[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 173 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Tha Render_2 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:55:
[...]
Mijn ervaring is 2 maanden. Vorig jaar 2 RMA's gedaan en was telkens 2 maanden voor resultaat.
Great ...
Dan wordt de zolder voorlopig maar voorzien van een powerline-oplossing á 10MB effectief :+

edit: ben trouwens al lang blij dat het zo mooi wordt opgepakt ... unit is toch bijna anderhalf jaar oud

[ Voor 14% gewijzigd door FreshMaker op 04-02-2022 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wurtul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 08:56

Wurtul

simon says.....

Will_M schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:37:
Voor Protect én Unifi OS staan inmiddels ook wat updates klaar. Zometeen m'n CKG2+ eens updaten naar v2.3.14 en Protect naar v1.21.0
Op basis van de reacties bij de release notes (community.ui.com/releases) laat ik deze updates nog even liggen.
De update van Network is ook een Release Candidate en nog niet een official.

Ik hoor graag je ervaringen met betrekking tot de updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FreshMaker schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:43:
Iemand ervaring met de RMA afhandelingen van Unifi ( en partners ) ?
Volgens mij zijn er wel wat ervaringen geweest zowel met Ubiquiti zelf als de winkels die hun spullen verkopen : Pak effe de Search erbij! d:)b
één van mijn AP's is gewoon overleden
Welk model ?
Wanneer gekocht ?

Hopelijk geen slechte batch of iets dergelijks... :X
en wat betreft reactie was het vlot genoeg.
Gisteren aangemeld, vanmorgen een retouradres ( mag naar Polen ;) )
Hoe lang gaat de replacement duren normaliter ?
Anders moet ik hier en daar wat verhuizen intern, want er zijn wat darkspots ontstaan
2.4 GHz op standje Ultra High >:) :+
Ik had bij WD 3 HDD's ingestuurd, en dat was in een week geregeld...
Ubiquiti kent geen Advanced RMA zoals WD dat heeft gek genoeg :
- VISA/Mastercard erbij pakken.
- Advanced RMA aanvragen.
- Je krijgt meteen een nieuwe HDD toegestuurd.
- Als die binnen is dan kan je de verpakking daarvan gebruiken voor jouw kapotte HDD :Y) :*)
FreshMaker schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:57:
edit: ben trouwens al lang blij dat het zo mooi wordt opgepakt ... unit is toch bijna anderhalf jaar oud
De leeftijd zou bij zo'n merk niks uit mogen maken IMHO :)

Wat ik wel echt een nadeel vind is hun garantieperiode van de Switches :
- Ubiquiti = 2 Jaar :/
- HPE = Lifetime Warranty :o
Wat dus betekent dat de Switch gewoon garantie heeft zolang het model bestaat en dat is bij HPE al gauw 10 jaar of zo! :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:53
Ik heb een nieuwe NanoHD aangesloten. Het valt me op dat de led van deze veel sterker/feller is als mijn 'oude' NanoHD (ongeveer 1,5 jaar in gebruik). Is dat een setting ergens, of een andere revisie? Ze werken beiden verder prima, maar het verschil is opvallend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-09 14:19
Mr-D. schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:32:
niet elke update is een verbetering.
maar is nu wel hetzelfde als de legacy display.
komt het ooit wel eens goed??
beide zijn gewoon online.
[Afbeelding]
Datzelfde probleem heb ik ook. In oude interface zag ik bij Alerts dat de eth8/9 up en down gingen. In de nieuwe interface totaal niets 8)7. Ik kom nu zelfs amper via de cloud op UDM Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 10:27

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Veenbrandt schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:15:
[...]

Datzelfde probleem heb ik ook. In oude interface zag ik bij Alerts dat de eth8/9 up en down gingen. In de nieuwe interface totaal niets 8)7. Ik kom nu zelfs amper via de cloud op UDM Pro.
ik gebruik de cloud niet dus dat probleem kan ik niet.
log gewoon via VPN in en dan ben ik "lokaal"

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SyS_ErroR schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:43:
Ik heb een nieuwe NanoHD aangesloten. Het valt me op dat de led van deze veel sterker/feller is als mijn 'oude' NanoHD (ongeveer 1,5 jaar in gebruik). Is dat een setting ergens, of een andere revisie? Ze werken beiden verder prima, maar het verschil is opvallend.
Tja, kan van alles zijn :
- Slijtage van de oude LED.
- Nieuwe LED die net ietsje andere specificaties heeft...

Vraag me eerlijk gezegd af of we ook nog wel van een enkele LED moeten uitgaan : Het kunnen er ook meerdere zijn! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SyS_ErroR schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:43:
Die instelling is "ouderdom". Mijn 5 jaar oude AC LR zie je vrijwel helemaal niet meer bij dat de LED brand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:38:
[...]
Hopelijk geen slechte batch of iets dergelijks... :X
Gezien de snelheid van het RMA ticket, vermoed ik dat wel
2.4 GHz op standje Ultra High >:) :+
Die powerline-dingen gaan voor het verkeer op zolder prima, berichten ontvangen en beetje nieuws lezen
Ubiquiti kent geen Advanced RMA zoals WD dat heeft gek genoeg :
- VISA/Mastercard erbij pakken.
- Advanced RMA aanvragen.
- Je krijgt meteen een nieuwe HDD toegestuurd.
- Als die binnen is dan kan je de verpakking daarvan gebruiken voor jouw kapotte HDD :Y) :*)
Ja, dat was fantastisch
De leeftijd zou bij zo'n merk niks uit mogen maken IMHO :)
Ik had in ieder geval een jaar of vijf als ondergrens verwacht.
Nu zal dit exemplarisch zijn, of inderdaad een slechte batch, maar amper anderhalf jaar in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:23
Is er een optie om van een bepaalde switch de logging in de controller uit te zetten?

Reden is dat ik een flex mini onder mijn bureau heb hangen en als ik de stroom uit doe van de pc etc gaat de flex mini ook uit.

Dit zorgt echter voor log entires in de controller elke keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:18:
[...]

Die instelling is "ouderdom". Mijn 5 jaar oude AC LR zie je vrijwel helemaal niet meer bij dat de LED brand.
Die LED ring zet je toch meteen uit in je Site-Settings voor alle AP's op een site? Bij UI AP's biedt die blauwe ring 0.0 meerwaarde buiten het feit dat je fysiek kunt zien dat 't AP actief middels PoE van spanning voorzien wordt maar dat zie je ook in de controller (of op je switch).

Een AP wat aan het rebooten/downloaden is geeft sowieso een Blauw/Wit knipperende ring, ongeacht de instelling van het LED in de/een controller :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:47
Will_M schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:09:
[...]

Die LED ring zet je toch meteen uit in je Site-Settings voor alle AP's op een site? Bij UI AP's biedt die blauwe ring 0.0 meerwaarde buiten het feit dat je fysiek kunt zien dat 't AP actief middels PoE van spanning voorzien wordt maar dat zie je ook in de controller (of op je switch).

Een AP wat aan het rebooten/downloaden is geeft sowieso een Blauw/Wit knipperende ring, ongeacht de instelling van het LED in de/een controller :+
Bij mij staan ze ook allemaal uit als default site setting. Die dingen geven mij te veel licht op bijvoorbeeld de overloop.
offtopic:
Wij slapen graag met de deur op een kier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
lolgast schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:01:
[...]

