[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 174 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:29

Toppe

Oké ✅

RobertMe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:24:
[...]

Waarom? Een USB-C PD adapter die ik vandaag koop kan ook niet per definitie mijn jaar oude laptop met USB-C van stroom voorzien. Simpelweg omdat het in dit geval om een brede specificatie gaat die heel veel voltages kan ondersteunen. En in het geval van PoE is 802.3af een oudere standaard die maar tot 15W kan leveren, terwijl 802.3at tot 30W kan leveren. Daarmee is 802.3af niet obsolete, slechts ongeschikt voor een apparaat dat een hoger wattage vereist. Maar voor een nieuw apparaat dat maar een paar Watt verbruikt, zoals bv een camera, is een 802.3af injector nog steeds volkomen geschikt en totaal niet oud of ouderwets.
Zowel die lite switch als de WiFi 6AP zijn beide recent. Snap het wel, de lite is voor de ‘consument’ en de duurdere switches niet.

En ik heb het niet zozeer over AF, meer over het ontbreken van AT

Ik heb zelf een USW-24-PoE (gen 2) en twijfel of ik 3 nieuwe WiFi 6 Lite AP’s ga bestellen, of dat ik straks gezeik ga krijgen qua voeding… 95w klinkt veel maar met een camera en 1 AP zit ik al op 13 watt en er komen nog zeker 2 AP’s bij en 5 andere PoE devices.

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 09-02-2022 18:37 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:59
Toppe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:32:
[...]

Zowel die lite switch als de WiFi 6AP zijn beide recent. Snap het wel, de lite is voor de ‘consument’ en de duurdere switches niet.

En ik heb het niet zozeer over AF, meer over het ontbreken van AT
Switch 16 lite:
including (8 ) 802.3at PoE+ ports
Switch 8 lite:
including (4) 802.3at PoE+ ports

Ik weet niet zo goed waar je de informatie vandaan haalt. Maar dit is van eu.store.ui.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Tonne schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:35:
[...]

Switch 16 lite:
including (8 ) 802.3at PoE+ ports
Switch 8 lite:
including (4) 802.3at PoE+ ports

Ik weet niet zo goed waar je de informatie vandaan haalt. Maar dit is van eu.store.ui.com
Klopt. Je hebt gelijk, ik haalde twee dingen door elkaar heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 20:43
mrdemc schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:51:
[...]

Je geeft aan dat je wel een IPv6-adres krijgt van een DNS server. Is dit een lokale DNS server en wordt dit dns-request gedaan via IPv6 of IPv4? Heb je bijv. gecontroleerd of je ook daadwerkelijk via IPv6 een DNS verzoek kan doen op een interne danwel externe DNS server? Dus bijv.
code:
1
nslookup ipv6.google.com 2606:4700:4700::1111
of kun je bijv. de externe of interne IPv6 adressen pingen, etc.

Zover ik weet hoef je voor een standaard IPv6 adres verder geen wijzigingen te doen behalve dan in de GUI tenzij je met VLAN's wat extra's moet doen i.v.m. bijv. IPTV. Dit is bijv. de handleiding vanuit Ubiquiti:
https://help.ui.com/hc/en...nd-Static-IPv6-Addressing
Dank! De lookup gaat inderdaad naar een interne DNS server, een instantie van Adguard Home die ik hier zelf host. Die interne DNS server kan wel via het IPv6-adres dat ik via prefix delegation krijg benaderd worden, maar DNS-requests via IPv6 naar een externe DNS server gaan inderdaad niet goed.

Of ik moet zeggen 'ging' niet goed. Ik vond vanavond een bericht eerder in dit topic met een commando waardoor IPv6 ineens werkte. Helaas moet je na elke reboot of reset van de WAN-verbinding dit commando opnieuw uitvoeren op de UDM. Gelukkig lijkt het erop dat dit issue gefixt gaat worden in een komende firmware-update. In bovenstaand bericht wordt er ook gelinkt naar een ander forumtopic, waar in wordt vermeld dat dit in de laatste beta firmware van de UDM SE wel goed werkt. Ik heb hoop dat die firmware ook naar de UDM komt. Tot die tijd red ik me wel met dit commando :)

@amoi Misschien kan jij ook wat met bovenstaande

• amoi
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 16:22
Sicco92 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:09:
[...]

Dank! De lookup gaat inderdaad naar een interne DNS server, een instantie van Adguard Home die ik hier zelf host. Die interne DNS server kan wel via het IPv6-adres dat ik via prefix delegation krijg benaderd worden, maar DNS-requests via IPv6 naar een externe DNS server gaan inderdaad niet goed.

Of ik moet zeggen 'ging' niet goed. Ik vond vanavond een bericht eerder in dit topic met een commando waardoor IPv6 ineens werkte. Helaas moet je na elke reboot of reset van de WAN-verbinding dit commando opnieuw uitvoeren op de UDM. Gelukkig lijkt het erop dat dit issue gefixt gaat worden in een komende firmware-update. In bovenstaand bericht wordt er ook gelinkt naar een ander forumtopic, waar in wordt vermeld dat dit in de laatste beta firmware van de UDM SE wel goed werkt. Ik heb hoop dat die firmware ook naar de UDM komt. Tot die tijd red ik me wel met dit commando :)

@amoi Misschien kan jij ook wat met bovenstaande
Ik zal als ik vanavond thuis ben alle stappen die jij (en die uit de quote) nog eens bij langs lopen.
Dat regeltje die je uitvoert via SSH heb ik al in het on boot script staan,mogelijk dat deze niet correct wordt uitgevoerd.

Wel vraag ik me af, of dat dan uitgevoert moet worden vóór of na het veranderen van de MTU instellingen en het opnieuw starten van eth8.

Edit: Niet te vergeten dankje/dank jullie wel!!

• knoore
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-08 07:15
Sinds gisteren heb ik 2 WIFI 6 PRO AP's als standalone geconfigureerd, maar ik zie dat deze een transmit power van 16dbm op de 2.4GHZ en 20 dbm op de 5 ghz hebben, ondanks dat ik deze op max heb geconfigureerd. Specificaties geven aan dat resp. 22dbm en 26dbm mogelijk zou moeten zijn.

Hoe kan ik dit configureren?
Kanaal = auto
Bandwidth resp. 40Mhz voor 2.4ghz en 80 MHz voor 5ghz
Firmware 6.0.11

Bandwidth staat reeds op max. setting, 40/80; maar zou dat voor de 5ghz niet 160mhz moeten zijn?

https://eu.store.ui.com/products/unifi-ap6-professional
Max. TX power 2.4 GHz 22dBm; 5 GHz 26 dBm
Operates at full 4x4 MIMO with 160 MHz bandwidth

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-09 13:17
knoore schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:32:
Sinds gisteren heb ik 2 WIFI 6 PRO AP's als standalone geconfigureerd, maar ik zie dat deze een transmit power van 16dbm op de 2.4GHZ en 20 dbm op de 5 ghz hebben, ondanks dat ik deze op max heb geconfigureerd. Specificaties geven aan dat resp. 22dbm en 26dbm mogelijk zou moeten zijn.

Kanaal = auto
Firmware 6.0.11

Bandwidth staat reeds op max. setting, 40/80; maar zou dat voor de 5ghz niet 160mhz moeten zijn?

Komt denk door wat max in Europa mag. Je kan dit omzeilen door je controller op USA te zetten heb ik wel eens gelezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

Kanaal = auto
Firmware 6.0.11

Waarom moet die power zo hoog? Of heb je devices die ook zo hoog kunnen zenden/antwoorden?

Voor kanaalbreedte op 160mHz: Zet het kanaal eens vast? ipv auto?

• knoore
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-08 07:15
Cloud_VII schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:35:
[...]

Komt denk door wat max in Europa mag. Je kan dit omzeilen door je controller op USA te zetten heb ik wel eens gelezen
Gaan we proberen, Dankjewel!
Hulliee schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:30:
[...]

Waarom moet die power zo hoog? Of heb je devices die ook zo hoog kunnen zenden/antwoorden?

