[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 175 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Niemand het UniFi 6 Enterprise filmpje gezien ?
YouTube: Introducing: Ubiquiti UniFi 6 Access Points

PoE+
4x4 MIMO
Additional 6Ghz radio
10 Gbit wireless totaal
600+ clients
22W
2,5Gbit aansluiting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
abusimbal schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:26:
Niemand het UniFi 6 Enterprise filmpje gezien ?
YouTube: Introducing: Ubiquiti UniFi 6 Access Points

PoE+
4x4 MIMO
Additional 6Ghz radio
10 Gbit wireless totaal
600+ clients
22W
2,5Gbit aansluiting
Was al bekend en staat in EA:
https://store.ui.com/coll...oint-wifi-6-enterprise-ea
https://dl.ui.com/ds/u6-enterprise_ds.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:05
@Ekfad
Als je een ongeïsoleerd houten tuinhuisje hebt, maakt het niet zo veel uit wat je daar inhangt. Hout dempt de radiosignalen nauwelijks. Dit in tegenstelling tot beton of meervoudig glas met eventuele opgedampte metaallagen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ekfad schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:48:
Staat de Mesh variant van WiFi 6 momenteel niet in hun store als soon available? Ik heb nog wat tijd tegen het beter weer wordt. Kan dus nog even wachten tot die beschikbaar wordt.
Blijkbaar lig ik inderdaad achter, in de EU store staat die als coming soon. In US store als Out of stock. Dus EA label lijkt er vanaf te zijn.
Edit: bereik naar buiten toe is idd slecht. Ondanks de grote glaspartij daar.
Ik denk dat je "Door" en niet "Ondanks" bedoeld :p. HR++(+) glas zit een folie tussen dat echt zwaar killing is voor het signaal.
Skynett schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:46:
@Ekfad
Als je een ongeïsoleerd houten tuinhuisje hebt, maakt het niet zo veel uit wat je daar inhangt. Hout dempt de radiosignalen nauwelijks. Dit in tegenstelling tot beton of meervoudig glas met eventuele opgedampte metaallagen.
"Ongeisoleerd" is wel opletten geblazen. De oude AC Pro kun je beschut buiten hangen, maar ook niet echt vochtig. De overige AC modellen "kan" dat niet bij, de U6 APs weet ik het niet van. Maar als vocht (of condens) er aan kan komen loop je o.a. risico op corrosie, bv aan de RJ45 aansluiting. Daar zou ik dus wel goed mee opletten dat die daar niet kapot van gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:51
GarBaGe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:44:
[...]

Ik heb sinds kort een 10G Unifi Aggregation Switch in mijn 10G thuisnetwerk (met 2x 10G apparaten) :)
Hier wat wijze woorden...
Een DAC kabel kan je alleen gebruiken tussen machines van hetzelfde merk.
Bijvoorbeeld van switch naar switch (van hetzelfde merk).
Tussen PC en switch werkt dat niet.
Een SM (Single Mode) transceiver gebruikt doorgaans laser en heeft hiermee een bereik van kilometers (in maximale kabellengte).
Een MM (Multi Mode) transceiver gebruikt doorgaans LED en heeft hiermee een bereik van honderden meters (in maximale kabellengte).
MM is goedkoper dan SM, dus zolang je kabels in 1 gebouw liggen, is MM waarschijnlijk oke.
Je glaskabel zelf is doorgaans geschikt voor zowel SM als MM. Het is immers glas.
Zelf heb ik OM4 kabels liggen. Deze werken nu op 10G maar kunnen officieel tot 100G aan.
Bedankt voor de info, was niet bekend dat je DAC niet kon gebruiken tussen switch en server.

SM en MM lees ik vooral dat SM meer toekomst bestendig is en gezien de kleine prijsverschil "way to go is", echter in mijn geval ga ik over aantal jaar verhuizen. Aangezien er maar 1 kabel naar workstation gaat en gezien de prijzen van transceivers zal het MM worden. Is toch wel weer goedkoper dan SM...
GarBaGe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:46:
[...]

Dit wist ik niet.
Bedankt voor de info.
Ik heb nu sinds kort een 10G switch met 2 apparaten.
De rest op 1G.
Nog geen problemen gehad, maar interessant om in de gaten te houden.
Precies dit is mijn doel :)
Raven schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:25:
[...]

Dus de switches aan de router hangen i.p.v. aan elkaar? Heeft een router(-pc) een zodanig grote buffer dan dat dit dergelijke problemen voorkomt? :?
Dat vraag ik mij nu dus ook af...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-09 10:26
[...]

Dus de switches aan de router hangen i.p.v. aan elkaar? Heeft een router(-pc) een zodanig grote buffer dan dat dit dergelijke problemen voorkomt? :?
Als ik het lees, gaat het niet om router vs switch, maar gaat het om de bottleneck, daar waar 10G ethernet verkeer moet worden omgezet in 1G ethernet verkeer.
Gezien 1G 10x zo langzaam is, kan dit "verstoppingen" geven op je netwerk, welke dus merkbaar vervelend kunnen worden.
De dure enterprise switches gebruiken hier grote buffers voor om die overgang "soepeler" te laten verlopen.
Ik heb geen budget voor zo'n enterprise grade switch en vind een 10G switch van 300 euro al best aan de prijs.
Ik kijk wel ff hoe het loopt....
Ik gebruik mijn 10G -> 1G op dit moment niet veel, dus ben dit probleem nog niet tegengekomen.
Wat mij betreft reden te meer om zo snel mogelijk zoveel mogelijk apparaten op een 10G interface te zetten :)

[ Voor 4% gewijzigd door GarBaGe op 15-02-2022 14:57 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart___
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 15:17
Promy schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:28:
ik heb sinds enige tijd een vpn server geactiveerd op m'n udm-pro zodat ik met m'n telefoon kan verbinden met het thuisnetwerk.
Wat ik evenwel nergens kan terugvinden is de clients die via vpn zijn verbonden. Ook via google kan ik het niet zomaar terugvinden?
@Promy Via de webinterface van je unifi network op de udm pro onder het kopje 'Client Devices'. Hier staan de connected VPN clients (Ze hebben een blauw icoontje en connection = VPN). Bij het nakijken viel het me op dat ik de VPN clients niet op mijn unifi app op mijn telefoon zie, alleen als ik via de browser de unifi web interface open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 10:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Even een stomme vraag, ik wordt door iemand hier verward.

Welke glaskabel/connector heb ik nodig van mijn UDM pro naar de 16 poort 150W switch (gen1)?
Ze zitten boven elkaar in een 19"rack straks

[ Voor 13% gewijzigd door ApC_IcE op 15-02-2022 15:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ekfad schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:46:
Mag ik hier een kleine vraag stellen ivm de AP6 Mesh en de AP6 Pro/LR? (Ipv een nieuw topic te openen)

Ik ben aan het kijken om mijn tuinbereik in orde te brengen en zou daarom één van bovenstaande in het tuinhuis ophangen (houten tuinhuis). Welke raden jullie aan?
Voorlopig zijn dit je opties zolang de nieuwe 802.11ax varianten ervan niet officiëel tekoop zijn :

De voorlopig nieuwste optie :
- pricewatch: Ubiquiti UniFi FlexHD

En de ietsje oudere modellen :
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
Accessoire voor dat model : pricewatch: Ubiquiti UniFi Mesh Antenna
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh Pro (1-pack)
De exacte verschillen en effecten tussen deze twee kan @xbeam je beter vertellen dan ik dat kan :)

Ik zie wel dat de simpelste variant ongeveer € 20 duurder is geworden dan toen ik hem kocht... jammer! :-(
Jazsie schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:48:
Alleen de genoemde oplossing gaat bij mij niet, mijn router is gewoon de Ziggo modem :).

