[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 169 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:06:
[...]

Wellicht te simpel gedacht, maar wie zegt dat die multicast doen? Ziggo Go is ook gewoon een internet stream, en Ziggo Go TV voor op Android TV is ook gewoon een internet stream. Wellicht dat Delta & T-Mobile dat dus ook doen.
Dat is dus ook mijn vraag of het unilcast is wat hij gebruikt? Alleen zoek ik naar iets meer technische detail dan “inpluggen en klaar” Het laatste wat mij van het iptv topic bijstaat is dat t-mobile (640) en delta 501 en 101 als iptv vlan gebruiken voor hun TV distributie.

Als ze zijn overgestapt op een ander protocol voor televisie. Is dat handig om te vermelden en leuk om te weten welke streaming codes ze gebruiken wat misschien mogelijkheden voor eigen afspeel app geeft.

Ik heb toevallig toegang tot een delta locatie om wat dingen te kunnen testen

[ Voor 38% gewijzigd door xbeam op 24-01-2022 00:26 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:24

pinda powerrr

Slow down...

xbeam schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:57:
[...]

Hoe doe je dat dan met iptv (igmp) (tweede) vlan op de wan van de udm zoals bij t-mobile? Want multicast/ broadcast verkeer over je internet vlan lijkt mij juist nogal complex. Kan ook iets meer info geven over de igmp proxy die UDM niet bezit? Of kijk jij/jullie gewoon singelcast dat is geen iptv maar een soort YouTube :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuewE-DgPSdt6uIu0uIF865jg8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZTDdwK8m57e37SS0k1hY52Mb.png?f=user_large
RobertMe schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:06:
[...]

Wellicht te simpel gedacht, maar wie zegt dat die multicast doen? Ziggo Go is ook gewoon een internet stream, en Ziggo Go TV voor op Android TV is ook gewoon een internet stream. Wellicht dat Delta & T-Mobile dat dus ook doen.
Precies dat dus, het is geen multicast.
xbeam schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:08:
[...]

Dat is dus ook Mijn vraag of het singel cast is wat hij gebruikt? Alleen zoek iets meer technische detail dan “inpluggen klaar”
De technische kennis ontbreekt mij om het in detail uit te leggen helaas. Zowel hier op GoT in het T-Mobile topic, als op de T-Mobile Community zijn er meerdere users die dit precies uit de doeken kunnen doen.

[ Voor 18% gewijzigd door pinda powerrr op 23-01-2022 22:12 ]

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Thx! Als ik het goed begrijp is het bij Delta dus alleen een kwestie van de SFP wisselen en Vlan 100 instellen. Dan werkt alles?

De scripts zijn alleen relevant bij KPN?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

koekjah schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:34:
Thx! Als ik het goed begrijp is het bij Delta dus alleen een kwestie van de SFP wisselen en Vlan 100 instellen. Dan werkt alles?

Juich nog niet te vroeg :+ Ik weet niet hoe Delta het inricht bij nieuwe verbindingen, maar ik lees her en der wel dat Delta XS-PON uitrolt. Wat dus betekent dat je altijd een actieve ONT hebt hangen om jouw signaal te filteren. Vanaf daar ga je naar je router.

De GPON/XS-PON techniek is vergelijkbaar met wat er op de kabel gebeurt. Alle verkeer van jouw straat wordt door de vezel gestuurd en jouw persoonlijke ONT filtert dat er voor jou uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pinda powerrr schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:10:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Precies dat dus, het is geen multicast.
Maar ziggo go is geen IPTV.
Iptv is een protocol/techniek speciaal voor dvb (tv) broadcasting over ip voor providers en werkt onafhankelijk van je internet aansluiting waardoor je technische dus tv zonder internet of een via een andere aanbieder dan je internet provider zou kunnen afnemen.
https://datatracker.ietf.org/doc/rfc6683/

Ziggo Go gewoon een internet streaming app zoals kpn play en waarbij de gekozen streaming codec van alles kan zijn.

Vandaar ook mijn eerdere vraag of je tv kijkt via een app op een Setup box?
[...]

De technische kennis ontbreekt mij om het in detail uit te leggen helaas. Zowel hier op GoT in het T-Mobile topic, als op de T-Mobile Community zijn er meerdere users die dit precies uit de doeken kunnen doen.
Dat snap ik maar ik beschik zelf niet over alle providers en bij wijzigen dus afhankelijk van input van t-mobile en delta gebruikers ;-)
koekjah schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:34:

Niet alleen kpn. Eigenlijk alle DSL en glasvezel providers. Op het iptv-topic houden we lijst met de instelling per provider bij. vandaar dat dit een interessante ontwikkeling is.

[ Voor 16% gewijzigd door xbeam op 24-01-2022 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pinda powerrr schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:44:
[...]

Juich nog niet te vroeg :+ Ik weet niet hoe Delta het inricht bij nieuwe verbindingen, maar ik lees her en der wel dat Delta XS-PON uitrolt. Wat dus betekent dat je altijd een actieve ONT hebt hangen om jouw signaal te filteren. Vanaf daar ga je naar je router.

De GPON/XS-PON techniek is vergelijkbaar met wat er op de kabel gebeurt. Alle verkeer van jouw straat wordt door de vezel gestuurd en jouw persoonlijke ONT filtert dat er voor jou uit.
Niet vergeten dat vanaf komende week providers geen apparatuur meer in huis mogen plaatsen, die op de stroom zijn aangesloten, zonder dat je een alternatief kunt gebruiken. Oftewel: volgens de vrije modemkeuze regelgeving zou je lijkt mij ook de ONT moeten kunnen vervangen / moet alles worden vrijgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:09:
[...]

Niet vergeten dat vanaf komende week providers geen apparatuur meer in huis mogen plaatsen, die op de stroom zijn aangesloten, zonder dat je een alternatief kunt gebruiken. Oftewel: volgens de vrije modemkeuze regelgeving zou je lijkt mij ook de ONT moeten kunnen vervangen / moet alles worden vrijgegeven.
Nee, dat is volgens mij net zoals de IPTV decoder geen onderdeel van je eigen netwerk omdat het zorgdraagt voor de encryptie en beveiliging van de dienst.

Een GPON ONT bevat heel simpel gezegd een unieke aan jouw adres gekoppeld code. zodat jij en alleen jij jouw data pakketjes binnen krijgt. En de provider weet welke afsplitsing bij jou adres hoort.

[ Voor 26% gewijzigd door xbeam op 23-01-2022 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 10:49
Volgens deze https://unifi-forum.nl/ha...e-delta-caiway-router.43/ post moet je VLAN 101 instellen bij Delata om IPTV aan de praat te krijgen, zonder scripts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Strebor schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:51:
Site-2-Site VPN probleem (PPP MTU probleem)

Ik heb een probleem met haperend verkeer over een site-to-site VPN, tussen mijn huis en mijn kantoor. Het probleem blijkt MTU gerelateerd en speelt sinds de UDM op KPN fiber is aangesloten (toen beiden op Ziggo zaten was alles stabiel). Vooral HTTPS verkeer over de VPN heeft er last van.

UDM thuis
  • firmware 1.11.0 (GA) en Network 6.5.55.
  • meest recente IPTV script van Fabian (v 2.0.4)
  • KPN fiber 1000/1000 XGS-pon
  • WAN: PPPoE
UDM SE kantoor
  • firmware 2.3.11 (GA) en Network 6.5.55.
  • Ziggo zakelijk MKB 600/50 - modem in soort van bridge mode
  • WAN: Static IPs
Ik zie op de UDM dat ppp0 standaard MTU 1492 krijgt.
eth4 en eth4.4 krijgen MTU 1500

Ik lees her en der dat het beter is eth4 MTU 1512 (of 1508) en eth4.6 MTU 1508 te geven en daarna ppp0 MTU 1500. Ook moet ik na herstart van UDM (en pppoe herstart) handmatig de IPv6 route heractiveren, vanwege een bug in de huidige UDM 1.11.0 firmware)

Wat is nu de beste manier om dit voor elkaar te krijgen op de UDM, zodat de boel stabiel blijft, ook na een korte disconnectie?

Ik heb in een /mnt/data/on_boot.d script het volgende staan:

code:
1
2
3
4
5
#!/bin/sh
ip link set dev eth4 mtu 1508
ip link set dev eth4.6 mtu 1508
ip link set dev ppp0 mtu 1500
ip -6 route add default dev ppp0 metric 1

Na de herstart moet ik hem toch handmatig uitvoeren, totdat alles goed staat:

code:
1
2
3
4
5
4: eth4: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1508 qdisc htb state UP group default qlen 1000
48: eth4.6@eth4: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1508 qdisc noqueue state UP group default qlen 1000
55: iptv@eth4: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP group default qlen 1000
58: ppp0: <POINTOPOINT,MULTICAST,NOARP,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc htb state UNKNOWN group default qlen 3
    link/ppp

Met bovenstaande werkt HTTPS over de VPN tunnel, totdat er iets op de lijn gebeurt. De MTUs en IPv6 route zijn dan stuk, tot een herstart en handmatige uitvoering van het script na de herstart.

Als iemand een mooie oplossing heeft om dit op te lossen dan hoor ik het heel graag (uiteraard gezocht, maar ik vond niets concreets).
Kan je niet gewoon de MTU van je VPN flink verlagen naar 1300 of zo en daarmee het probleem oplossen :?

Ik heb dat weleens voor iemand moeten doen die OpenVPN gebruikte via een VPN en je dus ook "Tunnel in Tunnel" toestanden kreeg! :)
Die is al een aantal keer in Het grote xDSL-topic langsgekomen! :)
xbeam schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:59:
Wat doet Delta met iptv dan anders dan Kpn?
koekjah schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:08:
TBH gaat de keuze tussen KPN en Delta. Enige reden waarom KPN nu de voorkeur geniet is omdat ze een tv ontvanger meeleveren die je met bluetooth kan bedienen itt infrarood. Dan kan ik hem uit het zicht wegzetten.

Wat doet Delta anders dan KPN ? Ik heb zitten zoeken, maar vind de clue niet.
Zowel nieuwe Caiway als Delta aansluitingen doen niks meer met VLAN 101 en Multicast IPTV :)
Alles is Unicast over de Internet WAN VLAN 100 geworden!
RobertMe schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:00:
offtopic:
En wat dan als Delta fiber een onderzoek doet voor de aanleg van glasvezel in de gemeente waar je woont? Meld je je dan toch aan, omdat er waarschijnlijk geen alternatief komt, of laat je het dan links liggen?
Die situatie bevindt ik mij nu in, en voor een "alles-in-een" situatie vind ik ze niet eens zo aantrekkelijk ten opzichte van Ziggo. Ja, natuurlijk is hun 1Gbit/s symetrisch beter dan Ziggo's 300/30 Mbit/s. Maar je krijgt dan géén IPv6, TV via een settopbox, minder kanalen en ook nog eens minder in HD, en je mag mooi een vast extra bedrag aftikken per maand "want buitengebied". En dan zijn ze net een beetje duurder dan Ziggo (50 (internet) + 12,50 (TV) + 2,50 (telefoon) + 7,xx (buitengebied) = 72,xx vs 71,xx van Ziggo).
Ik vind ze zelf dus niet eens zo concurerend als ik het totaalplaatje bekijk. Veel sneller internet, maar voor de rest achteruitgang.
offtopic:
Tja, ik doe niks met TV en zit al in een Caiway gebied dus dan is de keuze simpel :)
pinda powerrr schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:44:
Is hetzelfde als bij nieuwe aansluitingen van T-Mobile. VLAN 300 instellen en klaar. Geen exotische scripts, het werkt gewoon.
"There, I fixed it!" ;)
Ik vraag me weleens af of ze bewust alles zo "moeilijk" maken.
Alles om de consument alleen op de eigen apparatuur te houden?
Ik denk het niet : Men kiest een oplossing die hen handig lijkt en soms is dat niet altijd even handig voor ons! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Huub- schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:57:
Volgens deze https://unifi-forum.nl/ha...e-delta-caiway-router.43/ post moet je VLAN 101 instellen bij Delata om IPTV aan de praat te krijgen, zonder scripts.
internet​
Internetconnectiviteit is voorzien op VLAN 100, het enige wat u hoeft te doen is de WAN/Internet-interface taggen met VLAN ID 100 en DHCPv4 gebruiken om een IP-adres te verkrijgen. Vanaf daar gaat het weer zoals gewoonlijk met het configureren van Network Address Translation (NAT), enz.

