Ik heb v7 draaien, maar nee, dat zit er niet in. UiteraardWill_M schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:20:
Zijn er hier toevallig mensen welke al versie 7 van de Network-Controller draaien? Ik ben benieuwd of ze er bij UI nu eindelijk eens een optie in gebakken hebben om o.a. de System en Firewall-Log uit te kunnen lezen zonder dat ik daar SSH Access voor nodig heb.
Draait hier in test. Die optie zit er niet in; voornamelijk verbetering van de GUIWill_M schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:20:
Zijn er hier toevallig mensen welke al versie 7.0.20 (E.A.) van de Network-Controller draaien? Ik ben benieuwd of ze er bij UI nu eindelijk eens een optie in gebakken hebben om o.a. de System en Firewall-Log uit te kunnen lezen zonder dat ik daar SSH Access voor nodig heb.
"We're not computers, Sebastian. We're physical."
Dan laat ik het voor nu maar even uit m'n hoofd om 'remote' de EarlyAccess updates op m'n CK2+ door te gaan voerenlolgast schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:23:
[...]
Ik heb v7 draaien, maar nee, dat zit er niet in. Uiteraard
Ik kijk toevallig net even remote naar m'n privé site en dacht: Ik kán wel eens even gaan kijken wélk device er steeds een DHCP Failure / TimeOut aan't genereren is in dat fancy dashboard waar je eigenlijk helemaal niets aan hebt.
Persoonlijke mening: Een gemiste 'kans' (wederom)...Roy Batty schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:29:
[...]
Draait hier in test. Die optie zit er niet in; voornamelijk verbetering van de GUI
[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 01-02-2022 13:37 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Inderdaad maar die nieuwe interface was bij mij een grotere frustratie. Echter nu ik zie welke kant dat opgaat met Network 7.0 dan denk ik......er is nog hoop.
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
- Ubiquiti UniFi Dream Machine SE
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Je hebt zojuist een hoop professionele apparatuur omschreven die op precies dezelfde manier hun webGUI in elkaar zet!RobertMe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:57:
Dat bedoel ik dus. Ja, je kunt via de config tree een VPN server instellen, maar dan moet je wel onder verschillende nodes allemaal entries aanpassen en soms complete nodes toevoegen.
Nogmaals : Ik zie die modellen sowieso als CLI based modellenDan kun je dus net zo goed letterlijk exact hetzelfde doen via de CLI.
Ik zeg ook niet dat het eene gebruiksvriendelijker is dan het andere, maar dat je gewoon meerdere opties hebt...Bij UniFi is het gewoon Add network => VPN en vervolgens het formulier verder invulling en that's it, dat is toch echt 100x gebruikersvriendelijker.
Wat zeg je nou ?? Kan dat al ?!Jij zou het UniFi dan dus weer beter vinden als ze een plaintext editor hadden ingebakken om de custom.gateway.json aan te passen?
Want het zit in de WebUI.
Heel raar zou ik het niet vinden namelijk, want good old WebMin heeft een optie om via de webGUI gewoon met SSH of de Console aan de slag te gaan dus die code kunnen ze makkelijk Copy -> Pasten in de UniFi Controller
Ik vind dat JSON gedoe wel onhandiger eerlijk gezegd!En zo groot is het verschil tussen "schrijf de JSON" vs CLI / config tree ook weer niet.
Helemaal mee eens!rally schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:41:
Ja... via "Cloud Access". Maar ik doe dat liever zonder tussenkomst van Ubiquiti. Die service heeft er afgelopen jaar meerdere malen serieus lang uit gelegen.
Bovendien kun je vanuit 1 controller VPN's opzetten en snel wisselen tussen sites (handig met updates en troubleshooten).
Maar.... ieder z'n voorkeur uiteraard. Mijn persoonlijke voorkeur is voor 1 controller en niet meerdere.
Daarnaast ben ik sowieso allergisch voor al die hippe termen zoals Cloud en dergelijken...

Overbodig interessant gedoe voor wat servers ergens in een datacenter... Lekker belangrijk!
MikroTik gebruikt het ook en ik geloof nog een aantal andere merken dus volgens mij is het wel degelijk een soort van standaardRobertMe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:04:
24v passive is een verzinsel van Ubiquiti en geen standaard.
Het is geen handige of populaire standaard sinds we betere alternatieven hebben, maar ik kan me voorstellen dat het in het begin van de PoE dagen voor sommigen een goed idee leek...
Wat doe je daarxbeam schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 06:11:
Facebook groepen, man man man wat een drama!
In dit geval kan ik er wel van genieten, want een typisch geval van "Ik heb iets gekocht wat echt zwaar boven mijn pet is en pruts maar wat aan zonder enige schaamte!"rgarretsen schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:40:
Vriendelijkheid is ver te zoeken in die groepen tegewoordig

Ik moet dan altijd denken aan deze MEME in dat soort gevallen :

Dat zouden meer mensen moeten doen!Mr-D. schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:23:
blij dat ik 3 a 4 jaar geleden al afscheid heb genomen van Facebook en Whatsapp.
Misschien ben je van IPv4 naar CG-NAT IPv4 i.c.m. IPv6 gegaansjorremans schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:57:
Blijkbaar is er gisteravond of afgelopen nacht iets gewijzigd aan mijn kant van Ziggo waardoor ik nu een ipv6 WAN adres krijg en deze primair lijkt te zijn.
Ik krijg helaas ipv6 niet werkend op mijn ubiquity spul. WAN netwerk aangepast zoals op meerder plekken terug te vinden is maar helaas, geen werkend internet. De UDM ziet wel een IPV6 als WAN adres.
Dan krijg je volgens mij namelijk geen IPv6 Subnet toegedeeld ?!
Zou niks uit mogen maken IMHO op voorwaarde dat je het goed hebt opgezet!Kan misschien te maken hebben met het feit dat mijn opstelling modem -> usw 8-60 switch -> UDM-> 2x AP is? De UDM staat op de 1e verdieping namelijk en dient ook gelijk als AP voor die verdieping.
Gokje : UDM die in de war is en daarom het een en ander mis is gegaanIk heb geen idee wat ik nog meer kan aanpassen of wat er extra nodig is om dit werkend te krijgen?
In ieder geval, ziggo gebeld om mijn modem een ipv4-only profiel te laten geven, helaas duurt dit dan weer tot maximaal 24 uur voordat de wijziging is doorgevoerd...
De USG deed ook weleens gek in het begin nadat zijn WAN verbinding down was gegaan...

Interessant!Roy Batty schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:35:
Inderdaad maar die nieuwe interface was bij mij een grotere frustratie.
Echter nu ik zie welke kant dat opgaat met Network 7.0 dan denk ik......er is nog hoop.
Wat zie je zoal dan ??
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Dat noem ik geen webUI. Een webUI is gebruikersvriendelijk, niet een dun schilletje over uber low level configuratie waarbij je nog steeds exact de juiste configuratie / instellingen moet weten.nero355 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:56:
[...]
Je hebt zojuist een hoop professionele apparatuur omschreven die op precies dezelfde manier hun webGUI in elkaar zet!
Dan moet je niet claimen dat ze een betere webUI hebben / meer mogelijkheden hebben via de webUI.[...]
Nogmaals : Ik zie die modellen sowieso als CLI based modellen
Nee, je schreef dat de EdgeRouters een betere / uitgebreidere webUI hebben. En dat is dus niet zo, die config tree is geen webUI, maar mapt één op één naar de CLI versie waarbij je toch echt wel moet weten wat je doet waar de UniFi Controller een stuk gebruikersvriendelijkelijker is.[...]
Ik zeg ook niet dat het eene gebruiksvriendelijker is dan het andere, maar dat je gewoon meerdere opties hebt...
Volgens mij kun je vanuit de UniFi Controller ook een console naar de meeste UniFi hardware openen.want good old WebMin heeft een optie om via de webGUI gewoon met SSH of de Console aan de slag te gaan dus die code kunnen ze makkelijk Copy -> Pasten in de UniFi Controller![]()
Hoezo? De config tree en CLI mappen direct naar de JSON. Het enige verschil is webUI vs CLI vs JSON "syntax" die je moet kennen. Een goede netwerkbeheerder die de CLI super awesome vind kan zijn configuratie van op papier toch zeker ook naar een stukje JSON vertalen i.p.v. een hele reeks aan CLI commando's (of nodes in de config tree) die exact hetzelfde doen.[...]
Ik vind dat JSON gedoe wel onhandiger eerlijk gezegd!
Bij mijn weten is het geen standaard en doen ze allemaal maar wat. Kan dus zomaar zijn dat de stroom op andere aders staat en je dus gewoon fucked bent als je passive PoE van de ene fabrikant op een poort van hardware van andere fabrikant zet. Dat ook dan de boel doorbrand.[...]
MikroTik gebruikt het ook en ik geloof nog een aantal andere merken dus volgens mij is het wel degelijk een soort van standaard
Dat je een IPv6 adres op WAN krijgt zegt letterlijk helemaal niks over LAN. Een IPv6 WAN adres betekent alleen dat de router zelf een IPv6 heeft opgehaald voor zichzelf. En dat IPv6 adres zal hoogstwaarschijnlijk uit een subnet van de provider zijn (alle routers in hetzelfde subnet), en het mag zelfs een IPv6 adres uit de private range zijn. Zolang de router het verkeer maar upstream kwijt kan.[...]
Misschien ben je van IPv4 naar CG-NAT IPv4 i.c.m. IPv6 gegaan
Vervolgens moet je wel de LAN kant configureren dat VLAN x (of y, of z) ook DHCP-PD toepast zodat de router een subnet ophaalt bij de ISP dat die kan gebruiken (/doorgeven) aan de LAN clients. Maar dat IPv6 subnet dat via DHCP-PD wordt opgehaald kan (/zal / moet zelfs?) totaal los staan van het IPv6 adres dat de router op de WAN poort heeft.
offtopic:
Ik vraag me compleet af of op deze manier van reageren de originele vraagsteller mijn potentieel relevante reactie op jouw reactie nog terug gaat vinden gezien ik op allemaal andere dingen reageer uit jouw post die voor die originele vraagsteller totaal niet relevant zijn. But hey, dit schijnt de standaard manier van reageren en quoten te zijn.