Bij mij staan ze ook allemaal uit als default site setting. Die dingen geven mij te veel licht op bijvoorbeeld de overloop.
offtopic:
Wij slapen graag met de deur op een kier
Zakelijk heb ik bij AP LED's overigens wel een andere mening, maar dat zijn dan ook 'iets' andere AP's

8) Er mist nog een status in dat overzichtje: BLAUW :*) Actief én connected client(s) .

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 04-02-2022 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:06
FreshMaker schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:43:
Iemand ervaring met de RMA afhandelingen van Unifi ( en partners ) ?

één van mijn AP's is gewoon overleden, en wat betreft reactie was het vlot genoeg.
Gisteren aangemeld, vanmorgen een retouradres ( mag naar Polen ;) )
Hoe lang gaat de replacement duren normaliter ?
Anders moet ik hier en daar wat verhuizen intern, want er zijn wat darkspots ontstaan

Ik had bij WD 3 HDD's ingestuurd, en dat was in een week geregeld ..
Had mijn UCK2P bij DectDirect vandaan echter case eerst aangemaakt bij Ubi zelf. Daar gaven ze al aan dat hij geRMA't kon worden naar hun zelf i.v.m. kapotte accu. Had mijn oude verzonden en track en trace in de RMA case opgegeven waarna direct een nieuwe UCK2P naar mij onderweg was. Uiteindelijk binnen ene week voorzien van een splinter nieuwe al voordat mijn oude daar was aangekomen. Zeker netjes. Enkel jammer dat de verzendkosten wat duurder zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
XoReP schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:33:
[...]

Had mijn UCK2P bij DectDirect vandaan echter case eerst aangemaakt bij Ubi zelf. Daar gaven ze al aan dat hij geRMA't kon worden naar hun zelf i.v.m. kapotte accu. Had mijn oude verzonden en track en trace in de RMA case opgegeven waarna direct een nieuwe UCK2P naar mij onderweg was. Uiteindelijk binnen ene week voorzien van een splinter nieuwe al voordat mijn oude daar was aangekomen. Zeker netjes. Enkel jammer dat de verzendkosten wat duurder zijn.
Ik denk dat in dit geval wel meespeelt dat die defecte accu een bekend euvel is en ze bij wijze van geen terugroepactie hoefde te doen omdat het "nieuws" zich als een lopend vuurtje verspreide. Ook hier waren toen voldoende "#metoo" reacties. Toen het eerste bericht er over langs kwam ging iedereen zijn UCK2+ testen en bleek deze dus in veel gevallen defect. Gezien het daadwerkelijk een fabricagefout of iets dergelijks was zou het mij ook niks verbazen als ze stuk voor stuk meteen de kliko in zijn gegaan zonder enige controle.
In het geval van een "normale" RMA kan de procedure dus zomaar heel anders zijn en dat ze het wel eerst willen testen etc en pas akkoord gaan en garantie honoreren als ze het defect kunnen reproduceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dracula schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 17:58:
Is er een optie om van een bepaalde switch de logging in de controller uit te zetten?

Reden is dat ik een flex mini onder mijn bureau heb hangen en als ik de stroom uit doe van de pc etc gaat de flex mini ook uit.

Dit zorgt echter voor log entires in de controller elke keer.
Logging is vziw een site setting. Het is sowieso erg beperkt, er zitten geen filters in. Alles of niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
Tonne schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:23:
[...]

Oeps overheen gelezen. Ben benieuwd naar je ervaringen.
Naar welke ervaringen ben je benieuwd naar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:54
kmichael schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:42:
[...]

Naar welke ervaringen ben je benieuwd naar?
Is alles gelukt? En hoe heb je het ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
Tonne schreef op zondag 6 februari 2022 @ 05:30:
[...]

Is alles gelukt? En hoe heb je het ingesteld?
Zoals Nero355 zei:
Een nieuw VLAN Only netwerk aanmaken, daarvan een Switch Profile aanmaken waarbij alleen VLAN 100 de Native VLAN is en verder GEEN TAGGED VLAN's erbij instellen!

Dan heb je 3 Untagged Poortjes en kan je het een en ander doorlussen :)
Gister met spanning alles omgezet en het werkte meteen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:53

zeroday

There is no alternative!

RobertMe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:32:
[...]

Ik denk dat in dit geval wel meespeelt dat die defecte accu een bekend euvel is en ze bij wijze van geen terugroepactie hoefde te doen omdat het "nieuws" zich als een lopend vuurtje verspreide. Ook hier waren toen voldoende "#metoo" reacties. Toen het eerste bericht er over langs kwam ging iedereen zijn UCK2+ testen en bleek deze dus in veel gevallen defect. Gezien het daadwerkelijk een fabricagefout of iets dergelijks was zou het mij ook niks verbazen als ze stuk voor stuk meteen de kliko in zijn gegaan zonder enige controle.
In het geval van een "normale" RMA kan de procedure dus zomaar heel anders zijn en dat ze het wel eerst willen testen etc en pas akkoord gaan en garantie honoreren als ze het defect kunnen reproduceren.
Mijn eerste was al vanaf levering defect, maar dat heb je dan niet door omdat je niet weet hoe die functie dan zou moeten werken. Pas toen er een tam tam ging, ging ik kijken.. Op zich zal je die functie ook niet veel gebruiken maar als ze zoiets erin stoppen wil je wel hebben dat het werkt. Zo ben ik ook benieuwd hoe lang die batterij het uit blijft houden als het nooit gebruikt wordt ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 08:45
Ik maak gebruik van glasvezel van kpn, nu is het echter zo dat in die config IPV6 meegestuurd wordt over de LAN terwijl ik dat niet wil.

de ipv6 zorgt er nu voor dat ik adguard home niet nuttig kan gebruiken, deze hebben namelijk geen ipv6..

Ik heb het ipv6 gedeelte verwijderd uit de gateway config van de unifi controller zoals hieronder in de quote, ook staat het uit in de LAN van het netwerk gedeelte van de unifi controller. Maar de devices krijgen gewoon nog steeds een ipv6 toegewezen..
},
"eth1": {
"description": "LAN",
"ipv6": {
"address": {
"autoconf": "''"
},
"dup-addr-detect-transmits": "1",
"router-advert": {
"cur-hop-limit": "64",
"link-mtu": "0",
"managed-flag": "true",
"max-interval": "600",
"name-server": [
"2606:4700:4700::1111",
"2606:4700:4700::1001"
],
"other-config-flag": "false",
"prefix": {
"::/64": {
"autonomous-flag": "true",
"on-link-flag": "true",
"valid-lifetime": "2592000"
}
},
"radvd-options": "RDNSS 2606:4700:4700::1111 2606:4700:4700::1001 {};",
"reachable-time": "0",
"retrans-timer": "0",
"send-advert": "true"
}
}

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 22:49

flexje

got-father

Iemand een tip voor aanschaf van producten op de ui.com webstore zonder credit card?
Wil graag het eea kopen via de early access, maar heb geen CC...

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
furian88 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:37:
Ik maak gebruik van glasvezel van kpn, nu is het echter zo dat in die config IPV6 meegestuurd wordt over de LAN terwijl ik dat niet wil.

de ipv6 zorgt er nu voor dat ik adguard home niet nuttig kan gebruiken, deze hebben namelijk geen ipv6...
Tijd voor Pi-Hole dan! :Y)

Kan je gelijk Unbound ernaast draaien en ben je volledig onafhankelijk van alles en iedereen qua DNS >:) 8) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:47
nero355 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:50:
[...]

