De schuld bij iemand anders leggen is altijd veel gemakkelijker dan zelf actie ondernemen of op partijen stemmen die het probleem wel drastisch willen aanpakken. Waar het probleem vroeger vooral ontkend werd, zie je nu diezelfde mensen de oorzaken op anderen schuiven. Voor degenen die nog niet helemaal opgesloten zitten hun sociale media bubbel zouden de reguliere media nog veel beter moeten informeren met statistieken en docu's in primetime, zoals deze die binnenkort uitkomt.armageddon_2k1 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:03:
Is er ergens een politieke partij of FB groep bezig met pushen van een narratief dat de buitenlanders ervoor zorgen dat er een huizentekort en dus door de huizenbouw dr klimaatdoelen niet gehaald worden?
Ik zie het nu op meerdere plekken terugkomen: tijdens koffie met collega’s, op Nu.NL in de commentaren, op Reddit. Allemaal niet echt reputabele bronnen van me natuurlijk, maar het valt me opeens op.
Hieronder wat meer info over de overstromingen in New York en omstreken. Niemand die hier wat over post? Slaat de klimaatmoeheid toe? Ik post hier nochtans vooral rampen die records breken, niet de gewone hevige zomeronweders.
Ook de meteorologen keken opnieuw met grote ogen naar de enorme hoeveelheden water die in het hele noordoosten van de VS uit de lucht vielen. Overal werden records gebroken. In New Jersey werd het regenrecord van 1977 met een kwart verbeterd. In New York viel in een uur tijd meer regen dan de stad ooit heeft opgetekend en de metingen gaan er terug tot diep in de 19de eeuw. Voor de eerste keer ging de stad naar het hoogste alarmniveau voor overstromingen.
‘Dit soort neerslag hebben we niet eerder meegemaakt’, zei de weerman van CNN. ‘Dat zo’n grote regio in nauwelijks enkele uren zoveel water moet slikken, is ongezien.’ Volgens Kathy Hochul, de gouverneur van New York, viel er veel meer regen dan iedereen had voorspeld. ‘
De New Yorkers zijn volop bezig de stad beter te beschermen. Er liggen plannen op tafel voor de bouw van een afsluitdijk van 9 kilometer. Kostprijs: 120 miljard dollar. Maar zal die de inwoners echt beter beschermen? De stad heeft een kustlijn van 800 kilometer. Bovendien zal door de opwarming van de aarde de zeespiegel stijgen.
En er is nog een probleem. De wateroverlast in New York kwam gisteren uit de lucht vallen. Dan helpen dijken niet. In een opiniestuk in The New York Times wees Robert Young, geoloog aan de Western Carolina Universiteit, erop dat het bouwen van dijken en het aanpassen van kustlijnen absoluut zinvol zijn, maar dat de VS nooit genoeg geld hebben om het hele land beter te beschermen. Volgens hem komt het moment dichterbij dat grote groepen Amerikanen moeten verhuizen, willen ze echt beter beschermd zijn tegen de gevolgen van de opwarming van de aarde. ‘We kunnen zoveel dijken, stranden of duinen aanleggen als we willen, op lange termijn is niet het probleem wat we in de grond steken, maar wat we in de lucht pompen.’