[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
nero355 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:04:
@HarmoniousVibe : Dat is toch gewoon Client/Port Isolation :?

https://community.ui.com/...64-4580-a6bf-cc4efc113e73

Lijkt te kunnen, maar zoek het nog effe goed uit! :)
Wow, dat was precies wat ik zocht, denk ik!

https://help.ui.com/hc/en...geSwitch-X-Port-Isolation

Moet alleen even onderzoeken hoe ik het goed dicht krijg, omdat het erop lijkt dat verkeer tussen protected en unprotected ports (beide richtingen) wel mogelijk blijft, maar dat kan ik natuurlijk oplossen door juiste scheiding van VLANs te maken.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HarmoniousVibe schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:44:
Kan de EdgeSwitch iets van L2 filtering doen?
https://dl.ubnt.com/ug/edgeswitch_ug.pdf pagina 10.
HarmoniousVibe schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:27:
[...]
Moet alleen even onderzoeken hoe ik het goed dicht krijg, omdat het erop lijkt dat verkeer tussen protected en unprotected ports (beide richtingen) wel mogelijk blijft, maar dat kan ik natuurlijk oplossen door juiste scheiding van VLANs te maken.
Als dit L3 vlans zijn (geen idee waarop je de L3-interface gaat termineren) dat je dan wel alsnog L3 firewall op moet zetten? Als het 1 en dezelfde switch is kan dit met protected settings en L2 vlan scheiding.

[ Voor 57% gewijzigd door ed1703 op 01-06-2020 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:00
Ik zit een beetje te stoeien met een Edgerouter 12P, heb internet via SFP (eth10) maar deze poort is geen onderdeel van switch0.

Is er een manier om deze wel onderdeel van een switch te maken? Hierdoor kan ik VLAN t.a.v. IP-TV en Internet gebruiken op een managed switch. Helaas geen antwoord in het IP-TV topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:06:
Is er een manier om deze wel onderdeel van een switch te maken? Hierdoor kan ik VLAN t.a.v. IP-TV en Internet gebruiken op een managed switch. Helaas geen antwoord in het IP-TV topic.
https://help.ui.com/hc/en...ter-as-a-Layer-2-Switch#2
Ik ken verder de opzet van IP-TV onvoldoende, maar hier staat in ieder geval in hoe je poorten aan je switch0 kunt toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
ed1703 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:16:
[...]

https://help.ui.com/hc/en...ter-as-a-Layer-2-Switch#2
Ik ken verder de opzet van IP-TV onvoldoende, maar hier staat in ieder geval in hoe je poorten aan je switch0 kunt toevoegen.
@ed1703 Dank maar ik weet hoe ik een switch kan configureren via de CLI, eth10 kan geen onderdeel zijn van de switch zal wel een hardware beperking zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:19:
[...]

@ed1703 Dank maar ik weet hoe ik een switch kan configureren via de CLI, eth10 kan geen onderdeel zijn van de switch zal wel een hardware beperking zijn?
En op Eth10 staat verder geen config / settings? Dit is vaak 1 van de issues om poorten toe te voegen.
Nu moet ik ook zeggen dat ik dit met SFP nooit doe, prop alleen de koperpoorten in een switch.
Heb hier een X SFP en die doet het zonder moeite.

[ Voor 16% gewijzigd door ed1703 op 01-06-2020 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:06:
Ik zit een beetje te stoeien met een Edgerouter 12P, heb internet via SFP (eth10) maar deze poort is geen onderdeel van switch0.

Volgens mij ben je verkeerd bezig, want IPTV gaat gewoon via VLAN's aan je WAN kant en dan via IGMP naar een VLAN naar keuze aan de LAN kant! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:59
supersliderr schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:56:
Hallo allen,

Ik heb hier een G3 Micro hangen in het netwerk en mijn cloud key gen 2 + heeft deze geadopt. Echter sinds een maandje heb ik nu het probleem dat de G3 Micro zichzelf maar blijft herstarten en vast zit in een loop. Ik heb de Cloud key al in beta modus gezet, maar de nieuwste builds van unifi protect helpen niet. Het Wi-Fi signaal is 100% en de camera krijgt ook gewoon een ip van de DHCP. Als ik de camera los koppel van de Cloud key dan werkt de camera prima in stand alone. Uiteraard is dat geen oplossing. Ik heb al contact lopen met ubiquiti support, maar ze doen er al meer dan 2 weken over om mijn logs te bestuderen en tot op heden heb ik nog niets vernomen. Er is misschien iemand hier die ooit een soort vergelijkbare situatie heeft gehad en deze heeft weten op te lossen?
Ik had precies hetzelfde hier na de update van de controller. Hier draaide hij daarvoor gewoon prima in standalone modus met een link naar mijn Synology NAS.
Uiteindelijk een aantal zaken geprobeerd waaronder G3 micro volledig weer laten vergeten van het netwerk, firmware geupdate van de camera en opnieuw weer gekoppeld aan mijn netwerk via Unify Protect (pc versie aangezien ik een gen1 controller heb) en vervolgens weer in standalone modus gezet.
Daarna had ik mijn setup weer werkend.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
ed1703 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:29:
[...]

https://dl.ubnt.com/ug/edgeswitch_ug.pdf pagina 10.

[...]

Als dit L3 vlans zijn (geen idee waarop je de L3-interface gaat termineren) dat je dan wel alsnog L3 firewall op moet zetten? Als het 1 en dezelfde switch is kan dit met protected settings en L2 vlan scheiding.
Dat snap ik. Ik moet onderscheid maken tussen intra VLAN-filtering (Layer 2) en inter-VLAN routering op L3. Het was altijd al de bedoeling geweest dat een Guest/IoT-VLAN alleen maar het internet zou mogen (en misschien wat casten naar mijn Chromecast). Dus die rules zullen er sowieso komen.

Waar ik specifiek naar op zoek was, en wat ik hopelijk nu heb gevonden was om ook binnen een VLAN alles dicht te knopen. Als het goed is krijg ik morgen mijn switches binnen, dus we gaat het meemaken. Mijn router is overigens een OPNsense-box.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
nero355 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:38:
[...]

Volgens mij ben je verkeerd bezig, want IPTV gaat gewoon via VLAN's aan je WAN kant en dan via IGMP naar een VLAN naar keuze aan de LAN kant! ;)
@nero355
Het gaat dus om een managed switch in de woonkamer en een Edgerouter 12P welke met 1 UTP kabel verbonden zijn.

Bij KPN werkt dat (had ik voorheen) bij T-mobile niet dus ik heb nu een bridge gemaakt om het VLAN te routen maar heb dan geen LAN verkeer. Ik kan wel beide VLAN's laten bridgen maar dan kan de WAN interface geen DHCP request meer uitvoeren. Als ik het VLAN (300) weghaal werkt het wel. Als een suggestie hebt dan zou dat zeer welkom zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:38
e2:63:da:8c:9e:xx is de verbinding verloren met "LAN" (0m verbonden, 0 B )
Note:ik heb de laatste 2 cijfers veranderd in xx

Deze melding krijg ik elke ~6 minuten. Iemand een idee wat dit is?

Wat ik weet is dat
  • Alle Ubiquiti apparatuur (Inwall, Switch 16Poe 2nd gen, UDM pro) starten met e0:63:da
  • De switch geeft aan dat dit mac address op de poort van de UDM Pro zit.
  • Ik ervaar geen enkel netwerk of internet probleem.
  • Ik heb 2.4 en 5ghz gecombineerd in een SSID

[ Voor 11% gewijzigd door Cardinal op 02-06-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Aangezien we continu hinder hebben van slechte wifi, zeker boven, denk ik eraan om een Ubiquiti systeem te installeren, lees daar wel goeie dingen over. Telenet router staat in garage, met utp naar bureau (in living). Dus zou daar de AP zetten, en dan 2 extenders boven. Welke toestellen zouden jullie daarvoor aanraden, want zie beetje door bomen bos niet meer.

Is dit ok?
https://www.wifishop.nl/u...hd-high-density/pid=46490

Of koop ik beter ander merk/type?

[ Voor 14% gewijzigd door lapino op 02-06-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-09 16:27
Hoe zit het tegenwoordig met de UAP-AC-LITE en PoE injector? Zit deze er nog bij? De Lite was vroeger enkel 24v passive maar de nieuwe versie is zowel 24v passive als 802.1af/at compliant, maar steekt er dan nog een aparte PoE injector bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:48

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Tha Render_2 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:06:
Hoe zit het tegenwoordig met de UAP-AC-LITE en PoE injector? Zit deze er nog bij? De Lite was vroeger enkel 24v passive maar de nieuwe versie is zowel 24v passive als 802.1af/at compliant, maar steekt er dan nog een aparte PoE injector bij?
Een maand of 2 geleden nog wel, ik heb 2x de Lite met injectors erbij in de verpakking gekregen.

Ik gebruik ze nu nog wel maar ga zeer waarschijnlijk binnenkort de pricewatch: TP-Link TL-SG108PE bestellen, dan kunnen de injectors er tussenuit en ook de voeding van m'n cloudkey ( ik ga zonnepanelen aanschaffen en heb geen poorten meer over in de meterkast dus ik moet er sowieso iets bij gaan kopen)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

lapino schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:52:
Aangezien we continu hinder hebben van slechte wifi, zeker boven, denk ik eraan om een Ubiquiti systeem te installeren, lees daar wel goeie dingen over. Telenet router staat in garage, met utp naar bureau (in living). Dus zou daar de AP zetten, en dan 2 extenders boven. Welke toestellen zouden jullie daarvoor aanraden, want zie beetje door bomen bos niet meer.

Is dit ok?
https://www.wifishop.nl/u...hd-high-density/pid=46490

Of koop ik beter ander merk/type?
Heb je 1 vaste aansluiting in de living? Of op zolder ook nog ( of de mogelijkheid om er een naar te trekken)?
Als je op zolder ook nog een utp verbinding kunt maken, dan zou ik persoonlijk voor 2 x pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) of wellicht een pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall gaan, dat is een goedkopere betere oplossing dan een mesh netwerk imo.
Maar goed, dan moet het wel mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godlike02
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-08 11:02
Tha Render_2 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:52:
[...]

