[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 170 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@nero355 Ja maar.... Die mooie Koreaanse dame uit de commercial komt dan toch de was bij me thuis uit de droger halen én opvouwen?

Wáárom moet een droger via een 'app' kunnen melden dat 'ie klaar is met drogen, dat proces duurt gewoon een paar uur dus je weet dat je niet ná een half uur al naar de zolder hoeft te rennen om het ding leeg te kunnen gaan halen? Pluizenfilter maak je toch al schoon bij iedere droogbeurt, mag ik aannemen 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 25-01-2022 21:09 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:07:
Ja maar.... Die mooie Koreaanse dame uit de commercial komt dan toch de was bij me thuis uit de droger halen én opvouwen?
Samsung Marketing hé! _O- :') :+
Wáárom moet een droger via een 'app' kunnen melden dat 'ie klaar is met drogen, dat proces duurt gewoon een paar uur dus je weet dat je niet ná een half uur al naar de zolder hoeft te rennen om het ding leeg te kunnen gaan halen? Pluizenfilter maak je toch al schoon bij iedere droogbeurt, mag ik aannemen 8)
Ik kwam dit laatst tegen terwijl ik wat anders zocht : Bigs in "Raspberry Pi - deel 2"
Opzich wel leuk, maar je weet gewoon dat al die fabrikanten meer dan dat erbij gaan proppen en het uiteindelijk een hoop spyware wordt i.p.v. iets nuttigs! |:( :F

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Een (koel)kast welke me meldt dat m'n bier té warm of té koud dreigt te gaan worden, da's pas een nuttige toepassing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26
Ik gebruik sinds recent een Unifi Cloud Key Gen2 Plus.
Ik had hiervoor al de unifi 16 ports switch : pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)

Mijn AP`s worden netjes gevoed op basis van POE.
De Cloud key krijg ik echter zonder injector niet werkend met 1 netwerkkabel vanaf de Switch.
Dit terwijl beide 802.3af ondersteunen.

Zowel de switch, controller, als Cloud key draaien op de laatste versie.
Iemand een idee wat hier mis gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rfidder
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-08 08:09
Will_M schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:07:

Een “ready”-melding is voor een wasmachine zodanig “handig”, dat je de klamme was zsm in de droger gooit of (milieu-verantwoord) ophangt, anders gaat de net fris gewassen kleding meuren…
Als “echte” tweaker :+ heb ik mijn niet-zo-slimme wasmachine aan een slimme stekker gehangen en met ITTT-scriptje (power consumption < 10 W => send message “was is klaar!”) dezelfde functionaliteit gecreëerd 8)
En ja natuurlijk op een volledig Ubiquiti-wifi-netwerk én inderdaad dubbele UTP-bekabeling (zelf) door het hele huis getrokken O-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
pitchdown schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:01:
Ik had hiervoor al de unifi 16 ports switch : pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)

De Cloud key krijg ik echter zonder injector niet werkend met 1 netwerkkabel vanaf de Switch.

Ik zou je kabel eens als éérste gaan verdenken maar ik weer niet wat voor een bekabeling je daar gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik wou hetzelfde als @Will_M typen. Controleer eerst de kabel. Deze moet sowieso 8 aderig zijn en als die zelf geknepen is uiteraard ook goed geknepen, juiste volgorde, etc. Mogelijk dat er ook nog wat andere gekke dingen zijn waardoor PoE "magisch" niet werkt over een slechte kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:10:
[...]

Ik wou hetzelfde als @Will_M typen. Controleer eerst de kabel. Deze moet sowieso 8 aderig zijn en als die zelf geknepen is uiteraard ook goed geknepen, juiste volgorde, etc. Mogelijk dat er ook nog wat andere gekke dingen zijn waardoor PoE "magisch" niet werkt over een slechte kabel.
We mogen het hier niet meer over kabels / tangen / stekkers hebben, hé :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Will_M schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:09:
[...]

Ik zou je kabel eens als éérste gaan verdenken maar ik weer niet wat voor een bekabeling je daar gebruikt.
Cat6 fabriek-kabel.
Zelfde patch-kabel waarop ook de Accespoints netjes stroom krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
pitchdown schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:12:
[...]

Cat6 fabriek-kabel.
Dan kijk toch maar eens of dat die CKG2+ wél opstart als je een CAT6A patch kabeltje van ± 30Cm. tussen de switch en de CKG2+ steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:35
pitchdown schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:12:
[...]

Cat6 fabriek-kabel.
En als je die wisselt met een andere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:42

Misschien de PoE voeding IN de CK2 beetje gammel? (Bekend issue is al dat de bufferCap die er in zit vroegtijdig overlijdt. Ethernet kabel uit de switch halen, en dan is er genoeg energie aan boord voor een gracefull shutdown, dat werkt dan niet meer.)
Je kan hem extern voeden via USB-C maar dan moet de lader wel QC2.0 of QC3.0 zijn anders werkt het niet.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Skynett schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:07:
[...]

Misschien de PoE voeding IN de CK2 beetje gammel? (Bekend issue is al dat de bufferCap die er in zit vroegtijdig overlijdt. Ethernet kabel uit de switch halen, en dan is er genoeg energie aan boord voor een gracefull shutdown, dat werkt dan niet meer.)
Je kan hem extern voeden via USB-C maar dan moet de lader wel QC2.0 of QC3.0 zijn anders werkt het niet.
Dat werkt ja. Maar ik wil de ck2 juist via poe vanuit de switch voeden.
4 kabela geprobeerd zonder resultaat.

Alle poorten staan op poe/poe+

Iemand nog een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is wellicht ergens in deze lange draad al voorbij gekomen. 😔

Ik heb al een poosje een EdgeRouter X direct aangesloten op de fiber, met daarachter een USW-16 Switch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjMWd6_PoyDdS_6eTz4waFTrTV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lfc6qgYVWKrQVlywq39hIONW.png?f=fotoalbum_large

Nu wil ik graag een IOT vlan maken voor devices die alleen internet nodig hebben. Ik wil deze devices wel gewoon vanuit het LAN kunnen blijven benaderen.

Schematisch
EdgeRouter - vlan (native / IOT) -> <- (Wan Port) USW-16 -> Clients
De EdgeRouter is ook mijn DHCP server.

Het is me helaas niet helemaal duidelijk hoe ik het IOT op de USW-16 in moet zetten!? 🥲

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2022 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shielded UTP kabel misschien :?
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:33:
Nu wil ik graag een IOT vlan maken voor devices die alleen internet nodig hebben. Ik wil deze devices wel gewoon vanuit het LAN kunnen blijven benaderen.

Het is me helaas niet helemaal duidelijk hoe ik het IOT op de USW-16 in moet zetten!?
VLAN Only en wat Firewall regeltjes op je EdgeRouter en gaan met die banaan! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:13
pitchdown schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:30:
[...]

Dat werkt ja. Maar ik wil de ck2 juist via poe vanuit de switch voeden.
4 kabela geprobeerd zonder resultaat.

Alle poorten staan op poe/poe+

Iemand nog een suggestie?
2e hands aangekocht? Het kan zijn dat het probleem is dat de interne batterij kapot is. Anders google maar s op unifi swollen battery
Als je hem van de injector haalt sluit hij dan wel netjes af op het schermpje of gaat ie meteen uit, idem wat @Skynett bedoelde met graceful shutdown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 20:48
Vandaag de Dream Machine SE ontvangen en geïnstalleerd.
Wat er er van moet denken...

Betreft functies momenteel wel prijzig voor wat hij nu kan.
Bediening is even zoeken en wennen waar alles staat met de nieuwe GUI.

Internet verbinding momenteel is 400mbit, maar wordt 1gbit een dezer dagen via glas van Delta.
Heb nog geen ander Unifi spul zoals cameras of APs.

Eerst paar dagen "klooien" met deze DM-SE.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Behoorlijk Leek schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:29:
[...]

2e hands aangekocht? Het kan zijn dat het probleem is dat de interne batterij kapot is. Anders google maar s op unifi swollen battery
Als je hem van de injector haalt sluit hij dan wel netjes af op het schermpje of gaat ie meteen uit, idem wat @Skynett bedoelde met graceful shutdown
Via de injector netjes graceful shutdown.
Sterker nog..
Ik heb de netwerkkabel van de injector nu gebruikt en deze direct op switch en ckg2 aangesloten. Nog steeds geen poe.

Als de kabel werkt voor poe MET de injector...dan ligt het toch niet aan de kabel??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:33

zeroday

There is no alternative!

Behoorlijk Leek schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:29:
[...]

Ik had een andere ervaring, ik heb een CK2 gehad die wel via PoE gevoed kon worden maar niet graceful kon afsluiten ivm de batterij, dat ding werkte op zich perfect alleen het afsluiten (=lees: kabel eruit trekken) was pats boem uit. Die is toen super door mijn nederlandse dealer direct vervangen (door eerst de nieuwe op te sturen alvorens ik de oude hoefde op te sturen) (een van de redenen om bij een NL dealer te kopen wat mij betreft).

Enige wat ik me kan indenken is dat er een aparte LAN profile is die geen PoE aan heeft staan.
Wat zie je in de controller dan bij de poorten ?