Voor kanaalbreedte op 160mHz: Zet het kanaal eens vast? ipv auto?
Met een sterker signaal is de ontvanst danwel range beter in mijn ogen; als ik hem op laag zet zie ik de performance afnemen, dus mijn verwachting is dan ook als ik hem van 20 naar 26 kan zetten dat het nog iets toeneemt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Cloud_VII schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:35:
Komt denk door wat max in Europa mag.
Heeft daar geen bal mee te maken! :)
Je kan dit omzeilen door je controller op USA te zetten heb ik wel eens gelezen
NIET DOEN!!! :N :P

Kanaal = auto
Firmware 6.0.11

Met een sterker signaal is de ontvanst danwel range beter in mijn ogen; als ik hem op laag zet zie ik de performance afnemen, dus mijn verwachting is dan ook als ik hem van 20 naar 26 kan zetten dat het nog iets toeneemt.
Dat is dus ook geen goed idee, tenzij je accesspoints aan elkaar gaat koppelen via Wireless Uplink ;)

De meeste apparaten schijnen maximaal rond de 16 a 18 dBi te zitten dus je hebt daar echt niks aan wat betreft je Clients B)

Zet 2.4 GHz op Low = 4 dBi
Zet 5 GHz op High = 20 dBi

En tune dan verder vanaf die waardes door gewoon te gaan meten door je huis heen met iets van een WiFi Analyzer achtig iets op een telefoon of laptop of zo :)

[ Voor 25% gewijzigd door nero355 op 10-02-2022 16:27 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zit met een uitdaging.. "mijn oude netwerk deed het beter"

Mijn oude netwerk vervangen door unifi AP's met een controller vm op de synology nas
de kabels die ik gebruik zijn gekochte kabels (dus niet zelf geknepen)

UAP-nanoHD 2x

omschrijving probleem:
werk laptop --> trage verbinding met netwerk (kabel doet het beter) .. clear line of sight tussen laptop/AP
vooral merkbaar met remote desktop verbinding(en)

met de android devices is het een "knipperlicht" verbinding

Ik heb wat online guides gevolgd en daardoor wat optimalisaties uitgezet .. die men adviseert.

kunnen jullie me helpen met software /tools die wat meer analyse bieden ? ik heb helaas geen toegang tot een fluke om de kabels kwaliteit door te meten .. enige wat ik zelf heb is kijken of de zelfgeknepen kabels de aders connectie maken.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
vso schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:43:
ik zit met een uitdaging.. "mijn oude netwerk deed het beter"

Mijn oude netwerk vervangen door unifi AP's met een controller vm op de synology nas
de kabels die ik gebruik zijn gekochte kabels (dus niet zelf geknepen)

UAP-nanoHD 2x

omschrijving probleem:
werk laptop --> trage verbinding met netwerk (kabel doet het beter) .. clear line of sight tussen laptop/AP
vooral merkbaar met remote desktop verbinding(en)

met de android devices is het een "knipperlicht" verbinding

Ik heb wat online guides gevolgd en daardoor wat optimalisaties uitgezet .. die men adviseert.

kunnen jullie me helpen met software /tools die wat meer analyse bieden ? ik heb helaas geen toegang tot een fluke om de kabels kwaliteit door te meten .. enige wat ik zelf heb is kijken of de zelfgeknepen kabels de aders connectie maken.
Ik zou eerste beginnen met alle optimalisaties, wifi ia, e.d. uit te zetten. wpa2 instellen, later wpa3 proberen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hulliee schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:55:
[...]

Ik zou eerste beginnen met alle optimalisaties, wifi ia, e.d. uit te zetten. wpa2 instellen, later wpa3 proberen.
dat dus al gedaan

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
omschrijving probleem:
werk laptop --> trage verbinding met netwerk (kabel doet het beter)
Kabel doet het toch altijd beter? Wat zijn je verwachtingen? Waarom ben je naar Unifi gegaan?

Ik ben ook naar Unifi gegaan maar mijn snelheid is niet per se beter geworden. Wel qua instellen en gemak

[ Voor 13% gewijzigd door Hulliee op 10-02-2022 17:03 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hulliee schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:01:
[...]

[...]

Kabel doet het toch altijd beter? Wat zijn je verwachtingen? Waarom ben je naar Unifi gegaan?

Ik ben ook naar Unifi gegaan maar mijn snelheid is niet per se beter geworden. Wel qua instellen en gemak
meten is weten, kabel doet het beter = wel erg 1999 (of beter WYSIWYG)

Bij de andere (oude) AP knippert de wifi verbinding niet nauwelijks en heb ik het gevoel dat de verbinding(en) relatief beter zijn..

ik vermoed dus dat ik de Unifi setup nog niet erg optimaal ingesteld is maar de vinger erop leggen kan ik niet.

Tja vanalles

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik heb een vreemd probleem: Ik heb een camera die via WiFi verbonden is. Dit AP waarmee de deurbel verbind is geen Unifi AP, maar bedraad verbonden met een Unifi switch. Dit is bewust, omdat ik niet wil dat er over de AC Pro AP's een constante video stream is. DHCP loopt via USG 3P, krijgt netjes IP, alles werkt ook perfect (kan de camera op IP benaderen/bekijken). Alleen de controller heeft de camera 2 maanden geleden voor het laatst gezien. Je zou toch verwachten dat als deze een IP krijgt via de controller, dat deze als online/connected getoond zou moeten worden?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

CrashOne schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:37:
Ik heb een vreemd probleem: Ik heb een camera die via WiFi verbonden is. Dit AP waarmee de deurbel verbind is geen Unifi AP, maar bedraad verbonden met een Unifi switch. Dit is bewust, omdat ik niet wil dat er over de AC Pro AP's een constante video stream is. DHCP loopt via USG 3P, krijgt netjes IP, alles werkt ook perfect (kan de camera op IP benaderen/bekijken). Alleen de controller heeft de camera 2 maanden geleden voor het laatst gezien. Je zou toch verwachten dat als deze een IP krijgt via de controller, dat deze als online/connected getoond zou moeten worden?
Waarom zou je geen constante stream over een AP willen? Ding douw je toch gewoon in een VLAN?

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 10:49
[b]nero355 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:25:[/

En tune dan verder vanaf die waardes door gewoon te gaan meten door je huis heen met iets van een WiFi Analyzer achtig iets op een telefoon of laptop of zo :)
WiFiman van Ubiquity gebruiken :)

iPhone:
https://apps.apple.com/nl/app/ubiquiti-wifiman/id1385561119
Android:
https://play.google.com/s....ubnt.usurvey&hl=nl&gl=US

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 12:54
Oude interface- inzichten- clientgesgeschiedenis op alle, even kijken of daar alles wel goed vergeten is,
mss is het ip voor een ander device gebruikt.
Ik ruim daar de boel sowieso regelmatig op om de paar maand aan de hand van "laatst gezien". Bij twijfel onbekende devices gewoon vergeten, de actieve komen wel weer op.

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:44

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Heeft iemand UID geïnstalleerd op de UDM Pro?

Ik vind de 1-click-VPN echt handig, maar het nut van de WiFi optie zie ik totaal niet, aangezien ik niet met mijn app iemand anders kan laten connecten (dat leek mij meer nuttig voor een huis installatie). Dat zou handig zijn bij gasten, dus wou ik toch de guest portal installeren, maaaarrrr, die is nu weg sinds de installatie van UDI. Meer mensen dit geconstateerd, en evt. een workarround?

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:19
Ik heb een vreemd probleem: Ik heb een camera die via WiFi verbonden is. Dit AP waarmee de deurbel verbind is geen Unifi AP, maar bedraad verbonden met een Unifi switch. Dit is bewust, omdat ik niet wil dat er over de AC Pro AP's een constante video stream is.
Waarom niet?
1 van mijn AP’s verwerkt 24x7 een Wifi camera en de Unifi 4G deurbel (continue opnemen).
Gaat prima, merk er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 21:46
frankwopereis schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:22:
Heeft iemand UID geïnstalleerd op de UDM Pro?

Ik vind de 1-click-VPN echt handig, maar het nut van de WiFi optie zie ik totaal niet, aangezien ik niet met mijn app iemand anders kan laten connecten (dat leek mij meer nuttig voor een huis installatie). Dat zou handig zijn bij gasten, dus wou ik toch de guest portal installeren, maaaarrrr, die is nu weg sinds de installatie van UDI. Meer mensen dit geconstateerd, en evt. een workarround?
Ik heb UID aan staan, en een gasten portaal. (in nieuwe interface te vinden onder profiles)
Voordeel van UID voor mij is inderdaad de remote VPN zonder fixed ww, en natuurlijk dat ik niemand meer het algemene ww van de wifi hoef te geven. (en de planning is om ook de deuren te voorzien van automatische sloten)
Oh en de device specifieke ww voor de IOT devices.
Alleen jammer dat je niet de AP group kan wijzigen in de interface.