Ik wou het simpel verwoorden maar zendvermogen is misschien niet de juist term. De LR heeft wel een 6dBi antenne tegenover een 3dBi antenne bij de lite (of zo was het toch in het verleden). Ook zorgt het ontwerp van antenne bij de LR er voor dat er minder ruis problemen zijn. Ook heeft de LR een hogere ontvanger gevoeligheid waardoor clients (of extended AP) met een zwak signaal toch meer kans maken op een deftige verbinding.

Ondanks alles kies ik er toch altijd voor om geen LR's te installeren en gewoon meer lite/pro AP's te plaatsen om een optimale dekking te garanderen, maar als dat echt niet kan zoals in dit scenerio, heeft de LR toch wel wat voordelen.
Thanks, helder.
De dekking is eigenlijk niet veel verbeterd door de LR.
Ben bang dat die betonnen huizen gewoon meer AP's nodig hebben dan ik eigenlijk zou willen.
Maar wat ik wil is dan niet zo belangrijk als ik overal goede dekking wil hebben.

Lijkt op een AP per verdieping al kom ik misschien weg met 1 op zolder en 1 beneden maar gaat spannend worden in de hoeken op de 1e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godlike02
RobertMe schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:30:
[...]

Een aan de voorkant ophangen en een aan de achterkant? Daardoor kun je nog geluk hebben dat je in de tussenverdieping ook overal dekking hebt.
Zal ik ook rekening mee proberen te houden. Goeie tip.
Er is nu geen kabel op zolder maar die wil ik tijdens een verbouwing laten trekken.
Bij voorkeur komt die dan hoog in het strapgat (denk ik) zodat die de verdieping doet en makklijker doorstraalt naar de 1e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Afgelopen weekend heb ik bij een vriend met een paar In-Wall's geplaats (1 gewone en 1 HD) en dat zijn best leuke dingetjes. Het voelt een beetje raar om een stekker aan de knijpen aan een kabel die in een inbouwdoos uitkomt, maar daarna is het slechts een kwestie van montageplaats op de muur schroeven, de AP aansluiten en het werkt. Enige nadeeltje is wel dat de standaard schroefjes van een Nederlandse inbouwdoos eigenlijk een te kleine kop hebben om plaat echt goed vast te zetten (de schroefjes trekken zichzelf door het kunststof heen), waardoor ze niet heel vast lijken te zitten. Je krijgt er wel beter passende schroeven bij, maar die hebben een andere diameter/schroefdraad dan wat in Nederland gebruikelijk is en zijn dus niet bruikbaar...

Als ik 3 jaar terug had geweten dat deze bestonden, had ik ze hier in huis ook geplaatst, vooral de HD-versie's met 4 LAN-poorten is ideaal.

Ze zijn alleen wel wat doorgeschoten in de verpakking van de HD... Onder in het doosje zat een wit schuimen insert waarin ieder schroefje individu in gestoken zat, ipv het standaard ziplock zakje met schroefjes. 8)7

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
godlike02 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:29:
[...]

Thanks, helder.
Ben bang dat die betonnen huizen gewoon meer AP's nodig hebben dan ik eigenlijk zou willen.
Maar wat ik wil is dan niet zo belangrijk als ik overal goede dekking wil hebben.

Lijkt op een AP per verdieping al kom ik misschien weg met 1 op zolder en 1 beneden maar gaat spannend worden in de hoeken op de 1e.
Ik heb thuis ook een LR en de dekking is inderdaad niet groter dan bij mijn PRO maar volgens Ubiquiti zou de LR geoptimaliseerd zijn om zwakke clients toch hogere snelheden te geven, ondanks dat ze zich op de rand van de dekking bevinden en dat heb ik wel niet in detail kunnen testen tegenover een PRO of lite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
janvanduschoten schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:19:
[...]

Heb je 1 vaste aansluiting in de living? Of op zolder ook nog ( of de mogelijkheid om er een naar te trekken)?
Als je op zolder ook nog een utp verbinding kunt maken, dan zou ik persoonlijk voor 2 x pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) of wellicht een pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall gaan, dat is een goedkopere betere oplossing dan een mesh netwerk imo.
Maar goed, dan moet het wel mogelijk zijn.
Hebben op de slaapkamers ook UTP aansluitingen, maar quasi alle toestellen werken op wifi. Zitten met één of andere storing, afstanden zijn relatief klein maar bijv in badkamer is wifi signaal soms belabberd terwijl (rechte) afstand naar access point amper 5m is. Beton/staal/dunno. Zitten nu eigenlijk met 1 access point in living met eigen wifi id, één op slaapkamer ouders (ook met eigen wifi id) én dan nog eens in poolhouse ook aparte router met eigen wifi id. Niet ideaal dus. Constant switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:30

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Tha Render_2 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:42:
[...]

Ik heb thuis ook een LR en de dekking is inderdaad niet groter dan bij mijn PRO maar volgens Ubiquiti zou de LR geoptimaliseerd zijn om zwakke clients toch hogere snelheden te geven, ondanks dat ze zich op de rand van de dekking bevinden en dat heb ik wel niet in detail kunnen testen tegenover een PRO of lite.
Ik heb LR's en de signaalkwaliteit ook door muren heen is inderdaad heel erg goed (de snelheid heb ik nog niet boven de 200mbps gekregen zelfs náást een AP daarentegen). Ik heb er twee in huis (eentje voorin de benedenverdieping en deze week ook eentje achterin de bovenverdieping) en eentje in de garage. Binnenkort hang ik de PRO buiten in de tuin weg (halverwege het terrein) en kan ik je wat vertellen over de dekking aangezien ik daarmee tot achterin de tuin moet komen (daar komt nog een klein gebouwtje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
janvanduschoten schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:15:
[...]

Een maand of 2 geleden nog wel, ik heb 2x de Lite met injectors erbij in de verpakking gekregen.
Thanks, net eentje besteld, zullen morgen zien wat er in de doos zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-08 23:07
Al weer een hele tijd hier zelf ook de spullen van Ubiquiti in gebruik, en het bevalt op een paar kleine zeurdingen na tot nog to best aardig.

Ik liep van de week echter tegen een raar probleem aan. Ik heb 3 AP's: een AC LR in de woonkamer, een AC Lite op de middenverdieping, en omdat het bereik me ondanks de LR toch tegenviel achter in de tuin een kabel ingegraven en daaraan een AC Mesh gehangen. So far so good... De APs in huis heb ik op een 5GHz kanaalbreedte van 80 gezet (VHT80). De AP buiten lijkt dat op één of andere manier niet te accepteren; als ik die op VHT80 zet verbinden clients er wel mee, maar er komt geen zinnige data over de verbinding. Ik zie ook ontzettend veel retransmits in de statistieken op zo'n moment.

Dus mijn vraag is, ondersteunt de mesh VHT80? Wat kan ik doen om dit te troubleshooten? Mis ik iets heel simpels?

http://emiellensink.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:42:
@nero355
Het gaat dus om een managed switch in de woonkamer en een Edgerouter 12P welke met 1 UTP kabel verbonden zijn.

Bij KPN werkt dat (had ik voorheen) bij T-mobile niet dus ik heb nu een bridge gemaakt om het VLAN te routen maar heb dan geen LAN verkeer. Ik kan wel beide VLAN's laten bridgen maar dan kan de WAN interface geen DHCP request meer uitvoeren. Als ik het VLAN (300) weghaal werkt het wel. Als een suggestie hebt dan zou dat zeer welkom zijn!
Zijn ze bij T-Mobile nog niet aan het overstappen op Routed IPTV dan :?

Anyway...

Kan je niet de boel eerst splitten op een switch en daarna pas verdelen richting je router en andere switches :?

Switch 1 Poort 1 -> VLAN voor Internet -> EdgeRouter -> Switch 2 -> Internet VLAN
Switch 1 Poort 2 -> VLAN voor IPTV -> Switch 2 -> IPTV VLAN

Kan je gewoon zo doen met welke switches dan ook, zolang ze maar VLAN ondersteuning hebben en dus Managed Switches zijn :)
Cardinal schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:28:
Note:ik heb de laatste 2 cijfers veranderd in xx

Deze melding krijg ik elke ~6 minuten. Iemand een idee wat dit is?

Wat ik weet is dat
  • Alle Ubiquiti apparatuur (Inwall, Switch 16Poe 2nd gen, UDM pro) starten met e0:63:da
  • De switch geeft aan dat dit mac address op de poort van de UDM Pro zit.
  • Ik ervaar geen enkel netwerk of internet probleem.
  • Ik heb 2.4 en 5ghz gecombineerd in een SSID
Ik heb dat soort rommel ook weleens en volgens mij zijn het gewoon van die apparaten die random MAC addressen gebruiken en vaak waarschijnlijk ook nog eens van een Postbode/DHL koerier/enz. zijn die heel effe contact hebben met mijn netwerk voor de deur, want daar is er nog een heel klein beetje signaal over :)

Als het bij jou elke 6 minuten gebeurt dan kan het misschien een of ander apparaat bij de buren zijn :?

Zolang ze geen daadwerkelijk verkeer hebben veroorzaakt hoef je daar niet al teveel op te letten!
deepbass909 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:34:
Afgelopen weekend heb ik bij een vriend met een paar In-Wall's geplaats (1 gewone en 1 HD) en dat zijn best leuke dingetjes. Het voelt een beetje raar om een stekker aan de knijpen aan een kabel die in een inbouwdoos uitkomt, maar daarna is het slechts een kwestie van montageplaats op de muur schroeven, de AP aansluiten en het werkt. Enige nadeeltje is wel dat de standaard schroefjes van een Nederlandse inbouwdoos eigenlijk een te kleine kop hebben om plaat echt goed vast te zetten (de schroefjes trekken zichzelf door het kunststof heen), waardoor ze niet heel vast lijken te zitten. Je krijgt er wel beter passende schroeven bij, maar die hebben een andere diameter/schroefdraad dan wat in Nederland gebruikelijk is en zijn dus niet bruikbaar...
Ik heb gewoon de schroeven die al in de telefoonaansluiting zaten hergebruikt, maar op één plek waren die tekort dus dat werd inderdaad effe een rit naar de Gamma/Praxis/enz. :)
Als ik 3 jaar terug had geweten dat deze bestonden, had ik ze hier in huis ook geplaatst, vooral de HD-versie's met 4 LAN-poorten is ideaal.
Of via PoE een 8 poorts switch erachter hangen :*)
Ze zijn alleen wel wat doorgeschoten in de verpakking van de HD... Onder in het doosje zat een wit schuimen insert waarin ieder schroefje individu in gestoken zat, ipv het standaard ziplock zakje met schroefjes. 8)7
Raar...