En wat nu als je de kabel naar een van de APs los trekt van de AP en dan die kabel direct aansluit naar de CK2? Als dat niet werkt dan is er wat mij betreft iets kaduuk en zou ik hem laten vervangen

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:47
Ik overweeg de WiFi 6 long range:
https://store.ui.com/prod...6-long-range-access-point
Nu zie ik dat POE specificatie 802.3at is en niet 802.3af. Heeft iemand deze wellicht thuis en kan zeggen of het echt noodzakelijk is om poe+ te gebruiken. Kan me moeilijk voorstellen dat het AP echt zoveel stroom gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
geenwindows schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:16:
[...]

nee, als je intern met vlan gaat werken loop je ook tegen de 1Gb limit aan... de UDM kan dat niet offloaden...

die aansluiting is een NTU, oftwel, GEEN GPON. daarmee is het dus idd mogelijk om glas direct in je eigen apparatuur te doen.
voordeel is eigenlijk, enkel een stekker minder in de meterkast ;)
Wellicht toch nog een aanvullende vraag. Ik heb 3 vlans (een vpn, een IoT en mijn main vlan). Verkeer tussen die vlans is erg beperkt. Als ik het goed begrijp loop ik dan niet tegen beperkingen aan? Als ik binnen een Vlan data rond pomp (van pc naar Nas oid) is dat geen beperking toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:55
een VLAN vraagje:

ik heb een UDM-Pro die verbonden is met een USW-Aggregation welke op zijn beurt twee USW-Lite-16-PoE en een US-16-150W verbindt.
Nu wil ik ook de WAN kant van de UDM-Pro via de USW-Aggregation laten lopen ivm toekomstige overstap naar glas aansluiting. >1Gbit/s en het scheelt weer een kastje in de meterkast.

De huidige VLAN's:
1 LAN
10 Security
20 Management
30 IOT
160 gast netwerk met internetrestricties
161 gast netwerk zonder internetrestricties

verder een VLAN only
101 Uplink WAN ISO

en een switchpoort profiel
SuperLan:
origineel netwerk LAN
met daar getagged de VLAN's 10,20,30,160,161 (alles behalve 101 dus)

nu heb ik op alle poorten die verbinding maken met een switch SuperLan als profiel meegegeven.
ook de lan poort op de UDM-Pro heeft Superlan als profiel.

op twee poorten van de USW-Aggregation staat Uplink WAN ISO als profiel. 1 dus naar de WAN poort van de UDM-Pro en de andere naar de WAN-poort van het, in bridge staande, docsis modem/router

Maar zo heb ik geen verbinding met het internet.

bij netwerken heb ik voor de WAN netwerk ook VLANID 101 aangevinkt

ook zo nog geen internet verbinding.

Alles binnen mijn eigen netwerk is/blijft gewoon benaderbaar.

Als ik de WAN verbinding gewoon via een mediaconvertor laat lopen, werkt alles gewoon.
Ik maak dus ergens een denkfout, wat als resultaat geeft dat de data via WAN niet wordt doorgegeven aan de LAN zijde en andersom.

Kan iemand mij een schop in de juiste richting geven?

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:13
pitchdown schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:14:
[...]

Via de injector netjes graceful shutdown.
Sterker nog..
Ik heb de netwerkkabel van de injector nu gebruikt en deze direct op switch en ckg2 aangesloten. Nog steeds geen poe.

Als de kabel werkt voor poe MET de injector...dan ligt het toch niet aan de kabel??
Inderdaad.
Je hebt hem niet per ongeluk een keer 24 v passief gegeven? Daar raakt hij ook van in de war.

Betreffende poort heeft geen overschreven profiel oid?
Ik neem aan dat je de ck+ ook al gereset hebt en misschien heeft de switch dat dan ook nodig.
Met de switch zou ik eerst alles afkoppelen, herstarten of resetten, en dan 1 voor 1 alles weer ansluiten, er zijn nl usw 8 en 16 150 met een power supply probleem, maar dat zijn vaak al oudjes volgens mij met deze 1631G datum code meende ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:48

ChUcKiE

Dus........

Zo, fijn vandaag twee InWall 6 kunnen scoren in de EA. Eindelijk waren ze weer een keer beschikbaar. Nu de G4 Bullet AI en de G4Pro deurbel en dan heb ik het setje haast compleet!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wurtul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:56

Wurtul

simon says.....

giantgiantus schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:55:
Nu zie ik dat POE specificatie 802.3at is en niet 802.3af. Heeft iemand deze wellicht thuis en kan zeggen of het echt noodzakelijk is om poe+ te gebruiken. Kan me moeilijk voorstellen dat het AP echt zoveel stroom gebruikt.
Ik heb de U6 LR en deze verbruikt rond de 6,5 tot 7,5 W afhankelijk van het gebruik en het aantal aangesloten clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Wurtul schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:21:
[...]

Ik heb de U6 LR en deze verbruikt rond de 6,5 tot 7,5 W afhankelijk van het gebruik en het aantal aangesloten clients.
Dat kan toch super makkelijk op poe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
rfidder schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:03:
[...]

Een “ready”-melding is voor een wasmachine zodanig “handig”, dat je de klamme was zsm in de droger gooit of (milieu-verantwoord) ophangt, anders gaat de net fris gewassen kleding meuren…
Als “echte” tweaker :+ heb ik mijn niet-zo-slimme wasmachine aan een slimme stekker gehangen en met ITTT-scriptje (power consumption < 10 W => send message “was is klaar!”) dezelfde functionaliteit gecreëerd 8)
En ja natuurlijk op een volledig Ubiquiti-wifi-netwerk én inderdaad dubbele UTP-bekabeling (zelf) door het hele huis getrokken O-) .
Mag ik vragen welke hardware je hier voor gebruikt hebt?
Ik ben zelf ook wel nieuwschierig om dit te bouwen.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 10:27

Mr-D.

interpunctie? no hero here

vind het wel grappig dat iedereen het over het actuele verbruik heeft van de POE
maar niemand heeft het over de inrush van dat apparaat, en die kan er voor zorgen dat je switch het begeeft.
kan je dit zelf simpel meten nee.hiervoor is een scoop of poweranalyzer benodigd.

om het iets makkelijker te maken kan je ook kijken wat het verbruik tijdens de opstart is dat zal een stukje hoger liggen

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pitchdown schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:14:

Wel als het dus een Shielded kabel is en je een switch gebruikt die dat niet leuk vindt, zoals de 16 poorts 150 Watt die daar om bekend staat! :)

Bovendien : Heb je nog PoE budget over :?
Hou je gewoon aan de specificaties en ga niet zitten rommelen met dat soort dingen, want dan heb je weer kans dat je hier terugkomt met allerlei vage klachten... :P :+

Daarnaast : Waarom de Long Range die je over het algemeen niet eens nodig hebt :?
giantgiantus schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:19:
Wellicht toch nog een aanvullende vraag. Ik heb 3 vlans (een vpn, een IoT en mijn main vlan). Verkeer tussen die vlans is erg beperkt. Als ik het goed begrijp loop ik dan niet tegen beperkingen aan? Als ik binnen een Vlan data rond pomp (van pc naar Nas oid) is dat geen beperking toch?
Volgens mij hebben een aantal mensen dat al heel vaak uitgelegd en ben je over het algemeen beter af met een losse switch waarover je zulk verkeer heen gooit en het liefst ook nog eens via de SFP/SFP+ poort van de UDM Pro aangesloten geloof ik...

Kan je met de Search bovenaan allemaal terugvinden! ;)
Wurtul schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:21:
Welke Switch en 802.3af/802.3at was de vraag hé! ;)
insomniac schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:32:
ik heb een UDM-Pro die verbonden is met een USW-Aggregation welke op zijn beurt twee USW-Lite-16-PoE en een US-16-150W verbindt.
Nu wil ik ook de WAN kant van de UDM-Pro via de USW-Aggregation laten lopen ivm toekomstige overstap naar glas aansluiting. >1Gbit/s en het scheelt weer een kastje in de meterkast.

verder een VLAN only
101 Uplink WAN ISO

en een switchpoort profiel
SuperLan:
origineel netwerk LAN
met daar getagged de VLAN's 10,20,30,160,161 (alles behalve 101 dus)

nu heb ik op alle poorten die verbinding maken met een switch SuperLan als profiel meegegeven.
ook de lan poort op de UDM-Pro heeft Superlan als profiel.

op twee poorten van de USW-Aggregation staat Uplink WAN ISO als profiel. 1 dus naar de WAN poort van de UDM-Pro en de andere naar de WAN-poort van het, in bridge staande, docsis modem/router

Maar zo heb ik geen verbinding met het internet.

bij netwerken heb ik voor de WAN netwerk ook VLANID 101 aangevinkt

ook zo nog geen internet verbinding.

Als ik de WAN verbinding gewoon via een mediaconvertor laat lopen, werkt alles gewoon.
Ik maak dus ergens een denkfout, wat als resultaat geeft dat de data via WAN niet wordt doorgegeven aan de LAN zijde en andersom.

Kan iemand mij een schop in de juiste richting geven?
Ik weet niet welke ISP je hebt, maar je doet in ieder geval één ding verkeerd : Aan de WAN kant een Native VLAN meegeven!

Die moet LEEG blijven! B)

Daarnaast moet je meerdere Profielen maken :
- WAN kant Tagged VLAN 100/300/whatever je ISP gebruikt...
- WAN richting je Router Untagged VLAN 100/300/whatever je ISP gebruikt...
- En dat VLAN tussen je Switches door Tag je gewoon mee in je huidige Profile die je daar al gebruikt!