IP-tv​
IPTV wordt geleverd op VLAN 101, dus voeg gewoon een andere tag toe aan de WAN/internet-interface met VLAN ID 101. Over het algemeen kunnen ISP's IP-tv leveren in gerouteerde of gebrugde configuraties. Op het moment van schrijven ben ik er nog niet achter welke methodiek op dit moment wordt gebruikt.
Ik kan dat hele gedeelte waarom het zonder scripts zou moeten werken nergens in deze uitleg terug vinden. De hier geboden oplossing/suggestie is precies hoe het bij kpn werkt. En dat werkt niet zonder usg json of Fabian’s. kernels patch om de benodigde wan functies en iptv protocollen aan de udm toe te voegen.

Of ik moet echt ergens hebben liggen slapen en gemist hebben hoe je op een UDM meerdere vlans activeert op de WAN poort en deze dan kan bridge of proxyen naar de Lan.

Jullie weten zeker dat jullie niet via een soort ziggo go, kpn play, nL-ziet app van Delta op de tv of een android / Apple TV achtige box kijken?

24-01-2022 01:06]
d-vine schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:17:
[...]

Ja ben al even klant maar wil graag nog even uitstel van het nieuwe platform omdat de beeld kwaliteit stukken minder is zeker met sport gerelateerde tv iets wat ik veel kijk. T-Mobile forum staat er vol mee
Vandaar de wens 2x VLan direct kunnen instellen.
Ja precies. Je hebt bij T-mobile momenteel dus 2 opties. Je kan de STB/decoder laten omzetten naar een internet streaming. Een soort van ingebouwde kpn play. Ziggo-go en NL-ziet app. Unicast distributie is voor een provider veel data intensiever en duurder dan iptv waardoor er zo te lezen net zo als bij andere provider bezuinigt wordt op de bitrate (beeld kwaliteit)

[ Voor 49% gewijzigd door xbeam op 24-01-2022 01:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:12:
[...]

Nee, dat is volgens mij net zoals de IPTV decoder geen onderdeel van je eigen netwerk omdat het zorgdraagt voor de encryptie en beveiliging van de dienst.

Een GPON ONT bevat heel simpel gezegd een unieke aan jouw adres gekoppeld code. zodat jij en alleen jij jouw data pakketjes binnen krijgt. En de provider weet welke afsplitsing bij jou adres hoort.
Maar zoals iemand anders ook al aan gaf is dat niet veel anders dan internet via COAX. Een kabel die van huis tot huis gaat (i.p.v. dedicated kabel vanaf wijkkast). En ook daarbij doet het modem dus zorg dragen dat er niet door elkaar heen wordt gesproken.
De argumenten die nu worden opgevoerd waarom het bij glasvezel / GPON niet zou kunnen zijn naar mijn idee echt exact hetzelfde als die van Ziggo, en die hebben na jarenlang verzet ook bot gevangen. Dat/als het bij glasvezel ineens wel allemaal prima zou zijn vind ik dan ook zo hypocriet als maar zijn kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huub-
xbeam schreef op maandag 24 januari 2022 @ 00:16:
[...]

[...]

Ik kan dat hele gedeelte waarom het zonder scripts zou moeten werken nergens in deze uitleg terug vinden. De hier geboden oplossing/suggestie is precies hoe het bij kpn werkt. En dat werkt niet zonder usg json of Fabian’s. kernels patch om de benodigde wan functies en iptv protocollen aan de udm toe te voegen.
Bij KPN en XS4ALL werkte bridged IPTV eerder ook, tot aan april 2020. Destijds had ik nog een USG en had ik een netgear switch in gebruik waarop mijn WAN binnen kwam, middels VLAN kon ik het IPTV eenvoudig richting de STB’s laten lopen.
Na de aanpassing was het verplicht om de routed setup te gebruiken. Daarbij kreeg je alleen een IP op WAN VLAN 4 en IGMPProxy. Om IPTV te kunnen blijven gebruiken ben heb ik de instructies van coolhva gebruikt. Pas op dit moment was het nodig om json files en andere scripts te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:59
Gisterochtend mijn controller geupgrade (Draait op een Odroid N2 onder Ubuntu) maar hij blijft nu al 24 uur staan op "Database Migration in progress..." als ik de webpagina bezoek.

Zojuist ff de service herstart dmv commando sudo service unifi restart maar hij blijft zeggen Database Migration in progress...

Iemand ervaring hiermee :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:37
nero355 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:40:
[...]

Die noem ik net twee keer achter elkaar hé! B)
Ik ga voor de ubiquiti cloud key gen2 om dit op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Huub- schreef op maandag 24 januari 2022 @ 07:44:
[...]

Bij KPN en XS4ALL werkte bridged IPTV eerder ook, tot aan april 2020. Destijds had ik nog een USG en had ik een netgear switch in gebruik waarop mijn WAN binnen kwam, middels VLAN kon ik het IPTV eenvoudig richting de STB’s laten lopen.
Na de aanpassing was het verplicht om de routed setup te gebruiken. Daarbij kreeg je alleen een IP op WAN VLAN 4 en IGMPProxy. Om IPTV te kunnen blijven gebruiken ben heb ik de instructies van coolhva gebruikt. Pas op dit moment was het nodig om json files en andere scripts te gebruiken.
Voor jou info bridge iptv kan nog steeds kwestie van de juiste dhcp opties mee sturen naar de decoders ;-) alleen mis je met bridge iptv TV functie en kan een beetje slime buurman jou tv benaderen en bedienen. Plus het het is lastig te implementeren in je thuis netwerk.

Bridge IPTV is iets wat je tegenwoordig absoluut niet meer wil en het is ook nergens voor nodig.

Waneer je niet overweg weg kan met de redelijke eenvoudige (JSon) SDN manier van configureren dan is een USG gewoon te hoog gegrepen en had je een ASUS of ander router moeten kopen. Iptv is nog redelijk eenvoudig en m kan op andere routers vaak gewoon een vinkje instellen. De Json file is gewoon hoe je een USG hoort te configureren. Dat coolhva een mooi tooltje heeft gemaakt die voor jou het json bestandje maakt is top en super aardig (wat hij ook echt is) maar om je USG verder te kunnen beheren zou je dat eigenlijk moeten kunnen of via de CLI de USG zelf de json moeten kunnen laten creëren.
RobertMe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 06:40:
[...]

Maar zoals iemand anders ook al aan gaf is dat niet veel anders dan internet via COAX. Een kabel die van huis tot huis gaat (i.p.v. dedicated kabel vanaf wijkkast). En ook daarbij doet het modem dus zorg dragen dat er niet door elkaar heen wordt gesproken.
Maar het is niet het zelfde. Coax praat DOCSIS en gpon praat Ethernet
Wikipedia: DOCSIS
Wikipedia: Ethernet
De argumenten die nu worden opgevoerd waarom het bij glasvezel / GPON niet zou kunnen zijn naar mijn idee echt exact hetzelfde als die van Ziggo, en die hebben na jarenlang verzet ook bot gevangen. Dat/als het bij glasvezel ineens wel allemaal prima zou zijn vind ik dan ook zo hypocriet als maar zijn kan.
Benzine en ziet er in een glas precies het zelfde uit als water.

[ Voor 70% gewijzigd door xbeam op 24-01-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

[b]nero355 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"nero355 schreef op maandag 24 januari 2022 @
[...]

Zowel nieuwe Caiway als Delta aansluitingen doen niks meer met VLAN 101 en Multicast IPTV :)
Alles is Unicast over de Internet WAN VLAN 100
En dus kan ik de UDM als modem gebruiken en hoef ik niet met scripts te werken?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Weet iemand of het mogelijk is om de WiFi6 power te geven met POE (en dus niet POE+)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:09
giantgiantus schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:57:
Weet iemand of het mogelijk is om de WiFi6 power te geven met POE (en dus niet POE+)?
Ik heb de Wifi 6 Mesh (EA!) en die krijgt via PoE stroom en volgens mij doet de Wifi 6 Lite het ook op PoE. Moet je even in de datasheets kijken. (de Wifi 6 Pro is in elk geval PoE+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 10:27

Mr-D.

interpunctie? no hero here

koekjah schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:47:
[...]

er zit geen modem in, het is een router.
en met de gpon kan je volgens mij niet direct je eigen router plaatsen.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huub-
xbeam schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:42:
[...]
Waneer je niet overweg weg kan met de redelijke eenvoudige (JSon) SDN manier om iptv te configureren dan is een USG gewoon te hoog gegrepen en had je een ASUS of ander router moeten kopen. waar je iptv met een vinkjes kan instellen. Want de Json file is gewoon hoe je een USG hoort te configureren. Dat coolhva een mooi tooltje heeft gemaakt die voor jou het json bestandje maakt is top en super aardig (wat hij ook echt is) maar om je USG verder te kunnen beheren zou je dat eigenlijk via de CLI van de USG zelf moet kunnen.
Ben ik met je eens, je hebt ook de keuze om de router te gebruiken van XS4ALL of KPN. Ik heb een FritzBox gekregen die dit eenvoudig kan zonder vinkjes.
Ik heb gekozen om de USG te blijven gebruiken met persoonlijke aanpassingen in de JSON van coolhva, naar volle tevredenheid. Nu met de UDMPro maak ik gebruik van de IGMP proxy van Fabian, gewoon omdat het werkt :) het is zelfs eenvoudiger in gebruik als de coolhva methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Kort vraagje: kan ik een In-Wall HD van stroom voorzien met een andere In-Wall HD? De eerste In-Wall HD is verbonden met een US-8-60 switch.
Ik kom op internet wel een aantal vragen en discussies tegen over de PoE van In-Walls, maar dan wordt er al snel met volts en watts gegooid, en als ik ergens geen verstand van heb is het wel elektrotechniek.

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:42
Rickets schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:42:
Kort vraagje: kan ik een In-Wall HD van stroom voorzien met een andere In-Wall HD? De eerste In-Wall HD is verbonden met een US-8-60 switch.
Ik kom op internet wel een aantal vragen en discussies tegen over de PoE van In-Walls, maar dan wordt er al snel met volts en watts gegooid, en als ik ergens geen verstand van heb is het wel elektrotechniek.
Volgens mij wel, als ze samen maar onder de 15W blijven. Dat is het maximum wat de US-8-60W per PoE poort kan leveren.