Mijn In Wall "Lite/Basic" modellen hadden gewoon het ziplock zakje met daarin de schroeven erbij zitten :)
lapino schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:10:
Hebben op de slaapkamers ook UTP aansluitingen, maar quasi alle toestellen werken op wifi. Zitten met één of andere storing, afstanden zijn relatief klein maar bijv in badkamer is wifi signaal soms belabberd terwijl (rechte) afstand naar access point amper 5m is. Beton/staal/dunno. Zitten nu eigenlijk met 1 access point in living met eigen wifi id, één op slaapkamer ouders (ook met eigen wifi id) én dan nog eens in poolhouse ook aparte router met eigen wifi id. Niet ideaal dus. Constant switchen.
Ik heb weleens het volgende gehoord en kan er nog steeds niet bij dat zoiets mogelijk is :

- Een simpel, wat groter, Nederlands huis.
- Een zolder waarop overal WiFi ontvangst is.
- Totdat je één kamer binnenloopt op die zolder en er dus meteen bij de deur alle ontvangst in één keer wordt geblokkeerd, zelfs als die deur open is! 8)7

De waarschijnlijke reden, maar nog steeds best wel raar : De metalen omlijsting van die deur die als een Kooi van Faraday werkt als het ware! |:(

Maar...

Waarom gaat het signaal dan niet gewoon door één van de overige muren heen :?
Geen idee! :$ :X
Emiel L schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:39:
De AP buiten lijkt dat op één of andere manier niet te accepteren; als ik die op VHT80 zet verbinden clients er wel mee, maar er komt geen zinnige data over de verbinding. Ik zie ook ontzettend veel retransmits in de statistieken op zo'n moment.

Dus mijn vraag is, ondersteunt de mesh VHT80? Wat kan ik doen om dit te troubleshooten? Mis ik iets heel simpels?
De AC Mesh wel effe in Outdoor Mode gezet ? Misschien maakt dat nog wat uit qua detectie van kanalen en dergelijke ?!

Die van mijn werkt in ieder geval prima op VHT80 en op DFS kanalen in Outdoor Mode :)

[ Voor 6% gewijzigd door nero355 op 02-06-2020 15:47 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:05
Xtince schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:11:
Hi all,
Ik heb sinds gisterenavond een probleem met inloggen op mijn unifi controller via de iOS app.

Als ik via de cloudkey probeer in te loggen, blijft die hangen op “SDP aanbod opvragen”. Zie ook foto.

[Afbeelding]

Ik heb wel gewoon wifi. Dat lijkt dus correct te werken.

Heb al wat gezocht naar oplossingen (vooral Engelstalige websites) maar wordt voor mij (als noob) niet echt duidelijk wat ik kan doen. Zag een aantal posts dat ze alles opnieuw hebben geïnstalleerd. Maar dat voorkom ik het liefst.

Iemand enig idee?

Dank!
Toevallig heb ik dit sinds vorige week inderdaad ook. Op een gegeven moment wordt ie rood en cancelt ie de boel. Ook via andere apparaten komen ik er gewoonweg niet meer in. best wel irritant als je het mij vraag aangezien dat ding niet fysiek in de buurt hangt voor een harde reset oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

nero355 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:44:
[...]

Ik heb gewoon de schroeven die al in de telefoonaansluiting zaten hergebruikt, maar op één plek waren die tekort dus dat werd inderdaad effe een rit naar de Gamma/Praxis/enz. :)
Ik bedoelde niet de lengte, maar diameter van de schroefkop. Die is in de Nederlandse doosjes wat aan de kleine kant.
[...]

Of via PoE een 8 poorts switch erachter hangen :*)
Is toch anders. Dit is gewoon een mooie oplossing die én gelijk een AP is én 4-poorts switch. Ik heb sowieso 2 plekken in huis waar die een gewone AP had kunnen vervangen.
[...]

Raar...

Mijn In Wall "Lite/Basic" modellen hadden gewoon het ziplock zakje met daarin de schroeven erbij zitten :)
[...]
Dit was ook alleen bij de HD, de gewone Inwall had een ziplock zakje. De HD zat sowieso wat luxer verpakt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deepbass909 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:05:
Ik bedoelde niet de lengte, maar diameter van de schroefkop. Die is in de Nederlandse doosjes wat aan de kleine kant.
Op die fiets! :)
Is toch anders. Dit is gewoon een mooie oplossing die én gelijk een AP is én 4-poorts switch. Ik heb sowieso 2 plekken in huis waar die een gewone AP had kunnen vervangen.
Hmm... ik zie ook net dat ze flink goedkoper zijn geworden : pricewatch: Ubiquiti UniFi In-Wall HD
Ik dacht dat ze nog steeds rond de € 200 zaten of zelfs veel meer dan dat :$

Dan wordt het echt een kwestie van wat je maar net nodig hebt : 4 poorten of 7 poorten + 1 op de In wall :)
Waarbij je dus gelijk € 30 extra voor 4 poorten effectief betaalt :
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts

En dan moet je "Core Switch" ook nog eens 802.3at kunnen praten i.p.v. alleen 802.3af en zit je ook weer zonder 4x4 802.11ac WiFi :)

Gelukkig hoef ik die keuze niet meer te maken! :D :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhoven657
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05 12:57
Tha Render_2 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:27:
[...]

2 weken geleden zaten ze er ook nog bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Tha Render_2 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:27:
[...]

De disk / het AP en de PoE injector, geen lan kabel :)
Mocht je de laatste niet hebben liggen, dan kun je die nog even regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
nero355 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:44:
[...]
Ik heb dat soort rommel ook weleens en volgens mij zijn het gewoon van die apparaten die random MAC addressen gebruiken en vaak waarschijnlijk ook nog eens van een Postbode/DHL koerier/enz. zijn die heel effe contact hebben met mijn netwerk voor de deur, want daar is er nog een heel klein beetje signaal over :)

Als het bij jou elke 6 minuten gebeurt dan kan het misschien een of ander apparaat bij de buren zijn :?

Zolang ze geen daadwerkelijk verkeer hebben veroorzaakt hoef je daar niet al teveel op te letten!
Ik denk fuck it ik blokkeer hem gewoon en toen kreeg ik deze melding...
e2:63:da:8c:9e:xx is mogelijk de UniFi Controller. Bent u zeker dat u deze wil blokkeren?
8)7 Hebben de UDM en de controller op de UDM een verschillend mac address? why?

[ Voor 4% gewijzigd door Cardinal op 02-06-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
janvanduschoten schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:06:
[...]

Nooit fan geweest van die LAN kabeltjes die bij hun apparaten zaten in het verleden, veel te strak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersliderr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-05 12:18
Joarie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:23:
[...]

Ik had precies hetzelfde hier na de update van de controller. Hier draaide hij daarvoor gewoon prima in standalone modus met een link naar mijn Synology NAS.
Uiteindelijk een aantal zaken geprobeerd waaronder G3 micro volledig weer laten vergeten van het netwerk, firmware geupdate van de camera en opnieuw weer gekoppeld aan mijn netwerk via Unify Protect (pc versie aangezien ik een gen1 controller heb) en vervolgens weer in standalone modus gezet.
Daarna had ik mijn setup weer werkend.
Dus eigenlijk wat je zegt is gewoon alles een factory reset te geven en daarna alles opnieuw aan elkaar hangen en kijken of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:59
supersliderr schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:30:
[...]

Dus eigenlijk wat je zegt is gewoon alles een factory reset te geven en daarna alles opnieuw aan elkaar hangen en kijken of dat werkt.
Yep, en kijk meteen even of je de nieuwste firmware erop hebt staan (in mijn geval niet omdat ik hem standalone draaide)

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor een locatie elders in het land ben ik aan het kijken voor een AP voor buiten. De pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) Lijkt uitermate geschikt daarvoor.

Is het mogelijk om die elders op te hangen en via internet verbinding te maken met de controller die ik in huis heb draaien?

Het AP moet samenwerken met de Huawei B618 4G router (T-Mobile 4G voor thuis). Daar kan ik 'm prima op aansluiten, de verbinding via 4G is stabiel genoeg. Het mooiste zou zijn dat die daar ook nog eens netjes mee kan roamen zodat daar op locatie maar 1 wifi hangt en men heen en weer kan wandelen met de mobieltjes.

Iemand een idee of dat gaat werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

sypie schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:59:

Is het mogelijk om die elders op te hangen en via internet verbinding te maken met de controller die ik in huis heb draaien?
Jep, dit is ook bij Ubiquiti beschreven onder 'Device Adoption Methods for Remote UniFi Controllers'.

Ik heb het ook al een paar keer toegepast en maak steevast gebruikt van de SSH methode. Werkt toch net even het meest fijn voor mij, aangezien ik niet via de ui.com portals ga, maar direct verbinding laat maken met mijn controller.

[ Voor 20% gewijzigd door Prx op 02-06-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Prx Toevallig ook een idee over de roaming met een vreemde router? Binnen UBNT apparatuur weet ik dat het werkt, maar met een vreemd apparaat weet ik het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 10:57
Hoe veilig zijn die routers eigenlijk vergeleken met opnsense of pfsense bijvoorbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
toro schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:58:
Hoe veilig zijn die routers eigenlijk vergeleken met opnsense of pfsense bijvoorbeeld?
Hoe bedoel je? Bij een router kan ik op zoveel manieren aan veiligheid denken.

