[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 171 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Rolfie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:39:
Het was toch mogelijk om in Unifi de controller om de inform URL aan te passen, naar een specifieke hostname?

Ik wil wat aanpassen, en daarbij wil ik dat mijn Unifi Devices naar een URL verbinding en niet meer een IP's.
Ik kan echter deze aanpassing niet meer te vinden in de Unifi software, zowel in de oude als de nieuwe GUI.

Kijk ik hier nu volledig overheen?
in de classic GUI (de oude) zit deze gewoon onder: settings -> Controller > bij het stukje Controlller Settings, "Controller hostnaam/IP".

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het was toch mogelijk om in Unifi de controller om de inform URL aan te passen, naar een specifieke hostname?

Ik wil wat aanpassen, en daarbij wil ik dat mijn Unifi Devices naar een URL verbinding en niet meer een IP's.
Ik kan echter deze aanpassing niet meer te vinden in de Unifi software, zowel in de oude als de nieuwe GUI.

SSH naar het Accespoint en type
Set-inform http://sub.toplevel.domein:8080/inform
geenwindows schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:03:
[...]

in de classic GUI (de oude) zit deze gewoon onder: settings -> Controller > bij het stukje Controlller Settings, "Controller hostnaam/IP".
Volgens mij wil hij gewoon het inform adress op een Accespoint naar wijziging?
Daarvoor hoef je de Netbios naam van de controller niet te wijzigen

[ Voor 33% gewijzigd door xbeam op 28-01-2022 18:16 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
xbeam schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:06:
[...]
Volgens mij bedoelt hij niet de Netbios van de controller maar wil hij gewoon het inform adress op een Accespoint naar wijziging?
voor zover ik weet wordt de controller naam / adres gebruikt bij de set inform?
tenminste als je "Overschrijf inform host met de Controller hostnaam/IP" ook aanvinkt?
ooit aan gezet omdat ik een docker container gebruik, iets met bridge ofzo. lang geleden omgezet en niet meer naar omgekeken behalve updates etc.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geenwindows schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:16:
[...]

voor zover ik weet wordt de controller naam gebruikt bij de set inform?
tenminste als je "Overschrijf inform host met de Controller hostnaam/IP"ook aanvinkt?
ooit aan gezet omdat ik een docker container gebruik, iets met bridge ofzo. lang geleden omgezet en niet meer naar omgekeken behalve updates etc.
Al mijn cloud controllers heten daar gewoon default “unifi” of zijn leeg volgens mij ( correct me if wrong ) moet je daar bij dan ook het vinkje maak controller op layer vindbaar aan klikken.
Wat bij een Layer 3 + adoptie (set-inform http:// = layer7 ) vrij nutteloos is

[ Voor 14% gewijzigd door xbeam op 28-01-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 20:06
[...]

Heb jij toevallig een geen Cloud Key? Deze heb ik namelijk wel, maar ik zie geen "controller" meer staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
[...]

SSH naar het Accespoint en type
Set-inform http://sub.toplevel.domein:8080/inform
nadeel is dat ik dan alle Unifi devices af moet. Is te doen, maar eigenlijk wil ik dit gewoon centraal vanuit de controller doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Ik heb ondertussen wel gevonden dat die via de App wel aan te passen is, maar dan neemt die automatisch de Cloud Key naam aan. Deze bestond niet in DNS en heb ik net aangepast.

Ik weet nog vanuit het verleden, dat je gewoon direct een FQDN kon invoeren, werkte een stuk beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:07
Rolfie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:27:
Ik heb ondertussen wel gevonden dat die via de App wel aan te passen is, maar dan neemt die automatisch de Cloud Key naam aan. Deze bestond niet in DNS en heb ik net aangepast.

Ik weet nog vanuit het verleden, dat je gewoon direct een FQDN kon invoeren, werkte een stuk beter.
Klopt, dat kan ook nog steeds. In de nieuwe controller omgeving:
Settings > System > Override Inform Host > aanzetten.
Settings > System > Host for Inform > FQDN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:40
@ChUcKiE

Die inwall 6, mag ik jou vragen op wat voor snelheid je clients connecten met dat AP.
Ik blijf hier hangen op 573/573 (Mbps). Wellicht komt dat door de AX dongle hier in de pc geprikt.
Maar de verbindings snelheid had ik anders ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:14:
Mijn ervaringen met Corretto is tot nu toe positief.
Iets met een bepaalde Microsoft Repository die werd toegevoegd aan RaspBian en toen de pleures uitbrak en zo... :+

Zo denk ik dus ook over Amazon ;)
xbeam schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:48:
Niet doen! Je ONT vervangen heeft echt geen enkel nut of meerwaarde behalve dat jij het je zelf lastiger gaat maken en Kpn gaat ontslaan van alle verantwoordelijkheid over je verbinding. De ONT is geen media converter

Waneer iets niet werkt dan zal Kpn zeggen: tja meneer/mevrouw u heeft een eigen ONT. Wie zegt dat het daar niet aan ligt. En dan moet jij bewijzen dat het daar niet aan ligt, De oude even terug plaatsen zoals bij een ntu of experiabox kids volgens de delta documentatie niet mogelijk en dagen duren vanwege het registratie proces van de beheerder.
Helemaal mee eens! :)

Dit : xbeam in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Is prima en 100% acceptabel wat mij betreft! d:)b
ppeterr schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:53:
Ik heb dus een InWall vervangen voor een 6 versie.

Boven hangt een LR6.

Nu wil het dat de LR6 opeens afhankelijk wil zijn van "mesh" met de Inwall, en een wireless
uplink maakt. Deze was natuurlijk altijd "wired""
Als ik de mesh optie uitgooi op de inwall. Raakt de LR6 isolated.

Iemand een tip ?

[edit] dus ik zet meshing uit op de LR6, duikt het hele ding offline :|

[edit2] ondertussen lijkt het opgelost, een fabrieks resetje. En de boel kwam normaal op.

Rare gang van zaken :) maarja EA he :P
Ik zou je bekabeling eens goed nakijken, want je zal niet de eerste zijn die het overkomt doordat er toch stiekem ergens een contactje niet helemaal goed is aangesloten! ;)

Dit :
UniFi Controller - Override inform host with controller hostname/IP
Effe opzoeken in die nieuwe lelijke webGUI van versie 6.x.x en hoger ;) :+
Daarvoor hoef je de Netbios naam van de controller niet te wijzigen
NETBIOS :? :D
xbeam schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:17:
Al mijn cloud controllers heten daar gewoon default “unifi” of zijn leeg volgens mij ( correct me if wrong ) moet je daar bij dan ook het vinkje maak controller op layer vindbaar aan klikken.
Wat bij een Layer 3 + adoptie (set-inform http:// = layer7 ) vrij nutteloos is
Klopt helemaal voor zover ik weet! d:)b
ppeterr schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:20:
Die inwall 6, mag ik jou vragen op wat voor snelheid je clients connecten met dat AP.
Ik blijf hier hangen op 573/573 (Mbps). Wellicht komt dat door de AX dongle hier in de pc geprikt.
Maar de verbindings snelheid had ik anders ingeschat.
VHT80 of hoger :? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 28-01-2022 19:33 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
@nero355 Eerder een contactje los bij mij, en moet ik dat ding in een USB3 poort drukken.