Kijk in ieder geval uit dat je niet per ongeluk :
- DHCP Server speelt op het netwerk van je ISP :P :+
- Één van jouw VLAN's open staat vanaf de WAN kant! :X

Teken het desnoods eerst voor jezelf uit en ga daarna pas aan de slag...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Mr-D. schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:31:
vind het wel grappig dat iedereen het over het actuele verbruik heeft van de POE
maar niemand heeft het over de inrush van dat apparaat, en die kan er voor zorgen dat je switch het begeeft.
kan je dit zelf simpel meten nee.hiervoor is een scoop of poweranalyzer benodigd.

om het iets makkelijker te maken kan je ook kijken wat het verbruik tijdens de opstart is dat zal een stukje hoger liggen
Altijd leuk als er een switch onderuit klapt tijdens een power-outage én er 48 AP's óf Camera's op hangen. Een 750W PoE (802.3af /at) machientje krijgt 't dan even héél zwaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
nero355 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:35:
[...]

Wel als het dus een Shielded kabel is en je een switch gebruikt die dat niet leuk vindt, zoals de 16 poorts 150 Watt die daar om bekend staat! :)

Bovendien : Heb je nog PoE budget over :?

[...]

Hou je gewoon aan de specificaties en ga niet zitten rommelen met dat soort dingen, want dan heb je weer kans dat je hier terugkomt met allerlei vage klachten... :P :+

Daarnaast : Waarom de Long Range die je over het algemeen niet eens nodig hebt :?

[...]

Volgens mij hebben een aantal mensen dat al heel vaak uitgelegd en ben je over het algemeen beter af met een losse switch waarover je zulk verkeer heen gooit en het liefst ook nog eens via de SFP/SFP+ poort van de UDM Pro aangesloten geloof ik...

Kan je met de Search bovenaan allemaal terugvinden! ;)

[...]

Welke Switch en 802.3af/802.3at was de vraag hé! ;)

[...]

Ik weet niet welke ISP je hebt, maar je doet in ieder geval één ding verkeerd : Aan de WAN kant een Native VLAN meegeven!

- En dat VLAN tussen je Switches door Tag je gewoon mee in je huidige Profile die je daar al gebruikt!

Ik begrijp je bericht niet
Gaat het met een shielded kabel wel werken? Wat is het probleem met deze switch?

Daarnaast....dezelfde kabel met injector werkt wel, en de 3 APs hier hebben ook geen problemen met de switch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carlob
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:47
Ik heb een U6-LR en die werkte bij mij niet met de 802.3af adapter van mijn oude ap ac lite. Heb dus bij Amazon een 802.3at gekocht. Minder dan een tientje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfidder
  • Laatst online: 25-08 08:09
maubaan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:26:
[...]

Mag ik vragen welke hardware je hier voor gebruikt hebt?
Ik ben zelf ook wel nieuwschierig om dit te bouwen.
Off-topic
Heel simpel.

Ik heb eerst de Fibaro Wall Plug (Z-Wave netwerk) gebruikt. Deze is dan gekoppeld in de Toon-thermostaat van Eneco.
Voor de automatisering gebruik ik IFTTT.

Nu gebruik ik de goedkopere wifi LSC Smart Sockets (Action) en de wifi Smart Life Smart stekkers. Deze zijn gebaseerd op het Tuya-platform.

Naast IFTTT, gebruik ik ook Olisto, waarmee je makkelijk tijdschema's en knoppen op je smartphone en smart watch kunt maken. In mijn geval Apple iPhone/Watch/iPad/MacBook, maar je kunt ook Android hardware gebruiken.

On-topic
Je hebt een stabiel en betrouwbaar (wifi-)netwerk nodig. Ik heb hiervoor de Unifi Cloud key, USG Firewall en 3 AP's. Zoals hier ook wordt geadviseerd, heb ik een apart wifi-netwerk gecreëerd voor alle iOT en domotica-apparatuur en deze op de 2.4 GHz band only (voor meer bereik, zowel binnen als buiten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
carlob schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:18:
[...]

Ik heb een U6-LR en die werkte bij mij niet met de 802.3af adapter van mijn oude ap ac lite. Heb dus bij Amazon een 802.3at gekocht. Minder dan een tientje...
Weet je heel zeker dat dit een 802.3af injector was die bij de AC Lite zat? Want de AC Lite (en AC LR) werkten initieel alleen met passive 24V. Pas later zijn deze daarnaast ook 802.3af gaan ondersteunen. En in mijn herinnering zijn deze ook nog een tijd lang geleverd geworden met een passive 24V injector. Of ze dat nu nog doen of gewoon eerst een oude batch passive 24V injectors hebben op gemaakt en toen 802.3af injectors erbij zijn gaan leveren durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:48:
[...]

Altijd leuk als er een switch onderuit klapt tijdens een power-outage én er 48 AP's óf Camera's op hangen. Een 750W PoE (802.3af /at) machientje krijgt 't dan even héél zwaar ;)
De vraag over poe ging nu toch over 2 inwall’s? en gaat hier meestal toch over het daisy chain van 1 of 2 devices?

Kleine moeite om thuis je netwerk devices 1 voor 1 op te starten. Ik over rule thuis zelfs de unifi poe settings in mijn flex switches.Om te voorkomen dat ze down gaan tijdens een het rebooten van het netwerk.

Waarschuwing: niet zomaar doen dit kan je switches kapot maken
code:
1
2
3
echo "switch.power_source.status=enabled" >> /tmp/system.cfg
echo "switch.power_source.mode=poe-injector" >> /tmp/system.cfg
syswrapper.sh apply-config

[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 26-01-2022 19:20 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:19:
[...]

We de vraag hover poe ging toch over daisy chain van 2 inwall’s? Kleine moeite om thuis je netwerk devices 1 voor 1 op starten.
Nee, het ging intussen over het voeden van een U6 LR via 802.3af terwijl die officieel 802.3at nodig heeft :p Iets met een reactie van 6,x watt gebruik op het moment. Maar dan is er alsnog een kans dat deze tijdens het opstarten de 15W overschrijd en dus niet opstart via 802.3af. Of juist dat het piek verbruik zit in het actief gebruik met hoge zendvermogens en hoog dataverkeer met willekeurige reboots van het AP als gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:54
ChUcKiE schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:30:
Zo, fijn vandaag twee InWall 6 kunnen scoren in de EA. Eindelijk waren ze weer een keer beschikbaar. Nu de G4 Bullet AI en de G4Pro deurbel en dan heb ik het setje haast compleet!
Really Inwall 6. Dan heb ik zitten slapen zeg......die wil ik ook graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
ppeterr schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:25:
[...]

Really Inwall 6. Dan heb ik zitten slapen zeg......die wil ik ook graag.
Nog steeds beschikbaar hoor: https://eu.store.ui.com/c...s-point-wifi-6-in-wall-ea

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Thanks voor de tip, heb hem net besteld :)

Zou de wall mount hetzelfde zijn als een HD ? Zou lekker eenvoudig omwisselen zijn :)

[ Voor 13% gewijzigd door ppeterr op 26-01-2022 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:33
Wat is dat toch met bestellen uit de EA store. Ik kan er niet zo goed bij dat je dat in je huis zou willen hebben. Betalen om beta tester te zijn waarbij de kans is dat UI te alle tijden de stekker eruit kan trekken kwa support en zelfs in de definitieve release van hardware wijzigingen kan voorzien. Why :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Miki schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:55:
Wat is dat toch met bestellen uit de EA store. Ik kan er niet zo goed bij dat je dat in je huis zou willen hebben. Betalen om beta tester te zijn waarbij de kans is dat UI te alle tijden de stekker eruit kan trekken kwa support en zelfs in de definitieve release van hardware wijzigingen kan voorzien. Why :?
Ja man, echt goeie marketing. Ze brengen iets 10 maanden geleden heel eventjes uit.
Staat 4 dagen online, en verdwijnt vervolgens.

Dan zit ik 10 maanden de EA store te refreshen...als die er dan staat. Dan MOET ik wel klikken,
Kan er niks aan doen :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:35
ppeterr schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:05:
[...]

Ja man, echt goeie marketing. Ze brengen iets 10 maanden geleden heel eventjes uit.
Staat 4 dagen online, en verdwijnt vervolgens.

Dan zit ik 10 maanden de EA store te refreshen...als die er dan staat. Dan MOET ik wel klikken,
Kan er niks aan doen :9
Wees blij want de vorige versie is verdwenen. Deze versie is stukken beter ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
UniFi Network Application 7.0.20 BETA
Improvements
Add New Device Auto-Link setting in Global AP Settings.
Add smaller subnets to the Network form.
Allow user to select RADIUS profile in VPN settings.
Enable mDNS by default for new Networks when using Auto settings.
Improve WiFiman Signal Mapper latency when roaming between access points.
Show Geo Source and Destination in Threat event details, if they differ.
Display the clients IP address rather than the configured fixed IP, if they differ.
Disable invalid Port Forward configurations. Hoe creëer je die dan :?
Update translation for U-LTE Backup in Network form.

Bugfixes
Fix missing Server Address field data when editing Site-To-Site VPN.
Fix blank system settings when the invited admin opens the invite link.
Fix uptime sorting for VPN Clients.
Fix L3 switch networks omitted from VPNs
Fix configuring port 3/4 on U6-IW.
Fix Autolink devices connectivity after introducing Wireless Meshing setting.
Fix Port Profile dropdown does not show the proper name for the network.
Fix application startup issue on UDR.
Fix wired client has a wireless icon on Dashboard.
Fix incorrect 2.4 GHz WiFi Standard client count on Dashboard.
Fix issue where the VLAN field gets populated with a VLAN for the first network in a network group.
Fix invalid hardware offload message for UDM/UXG devices.
Fix incorrect blocked country rendering.
Fix incorrect FCC compliance for the U6-IW-EA.
Fix configuring Load Balancing.
Fix rare page crash in System settings.
Skip radios with a bandwidth that cannot be processed from WiFi AI
Forbid to delete WAN2 on UDM device. zet weten ook niet wat ze willen :+

[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 27-01-2022 12:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:08
xbeam schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:12:
[...]

