12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Hoe gaat je netwerk er nu uitzien? Een UDM en dan nog een een extra AP en firewall? Klinkt niet logisch....theduke1989 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:17:
[...]Daarnaast wou ik een Qotom OPNsense boxje halen deze verbinden met de AP. Maar als ik firewall rules en dergelijke toepas in OPNsense, wordt dit dan ook doorgevoerd aan de AP? want die heeft een eigen UDM namelijk
En in de meeste nieuwere appartementen zit de meterkast ook in de hal, dan is het vaak simpel om alles daar te plaatsen en bijvoorbeeld je AP op het bovenlicht van de deur te bevestigen ipv het plafond. En een inwall ziet er dan vaak ook strak uit. Heb je nog steeds overal bereik.
[ Voor 3% gewijzigd door Yowzawood op 26-05-2020 12:03 ]
(woon in duitsland)
Modem (bridged) - Qotom PC - Switch - PoE injector - AP (of een kleine 8 ports PoE switch aanschaffen) zonder injector en dan 10-15m kabel kopen en dan verbinden.
Modem (bridged) - Qotom PC - Switch - de rest van bekabeld wat nodig is.
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
- Ubiquiti UniFi Dream Machine SE
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Heel eerlijk gezegd vind ik op de CLI rommelen ook nog steeds gewoon het fijnst/makkelijkst/simpelst als het gaat om VLAN's en poorten beheren en zo, ondanks dat ik al zolang een volledige UniFi setup draaiHarmoniousVibe schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:56:
@nero355 thanks! Wat betreft USG vs EdgeRouter, ik lees nu eenmaal veel dat de EdgeRouter meer feature complete is, de UI minder in de weg zit en de CLI beter is, zeker als je Linux gewend bent (check). Ook vind ik de manier waarop je moet VLAN'en niet erg fijn op een USG. Op kantoor hebben we een USG-4-PRO met een Core Switch maar ik moet zeggen dat ik de "normale" manier van VLAN toch makkelijker vind en wat ik zo lees is dat precies hoe een EdgeRouter en zelfs de UniFi-switches werken.
Maar misschien komt er een dag waarop ze eindelijk de UniFi Controller helemaal hebben voltooid en we eindelijk alle functies op een makkelijke manier kunnen beheren... ik bedoel... het kan!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Of juist dat UNMS UniFi inhaalt en/of UniFi geïntegreerd wordt in UNMS, en je daarmee best of both worlds hebt (afgezien van het feit dat normale AP's altjd van UniFi zijn).nero355 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:23:
[...]
Heel eerlijk gezegd vind ik op de CLI rommelen ook nog steeds gewoon het fijnst/makkelijkst/simpelst als het gaat om VLAN's en poorten beheren en zo, ondanks dat ik al zolang een volledige UniFi setup draai
Maar misschien komt er een dag waarop ze eindelijk de UniFi Controller helemaal hebben voltooid en we eindelijk alle functies op een makkelijke manier kunnen beheren... ik bedoel... het kan!
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Dus gasten netwerk, en bijvoorbeeld een interne netwerk, maar alle AP pro's kunnen alleen guest netwerk?
of ik moet nog een AP kopen die ik dan anders instel? dus kost dan extra geld.
Je kan zeker meerdere netwerken uitzenden per AP hoor! Werkt perfect hiertheduke1989 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:56:
misschien een domme vraag, heb nu 2-4 filmpjes zitten kijken om te zien of je gescheiden netwerken kan aanmaken met de AP PRO.
Dus gasten netwerk, en bijvoorbeeld een interne netwerk, maar alle AP pro's kunnen alleen guest netwerk?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Je kan je wlan gewoon een ander vlan Id meegegeven zodat ze in een ander netwerk zitten.theduke1989 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:56:
misschien een domme vraag, heb nu 2-4 filmpjes zitten kijken om te zien of je gescheiden netwerken kan aanmaken met de AP PRO.
/f/image/PDLCk6Jtp1chk5WdJC7QYmEX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/z0dOYOyRiymmbGPePrhIyEC0.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door HKLM_ op 26-05-2020 20:57 ]
Cloud ☁️
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zoals hierboven aangegeven is het sowieso mogelijk. Je moet alleen kiezen hoe je het gaat implementeren.theduke1989 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:56:
De meest nette oplossing is daadwerkelijk meerdere virtuele netwerken (VLANs) aanmaken op je fysieke netwerk, maar je zult dan dus wel moeten routeren tussen die netwerken. Wanneer je alle instellingen hebt gedaan in de controller en je maakt gebruik van bijvoorbeeld een USG, dan regelt die dat netjes voor je.