Zit nu op 1201/1201 (Mbps) - redelijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kD5IwCyUefG7bexfrsDCXp0g8Ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j37utUAnlUXS51YChhN3h72A.jpg?f=fotoalbum_large

HE160 stoor ik mijzelf de pan uit vermoed ik, stort alles in.

[ Voor 5% gewijzigd door ppeterr op 28-01-2022 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ppeterr schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:33:
@nero355 Eerder een contactje los bij mij, en moet ik dat ding in een USB3 poort drukken.

Zit nu op 1201/1201 (Mbps) - redelijk

[Afbeelding]

HE160 stoor ik mijzelf de pan uit vermoed ik, stort alles in.
Een online speedtest vind ik nu niet de meest betrouwbare manier om de wifi snelheid te meten. Beste kun je iperf of iets vergelijkbaars draaien tussen twee lokale dingen. Dan zit je ten minste niet de internetsnelheid, naar een willekeurige speedtest server, te testen. En voor hetzelfde geldt heb je nu een speedtest naar een andere server gedaan die gewoon een hogere maximum snelheid heeft waardoor deze test nu hoger uit viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
RobertMe schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:46:
[...]

Een online speedtest vind ik nu niet de meest betrouwbare manier om de wifi snelheid te meten. Beste kun je iperf of iets vergelijkbaars draaien tussen twee lokale dingen. Dan zit je ten minste niet de internetsnelheid, naar een willekeurige speedtest server, te testen. En voor hetzelfde geldt heb je nu een speedtest naar een andere server gedaan die gewoon een hogere maximum snelheid heeft waardoor deze test nu hoger uit viel.
Klopt heb je helemaal gelijk in, maar voor mijn gebruik op dit pc'tje is de "internet" snelheid belangrijk.
Alles wat enigzins normale betrouwbare snelheden moet hebben, is gewoon bedraad.
Zodoende gewoon even de testjes op Ookla.

Maar goed +600Mbps over het wifi met een dongle van een paar tientjes, ik vind het best :) Ja toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ppeterr schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:49:
Klopt heb je helemaal gelijk in, maar voor mijn gebruik op dit pc'tje is de "internet" snelheid belangrijk.
Alles wat enigzins normale betrouwbare snelheden moet hebben, is gewoon bedraad.
Zodoende gewoon even de testjes op Ookla.
Dan lijkt het erop dat daar ook een kabeltje in moet! >:) :+

Zoals het hoort! :P
Maar goed +600Mbps over het wifi met een dongle van een paar tientjes, ik vind het best :) Ja toch.
Ik zou daar als het echt niet anders kan zo'n 4x4 WLAN NIC in proppen : pricewatch: ASUS PCE-AC88
Maar dan nog effe wachten totdat de AX versie er is van een willekeurig merk! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
@nero355

Dit is een MSI all in one ding. Hangt aan de muur in de keuken/eethoek. Hoewel ik een aansluit
putje heb in de keuken, is er geen utp naar toe getrokken. En dan weet ik wat jij gaat zeggen :P

Trekken die kabel, maar dit AX dongeltje, en dan +600Mbps op dit schermpje ik vind het wel goed :)
Wellicht verzin ik nog iets om het nog sneller te krijgen, maar een pci kaartje - nee dat past niet.

https://eu.dlink.com/nl/n...ax1800-wifi-6-usb-adapter

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Even een poort aanpassen via de webinterface
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sv92y1pCHUN3EUKYRbtlMmYVkM8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/rwYHSx9Bf1651Jx34sCBYLjt.png?f=fotoalbum_medium
Ok doe maar.
Nog even op de telefoon via de app kijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9aH0T1BW1BC2gOYS6hdNi3BCyI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/eMh7MPc87WvdRXluZphGt4L2.png?f=fotoalbum_medium
Hmm dat is vreemd waarom sta jij op profiel All??..nogmaals maar aanpassen naar het IOTvlan..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SM_LF9BFgIWzqWpnKJ0ybRHcW60=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/7v5AGFtGkv56M6qmrSE4lIyC.png?f=fotoalbum_medium
Nope, die heeft geen zin. Via het web is het btw gewoon aangepast :)
Bugje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
Heb ik ook wel eens gehad dat de switch dit niet juist weergeeft. Het IP subnet van het apparaat laat je zien of het wel of niet goed is gegaan. De oplossing bij de switch was bij mij een good old power off/on.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roy Batty schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:43:
[...]

Heb ik ook wel eens gehad dat de switch dit niet juist weergeeft. Het IP subnet van het apparaat laat je zien of het wel of niet goed is gegaan. De oplossing bij de switch was bij mij een good old power off/on.
Nope Nope Nope. Not this time. Reboot, Restart Service Controller, het helpt allemaal geen donder :P
Issue ligt inmiddels op het UI-forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
ed1703 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:45:
[...]

Nope Nope Nope. Not this time. Reboot, Restart Service Controller, het helpt allemaal geen donder :P
Issue ligt inmiddels op het UI-forum.
krijgt ie wel het juiste IP ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roy Batty schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:48:
[...]

krijgt ie wel het juiste IP ?
Ja, via het web krijgt hij dat ook gewoon en ook via de API is dat gecontroleerd ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
{
        "oui": "Raspberry Pi Foundation",
        "hostname": "picoreplayer01",
        "name": "picoreplayer01",
        "noted": true,
        "use_fixedip": true,
  >>      "network_id": "5da34243de35a231e6c2a14e",  <<
        "fixed_ip": "10.0.5.21",
        "network": "15-iot-vlan",
        "ip": "10.0.5.21",

}

{
{
        "purpose": "corporate",
        "networkgroup": "LAN",
    >>    "_id": "5da34243de35a231e6c2a14e", <<
        "name": "15-iot-vlan",
        "vlan": "15",
        "ip_subnet": "10.0.5.254/24",
      }

Is alleen via de App niet te configureren.
Al hebben sommigen een hekel aan die app.

Eens afvragen of ik voor forget and weer opnieuw configureren ga..

[ Voor 12% gewijzigd door ed1703 op 29-01-2022 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Rolfie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:24:
[...]

Heb jij toevallig een geen Cloud Key? Deze heb ik namelijk wel, maar ik zie geen "controller" meer staan.
nope, de controller software heb ik op Docker draaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PT53Yjk6BaYvQhUkVq7znmxXLoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3CWObmcy1mFihsBApUf4VQgR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
[...]

Ik heb alleen geen Controller staan bij settings
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yWJrcpN/No-Controller.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Rolfie op 29-01-2022 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:01:
[...]
Eens afvragen of ik voor forget and weer opnieuw configureren ga..
Klaar met afvragen en succesvol :)
Blijft soms crappy software. Geen idee wat hier fout ging of gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door ed1703 op 29-01-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
geenwindows schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:32:
[...]

nope, de controller software heb ik op Docker draaien:

[Afbeelding]
Ik denk dat dit het nodige uitmaakt. Ik heb een CK2+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
mrdemc schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:01:
[...]

Klopt, dat kan ook nog steeds. In de nieuwe controller omgeving:
Settings > System > Override Inform Host > aanzetten.
Settings > System > Host for Inform > FQDN.
Helaas zie ik deze optie niet. Ik denk ivm CloudKey dat daar het probleem in zit. Al vreemd dat ik wel via de App wel iets kan aanpassen, wat in de GUI niet zit.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/v4GnsYS/NoSystem.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:54
Rolfie schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:55:
[...]

