boomer21 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:23:
Snap niet helemaal heb ook een analoge via de fritzbox maar vroeg me af als je een analoge ook via de unifi switch ( controller) met er tussen een ata kunt aansluiten omdat je in de controller nu ook sip (cheapconnect in mijn geval)gegevens kan invullen of heb deze dan nodig?
Grandstream GRP2612P voip telefoon
Eeen Fritzbox heeft idd 2 analogepoorten (en vaak ook een ISDN poort en DECT ondersteuning). Maar een analoge lijn kan je niet aansluiten op een switchpoort, is een totaal andere aansluiting.
Wat je wel kan doen met een analoge lijn, is deze via een UTP kabel naar een andere outlet doorzetten. Dus wanneer je bv een pachtpaneel in jouw meterkast hebt met UTP kabels naar outlets in alle kamers van jouw huis, en je wil een analoge telefoon aansluiten op zolder, kan je via het patch paneel de analoge lijn naar zolder doorzetten. Dus de analoge lijn van Fritzbox aansluiten op patch paneel naar outlet zolder, en op zolder outlet analoge telefoon aansluiten.
In de Fritzbox zit dus een soort ATA ingebouwd, wat eigenlijk een converter is van een VOIP stream naar analoge aansluiting dmv een VOIP account, zoals bij Cheapconnect. Een voorbeeld van een losse ATA: GRANDSTREAM HandyTone HT802 2x FXS of de CISCO SPA122 ATA.
De Grandstream GRP2612P is idd een soort desktop telefoon waar ik het over heb, waarop je 2 SIP of VOIP accounts van Cheapconnect kan configureren. De Grandstream sluit je wel aan op een POE poort, en kan je de LAN doorzetten naar een PC, laptop, of switch. Let wel op, volgens de specificaties, geen gigabit:
Network Interfaces: Dual switched auto-sensing 10/100 Mbps Ethernet ports with integrated PoE(*PoE for 2612P only)
Maar dit heeft eigenlijk niets met Ubiquiti te maken, tenzij je opzoek bent naar de volgende telefoon

:
https://www.ui.com/unifi-voip/uvp/
Ik heb hier geen ervaring mee.
Edit: Btw, dit soort telefoons als de Grandstream heeft het weinig zin om een Voice Vlan te configureren, is meer een IoT apparaat, heeft alleen internet toegang nodig. Tenzij je de LAN out van de telefoon gaat gebruiken. Voice Vlan is meer voor grotere locaties, waar je de netwerken meer wil gaan scheiden.
Voice Vlan is eigenlijk het mogelijk maken van 2 Vlan's over 1 poort. Dus ipv een trunk poort, waar alle vlan's overheen komen.
Wat ik heb gedaan, is eigenlijk vanwege werk, kijken of ik thuis een zakelijke omgeving met Ubiquiti kan configuren, met ook de nodige servers, zoals een Windows domain server (DHCP), en een PBX op Linux. Omdat het kan

Maar voor normaal thuisgebruik volledig overbodig.
[
Voor 15% gewijzigd door
ardvark99 op 07-06-2020 15:48
]