Wat zien anderen dat hun In-Wall HD aan PoE vermogen vraagt van de switchpoort waar hij op aangesloten is?
EDIT: Kijk zelf ook even op je switch na wat je huidige in-Wall HD verbruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Skynett op 24-01-2022 12:03 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Skynett schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Volgens mij wel, als ze samen maar onder de 15W blijven. Dat is het maximum wat de US-8-60W per PoE poort kan leveren.

Wat zien anderen dat hun In-Wall HD aan PoE vermogen vraagt van de switchpoort waar hij op aangesloten is?
EDIT: Kijk zelf ook even op je switch na wat je huidige in-Wall HD verbruikt.
Iets meer dan 4W gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:25
Ik heb best wel gezeur met mijn USG de laatste tijd.
Elke keer als ik wat aanpas, een portforward toevoegen bijvoorbeeld, gaat de USG 5 minuten in provisioning, dan is hij disconnected, dan weer 5 minuten provisioning, etc.
Power er af, power er weer op, povisioning ... cloudkey restarten, power van de USG af, power er weer op en elke keer hopen dat ie weer goed opkomt.
Gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:42
Zou goed moeten gaan, hij kan max 11W opnemen als hij via de US-8-60W (en dus middels802.3af PoE) gevoed wordt.
Die 4W van de tweede In-Wall HD gaat niet helemaal 'verliesvrij' door de eerste heen, dus de eerste gaat iets meer verbruiken. Als je pech hebt moet je bij een powercycle eerst de eerste in lijn laten opstarten en dan pas de tweede opstarten (inpluggen). Maar grote kans dat de In-Wall HD uit zichzelf zich al zo gedraagt.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die 6 watt verbruik is een Inwall HD en Passthrough naar een Switch mini
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6O44rHmVRKGHEO55C2u7APfjHxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6U6zMDzBqY5cT0WA3KrFKmp.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5vvuWVgz9ZiNTj97hRkdE9u3AE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hJkqw6Ad6ebjd9ree4Yqksn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door xbeam op 24-01-2022 12:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 10:27

Mr-D.

interpunctie? no hero here

ik zou hier voorzichtig mee zijn.
jou switch kan max 15 Watt geven
de max van 1 inwall is 11 Watt
als je een keer de stekker of een update doet aan die switch trek je kortstondig meer dan 22 Watt door je poort heen, denk niet dat je switch daar van opknapt.
mijn advies is om toch een injector oid te gebruiken of een dedicated lijntje op die switch.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:38
ASS-Ware schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:13:
Ik heb best wel gezeur met mijn USG de laatste tijd.
Elke keer als ik wat aanpas, een portforward toevoegen bijvoorbeeld, gaat de USG 5 minuten in provisioning, dan is hij disconnected, dan weer 5 minuten provisioning, etc.
Power er af, power er weer op, povisioning ... cloudkey restarten, power van de USG af, power er weer op en elke keer hopen dat ie weer goed opkomt.
Gedoe.
De USG zelf kan 2 problemen bevatten, een slechte adapter, daar zou ik eerst even een andere voor proberen, anders een brakke interne usb stick.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Maar het is niet het zelfde. Coax praat DOCSIS en gpon praat Ethernet
Wikipedia: DOCSIS
Iets abstracter denken ;) Ziggo is jarenlang de strijd met ACM aan gegaan tegen de vrije modemkeuze omdat coax een ring netwerk is en een misdragend modem de hele ring in de war kan schoppen. De ACM heeft die argumenten naast zich neer gelegd. Dan is het nogal gek dat GPON uitgesloten zou worden omdat een misdragend ONT de boel in de war kan schoppen.
In beide gevallen moet de provider er dus maar aan meewerken. En gezien we deze discussie al hebben gevoerd: de vorige keer gaf je aan dat GPON werkt met unieke kleuren en/of encryptiesteutels per klant/aansluiting. Maar deze gegevens kan de provider toch beschikbaar stellen aan de klant, hetzelfde als dat ze bv de SIP/VOIP gegevens beschikbaar moeten stellen.
[...]

Benzine en ziet er in een glas precies het zelfde uit als water.
En water is nat, benzine ook trouwens. En als ik met een roeibootje ergens naar toe ga maakt het mij echt niet uit of dat door het water, benzine, of melk is. Hetzelfde als dat het bij de vrije modemkeuze niet uit zou moeten maken of je coax of glasvezel hebt. Volgens mij is de wetgeving ook zo simpel dat alles dat de provider bij de klant in huis plaatst en een stroomstekker aan zit dat de klant dan een eigen alternatief moet kunnen gebruiken. En bij mijn weten zit bij de NTU en ONT er toch een stroomstekker aan, net zoals bij een door Ziggo geleverd modem. Hoe de provider vervolgens ervoor zorgt dat de klant die vrije keuze heeft is vervolgens het probleem van de provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:36
ik heb een vraag waar ik echt niet uitkom. sinds twee/3 weken heb ik veel internet problemen.
Dat wil zeggen als ik eenmaal internet heb lijkt het lang goed te gaan, via kabel of wifi. maar het moment dat ik een tablet of laptop aanzet duurt het lang en heb ik wel direct wifi maar geen internet.

na een paar keer aan/uit en wat geduld (of inloggen op mijn unify controler wat toeval kan zijn) komt het weer terug.
mijn hardware heeft allemaal de laatste firmware:
usg3
tplink switch
2 unifi ap's

als ik in de proxmox logging kijk (die bedraad aan mijn switch zit en waar ik homeassistant incl de unifi controler op host ) zie ik dat hij ook regelmatig een dns fout geeft en de route naar gmail bv niet kan vinden.

in de logging van unifi zie ik niets meer dan dit soort regels voorbij komen:
prxmox disconnected from "LAN" (5m connected, 0 B)

mijn vraag is? beging mijn usg gaar te worden, of moet ik het in de switch zoeken (die ik overigens in mijn netwerk niet meer terug zie) .
of is er bepaalde logging aan te zetten om te zien of mijn t-mobile wel degelijk internet doorgeeft en geen dips heeft?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:25
Behoorlijk Leek schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:47:
[...]

De USG zelf kan 2 problemen bevatten, een slechte adapter, daar zou ik eerst even een andere voor proberen, anders een brakke interne usb stick.
Ik heb de oorzaak net gevonden naar aanleiding van een ander artikel en dat ging over errors in firewall rules.
Je kan bij port forwards meerdere poorten opgeven in 1 rule.
Zo heb ik in 1 rule poort 5001,5006 opgegeven, source IP adres en target IP adres en volgens mij zijn snel daarna de problemen begonnen.
Ik heb die regels allemaal verwijderd en nu gaat ie prima.
Daarna de rules weer aangemaakt, maar nu een aparte rule per poort, werkt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:13:
[...]

Iets abstracter denken ;) Ziggo is jarenlang de strijd met ACM aan gegaan tegen de vrije modemkeuze omdat coax een ring netwerk is en een misdragend modem de hele ring in de war kan schoppen. De ACM heeft die argumenten naast zich neer gelegd. Dan is het nogal gek dat GPON uitgesloten zou worden omdat een misdragend ONT de boel in de war kan schoppen.
In beide gevallen moet de provider er dus maar aan meewerken. En gezien we deze discussie al hebben gevoerd: de vorige keer gaf je aan dat GPON werkt met unieke kleuren en/of encryptiesteutels per klant/aansluiting. Maar deze gegevens kan de provider toch beschikbaar stellen aan de klant, hetzelfde als dat ze bv de SIP/VOIP gegevens beschikbaar moeten stellen.

[...]

En water is nat, benzine ook trouwens. En als ik met een roeibootje ergens naar toe ga maakt het mij echt niet uit of dat door het water, benzine, of melk is. Hetzelfde als dat het bij de vrije modemkeuze niet uit zou moeten maken of je coax of glasvezel hebt. Volgens mij is de wetgeving ook zo simpel dat alles dat de provider bij de klant in huis plaatst en een stroomstekker aan zit dat de klant dan een eigen alternatief moet kunnen gebruiken. En bij mijn weten zit bij de NTU en ONT er toch een stroomstekker aan, net zoals bij een door Ziggo geleverd modem. Hoe de provider vervolgens ervoor zorgt dat de klant die vrije keuze heeft is vervolgens het probleem van de provider.
Gooi jij een glas water in de tank van je auto en drink je de benzine op ?
Dat dingen er aan de buitenkant het zelfde uitzien en uiterlijke eigenschappen delen wil niet zeggen dat het ok het zelfde is

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:36:
[...]

Gooi jij een glas water de tank van je auto en drink je de benzine op ?
Dat dingen er aan de buitenkant het zelfde uitzien en uiterlijke eigenschappen delen wil niet zeggen ook de zelfde manier kan inzetten
En wederom beantwoord je de vraag niet ;) Dus laat ik hem eens helder stellen: wat belet een glasvezel provider om de klant alle gegevens te geven waarmee hij zelf bv een SFP module kan kopen, met de juiste instellingen, zodat deze de ONT niet nodig heeft?
Want Ziggo moet ook maar er voor zorgen dat een klant een eigen modem kan gebruiken en dus alle benodigde instellingen beschikbaar stellen. En stuk voor stuk moeten alle ISPs de gegevens voor SIP/VOIP vrijgeven zodat de klant ook zelf kan "inloggen" daarbij en dus niet verplicht is het modem van de provider te gebruiken voor telefonie.

Ik snap echt 100% dat providers deze gegevens niet willen afstaan, maar ze zijn er dadelijk wettelijke toe verplicht. En een ONT kan dan technisch wel anders zijn dan een DOCSIS modem, maar in beide gevallen kan de provider voldoen aan de vrije modemkeuze door de klant toegang te geven tot de benodigde instellingen (in het geval van GPON dus de kleur / encryptiesleutel / ... dat wordt toegepast voor die ene klant). De klant kan vervolgens naar een verkoper van bv SFP modules, deze gegevens aanleveren, waarna de verkoper een klant specifieke firmware er voor kan maken.
En bij DOCSIS zal dat echt niet anders zijn, ook daarbij worden er door de provider een set gegevens in het modem geprovisioned die voor die specifieke klant gelden, en daar moet Ziggo ook gewoon aan meewerken. En dat kan ook perfect, want in omliggende landen, zoals Duitsland, is er al jarenlang een vrije modemkeuze en daar werken de ISPs er ook gewoon aan mee, ook die wat COAX leveren en dus DOCSIS gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:56:
[...]

En wederom beantwoord je de vraag niet ;) Dus laat ik hem eens helder stellen: wat belet een glasvezel provider om de klant alle gegevens te geven waarmee hij zelf bv een SFP module kan kopen, met de juiste instellingen, zodat deze de ONT niet nodig heeft?
Want Ziggo moet ook maar er voor zorgen dat een klant een eigen modem kan gebruiken en dus alle benodigde instellingen beschikbaar stellen. En stuk voor stuk moeten alle ISPs de gegevens voor SIP/VOIP vrijgeven zodat de klant ook zelf kan "inloggen" daarbij en dus niet verplicht is het modem van de provider te gebruiken voor telefonie.