Stel dat je een simpel netwerkje hebt thuis met de router/modem van je provider, dan kun je er ook voor kiezen om niet te werken met VLANs, maar alleen te werken met de zogenaamde Guest Policies. Dan maak je dus een gastennetwerk (Wi-Fi SSID) aan, maar wordt iedereen die verbinding maakt met dat netwerk geforceerd om alleen naar het internet te communiceren. Ze kunnen dan dus niet bij jouw interne apparaten. Op die manier simuleer je dus een soort van netwerkje binnen jouw eigen netwerk. Die optie zit standaard al in de Accesspoints en configureer je ook via de controller.
[ Voor 9% gewijzigd door Prx op 26-05-2020 21:44 ]
Helaas maar 1 switch met display waarop het werkt hier
Ik probeer de AP te installeren maar ik blijf hangen op provisioning Adopting de AP wil niet mee werken.
[ Voor 3% gewijzigd door we_are_borg op 27-05-2020 00:17 ]
You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.
Heb je het AP al eens verwijderd uit de controller (Forget) en dan het AP Resetten door 20Sec de reset knop in te drukken?we_are_borg schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 00:05:
Ik heb nu de USG 4 Pro, Switch 24 poort en een AP Lite (waar ik problemen mee heb). Ik vraag me af of ik nu niet beter gelijk een Cloud Key 2 plus kan kopen.
Ik probeer de AP te installeren maar ik blijf hangen op provisioning Adopting de AP wil niet mee werken.
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
De AP's zitten aangesloten op dezelfde PoE switch, en de switch poorten hebben alle vlan profielen op de poort staan.
Als test heb ik gisteravond nog een nieuw vlan aangemaakt, zelfde probleem. Opnieuw provisionen gedaan, geen verbetering.
[ Voor 3% gewijzigd door B2 op 27-05-2020 08:36 ]
Ik heb de AP vannacht aan de gang gekregen door eerst het stroom af te halen en daarna een reset en een forget te doen. Hierna was adopting weg en kon ik vanaf het beging starten en hierna deed de AP het.Kavaa schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:03:
[...]
Heb je het AP al eens verwijderd uit de controller (Forget) en dan het AP Resetten door 20Sec de reset knop in te drukken?
You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.
Ik vond het in eerste instantie een beetje een gimmick, maar toen ik er verder over na dacht lijkt dit best een briljante feature.KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:01:
Net de AR functionaliteit ontdekt... dat werkt best leukKan precies op je telefoon zien wat op welke poort zit aangesloten.
Helaas maar 1 switch met display waarop het werkt hier
Hoe vaak ik niet voor een rack heb gestaan op zoek naar net die ene patchkabel van een probleemgeval.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Dat los je op met een goede patchadministratie en wat labels. Als je aan de andere kant van de kabel staat wil je namelijk weer graag weten met welke switch je te maken hebtEthirty schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:04:
[...]
Hoe vaak ik niet voor een rack heb gestaan op zoek naar net die ene patchkabel van een probleemgeval.
Werkt dit ook als je enkel AP hebt van Unifi en daarnaast ook een gewone switch/router?Prx schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:42:
[...]
Stel dat je een simpel netwerkje hebt thuis met de router/modem van je provider, dan kun je er ook voor kiezen om niet te werken met VLANs, maar alleen te werken met de zogenaamde Guest Policies. Dan maak je dus een gastennetwerk (Wi-Fi SSID) aan, maar wordt iedereen die verbinding maakt met dat netwerk geforceerd om alleen naar het internet te communiceren. Ze kunnen dan dus niet bij jouw interne apparaten. Op die manier simuleer je dus een soort van netwerkje binnen jouw eigen netwerk. Die optie zit standaard al in de Accesspoints en configureer je ook via de controller.
Met andere woorden, als je als "guest-policies" instelt, kan de gast dan aan een toestel dat via kabel is verbonden?
Met behulp van die ingestelde regels kun je dat dus inderdaad voorkomen. Ook al zit de gast eigenlijk op hetzelfde netwerk (in dezelfde IP range), voorkomt het Accesspoint dat er communicatie is met andere apparatuur dan de router/modem.Promy schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:24:
[...]
Werkt dit ook als je enkel AP hebt van Unifi en daarnaast ook een gewone switch/router?