Kan je gelijk Unbound ernaast draaien en ben je volledig onafhankelijk van alles en iedereen qua DNS >:) 8) :*)
offtopic:
Adguard Home kan gewoon overweg met IPv6, dus daarin gaat Pi-Hole niets oplossen :9

En daar past Unbound ook gewoon naast. Sterker nog, ik heb een Docker container in onderhoud die die 2 naast elkaar heeft draaien, voor iedereen die lui is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 08:45
nero355 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:50:
[...]

leuk en wel, ik wil gewoon geen ipv6 in mijn thuisnetwerk..

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper8014
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:40
flexje schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:38:
Iemand een tip voor aanschaf van producten op de ui.com webstore zonder credit card?
Helaas geen mogelijkheid gevonden zonder credit card te betalen.

Maar kijk even naar N26.
Is een virtuele prepaid credit card, deze gebruik ik ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:27
furian88 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:37:

de ipv6 zorgt er nu voor dat ik adguard home niet nuttig kan gebruiken, deze hebben namelijk geen ipv6..

Ik heb het ipv6 gedeelte verwijderd uit de gateway config van de unifi controller zoals hieronder in de quote, ook staat het uit in de LAN van het netwerk gedeelte van de unifi controller. Maar de devices krijgen gewoon nog steeds een ipv6 toegewezen..

[...]
Adguard Home kan net zoals Pihole gewoon prima overweg met IPv6.

Het is een kwestie van in je router dan wel controller in de lan gedeelte de ipv6 name server als router advert ipv6 op te nemen van je raspberry pi of wat je hebt draaien. Als het KPN betreft moet je het ipv6 adres meegeven beginnende met 2a02 en niet met Fe80.

Edit: Correctie het kan ook met een local link bijv. Fe80, ik was even in de war :)

Enig nadeel is dat local name resolving niet zo lekker gaat. Verder werkt dit bij mij op mijn dual stack netwerk al ruim een half jaar zonder problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Miki op 06-02-2022 16:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
furian88 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:42:
[...]

leuk en wel, ik wil gewoon geen ipv6 in mijn thuisnetwerk..
Ah, je blijft liever in het stenen tijdperk zitten?

Als noob heb ik ook even moeten prutsen om het aan de praat te krijgen, maar met de "statische" link local adressen kun je ook lokaal gewoon vooruit als je interne systemen een vast IP adres wilt geven of op wilt nemen in DNS. Daarnaast kun je altijd nog wat IP adressen gebruiken uit de private ranges als je daarnaast nog een echt statisch IP adres wilt hebben.

En v.w.b. veiligheid omdat je in principe een publiek bereikbaar IP aan een intern apparaat hangt. Geen enkele router zal by default IPv6 verkeer doorlaten en zal dat gewoon droppen tenzij expliciet toegestaan door de gebruiker. Daarnaast zorgt het OS (Windows, Linux, Android, ...) ervoor dat je steeds een ander publiek IP adres hebt waardoor het apparaat niet op basis van IP adres te tracken is. Waar het bij IPv4 dus moeilijker is om een individuele PC te tracken door NAT waardoor alle systemen hetzelfde IPv4 adres lijken te hebben, is het bij IPv6 moeilijker om een systeem te tracken doordat het (einde van het) IPv6 adres regelmatig veranderd en tracking dus ook alleen op basis van de prefix kan en daarmee soort van gelijk is aan IPv4, ze zien dat het vanaf dezelfde aansluiting / "ISP klant" komt, maar weten niet de individuele PC over langere duur.

Een statement als "ik wil geen IPv6 in mijn netwerk" vind ik voor een forum als Tweakers, en al helemaal een topic over prosumer netwerk hardware, dan best wel ver gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Miki schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:01:
Enig nadeel is dat local name resolving niet zo lekker gaat. Verder werkt dit bij mij op mijn dual stack netwerk al ruim een half jaar zonder problemen.
Iik heb gewoon "DNS rewrites" de lokale domeinen ingevoerd en dit werkt als een zonnetje.

@furian88 Adguardhome ondersteunt uitstekend IPv6 maar je moet dus het "local link" IPv6 adres opzoeken van de host waarop het draait en de IPv6 DNS uit de config vervangen met die ene lokale, dan ben je er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Cartman! schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:44:
[...]

Iik heb gewoon "DNS rewrites" de lokale domeinen ingevoerd en dit werkt als een zonnetje.

@furian88 Adguardhome ondersteunt uitstekend IPv6 maar je moet dus het "local link" IPv6 adres opzoeken van de host waarop het draait en de IPv6 DNS uit de config vervangen met die ene lokale, dan ben je er.
Wellicht doe ik wat verkeerd maar ik vermoed dat EdgeOS niet helemaal correct werkt zie ook deze post: https://gist.github.com/R...26252#gistcomment-4026252

Mocht je de gouden tip waar ik het moet zoeken, let me know :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb een U6 Pro gekocht om mijn AP AC LITE te vervangen. Stukje groter, en een flink stuk zwaarder. Gister eerst het oude AP "vergeten" in de controller, en daarna de nieuwe aangesloten. Kreeg meteen de melding op mijn UDR of ik hem wilde adopten. Dat duurde tergend lang, inclusief updaten van de U6 Pro. Maar hij wilde hem maar niet adopten, bleef gewoon hangen op adoption failed en meer was er niet mogelijk. Heb het ding gereset via het knopje, niets. Gereset via SSH, niets. Daarna de inform handmatig gezet via SSH, niets. Daarna nog maar een keer geupdate via SSH, ook niets. Hmmm, toen maar eens de UDR gereboot en tadaaaa, gelukt. Vaag?

Anyways, ding is met dezelfde instellingen, zelfde toestel (mijn S10+) en zelfde afstand bijna (metertje of 2) 2x zo snel. Haalde 850Mbit download, dat had ik echt niet verwacht. Ik ben tevreden :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Miki schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:19:
[...]

Wellicht doe ik wat verkeerd maar ik vermoed dat EdgeOS niet helemaal correct werkt zie ook deze post: https://gist.github.com/R...26252#gistcomment-4026252

Mocht je de gouden tip waar ik het moet zoeken, let me know :)
Wat heeft EdgeOS te maken met de instellingen binnen Adguardhome? Ik heb bijv domain "homeassistant.cartman.lcl" met "192.168.1.4" als IP toegevoegd in de DNS Rewrites. De clients krijgen het IP van Adguardhome als DNS server voor en daarna resolved ie "homeassistant.cartman.lcl" gewoon naar "192.168.1.4" waarna HomeAssistant wordt geopend. Wat bij mij via Wireguard roet in t eten gooide was dat ik .local had gebruikt maar dat is een tld die daadwerkelijk in gebruik is, toen ik overging naar .lcl werkte het via Wireguard ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Cartman! schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:26:
[...]