Ik vraag me compleet af of op deze manier van reageren de originele vraagsteller mijn potentieel relevante reactie op jouw reactie nog terug gaat vinden gezien ik op allemaal andere dingen reageer uit jouw post die voor die originele vraagsteller totaal niet relevant zijn. But hey, dit schijnt de standaard manier van reageren en quoten te zijn.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Jouw definitie is niet de officiële definitie voor zover ik weet dus dat kunnen we helaas niet eisen van de fabrikanten...RobertMe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:36:
Dat noem ik geen webUI. Een webUI is gebruikersvriendelijk, niet een dun schilletje over uber low level configuratie waarbij je nog steeds exact de juiste configuratie / instellingen moet weten.
Dat is wel degelijk het geval en ik had het ook nergens over gebruiksvriendelijkheid voor zover ik het me nog kan herinneren!Dan moet je niet claimen dat ze een betere webUI hebben / meer mogelijkheden hebben via de webUI.
Mooi tochNee, je schreef dat de EdgeRouters een betere / uitgebreidere webUI hebben. En dat is dus niet zo, die config tree is geen webUI, maar mapt één op één naar de CLI versie waarbij je toch echt wel moet weten wat je doet waar de UniFi Controller een stuk gebruikersvriendelijkelijker is.
Vind ik wel in ieder geval!
Hmm... nou je het zegt... effe rondneusen binnenkort!Volgens mij kun je vanuit de UniFi Controller ook een console naar de meeste UniFi hardware openen.
Tja, het is maar net wat je bent gewend zullen we maar zeggenHoezo? De config tree en CLI mappen direct naar de JSON. Het enige verschil is webUI vs CLI vs JSON "syntax" die je moet kennen. Een goede netwerkbeheerder die de CLI super awesome vind kan zijn configuratie van op papier toch zeker ook naar een stukje JSON vertalen i.p.v. een hele reeks aan CLI commando's (of nodes in de config tree) die exact hetzelfde doen.
Daarom ook "een soort van standaard" met een aantal risico's inderdaad!Bij mijn weten is het geen standaard en doen ze allemaal maar wat. Kan dus zomaar zijn dat de stroom op andere aders staat en je dus gewoon fucked bent als je passive PoE van de ene fabrikant op een poort van hardware van andere fabrikant zet. Dat ook dan de boel doorbrand.
Dan quote je hem toch gewoon effe erbij :Dat je een IPv6 adres op WAN krijgt zegt letterlijk helemaal niks over LAN. Een IPv6 WAN adres betekent alleen dat de router zelf een IPv6 heeft opgehaald voor zichzelf. En dat IPv6 adres zal hoogstwaarschijnlijk uit een subnet van de provider zijn (alle routers in hetzelfde subnet), en het mag zelfs een IPv6 adres uit de private range zijn. Zolang de router het verkeer maar upstream kwijt kan.
Vervolgens moet je wel de LAN kant configureren dat VLAN x (of y, of z) ook DHCP-PD toepast zodat de router een subnet ophaalt bij de ISP dat die kan gebruiken (/doorgeven) aan de LAN clients. Maar dat IPv6 subnet dat via DHCP-PD wordt opgehaald kan (/zal / moet zelfs?) totaal los staan van het IPv6 adres dat de router op de WAN poort heeft.
offtopic:
Of taggen : @sjorremanssjorremans schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:57:
Blijkbaar is er gisteravond of afgelopen nacht iets gewijzigd aan mijn kant van Ziggo waardoor ik nu een ipv6 WAN adres krijg en deze primair lijkt te zijn.
Ik krijg helaas ipv6 niet werkend op mijn ubiquity spul. WAN netwerk aangepast zoals op meerder plekken terug te vinden is maar helaas, geen werkend internet. De UDM ziet wel een IPV6 als WAN adres.
Kan misschien te maken hebben met het feit dat mijn opstelling modem -> usw 8-60 switch -> UDM-> 2x AP is? De UDM staat op de 1e verdieping namelijk en dient ook gelijk als AP voor die verdieping.
Ik heb geen idee wat ik nog meer kan aanpassen of wat er extra nodig is om dit werken te krijgen?
In ieder geval, ziggo gebeld om mijn modem een ipv4-only profiel te laten geven, helaas duurt dit dan weer tot maximaal 24 uur voordat de wijziging is doorgevoerd..
Whatever works!
Maar ik zei dus hetzelfde maar dan wat korter
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ben van plan om een Dream Machine Pro SE aan te schaffen. Op het ogenblik draait hier een USG 3.
Weet iemand of het mogelijk is om een backup van een USG te laden in de dream machine pro of moet ik helemaal opnieuw beginnen met inrichten?
Weet iemand of het mogelijk is om een backup van een USG te laden in de dream machine pro of moet ik helemaal opnieuw beginnen met inrichten?
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
De UDM Pro SE bestaat nietflexje schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:09:
Ben van plan om een Dream Machine Pro SE aan te schaffen. Op het ogenblik draait hier een USG 3.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Als je iets niet zei dan was het wel wat ik schreef. Want wat ik schreef heeft absoluut niks te maken met CG-NAT, maar is gewoon full blown IPv6 zoals het hoort. Router vraagt op WAN poort een IPv6 adres op en krijgt dat toegewezen, uit een subnet dat de provider gebruikt voor de routers. Als je vervolgens IPv6 / DHCP-PD configureert op een (of meerdere) VLANs zal de router een subnet opvragen bij de ISP. Maar dat subnet dat die dan krijgt toegewezen staat 100% los van het WAN IPv6 adres. Maar zolang je dus geen IPv6 configureert aan de LAN kant heb je dus ook niks aan IPv6. Ja, de router zelf kan via IPv6 met het internet babbelen. Maar de LAN kant weet niks van IPv6 af dus die zal ook geen IPv6 verkeer naar / door de router sturen. Met neem ik aan als extra aardigheid dat de router zelf vast en zeker een andere default gateway zal hebben dan dat de LAN clients krijgen. Immers is er ook geen NAT dus ook geen vereiste voor de client om perse de NAT route(r) te gebruiken.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Heeft volgens mij iemand eerder in dit topic al een keer gedaan en bleek goed te werken!flexje schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:09:
Het ging me vooral om dit :RobertMe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:27:
Als je iets niet zei dan was het wel wat ik schreef.
vs.RobertMe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:36:
Dat je een IPv6 adres op WAN krijgt zegt letterlijk helemaal niks over LAN.
Een IPv6 WAN adres betekent alleen dat de router zelf een IPv6 heeft opgehaald voor zichzelf.
Potato Patatonero355 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:56:
Misschien ben je van IPv4 naar CG-NAT IPv4 i.c.m. IPv6 gegaan
Ik heb afgelopen week mijn USG vervangen naar een UDM SE, en dit is zonder slag of stoot gegaan. Even een backup maken van je huidige config en die weer importeren in de UDM SE... zorg er wel voor dat alles voorzien is van de laatste firmware's.flexje schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:09:
Heb dit drie weken geleden gedaan van USG naar UDM-Pro. Alleen zorgen dat ze beide op dezelfde versie draaien. Eitje en met tien minuten klaar.flexje schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:09:
nero355 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:32:
[...]
Heeft volgens mij iemand eerder in dit topic al een keer gedaan en bleek goed te werken!

That's me
Waiting on the world to change
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Nee, "geen IPv6" en "geen IPv6", met twee compleet verschillende verklaringen hoe dat kan komen. En dus niet hetzelfde alleen anders benoemen. CG-NAT is bij mijn weten toch sowieso een hack om iets met IPv4 over IPv6 te doen zodat de klant geen publiek IPv4 adres nodig heeft. Ik zou dan zelfs verwachten dat je wel gewoon DHCP-PD kunt gebruiken juist omdat je native alleen IPv6 hebt maar dus geen IPv4. En CG-NAT is dan iets compleet anders dan de router niet goed instellen waardoor uberhaupt niks met IPv6 gedaan wordt aan de LAN kant. Like, als ik nu in de UniFi Controller bij de netwerken IPv6 op "None" zet heb ik toch niet spontaan een CG-NAT situatie. Mijn internetverbinding is immers niks aan veranderd en die doet nog steeds native dual stack IPv4 & IPv6, alleen zullen de clients geen weet hebben van IPv6.nero355 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:32:
[...]
Het ging me vooral om dit :
[...]
vs.
[...]
Potato Patato
Voor de lulz:RobertMe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:27:
Met neem ik aan als extra aardigheid dat de router zelf vast en zeker een andere default gateway zal hebben dan dat de LAN clients krijgen. Immers is er ook geen NAT dus ook geen vereiste voor de client om perse de NAT route(r) te gebruiken.
robert@Router:~$ ip -6 route show | grep default default via fe80::6e41:eff:fe8f:d019 dev eth0 proto ra metric 1024 expires 1794sec hoplimit 64 robert@Router:~$ ip -6 addr show eth1.10 | grep fe80 inet6 fe80::822a:a8ff:fecd:c7e6/64 scope link
+
.-(~)------------------------------------------------------------(robert@robert-pc-linux)- `--> ip -6 route show | grep default default via fe80::822a:a8ff:fecd:c7e6 dev enp0s31f6 proto ra metric 1024 expires 1443sec pref high
Oftewel: de default route van mijn PC gaat naar het link local adres van de (V)LAN interface van de USG. De default route van de USG is ook een link local adres, maar die zal zich bij Ziggo bevinden. Dus de router babbelt over een link local IP met Ziggo, en niet met publieke adressen. En waar het IP van de WAN poort van de USG begint met 2001:1c05:400:0: begint dat van mijn PC en andere apparaten in mijn LAN met 2001:1c05:40x:xxxx:. Oftewel: compleet ander subnet.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
CG-NAT is vrijwel hetzelfde als de NAT die je al jarenlang zelf thuis draait, maar in dit geval doet de ISP het voor jouw Router of beter bekend als een manier om al die telefoongebruikers te bedienenRobertMe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:48:
CG-NAT is bij mijn weten toch sowieso een hack om iets met IPv4 over IPv6 te doen zodat de klant geen publiek IPv4 adres nodig heeft.
Zie : Wikipedia: Carrier-grade NAT
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Potato potatonero355 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:52:
[...]
CG-NAT is vrijwel hetzelfde als de NAT die je al jarenlang zelf thuis draait, maar in dit geval doet de ISP het voor jouw Router of beter bekend als een manier om al die telefoongebruikers te bedienen
Zie : Wikipedia: Carrier-grade NAT
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ik dacht altijd elk steentje, maar ik denk dat de heren van de IPv6 Marketing Department jouw versie leuker zouden vinden!Immers zijn er "iets" meer IPv6 adressen beschikbaar dan IPv4 adressen (elk korreltje zand op deze wereld kon zijn eigen IPv6 adres krijgen of wat was het?).