Met andere woorden, als je als "guest-policies" instelt, kan de gast dan aan een toestel dat via kabel is verbonden?
- Synology DS118 CAT7 bedraad aangesloten
- AC PRO CAT 7 bedraad aangesloten
een lokale transfer haal ik max 25 mb per seconde (bijv de nas mounten op mn mac en een mkv verslepen naar het bureaublad)
met de controller het volgende al ingesteld:
- 5ghz netwerk al op channel width 80 geplaatst, transmission power high en een gunstig kanaal.
- Turn off connection monitoring
In de NAS:
smb share aangezet, minimum share smb level 1 en max share smb level 3. Heb een nieuwe macbook air en de nas is principe ook voorzien van een gigabit poort. 125 mb per seconde is niet haalbaar, maar met rustig verbruik moet dit rond wel rond 80/90 mb per seconde zijn. Officiele specs van de NAS: "The Synology DS118 comes with a 1.4 GHz Quad-Core 64-bit processor and 1GB of DDR4 RAM, delivering data transfer speeds of up to 113 MB/s". Ben benieuwd naar jullie tips.
mtu waarde naar 9000 zou dat helpen?
[ Voor 17% gewijzigd door jzoin2 op 27-05-2020 13:33 ]
We hebben op een aantal plekken een test opstelling gemaakt met Ubiquiti EdgeMax layer 3 switches, omdat we expliciet layer 3 features gebruiken. Dit werkt perfect en tot zo ver nog geen problemen gehad in de afgelopen 6 maanden. Binnen het bedrijf zijn we nog een beetje aan het zoeken of EgdeMax productlijn wel een goeie oplossing is i.p.v Unifi productlijn. Inmiddels is Unifi steeds volwassener aan het worden en er is inmiddels ook een layer 3 switch uit. Maar zo ver ik kan zien heeft Unifi weinig layer 3 opties nog ingebouwd in de UI?
Wordt het aangeraden om een mix te plaatsen tussen deze twee productlijnen? Dat we de core swiches voorzien van EgdeMax en de minder belangrijke switches de Unifi productlijn kiezen? Het bedrijf gaat mogelijk ook kiezen voor de Unifi WiFi acces points. Dus dan krijg je sowieso een mix tussen EgdeMax en Unifi productlijnen.
[ Voor 4% gewijzigd door Xieoxer op 27-05-2020 12:58 ]
Dat ligt er aan of je in- of extern zit en of klanten bereid zijn te betalen voor veel extra administratie-uren of alleen voor break-fix kiezened1703 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:10:
[...]
Dat los je op met een goede patchadministratie en wat labels. Als je aan de andere kant van de kabel staat wil je namelijk weer graag weten met welke switch je te maken hebt
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
moet hoeveel mensen zijn jullie? en hoeveel hardware gebruiken jullie.Xieoxer schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:56:
Op ons werk gaan we mogelijk de hele infrastructuur vervangen voor Ubiquiti apparatuur, omdat Cisco hardware ons regelmatig in de steek laat en dure licenties heeft voor updates.
We hebben op een aantal plekken een test opstelling gemaakt met Ubiquiti EdgeMax layer 3 switches, omdat we expliciet layer 3 features gebruiken. Dit werkt perfect en tot zo ver nog geen problemen gehad in de afgelopen 6 maanden. Binnen het bedrijf zijn we nog een beetje aan het zoeken of EgdeMax productlijn wel een goeie oplossing is i.p.v Unifi productlijn. Inmiddels is Unifi steeds volwassener aan het worden en er is inmiddels ook een layer 3 switch uit. Maar zo ver ik kan zien heeft Unifi weinig layer 3 opties nog ingebouwd in de UI?
Wordt het aangeraden om een mix te plaatsen tussen deze twee productlijnen? Dat we de core swiches voorzien van EgdeMax en de minder belangrijke switches de Unifi productlijn kiezen? Het bedrijf gaat mogelijk ook kiezen voor de Unifi WiFi acces points. Dus dan krijg je sowieso een mix tussen EgdeMax en Unifi productlijnen.
unfi productlijn is prima hoor voor kantoor, we hebben onlangs accesspoints geplaatst (allemaal nanohd en we komen niks te kort)
De basis is inmiddels gerealiseerd:
- In het gehele huis tot aan de zolder toe ligt cat6
- Op elke verdieping is er een mogelijkheid een wifipunt op te hangen (begane grond, eerste verdieping + zolder).