Hoe kan ik dan nu dan mijn 1Gbit netwerk koppelen aan mijn -nog te bestellen- 10Gbit hoofdswitch?
Ik vrees dat je toch iets van een DIY bouwsel zal moeten toepassen! :)
Ik lees dus dat het te maken heeft met de beperkte buffer, buffer van de in dit geval Ubuiqiti switch of de HP switch?
Ik denk de Ubiquiti Switch in dit geval...
GarBaGe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:44:
Hier wat wijze woorden...
Een DAC kabel kan je alleen gebruiken tussen machines van hetzelfde merk.
Bijvoorbeeld van switch naar switch (van hetzelfde merk).
Tussen PC en switch werkt dat niet.
IMHO had je dan gewoon de verkeerde SFP+ DAC kabel te pakken, want dat moet gewoon werken! ;)
Dus de switches aan de router hangen i.p.v. aan elkaar?
Yup! :)
Heeft een router(-pc) een zodanig grote buffer dan dat dit dergelijke problemen voorkomt? :?
Op het moment dat je twee aparte Interfaces/NIC's hebt waarbij elk een eigen taak heeft is dat niet meer interessant en ben je gewoon van het probleem af! :)
Jazsie schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:50:
Bedankt voor de info, was niet bekend dat je DAC niet kon gebruiken tussen switch en server.
Dat kan dus gewoon! ;)
Dat vraag ik mij nu dus ook af...
Zie mijn antwoord hier boven :)
GarBaGe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:56:
Als ik het lees, gaat het niet om router vs switch, maar gaat het om de bottleneck, daar waar 10G ethernet verkeer moet worden omgezet in 1G ethernet verkeer.
Gezien 1G 10x zo langzaam is, kan dit "verstoppingen" geven op je netwerk, welke dus merkbaar vervelend kunnen worden.
De dure enterprise switches gebruiken hier grote buffers voor om die overgang "soepeler" te laten verlopen.
Precies! d:)b
Ik heb geen budget voor zo'n enterprise grade switch en vind een 10G switch van 300 euro al best aan de prijs.
Ik ook! :+
Ik kijk wel ff hoe het loopt....
Ik gebruik mijn 10G -> 1G op dit moment niet veel, dus ben dit probleem nog niet tegengekomen.
Hou ons op de hoogte en laat effe weten als je wat vreems ervaart d:)b
Wat mij betreft reden te meer om zo snel mogelijk zoveel mogelijk apparaten op een 10G interface te zetten :)
Dat zou sowieso wel lekker zijn! :9~ :Y) 8) :*)
ApC_IcE schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:15:

Welke glaskabel/connector heb ik nodig van mijn UDM pro naar de 16 poort 150W switch (gen1)?
Die eene Ubiquiti SFP DAC kabel die hier al een paar keer is gepost en ik de exacte naam niet van weet :) :+

[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 15-02-2022 15:22 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
nero355 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:20:
[...]

Ik vrees dat je toch iets van een DIY bouwsel zal moeten toepassen! :)
Heb je iets van tips mbt software? Heb nog een servertje die ik kan inzetten.
Zal het enkel inzetten als verbinding tussen de 10Gbe en 1Gbe netwerk, mijn Ziggo modem mag router blijven :).
Dat moet wel lukken lijkt me toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Voorlopig zijn dit je opties zolang de nieuwe 802.11ax varianten ervan niet officiëel tekoop zijn :

De voorlopig nieuwste optie :
- pricewatch: Ubiquiti UniFi FlexHD

En de ietsje oudere modellen :
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
Accessoire voor dat model : pricewatch: Ubiquiti UniFi Mesh Antenna
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh Pro (1-pack)
De exacte verschillen en effecten tussen deze twee kan @xbeam je beter vertellen dan ik dat kan :)
Zie mijn eerdere post. De U6 Mesh staat in de US store als uitverkocht en in de EU store als coming soon.
Heb het niet nagekeken verder, maar ik vermoed dat die dan recentelijk naar GA is gegaan en in US dan al is uitverkocht en voor de EU nog in container onderweg is. Zoals er dus altijd een kleine vertraging is bij de EU release.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Yup! :)

[...]

Op het moment dat je twee aparte Interfaces/NIC's hebt waarbij elk een eigen taak heeft is dat niet meer interessant en ben je gewoon van het probleem af! :)
Maar hoe dan? :? :P Er komt inkomend verkeer met 10Gbps op de router(-pc) aan en dan met 1Gbps de deur weer uit via een andere NIC. Wat gebeurt er daar anders dat het probleem daar dan niet optreed?
Jazsie schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:43:
[...]

Zal het enkel inzetten als verbinding tussen de 10Gbe en 1Gbe netwerk, mijn Ziggo modem mag router blijven :).
Kale install van Debian, forwarding aanzetten door
code:
1
2
net.ipv4.ip_forward = 1
net.ipv6.conf.all.forwarding=1

te uncommenten in /etc/sysctl.conf, gevolgd door "sysctl -p" voor toepassen of doe een reboot. Netwerkkaarten goed instellen, firewall instellen op alles doorlaten (voor zover dat standaard nog niet het geval is) en dat zou het moeten doen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:40:
Zie mijn eerdere post. De U6 Mesh staat in de US store als uitverkocht en in de EU store als coming soon.
Heb het niet nagekeken verder, maar ik vermoed dat die dan recentelijk naar GA is gegaan en in US dan al is uitverkocht en voor de EU nog in container onderweg is. Zoals er dus altijd een kleine vertraging is bij de EU release.
Ja, ik dacht ik gooi dit er nog effe achteraan en dan moet die maar zelf kijken wat die leuk vindt :)
Jazsie schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:43:

Tja, het is maar net wat je wilt, maar juist bij Ziggo kan je makkelijk dat modem ding van ze in Bridge Mode gooien en een leuke DIY Router erachter zetten waar je volledige controle over hebt! :)

Daarnaast moeten zowel je Router als je Clients weten hoe ze beide netwerken bereiken en ik gok dat je dat niet met de Ziggo Modem/Router voor elkaar krijgt...

Hoewel je wel een Bridge tussen een 1 Gbps en 10 Gbps NIC zou kunnen maken en het op die manier weer transparant op je netwerk zou maken... denk ik...

Is dus iets dat je echt zelf zal moeten testen! ;)

Voor algemene DIY Router Hardware Tips & Info zie : Zelfbouw project: Firewall / Router / AP
Routing vs. Switching :P
Er komt inkomend verkeer met 10Gbps op de router(-pc) aan en dan met 1Gbps de deur weer uit via een andere NIC.

Wat gebeurt er daar anders dat het probleem daar dan niet optreed?
Switch <-> Switch verkeer is natuurlijk anders dan Routing verkeer die in feite een tussenstop maakt! :)

Daarnaast bedien je ook je 1 Gbps en 10 Gbps netwerken direct i.p.v. dat al dat verkeer eerst moet worden ehh... gesorteerd en geordend... richting een langzamere Switch :*)

Dat is zo'n beetje de versimpelde uitleg en hoe ver ik het zelf ook kan uitleggen zonder allerlei info op te moeten zoeken... :$ O-)
Ik ben er namelijk überhaupt mee bekend door laten we zeggen "vanaf de zijlijn mee te kijken naar het probleem" in het verleden en hier en daar wat gevallen op een aantal willekeurige fora te hebben gelezen ;)
Kale install van Debian, forwarding aanzetten door
code:
1
2
net.ipv4.ip_forward = 1
net.ipv6.conf.all.forwarding=1

te uncommenten in /etc/sysctl.conf, gevolgd door "sysctl -p" voor toepassen of doe een reboot. Netwerkkaarten goed instellen, firewall instellen op alles doorlaten (voor zover dat standaard nog niet het geval is) en dat zou het moeten doen.
Ëén probleem dus : De Ziggo Modem/Router kan daar niks mee, want hoe moet die de Routes naar die bak weten :? ;)

[ Voor 31% gewijzigd door nero355 op 15-02-2022 18:08 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
Dat is dus ook waarvoor ze bedoeld zijn; zeker niet geschikt voor thuisgebruik.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glnk
  • Laatst online: 00:44
Roy Batty schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:20:
[...]

Dat is dus ook waarvoor ze bedoeld zijn; zeker niet geschikt voor thuisgebruik.
Onzin. Als je snelheid wil en je apparaat ondersteund het, dan moet je gewoon deze hebben. Wifi 6E voor meer bandbreedte en behoud van meer snelheid op afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:59:
[...]

Ëén probleem dus : De Ziggo Modem/Router kan daar niks mee, want hoe moet die de Routes naar die bak weten :? ;)
..... woops, ja, inderdaad, daar moet inderdaad wat mee gedaan worden :P Denk dat een tripje naar Zelfbouw project: Firewall / Router / AP in dat geval wel handig is.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
glnk schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:26:
[...]

Onzin. Als je snelheid wil en je apparaat ondersteund het, dan moet je gewoon deze hebben. Wifi 6E voor meer bandbreedte en behoud van meer snelheid op afstand.
Ik had ook ooit die illusie.....1 Longe Range voor mijn huis. Drama. Inmiddels heb ik 5 Lites netjes verdeeld over de verschillende ruimtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glnk
  • Laatst online: 00:44
Roy Batty schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:38:
[...]

Ik had ook ooit die illusie.....1 Longe Range voor mijn huis. Drama. Inmiddels heb ik 5 Lites netjes verdeeld over de verschillende ruimtes.
Dat is maar net hoeveel apparaten je 24/7 wil hebben draaien en aan het plafond wil hebben hangen. 1 AP per verdieping voldoet voor mij. Je zit vaak toch op dezelfde (werk)plek. Daar hang je hem, en de rest van de verdieping heeft niet de topsnelheid maar ruim voldoende met Wifi 6. Wifi 6E zal met 160Mhz band nog eens dubbel zoveel snelheid geven in de praktijk. Ook in de ruimte 2 kamers verder van het accesspoint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
glnk schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:49:
[...]

