Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Je tagt over het algemeen een poort omdat het apparaat er achter geen vlan tag mee kan geven of omdat je wilt dat op dit poort enkel het verkeer van dat VLAN te zien is.timovd schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:58:
Wat is de gedachte (van Ubiquiti of L2/L3 networking) achter het volgende?
UDR --> USW (Pro Max PoE) -(PoE++)-> U6 (Enterprise) IW - port 1: PoE passthrough naar PoE camera.
Camera heeft fixed IP address en VLAN override, maar als ik de camera inprik op port 1 van de In Wall, krijg ik geen verbinding. Daarvoor moet ik port 1 taggen op het desbetreffende VLAN. Waarom kan dat niet op client device niveau in Unifi, maar moet dat op poort niveau?
Op de USW heb ik de desbetreffende (PoE++-)poort "Tagged VLAN Management" op "Allow all" staan.
Ook een power cycle knop zit er niet op de In Wall. De work-around is: PoE off en PoE Passthrought weer inschakelen.
Ik heb de PoE camera nu wel werkend, maar ik begrijp het ontwerp niet.
Als je apparaat wel een tag mee kan geven, kun je op een poort meere vlans toevoegen (of alle). Ik heb bijvoorbeeld een fysieke server met een poort waar ik meerdere virtuele servers op heb draaien in verschillende VLANs. Je zou dus kunnen kijken of je camera ondersteuning heeft voor VLAN tagging.
VLANS leven overigens op layer 2, die tag wordt op het frame gezet.
//Thapous
Bij mij staat de poort waar het AP aan hangt op Default (1) / Allow all, en dat geldt voor al mijn Unifi switches, AP's en router.timovd schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:25:
@ASS-Ware
Dit (PoE++-)poortje staat op
Operation: Switching
Port Mode: Infrastructure
Native VLAN / Network: [NAAM_VLAN1]
Tagged VLAN Management: Allow All
Camera verwacht een IP via DHCP, dus daar niets ingesteld.
In Client Devices, kun je voor een client een VLAN override doen. Ik heb een apart VLAN voor cameras (niet naar buiten, alleen een paar poortjes open naar de host die ze nodig heeft voor streaming (en port 123 voor de tijd))
Op de NAS die aan een AP hangt heb ik een VLAN en IP adres ingesteld.
Andere apparaten die direct gekoppeld zijn met de USW, krijgen een VLAN mee op deviceniveau, niet aan de hand van de poort.Thapous schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:30:
[...]
...
Als je apparaat wel een tag mee kan geven, kun je op een poort meere vlans toevoegen (of alle)...
Op de het desbetreffende poortje op de USW staat:
Tagged VLAN Management: Allow All
Dat zou toch voldoende moeten zijn. Maar wellicht is een IW geen volwaardige switch?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.