Nee, dat is volgens mij net zoals de IPTV decoder geen onderdeel van je eigen netwerk omdat het zorgdraagt voor de encryptie en beveiliging van de dienst.

Een GPON ONT bevat heel simpel gezegd een unieke aan jouw adres gekoppeld code. zodat jij en alleen jij jouw data pakketjes binnen krijgt. En de provider weet welke afsplitsing bij jou adres hoort.
RobertMe schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:09:
[...]

Niet vergeten dat vanaf komende week providers geen apparatuur meer in huis mogen plaatsen, die op de stroom zijn aangesloten, zonder dat je een alternatief kunt gebruiken. Oftewel: volgens de vrije modemkeuze regelgeving zou je lijkt mij ook de ONT moeten kunnen vervangen / moet alles worden vrijgegeven.
Zojuist op deze site van KPN gekeken en je kunt inderdaad een eigen (O)NT installeren. Al lijken ze een controle te doen op basis van abonnement/type aansluiting dus mogelijk kan het niet bij iedereen.
https://servicetools.kpn.com/v2/
Op jouw glasvezelaansluitpunt (FTU) kun je een eigen NT aansluiten.

Om je eigen ONT te kunnen gebruiken, is het belangrijk om de volgende stappen te doorlopen.

1. Download in de volgende stap eerst de juiste ombouwinstructies van je glasvezelaansluitpunt (FTU). Geef ons daarna de gegevens van je eigen ONT door.

2. Wij bellen je om het activatiemoment van je ONT af te stemmen. Na activatie werkt alleen je eigen ONT en die van KPN niet meer.
Vermoedelijk zijn ze er nog wel mee bezig want de downloadknop geeft een 404.

[ Voor 3% gewijzigd door mrdemc op 26-01-2022 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:15
insomniac schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:32:
een VLAN vraagje:

Wat is het nut van de UDM-Pro z'n WAN via de USW-Aggregation te laten lopen ?

Je kan de fiber toch rechtstreeks laten toekomen op de UDM-Pro... waarom zou je twee poorten verkwisten op de USW ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Vandaag T-mobile glasvezel gekregen en meteen de UDR die ik sinds november had liggen in gebruik genomen. Tot op heden geen klachten. Alles geïmporteerd uit de oude controller en na een herstart van de UDR liep de boel. VLAN tagje 300 op WAN en er was internet :)

Eens zien hoe stabiel dit EA product is :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:47
Ik ben een beetje lost, ik wil mijn ap’s en switches in een eigen management vlan hebben alleen lukt dit niet.

Ik heb een nieuw vlan aangemaakt (200) en heb de poort waar het ap aan hangt op de switch de all profile assigned op de poort. Als ik dan het accesspoint management vlan aan pas (staat nu op default) dan verlies ik de verbinding met access point en moet ik hem resetten en opnieuw provisionen.

Hoe kan ik het voor elkaar krijgen de switches en ap’s toch in eigen vlan te stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrdemc schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:51:
[...]

[...]

Zojuist op deze site van KPN gekeken en je kunt inderdaad een eigen (O)NT installeren. Al lijken ze een controle te doen op basis van abonnement/type aansluiting dus mogelijk kan het niet bij iedereen.

[...]

En daarmee zou je dan dus ook deze kant op kunnen, naar ik aanneem?
https://community.fs.com/...pon-sfp-transceivers.html

Dat je dus de ONT er tussenuit haalt, een GPON SFP module in een UDM Pro / SE, USG Pro / ER met SFP stopt en dan vanuit de FTU direct naar de SFP module in de router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dracula schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:04:
Ik ben een beetje lost, ik wil mijn ap’s en switches in een eigen management vlan hebben alleen lukt dit niet.

Ik heb een nieuw vlan aangemaakt (200) en heb de poort waar het ap aan hangt op de switch de all profile assigned op de poort. Als ik dan het accesspoint management vlan aan pas (staat nu op default) dan verlies ik de verbinding met access point en moet ik hem resetten en opnieuw provisionen.

Hoe kan ik het voor elkaar krijgen de switches en ap’s toch in eigen vlan te stoppen?
Ik, en @nero355 zeer zeker :p, zou het andersom doen. Maak een nieuw VLAN waar je alle apparaten die nu op "LAN" zitten in plaatst en gebruik "LAN" (/VLAN 1) alleen voor de UniFi hardware.

Zelf heb ik dat in ieder geval gedaan. In LAN / VLAN 1 zit alleen infrastructuur, dus het UniFi spul, mijn zelfbouw "server", een RPi die DNS regelt, etc. En de PCs, telefoons, tablets, ... zitten allemaal in VLAN 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

pinda powerrr

Slow down...

In het T-Mobile topic gaat het ook over nieuwe pagina's op de website waar zaken staan over gebruik van een eigen ONT. Ben wel benieuwd, apparaat minder in de meterkast is altijd dikke prima.
RobertMe schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:08:
[...]

En daarmee zou je dan dus ook deze kant op kunnen, naar ik aanneem?
https://community.fs.com/...pon-sfp-transceivers.html

Dat je dus de ONT er tussenuit haalt, een GPON SFP module in een UDM Pro / SE, USG Pro / ER met SFP stopt en dan vanuit de FTU direct naar de SFP module in de router.
Linkje maar even bookmarken :)
RobertMe schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:11:
[...]

Ik, en @nero355 zeer zeker :p, zou het andersom doen. Maak een nieuw VLAN waar je alle apparaten die nu op "LAN" zitten in plaatst en gebruik "LAN" (/VLAN 1) alleen voor de UniFi hardware.

Zelf heb ik dat in ieder geval gedaan. In LAN / VLAN 1 zit alleen infrastructuur, dus het UniFi spul, mijn zelfbouw "server", een RPi die DNS regelt, etc. En de PCs, telefoons, tablets, ... zitten allemaal in VLAN 10.
Even echte n00b vraag, maar welk voordeel ga ik hier uit halen? Ik kan me zeer goed voorstellen dat je het als beheerder van een groot netwerk wel doet, puur voor je overzicht. Maar thuis met twee/drie AP's en wat switches?

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
Begrijp ik goed dat je die RPi in 'hoofd' LAN hebt ? Heb ik zelf ook nl (draait oa Pi-Hole & Unbound, dus recursive DNS server op) maar ik vraag me wel eens af of die niet beter in IoT VLAN zou thuishoren (?).

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roy Batty schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:19:
[...]

Begrijp ik goed dat je die RPi in 'hoofd' LAN hebt ? Heb ik zelf ook nl (draait oa Pi-Hole & Unbound, dus recursive DNS server op) maar ik vraag me wel eens af of die niet beter in IoT VLAN zou thuishoren (?).
Stiekem heeft die een pootje in elk VLAN, daardoor hoef ik ook niet vanuit elk VLAN een firewall regel te maken om DNS toe te staan naar dat apparaat. Maar SSH luistert dan alleen op het IP in "LAN" / VLAN 1. En inderdaad, PiHole draait er op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pinda powerrr schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:17:
[...]

Even echte n00b vraag, maar welk voordeel ga ik hier uit halen? Ik kan me zeer goed voorstellen dat je het als beheerder van een groot netwerk wel doet, puur voor je overzicht. Maar thuis met twee/drie AP's en wat switches?
Tsja, ik heb alles in VLANs gepropt. "LAN" (infrastructuur dan), "prive" (PCs, telefoons, tablets, ...), "media" (TVs, versterkers, mediaspelers, ...), "iot" (Home Assistant, Pi met Zigbee & ZWave sticks, Hue Bridge, ESPs, ...), "gast" (spreekt voor zich), eentje waarbij de gateway over VPN naar buiten gaat.

Met firewall regels op de USG kan ik daardoor ook wat meer inregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

pinda powerrr

Slow down...

@RobertMe beetje last van beroepsdeformatie? :+ :P

Waiting on the world to change

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• insomniac
r2504 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:04:
[...]

Wat is het nut van de UDM-Pro z'n WAN via de USW-Aggregation te laten lopen ?

Je kan de fiber toch rechtstreeks laten toekomen op de UDM-Pro... waarom zou je twee poorten verkwisten op de USW ?
Omdat glasvezel internet er nog niet is, en het serverrack niet in de meterkast staat waar de switch staat,ook niet op dezelfde verdieping.
Er 3 stuks om3 fibers naar het rack lopen vanaf de meterkast en glasvezel internet een andere fiber gebruikt.
De 3 fibers niet heel uit de 16mm buis te halen zijn, of bij nieuwe erbij te trekken ik bang ben dat ik de huidige vezels beschadig. Been there, done that.

Ja ik zou de udm naar de meterkast kunnen verplaatsen, maar als het anders ook kan? Waarom niet proberen?

Het een hobby is, en ik graag bijleer over netwerken. Het geeft een soort van rust, net als programmeren.
M'n dagelijke werkzaamheden hebben niets met ICT of techniek in het algemeen te maken,daarom is het fijn om even wat anders te doen.

