En toch ben je weer te stellig. Sommige van die zaken hoeven geen probleem te zijn, mits het binnen je budget past. Je kan prima vlees eten en nog onder de 2 ton co2 per jaar uitkomen. Je moet dan niet vliegen, geen alleen duurzame energie gebruiken, geen autorijden op dit moment, niet zoveel kleren kopen, weinig gadgets kopen, etc.dawg schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:45:
Ik had nog een interessante longread uit de Volkskrant klaarstaan om een mooie post van te maken maar het heeft eigenlijk ook helemaal geen nut. People don't give a f*ck. Lekker vliegen met zijn allen, biefstukje op de BBQ, thuiswerken hoeft niet meer sinds corona voorlopig ingedamd is dus heerlijk met de auto naar het werk, en de volgende generatie heeft het nakijken. Om verdrietig van te worden.
Toch maar even wat quotes om dit niet een rantpost te laten zijn.
acht ik zo.
Als je het vleeseten dan beperkt tot de bbq dan is er nog veel meer te halen. En niet elk vlees is hetzelfde. Als je vooral afgeschoten wild eet (wel beperkte voorraad) dan heb je nergens last van. Kip is ook beter te doen dan rundvlees. Maar een biefstuk op de bbq is geen probleem. Als dat de hoeveelheid rund is die je gaat eten. Uit mijn hoofd is ongeveer 100 gram rundvlees per week OF 300 gram kip per week redelijk binnen de budgetten op te lossen. En dan is het ordegrootte, niet op de gram nauwkeurig afgewogen.
En tevens ga je gewoon langs de kern van het probleem. Zolang je blijft roepen dat mensen iets niets meer mogen, dan ga krijg je vooral weerstand. Je gaat namelijk iets van mensen afpakken wat ze waardevol vinden. iets waardevol vinden is de uitkomt van een interne trade-off analyse over de voordelen en nadelen van iets.
Interne evaluaties zijn vaak per definitie incompleet, dus je zal daadwerkelijk in gesprek moeten met mensen en ze serieus nemen. Dus klimaatontkenners, dien je serieus te nemen en hun zorgen weg te nemen.
Een waarde-ervaring is persoonlijk en zit intern bij iemand. Er wordt een waarde-offering gedaan met positieve effecten en negatieve effecten. Deze worden ge-evalueerd en daar komt dan een actie uit om de waarde te realiseren (e.g, op vakantie gaan, auto kopen, met de fiets de gaan, etc etc) In de change-management-literatuur staat ook duidelijk beschreven dat dit 1 van de kernproblemen van verandering is.
Mensen willen nu eenmaal geen dingen van waarde opgegeven totdat ze iets anders bv waardevoller vinden. En dat gaat nu eenmaal niet onder dwang en als dat met dwang en veroordeling gebeurt, dan krijg je weerstand. En als mensen eenmaal in de weerstand zitten, krijg ze daar maar eens weer uit. Het is ook nogal wat je vraagt van mensen. Klimaatverandering is nog erg abstract voor de meesten. De negatieve effecten worden nog niet gevoeld en gaan dus niet mee in de interne afweging. Hard roepen HET MOET ANDERS EN WEL NU! gaat niet helpen. Bij degrowth moet je ook donders goed uitleggen dat we dan geen pensioenen meer hebben, zoals we ze nu kennen. Dat we armoede en werkloosheid gaat accepteren. Dat is ook geen leuke wereld om naar uit te kijken. Dat is een verlies van waarde voor mensen. En dat roept per definitie weer weerstand op. Dit boek bespreekt ongeveer hetzelfde als Matthijs Bouman trouwens.
Nee, ik ben inmiddels er 100% van overtuigd (vanaf hier is het een meer een mening), dat als we klimaatverandering adequaat op willen lossen dat je het psychologische spelletje moet spelen en met wortels en niet met een stok. Gebruik je de stok om op korte termijn verandering af te dwingen, dan zal ultra-rechts nog heel groot worden. Gaan we niks doen, dan zal ultra-rechts ook heel groot worden. Maar ik denk dat de wortel zeker al te laat is. De wortel had 20-30 jaar geleden gebruikt moeten worden, voor de gigantsiche welvaartsboom van de jaren 90 en later. Er was gewoon ook minder om op te geven...
De truc is mensen de waardeperceptie te laten veranderen om gedragsverandering te bewerkstelligen. Mensen irriteren en een gedragsverandering afdwingen werkt daarbij dus averrechts. Het is een gedragsveranderingsprobleem en gaan klimaatdrammen en iedereen de schuld geven gaat er juist voor zorgen dat we niet gaan veranderen. Bijvoorbeeld als die irritatie-acties van XR zorgt alleen maar voor boze mensen. En dat is dus weerstand.
Of juist heel langzaam. Het wat jij 'don't give a fuck' noemt is echt een stuk complexer dan dat. En dat kan je het individue niet kwalijk nemen. Wat jij waardevol vindt is niet wat een ander waardevol vindt.
Jij ziet de aarde meer als een 'value object', maar we gebruiken hem collectief als een resource om waardeobjecten te maken. Als je iets als een value object ziet, ben je dus bereid afstand te doen van je eigen resources om het waarde-object in stand te houden. En mensen gaan dat alleen doen als ze het waardevol vinden. Iets laten is dus effectief ook resources uitgeven, namelijk het voorkomen dat je een resource in je bezit krijgt. iets wat je in je bezit hebt is per definitie al geen waarde-object meer maar een resource.
De linkjes zijn ter indicatie trouwens. Ik ga geen complete bibliografie hiervoor bouwen, ik heb ze uit m'n .bib getrokken.....