die de capaciteit van de luchthaven fors verhoogt. Terminal Zuid, zoals de uitbreiding officieel gaat heten, zal meer dan 1 miljard euro kosten.
Dat zou in deze tijden toch onmogelijk moeten zijn?

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Cyberblizzard schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:52:
[...]

Dat zou in deze tijden toch onmogelijk moeten zijn?
Voorsorteren op de volgende reddende hand vanuit de overheid.
"Oh, we hadden het toch verkeerd ingeschat".

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De verwachting is dat vliegverkeer zal blijven groeien en dat er steeds grotere vliegtuigen ingezet zullen worden. Vandaar de nieuwe terminal:
Schiphol wil op termijn alsnog een geheel nieuwe terminal bouwen. Dit zegt president-directeur Dick Benschop in een vraaggesprek met Luchtvaartnieuws Magazine. Hoewel de regering van plan is het aantal vliegbewegingen op Schiphol vanaf eind 2023 te beperken, van het huidige maximum van 500.000 naar 440.000, denkt Benschop dat het aantal vervoerde passagiers toch zal stijgen, omdat airlines grotere vliegtuigen in zullen zetten. In dat kader zullen er ook extra faciliteiten nodig zijn, zo redeneert hij.

Benschop denkt overigens dat die krimp nog niet precies vaststaat. Zo is er mogelijk nog te schuiven met de aantallen en ook met het jaartal waarin de opgelegde vermindering van vluchten zou moeten ingaan. Een latere datum zou betekenen dat airlines meer tijd hebben om grotere vliegtuigen aan te schaffen en/of operationeel te maken. Zo vervangen KLM en Transavia hun vloot Boeing 737’s door Airbus A320neo’s en A321neo’s, die aanzienlijk meer stoelen aan boord hebben.

• wij
FreeShooter schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:36:
Ondertussen wordt de kloof tussen milieu- vriendelijke en onvriendelijke mensen ook steeds groter.
Toch werken dat soort acties mijns inziens alleen maar averechts. Je moreel verheven voelen ten opzichte van een SUV rijder is vooral hypocriet en misplaatst. Uiteindelijk hebben we, als burgers van westerse landen, praktisch allemaal netto gezien een negatieve impact op het klimaat/milieu. Wat voor auto je rijd is dan een hele kleine factor op het totaal.

Op die manier kun je op iedereen wel wat aan te merken hebben. En daarmee je eigen gedrag goedpraten. Maar we moeten juist inzien dat we allemaal onderdeel van het probleem zijn. Alle activiteiten die CO2 uitstoot veroorzaken zijn slecht!

[Voor 24% gewijzigd door wij op 06-09-2022 00:49]

• Cyberblizzard
  • Niet online
wij schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 00:31:
[...]

Toch werken dat soort acties mijns inziens alleen maar averechts. Je moreel verheven voelen ten opzichte van een SUV rijder is vooral hypocriet en misplaatst. Uiteindelijk hebben we, als burgers van westerse landen, praktisch allemaal netto gezien een negatieve impact op het klimaat/milieu. Wat voor auto je rijd is dan een hele kleine factor op het totaal.

Op die manier kun je op iedereen wel wat aan te merken hebben. En daarmee je eigen gedrag goedpraten. Maar we moeten juist inzien dat we allemaal onderdeel van het probleem zijn. Alle activiteiten die CO2 uitstoot veroorzaken zijn slecht!
Ik ben ook geen fan van dergelijke acties, maar suv's zijn niet zo'n onschuldig verschijnsel:
SUV doet milieuwinst elektrische auto teniet

Het is een volledig tegendraadse evolutie, ook voor de veiligheid en de openbare ruimte. Elektrische auto's zijn een stuk zwaarder dan brandstofauto's, en toch maakt men ze ook in suv-uitvoering. Binnenkort heb je 1000 kg accu om meestal 1 persoon van 80 kg te vervoeren (in de VS is dat een 1,5 ton accu voor een persoon van gemiddeld 100 kg :P ) Dan zijn er ook nog de extra grondstoffen, die ook weer energie kosten om te ontginnen en te recycleren.

Zware auto's worden zelfs aangemoedigd:
De objectieven die worden opgelegd aan de constructeurs houden rekening met het gemiddelde gewicht van de auto’s, waarbij fabrikanten die zwaardere en grotere auto’s bouwen gemiddeld ook meer mogen uitstoten dan zij die lichtere voertuigen op de markt brengen. Zo zal Land Rover geen objectief krijgen van 95 g, omdat dat met de zware terreinwagens die het merk maakt gewoon onmogelijk zou zijn.
Daardoor zullen zware auto's bij efficiëntiewinst ook voordeel hebben.

Enkele Duitse merken stoppen zelfs helemaal met hun kleinste modellen!

Mercedes schrapt kleinste modellen

Audi schrapt kleine modellen uit toekomstig portfolio

[Voor 6% gewijzigd door Cyberblizzard op 06-09-2022 07:42]

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03 16:41

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Sowieso vind ik dat de overheid op kleinere schaal nog heel veel kan doen. Neem verpakkingsmateriaal als voorbeeld. Maak regels dat kauwgom in een stukje papier moet worden aangeboden met de kauwgompjes er losgestapeld in ipv die plastic drukmeuk. En zo zijn er nog duizenden overbodige verpakkingen. Ga je als Europa regels invoeren om verpakkingsmateriaal te minimaliseren, scheelt dat ook duizenden en duizenden tonnen aan afval en onnodig verbruikte grondstoffen. Kijk naar die spuitbussen slagroom. Uberhaupt spuitbussen. Verbieden die rommel tenzij er geen alternatief mogelijk is.

Stel regels aan het gewicht van auto's. Kijk naar wat een gezinsauto max. hoeft te wegen en verbiedt alles daarboven.

etc etc. Het is een kwestie van willen.

Dit dus.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Vreemd dat dit niet meer aandacht krijgt, we zijn ws. te veel met de energiefactuur bezig:
Extreme China heatwave could lead to global chaos and food shortages
Weather historian Herrera: “There’s nothing in world climatic history which is even minimally comparable to what is happening in China. This combines the most extreme intensity with the most extreme length with an incredibly huge area all at the same time”
Ook wat goed nieuws:
De investeringen die we nu zien, hadden volgens Delbeke allang moeten gebeuren. “We spreken hier al 15 à 20 jaar over, dus het inhaalmanoeuvre dat we nu zien is goed nieuws.
Al wordt er tegelijk ook meer steenkool en hout gestookt. Wordt weer leuk op de fiets deze winter. Tijdens 'normale' winters ruiken mijn kleren bij thuiskomst soms naar rook. Deze winter verwacht ik dat men echt alles wat brandbaar is in de kachel zal gooien: geimpregneerd hout, geverfd hout, kolen,...

• Cyberblizzard
  • Niet online
Geen vleesreclame meer in het openbaar: Nederlandse stad Haarlem voert als eerste ter wereld verbod in. Het verbod geldt ook voor vakantievluchten, fossiele brandstoffen en auto’s die rijden op fossiele brandstoffen.
Ik verwacht er geen mirakels van, maar principieel een goede keuze...

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Er valt in ieder geval nog een hoop te winnen. Tijd om privejets (in general) te gaan belasten en vliegen bij goede alternatieven te verbieden.
Maarja zolang dit maatschappelijk nog geen afkeurend ding is, verwacht ik niet snel verandering.

Mbappé en PSG-coach lachen om kritiek op vliegreis: ministers en burgemeester boos - https://nos.nl/l/2443513

• FreeShooter
[...]

Een SUV stoot wel tot 50% meer CO2 uit dan een Clio. Met 20K kilometer per jaar heb je het dan al over een ton extra (!). Gezien we eigenlijk maar 3 ton CO2 per persoon zouden kunnen uitstoten lijkt me dat niet verwaarloosbaar.

• wij
FreeShooter schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:23:
[...]