Daarom vind ik het fijn als een site als Tweakers er is. Bijleren en niet gelijk voor het meest makkelijke gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 10:49
Dracula schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:04:

Waarom zet je de AP’s en switches niet in het standaard LAN - 192.168.1.1/24, vervolgens maak je VLANS aan voor je andere zaken. Poort waar de AP’s opzitten inderdaad op profile all. In de AP’s mgmt VLAN op het standaard LAN, wellicht kun je die MGMT LAN noemen. FW rules instellen zodat de VLANS gescheiden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hee, Unifi Remote ligt er weer uit. Kreeg al vage foutmeldingen toen ik op m'n UDM wilde inloggen : "Access Denied"... gelukkig kan je er nu lokaal nog bij.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:47
[...]

Ja dat is ook een optie idd, stom dat ik daar niet zelf aan gedacht heb 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Laatst online: 22-09 09:22
Hoi allemaal,

Gisteren heb ik eindelijk mijn UniFi AP 6 Pro in ontvangst mogen nemen, ik zat al een tijdje op dit AP te azen maar hij was bijna nooit op voorraad bij Ubiquiti zelf. (ik had me ook aangemeld om een melding te krijgen als er voorraad was maar die kwam pas nadat ik m'n bestelling al binnen had)

Na wat testen met diverse Speedtests blijf ik eigenlijk qua download altijd rond de 240 mb/s onder m'n upload snelheid zitten en ik was benieuwd of ik nog iets kan optimaliseren om de snelheid verder op te krikken.

Ik heb op een aantal devices getest:
  • Surface Pro 7
  • iPhone 13 Pro
  • iPhone 13
  • iPad 8th Gen
Tot nu toe zijn dit mijn beste resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvOW7ANTo9KyBUYXi_SYow26TXE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/KmWcLh5i61vNR0XSVjHLuU1w.png?f=fotoalbum_medium
Op 5Ghz heb ik momenteel VHT80 aan staan en mijn Surface Pro 7 heeft een tx en rx rate van 2400mbps.

Is er ergens nog een andere instelling die ik moet aanpassen om richting gigabit up/down te gaan zoals m'n bekabelde verbinding?

Overigens heb ik getest door recht voor het AP te zitten met m'n Surface op zo'n 4 meter afstand, AP staat in een TV meubel met een deurtje maar verder was de 'lucht' vrij.

Alvast dank!

[ Voor 13% gewijzigd door Evernote op 27-01-2022 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rgarretsen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 11:36
Je zou nog VTH160 eens kunnen proberen, meer channels dan.

Verder vind ik het al een mooi resultaat voor mobile devices, ik zie hier thuis ook (U6 LR's), dat de download meestal lager is dan wat ik max aan upload haal.

full gigabit speeds haal ik alleen maar als ik binnen 1 - 2 meter van een accesspoint zit, verder daar vandaan zit ik ook al snel aan de 700mbit

Side note:
Heb wel al me AP's erg laag staan qua power ivm roaming

UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:37
Hier 285 down en 29 up. Ik ben blij gezien mijn 300/30 verbinding (die weliswaar pokkeduur is -> Telenet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
rgarretsen schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:44:
Je zou nog VTH160 eens kunnen proberen, meer channels dan.

Verder vind ik het al een mooi resultaat voor mobile devices, ik zie hier thuis ook (U6 LR's), dat de download meestal lager is dan wat ik max aan upload haal.

full gigabit speeds haal ik alleen maar als ik binnen 1 - 2 meter van een accesspoint zit, verder daar vandaan zit ik ook al snel aan de 700mbit

Side note:
Heb wel al me AP's erg laag staan qua power ivm roaming
Excuus, ik zie dat ik op HE160 zit, ik had ook nog een iPerf test gedaan maar die blijf rond de 540mbps steken.

Ik zal nog eens wat dichter bij m'n AP gaan zitten om te kijken of ie hoger uit komt maar het is apart dat m'n upload vrij makkelijk 900+ haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
Ik heb dat ook gehad. Mijn upload was vaak dubbel van mijn download. Alles eens opnieuw ingesteld en probleem was verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rgarretsen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 11:36
En natuurlijk even kijken of je juiste channels hebt gekozen etc, geen interference van anderen etc etc wat invloed op de snelheid kan heben.

Ik kan met VTH80 ook gewoon bijna full gigabit als ik dichtbij zit halen, en zo hou ik nog vrije kanalen over voor mijn andere AP's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQ2_bxcnHRtQl9yAgOMdullaU60=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ywUkuwVenbz4yQSX2ArWqWx9.jpg?f=user_large

[ Voor 55% gewijzigd door rgarretsen op 27-01-2022 12:20 ]

UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

[...]

[...]

Dat zou een hele mooie en welkome ontwikkeling zijn waneer niet alleen de monteur maar ook de ervaren eindgebruiker dit kan. (Al zie ik nog weinig rede waarom je het tenzij defect zou willen)
Daar heb ik blijkbaar meer last van dan @RobertMe en @mrdemc 🤪
Huub- schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:10:
[...]

Waarom zet je de AP’s en switches niet in het standaard LAN - 192.168.1.1/24, vervolgens maak je VLANS aan voor je andere zaken. Poort waar de AP’s opzitten inderdaad op profile all. In de AP’s mgmt VLAN op het standaard LAN, wellicht kun je die MGMT LAN noemen. FW rules instellen zodat de VLANS gescheiden zijn.
Officieel bevat een MGMT vlan nooit meerdere vlan’s dat noemen we een Trunk. Ook mag je volgens Cisco de MGMT nooit op vlan1 (de unifi all) zetten vanwege veiligheids issues.

Maar voor thuis en klein zakelijk ben ik het met je eens een vlan All voor MGMT dikke prima is en zeker na de hele ACM discussie even een hele dikke ……. Met die hele
[YouTube: Cisco Disco]

[ Voor 59% gewijzigd door xbeam op 27-01-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:09
Evernote schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Excuus, ik zie dat ik op HE160 zit, ik had ook nog een iPerf test gedaan maar die blijf rond de 540mbps steken.

Ik zal nog eens wat dichter bij m'n AP gaan zitten om te kijken of ie hoger uit komt maar het is apart dat m'n upload vrij makkelijk 900+ haalt.
Iets heel anders kan ook de oorzaak zoals toevallig geen (interne) VPN die automatisch aamstaan? (zoals Wireguard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Je Moeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-08 09:55
Ik heb wat vreemds en hopelijk kan iemand mij de juiste weg wijzen om het op te lossen.

Ik had draaien een volledig Unifi netwerk met een USG, 2 x 6 poort POE switch's 5 x LR en Pro accespoints en een Cloudkey. alles direct aangesloten met VLAN 300 op m'n T-mobile aansluiting. Vrij eenvoudig en werkte perfect.

Ik kreeg toevallig een EdgeRouter 6P en ik dacht daarmee mooi de USG te kunnen vervangen die soms wat capaciteitsproblemen had.

Ik heb het nu werkend maar zit toch nog met een DHCP probleem wat ik niet opgelost krijg.

De EdgeRouter 6P is nu opeens de DHCP server dit werd altijd netjes door de CloudKey gedaan Ik kan DHCP wel uitschakelen op de 6p maar dan krijg ik dan geen ip meer toegewezen. Dat terwijl de DHCP server wel aanstaat op de CloudKey.
En ik vermoed daar aan gerelateerd: De Traffic Stats zijn nu ook leeg vermoedelijk ook door deze vervanging.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit weer aan de praat te krijg?

Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pitchdown
pitchdown schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:12:
[...]

Ik begrijp je bericht niet
Gaat het met een shielded kabel wel werken? Wat is het probleem met deze switch?

Daarnaast....dezelfde kabel met injector werkt wel, en de 3 APs hier hebben ook geen problemen met de switch...
Ik ben inmiddels wat verder. Het ligt niet aan de kabel. Op een aantal porten op unifi-switch krijgt de CKG2 gewoon POE.
Ik zie echter in de config van mijn 16 ports unifi switch dezelfde settings op de betreffende porten, en ook geen overrides.....

Iemand een idee waarom sommige porten WEL POE leveren en sommige niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 15:50
pitchdown schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:41:
[..]
welk model betreft dit dan

Ik ben inmiddels wat verder. Het ligt niet aan de kabel. Op een aantal porten op unifi-switch krijgt de CKG2 gewoon POE.
Ik zie echter in de config van mijn 16 ports unifi switch dezelfde settings op de betreffende porten, en ook geen overrides.....

Iemand een idee waarom sommige porten WEL POE leveren en sommige niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
Je Moeder schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:36:
Ik heb wat vreemds en hopelijk kan iemand mij de juiste weg wijzen om het op te lossen.

Ik had draaien een volledig Unifi netwerk met een USG, 2 x 6 poort POE switch's 5 x LR en Pro accespoints en een Cloudkey. alles direct aangesloten met VLAN 300 op m'n T-mobile aansluiting. Vrij eenvoudig en werkte perfect.

Ik kreeg toevallig een EdgeRouter 6P en ik dacht daarmee mooi de USG te kunnen vervangen die soms wat capaciteitsproblemen had.

Ik heb het nu werkend maar zit toch nog met een DHCP probleem wat ik niet opgelost krijg.