Dat is maar net hoeveel apparaten je 24/7 wil hebben draaien en aan het plafond wil hebben hangen. 1 AP per verdieping voldoet voor mij. Je zit vaak toch op dezelfde (werk)plek. Daar hang je hem, en de rest van de verdieping heeft niet de topsnelheid maar ruim voldoende met Wifi 6. Wifi 6E zal met 160Mhz band nog eens dubbel zoveel snelheid geven in de praktijk. Ook in de ruimte 2 kamers verder van het accesspoint.
Mijn ervaring is door schade en schande dat (te) zware AP`s niet werken en juist een verstorende factor gaan vormen als ze niet in verhouding staan tot de ruimte waarin ze gebruikt worden. Te ver af voor de clients danwel te veel overlap met de andere AP`s. Die 6E is ontworpen voor stadions en zeer veel gebruikers, vandaar niet aan te bevelen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Tja, het is maar net wat je wilt, maar juist bij Ziggo kan je makkelijk dat modem ding van ze in Bridge Mode gooien en een leuke DIY Router erachter zetten waar je volledige controle over hebt! :)

Daarnaast moeten zowel je Router als je Clients weten hoe ze beide netwerken bereiken en ik gok dat je dat niet met de Ziggo Modem/Router voor elkaar krijgt...

Hoewel je wel een Bridge tussen een 1 Gbps en 10 Gbps NIC zou kunnen maken en het op die manier weer transparant op je netwerk zou maken... denk ik...

Is dus iets dat je echt zelf zal moeten testen! ;)

Voor algemene DIY Router Hardware Tips & Info zie : Zelfbouw project: Firewall / Router / AP
Mijn Ziggo modem doet prima routen, zie geen meerwaarde waarom ik daarvoor weer een aparte device (extra point of failure) moet gaan inzetten.
[...]

Routing vs. Switching :P

[...]

Switch <-> Switch verkeer is natuurlijk anders dan Routing verkeer die in feite een tussenstop maakt! :)

Daarnaast bedien je ook je 1 Gbps en 10 Gbps netwerken direct i.p.v. dat al dat verkeer eerst moet worden ehh... gesorteerd en geordend... richting een langzamere Switch :*)

Dat is zo'n beetje de versimpelde uitleg en hoe ver ik het zelf ook kan uitleggen zonder allerlei info op te moeten zoeken... :$ O-)
Ik ben er namelijk überhaupt mee bekend door laten we zeggen "vanaf de zijlijn mee te kijken naar het probleem" in het verleden en hier en daar wat gevallen op een aantal willekeurige fora te hebben gelezen ;)

[...]

Ga het wel eerst zonder proberen.
Vind het persoonlijk slecht verzonnen dat je niet gewoon een 1Gbe switch aan een 10Gbe switch kan hangen zonder problemen...

Wel fijn dat jullie dit melden, scheelt een hoop frustraties mocht er straks gekke dingen gebeuren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jazsie schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:57:
Mijn Ziggo modem doet prima routen NAT-ten, zie geen meerwaarde waarom ik daarvoor weer een aparte device (extra point of failure) moet gaan inzetten.
;)
Ga het wel eerst zonder proberen.
Prima! :)
Vind het persoonlijk slecht verzonnen dat je niet gewoon een 1Gbe switch aan een 10Gbe switch kan hangen zonder problemen...
Slecht verzonnen zal ik maar als Vlaams of zo opvatten :P
Wel fijn dat jullie dit melden, scheelt een hoop frustraties mocht er straks gekke dingen gebeuren :9
Succes alvast! ;)
ApC_IcE schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:15:

Je gaat toch een 10 Gbps SFP+ poort met een 1 Gbps SFP poort verbinden ?

Dan moet je als het goed is een SFP DAC kabel hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

nero355 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:18:

Je gaat toch een 10 Gbps SFP+ poort met een 1 Gbps SFP poort verbinden ?

Dan moet je als het goed is een SFP DAC kabel hebben :)
Gek dat die sfp kabel 2x zo duur is als de sfp+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ApC_IcE schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:23:
[...]

Gek dat die sfp kabel 2x zo duur is als de sfp+
Volgens mij moet de SFP+ DAC ook werken. Alleen moet je deze dan aan beide kanten op 1Gbit/s forceren. Daarnaast is er meen ik zo nu en dan een dingetje geweest dat Ubiquitys eigen DAC niet goed werkte op de UDM Pro en dat daar firmware fixes voor zijn geweest.
In ieder geval is dit onderwerp hier zo nu en dan langs gekomen (UDM Pro met SFP+ aan een SFP UniFi switch hangen). Dus met een beetje zoeken zal dat vast te vinden zijn. Daarbij zijn ook andere kabels vernoemd die werken (van fs.com en / of Amazon).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqQIZDRYkAtf-DBMODWydYtK-gI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gx5EMkD0VZevrxd1eoA2BCJp.jpg?f=fotoalbum_large

Unifi controller laat helaas de USG alleen zien op het moment dat ik inlog (rechts) en na een fractie van een seconde verdwijnt de USG om het plaatje (links) af te beelden.
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45
Roy Batty schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:38:
[...]

Enige nadeel is wel een hoger stroomverbruik, met 5 Lites; 5x12Watt? Dit is 115 euro aan stroom per jaar (bij 0,22 eurocent per kWh). Of gaat een access point hibernaten als hij niets te doen heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Frij5fd schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:05:
[...]

Enige nadeel is wel een hoger stroomverbruik, met 5 Lites; 5x12Watt? Dit is 115 euro aan stroom per jaar (bij 0,22 eurocent per kWh). Of gaat een access point hibernaten als hij niets te doen heeft?
Je telt daar het verbruik én de aanschaf van je LR gewoon voor 't gemak even niet van af? (5 x 12 W = 60W x 365 = 1,440KW x €0,22= €115,62) :9

Dat LR AP was gratis en verbruikt 0,0W in jouw berekening, dus?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:05
Die lites gebruiken in werkelijkheid maar een paar watt per stuk. Kijk maar na in je switch bij het PoE vermogen op de betreffende poort. Geldt natuurlijk voor alle AP's.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Skynett schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:24:
Die lites gebruiken in werkelijkheid maar een paar watt per stuk. Kijk maar na in je switch bij het PoE vermogen op de betreffende poort. Geldt natuurlijk voor alle AP's.
Laat 'm eerst z'n sommetje eens compleet gaan maken voordat er met variabele gewerkt gaat worden 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
Frij5fd schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:05:
[...]

In praktijk gebruiken ze maar tussen 3.3W en 3.5W (met ongeveer 30 wifi clients totaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:40:
Volgens mij moet de SFP+ DAC ook werken.
Ik denk dat een SFP+ DAC kabel in een SFP poort niet zal werken! :)
MichielFRL schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:41:
[Afbeelding]

Unifi controller laat helaas de USG alleen zien op het moment dat ik inlog (rechts) en na een fractie van een seconde verdwijnt de USG om het plaatje (links) af te beelden.
Ik zou eens beginnen met een kleinere screenshot en ons dan vertellen of we naar een of andere suffe app kijken of gewoon de UniFi Controller vanaf een PC in een browser die Ubiquiti voor UniFi ook daadwerkelijk support :
- Firefox
- Google Chrome

:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:50:
[...]

Ik denk dat een SFP+ DAC kabel in een SFP poort niet zal werken! :)
Mag je uiteraard denken, net zoals ik dat deed. Maar het is toch echt meermaals in dit topic terug gekomen dat een SFP+ DAC tussen een UDM Pro & Switch met SFP werkt als je beide kanten op 1Gbit/s zet i.p.v. auto negotiate. Maar wellicht kun je de search even er op naslaan ;)

Edit:
Omdat ik in een goede bui ben:
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
Bv:
Cardinal schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:09:
[...]

Jawel, SFP en SFP+ zijn pratktisch identiek. Ik heb een SFP+ DAC tussen een UDMP (SFP+) en USW-16POE (SFP) hangen.

[...]

Het "probleem" met SFP en SFP+ is dat autonegotiation niet werkt. Wat je moet doen is de UDMP poort 11 op 1 Gbps FDX zetten en dan werkt het.
Maar er staan nog veel meer posts dat het werkt, en even de thread vanaf zo'n punt erbij pakken zal vast ook linken naar gebruikte DACs, die dan dus niet perse can Ubiquiti hoeft te zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door RobertMe op 16-02-2022 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Roy Batty schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:42:
[...]

