DiscoNootje schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:05:
Ik kan maar weinig begrip opbrengen voor die eindeloze push naar minder vlees eten. Alsof dat ook maar iets gaat uitmaken. China heeft al aangekondigd hun plannen niet te wijzigen en verwachten nog minimaal nog tot 2030 jaar op jaar meer te gaan uit stoten qua CO2 / CH4 etc. Biden heeft net 2 dagen na het IPCC rapport de OPEC opgeroepen meer olie te produceren omdat de vraag stijgt. En wij zitten hier de ouwehoeren over een stukje vlees. Schei toch uit.
Als wij massale volksverhuizing en oorlog n.a.v. aanstaande milieurampen willen voorkomen, dan moet er per direct wereldwijd op dictatoriale wijze ingegrepen worden in voedselpatronen, productie van goederen, energieopwekking enzv. Los van dat het waarschijnlijk überhaupt te laat is voor zulk ingrijpen, is het ook nog eens onuitvoerbaar.
En anderen kunnen maar weinig begrip opbrengen voor minder autorijden, minder vliegen, minder consumeren,...
In China zullen er ook zijn die zo denken, en in India, en in de VS, en in... Al die 'stukjes vlees' hebben samen wel de uitstoot van de hele transportsector. Al die korte autoritjes hebben samen ook een grote impact. Of 7,8 miljard individuen die denken dat zij het verschil niet zullen maken.
Daarnaast moet je ook de historische uitstoot bekijken. China maakt veel sneller de transitie van agrarische naar high-tech maatschappij dan de VS en de EU gedaan hebben. De historische uitstoot van de VS is nog steeds groter dan die van China. Daarnaast hebben we de zwaarste en meest vervuilende industrie uitbesteed aan dergelijke groeilanden, deels om onze spullen te maken. Per persoon stoten we nog steeds meer uit dan de gemiddelde Chinees, en dat is dan nog zonder de uitstoot van onze spullen die daar gemaakt worden.
Ik vind het ook jammer van die steenkoolcentrales, maar intussen bouwen ze ook in een recordtempo wind- en zonneparken, veel grotere dan hier.
Geniet van je biefstukje nu het nog kan. Onze kleinkinderen krijgen alleen nog sprinkhaan burger.
Inderdaad, hoe gulziger de huidige generatie, hoe minder de volgende zal hebben, en dan heb ik het niet over een biefstukje, maar over voedseltekorten, watertekorten, extreem weer, conflicten, massale migratie,... met een grote impact op de economie en het mentaal welzijn.
Naast het globale plaatje van methaan dat geen grenzen kent, hebben we met minder vlees ook lokale milieuwinst door minder stikstof, minder mestoverschotten, minder verzuring van grond en water,... Door de grote hoeveelheid vlees die in Europa gegeten wordt is er ook gezondheidsverlies.
En ivm genieten: Ik heb 35 jaar vlees gegeten en eet nu oprecht met even veel smaak + bonuspunten omdat ik geen kwekerijen en slachterijen meer steun, dus minder dierenleed.