De EdgeRouter 6P is nu opeens de DHCP server dit werd altijd netjes door de CloudKey gedaan Ik kan DHCP wel uitschakelen op de 6p maar dan krijg ik dan geen ip meer toegewezen. Dat terwijl de DHCP server wel aanstaat op de CloudKey.
En ik vermoed daar aan gerelateerd: De Traffic Stats zijn nu ook leeg vermoedelijk ook door deze vervanging.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit weer aan de praat te krijg?
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is/heeft de CloudKey helemaal geen DHCP server. Je stelt het wel in in je controller (op je cloudkey), maar vervolgens deelt de USG de IP adressen uit. En die USG is dus weg.
Dus dat zou je nu door je EdgeRouter moeten laten doen.
EdgeRouter is dan weer niet de Unifi lijn en integreert niet zo mooi met je andere Ubiquiti spullen die wel uit de Unifi lijn komen. Ik vermoed dat dat de reden is dat je geen Traffic Stats hebt.
Maar ook daar kan ik me in vergissen. Gebruik zelf alleen de switches en AP's op een zelf gehoste controller, dus geen persoonlijke ervaring met USG's en CloudKeys etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
bedankt voor je antwoord.
nero355 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:35:

Mijn hudige provider is ZeelandNet/DeltaFiber, maar momenteel nog op coax. Deze krijgt geen vlan mee van de provider.

ik wil poort 1 en 2 van de USW-Aggregation alleen wan verkeer laten doorsturen, gescheiden van de andere poorten.Zodat het Docsis modem alleen, via de switch, naar de UDM-Pro kan .

Ik kan me herinneren dat ik met de usg-pro en een xg16 het zo had gedaan:
op 2 poorten vlan 101 uplink wan, en de andere poorten het profiel superlan aangezet had. Dat werkte gewoon.
Ik heb dit ook met een mikrotik switch en de udm-pro zo gedaan. 2 poorten een eigen vlan voor wan verkeer, en de andere voor lan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Goof2000 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:04:
[...]

Iets heel anders kan ook de oorzaak zoals toevallig geen (interne) VPN die automatisch aamstaan? (zoals Wireguard)
Geen WireGuard, geen VPN. Alles loopt wel via m’n eigen DNS server maar het is puur de download snelheid die achter blijft.

Zijn er misschien nog andere instellingen op de AP zelf die de snelheid negatief beïnvloeden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:51
Zo de USG vervanger is binnen. Ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHc6UUgt-n2epPFr2mGlXNd9yyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iISwsPDgu5txWrxmL3Wu3gew.png?f=fotoalbum_large

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:23
Evernote schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Probeer juist eens HE80.
HE160 kan ook meer storing opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:25

Op de T-Mobile vrije modem keuze pagina staat over KPN WBA:
Op een KPN WBA glasvezelverbinding is een eigen ONT alleen mogelijk wanneer je met XGSPON verbonden bent. Mogelijk moet je lijn gemigreerd worden voordat je een eigen XGSPON ONT kan aansluiten.
Dus laat het zoeken naar een betaalbare XGS-PON SFP+ module beginnen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrdemc
esky schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Op de T-Mobile vrije modem keuze pagina staat over KPN WBA:

[...]

Dus laat het zoeken naar een betaalbare XGS-PON SFP+ module beginnen :)
Ik heb meerdere mensen ondertussen zien linken naar deze:
https://www.fs.com/de-en/...?attribute=8084&id=289893
Ik heb echter geen idee of die ook daadwerkelijk werkt met Unifi en/of een KPN XGS-PON aansluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

RobertMe schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:26:
Stiekem heeft die een pootje in elk VLAN, daardoor hoef ik ook niet vanuit elk VLAN een firewall regel te maken om DNS toe te staan naar dat apparaat. Maar SSH luistert dan alleen op het IP in "LAN" / VLAN 1. En inderdaad, PiHole draait er op.
#ManagementVLAN+Pi-HoleMetMeerdereVLANpootjesBrothers! :Y) 8) d:)b oOo :+
pinda powerrr schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:17:
Even echte n00b vraag, maar welk voordeel ga ik hier uit halen?

Ik kan me zeer goed voorstellen dat je het als beheerder van een groot netwerk wel doet, puur voor je overzicht. Maar thuis met twee/drie AP's en wat switches?
In theorie minder kans dat je netwerkspulletjes worden gegijzeld op het moment dat één van je PC's of Laptops of de NAS wordt/worden besmet op voorwaarde dat je het allemaal goed hebt ingesteld! ;)
Confirmed! :+

Maar stiekem is het ook gewoon leuk! ;)
Dracula schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:15:
Ja dat is ook een optie idd, stom dat ik daar niet zelf aan gedacht heb 8)7
Ik heb het ook nog maar 100 keer gepost of zo in zowel dit topic als andere topics waar het toepasselijk is en zo... :P :+
xbeam schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:17:
Officieel bevat een MGMT vlan nooit meerdere vlan’s dat noemen we een Trunk.
Ik ken zelfs hele grote netwerken waar de MGMT VLAN gewoon over de VLAN Trunks mee wordt gestuurd dus daar ontkom je niet aan...
Ook mag je volgens Cisco de MGMT nooit op vlan1 (de unifi all) zetten vanwege veiligheids issues.
VLAN 1 t/m 4 of 5 geloof ik inderdaad en je mag drie keer raden wat mij al jarenlang irriteert aan het hele UniFi gedoe... :+

Ik geloof zelfs dat ik dat een keer eerder heb genoemd en ook erg positief verrast was toen ze ineens de mogelijkheid om het WEL goed te doen hadden geïntroduceerd! :o :D _O_
insomniac schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:02:
Mijn hudige provider is ZeelandNet/DeltaFiber, maar momenteel nog op coax.
Deze krijgt geen vlan mee van de provider.
Ahh! Een soort Ziggo toestand dus! :)
ik wil poort 1 en 2 van de USW-Aggregation alleen wan verkeer laten doorsturen, gescheiden van de andere poorten.Zodat het Docsis modem alleen, via de switch, naar de UDM-Pro kan.

Ik kan me herinneren dat ik met de usg-pro en een xg16 het zo had gedaan:
op 2 poorten vlan 101 uplink wan, en de andere poorten het profiel superlan aangezet had. Dat werkte gewoon.
Ik heb dit ook met een mikrotik switch en de udm-pro zo gedaan. 2 poorten een eigen vlan voor wan verkeer, en de andere voor lan.
Ik weet effe niet meer wat je precies had gedaan, maar probeer gewoon dit na te bouwen :

- Poort waarop de Kabelmodem hangt : Native VLAN 500 en alle overige Tagged netwerken LEEG laten!
- Poort waarop de UDM Pro hangt : Native VLAN 500 en alle overige Tagged netwerken LEEG laten!

Je hebt dan gewoon een Bridge tussen de twee via je Switch d.m.v. twee Untagged poorten namelijk :)

Mocht dat VLAN over meerdere VLAN Trunk poorten moeten "reizen" dan geef je die uiteraard ook Tagged mee!
Evernote schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:01:
Zijn er misschien nog andere instellingen op de AP zelf die de snelheid negatief beïnvloeden?
Hou er ook rekening mee dat je een redelijk nieuw product hebt gekocht dat mogelijk nog een aantal firmware updates nodig heeft om echt volledig optimaal te functioneren ;)

Daarnaast blijft het WiFi en kan je dus ook last hebben van alle mogelijke nadelen die bij een draadloze verbinding komen kijken...
Centauriprime schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:51:
Zo de USG vervanger is binnen. Ben benieuwd.

[Afbeelding]
Ik wens je alvast heel veel sterkte in de toekomst met alle mogelijke bugs en quirks van die hele UDM/UDR serie! :+
Cloud_VII schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:01:
Probeer juist eens HE80.
HE160 kan ook meer storing opleveren.
Geen storingen, maar wel mogelijke problemen die te maken hebben met het nodig hebben van de DFS kanalen in sommige situaties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrdemc schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:27:
[...]

Ik heb meerdere mensen ondertussen zien linken naar deze:
https://www.fs.com/de-en/...?attribute=8084&id=289893
Ik heb echter geen idee of die ook daadwerkelijk werkt met Unifi en/of een KPN XGS-PON aansluiting.
Afgaande op eerdere posts van @xbeam heb je dus wel een configuratie nodig. En persoonlijk zou ik vermoeden dat de provider die niet kan sturen en de leverancier van de module die er in moet flashen.
Zelfde als dat je bij Ziggo het MAC adres van het modem moet doorgeven zodat ze de juiste configuratie kunnen pushen (/laten pullen). Alleen vermoed ik als leek dat je bij SFP niet de configuratie kunt aanpassen / er in zetten vanaf het netwerk en dat deze in de firmware geflasht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:03
Ik heb een U6 Pro aangeschaft als los AP. Ik ga verder geen Ubiquiti apparatuur in mijn netwerk plaatsen. De AP heb ik ingesteld via de iOS app.

Heeft het nog toegevoegde waarde om een controller te draaien?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:09:
Afgaande op eerdere posts van @xbeam heb je dus wel een configuratie nodig. En persoonlijk zou ik vermoeden dat de provider die niet kan sturen en de leverancier van de module die er in moet flashen.
Zelfde als dat je bij Ziggo het MAC adres van het modem moet doorgeven zodat ze de juiste configuratie kunnen pushen (/laten pullen). Alleen vermoed ik als leek dat je bij SFP niet de configuratie kunt aanpassen / er in zetten vanaf het netwerk en dat deze in de firmware geflasht zit.
Vers van de pers : https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze

En dan dit gedeelte :
COAX of Glasvezel
Heb je een coax of XGSPON glasvezel verbinding? Neem dan contact op met de klantenservice via de chat en zorg dat je het MAC-adres en het serienummer van je eigen modem bij de hand hebt. Het activeren kan tot maximaal 1 werkdag duren en gedurende die periode zit je zonder diensten. Wil je dit niet dan adviseren wij je nog even te wachten omdat je dit binnenkort zelf via MijnCaiway kunt regelen. Hou deze pagina in de gaten.
Dus dat is blijkbaar alles :?
Eiríkr schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:35:
Ik heb een U6 Pro aangeschaft als los AP. Ik ga verder geen Ubiquiti apparatuur in mijn netwerk plaatsen. De AP heb ik ingesteld via de iOS app.