Een SUV stoot wel tot 50% meer CO2 uit dan een Clio. Met 20K kilometer per jaar heb je het dan al over een ton extra (!). Gezien we eigenlijk maar 3 ton CO2 per persoon zouden kunnen uitstoten lijkt me dat niet verwaarloosbaar.
Nee dat is het ook niet. Ik heb zelf ook geen voorstander van SUVs. Ik bedoel meer dat een Clio ook teveel uitstoot. En het gedrag, de aard van de ritten en allerlei andere factoren ook meespelen. Ondanks dat SUVs misschien onwenselijk zijn, kan je niet zeggen dat een Clio 'goed' is. Ik ben wel tegenstander van SUVs maar dat vind ik geen reden voor Clio bezitters om zich beter te voelen.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Uit een artikel:
Moraal van het verhaal: uiteindelijk zijn de inkomsten belangrijker dan het klimaat. Daarom krijgen we op televisie en in kranten nog steeds massa’s reclame voor terreinwagens, vliegreizen, terrasverwarmers en cruisereizen. Dit is meteen de reden waarom we geen vooruitgang boeken in de strijd tegen de meervoudige milieucrisis. Zolang de economische belangen voorrang krijgen op gezondheid en natuur blijven we koers zetten richting afgrond.

...

En misschien is hier ook een taak voor de overheid weggelegd. Net zoals reclame voor roken verboden is, kan beslist worden om elke vorm van promotie voor fossiele brandstoffen en verbrandingsmotoren uit de publieke ruimte te bannen. Want ondertussen weten we – dankzij de uitstekende informatie van de openbare omroep – dat de schade van fossiele brandstoffen die van het roken vele malen zal overtreffen.

• DevWouter
[...]

@FreeShooter Ik sluit me hier bij aan.
Rond 1990 hebben bedrijven en overheden ontzettend veel tijd en energie gestopt in onze "ecologisch voetafdruk" zodat de verantwoording bij individuele mensen kwam te liggen. Zo was de impact van afval scheiden eigenlijk minimaal tot dat bedrijven er ook toe verplicht waren.

Uiteraard kan je beter een kleinere auto rijden dan een SUV, maar een Tesla heeft ook een behoorlijk impact op de natuur.

De banden leeg laten lopen is leuk om voor je superioriteitsgevoel maar het is aan het eind van de dag vooral inferieur gedrag die niet bijdraagt aan een lange termijn oplossing.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

embrace the suck

Problematiek met de watervoorziening door klimaatverandering: als de gletsjers verdwijnen omdat het te warm is geworden stroomt er geen of veel minder water door de rivieren. Ik denk dat het belangrijk is dat er nu al maatregelen worden verzonnen om de drinkwatervoorziening in de toekomst veilig te stellen, anders komt de dag misschien dat de laatste druppel water uit de kraan komt:

https://www.bbc.com/news/world-europe-62689707

Switzerland's vanishing glaciers threaten Europe's water supply
-
Glaciers are often referred to as the water towers of Europe. They store the winter snow, and release it gently over the summer, providing water for Europe's rivers and crops, and to cool its nuclear power stations.
-
Samuel Nussbaumer of the World Glacier Monitoring Service believes it is a sign of what is to come.

He says current projections suggest that by end of the century the only ice remaining will be high up in the mountains: "Above 3,500m there will still be some ice in 100 years. So, if this ice is gone, there won't be any water any more."

"We have a problem," says Richard. "All over Europe, it's not just up here in the mountains. These glaciers, this water, I don't know how we're going to live without the glaciers."

De basis van het bestaan hier in Europa is in gevaar, als het water wegvalt kun je het als samenleving wel schudden.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:05
Salvatron schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:39:
De basis van het bestaan hier in Europa is in gevaar, als het water wegvalt kun je het als samenleving wel schudden.
Denk dat Europa het sowieso wel kan schudden betreft gletsjerwater. De vraag is hoe realistisch het is om Europa te voorzien van drinkwater van andere bronnen zoals de zee en regenwater.

Er is hier eerder al gezegd dat er in Nederland genoeg regen valt voor onze drinkwatervoorziening. Alleen hoe ga je dit vasthouden.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Salvatron schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:39:
Problematiek met de watervoorziening door klimaatverandering: als de gletsjers verdwijnen omdat het te warm is geworden stroomt er geen of veel minder water door de rivieren. Ik denk dat het belangrijk is dat er nu al maatregelen worden verzonnen om de drinkwatervoorziening in de toekomst veilig te stellen, anders komt de dag misschien dat de laatste druppel water uit de kraan komt:

https://www.bbc.com/news/world-europe-62689707

Switzerland's vanishing glaciers threaten Europe's water supply
-
Glaciers are often referred to as the water towers of Europe. They store the winter snow, and release it gently over the summer, providing water for Europe's rivers and crops, and to cool its nuclear power stations.
-
Samuel Nussbaumer of the World Glacier Monitoring Service believes it is a sign of what is to come.

He says current projections suggest that by end of the century the only ice remaining will be high up in the mountains: "Above 3,500m there will still be some ice in 100 years. So, if this ice is gone, there won't be any water any more."

"We have a problem," says Richard. "All over Europe, it's not just up here in the mountains. These glaciers, this water, I don't know how we're going to live without the glaciers."

In zuidoost Azië is dat probleem nog groter:
Dependence is largest in the Indus basin, where the agricultural areas see little precipitation and therefore rely on other water sources. In the dry season up to 60% of the total irrigation withdrawals originate from mountain snow and glacier melt. The dependence in the floodplains of the Ganges is comparatively lower, but incoming meltwater is still an essential source during the dry season. In particular for a crop like sugarcane.

Bevolkingsdichtheid:

• Flipking94
@FreeShooter ik wist niet dat het verschil in verbruik zoveel hoger ligt tussen een hatchback en suv. Toch wel even om stil bij te staan. Al zeker met de absurde brandstofprijzen tegenwoordig. Ik weet niet hoe het in NL zit, maar in België stevent de economie af naar een implosie..

@Salvatron in Europa leven er 450 miljoen mensen. Watervoorziening leveren lijkt me niet zo'n probeem, ook na het smelten van de gletsjers. We moeten gewoon beter omgaan met ons waterbeheer, dat is nu gewoon ruk (zie enkele pagina's geleden mijn post).
De himalaya, waardoor 25% van de wereldbevolking zoetwater krijgt, zou een catastrofe betekenen moesten alle gletsjers daar wegvallen. Dat betekent direct dat er 2 miljard mensen zonder vers drinkwater komen te zitten... (zoals cyber ook aangeeft met zijn mooie plaatjes :+).

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-03 18:22
mekkieboek schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:19:
[...]

YouTube: YouTube
er is een hele serie video's over het probleem, erg informatief en beangstigend helaas.....

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

embrace the suck

Flipking94 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:00:
@Salvatron in Europa leven er 450 miljoen mensen. Watervoorziening leveren lijkt me niet zo'n probeem, ook na het smelten van de gletsjers. We moeten gewoon beter omgaan met ons waterbeheer, dat is nu gewoon ruk (zie enkele pagina's geleden mijn post).
De himalaya, waardoor 25% van de wereldbevolking zoetwater krijgt, zou een catastrofe betekenen moesten alle gletsjers daar wegvallen. Dat betekent direct dat er 2 miljard mensen zonder vers drinkwater komen te zitten... (zoals cyber ook aangeeft met zijn mooie plaatjes :+).
Zoals ik al zei moeten er maatregelen worden genomen om de drinkwatervoorziening in stand te houden, wat dus betekent dat we beter moeten omgaan met het waterbeheer.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:53
XWB schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:10:
De verwachting is dat vliegverkeer zal blijven groeien en dat er steeds grotere vliegtuigen ingezet zullen worden. Vandaar de nieuwe terminal:

[...]
hoeze "de verwachting"? Dit is toch precies wat er mis gaat met al dit soort dingen. We weten echt wel wat we moeten afbouwen met die ellende van onze vrienden van Schiphol/KLM etc. Maar we verwachten dat dat niet eens lukt en bouwen daardoor zelfs dit soort domme dingen er bij. Wat een verspilling van tijd/geld/energie/materialen en menskracht zeg.