[ Voor 6% gewijzigd door rjhilbrink op 11-02-2022 08:25 ]

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik ben even een schema aan het intekenen hoe ik straks het huis wil aansluiten inclusief de poorten. Nu wil ik eigelijk mijn server niet op een 'normale' poort aansluiten maar op de SPF poort.

Nu kwam ik deze tegen maar kan hem niet meer terug vinden op de UniFi website. Maar als ik die module aanschaf dan is het toch gewoon een kwestie van instellen en een patchkabeltje aansluiten? Of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:42:
Ik ben even een schema aan het intekenen hoe ik straks het huis wil aansluiten inclusief de poorten. Nu wil ik eigelijk mijn server niet op een 'normale' poort aansluiten maar op de SPF poort.

Nu kwam ik deze tegen maar kan hem niet meer terug vinden op de UniFi website. Maar als ik die module aanschaf dan is het toch gewoon een kwestie van instellen en een patchkabeltje aansluiten? Of zie ik wat over het hoofd?
Wat zou t voordeel daarvan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Cartman! schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:57:
[...]

Wat zou t voordeel daarvan zijn?
Dat ik een poortje uitspaar op de switch ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:51

Correct.

Nu weet ik niet wat voor server het is maar als je dan toch SFP+ gaat gebruiken, waarom dan niet gelijk voor een 10gbit variant gaan :)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:01:
[...]
Dat ik een poortje uitspaar op de switch ;)
Als t op de poort exact uitkomt, heb je dan niet een te kleine switch gekozen? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Cartman! schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:02:
[...]

Als t op de poort exact uitkomt, heb je dan niet een te kleine switch gekozen? :o
Sorry, was poortje op het patchpaneel.

Ik heb 23 kabels en een 24 poorts switch (+8 op de UDM) dus ik denk doe netjes boven en onder de switch een patchpaneel plaatsen en gebruik de poorten 12 t/m 24.

Vergeet alleen nog even 5 PoE devices die in de kast zelf zitten. Kom dus niet lekker uit :( ik kan die wel van PoE afhalen, maar dan moet ik ze nog wel voorzien van internet. Al zou dat ook via de UDM kunnen. Moet ik wéér patchpaneel extra ophangen :o

Ik zit ook nog even te zoeken naar een US-8-150W-EU maar is die EOL? Bij de bekendere webshops is hij niet te verkrijgen en ook bij UI zelf niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Toppe op 11-02-2022 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toppe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:04:
Ik zit ook nog even te zoeken naar een US-8-150W-EU maar is die EOL? Bij de bekendere webshops is hij niet te verkrijgen en ook bij UI zelf niet.
Echt EOL niet. Maar het is wel een "gen 1" switch. Waarbij deze 8 poorts al is opgevolgd door de USW 8 & USW 8-60W, en daarna nog eens door de Lite 8. Dus dat hij niet meer of nog maar mondjesmaat geproduceerd wordt zou mij niks verbazen.

En v.w.b. de vraag m.b.t. SFP module. Houdt er rekening mee dat, volgens mij koper in het algemeen, en RJ45 specifiek sowieso, nogal warm kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

RobertMe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:08:
[...]

Echt EOL niet. Maar het is wel een "gen 1" switch. Waarbij deze 8 poorts al is opgevolgd door de USW 8 & USW 8-60W, en daarna nog eens door de Lite 8. Dus dat hij niet meer of nog maar mondjesmaat geproduceerd wordt zou mij niks verbazen.

En v.w.b. de vraag m.b.t. SFP module. Houdt er rekening mee dat, volgens mij koper in het algemeen, en RJ45 specifiek sowieso, nogal warm kan worden.
Hm, balen van die switch. Ik zoek dus juist een modelletje die 6 PoE poorten. Dan val je nu volgens mij terug op de Lite maar die is mij weer wat te beperkt/past niet in mijn OCD plaatje.

Dan maar opzoek naar een USW-48-POE |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek

Deze? https://eu.store.ui.com/c...es/products/sfp-accessory
Op 1g klikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
nero355 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:06:
[...]

SFP en SFP+ zijn twee verschillende dingen hé! ;)
Klopt, ik dacht te lezen dat @Toppe een switch heeft met SFP+ maar dat is dus nergens uit te halen...
Goed opgemerkt !

@Toppe: Dus effe checken of je wel SFP+ slots hebt, want SFP+ in SFP slot gaat niet werken (mocht je voor 10Gbit willen gaan)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Jazsie schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:40:
[...]

Klopt, ik dacht te lezen dat @Toppe een switch heeft met SFP+ maar dat is dus nergens uit te halen...
Goed opgemerkt !

@Toppe: Dus effe checken of je wel SFP+ slots hebt, want SFP+ in SFP slot gaat niet werken (mocht je voor 10Gbit willen gaan)...
Heb de USW-24-POE, heeft 2x SFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Toppe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:10:
[...]

Heb de USW-24-POE, heeft 2x SFP
Dan inderdaad gaan voor de 1G SFP module zoals je zelf al aangaf :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De Network Controller heeft in een week tijd inmiddels de derde update klaar staan in het 'Release / Official Channel'

https://community.ui.com/...26-4935-9d68-c5c50665b970

Druk bezig, die ontwikkelaars daar ;)

Hmm.... IS dus nog een RC versie echter wordt 'ie bij mensen met Early Access welke Remote Access aan hebben staan al aangeboden onder de vlag 'Official' .... Bugje in Unifi OS 8) :'(

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 12-02-2022 11:47 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:05
Will_M schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:41:
De Network Controller heeft in een week tijd inmiddels de derde update klaar staan in het 'Release / Official Channel'

https://community.ui.com/...26-4935-9d68-c5c50665b970

Druk bezig, die ontwikkelaars daar ;)

Hmm.... IS dus nog een RC versie echter wordt 'ie bij mensen met Early Access welke Remote Access aan hebben staan al aangeboden onder de vlag 'Official' .... Bugje in Unifi OS 8) :'(
Klopt ja. Ik blijf maar op update klikken.

En Unifi OS zit sinds gisteren op 2.3.15, ook Early Access.

Dus ze zitten zeker niet stil.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Even voor de zekerheid...

Heb een switch 16 lite. Deze voedt nu twee access points. Eentje op de eerste en eentje op de tweede verdieping.
Will de normale switch op de tweede verdieping vervangen, dus was aan het kijken of het mogelijk was om hier een POE switch neer te leggen. Scheelt toch weer een adapter.

Is er los van het aantal poorten nog een reden om voor de switch 8 te gaan IPV de flex mini?

Site van ubiquiti is ook echt ruk. Hoe moeilijk is het om een filter toe te voegen daar?

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 12-02-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:59
MikeyMan schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:59:

Heb een switch 16 lite. Deze voedt nu twee access points. Eentje op de eerste en eentje op de tweede verdieping.
Will de normale switch op de tweede verdieping vervangen, dus was aan het kijken of het mogelijk was om hier een POE switch neer te leggen. Scheelt toch weer een adapter.

Is er los van het aantal poorten nog een reden om voor de switch 8 te gaan IPV de flex mini?

Site van ubiquiti is ook echt ruk. Hoe moeilijk is het om een filter toe te voegen daar?
Ik heb in al mijn kamers flex mini's. Werkt op zich prima. Je kan alleen geen andere apparaten via POE voeden. Dat vind ik het belangrijkste verschil met een gewone switch.

In de kamers boven heb ik 1 POE-gevoede (vanuit de meterkast) ethernetpoort, deze voedt de flex mini. Op de flex mini heb ik een access point (daar heb ik dan wel een injector voor nodig).

Maar voor dat geld vind ik dat prima.

[ Voor 12% gewijzigd door La1974 op 12-02-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Enige voordeel aan de Flex-Mini is dat je het ding zelf via PoE++ kunt voeden (waar jij nu niets aan hebt), voor de rest heeft 't ding alleen maar 'nadelen' ten opzichte van de 8-Lite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
Will_M schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:13:
[...]

Enige voordeel aan de Flex-Mini is dat je het ding zelf via PoE++ kunt voeden (waar jij nu niets aan hebt), voor de rest heeft 't ding alleen maar 'nadelen' ten opzichte van de 8-Lite
Wat zou je in een slaapkamer waar alleen randapparatuur hangt nog meer willen regelen via een 8-Lite? Is dat niet een beetje overkill?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

De USW 8 heeft een PoE passthrough poort welke de Flex Mini niet heeft. Op de USW 8 kun je dus nogmaals een 802.3af gevoed apparaat aansluiten mits de USW 8 zelf via 802.3at van prik wordt voorzien. Daarnaast doet de Flex Mini bij mijn weten geen IGMP wat van belang kan zijn als je IPTV hebt (alleen bij KPN? Omdat zij als enige nog multicast gebruiken?). En ik meen dat de Flex Mini ook geen custom port profiles ondersteund. Dus het is óf All, óf één geselecteerd VLAN, maar geen zelf samengestelde combinatie van (untagged en) tagged VLAN(s).