Wat heeft EdgeOS te maken met de instellingen binnen Adguardhome? Ik heb bijv domain "homeassistant.cartman.lcl" met "192.168.1.4" als IP toegevoegd in de DNS Rewrites. De clients krijgen het IP van Adguardhome als DNS server voor en daarna resolved ie "homeassistant.cartman.lcl" gewoon naar "192.168.1.4" waarna HomeAssistant wordt geopend. Wat bij mij via Wireguard roet in t eten gooide was dat ik .local had gebruikt maar dat is een tld die daadwerkelijk in gebruik is, toen ik overging naar .lcl werkte het via Wireguard ook.
Dan begrijpen we elkaar niet want dat heb ik voor een aantal vaste apparaten ook geregeld. Het ging mij meer om het resolven van de IPv6 adressen. Ik krijg namelijk in AGH en Pihole alleen de fysieke adressen te zien en niet de feitelijke hostnames tenzij ze een keer via IPv4 een connectie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
flexje schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:38:
Cc nemen. Als je hem nu aanvraagt deze week nog binnen. Bestel je ook nog met garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Miki schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:39:
[...]
Dan begrijpen we elkaar niet want dat heb ik voor een aantal vaste apparaten ook geregeld. Het ging mij meer om het resolven van de IPv6 adressen. Ik krijg namelijk in AGH en Pihole alleen de fysieke adressen te zien en niet de feitelijke hostnames tenzij ze een keer via IPv4 een connectie maken.
Dan begrijpen we elkaar inderdaad niet denk ik, my bad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 14:56
Sinds kort ondervind ik her en der war rare problemen in mijn netwerk.
Ook ziet de unifi controller welke op een NAS (docker) geen enkele AP/switch meer.

Hoe kan ik het beste wat op elkaar aansluiten.

Meterkast
Experiabox V10A
UniFi Switch 8-60W
- UAP-AC-Lite
- UAP-AC-Pro
- UAP-AC-Lite
- NAS + div zaken als Hue / tado etc

Nu kom ik om alles via de unifi switch te laten lopen een aansluiting te kort, en zit er het ea direct in de Experiabox
ik heb hier nu 10 poorten in gebruik ( unifi + EB)
ik zou ev 2 stuks kunnen verplaatsen ( hue + tado)

TV kast
Netgear GS105E-200PES met
- UAP-AC-Lite
- Android TV
- STB KPN

Wat is de beste / juiste wijze om dit op elkaar aan te sluiten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Inmiddels twee weken volle bak gedraaid met de UDR op een gigabit T-mobile glasvezel verbinding. Gaat nog steeds goed, de wifi 6 access point doet het ook verdienstelijk.

So far so good :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Laatst online: 09:53

zeroday

There is no alternative!

giantgiantus schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:52:
[...]

Cc nemen. Als je hem nu aanvraagt deze week nog binnen. Bestel je ook nog met garantie.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om bijv. bij een bank een CC te nemen (reden laten we maar even in het midden). Maar als er geen andere betaalmethoden zijn dan is alleen een pre-paid creditcard de mogelijkheid. Koop die, zet er een tegoed op en je kan zonder dat je een ' bank ' CC hebt dingen kopen.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 15:50
ik heb nu bij verschillende installaties waarbij een KPN Router is betrokken icm met een Switch lite vergelijkbare problemen geconstateerd. Ik ga even testen met een gewone switch tussen de Switch lite en KPN moden. Ook wegvallende wifi verbindingen, bekabeld gaat goed.
MichelKlok schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:14:
Als ik jouw probleem lees, dan kan volgens mij de conclusie worden getrokken dat het niet in het radiogedeelte zit, maar eerder in het vaste gedeelte. Je geeft aan dat dit dagelijks is, maar je hebt dus niet voortdurend deze performance problemen. Bij het testen met een vaste aansluiting kan het natuurlijk voorkomen dat het probleem zich "toevallig" niet manifesteert.

Heb je de mogelijkheid om de Unifi omgeving uit te lezen via de GUI? Zo ja, controleer dan op de AP's en de Unifi Switch Lite of je hierop rare meldingen ziet op de fysieke interfaces. Wellicht dat deze interfaces soms van 1 Gbit/s naar 100 Mbit/s of zelfs 10 Mbit/s en weer terugschakelen. Vaak gaat dat gepaard met ook nog eens switchen tussen half- en full duplex. Als één kant van de verbinding full-duplex is en de andere half-duplex is, dan ga je dat geheid merken, omdat er bits wegvallen.

Als dit het geval is zal je één van de twee interfaces (en bij voorkeur beide!) per verbinding (bijvoorbeeld tussen Unifi Switch Lite en Unifi AP) "vast" moeten zetten op 1 Gbit/s. In mijn Unifi configuratie heb ik een dergelijke optie niet voor een AP gezien en ik heb geen Unifi switch, maar op die laatste zou je de poorten dan moeten vastzetten op 1 Gbit/s full-duplex. Idealiter zou dit niet nodig moeten zijn, maar het is iets om uit te zoeken. Vergeet in dit geval ook niet de instelling van de KPN Box. Wellicht dat de combinatie KPN Box en Unifi Switch Lite qua autosensing niet helemaal lekker werkt.

Heb je trouwens ook de kabel tussen de KPN Box en de Unifi Lite gecontroleerd? Voor de zekerheid zou je eens een ander exemplaar kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:54
brandon schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:40:
ik heb nu bij verschillende installaties waarbij een KPN Router is betrokken icm met een Switch lite vergelijkbare problemen geconstateerd. Ik ga even testen met een gewone switch tussen de Switch lite en KPN moden. Ook wegvallende wifi verbindingen, bekabeld gaat goed.
[...]
Ik heb verschillende installaties met een switch lite 8 en 16, maar heb geen enkel probleem. Wat kom je tegen dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 17:51

djbarney

XBL: DeejayBarney

Tonne schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:23:
[...]

Ik heb verschillende installaties met een switch lite 8 en 16, maar heb geen enkel probleem. Wat kom je tegen dan?
volgens mij was dit specifieke issue toch opgelost omdat igmp snooping niet aan stond? ik heb zelf ook een 16 lite, en geen enkel issue mee inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Laatst online: 22-09 16:46

Sa1

Ik probeer DNS redirect te implementeren. Ik heb hierbij https://waal70blog.wordpr...multiple-vlans-and-dnses/ gevolgd. Lijkt allemaal te werken, en krijg ook hits op de rule.

Echter als ik dig @1.1.1.1 www.tweakers.net invoer, dan krijg ik:
;; reply from unexpected source: 192.168.20.69#53, expected 1.1.1.1#53

Ook als ik van een Windows machine dit probeer dmv nslookup - 1.1.1.1 dan krijg ik een timeout. Waar ik had verwacht dat hij zou reageren met het .69 adres (wat gewoon goed is).

Betekent dit dat het anno 2022 niet meer haalbaar is om te doen? Ik zie namelijk wel hits op de rule, wat volgens mij impliceert dat er wel DNS requests vanuit mijn netwerk naar een DNS server gaat die ik niet ken.

Ik gebruik trouwens een USG 3p met recentste FW en 6.5.55 als network tool.

[ Voor 4% gewijzigd door Sa1 op 08-02-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:04

Toppe

Oké ✅

Ik zoek een fatsoenlijke buiten kabel, maar ik kom eigelijk niet verder dan deze: https://eu.store.ui.com/products/unifi-outdoor-cable-ea

Iemand hier ervaring mee?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 21:22
Toppe schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:44:
Ik zoek een fatsoenlijke buiten kabel, maar ik kom eigelijk niet verder dan deze: https://eu.store.ui.com/products/unifi-outdoor-cable-ea

Iemand hier ervaring mee?
Met deze kabel niet. Ik heb zelf deze aangeschaft, met wapening :9 :o
https://www.kabeldirect.n...bel%20voor%20buitengebrui

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Zojuist in het 'Offical Release' Channel gearriveerd: NetwerkController versie......7.0.21 ;)

Doen ze deze keer wel erg snel, v7.0.20 is / was nog géén week geleden Ein-De-Lijk live gezet _o-

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 08-02-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

oltk schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:56:
[...]