• wij
World on brink of five ‘disastrous’ climate tipping points, study finds

Bron: The Guardian

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-03 09:46
https://www.telegraaf.nl/...massa-opgefikt-plundering

Betaalmuur. maar het onderzoek van een internationaal energie agentschap (weet niet wat hun belang is), toont aan dat hout uit oerbossen/natura 2000 (je weet wel, die waarom wij de stikstof problemen hebben) gekapt worden voor houtpellets
Ik vind het sowieso belachelijk dat houtpellets als milieu neutraal gelden, maar goed. Schijnbaar stemt het europees parlement daar as dinsdag weer over. mooie timing van dit artikel/onderzoek daarmee...

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Uitgebreid artikel afgelopen week in Trouw, over het leven in Bagdad waar de opwarming van de Aarde voor ontwrichting zorgt. Wat quotes.

https://www.trouw.nl/duur...ke-dag-voelbaar~b4e97d83/
Want klimaatverandering treft Irak hard. Het olieland is volgens het Iraakse ministerie van milieu een van de vijf kwetsbaarste landen voor de gevolgen van klimaatverandering en verwoestijning. Dat laatste is een van de oorzaken van de zandstormen, die Irak rond het jaar 2040 naar verwachting zo’n 272 dagen per jaar zullen teisteren. Tot voor kort was dat hooguit een paar keer.

Niet alleen hoe vaak ze komen verandert, ook hoe vroeg in het jaar. Voorheen was dat alleen in de hete zomermaanden van mei tot augustus, als sterke noordwestelijke winden grote hoeveelheden stof naar Irak, Iran, Syrië en de Golfstaten brengen. Nu begint het maanden eerder, en treft grotere gebieden. “Het is miserabel”, zegt Al-Amiry, “we hebben sinds februari al twee of zelfs drie stofstormen per week.”
Was het een decennium geleden nog een uitzondering dat het kwik de 50 graden passeerde, nu gebeurt ook dat vaker, en opnieuw steeds vroeger. Voor Irakezen betekent de combinatie van hitte en stof dat ze meer elektriciteit gebruiken.

En dat terwijl overheidsstroom maar een paar uur per dag beschikbaar is. Daarom heeft Al-Amiry besloten bij de buurtgenerator de klok rond stroom in te kopen. “Dat is duur, want de prijs is weer verhoogd, maar met die hitte kan ik niet anders, want ik ben nu zoveel meer thuis.”

De economie ondervindt ook gevolgen. Enerzijds omdat mensen minder gaan winkelen en dus minder kopen, anderzijds neemt de productiviteit af. Bedrijfsleven en overheidsinstellingen liggen dagenlang stil, evenals het wegtransport en het luchtverkeer.
Ziekenhuizen melden bij iedere storm weer honderden opnames, in de maand mei alleen al 10.000. Onder hen was Salmans vader, terwijl ook zijn dochtertje vaak klaagt over kortademigheid.

Vanwege het stof gebruikt iedereen meer water. Maar de overheid levert dat slechts een paar uur per dag, want er is steeds minder water beschikbaar. In de winter is er te weinig regen gevallen en daardoor zijn stuwmeren en ondergrondse meren onvoldoende bijgevuld.

Daar komt bij dat het waterniveau in de Eufraat en de Tigris, de belangrijkste rivieren van Irak, dramatisch is gedaald door de bouw van dammen in Turkije en Iran. Volgens berichten komt er 80 procent minder water uit Turkije, terwijl de waterstromen uit Iran al enkele zomers stilliggen.
Zo is het Sawameer (in de zuidelijke provincie Muthana) totaal opgedroogd. Voor het eerst in eeuwen is er geen druppel water meer. Het meer, dat bekend stond als de Parel van het Zuiden, heeft geen in- of uitlaat voor water en wordt vermoedelijk gevoed door ondergrondse bronnen. Het niveau daarvan is afhankelijk van de grote rivieren.

De vis in het meer was onder meer voedsel voor migrerende vogels, die nu andere routes moeten zoeken. Milieudeskundigen noemen het Sawameer ‘een casestudy voor klimaatverandering in Irak’, omdat de combinatie van factoren die ze aantroffen ook elders in Irak spelen.
Als ik dit zo lees doet me dat een beetje denken aan de film Interstellar, waar ook veel stofstormen voorkomen. Echter in combinatie met de verzengende hitte, en de pauzes in stroom- en watertoevoer maakt dat het in Irak nog een gradatie extremer is. En dan te bedenken dat dit pas (gemiddeld) 1.1 graad opwarming betreft.

Mij lijkt dat het niet lang meer gaat duren alvorens landen als Irak onleefbaar geacht worden en mensen op drift zullen raken.

• Cyberblizzard
  • Niet online
dawg schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:37:
Uitgebreid artikel afgelopen week in Trouw, over het leven in Bagdad waar de opwarming van de Aarde voor ontwrichting zorgt. Wat quotes.

https://www.trouw.nl/duur...ke-dag-voelbaar~b4e97d83/

[...]

[...]

[...]

[...]

Als ik dit zo lees doet me dat een beetje denken aan de film Interstellar, waar ook veel stofstormen voorkomen. Echter in combinatie met de verzengende hitte, en de pauzes in stroom- en watertoevoer maakt dat het in Irak nog een gradatie extremer is. En dan te bedenken dat dit pas (gemiddeld) 1.1 graad opwarming betreft.

Mij lijkt dat het niet lang meer gaat duren alvorens landen als Irak onleefbaar geacht worden en mensen op drift zullen raken.
Het gaat daar idd nog wat harder dan hier:

Terwijl het hier al harder gaat dan het globale gemiddelde:

• Flipking94
@brothermaynard ik vind de pelletdiscussie gewoon te absurd voor woorden. Kost tegenwoordig ook pakken geld en bovendien zeer slecht voor de gezondheid (schadelijke lucht). Ik snap niet dat mensen dit nog steeds als alternatief gebruiken.

Wat ik ook steeds vaker zie terugkomen is dat bij mensen die aan de rand van een bos leven, ze heel veel hout inslaan voor de toekomstige winter. Zo zijn er verschillende binnen de familie die dat doen.

Iemand die nu geld heeft, investeer in zonnepanelen. Met de hoge prijzen tegenwoordig is de terugverdientijd nu nog sneller.

Trouwens een vraagje: In een artikel over de thuisbatterij op tweakers kon je lezen dat dit nog niet interessant is voor de grote groep gezien de techniek nog in de kinderschoenen staat. Maar door de hoge prijzen van elektriciteit, hoe zit het met de terugverdientijd, maakt het zo'n accu nu een stuk interessanter? @defiant misschien leuk om eens op te nemen als artikel?

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Voor Nl geldt dat je nog gewoon kan salderendus een thuisaccu is letterlijk nutteloos.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Flipking94 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:17:
@brothermaynard ik vind de pelletdiscussie gewoon te absurd voor woorden. Kost tegenwoordig ook pakken geld en bovendien zeer slecht voor de gezondheid (schadelijke lucht). Ik snap niet dat mensen dit nog steeds als alternatief gebruiken.

Wat ik ook steeds vaker zie terugkomen is dat bij mensen die aan de rand van een bos leven, ze heel veel hout inslaan voor de toekomstige winter. Zo zijn er verschillende binnen de familie die dat doen.

Iemand die nu geld heeft, investeer in zonnepanelen. Met de hoge prijzen tegenwoordig is de terugverdientijd nu nog sneller.

Trouwens een vraagje: In een artikel over de thuisbatterij op tweakers kon je lezen dat dit nog niet interessant is voor de grote groep gezien de techniek nog in de kinderschoenen staat. Maar door de hoge prijzen van elektriciteit, hoe zit het met de terugverdientijd, maakt het zo'n accu nu een stuk interessanter? @defiant misschien leuk om eens op te nemen als artikel?
Wellicht off-topic voor hier, maar als we Nederland als uitgangspunt nemen voor een te simpel bierviltjesberekening:

Een betaalbare thuisbatterij (en de enige op Bol.com) van 5kWh kost bijv. € 2.295,-.
Aanname 1: Je hebt geen extra aansluitkosten.
Aanname 2: Je kan hem voor 100% kunnen opladen en elke avond volledig gebruiken.
Aanname 3: stroomprijs (incl. belastingen en al) kost € 0,885 per kWh.