Threat actor target Ubiquiti
Threat actors are using a customized public exploit for the Log4Shell vulnerability to attack and take over Ubiquiti network appliances running the UniFi software,https://therecord.media/t...using-log4shell-exploits/
&
https://blog.morphisec.co...nifi-network-applications
Threat actors are using a customized public exploit for the Log4Shell vulnerability to attack and take over Ubiquiti network appliances running the UniFi software, security firm Morphisec said in a report last week.
The first active exploitation was seen on January 20, 2022.
The attackers used a proof-of-concept exploit previously shared on GitHub.
Developed the Sprocket Security, the PoC adapts the Log4Shell exploit in the Log4j Java library to work on Ubiquiti’s UniFi devices, complete with post-exploitation steps.
Developed by Ubiquiti Networks, one of the largest hardware vendors in the world, the UniFi software can be installed on Linux and Windows servers and allow network administrators to manage Ubiquiti wireless and networking equipment from a centralized web-based application.
Foei Shame on youRobertMe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:36:
Hoezo? De config tree en CLI mappen direct naar de JSON. Het enige verschil is webUI vs CLI vs JSON "syntax" die je moet kennen. Een goede netwerkbeheerder die de CLI super awesome vind kan zijn configuratie van op papier toch zeker ook naar een stukje JSON vertalen i.p.v. een hele reeks aan CLI commando's (of nodes in de config tree) die exact hetzelfde doen.
Dat is dus precies wat je niet moet doen volgens de junivy handleiding.
De USG exporteert de json file na het ingeven van config CLI
The following is an example of how a DNAT rule is created for DNS configured using EdgeOS formatting:
1. Connect to the USG via SSH, and issue the following commands:
configure set service nat rule 1 type destination set service nat rule 1 inbound-interface eth0 set service nat rule 1 protocol tcp_udp set service nat rule 1 destination port 53 set service nat rule 1 inside-address address 10.0.0.1 set service nat rule 1 inside-address port 53 commit;save;exit
2. Next is displaying the config. The following command displays the entire config in a JSON format:
mca-ctrl -t dump-cfg > config.txt
3. Find the appropriate section with the custom changes in the config output, for our example above it would be the following:
JSON:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 "nat": { "rule": { "1": { "destination": { "port": "53" }, "inbound-interface": "eth0", "inside-address": { "address": "10.0.0.1", "port": "53" }, "protocol": "tcp_udp", "type": "destination" },
Dat weet ik eigenlijk zelf ook niet altijd even goed, maar soms komt er zo’n How did i do it voorbij. Waarbij Ik dan vooral nieuwsgierig naar why did you it? Dat deze gast CCNA of meer bezit geloof ik direct als hij dat zou zeggen. Maar waarom als hij zo veel geld van zijn klant uit geeft gaat hij de SUMO worsteling aan met Unifi en Protect. Gezien de pro serie camera’s en enterprise serie switches het budget van de klant niet het probleem.
:strip_exif()/f/image/UWxEyV7e0e2BSS6PqLgkQK5R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rkZMWGdNVfNw0G80BV0xNmpd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 108% gewijzigd door xbeam op 02-02-2022 09:11 ]
Lesdictische is mijn hash#
Als test heb ik op mijn USG 3P de LAN2/WAN2 (voip) poort uitgeschakeld. Er lijkt alleen geen mogelijkheid die poort weer in te schakelen.
Ik kan me vaag herinneren dat Ubiquiti niet meer wilde dat de VOIP poort als WAN2/LAN2 gebruikt zou kunnen worden. Klopt dat en is het nog op te lossen?
Ik kan me vaag herinneren dat Ubiquiti niet meer wilde dat de VOIP poort als WAN2/LAN2 gebruikt zou kunnen worden. Klopt dat en is het nog op te lossen?
Om de VOIP/LAN2 poort te gebruiken als LAN2 zul je eerst in de settings een LAN2 netwerk moeten aanmaken bij 'networks'. als je een nieuw netwerk aan het maken bent kun je onder het kopje 'advanced' > 'network groups' LAN2 selecteren. Zodra je dat hebt gedaan kun je LAN2 toewijzen aan de poort.rookie no. 1 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:33:
Als test heb ik op mijn USG 3P de LAN2/WAN2 (voip) poort uitgeschakeld. Er lijkt alleen geen mogelijkheid die poort weer in te schakelen.
Hetzelfde geldt voor de WAN2 functionaliteit, bij settings zul je dan eerst bij 'Internet' een tweede 'internet connection' moeten instellen. Hierna kun je deze toewijzen aan die poort.
Dat klopt niet, ze hadden juist eerst de USG3P zo ontwikkeld dat deze tweede poort puur als VOIP poort gebruikt kon worden met hun Unifi VOIP lijn. De volgende generatie USG3P heeft echter geen VOIP maar een LAN2/WAN2 poort gekregen, vervolgens hebben ze voor de oudere generatie USG3P de VOIP poort ook omgezet naar LAN2/WAN2.rookie no. 1 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:33:
[ Voor 33% gewijzigd door mrdemc op 02-02-2022 00:08 ]
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
UniFi Talk dus. Dat bestaat, maar hoor of zie je volgens mij niks van. Protect is bekend, Access zie je ook wel eens een review van, maar Talk volgens mij nog nooit wat van gezien, behalve dat het als applicatie op het UDM Pro / SE dashboard staat danmrdemc schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 00:01:
[...]
Dat klopt niet, ze hadden juist eerst de USG3P zo ontwikkeld dat deze tweede poort puur als VOIP poort gebruikt kon worden met hun Unifi VOIP lijn.
De hardware is gewoon identiek, alleen hebben ze het label bij de (fysieke) poort aangepast. Het is dus niet "volgende generatie USG3p" in zoverre. Het is gewoon een router met 3 poorten, en dat is het altijd al geweest. Alleen hebben ze ooit de functionaliteit voor die derde poort aangepast aan de controller. Hardware en firmware technisch is er helemaal niks veranderd, op het opdruk na dan.De volgende generatie USG3P heeft echter geen VOIP maar een LAN2/WAN2 poort gekregen, vervolgens hebben ze voor de oudere generatie USG3P de VOIP poort ook omgezet naar LAN2/WAN2.
[YouTube: Install UniFi VoIP on Ubuntu 14.04]RobertMe schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 06:41:
[...]
UniFi Talk dus. Dat bestaat, maar hoor of zie je volgens mij niks van. Protect is bekend, Access zie je ook wel eens een review van, maar Talk volgens mij nog nooit wat van gezien, behalve dat het als applicatie op het UDM Pro / SE dashboard staat dan
[...]
De hardware is gewoon identiek, alleen hebben ze het label bij de (fysieke) poort aangepast. Het is dus niet "volgende generatie USG3p" in zoverre. Het is gewoon een router met 3 poorten, en dat is het altijd al geweest. Alleen hebben ze ooit de functionaliteit voor die derde poort aangepast aan de controller. Hardware en firmware technisch is er helemaal niks veranderd, op het opdruk na dan.
Het werkt ondertussen weer, heeft me wel een halve dag gekost en uiteindelijk heb ik alles maar een factory reset gegeven.
Ik moet zeggen dat mijn ubiquity spul wel vaker moeite heeft met veranderen aan de kant van ziggo. Dit is namelijk al de 2e keer in 1 jaar tijd dat ik alles een reset heb moeten geven. Factory reset en daarna een backup terugzetten werkte ook niet helaas.
Ik moet zeggen dat mijn ubiquity spul wel vaker moeite heeft met veranderen aan de kant van ziggo. Dit is namelijk al de 2e keer in 1 jaar tijd dat ik alles een reset heb moeten geven. Factory reset en daarna een backup terugzetten werkte ook niet helaas.
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Video voor Ubuntu 14.04 is dus antieke zooi
Klopt. Unifi voip was ook geen PBX maar alleen een controller om je UNIFI voip toestellen remote automatisch te configureren. wat sip providers ook met avaya, grandstream en Siemens doen wanneer zij de toestellen via de ICTwinkel/boer op het industrie terrein leveren.RobertMe schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:08:
[...]
Video voor Ubuntu 14.04 is dus antieke zooiMaar ik zie dus niet dat er "ineens" iets over langs komt, hier, op YouTube, of waar dan ook. Dus komt er geen nieuwe hardware van uit? Er komt geen nieuwe software voor uit? En ik kijk wel eens een video van Crosstalk Solutions, en YouTube spamde mij ineens met een hele reeks aan video's van hem m.b.t. FeePBX. Dus ik heb ook niet het idee dat hij UniFi Talk serieus oppakt bv. Overigens heb ik eens de eerste video in die reeks bekeken, en nu weet ik ook wat Crosstalk doet: VOIP services leveren dus, op basis van FreePBX en dus geen UniFi Talk.
Vandaar ook de dat Chris zijn eigen sip oplossing heeft ontwikkeld (provider) in combinatie met unifi voip heeft ontwikkeld, talk bestond in 2016 nog niet en is ontstaan vanwege de recurring inkomsten sip inkomsten bij Bedrijfjes zoals cris en UBNT deze zelfs wilden hebben.
Talk is de opvolger van voip. Wat iedereen (mijn) het meest frustrerende is dat de voip toestellen die ik hier heb liggen niet comparable zijn talk en voip EOL is. Vandaar dat Chris nu ook geen UNifi toestellen meer gebruikt.
[ Voor 16% gewijzigd door xbeam op 02-02-2022 09:46 ]
Ja, dat kan. Gisteren uitgevoerd. Dus backup maken, backup terugzetten in de UDM SE en je apparaten aansluiten. Thats all.flexje schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:09:
Beter maak je een export en geen backup. Schiet de huidige controller gelijk het inform adres van van je nieuwe UDM in.gvdijk23 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:39:
[...]
Ja, dat kan. Gisteren uitgevoerd. Dus backup maken, backup terugzetten in de UDM SE en je apparaten aansluiten. Thats all.
:strip_exif()/f/image/SnSVLOrUyvfl0fM3FsfF1qVA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door xbeam op 02-02-2022 10:19 ]
@Roy Batty Hoe komen ze bij UI aan slechts 249 te gebruiken adressen op een /24 netwerk?
Zijn ip range begint pas op de .6Will_M schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:57:
@Roy Batty Hoe komen ze bij UI aan slechts 249 te gebruiken adressen op een /24 netwerk?