In praktijk gebruiken ze maar tussen 3.3W en 3.5W (met ongeveer 30 wifi clients totaal)
Daarover gesproken: ik zie mijn verbruik niet meer op mijn USW lite 8 (5.76.7) van de NanoHD (5.60.23). Viel mij laatst op. UDM op UnifiOS Network 7.0.22. Bug of niet meer ondersteund?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:42
nero355 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:50:
Ik zou eens beginnen met een kleinere screenshot en ons dan vertellen of we naar een of andere suffe app kijken of gewoon de UniFi Controller vanaf een PC in een browser die Ubiquiti voor UniFi ook daadwerkelijk support :
- Firefox
- Google Chrome

:)
Je ziet de Unify controller in een browser.
Ik heb Brave/Chrome/Firefox/Safari geprobeerd, allemaal hetzelfde probleem.
Ook maakt het niet uit of het een browser op een Windows PC of iPad is.
In de Unifi app (iOS) wordt de USG ook niet weergegeven.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:31
MichielFRL schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:41:
[Afbeelding]

Dit is een bug in de 6.x serie en is opgelost in 7.x (m.u.v. de USG Pro) (bron).

[ Voor 9% gewijzigd door nanoChip op 16-02-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RobertMe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:25:
[...]

Ik heb nergens iets over de USW 8 Lite gelezen in zijn post, alleen USW 8 (zonder Lite). Terwijl in zijn latere post wel duidelijk de 16 Lite staat :)

Maar inderdaad, assumption is the mother of all fuckups en zo :9
Om hierop terug te komen. Weer even door aan het klikken geweest.

Ben er in ieder geval uit dat ik op de eindpunten (Onder m'n bureau en achter m'n audiomeubel) voor de Flex Mini ga. Deze kan via POE gevoed worden. In geval van het Audio meubel zal deze rechtstreeks in de USW-Lite-16-POE geprikt worden.

Voor mijn bureau op de tweede zal er nog een POE switch tussen moeten.

Voor 5 en 8 poorts switches is dit dan de selectie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPYCELflKRIPvmOqOeP2dYWVUoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VFBbejI4nFyHFQOzvhAvQA5O.png?f=fotoalbum_large

De linker en de rechter vallen m.i. dan sowieso af, gezien geen PoE passthrough.

De Switch 8 PoE (US-8-60W), Switch Lite 8 PoE (USW-Lite-8-PoE) en USW flex hebben in ieder geval PoE. Maar dan.

Vanuit de specificaties kom ik er niet echt uit of deze dan wel met PoE gevoed kan worden en dan ook passthrough kunnen faciliteren.

Waarom ze ook drie verschillende switches met zulke gelijkwaardige prijs en specs produceren is mij ook een raadsel. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 16-02-2022 10:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:46
@MikeyMan De linker heeft wel PoE passthrough hoor. Die ligt hier ook tijdelijk aangesloten. Wordt gevoed via PoE+ en daarachter hangt een In-Wall en dáár weer achter hangt een AC-Lite.
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/799c900efa7be3f7010962b2478746e1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

lolgast schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:31:
@MikeyMan De linker heeft wel PoE passthrough hoor. Die ligt hier ook tijdelijk aangesloten. Wordt gevoed via PoE+ en daarachter hangt een In-Wall en dáár weer achter hangt een AC-Lite.
[Afbeelding]
Kloppen de specs dan niet in de PW?
Is die passthrough op 1 poort of meerdere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
MikeyMan schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:32:
[...]

Is die passthrough op 1 poort of meerdere?
1 poort.
PoE in op poort 1, PoE passthrough op poort 8.
De passthrough is ook 'dom'. Hij geeft letterlijk door waar hij zelf mee gevoed wordt. Geef je hem 24V, dan zet hij 24V door. Geef je hem 48V, dan zet hij 48V door. Let hier eventueel goed mee op! Zelf slikt het apparaat 24V, het apparaat wat je erachter zet zeer waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

lolgast schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:38:
[...]

1 poort.
PoE in op poort 1, PoE passthrough op poort 8.
De passthrough is ook 'dom'. Hij geeft letterlijk door waar hij zelf mee gevoed wordt. Geef je hem 24V, dan zet hij 24V door. Geef je hem 48V, dan zet hij 48V door. Let hier eventueel goed mee op! Zelf slikt het apparaat 24V, het apparaat wat je erachter zet zeer waarschijnlijk niet.
Ok, thanks... Geldt datzelfde voor de andere ook? Haal dit slecht uit de specs. Twee poorten zou me niet onaardig uitkomen.

Waarom voor deze gekozen? Prijzen zijn nogal vergelijkbaar. Zie ook geen doorslaggevende verschillen in specs.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 16-02-2022 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Laatst online: 21-09 09:45
Will_M schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:20:
[...]

Je telt daar het verbruik én de aanschaf van je LR gewoon voor 't gemak even niet van af? (5 x 12 W = 60W x 365 = 1,440KW x €0,22= €115,62) :9

Dat LR AP was gratis en verbruikt 0,0W in jouw berekening, dus?
Klopt, die stroomkosten van de LR moet je er nog van aftrekken. :)
En inderdaad erbij optellen het verschil in eenmalige aankoopkosten.
Maar persoonlijk vind ik stroom het meest relevant, ook vanwege de noodzaak om minder energie te gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
MikeyMan schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:42:
[...]

Ok, thanks... Geldt datzelfde voor de andere ook? Haal dit slecht uit de specs. Twee poorten zou me niet onaardig uitkomen.
Nee de Flex Mini heeft geen passthrough, enkel PoE in om gevoed te worden
Waarom voor deze gekozen? Prijzen zijn nogal vergelijkbaar. Zie ook geen doorslaggevende verschillen in specs.
Omdat toen ik deze kocht (jaaaren terug) de US8-60W €200 kostte volgens mij en deze €105 ;)

[ Voor 73% gewijzigd door lolgast op 16-02-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:23
lolgast schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:43:
[...]

[...]

Omdat toen ik deze kocht (jaaaren terug) de US8-60W €200 kostte volgens mij en deze €105 ;)
Maar de Flex kan dit wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Klopt, maar daarvan staat het netjes aangegeven in de tabel.
Van de US-8 is het niet vermeld, dus MikeyMan vroeg zich vervolgens waarschijnlijk af of de Flex Mini het dan ook niet kan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
lolgast schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:43:
[...]

[...]

Dat was de USW 8 -150 watt met 8 poe poorten van 48&24 volt.
Deze van USW-8 60watt van €105,- heeft maar 4 enkel 48 volt portjes.

Ik gebruik deze nog best wel vaak voor kleinere installaties
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+)

[ Voor 20% gewijzigd door xbeam op 16-02-2022 16:41 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En volgens mij heeft de Flex ook meerdere PoE passthrough poorten, waar @MikeyMan naar vroeg. Maar officieel zal die dan neem ik aan via 802.3bt gevoed moeten worden, en dat kunnen de standaard switches weer niet leveren (denk dat ze ook Pro of Enterprise switches hebben die wel 802.3bt doen, maar die switches zijn voor thuisgebruik zwaar overkill).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:11:
[...]

En volgens mij heeft de Flex ook meerdere PoE passthrough poorten, waar @MikeyMan naar vroeg. Maar officieel zal die dan neem ik aan via 802.3bt gevoed moeten worden, en dat kunnen de standaard switches weer niet leveren (denk dat ze ook Pro of Enterprise switches hebben die wel 802.3bt doen, maar die switches zijn voor thuisgebruik zwaar overkill).
Ik kan ben anders best happy met mijn Poe+++ (bt) switch.
Mijn langste daisy chain is
poe-switcht—>inwall—>flex—G4pro
|UAP-nano-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ik kan ben anders best happy met mijn Poe+++ (bt) pro switch.
Mijn langste daisy chain is poe-switcht—>inwall—>flex—G4pro—>UAP-nano-HD
En als je geen 19” wil kan ook voor de unifi industrial serie gaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48yD_iVKz489UG7JwFfnHmpu_40=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h4pyzf2j1puXWcvRMJMgIz3c.webp?f=user_large
https://store.ui.com/coll...s/unifi-switch-industrial

[ Voor 22% gewijzigd door xbeam op 16-02-2022 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:17:
[...]

Ik kan ben anders best happy met mijn Poe+++ (bt) switch.
Mijn langste daisy chain is
poe-switcht—>inwall—>flex—G4pro
|UAP-nano-HD
Ik zou jou niet scharen onder een normale thuisgebruiker :P Er zijn natuurlijk use cases voor PoE+++ / 802.3bt, en in een thuissituatie vallen die ook wel te verzinnen. Maar volgens mij kom je dan wel bij een switch uit van €500+ terwijl je anders een switch van max €400 nodig hebt. Voor dat geld koop je dus ook makkelijk een tweede PoE switch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

[...]