Heb je het dan over firewall etc? Over software updates / security fixes? Etc etc.

Edit:
Overigens welke routers? EdgeRouters? UniFi Security Gateway? UniFi Dream Machine? AmpliFi lijn?
Bv de USG is qua software updates ogenschijnlijk in een maintenance mode: wel security fixes, verder lijkt er niet veel te gebeuren. EdgeRouters is EdgeOS 1 deprecated / geen fixes meer omdat het nog op "antieke Debian" draait die geen fixes meer krijgt. EdgeOS 2 is wel gewoon supported. UDM is nieuw en shiny en zal daaruit ook wel updates krijgen.

[ Voor 39% gewijzigd door RobertMe op 02-06-2020 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
RobertMe schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:00:
[...]

Heb je het dan over firewall etc? Over software updates / security fixes? Etc etc.
Is het standaard goed dichtgetimmerd of moet je zelf veel werk verrichten om het veilig te maken tegen indringers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:12

Ethirty

Who...me?

sypie schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:11:
@Prx Toevallig ook een idee over de roaming met een vreemde router? Binnen UBNT apparatuur weet ik dat het werkt, maar met een vreemd apparaat weet ik het niet...
Je moet 2 poortjes naar binnen open zetten bij je eigen controller. That's it.
Neem aan dat een 4G router geen uitgaande firewall heeft die potdicht zit.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
toro schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:02:
[...]

Is het standaard goed dichtgetimmerd of moet je zelf veel werk verrichten om het veilig te maken tegen indringers?
Zie ook de edit van mijn vorige post.
In een setup met NAT is het in principe dan sowieso "veilig", maar dan niet in de zin van dichtgetimmerd maar puur als gevolg van NAT. Immers staan er door NAT toch al geen poorten open naar de buitenwereld. En "aan de binnenkant": bij de UniFi lijn heb je een netwerk type "Guest". Als je een VLAN aanmaakt met dat type mogen devices op dat netwerk alleen communiceren met het internet en dus niet met andere VLANs. Dat geeft dus een snelle manier om bv IoT apparaten te scheiden van je gewone netwerk. Waarbij je dus wel zelf firewall regels kunt aanmaken om bepaalde soorten verkeer wel toe te staan.
Bij de EdgeRouters daarentegen begin je met een kale firewall. Regels als "apparaten in gast VLAN mogen niet naar normale VLAN" moet je dan dus zelf aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx

Prx

sypie schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:11:
Ach, in principe is dit mogelijk met alle combinaties van apparatuur. Zolang het SSID en het wachtwoord hetzelfde is (security techniek ook, kanaal niet ;)), kan de client zelf overschakelen op het moment dat hij de verbinding met het oude accesspoint verliest. En daar is juist waar de crux altijd zit. 'Domme' clients blijven net zolang hangen tot ze het echt niet meer kunnen, dan pas schakelen ze over.

Daar zijn dan meerdere wegen die naar Rome leiden, maar ideaal is het allemaal niet. Een tijdje geleden maakte een andere gebruiker ook wat observaties over het gedrag van clients. In dat deel van de thread kan je wat aanknopingspunten vinden over hoe je hier dan mee om kunt gaan. Dat is dan wel weer iets lastiger implementeren met apparatuur van meerdere merken.Uiteindelijk kun je altijd beginnen met het simpele werk, later kun je nog wel overwegen of betere tuning kan als je ook een Wi-Fi accesspoint van Ubiquiti gebruikt ipv die van de router (alleen laten routeren dat ding dus, vanaf dat moment).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Prx schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:08:
Zolang het SSID en het wachtwoord hetzelfde is, kan de client zelf overschakelen op het moment dat hij de verbinding met het oude accesspoint verliest.
Dat het in dat geval kan heb je natuurlijk gelijk in. Alleen is het zo dat de meeste clients niet roamen bij afwijkende settings en je juist daardoor "blijft hangen totdat de verbinding weg valt". En onder dezelfde settings valt dan ook het security type. Als het ene AP WPA2-PSK doet en het andere AP doet WPA1-PSK & WPA2-PSK dan zal een client niet roamen, en blijven hangen totdat de verbinding weg is. Waar als ook de security instellingen gelijk zijn een client potentieel wel eerder doet roamen, als het signaal van het andere AP een stuk sterker is dan het AP waarmee die op dat moment verbonden is.

Als de security instellingen niet gelijk zijn krijg je dus hetzelfde effect als dat je twee verschillende SSIDs hanteert. Ja: de client kan met beide APs / SSIDs verbinden, maar wisselen gebeurd alleen als de "huidige" niet meer binnen bereik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

Dat schoot me ook te binnen inderdaad, dus had nog vlug even een edit erin geramd. :P Goed om te weten dat roamen trouwens wel werkt met verschillende security settings, maar dan echt pas als de verbinding helemaal weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prx schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:18:
Dat schoot me ook te binnen inderdaad, dus had nog vlug even een edit erin geramd. :P Goed om te weten dat roamen trouwens wel werkt met verschillende security settings, maar dan echt pas als de verbinding helemaal weg is.
Dan is het een koude handover en mag je het eigenlijk geen roamen met noemen, my2cents. Dat is feitelijk hetzelfde als je van buiten de tuin inloopt en hij ziet voor het eerst weer WiFi :)

Functioneel heb je de beleving dat het werkt. Als dat voldoende is, 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:06:
[...]
Je moet 2 poortjes naar binnen open zetten bij je eigen controller. That's it.
Neem aan dat een 4G router geen uitgaande firewall heeft die potdicht zit.
Die poortjes openen gaat wel lukken (laat me raden: 8080 en 8443?).

Of het 4G modem dichtgetimmerd is geloof ik niet. Op het T-Mobile forum staat uitgelegd hoe eventuele poorten geopend moeten worden, een firewall zal niet aanwezig zijn.
Prx schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:08:
[...]
Ach, in principe is dit mogelijk met alle combinaties van apparatuur.
(even selectief quoten) In dit geval gaan we het gewoon proberen, kijken wat het oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
RobertMe schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:00:
[...]

Edit:
Overigens welke routers? EdgeRouters? UniFi Security Gateway? UniFi Dream Machine? AmpliFi lijn?
Bv de USG is qua software updates ogenschijnlijk in een maintenance mode: wel security fixes, verder lijkt er niet veel te gebeuren. EdgeRouters is EdgeOS 1 deprecated / geen fixes meer omdat het nog op "antieke Debian" draait die geen fixes meer krijgt. EdgeOS 2 is wel gewoon supported. UDM is nieuw en shiny en zal daaruit ook wel updates krijgen.
Is de Edgerouter X wat om 500/40 van ziggo in Bridge te routeren met meerdere VLAN's?

Er waren toch wat problemen met de X begreep ik voor de Corona qua nieuwere firmware (de EdgeOS 2?), is het nog raadzaam om een X te draaien of kan je beter een Lite 3 nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
toro schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:12:
[...]

Is de Edgerouter X wat om 500/40 van ziggo in Bridge te routeren met meerdere VLAN's?

Er waren toch wat problemen met de X begreep ik voor de Corona qua nieuwere firmware (de EdgeOS 2?), is het nog raadzaam om een X te draaien of kan je beter een Lite 3 nemen?
Zie: YouTube: Ubiquiti Edgerouter X Enable Hardware Offload Speed Test voor wat offload hwnat testjes ;)
Het antwoord is dus ja. Er waren/zijn inderdaad wat problemen met de firmware, maar voor zover ik mij uit de topics kan herinneren is er geen downgrade van snelheid onder die 500mb/s. De snelheden uit het filmpje haal je op dit moment met 2.0 niet, maar kan zijn dat dit alweer achterhaald is.

De issues op dit moment:

Known issues
[DPI] - Sometimes DPI is reporting wrong rx/tx counters
[Offloading] - On Cavium-based routers (ER, ER-Pro, ER-Lite, ER-PoE, ER-4, ER-6P, ER-12, ER-Infinity) small percentage of UDP packets are randomly reordered. This issue was fixed in v1.10.0 firmware but it reappeared since v2.0.0 because of new Ethernet driver. We are in contact with SoC vendor to fix this issue.

[ Voor 39% gewijzigd door ed1703 op 03-06-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand hier bekend met EdgeMax WAN failover, met de default instellingen werkt het goed. Maar zodra ik iets meer betrouwbaarheid wil inbouwen via het script van de volgende link gaat het mis.

https://community.ui.com/...48-4708-bb2f-69cb8d2de702

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
@router:/config/scripts$ show configuration commands | match load-balance
set load-balance group G exclude-local-dns disable
set load-balance group G flush-on-active enable
set load-balance group G gateway-update-interval 20
set load-balance group G interface eth0 route-test count failure 3
set load-balance group G interface eth0 route-test count success 3
set load-balance group G interface eth0 route-test initial-delay 3
set load-balance group G interface eth0 route-test interval 15
set load-balance group G interface eth0 route-test type script /config/scripts/pinger
set load-balance group G interface eth2 failover-only
set load-balance group G lb-local enable
set load-balance group G lb-local-metric-change enable

@router:/config/scripts$ show load-balance watchdog
Group G
 eth0
 status: OK
 pings: 14840
 fails: 1
 run fails: 0/3
 route drops: 0
 test script : /config/scripts/pinger - OK

@router:/config/scripts$ cat pinger

#!/bin/bash  # add your ping targets here  targets=(         '9.9.9.9'         '8.8.8.8'         '194.109.6.8' )  if [ $# != 3 ] then    echo "Usages: $0 <group> <intf> <status>"    exit 1 fi  group=$1 intf=$2 status=$3          for host in "${targets[@]}" do     /bin/ping -n -c 1 -W 1 -w1 -I $intf $host     if [ $? == 0 ]      then        exit 0     fi     done  # fail exit 1
rodeho@router:/config/scripts$ /bin/ping -n -c 1 -W 1 -w1 -I eth0 8.8.8.8
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8) from 84.105.3.148 eth0: 56(84) bytes of data.
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=54 time=9.23 ms

Iemand die dit werkend heeft gekregen, pingen naar minimaal 2 locaties en op basis daarvan een WAN failover initiëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 17-09 18:53
Ik heb in een van mijn "schuren" een Lite hangen met wireless uplink, die zorgt voor een prima dekking in de rest van de tuin (Woon op een boerderij).

