assje schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:02:
[...]
Enorm storend om dit steeds maar weer te blijven herhalen zonder ooit eens op inhoud in te gaan.
Ik begrijp dat jij liever zou zien dat we actie nemen de welvaart daar niet teveel toe te laten nemen zodat er weer wat meer mensen (kinderen) sterven?
Nee dan begrijp je mijn punt niet. Ik gun iedereen de welvaart die we hier hebben. Ik geef aan dat wanneer men zegt dat bepaalde landen niet veel bijdragen aan klimaatverandering terwijl die landen gi-gan-tische bevolkingsgroei hebben gehad wel degelijk bijdragen aan klimaatverandering simpelweg door het aantal mensen dat erbij gekomen is.
Natuurlijk heeft Nigeria daar 69 miljoen mensen voor nodig en wij slechts 17 miljoen maar het eindresultaat is wel dat Nigeria
de complete ecologische voetafdruk van Nederland erbij heeft gecreeerd in slechts 17 jaar tijd. Het is niet alleen maar het welvaart deel van de vergelijking dat de druk op de planeet bepaalt, ook het aantal mensen.
T-MOB schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:30:
[...]
En de kracht van selectief in getallen en begrippen shoppen om een punt te maken. Je reageert op iemand die stelt dat het gaat om landen die amper bijgedragen hebben aan klimaatverandering. Voor klimaat hebben we het primair over opwarming -> CO2 uitstoot. En dan kun je gewoon naar
kaartjes met cumulatieve uitstoot kijken. Nigeria scoort voor Afrikaanse begrippen hoog met 3.8 miljard ton (zal wel iets met aanwezigheid van olie van doen hebben). Maar voor de meeste Afrikaanse landen geldt dat de bijdrage in miljoenen tonnen wordt uitgedrukt. Ons kikkerlandje is sinds 1750 verantwoordelijk voor ongeveer 3 keer de totale uitstoot van Nigeria. En dat met (nu) zo'n 12x minder mensen. Een land als Tsjaad dat (nu) een vergelijkbaar inwonertal heeft als Nederland heeft een uitstoot van 25 miljoen ton.. ofwel in 1/465e van de Nederlandse bijdrage aan het broeikaseffect.
Als je 69 miljoen mensen erbij wipt dan werk je net zo goed mee aan klimaatverandering als land ook al gebruik je per inwoner maar relatief weinig. Denk aan bossen die platgebrand worden voor landbouwgrond en andere vormen van impact op de natuur. Kijk bv eens wat er in het amazonegebied gebeurd met het regenwoud, dat heeft direct invloed op ons klimaat ondanks dat ze daar een relatief lage co2 uitstoot hebben.
Klimaatverandering is naar mijn idee niet het eens het grootste probleem, de draagkracht van ons ecosysteem des te meer en daar werkt zo'n enorme bevolkingsexplosie nu niet bepaalt aan mee. Als je het puur over CO2 uitstoot hebt dan heb je natuurlijk gelijk maar ook dat is slechts een klein deel van de puzzel.
Dat is deels waar. Met beter onderwijs en meer welvaart neemt het aantal kinderen inderdaad af maar de bevolkingsgroei die ze in de genoemde landen hebben is ongekend en vele malen groter dan wij in NL ooit gehad hebben,
ook toen we nog in de groeifase zaten.
Nederland kent vanaf 1960 tot nu een bevolkingsgroei van krap aan 51% en vanaf 1900 tot nu gerekend een bevolkingsgroei van 340% waarvan de meeste groei in de periode 1900-1950 zat (verdubbeling van 5 naar 10 miljoen).
Ter vergelijking, Nigeria had in 1955 een bevolking van 41 miljoen, nu 201 miljoen. Dat is bijna 500% (!) groei in 66 jaar tijd. In
1900 had Nigeria 16 miljoen inwoners vs 201 miljoen nu. Een toename van 1250%
Dat is 3,5 keer zo veel als Nederland.
Tsjaad idem dito, van 3 miljoen in 1960 naar bijna 16 miljoen nu is meer groei dan wij ooit gekend hebben (533% in 61 jaar). In 1900 had Tsjaad 675.000 inwoners dus tot nu toe is de bevolking daar met 2370% gestegen.
Dat is bijna 7 keer zo veel als Nederland
Uiteraard zal dit afvlakken maar je kan dan een ecologische voetafdruk hebben die 4,5 keer lager ligt, als je bevolking 7 keer zo hard groeit creëer je nog steeds een probleem.
[
Voor 4% gewijzigd door
Metro2002 op 22-08-2021 22:10
]