Je zou dan per dag € 4,43 kunnen besparen en met 518 dagen het break-even punt bereikt hebben.

Stel je gaat ook nog het verlies aan salderen van 5 kWh per dag meerekenen, bijv. voor Vattenfall 16,8 eurocent per kWh, dan mag je daar al 640 dagen van maken.

Dat aantal dagen moet je natuurlijk vervolgens nog vermeerderen met dagen waarbij je de accu dan niet volledig gebruikt en/of volledig kunt opladen.

Ik denk dat een thuisbatterij in NL wel uit zou kunnen als investering, maar het zit in eenzelfde fase als de zonnepanelen vroeger.

Disclaimer, ik heb geen idee hoe de kwaliteit is van de thuisbatterij in bovenstaand voorbeeld.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-03 09:31

JustDutch

was ambtenaar :)

drooger schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:21:
[...]

Je zou dan per dag € 4,43 kunnen besparen en met 518 dagen het break-even punt bereikt hebben.
Daar zit de aanname onder dat die 5kwh aan stroom je anders niets oplevert. Echter, zo lang er saldering bestaat, bespaar je 0,00 als je minder teruglevert dan wat je gebruikt. En als je meer teruglevert dan wat je gebruikt, dan moet je het terglevertarief nog van de prijs per kWh afhalen.
En in de winter, daar is je opbrengst van je PV panelen nagenoeg 0. Dus je moet je dagen dat de batterij vol kan komen nooit op 365 zetten. Ga maar eens van de helft van het jaar uit.
Dus stel dat er maar 10 cent tussen het lever en teruglevertarief zit, en je fors meer opbrengst hebt dan je verbruikt, dan is een reele terugverdientijd eerder iets in de richtig van : 4600 dagen (12,6 jaar).

Forza Mucca

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

JustDutch schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:46:
[...]

Daar zit de aanname onder dat die 5kwh aan stroom je anders niets oplevert. Echter, zo lang er saldering bestaat, bespaar je 0,00 als je minder teruglevert dan wat je gebruikt. En als je meer teruglevert dan wat je gebruikt, dan moet je het terglevertarief nog van de prijs per kWh afhalen.
En in de winter, daar is je opbrengst van je PV panelen nagenoeg 0. Dus je moet je dagen dat de batterij vol kan komen nooit op 365 zetten. Ga maar eens van de helft van het jaar uit.
Dus stel dat er maar 10 cent tussen het lever en teruglevertarief zit, en je fors meer opbrengst hebt dan je verbruikt, dan is een reele terugverdientijd eerder iets in de richtig van : 4600 dagen (12,6 jaar).
offtopic:
Je bedoelt de zaken die ik letterlijk in de zinnen daaronder benoem? :P

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:39
Wat betreft de thuisbatterij.
Ik had berekend dat een 11kwh van 6k eur (levering+ installatie) gewoonweg 10 jaar duurt alvorens ik die terug heb verdiend.
Dat vond ik teveel met inachtneming van de levensduur (/garantie) en dat ik verwacht dat de ontwikkeling van de batterijen de komende jaren nog wel voor een verbetering en prijsdaling zal zorgen.
Daarom alleen zonnepanelen genomen. Die zou ik incl. subsidie (Belgie) in 4-5 jaar hebben terugverdiend.

*knip* dit is een wetenschaptopic, filosofie over het belang van de mensheid is offtopic.

[Voor 21% gewijzigd door defiant op 09-09-2022 23:38]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
dawg schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:37:
"Daar komt bij dat het waterniveau in de Eufraat en de Tigris, de belangrijkste rivieren van Irak, dramatisch is gedaald door de bouw van dammen in Turkije en Iran. Volgens berichten komt er 80 procent minder water uit Turkije, terwijl de waterstromen uit Iran al enkele zomers stilliggen."
Hier gaan nog oorlogen over gevoerd worden. Een tijd terug ook een video van gezien hoe dit loopt bij meerdere landen. De landen verder van de bron krijgen minder water en het water wat ze nog krijgen is vervuild. Wanneer de landen dichter bij de bron al het water zelf nodig hebben, dan knijpen ze de landen verder van de bron gewoon compleet af. Die landen hebben dan niets meer en moeten het maar uitzoeken. Met langdurige droogte gaat het een keer goed fout als het ene land het andere land afknijpt.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:33

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:De rendabiliteit van energievoorzieningen voor consumenten is wel erg offtopic, daar hebben we legio andere topics voor (zie topic warning bijv.) en ook zelf een geheel eigen forum: Duurzame energie en installaties

Graag weer on-topic over klimaatwetenschap.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Watercrisis Nederland in de toekomst, nou ja eigenlijk nu al, heerlijk.
Het land van water, en er wordt al aangeraden zeewater om te gaan zetten in zoet drinkwater.

Radicale omslag nodig om droogte Noord-Brabant aan te pakken’
De commissie adviseert daarom een ‘radicale omslag’ in het waterbeheer. Landbouw, bedrijven en burgers moeten fors minder grondwater verbruiken. Boeren moeten vaker water hergebruiken en drinkwaterbedrijven zullen sommige putten moeten sluiten om verdere verdroging van de grond te voorkomen. In plaats daarvan zouden ze met speciale zuiveringstechnieken zeewater drinkbaar kunnen maken. Ook een prijsprikkel in de vorm van een prijsverhoging van leidingwater voor grootverbruikers kan helpen om het waterverbruik flink terug te dringen.
Ondanks dat we watermanagement hoog hebben staan. Geloof ik er in het huidige politiek en maatschappelijke klimaat niets van, dat er iets gaat veranderen.
In plaats van een tax verwacht ik eerder een subsidie omdat grootverbruikers het toch wel erg zwaar hebben. En zo belangrijk zijn voor de Nederlandse economie.
Infiltratiegebieden
Om het waterpeil tegen 2040 weer op een goed niveau te krijgen moet er 100 kubieke meter per jaar minder water uit de grond worden gehaald. Daarnaast is het nodig dat er jaarlijks 100 tot 150 kuub water extra in de grond terecht komt. Dat kan bijvoorbeeld door de aanleg van speciale infiltratiegebieden.

Als er niks gebeurt, komt de drinkwatervoorziening en de bewatering van landbouwgrond in de knel, waarschuwt de commissie. Ook dreigen natuurgebieden te verdrogen, met grote gevolgen voor het landschap en de biodiversiteit. Omdat de droogte een terugkerend fenomeen is en het waterpeil sneller daalt, moet er snel worden ingegrepen. ‘Ondernemen we nu geen actie, dan wordt de opgave, met alle risico’s van dien, alleen maar groter.’
Ik word een beetje cynisch. Wie verwacht er actie? Misschien dat ze die infiltratie gebieden aangelegd weten te krijgen. Maar verder verwacht ik weinig.

Iemand die mijn cynisme een beetje weet te temperen?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Om het waterpeil tegen 2040 weer op een goed niveau te krijgen moet er 100 kubieke meter per jaar minder water uit de grond worden gehaald. Daarnaast is het nodig dat er jaarlijks 100 tot 150 kuub water extra in de grond terecht komt.
Zijn hier zes of negen nullen vergeten?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:51:
[...]

Zijn hier zes of negen nullen vergeten?
Zes

[Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 16-09-2022 08:57]

• Cyberblizzard
  • Niet online
Weer een goeie tweet van Peter Dynes, je kan idd stellen dat we te veel grondstoffen en energie gebruiken.

Ik maak me geen illusies dat er na deze energiecrisis veel zal veranderen, tijdens de pandemie dachten we dat ook, terwijl er nu weer even veel gereden en gevlogen wordt dan voor de pandemie.