Waarschijnlijk eerste 5 gereserveerd voor belangrijke of IP gevoelige apparaten/settings
[ Voor 15% gewijzigd door nexhil op 02-02-2022 13:01 ]
Iets lager in het scherm kun je instellen waar ie moet beginnen, in dit geval bij 6. Dit kun je gebruiken om je vaste IP`s buiten de DHCP range te houden.Will_M schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:57:
Dan begint je DHCP serverscope dus pas bij 6 uit te keren maar het netwerk ansich heeft alsnog 253 vrije adressen beschikbaarRoy Batty schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:00:
[...]
Iets lager in het scherm kun je instellen waar ie moet beginnen, in dit geval bij 6. Dit kun je gebruiken om je vaste IP`s buiten de DHCP range te houden.
ach ja.....als je dat label 'usable IPS' noemt terwijl IPS ook iets heel anders is bij Unifi, dan maakt de rest ook niet meer uit. Het ging eigenlijk om de GUIWill_M schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:02:
[...]
[...]
Dan begint je DHCP serverscope dus pas bij 6 uit te keren maar het netwerk ansich heeft alsnog 253 vrije adressen beschikbaar
Ik heb een aantal jaar geleden eens een poging ondernomen om bij UI de mogelijkheid te gaan krijgen om /31 netwerken 'beschikbaar' te kunnen maken....Roy Batty schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:06:
[...]
ach ja.....als je dat label 'usable IPS' noemt terwijl IPS ook iets heel anders is bij Unifi, dan maakt de rest ook niet meer uit. Het ging eigenlijk om de GUI.
Dood Paard én Trekken
Ik neem aan dat ze je hebben doorverwezen naar een goede psychiaterWill_M schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:09:
[...]
Ik heb een aantal jaar geleden eens een poging ondernomen om bij UI de mogelijkheid te gaan krijgen om /31 netwerken 'beschikbaar' te kunnen maken....
Dood Paard én Trekken

Vraagje, ik heb een UniFi 6 Lite setup.
Mijn S21 verliest best vaak z'n verbinding.
Het probleem lijkt het meest hierop (https://community.ui.com/...64-43cd-8d4a-7f16d1d52d51) maar de oplossing die daar in vermeld staat werkt helaas niet.
WiFi AI staat uit, block LAN to WLAN multicast and broadcast staat aan.
Ik snap er niet zo veel meer van... Zelfde huis met oudere AC-Lites vertoont geen problemen.
Het lijkt dus echt op een issue met WiFi6.
De ChromeCast is bijvoorbeeld ook niet (goed) te bereiken vanaf m'n S21.
De ChromeCast is verbonden met WiFi5 en m'n S21 met WiFi6.
Ik zie in de WebUI echter nergens de mogelijkheid om enkel WiFi6 uit te schakelen. Weet iemand of dat kan?
Of heeft iemand een andere oplossing?
AP firmware: 5.60.23
Het probleem lijkt het meest hierop (https://community.ui.com/...64-43cd-8d4a-7f16d1d52d51) maar de oplossing die daar in vermeld staat werkt helaas niet.
Ik snap er niet zo veel meer van... Zelfde huis met oudere AC-Lites vertoont geen problemen.
Ik zie in de WebUI echter nergens de mogelijkheid om enkel WiFi6 uit te schakelen. Weet iemand of dat kan?
Heb je getest door een 2.4 ghz netwerk op te zetten? Heb je dan ook die verbinding losses?Dr Pro schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:02:
das een goeie, nee nog niet geprobeerd, ik ga dat eens opzettenMezkeijou schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:43:
[...]
Heb je getest door een 2.4 ghz netwerk op te zetten? Heb je dan ook die verbinding losses?
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Hmpf... Ubiquiti UniFi goes TP-Link OmadaRoy Batty schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:52:
Dat ie weer een stuk meer begint te lijken op de classic interface. Die gruwelijke roll down menu`s zijn weg.
[Afbeelding]

Maar ik vind het behoorlijk schermruimtevretend vergeleken met dit :
:strip_exif()/f/image/CwIYkwa2bvjdSNgieU0ElVk6.jpg?f=fotoalbum_medium)
SCHERP!!!Will_M schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:02:
Dan begint je DHCP serverscope dus pas bij 6 uit te keren maar het netwerk ansich heeft alsnog 253 vrije adressen beschikbaar
Dat is dan niet zo heel vreemd hé!Dr Pro schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:02:
Een apart 2.4 GHz IoT netwerk/VLAN/SSID klinkt dan inderdaad niet eens als een heel slecht plan, maar ik zou eerder eens kijken of je niet gewoon een Beta of RC Firmware erop moet zetten, want gloednieuwe producten en zo...Ik zie in de WebUI echter nergens de mogelijkheid om enkel WiFi6 uit te schakelen. Weet iemand of dat kan?
Of zelfs één of meerdere versies downgraden!
mee eens maar als je ziet waar we vandaan komen met die new interface (6.5)nero355 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:08:
Maar ik vind het behoorlijk schermruimtevretend vergeleken met dit :
:strip_exif()/f/image/PukrTaMARalViQXQf2xOeC8c.jpg?f=fotoalbum_large)
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Dat dan weer wel!Roy Batty schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:15:
mee eens maar als je ziet waar we vandaan komen met die new interface (6.5)
[Afbeelding]

Maar dit is ook weer typisch grote bedrijven geneuzel :
Iets goed werkend, misschien zelfs PERFECT werkend, slopen en dan een "verbeterde" versie daarvan introduceren die hooguit een 6je waard is...

Inderdaad; van mij ook een 6 op dit moment maar in elk geval met de hoop dat er weer doorontwikkeld wordt in de juiste richting.nero355 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:18:
[...]
Dat dan weer wel!![]()
Maar dit is ook weer typisch grote bedrijven geneuzel :
Iets goed werkend, misschien zelfs PERFECT werkend, slopen en dan een "verbeterde" versie daarvan introduceren die hooguit een 6je waard is...
Hallo allemaal, sinds kort heb ik een unifi switch lite 16 in gebruik genomen waardoor mijn set up als volgt is:
Kpn box 12 (glas 500)
Unifi switch lite
Unifi AP ac lite (versie met losse poe injector)
Unifi AP pro
De acces points zijn beide bedraad aangesloten.
De laatste tijd heb ik dagelijks op zolder (AP ac lite) zeer slechte wifi en dit merk ik tijdens bijvoorbeeld teams overleggen. Dit lijkt het geval na plaatsen van de switch lite maar ik kom er niet achter waar het probleem door wordt veroorzaakt.
Wat ik geprobeerd heb:
1) bekabeling naar zolder gecontroleerd. Bij een bedrade aansluiting van mijn laptop haal ik de downloadsnelheid zoals verwacht
2) kanaalinstellingen van beide AP aangepast zodat deze beide op een eigen kanaal staan (zowel 2,4 als 5ghz, vht80 op 5ghz (medium) en vht20 op 2,4ghz (low)
3) bekabeling naar AP gecontroleerd
4) AP gereset
Bovenstaande leverde niet het gewenste resultaat helaas. Vandaag heb ik de AP lite direct aangesloten op de kpn box 12 en sindsdien heb ik weer prima snelheden op zolder. Het probleem lijkt dus veroorzaakt te worden door de switch maar waarom? Heeft iemand een zoekrichting of misschien de oplossing?
Kpn box 12 (glas 500)
Unifi switch lite
Unifi AP pro
De laatste tijd heb ik dagelijks op zolder (AP ac lite) zeer slechte wifi en dit merk ik tijdens bijvoorbeeld teams overleggen. Dit lijkt het geval na plaatsen van de switch lite maar ik kom er niet achter waar het probleem door wordt veroorzaakt.
Wat ik geprobeerd heb:
1) bekabeling naar zolder gecontroleerd. Bij een bedrade aansluiting van mijn laptop haal ik de downloadsnelheid zoals verwacht
2) kanaalinstellingen van beide AP aangepast zodat deze beide op een eigen kanaal staan (zowel 2,4 als 5ghz, vht80 op 5ghz (medium) en vht20 op 2,4ghz (low)
4) AP gereset
Bovenstaande leverde niet het gewenste resultaat helaas. Vandaag heb ik de AP lite direct aangesloten op de kpn box 12 en sindsdien heb ik weer prima snelheden op zolder. Het probleem lijkt dus veroorzaakt te worden door de switch maar waarom? Heeft iemand een zoekrichting of misschien de oplossing?
Als ik jouw probleem lees, dan kan volgens mij de conclusie worden getrokken dat het niet in het radiogedeelte zit, maar eerder in het vaste gedeelte. Je geeft aan dat dit dagelijks is, maar je hebt dus niet voortdurend deze performance problemen. Bij het testen met een vaste aansluiting kan het natuurlijk voorkomen dat het probleem zich "toevallig" niet manifesteert.
Heb je de mogelijkheid om de Unifi omgeving uit te lezen via de GUI? Zo ja, controleer dan op de AP's en de Unifi Switch Lite of je hierop rare meldingen ziet op de fysieke interfaces. Wellicht dat deze interfaces soms van 1 Gbit/s naar 100 Mbit/s of zelfs 10 Mbit/s en weer terugschakelen. Vaak gaat dat gepaard met ook nog eens switchen tussen half- en full duplex. Als één kant van de verbinding full-duplex is en de andere half-duplex is, dan ga je dat geheid merken, omdat er bits wegvallen.
Als dit het geval is zal je één van de twee interfaces (en bij voorkeur beide!) per verbinding (bijvoorbeeld tussen Unifi Switch Lite en Unifi AP) "vast" moeten zetten op 1 Gbit/s. In mijn Unifi configuratie heb ik een dergelijke optie niet voor een AP gezien en ik heb geen Unifi switch, maar op die laatste zou je de poorten dan moeten vastzetten op 1 Gbit/s full-duplex. Idealiter zou dit niet nodig moeten zijn, maar het is iets om uit te zoeken. Vergeet in dit geval ook niet de instelling van de KPN Box. Wellicht dat de combinatie KPN Box en Unifi Switch Lite qua autosensing niet helemaal lekker werkt.
Heb je trouwens ook de kabel tussen de KPN Box en de Unifi Lite gecontroleerd? Voor de zekerheid zou je eens een ander exemplaar kunnen proberen.
Heb je de mogelijkheid om de Unifi omgeving uit te lezen via de GUI? Zo ja, controleer dan op de AP's en de Unifi Switch Lite of je hierop rare meldingen ziet op de fysieke interfaces. Wellicht dat deze interfaces soms van 1 Gbit/s naar 100 Mbit/s of zelfs 10 Mbit/s en weer terugschakelen. Vaak gaat dat gepaard met ook nog eens switchen tussen half- en full duplex. Als één kant van de verbinding full-duplex is en de andere half-duplex is, dan ga je dat geheid merken, omdat er bits wegvallen.