Ik heb alleen geen Controller staan bij settings
[Afbeelding]
Dat heet ‘network application’ bij jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee geen netbios? Ik heb geen idee zelf gebruik deze functie nooit. En dit was altijd mijn vrije interpretatie van deze functie. Vanuit mijn gedachten; Je wil de controller/ck ook hostname terug kunnen vinden In geval door iets(heb geen idee) je netwerk down is en dhcp en dns niet meer werkt.

[ Voor 35% gewijzigd door xbeam op 29-01-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Tonne schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Dat heet ‘network application’ bij jou
Helaas zit daar geen optie onder om dit aan te passen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zrNBNBS/2022-01-29-12-36-20.jpg

Bijzondere is wel, dat ik in de app "iets" kan, de URL is hierna aangepast naar mijn CloudKey naam, maar ik kan deze optie nergens in de GUI terug vinden (oude of nieuwe), nog kan ik ergens een custom FQDN er van maken.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LrrTwN2/Screenshot-20220129-123820.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:48

ChUcKiE

Dus........

Korte vraag tussendoor. De AC-Pro accesspoint heeft twee netwerkpoorten. Een primary voor aansluiting op de switch, een secondary voor "bridging" .
Betekent dit dat je hier een Access Point(bekabeld) achter kunt hangen als een soort extender?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ChUcKiE schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:33:
Korte vraag tussendoor. De AC-Pro accesspoint heeft twee netwerkpoorten. Een primary voor aansluiting op de switch, een secondary voor "bridging" .
Betekent dit dat je hier een Access Point(bekabeld) achter kunt hangen als een soort extender?
Die tweede poort is tricky:
  1. Deze doet geen PoE passthrough, dus een tweede AP moet je dan voeden via een injector
  2. Deze poort werkt in bridge als een ouderwetse hub, en niet als switch. Dus verkeer van de ene poort wordt ook naar de andere gestuurd. Dus verkeer dat bedoeld is voor, of afkomstig is van, het eerste AP komt ook bij het tweede AP aan, en verkeer van en naar het tweede AP beland dus ook in het eerste AP ook al moet dat "upstream" gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:48

ChUcKiE

Dus........

RobertMe schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:37:
[...]

Die tweede poort is tricky:
  1. Deze doet geen PoE passthrough, dus een tweede AP moet je dan voeden via een injector
  2. Deze poort werkt in bridge als een ouderwetse hub, en niet als switch. Dus verkeer van de ene poort wordt ook naar de andere gestuurd. Dus verkeer dat bedoeld is voor, of afkomstig is van, het eerste AP komt ook bij het tweede AP aan, en verkeer van en naar het tweede AP beland dus ook in het eerste AP ook al moet dat "upstream" gaan.
Puntje 1 snap ik, thanks, puntje 2 kan ik me wat bij voorstellen, maar ik snap nog niet wat dat in de praktijk betekent en of dat erg zou zijn in een huis-tuin en keuken opstelling?
De vraag komt vanuit een situatie waarbij het niet eenvoudig is een volledig extra UTP kabel te trekken naar dat tweede AP en dus gemakkelijker zou kunnen dmv een doorlus vanuit de eerste AP.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ChUcKiE schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:16:
puntje 2 kan ik me wat bij voorstellen, maar ik snap nog niet wat dat in de praktijk betekent en of dat erg zou zijn in een huis-tuin en keuken opstelling?
Stel je voor dat je alle data die je naar Accesspoint #1 stuurt ook naar Accesspoint #2 stuurt terwijl niemand daar om vraagt! ;)

Niet echt handig...
De vraag komt vanuit een situatie waarbij het niet eenvoudig is een volledig extra UTP kabel te trekken naar dat tweede AP en dus gemakkelijker zou kunnen dmv een doorlus vanuit de eerste AP.
Dan zie ik twee oplossingen :
- Accesspoint #1 als Wireless Uplink richting Accesspoint #2 gebruiken.
- Accesspoint #1 door een In Wall vervangen en de In Wall PoE Out gebruiken voor Accesspoint #2 :*)
ed1703 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:01:
Is alleen via de App niet te configureren.
Al hebben sommigen een hekel aan die app.

Eens afvragen of ik voor forget and weer opnieuw configureren ga.
Prima straf voor het überhaupt gebruiken van de app inderdaad! >:) :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Nou ik ben er ook achter, waarom een LR6 AP gisteren besloot offline te duiken.

Hoewel hij met UTP is aangesloten, besloten de LR6 en IW6 vriendjes te worden en lekker
in een mesh opstelling te gaan staan. Het baasje vond dat natuurlijk niet goed, en gelukkig
kan je die optie uit zetten in de settings. Well, so far so good.

Enkel, is er dus nog een setting "connectivity monitor". Volgens mij rost die er om de zoveel tijd een
ping uit om te kijken of alles er nog is. Deze optie staat los van het mesh gebeuren, die uitgezet is.
Maar blijft wel actief, zelfs als er geen mesh meer is.

Vervolgens denkt de LR6 nutteloos te zijn want krijgt geen response, en duikt offline.

Dit is toch wel gek als dit klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WiFi Signal Mapper with WiFiman
With the new Signal and AR FloorPlan Mapper feature in the WiFiman App you can quickly create a signal map of your entire space, making it easier than ever to spot WiFi dead zones. For the best experience, iOS devices with LiDAR can draw walls and objects to create an accurate floor plan.

The latest version of WiFiman (Version 0.16.0) must be connected to a UniFi Access Point and be on the same network as a supported UniFi OS Console: UDM | UDM Pro | UDM SE | UDR

[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 29-01-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze TIP vond ik ook wel aardig : Airw0lf in "[TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie" :)
ppeterr schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:47:
Nou ik ben er ook achter, waarom een LR6 AP gisteren besloot offline te duiken.

Hoewel hij met UTP is aangesloten, besloten de LR6 en IW6 vriendjes te worden en lekker
in een mesh opstelling te gaan staan. Het baasje vond dat natuurlijk niet goed, en gelukkig
kan je die optie uit zetten in de settings. Well, so far so good.

Enkel, is er dus nog een setting "Connectivity Monitor". Volgens mij rost die er om de zoveel tijd een
ping uit om te kijken of alles er nog is. Deze optie staat los van het mesh gebeuren, die uitgezet is.
Maar blijft wel actief, zelfs als er geen mesh meer is.

Vervolgens denkt de LR6 nutteloos te zijn want krijgt geen response, en duikt offline.

Dit is toch wel gek als dit klopt :)
Niet de eerste keer dat die ellende oplevert... :X :| :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ja grappig idd. Ik ben vorige week ook al door m'n woning aan het lopen geweest. Alle hoeken zien/gescand :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hulliee schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:05:
[...]

Ja grappig idd. Ik ben vorige week ook al door m'n woning aan het lopen geweest. Alle hoeken zien/gescand :D
Alleen echt goed werkt het hier niet. Hij miste hier 2 acces points en heb het rondje 4 keer opnieuw moeten doen omdat hij de weg kwijt was bij een rondje om de keuken tafel.

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 30-01-2022 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
xbeam schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:25:
[...]