Zelf zou ik de Flex Mini in ieder geval puur plaatsen bij eind apparatuur, zoals bv een TV meubel en dat je maar 1 "upstream" kabel hebt maar wel TV, versterker, mediaspeler, ... aan wilt sluiten. En deze bv niet inzetten in iets als een ster netwerk waarbij je bv een switch per verdieping plaatst en van daaruit naar de kamers toe werkt.

Overigens kan de Flex (niet Mini) ook nog een optie zijn. Maar ik weet niet hoeveel van de beperkingen van de Flex Mini die deelt, buiten dat de Flex IIRC zelfs meerdere PoE passthrough poorten heeft (moet dan wel gevoed worden via 802.3bt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
La1974 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:16:
[...]

Wat zou je in een slaapkamer waar alleen randapparatuur hangt nog meer willen regelen via een 8-Lite? Is dat niet een beetje overkill?
Hij wil 'm 'boven' neer leggen... Ik doe de aanname dat 'ie daar meerdere slaapkamers / ruimtes heeft en het apparaatje dus als 'verdiepings-switch' wil gebruiken?

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
Will_M schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:19:
[...]

Hij wil 'm 'boven' neer leggen... Ik doe de aanname dat 'ie daar meerdere slaapkamers / ruimtes heeft en het apparaatje dus als 'verdiepings-switch' wil gebruiken?

Dat kan een goede reden zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Will_M schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:19:
[...]

Yup, dat.
Maar dat lukt niet met de 16 lite als bron begrijp ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
RobertMe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:18:
[...]

De USW 8 heeft een PoE passthrough poort welke de Flex Mini niet heeft. Op de USW 8 kun je dus nogmaals een 802.3af gevoed apparaat aansluiten mits de USW 8 zelf via 802.3at van prik wordt voorzien. Daarnaast doet de Flex Mini bij mijn weten geen IGMP wat van belang kan zijn als je IPTV hebt (alleen bij KPN? Omdat zij als enige nog multicast gebruiken?). En ik meen dat de Flex Mini ook geen custom port profiles ondersteund. Dus het is óf All, óf één geselecteerd VLAN, maar geen zelf samengestelde combinatie van (untagged en) tagged VLAN(s).

Zelf zou ik de Flex Mini in ieder geval puur plaatsen bij eind apparatuur, zoals bv een TV meubel en dat je maar 1 "upstream" kabel hebt maar wel TV, versterker, mediaspeler, ... aan wilt sluiten. En deze bv niet inzetten in iets als een ster netwerk waarbij je bv een switch per verdieping plaatst en van daaruit naar de kamers toe werkt.

Overigens kan de Flex (niet Mini) ook nog een optie zijn. Maar ik weet niet hoeveel van de beperkingen van de Flex Mini die deelt, buiten dat de Flex IIRC zelfs meerdere PoE passthrough poorten heeft (moet dan wel gevoed worden via 802.3bt).
Hangt dus vooral af wat je na die swich wil doen. 25 euro vs 100+ euro is een groot verschil.

Ik heb beneden mijn IPTV in een eigen vlan en netwerk. Dat netwerk heeft als enige IGMP snooping (verder staat het overal uit).

Het KPN kastje hangt met andere randapparatuur aan een mini (die weer aan een switch lite hangt). Werkt helemaal probleemloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@RobertMe & @La1974 : Ik denk dat @MikeyMan hier maar eens wat linkjes van de apparaatjes welke hij in gedachten heeft moet gaan posten zodat wij niet op basis van aannames hoeven te gaan gokken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 12-02-2022 12:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Will_M schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:23:
@RobertMe Ik denk dat @MikeyMan hier maar eens wat linkjes van de apparaatjes welke hij in gedachten heeft moet gaan posten zodat wij niet op basis van aannames hoeven te gaan gokken ;)
Ik heb nergens iets over de USW 8 Lite gelezen in zijn post, alleen USW 8 (zonder Lite). Terwijl in zijn latere post wel duidelijk de 16 Lite staat :)

Maar inderdaad, assumption is the mother of all fuckups en zo :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het maakt mij op zich niet zoveel uit welke het wordt eerlijk gezegd. Maar ik ging uit van de non-lite.

Poe passthrough is niet noodzakelijk, maar heb inderdaad nog een switch onder m'n bureau. Dat kan sowieso een flex worden denk ik. Maar dan nog een verdiepingsswitch ervoor. Misschien die toch maar met een adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

rjhilbrink schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:22:
[...]

Ik heb UID aan staan, en een gasten portaal. (in nieuwe interface te vinden onder profiles)
Voordeel van UID voor mij is inderdaad de remote VPN zonder fixed ww, en natuurlijk dat ik niemand meer het algemene ww van de wifi hoef te geven. (en de planning is om ook de deuren te voorzien van automatische sloten)
Oh en de device specifieke ww voor de IOT devices.
Alleen jammer dat je niet de AP group kan wijzigen in de interface.
Gevonden, maar hoe kan ik de SSID van gast instellen dan? Vind het vrij beperkt, kan een pagina configureren maar daar houdt het al snel mee op.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
frankwopereis schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:58:
[...]

Gevonden, maar hoe kan ik de SSID van gast instellen dan? Vind het vrij beperkt, kan een pagina configureren maar daar houdt het al snel mee op.
Een SSID is niets meer of minder dan een 'naam' welke door je AP's de lucht in geslingerd wordt en waar clients op basis van die naam én een securitytoken mee mogen verbinden (WPA2/3-PSK Key / Radius).

Alleen 'even' een SSID aanmaken is niet voldoende, je zal er ook nog een netwerk (vaak een VLAN) ónder moeten aanmaken waarin je gaat inregelen wát er allemaal mag (óf juist niet mag) op dat gedeelte van je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frankwopereis schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:58:
Will_M schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:09:
Een SSID is niets meer of minder dan een 'naam' welke door je AP's de lucht in geslingerd wordt en waar clients op basis van die naam én een securitytoken mee mogen verbinden (WPA2/3-PSK Key / Radius).
Stiekem zijn het er meerdere, maar helaas is daar amper ondersteuning voor vanuit de apparaten die met je netwerk kunnen verbinden... ;(

https://www.juniper.net/d...ess-ssid-bssid-essid.html

Echt zoo zonde! -O-

Zou namelijk een hoop ellende schelen! :9~ :Y) 8) :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Heb het gevonden, je moet nu inderdaad op 3 verschillende plekken zijn. Zit wel aan mijn max SSID's maar dan moet er maar eentje weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:50

Sebazzz

3dp

Vreemd probleem op mijn UDM gisterenavond. We waren via Plex op de LG OLED TV via WiFi aan het streamen vanaf de bedrade thuisserver.

Iets na 0:00 viel de wifi verbinding weg van de tv, maar ook mobiele apparaten. Ik kon de UDM niet bereiken via de app. Aannemende dat er een firmware update plaatsvond naar bed gegaan.

Deze ochtend wel weer wifi via mobiele apparaten maar de TV niet. UDM was zowel via de app als de interne IP adres webinterface niet bereikbaar. De stekker uit de UDM getrokken en opnieuw laten starten. De webinterface was nu wel weer bereikbaar.

Op dit moment nog bezig om mijn TV weer te verbinden want "Kan geen verbinding maken met een toegangspunt". Iemand tips hoe ik dit kan troubleshooten?

Edit: Stekker er dan maar uit en in bij de TV 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Sebazzz op 13-02-2022 12:43 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
frankwopereis schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:08:
Heb het gevonden, je moet nu inderdaad op 3 verschillende plekken zijn. Zit wel aan mijn max SSID's maar dan moet er maar eentje weg :)
Hoeveel SSIDs heb je? Het maximum is 8, of eigenlijk 16. 8 vs 16 is doordat je er 8 per radio kunt instellen en dus 8 voor 2,4GHz en 8 voor 5GHz. Maar op het moment dat wireless uplink aan staat (ook al is het niet daadwerkelijk in gebruik) kun je er nog maar 4 instellen per radio, de overige 4 zijn dan voor de wireless uplink.
Als je nu dus op het maximum van 4 zit en je gebruikt wireless uplinking niet dan kun je dat uit zetten en kun je wel extra SSIDs aanmaken.
Maar houdt er uiteraard wel rekening mee dat elk SSID wat extra overhead oplevert en in extreme gevallen dus een minimale performance degradatie kan geven. Immers zal het AP eens in de zoveel tijd ook een beacon per SSID moeten uitzenden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakDeBeer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Mijn zonnepanelen zijn afgelopen week geïnstalleerd en hierbij heb ik er ook direct voor gekozen om een meterkast in de garage aan te leggen.