Ik snap echt 100% dat providers deze gegevens niet willen afstaan, maar ze zijn er dadelijk wettelijke toe verplicht. En een ONT kan dan technisch wel anders zijn dan een DOCSIS modem, maar in beide gevallen kan de provider voldoen aan de vrije modemkeuze door de klant toegang te geven tot de benodigde instellingen (in het geval van GPON dus de kleur / encryptiesleutel / ... dat wordt toegepast voor die ene klant). De klant kan vervolgens naar een verkoper van bv SFP modules, deze gegevens aanleveren, waarna de verkoper een klant specifieke firmware er voor kan maken.
En bij DOCSIS zal dat echt niet anders zijn, ook daarbij worden er door de provider een set gegevens in het modem geprovisioned die voor die specifieke klant gelden, en daar moet Ziggo ook gewoon aan meewerken. En dat kan ook perfect, want in omliggende landen, zoals Duitsland, is er al jarenlang een vrije modemkeuze en daar werken de ISPs er ook gewoon aan mee, ook die wat COAX leveren en dus DOCSIS gebruiken.
Nogmaals COAX praat Docsis waar je inderdaad je een (eigen) inbel modem moet gebruiken. Gpon praat Ethernet waardoor er dus geen modem bestaat en je deze dus ook niet kan vervangen zoals bij coax (docsis).

Een gpon aansluiting is gewoon een standaard Netwerk kabel waarbij de Ont het einde van ethernetkabel is. En niets anders dan een standaard rj45 (ethernetconnector) wall outlet waar jij gewoon zonder router je laptop op aan kan sluiten.

Dat het poortje/blokje (ONT) gelabeld is aan jou adress is niets anders dan een israpunt waar jij een eigen dsl modem op kan aansluiten. Of vind je dat dat je die ook zelf moet kunnen vervangen? Als je net zo als over koper stroom op glas had kunnen zetten had deze ont net als je Isra punt vanuit het net gevoed geweest.
Het verschil met AON en waarom je daar de ont wel kan vervangen is dat je daar echt een fysieke kabel gebruikt en bij is deze kabel digitaal verboden met de switch in wijk kast.

En ja natuurlijk kan je altijd alles zelf doen en ja natuurlijk zijn er mogelijkheden dat zelf een ont koopt die je dan aan de bij hoorden OLT Wijk centrale met jou adres geregistreerd. Maar dan ben echt in het netwerk van de provider bezig. De vraag is waarom zou je dat überhaupt willen. Het zou wel leuk zijn waneer de buurman zijn eigen gpon ONT met jouw gegevens weet te registreren :?

Ik snap ook helemaal niet waarom je een gpon ont zou willen vervangen, dat is het zelfde als de rj45 stekker van de meegeleverde kabel knippen om er daarna precies de zelfde aan te knijpen.

[ Voor 7% gewijzigd door xbeam op 24-01-2022 17:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Grolsch schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:39:
Gisterochtend mijn controller geupgrade (Draait op een Odroid N2 onder Ubuntu) maar hij blijft nu al 24 uur staan op "Database Migration in progress..." als ik de webpagina bezoek.

Zojuist ff de service herstart dmv commando sudo service unifi restart maar hij blijft zeggen Database Migration in progress...

Iemand ervaring hiermee :?
Wat zegt :
systemctl status mongodb

Of hoe het proces van die meuk ook heet ??

Ik denk namelijk dat MongoDB het probleem is en niet de UniFi Controller :)

Check ook effe welke versie je gebruikt :
dpkg -l | grep mongodb

Want een versie hoger dan 3.6 is niet de bedoeling geloof ik!
pitchdown schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:09:
Ik ga voor de ubiquiti cloud key gen2 om dit op te lossen.
De CK2+ heb je nodig, want de CK2 heeft geen HDD voor zover ik weet! :)
Voor jou info bridge iptv kan nog steeds kwestie van de juiste dhcp opties mee sturen naar de decoders ;-) alleen mis je met bridge iptv TV functie en kan een beetje slime buurman jou tv benaderen en bedienen. Plus het het is lastig te implementeren in je thuis netwerk.

Bridge IPTV is iets wat je tegenwoordig absoluut niet meer wil en het is ook nergens voor nodig.
Deze oplossing kwam langs in het IPTV Topic en persoonlijk vond ik die best wel verdomd leuk : https://berthub.eu/articl...nteractieve-tv-zelf-doen/ d:)b
koekjah schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:47:
Ik kan je aanraden om de topics van de desbetreffende providers door te nemen en zelf te beslissen wat het makkelijkst voor jou werkt, want bepaalde dingen zijn nou eenmaal onvermijdelijk... ;)

Dus blader eens wat topics door in Internetproviders en Hosting :)
Het is gewoon een simpel sommetje dat je maakt, maar het is nog beter om die helemaal niet te maken en het op de juiste manier te doen :
code:
1
PoE+ Switch => PoE+ 802.3at => In Wall HD #1 => PoE 802.3af => In Wall HD #2

Scheelt je een hoop mogelijke ellende! ;)
remcoXP schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:27:
als ik in de proxmox logging kijk (die bedraad aan mijn switch zit en waar ik homeassistant incl de unifi controler op host ) zie ik dat hij ook regelmatig een dns fout geeft en de route naar gmail bv niet kan vinden.

in de logging van unifi zie ik niets meer dan dit soort regels voorbij komen:
prxmox disconnected from "LAN" (5m connected, 0 B)
Jouw Proxmox Server heeft gewoon een probleem dus kijk eens naar :
- De bekabeling.
- De poort waar die aan hangt : Effe aan duwen/trekken en kijken of de verbinding wegvalt.
- Een brakke NIC.
- Of misschien een bug in de driver waardoor de NIC zichzelf af en toe ophangt!
Check dan Het grote Proxmox VE topic voor mogelijke oorzaken en/of oplossingen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
nero355 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Wat zegt :
systemctl status mongodb

Of hoe het proces van die meuk ook heet ??
Bij commando "systemctl status mongodb" krijg ik de melding "Unit mongodb.service could not be found."
Ik denk namelijk dat MongoDB het probleem is en niet de UniFi Controller :)

Check ook effe welke versie je gebruikt :
dpkg -l | grep mongodb

Want een versie hoger dan 3.6 is niet de bedoeling geloof ik!
code:
1
2
3
4
5
6
7
root@odroidN2:~# dpkg -l | grep mongodb
ii  mongodb-org                            3.4.23                                    arm64        MongoDB open source document-oriented database system (metapackage)
ii  mongodb-org-mongos                     3.4.23                                    arm64        MongoDB sharded cluster query router
ii  mongodb-org-server                     3.4.23                                    arm64        MongoDB database server
ii  mongodb-org-shell                      3.4.23                                    arm64        MongoDB shell client
ii  mongodb-org-tools                      3.4.23                                    arm64        MongoDB tools
root@odroidN2:~#

Zegt jou dit iets?

[edit]

Als ik invul mongod (zonder B) zie ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
root@odroidN2:~# systemctl status mongod
* mongod.service - MongoDB Database Server
   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/mongod.service; disabled; vendor preset:
   Active: failed (Result: exit-code) since Mon 2022-01-24 17:02:46 CET; 3min 13
     Docs: https://docs.mongodb.org/manual
  Process: 22434 ExecStart=/usr/bin/mongod --config /etc/mongod.conf (code=exite
 Main PID: 22434 (code=exited, status=1/FAILURE)

Jan 24 17:02:45 odroidN2 systemd[1]: Started MongoDB Database Server.
Jan 24 17:02:45 odroidN2 mongod[22434]: 2022-01-24T17:02:45.999+0100 F CONTROL
Jan 24 17:02:46 odroidN2 systemd[1]: mongod.service: Main process exited, code=e
Jan 24 17:02:46 odroidN2 systemd[1]: mongod.service: Failed with result 'exit-co
lines 1-11/11 (END)...skipping...
   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/mongod.service; disabled; vendor preset: enabled)
   Active: failed (Result: exit-code) since Mon 2022-01-24 17:02:46 CET; 3min 13s ago
  Process: 22434 ExecStart=/usr/bin/mongod --config /etc/mongod.conf (code=exited, status=1/FAILURE)

Jan 24 17:02:45 odroidN2 mongod[22434]: 2022-01-24T17:02:45.999+0100 F CONTROL  [main] Failed global initi
Jan 24 17:02:46 odroidN2 systemd[1]: mongod.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE
Jan 24 17:02:46 odroidN2 systemd[1]: mongod.service: Failed with result 'exit-code'.

Ik ben geen ubuntu goeroe, maar zaken als "failed" en "failure" klinken niet goed :?

[ Voor 39% gewijzigd door Grolsch op 24-01-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:02:
Als ik invul mongod (zonder B) zie ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
root@odroidN2:~# systemctl status mongod
   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/mongod.service; disabled; vendor preset:
   Active: failed (Result: exit-code) since Mon 2022-01-24 17:02:46 CET; 3min 13
  Process: 22434 ExecStart=/usr/bin/mongod --config /etc/mongod.conf (code=exite

Jan 24 17:02:45 odroidN2 mongod[22434]: 2022-01-24T17:02:45.999+0100 F CONTROL
Jan 24 17:02:46 odroidN2 systemd[1]: mongod.service: Main process exited, code=e
Jan 24 17:02:46 odroidN2 systemd[1]: mongod.service: Failed with result 'exit-co
lines 1-11/11 (END)...skipping...
   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/mongod.service; disabled; vendor preset: enabled)
   Active: failed (Result: exit-code) since Mon 2022-01-24 17:02:46 CET; 3min 13s ago
  Process: 22434 ExecStart=/usr/bin/mongod --config /etc/mongod.conf (code=exited, status=1/FAILURE)

Jan 24 17:02:45 odroidN2 mongod[22434]: 2022-01-24T17:02:45.999+0100 F CONTROL  [main] Failed global initi
Jan 24 17:02:46 odroidN2 systemd[1]: mongod.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE
Jan 24 17:02:46 odroidN2 systemd[1]: mongod.service: Failed with result 'exit-code'.

Ik ben geen ubuntu goeroe, maar zaken als "failed" en "failure" klinken niet goed :?
Doe eens :
systemctl stop mongod
systemctl disable mongod

En daarna een reboot van je systeem of de VM waarin het geheel draait :)

In principe hoeft MongoDB namelijk niet te draaien, want de UniFi Controller start zelf een instance ervan op voor eigen gebruik! :)

Als dat niet werkt dan weet ik het ook niet meer en heb je waarschijnlijk een probleem met je database die ik zo 1,2,3, niet zou kunnen oplossen zonder extra MongoDB kennis/leeswerk van de documentatie... O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:56
xbeam schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:47:
[...]

Dat het poortje/blokje (ONT) gelabeld is aan jou adress is niets anders dan een israpunt waar jij een eigen dsl modem op kan aansluiten. Of vind je dat dat je die ook zelf moet kunnen vervangen? Als je net zo als over koper stroom op glas had kunnen zetten had deze ont net als je Isra punt vanuit het net gevoed geweest.
Het verschil met AON en waarom je daar de ont wel kan vervangen is dat je daar echt een fysieke kabel gebruikt en bij is deze kabel digitaal verboden met de switch in wijk kast.
Niet helemaal, de vrije modem keuze is gebaseerd op wel of geen voeding vanuit de klant. De ONT wordt gevoed vanuit de klant en valt dus onder de vrije modem keuze. En dus zal KPN alle mogelijkheden moeten bieden om deze middels een eigen oplossing uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowns
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-08 08:47
Iemand die mij advies kan geven over het volgende?

Ik heb een Cloud key gen2 met deurbel, die wordt gevoed door een Unifi switch.