En volgens mij heeft de Flex ook meerdere PoE passthrough poorten, waar @MikeyMan naar vroeg.
Klopt. Heb hier een Flex in gebruik, gevoed door een Switch Lite 16, en geeft PoE aan een AC en een switch mini. Dat werkt prima. In totaal kan de Flex op allevier zijn poorten PoE doorgeven; uiteraard mits budget toereikend is.
Maar officieel zal die dan neem ik aan via 802.3bt gevoed moeten worden, en dat kunnen de standaard switches weer niet leveren (denk dat ze ook Pro of Enterprise switches hebben die wel 802.3bt doen, maar die switches zijn voor thuisgebruik zwaar overkill).
Hij kán met 802.3bt gevoed worden, dan neemt (logischerwijs) het budget toe. Maar met de 802.3at van de Lite 16 is het, afhankelijk van je situatie, ook prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pipo76 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:45:
[...]

Klopt. Heb hier een Flex in gebruik, gevoed door een Switch Lite 16, en geeft PoE aan een AC en een switch mini. Dat werkt prima. In totaal kan de Flex op allevier zijn poorten PoE doorgeven; uiteraard mits budget toereikend is.

[...]

Hij kán met 802.3bt gevoed worden, dan neemt (logischerwijs) het budget toe. Maar met de 802.3at van de Lite 16 is het, afhankelijk van je situatie, ook prima te doen.
Precies dat... De USW Flex (non-mini) zou dus een optie kunnen zijn.
Zijn alle 8 ports switches dat dan ook? Of alleen de POE en Lite?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Ik zou jou niet scharen onder een normale thuisgebruiker :P Er zijn natuurlijk use cases voor PoE+++ / 802.3bt, en in een thuissituatie vallen die ook wel te verzinnen. Maar volgens mij kom je dan wel bij een switch uit van €500+ terwijl je anders een switch van max €400 nodig hebt. Voor dat geld koop je dus ook makkelijk een tweede PoE switch.
Dat is zeker waar. Ik geloof in poe als nieuwe inhuis stroom voorzieningen omdat je vanuit de zonnepanelen en accu’s/opslag geen transformatie naar 220 nodig hebt en
met 90 watt poe kan bijv een tv voeden langzaam maar zeker komen er steeds meer apparaten die hun voeding uit het netwerk kunnen halen

[ Voor 7% gewijzigd door xbeam op 16-02-2022 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

MikeyMan schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:55:
[...]

Precies dat... De USW Flex (non-mini) zou dus een optie kunnen zijn.
Zijn alle 8 ports switches dat dan ook? Of alleen de POE en Lite?
Van Unifi switches die PoE passthrough ondersteunen, heb ik alleen de USW Flex kunnen vinden.
De Switch Lite 8 en 16 geven wel PoE, maar moeten met een adapter gevoed worden. En de flex mini is wel PoE-powered, maar geeft het niet door.
Van de andere (oudere / zwaardere) modellen weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:56

bebopper

I'm an absolute beginner...

Aangezien dit topic wat actiever is als het aankoop advies topic en er toch ook behoorlijk wat aankoopachtige vragen langskomen waag ik het er toch op om hier via een crosspost even de aandacht te vragen voor mijn vraag in: bebopper in "[Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pipo76 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:45:
[...]

[...]

Dat is dus wat ik bedoel. Het kan werken zonder 802.3bt, maar het is wel tricky. Als de Flex via 802.3af gevoed wordt en je sluit een 802.3af apparaat er op aan dan valt de keten gewoon uit als ze beiden tezamen meer dan 15W vragen. En hetzelfde uiteraard als je 802.3at gebruikt met 2x 802.3af downstream. Het kan dus werken, maar ben niet verbaasd als apparatuur ineens uitvalt / herstart of ineens helemaal niet meer up komt. (Bv beetje bij beetje extra hardware aansluiten via passthrough, vervolgens valt op een gegeven moment de switch uit / herstart en dat het dan helemaal niet meer up komt omdat alles via passthrough ook meteen opstart en alles dus een hoog / piek verbruik heeft).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:44:
[...]

Dat is dus wat ik bedoel. Het kan werken zonder 802.3bt, maar het is wel tricky. Als de Flex via 802.3af gevoed wordt en je sluit een 802.3af apparaat er op aan dan valt de keten gewoon uit als ze beiden tezamen meer dan 15W vragen. En hetzelfde uiteraard als je 802.3at gebruikt met 2x 802.3af downstream. Het kan dus werken, maar ben niet verbaasd als apparatuur ineens uitvalt / herstart of ineens helemaal niet meer up komt. (Bv beetje bij beetje extra hardware aansluiten via passthrough, vervolgens valt op een gegeven moment de switch uit / herstart en dat het dan helemaal niet meer up komt omdat alles via passthrough ook meteen opstart en alles dus een hoog / piek verbruik heeft).
Dat kan je voorkomen door het power budget detectie in de flex te over schrijven O-)
100% garantie dat je de voorliggende switch kan beschadigen
echo "switch.power_source.status=enabled" >> /tmp/system.cfg
echo "switch.power_source.mode=poe-injector" >> /tmp/system.cfg
syswrapper.sh apply-config

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 16-02-2022 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
[...]

De Flex kan ook gevoed worden via 802.3at; doe ik ook (20W budget). Ik heb er vervolgens 3 Cam`s en een AP aan hangen; allen 802.3af en kom aan 12W overdag en 16W in het donker (IR aan). Draait al een jaar probleemloos.

Met 802.3bt krijgt de USW-Flex 46W budget
Met 802.3af krijgt de USW-Flex 8W budget, dus zelfs dat kan in theorie als je er maar 1 a 2 PoE apparaten max aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Roy Batty schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:57:
[...]

De Flex kan ook gevoed worden via 802.3at; doe ik ook (20W budget). Ik heb er vervolgens 3 Cam`s en een AP aan hangen; allen 802.3af en kom aan 12W overdag en 16W in het donker (IR aan). Draait al een jaar probleemloos.

Met 802.3af krijgt de USW-Flex 8W budget, dus zelfs dat kan in theorie als je er maar 1 a 2 PoE apparaten max aan hangt.
Dat zou betekenen dat ik sowieso nog een aparte voeding nodig heb op de tweede verdieping. Met één voeding in de meterkast ga ik het met de 16-lite als startpunt dus niet redden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
Hulliee schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:37:
[...]

Daarover gesproken: ik zie mijn verbruik niet meer op mijn USW lite 8 (5.76.7) van de NanoHD (5.60.23). Viel mij laatst op. UDM op UnifiOS Network 7.0.22. Bug of niet meer ondersteund?
Hier precies hetzelfde op dezelfde switch (USW-Lite-8). Even uit de stroom halen en het is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roy Batty schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:57:
[...]

Dat is toch wat ik zeg. Het kan, en zal meestal, wel werken. Maar als je van een AC Lite die 3W of zo gebruikt upgrade naar een U6 Pro of LR die IIRC 10W+ kunnen gebruiken kan het zomaar niet meer werken. Immers is er niks onder af, dus je kunt een af apparaat hebben dat 2W gebruikt zoals een Flex Mini wellicht doet, maar je kunt ook een af apparaat hebben dat 14,5W verbruikt. Die eerste zul je er makkelijk nog 4 van kunnen aansluiten op een af gevoede Flex, die tweede kun je er geen een meer van op een af gevoede Flex aansluiten.
Zo stellig beweren dat je makkelijk meerdere apparaten op een at gevoede Flex kunt aansluiten kan dus niet zonder het verbruik van die apparaten te weten. En zoals aangegeven: dat je de apparaten één voor één kunt aansluiten zegt niks over of het ook nog werkt na stroomuitval. Een AC Lite gebruikt dan misschien 3W bij gewoon gebruik, maar misschien 6W of zo met opstarten. Als dan de Flex en meerdere APs er achter allemaal tegelijkertijd het maximale verbruik hebben heb je alsnog pech.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
RobertMe schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:27:
[...]

Zo stellig beweren dat je makkelijk meerdere apparaten op een at gevoede Flex kunt aansluiten kan dus niet zonder het verbruik van die apparaten te weten.
Uiteraard moet je weten wat je doet maar dat geldt toch voor alles met Unifi apparatuur (?) anders kun je er beter niet aan beginnen. Ik heb een paar keer een power cycle gedaan met die 12W/20W en dat ging prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roy Batty schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:42:
Uiteraard moet je weten wat je doet maar dat geldt toch voor alles met Unifi apparatuur (?) anders kun je er beter niet aan beginnen.
Dat zou eigenlijk in de Topic Warning onderaan moeten staan! >:) :+
RobertMe schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 06:46:
Mag je uiteraard denken, net zoals ik dat deed. Maar het is toch echt meermaals in dit topic terug gekomen dat een SFP+ DAC tussen een UDM Pro & Switch met SFP werkt als je beide kanten op 1Gbit/s zet i.p.v. auto negotiate.
Ik ben een fan van alles op Auto laten staan, want daarmee kan je stiekem heel goed eventuele issues met je bekabeling detecteren i.p.v. iets te forceren dat mogelijk niet altijd even goed werkt! ;)
Maar wellicht kun je de search even er op naslaan ;)
Mocht ik ook zo gek zijn om een UDR/UDM te kopen dan zal ik dat uiteraard zeker weten doen! :P
Edit:
Omdat ik in een goede bui ben:
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
Bv:

[...]