Hierbij gaat er een kabel van de meterkast in huis, naar die van de garage en hierop heb ik een flex mini, via poe, aangesloten.

Mijn AP (UAP-AC-M) wil ik verbinden via een poe injector, de variant die standaard erbij wordt geleverd. Deze injector heb ik verbonden met zelf gemaakte cat6 shielded kabel maar deze krijgt geen netwerkverbinding. Wel brand het lampje op de AP, dus poe is aanwezig.

Ik heb ondertussen heel veel kant-en-klare kabels geprobeerd met hetzelfde resultaat. Totdat, vrijwel mijn laatste, kabel wel opeens werkte. Het ging hierbij om een unshielded cat 5e kabel.

Ik begrijp niet waarom de overige kabels, en mijn zelf gemaakte kabel, niet werkt. Het gaat om een korte afstand van 30 cm + 1 meter. Wat zijn de vereisten van een fatsoenlijke poe kabel?

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
SjaakDeBeer schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:01:
Mijn zonnepanelen zijn afgelopen week geïnstalleerd en hierbij heb ik er ook direct voor gekozen om een meterkast in de garage aan te leggen.

Hierbij gaat er een kabel van de meterkast in huis, naar die van de garage en hierop heb ik een flex mini, via poe, aangesloten.

Mijn AP (UAP-AC-M) wil ik verbinden via een poe injector, de variant die standaard erbij wordt geleverd. Deze injector heb ik verbonden met zelf gemaakte cat6 shielded kabel maar deze krijgt geen netwerkverbinding. Wel brand het lampje op de AP, dus poe is aanwezig.

Ik heb ondertussen heel veel kant-en-klare kabels geprobeerd met hetzelfde resultaat. Totdat, vrijwel mijn laatste, kabel wel opeens werkte. Het ging hierbij om een unshielded cat 5e kabel.

Ik begrijp niet waarom de overige kabels, en mijn zelf gemaakte kabel, niet werkt. Het gaat om een korte afstand van 30 cm + 1 meter. Wat zijn de vereisten van een fatsoenlijke poe kabel?
Welke soort/versie van PoE praten we over? Om even wat 'soorten' te noemen: 802.3af / 802.3at / Ubiquiti proprietary 48V PoE / PoE / Poe+ / PoE++ ....

PoE (NON-Proprietary) onderhandeld volgens de standaard initieel over bruin-wit / bruin (en dus de 2 méést rechtse aders) van een UTP kabel op T568-A óf B.

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sebazzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:23:
Vreemd probleem op mijn UDM gisterenavond. We waren via Plex op de LG OLED TV via WiFi aan het streamen vanaf de bedrade thuisserver.

Iets na 0:00 viel de wifi verbinding weg van de tv, maar ook mobiele apparaten. Ik kon de UDM niet bereiken via de app. Aannemende dat er een firmware update plaatsvond naar bed gegaan.

Deze ochtend wel weer wifi via mobiele apparaten maar de TV niet. UDM was zowel via de app als de interne IP adres webinterface niet bereikbaar. De stekker uit de UDM getrokken en opnieuw laten starten. De webinterface was nu wel weer bereikbaar.

Op dit moment nog bezig om mijn TV weer te verbinden want "Kan geen verbinding maken met een toegangspunt". Iemand tips hoe ik dit kan troubleshooten?

Tja, al die LG TV's en hun brakke SoC qua LAN en WLAN en zo... :X

Ik prijs mezelf echt ontzettend gelukkig met het feit dat mijn LG OLED TV al die ellende niet kent en gewoon via de LAN aansluiting 94 Mbps van de 100 Mbps haalt!

Wat dat betreft heb je het trouwens wel getroffen :
- Brakke TV meuk
- Brakke UDM meuk

>:) O-) :+

Jaaaa beste mensen... pleures dure TV en dan maar een 100 Mbps LAN NIC :') _O- :F
SjaakDeBeer schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:01:

Ik heb soms het idee dat niet alleen de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) moeite heeft met Shielded kabels en andere apparatuur daar ook weleens op tript...

Dus zoals @Will_M al zei :
Will_M schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:52:
Welke soort/versie van PoE praten we over?

Om even wat 'soorten' te noemen: 802.3af / 802.3at / Ubiquiti proprietary 48V PoE / PoE / Poe+ / PoE++ ....

PoE (NON-Proprietary) onderhandeld volgens de standaard initieel over bruin-wit / bruin (en dus de 2 méést rechtse aders) van een UTP kabel op T568-A óf B.

;)
Want mijn pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) had destijds een Passive 24V PoE Injector erbij zitten en zit met een kant en klare Outdoor STP of SFTP kabel aangesloten en geeft geen problemen verder! :)

Ik was destijds vooral naar een degelijke Outdoor kabel voor een normale prijs op zoek en die was toevallig ook S(F)TP dus IMHO heb je inderdaad gewoon een goede UTP kabel nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakDeBeer
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Will_M schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:52:
Welke soort/versie van PoE praten we over? Om even wat 'soorten' te noemen: 802.3af / 802.3at / Ubiquiti proprietary 48V PoE / PoE / Poe+ / PoE++ ....

;)
Het gaat om passive 802.af op T568-A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
SjaakDeBeer schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:26:
[...]

Dan meteen de vraag: Waarom gebruik je hier in de EU in hemelsnaam T568-A terwijl de norm 'B' voorschrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SjaakDeBeer schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:26:
Does not compute : Wikipedia: Power over Ethernet
In a passive PoE system, the injector does not communicate with the powered device to negotiate its voltage or wattage requirements, but merely supplies power at all times. The common 100 Mbit/s passive applications use the pinout of 802.3af mode B (see § Pinouts) – with DC positive on pins 4 and 5 and DC negative on 7 and 8 and data on 1-2 and 3-6. Gigabit passive injectors use a transformer on the data pins to allow power and data to share the cable and are typically compatible with 802.3af Mode A. Passive midspan injectors with up to 12 ports are available.
Dus wat heb je nou ECHT :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:28:
[...]

Dan meteen de vraag: Waarom gebruik je hier in de EU in hemelsnaam T568-A terwijl de norm 'B' voorschrijft?
Ik kan uiteraard niet voor @SjaakDeBeer spreken. Maar toen ik als prutser de eerste keer outlets & patchpaneel deed punchen ook gewoon iene-miene-mutte gedaan en dat was A. Daarna wel er achter gekomen dat in EU B de standaard is. En ik met krimpen ook altijd B heb gebruikt. Maar AFAIK maakt A of B ook helemaal niet uit, zolang je beide uiteindes maar hetzelfde doet. En uiteraard niet volledig willekeurig wat doen, ook niet als je aan beide uiteindes wel hetzelfde doet. Omdat de twist dan alsnog issues kan/zal opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:48:
[...]

Ik kan uiteraard niet voor @SjaakDeBeer spreken. Maar toen ik als prutser de eerste keer outlets & patchpaneel deed punchen ook gewoon iene-miene-mutte gedaan en dat was A. Daarna wel er achter gekomen dat in EU B de standaard is. En ik met krimpen ook altijd B heb gebruikt. Maar AFAIK maakt A of B ook helemaal niet uit, zolang je beide uiteindes maar hetzelfde doet. En uiteraard niet volledig willekeurig wat doen, ook niet als je aan beide uiteindes wel hetzelfde doet. Omdat de twist dan alsnog issues kan/zal opleveren.
A vs B maakt vanwege het verschil in frequentie (US vs. EU) van de netspanning vooral een verschil. Wat ik helaas vaak zie is dat mensen (zelfs "professionele" installateurs) vaak maar wat raak knijpen / strippen zonder met de noodzakelijke 'Twist' (vandaar de T in U/S/SF - TP) rekening te houden.

Altijd wel grappig om te zien hoe ver kabels ooit Un-Twisted worden in de meeste en helaas ook váák geraadpleegde "Youtube handleidingen"... Alles méér dan de schacht-diepte van een RJ45 stekker is schandalig en beïnvloed de maximale data-overdracht qua performance!!