De instellingen van de Cloud key en deurbel benader ik via hun IP adres, daar zie ik beide staan. De Switch moet ik benaderen via de Unifi Netwerk application, die naar een andere url gaat. Deze staat op de pc van mijn vriendin, gezien ik op mijn pc van het werk niets kan installeren.

Nu wil ik graag alles in 1 overzicht zodat ik dat via die zelfde url als protect kan benaderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HB8HhMYjp_1IUTdJEoo-8FSG0ZI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eLKoFx2WOZqwi64pzfB8otgv.jpg?f=user_large

Voor zo ver ik kan zien lijkt het me mogelijk voor AP's door het IP adres gelijk te zetten. Is dat ook mogelijk met de Switch zodat deze in in dat overzicht komt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Huub-
nero355 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:49:

Deze oplossing kwam langs in het IPTV Topic en persoonlijk vond ik die best wel verdomd leuk : https://berthub.eu/articl...nteractieve-tv-zelf-doen/ d:)b
Deze is inderdaad ook leuk, per saldo hetzelfde als de oplossing van coolhva & fabian, qua hardware wel veel voordeliger (pi zero) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:59

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Vraagje,

Ik heb een UDM Pro direct via SFP op de glasvezel aangesloten zitten. Sinds de laatste software update zie ik op de app de foutmelding bij het internet "No Internet connection". Maar mijn UDM werkt verder wel naar behoren. Als ik inlog op UI dan staat er ook gewoon internet verbonden, de speedtest geeft ook goede resultaten.

Ergens op internet had ik gevonden dat voor de UI je de SFP WAN als Wan1 moet opgeven, dat gedaan maar dat levert geen veranderingen op voor de App.

Iemand enig idee in welke hoek ik nog kan zoeken?

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:47:
Een gpon aansluiting is gewoon een standaard Netwerk kabel waarbij de Ont het einde van ethernetkabel is. En niets anders dan een standaard rj45 (ethernetconnector) wall outlet waar jij gewoon zonder router je laptop op aan kan sluiten.
Als GPON gewoon ethernet is, waarom verkopen ze het dan als glasvezel? Het is dus geen ethernet ;) Er zit dus een media converter, die in dit geval meer doet omdat het GPON is en dus het "gekoppelde" signaal gefilterd moet worden. (Daar waar het bij klassieke FttH een dedicated verbinding was).
Dat het poortje/blokje (ONT) gelabeld is aan jou adress is niets anders dan een israpunt waar jij een eigen dsl modem op kan aansluiten. Of vind je dat dat je die ook zelf moet kunnen vervangen?
Correct me if I'm wrong, letterlijk nooit DSL gebruikt. Maar ISRA deed toch ook de omzetting naar ethernet en vervolgens deed je daar een modem op aansluiten? Terwijl je ook modems kon kopen met een telefoonaansluiting waardoor de ISRA niet nodig was.
En ja natuurlijk kan je altijd alles zelf doen en ja natuurlijk zijn er mogelijkheden dat zelf een ont koopt die je dan aan de bij hoorden OLT Wijk centrale met jou adres geregistreerd. Maar dan ben echt in het netwerk van de provider bezig. De vraag is waarom zou je dat überhaupt willen. Het zou wel leuk zijn waneer de buurman zijn eigen gpon ONT met jouw gegevens weet te registreren :?
Volgens mij is dat niet veel anders dan wat bij Ziggo mogelijk is/was met modems met aangepaste profielen, geclonde profielen en weet ik wat? Ook daar kon het modem worden "gehackt" waardoor dingen konden waar de provider niet echt blij van werd. Daarom ook dat Ziggo het niet vrij wil geven. En aangezien de ACM dit argument van Ziggo negeert is het hypocriet als het bij GPON ineens wel een valide argument is.
Ik snap ook helemaal niet waarom je een gpon ont zou willen vervangen, dat is het zelfde als de rj45 stekker van de meegeleverde kabel knippen om er daarna precies de zelfde aan te knijpen.
Om dezelfde reden als die honderden / duizenden Tweakers die de glasvezel nu ook met een SFP module rechtstreeks in hun router steken? Waarom zou dat bij glasvezel via GPON niet mogelijk moeten zijn? Er zullen vast technische redenen zijn waarom de providers het niet wenselijk vinden, maar exact diezelfde heeft Ziggo ook jaren lang gebruikt om de vrije modemkeuze tegen te houden en die heeft de ACM nu ook naast zich neer gelegd.

In short, en toch nog een beetje ontopic :p Waarom kon je 5-10 jaar terug wel de glasvezel uit de NTU halen en middels een zelf aangeschafte SFP module rechtstreeks in een USG Pro of EdgeRouter steken, maar zou dat nu niet kunnen? Ja, dedicated vezel per huishouden vs GPON. Maar er zijn geen technische beperkingen waardoor het niet zou kunnen, bij mijn weten. De argumentatie komt niet verder dan "dan kan Pietje het signaal van buurman Klaasje afluisteren". Maar datzelfde probleem heeft Ziggo ook, en het feit dat er geen vrije modemkeuze is betekent niet dat het niet mogelijk is om het signaal van de buurman af te tappen... Jouw (& de ISPs) argumentatie komt niet verder dan "security through obscurity", en dat is dus geen beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:19:
Correct me if I'm wrong, letterlijk nooit DSL gebruikt.

Maar ISRA deed toch ook de omzetting naar ethernet en vervolgens deed je daar een modem op aansluiten? Terwijl je ook modems kon kopen met een telefoonaansluiting waardoor de ISRA niet nodig was.
Een xDSL Modem/Router doet de RJ11 naar RJ45 omzetting zeg maar! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:26:
[...]

Een xDSL Modem/Router doet de RJ11 naar RJ45 omzetting zeg maar! ;)
Als ik het eerste DuckDuckGo resultaat er bij pak kom ik uit op: https://www.providercheck...icht/wat-is-het-isra-punt En zowel qua plaatje als tekst erbij doet dit mij nogal denken aan een NTU, alleen dan met RJ11 i.p.v. glasvezel. Waarbij je in beide gevallen dus een "modem" er achter zet wat dus ook de speciale dingetjes voor internet, TV en telefonie zal regelen. En bij klassieke glasvezel, met een dedicated kabel, kun je de NTU dus ook buitenspel zetten met een juiste SFP module. En bij mijn weten had je ook gewoon DSL modems waar je de RJ11 kabel direct in kon doen en in ieder geval dan een X aantal LAN poorten van internet deed voorzien (router dus), en waarschijnlijk ook wel weer een RJ11 poortje had voor de telefoon op aan te sluiten die dan middels VOIP werkte. En volgens mij konden de door jou befaamde Drayteks dat dan ook. In principe dus gelijk aan de modem/routers die Ziggo ook levert, alleen dan RJ11 vs COAX ingang. In theorie zou Ziggo dan dus ook een ISRA/NTU/ONT variant kunnen introduceren die COAX omzet naar ethernet, en dat je dan een router, incl. telefoonaansluiting, er achter zet. Zeg maar gelijkwaardig aan een traditioneel modem (zonder router) en dat je dan een eigen VOIP gateway er achter zet die via de VOIP server/centrale van Ziggo belt.

Als de ACM een ONT & ISRA toestaat zou dat in ieder geval een mooie volgende zet van Ziggo kunnen zijn. Lekker terug naar een ouderwets modem-only oplossing, met alleen een COAX en ethernet aansluiting. Maar het dan geen modem noemen maar een "DOCSIS translator". En standaard dan een "modem" meeleveren met dus een ethernet WAN poort en een X aantal LAN poorten en 1 of 2 keer RJ11 voor telefonie, en dat dit dan onder vrije modemkeuze valt. Ik denk toch dat de wereld dan te klein is, of in ieder geval voor diegenen die jaren lang op de vrije modemkeuze hebben zitten te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:56
RobertMe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:45:
[...]

In theorie zou Ziggo dan dus ook een ISRA/NTU/ONT variant kunnen introduceren die COAX omzet naar ethernet, en dat je dan een router, incl. telefoonaansluiting, er achter zet.
Het omzetten wat jij hier beschrijft lijkt mij iets waar stroom voor nodig is. En dat is volgens de vrije modem keuze dus geen onderdeel meer van de provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blaaspijp schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:04:
[...]

Niet helemaal, de vrije modem keuze is gebaseerd op wel of geen voeding vanuit de klant. De ONT wordt gevoed vanuit de klant en valt dus onder de vrije modem keuze. En dus zal KPN alle mogelijkheden moeten bieden om deze middels een eigen oplossing uit te voeren.
Niet altijd, daar zijn uitzondering op wanneer het device onderdeel van het Netwerk is of nodig voor de beveiliging
[...]

In principe dus gelijk aan de modem/routers die Ziggo ook levert, alleen dan RJ11 vs COAX ingang. In theorie zou Ziggo dan dus ook een ISRA/NTU/ONT variant kunnen introduceren die COAX omzet naar ethernet, en dat je dan een router, incl. telefoonaansluiting, er achter zet. Zeg maar gelijkwaardig aan een traditioneel modem (zonder router) en dat je dan een eigen VOIP gateway er achter zet die via de VOIP server/centrale van Ziggo belt.
Nogmaals NEE dat kunnen ze niet omdat COAX geen ETHERNET kabel is maar een DOCSIS Kabel is.
GPON is dat wel en daardoor niets anders dan digitale glasvezel uitvoering van jou computer Kabel.

[ Voor 94% gewijzigd door xbeam op 24-01-2022 19:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
blaaspijp schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:57:
[...]

Het omzetten wat jij hier beschrijft lijkt mij iets waar stroom voor nodig is. En dat is volgens de vrije modem keuze dus geen onderdeel meer van de provider.
Daarom ook de "Als ACM ISRA/NTU/ONT toestaat" ;) Want ook die, of in ieder geval deel ervan, zitten op stroom van de klant aangesloten. Als ACM deze drie dus toestaat maar de modems van Ziggo niet kunnen ze dus gewoon hun eigen variant daarop verzinnen.

Maar gezien je in bv in Duitsland wel gewoon zelf een DOCSIS modem kunt kopen lijkt het mij zeer sterk dat de ACM daar mee akkoord gaat als Ziggo de boel gaat lopen flessen door het modem/router te splitsen. En het wel toestaan van ISRA/NTU/ONT zou naar mijn idee dan ook een enorme middelvinger van de ACM naar Ziggo zijn aangezien het naar mijn idee allemaal op hetzelfde neer komt. Zijnde het vertalingslaagje bij de klant dat rechtstreeks op de infrastructuur van de provider zit en daardoor (potentieel) ook invloed heeft op de werking en stabiliteit van het netwerk (in de wijk) als geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:27
xbeam schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:01:
[...]

Nee, daar zijn uitzondering op wanneer het device onderdeel van het Netwerk is of nodig voor de beveiliging
Artikel 2. Vaste netwerkaansluitpunt
1. Het netwerkaansluitpunt is het fysieke punt aan het einde van de kabel dat de aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk op locatie van de eindgebruiker binnen heeft gebracht. Het netwerkaansluitpunt is daarmee de grens van een openbaar elektronisch communicatienetwerk en het punt in dit netwerk waarop, op de locatie van de eindgebruiker, een (radio)apparaat moet worden aangesloten om elektronische communicatiediensten te kunnen gebruiken.
2. Het netwerkaansluitpunt is passief.
De FTU is daarbij het eindpunt (passief en een vast aansluitpunt). De ONT is actief en is er los op aangesloten.

