XWB schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:40:
[...]
Wat ik op de radio hoorde is dat het grondwaterpeil nooit heeft kunnen herstellen van de droogte van 2018. Volgens deskundigen zouden we in Nederland minder water moeten afvoeren naar zee en reserves aanleggen door bijvoorbeeld weiland onder water te zetten tijdens de natte periodes. Maar goed, zover zijn we nog niet en tot die tijd wordt er vooral veel gepraat over mogelijke oplossingen.
[...]
Bassins hoeft niet eens, langs de rivieren ligt genoeg weiland wat onder water gezet kan worden. Maar dan moet men in gesprek gaan met de boeren.
Er zijn nog wel wat factoren met grondwaterpeil: daar zit ook de landbouw weer in vertegenworodigd. In heel wat regio's hebben die geen baat bij een hoger grondwaterpeil. Dat is vooral bij de gebieden die historisch zijn drooggemalen: die grond is blubber bij een hoger grondwaterpeil (of in ieder geval, niet zo geschikt voor landbouw meer dan).
We hebben ook nog het punt van tegels/asfalt issues: hoe meer je betegelt, hoe meer je gaat afvoeren via je riool, wat totale waanzin is. Wat we gaan krijgen: het regent, maar de grond onder mijn tegeltuintje gaat geen/nauwelijks water krijgen, want tegels. Het water spoelt weg via het riool en gaat richting zuivering.
Ik wil wel mijn planten die netjes in bakken staan van water voorzien, dus gebruik ik drinkwater (wat opgepompt wordt in veel plekken vanuit grondreservoires).
Dat zou nog relatief eenvoudig zijn op te lossen door simpelweg hemelwaterafvoer niet toe te staan om op het riool te worden aangesloten en tussen de straat/goot en de woningen een border standaard te laten maken. Minder stoep, water loopt border in. Maar goed, stel je voor de overheid zou wat moeten doen aan zaken als groenvoorziening, dat kost natuurlijk alleen maar geld en dus is het de meest eenvoudige bezuinigingspost die je hebt, ookal is het een oplossing die relatief simpel uit te voeren is.
Misschien gechargeerd, maar het is wel een kringloopsysteem wat vrij zelfdestructief is zoals we nu met water omgaan. (al is dat een bloemlezing natuurlijk van het gehele klimaatprobleem: we zijn minder goed in het omgaan met sluitende kringlopen dan dat we zelf denken).
-edit- @
Roozzz legt het denk ik een stukje beter uit

Ik label mijn stukje dan maar als een gepassioneerd betoog om tegels te verbieden bij wet
[
Voor 3% gewijzigd door
polthemol op 12-05-2022 08:15
]