Alleen echt goed werkt het hier niet. Hij miste hier 2 acces points en heb het rondje 4 keer opnieuw moeten doen omdat hij de weg kwijt was bij een rondje om de keuken tafel.
Werkt qua layout mappen de kamers best goed, op een iPhone 12 pro. Maar de wifi-sterkte hangt wel af of je met je rug naar een ap, en natuurlijk hoe hoog je je telefoon houdt tijdens het rondlopen. Als bijvoorbeeld weer terug loopt, heb een andere sterkte te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hulliee schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:32:
[...]

Werkt qua layout mappen de kamers best goed, op een iPhone 12 pro. Maar de wifi-sterkte hangt wel af of je met je rug naar een ap, en natuurlijk hoe hoog je je telefoon houdt tijdens het rondlopen. Als bijvoorbeeld weer terug loopt, heb een andere sterkte te pakken.
Hier een iPhone 13 niet goed werkte tijdens het onderdoor lopen van mijn SDH hij zag deze niet eens. Maar wel de inwalls in de slaap kamers die op low staan en de plafond SHD op high. Waardoor ik bijna overal slechte dekking en dubbel muren vanwege een rondje rond de tafels.

Het is gelukkig ook pas versie 0.x Ik ga er vanuit dat allemaal nog wel iets beter wordt(al had ik liever gehad dat ze de dev tijd in router functie van de UDM hadden gestoken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0SwwERC1Z3i_RspQ-fzQ4rbCJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKLIo5hyZs7LymqPE47QA60V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door xbeam op 30-01-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Iemand hier die wel zijn login bij een udmp, langer dan een browser sessie kan behouden?

Het is niet nodig hier op dit systeem om steeds in te loggen, maar als ik "remember credentials"
aanvink, dan evengoed moet ik iedere keer opnieuw inloggen.

Misschien is er een maniertje voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppeterr schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:37:
Iemand hier die wel zijn login bij een udmp, langer dan een browser sessie kan behouden?

Het is niet nodig hier op dit systeem om steeds in te loggen, maar als ik "remember credentials"
aanvink, dan evengoed moet ik iedere keer opnieuw inloggen.

Misschien is er een maniertje voor ?
Cookies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Heb al gekeken, die staat valid tot 2023. Verder delete ik ze niet.
Het heeft hier nooit gewerkt, moet altijd opnieuw inloggen.

Het lijkt op dit, speelt al even zo te zien.

https://community.ui.com/...f0-4c60-9851-ab0eeefb48f4

[ Voor 36% gewijzigd door ppeterr op 30-01-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppeterr schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:52:
[...]

Heb al gekeken, die staat valid tot 2023. Verder delete ik ze niet.
Het heeft hier nooit gewerkt, moet altijd opnieuw inloggen.

Het lijkt op dit, speelt al even zo te zien.

https://community.ui.com/...f0-4c60-9851-ab0eeefb48f4
Vaak is SSO gebaseerd op een fingerprint van je systeem daar iets aan veranderd bijv ip adres kan de trigger zijn om je opnieuw in te laten loggen.

Blokkeer je het maken van een fingerprint of Veranderen er dingen aan je verbinding, computeropstelling of computers configuratie. Zoals updates waardoor ubnt zou kunnen twijfel/denken dat je op een nieuwe apparaat of locatie inlogt?

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 30-01-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
xbeam schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:11:
[...]

Vaak is SSO gebaseerd op een fingerprint van je systeem daar iets aan veranderd bijv ip adres kan de trigger zijn om je opnieuw in te laten loggen.

Veranderen er dingen aan je verbinding of computeropstelling waardoor ubnt zou kunnen twijfel/denken dat je op een nieuwe apparaat of locatie inlogt?
Nee niet echt, niks bijzonders. Het is ook niet echt een probleem, bitwarden rammelt de
login er wel in. Maar dat het niet werkt met "remember" vind ik apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppeterr schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Nee niet echt, niks bijzonders. Het is ook niet echt een probleem, bitwarden rammelt de
login er wel in. Maar dat het niet werkt met "remember" vind ik apart.
Dat bitwarden de credentials invult is ander mechanisme dan SSO. Doet bitwarden je SSO login wel onthouden of moet daar ook iedere ochtend inloggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
xbeam schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:18:
[...]

Dat bitwarden de credentials invult is ander mechanisme dan SSO. Doet bitwarden je SSO login wel onthouden of moet daar ook iedere ochtend inloggen?
SSO is mij niet helemaal duidelijk, ik gebruik geen andere tools of login methode's dan
bitwarden. Bij sommige site's en dat is dus bijvoorbeeld de controller. Zou ik wel graag
dat de credentials opgeslagen worden in een cookie dan... En dat werkt niet volgens mij,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppeterr schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:21:
[...]

SSO is mij niet helemaal duidelijk, ik gebruik geen andere tools of login methode's dan
bitwarden. Bij sommige site's en dat is dus bijvoorbeeld de controller. Zou ik wel graag
dat de credentials opgeslagen worden in een cookie dan... En dat werkt niet volgens mij,
SSO staat voor single sign-on. Waardoor je zodra een gebruiker geïdentificeerd is en gekoppeld (fingerprint) is aan een sessie deze sessie toegang heeft tot alle IDP (ubnt) gekoppelde applicaties zonder in te loggen.

Veel online Applicatie hebben hun eigen SSO implementatie ook heb je commercieel toepassing. Maar dat is bij jouw niet van toepassin maar toch even voor de uitleg en het verschil. Commercieel SSO IDP providers zoals DUO en AuthPoint leggen een schil over de SSO van applicaties heen zodat je maar 1 keer inlogt en toegang krijgt tot al je online applicaties en niet alleen tot een programma/website waar je op onthouden hebt geklikt.

Ubnt SSO help
https://help.ui.com/hc/en...niFi-OS-and-UniFi-Devices
Ubiquiti’s single sign-on (SSO) service allows users to centrally access every part of their UniFi systems, including UniFi OS Consoles via unifi.ui.com , the Network and Protect mobile apps, and the console’s local portal (by entering a console’s IP address into a web browser). It is also used to log in to the UI Community , UI Store , and UI Help Center .

[ Voor 28% gewijzigd door xbeam op 30-01-2022 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
@xbeam Aha, juist. Dat is hier niet van toepassing. Ook niet nodig :)

Gewoon een termijn opslaan in een cookie en dat onthouden is voldoende.
Het hoeft niet altijd lastig, enkel de meest simpele manier werkt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppeterr schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:34:
@xbeam Aha, juist. Dat is hier niet van toepassing. Ook niet nodig :)

Gewoon een termijn opslaan in een cookie en dat onthouden is voldoende.
Het hoeft niet altijd lastig, enkel de meest simpele manier werkt dus niet.
Ja, precies alleen ben je volgens mij dan gebonden aan de Unifi SSO.

Heb je al eens geprobeerd je login te resetten?
Of je sessie Sessie tijd aan te passen?
Set your session timeout preferences.
Afbeeldingslocatie: https://help.ui.com/hc/article_attachments/1500019820541/account.security.png

[ Voor 29% gewijzigd door xbeam op 30-01-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
xbeam schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:40:
[...]

Ja, precies je gebruikt dus alleen de Unifi SSO.
Heb je al eens geprobeerd je login te resetten?

[...]

Tja, dat als je geen SSO wilt gebruiken. Je remote acces moet uitschakelen. Zou dat het zijn.
Wat trouwens niet werkt, en buiten dat remote acces wil ik wel gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door ppeterr op 30-01-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppeterr schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:44:
[...]