Ik heb in de beleidsregels geen uitzondering kunnen vinden hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Nee, daar zijn uitzondering op wanneer het device onderdeel van het Netwerk is of nodig voor de beveiliging
En laat Ziggo dat argument nu net jarenlang aangedragen hebben. Doordat het een ring is met naar mijn weten een combinatie van dat klanten over frequenties zitten verdeeld en er daarnaast een vorm van timesharing is is het toch echt essentieel dat het modem naar de eisen/verwachting van de provider functioneert en daarom wil/kan Ziggo het niet los laten, aldus Ziggo. Maar in bv Duitsland wordt het tegendeel bewezen en de ACM heeft het nu dan ook eindelijk afgedwongen / erdoor gedrukt. En of het nu om een verdeling van frequenties gaat bij DOCSIS of om markering middels kleurtjes bij GPON maakt natuurlijk helemaal niks uit. Ja, technisch anders, maar in het kader van de bezwaren tegen vrije modemkeuze identiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
nero355 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:18:
[...]

Doe eens :
systemctl stop mongod
systemctl disable mongod

En daarna een reboot van je systeem of de VM waarin het geheel draait :)

In principe hoeft MongoDB namelijk niet te draaien, want de UniFi Controller start zelf een instance ervan op voor eigen gebruik! :)

Als dat niet werkt dan weet ik het ook niet meer en heb je waarschijnlijk een probleem met je database die ik zo 1,2,3, niet zou kunnen oplossen zonder extra MongoDB kennis/leeswerk van de documentatie... O-)
Held _/-\o_ _/-\o_

Hij doet het weer, wel al m'n historie kwijt zo te zien, maar dat boeit me niet zo heel veel.

Voor de zekerheid nog wel ff een backup teruggelezen, die was "toevallig" net gisterochtend 0100 uitgevoerd terwijl ik om 0800 de update heb uitgevoerd.

[edit]
Na een restore van de backup is ook al m'n historie weer terug _/-\o_ _/-\o_

Dit is eigenlijk de eerste keer sinds ik Unifi gebruik (2017) dat een upgrade niet goed gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 24-01-2022 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:19:
[...]

Als GPON gewoon ethernet is, waarom verkopen ze het dan als glasvezel? Het is dus geen ethernet ;) Er zit dus een media converter, die in dit geval meer doet omdat het GPON is en dus het "gekoppelde" signaal gefilterd moet worden. (Daar waar het bij klassieke FttH een dedicated verbinding was).
Echt WTF meen je dit ? :F
[...]

Correct me if I'm wrong, letterlijk nooit DSL gebruikt. Maar ISRA deed toch ook de omzetting naar ethernet en vervolgens deed je daar een modem op aansluiten? Terwijl je ook modems kon kopen met een telefoonaansluiting waardoor de ISRA niet nodig was.
Nee, Sorry gezien het eerste deel van reactie (ik hoop dat het grap is om mij te stangen ) heeft het weinige zin om je dit uit te leggen aangezien je het verschil niet lijkt te begrijpen. Gpon een fysieke ethernet kabel is die gemaakt is van glas. Net zoals coax een fysieke docsis kabel is gemaakt van koper. waarbij de modem docsis omzet naar Ethernet. iets dat bij GPON niet hoeft omdat het een ethernet kabel is.
Wikipedia: Ethernet frame
Wikipedia: Ethernet physical layer

De rest beantwoorden voordat je basis begrijpt heeft echt geen nut
mrdemc schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:16:
[...]

[...]

De FTU is daarbij het eindpunt (passief en een vast aansluitpunt). De ONT is actief en is er los op aangesloten.

Ik heb in de beleidsregels geen uitzondering kunnen vinden hiervoor.
De Gpon ONT is onderdeel van de fysieke Gpon kabel en daar niet los op gesloten zoals een FTU. en valt onder A. Het is het pasive (er is geen modem nodig ) einde van de kabel waar zelf direct eigen Ethernet hardware op kan aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVmkpiYktRP7wsFnqc4hW61-HJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DvgHx4nhvyYqD5hJ6NLhy8GJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door xbeam op 25-01-2022 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Nogmaals NEE dat kunnen ze niet omdat COAX geen ETHERNET kabel is maar een DOCSIS Kabel is.
GPON is dat wel en daardoor niets anders dan digitale glasvezel uitvoering van jou computer Kabel.

Er zit nog een aanzienlijke protocol implementatie die ook onderdeel is van GPON, die komt daar nog wel bovenop. GPON is niet alleen een layer 1 implementatie. Vandaar dat je er niet zomaar zelf direct apparatuur aan kan/mag hangen.

Wikipedia: G.984

[ Voor 5% gewijzigd door Prx op 24-01-2022 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:55
Mototaz schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:13:
Vraagje,

Ik heb een UDM Pro direct via SFP op de glasvezel aangesloten zitten. Sinds de laatste software update zie ik op de app de foutmelding bij het internet "No Internet connection". Maar mijn UDM werkt verder wel naar behoren. Als ik inlog op UI dan staat er ook gewoon internet verbonden, de speedtest geeft ook goede resultaten.

Ergens op internet had ik gevonden dat voor de UI je de SFP WAN als Wan1 moet opgeven, dat gedaan maar dat levert geen veranderingen op voor de App.

Niet zoeken, maar wachten op een update. Dit is een bekende bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
Mototaz schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:13:
Vraagje,

Met ios of android? De app al verwijderd en opnieuw geinstalleerd?
Er zijn volgens mij wel veel update's geweest de laatste tijd met ios app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
xbeam schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:45:
[...]

De Gpon ONT is onderdeel van de fysieke Gpon kabel en valt onder A. Het is het pasive (er is geen modem nodig ) einde van de kabel waar zelf direct eigen Ethernet hardware op kan aansluiten.
[Afbeelding]
Nee echt niet ;)
De ONT is actief, er worden aan de hand van elektronische schakelingen signalen omgezet.
Zie ook in de beleidsbepaling van de ACM die ik hiervoor quote, waarbij op pagina 8 letterlijk staat:
Vaste netwerkaansluitpunt is passief
Het netwerkaansluitpunt bevindt zich op locatie van de eindgebruiker, aan het einde van de kabel die de netwerkaanbieder binnen heeft gebracht. Het netwerkaansluitpunt is dus het eerste punt op de locatie van de eindgebruiker waar een eindapparaat op aangesloten kan worden. Punt a) betreft een montage van de netwerkkabel op een passief kastje. Voor aansluiting op een glasnetwerk wordt het passieve kastje ook wel een Fiber Termination Unit (FTU) genoemd. Voor aansluiting op een coaxnetwerk wordt het passieve kastje ook wel een abonnee overnamepunt (AOP) genoemd. Voor aansluiting op een kopernetwerk wordt het passieve kastje ook wel de Network Termination Unit (NTU) genoemd.
Het passieve aansluitpunt A van de BEREC-richtlijn welke de ACM ook aanhoudt is dus de FTU. Het passieve aansluitpunt A van de BEREC-richtlijn welke de ACM ook aanhoudt is dus de FTU. Tevens het eerste punt waarop je met glasvezel apparatuur kan aansluiten. De ONT kun je namelijk er tussenuit halen waarmee het sowieso al per definitie geen ‘vast’ aansluitpunt is.

[ Voor 8% gewijzigd door mrdemc op 24-01-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
——

[ Voor 98% gewijzigd door mrdemc op 24-01-2022 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrdemc schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:17:
[...]

Nee echt niet ;)
De ONT is actief, er worden aan de hand van elektronische schakelingen signalen omgezet.
Zie ook in de beleidsbepaling van de ACM die ik hiervoor quote, waarbij op pagina 8 letterlijk staat:

[...]

Het passieve aansluitpunt A van de BEREC-richtlijn welke de ACM ook aanhoudt is dus de FTU.
De ONT kan er dus niet tussen uit halen. en zit Netwerk technische voor een FTU en NTU wat locatie en apparaat vergelijkbaar met een repeater is. die de fysieke glasvezel ethernet verbinding verlengd of omzet naar een rj45 koper Ethernet verbinding, terwijl de ONT nog steeds onderdeel van de fysieke gpon kabel is die nodig is om de glasvezel Ethernet verbinding bij thuis af televeren. Zonder ONT werkt de glasvezel internetkabel simple weg niet.Het er tussen uithalen komt op zelfde neer als de kabel doorknippen. Je kan dan echt helemaal niets meer met de aansluiting tot dat je de ONT terug plaatst.

Het verschil zit op de locatie binnen het osi model waar het afleverpunt zoals een FTU een layer2 verbinding tot stand brengt. Is een gpon ONT nog onderdeel van layer 1 en daarbij eigenlijk vergelijkbaar met het fysieke glas of koper van een verbinding

[ Voor 45% gewijzigd door xbeam op 25-01-2022 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
xbeam schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:20:
[...]

De ONT kan er dus niet zit technische voor een FTU en onderdeel val de fysieke Gpon kabel.
Zonder ONT werkt de fysieke kabel niet eens. Het er tussen uithalen komt op zelfde neer als de kabel doorknippen. kan je er helemaal niets met de aansluiting tot dat je terug plaatst.
Lijkt alsof je de FTU met de XGS-PON/GPON ONT verwisseld oid

[ Voor 28% gewijzigd door mrdemc op 24-01-2022 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrdemc schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:35:
[...]

Lijkt alsof je de FTU met de XGS-PON/GPON ONT verwisseld oid
Het lijkt er op dat jij het verschil tussen layer1 en layer2 van data verbindingen niet kent en daardoor niet begrijpt dat gpon een type fysieke glasvezel is die pas de glasvezel wordt die bedoeld nadat de ONT deze van de GPON heeft gefilterd.

De ONT is layer 1 en onderdeel van fysieke kabel
Ik post hem gewoon nog een keer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3TTRlLhWxqWBKp9G5TMMcQ3PhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KvYdByJqLOBMB5DNuaggzdsh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door xbeam op 25-01-2022 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
xbeam schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:58:
[...]

Het lijkt er op dat jij verschil tussen layer1 en layer2 van de verbinding niet kent en daar niet begrijpt dat gpon ander type glasvezel is die pas als glasvezel bij jouw in de FTU in kan nadat de ONT deze van de GPON heeft gefilterd.
De FTU is het aansluitpunt waarop de glasvezel afgemonteerd is. De ONT sluit je aan op de FTU en de modem op de ONT. Hoe is de ONT dan tussen de binnenkomende kabel en de FTU :?

Welke layer het is, is in dit geval niet belangrijk, maar dat het Layer 1 is weet ik inderdaad en het verschil tussen Layer 1 en Layer 2 weet ik ook.

[ Voor 12% gewijzigd door mrdemc op 24-01-2022 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrdemc schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:00:
[...]

De FTU is het aansluitpunt waarop de glasvezel afgemonteerd is. De ONT sluit je aan op de FTU en de modem op de ONT. Hoe is de ONT dan tussen de binnenkomende kabel en de FTU :?

Welke layer het is, is in dit geval niet belangrijk.
Sorry jij vent de geen die een ONT verwart met een een media converter NTU die een layer2 Netwerk glasvezel kabel naar layer2 rj45 Netwerk kabel om zet en daar gaat mis een ONT zet layer1 Gpon om naar afhankelijk van het type een layer 2 glasvezel Netwerk kabel(FTU) of rj45 Netwerk kabel.