Als dit het geval is zal je één van de twee interfaces (en bij voorkeur beide!) per verbinding (bijvoorbeeld tussen Unifi Switch Lite en Unifi AP) "vast" moeten zetten op 1 Gbit/s. In mijn Unifi configuratie heb ik een dergelijke optie niet voor een AP gezien en ik heb geen Unifi switch, maar op die laatste zou je de poorten dan moeten vastzetten op 1 Gbit/s full-duplex. Idealiter zou dit niet nodig moeten zijn, maar het is iets om uit te zoeken. Vergeet in dit geval ook niet de instelling van de KPN Box. Wellicht dat de combinatie KPN Box en Unifi Switch Lite qua autosensing niet helemaal lekker werkt.
Heb je trouwens ook de kabel tussen de KPN Box en de Unifi Lite gecontroleerd? Voor de zekerheid zou je eens een ander exemplaar kunnen proberen.
[ Voor 24% gewijzigd door MichelKlok op 02-02-2022 17:33 ]
Parkeren is een vak, geen twee vakken.
Ik zou écht niet weten waaromRoy Batty schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:16:
[...]
Ik neem aan dat ze je hebben doorverwezen naar een goede psychiater
https://community.cisco.c...se-31-subnet/td-p/1642780
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
De nieuwste RC 7.x.x versie heeft in ieder geval 2.17 aan boord dus al die luie admins moeten gewoon hun zooi patchen als ze dat al niet handmatig hebben gedaan!xbeam schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:01:Threat actor target Ubiquiti
Threat actors are using a customized public exploit for the Log4Shell vulnerability to attack and take over Ubiquiti network appliances running the UniFi software,
https://therecord.media/t...using-log4shell-exploits/
&
https://blog.morphisec.co...nifi-network-applications
[...]
Een aantal dingen effe bold highlighted gemaakt om duidelijke redenenUniFi Network Application 7.0.20 has been released
Official UniFi UniFi Routing & Switching UniFi Wireless
Overview
* This release is currently a Release Candidate.
- Improvements
- Improve settings user interface.
- Improve dashboard user interface.
- Update log4j version to 2.17.0 (CVE-2021-45105).
- Add a white theme to the settings page.
- Add Multicast DNS setting for each Network.
- Add limits for data retention settings.
- Add UniFi Device disconnect notifications.
- Add WebRTC support for Apple M1 chip for self installs.
- Add support for reconnecting UniFi Clients, e.g. UniFi Protect WiFi cameras.
- Add New Device Auto-Link setting in Global AP Settings.
- Add smaller subnets to the Network form.
- Add Multi-factor authentication support.
- Add "Auto Backup" feature to Settings.
- Add pause/resume to WiFi, network, Site to Site VPN and RADIUS server tables.
- Add WAN connection failed and WAN connection restored notifications.
- Add sorting by the uptime for clients.
- Allow users to select RADIUS profile in VPN settings.
- Allow max 255 networks on the UDM-Pro/UXG-Pro/UDM-SE.
- Allow forgetting devices in the Adoption Failed state.
- Sort Traffic Overview widget in Dashboard by total usage.
- Display wired experience in grid view for clients.
- Use Network name for auto defined port profiles.
- Enable mDNS by default for new Networks when using Auto settings.
- Improve WiFiman Signal Mapper latency when roaming between access points.
- Show Geo Source and Destination in Threat event details, if they differ.
- Display the clients IP address rather than the configured fixed IP, if they differ.
- Disable invalid Port Forward configurations.
- Update translation for U-LTE Backup in Network form.
- Implement L3 switch DHCP relay support.
- Reduce Dashboard speed test duration (requires UDM FW 1.11.0 or newer).
- Display gateway information for sites that have gateways on self-installs.
- Improve live preview of background change in Hotspot Portal Design.
- Rename WAN1 to "Default" and WAN2 to "Backup".
- Change default LAN name.
- Make multiple sites disabled by default.
- Consider outlet configuration when copying device configuration.
- Device update intervals should consider real-time update settings.
- Bugfixes
- Fix L3 switch networks omitted from VPNs
- Fix wired client having a wireless icon on Dashboard.
- Fix issue where the VLAN field gets populated with a VLAN for the first network in a network group.
- Fix invalid hardware offload message for UDM/UXG devices.
- Fix inverted wireless client stats on Dashboard.
- Fix cannot provision UDM when Traffic Identification is enabled and the default LAN is disabled.
- Fix IPS/IDS service failing when there are no networks enabled.
- Fix not all APs are provisioned on AP Group changes.
- Fix cannot add IPv6 static default gateway route.
- Fix link labels in Topology when zooming in Safari browser.
- Fix "Isolated" and "Managed by others" filters in the Topology section.
- Fix the "Configure port VLAN" button in the device property panel.
- Fix default values for VPN Server form.
- Fix page crash when selecting Downlink in device property panels.
- Fix applying changes for LCM brightness on UDM/UXG device(s).
- Fix WiFi AI failing due to invalid channel lists.
- Fix ISP Utilization does not use peak transfer rates.
- Fix updating locale settings for non-default sites on UniFi OS Console.
- Fix USP-Plug name change.
- Fix module information not showing for SFP28 ports.
- Fix unable to configure 2.4GHz channel/width for BeaconHD.
- Fix client traffic stats not updating after changing LAN subnet.
- Fix a firewall rule validation issue.
- Fix voucher showing incorrect expiration days.
- Fix missing LAN stats in the legacy statistics page.
- Fix page crash when changing echo server with Radio settings opened.
- Fix missing statistics for WAN with a VLAN interface.
- Redirect to correct WAN form after a speedtest.
- Correctly show UDMs as unsupported in switch profiles.
- Remove unsupported Auto Site to Site VPN's on setups with a UDM.
- Show the correct uplink port # in the device section.
- Filter out VLAN-only network for Traffic Rules.
- Limit Country Restriction selection in Settings according to device capabilities.
- Visually distinguish "Offline" devices in the Topology section.
- Correctly fill in the threat map when the country block is set to "Allow".
- Forbid to delete WAN2 on UDM device.
Eigenlijk wil je dus gewoon zeggen dat ze bij UI eens een beetje rap vaart moeten gaan maken met het publiekelijk beschikbaar stellen van v7.20 (inmiddels).nero355 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:18:
[...]
De nieuwste RC 7.x.x versie heeft in ieder geval 2.17 aan boord dus al die luie admins moeten gewoon hun zooi patchen als ze dat al niet handmatig hebben gedaan!![]()
[...]
Een aantal dingen effe bold highlighted gemaakt om duidelijke redenen
Alles aan v7.xx draait daar nú alleen nog als EA (Alpha / Early Access) en niet eens als Bêta (RC - Relaease Candidate) voor o.a. de CKG2+
AhumWill_M schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:36:
[...]
Eigenlijk wil je dus gewoon zeggen dat ze bij UI eens een beetje rap vaart moeten gaan maken met het publiekelijk beschikbaar stellen van v7.20 (inmiddels).
Alles aan v7.xx draait daar nú alleen nog als EA (Alpha / Early Access) en niet eens als Bêta (RC - Relaease Candidate) voor o.a. de CKG2+
lolgast in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
lolgast in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
UniFi Network Application is not impacted by CVE-2021-44832 that is fixed on 2.17.1 log4j.
https://community.ui.com/...ae-4637-8f00-c003aebabd8d
In het artikel hieronder van xbeam staat:
Versions prior to 6.5.54 are vulnerable to remote code execution.
https://community.ui.com/...ae-4637-8f00-c003aebabd8d
In het artikel hieronder van xbeam staat:
Versions prior to 6.5.54 are vulnerable to remote code execution.
[ Voor 18% gewijzigd door Tonne op 02-02-2022 20:23 ]
@abusimbal was first
Ik vindt dat het nog lang (bijna een maand ) heeft geduurd voor dat sprocket attack zijn weg vanuit het lab naar de wildernis heeft gevonden.abusimbal schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:39:
Ik had deze vraag gesteld in het Ubiquiti topic software release: UniFi OS - Dream Machines 1.11.0
https://community.ui.com/...-9169-bf6dfbbcc209?page=8
UniFi OS - Dream Machines 1.11.0
Any news on Update log4j version to 2.17.0 (CVE-2021-45105) ?
I see it as part of UniFi Network Application 7.0.15 but we need a patch ASAP for 6.5.55.
Every hour/days is a risk.
I just updated to 1.11.0.
Antwoord:
UI-Marcus
Team Ubiquiti
14 hours ago
@me, I already shared this on the disclosure, but sharing here for visibility also.
our UniFi Network Application does not use Context lookups what makes us not vulnerable to the last 2 CVE’s . In short everyone should be safe with 6.5.54, but still we made 6.5.55 and now 7.0.15 on EA as security best practice to update libraries even when we are not vulnerable.
xbeam schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:10:
[...]
Have fun Dit weekend.
https://www.sprocketsecurity.com/blog/another-log4j-on-the-fire-unifi
[ Voor 71% gewijzigd door xbeam op 02-02-2022 20:29 ]
Ignorance is Bliss 
Maar: Ik maak mezelf écht niet druk over m'n eigen privé spullen, het is meer dat de halve wereld tegenwoordig UI materiaal als thuisgebruiker in huis haalt (want 't is goed én gemakkelijk volgens vélen) terwijl er stiekem onder de motorkap van alles aan het 'rammelen' is.
Maar: Ik maak mezelf écht niet druk over m'n eigen privé spullen, het is meer dat de halve wereld tegenwoordig UI materiaal als thuisgebruiker in huis haalt (want 't is goed én gemakkelijk volgens vélen) terwijl er stiekem onder de motorkap van alles aan het 'rammelen' is.
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 02-02-2022 20:33 ]
zoals ? (ik heb geen aandelen UI; slechts interesse).Will_M schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:16:
terwijl er stiekem onder de motorkap van alles aan het 'rammelen' is.
Publilius Syrus (fl. 85–43 BC)
Privacy is a privilege not granted to the elderly or young. But by the tux seller to the rich and famous.]
Maar: Ik maak mezelf niet druk over m'n eigen privé spullen, het is meer dat de halve wereld tegenwoordig UI materiaal als thuisgebruiker in huis haalt (want 't is goed én gemakkelijk volgens vélen) terwijl er stiekem onder de motorkap van alles aan het 'rammelen' is.