Tja, dat als je geen SSO wilt gebruiken. Je remote acces moet uitschakelen. Zou dat het zijn.
Wat trouwens niet werkt, en buiten dat remote acces wil ik wel gebruiken.
Dat zou je kunnen testen door te kijken of het onthouden inderdaad wel werkt wanneer je remote acces aanzet.

Op zichzelf is er niets mis met SSO in combinatie met gedelegeerden toegang voor collega’s, en beheerders en bij buren, vrienden.

Dan heeft de eigenaar als enige de échte login en de beheerder draagt geen verantwoordelijkheid over het beheer over andermans logins.

[ Voor 31% gewijzigd door xbeam op 30-01-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:58

pinda powerrr

Slow down...

Hier hetzelfde hoor, login lokaal is met username en wachtwoord. Geen zin om te tikken, dus even naar de netwerk portal en dan hoef ik niet meer in te loggen. Kom dan ook lokaal uit.

Dat onthouden van gegevens heeft bij mij nog nooit gewerkt.

[ Voor 14% gewijzigd door pinda powerrr op 30-01-2022 17:38 ]

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
pinda powerrr schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:37:
Hier hetzelfde hoor, login lokaal is met username en wachtwoord. Geen zin om te tikken, dus even naar de netwerk portal en dan hoef ik niet meer in te loggen. Kom dan ook lokaal uit.

Dat onthouden van gegevens heeft bij mij nog nooit gewerkt.
Ook als ik direct naar het "network" gedeelte ga, komt de login eerst.
Het is browser sessie afhankelijk. Het zal wellicht een keuze zijn van ub.
En zal iedereen dat dus hebben, persoonlijk vind ik het niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
Ik heb recent een Ubiquiti USW-24-POE Gen2 gekocht.
Ik ben nieuw met Management Switches.
Ik heb een glasvezel aansluiting waarbij ik PC hardware gebruik als router en webserver (ClearOS)
Om twee externe IP adressen te krijgen maak ik gebruik van een domme Switch en twee netwerkkaarten.
(een Virtuele MAC aanmaken werkt niet, als ik twee externe IP adressen krijg vanuit dezelfde IP pool werkt het ook niet (volgens de provider zelf, ervaring in het verleden ik moest een andere MAC adres nemen))

Ik heb nog poorten vrij op mijn Ubiquiti USW24. Ik wil die domme switch er tussen uit halen en dit laten afhandelen door de USW24 mits mogelijk.

Als ik bijvoorbeeld VLAN-100 aanmaak op 3 poorten DHCP server uit, creëer ik hiermee een aparte domme switch waarbij de overige LAN niet met deze 3 poorten mag praten of werkt het zo niet met Management Switches?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kmichael schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:25:
Als ik bijvoorbeeld VLAN-100 aanmaak op 3 poorten DHCP server uit, creëer ik hiermee een aparte domme switch waarbij de overige LAN niet met deze 3 poorten mag praten of werkt het zo niet met Management Switches?
Wat je gewoon doet is een nieuw VLAN Only netwerk aanmaken en dan inderdaad op 3 poorten een Switch Profile waarbij alleen VLAN 100 de Native VLAN is en verder GEEN TAGGED VLAN's erbij instellen!

Dan heb je 3 Untagged Poortjes en kan je het een en ander doorlussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
kmichael schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:25:
Ik heb recent een Ubiquiti USW-24-POE Gen2 gekocht.
Ik ben nieuw met Management Switches.
Ik heb een glasvezel aansluiting waarbij ik PC hardware gebruik als router en webserver (ClearOS)
Om twee externe IP adressen te krijgen maak ik gebruik van een domme Switch en twee netwerkkaarten.
(een Virtuele MAC aanmaken werkt niet, als ik twee externe IP adressen krijg vanuit dezelfde IP pool werkt het ook niet (volgens de provider zelf, ervaring in het verleden ik moest een andere MAC adres nemen))

Ik heb nog poorten vrij op mijn Ubiquiti USW24. Ik wil die domme switch er tussen uit halen en dit laten afhandelen door de USW24 mits mogelijk.

Maar waar is dan je firewall? Volgens mij heb je een router nodig voor dit stukje. Zoals de usg of udm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
@Tonne Mijn Firewall zit in de router PC ClearOS. Net zoiets als PFSense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
kmichael schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:18:
@Tonne Mijn Firewall zit in de router PC ClearOS. Net zoiets als PFSense.
Oeps overheen gelezen. Ben benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:48
Even een 'leek' vraag hoor...

Heeft Ubiquiti inmiddels al een simpele modem/router (liefst met Unifi software) die een gewone consument gewoon in de meterkast kwijt kan? :P

Ik zou wel graag mijn T-Mobile modem (waar nu een POE switch -> Ubiquiti AP's aan hangen) vervangen door een simpel Unifi kastje die als router functioneert...

Eigenlijk een Dream Machine, maar zonder wifi, zonder alle poespas, voor een enigzins overzichtelijke prijs :P
Thnx!! Ik had 'm al eerder gezien, maar waarom heet dat ding niet gewoon 'router' ipv 'security gateway' :+
Deze kan dus per direct op zo'n glasvezel media converter, en klaar?

[ Voor 33% gewijzigd door Richh op 31-01-2022 14:20 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Richh schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:07:
Even een 'leek' vraag hoor...

Heeft Ubiquiti inmiddels al een simpele modem/router (liefst met Unifi software) die een gewone consument gewoon in de meterkast kwijt kan? :P

Ik zou wel graag mijn T-Mobile modem (waar nu een POE switch -> Ubiquiti AP's aan hangen) vervangen door een simpel Unifi kastje die als router functioneert...

Eigenlijk een Dream Machine, maar zonder wifi, zonder alle poespas, voor een enigzins overzichtelijke prijs :P
Ja hoor.
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Thnx!! Ik had 'm al eerder gezien, maar waarom heet dat ding niet gewoon 'router' ipv 'security gateway' :+
Yes, dat kan zeker :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Houd er wel rekening mee dat de USG een oud apparaat is waar Ubiquiti officieel geen mededelingen over gedaan heeft maar defacto end of support is en nog alleen security updates ontvangt. Hier €100 aan uitgeven is dus wel een beetje tricky want voor hetzelfde geldt kondigt UI volgende week aan dat het eind dit jaar helemaal is afgelopen, nieuwe controllers niet meer compatible zijn met deze (oude) hardware etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
RobertMe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:39:
[...]

Houd er wel rekening mee dat de USG een oud apparaat is waar Ubiquiti officieel geen mededelingen over gedaan heeft maar defacto end of support is en nog alleen security updates ontvangt. Hier €100 aan uitgeven is dus wel een beetje tricky want voor hetzelfde geldt kondigt UI volgende week aan dat het eind dit jaar helemaal is afgelopen, nieuwe controllers niet meer compatible zijn met deze (oude) hardware etc.
Ja precies... tegelijkertijd is er geloof ik ook nog geen opvolger in de planning. Dus er is ook niet echt een alternatief :P da's wel jammer.

Ook draait er dus niet standaard de UniFi software op begrijp ik, en moet ik dus nog steeds de controller software ergens op draaien voordat ik kan managen. Al kan ik dat natuurlijk ook op de RPI waar Home Assistant op draait installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
Richh schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:43:
[...]