Maar we mochten het hier laatst al niet over krimptangen hebben dus dan zullen UTP kabels ook wel taboe zijn? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:24:
[...]

Tja, al die LG TV's en hun brakke SoC qua LAN en WLAN en zo... :X

Ik prijs mezelf echt ontzettend gelukkig met het feit dat mijn LG OLED TV al die ellende niet kent en gewoon via de LAN aansluiting 94 Mbps van de 100 Mbps haalt!

Wat dat betreft heb je het trouwens wel getroffen :
- Brakke TV meuk
- Brakke UDM meuk

>:) O-) :+

Jaaaa beste mensen... pleures dure TV en dan maar een 100 Mbps LAN NIC :') _O- :F

[...]

Ik heb soms het idee dat niet alleen de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) moeite heeft met Shielded kabels en andere apparatuur daar ook weleens op tript...

Dus zoals @Will_M al zei :

[...]

Want mijn pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) had destijds een Passive 24V PoE Injector erbij zitten en zit met een kant en klare Outdoor STP of SFTP kabel aangesloten en geeft geen problemen verder! :)

Ik was destijds vooral naar een degelijke Outdoor kabel voor een normale prijs op zoek en die was toevallig ook S(F)TP dus IMHO heb je inderdaad gewoon een goede UTP kabel nodig ;)
Hmm ik denk dat het in dit geval niet alleen een LG maar ook een UDM ding.

Hier moet ik regelmatig apparaten opnieuw verbinding, soms lijkt het als of de dhcp registratie niet goed vernieuwend word en krijg dan vanuit het niets push meldingen dat er bekabelde apparaten zijn disconnected.
Gister inderdaad ook weer en precies om 00;00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2H1Ix4WxaQih9puUBg9y23SA6Ik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDT3hhHtUxltw1kAASbp8Ncd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door xbeam op 13-02-2022 23:55 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SjaakDeBeer
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Will_M schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:28:

Ik gebruik geen A maar B, was een typ fout ;-).

Ondertussen maar nieuwe (stugge) kabel gemaakt en deze werkt. :-)

Zal maar achterwege laten dat ik een connector verkeerd heb aangesloten, het was gisteravond laat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:50

Sebazzz

3dp

xbeam schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:24:
[...]

Hmm is denk ik in dit geval geen LG maar een UDM ding.
Hier moet ik regelmatig de apparaten opnieuw verbinding, soms lijkt het als of de dhcp registratie niet vernieuwend wordt of dat uit niet push meldingen krijg dat bekabelde apparaten zijn verbonden of disconnected
Dat probleem heb ik dus een tijd met mijn iPhone gehad. Op het primaire wifi netwerk kon ik niet verbinden.

Van ellende maar een tweede wifi netwerk gemaakt en daar kon ik wel op verbinden.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
SjaakDeBeer schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:32:
[...]

Ik gebruik geen A maar B, was een typ fout ;-).

Ondertussen maar nieuwe (stugge) kabel gemaakt en deze werkt. :-)

Zal maar achterwege laten dat ik een connector verkeerd heb aangesloten, het was gisteravond laat…
TOP!!! En serieus nétjes dat je dat ook gewoon even eerlijk terug koppelt hier (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35
Will_M schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:59:
[...]

A vs B maakt vanwege het verschil in frequentie (US vs. EU) van de netspanning vooral een verschil.
Nieuwsgierig: waardoor komt dit? Want, A of B is toch enkel een kwestie van een verwisseling van aderpaar (oranje/witoranje gewisseld met groen/witgroen)? Hoe kan een kleurtje verschil maken voor de frequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
vanaalten schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:23:
[...]

Nieuwsgierig: waardoor komt dit? Want, A of B is toch enkel een kwestie van een verwisseling van aderpaar (oranje/witoranje gewisseld met groen/witgroen)? Hoe kan een kleurtje verschil maken voor de frequentie?
Juist met het verwisselen van die twee 'linker' aderparen haal je aan beide kanten van de kabel de onderlinge twist tussen de aderparen (en dus niet de twist van de aders pér kleur) verder uit elkaar. 'B' is helaas lastiger om te knijpen doordat je eigenijk gewoon minder speelruimte hebt tijdens het correct plaatsen van alle aders in een RJ45 connector / patch-panel.

Meestal kom je er pas achter ná het doormeten van UTP over grotere afstanden/lengtes met een oscilloscoop, overigens (I.E. Fluke).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
Sebazzz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:23:

Wpa 3 staat wel uit toch? En vooral al die andere zooi die unifi denkt dat het automatisch ingesteld moet worden tijdens en na een setup?
Maar ook als er een switch, ap oid geupdate wordt verliezen de clients de verbinding, beter ook even kijken in de controller dan als er dat soort dingen ook een disconnect hadden.
En als er een udm b gaat updaten dan gaat er ook die switch en ap daarvan ff down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Behoorlijk Leek schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:48:
[...]

Wpa 3 staat wel uit toch? En vooral al die andere zooi die unifi denkt dat het automatisch ingesteld moet worden tijdens en na een setup?
Maar ook als er een switch, ap oid geupdate wordt verliezen de clients de verbinding, beter ook even kijken in de controller dan als er dat soort dingen ook een disconnect hadden.
En als er een udm b gaat updaten dan gaat er ook die switch en ap daarvan ff down.
Zie mijn screenshot ik had precies om 00;00 het zelfde issue. De updates staan hier op handmatig en heb vanmiddag pas uitgevoerd

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 13-02-2022 23:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
xbeam schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:57:
[...]

Zie mijn screenshot ik had precies om 00;00 het zelfde issue
De updates staan hier handmatig en vanmiddag pas uitgevoerd
Dat zou dus impliceren dat ook m'n WiFi connected UI camera's een 'hick-up' hadden moeten laten zien? Zowel m'n G3-Instant's als ook m'n G4-Doorbell hebben rond die tijd geen onderbreking gehad.

Ik vermoed dat het een 'provider' issue is geweest.....

Ik draai hier inmiddels op alle SSID's / netwerken WPA3 waarbij er teruggevallen mág worden op WPA2 door devices welke géén WPA3 ondersteunen. M'n IOT netwerk / SSID had ik tot een paar weken geleden nog op WPA2 only staan doordat ik nog een iPad-2 met iOS 9.3.5 in gebruik had welke écht niets snapte van WPA3 en ook zelf niet aan kon geven dat 'ie liever WPA2 wilde babbelen :'(

[ Voor 34% gewijzigd door Will_M op 13-02-2022 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:13:
[...]

Dat zou dus impliceren dat ook m'n WiFi connected UI camera's een 'hick-up' hadden moeten laten zien? Zowel m'n G3-Instant's als m'n G4-Doorbell hebben rond die tijd geen onderbreking gehad.

Ik vermoed dat het een 'provider' issue is geweest.....
Hoezo die conclusie? Het betreft hier ook niet alle apparaten. Mijn idee is dat misschien de dhcp snooping switch of dhcp server op UDM soms herstart of vastloopt waardoor sommige devices geen ip update krijgen en op een selfsigned ip hangen en disconnecten.(dat gedrag zie ik dan weer niet terug bij de ip adressen van de devices zelf) Aan de andere kant gebruikt unifi volgens mij LLDP voor device detection wat zou betekenen dat de ARP registratie op de switch bepalende is of een device verbonden is of niet.

Wat je zou denken is dat verbinding op de switch /AP vast loopt. Maar waarom die gesynchroniseerde toevalligheid van tijd 00:00 en merk TV LG met @Sebazzz.?

[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 14-02-2022 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
xbeam schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:32:
[...]

Hoezo die conclusie? Het betreft hier ook niet alle apparaten. Mijn idee is dat misschien de dhcp op de UDM soms door iets crashed waardoor sommige devices geen ip update krijgen en op een selfsigned ip hangen en disconnecten.(dat zie ik niet terug bij de ip adressen van de devices) Aan de andere kant gebruikt unifi volgens mij LLDP voor device detection wat zou betekenen dat de ARP registratie op de switch bepalende is of een device verbonden is of niet.

Dat zou betekenen dat verbinding de switch /AP vast loopt. Maar waarom die toevalligheid van 00:00 en merk TV met @Sebazzz
Kijk voor de grap eens in je UDM naar de 'Local Host Tabel'. Dat machientje draait onder de motorkap ook gewoon een *NIX OS dus je zou er met SSH op kunnen inloggen en dan middels 'CAT' het '/etc/hosts' bestand kunnen gaan uitlezen. Waarschijnlijk heb je daar nú voor meerdere devices dubbele entries staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:38:
[...]