Een circulaire economie is ook niet zo gemakkelijk als het lijkt, het kost veel energie en er is altijd verlies.

[Voor 18% gewijzigd door Cyberblizzard op 26-09-2022 11:15]

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:14
sugarlevi01 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:25:
Watercrisis Nederland in de toekomst, nou ja eigenlijk nu al, heerlijk.
Het land van water, en er wordt al aangeraden zeewater om te gaan zetten in zoet drinkwater.

Radicale omslag nodig om droogte Noord-Brabant aan te pakken’

[...]

Ondanks dat we watermanagement hoog hebben staan. Geloof ik er in het huidige politiek en maatschappelijke klimaat niets van, dat er iets gaat veranderen.
In plaats van een tax verwacht ik eerder een subsidie omdat grootverbruikers het toch wel erg zwaar hebben. En zo belangrijk zijn voor de Nederlandse economie.

[...]

Ik word een beetje cynisch. Wie verwacht er actie? Misschien dat ze die infiltratie gebieden aangelegd weten te krijgen. Maar verder verwacht ik weinig.

Iemand die mijn cynisme een beetje weet te temperen?

Arme grootverbruikers, ze hebben het al zo zwaar ;(

Alleen een kwaliteitspost begint met: "Let wel", "In mijn optiek", of "Je vergeet dat...". Jíj bent die kwaliteitsposter! || De Echte Hardcore Tweaker kijkt niet op Tweakers, maar verwijst naar Linus Tech Tips.

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Inmiddels hebben de drinkwaterwaterbedrijven een waarschuwing de wereld ingestuurd.

https://www.nrc.nl/nieuws...rinkwater-dreigt-a4143156
„Het watersysteem loopt tegen zijn grenzen aan door droogte, verzilting en een toenemende watervraag door een groeiende bevolking en economie. De beschikbaarheid van water voor de drinkwatervoorziening staat onder druk. Daarnaast verslechtert de kwaliteit van de drinkwaterbronnen door vervuiling van landbouw, industrie en huishoudens. Toekomstige generaties dreigen te worden opgezadeld met een minder zekere levering van betrouwbaar drinkwater.”
https://www.vewin.nl/Site...der_embargo_def%20WEB.pdf

https://www.trouw.nl/duur...moeten-verkopen~b073298f/

Natuur in de verdringing.
Natuurmonumenten ‘kijkt kritisch mee’ met de beoogde uitbreiding van waterwinning. “De natuur kampt al met droogte, het onttrekken van water uit de bodem kan dat probleem verergeren. Voor zulke nadelige effecten willen we waken.”
Daarnaast ook concurrentie met aardwarmte.
Wat er ook nog speelt: ondergrondse concurrentie van aardwarmtebedrijven. Die willen warm water uit de diepe bodem oppompen om huizen gasloos te gaan verwarmen. Vewin wil dat die aardwarmtebedrijven uit de buurt blijven van drinkwaterreserves, om de toekomstige winning van drinkwater te garanderen. Die claim op de bodem ligt gevoelig. Het Rijk wil aardwarmte (ook bekend als geothermie) een belangrijke rol geven, om Nederland van het gas af te krijgen. Dat is nodig voor de energietransitie.
Wens voor zuiniger gebruik van het huidige drinkwater.
“Het liefst willen wij andere watersystemen in nieuwbouw, met wc’s die spoelen met afvalwater in plaats van drinkwater.” Ook milieubewust douchen en afwassen, en het gebruik van zuinige pompinstallaties door bedrijven staat nog steeds op de wensenlijst van Vewin.
En meer (financiele) ruimte voor innovatie. (*klein alarmbelletje bij 'de mogelijkheid winst te maken', investeringen klinken wel leuk natuurlijk, maar met de lessen die we geleerd hebben in de afgelopen decennia, wel iets om waakzaam over te zijn)
Ook pleit Vewin voor een verruiming van de mogelijkheid winst te maken en te investeren in uitbreiding van de productiecapaciteit, zuivering, distributie en ook innovaties. Die ruimte is nu wettelijk beperkt.
@Vrijdag Nou ja, dat soort dingen dus ook nog. Tweakers had er vorig jaar nog een artikel over zag ik.
review: Is het koelen van datacenters met water echt een probleem?

• Cyberblizzard
  • Niet online
sugarlevi01 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:07:
Inmiddels hebben de drinkwaterwaterbedrijven een waarschuwing de wereld ingestuurd.

https://www.nrc.nl/nieuws...rinkwater-dreigt-a4143156

[...]

https://www.vewin.nl/Site...der_embargo_def%20WEB.pdf

[Afbeelding]

https://www.trouw.nl/duur...moeten-verkopen~b073298f/

Natuur in de verdringing.

[...]

Daarnaast ook concurrentie met aardwarmte.

[...]

Wens voor zuiniger gebruik van het huidige drinkwater.

[...]

En meer (financiele) ruimte voor innovatie. (*klein alarmbelletje bij 'de mogelijkheid winst te maken', investeringen klinken wel leuk natuurlijk, maar met de lessen die we geleerd hebben in de afgelopen decennia, wel iets om waakzaam over te zijn)

[...]

@Vrijdag Nou ja, dat soort dingen dus ook nog. Tweakers had er vorig jaar nog een artikel over zag ik.
review: Is het koelen van datacenters met water echt een probleem?
België, en vooral Vlaanderen, is nog een stuk erger. Het is het noordelijkste bruine stuk, muv een gebied rond Moskou.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Volgende week 30 graden in Frankrijk?
De warme nazomer houdt aan. In Frankrijk worden er komende week temperaturen boven de dertig graden verwacht. Ook bij ons wordt het weer zomer. ‘Zelfs de nachten zijn warmer dan de dagen normaal zouden moeten zijn’, zegt weervrouw Jill Peeters.

Het wordt warm in Frankrijk. En dat is – opnieuw – niet normaal, tweette klimaatwetenschapper Jean-Pascal van Ypersele zondagochtend. Franse weerkaarten voorspellen dat het volgende week, tussen donderdag en zaterdag, op verschillende punten in het zuiden van het land rond de 30 graden wordt. De warme nazomer houdt bovendien zeven tot tien dagen aan. ‘Gemiddeld over het hele land is het 6 tot 6,5 graden warmer. Het meest zorgwekkende is hoelang dit duurt’, schrijft de Franse weervoorspeller Fabien Delacour.
Het ritme van weersystemen is zoek:
Toen Peeters twintig jaar geleden haar doctoraat schreef over weersystemen, hadden die nog een ritme van tien dagen. ‘Dat betekent dat het weer toen om de tien dagen veranderde: van grijs, rustig weer naar wisselvallig naar stormachtig. Dat ritme is weg’, aldus Peeters. ‘Dat is de handtekening van klimaatverandering.’
Wat betekent dat voor de seizoenen?
‘We hebben bijna geen seizoenen meer’, kaart ook Verbelen aan. ‘De voorbije zomer was geen zomer, maar één lange hittegolf. We hebben amper nog echte winters. Het feit dat ze niet meer kunnen vertrouwen op het wisselen van de seizoenen, maakt dat heel wat dieren van slag raken. Daardoor zijn we in Vlaanderen qua fauna en flora almaar meer aan het evolueren naar een mediterrane leefomgeving.’

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

embrace the suck

Het lijkt tegenwoordig inderdaad eerder op een regenseizoen dan nog echt herfst en winter.

• Cyberblizzard
  • Niet online
De klimaatmars van gisteren in Brussel was een succes, maar ik stel me toch ook vragen bij de acties waarbij schilderijen (achter glas) beklad worden, men kan beter acties voeren bij bvb. tankstations. Vandaag is het wassen beeld van Koning Charles beklad, terwijl hij al lang een uitgesproken klimaatactivist is - waarschijnlijk wel een met een heel hoge voetafdruk.