Met deze kabel niet. Ik heb zelf deze aangeschaft, met wapening :9 :o
https://www.kabeldirect.n...bel%20voor%20buitengebrui
Uh, ja, dure hobby als je 100m zoals ik nodig heb 7(8)7

Liefst leg ik glasvezel met een media converter er tussen, maar vraag me af of het echt een beetje eenvoudig werkt..?

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 08-02-2022 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:15

The Executer

Lekker belangrijk!

Vandaag heb ik mijn AP6-Pro binnengekregen. Ik natuurlijk als een klein kind in de sneopwinkel dat ding direct aangesloten. Nadat ik de DHCP reservering goed had gezet AP gereboot en geadopteerd (blijft schattig :P). Daarna ging deze gelijk zijn firmware updaten naar v6.

Toen ik daarna in de Unifi controller keek (geinstalleerd op mijn Windows-bak) viel me op dat de naamgeving van de UAP-AP-Pro veranderd is in het MAC-adres. De AP6-pro staat er wel met z'n naam in. Daarnaast werkt de topologie niet zolang ze allebei aangesloten zitten :/ . Sluit ik 1 van de 2 aan is de mapping wel te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7QjMUlKV7LVuS7lIB6bEzljAFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dYgYd82gv8T98diNdNJ6C3Nw.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast ontbreken de site-settings in de nieuwe weergave.

Verder leuke upgrade, van ± 30 MB/s naar ± 90MB/s in de woonkamer op de laptop met Wi-Fi 6 kaartje.

[ Voor 25% gewijzigd door The Executer op 08-02-2022 19:21 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:23:
[...]

Liefst leg ik glasvezel met een media converter er tussen, maar vraag me af of het echt een beetje eenvoudig werkt..?
Wat is er moeilijk aan het 'trekken' (BLAZEN!!) van een paar glaskabels door een mantelbuis op 60Cm. diepte?

Het afmonteren op correcte glaspatchpanelen / lades zal waarschijnlijk je grootste uitdaging gaan worden doordat je daar het juiste gereedschap niet voor in huis hebt (maar da's een aanname!!)?

Een LSAplus 'Tang' is overigens NIET het juiste gereedschap hiervoor..... :+ :9 :*)

Zojuist ook maar weer eens de 'New GUI' van de controller een kans gegeven en ik kreeg daar meteen een melding dat ik té veel netwerken had met mDNS enabled. Alleen de éérste 5 worden van mDNS voorzien volgens de melding.... Eeeuh, JUIST JA, waarom heb ik daar in de 'oude GUI' nooit iets van terug gezien en heb / had ik daar alleen de mogelijkheid om mDNS globaal aan te zetten en niet per betwerk/VLan?

En nú?? ... De éérste 5, zijn dat de eerste 5 welke ooit aangemaakt zijn door me, of de eerste 5 in 't lijstje wat ik op dat moment zie én waar de sortering per-default op alfabetische volgorde geschiedt?

[ Voor 36% gewijzigd door Will_M op 08-02-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Will_M schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:46:
[...]

Wat is er moeilijk aan het 'trekken' (BLAZEN!!) van een paar glaskabels door een mantelbuis op 60Cm. diepte?

Het afmonteren op correcte glaspatchpanelen / lades zal waarschijnlijk je grootste uitdaging gaan worden doordat je daar het juiste gereedschap niet voor in huis hebt (aanname!!)?

Een LSAplus 'Tang' is NIET het juiste gereedschap hiervoor..... :+ :9 :*)

Zojuist ook maar weer eens de 'New GUI' van de controller een kans gegeven en ik kreeg daar meteen een melding dat ik té veel netwerken had met mDNS enabled. Alleen de éérste 5 worden van mDNS voorzien volgens de melding.... Eeeuh, JUIST JA, waarom heb ik daar in de 'oude GUI' nooit iets van terug gezien en heb/had ik daar alleen de mogelijkheid om mDNS globaal aan te zetten en iet per betwerk/VLan?

En nú?? ... De éérste 5, zijn dat de eerste 5 welke ooit aangemaakt zijn door me, of de eerste 5 in 't lijstje wat ik op dat moment zie én waar de sortering per-default op alfabetische volgorde geschied?
Ik dacht eerder zoiets:
https://m.routershop.nl/t...media-converter/pid=51800

En dan deze SFP module:
https://www.allekabels.nl...-glasvezel-module-lc.html

En deze kabel:
https://www.fs.com/de-en/...l?attribute=193&id=259304

Alleen, zal dit werken of zit ik straks nog 6 jaar te klote qua instellingen ed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:09:
[...]

Ik dacht eerder zoiets:
https://m.routershop.nl/t...media-converter/pid=51800

En dan deze SFP module:
https://www.allekabels.nl...-glasvezel-module-lc.html

En deze kabel:
https://www.fs.com/de-en/...l?attribute=193&id=259304

Alleen, zal dit werken of zit ik straks nog 6 jaar te klote qua instellingen ed?
Waarom singlemode en geen multimode? Voor deze afstand is multimode prima.

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TNijpjes schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:19:
[...]

Ah ja, nog voordeliger ook. Maar is mijn denk wijze vreemd, of werkt het echt zonder configuratie’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Kavaa wordt het niet eens tijd voor deel 5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
TNijpjes schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:19:
[...]

Dát dus!! Single Mode wordt pas interessant bij écht grote afstanden.... Kilo-Meters ipv. Meters :9

Maar even serieus @Toppe Als je voor FIBER gaat trek dan meteen minimaal 2 kabels door de mantelbuis (liefst nog meer, spul kost toch niet al te veel / meter) én laat alle kabels / aders meteen af monteren op een degelijk paneel (LC).

Wat WIL je er aan configureren? het is gewoon 'L1 'netwerkmateriaal .... Alleen de trancievers zijn van belang bij het aansluiten op je switch (SFP vs. SFP+) en het JUISTE merk voor je switch.

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 08-02-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Will_M schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:29:
[...]

Dát dus!! Single Mode wordt pas interessant bij écht grote afstanden.... Kilo-Meters ipv. Meters :9

Maar even serieus @Toppe Als je voor FIBER gaat trek dan meteen minimaal 2 kabels door de mantelbuis (liefst nog meer, spul kost toch niet al te veel / meter) én laat alle kabels / aders meteen af monteren op een degelijk paneel (LC).
Trek ik twee kabels, zal er één gebruiken dus kan hij toch direct op een converter worden aangesloten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:31:
[...]

Trek ik twee kabels, zal er één gebruiken dus kan hij toch direct op een converter worden aangesloten?
Als je 't spul met LC onnector en al door een mantelbuis gaat leggen wel, maar da's meestal niet de 'way-2-go' bij glas in een BUITEN omgeving.... Netjes aan beide kanten op een patchpanel / lade laten 'lassen' en dan met korte patchkabel (glas) naar je tranciever....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Will_M schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:34:
[...]

Als je 't spul met connector en al door een mantelbuis gaat leggen wel, maar da's meestal niet de 'way-2-go' bij glas in een BUITEN omgeving.... Netjes aan beide kanten op een patchpanel / lade laten 'lassen' en dan met korte patchkabel (glas) naar je tranciever....
Nee dat is waar, maar ga niet iemand laten komen om een kabeltje van drie tientjes te laten lassen… moet wel leuk blijven hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Laatst online: 22-09 16:46

Sa1

Sa1 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:22:
Ik probeer DNS redirect te implementeren. Ik heb hierbij https://waal70blog.wordpr...multiple-vlans-and-dnses/ gevolgd. Lijkt allemaal te werken, en krijg ook hits op de rule.