Ja precies... tegelijkertijd is er geloof ik ook nog geen opvolger in de planning. Dus er is ook niet echt een alternatief :P da's wel jammer.

Ook draait er dus niet standaard de UniFi software op begrijp ik, en moet ik dus nog steeds de controller software ergens op draaien voordat ik kan managen. Al kan ik dat natuurlijk ook op de RPI waar Home Assistant op draait installeren.
Er komt een betaalbaar alternatief maar die is momenteel alleen als Early Access te koop voor 82 Euro en slecht verkrijgbaar. De Unifi Dream Router (SKU: UDR-EU-EA).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:24

rally

Deyterra Consultancy

Roy Batty schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:49:
[...]

Er komt een betaalbaar alternatief maar die is momenteel alleen als Early Access te koop voor 82 Euro en slecht verkrijgbaar. De Unifi Dream Router (SKU: UDR-EU-EA).
Voor mij is het grootste nadeel dat die dus *alleen* maar met een lokale controller beheert kan worden.
Als je alleen één netwerk hebt is dat dus niet zo'n nadeel (wellicht zelfs een groot voordeel), maar ik beheer meerdere netwerken en dan is dat redelijk "irritant".

Zelfde geld uiteraard voor de UDM, UDM-Pro en UDM-Pro SE.

Enigste apparaat die nog wel cloud managed kan worden is de UXG, maar die is ook alleen nog maar in Beta te krijgen en daar is de functionaliteit ook nog niet "optimaal" (Geen goed werkende IPv6, alleen fail-over en geen LoadBalancing voor dubbele verbindingen, etc, etc).

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
rally schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:49:
[...]

Voor mij is het grootste nadeel dat die dus *alleen* maar met een lokale controller beheert kan worden.
Als je alleen één netwerk hebt is dat dus niet zo'n nadeel (wellicht zelfs een groot voordeel), maar ik beheer meerdere netwerken en dan is dat redelijk "irritant".

Zelfde geld uiteraard voor de UDM, UDM-Pro en UDM-Pro SE.

Enigste apparaat die nog wel cloud managed kan worden is de UXG, maar die is ook alleen nog maar in Beta te krijgen en daar is de functionaliteit ook nog niet "optimaal" (Geen goed werkende IPv6, alleen fail-over en geen LoadBalancing voor dubbele verbindingen, etc, etc).
Nee dat is niet zo; via de Cloud Access kun je alle Unifi gateways bedienen die je in beheer hebt; in mijn geval 2 maar dat kunnen er ook 200 zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGGFGXVLfM6gIFMWPOuq8K0am_Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ha7jh9XGy1GJA7tIFm6YSVNS.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
- pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X
- pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X SFP

IMHO de Router die je eigenlijk wilt hebben ;)
RobertMe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:39:
Aan de andere kant :

Laatst kwam er nog één of andere verandering in de UniFi Controller langs die specifiek voor de USG was bedoeld dus ze zijn die hele serie nog steeds niet helemaal vergeten! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Da's idd wat ik in de basis zoek. Echter, de EdgeRouters zijn toch niet met UniFi software te beheren? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
Richh schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:49:
[...]

de EdgeRouters zijn toch niet met UniFi software te beheren? :P
nee, dat gaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
RobertMe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:53:
[...]

Klopt, maar maakt dat echt uit? Als je alles hebt ingesteld kijk je er toch niet meer naar, en je bent voor de helft van het geld klaar. Of je moet dus al op de udr wachten.
In aanvulling hierop. Het hangt er van af wat je nog verder wilt. Unifi wordt met name gebruikt als ecosystem met aanvullende switches & AP`s. Dat beheergemak van de controller is/was de unique selling point van Unifi en daarmee de succesformule. Als je dat niet zoekt, voldoet een edgerouter ook. Als je dat wel zoekt en laagdrempelig wilt instappen, dan zou je ook een USG-3P van Marktplaats kunnen plukken. Die worden daar met bosjes tegelijk aangeboden op dit moment. De controller draaien op een RPi of NAS en je bent vertrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Richh schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:49:
Da's idd wat ik in de basis zoek. Echter, de EdgeRouters zijn toch niet met UniFi software te beheren? :P
Ik beschouw die hele UDM/UDR reeks als een puinhoop en geef je daarom een alternatief buiten de UniFi reeks die WEL betrouwbaar werkt! ;)

Daarnaast zou ik ook nooit iets duurders dan de USG 3P uit de USG reeks kiezen, tenzij je daar echt een of ander speciaal doel voor hebt, want ze hebben allemaal dezelfde beperking genaamd de webGUI van de UniFi Controller :-(

Wil je dus wat meer met een USG doen dan kom je uit op de CLI daarvan en dan kan je net zo goed meteen voor een EdgeRouter gaan die ook nog eens een uitgebreidere webGUI heeft! :*)

Of gewoon de hele zooi negeren en voor een DIY Router gaan op basis van je favoriete software...

"Whatever works!" :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
nero355 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:07:
[...]

Ik beschouw die hele UDM/UDR reeks als een puinhoop en geef je daarom een alternatief buiten de UniFi reeks die WEL betrouwbaar werkt! ;)

Daarom is het altijd uitverkocht en niet te krijgen :*) niemand wil die rommel

Daarnaast zou ik ook nooit iets duurders dan de USG 3P uit de USG reeks kiezen, tenzij je daar echt een of ander speciaal doel voor hebt, want ze hebben allemaal dezelfde beperking genaamd de webGUI van de UniFi Controller :-(

IPS van Suricata op de plek waar ik `m wil

Wil je dus wat meer met een USG doen dan kom je uit op de CLI daarvan en dan kan je net zo goed meteen voor een EdgeRouter gaan die ook nog eens een uitgebreidere webGUI heeft! :*)

Niet iedereen wil dat

Of gewoon de hele zooi negeren en voor een DIY Router gaan op basis van je favoriete software...

Niet iedereen wil dat

"Whatever works!" :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Roy Batty
Leuk verzonnen, maar bekijk de ervaringen in dit topic en weer effe reëel voor een klein momentje... :)

Daarnaast heb je een shitload aan ontwetenden (Van hun vriend/kennis/collega/enz. iets positiefs gehoord en dergelijken) die onder het motto "The hype is real!!!" die dingen bestellen dus heel raar vind ik het niet dat ze constant uitverkocht zijn, vooral omdat Ubiquiti ze misschien wel expres schaars houdt om de hype nog groter te maken!

Om maar te zwijgen wat ik van dat hele "tekorten verhaal" in het algemeen vind... :X O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
nero355 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:23:
@Roy Batty
Leuk verzonnen, maar bekijk de ervaringen in dit topic
Ik vertrouw inmiddels liever op mijn eigen ervaringen met Unifi ;) . Over 1 ding zijn we het zeker eens.......de New Interface is een drama :r

Daarnaast heb ik het nodige op en aan te merken op Unifi, met name hun halfbakken verschuiving naar Protect en Access heb ik nooit begrepen. Feit blijft IMHO dat de 'ecosystem' benadering voor Network een schot in de roos is geweest (en nog is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

nero355 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:50:
Lang leve de welbekende Belden kabel van 5,8 mm. inderdaad!
Dit was het magische woord, bedankt. De kabel die ik had paste echt niet met twee stuks in de buis. Ik heb nu een Beldenkabel gekocht en daarmee is het wel gelukt. Voorlopig maar 1 In-Wall nodig dus.