Op de schuur ligt een zonnepaneel, deze voedt een 12 volt accu en deze weer een 230 omvormer die weer een POE adapter..

Kortom, dat kan effiecienter. Weet iemand of de Lite op 12 volt werkt? De datasheet zegt 24 volt, maar ervaring leert dat daar meestal wel wat variatie in zit.

Ik overweeg nu een buck convertor, dan regel ik die af naar 24 volt en voorzie die van een POE injector. Iemand andere suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkTje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-08 22:41
Super tevreden over Unifi producten! Met de komst van ons nieuw kassasysteem wil ik graag een stabieler netwerk aanleggen buiten. Er is op dit moment veel interferentie op het plein waarvan ik last ondervind. Ik wil dus eigenlijk iedereen "wegblazen" om zelf een stabiel netwerk te creëren ;) Heeft het zin om te investeren in een Ubiquiti UniFi BaseStation XG of blijft dat hetzelfde als ik een HD of FlexHD aanschaf (zelfde zendvermogen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:02:
Iemand hier bekend met EdgeMax WAN failover, met de default instellingen werkt het goed. Maar zodra ik iets meer betrouwbaarheid wil inbouwen via het script van de volgende link gaat het mis.

https://community.ui.com/...48-4708-bb2f-69cb8d2de702

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
@router:/config/scripts$ show configuration commands | match load-balance
set load-balance group G exclude-local-dns disable
set load-balance group G flush-on-active enable
set load-balance group G gateway-update-interval 20
set load-balance group G interface eth0 route-test count failure 3
set load-balance group G interface eth0 route-test count success 3
set load-balance group G interface eth0 route-test initial-delay 3
set load-balance group G interface eth0 route-test interval 15
set load-balance group G interface eth0 route-test type script /config/scripts/pinger
set load-balance group G interface eth2 failover-only
set load-balance group G lb-local enable
set load-balance group G lb-local-metric-change enable

@router:/config/scripts$ show load-balance watchdog
Group G
 eth0
 status: OK
 pings: 14840
 fails: 1
 run fails: 0/3
 route drops: 0
 test script : /config/scripts/pinger - OK

@router:/config/scripts$ cat pinger

#!/bin/bash  # add your ping targets here  targets=(         '9.9.9.9'         '8.8.8.8'         '194.109.6.8' )  if [ $# != 3 ] then    echo "Usages: $0 <group> <intf> <status>"    exit 1 fi  group=$1 intf=$2 status=$3          for host in "${targets[@]}" do     /bin/ping -n -c 1 -W 1 -w1 -I $intf $host     if [ $? == 0 ]      then        exit 0     fi     done  # fail exit 1
rodeho@router:/config/scripts$ /bin/ping -n -c 1 -W 1 -w1 -I eth0 8.8.8.8
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8) from 84.105.3.148 eth0: 56(84) bytes of data.
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=54 time=9.23 ms

Iemand die dit werkend heeft gekregen, pingen naar minimaal 2 locaties en op basis daarvan een WAN failover initiëren?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#!/bin/bash
#add your ping targets here
targets=("194.109.6.8" "8.8.8.8" "9.9.9.9")
if [ $# != 3 ]; then
  echo "Usages: $0 <group> <intf> <status>"
  exit 1
fi
group=$1 intf=$2 status=$3
for host in "${targets[@]}"; do
 /bin/ping -n -c 3 -W 1 -w3 -I $intf $host
 if [ $? == 0 ]; then
        exit 0
 fi
done

# fail
exit 1

Ter naslag voor anderen, hij ping 3 locaties, maar zodra hij in oplopende volgorde een goed ping resultaat heeft dan geeft het script OK terug. De overige 2 IP adressen zijn als failback, zodra een ping failt pakt hij de volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
AkTje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:51:
[..]Heeft het zin om te investeren in een Ubiquiti UniFi BaseStation XG of blijft dat hetzelfde als ik een HD of FlexHD aanschaf (zelfde zendvermogen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkTje
Haha cool! Misschien de FlexHD voor thuis maar eens proberen en kijken of dit al voldoende is voor op de zaak. Grappige is dat het huidig systeem (NCR Orderman ook € 1200,- per antenne kost..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
supersnathan94 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:44:
[...]

Toevallig heb ik dit sinds vorige week inderdaad ook. Op een gegeven moment wordt ie rood en cancelt ie de boel. Ook via andere apparaten komen ik er gewoonweg niet meer in. best wel irritant als je het mij vraag aangezien dat ding niet fysiek in de buurt hangt voor een harde reset oid.
Heb je het kunnen oplossen? Bij mij lijkt die geen contact meer te maken met de cloudkey. Terwijl de cloudkey het wel doet (blauw licht). Heb nog geen harde reset geprobeerd.

Had de cloudkey als controller verwijderd uit de app. Maar kan hem nu niet meer vinden met zoeken van de controller. Hoe kan het ip adres van de cloudkey vinden zodat ik kan proberen om hem manueel weer te verbinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Super tevreden over Unifi producten! Met de komst van ons nieuw kassasysteem wil ik graag een stabieler netwerk aanleggen buiten. Er is op dit moment veel interferentie op het plein waarvan ik last ondervind. Ik wil dus eigenlijk iedereen "wegblazen" om zelf een stabiel netwerk te creëren ;) Heeft het zin om te investeren in een Ubiquiti UniFi BaseStation XG of blijft dat hetzelfde als ik een HD of FlexHD aanschaf (zelfde zendvermogen?).
De HD is voor binnen? Alleen de FlexHD kun je binnen of buiten monteren. En v.w.b. "wegblazen", ze zijn allemaal aan dezelfde regelgeving m.b.t. max zendvermogen gebonden, dus wat dat betreft is er geen verschil. Enige wat de BaseStation AFAIK "speciaal" maakt is dat deze 3 losse antenne setups bevat die alle drie een semi gericht signaal geven. Maar dat zal lijkt mij nog steeds alleen helpen bij heel veel clients, die je met de BaseStation dan als het ware over drie APs (binnen dezelfde behuizing) verdeeld. De BaseStation helpt dus niet om verder te stralen.

Overigens is een potentieel vele malen goedkoper alternatief de AC Mesh, die kost om en nabij de helft van de FlexHD. Als je nu bv alleen een AP binnen hebt hangen zal 5GHz moeilijker tot buiten komen en 2,4GHz potentieel (te)veel ruis geven. Als je een AC Mesh aan de buitenmuur hangt dan zou je ook een goed 5GHz signaal moeten hebben en gezien daarop veel meer kanalen beschikbaar zijn is er dus ook geen, of minder, ruis.

Note: controleer overigens wel ook wat de kassa (handheld?) kan. Een handheld van Vectron heb ik nog alleen op 2,4GHz aangetroffen. In dat geval maakt het verbeteren van het 5GHz signaal dus geen fluit uit. En gezien je op 2,4GHz gebonden blijft aan 3 kanalen (1, 6 en 11) gaat er waarschijnlijk ook niet veel aan de situatie veranderen. Tenzij je een AP midden op het terras kunt plaatsen waardoor de invloed van de ruis kleiner blijft / kleinere afstand tussen handheld en AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
@Xtince nee, want hij is dus niet van mij. Ik heb nu zelf lokaal de controller software draaien voor m'n AP's
Ik regel het wel een keer goed als we weer wat minder in lockdown zitten. Voor nu werkt het, maar vind het inderdaad wel frapant. Heb die dag namelijk wel nog in kunnen loggen en ineens niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
AkTje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:06:
[...]

Haha cool! Misschien de FlexHD voor thuis maar eens proberen en kijken of dit al voldoende is voor op de zaak. Grappige is dat het huidig systeem (NCR Orderman ook € 1200,- per antenne kost..)
Ik heb er hier 1 draaien. Ding heeft best wel goed bereik en behoorlijk hoge doorvoersnelheid. Het is wel fijn dattie omnidirectioneel is itt ac-lite en Nano HD en dus ook centraal in de woning geplaatst kan worden zonder te moeten gaan richten enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkTje
RobertMe schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:37:
[...]

De HD is voor binnen? Alleen de FlexHD kun je binnen of buiten monteren. En v.w.b. "wegblazen", ze zijn allemaal aan dezelfde regelgeving m.b.t. max zendvermogen gebonden, dus wat dat betreft is er geen verschil. Enige wat de BaseStation AFAIK "speciaal" maakt is dat deze 3 losse antenne setups bevat die alle drie een semi gericht signaal geven. Maar dat zal lijkt mij nog steeds alleen helpen bij heel veel clients, die je met de BaseStation dan als het ware over drie APs (binnen dezelfde behuizing) verdeeld. De BaseStation helpt dus niet om verder te stralen.

Overigens is een potentieel vele malen goedkoper alternatief de AC Mesh, die kost om en nabij de helft van de FlexHD. Als je nu bv alleen een AP binnen hebt hangen zal 5GHz moeilijker tot buiten komen en 2,4GHz potentieel (te)veel ruis geven. Als je een AC Mesh aan de buitenmuur hangt dan zou je ook een goed 5GHz signaal moeten hebben en gezien daarop veel meer kanalen beschikbaar zijn is er dus ook geen, of minder, ruis.

Note: controleer overigens wel ook wat de kassa (handheld?) kan. Een handheld van Vectron heb ik nog alleen op 2,4GHz aangetroffen. In dat geval maakt het verbeteren van het 5GHz signaal dus geen fluit uit. En gezien je op 2,4GHz gebonden blijft aan 3 kanalen (1, 6 en 11) gaat er waarschijnlijk ook niet veel aan de situatie veranderen. Tenzij je een AP midden op het terras kunt plaatsen waardoor de invloed van de ruis kleiner blijft / kleinere afstand tussen handheld en AP.
Ok heel duidelijk, dus een AC Mesh of AC Mesh Pro zou voldoende moeten zijn? Binnen heb ik momenteel 3x AC Pro Hangen (begane grond, eerste verdieping en keuken) met inderdaad alle drie een apart kanaal. De nieuwe handhelds komen van Sunmi en die ondersteunen 5ghz.