Heeft het nog toegevoegde waarde om een controller te draaien?
NOFI, maar je hebt dan echt het verkeerde product gekocht, tenzij je van plan bent om later de boel uit te breiden :?

Die app is schattig bedoeld, maar je moet gewoon de UniFi Controller erbij hebben als je alles echt fatsoenlijk wilt doen en bij alle settings wilt kunnen komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
nero355 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:01:
[...]

En dan dit gedeelte :

[...]

[...]

NOFI, maar je hebt dan echt het verkeerde product gekocht, tenzij je van plan bent om later de boel uit te breiden :?

Die app is schattig bedoeld, maar je moet gewoon de UniFi Controller erbij hebben als je alles echt fatsoenlijk wilt doen en bij alle settings wilt kunnen komen...
Uiteindelijk zal ik uitbreiden maar het komende jaar in ieder geval niet.

Ik zal de Controller installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
[...]

Klopt, daar heb je dus deze pagina voor bij KPN:
https://www.kpn.com/service/servicetools/vrije-ont-keuze.htm

Daarvoor vragen ze naar het serienummer van de module en om een moment te prikken voor het overzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrdemc schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:06:
[...]

Daarvoor vragen ze naar het serienummer van de module en om een moment te prikken voor het overzetten.
Klopt niet dus :p Zowel KPN als Caiway (/Delta Fiber netwerk dan) kunnen dan waarschijnlijk dus vanaf de netwerk kant de boel configureren. Afgaande op dat het ONT dus de lichtkleur / encryptie / ... moet weten behorende tot de specifieke verbinding / klant. Als je bij zowel KPN als Caiway / Delta dan maar het serienummer hoeft door te geven zullen ook zij dus one way or another het ONT van op afstand kunnen configureren (/ONT dat de configuratie van het netwerk pulled, op basis van serienummer dan waarschijnlijk). Betekent dus ook dat zo'n SFP module iets meer processing power heeft dan ik verwacht had en dus niet met een statische firmware werkt (die dan dus geflasht zou moeten worden voor een andere configuratie).

Op deze manier zou het nog bijna interessant worden om op glasvezel over te stappen en naar een UDM Pro / SE te gaan }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

En dan dit gedeelte :

[...]

De UDM Delta-iptv discussie ook gelijk opgelost, @fabianishere oplossing is still the way to go bij Dalta
[...]

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dit precies werkt en wordt mij ook niet direct duidelijk uit de configuratie pdf van delta. Wat bedoelen ze bijv met
There is no CPE management configuration done by Delta for 3rd party PON ONT/RG modem. The end user is responsible for applying the correct setting as specified by Delta.
The 3rd party ONT/RG is not managed by Delta. The end user is responsible for using the latest validated ONT/RG software and the correct settings.
En wat houd dit precies in je router met ont-sfp is een L3 devices?
Not supported are proprietary modem implementations and L3 functions like Wi-fi, RF-Video and Voice, which are also specific E2E service implementations per operator and for example steered in the modem by ACS management (TR-69).
https://cdn.caiway.nl/-/m...4B64D2D868556A22BDC2BCE06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQzgWlbBKax4UhWkhZ3yT9L2bLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvaQvtsLyUVPQnAjL1hzwGTB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2IMWnf-RlAlHZWnhMwCUwbIaf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iatJNASdiGInSY90QXrSL4bq.jpg?f=fotoalbum_large

Nogmaals ik vindt het technische heel cool dat glasvezel beheerders het blijkbaar toch een ONT swap mogelijk moeten maken van de ACM _/-\o_ of het verstandig is om hier zelf aan te beginnen betwijfel ik. Mede omdat er na mijn inziens ook niet heel zoveel te winnen valt, Het stroom verbruiken verplaatsen je naar extra stroom verbruik voor je UDM, dus daar schiet je niet zo veel mee op. Daarnaast is bij vervanging van je UDM /router maar afwachten of je eigen ONT-SFP ook weer compatibel met je eigen hardware.

Zie hier de lijst met sfp’s die de UDM ondersteund.
https://help.ui.com/hc/en...h-SFP-Modules-Can-be-Used

[ Voor 25% gewijzigd door xbeam op 28-01-2022 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:24
Ik heb een Raspberry Pi 2 gehad als Unifi controller, dit heeft altijd gewerkt tot de SD kaart corrupt is geraakt. Nu wil ik een nieuwe controller inrichten op een Raspberry Pi 3 die ik nog had liggen, maar ik krijg de volgende error in /var/log/unifi/server.log:

code:
1
[2022-01-27T21:00:30,472] <UniFi> ERROR system - [exec] error, rc=255, cmdline=[/usr/lib/jvm/java-8-openjdk-armhf/jre/bin/java, -Dfile.encoding=UTF-8, -Djava.awt.headless=true, -Dapple.awt.UIElement=true, -Dunifi.core.enabled=false, -Xmx1024M, -XX:+ExitOnOutOfMemoryError, -XX:+CrashOnOutOfMemoryError, -XX:ErrorFile=/usr/lib/unifi/logs/hs_err_pid%p.log, -jar, /usr/lib/unifi/lib/ace.jar, start]

Iemand bekend met deze foutmelding? Het lijkt er op dat hij geheugen tekort komt. De versie van de Unifi package is 6.5.55. Op Google kom ik helaas niet heel veel verder. Alvast dank!

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:55

Ethirty

Who...me?

xbeam schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:37:
[...]

De UDM Delta-iptv discussie ook gelijk opgelost, @fabianishere oplossing is still the way to go bij Dalta

[...]

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dit precies werkt en wordt mij ook niet direct duidelijk uit de configuratie pdf van delta. Wat bedoelen ze bijv met

[...]

En wat houd dit precies in je router met ont-sfp is een L3 devices?

[...]

https://cdn.caiway.nl/-/m...4B64D2D868556A22BDC2BCE06
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nogmaals ik vindt het technische heel cool dat glasvezel beheerders het blijkbaar toch mogelijk moeten maken van de ACM _/-\o_ of het verstandig is om hier zelf aan te beginnen betwijfel ik. Mede omdat er na mijn inziens ook niet heel zoveel te winnen valt, het stroom verbruiken verplaatsen je naar extra stroom verbruik van je UDM, dus daar schiet je niet zo veel mee op en bij een het vervangen van je router/UDM is het maar afwachten of de ONT-SFP ook weer compatibel is.

Zie hier de lijst met sfp’s die de UDM ondersteund.
https://help.ui.com/hc/en...h-SFP-Modules-Can-be-Used
Ik vind het geweldig. SFP in mijn EdgeRouter en gaan. _O_

Bizar hoe ze 3 vlan's zo lang geheim willen houden en blij dat ze het nu gedwongen toch vrijgeven.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
NoepZor schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:05:
Ik heb een Raspberry Pi 2 gehad als Unifi controller, dit heeft altijd gewerkt tot de SD kaart corrupt is geraakt. Nu wil ik een nieuwe controller inrichten op een Raspberry Pi 3 die ik nog had liggen, maar ik krijg de volgende error in /var/log/unifi/server.log:

code:
1
[2022-01-27T21:00:30,472] <UniFi> ERROR system - [exec] error, rc=255, cmdline=[/usr/lib/jvm/java-8-openjdk-armhf/jre/bin/java, -Dfile.encoding=UTF-8, -Djava.awt.headless=true, -Dapple.awt.UIElement=true, -Dunifi.core.enabled=false, -Xmx1024M, -XX:+ExitOnOutOfMemoryError, -XX:+CrashOnOutOfMemoryError, -XX:ErrorFile=/usr/lib/unifi/logs/hs_err_pid%p.log, -jar, /usr/lib/unifi/lib/ace.jar, start]

Iemand bekend met deze foutmelding? Het lijkt er op dat hij geheugen tekort komt. De versie van de Unifi package is 6.5.55. Op Google kom ik helaas niet heel veel verder. Alvast dank!
Ik zou JAVA eens een update geven op die RPI 3 >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:28:
[...]

Is open-JDK 100% compatible?
code:
1
2
3
4
 Dunifi.core.enabled=false,
-Xmx1024M,
-XX:+ExitOnOutOfMemoryError,
-XX:+CrashOnOutOfMemoryError

En is het niet gewoon een memory error omdat dat hij meer dan beschikbaar werk geheugen reserveert?

@NoepZor hoeveel RAM heeft je Pi?
Plak dit anders eens in je unifi systemen.config file.
code:
1
2
unifi.xmx=512
unifi.xms=512

En als dat nog niet genoeg is verklein je database werk geheugen ook.
code:
1
db.mongo.wt.cache_size=256

[ Voor 87% gewijzigd door xbeam op 28-01-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:24
[...]

De Pi is enige tijd geleden (max 2 maand) vers geïnstalleerd en ik heb apt full upgrade gedaan, dan werkt hij alles bij toch?
xbeam schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 01:54:
[...]

Is open-JDK 100% compatible?
code:
1
2
3
4
 Dunifi.core.enabled=false,
-Xmx1024M,
-XX:+ExitOnOutOfMemoryError,
-XX:+CrashOnOutOfMemoryError

En is het dan niet gewoon een memory error omdat dat hij meer dan beschikbaar werk geheugen reserveert?