Na Europa en China is nu ook de VS aan de beurt ivm grote rivierdroogte, is hier wat onderbelicht:
https://edition.cnn.com/2...rought-climate/index.html

[Voor 18% gewijzigd door Cyberblizzard op 24-10-2022 15:16]

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Op zich is het logisch dat gemeenten middelen krijgen om mensen te dwingen te stoppen met het gebruik van aardgas. Maar waar het om draait is vooral ook de mogelijkheid bieden om de transitie te maken:

https://www.binnenlandsbe...-toch-echt-van-het-gas-af

Nu komt het wetsvoorstel over alsof mensen voor de lol aardgas willen blijven afnemen.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Met wat nu op tafel ligt gaan we naar 2,5 graden opwarming, en mijn gevoel zegt dat we nog een stuk hoger zullen landen.

Methaan stijgt aan recordtempo (artikel)

Nog geen afvlakking in de stijging van CO2-uitstoot:

• Flipking94
@Cyberblizzard om even terug te komen op waterschaarste in België, meer bepaald Vlaanderen (weet niet hoe de situatie in NL is).

Heb je de reportage van Pano hierover gezien? Blijkbaar zijn er zeer veel illegaal geboorde drinkwaterputten, wat een grote oorzaak is van de waterschaarste in BE.

Gisteren heb ik een lezing gevolgd over het stikstofplan van het Provinciaal Natuurcentrum. Daar komen de pijnpunten van de stikstofdeal nog eens sterk naar boven: Zoals het er nu naar uit ziet, wordt er pas tegen 2045 gekeken naar een net-zero uitstoot van stikstof en ammoniak. Dus op dit moment mogen heel wat (landbouw)bedrijven gewoon verder uitstoten. Of ze krijgen opnieuw subsidies als er wordt aangetoont dat ze hun stikstof beperken de eerste twee jaren na de deal.

Wat me ook erg opviel, is dat het stikstofplan van de overheid is gebaseerd op de stikstofuitstoot die nefast zijn voor de omliggende natuur. Er wordt dus geen rekening gehouden met grote of kleine bedrijven, wel de ligging van het bedrijf. Zo zie je dat, in West-Vlaanderen (dé veestapel van Vlaanderen) er vrij weinig landbouwbedrijven maatregelen moeten nemen omdat ze weinig gevolgen hebben voor de omliggende natuur. Ik kan dit zelf gewoon niet begrijpen, gezien de stikstofuitstoot daar veel meer is dan bvb in Limburg. In Limburg zijn de maatregelen veel strenger wegens veel meer omliggende natuurgebieden die in het gevaar komen. Ik vind zelf dat ze gewoon de stikstofuitstoot globaal fors moeten verminderen. Niet alleen de kwetsbare gebieden.

Dit is verontrustend, gezien de EU na 2030 met nieuwe, verstrengde maatregelen zal komen betreffende uitstoot. De kans is dus reëel dat er heel wat boeren die nu een zware investering doen, misschien niet aan de vereisten voldoen als de EU hun waarden verscherpen, wat ongetwijfeld zal gebeuren.

Blijkbaar zijn de maatregelen die de Nederlandse overheid heeft genomen obv stikstof niet in lijn (negatiever) dan uit studies eerst werd gedacht, waardoor de maatregelen bij onze noorderburen al verscherpt dienen te worden om aan de eisen van de EU te voldoen...

Het stikstofplan is een plan in de goede richting, maar als je het mij vraagt zitten er nog heel wat gaten in het beleid en de concrete uitvoer van dit plan.

[Voor 56% gewijzigd door Flipking94 op 26-10-2022 19:48]

• dawg
  • Niet online
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we heel dicht bij een kantelpunt zitten, zo niet reeds gepasseerd zijn.

• mekkieboek
Ben wel benieuwd of ze die stijging kunnen linken aan een of meer bronnen. In het nieuws werd gemeld dat dat niet duidelijk was. Maar als ik me niet vergis zijn er satelieten die monitoren op dit soort emissies.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:06
Hoeveel jaren na Kyoto of Parijs zijn we nu? En nog steeds geen afname van de CO2 uitstoot. Goed bezig man! -O-

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Cyberblizzard
  • Niet online
Springen gesprekken over het weer bij jullie ook steeds vaker over naar het klimaat?

Enkele quotes, want betaalartikel:
Een praatje over het weer, dat kan niet meer

Ooit was het weer het veilige gespreksonderwerp bij uitstek, nu komen we woorden tekort voor ons ongemak.

Een paar weken eerder was een kapster tegen mij beginnen te jubelen over hoe heerlijk het toch allemaal was, die lange warme zomer. ‘Aan de ene kant is dat natuurlijk zo’, begon ik. Haar gezichtsuitdrukking maakte ondubbelzinnig duidelijk dat ik beter niet over die andere kant kon beginnen. Althans niet zolang ik vastgebonden zat in een schort en zij triomfantelijk met haar blinkende schaar in de lucht knipte.

In babbeltjes over het weer tochtte ineens de behoedzaamheid binnen die ik herkende van onderwerpen als de coronamaatregelen en Zwarte Piet.

Ach, het weer … Dat laatste beschutte hoekje in de storm van potentieel splijtende gespreksstof. Omdat het weer altijd een entiteit was waar wij geen greintje macht over hadden, was het bij uitstek veilig en apolitiek. Het behoorde tot de afdeling goden en noodlot. Inmiddels moet je het eerder scharen onder een categorie als ‘beurskoers’: ook grillig, ook onvoorspelbaar, maar op een of andere manier – waarover dus verhitte discussie mogelijk is – verbonden aan ons eigen collectieve gedrag.

Voorheen was de weerman de brenger van goede of slechte tijding, maar nooit van onze eigen goede of slechte inborst. Maar als we de invloed van onze eigen activiteiten erkennen op weerextremen, dan ontkom je niet aan zo’n morele dimensie. Het zal steeds lastiger worden om het weerbericht te blijven zien als luchtig dessertje na het grote wereldnieuws.
Inderdaad, van het meest onschuldige apolitieke gesprekje ooit, kan een weerpraatje vandaag zomaar overslaan naar één van de meest gevoelige onderwerpen ooit die onze gehele levensstijl in vraag stelt.

Ik gebruik weerpraatjes steeds vaker om te sensibiliseren over het klimaat :)

• dawg
  • Niet online
mekkieboek schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:28:
[...]

Ben wel benieuwd of ze die stijging kunnen linken aan een of meer bronnen. In het nieuws werd gemeld dat dat niet duidelijk was. Maar als ik me niet vergis zijn er satelieten die monitoren op dit soort emissies.
Ik las dat wetenschappers hier nog geen antwoord op hebben.

Het enige wat ik kan bedenken is het ontdooien van permafrost.

• Cyberblizzard
  • Niet online
Alleen met razendsnelle, ongekende veranderingen van de energievoorziening, de industrie, de voedingssector, het transport, de bouw en de financiële sector zijn de klimaatdoelen van Parijs nog te halen, stelt het UNEP onomwonden. “We hebben onze kans gehad om geleidelijke veranderingen aan te brengen. Maar die tijd is nu voorbij”, aldus Andersen. “Alleen diepgaande transformatie van onze economie en samenleving kan ons nog redden van steeds grotere klimaatrampen.”
Om een voorbeeldje te geven over hoe bereid de mens is om bvb. zijn eetpatroon wat aan te passen, moet je de reacties onder deze tweet eens lezen: https://twitter.com/vrtnws/status/1585314946191073281

Dat gaat nog niet eens over een vleestaks of zo, maar gewoon over een kookboek...

[Voor 4% gewijzigd door Cyberblizzard op 27-10-2022 19:18]

• T-MOB
  • Laatst online: 25-03 16:18

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Cyberblizzard schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:00:
[...]
Om een voorbeeldje te geven over hoe bereid de mens is om bvb. zijn eetpatroon wat aan te passen, moet je de reacties onder deze tweet eens lezen: https://twitter.com/vrtnws/status/1585314946191073281

Dat gaat nog niet eens over een vleestaks of zo, maar gewoon over een kookboek...
De eerste reactie is "Onozelaars" ... daar kan ik de ironie wel van waarderen.