Echter als ik dig @1.1.1.1 www.tweakers.net invoer, dan krijg ik:

Ook als ik van een Windows machine dit probeer dmv nslookup - 1.1.1.1 dan krijg ik een timeout. Waar ik had verwacht dat hij zou reageren met het .69 adres (wat gewoon goed is).

Betekent dit dat het anno 2022 niet meer haalbaar is om te doen? Ik zie namelijk wel hits op de rule, wat volgens mij impliceert dat er wel DNS requests vanuit mijn netwerk naar een DNS server gaat die ik niet ken.

Ik gebruik trouwens een USG 3p met recentste FW en 6.5.55 als network tool.
config.gateway.json ziet er nu als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
{
        "system": {
                "ip": {
                        "arp": {
                                "base-reachable-time": "7200",
                                "stale-time": "1200"
                        }
                }
        },
        "service": {
                "nat": {
                        "rule": {
                                "10": {
                                        "description": "Redirect DNS requests",
                                        "destination": {
                                                "group": {
                                                        "address-group": "!62024bfb22fb06016896635b"
                                                },
                                                "port": "53"
                                        },
                                        "inbound-interface": "eth0",
                                        "inside-address": {
                                                "address": "192.168.20.69"
                                        },
                                        "log": "enable",
                                        "protocol": "tcp_udp",
                                        "type": "destination"
                                },
                                "5001": {
                                        "description": "Translate DNS to Internal",
                                        "destination": {
                                                "address": "192.168.20.69",
                                                "port": "53"
                                        },
                                        "log": "disable",
                                        "outbound-interface": "eth0",
                                        "protocol": "tcp_udp",
                                        "type": "masquerade"
                                }
                        }
                }
        }
}

met show nat rules op de gateway zie ik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
rule   type  intf     translation
----   ----  ----     -----------
10     DST   eth0     daddr ANY to 192.168.20.69
    proto-tcp_udp     dport 53

5001   MASQ  eth0     saddr ANY to
    proto-tcp_udp     sport ANY
                      when daddr 192.168.20.69, dport 53

Ik blijf echter krijgen dat vindt dat het antwoord vanaf een andere server zou moeten komen:

code:
1

Iemand toevallig een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
Toppe schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:35:
[...]

Nee dat is waar, maar ga niet iemand laten komen om een kabeltje van drie tientjes te laten lassen… moet wel leuk blijven hè.
Zo heb ik het ook gedaan, kant en klare kabels gelegd tussen en in de panden en direct in de SFP geprikt. Kost een schijntje en gaat heel lang mee, en meer dan 100m is geen enkel probleem. Nu nog gewoon 1Gbit, maar 10Gbit kan ook al. En als 100Gbit de standaard wordt gaat dat ook werken. Dus die kabels gaan gewoon 50jaar mee, en misschien nog wel meer.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Skynett schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:44:
[...]

Zo heb ik het ook gedaan, kant en klare kabels gelegd tussen en in de panden en direct in de SFP geprikt. Kost een schijntje en gaat heel lang mee, en meer dan 100m is geen enkel probleem. Nu nog gewoon 1Gbit, maar 10Gbit kan ook al. En als 100Gbit de standaard wordt gaat dat ook werken. Dus die kabels gaan gewoon 50jaar mee, en misschien nog wel meer.
In de SFP van een UDM/switch? Om glas in één keer door te trekken naar de juiste plek dan moet ik nog een loze leiding opofferen, ik had het idee om hem dan tot de meterkast te trekken en vanaf daar met UTP naar de juiste plek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
Toppe schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:49:
[...]

In de SFP van een UDM/switch? Om glas in één keer door te trekken naar de juiste plek dan moet ik nog een loze leiding opofferen, ik had het idee om hem dan tot de meterkast te trekken en vanaf daar met UTP naar de juiste plek
Direct van switch naar switch. Drie stuks USW8-150 PoE en die in een lus aangesloten. Zo zijn ze toch redundant aangesloten, en spanning tree voorkomt dat er zich een actieve lus vormt. En gelukkig was de afstand geen beperking met glas. Simpel en doeltreffend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:23:
[...]

Ah ja, nog voordeliger ook. Maar is mijn denk wijze vreemd, of werkt het echt zonder configuratie’s?
Dat kan en mag, en heb ik ook vaker aan zitten denken maar volgens Tweakers.net Staff hoeft dat niet meer.
Vroeger was dat i.v.m. limit van Forum op dat moment.
Dat is nu niet meer.

Dus... Als jullie zeggen ja doe maar, dan maak ik een nieuwe aan.
En anders laten we het zo.

Wil wel van de gene die hier echt het meest actief zijn horen wat ze willen. We weten wel welke dat zijn, als ide dan een DM willen sturen of ze een nieuw deel willen of hier verder gaan.

Dan graag! >:)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Kavaa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:56:
[...]

Dat kan en mag, en heb ik ook vaker aan zitten denken maar volgens Tweakers.net Staff hoeft dat niet meer.
Vroeger was dat i.v.m. limit van Forum op dat moment.
Dat is nu niet meer.

Dus... Als jullie zeggen ja doe maar, dan maak ik een nieuwe aan.
En anders laten we het zo.

Wil wel van de gene die hier echt het meest actief zijn horen wat ze willen. We weten wel welke dat zijn, als ide dan een DM willen sturen of ze een nieuw deel willen of hier verder gaan.

Dan graag! >:)
Mijn persoonlijke mening: Wát zou je willen aanpassen in de OP én waarom kan dat nú niet? Voor de rest hebben we hier gewoon een 'zoekfunctie' binnen dit topic dus in principe is alles wel te vinden (in tegenstelling tot de zoekfunctie gebruiken over meerdere topics werkt het zoeken binnen één topic redelijk goed)...

En als we even geen zin hebben om zélf te zoeken dan heeft @nero355 het vaak al wel gevonden én post hij de directe link naar een entry in dat oude topique .... :*)

_O- oOo

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Will_M schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:08:
[...]

Mijn persoonlijk mening: Wát zou je willen aanpassen in de OP én waarom kan dat nú niet? Voor de rest hebben we hier gewoon een 'zoekfunctie' binnen dit topic dus in principe is alles wel te vinden (in tegenstelling tot de zoekfunctie gebruiken over meerdere topics werkt het zoeken binnen één topic redelijk goed)...

En als we even geen zin hebben om zélf te zoeken dan heeft @nero355 het vaak al wel gevonden én post hij de directe link naar een entry in dat oude topique .... :*)

_O- oOo
Startpost kan altijd gewoon aangepast worden, en ja zoeken dat is en blijft altijd een dingentje.
Het is makkelijker om iets te vragen schijnbaar wat al 100x beantwoord is dan zelf te zoeken... Maar hé daar hebben we volgens mij allemaal wel eens last van 8)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Kavaa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:09:
[...]

Startpost kan altijd gewoon aangepast worden, en ja zoeken dat is en blijft altijd een dingentje.
Het is makkelijker om iets te vragen schijnbaar wat al 100x beantwoord is dan zelf te zoeken... Maar hé daar hebben we volgens mij allemaal wel eens last van 8)
Hebben ze daar ook niet de pin functie voor uitgevonden? :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Toppe schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:11:
[...]