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Rickets schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:37:
[...]

Dit was het magische woord, bedankt. De kabel die ik had paste echt niet met twee stuks in de buis. Ik heb nu een Beldenkabel gekocht en daarmee is het wel gelukt. Voorlopig maar 1 In-Wall nodig dus.
Cool. Kun je eens delen welke en waar je die kabel gekocht hebt ? En.....het idee was toch dat je nu 2 IW`s kon plaatsen maar dan beide direct op de switch ipv daisy-chainen (?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:07:
EdgeRouters een uitgebreidere WebUI dan UniFi? Denk dat dat wel meevalt? Bij UniFi kan ik een VPN server instellen via de UI, dat kan bij EdgeOS toch niet. Ja, via de config tree, maar dat vind ik nu niet echt "webUI". Dat is gewoon low level config een op een gemapt naar een web interface met 0,0 gebruikersvriendelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:04

GieltjE

Niks te zien...

Roy Batty schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:32:
[...]

Ik vertrouw inmiddels liever op mijn eigen ervaringen met Unifi ;) . Over 1 ding zijn we het zeker eens.......de New Interface is een drama :r

Daarnaast heb ik het nodige op en aan te merken op Unifi, met name hun halfbakken verschuiving naar Protect en Access heb ik nooit begrepen. Feit blijft IMHO dat de 'ecosystem' benadering voor Network een schot in de roos is geweest (en nog is).
Heb een volledige test opstelling gehad met de TP-Link alternatieven, dan ben je snel terug bij de unifi oplossingen als je echt goed gaat kijken wat het doet en wat het kost.

Unifi is zeker niet perfect maar heb er echt minder geneuzel en random drops mee gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door GieltjE op 31-01-2022 17:46 ]

Hell / 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roy Batty schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:41:
Cool. Kun je eens delen welke en waar je die kabel gekocht hebt ?
Zie : Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

De meesten kopen hem bij : https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html
Is zo te zien duurder geworden, want ik kan me iets van € 43 voor 100 meter CAT6 herinneren! :)
RobertMe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:45:
EdgeRouters een uitgebreidere WebUI dan UniFi? Denk dat dat wel meevalt? Bij UniFi kan ik een VPN server instellen via de UI, dat kan bij EdgeOS toch niet. Ja, via de config tree, maar dat vind ik nu niet echt "webUI". Dat is gewoon low level config een op een gemapt naar een web interface met 0,0 gebruikersvriendelijkheid.
Volgens mij zou het zo wel moeten zijn...

Ik zie het wel meer als een CLI based model dan webGUI model trouwens, maar volgens mij kan je aardig ver komen met die "webGUI" ervan :)

[ Voor 40% gewijzigd door nero355 op 31-01-2022 17:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nero355 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:47:
[...]

Volgens mij zou het zo wel moeten zijn...

Ik zie het wel meer als een CLI based model dan webGUI model trouwens, maar volgens mij kan je aardig ver komen met die "webGUI" ervan :)
Dat bedoel ik dus. Ja, je kunt via de config tree een VPN server instellen, maar dan moet je wel onder verschillende nodes allemaal entries aanpassen en soms complete nodes toevoegen. Dan kun je dus net zo goed letterlijk exact hetzelfde doen via de CLI. Bij UniFi is het gewoon Add network => VPN en vervolgens het formulier verder invulling en that's it, dat is toch echt 100x gebruikersvriendelijker.
Jij zou het UniFi dan dus weer beter vinden als ze een plaintext editor hadden ingebakken om de custom.gateway.json aan te passen? Want het zit in de WebUI. En zo groot is het verschil tussen "schrijf de JSON" vs CLI / config tree ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
GieltjE schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:45:
[...]

Heb een volledige test opstelling gehad met de TP-Link alternatieven, dan ben je snel terug bij de unifi oplossingen als je echt goed gaat kijken wat het doet en wat het kost.

Unifi is zeker niet perfect maar heb er echt minder geneuzel en random drops mee gehad.
Mee eens; het spijtige is dat ze hun R&D budget in onzinnige producten stoppen als Protect & Access terwijl er al 10 jaar producten op de markt zijn die ook nog eens 10 keer beter zijn. Een soort van God Syndrome terwijl de concurrent op de loer ligt voor de producten waar ze groot mee zijn geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:57:
[...]

Dat bedoel ik dus. Ja, je kunt via de config tree een VPN server instellen, maar dan moet je wel onder verschillende nodes allemaal entries aanpassen en soms complete nodes toevoegen. Dan kun je dus net zo goed letterlijk exact hetzelfde doen via de CLI. Bij UniFi is het gewoon Add network => VPN en vervolgens het formulier verder invulling en that's it, dat is toch echt 100x gebruikersvriendelijker.
Jij zou het UniFi dan dus weer beter vinden als ze een plaintext editor hadden ingebakken om de custom.gateway.json aan te passen? Want het zit in de WebUI. En zo groot is het verschil tussen "schrijf de JSON" vs CLI / config tree ook weer niet.
Ik wil JSON!!! :Y Maar dat is bij Unifi een export vanuit de USG en maak je via de CLI

Als je blieft geen handmatige json editor

[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 31-01-2022 18:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:24

rally

Deyterra Consultancy

Roy Batty schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:59:
[...]

Nee dat is niet zo; via de Cloud Access kun je alle Unifi gateways bedienen die je in beheer hebt; in mijn geval 2 maar dat kunnen er ook 200 zijn.
[Afbeelding]
Ja... via "Cloud Access". Maar ik doe dat liever zonder tussenkomst van Ubiquiti. Die service heeft er afgelopen jaar meerdere malen serieus lang uit gelegen.

Bovendien kun je vanuit 1 controller VPN's opzetten en snel wisselen tussen sites (handig met updates en troubleshooten).

Maar.... ieder z'n voorkeur uiteraard. Mijn persoonlijke voorkeur is voor 1 controller en niet meerdere.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:11
Ik heb recent een 2tal US-8 switches gekocht om hun PoE passtrough functionaliteit. Helaas blijkt dat een van mijn Unifi G3 bullit camera's geforceerd 24v moet krijgen vanuit PoE. Nu lijkt de US-8 dit niet te "begrijpen", en kan ik ook nergens deze optie vinden .
De US-8 zit aangesloten op een 24 port unifi 150w PoE switch.
Iemand tips om dit werkende te krijgen ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pimmetje651 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:43:
Ik heb recent een 2tal US-8 switches gekocht om hun PoE passtrough functionaliteit. Helaas blijkt dat een van mijn Unifi G3 bullit camera's geforceerd 24v moet krijgen vanuit PoE. Nu lijkt de US-8 dit niet te "begrijpen", en kan ik ook nergens deze optie vinden .
De US 8 doet inderdaad alleen 802.3af, volgens de standaard. 24v passive is een verzinsel van Ubiquiti en geen standaard. Vroeger heeft Ubiquiti dit wel vaker toegepast en binnen de EdgeMax en AirMax lineup doen ze het nog steeds soms (omdat een lager voltage IIRC wat voordeeltjes heeft, vooral als het op lange bekabeling aan komt meen ik). Binnen UniFi zijn ze er echter, gelukkig, vanaf gestapt. Gelukkig omdat bij passive PoE zoals de naam al zegt het volledig passief werkt. Je zet stroom op de kabel en de andere kant moet dat maar slikken. Alleen is er niks dat het slikt behalve apparatuur die ermee gevoed moet worden. Prik een kabel waar passive PoE op staat per ongeluk in een PC en die gaat zeer waarschijnlijk kapot.