Maar verder is Twitter niet echt de maatstaf der mensheid natuurlijk. Er zijn een hoop mensen (en bedrijven) bezig om vleesconsumptie te verminderen. Had je een paar jaar geleden nog rechtzaken omdat de vegetarische kipstuckjes verwarrend zouden zijn. Nu heeft een provinciaals bedrijf als Johma gewoon Plantaardige kip-samba salade in de schappen.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• mekkieboek
dawg schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:16:
[...]

Ik las dat wetenschappers hier nog geen antwoord op hebben.

Het enige wat ik kan bedenken is het ontdooien van permafrost.
Dat is er een, mijnbouw in Rusland is er een: https://www.theguardian.c...e-largest-ever-discovered

Toevallig heeft Nasa enkele dagen geleden eea. gerapporteerd over super emitters van methaan:
https://climate.nasa.gov/...-new-earth-space-mission/

Het is zonde, enerzijds omdat methaan een veel sterkere greenhouse bijdrage heeft dan CO², anderzijds omdat je het kunt verbranden dan heb je iig nog de energie ervan, al komt daar natuurlijk weer CO² bij vrij.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

embrace the suck

Cyberblizzard schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:00:
[...]

waar halen ze het vandaan dat we op dit moment naar 2,4-2,6 graden stijging toegaan? Zijn dat niet gewoon de beloftes die gedaan zijn door regeringen en die nog in de praktijk moeten worden gebracht? Beetje vreemd om dan te zeggen dat we naar de 2,4-2,6 graden stijging toe aan het gaan zijn. Bovendien: we weten hoe het gaat met beloftes: daar komt vaak weinig van terecht.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

crisp

Devver

Pixelated

Salvatron schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:20:
[...]

waar halen ze het vandaan dat we op dit momen naar 2,4-2,6 graden stijging toegaan? Zijn dat niet gewoon de beloftes die gedaan zijn door regeringen en die nog in de praktijk moeten worden gebracht? Beetje vreemd om dan te zeggen dat we naar de 2,4-2,6 graden stijging toe aan het gaan zijn. Bovendien: we weten hoe het gaat met beloftes: daar komt vaak weinig van terecht.
Dat is volgens mij inderdaad op basis van de beloften en toezeggingen mbt uitstootreductie die gedaan zijn door de verschillende landen, maar die bijna allemaal nog gerealiseerd moeten worden. Als je vervolgens kijkt naar de trendlijnen van de afgelopen jaren dan zie je nog geen enkele verandering in de goede richting, integendeel..

Intentionally left blank

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

embrace the suck

crisp schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:01:
[...]

Dat is volgens mij inderdaad op basis van de beloften en toezeggingen mbt uitstootreductie die gedaan zijn door de verschillende landen, maar die bijna allemaal nog gerealiseerd moeten worden. Als je vervolgens kijkt naar de trendlijnen van de afgelopen jaren dan zie je nog geen enkele verandering in de goede richting, integendeel..
Ze zeggen het verkeerd in die nieuwsberichten zoals van demorgen.be, in het originele persbericht van UNEP staat het wel goed:

Policies currently in place point to a 2.8°C temperature rise by the end of the century. Implementation of the current pledges will only reduce this to a 2.4-2.6°C temperature rise by the end of the century, for conditional and unconditional pledges respectively.

https://www.unep.org/resources/emissions-gap-report-2022

Gewoon beloftes dus die nog moeten worden waargemaakt.

Overigens is een 2.8 celsius stijging met huidig beleid politiek gezien ook niet slecht aangezien we vroeger op weg waren naar de 4-6 graden celsius, dus er lijkt al een flinke verbetering te zijn ook al is het nog niet genoeg.

• Cyberblizzard
  • Niet online
crisp schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:01:
[...]

Inderdaad, als er een buitenaardse beschaving is die onze atmosfeer kan analyseren, dan zouden ze tot de conclusie komen dat we nog steeds niets in de gaten hebben of er nog steeds niets aan doen. Een verre beschaving zal dat pas over honderden of duizenden jaren zien (of nog later), dan kunnen ze speculeren dat we op het moment van de waarneming onszelf al uitgeroeid hebben.

De verkoop van verbrandingsmotoren wordt in de EU nu officieel verboden vanaf 2035, behalve voor wie al een vervuilende levensstijl heeft, die krijgen een uitzondering.

Morgen wordt het hier in BE tot 24 graden, bijna Allerheiligen...

Kunstsneeuw in de bergen wordt ook steeds controversiëler:
‘Dit project illustreert hoe slecht de berggebieden zijn aangepast aan de klimaatverandering’, vinden de tegenstanders, die het niet pikken dat ‘steeds meer waterbronnen worden aangeboord en uitzonderlijke moerasgebieden, fauna en flora worden opgeofferd om toch maar te kunnen blijven skiën.’

‘De energievoorziening staat onder druk en ondertussen laten we sneeuwkanonnen en skiliften volop draaien om enkelingen te plezieren. Daarnaast staan er duizenden bedden het grootste deel van het jaar leeg, terwijl de plaatselijke bevolking de stijgende woningprijzen niet meer aankunnen.’

‘Skiërs eisen steeds meer luxe, met zwembaden en sauna’s in het resort en sneeuwkanonnen op de piste. Dat creëert concurrentie onder skioorden, ten koste van het milieu’, zegt Valérie Paumier van protestgroep Résilience Montagne.
Maar goed, als het hier niet meer kan/mag kunnen we nog altijd het vliegtuig naar de woestijn nemen om te skiën :P
Salvatron schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 02:00:
[...]

Overigens is een 2.8 celsius stijging met huidig beleid politiek gezien ook niet slecht aangezien we vroeger op weg waren naar de 4-6 graden celsius, dus er lijkt al een flinke verbetering te zijn ook al is het nog niet genoeg.
feedback loops: "hold my beer"

[Voor 6% gewijzigd door Cyberblizzard op 28-10-2022 08:50]

• edie
Salvatron schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 02:00:
[...]

Ze zeggen het verkeerd in die nieuwsberichten zoals van demorgen.be, in het originele persbericht van UNEP staat het wel goed:

Policies currently in place point to a 2.8°C temperature rise by the end of the century. Implementation of the current pledges will only reduce this to a 2.4-2.6°C temperature rise by the end of the century, for conditional and unconditional pledges respectively.

https://www.unep.org/resources/emissions-gap-report-2022

Gewoon beloftes dus die nog moeten worden waargemaakt.

We zijn alleen maar op weg naar de 2.6 C als de beloftes worden uitgevoerd. Ik zie dat niet gebeuren (want 'duh ekonomi').

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Cyberblizzard
  • Niet online
edie schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:52:
[...]

We zijn alleen maar op weg naar de 2.6 C als de beloftes worden uitgevoerd. Ik zie dat niet gebeuren (want 'duh ekonomi').
Inderdaad, en zelfs als beloftes in een wet verankerd zijn, en het doet de mensen wat pijn (want we hebben te lang gewacht met de transitie) dan komt er wel weer een populist aan de macht die de helft van de maatregelen terugdraait (Trump 2024?). Zelfs onder Biden stijgt de ontginning van fossiele brandstoffen nog.

[Voor 15% gewijzigd door Cyberblizzard op 28-10-2022 09:01]

• edie
Probleem is naar mijn idee ook dat de politiek geen zaken wil afdwingen. Vanwege 'het vestigingsklimaat'/'de concurrentiepositie'/'werkgelegenheid'/(aangenomen steekpenningen of omkopingen)/etc. En natuurlijk hun eigen politieke toekomst.

Maar zonder drastisch ingrijpen is er over 20 jaren geen maatschappij, politiek systeem, of land meer om je druk over te maken.

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-03 09:51
Dit is een bekend plaatje, maar hoe duiden jullie deze grote temperatuursverschillen tijdens de geschiedenis van de aarde.