Xbeam (fl. 2022 AD)
[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 03-02-2022 07:08 ]
We hadden het daarstraks al eens over slechts 249 adressen in een /24 netwerk? Probeer in de GUI van een UI device de DHCP scope maar eens te bekijken én daar vervolgens adressen uit te kunnen gaan verwijderen (eigenlijk zouden verlopen adressen op basis van de lease termijn al vrij gegeven moeten worden als ze de halve termijn overschrijden zonder aanmelding van het MAC).Roy Batty schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:50:
[...]
zoals ? (ik heb geen aandelen UI; slechts interesse).
Je komt er als 'standaard gebruiker' waarschijnlijk nooit achter doordat een /24 netwerk véél te groot is voor de gemiddelde consument maar als je wat /30 VLANS aanmaakt mét DHCP er op dan moet je niet gaan denken dat er een concurrent aantal van 2 willekeurige apparaten een Ipv4 adres kán gaan krijgen.
U vraag… UI DraaitWill_M schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:36:
[...]
Eigenlijk wil je dus gewoon zeggen dat ze bij UI eens een beetje rap vaart moeten gaan maken met het publiekelijk beschikbaar stellen van v7.20 (inmiddels).
https://community.ui.com/...63-42f6-8e21-5fb2c99fcea9
http://www.deyterra.com
rally schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:09:
[...]
U vraag… UI Draait![]()
/f/image/U1I9TN1DEtx5Kwpe3qkYoouq.png?f=fotoalbum_large)
Als jullie me vandaag niet meer terug zien dan ligt 't aan ......
Ui-Glenn leest dit topic geheid mee. Al denk ik gezien de GA release tijd dat deze discussie daar niks,nada.zero invloed op heeft.rally schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:09:
[...]
U vraag… UI Draait![]()
Ik moet/mag jullie gaan teleurstellen: Alles werkt hier bij me thuis nog ná de upgrade naar v7.20 (Official Release).xbeam schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:17:
[...]
Ui-Glenn leest dit topic geheid mee. Al denk ik gezien de GA release tijd deze discussie daar niks,nada.zero invloed op heeft.
Ik draai 7.20 al een tijdje (cloud hosted, maar dat zou geen verschil moeten maken).Will_M schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:13:
[...]
[Afbeelding]
Als jullie me vandaag niet meer terug zien dan ligt 't aan ......
Mijn verwachting is dat we je zo weer zien
http://www.deyterra.com
7.20 lijkt me nog geen official release, het betreft volgens de post ook nog steeds een Release Candidate. Zie ook deze opmerking:
UI-Glenn Team Ubiquiti
4 hours ago
Hello Everyone,
An update for everyone, as of today 7.0.20 is still a release candidate (as stated under overview). We will remove the note about the RC and comment in the release post when the release gets promoted to stable/official. (Regular process)
There is an issue in UniFi OS, where it matches "release" with "release-candidate", which is why your consoles are seeing 7.0.20 on the Official/Release release channel. The issue will be fixed in a future UniFi OS release.
Exact hetzelfde hier, ook al een tijdje op hosted (Ubuntu) en op een aantal UDM's, werkt primarally schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:23:
[...]
Ik draai 7.20 al een tijdje (cloud hosted, maar dat zou geen verschil moeten maken).
Mijn verwachting is dat we je zo weer zien
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Ik krijg de update 7 niet, heb al release candidate i.pv. official aangeduid, maar blij alleen Official in dropdown hebben.
EA is geactiveerd op mijn account en Remote access staat aan.
Sommige krijgen de update wel met enkel official
EDIT: na tig keer proberen zit ik nu op 7.0.20
EA is geactiveerd op mijn account en Remote access staat aan.
Sommige krijgen de update wel met enkel official
EDIT: na tig keer proberen zit ik nu op 7.0.20
[ Voor 11% gewijzigd door abusimbal op 02-02-2022 23:17 ]
Er is geen aparte tag voor release candidate. Maar dit is een release candidate, dat staat ook deze keer in de omschrijving.
Als je (per-ongeluk) ook toegang hebt tot EA: Laat je controller daar even 'kijken' en zet 'm daarna direct weer terug naar 'Official'. Daarna is v7.20 wel gewoon beschikbaar in het 'Official' Channel (in tegenstelling tot afgelopen weken / maanden).mrdemc schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:35:
7.20 lijkt me nog geen official release, het betreft volgens de post ook nog steeds een Release Candidate. Zie ook deze opmerking:
[...]
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Typisch ook weer... "Er zit een bug in UniFi OS waardoor die 'release' en 'release-candidate' op een grote hoop gooit. Maar ooit gaan we het oplossen".mrdemc schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:35:
[...]
Het probleem doet zich een groot deel van de dag voor. Ik ben er nog niet uit waarom het soms beter is.MichelKlok schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:14:
Als ik jouw probleem lees, dan kan volgens mij de conclusie worden getrokken dat het niet in het radiogedeelte zit, maar eerder in het vaste gedeelte. Je geeft aan dat dit dagelijks is, maar je hebt dus niet voortdurend deze performance problemen. Bij het testen met een vaste aansluiting kan het natuurlijk voorkomen dat het probleem zich "toevallig" niet manifesteert.
Ik draai de controller op mijn laptop maar weet niet waar ik issues moet terugvinden,Heb je de mogelijkheid om de Unifi omgeving uit te lezen via de GUI? Zo ja, controleer dan op de AP's en de Unifi Switch Lite of je hierop rare meldingen ziet op de fysieke interfaces. Wellicht dat deze interfaces soms van 1 Gbit/s naar 100 Mbit/s of zelfs 10 Mbit/s en weer terugschakelen. Vaak gaat dat gepaard met ook nog eens switchen tussen half- en full duplex. Als één kant van de verbinding full-duplex is en de andere half-duplex is, dan ga je dat geheid merken, omdat er bits wegvallen.
Vanavond geprobeerd om de snelheid vast te zetten maar dit was geen succes, het werd alleen maar erger en de tv haperde ook als een gek.Als dit het geval is zal je één van de twee interfaces (en bij voorkeur beide!) per verbinding (bijvoorbeeld tussen Unifi Switch Lite en Unifi AP) "vast" moeten zetten op 1 Gbit/s. In mijn Unifi configuratie heb ik een dergelijke optie niet voor een AP gezien en ik heb geen Unifi switch, maar op die laatste zou je de poorten dan moeten vastzetten op 1 Gbit/s full-duplex. Idealiter zou dit niet nodig moeten zijn, maar het is iets om uit te zoeken. Vergeet in dit geval ook niet de instelling van de KPN Box. Wellicht dat de combinatie KPN Box en Unifi Switch Lite qua autosensing niet helemaal lekker werkt.
Ik heb alle kabels opnieuw geprobeerd maar dit biedt geen oplossing helaas. Overigens als ik een laptop bedraad aansluit op zolder, haal ik gewoon de max snelheid. Als een van de kabels niet goed zou zijn dan zou ik die snelheid ook niet kunnen halen toch? Al met al is voor nu de enige oplossing om de AP ac lite direct aan te sluiten op de kan box en dan werkt het prima.Heb je trouwens ook de kabel tussen de KPN Box en de Unifi Lite gecontroleerd? Voor de zekerheid zou je eens een ander exemplaar kunnen proberen.
Maar dat is nou net niet de reden waarom ik deze prijzige switch heb gekocht......

Zijn er nog andere opties die ik kan proberen? Wellicht alles terug naar fabrieksinstellingen en volledig opnieuw beginnen?
Ik denk dat er een setting ergens niet lekker staat en ik zou eerst eens aan de hand van deze alles nalopen.Erik-1980 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:05:
Zijn er nog andere opties die ik kan proberen? Wellicht alles terug naar fabrieksinstellingen en volledig opnieuw beginnen?
https://evanmccann.net/bl...i-advanced-wi-fi-settings
@Erik-1980: Volgens mij moet het probleem in de switch worden gezocht of in ieder geval de combinatie KPN box <-> Unifi Switch <-> Unifi AP. Misschien is het AP niet helemaal optimaal ingesteld, maar dat is niet de reden dat Wifi niet goed werkt met tussenkomst van die switch. Misschien is het een idee om de switch te resetten. Dat moet je volgens mij vanuit de controller kunnen doen.
Kijk ook even op de gebruikersinterface van de KPN box en naar log informatie (geldt ook voor de Unifi-omgeving) op meldingen.
In Unifi zit deze volgens mij onder Insights -> Controller logs.
In de Unifi-app, als je die gebruikt, kan je deze informatie vinden onder Instellingen -> Meer -> Gebeurtenissen.
Een andere tip: sluit een apparaat één voor één aan. Dus eerst de problematische link met de AP, maar zonder de andere poorten op de switch te gebruiken, behalve natuurlijk je uplink vanaf de KPN box.
Kijk ook even op de gebruikersinterface van de KPN box en naar log informatie (geldt ook voor de Unifi-omgeving) op meldingen.
In Unifi zit deze volgens mij onder Insights -> Controller logs.
In de Unifi-app, als je die gebruikt, kan je deze informatie vinden onder Instellingen -> Meer -> Gebeurtenissen.
Een andere tip: sluit een apparaat één voor één aan. Dus eerst de problematische link met de AP, maar zonder de andere poorten op de switch te gebruiken, behalve natuurlijk je uplink vanaf de KPN box.
[ Voor 25% gewijzigd door MichelKlok op 02-02-2022 23:17 ]
Heb je igmp snooping aan staan? Want het lijkt wel een vorm van flooding waar je last van hebt.Erik-1980 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:40:
Hallo allemaal, sinds kort heb ik een unifi switch lite 16 in gebruik genomen waardoor mijn set up als volgt is:
Kpn box 12 (glas 500)
Unifi switch lite
Unifi AP pro
Wat ik geprobeerd heb:
4) AP gereset
Dat is niet helemaal waar. Bepaalde instellingen gaan over de switch en hebben met de wifi te maken. Zoals igmp snoopingMichelKlok schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:07:
@behoorlijk leek: de Wifi problemen doen zich niet voor als Erik-1980 de Unifi switch er tussenuit haalt. De link die je aanhaalt gaat uitsluitend over de Wifi-instellingen.
@Tonne IGMP ... Is dat niet een L2 protocol (net zoals ICMP)
Je hebt gelijk. Ik had daar overheen gelezen. IGMP snooping is juist bedoeld voor het beperken van multicastverkeer door dit verkeer uitsluitend naar poorten te sturen die die multicast stream nodig hebben. Deze instelling zou geen invloed moeten hebben op het “standaard” unicastverkeer.Tonne schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:14:
[...]