Helaas kan ik geen AP op het terras hangen aangezien de wachtbuis in de grond een aantal jaar geleden kapot is gegaan bij graafwerkzaamheden van de Gemeente.. geen mogelijkheid om een utp te trekken.

Toevallig bekend het netwerk van Orderman (NCR)? Die werkt met antenne's op de 433 mHz, maar daar heb ik zoveel interferentie dat ik nog geen 30 meter ver kom helaas. Nu maakt NCR ook nog eens alles zelf en net even anders dus een zwaardere antenne inschroeven werkt ook niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik wil dus eigenlijk iedereen "wegblazen" om zelf een stabiel netwerk te creëren ;)
Dat is het hele probleem met WiFi in het algemeen en vooral voordat we 5 GHz erbij kregen : Iedereen zit elkaar weg te blazen de hele tijd i.p.v. die krengen een beetje omlaag te tunen en je WiFi zooi op je eigen terrein of binnen je eigen huis te houden! :P
AkTje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:58:
Helaas kan ik geen AP op het terras hangen aangezien de wachtbuis in de grond een aantal jaar geleden kapot is gegaan bij graafwerkzaamheden van de Gemeente.. geen mogelijkheid om een utp te trekken.
Gaatje boren in de muur kan altijd toch ?! :)
Cardinal schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:11:
Ik denk fuck it ik blokkeer hem gewoon en toen kreeg ik deze melding...
[...]

8)7 Hebben de UDM en de controller op de UDM een verschillend mac address? why?
Omdat ze in feite allen binnen een soort Docker Containers draaien en elk beestje dus een eigen IP moet kunnen krijgen ;)

Zie het vanaf de zonnige kant : Je weet nu bij wie dat MAC address hoort :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@nero355 Ik maak 't ook regelmatig mee dat de klant 'eist' dat we pér AP het RX/TX vermogen gaan 'bij regelen' zodat er op een totale nieuwbouw van ette(le)lijke miljoenen een paar 'K' bespaart kan worden op fysieke AP's ....

Een simpel Cisco AP begint aan ± €400,- ... Hoeveel 'uur' mogen we BLIJVEN klussen voor het bedrag wat een 10-tal extra AP's eventueel totaal zou gaan kosten inclusief meten/heatmappen?

Kort door de bocht: We 'rommelen' liever niet met de RX/TX settings en laten gewoon ALLES aan de controller over, ook al kost 't dan ooit een AP'tje mét een extra switchport + wall/ceiling-outlet extra....

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 03-06-2020 18:33 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:54:
[...]

Dat is het hele probleem met WiFi in het algemeen en vooral voordat we 5 GHz erbij kregen : Iedereen zit elkaar weg te blazen de hele tijd i.p.v. die krengen een beetje omlaag te tunen en je WiFi zooi op je eigen terrein of binnen je eigen huis te houden! :P
Exact, daar zat ik ook al aan te denken om nog als aanvulling te posten maar niet meer gedaan. Bij horeca + plein denk ik toch meteen aan een plein met tich horecazaken rondom. Nu krijg je dus: A heeft slechte wifi en gaat harder zenden. Gevolg: B heeft slechte wifi en gaat ook harder zenden. Gevolg: A heeft wederom slechte wifi en gaat nog harder zenden.
Uiteindelijk krijg je dan een wapenwedloop waarbij iedereen steeds harder begint te schreeuwen, terwijl dat als iedereen doet fluisteren het net zo goed, als niet beter, werkt.

Als het inderdaad om een plein met meerdere horecazaken en terrassen gaat is mijn advies voor @AkTje dan ook om even met z'n allen rond de tafel gaan te zitten om te kijken of het niet een betere optie is als iedereen wat doet minderen qua zenden. Ook gezien de eerdere opmerking dat er veel interventie is. Klinkt dan echt alsof iedereen buiten als een gek aan het schreeuwen is en dus ruim buiten hun eigen terras.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:54:
Het probleem zit naar mijn eigen inzicht meer dat er gebruikers zijn die op niet valide kanalen gaan zitten, zodat je eigenlijk geen keuze meer hebt. Je hoeft namelijk met een aantal huizen of bedrijven naast elkaar niet perse last van elkaar te hebben. Helaas zien Henk en Ingrid heel veel beschikbare kanalen om uit te kiezen.. oh, ook nog opschroeven naar 40 mhz, hoger is altijd beter. Veel plezier in je flatgebouw van 12 verdiepingen.

Oorzaak is ook de idioterie qua marketing van veel bedrijven en gebruikers halen dan ook alles uit de kast om dat te halen. Dan zet men dus alles op maximaal.

[ Voor 9% gewijzigd door ed1703 op 03-06-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@ed1703 Die WiFI-6 spullen.... Zitten daar ook 10Gbit NIC's in de AP's én zit alles dan ook ineens spontaan op 10Gbit switches? Zelfs met WiFi-5 / AC trek je met één 'simpele' client de Gbit NIC van een AP al dicht als 't écht moet ;)

Dat de '6Mbit ADSL' lijn er vaak eigenlijk als grootste bottleneck áchter zit vergeten we gewoon helemaal, liefst ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Will_M op 03-06-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:24:
@ed1703 Die WiFI-6 spullen.... Zitten daar ook 10Gbit NIC's in de AP's én zit alles dan ook ineens spontaan op 10Gbit switches? Zelfs met WiFi-5 / AC trek je met één 'simpele' client de Gbit NIC van een AP al dicht als 't écht moet ;)

Dat de 6Mbit ADSL lijn er eigenlijk als grootste bottleneck áchter zit vergeten we gewoon helemaal, liefst ;)
Dat is nog niet eens zo relevant. Gebruikers die een slecht wifi-signaal ervaren hebben snel de neiging om alles op maximaal te zetten. Zonder enige tools of kennis doet men dat gewoon. Ik denk dat het dieper intrappen op rechts je sneller op je bestemming bent wel voldoet in deze om de vergelijking te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
ed1703 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:42:
[...]

Dat is nog niet eens zo relevant. Gebruikers die een slecht wifi-signaal ervaren hebben snel de neiging om alles op maximaal te zetten. Zonder enige tools of kennis doet men dat gewoon. Ik denk dat het dieper intrappen op rechts je sneller op je bestemming bent wel voldoet in deze om de vergelijking te maken.
Als je met een 'automaat' rijdt dan kán dat kloppen.. Ik schakel liever zélf _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:07:
@nero355 Ik maak 't ook regelmatig mee dat de klant 'eist' dat we pér AP het RX/TX vermogen gaan 'bij regelen' zodat er op een totale nieuwbouw van ette(le)lijke miljoenen een paar 'K' bespaart kan worden op fysieke AP's ....

Een simpel Cisco AP begint aan ± €400,- ... Hoeveel 'uur' mogen we BLIJVEN klussen voor het bedrag wat een 10-tal extra AP's eventueel totaal zou gaan kosten inclusief meten/heatmappen?

Kort door de bocht: We 'rommelen' liever niet met de RX/TX settings en laten gewoon ALLES aan de controller over, ook al kost 't dan ooit een AP'tje mét een extra switchport + wall/ceiling-outlet extra....
Dat is een heel ander verhaal, want voor zover ik weet (geen ervaring mee helaas) doen bijvoorbeeld de WiFi Controllers van Cisco en HP echt een stukje intelligente aansturing, terwijl je dat bij UniFi niet hebt of hetgene dat wel aanwezig is alleen maar ellende oplevert :)
Will_M schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:45:
Als je met een 'automaat' rijdt dan kán dat kloppen.. Ik schakel liever zélf _O-
Totdat je in de file staat! }) :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:49:
[...]

Dat is een heel ander verhaal, want voor zover ik weet (geen ervaring mee helaas) doen bijvoorbeeld de WiFi Controllers van Cisco en HP echt een stukje intelligente aansturing, terwijl je dat bij UniFi niet hebt of hetgene dat wel aanwezig is alleen maar ellende oplevert :)

[...]

Totdat je in de file staat! }) :P :+
Wát heb je daar te zoeken in die file? Ga's aan't (nét)werk(en) jôh >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Ik heb een week geleden Unifi Cloud Key 2+ gekocht. Na eerst een gevecht met inloggen op het apparaat gedaan te hebben waar gezegd werd root/ubnt of ubnt/ubnt te gebruiken was het root en je password die je normaal gebruik op je unifi device. Nu heb ik een gevecht om over te stappen van pc software controller naar de UCK2+ als ik dit probeer dan gaat alles fout configuratie verloren en apparaten die niet geclaimed kunnen worden. Ik heb al gekeken voor een tutorial maar kan niet iets vinden die stap voor stap uitleg geeft.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Je moet de andere apparatuur instellen op de cloudkey en niet op je controller. Je moet dus overal het inform adres aanpassen.

Ik had het destijds gedaan door alles te resetten, zo veel instellingen had ik niet gemaakt. Plus dat een tweede keer alles een stuk sneller gaat om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sypie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:37:
Je moet de andere apparatuur instellen op de cloudkey en niet op je controller. Je moet dus overal het inform adres aanpassen.

Ik had het destijds gedaan door alles te resetten, zo veel instellingen had ik niet gemaakt. Plus dat een tweede keer alles een stuk sneller gaat om te doen.
Alternatief is de site migration in de controller. Die geeft eerst een backup ter download, en daarna vul je het IP adres / hostname van de nieuwe controller in waarna die meteen het inform adres op alle devices aanpast. En de backup kun je bij de setup in een van de eerste stappen al inlezen.

Maar als zoals @we_are_borg stelt "alles al kapot is" dan is op alle devices even een factory reset doen waarschijnlijk wel de handigste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godlike02
godlike02 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:29:
[...]

Thanks, helder.

Ff update voor de betrokken mensen! Nu LR beneden en draadloos een Lite op de 1e.
Goed nieuwws dekking lijkt nu in hele huis in orde inclusief zolder.