Kijk voor de grap eens in je UDM naar de 'Local Host Tabel'. Dat machientje draait onder de motorkap ook gewoon een *NIX OS dus je zou er met SSH op kunnen inloggen en dan middels 'CAT' het '/etc/hosts' bestand kunnen gaan uitlezen. Waarschijnlijk heb je daar nú voor meerdere devices dubbele entries staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFr6FrO3MJItjJDY13GB1TpniPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPpMmm0dyBfGGHNkHk0YIvMM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

RobertMe schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:14:
[...]

Hoeveel SSIDs heb je? Het maximum is 8, of eigenlijk 16. 8 vs 16 is doordat je er 8 per radio kunt instellen en dus 8 voor 2,4GHz en 8 voor 5GHz. Maar op het moment dat wireless uplink aan staat (ook al is het niet daadwerkelijk in gebruik) kun je er nog maar 4 instellen per radio, de overige 4 zijn dan voor de wireless uplink.
Als je nu dus op het maximum van 4 zit en je gebruikt wireless uplinking niet dan kun je dat uit zetten en kun je wel extra SSIDs aanmaken.
Maar houdt er uiteraard wel rekening mee dat elk SSID wat extra overhead oplevert en in extreme gevallen dus een minimale performance degradatie kan geven. Immers zal het AP eens in de zoveel tijd ook een beacon per SSID moeten uitzenden etc.
Ik heb de wireless uplink aan staan, dus 4 max per radioband. Heb een normale 5ghz, kids 5ghz, gast 5ghz, iot 2,4ghz. De rest is weg, was voor testen van dingen. Zo min mogelijk is idd het best, op het werk hebben we het ook beperkt tot 3. Echter zijn daar op diverse andere lagen in de netwerkopbouw scheidingen te maken die gewenst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Die 'sudo' (SuperUser-Do) had je niet hoeven te geven als je in éérste instantie al een '/' voor 'etc' had gezet, een simpel 'cat' commando mag je als usr gewoon geven. Maar: wat draait er op dat 127.0.1.1 adres aan DHCP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:05:
[...]

Die 'sudo' (SuperUser-Do) had je niet hoeven te geven als je in éérste instantie al een '/' voor 'etc' had gezet, een simpel 'cat' commando mag je als usr gewoon geven. Maar: wat draait er op dat 127.0.1.1 adres aan DHCP?
I known. die sudo is automatisme wanneer iets niet lukt ;-) zag daarna ook dat ik de / gemist had.

dnsmasq vermoedt ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwHfEtph_rK6epw22Lii9JGhyZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9b1abjlvipF0zajNPWnV1V9E.jpg?f=fotoalbum_large

Zowel de UbiOS als de container Unifi-OS hebben de zelfde localhost Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPSseJupu2R6r5FAfJjT8vYO7yI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPMHXJ1OrUzlP9SbWq68DNlI.jpg?f=fotoalbum_large
Van de gateway-thuis kan ik geen host file vinden.
Volgens mij is dat alleen podman-network bridge voor unifi-OS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ke_2OHYZXTeRWzmd6A1oN_lDj50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9C5njrr4KWQ8OELQUsil1ukx.jpg?f=fotoalbum_large
Nu we toch bezig zijn. Ik begrijp ook niet helemaal waar de UDM steeds de 1.1.1.1 en 8.8.8.8 vandaan blijft halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvdm-AHbRR5uGnA8vn-unH-yKEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKvoZnIxc932CC70EgF5IyDO.jpg?f=fotoalbum_largeWant volgens gui gebruik ik deze helemaal niet op de eth9.128 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIn8eC1Jm3JlII8GbCClIVXBc3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyzMDWpF6HOOm613ypQVCqAW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door xbeam op 14-02-2022 00:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Als je in de NEW GUI kijkt dan staan er tegenwoordig afzonderlijke "FW-Groups' onder de Profiles gedefineerd. Zowel voor Google (8.8.8.8 / 8.8.4.4.) als voor CloudFlare (1.0.0.1 / 1.1.1.1).

Doe's even niet ;) =>> REMOVE

Als je ping.ubnt.com als 'standaard' pingserver voor je internet-kwalitiet gebruikt dan gebruikt UI overigens sowieso die adressen, ook als je dat niet denkt te doen.

[ Voor 30% gewijzigd door Will_M op 13-02-2022 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:44:
Als je in de NEW GUI kijkt dan staan er tegenwoordig afzonderlijke "FW-Groups' onder de Profiles gedefineerd. Zowel voor Google (8.8.8.8 / 8.8.4.4.) als voor CloudFlare (1.0.0.1 / 1.1.1.1).

Doe's even niet ;) =>> REMOVE
Waar kan ik die forward Groups vinden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8ozdNkk0W9OioNCumu_3GIbz5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQjOY5NtixC6cUr9okynZxyU.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hzFSFMBhT_ygW5EeDnrLOed1tg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tn6DEWin3WREKWxp9rWRd4TR.jpg?f=fotoalbum_large
Als je ping.ubnt.com als 'standaard' pingserver voor je internet-kwalitiet gebruikt dan gebruikt UI overigens sowieso die adressen, ook als je dat niet denkt te doen.
Wat te F Ubiquiti!!!
@Will_M Je hebt nog gelijk ook. Maar waarom? Waneer er op de wan1 onze dns plaat gaat wil ook dat er fail over plaats vindt naar wan2 en met andere backup dns filter en niet dat mijn dns verkeer zomaar langs Google loopt of dat de verbinding up blijft maar door geen dns ook internet mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJqPf_zcU8BXejoqsntQvaz6xYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76JHwq0ocQWows0adVRaRces.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door xbeam op 14-02-2022 00:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:05:
Maar dan moet je nog steeds wel de juiste rechten hebben om de hosts file te kunnen lezen en ik weet eerlijk gezegd niet of je dat zomaar op elk apparaat mag doen of hoe de rechten op de hosts file staan... :$ :)
xbeam schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:24:
dnsmasq vermoedt ik.
[Afbeelding]

Zowel de UbiOS als de container Unifi-OS hebben de zelfde localhost [Afbeelding]
Van de gateway-thuis kan ik geen host file vinden.
Volgens mij is dat alleen podman-network bridge voor unifi-OS
[Afbeelding]
Nu we toch bezig zijn. Ik begrijp ook niet helemaal waar de UDM steeds de 1.1.1.1 en 8.8.8.8 vandaan blijft halen.
[Afbeelding]Want volgens gui gebruik ik deze helemaal niet op de eth9.128 [Afbeelding]
NOFI, maar al die dingen hadden ook wel in een mooi

command

of

code:
1
code

blokje gemogen! :P

Nu degrade je mijn monitor naar een 320x240 model met al die screenshots vanaf een telefoon of iets dergelijks... :X -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 23:58:
[...]

Maar dan moet je nog steeds wel de juiste rechten hebben om de hosts file te kunnen lezen en ik weet eerlijk gezegd niet of je dat zomaar op elk apparaat mag doen of hoe de rechten op de hosts file staan... :$ :)

[...]

NOFI, maar al die dingen hadden ook wel in een mooi

command

of

code:
1
code]

blokje gemogen! :P

Nu degrade je mijn monitor naar een 320x240 model met al die screenshots vanaf een telefoon of iets dergelijks... :X -O-
Zijn die screenshot van mij telefoon dan zo groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 00:08:
[...]

Laat ik het zo zeggen :

Ik mocht willen dat ze zo netjes zijn als de screenshot in deze reactie : xbeam in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" :)
Die zijn juist weer op een veel groter scherm 12” ipad gemaakt. Je verwacht dus dat die veel meer pixels zouden breed zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 14-02-2022 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 00:21:
[...]

Ik zal toch niet de enige zijn die dit ziet :

xbeam
Bigass Screenshots jongûh!!!
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

:? :o :X :| :/

Waarbij de laatste screenshot dus ineens helemaal prima is :?
Ik heb ze voor je de helft kleiner gemaakt.
Maar dit is Tweakers ze automatisch vanaf de iPhone post. Wat er dan vanaf iPhone prima uit ziet niet wetende dat het op een monitor word opgerekt naar full screen. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUOIanAxj0fXyf9LArQQfbP09Nw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YVoM42Wp1yJKwx7kSv1tPGxH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Paar vragen aan alle experts hier :)

Ik wil mijn hoofd switch upgraden naar 10Gbe, daar heb ik dus deze op het oog:
UniFi Switch Aggregation (8x SFP+): https://eu.store.ui.com/c.../unifi-switch-aggregation

Daaronder wil ik dan mijn huidige hoofd switch plaatsen voor het 1Gbit netwerk en gebruik maken van beiden SFP poorten als uplink (bonding) naar de Ubiquiti switch.
HP 1810-24G v2 Switch >> pricewatch: HP 1810-24G v2 Switch

Daarnaast heb ik 3 tal servers binnen de rack die een SFP+ netwerk kaart hebben en 1 workstation buiten de rack op ruim 10m afstand (ook SFP+ netwerk kaart). Allen hebben nog geen transceivers, kan dus SM of MM kiezen.