Zonder dat de mens er invloed op had bestonden er al temperatuursverschillen van 20 graden.

Wat is de kans dat de opwarming (of afkoeling) een ''normale'' ontwikkeling is binnen de aarde/universum/etc of dat de mens er significant aan bijdraagt?

Bron: https://scitechdaily.com/...rrent-changes-in-context/

[Voor 12% gewijzigd door Silent Thunder op 28-10-2022 11:10]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:41

Roozzz

Plus ultra

Silent Thunder schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:09:
[...]
Wat is de kans dat de opwarming (of afkoeling) een ''normale'' ontwikkeling is binnen de aarde/universum/etc of dat de mens er significant aan bijdraagt?

[Afbeelding]

Kleiner dan 1 in een miljoen.
They said confidence that human activities were raising the heat at the Earth’s surface had reached a “five-sigma” level, a statistical gauge meaning there is only a one-in-a-million chance that the signal would appear if there was no warming.
(bron).

[Voor 10% gewijzigd door Roozzz op 28-10-2022 11:16]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat denk je zelf? Wat zou een argument zijn dat het een 'normale ontwikkeling' is? Wat zou het een argument zijn dat de mens er toch significant aan bijdraagt?

Misschien bedoel je het goed, maar de wijze waarop je deze vraag neerschrijft, zonder eigen analyse en met een 'willekeurige' figuur is een methodiek die veel gebruikt wordt door mensen die nog altijd bezig zijn met een narratief te formuleren waarom antropogene globale opwarming van de aarde niet bestaat.

Ik geef je een hint richting het wetenschappelijk antwoord op je vraag
spoiler:
Reken eens de gemiddelde temperatuursverandering per jaar uit voor elk van de perioden

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dit is een bekend plaatje, maar hoe duiden jullie deze grote temperatuursverschillen tijdens de geschiedenis van de aarde.

Zonder dat de mens er invloed op had bestonden er al temperatuursverschillen van 20 graden.
Yep, maar een verandering van temperatuur duurde in het verleden duizenden jaren waardoor het leven genoeg tijd had om aan te passen.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

offtopic:
Ik zou het eerder omdraaien, begin met nadenken hoe het kan dat dit géén significante invloed op het klimaat kan hebben:

Three-quarters of the land-based environment and about 66% of the marine environment have been significantly altered by human actions. On average these trends have been less severe or avoided in areas held or managed by Indigenous Peoples and Local Communities.

Het is toch enigszins absurdistisch om te denken dat we de mensheid overal tegen komen, er globale ontbossing en landschapsverandering is (geweest) en we 24/7 vanalles opgraven en/of verbranden, zonder dat dit significante invloed zou kunnen hebben.

• SjoerdV nl
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

SjoerdV nl

Be the change.

[Afbeelding]

In dat licht is het toch best een prestatie van ons mensen dat we met RCP8.5 450 jaar nodig hebben om de totale afkoeling waar "het klimaat" 45 miljoen jaar voor nodig gehad heeft ongedaan te maken.

Oftewel, als je de schaal gelijk trekt gaat de projectie van de tegenwoordige tijd met een verticale streep omhoog...

Hyundai Ioniq Premium EV '17 kopen?

• Cyberblizzard
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

Yep, maar een verandering van temperatuur duurde in het verleden duizenden jaren waardoor het leven genoeg tijd had om aan te passen.
Ook snelle natuurlijke veranderingen (bvb. meteoriet 65 miljoen jaar geleden) zijn nefast voor ecosystemen en de mensheid. We hebben allemaal baat bij stabiliteit, zoals we na de laatste ijstijd gehad hebben. Kijk maar hoe een lokale oorlog de globale voedselvoorziening verstoort, net zoals lokale misoogsten dat doen. Hoe labieler het klimaat, hoe meer misoogsten en migratie, wat samenlevingen kan ontwrichten.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

edie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:54:
Hoeveel jaren na Kyoto of Parijs zijn we nu? En nog steeds geen afname van de CO2 uitstoot. Goed bezig man! -O-
Er gaan ook niks veranderen zo lang als de "kapitalistische vrije markt" dit probleem maar moet oplossen.
Die is immers grotendeels verantwoordelijk voor het probleem...

Dit probleem had echt wel de afgelopen veertig jaar opgelost kunnen worden als er niet gekozen was voor collectief de koppen in het zand steken en meer olie oppompen...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:44
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:44:
[...]

Er gaan ook niks veranderen zo lang als de "kapitalistische vrije markt" dit probleem maar moet oplossen.
Die is immers grotendeels verantwoordelijk voor het probleem...

Dit probleem had echt wel de afgelopen veertig jaar opgelost kunnen worden als er niet gekozen was voor collectief de koppen in het zand steken en meer olie oppompen...
En toch hebben we kapitalisme nodig om een groot gedeelte van onze welvaart te behouden. Kapitalisme excelleert in het efficient omzetten van resources naar klantbehoefte (iig veel efficienter dan de alternatieven). Wat je moet doen is vanuit een regierol de resourceconsumptie beperken. Kapitalisme zal dan vanzelf richting verdienstelijking toegaan.

We komen in een wereld waar resource-schaarste heerst en die moeten we zo efficient mogelijk benutten. Dus in plaats van iedereen een eigen auto naar deelautos die je huurt.

Voor het hergebruik van resources gaan we richting business ecosysteem design (en dat is ook nodig om de waardevernietiging (alhoewel, technisch bestaat dat niet, maar dat is een term die nu gebruikt wordt voor de externaliteiten) goed in kaart te brengen. De shell-ruling dwingt eigelijk af dat je ee necosysteem benadering moet gaan gebruiken.

Deze ontwikkelingen worden al door de markt opgemakt, grote jongens (big 4) zijn hier al vol mee bezig. Die ontwikkelen al methoden en technieken hiervoor (ik ben bezig met een consortium bij elkaar te krijgen op dit onderwerp). Die grote jongens zijn op punten al verder dan we in de wetenschap zien....Die bal rolt wel. Mogelijk nog niet snel genoeg.

Er zal gewoon meer regievoering moeten komen vanuit de overheid, maar onder deze regievoering kan je prima nog marktdenken gebruiken. Beetje vergelijkbaar met de monopoliewetten die we hebben.

• dawg
  • Niet online
Ik zie niet in hoe een systeem welke verantwoordelijk is voor de zeer nijpende situatie waar we in zitten de enige oplossing kan bieden.

Een kat kun je ook niet op het spek binden.

Daarnaast zijn we mensen, niet rationele wezens die niet zo sterk in de schoenen staan. Anders was het nooit zover gekomen.

Ik ben ervan overtuigd dat kapitalisme de weg is waar we op rijden die naar de afgrond leidt.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03 14:10

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Adlermann schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:22:
En toch hebben we kapitalisme nodig om een groot gedeelte van onze welvaart te behouden.
Welke welvaart? Dat families ver uit elkaar wonen en daarom auto 'moeten' rijden? Dat mensen ver van hun werk wonen en daarom 'moeten' rijden? Dat mensen doordat ze de godganse dag op hun gat zitten naar de sportschool 'moeten' rijden? Dat nergens meer natuur is, waardoor we er in het weekend naartoe 'moeten' rijden? Dat we doldraaien op het werk en dus naar verre bestemmingen 'moeten' vliegen om tot 'rust' te komen?
Volgens mij hebben we nu al meer welvaart dan goed voor ons is.

Gras groeit niet door eraan te trekken.

Pagina: 1 ... 39 ... 45 Laatste

Let op:
Kijk voor het beleid in dit topic s.v.p. hier:
Klimaat: wetenschap en achtergronden

Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de stikstofproblematiek is er: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Voor energievoorziening is er: Energie - crisis & actualiteit
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor de ecologische crisis is er: De ecologische crisis: achtergronden en actualiteit
Voor de discussie over veganisme is er: Het grote veganisme topic deel 2
Voor overbevolking is er: Terugdringen van de wereldpopulatie
Voor mobiliteit en klimaat is er: Klimaat en de toekomst van mobiliteit

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee