[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
iRobert schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Dat zou je wel denken maar ik heb "redelijk" ervaring met het maken van kabels en heb de juiste tools. Alleen bij Unify apparatuur met deze kabel problemen.
Ben even door de regen naar m'n garage gelopen voor je.... Een doosje Belden 1583E-13U305 kabel hier welke ik gebruikt heb om onder andere m'n eigen Nano-HD's in huis op USW8-150 switches aan te sluiten.

Works like á charm :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Jeroenneman schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:28:
Een Amplifi HD met twee acces points die het goed doet, maar qua snelheid een beetje tegenvalt. Speedtest gedaan binnen de Ubiquiti app, en die geeft aan dat er qua snelheid maar zo'n 15-18mpbs binnenkomt qua connectie.
Als de remote nodes op enige afstand staan van de base unit verbazen deze snelheden me niet zo.
Tele2 gebeld (die leveren de WAN aansluiting), en die geven als eerste tip om de Amplifi in te stellen op full duplex, omdat de auto-negotiation niet altijd lekker werkt met hun router. Gechat met de Amplifi support, en die geven aan dat alle Amplifi producten half-duplex zijn...

Is dat normaal, geen full duplex op de ethernetpoorten ondersteunen? Het lijkt me geen hele exotische config.
Ik denk dat dit een klok-klepelverhaal is. De Ethernetpoorten moet je gewoon op autonegotiation laten staan, dat is al twintig jaar een opgelost probleem en als je naar half duplex gaat is er iets diep mis. De wireless uplinks zullen wel half-duplex zijn, dat is inherent aan 802.11 WiFi. En ik denk dat support je vraag gewoon niet goed las en een verkeerd standaardantwoord gaf.

Kan je in de Amplifi web interface toevallig zien of de poorten goed naar full-duplex gaan met autonegotiation? Als je het forceert naar full-duplex, kan je aan de Tele2 CPE-kant zien wat dat apparaat er dan over vindt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Will_M schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:24:
@ed1703 Die WiFI-6 spullen.... Zitten daar ook 10Gbit NIC's in de AP's én zit alles dan ook ineens spontaan op 10Gbit switches? Zelfs met WiFi-5 / AC trek je met één 'simpele' client de Gbit NIC van een AP al dicht als 't écht moet ;)

Dat de '6Mbit ADSL' lijn er vaak eigenlijk als grootste bottleneck áchter zit vergeten we gewoon helemaal, liefst ;)
In professionele omgevingen zijn high density 802.11ac Wave 2 en 802.11ax access points voorzien van multigigabit ethernet. (mGig) Het idee is dat het AP en de switch meten welke snelheid ze kunnen halen over bestaande CAT5E bekabeling. (Afhankelijk van kabellengte, storingsbronnen, etc.) mGig switches kunnen schakelen tussen 1, 2.5, 5 en 10GE. 10GE kan je niet halen over 100 meter CAT5E bekabeling, maar misschien wel 2.5 of 5 Gbps over 25 meter.

Voordeel is dat je geen bekabeling hoeft te vervangen (naar CAT6A) als je het wifi netwerk wil upgraden. Nadeel is dat je (vaak veel duurdere) mGig switches nodig hebt. Hogere performance van Wifi is aardig, maar het switched netwerk moet die data wel aan kunnen. Dat laatste zie ik zelfs grote professionele IT organisaties / IT resellers vaak vergeten.

Daarnaast heb je gelijk m.b.t. de ADSL lijn. Dit geldt ook voor bedrijven. Ze gebruiken steeds meer cloud services waarvoor de internet lijn gebruikt wordt. Het aantal onsite, lokale servers neemt af. Kan je een snel 802.11ax wireless netwerk hebben, maar als het een 50 of 100 Mbps internet lijntje is, schiet het ook niet echt op...

Bij consumenten is de verhouding nog schever. Er zijn niet veel consumenten met een NAS met 10GE interfaces (of ook maar aggregated GE ports). Kan je wel een 802.11ax / Wifi 6 router/modem krijgen van je provider, maar als er alleen maar gigabit poortjes op zitten en een 100Mbps internet lijntje, dan heb je er in de praktijk niet zoveel aan.

Neemt niet weg dat OFDMA / 1024 QAM modulatie, BSS Coloring, Target Wait Time (vooral voor IoT devices) en WPA3 vooral richting de toekomst mooie features zijn. Maar je moet het wel in perspectief zien. 802.11ax / Wifi 6 zit op nieuwe mobiele devices en we doen steeds langer met onze mobiele telefoon / tabelts / laptops. Het duurt wel 3 tot 5 jaar voordat een aanzienlijk deel van de clients Wifi 6 doen. ( Bij bedrijfsnetwerken. Prosumers zijn sneller.)
HTT-Thalan schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:57:
[...]

Daar noem je wel een interessant punt. Ik heb 250mbit internet (en die haal ik ook, bedraad) en access points die 800+ mbit aan zouden kunnen (op 5ghz).

Onder deze ideale condities (als enige client, via 5ghz, náást een AP) haal ik maximaal 200mbps download. Dit is getest met een Android toestel (Galaxy S9) dus wellicht zit daar de beperking, maar wat kan ik nog meer proberen?
Mobiele telefoons hebben maar een beperkt aantal spatial streams (1 of 2) laptops hebben er vaak meer. De accu capaciteit van mobiele telefoons is gewoon beperkt t.o.v. laptops en veel . Veel spatial streams op een mobiele telefoon betekend dat je accu vrij snel dood is. Als je wil testen neem dan een laptop met recente wifi chipset (check RF design / spatial streams van de chipset) en ga naast het AP zitten. Zodra de afstand AP --> laptop iets groter wordt, neemt de max. throughput al af.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-10 15:17
Will_M schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:15:
[...]

Ben even door de regen naar m'n garage gelopen voor je.... Een doosje Belden 1583E-13U305 kabel hier welke ik gebruikt heb om onder andere m'n eigen Nano-HD's in huis op USW8-150 switches aan te sluiten.

Works like á charm :P
Bedankt voor de moeite, ga ik het toch nog een keer proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Ik heb jullie hulp nodig. Regelmatig krijg ik de melding dat één van mijn Unifi AC Pro een radar heeft gedetecteerd op een DFS kanaal. Prima.
Vervolgens gaat het schakelen naar een niet DFS kanaal vrij traag. Soms ligt deze AP er meer dan 2 uur uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2pJH_TU1Yaan3NDW07tiJWxy7Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vxhPMIoa22n8vrDDgnedNTHW.png?f=user_large

Als ik de AC vervolgens configureer om alleen kanaal 36 te gebruiken, dan doet ie dat niet.
Vervolgens schakelt ie toch naar 120 bijvoorbeeld. Hoe zorg ik dat ie fixed op een niet DFS kanaal gaat uitzenden?

Dit zou voldoende moeten zijn + wijzigingen opslaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awT3x_sNo33Dn1UF4o_6Okj7F8M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/toedDNrZ3uRyi9hIJqYkWAg7.png?f=user_large

Mijn andere AP heeft lang niet zoveel last van uitzenden op DFS dus is minder erg.
Is er regens in de controller een optie om uberhaupt niet op DFS kanalen uit te zenden?
Mijn locatie staat al op NL.

Edit:
Oeps, toch gevonden.
via de controller en dan Wifi AI. Daar kan je kanalen excluden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAehQCEOSw-HFmS2R4VTNrUR4bY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oTgvzhp8lpCWYrm23bwSCgbx.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Beta op 05-06-2020 15:27 ]

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@Bl@ckbird Ik werk dagelijks met / aan dat soort grote professionele (WiFi) netwerken bij diverse klanten van m'n werkgever. Laatst voor de grap eens laten doorrekenen wat een volledige omschakeling voor een 'kleine' klant met ± 300 AP's over 6 locaties ging kosten.... Niet te flauw dus meteen Cisco Nexus switches in laten calculeren waarbij je pér poort een licentie moet aanschaffen (dat kán ooit goedkoper uitvallen maar doet 't meestal niet, helaas).... CAT5E vervangen door CAT6A is daarnaast ook niet écht gratis volgens SPIE :+

Die klant blijft voorlopig nog wel even op WiFi-5 zitten, denk ik zo ;)

@Beta Heb je dat betreffende AP ook middels een kabel aangesloten óf kan 't ding alléén middels MESH over WiFi babbelen met andere AP's? Die VHT20 setting zou ik persoonlijk overigens ook niet snel kiezen voor de 5Ghz. band maar we kennen jouw persoonlijk thuis situatie qua rough networks in de buurt natuurlijk niet (méten = wéten).

[ Voor 28% gewijzigd door Will_M op 05-06-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wou5er
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Tylen schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 06:50:
[...]

Zijn dat die vierkante access points? Die zijn al heel lang eol en waarschijnlink ondersteunen die dus geen mesh. Dat je ze uberhaubt nog kan configgen met een nieuwe controller verbaast mij.
Dat zijn inderdaad die vierkante.
Ik gebruik de laatst ondersteunende controller voor die AP's, die laatste versie word niet ondersteunt, want die controller draait op mijn raspberry pi en daar krijg ik ze er niet ingezet.

Begint het er dan toch op te lijken dat ik de verkeerde aangeschaft heb. (gelukkig waren ze 2e hands, maar toch)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 13:35

Falcon10

Hit it i would !

Will_M schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:21:
@Bl@ckbird Niet te flauw dus meteen Cisco Nexus switches in laten calculeren waarbij je pér poort een licentie moet aanschaffen (dat kán ooit goedkoper uitvallen maar doet 't meestal niet, helaas)...
Zwijg stil. Heel die Cisco licentietoestanden die ze aan het invoeren zijn, gaat hen een boel klanten kosten op termijn.
Waar ik zit, zijn ze al de verschillende tenders aan het doen om alternatief voor Cisco.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Bl@ckbird Niet te flauw dus meteen Cisco Nexus switches in laten calculeren waarbij je pér poort een licentie moet aanschaffen (dat kán ooit goedkoper uitvallen maar doet 't meestal niet, helaas)....
Ja hallo, die dure lunches en dat peperdure kantoorgebouw in Amsterdam ZO moet je ergens van bekostigen?
Zelf hebben wij 7000+ cisco-switches, Wifi-aansluitingen hebben we uiteraard apart en we sluiten ook alles op 1gb/s aan, ook als het accesspoint meer aan zou kunnen, want het verbruik via wifi is gewoon niet hoog genoeg om hogere investeringen en bandbreedtes te rechtvaardigen. Meeste is tientallen laptops per site die vanuit de lunchrooms telewerken. Ook als straks Wifi-6 standaard zou zijn, zie ik ons ook niet zo snel overstappen op een switch met 10gb/s omdat we er geen usecase voor hebben en het ook goedkoper kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 20:18
M'n Edgerouter X is de laatste weken niet echt betrouwbaar te noemen.
Soms is de webinterface / ssh niet te bereiken. Op dat moment heb ik nog wel gewoon internet.
Ook heb ik soms een paar seconden geen (inter) netverbinding.
Heb al verschillende dingen geprobeerd. Maar ik heb er geen goed gevoel bij.

Dus heb ik besloten om een nieuwe router te kopen om te kijken of het hiermee is opgelost.

Ik hoef alleen maar 3 VLAN's + bijbehorende DHCP server en een port forwarding.

Ik zou met een USG dus prima af kunnen.
Maar overal lees ik dat een Edgerouter Lite een betere keuze is tov een USG.
Vooral omdat er meer via de UI te doen is.
Wat altijd nog in m'n hoofd zit is een VLAN maken voor m'n 2 Telfort IPTV tuners.
Moet ik ook wel weer een extra managed switch kopen. In eerste instantie hoeft dat nu dus ook niet.
En dat schijnt met een Edgerouter ook makkelijker te zijn. Met een USG kan het blijkbaar wel. Maar zijn scripts nodig en veel CLI. Met het risico dat het bij een update weer ongedaan gemaakt wordt?

Zelfs met al die dingen in m'n achterhoofd heb ik gisteren toch een USG besteld.
Wat een goede marketing is die UniFi controller toch!
Ik heb nl al 2 UniFi accesspoints en ik wil nu graag alles in dezelfde interface kunnen beheren.

Hebben jullie nog argumenten naast wat ik hierboven al genoemd heb om toch voor een Edgerouter Lite te gaan?
Of juist waarom toch een USG?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
ed1703 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:15:
[...]

Ja hallo, die dure lunches en dat peperdure kantoorgebouw in Amsterdam ZO moet je ergens van bekostigen?
Zelf hebben wij 7000+ cisco-switches, Wifi-aansluitingen hebben we uiteraard apart en we sluiten ook alles op 1gb/s aan, ook als het accesspoint meer aan zou kunnen, want het verbruik via wifi is gewoon niet hoog genoeg om hogere investeringen en bandbreedtes te rechtvaardigen. Meeste is tientallen laptops per site die vanuit de lunchrooms telewerken. Ook als straks Wifi-6 standaard zou zijn, zie ik ons ook niet zo snel overstappen op een switch met 10gb/s omdat we er geen usecase voor hebben en het ook goedkoper kan.
't grappige is dat zélfs in de in aanbouw zijnde nieuwbouw daar nú nog steeds gewoon CAT5E getrokken wordt... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 20:10

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik ben een beetje in dubio. Ik sta op het punt een USG te bestellen, maar heb nog een managed switch van Netgear in de meterkast hangen. Het enige dat ik dadelijk wil zien is wat de bekabelde apparatuur doet zoals ik dat nu met mijn AP Lite en Cloud Key kan zien in de lijst met apparaten en statistieken.

Als ik zoek naar wat de toegevoegde waarde is van een Ubiquiti-switch t.o.v. een reguliere switch komen er vooral zaken naar voren welke slaan op complexere netwerkomgevingen. Ben ik niet vies van, maar het is in mijn thuisomgeving gewoon niet nodig. Basically wil ik graag stats, gebuikers-/apparaatoverzicht en topologie zien. Volstaat mijn huidige switch dan nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Bl@ckbird schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:54:
Mobiele telefoons hebben maar een beperkt aantal spatial streams (1 of 2) laptops hebben er vaak meer. De accu capaciteit van mobiele telefoons is gewoon beperkt t.o.v. laptops en veel . Veel spatial streams op een mobiele telefoon betekend dat je accu vrij snel dood is. Als je wil testen neem dan een laptop met recente wifi chipset (check RF design / spatial streams van de chipset) en ga naast het AP zitten. Zodra de afstand AP --> laptop iets groter wordt, neemt de max. throughput al af.
Ik heb nu de tweede AP in huis (weer een AC-LR) geprovisioned en dekking door het hele huis is nu vlekkeloos, 99 of 100% 'wifi experience' aldus de UI op alle devices. Mijn telefoon rapportéért 520mbps connectiviteit via 5G maar de praktijk throughput zal sowieso max 250 zijn vanwege de ziggo verbinding.

Al met al heel blij met het spul. Nu moet ik alleen de laatste AP nog ophangen (in de tuin) maar de kabel daarvoor is nog niet geleverd en de pergola waar hij aan moet hangen nog niet gebouwd :').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Bastiaan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:06:
Ik ben een beetje in dubio. Ik sta op het punt een USG te bestellen, maar heb nog een managed switch van Netgear in de meterkast hangen. Het enige dat ik dadelijk wil zien is wat de bekabelde apparatuur doet zoals ik dat nu met mijn AP Lite en Cloud Key kan zien in de lijst met apparaten en statistieken.

Als ik zoek naar wat de toegevoegde waarde is van een Ubiquiti-switch t.o.v. een reguliere switch komen er vooral zaken naar voren welke slaan op complexere netwerkomgevingen. Ben ik niet vies van, maar het is in mijn thuisomgeving gewoon niet nodig. Basically wil ik graag stats, gebuikers-/apparaatoverzicht en topologie zien. Volstaat mijn huidige switch dan nog?
Ik zie niet in waarom je dat zonder een Unifi switch niet zou kunnen inzien, uiteindelijk loopt alle verkeer toch sowieso via de USG? Mijn Unifi switch doet ook niet veel bijzonders in mijn netwerk behalve stroom en doorvoer leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

HTT-Thalan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:08:
[...]

Ik zie niet in waarom je dat zonder een Unifi switch niet zou kunnen inzien, uiteindelijk loopt alle verkeer toch sowieso via de USG? Mijn Unifi switch doet ook niet veel bijzonders in mijn netwerk behalve stroom en doorvoer leveren.
Ik ook niet, maar ik krijg het maar moeilijk bevestigd via de Ubiquiti-community. We wagen de sprong dan maar gewoon, thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Bastiaan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:10:
[...]

Ik ook niet, maar ik krijg het maar moeilijk bevestigd via de Ubiquiti-community. We wagen de sprong dan maar gewoon, thanks!
In mijn beleving gaat jouw Netgear switch zich gewoon gedragen als een unmanaged switch, voor de ogen van jouw Unifi software. Het ding voldoet aan de netwerkstandaarden dus geeft gewoon packets met data door links en rechts, maar rapporteert zelf (of het ding moet SNMP traps oid ondersteunen, geen idee hoe dat werkt met consumentenspul) geen info over zijn status naar buiten toe.

Ik heb een managed POE 150w unifi switch hangen en die word als 'device' herkent en beheerd. Maar op de werkkamer hangt een mini 5 poorts PoE gevoede switch (die managed zou móeten zijn, daarom kocht ik hem, maar helaas) die gewoon als 'switch' genoemd word maar verder niet beheerd kan worden (het is geen 'device' in mijn topologie). Dat gaat jouw netgear ook zijn in deze opzet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

LanTao schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:02:
[...]

Als de remote nodes op enige afstand staan van de base unit verbazen deze snelheden me niet zo.

[...]

Ik denk dat dit een klok-klepelverhaal is. De Ethernetpoorten moet je gewoon op autonegotiation laten staan, dat is al twintig jaar een opgelost probleem en als je naar half duplex gaat is er iets diep mis. De wireless uplinks zullen wel half-duplex zijn, dat is inherent aan 802.11 WiFi. En ik denk dat support je vraag gewoon niet goed las en een verkeerd standaardantwoord gaf.

Kan je in de Amplifi web interface toevallig zien of de poorten goed naar full-duplex gaan met autonegotiation? Als je het forceert naar full-duplex, kan je aan de Tele2 CPE-kant zien wat dat apparaat er dan over vindt?
Ik had het echt over de verbinding tussen de Cisco router en de Amplifi base station. Óók bedraad aan de Amplifi haalde je slechts 15mbps oid.
Ubiquiti geeft aan dat het basisstation op full duplex ingesteld zou moeten worden, maar dat niet ondersteunt?

Apart verhaal. Toch maar eens laten doorverbinden met een engineer bij Tele2. Die had binnen een minuut de Cisco ook op auto-negotiate staan, en werkte binnen 5 sec op de juiste snelheid... Gaf wel de waarschuwing dat de Ubiquiti nu de max snelheid zou aangeven voor de upload, en dan ik bij overschrijding van de upload over het contract dus te maken zou krijgen met packet loss. Well, okay, apart, kijken we later wel weer naar.

Lijkt alsof zowel de eerste lijn bij Tele2 en de eerste lijn bij Ubiquiti niet zo goed wisten wat ik nu wilde.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:08:
[...]

Wat je mist is het verkeer dat niet over de USG gaat, dus verkeer tussen apparaten in verschillende subnets. Met een USW erbij zie je dan nog hoeveel data er up- & down is gegaan over een poort. Daarnaast vind ik persoonlijk het inregelen van een USW een stuk eenvoudiger dan de WebUI van een el-cheapo TP-Link managed switch, waarvan ik ook nog eens steeds het IP adres vergeet/kwijt raak.
Of dat de meerprijs van 60 tot 70 euro waard is is natuurlijk wel een compleet ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:36:
Maar op de werkkamer hangt een mini 5 poorts PoE gevoede switch (die managed zou móeten zijn, daarom kocht ik hem, maar helaas) die gewoon als 'switch' genoemd word maar verder niet beheerd kan worden (het is geen 'device' in mijn topologie).
Je bedoelt een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts)? Want die moet gewoon adoptable zijn en beheert kunnen worden. Heb er zelf ook twee van, en kan gewoon VLANs toekennen aan poorten etc. Kan het misschien zijn dat deze misschien "aan de andere kant" op een poort zit die niet op switch port profile "All" draait? Als in: de switch de controller niet kan vinden doordat dat netwerk niet als untagged door komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

RobertMe schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:01:
[...]

Wat je mist is het verkeer dat niet over de USG gaat, dus verkeer tussen apparaten in verschillende subnets. Met een USW erbij zie je dan nog hoeveel data er up- & down is gegaan over een poort. Daarnaast vind ik persoonlijk het inregelen van een USW een stuk eenvoudiger dan de WebUI van een el-cheapo TP-Link managed switch, waarvan ik ook nog eens steeds het IP adres vergeet/kwijt raak.
Of dat de meerprijs van 60 tot 70 euro waard is is natuurlijk wel een compleet ander verhaal.
Kun jij mij wellicht ook wijs maken waarom mijn:

https://store.ui.com/coll...ng/products/usw-flex-mini
5-Port managed Gigabit Ethernet switch powered by 802.3af/at PoE or 5V, 1A USB-C power adapter.
niet managed is? :P.

Hij komt terug als wired 'client' (origineel genaamd USW-Mini) maar niet als 'device' en ik kan er dus ook verder niks mee in mijn netwerk.

- edit -
RobertMe schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:05:
[...]

Je bedoelt een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts)? Want die moet gewoon adoptable zijn en beheert kunnen worden. Heb er zelf ook twee van, en kan gewoon VLANs toekennen aan poorten etc. Kan het misschien zijn dat deze misschien "aan de andere kant" op een poort zit die niet op switch port profile "All" draait? Als in: de switch de controller niet kan vinden doordat dat netwerk niet als untagged door komt.
Ja, die ja :P. Hij zit op poort 7 van mijn 'grote' PoE switch en ik heb verder geen tagging, vlans of wat dan ook ingesteld staan, alles is stock. De mini zelf krijgt zijn netwerk binnen op poort 1 want dat is de enige poort waardoor hij PoE ontvangt natuurlijk. Even gecheckt: Poort 7 op de main switch, waar hij af komt, heeft gewoon switch port profile 'all' ingesteld staan (nooit aangezeten namelijk).

- edit 2 -

https://community.ui.com/...-9698-e8d11091cc49?page=1

blijkbaar is het een recurring issue met deze switch :).

[ Voor 38% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-06-2020 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:11
@HTT-Thalan Controller is wel up to date? Volgens mij vereist die Flex mini een enigszins recente controller versie nodig.

Daarnaast moet de Flex de controller kunnen zien op Layer 2 niveau, op Layer 3 is lastiger omdat de Flex minu switch geen Cli heeft. Dan moet je met DNS of DHCP aan de gang.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 05-06-2020 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:06:
- edit 2 -

https://community.ui.com/...-9698-e8d11091cc49?page=1

blijkbaar is het een recurring issue met deze switch :).
Blijkbaar dus een hele lijst aan issues als de meest gebruikte discovery method niet werkt. Waardoor het niet (altijd) goed werkt met een remote/cloud controller of als die in docker draait. Waarschijnlijk dus dat je daar dan tegenaan loopt?

Fix is dan om schijnbaar op gewone PC de controller te installeren, vervolgens de controller hostname / IP instellen naar de "echte" controller inclusief de optie om het inform address te updaten, en daarna de Flex Mini een schop / reset te geven. De switch ziet dan wel deze controller, daarop kun je hem adopten, en doordat deze controller dan het inform adres van je echte controller pusht verschijnt die vervolgens daarin? Of als alternatief: nieuwe controller installeren, daarin adopten, firmware update doen, nieuwe controller afsluiten, reset van de switch doen en hopen dat die dan wel in de echte controller verschijnt en het discovery issue in de nieuwe firmware is gefixt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:31:
@HTT-Thalan Controller is wel up to date? Volgens mij vereist die Flex mini een enigszins recente controller versie nodig.

Daarnaast moet de Flex de controller kunnen zien op Layer 2 niveau, op Layer 3 is lastiger omdat de Flex minu switch geen Cli heeft. Dan moet je met DNS of DHCP aan de gang.
Ik dénk (? :+ ) dat de gemiddelde netwerkbeheerder nog steeds liever een 'normaal' gestandardiseerde SSH toegang middels een terminal wil zien dan dat 'ie spullen middels "SDN" wil / moet gaan managen.

Het OSI model is dood: 'Lang Leven Het OSI Model' 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
@Bl@ckbird Ik werk dagelijks met / aan dat soort grote professionele (WiFi) netwerken bij diverse klanten van m'n werkgever. Laatst voor de grap eens laten doorrekenen wat een volledige omschakeling voor een 'kleine' klant met ± 300 AP's over 6 locaties ging kosten.... Niet te flauw dus meteen Cisco Nexus switches in laten calculeren waarbij je pér poort een licentie moet aanschaffen (dat kán ooit goedkoper uitvallen maar doet 't meestal niet, helaas).... CAT5E vervangen door CAT6A is daarnaast ook niet écht gratis volgens SPIE :+

Die klant blijft voorlopig nog wel even op WiFi-5 zitten, denk ik zo ;)
Die snap ik niet. Bijvoorbeeld een C9200L-48PXG-4X-E of MS355-24X2 ondersteund mGig, maar Nexus is een datacenter switch zonder PoE. Die heeft niets te zoeken binnen een campus LAN omgeving. (Hooguit als coreswitch.)
Falcon10 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:48:
[...]

Zwijg stil. Heel die Cisco licentietoestanden die ze aan het invoeren zijn, gaat hen een boel klanten kosten op termijn.
Waar ik zit, zijn ze al de verschillende tenders aan het doen om alternatief voor Cisco.
Dat valt wel mee. Zie deze post.
ed1703 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:15:
[...]

Dat is van de ING. Ze huren er maar 1/3 aan oppervlakte van denk ik.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:50:
[...]

Ik dénk (? :+ ) dat de gemiddelde netwerkbeheerder nog steeds liever een 'normaal' gestandardiseerde SSH toegang middels een terminal wil zien dan dat 'ie spullen middels "SDN" wil / moet gaan managen.

CLI toegang op UniFi switches heb je natuurlijk al niks aan. Enige aanpassing die je kunt doen die een provision overleeft is een set-inform. Oftewel, CLI is een nice to have om issues te debuggen of evt. een "booboo" te fixen, maar serieus configureren via CLI kan toch al niet.

Dat de Flex Mini zo afwijkekend is dat geen CLI erop zit is dus niet perse een ramp. Maar uiteraard moeten alle andere adoption / discovery methods dan wel vlekkeloos werken. Dat dat vervolgens niet het geval is is wel kwalijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Bl@ckbird schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:51:
[...]

Die snap ik niet. Bijvoorbeeld een C9200L-48PXG-4X-E of MS355-24X2 ondersteund mGig, maar Nexus is een datacenter switch zonder PoE. Die heeft niets te zoeken binnen een campus LAN omgeving. (Hooguit als coreswitch.)

[...]

Dat valt wel mee. Zie deze post.

[...]

Dat is van de ING. Ze huren er maar 1/3 aan oppervlakte van denk ik.
Wat ik er mee wil zeggen is dat je met ál dat spul, inclusief Cloud opslag, de bottleneck tegenwoordig steeds verder verlegt ziet worden naar 'De Router' welke op L2 én L1 de vraag naar data moet kunnen bijbenen. WiFi achter een Campus-LAN switch heeft (nog) geen noodzaak naar 10Gbit. De Backbone in een bedrijf inmiddels (bijna) wel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:50:
[...]

Liever ja, manager denkt er anders over. Helaas heeft de manager gelijk, het is bij ons met SSH bijna niet meer te doen. Het ‘inspoelen’ van de netwerkdevices doen we eigenlijk al met een sort-of SDN. Nu ook het beheer nog. Met 3–5 VRF’s per locatie en al die omgevingen zou een SDN als Ubiquiti erg welkom zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@ed1703 Totdat er een 'verstoring' op "HET NETWERK" geconstateerd wordt. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:09:
@ed1703 Totdat er een 'verstoring' op "HET NETWERK" geconstateerd wordt. :9
Door alle schakels binnen SDN (doen vrijwel altijd mee in je AAA-omgeving) is even snel fixen er niet meer bij. Daar komt dan ook nog Webinterface / API bij. Defecte databases kennen we bv ook al van UI. Directe SSH toegang is altijd beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

@Dennism @RobertMe ik heb de Cloud Key Gen2 hangen dus geen cloud of andersoortige controller variant. Alle apparaten (USG, Cloud Key, de USW Mini) zijn direct met de 8 poorts PoE switch verbonden zonder subnets, vlans of andere fratsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 11:39

backupdevice

No Risk , Full Push

Vandaag ga ik mijn nieuwe spullen installeren. Wil ff iets checken.

Ik wil dat mijn ATV4k beneden alleen op 5Ghz band gaat connecten , maar wil dat de rest van de devices kunnen kiezen tussen 2.4 en 5. Dit door het hele huis heen. Heb een AC lite voor beneden en een in wall voor boven

Ik wil dus 2 SSID’s aanmaken, 1 x 5 ghz voor de ATV en 1 x een SSID met 2.4 en 5.

Kan dit ?

[ Voor 8% gewijzigd door backupdevice op 06-06-2020 07:00 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaronStrypsteen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-08 13:18
backupdevice schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 06:59:

Ik wil dat mijn ATV4k beneden alleen op 5Ghz band gaat connecten , maar wil dat de rest van de devices kunnen kiezen tussen 2.4 en 5. Dit door het hele huis heen. Heb een AC lite voor beneden en een in wall voor boven

Ik wil dus 2 SSID’s aanmaken, 1 x 5 ghz voor de ATV en 1 x een SSID met 2.4 en 5.

Kan dit ?
Als je een wireless netwerk maakt dan is dit 2.4 en 5. Maar per AP kan je kiezen welke hij uitzend. Dus je kan van je netwerk voor de ATV de 2.4GHz uitzetten op alle AP's of op de dichtstbijzijnde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Maar ik kan toch meerdere ssids aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaronStrypsteen
backupdevice schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:01:
Maar ik kan toch meerdere ssids aanmaken?
Je hoor, maar je kan per AP kiezen welke hij moet uitzenden. Zie de config van 1 van mijn AP's. Ik heb wel de SSID's verborgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0G7sM6CAp0lRpiE-XhHPN5O1ySc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VVqojGR8gekkhFoJ5Oa2eLP1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
backupdevice schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 06:59:

Kan dit ?
Ter aanvulling op de posts van @JaronStrypsteen, je kunt het extra SSID / wireless network ook standaard uitzetten, en dan vervolgens op dat ene AP voor de 5GHz radio het netwerk aan zetten. I.p.v. overal uit moeten zetten draai je het dan om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
JaronStrypsteen schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:04:
[...]
Ik heb wel de SSID's verborgen.
Heb je n specifieke reden dit te doen? Het voegt qua veiligheid namelijk niets toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaronStrypsteen
Cartman! schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:27:
[...]

Heb je n specifieke reden dit te doen? Het voegt qua veiligheid namelijk niets toe.
Omdat ik dan de locatie van me publiek maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
JaronStrypsteen schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:18:
[...]

Omdat ik dan de locatie van me publiek maak.
Ah, je bedoelt verborgen op de afbeelding, niet de SSID zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaronStrypsteen
Cartman! schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:19:
[...]

Ah, je bedoelt verborgen op de afbeelding, niet de SSID zelf ;)
Ja, inderdaad. Op de screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Kan ik dus niet op de AP in de huiskamer een SSiD maken met 5 en een SID met 2.4 en 5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:52
backupdevice schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:53:
Kan ik dus niet op de AP in de huiskamer een SSiD maken met 5 en een SID met 2.4 en 5 ?
Jawel, dat kan, met een omweg. Bij Unifi moet je dan een wlan groep toekennen aan een frequentie-band.

[ Voor 16% gewijzigd door rinkel op 06-06-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

rinkel schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:27:
[...]

Jawel, dat kan, met een omweg. Bij Unifi moet je dan een wlan groep toekennen aan een frequentie-band.
Ok thx . Ga ik morgen induiken. Alles werkt nu , maar ga mij nu verdiepen in de details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10 23:11
Hoi,

Een snel vraagje, ik ben aan het overwegen om thuis een UDM aan te schaffen. Maar hier loop ik tegen de volgende vraag aan.
Ik wil hem neerzetten op mijn werkkamer en daar als switch gebruiken, maar mijn internet komt binnen in een andere ruimte via Ziggo daar hangt al een AP aan. Ik wil dan de Ziggo router in bridgemodus zetten en als switch gebruikten. Ik heb namelijk niet echt ruimte om de UDM in de gang te hangen..

Poging tot schets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnQge0QDSfkg-AEUsSOmQjnrDh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2E4S4S8tK85Ft6HrZ09padTI.png?f=fotoalbum_large

Is mijn gewenste situatie mogelijk en valt alles dan onder het zelfde netwerk/beheer? Of is het alleen mogelijk via de logische situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 23:35
fyr0 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:58:
Hoi,

Een snel vraagje, ik ben aan het overwegen om thuis een UDM aan te schaffen. Maar hier loop ik tegen de volgende vraag aan.
Ik wil hem neerzetten op mijn werkkamer en daar als switch gebruiken, maar mijn internet komt binnen in een andere ruimte via Ziggo daar hangt al een AP aan. Ik wil dan de Ziggo router in bridgemodus zetten en als switch gebruikten. Ik heb namelijk niet echt ruimte om de UDM in de gang te hangen..

Poging tot schets:
[Afbeelding]

Is mijn gewenste situatie mogelijk en valt alles dan onder het zelfde netwerk/beheer? Of is het alleen mogelijk via de logische situatie?
Niet mogelijk, als je modem in Bridge staat dan werkt alleen Poort 1 nog op het modem.
Dus de logische situatie is inderdaad de juiste stap, omdat Poort 1 meteen aan je publieke IP hangt.

[ Voor 16% gewijzigd door Mixpower op 06-06-2020 17:12 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10 23:11
Mixpower schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:09:
[...]

Niet mogelijk, als je modem in Bridge staat dan werkt alleen Poort 1 nog op het modem.
Dus de logische situatie is inderdaad de juiste stap, omdat Poort 1 meteen aan je publieke IP hangt.
Zoiets verwachte ik al, bedankt! Dan ga ik eens uitzoeken of ik de logische situatie kan realiseren hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mixpower schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:09:
[...]

Close. Bij sommige modems werken er wel meerdere poten.

De gewenste setup werkt echter niet, elke dhcp client zal een andere (extern) IP krijgen. Als het modem teveel mac adressen ziet zal het de pakketten van de andere adressen niet forwarden.
offtopic:
Forwarden en. op layer 4 bereikbaar zijn: Wat die router doet in 'bridge' mode is geen echte bridge :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-09 22:14
Ik lees links en rechts best veel problemen over de mini flex switch, zelf heb ik er 3 besteld en kan niet zeggen dat ik er heel blij mee ben. De eerste die ik adopte kwam tijdens een update in een soort bootloop terecht waar ik hem niet uitkrijg. De 2de die ik aansloot ging software updaten en blijft nu hangen met een wit en blauw ledje die om en om knipperen. Ik heb nog een 3de in de doos maar vraag mij sterk af of ik hem niet samen met de 2 anderen retour unifi moet doen? Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 23:35
ANdrode schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:20:
[...]

Close. Bij sommige modems werken er wel meerdere poten.

De gewenste setup werkt echter niet, elke dhcp client zal een andere (extern) IP krijgen. Als het modem teveel mac adressen ziet zal het de pakketten van de andere adressen niet forwarden.
offtopic:
Forwarden en. op layer 4 bereikbaar zijn: Wat die router doet in 'bridge' mode is geen echte bridge :+
Klopt, maar aangezien hij Ziggo heeft werkt alleen Poort 1.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BoerFrits schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:36:
Ik lees links en rechts best veel problemen over de mini flex switch, zelf heb ik er 3 besteld en kan niet zeggen dat ik er heel blij mee ben. De eerste die ik adopte kwam tijdens een update in een soort bootloop terecht waar ik hem niet uitkrijg. De 2de die ik aansloot ging software updaten en blijft nu hangen met een wit en blauw ledje die om en om knipperen. Ik heb nog een 3de in de doos maar vraag mij sterk af of ik hem niet samen met de 2 anderen retour unifi moet doen? Wat zouden jullie doen?
https://help.ui.com/hc/en...Fi-USW-Flex-Mini-Recovery

Verder kun je de flex mini beter via een custom upgrade doen: zoek de juiste firmware op en voer uit: https://help.ui.com/hc/en...irmware-of-a-UniFi-Device

Usw flex mini en rechtstreeks upgraden vanuit de controller zijn vooralsnog geen vriendjes. Soms gaat het ook goed, meestal niet. Even alleen via custom upgrade doen zou mijn advies zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door ed1703 op 06-06-2020 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
backupdevice schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:53:
Jawel, en dat antwoord had je al gekregen van @JaronStrypsteen en mij ;)

1. Ga naar instellingen
2. Wireless networks
3. Add
4. Het vinkje bij "Enabled" uit zetten
5. De overige instellingen doen (naam, wachtwoord etc)
6. Opslaan
7. De instellingen van dat ene AP openen
8. Ergens bij WLAN? Radio? Config? kun je de aangeven welke netwerken er uit gezonden moeten worden. Onder het kopje 5GHz klik je op Edit bij dit ene netwerk
9. Enable
10. Apply

Stap 8 & 9 heeft @JaronStrypsteen zelfs al screenshots van gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoi,

Poging tot schets:
[Afbeelding]

Met alleen deze hardware niet mogelijk.
Als je echter een managed switch plaatst bij het Ziggo modem kan het wel. Zo'n hack is hier ook al eens door @nero355 beschreven.

1. Sluit de kabel van "modem naar UDM" aan op de switch en een LAN poort van de UDM
2. Maak in de controller een VLAN only network aan met id X
3. Stel op zowel de UDM als de switch de poort waarop deze kabel zit voor untagged je gewone VLAN(s) + X
4. Stel op de switch een andere poort in met VLAN X als untagged
5. Sluit deze poort aan op het Ziggo modem
6. Stel een andere poort van de UDM in voor alleen VLAN X (untagged)
7. Sluit deze poort (met een korte kabel) aan op de WAN poort van de UDM

Het is dus vrij complex, maar wel te doen door het internetverkeer over een (tagged) VLAN te laten lopen naar de UDM en vervolgens via een hack met de switch van de UDM het verkeer weer untagged naar de WAN poort te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
Kitser schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:31:
Soms is de webinterface / ssh niet te bereiken. Op dat moment heb ik nog wel gewoon internet.

Dus heb ik besloten om een nieuwe router te kopen om te kijken of het hiermee is opgelost.

Ik hoef alleen maar 3 VLAN's + bijbehorende DHCP server en een port forwarding.

Ik zou met een USG dus prima af kunnen.
Maar overal lees ik dat een Edgerouter Lite een betere keuze is tov een USG.
Vooral omdat er meer via de UI te doen is.
Wat altijd nog in m'n hoofd zit is een VLAN maken voor m'n 2 Telfort IPTV tuners.
Moet ik ook wel weer een extra managed switch kopen. In eerste instantie hoeft dat nu dus ook niet.
En dat schijnt met een Edgerouter ook makkelijker te zijn. Met een USG kan het blijkbaar wel. Maar zijn scripts nodig en veel CLI. Met het risico dat het bij een update weer ongedaan gemaakt wordt?

Zelfs met al die dingen in m'n achterhoofd heb ik gisteren toch een USG besteld.
Wat een goede marketing is die UniFi controller toch!
Ik heb nl al 2 UniFi accesspoints en ik wil nu graag alles in dezelfde interface kunnen beheren.

Hebben jullie nog argumenten naast wat ik hierboven al genoemd heb om toch voor een Edgerouter Lite te gaan?
Goed, vandaag alles overgezet van m'n Edgerouter X naar de USG.
En ik loop gelijk al aan tegen iets wat niet in de UI zit en wel in de ER X UI.
Ik had een NAT rule die al het DNS verkeer naar m'n Adguard installatie stuurde.
Nat rules zitten blijkbaar niet in de UI van de USG.
Dus dan zou ik wat met json moeten gaan doen. Niet echt ideaal.
Want ik begrijp dat dit bij updates verloren kan gaan. Klopt dat?

Nu twijfel ik wel of ik toch iets anders moet kopen ipv de USG.
Is de Edgerouter Lite dan nog steeds een goede keuze? Ik wil niet meer dan +- 120 euro uitgeven.
De Edgerouter Lite is al best oud nl. En de Edgerouter 4 vind ik nog wel te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:29
Kitser schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:08:
[...]

Ik had een NAT rule die al het DNS verkeer naar m'n Adguard installatie stuurde.

Is de Edgerouter Lite dan nog steeds een goede keuze? Ik wil niet meer dan +- 120 euro uitgeven.
De Edgerouter Lite is al best oud nl. En de Edgerouter 4 vind ik nog wel te duur.
Json file blijft gewoon actief na update of reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
ardvark99 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:25:
[...]

Ah oké. Ik ga het artikel op de site website van Ubiquiti even lezen.
Op één of andere manier heb ik het gevoel gekregen dat werken met de config.gateway.json een beetje houtje-touwtje oplossing is. Een beetje rommelen in iets waar het niet voor bedoeld is.

Maar wellicht valt het mee. Zeker als de Json-aanpassingen intact blijven na reboots en updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ardvark99 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:25:
[...]

"in theorie" :P Uiteindelijk zou het natuurlijk altijd kunnen dat na een update iets in de JSON niet meer werkt. Maar de kans dat het daadwerkelijk gebeurd was misschien 25% of zo. En naar mijn idee is de USG nu in een maintenance mode. Oftewel: ik verwacht dat ze alleen nog maar security updates gaan uitbrengen de komende 1? 2? 3? jaar en daarna helemaal ermee stoppen. Vergeet ook niet dat de USG nog op een Debian versie draait die EOL is of binnenkort wordt (op basis van de Debian Releases zou ik dan Jessie zeggen met EOL LTS eind deze maand).

Wat dat betreft kan ik enerzijds de beredenering van @Kitser volgen "USG is leuk in een UniFi omgeving, EdgeRouter X geeft issues en moet vervangen worden, dus dan maar een USG". Maar echt future proof denk ik niet dat die is, zeker gezien de onderliggende EOL Debian versie.

Edit:
robert@Router:~$ cat /etc/os-release
PRETTY_NAME="Debian GNU/Linux 7 (wheezy)"
NAME="Debian GNU/Linux"
VERSION_ID="7"
VERSION="7 (wheezy)"
ID=debian
ANSI_COLOR="1;31"
HOME_URL="http://www.debian.org/"
SUPPORT_URL="http://www.debian.org/support/"
BUG_REPORT_URL="http://bugs.debian.org/"

Het is dus nog iets erger, helaas. Wheezy draait de USG op: EOL sinds 31 december.

[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 06-06-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Zien jullie nog specifieke voordelen versus andere WiFi accesspoints in combinatie met pfsense? Zolang ik geen udm en controller heb zit ik mezelf af te vragen of ik niet gewoon beter goede asus access points kan aanschaffen.

Wat denken jullie? Misschien het verkeerde topic maar het hele ecosysteem aanschaffen is mij nu wat kostbaar en misschien wat overbodig ? Of zijn de nano hd of lites echt het extra geld waard?

[ Voor 8% gewijzigd door Workaholic op 06-06-2020 22:38 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kitser schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:32:
[...]

Ah oké. Ik ga het artikel op de site website van Ubiquiti even lezen.
Op één of andere manier heb ik het gevoel gekregen dat werken met de config.gateway.json een beetje houtje-touwtje oplossing is. Een beetje rommelen in iets waar het niet voor bedoeld is.
Dat voelt het niet alleen, dat is het ook, in geval van de USG :P

The long version: Ubiquiti is begonnen met de EdgeRouter lijn met als software "EdgeOS" (dat weer gebaseerd is op "Vyatta" dat weer gebaseerd is op Debian). De configuratie wordt daarbij bijgehouden in en "config tree" (deze kun je in de EdgeOS web UI ook beheren en heet letterlijk "Config tree", maar kan ook via CLI beheerd worden). Deze config tree wordt intern bijgehouden in een JSON bestand, /config/config.boot, en bij het opstarten ingelezen en op basis daarvan alles geconfigureerd / opgestart.
Later is Ubiquit de USG gaan maken. De software is gebaseerd op EdgeOS, alleen met wat extra software voor de UniFi Controller integratie. Voor zover de USG weet komt de configuratie dan ook wederom uit de /config/config.boot file. Alleen is deze file niet gegenereerd door de web UI of de CLI, maar is deze gegenereerd door de UniFi Controller en zo plop naar de USG gestuurd. De UniFi Controller genereert deze file vervolgens door de UI config om te zetten naar de JSON config file. En voordat deze gegenereerde config file naar de USG wordt gestuurd wordt daarin de config.gateway.json nog samengevoegd. Je hebt dus de config via de UniFi Controller, in JSON vorm, en de config.gateway.json, deze twee worden samengevoegd, en dat is de totale config die de USG gebruikt.
Dus ja: de config.gateway.json is een hack om een volledige config te kunnen sturen naar de USG inclusief opties die niet door de UniFi Controller worden aangeleverd.

Bij de UDM lineup is er vervolgens het geklaag over "geen config.gateway.json support". Maar dat is ook logisch. De software op de UDMs is volledig nieuw en geen /config/config.boot meer. Als iets niet via de UniFi Controller kan dan zal het simpelweg ook helemaal niet ondersteund worden door de software op de UDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
RobertMe schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:33:
[...]

"in theorie" :P Uiteindelijk zou het natuurlijk altijd kunnen dat na een update iets in de JSON niet meer werkt. Maar de kans dat het daadwerkelijk gebeurd was misschien 25% of zo. En naar mijn idee is de USG nu in een maintenance mode. Oftewel: ik verwacht dat ze alleen nog maar security updates gaan uitbrengen de komende 1? 2? 3? jaar en daarna helemaal ermee stoppen. Vergeet ook niet dat de USG nog op een Debian versie draait die EOL is of binnenkort wordt (op basis van de Debian Releases zou ik dan Jessie zeggen met EOL LTS eind deze maand).

Wat dat betreft kan ik enerzijds de beredenering van @Kitser volgen "USG is leuk in een UniFi omgeving, EdgeRouter X geeft issues en moet vervangen worden, dus dan maar een USG". Maar echt future proof denk ik niet dat die is, zeker gezien de onderliggende EOL Debian versie.

Edit:
robert@Router:~$ cat /etc/os-release
PRETTY_NAME="Debian GNU/Linux 7 (wheezy)"
NAME="Debian GNU/Linux"
VERSION_ID="7"
VERSION="7 (wheezy)"
ID=debian
ANSI_COLOR="1;31"
HOME_URL="http://www.debian.org/"
SUPPORT_URL="http://www.debian.org/support/"
BUG_REPORT_URL="http://bugs.debian.org/"

Het is dus nog iets erger, helaas. Wheezy draait de USG op: EOL sinds 31 december.
Hmmm, dat klinkt niet al te best.
Als ik nu geld uitgeef is het beter om iets te kopen wat wel futureproof is.
Wat Ubiquiti betreft kom je dan alleen bij de Edgerouter Lite uit. Maar die is ook al oud. Dat voelt dan ook niet echt future proof.
En een opvolger van USG is er blijkbaar nog niet?
Hebben jullie een idee wat rond de 100/120 euro een goede optie zou zijn? Ik ben er niet heel erg thuis in. Ubiquiti kwam in de zoekresultaten altijd vrij hoog. Maar als die niet iets hebben in deze prijsklasse moet ik misschien toch ergens anders zoeken?
RobertMe schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:43:
[...]

Dat voelt het niet alleen, dat is het ook, in geval van de USG :P

The long version: Ubiquiti is begonnen met de EdgeRouter lijn met als software "EdgeOS" (dat weer gebaseerd is op "Vyatta" dat weer gebaseerd is op Debian). De configuratie wordt daarbij bijgehouden in en "config tree" (deze kun je in de EdgeOS web UI ook beheren en heet letterlijk "Config tree", maar kan ook via CLI beheerd worden). Deze config tree wordt intern bijgehouden in een JSON bestand, /config/config.boot, en bij het opstarten ingelezen en op basis daarvan alles geconfigureerd / opgestart.
Later is Ubiquit de USG gaan maken. De software is gebaseerd op EdgeOS, alleen met wat extra software voor de UniFi Controller integratie. Voor zover de USG weet komt de configuratie dan ook wederom uit de /config/config.boot file. Alleen is deze file niet gegenereerd door de web UI of de CLI, maar is deze gegenereerd door de UniFi Controller en zo plop naar de USG gestuurd. De UniFi Controller genereert deze file vervolgens door de UI config om te zetten naar de JSON config file. En voordat deze gegenereerde config file naar de USG wordt gestuurd wordt daarin de config.gateway.json nog samengevoegd. Je hebt dus de config via de UniFi Controller, in JSON vorm, en de config.gateway.json, deze twee worden samengevoegd, en dat is de totale config die de USG gebruikt.
Dus ja: de config.gateway.json is een hack om een volledige config te kunnen sturen naar de USG inclusief opties die niet door de UniFi Controller worden aangeleverd.

Bij de UDM lineup is er vervolgens het geklaag over "geen config.gateway.json support". Maar dat is ook logisch. De software op de UDMs is volledig nieuw en geen /config/config.boot meer. Als iets niet via de UniFi Controller kan dan zal het simpelweg ook helemaal niet ondersteund worden door de software op de UDM.
Top uitleg! Thanks! _/-\o_

Dan was mijn gevoel dus toch goed. En ontstaat die config.boot behoorlijk omslachtig zeg.
De UDM is er alleen als all in one box zo te zien. Ik heb al 2 accesspoints. Dus dat heb ik niet nodig. En dan komt ie echt ver boven m'n budget.
RobertMe schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:50:
[...]

De USG is een EdgeRouter Lite in een nieuwe behuizing en met wat extra software :P Enige punt voor de ER Lite is: hij heeft een upgrade gekregen naar EdgeOS 2, en is dus weer "up-to-date". Dus wat dat betreft zou de ER Lite een keuze kunnen zijn. De software support lijkt er te zijn, of in ieder geval: op het moment draait een Debian versie met actieve support erop (specifiek Debian Stretch, met support tot 2022).
Overigens geldt hetzelfde voor de ER X: ook die draait / kan geupgrade worden naar EdgeOS 2.

[...]

Qua wat nu verkrijgbaar is zou dat een UDM zijn. Maar die voldoet zeer zeker niet aan rond de 100/120 euro :X
Later komt er een UXG Pro, maar die 1. die is er nog (lang) niet, en 2. die verwacht ik niet voor die prijs. Potentieel dat er t.z.t. ook nog een UXG Lite achtig apparaat komt tegen een schappelijkere prijs. Maar wanneer dat dan is?

[...]

Een EdgeRouter X? O-) Dat je huidige issues heeft kan of komen doordat de hardware borked is en met een nieuwe dus weer in orde. Of dat het komt door instabiliteit in de EdgeOS versie die erop draait. Draai je EdgeOS 1? Probeer dan eens een upgrade naar EdgeOS 2. Draai je al 2? Hoop dan op een software fix :P
Ik heb wel firmware 2.08 + hotfix op m'n Edgerouter X draaien. Dat is de laatste versie. Ik ga ervanuit dat dat EdgeOS 2 is. De interface is wel hetzelfde als de 1.xx firmware. Maar dat zegt niet altijd wat natuurlijk 😉

Op zich was ik wel tevreden met m'n Edgerouter X. Alleen sommige dingen in de UI zijn zó super traag. Bv even een Mac adres reserveren duurt veel te lang naar m'n zin. Dat zou met de ER Lite wel een stuk sneller moeten gaan denk ik.

[ Voor 50% gewijzigd door Kitser op 06-06-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kitser schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:43:
Wat Ubiquiti betreft kom je dan alleen bij de Edgerouter Lite uit. Maar die is ook al oud. Dat voelt dan ook niet echt future proof.
De USG is een EdgeRouter Lite in een nieuwe behuizing en met wat extra software :P Enige punt voor de ER Lite is: hij heeft een upgrade gekregen naar EdgeOS 2, en is dus weer "up-to-date". Dus wat dat betreft zou de ER Lite een keuze kunnen zijn. De software support lijkt er te zijn, of in ieder geval: op het moment draait een Debian versie met actieve support erop (specifiek Debian Stretch, met support tot 2022).
Overigens geldt hetzelfde voor de ER X: ook die draait / kan geupgrade worden naar EdgeOS 2.
Qua wat nu verkrijgbaar is zou dat een UDM zijn. Maar die voldoet zeer zeker niet aan rond de 100/120 euro :X
Later komt er een UXG Pro, maar die 1. die is er nog (lang) niet, en 2. die verwacht ik niet voor die prijs. Potentieel dat er t.z.t. ook nog een UXG Lite achtig apparaat komt tegen een schappelijkere prijs. Maar wanneer dat dan is?
Hebben jullie een idee wat rond de 100/120 euro een goede optie zou zijn?
Een EdgeRouter X? O-) Dat je huidige issues heeft kan of komen doordat de hardware borked is en met een nieuwe dus weer in orde. Of dat het komt door instabiliteit in de EdgeOS versie die erop draait. Draai je EdgeOS 1? Probeer dan eens een upgrade naar EdgeOS 2. Draai je al 2? Hoop dan op een software fix :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Hmmm, dat klinkt niet al te best.
Als ik nu geld uitgeef is het beter om iets te kopen wat wel futureproof is.
Alles is oud. Alleen de UDM is een nieuw product. Wel is het zo dat de edgerouters op nieuwere software draaien en dus dat betreft meer future proof zijn dan een USG. De Corona Crisis helpt ook niet echt in het hele verhaal al komt er af en toe weer wat tevoorschijn in EA.

Als je niet al te veel eisen hebt zou ik een paar tientjes aan een X uitgeven en afwachten.

Misschien oud nieuws, maar er komt een IW WiFi-6 aan. Staat in EA.
FREAKJAM schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:56:
De UXG is verschenen op FCC. Heb goede hoop dat hij over een paar weken verkrijgbaar is via Early Access.
Zat mij maar af te vragen waarom, maar dat ding heeft natuurlijk BT 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door ed1703 op 06-06-2020 23:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-10 23:03

FREAKJAM

"MAXIMUM"

De UXG is verschenen op FCC. Heb goede hoop dat hij over een paar weken verkrijgbaar is via Early Access.

[ Voor 16% gewijzigd door FREAKJAM op 06-06-2020 22:56 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FREAKJAM schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:56:
Als ik het goed zie worden er een aantal documenten (handleiding, foto's van test setup) op 19 juli vrijgegeven. Lijkt mij dus dat die voor die tijd wel in EA verkrijgbaar is. Anders heeft het uiteraard geen zin om een "NDA" op zo'n documenten te plaatsen en kan de FCC ze net zo goed meteen online gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik heb wel firmware 2.08 + hotfix op m'n Edgerouter X draaien. Dat is de laatste versie. Ik ga ervanuit dat dat EdgeOS 2 is. De interface is wel hetzelfde als de 1.xx firmware. Maar dat zegt niet altijd wat natuurlijk 😉

Op zich was ik wel tevreden met m'n Edgerouter X. Alleen sommige dingen in de UI zijn zó super traag. Bv even een Mac adres reserveren duurt veel te lang naar m'n zin. Dat zou met de ER Lite wel een stuk sneller moeten gaan denk ik.
For what it's worth. Als het ding gewoon zijn werk doet (router spelen) ben ik het verder eens met @ed1703: gewoon lekker staan laten en afwachten. Een ER Lite is een stuk duurder en zeker niet perse beter. Volgens mij is het zelfs zo dat specs wise de ER X een betere CPU heeft dan de ER Lite. Daarnaast heeft de ER X de ingebouwde switch, die de ER Lite niet heeft (maar dat is uiteraard gelijk aan de USG en blijkbaar geen issue in jouw geval).

Edit:
Ter verduidelijking. De USG doet sowieso NAT / routing via hardware offloading, de ER X tegenwoordig volgens mij ook. Dus de betere CPU van de X merk je daardoor juist in web interface etc en niet in "ik haal mijn volledige internet / netwerk snelheid niet". Beiden zouden gewoon 1Gbit's moeten kunnen verwerken.

[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 06-06-2020 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
RobertMe schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:30:
[...]

Als ik het goed zie worden er een aantal documenten (handleiding, foto's van test setup) op 19 juli vrijgegeven. Lijkt mij dus dat die voor die tijd wel in EA verkrijgbaar is. Anders heeft het uiteraard geen zin om een "NDA" op zo'n documenten te plaatsen en kan de FCC ze net zo goed meteen online gooien.
Bedankt voor het meedenken en adviezen.
Ik ga van de week nog eens kijken of ik kan vinden wat er met de Edgerouter verkeerd is. Ook al ben ik niet super goed in debuggen hiervan.
Wellicht factory resetten en een weer opnieuw alle vlans, firewall regels en NAT instellen.

En dan inderdaad maar eens kijken of ik hem nog een tijdje kan aanhouden en dan kijken wat er nog aan nieuws komt.
Accesspoints verkopen en gaan voor een UDM zou ook nog een optie kunnen zijn wellicht. Alleen dan vrees ik dat ik er alsnog een accesspoint bij nodig heb. Heb hier nl een behoorlijke vervelende muur die vanalles tegen houdt. En nog hoop appartementen om me heen met allemaal wifi netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
backupdevice schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:41:
[...]

Ok thx . Ga ik morgen induiken. Alles werkt nu , maar ga mij nu verdiepen in de details.
Ik heb nog even gekeken, maar begin nu te twijfelen. Je kunt namelijk per AP maar 1 groep opgeven per band. Zal even puzzelen worden of het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
RobertMe schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:33:
[...]

De USG is idd in maintenance mode, maar in de laatste 2 jaar is mij niet overkomen dat een json na een update niet meer werkte. Zegt misschien ook wel iets over de ontwikkeling van de USG (Pro).

Maar het kan ook andersom. Meer mede door de ontwikkeling van de controller, en de firmware van de switches en AP's. Maar vorig jaar moest ik nog een trukendoos uithalen om oa DHCP Relay en (gast) Vlans te gebruiken (ardvark99 in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"). Sinds een paar maanden heb ik het draaien zonder aanpassingen te moeten invoeren via de json of config.properties. Dus nu draait DHCP Relay out of the box, met alleen instellingen in de controller, en heb zelfs Voice Vlan draaien, dus een IP Phone aan een POE switch poort, LAN vanaf de telefoon doorprikken naar PC of laptop, beide op hun eigen vlan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95nlezAa_mSyjyAWbKz5RNsIq5c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mAG6haNI88FtwFY3C8NdTnAA.png?f=user_large

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen, is de USG is voorlopig een goedkope oplossing in de UniFi lijn, totdat de UXG uitkomt, tenzij je voor een UDM wil gaan. En ja, is eigenlijk EOL, maar dat zie ik vaker met andere producten.

[ Voor 12% gewijzigd door ardvark99 op 07-06-2020 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

rinkel schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:56:
[...]

Ik heb nog even gekeken, maar begin nu te twijfelen. Je kunt namelijk per AP maar 1 groep opgeven per band. Zal even puzzelen worden of het kan.
Kwam daar ook al achter. Ben nu aan het testen met alles en heb maar 1 SSiD gemaakt met verschillende sterktes van zenden tussen 2 en 5. Ga van de week veel inlezen en testen.

Vandaag gaat wel de WiFi van de Router uit
RobertMe schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:33:
[...]

Jawel, en dat antwoord had je al gekregen van @JaronStrypsteen en mij ;)

1. Ga naar instellingen
2. Wireless networks
3. Add
4. Het vinkje bij "Enabled" uit zetten
5. De overige instellingen doen (naam, wachtwoord etc)
6. Opslaan
7. De instellingen van dat ene AP openen
8. Ergens bij WLAN? Radio? Config? kun je de aangeven welke netwerken er uit gezonden moeten worden. Onder het kopje 5GHz klik je op Edit bij dit ene netwerk
9. Enable
10. Apply

Stap 8 & 9 heeft @JaronStrypsteen zelfs al screenshots van gepost.
Bedankt voor je uitgebreide reactie

Dus als ik het goed begrijp , moet ik het volgende doen in mijn geval .

Creeer een wlan met een SSiD voor general purpose

Creeer een wlan voor Apple TV

Ga naar access point beneden, naar radio en selecteer general SSiD en activeer 2.4 en 5

Selecteer Apple TV SSiD en disable 2.4GHz .

Op die manier kan ik dus mijn APTV vast laten staan op 5Ghz en heb ik een tweede SSiD die voor alle andere apparaten beide banden aanbiedt

Correct?

Of kan ik per AP alleen maar per band een SSid aanbieden ? Dus een SSiD op 2.4 of op 5 ?

[ Voor 56% gewijzigd door backupdevice op 07-06-2020 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 10:10
Ik ben verhuisd en had eerst beiden Unify Pro AP's op 1 8 poorts Unify switch.
Nu heb ik er 2 en draait op elke switch een AP.
Het valt me op dat de System Events zeggen dat ik disconnect en connect als ik van beneden naar boven loop.
FastRoaming staat uit. Iemand enig idee waarom het roamen opeens niet meer werkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:48
@kevertje1977 Hoe is de rest van je netwerk opgezet? Hoe zijn de switches met elkaar verbonden? Een idee van hoe je netwerk eruit ziet qua apparatuur helpt om te begrijpen wat het mogelijk kan zijn.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 10:10
Arjan90 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 07:23:
@kevertje1977 Hoe is de rest van je netwerk opgezet? Hoe zijn de switches met elkaar verbonden? Een idee van hoe je netwerk eruit ziet qua apparatuur helpt om te begrijpen wat het mogelijk kan zijn.
Fritzbox binnenkant -> Unify Switch #2 poort 1
Unify Switch #2 poort 8 > Unify Switch #1 poort 8
Unify Switch #2 poort 7 > AP #2
Unify Switch #1 poort 7 > AP #1

Dus het is niet zo ingewikkeld.
Achter Unify Switch #2 zit ook de PI met de controller.

Ik heb de switch downlinks naar elkaar niet ingesteld als Trunk, blijkbaar gaat dat automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 17:18
Bij mijn vorige Synology router had ik alle landen geblocked behalve NL. Hoe kan ik die met mijn UDM met GEO IP instellen? Ik kan max 150 landen selecteren en blokken, maar ik wil graag alles behalve NL blokkeren. Weet iemand hoe?

Alles van Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!
backupdevice schreef op zondag 7 juni 2020 @ 06:11:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie

Dus als ik het goed begrijp , moet ik het volgende doen in mijn geval .

Creeer een wlan met een SSiD voor general purpose

Creeer een wlan voor Apple TV

Ga naar access point beneden, naar radio en selecteer general SSiD en activeer 2.4 en 5

Selecteer Apple TV SSiD en disable 2.4GHz .

Op die manier kan ik dus mijn APTV vast laten staan op 5Ghz en heb ik een tweede SSiD die voor alle andere apparaten beide banden aanbiedt

Correct?

Of kan ik per AP alleen maar per band een SSid aanbieden ? Dus een SSiD op 2.4 of op 5 ?
Elk AP kan per radio / band minimaal 4* SSIDs uitzenden. Je stappen kloppen niet perse helemaal. Je kunt het general purpose SSID standaard aan laten staan, en alleen die voor de ATV standaard uit zetten. SSIDs die standaard aan staan worden door alle APs op alle radios/banden uit gezonden. De juiste standaard voor aan/uit selecteren scheelt dus een hoop instelwerk :P
General purpose: ingeschakeld laten
ATV: standaard uitschakelen + bij dat ene AP voor de 5GHz radio inschakelen.

Er vanuit gaande dat je het "general purpose" SSID dus al hebt is het een kwestie van:
  1. Instellingen
  2. Draadloos netwerk
  3. Maak een nieuw draadloos netwerk aan
  4. Naam/SSID: <ATV>
  5. Ingeschakeld: uitvinken (Schakel dit draadloos netwerk in)
  6. <overige instellingen doen>
  7. Opslaan
  8. Apparaten
  9. Klik op AP beneden
  10. Configuratie tabje
  11. WLAN's kopje/accordeon
  12. Onder WLAN 5G (11n/a/ac) klik op het potlootje bij <ATV>
  13. Klik op "Schakel in op dit AP"
  14. Opslaan
  15. Aanpassingen wachtrij
  16. Veranderingen toepassen
Wat @rinkel aangeeft, met verschillende WLAN groups, heb je dus niet nodig.

* Dit afhankelijk van of wireless uplink / connectivity monitor aan staat. Staat dat aan is het maximum 4, staat dat uit wordt dat het dubbele, 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:42
heb zelfs Voice Vlan draaien, dus een IP Phone aan een POE switch poort, LAN vanaf de telefoon doorprikken naar PC of laptop, beide op hun eigen vlan.
Zegt Ardvark99
Hoe heb je dit gedaan want ik meende dat je een soort ip telefoon met lan kabel nodig had maar jij hebt een ip
Telefoon dus mijn vraag is hoe heb je die rj11 stekker aangesloten op de unfi switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

RobertMe schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:28:
[...]

Elk AP kan per radio / band minimaal 4* SSIDs uitzenden. Je stappen kloppen niet perse helemaal. Je kunt het general purpose SSID standaard aan laten staan, en alleen die voor de ATV standaard uit zetten. SSIDs die standaard aan staan worden door alle APs op alle radios/banden uit gezonden. De juiste standaard voor aan/uit selecteren scheelt dus een hoop instelwerk :P
General purpose: ingeschakeld laten
ATV: standaard uitschakelen + bij dat ene AP voor de 5GHz radio inschakelen.

Er vanuit gaande dat je het "general purpose" SSID dus al hebt is het een kwestie van:
  1. Instellingen
  2. Draadloos netwerk
  3. Maak een nieuw draadloos netwerk aan
  4. Naam/SSID: <ATV>
  5. Ingeschakeld: uitvinken (Schakel dit draadloos netwerk in)
  6. <overige instellingen doen>
  7. Opslaan
  8. Apparaten
  9. Klik op AP beneden
  10. Configuratie tabje
  11. WLAN's kopje/accordeon
  12. Onder WLAN 5G (11n/a/ac) klik op het potlootje bij <ATV>
  13. Klik op "Schakel in op dit AP"
  14. Opslaan
  15. Aanpassingen wachtrij
  16. Veranderingen toepassen
Wat @rinkel aangeeft, met verschillende WLAN groups, heb je dus niet nodig.

* Dit afhankelijk van of wireless uplink / connectivity monitor aan staat. Staat dat aan is het maximum 4, staat dat uit wordt dat het dubbele, 8.
Thx. Het werkt nu :)

Heb alles overgezet op het nieuwe netwerk en alles loopt als een zonnetje. Nu in de komende dagen even uitzoeken hoe we alles goed kunnen uit balanceren.

Switchen van iPhones tussen AP’s verloopt nog niet goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
boomer21 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:06:
heb zelfs Voice Vlan draaien, dus een IP Phone aan een POE switch poort, LAN vanaf de telefoon doorprikken naar PC of laptop, beide op hun eigen vlan.
Zegt Ardvark99
Hoe heb je dit gedaan want ik meende dat je een soort ip telefoon met lan kabel nodig had maar jij hebt een ip
Telefoon dus mijn vraag is hoe heb je die rj11 stekker aangesloten op de unfi switch?
Wat ik in mijn vorige bericht liet zien is een telefonie test omgeving die ik thuis heb gecreëerd. Dit is een situatie die je thuis niet gauw zou zien. De Alcatel OXE is een linux machine met de telefooncentrale er op.

Een RJ11 connector wordt bij telefonie alleen gebruikt bij analoog of digitaal. De IP telefoon die ik gebruik (mijn werk) wordt niet ingezet voor thuis gebruik, maar zakelijk, zeg maar bij bedrijven, ziekenhuizen en instellingen met >500 gebruikers. Voor thuis gebruik van vaste telefoons zijn er SIP telefoons, maar hiervoor geldt het zelfde. Deze telefoons hebben meestal 2 RJ45 aansluitingen, en eigenlijke een intern switchje. Je sluit de telefoon aan op de LAN kant, en je kan doorlussen naar een PC of laptop. Op die manier gebruik je een LAN poort voor 2 apparaten. Zakelijk worden er vaak aparte VLAN gemaakt voor PC's, telefoon, printers, camera's, etc.

In mijn geval, zie plaatje vorige bericht, heb ik ook een Gigaset in het netwerk hangen. Dit is mijn huistelefoon, waar ook een RJ11 analoge aansluiting op zit. Die is bij mij aangesloten aan de analoge poort van mijn Ziggo modem. Maar de Gigaset is ook een IP telefoon, waar je verschillende SIP accounts kan koppelen. Niet omdat ik het nodig heb, maar omdat het kan, heb ik op mijn test telefooncentrale een SIP account aangemaakt, en kan ik bellen vanuit mijn test omgeving naar de huis telefoon >:)

Zie toegevoegde foto's om jou een beeld te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPb3KnifW2NPTphrAlKpm069TVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FsuzcwxkIND9PVpiHvhnrO7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Qy9Dw0jFIcxr3Uxcereanl1ynI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRlP4KiBO2p3fxWlzKByuzRT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Snap niet helemaal heb ook een analoge via de fritzbox maar vroeg me af als je een analoge ook via de unifi switch ( controller) met er tussen een ata kunt aansluiten omdat je in de controller nu ook sip (cheapconnect in mijn geval)gegevens kan invullen of heb deze dan nodig?
Grandstream GRP2612P voip telefoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
boomer21 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:23:
Snap niet helemaal heb ook een analoge via de fritzbox maar vroeg me af als je een analoge ook via de unifi switch ( controller) met er tussen een ata kunt aansluiten omdat je in de controller nu ook sip (cheapconnect in mijn geval)gegevens kan invullen of heb deze dan nodig?
Grandstream GRP2612P voip telefoon
Eeen Fritzbox heeft idd 2 analogepoorten (en vaak ook een ISDN poort en DECT ondersteuning). Maar een analoge lijn kan je niet aansluiten op een switchpoort, is een totaal andere aansluiting.
Wat je wel kan doen met een analoge lijn, is deze via een UTP kabel naar een andere outlet doorzetten. Dus wanneer je bv een pachtpaneel in jouw meterkast hebt met UTP kabels naar outlets in alle kamers van jouw huis, en je wil een analoge telefoon aansluiten op zolder, kan je via het patch paneel de analoge lijn naar zolder doorzetten. Dus de analoge lijn van Fritzbox aansluiten op patch paneel naar outlet zolder, en op zolder outlet analoge telefoon aansluiten.
In de Fritzbox zit dus een soort ATA ingebouwd, wat eigenlijk een converter is van een VOIP stream naar analoge aansluiting dmv een VOIP account, zoals bij Cheapconnect. Een voorbeeld van een losse ATA: GRANDSTREAM HandyTone HT802 2x FXS of de CISCO SPA122 ATA.

De Grandstream GRP2612P is idd een soort desktop telefoon waar ik het over heb, waarop je 2 SIP of VOIP accounts van Cheapconnect kan configureren. De Grandstream sluit je wel aan op een POE poort, en kan je de LAN doorzetten naar een PC, laptop, of switch. Let wel op, volgens de specificaties, geen gigabit:
Network Interfaces: Dual switched auto-sensing 10/100 Mbps Ethernet ports with integrated PoE(*PoE for 2612P only)

Maar dit heeft eigenlijk niets met Ubiquiti te maken, tenzij je opzoek bent naar de volgende telefoon ;) :
https://www.ui.com/unifi-voip/uvp/
Ik heb hier geen ervaring mee.

Edit: Btw, dit soort telefoons als de Grandstream heeft het weinig zin om een Voice Vlan te configureren, is meer een IoT apparaat, heeft alleen internet toegang nodig. Tenzij je de LAN out van de telefoon gaat gebruiken. Voice Vlan is meer voor grotere locaties, waar je de netwerken meer wil gaan scheiden.
Voice Vlan is eigenlijk het mogelijk maken van 2 Vlan's over 1 poort. Dus ipv een trunk poort, waar alle vlan's overheen komen.
Wat ik heb gedaan, is eigenlijk vanwege werk, kijken of ik thuis een zakelijke omgeving met Ubiquiti kan configuren, met ook de nodige servers, zoals een Windows domain server (DHCP), en een PBX op Linux. Omdat het kan :*) Maar voor normaal thuisgebruik volledig overbodig.

[ Voor 15% gewijzigd door ardvark99 op 07-06-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Modivion
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-02-2022
*knip*, hier hebben we https://tweakers.net/netwerk-en-systeembeheer/aanbod/ voor.

[ Voor 82% gewijzigd door MisteRMeesteR op 07-06-2020 19:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Aantal off-topic reacties verplaatst naar het digitaal archief.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, mijn fietscomputertje kan weer connecten met wifi, werd om onduidelijke redenen geweigerd (WPA Authentication Timeout/Failure), wss gevolg van een eerder gedaan experimentje met Mac filtering wat onmogelijk weer uitgezet kon worden via de Gui.

Uiteindelijk na eerst forget device en reprovisionen en allerhande acties in ssh de hele unifi + mongodb maar van mijn raspberry pi controller geknikkerd en opnieuw geïnstalleerd en het werkt weer! :P

Database bestond al een paar jaar dus ik denk dat het tijd was om eens even de bezem door het systeem te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
ardvark99 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:38:
[...]

Eeen Fritzbox heeft idd 2 analogepoorten (en vaak ook een ISDN poort en DECT ondersteuning). Maar een analoge lijn kan je niet aansluiten op een switchpoort, is een totaal andere aansluiting.
Wat je wel kan doen met een analoge lijn, is deze via een UTP kabel naar een andere outlet doorzetten. Dus wanneer je bv een pachtpaneel in jouw meterkast hebt met UTP kabels naar outlets in alle kamers van jouw huis, en je wil een analoge telefoon aansluiten op zolder, kan je via het patch paneel de analoge lijn naar zolder doorzetten. Dus de analoge lijn van Fritzbox aansluiten op patch paneel naar outlet zolder, en op zolder outlet analoge telefoon aansluiten.
In de Fritzbox zit dus een soort ATA ingebouwd, wat eigenlijk een converter is van een VOIP stream naar analoge aansluiting dmv een VOIP account, zoals bij Cheapconnect. Een voorbeeld van een losse ATA: GRANDSTREAM HandyTone HT802 2x FXS of de CISCO SPA122 ATA.

De Grandstream GRP2612P is idd een soort desktop telefoon waar ik het over heb, waarop je 2 SIP of VOIP accounts van Cheapconnect kan configureren. De Grandstream sluit je wel aan op een POE poort, en kan je de LAN doorzetten naar een PC, laptop, of switch. Let wel op, volgens de specificaties, geen gigabit:
Network Interfaces: Dual switched auto-sensing 10/100 Mbps Ethernet ports with integrated PoE(*PoE for 2612P only)

Maar dit heeft eigenlijk niets met Ubiquiti te maken, tenzij je opzoek bent naar de volgende telefoon ;) :
https://www.ui.com/unifi-voip/uvp/
Ik heb hier geen ervaring mee.

Edit: Btw, dit soort telefoons als de Grandstream heeft het weinig zin om een Voice Vlan te configureren, is
meer een IoT apparaat, heeft alleen internet toegang nodig. Tenzij je de LAN out van de telefoon gaat gebruiken. Voice Vlan is meer voor grotere locaties, waar je de netwerken meer wil gaan scheiden.
Voice Vlan is eigenlijk het mogelijk maken van 2 Vlan's over 1 poort. Dus ipv een trunk poort, waar alle vlan's overheen komen.
Wat ik heb gedaan, is eigenlijk vanwege werk, kijken of ik thuis een zakelijke omgeving met Ubiquiti kan configuren, met ook de nodige servers, zoals een Windows domain server (DHCP), en een PBX op Linux. Omdat het kan :*) Maar voor normaal thuisgebruik volledig overbodig.
Dank je maar heb je enige idee wat je met onderstaande foto kan want de sip gegevens moet toch ook instellen in de telefoon mijn gedachte was dat je met een voip of een ata er tussen hier de sip gegevens invult en gaan met die banaan ( bellen)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb8wn_-Q72qK0IE3xmmIE4vX13I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygmSi0BKD1TNRFBjO7aEO0Uy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardvark99
boomer21 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:25:
[...]

Dank je maar heb je enige idee wat je met onderstaande foto kan want de sip gegevens moet toch ook instellen in de telefoon mijn gedachte was dat je met een voip of een ata er tussen hier de sip gegevens invult en gaan met die banaan ( bellen)[Afbeelding]
Dat is iets anders, wordt gebruikt voor de UniFi AP AC EDU zo ver ik weet. Da's een AP met luidspreker, bedoeld als een soort omroep systeem in bv scholen (pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC EDU (1-Pack)

De controller weet voor de rest niets over VOIP of SIP, dit moet je instellen op jouw VOIP devices.

In de UDM Pro is er wel de mogelijkheid om iets te doen met een VOIP call server, nog in beta. Maar ook dit is bedoeld voor de zakelijke markt.

Voor zover ik jou wensen kan volgen heb je gewoon een VOIP device nodig zoals hiervoor beschreven, als je jouw Fritzbox niet wil gebruiken, dus een Gigaset IP of een Grandstream of Cisco ATA wanneer je jouw analoge telefoon wil blijven gebruiken.

Zie verder:
https://community.ui.com/...22-4188-9a48-d5087a9c8403

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werffje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-08-2024
Kleine vraag, in mijn nieuwe huis komt een udm pro met een gen 2 16 poort switch en een paar potjes. Nu heeft mijn isp een glasmodem waar glas in gaat en utp en coax uitkomt. Op zich perfect want de coax gaat via de versterker naar de tv’s, geen kastjes bij de tv’s alleen een smartcard erin en gaan. Echter nu zou ik eigenlijk het glas rechtstreeks in de udm pro willen prikken zodat alles via unifi gaat en niet via een modem van de provider. Is er een oplossing voor het tv/coax gedeelte? Of moet ik toch de modem in bridged modus gebruiken en via wan aansluiten op de udm pro?

Mvg Marius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
werffje schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:16:
Kleine vraag, in mijn nieuwe huis komt een udm pro met een gen 2 16 poort switch en een paar potjes. Nu heeft mijn isp een glasmodem waar glas in gaat en utp en coax uitkomt. Op zich perfect want de coax gaat via de versterker naar de tv’s, geen kastjes bij de tv’s alleen een smartcard erin en gaan. Echter nu zou ik eigenlijk het glas rechtstreeks in de udm pro willen prikken zodat alles via unifi gaat en niet via een modem van de provider. Is er een oplossing voor het tv/coax gedeelte? Of moet ik toch de modem in bridged modus gebruiken en via wan aansluiten op de udm pro?

Mvg Marius
Je TV gaat via 'Ziggo' lopen? Óf heeft Ziggo daar nog de verplichting om COAX af te monteren vanwege een contract met de aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:36:
[...]

Je TV gaat via 'Ziggo' lopen? Óf heeft Ziggo daar nog de verplichting om COAX af te monteren vanwege een contract met de aannemer?
Ik lees: modem dat glas => internet/UTP doet en tegelijk ook internet => IPTV => COAX. In principe dus een NTU die ook meteen IPTV aftapt en naar coax om zet. Vroeger kwam dat volgens mij sowieso vaker voor? Maar KPN doet dat niet (meer).
Je kunt in ieder geval geen coax kabel op de UDM Pro aansluiten ;) Hoogstens dat je alle VLANs die aan de WAN kant binnen komen ook op een LAN poort kunt uitsturen en daarop het "modem" aansluit en daarop weer de coax kabel. Maar ten eerste denk ik niet dat de UDM dit op het moment ondersteund (bij de USG zou dit met custom config moeten, UDM heeft daar geen ondersteuning voor), en ten tweede zit je dan nog steeds met het modem dat wel/niet überhaupt gaat werken. Bridge lijkt mij dus de enige oplossing. En al zou de UDM alle VLANs kunnen doorgeven aan de LAN kant is het de vraag of het gaat werken, en wenselijk is. Want het modem blijft dan nog steeds nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
Will_M schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:36:
[...]

Er zijn glas providers die voor binnen coax leveren, zoals TriNed.

@werffje Ik heb er verder geen ervaring mee, maar ik vermoed dat de modem waar Glas in gaat, in bridge moet, of gewoon utp uit van glasmodem gebruiken. Glas moet dus in modem blijven om coax te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werffje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-08-2024
ardvark99 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:51:
[...]

Er zijn glas providers die voor binnen coax leveren, zoals TriNed.

@werffje Ik heb er verder geen ervaring mee, maar ik vermoed dat de modem waar Glas in gaat, in bridge moet, of gewoon utp uit van glasmodem gebruiken. Glas moet dus in modem blijven om coax te kunnen gebruiken.
Betreft SKP een isp uit Pijnacker en omgeving, modem zal dus idd op bridged moeten blijven staan of kiezen voor NLZIET middels Chrome cast

Bedankt voor t meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:20

Valkyre

Kitesurf FTW!

Als er over de bekende noctua fans word gesproken hebben jullie het dan over deze:
NF-A4x20 FLX 12V

https://tweakers.net/pric...0-flx-40mm/specificaties/

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitpicker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 14:28

nitpicker

uNF

Ik heb de Experiabox V10a en daarachter wil ik een UI netwerk opbouwen. De backend heb ik wel redelijk duidelijk, beginnend bij een US‑8‑150W en daarachter wat AP's en In-Walls. Maar wat zet ik in plaats van de Experiabox of tussen de Experiabox en de switch neer?
Ik heb een up- en download limiet van 500 Mbit/s die ik 100% wil kunnen benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0lden23
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09-10 19:01
ardvark99 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:55:
[...]

Dat is iets anders, wordt gebruikt voor de UniFi AP AC EDU zo ver ik weet. Da's een AP met luidspreker, bedoeld als een soort omroep systeem in bv scholen (pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC EDU (1-Pack)

De controller weet voor de rest niets over VOIP of SIP, dit moet je instellen op jouw VOIP devices.

In de UDM Pro is er wel de mogelijkheid om iets te doen met een VOIP call server, nog in beta. Maar ook dit is bedoeld voor de zakelijke markt.

Voor zover ik jou wensen kan volgen heb je gewoon een VOIP device nodig zoals hiervoor beschreven, als je jouw Fritzbox niet wil gebruiken, dus een Gigaset IP of een Grandstream of Cisco ATA wanneer je jouw analoge telefoon wil blijven gebruiken.

Zie verder:
https://community.ui.com/...22-4188-9a48-d5087a9c8403
Ik dacht juist dat die VOIP controller van Unifi alleen maar werkte met hun eigen voip productlijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07 12:25
@kevertje1977

Ligt aan de laatste firmware dat roamen niet meer goed werkt (connect/disconnect). Meerdere meldingen op Ubiquiti releasenotes commentaar.

linkje

[ Voor 14% gewijzigd door Morre op 08-06-2020 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018

Mvg Marius
Het glasmodem is via een glasvezelkabeltje verbonden met het abonnee-overname-punt.

Waarom zou je het glas rechtstreeks in de UDM pro willen prikken? Is een UTP kabel onoverkomelijk? Bridgemodus betekent dat je de routerfunctie uitgeschakeld. Dat is in dit geval niet van toepassing: het glasmodem heeft van zichzelf al geen routerfunctie, die converteert alleen glas naar UTP. Ik heb mijn USG via UTP op het glasmodem aangesloten, de standaard door Trined geleverde router staat stof te vangen.

Aantal ideeën die me, niet gehinderd door enige kennis, te binnen schieten:
  • Glasvezel signaal afsplitsen voor het glasvezelmodem
  • UDM pro glasvezel signaal routeren naar het glasvezelmodem voor coax.
offtopic:
Overigens heb je voor het standaard zenderpakket van Trined geen smartcard nodig

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
https://community.ui.com/...86-4569-9b35-9fe0fc5cddaa

https://community.ui.com/...11-4b94-a5af-4da50d8fb6d4

Veel Tweakers zien de UXG-PRO als de mogelijke, simpele, opvolger van de USG. Maar het ontbreken van de mogelijkheden tot het gebruik van JSON maken hem vrij beperkt. Dat maakt de unit op dit moment onbruikbaar voor IPTV, net als de UDM's.

Het zijn niet mijn posts, ik heb er geen baat bij of jullie wel of niet klikken op uptvote. Gezien de opmars van IPTV lijkt het mij wel verstandig dat we goed voten zodat de UDM/UXG's dienst kunnen doen als volledige router, en niet zoals nu internetonly router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mvg Marius
Lastig te bepalen, omdat we niet weten hoe jouw provider het glas signaal omzet naar coax? Zijn dat multicast streams oid?

Je noemt het glasmodem, maar is het geen actieve glas to UTP/Coax converter waar je sowieso nog een router achter moet zetten?

Het meest handige is inderdaad de WAN port van het "glasmodem" in de WAN port van je UDM-PRO stoppen, met UTP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rens-br schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:25:
Gisteren een nieuwe Unifi Switch binnengekregen en mijn setup opgebouwd met de stappen gevolgd in.

Vervolgens wilde ik ook een seperate VLAN instellen voor mijn gasten (wifi) en heb de stappen gevolgd uitgelegd in het volgende filmpje.

Ik krijg echter vervolgens geen IP-adress uitgedeeld op mijn gasten wifi, weet iemand wat ik nu fout doe? (Ik heb eigenlijk exact hetzelfde probleem als: Hoe? WLAN/VLAN Guest Network op Ubiquiti Unifi setupje.)
Ik denk dat er ergens in je netwerk iets verkeerd staat ingesteld, want ik heb een paar dagen geleden binnen enkele minuten een nieuw Gast Netwerk aangemaakt inclusief een extra WiFi SSID dat daaraan is gekoppeld :)

- Netwerk/VLAN aanmaken.
- WiFi SSID aanmaken en aan dat VLAN koppelen.

Klaar! :Y)
Kitser schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:31:
Al eens een andere adapter geprobeerd :?

Klinkt stom, maar die dingen kunnen ook versleten zijn of gewoon stukgaan na een tijdje...

Ik denk dat mijn volgende Router gewoon een DIY pfSense doosje wordt dus kijk eens rond in : Zelfbouw project: Firewall / Router / AP d:)b
RobertMe schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:01:
Daarnaast vind ik persoonlijk het inregelen van een USW een stuk eenvoudiger dan de WebUI van een el-cheapo TP-Link managed switch, waarvan ik ook nog eens steeds het IP adres vergeet/kwijt raak.
Dat verhaal ken ik van een oude collega : Schijnt een hele reeks te zijn die gewoon brak was en je eigenlijk gewoon had moeten omruilen! ;)
RobertMe schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:59:
CLI toegang op UniFi switches heb je natuurlijk al niks aan. Enige aanpassing die je kunt doen die een provision overleeft is een set-inform. Oftewel, CLI is een nice to have om issues te debuggen of evt. een "booboo" te fixen, maar serieus configureren via CLI kan toch al niet.
Mwa, je kan dingen testen en bijvoorbeeld poorten up/down gooien op een snelle manier, want de GUI van de UniFi Controller heeft daar geen snelle optie voor 8)7 _O-

Poging tot schets:
[Afbeelding]

Zolang al je apparaten Managed zijn is ALLES mogelijk! :)

Zoals @RobertMe al zei :
RobertMe schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:41:
Met alleen deze hardware niet mogelijk.
Als je echter een managed switch plaatst bij het Ziggo modem kan het wel. Zo'n hack is hier ook al eens door @nero355 beschreven.

1. Sluit de kabel van "modem naar UDM" aan op de switch en een LAN poort van de UDM
2. Maak in de controller een VLAN only network aan met id X
3. Stel op zowel de UDM als de switch de poort waarop deze kabel zit voor untagged je gewone VLAN(s) + X
4. Stel op de switch een andere poort in met VLAN X als untagged
5. Sluit deze poort aan op het Ziggo modem
6. Stel een andere poort van de UDM in voor alleen VLAN X (untagged)
7. Sluit deze poort (met een korte kabel) aan op de WAN poort van de UDM

Het is dus vrij complex, maar wel te doen door het internetverkeer over een (tagged) VLAN te laten lopen naar de UDM en vervolgens via een hack met de switch van de UDM het verkeer weer untagged naar de WAN poort te zetten.
Hier staat mijn uitleg van destijds :
nero355 schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:06:
De switch die bij je Ziggo Modem staat krijgt zoiets :
- Poort 1 met daarop Native VLAN 1 voor Management verkeer en Tagged VLAN's voor WAN en LAN verkeer.
Laten we die effe VLAN 10 en 20 noemen :)

- Poort 2 met daarop Native VLAN 10 en niks Tagged waarop de Ziggo Modem is aangesloten.

De ingebouwde Switch van de UDM krijgt zoiets :
- Poort 1 met daarop Native VLAN 1 voor Management verkeer en Tagged VLAN's voor WAN en LAN verkeer.
- Poort 2 met daarop Native VLAN 10 en niks Tagged.

En dan sluit je dus Poort 2 met een hele korte kabel direkt weer aan op de WAN poort van je UDM :Y)

Zo heb je 1 kabel en toch gewoon verkeer tussen al je apparaten door heel het huis heen! ;)
d:)b
Kitser schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:08:

De benodigde stappen daarvoor zijn in Deel 3 of Deel 2 van deze Topic reeks gepost dus gewoon effe die jatten en gaan met die banaan! d:)b

Ubiquiti heeft ons flink in de steek gelaten wat dat betreft... ;(
Workaholic schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:37:
Zien jullie nog specifieke voordelen versus andere WiFi accesspoints in combinatie met pfsense? Zolang ik geen udm en controller heb zit ik mezelf af te vragen of ik niet gewoon beter goede asus access points kan aanschaffen.

Wat denken jullie? Misschien het verkeerde topic maar het hele ecosysteem aanschaffen is mij nu wat kostbaar en misschien wat overbodig ? Of zijn de nano hd of lites echt het extra geld waard?
Ik zeg altijd dat WiFi zo goed werkt als dat jij het instelt en de hardware stabiel is dus ik zou zeggen ga eens op zoek naar ervaringen met meerdere merken en kijk wat het beste bij je past :)

Een pfSense kastje als basis kan nooit verkeerd zijn! 8)
ardvark99 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 01:04:
De USG is idd in maintenance mode, maar in de laatste 2 jaar is mij niet overkomen dat een json na een update niet meer werkte. Zegt misschien ook wel iets over de ontwikkeling van de USG (Pro).
Het IPTV Topic laat helaas andere resultaten zien sinds de laatste USG Firmware Update : Iedereen aan de downgrade! :X YAY! :/
kevertje1977 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 07:19:
Ik ben verhuisd en had eerst beiden Unify Pro AP's op 1 8 poorts Unify switch.
Nu heb ik er 2 en draait op elke switch een AP.
Het valt me op dat de System Events zeggen dat ik disconnect en connect als ik van beneden naar boven loop.
FastRoaming staat uit. Iemand enig idee waarom het roamen opeens niet meer werkt ?
Roaming bepaalt en doet je Client dus je had gewoon effe geen signaal :)
Valkyre schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:46:
Als er over de bekende noctua fans word gesproken hebben jullie het dan over deze:
NF-A4x20 FLX 12V

https://tweakers.net/pric...0-flx-40mm/specificaties/
Het exacte model wordt genoemd in één van de voorgaande delen dus pak effe de Search erbij en zoek op Noctua ;)
Alles lekker zo laten en gewoon de juiste kabels op de juiste poortjes aansluiten lijkt me een prima oplossing eigenlijk! :)

Had ik maar zo'n kastje van mijn Glasvezel ISP i.p.v. dat troepding dat ze meeleveren!
Dan wist ik het wel! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
g0lden23 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:59:
[...]

Ik dacht juist dat die VOIP controller van Unifi alleen maar werkte met hun eigen voip productlijn?
Je hebt 2 VOIP controllers, de oude, en een nieuwe (UniFi Talk controller), te installeren op een CK2 of UDM Pro. De eerste wordt volgens mij niet meer ondersteund, de nieuwe is nog in beta. Wat ik kan vinden is dat ze idd alleen hun eigen toestellen ondersteunen. Niet slim, en geeft dus bv geen mogelijkheid om ook iets met analoog te doen.
Op zich zou ik het wel willen testen, maar ik heb geen CK2 of UDM Pro. En op een Linux machine installeren gaat niet. Dus helaas. En al had ik een van deze apparaten, ben ik niet van plan om daar speciaal een UniFi Phone voor aan te schaffen. (Persoonlijk vind ik het zonde van de Ubiquiti resources die hierin gestoken worden...)

UniFi Talk 1.3.44
Important notes
UniFi Talk Controller update to version 1.3.44 is available.
Hardware requirements:

UDM-Pro*
UniFi Voip Phones
*Update for UCK-G2-Plus will be available soon

De kosten:
Pricing per each external phone number: $9.99/mo
This cost includes:
  • Local phone number validated as spam-free
  • Emergency calling (with most numbers supporting E911)
  • 3000 minutes inbound/outbound combined:

Worldwide inbound (including more than 50 countries *)
Outbound within US, Canada and Mexico **

Nog iets gevonden, (voorlopig) geen moeite in steken dus:
Just going to chime in here with my fellow europeans, as things stand: the Talk product range is not viable in the EU. Which is just a darn shame. Not having control over the SIP provider is a vendor lock-in nobody will entertain, not to mention the legal issues.
https://community.ui.com/...-a2ce-d433c34b68a4?page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
nero355 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:25:
[...]

Het IPTV Topic laat helaas andere resultaten zien sinds de laatste USG Firmware Update : Iedereen aan de downgrade! :X YAY! :/

[...]
Ik heb geen IPTV, dus die ervaring heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Heb vandaag de Lite in de huiskamer opgehangen . 5ghz werk perfect , roaming met de inwall boven gaat goed . Ik heb een probleem met de dekking beneden.

Ik had eerst een EB10 in de meterkast en had in de keuken een goede verbinding. Nu heb ik de Lite beneden een meter of verder van de keuken opgehangen , maar er zit nu geen muur tussen. Helaas haal ik in de qua snelheid helemaal niks.

De App geeft een WiFi experience van 70% aan op 2.4 , op 7 meter van de Lite , maar de snelheid is bijna 0. Als ik 3 stappen zet pakt de iPhone meteen weer 5GHz en is de snelheid weer goed.

Vaag probleem. Heb dus al zitten spelen met de zend sterkte van beide banden maar geen verschil.

Geen idee waar ik moet zoeken. Op 1 meter van de open keuken trek ik 100Mbit op 5 GHz , loop ik een meter verder dan springt die naar 2.4ghz en is de snelheid tussen de 5 en 30Mbit Max.

Met de EB10 in de meterkast was de snelheid veel hoger op 2.4Ghz .

[ Voor 15% gewijzigd door backupdevice op 08-06-2020 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

rens-br schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:25:
Gisteren een nieuwe Unifi Switch binnengekregen en mijn setup opgebouwd met de stappen gevolgd in.

Vervolgens wilde ik ook een seperate VLAN instellen voor mijn gasten (wifi) en heb de stappen gevolgd uitgelegd in het volgende filmpje.

Ik krijg echter vervolgens geen IP-adress uitgedeeld op mijn gasten wifi, weet iemand wat ik nu fout doe? (Ik heb eigenlijk exact hetzelfde probleem als: Hoe? WLAN/VLAN Guest Network op Ubiquiti Unifi setupje.)
Ik liep tegen exact hetzelfde aan, waarna bleek dat mijn managed switch ook een config voor de VLAN actief moest hebben. Dat was een handvol klikken waarna het direct functioneerde.

Nu draait er een /23 range, waarbij 10.0.0.XXX is voor vaste adressen/apparatuur in huis (ongeacht wifi of wired), 10.0.1.XXX de DHCP-adressen zijn, en de 10.0.2.XXX/24 (in VLAN) de guest-adressen in het daarvoor gemaakte wifi-netwerk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Bastiaan schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:45:
[...]

Ik liep tegen exact hetzelfde aan, waarna bleek dat mijn managed switch ook een config voor de VLAN actief moest hebben. Dat was een handvol klikken waarna het direct functioneerde.
Goed om te weten. Welke stappen moet ik dan precies volgen?
Pagina: 1 ... 16 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.