@NoepZor hoeveel RAM heeft je Pi?
code:
1
2
unifi.xmx=512
unifi.xms=512

code:
1
Thnx! Ik had al iets gerommeld met die settings, maar ik ga er eens verder mee bezig.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
Heb vandaag de UniFi applicatie op een VPS geïnstalleerd en mijn AP via SSH toegevoegd. Werkt als een zonnetje en heeft inderdaad, zelfs al is het momenteel een los AP, absoluut meerwaarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
NoepZor schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:05:

code:
1

Ik kan me herinneren dat ik destijds issues had met OpenJDK en daarna maar de Oracle versie heb geïnstalleerd, echter is dat een heleboel gedoe geworden om te downloaden en makkelijk te updaten in de jaren daarna dus ik weet niet of dat dus nog zo makkelijk gaat tegenwoordig... :/

Dit moet je in ieder geval niet zomaar doen :
Omdat Ubiquiti voor alles zwaar outdated software versies gebruikt :
- Java 8 vs. 10 of 11 of zo...
- MongoDB 3.6 vs. 5.nogwat...

:') _O- 7(8)7
xbeam schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 01:54:
Is het dan niet gewoon een memory error omdat dat hij meer dan beschikbaar werk geheugen reserveert?
Waarschijnlijk wel, want dit is inderdaad heel erg aan te raden :
code:
1
2
unifi.xmx=512
unifi.xms=512

code:
1
Ik geloof dat alles bij mij op 256 MB staat! :*)

Mijn Raspberry Pi 3B heeft 1 GB RAM en zit gemiddeld ergens rond de helft daarvan qua geheugenverbruik met de volgende dingen erop :
- Pi-Hole + Unbound DNS Caching en Resolving.
- UniFi Controller + MongoDB + Oracle Java 8

En de CPU belasting is daarbij amper hoog te noemen en eerder IDLE zowat! :)
Ethirty schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:24:
Ik vind het geweldig. SFP in mijn EdgeRouter en gaan. _O_

Bizar hoe ze 3 vlan's zo lang geheim willen houden en blij dat ze het nu gedwongen toch vrijgeven.
De enige geheimen die je nu weet zijn :
- VoIP login gegevens.
- Exacte Routing die nodig is voor de oude IPTV over VLAN 101 meuk.
Die heb je namelijk niet meer nodig voor nieuwe Caiway abonnementen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:34:
[...]

Ik kan me herinneren dat ik destijds issues had met OpenJDK en daarna maar de Oracle versie heb geïnstalleerd, echter is dat een heleboel gedoe geworden om te downloaden en makkelijk te updaten in de jaren daarna dus ik weet niet of dat dus nog zo makkelijk gaat tegenwoordig... :/

Dit moet je in ieder geval niet zomaar doen :

[...]

Omdat Ubiquiti voor alles zwaar outdated software versies gebruikt :
- Java 8 vs. 10 of 11 of zo...
- MongoDB 3.6 vs. 5.nogwat...
Lets try run unifi with Corretto 17 op een taartje :9
Daar is een dedicated alpine versie van. als we het op een taart draaien de krijgen kunnen misschien ook Java dumpen ;w op de UDM en eigen controllers

[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 28-01-2022 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Een snelle search geeft Amazon resultaten en dat is een vies woord hier! }) :P :+
Mijn ervaringen met Corretto is tot nu toe positief. Ík draai het door watchguard geadviseerd java alternatief op onze win2k19 server voor de watchguard sso gateway anders was ik er ook niet opgekomen. (oei wat zeg ik nu ;-) dat is pas vloeken in in dit ubnt topic :+
https://www.watchguard.co...About%20Gateways%7C_____0
The AuthPoint Gateway requires Java. You must install Amazon Coretto 8 or higher, or Java Runtime Environment 8u162 or higher. We recommend Corretto. To download Corretto, go to aws.amazon.com/corretto/.
Maar als unifi er goed op draait. Is het misschien vanwege commerciële security belangen een beter alternatief dan de open source open-JDK en Java 8.
https://aws.amazon.com/co...red-posts.sort-order=desc
Q: Why should I use Corretto?

A: Corretto is a reliable build of OpenJDK with the assurance of long-term support provided at no cost to you. Amazon runs Corretto internally on thousands of production services. Every modification we make to Corretto fixes or mitigates a problem we found running OpenJDK. Amazon also plans to apply urgent fixes (including security) when they are available and ready to use, outside of the regular quarterly cycle.
Q: How is Corretto different from OpenJDK?

A: Corretto is a distribution of Open JDK with patches included by Amazon that are not yet integrated in the corresponding OpenJDK update projects. We focus on patches that improve performance or stability in OpenJDK, chosen based on Amazon's observations running large services.
Q: What kinds of patches does Amazon intend to include in Corretto?

A: Patches will include security fixes, performance enhancements (e.g., speeding up frequently-used functions), garbage collection scheduling, and preventing out-of-memory situations, as well as improved monitoring, reporting, and thread management.
Q: Is there any cost associated with using Corretto?

A: Corretto is distributed by Amazon under an Open Source license at no cost to you. It is licensed under the terms of the GNU Public License version 2 with the Class Path Exception (GPLv2 with CPE). Amazon does not charge for its use or distribution.
Q. What does long-term support (LTS) mean for Corretto?

A: Amazon Corretto is a no-cost, multiplatform, production-ready distribution of the Open Java Development Kit (OpenJDK) that comes with long-term support (LTS). LTS includes Amazon’s commitment to provide performance enhancements and security updates at no cost until at least the specified date for the relevant release version (e.g. May 2026 for Corretto 8). Updates are planned to be released quarterly. Amazon also plans to apply urgent fixes (including security) outside of the regular quarterly cycle when they are available and ready to use.
Q: What is included in Corretto's long-term support?

A: Long-term support (LTS) for Corretto includes performance enhancements and security updates for Corretto 8 until at least May 2026 and for Corretto 11 until at least September 2027 at no cost. Updates are planned to be released quarterly.

[ Voor 99% gewijzigd door xbeam op 28-01-2022 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donnows
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-08 08:18
mrdemc schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:06:
[...]

Thanks! ik kom toevallig in het topic kijken en was eigenlijk een beetje geirriteerd dat ik vast zat aan gpon en daardoor vast zat aan de ftu.

Ik ga dit eens verder onderzoeken,

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Donnows schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:42:
[...]

Thanks! ik kom toevallig in het topic kijken en was eigenlijk een beetje geirriteerd dat ik vast zat aan gpon en daardoor vast zat aan de ftu.

Ik ga dit eens verder onderzoeken,
Niet doen! Je ONT vervangen heeft echt geen enkel nut of meerwaarde behalve dat jij het je zelf lastiger gaat maken en Kpn gaat ontslaan van alle verantwoordelijkheid over je verbinding. De ONT is geen media converter

Waneer iets niet werkt dan zal Kpn zeggen: tja meneer/mevrouw u heeft een eigen ONT. Wie zegt dat het daar niet aan ligt. En dan moet jij bewijzen dat het daar niet aan ligt, De oude even terug plaatsen zoals bij een ntu of experiabox kids volgens de delta documentatie niet mogelijk en dagen duren vanwege het registratie proces van de beheerder.

Edit: Ik heb niets gezegd _/-\o_
Beroep Systeem / netwerkbeheerder
Opleiding HBO systeembeheer
we worden graag door jouw meegenomen in dit avontuur der ONT’s

[ Voor 28% gewijzigd door xbeam op 28-01-2022 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donnows
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-08 08:18
Dank voor de waarschuwing.

Ik ben het met je eens dat je dit niet aan een leek over moet laten.

Ben ondertussen sinds 2013 netwerk beheerder en denk dat ik wel een beetje een idee heb wat ik doe.

Persoonlijk vind ik het gewoon netter wanneer de FTU er uit is.
Ik draai thuis een UPS, de USG en US-8 zitten hier netjes op aangesloten en de AP`s zijn via poe ook gelijk aangesloten op het systtem.
Alleen mocht het stroom er afgaan zit ik nog zonder internet door de FTU.

Door dit netjes op een sfp te kunnen zetten ben ik daarweer van af.

Ik zeg niet dat ik direct een sfp ga kopen en de boel ga omzetten. Eerst even verder uitzoeken en daarna kijken voor budget. Ik ben vooral blij dat het nu wel kan waar het eerst niet mogelijk was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Ik heb dus een InWall vervangen voor een 6 versie.

Boven hangt een LR6.

Nu wil het dat de LR6 opeens afhankelijk wil zijn van "mesh" met de Inwall, en een wireless
uplink maakt. Deze was natuurlijk altijd "wired""
Als ik de mesh optie uitgooi op de inwall. Raakt de LR6 isolated.

Iemand een tip ?

[edit] dus ik zet meshing uit op de LR6, duikt het hele ding offline :|

[edit2] ondertussen lijkt het opgelost, een fabrieks resetje. En de boel kwam normaal op.

Rare gang van zaken :) maarja EA he :P

[ Voor 26% gewijzigd door ppeterr op 28-01-2022 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:50
Het was toch mogelijk om in Unifi de controller om de inform URL aan te passen, naar een specifieke hostname?

Ik wil wat aanpassen, en daarbij wil ik dat mijn Unifi Devices naar een URL verbinding en niet meer een IP's.
Ik kan echter deze aanpassing niet meer te vinden in de Unifi software, zowel in de oude als de nieuwe GUI.

Kijk ik hier nu volledig overheen?
Pagina: 1 ... 170 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.