Hebben ze daar ook niet de pin functie voor uitgevonden? :9
Zou je zeggen he :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

nero355 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:17:
[...]

Je kan pinnen wat je wilt, maar als men niet zoekt of de TS leest dan maakt het allemaal geen bal uit... -O-

Dit dus :

[...]

:O
Wil ik je berichtje niet afzeiken maar er mist echt wel wat in de TS:
spoiler:
WAAR IS DE IN WALL HD???????

Wellicht handig om te delen: Forum FAQ #search

[ Voor 23% gewijzigd door Toppe op 08-02-2022 20:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toppe schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:22:
[...]

Wil ik je berichtje niet afzeiken maar er mist echt wel wat in de TS:
spoiler:
WAAR IS DE IN WALL HD???????

Wellicht handig om te delen: Forum FAQ #search
Nou, er staat wel meer niet in de TS.
Als je aanvulling wilt geven mag je het altijd doorsturen in UBB-Code dan plak ik het er met plezier in.

Email; kay @ en dan wat hieronder in mijn handtekening staat als bedrijfsnaam en dan .nl -> Images kun je uploaden onder je Tweakers account

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En de Nieuwe WiFi 6 is zeker om van te dromen🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Sinds wanneer vind jij een in-wall HD te duur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Kavaa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:41:
[...]

En de Nieuwe WiFi 6 is zeker om van te dromen🙈
Wie heeft dat 'spel' nou eigenlijk nodig? Gewoon NAT achter NAT werkt ook gewoon als je weet hoe 't zou moeten gaan en kán werken. Wordt tijd dat al die 'grote jongens' d'r volledige CLASS-A IP reeksen eens terug gaan geven zodat IPv4 kan blijven leven!!

Hell, het hele Internet is stiekem niets meer of minder dan één grote NAT 'boel' welke aan elkaar geknoopt is middels VIP's ... >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
Toppe schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:23:
[...]

Dan is deze een stuk goedkoper. Heb ik goede ervaring mee. Zo'n 200 meter van gebruikt.

https://www.netwerkproduc...abel-100m-1200mhz-pe-mesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:44:
[...]

Wie heeft dat 'spel' nou eigenlijk nodig? Gewoon NAT achter NAT werkt ook gewoon als je weet hoe 't zou moeten gaan en kán werken. Wordt tijd dat al die 'grote' jongens d'r volledige CLASS-A IP reeksen eens terug gaan geven zodat IPv4 kan blijven leven!!

Hell, het hele Internet is stiekem niets meer of minder dan één grote NAT 'boel' welke aan elkaar geknoopt is middels VIP's ... >:)
Wel mooie quote😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 10:49
Will_M schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:29:
[...]

Heb totaal geen ervaring met trekken van FIBER is dat echt zo eenvoudig als hier wordt gezegd? Dacht dat het behoorlijk fragiel is…
Kan dat gewoon door een Electra buis ongeachte het aantal bochten? En dan met een trekveer of is dat ouderwets :)

Sorry ben een noob op dat gebied, maar wel geïnteresseerd >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Huub- schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:06:
[...]

Heb totaal geen ervaring met trekken van FIBER is dat echt zo eenvoudig als hier wordt gezegd? Dacht dat het behoorlijk fragiel is…
Kan dat gewoon door een Electra buis ongeachte het aantal bochten? En dan met een trekveer of is dat ouderwets :)

Ik zei (later) al niet voor niets dat je glaskabels (eigenlijk) moet 'blazen' én dat je daarbij ook geen kabels gaat willen gebruiken met aangegoten (LC) connectoren.

Dat soort glas door bestaande 1/2" / 3/4" elektrabuizen in je huis 'trekken'.... Niet doen tenzij je een nieuwe hobby zoekt. Glas met aangegoten connectoren gebruik je hooguit in kabelgoten... nooit in leidingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 08-02-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 22:19
Zit eraan te denken om een Ubiquiti UniFi Lite 16 PoE aan te schaffen alleen twijfel ik over het gemis van PoE+.

Ik wil in de toekomst nog enkele beveiligingscamera's aanschaffen en twijfel dus of PoE+ daarvoor handig is om te hebben of dat dit ding uitmaakt en nog veel apparaten geschikt zijn voor de oudere versie.

Hoor graag jullie mening!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Jordyz schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:22:
Zit eraan te denken om een Ubiquiti UniFi Lite 16 PoE aan te schaffen alleen twijfel ik over het gemis van PoE+.

Ik wil in de toekomst nog enkele beveiligingscamera's aanschaffen en twijfel dus of PoE+ daarvoor handig is om te hebben of dat dit ding uitmaakt en nog veel apparaten geschikt zijn voor de oudere versie.

Als je echt PoE+ nodig hebt tegen die tijd, dan kan je je Lite 16 altijd weer verpatsen. Dit spul houdt redelijk zijn waarde. En daarmee wordt het voor mij een te klein probleem om je nog echt druk om te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-

Hangt natuurlijk ook af hoeveel camera’s je wil gaan gebruiken. Eventueel kun je gebruik maken van een POE injector.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:43

Die ondersteund gewoon PoE+ hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 22:19
Cloud_VII schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:32:
[...]

Die ondersteund gewoon PoE+ hoor
Ooh slapert ben ik ook.. Inderdaad ondersteunt gewoon PoE+ dus dan is er niks aan de hand :+ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Huub- schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:06:
[...]

In mijn geval moet hij door een mantelbuis van 50mm voor naar de achtertuin. Ik durf het advies van @Will_M wel een klein beetje te negeren omdat ik ruimte zat hem en het alleen maar rechtdoor is. En voor de enige bocht dat ik moet maken kan ik ook een officiële invoer nemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1Xk_Tnbk9hjH5GPzGI7QElxmU0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A5L6jqzwcF04LE134SlcqxOl.png?f=user_large

Liefst had ik wel glas vanaf de meterkast naar de UDM laten leggen maar het schijnt dat je er niets aan hebt omdat je alsnog de GPON van KPN moet blijven gebruiken. Dat is dan ook het enige apparaat wat in de meterkast komt (samen met de SlimmeLezer) dus moet daar nog een oplossing voor verzinnen. Alternatief is het hele punt laten verplaatsen naar plek van bestemming maar die KPN prijzen liegen er niet om.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 09-02-2022 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-09 21:51
Gisteren is mijn Access Point WiFi 6 Pro binnen gekomen.
Weet iemand of het voldoende is om deze met een POE-48-24W-G te voeden of moet dit echt de U-POE-at-EU worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhijman
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:13
Yohost! schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:44:
Gisteren is mijn Access Point WiFi 6 Pro binnen gekomen.
Weet iemand of het voldoende is om deze met een POE-48-24W-G te voeden of moet dit echt de U-POE-at-EU worden?
Moet echt at voeding zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Moeten AP's en switches voor firmware updates internet toegang hebben of kan dit ook via de controller lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
RobertMe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:30:
[...]

Niet 100% zeker, maar volgens mij kan de controller de download doen, cachen, en die door de hardware laten downloaden.
Ok ik ga even verder speuren of er ergens een duidelijk antwoord te vinden is bij ubiquiti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 20:43
Is het mogelijk om IPv6 werkend te krijgen bij KPN met een UDM als router? Alle guides die ik kan vinden doen dit voor een USG door middel van het aanpassen van de config.gateway.json, maar die kan je niet aanpassen bij een UDM. Andere guides gaan er vanuit dat je een Experia Box tussen het modem en de UDM hebt staan, maar dat heb ik ook niet.