En dan de vragen:
- Kan ik 10GBe SFP+ transceivers gebruiken en deze op 1Gbe zetten voor de HP switch? Of moet ik voor 1GBe SFP transceivers gaan?
- SM of MM voor verbinding tussen de servers en switch, ben bekend met DAC kabels maar die wil ik dus niet.
- SM of MM naar workstation buiten de rack op ruim 10m afstand?

HP switch wil ik nu nog niet vervangen, werkt nog goed :) Dat zal de volgende stap zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 14-02-2022 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:00
ik heb sinds enige tijd een vpn server geactiveerd op m'n udm-pro zodat ik met m'n telefoon kan verbinden met het thuisnetwerk.
Wat ik evenwel nergens kan terugvinden is de clients die via vpn zijn verbonden. Ook via google kan ik het niet zomaar terugvinden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Jazsie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:27:
UniFi Switch Aggregation (8x SFP+): https://eu.store.ui.com/c.../unifi-switch-aggregation

Daaronder wil ik dan mijn huidige hoofd switch plaatsen voor het 1Gbit netwerk en gebruik maken van beiden SFP poorten als uplink (bonding) naar de Ubiquiti switch.
Ik zou je aanraden om te overwegen om dat NIET te doen!

De reden : Buffering van de Switch als het gaat om 10 Gbps naar 1 Gbps toe die weleens mis zou kunnen gaan in sommige gevallen!

Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet gaat werken, maar wel dat je wat vreemde problemen kan verwachten die bij dit soort setups weleens op kunnen treden... :/

Zie bijvoorbeeld dit verhaal :
- Thralas in "[MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie"

Oplossing : kmichael in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Laatst online: 20-09 07:36
Mag ik hier een kleine vraag stellen ivm de AP6 Mesh en de AP6 Pro/LR? (Ipv een nieuw topic te openen)

Ik ben aan het kijken om mijn tuinbereik in orde te brengen en zou daarom één van bovenstaande in het tuinhuis ophangen (houten tuinhuis). Welke raden jullie aan?

In huis hanger er 2 AP6 pro’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
nero355 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:57:
[...]

De reden : Buffering van de Switch als het gaat om 10 Gbps naar 1 Gbps toe die weleens mis zou kunnen gaan in sommige gevallen!

Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet gaat werken, maar wel dat je wat vreemde problemen kan verwachten die bij dit soort setups weleens op kunnen treden... :/

Ohh hier was ik dus totaal niet op hoogte van... spul moet wel stabiel draaien 8)7

Alleen de genoemde oplossing gaat bij mij niet, mijn router is gewoon de Ziggo modem :).

Hoe kan ik dan nu dan mijn 1Gbit netwerk koppelen aan mijn -nog te bestellen- 10Gbit hoofdswitch?

Ik lees dus dat het te maken heeft met de beperkte buffer, buffer van de in dit geval Ubuiqiti switch of de HP switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ekfad schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:46:
Mag ik hier een kleine vraag stellen ivm de AP6 Mesh en de AP6 Pro/LR? (Ipv een nieuw topic te openen)

Ik ben aan het kijken om mijn tuinbereik in orde te brengen en zou daarom één van bovenstaande in het tuinhuis ophangen (houten tuinhuis). Welke raden jullie aan?

In huis hanger er 2 AP6 pro’s
Zonder te weten hoe groot de tuin is is dat moeilijk te zeggen, maar ik zou ook eens naar de Mesh of FlexHD kijken. Die kun je ook buiten in weer en wind hangen, en eventueel kun je die dan ook aan de buitenmuur hangen. Scheelt trekken van een kabel als je die niet naar het tuinhuis hebt liggen. En bereik van binnen naar buiten is met HR glas en andere isolatie sowieso een bitch. Dus een AP buiten ophangen geeft natuurlijk een vele malen groter bereik dan dat je nog door een muur / glas heen moet.

Overigens is er IIRC nog geen "wifi 6" Mesh / Flex variant dus dan moet je voor de AC gaan (AC Mesh is AC, FlexHD is AC wave 2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
Jazsie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:27:
Paar vragen aan alle experts hier :)

Daarnaast heb ik 3 tal servers binnen de rack die een SFP+ netwerk kaart hebben en 1 workstation buiten de rack op ruim 10m afstand (ook SFP+ netwerk kaart). Allen hebben nog geen transceivers, kan dus SM of MM kiezen.

En dan de vragen:
- Kan ik 10GBe SFP+ transceivers gebruiken en deze op 1Gbe zetten voor de HP switch? Of moet ik voor 1GBe SFP transceivers gaan?
- SM of MM voor verbinding tussen de servers en switch, ben bekend met DAC kabels maar die wil ik dus niet.
- SM of MM naar workstation buiten de rack op ruim 10m afstand?

HP switch wil ik nu nog niet vervangen, werkt nog goed :) Dat zal de volgende stap zijn...
Ik heb sinds kort een 10G Unifi Aggregation Switch in mijn 10G thuisnetwerk (met 2x 10G apparaten) :)
Hier wat wijze woorden...
Een DAC kabel kan je alleen gebruiken tussen machines van hetzelfde merk.
Bijvoorbeeld van switch naar switch (van hetzelfde merk).
Tussen PC en switch werkt dat niet.
Een SM (Single Mode) transceiver gebruikt doorgaans laser en heeft hiermee een bereik van kilometers (in maximale kabellengte).
Een MM (Multi Mode) transceiver gebruikt doorgaans LED en heeft hiermee een bereik van honderden meters (in maximale kabellengte).
MM is goedkoper dan SM, dus zolang je kabels in 1 gebouw liggen, is MM waarschijnlijk oke.
Je glaskabel zelf is doorgaans geschikt voor zowel SM als MM. Het is immers glas.
Zelf heb ik OM4 kabels liggen. Deze werken nu op 10G maar kunnen officieel tot 100G aan.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
[...]

Dit wist ik niet.
Bedankt voor de info.
Ik heb nu sinds kort een 10G switch met 2 apparaten.
De rest op 1G.
Nog geen problemen gehad, maar interessant om in de gaten te houden.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Dus de switches aan de router hangen i.p.v. aan elkaar? Heeft een router(-pc) een zodanig grote buffer dan dat dit dergelijke problemen voorkomt? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Laatst online: 20-09 07:36
RobertMe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:05:
[...]

Zonder te weten hoe groot de tuin is is dat moeilijk te zeggen, maar ik zou ook eens naar de Mesh of FlexHD kijken. Die kun je ook buiten in weer en wind hangen, en eventueel kun je die dan ook aan de buitenmuur hangen. Scheelt trekken van een kabel als je die niet naar het tuinhuis hebt liggen. En bereik van binnen naar buiten is met HR glas en andere isolatie sowieso een bitch. Dus een AP buiten ophangen geeft natuurlijk een vele malen groter bereik dan dat je nog door een muur / glas heen moet.

Overigens is er IIRC nog geen "wifi 6" Mesh / Flex variant dus dan moet je voor de AC gaan (AC Mesh is AC, FlexHD is AC wave 2).
Een klein tuintje van 15 op 15. Tuinhuis staat in de hoek en er ligt een kabel tot in het tuinhuis.

Staat de Mesh variant van WiFi 6 momenteel niet in hun store als soon available? Ik heb nog wat tijd tegen het beter weer wordt. Kan dus nog even wachten tot die beschikbaar wordt.

Edit: bereik naar buiten toe is idd slecht. Ondanks de grote glaspartij daar. Komt jammer genoeg door het type glas dat ik hier heb. Mijn voorkeur gaat eerder uit naar de nieuwe Mesh omdat die effectief in weer en wind mag hangen. Anderzijds, als ik hem in het tuinhuis hang vraag ik mij af wat het verschil is tussen de nieuwe mesh en de AC6Pro? Ik vind niet zo meteen het stralingspatroon van de nieuwe mesh.

[ Voor 16% gewijzigd door Ekfad op 15-02-2022 10:51 ]

Pagina: 1 ... 174 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.