Dat is niet helemaal waar. Bepaalde instellingen gaan over de switch en hebben met de wifi te maken. Zoals igmp snooping
[ Voor 25% gewijzigd door MichelKlok op 03-02-2022 07:16 ]
Als soft en firmware van het gele forum naar het blauw gaat is hij in mijn het in mijn ogen een release. Een candidate is in mijn nog steeds geen release en beta. Waarom houden ze hem niet gewoon iets langer op geel.mrdemc schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:35:
[...]
Het is al zo ingewikkeld zat, rode,gele,blauwe waarbij ze soms een forum overslaan of op 2 tegelijk release ik ben soms echt de draad kwijt.
Verder dan dit kijk ik nooit bij deze bijna dagelijkse notificatie mailtjes
:strip_exif()/f/image/AiBIG34W9EyxHOB1YYr40Pv2.jpg?f=fotoalbum_large)
Poeh daar zit een boel Spaans tussen. Ik ga proberen het iets uit te leggen zonder er gelijk Chinees te maken.RobertMe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:48:
[...]
Nee, "geen IPv6" en "geen IPv6", met twee compleet verschillende verklaringen hoe dat kan komen. En dus niet hetzelfde alleen anders benoemen. CG-NAT is bij mijn weten toch sowieso een hack om iets met IPv4 over IPv6 te doen zodat de klant geen publiek IPv4 adres nodig heeft. Ik zou dan zelfs verwachten dat je wel gewoon DHCP-PD kunt gebruiken juist omdat je native alleen IPv6 hebt maar dus geen IPv4. En CG-NAT is dan iets compleet anders dan de router niet goed instellen waardoor uberhaupt niks met IPv6 gedaan wordt aan de LAN kant. Like, als ik nu in de UniFi Controller bij de netwerken IPv6 op "None" zet heb ik toch niet spontaan een CG-NAT situatie. Mijn internetverbinding is immers niks aan veranderd en die doet nog steeds native dual stack IPv4 & IPv6, alleen zullen de clients geen weet hebben van IPv6.
Carrier-Grade NAT en ipv6 is een Contradictio in terminis. Ipv6 wil niet aan NAT denken en NAT weet niets eens dat er ipv6 bestaat.
[over versimpeld]
Jij bent in de war met dingen zoals als NAT64, SIIT 464XLAT enz maar dat zijn mechanismes de gezamenlijke een grote proxy vormen (ds-lite) Wanner jij met een ipv6 only verbinding bijv, een voip dienst op met alleen ipv4 wil gebruiken koppelt NAT64 een ipv6 aan de ipv4 dienst en vraagt de 464XLAT deze dienst via ipv4 te gebruiken en daar dan richting jou het door de NAT64 gekoppeld ipv6 address voor te gebruiken.
Een CG-Nat is echt niet anders dan de NAT in jou router en ook daar zegt Ipv6 dike doei tegen de NAT. Een local ipv6 adres op je telefoon/laptop/ iot/ computer is een combinatie is van het Mac adres en het ip (v6) adres dat je router van de provider krijgt. Hierdoor heeft elk device een uniek routable adres en bestaat het nergens anders in de wereld. jou pc praat dus zonder tussen komst van een NAT direct 1op1 met de pc van de buurman.Hierdoor heb je wel degelijk een intern probleem wanneer je router zomaar een nieuwe ipv6 van ziggo krijgt toegewezen.DS-Lite by moving the NAT functionality from the ISP side to the CPE, eliminating the need to implement carrier-grade NAT.
De T van NAT translate is niet van vertalen maar van masquerading. Eigenlijk doet een NAT niets anders dan de hele dag door voor jouw liegen om zo voor de buitenwereld te verbergen dat jij eigenlijk iets doet wat met ipv4 niet mag. En dat is inplaats van jouw unieke toegewezen ip een 192.168.1.1/16 adres gebruiken. NAT liegt dus tegen iedereen over jou ip adres om een conflict met de buurman te voorkomen. 192.168.1.1 kan net zo als 8.8.8.8 maar 1 keer bestaan binnen tcp/ip en is daardoor ook maar door 1 apparaat op de wereld te gebruiken. En door de ipv6 manier van adres toewijzing is het onmogelijk dat de computer van buurman het zelfde ip adres gebruikt waardoor er ook geen NAT nodig is om daar over te liegen. En een wereld zonder dedicated jokkebrokken is een betere en veiligere.
Dood aan de NAT. NAT maakt een netwerken per definitie onbetrouwbaar en onveilig. Het enige betrouwbare aan NAT is dat jij weet dat hij altijd liegt de ip-adressen alleen je weet nooit wanneer, waarover en voor wie!
Dat jij je NAT opdracht geeft om bijv op Port 53 te liegen tegen het routing protocol dat alle pakketjes netjes naar 1.1.1.1 gaan terwijl de software op de computer eigenlijk met 82.45.2x5.120 of je pi-hole praat. Terwijl bij gewone routing zonder NAT ,dat is hoe het eigenlijk hoort, Je computer het verkeer van je pi-hole niet aan zal zien voor 1.1.1.1 en en zal het daarom ook niet zomaar accepteren. Bij elke NAT die je het verkeer tegen komt moet er maar op vertrouwen dat de persoon/hacker/land/beheerder van de NAT je verkeer de goede kant op liegt.
[/over versimpeld]
Carrier-grade NAT (CGN or CGNAT), also known as large-scale NAT (LSN), is a type of Network address translation (NAT) for use in IPv4 network design. With CGNAT, end sites, in particular residential networks, are configured with private network addresses that are translated to public IPv4 addresses by middlebox network address translator devices embedded in the network operator's network, permitting the sharing of small pools of public addresses among many end sites. This shifts the NAT function and configuration thereof from the customer premises to the Internet service provider network (though "conventional" NAT on the customer premises will often be used additionally).
[ Voor 158% gewijzigd door xbeam op 03-02-2022 18:42 ]
Het is maar 1 letter verschil. Dus je zou het denkenWill_M schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:16:
Dat ben ik nu helemaal met je eens. En het is nog verwarrender doordat er een bug zit in unifi os die zelf het verschil soms niet snapt.xbeam schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 03:43:
[...]
Als soft en firmware van het gele forum naar het blauw gaat is hij in mijn het in mijn ogen een release. Een candidate is in mijn nog steeds geen release en beta. Waarom houden ze hem niet gewoon iets langer op geel.
Het is al zo ingewikkeld zat, rode,gele,blauwe waarbij ze soms een forum overslaan of op 2 tegelijk release ik ben soms echt de draad kwijt.
Verder dan dit kijk ik nooit bij deze bijna dagelijkse notificatie mailtjes
[Afbeelding]
[...]
IGMP en ICMP zijn beide L3 protocollen. ICMP wordt door de “ping” en “traceroute” commando’s gebruikt.Will_M schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:16:
[ Voor 8% gewijzigd door MichelKlok op 05-02-2022 22:49 ]
Igmp snooping staat uit. Wat is de beste / juiste instelling?Tonne schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:11:
[...]
Heb je igmp snooping aan staan? Want het lijkt wel een vorm van flooding waar je last van hebt.
Je hebt iptv. Dus aan. En weg probleemErik-1980 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:29:
[...]
Igmp snooping staat uit. Wat is de beste / juiste instelling?
Ik zie nu dat er traffic management bij is gekomen. Weet iemand of dat de traditionele firewall op layer 3 en 4 gaat vervangen. Of blijven ze naast elkaar bestaan. Als ik ff zo kijk kan je met traffic management ook inter vlan verkeer regelen. Lijkt me te gaan botsen als je niet meer weet waar welke rule bestaat.
Maar voor de rest ziet traffic management er goed uit.
15x330 SW38
Nu heb je 3 plekken waar je kan filteren.Centauriprime schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:06:
Ik zie nu dat er traffic management bij is gekomen. Weet iemand of dat de traditionele firewall op layer 3 en 4 gaat vervangen. Of blijven ze naast elkaar bestaan. Als ik ff zo kijk kan je met traffic management ook inter vlan verkeer regelen. Lijkt me te gaan botsen als je niet meer weet waar welke rule bestaat.
1 Firewall
2 DPI
3 traffic management
Ik zie het nut daar ook niet helemaal van en ga er vanuit dat traffic management, DPI gaat vervangen.
Hopelijk dat iemand hier mij in dit topic verder kan helpen?
Ik weet dat Ziggo al een tijd bezig is met ipv6 en blijkbaar is er vanaf dinsdag doorgevoerd dat zowel ipv4 als ipv6 wordt ondersteund, aangezien ik sindsdien problemen heb met Ziggo en mijn Uibquity spullen.
Dinsdag heb ik mijn modem op ipv4 only laten zetten, helaas werkt dit blijkbaar aan de kant van Ziggo ook niet helemaal lekker aangezien ik, wanneer ik mijn laptop direct aan het modem hang constant een ipv6 adres blijf krijgen. Het heeft gisteren even gewerkt maar vandaag is mijn modem van het stroom afgeweest en blijkbaar krijg ik sindsdien weer een ipv6 wan adres.
Helaas krijg ik ipv6 niet werkend op mijn setup thuis.
Setup is alsvolgt:
ZIggo -> US8-60 switch -> UDM -> 2x AP.
Om dit werkend te krijgen (wat een jaar lang goed werkte) is er dus een VLAN only netwerk aangemaakt en deze getagged op een poort van de switch en UDM en zit er een korte netwerkkabel op poort 2 van de UDM en WAN poort van de UDM.
Wanneer ik bij de WAN verbinding op de UDM ipv6 op dhcp zet met prefix 56 en op het LAN netwerk ook ipv6 enable en de router functie aanzet, heb ik helaas nog steeds geen werkende internet verbinding.
Zie ik iets over het hoofd omdat deze setup niet 'standaard' is laat maar zeggen?
Ik weet dat Ziggo al een tijd bezig is met ipv6 en blijkbaar is er vanaf dinsdag doorgevoerd dat zowel ipv4 als ipv6 wordt ondersteund, aangezien ik sindsdien problemen heb met Ziggo en mijn Uibquity spullen.
Dinsdag heb ik mijn modem op ipv4 only laten zetten, helaas werkt dit blijkbaar aan de kant van Ziggo ook niet helemaal lekker aangezien ik, wanneer ik mijn laptop direct aan het modem hang constant een ipv6 adres blijf krijgen. Het heeft gisteren even gewerkt maar vandaag is mijn modem van het stroom afgeweest en blijkbaar krijg ik sindsdien weer een ipv6 wan adres.