Mijn situatie:
KPN-GPON apparaat <--> UDM <--> rest van het netwerk

Ik heb een aantal guides gevolgd die me steeds iets verder hielpen, bijvoorbeeld deze en deze. Ik ben nu zover dat alle apparaten in een LAN inderdaad een IPv6-adres krijgen via prefix delegation. Dat gedeelte werkt dus goed. Ook kunnen apparaten een IPv6-adres krijgen van hosts via de DNS-servers die ik meegeef. Het gaat echter fout bij daadwerkelijk verkeer. Ik kan geen websites via IPv6 bezoeken, en ook pingen naar een IPv6-adres resulteert in een timeout.

In verschillende guides en forum-berichtjes las ik iets dat IPv6 moet 'meeliften' op de PPPoE verbinding. Volgens mij doet de tweede guide precies dat via het aanpassen van de config.gateway.json. Ik heb echter die mogelijkheid niet, en ik kan niet vinden hoe ik dit via de GUI moet doen. Ik heb ook al wat geprobeerd met firewall-instellingen (hier beschreven), maar daarmee kom ik er ook niet uit.

Mijn instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2ksZ3XtWA5cFGByxuQ3eps9q3o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59CKMtBPWQNpOwBtubNNLwF5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzrucdEGLQdgH_5-ql3UGeoJ7cU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDou8uQFjMsxkj9KDYePpn3D.jpg?f=fotoalbum_tile

Is er iemand die me hiermee kan helpen? Of iemand die IPv6 werkend heeft in dezelfde situatie, die hun instellingen met me zou kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amoi
  • Laatst online: 17-09 16:22
Sicco92 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:40:
Is het mogelijk om IPv6 werkend te krijgen bij KPN met een UDM als router? Alle guides die ik kan vinden doen dit voor een USG door middel van het aanpassen van de config.gateway.json, maar die kan je niet aanpassen bij een UDM. Andere guides gaan er vanuit dat je een Experia Box tussen het modem en de UDM hebt staan, maar dat heb ik ook niet.

Mijn situatie:

Ik heb een aantal guides gevolgd die me steeds iets verder hielpen, bijvoorbeeld deze en deze. Ik ben nu zover dat alle apparaten in een LAN inderdaad een IPv6-adres krijgen via prefix delegation. Dat gedeelte werkt dus goed. Ook kunnen apparaten een IPv6-adres krijgen van hosts via de DNS-servers die ik meegeef. Het gaat echter fout bij daadwerkelijk verkeer. Ik kan geen websites via IPv6 bezoeken, en ook pingen naar een IPv6-adres resulteert in een timeout.

In verschillende guides en forum-berichtjes las ik iets dat IPv6 moet 'meeliften' op de PPPoE verbinding. Volgens mij doet de tweede guide precies dat via het aanpassen van de config.gateway.json. Ik heb echter die mogelijkheid niet, en ik kan niet vinden hoe ik dit via de GUI moet doen. Ik heb ook al wat geprobeerd met firewall-instellingen (hier beschreven), maar daarmee kom ik er ook niet uit.

Mijn instellingen:
[Afbeelding][Afbeelding]

Is er iemand die me hiermee kan helpen? Of iemand die IPv6 werkend heeft in dezelfde situatie, die hun instellingen met me zou kunnen delen?
Ik heb sinds vorige week dezelfde situatie, en vraag me hetzelfde af.
Soms vind ik iets en lijkt het alsof mensen halverwege een uitleg stoppen. (dus niet het begin tot einde verhaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:03
Sicco92 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:40:

Mijn situatie:

Mijn instellingen:
[Afbeelding][Afbeelding]

Je geeft aan dat je wel een IPv6-adres krijgt van een DNS server. Is dit een lokale DNS server en wordt dit dns-request gedaan via IPv6 of IPv4? Heb je bijv. gecontroleerd of je ook daadwerkelijk via IPv6 een DNS verzoek kan doen op een interne danwel externe DNS server? Dus bijv.
code:
1
nslookup ipv6.google.com 2606:4700:4700::1111
of kun je bijv. de externe of interne IPv6 adressen pingen, etc.

Zover ik weet hoef je voor een standaard IPv6 adres verder geen wijzigingen te doen behalve dan in de GUI tenzij je met VLAN's wat extra's moet doen i.v.m. bijv. IPTV. Dit is bijv. de handleiding vanuit Ubiquiti:
https://help.ui.com/hc/en...nd-Static-IPv6-Addressing

[ Voor 7% gewijzigd door mrdemc op 09-02-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
Hey hoe doe je dat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
die dingen zijn max 1 per klant.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
Roy Batty schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:45:
[...]

die dingen zijn max 1 per klant.
Ja ik weet het was benieuwd hoe je er dan toch twee kun bestellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 23:08
In de EA store zijn ook de Wifi6 In-wall's op voorraad - daarvan heb ik er net 1 in order gezet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Huub- schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:23:
[...]

Ja ik weet het was benieuwd hoe je er dan toch twee kun bestellen :)
Geen idee 🤷‍♀️ ik probeer het gewoon altijd als ik iets nodig hebt wat niet via de NL winkels verkrijgbaar is.
En soms heb ik geluk. Ik koop ze wel vaker per 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnXaGOoogxf1oVJR0RVqhNwSFgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4KaPAZlp9GAuqx2J8sG8WOa.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HIdA92u-1zgs2LHf-6NMyehpcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYuRzQS0sHjofItgRe74aSJu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door xbeam op 09-02-2022 21:03 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Er is niet zoiets als de oude of nieuwe versie : Er bestaan gewoon meerdere standaarden naast elkaar! :P

PoE 802.3af
PoE+ 802.3at
PoE++ 802.3bt geloof ik...

En uiteindelijk gaat het erom hoeveel een apparaat verbruikt/piekspanning bij het opstarten heeft/enz. en niet of het oud of nieuw is of wat je dan ook dacht! ;)

Daarnaast heb je dus bij sommige accesspoints en switches de optie om ze met PoE+ te voeden zodat ze zelf nog een PoE apparaat van stroom kunnen voorzien : Onder andere de US 8 of de In Wall reeks :)

That's it!
Dracula schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:40:
Ok ik ga even verder speuren of er ergens een duidelijk antwoord te vinden is bij ubiquiti
Je kan firmwares cachen en dan naar je apparaten pushen dus ik gok dat je het op die manier moet proberen als je accesspoints geen gateway of DNS servers kennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Toch wel gek dat je iets koopt en het niet werkt op een ander recent product…

[ Voor 20% gewijzigd door Toppe op 09-02-2022 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:18:
[...]

Toch wel gek dat je iets koopt en het niet werkt op een ander recent product…
Waarom? Een USB-C PD adapter die ik vandaag koop kan ook niet per definitie mijn jaar oude laptop met USB-C van stroom voorzien. Simpelweg omdat het in dit geval om een brede specificatie gaat die heel veel voltages kan ondersteunen. En in het geval van PoE is 802.3af een oudere standaard die maar tot 15W kan leveren, terwijl 802.3at tot 30W kan leveren. Daarmee is 802.3af niet obsolete, slechts ongeschikt voor een apparaat dat een hoger wattage vereist. Maar voor een nieuw apparaat dat maar een paar Watt verbruikt, zoals bv een camera, is een 802.3af injector nog steeds volkomen geschikt en totaal niet oud of ouderwets.
Pagina: 1 ... 173 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.