Maar er staan nog veel meer posts dat het werkt, en even de thread vanaf zo'n punt erbij pakken zal vast ook linken naar gebruikte DACs, die dan dus niet perse can Ubiquiti hoeft te zijn.
Effe @ApC_IcE meetaggen, want die vroeg ernaar en gaf ik eigenlijk hetzelfde antwoord : Gebruik de Search! :+
MichielFRL schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:08:
Je ziet de Unify controller in een browser.
Ik heb Brave/Chrome/Firefox/Safari geprobeerd, allemaal hetzelfde probleem.
Ook maakt het niet uit of het een browser op een Windows PC of iPad is.
In de Unifi app (iOS) wordt de USG ook niet weergegeven.
Ik geloof dat ook op de iPad net als op de iPhone alleen de schil van de browser anders is en onderhuids nog steeds Safari alles aan het renderen is mocht je dat toevallig niet weten :)
lolgast schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:31:
[Afbeelding]
:o Jij durft! >:) :P :+

Maar ik zie dat er ondertussen wel meer van dat soort lefgozers zijn in dit topic die dingen doen die eigenlijk niet de bedoeling zijn! _O-
MikeyMan schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:32:
De specificaties in de Pricewatch kloppen wel vaker niet dus wees verstandig en kijk altijd op de website van de fabrikant en als het dan nog niet duidelijk is dan kan je het beste nog effe de documentatie van een product erbij pakken! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@nero355 in alle eerlijkheid levert de site van de fabrikant zo mogelijk nog minder info :+

Ik zal de handleidingen van deze modellen er maar eens bij pakken. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Roy Batty schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:01:
[...]

Hier precies hetzelfde op dezelfde switch (USW-Lite-8). Even uit de stroom halen en het is opgelost.
Jep, opgelost. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:32:
in alle eerlijkheid levert de site van de fabrikant zo mogelijk nog minder info :+
Zoals een oude collega vroeger zei : Des te groter de fabrikant des te meer de website één grote puinhoop is! :+

Maar bij Ubiquiti valt dat wel mee...
Af en toe alleen niet helemaal duidelijk omschreven, maar meestal wel uitgebreid genoeg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nero355 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:35:
[...]

Zoals een oude collega vroeger zei : Des te groter de fabrikant des te meer de website één grote puinhoop is! :+

Maar bij Ubiquiti valt dat wel mee...
Af en toe alleen niet helemaal duidelijk omschreven, maar meestal wel uitgebreid genoeg! :)
Kijk ik er zo overheen dan? Passthrough ja/nee en zo ja hoeveel poorten zie ik op de site niet in de specs staan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nero355 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:48:
[...]

Om de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts als voorbeeld te nemen : https://store.ui.com/coll...g/products/unifi-switch-8

code:
1
2
Layer 2, PoE switch with (8) GbE RJ45 ports
including (1) GbE, 820.3at PoE+ input and (1) PoE passthrough port.

:? :)
Wtf... Heb me het ongans zitten zoeken :?
Ah... Ik zie het al. Het staat er alleen op als het erop zit. :P

En dan staat het bij de flex ook nieteens.
Toch maar de handleidingen bekijken morgen.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 16-02-2022 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
nero355 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:30:
[...]

:o Jij durft! >:) :P :+

Maar ik zie dat er ondertussen wel meer van dat soort lefgozers zijn in dit topic die dingen doen die eigenlijk niet de bedoeling zijn! _O-
Zoals ik zei, het is tijdelijk. Mijn Dell D6000 USB-C docking heeft belabberde throughput via ethernet, zo erg dat ik de kabel er momenteel uit heb gehaald en via wifi werk.
Die docking zát aangesloten op de data-poort van de In-Wall en ik begon te twijfelen aan de capaciteit van dat ding. Dus de US-8 zit er nu extra tussen. Geen verschil, dus de switch gaat er weer tussenuit binnenkort en ik koop een WD19-S docking :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 12:54
MikeyMan schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:40:
[...]

Kijk ik er zo overheen dan? Passthrough ja/nee en zo ja hoeveel poorten zie ik op de site niet in de specs staan :?
Mss kun je hier wat mee?
https://help.ui.com/hc/en...oE-Output-and-Input-Modes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Veel info... Volgens die pagina kunnen er maar 3 modellen überhaupt met POE gevoed worden... Morgen verder in verdiepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:59
MikeyMan schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:12:
[...]

Veel info... Volgens die pagina kunnen er maar 3 modellen überhaupt met POE gevoed worden... Morgen verder in verdiepen.
Dat is ook zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Nu online
Vandaag een UDM Pro aangesloten met een Unifi instant camera. Klopt het dat de motion sensor push notificaties (iOS) niet werken als je er nog geen harddisk in hebt? Bij het live beeld geeft de app wel aan “Motion: just now”

Ik heb het ook gekoppeld met Scrypted en daar werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Net de UDM pro besteld. Ter voorbereiding wat vragen.
  1. Wat zijn precies de WAN poorten? Kan ik af met twee rj45 poorten voor failover of heb ik een SFP module nodig?
  2. Is er ergens een migratie strategie om vanaf een usg 3p naar de udm pro is over te gaan?
  3. Moet je de ingebouwde controller gebruiken? Of kan het ook met externe controller?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:03
@Bl4ckviper
1. 1x SFP en 1x RJ45, voor failover heb je dus minimaal 1 SFP nodig.
2. Ik zou een clean install doen, maar dat is jouw keuze.
3. Ja, nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bl4ckviper schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:37:
  1. Is er ergens een migratie strategie om vanaf een usg 3p naar de udm pro is over te gaan?
  2. Moet je de ingebouwde controller gebruiken? Of kan het ook met externe controller?
Als je de Search erbij pakt dan vind je het antwoord op die twee vragen! ;)

Tevens eigenlijk iets wat je had moeten doen VOORDAT je zo'n ding koopt! :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

nero355 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:50:
[...]

Als je de Search erbij pakt dan vind je het antwoord op die twee vragen! ;)

Tevens eigenlijk iets wat je had moeten doen VOORDAT je zo'n ding koopt! :P :+
Hehe ach wilde sowieso al upgrade doen was gewoon wat enthousiast. Op termijn direct glasvezel eraan, eerst alles draaiende krijgen. Dus die gedachte triggerde de vraag over de module.

Kon die strategie niet direct vinden overigens. Alleen iemand die noemde dat gelukt was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:06

pinda powerrr

Slow down...

Bedenk wel even dat alle providers overgaan op GPON techniek. Dat is (nu) nog niet zo makkelijk met direct glasvezel in de UDM-PRO

Waiting on the world to change

pinda powerrr schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 00:13:
Bedenk wel even dat alle providers overgaan op GPON techniek. Dat is (nu) nog niet zo makkelijk met direct glasvezel in de UDM-PRO
Maar specificaties hebben ze wel bekend moeten maken en bv fs.com verkoopt ook GPON SFP modules. Ik heb zelf sowieso geen glasvezel, maar ik lijk voornamelijk te lezen "het zou wellicht kunnen / moeten werken, maar... je zou dan de eerste zijn die het probeert". Dus als er (een aantal) succes verhalen zijn kan dat snel omslaan.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45
Wat een stinkbedrijf is ubiquiti zeg. Had een (beta) UDR besteld. Natuurlijk ben ik mij er van bewust dat er nog wat problemen in kunnen zitten maar je zou toch hopen dat ze iets aan service doen.

Die van mij crashte met reset of volledige vastloper als gevolg om de paar uur (max). Ook na een hard reset met minimale configuratie dezelfde problemen.

Direct een ticket gestuurd en meerdere keren op request van hun de debug en support bestanden gestuurd. Vrijwel geen reactie op gekregen ondanks dat er weken overheen ging. Ook deze debug bestanden hebben ze niks mee gedaan. Uiteindelijk maar een RMA ingediend. Mocht op eigen kosten van 25 euro dat ding retour sturen naar Tsjechië. Na lange tijd als reactie gekregen dat ze hem niet voorradig hebben en dat ze geen idee hebben wanneer ik een nieuwe unit krijg toegestuurd.

Ik heb het er maar mee te doen. Mooi spul als het werkt maar zonder enige redelijke vorm van service is het verder gewoon ruk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lolgast
@warcow Wat voor support verwacht je bij een beta product dan? Dit is PRECIES waarom dat apparaat zo goedkoop is/was..