[ Voor 30% gewijzigd door xbeam op 25-01-2022 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
xbeam schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:06:
[...]

Nee jij verwart de ont met een een media converter daar gaat mis.
Ik heb twee linkjes met afbeeldingen waar ik het over heb in een vorige post gezet:
de XGS-PON/GPON ONT.

Kan zijn dat jij wat anders bedoeld dan ik met bovenstaande, maar dan ben ik benieuwd waar jij het over hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Iemand een idee of de UDM Pro ook fatsoenlijk in een patchkast van 45 diep past zonder gekke fratsen uit te halen?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrdemc schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:12:
[...]

Ik heb twee linkjes met afbeeldingen waar ik het over heb in een vorige post gezet:
de XGS-PON/GPON ONT.

Kan zijn dat jij wat anders bedoeld dan ik met bovenstaande, maar dan ben ik benieuwd waar jij het over hebt :)
Nogmaals die dingen (ONT”s) zijn en doen wat anders dan dat jij denkt denkt dat is. En zijn onderdeel van de fysieke GPON kabel.

Ik ga nog een keer uit het te leggen.
Ik een Internet leverancier/ dealer verkoop jou mijn /whitelabel/wba internet en waneer dat voor jouw adres de eerste aansluitting in en gpon gebied is. .
Dan moet ik zo’n ONT op jouw naam aanvragen en registreren bij de Beheerder. Deze heeft de voor jou wijkkast juiste en bijhorende ONT’s. na registratie komt jouw glasvezel bij de persoon uit de die deze de op jou naam geregistreerde ONT in bezit heeft, dus plug je hem bij de buren in dan komt daar de aansluiting uit de Gpon en niet bij jouw thuis.

Een ONT is geen media converter of modem die je glasvezel omzet naar een rj45 kabel, maar het fysieke einde van de kabel van de beheerder.

Waneer overstapte naar een volgende internet provider zal deze de verbinding afleveringen zop de ont. Een ONT kan dus alleen door een monteur van van de beheerder vervangen worden.

[ Voor 60% gewijzigd door xbeam op 25-01-2022 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:47

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Toppe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:17:
Iemand een idee of de UDM Pro ook fatsoenlijk in een patchkast van 45 diep past zonder gekke fratsen uit te halen?
Ja. heb het zelf ook.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
xbeam schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:17:
[...]

Nogmaals die dingen (ONT”s) zijn en doen iets anders dan jij denkt.
Dan sluit ik het af met deze opmerking:

De ACM ziet de FTU als het einde van het netwerk en het aansluitpunt waarop je je eigen apparatuur mag aansluiten. Alles wat daarna nog komt is volgens de ACM geen onderdeel van het vaste aansluitpunt. Wat het apparaat ook doet en waarvoor dat ook is, en welke Layer dat dan ook betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:47

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

mrdemc schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:00:
[...]

De ONT sluit je aan op de FTU en de modem op de ONT.
Modem?????

Router >:)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:27
Vandaag een tweede U6-LR binnengekregen, echter bij de adoption ging het al mis. Het duurde en het duurde maar. Vervolgens nadat deze geadopt was, werd er automatisch een update gedaan van de firmware. Dat was ook geen succes. Ook dat duurde veel langer dan wat ik gewend was. Bij de eerste ging het allemaal zeer vlot.

Na een harde reset gedaan te hebben en ging het adopten deze keer wel vlot, echter nadat ik ook maar één instelling heb gewijzigd, gaat de AP offline in het dashboard. De AP gaat om de 3 á 5 seconden knipperen dat de connectie verloren is gegaan. Ook heb ik de UDM pro herstart, maar het AP blijft offline.

Ik krijg de AP alleen terug in het dashboard als ik deze weer reset, maar dan ben ik weer terug bij af. Herkent iemand dit probleem? Tijd voor een RMA of de UDM resetten en het opnieuw proberen?

[ Voor 10% gewijzigd door Veenbrandt op 24-01-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Veenbrandt schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:23:
Vandaag een tweede U6-LR binnengekregen, echter bij de adoption ging het al mis. Het duurde en het duurde maar. Vervolgens nadat deze geadopt was, werd er automatisch een update gedaan van de firmware. Dat was ook geen succes. Ook dat duurde veel langer dan wat ik gewend was. Bij de eerste ging het allemaal zeer vlot.

Na een harde reset gedaan te hebben en ging het adopten deze keer wel vlot, echter nadat ik ook maar één instelling heb gewijzigd, gaat de AP offline in het dashboard. De AP gaat om de 3 á 5 seconden knipperen dat de connectie verloren is gegaan. Ook heb ik de UDM pro herstart, maar het AP blijft offline.

Ik krijg de AP alleen terug in het dashboard als ik deze weer reset, maar dan ben ik weer terug bij af. Herkent iemand dit probleem? Tijd voor een RMA of de UDM resetten en het opnieuw proberen?
Ook al eens met andere kabels geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
RobertMe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:29:
[...]

Ook al eens met andere kabels geprobeerd?
Jazeker. Meerdere. Ook verschillende poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
Veenbrandt schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:30:
[...]

Jazeker. Meerdere. Ook verschillende poorten.
Waar krijgt hij poe van? Je geeft hem wel poe +?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
Behoorlijk Leek schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:49:
[...]

Waar krijgt hij poe van? Je geeft hem wel poe +?
Elke poort op de switch heeft tenminste PoE+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrdemc schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:23:
[...]

Dan sluit ik het af met deze opmerking:

De ACM ziet de FTU als het einde van het netwerk en het aansluitpunt waarop je je eigen apparatuur mag aansluiten. Alles wat daarna nog komt is volgens de ACM geen onderdeel van het vaste aansluitpunt. Wat het apparaat ook doet en waarvoor dat ook is, en welke Layer dat dan ook betreft.
Daarom kosten ze ons bij oplevering van de eerste Kpn-gpon aansluiting bij Kpn ook niets. Dit is omdat ze onderdeel zijn van de kabel/ het beheerders Netwerk en niet van de klant of Internet provider zoals een NTU (media converter) waar jij het steeds over hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diymhpS2LfHMSGZqPeHq5wwq5wY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxHE2nU5YuVUI6QJcm9s01Ff.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door xbeam op 25-01-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:59

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Behoorlijk Leek schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:17:
[...]

Met ios of android? De app al verwijderd en opnieuw geinstalleerd?
Er zijn volgens mij wel veel update's geweest de laatste tijd met ios app.
Android

Opnieuw installeren werkt helaas niet. Vermoed dat het een bug is, had gehoopt dat ik iets fout had en dat het vlot verholpen zou zijn :)

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als ik het eerste DuckDuckGo resultaat er bij pak kom ik uit op: https://www.providercheck...icht/wat-is-het-isra-punt En zowel qua plaatje als tekst erbij doet dit mij nogal denken aan een NTU, alleen dan met RJ11 i.p.v. glasvezel.
NOPE.AVI :)
En bij mijn weten had je ook gewoon DSL modems waar je de RJ11 kabel direct in kon doen en in ieder geval dan een X aantal LAN poorten van internet deed voorzien (router dus), en waarschijnlijk ook wel weer een RJ11 poortje had voor de telefoon op aan te sluiten die dan middels VOIP werkte. En volgens mij konden de door jou befaamde Drayteks dat dan ook.
ALLE Modem/Router modellen MOETEN dat zo doen! :)

De ISRA doet niks anders dan het koperen lijntje van KPN op een vriendelijke manier in je huis brengen door middel van een RJ11 patchpunt zeg maar ;)
In principe dus gelijk aan de modem/routers die Ziggo ook levert, alleen dan RJ11 vs COAX ingang.
Eigenlijk één pot nat op een zeer globale manier gezien inderdaad! :)
In theorie zou Ziggo dan dus ook een ISRA/NTU/ONT variant kunnen introduceren die COAX omzet naar ethernet, en dat je dan een router, incl. telefoonaansluiting, er achter zet. Zeg maar gelijkwaardig aan een traditioneel modem (zonder router) en dat je dan een eigen VOIP gateway er achter zet die via de VOIP server/centrale van Ziggo belt.
Dat klopt dus niet, maar opzich heb ik er niks tegen als ze iets zoals de oude Cisco Kabelmodem leveren die echt alleen een modem was als ik het goed heb :? :)

Je zal namelijk de COAX meuk moeten moduleren voor zover ik weet en je hebt dan dus geen opties om de boel naar een ander medium om te zetten, zoals een NTU dat doet!
Lekker terug naar een ouderwets modem-only oplossing, met alleen een COAX en ethernet aansluiting. Maar het dan geen modem noemen maar een "DOCSIS translator". En standaard dan een "modem" meeleveren met dus een ethernet WAN poort en een X aantal LAN poorten en 1 of 2 keer RJ11 voor telefonie, en dat dit dan onder vrije modemkeuze valt. Ik denk toch dat de wereld dan te klein is, of in ieder geval voor diegenen die jaren lang op de vrije modemkeuze hebben zitten te wachten.
Opzich geen gek idee allemaal, want heeft wel wat weg van het Melkpak ding van Caiway uit het verleden :
- Poort 1 = Bridged Glasvezel
- Poort 4 = VoIP
- Pooren 2 en 3 = IPTV

Als ik het goed heb onthouden... :$
Grolsch schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:35:
[...]

Held _/-\o_ _/-\o_

Hij doet het weer, wel al m'n historie kwijt zo te zien, maar dat boeit me niet zo heel veel.

Voor de zekerheid nog wel ff een backup teruggelezen, die was "toevallig" net gisterochtend 0100 uitgevoerd terwijl ik om 0800 de update heb uitgevoerd.

[edit]
Na een restore van de backup is ook al m'n historie weer terug _/-\o_ _/-\o_

Dit is eigenlijk de eerste keer sinds ik Unifi gebruik (2017) dat een upgrade niet goed gaat.
:o :D Stoer! d:)b

Ik was namelijk bang dat je met een database probleem zat in de richting van corruptie en zo... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickets
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

nero355 schreef op maandag 24 januari 16:49:
Het is gewoon een simpel sommetje dat je maakt, maar het is nog beter om die helemaal niet te maken en het op de juiste manier te doen :
code:
1
PoE+ Switch => PoE+ 802.3at => In Wall HD #1 => PoE 802.3af => In Wall HD #2

Scheelt je een hoop mogelijke ellende! ;)
Dit snap ik nog niet. Bedoel je dat ik een PoE-injector na de eerste In-Wall moet plaatsen?

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
Rickets schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:33:
[...]

Dit snap ik nog niet. Bedoel je dat ik een PoE-injector na de eerste In-Wall moet plaatsen?
Nee,

Switch (PoE+ 30W)->IW1 (PoE 15W)->IW2 (0W)

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rickets schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:33:
[...]

Officieel moet je een IW voeden middels 802.3at wil je de PoE passthrough poort gebruiken waarbij de passthrough 802.3af doet. Oftewel: de IW moet met 30W gevoed worden zodat die 15W via de passthrough poort kan leveren. Gebruik je de PoE passthrough niet dan kan die via 802.3af gevoed worden (dus 15W).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@RobertMe Hebben we sinds vannacht een nieuw RFC waarin PoE beschreven staat? :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
RobertMe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:44:
[...]