Alle andere AP's van TPlink en van Ziggo uitgegooid en staat prima nu.

Enig puntje was dat de nieuwe Lite niet online wilde komen. Met een google actie kwam ik op het spoort van een default gateway vanuit DHCP die niet zou kloppen. Nu biedt de Ziggo Technicolor geen optie om dat recht te zetten 8)7 dus nu een static IP er in gezet. Dat werkte daarna gelijk dus dat zal het issue zijn.

Daar maar later mee verder. Wil graag nieuw Ziggo modem maar daarin wilde ze nog niet mee enkele weken geleden.

Het werkt in elk geval en lijkt na 2 uur stabiel en overal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
janvanduschoten schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:06:
[...]

En jawel, de injector zit er nog steeds bij :) Op de doos staat wel dat het de nieuwe versie is die ook 802.11af/at compliant is. Vind het wel een leuk klein dingetje, voordien nam ik standaard altijd de (grotere) pro maar 't is deze keer voor een klein kantoortje waar 2 mensen sporadisch op internet iets opzoeken.. Dan toch maar eens de lite genomen, klein prijsje ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Ik ben eruit qua waarmee ik ga beginnen.

Voor beneden een AP AC lite
Voor de bovenverdieping op mijn kantoor een AP AC In-Wall vanwege het feit dat ik daar dan ook een switch en mijn werk spullen op aan kan sluiten.Tevens betere WIFI dekking voor de bovenverdieping. Ik zou in de toekomst op elke andere kamer een bedraade In wall kunnen plaatsen als de kids meer gaan streamen
Voor de voeding een Unify Switch 8

Zoals eerder aangegeven gaat het de dekking beneden vanwege het feit dat wij streamen en een TV Wall hebben. Op dit plek is het niet mogelijk om met UTP te komen en wij willen geen kabels zien. De AC lite komt op 4 meter van de TV en ATV4K te hangen.

Zou moeten werken neem ik aan. Ik mis niks denk ik.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tacmulder
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-08 17:59
Ik zie ook net deze voorbij komen.
UniFi 6 In-Wall Access Point

https://store.ui.com/coll...in-wall-access-point-beta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

RobertMe schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:49:
[...]

Alternatief is de site migration in de controller. Die geeft eerst een backup ter download, en daarna vul je het IP adres / hostname van de nieuwe controller in waarna die meteen het inform adres op alle devices aanpast. En de backup kun je bij de setup in een van de eerste stappen al inlezen.

Maar als zoals @we_are_borg stelt "alles al kapot is" dan is op alle devices even een factory reset doen waarschijnlijk wel de handigste oplossing.
Dan ga ik dit proberen, de eerste keer ging alles fout wat fout kon gaan UCK2+ was niet 100% ingesteld en deze nam het over maar de UCK2+ kon het niet claimen ik ben toen terug gegaan naar pc en daar had ik het zelfde. Ik kon toen niets meer en heb alles een reset gegeven wat ook eerst niet goed lukte na een tweede poging kreeg ik controle over alles terug. De Bluetooth werkt als de controller op pc draait maar draait het niet dan werkt het nog niet.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dat de '6Mbit ADSL' lijn er vaak eigenlijk als grootste bottleneck áchter zit vergeten we gewoon helemaal, liefst ;)
Daar noem je wel een interessant punt. Ik heb 250mbit internet (en die haal ik ook, bedraad) en access points die 800+ mbit aan zouden kunnen (op 5ghz).

Onder deze ideale condities (als enige client, via 5ghz, náást een AP) haal ik maximaal 200mbps download. Dit is getest met een Android toestel (Galaxy S9) dus wellicht zit daar de beperking, maar wat kan ik nog meer proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:57:
[...]

Daar noem je wel een interessant punt. Ik heb 250mbit internet (en die haal ik ook, bedraad) en access points die 800+ mbit aan zouden kunnen (op 5ghz).

Onder deze ideale condities (als enige client, via 5ghz, náást een AP) haal ik maximaal 200mbps download. Dit is getest met een Android toestel (Galaxy S9) dus wellicht zit daar de beperking, maar wat kan ik nog meer proberen?
Hoeveel 5GHz antennes heeft een S9? Als daar maar een 1x1 setup in zit ga ja natuurlijk nooit de maximale theoretische snelheid halen van een 4x4 AP bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RobertMe schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:21:
[...]

Hoeveel 5GHz antennes heeft een S9? Als daar maar een 1x1 setup in zit ga ja natuurlijk nooit de maximale theoretische snelheid halen van een 4x4 AP bv.
Ik vind daar heeel verschillende info over. Sommige S9 users komen niet boven de 160mbps en sommigen drukken er (naar eigen zeggen) 600+ door. Niet dat het een enorme issue is (ik heb op mijn telefoon niet zulke snelheden nodig) maar meer zo'n "goh, waarom zou dat zijn" momentje. Laptop moet ik nog testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:21:
Zou gewoon 2x2 moeten zijn en dan zou je maximaal 866 Mbps kunnen halen, echter is dat in de praktijk iets van 600 Mbps grofweg bij de meeste reviews van dergelijke telefoons!

Zie bijvoorbeeld : https://nl.hardware.info/...nes-getest-testresultaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Ik zag op Reddit wat discussie over de prijs, mensen gaven aan dat in de early access store apparatuur normaal iets goedkoper is, dus dat dat niet veel goeds beloofd voor als die daadwerkelijk uitkomt. Desalniettemin zit ik hier behoorlijk op te wachten.

Ik hoop dat ze ook snel naar de EU store komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Render_2
Gelukkig is snelheid niet alles :)

Wifi 6 features:

Orthogonal Frequency Divison Multiple Access (OFDMA)
Hierbij worden het aantal sub-kanalen aanzienlijk vergroot tot 256 kanalen die 78,125 kHz breed zijn. Met ofdma kan bovendien per tijdseenheid de beschikbare bandbreedte - dus alle sub-kanalen - verdeeld worden tussen meerdere clients. Zo kunnen de apparaten die weinig bandbreedte behoeven een specifiek stukje van de frequentie toegewezen krijgen, in plaats van een heel kanaal bezet te houden. Ofdma is in de 802.11ax-standaard beschikbaar voor zowel de down- als de uplink, en maakt wifi op basis van de nieuwste standaard dus heel veel efficiënter.

Basic Service Set Coloring (BSS Coloring)
zorgt ervoor dat al het verkeer binnen een bepaald netwerk een unieke ‘kleur’ meegestuurd krijgt. Zo weet een router of AP direct of het verkeer op een bepaald kanaal ook daadwerkelijk voor hem bestemd is, of dat het gaat om data van een naburig netwerk op hetzelfde kanaal. Wanneer een router detecteert dat het verkeer op hetzelfde kanaal van een ander netwerk afkomstig is, kan deze dankzij BSS Coloring alsnog tegelijkertijd op hetzelfde kanaal uitzenden. Dit wordt ook wel spatial reuse genoemd en zorgt ook weer voor een behoorlijke toename in efficiëntie.

MU-MIMO
Mu-mimo betekent bij 802.11ax niet helemaal hetzelfde als onder 802.11ac. Voor 802.11ax blijft het aantal streams op 5GHz gelijk aan die van 802.11ac (wave 2), acht dus. Op 2,4 GHz - deze band werd bij 802.11ac niet gebruikt – krijg je bij 802.11ax nog eens de beschikking over vier streams, waarmee het totaal op 12 komt. Daarbij komt mu-mimo bij WiFi 6 beschikbaar in zowel de down- als uplink, waar bij WiFi 5 enkel de downlink beschikbaar was.

1024 Quadrature Amplitude Modulation (QAM)
Hoe hoger het getal dat bij qam wordt vermeld, hoe meer bits er tegelijkertijd overgedragen kunnen worden, dus hoe meer bandbreedte. De qam-niveau’s zijn gerelateerd aan een bepaalde bitdiepte multilevel codering. Zo is het maximale gecertificeerde qam-niveau voor 802.11ac qam-256, wat overeenkomt met 8bit multilevel codering. Binnen de 802.11ac-standaard zagen we al apparaten die hiervanaf weken, met marktingnamen als Turboqam: hierbij kwamen we feitelijk qam-1024 al tegen. De nieuwe 802.11ax-standaard integreert qam-1024, oftewel 10bit multilevel codering als onderdeel. Keerzijde van de hogere bitdiepte is een toename van de foutmarge, wat weer zorgt voor een toename van overhead door foutcorrectie, die weer ten koste gaat van de hogere bandbreedte. Het voordeel van de complexere modulatie is dus niet zo groot als je op basis van de getallen wellicht denkt, maar zorgt onder de streep wel voor efficiëntere benutting van de beschikbare kanalen.

Target Wait Time
WiFi 6 biedt naast de diverse technieken die de efficiëntie van de standaard ten opzichte van WiFi 5 enorm verhogen ook enkele verbeteringen op andere vlakken. Zo is er de Target Wait Time functie (TWT), een techniek die we van de 802.11ah-standaard (Wi-Fi HaLow) uit 2017 kennen. Target wait time moet primair de energieconsumptie van 802.11ax-apparatuur danig inperken.

WPA3
Inmiddels is er dan ook een opvolger van WPA2, die weinig verrassend WPA3 heet. De standaard werd bijvoorbeeld al toegepast in de MR2200ac, de 802.11ac mesh-router van Synology. In de WiFi 5-standaard is WPA3 nog optioneel, maar in WiFi 6 is het protocol verplichte kost voor alle 802.11ax-apparatuur.

Iedereen aan de wifi6 dus! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:32

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wellicht dat hier mensen zitten met dezelfde ervaringen.

Ik heb, sinds ik de USG heb, er last van dat mijn ping elk hele uur even oploopt. Dit gebeurt op m'n hele netwerk, zowel bedraad als wifi. Ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=11ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=14ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=17ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=10ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=347ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=494ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=533ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=582ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=739ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=642ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=391ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=487ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=549ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=589ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=681ms TTL=54

Behoorlijk irritant. Ik dacht dat het kwam door die Speedtest, maar die draait maar 1 keer per 12 uur en ook sinds ik die heb uitgezet heb ik het probleem nog steeds. Ik heb de Cloudkey waarop de controller draait. Ik kan verder geen enkele instelling vinden die ook maar enigszins gerelateerd is.