• warcow
lolgast schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:34:
@warcow Wat voor support verwacht je bij een beta product dan? Dit is PRECIES waarom dat apparaat zo goedkoop is/was..
Je zou toch verwachten dat ze interesse tonen in potentiële bugs in het apparaat en serieus kijken naar debug/support files? Misschien nog wel meer juist dan bij apparaten die al definitief zijn en langer op de markt. Dat het goedkoop is maakt dat ik kan leven met bugs in het begin en dat ik support nodig ben. Dat maakt niet dat ik het prima vind nul support te krijgen bij problemen.

Dat er problemen mee zijn snap ik prima maar het is toch geen overbodige luxe om een paar apparaten achter te houden voor RMA situaties? Zelfs voor een beta apparaat verwacht ik toch een reparatietijd van enige weken of op zijn minst een gecommuniceerde termijn zodat ik weet of ik ander spul moet bestellen of er op kan wachten en niet “we zien wel wanneer we nieuwe op voorraad hebben”.

Ook vind ik het anno 2022 onacceptabel dat ze niet gewoon een verzendformulier bijleveren voor kostenvrije retourneringen. Ik hoef het toch niet normaal te vinden om een kapot apparaat geleverd te krijgen, die op eigen kosten te moeten retourneren en maanden(?) te moeten wachten op een vervangend model? Dat is gewoon een dikke middelvinger van ubiquiti.

[ Voor 6% gewijzigd door warcow op 17-02-2022 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, ook nog even in de datasheets gekeken:
US-8: (1) PoE Passthrough Port
US-8-60W: geen passthrough
USW-Lite-8-PoE: geen passthrough
USW-Flex: PoE Out (Ports 2-5)
USW-Flex-Mini: Geen POE passthrough, wel voeding.

De USW Flex is zeker interessant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_o9hyHbvy61lIg2Fh84KizRUQk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RKCmhDbzJ6VF8xkjpyoyeOxj.png?f=user_large

Jammer dat er geen 8 poorts variant van is. Maar goede kanshebber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
warcow schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:41:
[...]

Ook vind ik het anno 2022 onacceptabel dat ze niet gewoon een verzendformulier bijleveren voor kostenvrije retourneringen. Ik hoef het toch niet normaal te vinden om een kapot apparaat geleverd te krijgen, die op eigen kosten te moeten retourneren en maanden(?) te moeten wachten op een vervangend model? Dat is gewoon een dikke middelvinger van ubiquiti.
Een beetje eerlijk blijven, het toestel was al extreem laag geprijsd (80€) en dan verwacht je nog gratis retournering over heel Europa? En dat beta producten niet met 1000'den in stock liggen lijkt me ook logisch, je doet geen massale productie van beta producten, daarvoor dienen die toestellen niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Tha Render_2 op 17-02-2022 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:06

pinda powerrr

Slow down...

RobertMe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 03:16:
[...]

Maar specificaties hebben ze wel bekend moeten maken en bv fs.com verkoopt ook GPON SFP modules. Ik heb zelf sowieso geen glasvezel, maar ik lijk voornamelijk te lezen "het zou wellicht kunnen / moeten werken, maar... je zou dan de eerste zijn die het probeert". Dus als er (een aantal) succes verhalen zijn kan dat snel omslaan.
Je hebt helemaal gelijk wat betreft specificaties vrijgeven. In het T-Mobile topic is er een "pionier" bezig om het over te zetten op een eigen GPON module. Dat gaat, om het zacht uit te drukken, zeer moeizaam.

Daarnaast is er nog een probleem waar alle providers goed gebruik van zullen maken. Bij een probleem, zullen ze altijd wijzen op de eigen apparatuur die je gebruikt. Een GPON module kan je niet snel omwisselen, want deze moet aangemeld worden in alle systemen, dat duurt, met geluk, een paar dagen. Ondertussen krijg je dus nul hulp van je provider.

Natuurlijk is dit allemaal nog nieuw, dus hopelijk dat dit met een paar jaar wel gemeengoed is.

Het is dus zeker niet onmogelijk, maar makkelijk is anders op dit moment.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warcow
Tha Render_2 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:54:
[...]

Een beetje eerlijk blijven, het toestel was al extreem laag geprijsd (80€) en dan verwacht je nog gratis retournering over heel Europa? En dat beta producten niet met 1000'den in stock liggen lijkt me ook logisch, je doet geen massale productie van beta producten, daarvoor dienen die toestellen niet.
Dus omdat ze het een beta product noemen hoeven ze niet aan EU wetgeving te voldoen? Ik vind het maar bijzonder. Mij vraag of ze de verzendkosten vergoeden blijft ook onbeantwoord.
Under EU law, within the legal guarantee period of two years, defective products must be repaired or replaced without any cost to the consumer. This includes any shipping costs. So, the seller should cover all shipping costs (the cost of you sending the faulty camera to the them and the trader returning the repaired camera to you).
Edit : ze vergoeden wel de verzendkosten gelukkig. Ze bieden mij nu store credit aan, dat is al een stuk beter dan wat er tot zover werd geboden. Misschien dan toch een ander model router? Vriend van mij had echter nul problemen met de UDR dus die leek mij wel wat.

[ Voor 12% gewijzigd door warcow op 17-02-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
warcow schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:41:
Zelfs voor een beta apparaat verwacht ik toch een reparatietijd van enige weken of op zijn minst een gecommuniceerde termijn zodat ik weet of ik ander spul moet bestellen of er op kan wachten en niet “we zien wel wanneer we nieuwe op voorraad hebben”.
Een beta product moet je niet in productie inzetten? En als je dat wel doet moet je zorgen dat je iets achter de hand hebt. Dit (m.b.t. niet weten of je een alternatief moet regelen) vind ik persoonlijk een gevalletje "eigen schuld dikke bult". Je koopt een beta product waarvan je weet dat het niet goed kan werken. Dit dan in productie gebruiken zonder backup is dan een risico dat je zelf besluit te nemen en kun je moeilijk op Ubiquiti afschuiven.

En v.w.b. garantie & vergoeding verzendkosten onder garantie. Geldt dat überhaupt voor producten die als beta /testversie verkocht worden? Serieuze vraag want dat weet ik dus niet. Waarbij dan ook "problemen" komen kijken als een eerdere revisie niet kunnen repareren omdat een nieuwe revisie mogelijk andere hardware bevat.
Wat dan ook weer samenhangd met jouw opmerking dat ze geen vervangend model hebben zodat je een nieuwe kunt krijgen en ze niet weten wanneer er nieuwe komen. Ze gaan natuurlijk niet een enorme batch produceren en dan bv 10% achter de hand houden voor RMA. Want als blijkt dat er problemen mee zijn die een nieuwe hardware revisie vereisen kunnen ze die 10% ook weer weggooien. En als de UDR daadwerkelijk hardware problemen heeft en Ubiquiti bezig is met het ontwikkelen van een nieuwe hardware revisie dan is het ook logisch dat ze geen "levertermijn" hebben. Immers zullen ze die nieuwe revisie eerst moeten ontwerpen, mondjesmate produceren, zelf testen, en dan een grote batch produceren.
Zie bv ook de U6 Pro. Die heeft eind 2020 of zo in de EA store gestaan en was ineens compleet verdwenen. Veel later is deze weer in de EA store verschenen en dat was letterlijk een ander apparaat (Qualcomm SoC i.p.v. Mediatek).

V.w.b. afhandeling m.b.t. support kan ik natuurlijk niet oordelen, maar kan ook beide kanten op. Misschien is de support v.w.b. feedback op aangeleverde logs etc "minder" omdat ze weten dat er een nieuwe UDR aan komt waardoor logs voor deze niet meer echt relevant zijn of iets dergelijks. Of weten ze dat je een bekend issue triggert waardoor ze er niks mee doen / minder feedback verzamelen.
En persoonlijk lijkt mij juist dat je eerder klanten wilt hebben die een GA product hebben dan klanten met een beta product waarbij je ook kunt besluiten om een GA release uit te stellen dat alle feedback verwerkt is, dn als dat door andere prioriteiten langer duurt dan duurt dat langer. Als ze de UDR releasen terwijl het internet vol staat met know issues is het natuurlijk een ander verhaal. Maar ik zie niet perse een reden waarom beta testers een hogere prioriteit moeten krijgen, als er geen GA datum bekend is gemaakt en de GA release dus gewoon opgeschoven kan worden.

• warcow
RobertMe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Een beta product moet je niet in productie inzetten? En als je dat wel doet moet je zorgen dat je iets achter de hand hebt. Dit (m.b.t. niet weten of je een alternatief moet regelen) vind ik persoonlijk een gevalletje "eigen schuld dikke bult". Je koopt een beta product waarvan je weet dat het niet goed kan werken. Dit dan in productie gebruiken zonder backup is dan een risico dat je zelf besluit te nemen en kun je moeilijk op Ubiquiti afschuiven.