Tot zover de achtergrond en grote waarschuwing. Nu jouw vraag :p Ja, hiervoor is een oplossing. Ubiquiti verkoopt hiervoor converters die 802.3af omzetten naar passive 24V. Dit is een klein blokje dat je tussen de switch en camera plaatst en dan werkt het zoals je wilt.

Edit:
@Huub- hieronder. Maar jij hebt de link erbij. Om die erbij te zoeken was ik te lui O-)

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 31-01-2022 20:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 10:49
Je kunt ook deze ervoor zetten:
https://eu.store.ui.com/c...oor-gigabit-poe-converter
Dus tussen de 3G bullet en de switch.
Zie dat @RobertMe me net voor was :)

Edit: Ik heb deze er ook tussen zitten, direct na de switch.

[ Voor 9% gewijzigd door Huub- op 31-01-2022 20:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

nero355 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:47:
Zie : Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

De meesten kopen hem bij : https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html
Is zo te zien duurder geworden, want ik kan me iets van € 43 voor 100 meter CAT6 herinneren! :)
@Roy Batty Precies die ⬆️ 100 meter.

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
rally schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:41:
[...]

Ja... via "Cloud Access". Maar ik doe dat liever zonder tussenkomst van Ubiquiti. Die service heeft er afgelopen jaar meerdere malen serieus lang uit gelegen.
yep, elk voordeel heb z`n nadeel. Met een VPN en local user kun je dan nog steeds aan de controller. De multi-site oplossing die er voorheen was is ook niet alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
Helaas blijkt dat een van mijn Unifi G3 bullit camera's geforceerd 24v moet krijgen vanuit PoE. Nu lijkt de US-8 dit niet te "begrijpen"
de US-8 heeft geen PoE 24V Passive

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Er zijn van die adapters die poe in en 24v uit geven bij ui.com te koop.

Hmm al twee anderen met hetzelfde antwoord ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Tonne op 31-01-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:11
RobertMe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:04:
[...]

De US 8 doet inderdaad alleen 802.3af, volgens de standaard. 24v passive is een verzinsel van Ubiquiti en geen standaard. Vroeger heeft Ubiquiti dit wel vaker toegepast en binnen de EdgeMax en AirMax lineup doen ze het nog steeds soms (omdat een lager voltage IIRC wat voordeeltjes heeft, vooral als het op lange bekabeling aan komt meen ik). Binnen UniFi zijn ze er echter, gelukkig, vanaf gestapt. Gelukkig omdat bij passive PoE zoals de naam al zegt het volledig passief werkt. Je zet stroom op de kabel en de andere kant moet dat maar slikken. Alleen is er niks dat het slikt behalve apparatuur die ermee gevoed moet worden. Prik een kabel waar passive PoE op staat per ongeluk in een PC en die gaat zeer waarschijnlijk kapot.

Tot zover de achtergrond en grote waarschuwing. Nu jouw vraag :p Ja, hiervoor is een oplossing. Ubiquiti verkoopt hiervoor converters die 802.3af omzetten naar passive 24V. Dit is een klein blokje dat je tussen de switch en camera plaatst en dan werkt het zoals je wilt.

Edit:
@Huub- hieronder. Maar jij hebt de link erbij. Om die erbij te zoeken was ik te lui O-)
Als iemand één heeft liggen en wil verkopen....graag
Had niet echt rekening gehouden met deze extra kosten, wil ze dus zo laag mogelijk houden.

Thnx iedereen sowieso voor de antwoorden

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Facebook groepen, man man man wat een drama!
Ik kan het niet laten om dit pareltje niet met jullie te delen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opXCQBpDc7dxqj2eB2P9NGqQ8_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nbs1BuSJpLYTTcEcLjnuhdh3.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znKdS59xhimgXsLgKA0DjlgOFBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYJqfpktbcBKhAd1TRNqnHGR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 255% gewijzigd door xbeam op 01-02-2022 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgarretsen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 11:36
Vriendelijkheid is ver te zoeken in die groepen tegewoordig :)

UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
rgarretsen schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:40:
Vriendelijkheid is ver te zoeken in die groepen tegewoordig :)
Daarom ben ik altijd hier :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 10:27

Mr-D.

interpunctie? no hero here

blij dat ik 3 a 4 jaar geleden al afscheid heb genomen van Facebook en Whatsapp.

vraag heeft iemand met een UDM pro ook het probleem dat hij de wijzigingen niet op kan slaan in de hotspot omgeving?
zowel in de vorige firmware versie als de huidige firmware versie (1.11.1 & 7.0.20)

blijft de volgende melding geven

There was an error updating settings. This action could not be completed. Please ensure you've entered all information correctly.

ook als ik niets verander.

Edit: eigenlijk zoals altijd werkt het alleen in de legacy omgeving 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Mr-D. op 02-02-2022 05:19 ]

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:22

djbarney

XBL: DeejayBarney

Mr-D. schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:23:
[...]

blij dat ik 3 a 4 jaar geleden al afscheid heb genomen van Facebook en Whatsapp.

vraag heeft iemand met een UDM pro ook het probleem dat hij de wijzigingen niet op kan slaan in de hotspot omgeving?
zowel in de vorige firmware versie als de huidige firmware versie (1.11.1 & 7.0.20)

blijft de volgende melding geven

There was an error updating settings. This action could not be completed. Please ensure you've entered all information correctly.

ook als ik niets verander.
ik heb een udm pro se (udm se) maar heb dit issue niet, ik kan elke aanpassing maken en opslaan. Ik weet niet in hoeverre er een verschil is tussen de os versies tussen de udm pro en de udm se, mijne draait op 2.3.14 en 7.0.20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:00
Blijkbaar is er gisteravond of afgelopen nacht iets gewijzigd aan mijn kant van Ziggo waardoor ik nu een ipv6 WAN adres krijg en deze primair lijkt te zijn.

Ik krijg helaas ipv6 niet werkend op mijn ubiquity spul. WAN netwerk aangepast zoals op meerder plekken terug te vinden is maar helaas, geen werkend internet. De UDM ziet wel een IPV6 als WAN adres.

Kan misschien te maken hebben met het feit dat mijn opstelling modem -> usw 8-60 switch -> UDM-> 2x AP is? De UDM staat op de 1e verdieping namelijk en dient ook gelijk als AP voor die verdieping.
Ik heb geen idee wat ik nog meer kan aanpassen of wat er extra nodig is om dit werken te krijgen?

In ieder geval, ziggo gebeld om mijn modem een ipv4-only profiel te laten geven, helaas duurt dit dan weer tot maximaal 24 uur voordat de wijziging is doorgevoerd..

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zijn er hier toevallig mensen welke al versie 7.0.20 (E.A.) van de Network-Controller draaien? Ik ben benieuwd of ze er bij UI nu eindelijk eens een optie in gebakken hebben om o.a. de System en Firewall-Log uit te kunnen lezen zonder dat ik daar SSH Access voor nodig heb.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1 ... 171 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.