Daarnaast heb ik mijn deurbel smart gemaakt en merk ik dat die bijna elke nacht (om 3:00 uur) iets geks doet, alsof hij reconnect. Kan ik ook niet helemaal rijmen waarom dit gebeurt, weet alleen dat er meer mensen met Unifi wifi zijn die hier last van hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Beekforel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:05:

Ik heb, sinds ik de USG heb, er last van dat mijn ping elk hele uur even oploopt. Dit gebeurt op m'n hele netwerk, zowel bedraad als wifi. Ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24

Behoorlijk irritant. Ik dacht dat het kwam door die Speedtest, maar die draait maar 1 keer per 12 uur en ook sinds ik die heb uitgezet heb ik het probleem nog steeds. Ik heb de Cloudkey waarop de controller draait. Ik kan verder geen enkele instelling vinden die ook maar enigszins gerelateerd is.

Daarnaast heb ik mijn deurbel smart gemaakt en merk ik dat die bijna elke nacht (om 3:00 uur) iets geks doet, alsof hij reconnect. Kan ik ook niet helemaal rijmen waarom dit gebeurt, weet alleen dat er meer mensen met Unifi wifi zijn die hier last van hebben..
Even LibreNMS of PRTG (windows) starten en je USG met SNMP uitlezen, dan weet je wat er op dat moment plaats vindt aan bandbreedte verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:29

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Beekforel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:05:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24

Lijkt wel op een system-proces welke om het uur even een CPU spike veroorzaakt met dito gevolgen voor je latency. Ik zie hetzelfde gedrag terug op sommige Cisco devices als ik een bepaalde debugging of update draai :+

Kun je eens 'top' draaien in een SSH sessie op te kijken welk proces wellicht roet in het eten gooit?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Ik heb inmiddels mijn AP en Switch 24port draaien op de UCK2+, mijn USG 4 pro lukt nog niet zodra ik dat wil doen gaat de UCK2+ raar doen met inladen van pagina's. Heel erg vreemd dat dit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:32

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

MisteRMeesteR schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:45:
[...]

Lijkt wel op een system-proces welke om het uur even een CPU spike veroorzaakt met dito gevolgen voor je latency. Ik zie hetzelfde gedrag terug op sommige Cisco devices als ik een bepaalde debugging of update draai :+

Kun je eens 'top' draaien in een SSH sessie op te kijken welk proces wellicht roet in het eten gooit?
Geen gek proces gezien helaas.
stormfly schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:09:
[...]

Even LibreNMS of PRTG (windows) starten en je USG met SNMP uitlezen, dan weet je wat er op dat moment plaats vindt aan bandbreedte verbruik.
Goed idee, ga ik mee aan de slag.

Heb ook maar even een ping via SSH op de USG aangezet, kijken wat daarmee gebeurt straks om 18:00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Ik heb eindelijk me USG 4 P op mijn UCK2+ ik denk dat ik te snel wilde zijn met overzetten. Na twee pogingen heb Ik heb eerst een forget gedaan en daarna 5 min gewacht (even wat limonade gedronken) en toen kwam wel alles correct door op de UCK2+. Ik denk dat ik de voorgaande keren gewoon te snel was met alles ineens te willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wou5er
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb 2 UAP AP AC oud model die in een mesh moeten werken.
Ik heb deze guide gevolgd.

Onde requirements heb de volgende optie kunnen aanvinken:

In order to use the wireless uplink feature, the wireless uplink option must be enabled. In the UniFi Network Controller, navigate to Settings > Site > Services section and make sure the checkbox "Enable wireless uplink" is checked for the Uplink Connectivity Monitor setting.

Echter de volgende opties kan ik nergenst terug vinden:

The "Allow meshing to another access point" option must be enabled on the Mesh (downlink) Access Point. Enable it by clicking on the access point in the Devices tab to open the AP properties panel, then navigate to Configuration > Wireless Uplink. Enable this on a mesh (downlink) AP also only when using it for a multi-hop; in other words when this mesh AP is the uplink of another mesh AP.

The "Allow meshing from other access points" option must be enabled on the base station (uplink). Enable it by clicking on the access point in the Devices tab to open the AP properties panel, then navigate to Configuration > Radios. You can choose to enable it for only one radio, or for both the 2G and 5G radios.

Wat mis ik of doe ik verkeerd of ondersteunt deze acces points meshen niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 12:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

wou5er schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:03:
Ik heb 2 UAP AP AC oud model die in een mesh moeten werken.
Ik heb deze guide gevolgd.

Onde requirements heb de volgende optie kunnen aanvinken:

In order to use the wireless uplink feature, the wireless uplink option must be enabled. In the UniFi Network Controller, navigate to Settings > Site > Services section and make sure the checkbox "Enable wireless uplink" is checked for the Uplink Connectivity Monitor setting.

Echter de volgende opties kan ik nergenst terug vinden:

The "Allow meshing to another access point" option must be enabled on the Mesh (downlink) Access Point. Enable it by clicking on the access point in the Devices tab to open the AP properties panel, then navigate to Configuration > Wireless Uplink. Enable this on a mesh (downlink) AP also only when using it for a multi-hop; in other words when this mesh AP is the uplink of another mesh AP.

The "Allow meshing from other access points" option must be enabled on the base station (uplink). Enable it by clicking on the access point in the Devices tab to open the AP properties panel, then navigate to Configuration > Radios. You can choose to enable it for only one radio, or for both the 2G and 5G radios.

Wat mis ik of doe ik verkeerd of ondersteunt deze acces points meshen niet?
Zijn dat die vierkante access points? Die zijn al heel lang eol en waarschijnlink ondersteunen die dus geen mesh. Dat je ze uberhaubt nog kan configgen met een nieuwe controller verbaast mij.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:10

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Gisteren een nieuwe Unifi Switch binnengekregen en mijn setup opgebouwd met de stappen gevolgd in.

Vervolgens wilde ik ook een seperate VLAN instellen voor mijn gasten (wifi) en heb de stappen gevolgd uitgelegd in het volgende filmpje.

Ik krijg echter vervolgens geen IP-adress uitgedeeld op mijn gasten wifi, weet iemand wat ik nu fout doe? (Ik heb eigenlijk exact hetzelfde probleem als: Hoe? WLAN/VLAN Guest Network op Ubiquiti Unifi setupje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ben wel benieuwd of meer Tweakers hier tegenaan zijn gelopen:

Een Amplifi HD met twee acces points die het goed doet, maar qua snelheid een beetje tegenvalt. Speedtest gedaan binnen de Ubiquiti app, en die geeft aan dat er qua snelheid maar zo'n 15-18mpbs binnenkomt qua connectie.

Tele2 gebeld (die leveren de WAN aansluiting), en die geven als eerste tip om de Amplifi in te stellen op full duplex, omdat de auto-negotiation niet altijd lekker werkt met hun router. Gechat met de Amplifi support, en die geven aan dat alle Amplifi producten half-duplex zijn...

Is dat normaal, geen full duplex op de ethernetpoorten ondersteunen? Het lijkt me geen hele exotische config.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
rens-br schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:25:
Gisteren een nieuwe Unifi Switch binnengekregen en mijn setup opgebouwd met de stappen gevolgd in.

Vervolgens wilde ik ook een seperate VLAN instellen voor mijn gasten (wifi) en heb de stappen gevolgd uitgelegd in het volgende filmpje.

Ik krijg echter vervolgens geen IP-adress uitgedeeld op mijn gasten wifi, weet iemand wat ik nu fout doe? (Ik heb eigenlijk exact hetzelfde probleem als: Hoe? WLAN/VLAN Guest Network op Ubiquiti Unifi setupje.)
De switchpoort waar je AP op aangesloten zit weet ook van het bestaan van je 'Gasten Netwerk' (VLAN)? In de basis laat je zo'n poort eigenlijk het gemakkelijkst als 'TRUNK' staan zodat 'ie ALLE VLAN's kan bereiken maar meestal wil je de AP's zélf ook in een eigen VLAN hebben staan zodat je ze binnen een eigen AP netwerk (VLAN) van een management adres kunt voorzien. Je moet dan ook nog met Switchport Profiles gaan werken waarbij je het VLAN voor de AP's (met eventueel een eigen DHCP Scope) als 'Native' zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:52
Vraagje;

Ik heb UTP-kabel Belden Cat.5E grijs 1583E en krijg mijn AC Mesh en AC-Lite met geen mogelijkheid aan de praat met deze kabel. POE komt door, maar data niet. Iemand dezelfde ervaring toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 08:01
iRobert schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:51:
Vraagje;

Ik heb UTP-kabel Belden Cat.5E grijs 1583E en krijg mijn AC Mesh en AC-Lite met geen mogelijkheid aan de praat met deze kabel. POE komt door, maar data niet. Iemand dezelfde ervaring toevallig?
Werkte het eerst wel? Andere kabel al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
Xieoxer schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:00:
[...]

Werkte het eerst wel? Andere kabel al geprobeerd?
Ac-lite werkt met andere kabel wel. Recentelijk uitgebreid met de AC-Mesh en nu krijg ik het vermoeden dat het aan de kabel ligt daar deze nu dus ook niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@iRobert Klinkt als een gevalletje 'verkeerd geknepen RJ45'ers' ;)

Hier in de EU gebruiken we standaard het 568-B aansluit schema maar 568-A mág ook zolang je die schema's maar niet door elkaar op één kabel gebruikt (én ja: Je wilt NIET weten hoevaak ik van dát soort zélf geknepen kabels tegen gekomen ben).

http://www.netwerkvraag.nl/utp-kabel-maken/

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 05-06-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
Will_M schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:03:
@iRobert Klinkt als een gevalletje 'verkeerd geknepen RJ45'ers' ;)
Dat zou je wel denken maar ik heb "redelijk" ervaring met het maken van kabels en heb de juiste tools. Alleen bij Unify apparatuur met deze kabel problemen.

Pagina: 1 ... 15 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.