Officieel moet je een IW voeden middel 902.3at wil je de PoE passthrough poort gebruiken waarbij de passthrough 802.3af doet. Oftewel: de IW moet met 30W gevoed worden zodat die 15W via de passthrough poort kan leveren. Gebruik je de PoE passthrough niet dan kan die via 802.3af gevoed worden (dus 15W).
Ik heb geen ervaring met IW`s dus ik vroeg me af.....doe PoE passthrough poort zit aan de buitenkant. Dus die kabel tussen de 2 IW`s loopt dan ook aan de buitenkant; ziet een beetje knullig uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Prx schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:12:
[...]

Er zit nog een aanzienlijke protocol implementatie die ook onderdeel is van GPON, die komt daar nog wel bovenop. GPON is niet alleen een layer 1 implementatie. Vandaar dat je er niet zomaar zelf direct apparatuur aan kan/mag hangen.

Wikipedia: G.984
@mrdemc
Precies dit. Layer1 connecties bevatten op operator/net-beheerder niveau altijd ingewikkelde distributie en communicatie protocolen. Layer1 betekent niet dat we het over materiaal, zoals glas,koper of lucht, hebben zoals sommige denken. Maar het is inderdaad alle onderliggende voor de consument / gebruiker onzichtbaar techniek die zorgt voor het tot stand komen van de fysieke verbinding waarover een data (layer2) verbinding zoals Ethernet (voor consumenten bekent als glasvezel) kan worden opgezet.

Dit is ook wat probeer uit te leggen en waarom je een ONT niet en een NtU (media converter) wel kan vervangen. Maar ik krijg dat gewoon niet goed uitlegt en dat ligt waarschijnlijk meer aan mijn les kwaliteit dan aan de ontvangers, ik ben daar nooit goed in geweest, iets met mijn geduld en dyslexie :( )

[ Voor 47% gewijzigd door xbeam op 25-01-2022 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roy Batty schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:00:
Ik heb geen ervaring met IW`s dus ik vroeg me af.....doe PoE passthrough poort zit aan de buitenkant.
Dus die kabel tussen de 2 IW`s loopt dan ook aan de buitenkant; ziet een beetje knullig uit.
Tja, dat vind ik ook en zat ik ook al aan te denken, maar als @Rickets dat wil dan moet hij dat lekker zelf weten! :)

Als hij maar niet met de PoE+/PoE toevoer gaat prutsen, want dat is gewoon om ellende vragen... :X :| :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickets
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Roy Batty schreef op dinsdag 25 januari 10:00:
Ik heb geen ervaring met IW`s dus ik vroeg me af.....doe PoE passthrough poort zit aan de buitenkant. Dus die kabel tussen de 2 IW`s loopt dan ook aan de buitenkant; ziet een beetje knullig uit.
De PoE-out van de eerste In-Wall gaat weer de muur in en naar een andere kamer. Een andere mogelijkheid is geen eerste In-Wall gebruiken maar een switch en los access point, en vanuit de switch de muur weer in. Ik had ook liever een directe kabel naar de tweede kamer gehad, maar dat is helaas niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
Rickets schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:17:
[...]

. Ik had ook liever een directe kabel naar de tweede kamer gehad, maar dat is helaas niet mogelijk.
Ik heb in al mijn buizen dubbele UTP kabels zitten; past er gemakkelijk in. Als je nu al vanaf IW1 weer een kabel naar IW2 kunt leiden, dan kun je theoretisch gezien ook een directe kabel trekken door er 2 in een buis te stoppen vanaf de switch. Een stopt dan bij IW1 en de ander gaat verder naar IW2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roy Batty schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:29:
[...]

Ik heb in al mijn buizen dubbele UTP kabels zitten; past er gemakkelijk in.
Dat ligt uiteraard ook aan de kabel. 2 CAT6a S/FTP is toch echt goed dik en stijf. Het kan wel, maar makkelijk is het zeer zeker niet.

Verder uiteraard een goede tip. Als je een kabel vanaf dat punt kunt doorlussen via hetzelfde WCD / inbouwdoos kun je ook een kabel via die doos door trekken zonder tussenkomst van de IW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
RobertMe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:33:
[...]

Dat ligt uiteraard ook aan de kabel. 2 CAT6a S/FTP is toch echt goed dik en stijf. Het kan wel, maar makkelijk is het zeer zeker niet.

Verder uiteraard een goede tip. Als je een kabel vanaf dat punt kunt doorlussen via hetzelfde WCD / inbouwdoos kun je ook een kabel via die doos door trekken zonder tussenkomst van de IW.
Even goed smeren, dan past alles :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Dit vraagt om een uiterst ongepaste HK opmerking, die ik niet zal maken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:25
xbeam schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:46:
[...]

@mrdemc
Precies dit. Layer1 connecties bevatten op operator/net-beheerder niveau altijd ingewikkelde distributie en communicatie protocolen. Layer1 betekent niet dat we het over materiaal, zoals glas,koper of lucht, hebben zoals sommige denken. Maar het is inderdaad alle onderliggende voor de consument / gebruiker onzichtbaar techniek die zorgt voor het tot stand komen van de fysieke verbinding waarover een data (layer2) verbinding zoals Ethernet (voor consumenten bekent als glasvezel) kan worden opgezet.

Dit is ook wat probeer uit te leggen en waarom je een ONT niet en een NtU (media converter) wel kan vervangen. Maar ik krijg dat gewoon niet goed uitlegt en dat ligt waarschijnlijk meer aan mijn les kwaliteit dan aan de ontvangers, ik ben daar nooit goed in geweest, iets met geduld en dyslexie :( )
Volgens de ACM definitie is de FTU het vaste passieve aansluitpunt bij de klant en alles wat je erachter hangt zit in het klant domein en valt onder "vrije modem keuze".

Als je op dit plaatje op het KPN forum kijkt is de FTU de witte kast rechts die het vaste en passieve eindpunt van de grondkabel van KPN vormt.
Daar is het zwarte kastje (de ONT) ingeplugd en omdat het 1) ingeplugd zit en 2) een stroomstekker heeft is het dus 1) niet vast en 2) niet passief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:33:
Lang leve de welbekende Belden kabel van 5,8 mm. inderdaad! _O_

Maar als je daar meerdere van wil trekken door een 16 mm. buis dan geldt ook voor die kabel :
d:)b

En ik zal ook maar die HK opmerking niet maken zoals @pinda powerrr :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
nero355 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:50:
[...]

Lang leve de welbekende Belden kabel van 5,8 mm. inderdaad! _O_

Maar als je daar meerdere van wil trekken door een 16 mm. buis dan geldt ook voor die kabel :

[...]

d:)b

En ik zal ook maar die HK opmerking niet maken zoals @pinda powerrr :+
Perfect toch ! 16mm - 2 x 5,8mm = 4,4mm ruimte. Er zijn situaties waar je met minder ruimte uitkomt :*) . Nog steeds geldt het devies......goed smeren, dan voorkom je vastlopers.

Edit: goede trekveer helpt ook natuurlijk :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Roy Batty op 25-01-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand hier ervaringen met Samsung wasmachine/droger met SmartThings in combinatie met Unifi? Ik heb hier een nieuwe wasmachine en droger staan maar krijg ze met geen mogelijkheid gekoppeld aan m'n Unifi netwerk, dus ik hoop stiekem dat iemand hier tips of ervaring heeft met deze combinatie.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!
esky schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:46:
[...]

Volgens de ACM definitie is de FTU het vaste passieve aansluitpunt bij de klant en alles wat je erachter hangt zit in het klant domein en valt onder "vrije modem keuze".

Als je op dit plaatje op het KPN forum kijkt is de FTU de witte kast rechts die het vaste en passieve eindpunt van de grondkabel van KPN vormt.
Daar is het zwarte kastje (de ONT) ingeplugd en omdat het 1) ingeplugd zit en 2) een stroomstekker heeft is het dus 1) niet vast en 2) niet passief.
Sorry, Ik ga inhoudelijk hier niet meer op reageren. Ik wens je succes met het vervangen je ONT

[ Voor 57% gewijzigd door xbeam op 25-01-2022 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ik heb een paar vragen.

Momenteel heb ik een setup met een USG, cloud key 2 en 150w 8 poort switch. Dit systeem is aangesloten via KPN glasvezel. Voor WiFi en netwerk binnenshuis heb ik 2 in-wall HD access points en twee AC-lites.

Ik overweeg om de USG, cloudkey en switch te vervangen door de Dream Machine pro SE. Van 3 apparaten naar 1 lijkt me een vooruitgang. Ook komen er dan wat switch poorten vrij. Momenteel gebruik ik alle 8 poorten (Alarm, zonnepanelen, Hue ed).

Paar vragen:
  • Ik lees overal dat de switch van de Dream machine Pro traag is met een een 1gb backbone. Ik begrijp echter ook dat dit alleen relevant is als het verkeer over de WAN poort gaat. Aangezien ik 1gb glas heb en niet snel een reden zie om dat te verhogen lijkt mij deze limitatie niet relevant voor mijn use case?
  • Ik heb de volgende glas aansluiting:
    Kan ik die via een SFF module nu overbodig maken? Wat is daar het voordeel van?
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q49-tIO6PyI9yW4sAhy9C2ix4dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FtcuU40G8CUpASDTPyeCeYq8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door giantgiantus op 25-01-2022 16:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
giantgiantus schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:21:
[...]

Paar vragen:
  • Ik lees overal dat de switch van de Dream machine Pro traag is met een een 1gb backbone. Ik begrijp echter ook dat dit alleen relevant is als het verkeer over de WAN poort gaat. Aangezien ik 1gb glas heb en niet snel een reden zie om dat te verhogen lijkt mij deze limitatie niet relevant voor mijn use case?
  • Ik heb de volgende glas aansluiting:
    Kan ik die via een SFF module nu overbodig maken? Wat is daar het voordeel van?
    [...]
nee, als je intern met vlan gaat werken loop je ook tegen de 1Gb limit aan... de UDM kan dat niet offloaden...

die aansluiting is een NTU, oftwel, GEEN GPON. daarmee is het dus idd mogelijk om glas direct in je eigen apparatuur te doen.
voordeel is eigenlijk, enkel een stekker minder in de meterkast ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

DennusB schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:03:
Iemand hier ervaringen met Samsung wasmachine/droger met SmartThings in combinatie met Unifi? Ik heb hier een nieuwe wasmachine en droger staan maar krijg ze met geen mogelijkheid gekoppeld aan m'n Unifi netwerk, dus ik hoop stiekem dat iemand hier tips of ervaring heeft met deze combinatie.
5GHz aan staan? Mogelijk werkt het alleen op 2.4GHz. Ik heb voor IoT devices gewoon een aparte VLAN en WiFi kanaal.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Apparatuur vraagt om wps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:54
@DennusB
Mogelijk kanaalbreedte, test eens met 20 MHz.
Heb je misschien WPA3 aan staan met PMF op verplicht? Test eens optioneel.
Tenslotte, ik hoop het niet voor je, probeer eens legacy support. Als dat het geval is zou het apparaat niet eens in mijn wifi willen want dat maakt het traag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De rommel die Samsung Apps en software in het algemeen heet kennende zou ik eigenlijk voor willen stellen om dat ding lekker OFFLINE te houden! ;)

Anders krijg je dit soort leuke effecten : https://discourse.pi-hole...ke-with-a-samsung-tv/3165 :X :| :/
Maar dan anders...

Pagina: 1 ... 169 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.