En v.w.b. garantie & vergoeding verzendkosten onder garantie. Geldt dat überhaupt voor producten die als beta /testversie verkocht worden? Serieuze vraag want dat weet ik dus niet. Waarbij dan ook "problemen" komen kijken als een eerdere revisie niet kunnen repareren omdat een nieuwe revisie mogelijk andere hardware bevat.
Wat dan ook weer samenhangd met jouw opmerking dat ze geen vervangend model hebben zodat je een nieuwe kunt krijgen en ze niet weten wanneer er nieuwe komen. Ze gaan natuurlijk niet een enorme batch produceren en dan bv 10% achter de hand houden voor RMA. Want als blijkt dat er problemen mee zijn die een nieuwe hardware revisie vereisen kunnen ze die 10% ook weer weggooien. En als de UDR daadwerkelijk hardware problemen heeft en Ubiquiti bezig is met het ontwikkelen van een nieuwe hardware revisie dan is het ook logisch dat ze geen "levertermijn" hebben. Immers zullen ze die nieuwe revisie eerst moeten ontwerpen, mondjesmate produceren, zelf testen, en dan een grote batch produceren.
Zie bv ook de U6 Pro. Die heeft eind 2020 of zo in de EA store gestaan en was ineens compleet verdwenen. Veel later is deze weer in de EA store verschenen en dat was letterlijk een ander apparaat (Qualcomm SoC i.p.v. Mediatek).

V.w.b. afhandeling m.b.t. support kan ik natuurlijk niet oordelen, maar kan ook beide kanten op. Misschien is de support v.w.b. feedback op aangeleverde logs etc "minder" omdat ze weten dat er een nieuwe UDR aan komt waardoor logs voor deze niet meer echt relevant zijn of iets dergelijks. Of weten ze dat je een bekend issue triggert waardoor ze er niks mee doen / minder feedback verzamelen.
En persoonlijk lijkt mij juist dat je eerder klanten wilt hebben die een GA product hebben dan klanten met een beta product waarbij je ook kunt besluiten om een GA release uit te stellen dat alle feedback verwerkt is, dn als dat door andere prioriteiten langer duurt dan duurt dat langer. Als ze de UDR releasen terwijl het internet vol staat met know issues is het natuurlijk een ander verhaal. Maar ik zie niet perse een reden waarom beta testers een hogere prioriteit moeten krijgen, als er geen GA datum bekend is gemaakt en de GA release dus gewoon opgeschoven kan worden.
Heb hem voor thuisgebruik ter vervanging van een router die toevallig net de week voor de UDR aankwam stuk ging. Nu tijdelijk het modem weer uit bridge gezet en maak gebruik van dat ding. Qua bereik nu wat beperkt maar er is mee te werken. Twijfel nu vooral tussen store credit en betere router te halen (met videorecording dan voor videobeveiliging) of hetzelfde weer. Gebruik nu google nest camera’s en deurbel maar misschien is het interessant te switchen naar ubiquiti. Als het werkt is het namelijk wel heel fijn spul.

• GarBaGe
Ik zie dat Unifi AP U6 Enterprise eindelijk de 6GHz ondersteunt (voor ax protocol).
Echter, de lichtere U6 modellen (Lite, LR en Pro) hebben geen 6GHz radio aan boord.
Erg jammer, want het AX protocol is erg efficient, maar als je andere non-AX clients heb, verstoren die daarmee wel de efficientie van AX.

Een goedekope oplossing zou dan kunnen zijn om de 5GHz te reserveren voor AX apparaten en de non-AX (zoals AC) terug te duwen naar de 2.4GHz band.
Dan heb je wel minder bandbreedte voor AC, maar weer meer voor AX.

• bebopper

bebopper

Ben op zoek naar informatie over de hoek waarin de AP WiFi 6 Lite en Access Point WiFi 6 In-wall 'stralen'.

Wil een nieuwe AP aan de muur bevestigen, dit kan met beiden. Maar ben op zoek naar informatie over de hoek waaronder het AP straalt, ik wil hier het liefst zoveel mogelijk horizontale dekking (in de breedte) over 180 graden (dus niet aan de achterkant ervan) en weinig verticale straling (omhoog en omlaag).

Het lijkt mij dat de Lite 360 rond straalt, want deze is ook geschikt om aan het plafond te bevestigen. Dit zou dus bij muur bevestiging betekenen dat ie ook veel verticaal straalt.

Straalt de in-wall minder verticaal (en hopelijk meer horizontaal) bij bevestiging aan de muur?

Sterk versimpeld verwacht ik eigenlijk het volgende, maar is dit ook zo?

rechthoek = in-wall
rond = lite
vanaf de zijkant bedoel ik de verticale dekking/straling
vanaf de bovenkant gezien de horizontale

Als dit plaatje klopt dan is het voor mijn situatie duidelijk dat de in-wall een betere keuze is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vXRWX02cesHUDJabxrSsUBzikY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzEWuRbeS6048WXWLHNM0yJ6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
bebopper schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:52:
Ben op zoek naar informatie over de hoek waarin de AP WiFi 6 Lite en Access Point WiFi 6 In-wall 'stralen'.

...
Zoek je dit?
https://help.ui.com/hc/en...ntenna-Radiation-Patterns

• bebopper

bebopper

• Ghaanz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 11:57
Bl4ckviper schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:37:
  1. Wat zijn precies de WAN poorten? Kan ik af met twee rj45 poorten voor failover of heb ik een SFP module nodig?
  2. Is er ergens een migratie strategie om vanaf een usg 3p naar de udm pro is over te gaan?
  3. Moet je de ingebouwde controller gebruiken? Of kan het ook met externe controller?
2. Ik vond laatst de volgende handleiding: https://unifi-forum.nl/on...naar-udm-pro-udm-se.2486/
3. Standaard gebruik je de interne controller. (Waarom) zou je een externe controller willen gebruiken?

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Ghaanz schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:40:
[...]

2. Ik vond laatst de volgende handleiding: https://unifi-forum.nl/on...naar-udm-pro-udm-se.2486/
3. Standaard gebruik je de interne controller. (Waarom) zou je een externe controller willen gebruiken?
Aangezien ik 2 WAN verbinden hebt wilde ik het naast elkaar draaien. Als ik alles dan op 1 plek kan configureren (de externe controller) was dat handig. Op zich geen issue natuurlijk.

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:45
De Switch Lite 8 PoE is weer op voorraad bij de Ubiquity Europe Store. Dat heeft lang geduurd.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:36

paQ

Ik heb m'n Edgerotuer lite 3 weer eens aangesloten om iets te testen. Ik heb het ding een dik half jaar niet gebruikt, dus ik dacht: we beginnen met een reset.
Wat ik ook probeer, ik krijg geen connectie er mee :?

Niet op eth0, ook niet op eth1, zoals hier beschreven:
https://dl.ubnt.com/guides/edgemax/EdgeRouter_Lite_QSG.pdf

In geen geval zie ik de router reageren op een aangesloten ethernetkabel. Andere kabel gepakt, maar zelfde euvel.
Bij console brandt de groene LED constant, bij de aangesloten ethernetpoort knippert rechts groen

zijn er nog andere reset methodes behalve reset inhouden tijdens booten, en reset inhouden tijdens dat ie gewoon aan staat?

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 17-02-2022 13:59 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 22:16
paQ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:57:
Ik heb m'n Edgerotuer liter 3 weer eens aangesloten om iets te testen. Ik heb het ding een dik half jaar niet gebruikt, dus ik dacht: we beginnen met een reset.
Wat ik ook probeer, ik krijg geen conenctie er mee :?

zijn er nog andere reset methodes behalve reset inhouden tijdens booten, en reset inhouden tijdens dat ie gewoon aan staat?
Ik had dit ook met mijn edgerouter X. In mijn geval was mijn geheugen chip naar de ..... gegaan.
Ik heb er toen een JTAG op gesoldeerd, direct op de memory chip de firmware geflashed en toen werkte het weer. Totdat na een paar weken het geheel weer corrupt was.

In jouw geval zit er, geloof ik, een usb stick aan de binnenkant die vaker corrupt gaat. Die zou je kunnen vervangen.

even de aanname dat dat het issue is :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
GorgeousMetal schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:50:
De Switch Lite 8 PoE is weer op voorraad bij de Ubiquity Europe Store. Dat heeft lang geduurd.
Ik zie hem weer als sold out, heeft niet lang geduurd dat hij te bestellen was dan.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:29

Toppe

Oké ✅

paQ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:57:
Ik heb m'n Edgerotuer lite 3 weer eens aangesloten om iets te testen. Ik heb het ding een dik half jaar niet gebruikt, dus ik dacht: we beginnen met een reset.
Wat ik ook probeer, ik krijg geen connectie er mee :?

In geen geval zie ik de router reageren op een aangesloten ethernetkabel. Andere kabel gepakt, maar zelfde euvel.
Bij console brandt de groene LED constant, bij de aangesloten ethernetpoort knippert rechts groen

Baksteen methode werkt erg prettig :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Pagina: 1 ... 175 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.