Setup is alsvolgt:
Om dit werkend te krijgen (wat een jaar lang goed werkte) is er dus een VLAN only netwerk aangemaakt en deze getagged op een poort van de switch en UDM en zit er een korte netwerkkabel op poort 2 van de UDM en WAN poort van de UDM.
Wanneer ik bij de WAN verbinding op de UDM ipv6 op dhcp zet met prefix 56 en op het LAN netwerk ook ipv6 enable en de router functie aanzet, heb ik helaas nog steeds geen werkende internet verbinding.
Zie ik iets over het hoofd omdat deze setup niet 'standaard' is laat maar zeggen?
[ Voor 3% gewijzigd door sjorremans op 03-02-2022 12:03 ]
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
waarom niet Ziggo ==> UDM ==> US8 Switchsjorremans schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:03:
Setup is alsvolgt:
Ik gebruik dezelfde opstelling.. alleen gebruik ik nog geen IPV6
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Omdat de UDM hier op de 1e verdieping staat en ook gelijk als AP dient. Beetje zonde om de UDM in de meterkast te zettenMAdD schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:44:
[...]
waarom niet Ziggo ==> UDM ==> US8 Switch
Ik gebruik dezelfde opstelling.. alleen gebruik ik nog geen IPV6
In de woonkamer hangt een AP en op zolder hangt ook een AP.
2e kabeltje in de buis frotten; kun je heen en terug naar de meterkast, heb ik ook.sjorremans schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:57:
[...]
Omdat de UDM hier op de 1e verdieping staat en ook gelijk als AP dient. Beetje zonde om de UDM in de meterkast te zetten
In de woonkamer hangt een AP en op zolder hangt ook een AP.
Lukt het ook niet om ipv6 zelf op de wan en lan uit te zetten?sjorremans schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:03:
Setup is alsvolgt:
Waarschijnlijk gaat het fout in de firewall en blokkeert je icmp (dat is een veel gemaakte fout)
Wat zegt deze test site
https://ipv6-test.com/
en als je een custom json erbij hebt draaien?D.xKoster schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:43:
[...]
Ik heb afgelopen week mijn USG vervangen naar een UDM SE, en dit is zonder slag of stoot gegaan. Even een backup maken van je huidige config en die weer importeren in de UDM SE... zorg er wel voor dat alles voorzien is van de laatste firmware's.
There are no secrets, only information you do not yet have
Geen EdgeOS dus werkt niet meer dat wordt dan een alternatief gebruiken zoals hier beschreven.zeroday schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:36:
[...]
en als je een custom json erbij hebt draaien?
15x330 SW38
Ik merk op dat in mijn netwerk met 3x pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) en 1x pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) (buiten) er een aantal apparaten zijn die regelmatig een matige tot slechte verbinding hebben. Zo is het o.a. voor een Chromecast boven telkens nodig om vanuit de Unifi Controller een reconnect te doen om 'm als cast doel zichtbaar te krijgen in apps als Ziggo, Netflix en Videoland. Het apparaat is dus verbonden, en ik zie ook dat ie opnieuw met dezelfde AP verbindt na de reconnect. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
UniFi Controller 6.5.55
AP's allemaal 5.43.56
UniFi Controller 6.5.55
AP's allemaal 5.43.56
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Will_M schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:16:
Tonne schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 06:57:
Het is maar 1 letter verschil. Dus je zou het denkenMaar ik zou het eigenlijk niet weten.
Ik zou zeggen lees effe Wikipedia: Internet Group Management Protocol doorMichelKlok schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:11:
IGMP is inderdaad een L2 protocol, maar ICMP is een L3 protocol. Het wordt door de “ping” en “traceroute” commando’s gebruikt.
IGMP = Multicast = IP adressen = Layer 3
Hoe zien je Switch Port Profiles eruitsjorremans schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:03:
Setup is alsvolgt:
Volgens mij heb ik weleens een dergelijke setup helemaal uitgeschreven :
- nero355 in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
Ik ben er blijkbaar zelfs berucht om geworden :
- RobertMe in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
- RobertMe in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
@RobertMe
- Koop de officiële Chromecast adapter met ingebouwde LAN poort voor die Chromecast.JBS schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:13:
Ik merk op dat in mijn netwerk met 3x pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) en 1x pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) (buiten) er een aantal apparaten zijn die regelmatig een matige tot slechte verbinding hebben. Zo is het o.a. voor een Chromecast boven telkens nodig om vanuit de Unifi Controller een reconnect te doen om 'm als cast doel zichtbaar te krijgen in apps als Ziggo, Netflix en Videoland. Het apparaat is dus verbonden, en ik zie ook dat ie opnieuw met dezelfde AP verbindt na de reconnect. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
UniFi Controller 6.5.55
AP's allemaal 5.43.56
- Blijkbaar heb je teveel overlap van je accesspoints dus loop eens de instellingen na en ga wat zitten scannen en zo!
- Als noodoplossing schijnt er een of andere instelling te zijn in de 6.x.x. UniFi Controller reeks waarmee je apparaten aan een bepaald accesspoint kan binden dus als het echt niet anders kan dan ben je hopelijk daarmee geholpen...
Ik heb de glasvezel van Caiway in mijn USG pro gedaan, gewoon omdat het kan. En dacht dat ik wel even simpel de SIP instellingen in mijn gigaset SL450A ging zetten. Maar dat krijg ik dus niet voor elkaar. En op een gegeven moment kwam ik er achter dat ik de voice.caiw.net server ook niet kan pingen.
Ik vraag me af of voip alleen maar via het voip VLAN werkt? Ik ben er eigenlijk altijd van uit gegaan dat dit gewoon via het internet VLAN ook zou werken. Maar is dit een verkeerde aanname?
Ik vraag me af of voip alleen maar via het voip VLAN werkt? Ik ben er eigenlijk altijd van uit gegaan dat dit gewoon via het internet VLAN ook zou werken. Maar is dit een verkeerde aanname?
Even een update, alles draait weer als een zonnetje na jullie tips. Bedankt iedereen, ik had hier zelf niet (snel genoeg) aan gedacht. Top dus 👍
Sidenote: dat is dus alleen bij KPN nodig. Alle andere providers sturen een webcast stream mee.Erik-1980 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:29:
[...]
Igmp snooping staat uit. Wat is de beste / juiste instelling?
Waiting on the world to change
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Check effe [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 en dan vooral ook de voorgaande delen voor eventueel meer info over het VoIP gedeelteTonne schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:52:
Ik heb de glasvezel van Caiway in mijn USG pro gedaan, gewoon omdat het kan. En dacht dat ik wel even simpel de SIP instellingen in mijn gigaset SL450A ging zetten. Maar dat krijg ik dus niet voor elkaar. En op een gegeven moment kwam ik er achter dat ik de voice.caiw.net server ook niet kan pingen.
Ik vraag me af of voip alleen maar via het voip VLAN werkt?
Ik ben er eigenlijk altijd van uit gegaan dat dit gewoon via het internet VLAN ook zou werken.
Maar is dit een verkeerde aanname?
Daarnaast kan je sinds kort ook alles op hun website vinden : https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze
Vergeet de oude T-Mobile of Caiway/Delta abonnementen niet!pinda powerrr schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:24:
Sidenote: dat is dus alleen bij KPN nodig. Alle andere providers sturen een webcast stream mee.
De voorgaande delen bevatten niets over voip bij Caiway omdat die gegevens sinds vorige week donderdag pas bekend zijn. Maar ik voel me een beetje een noob.nero355 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 00:08:
[...]
Check effe [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 en dan vooral ook de voorgaande delen voor eventueel meer info over het VoIP gedeelte
Daarnaast kan je sinds kort ook alles op hun website vinden : https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze
[...]
Vergeet de oude T-Mobile of Caiway/Delta abonnementen niet!
Ken je dat dat je iets wilt en dat je dan leest dat dat kan? Maar dat als je echt gaat nadenken dat je dan opeens realiseert dat dat er nooit gestaan heeft.
Ik las: Met een SIP-gebruikersnaam en wachtwoord kun je vanaf elk DELTA netwerk bellen met je eigen nummer op jouw kosten. Zorg er daarom voor dat je dit SIP-wachtwoord altijd geheimhoudt.
Als: kan vanaf elk DELTA netwerk, ook via het internet VLAN. We maken het lekker makkelijk voor je.
Maar nu na een nachtje slapen denk ik: jongen denk toch eens na

niet elke update is een verbetering.
maar is nu wel hetzelfde als de legacy display.
komt het ooit wel eens goed??
beide zijn gewoon online.
maar is nu wel hetzelfde als de legacy display.
komt het ooit wel eens goed??
beide zijn gewoon online.
:fill(white):strip_exif()/f/image/TqJyg6QcxBkNh4emtoccuep0.png?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Mr-D. op 04-02-2022 08:32 ]
Voor Protect én Unifi OS staan inmiddels ook wat updates klaar. Zometeen m'n CKG2+ eens updaten naar v2.3.14 en Protect naar v1.21.0
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 04-02-2022 08:43 ]
Iemand ervaring met de RMA afhandelingen van Unifi ( en partners ) ?
één van mijn AP's is gewoon overleden, en wat betreft reactie was het vlot genoeg.
Gisteren aangemeld, vanmorgen een retouradres ( mag naar Polen
)
Hoe lang gaat de replacement duren normaliter ?
Anders moet ik hier en daar wat verhuizen intern, want er zijn wat darkspots ontstaan
Ik had bij WD 3 HDD's ingestuurd, en dat was in een week geregeld ..
één van mijn AP's is gewoon overleden, en wat betreft reactie was het vlot genoeg.
Gisteren aangemeld, vanmorgen een retouradres ( mag naar Polen
Anders moet ik hier en daar wat verhuizen intern, want er zijn wat darkspots ontstaan
Benieuwd naar je ervaring met de nieuwe Protect. Durfde het nog niet aanWill_M schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:37:
Voor Protect én Unifi OS staan inmiddels ook wat updates klaar. Zometeen m'n CKG2+ eens updaten naar v2.3.14 en Protect naar v1.21.0
CKG2+ is geupdate zonder problemen dus ver.
Mijn ervaring is 2 maanden. Vorig jaar 2 RMA's gedaan en was telkens 2 maanden voor resultaat.FreshMaker schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:43:
Iemand ervaring met de RMA afhandelingen van Unifi ( en partners ) ?
Gisteren aangemeld, vanmorgen een retouradres ( mag naar Polen)
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.