- Ik draai een ESXi server met daarop OPNsense virtueel (2 netwerkkaarten, LAN+WAN)
- XS4ALL via UTP werkend met OPnsense (zonder IPTV - kijk nu nog televisie via een browser op een HTPC)
- WiFI van de LAN-interface van mijn ESXi-doos -> ASUS AC56U acterend als accesspoint met FreshTomato
- USG Pro 4 nieuw in doos (2 jaar geleden al aangeschaft - voornemens de UDM Pro te kopen).
- Fritzbox 5490 (nu niet in gebruik)
De UXG is in februari al aangekondigd, maar is helaas nog niet uit en dat zal voorlopig ook nog wel even duren. Mocht IPTV mogelijk zijn, verwacht ik dat eerder via de UDM (pro) dan via de UXG.
Wensen:
- WiFi via 3 Unifi access-points via PoE
- Glasvezel direct op een UDM Pro
- IPTV werkend zonder poespas
Uiteindelijk zou het volgende het meeste ideale zijn, maar dat geldt voor iedereen:
glasvezel
|
+----------+
| FTTH NTU |
+----------+
|
vlan4 - iptv
vlan6 - internet
|
+-----+
| USG/UDM | - Ubiquity Unifi Security Gateway
+-----+
|
lan
|
+--------+
| Switch | - Ubiquity Unify Managed Switch
+--------+
| | |
| | +-----------------------------+
| | |
| +-----------------+ |
| | |
+--------------+ +---------+ +-----+
| IPTV Decoder | | Wifi AP | | PC |
Wat heb ik qua opzet nodig om IPTV te laten verlopen via de Fritzbox (of een ander device) en de rest (WiFi/internet) via Unifi? Hierbij wil ik graag rekening houden met de kans dat het in de toekomst wel ooit gaat werken via enkel de UDM.
is everything cool?
Ongeveer 20 medewerkers. Wat bedoel je met hardware? Servers?jzoin2 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:28:
[...]
moet hoeveel mensen zijn jullie? en hoeveel hardware gebruiken jullie.
unfi productlijn is prima hoor voor kantoor, we hebben onlangs accesspoints geplaatst (allemaal nanohd en we komen niks te kort)
Hier nog een fotoke van onze implementatieWaus26 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:26:
Dank voor de reacties en foto's, dit helpt wel denk ik. Mogelijk kunnen we met langere schroeven die in-wall achterplaat wel vastzetten in de huidige inbouwdoos zodat de in-wall er een beetje voor hangt.
Edit: Antwoord op de vervolgvraag die hier stond al gevonden.
:strip_exif()/f/image/4VIP7kuqb1kDJvKI4yWevfVw.jpg?f=fotoalbum_large)
flickr - WOT Profile - Game PC
Cisco is inderdaad goed om je op zo'n beetje alle vlakken leeg te laten lopen. Stacken was vroeger "gratis". Dat kost je tegenwoordig een godsvermogen.Xieoxer schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:56:
Op ons werk gaan we mogelijk de hele infrastructuur vervangen voor Ubiquiti apparatuur, omdat Cisco hardware ons regelmatig in de steek laat en dure licenties heeft voor updates.
Vanuit de GUI kun je bijvoorbeeld zaken als VRRP wel vergeten, daar heb je Edgemax voor nodig en dan ook alleen de router-lijn. De switches ondersteunen het ook niet, voor zover ik weet.Binnen het bedrijf zijn we nog een beetje aan het zoeken of EgdeMax productlijn wel een goeie oplossing is i.p.v Unifi productlijn. Inmiddels is Unifi steeds volwassener aan het worden en er is inmiddels ook een layer 3 switch uit. Maar zo ver ik kan zien heeft Unifi weinig layer 3 opties nog ingebouwd in de UI?
Tevens kan alleen de pro-unifilijn L3 dacht ik. Welke opties mis je eigenlijk in Unifi?
Zie eigenlijk geen reden waarom het niet "zou" kunnen. Enige is dat het beheer op edgemax niet de unifi-manier heeft. Dus je doet zaken extra, wat je met geheel unifi niet zou hebben.Wordt het aangeraden om een mix te plaatsen tussen deze twee productlijnen? Dat we de core swiches voorzien van EgdeMax en de minder belangrijke switches de Unifi productlijn kiezen? Het bedrijf gaat mogelijk ook kiezen voor de Unifi WiFi acces points. Dus dan krijg je sowieso een mix tussen EgdeMax en Unifi productlijnen.
Echter, nogmaals, ik weet niet waar je naar op zoek bent.
Een EdgeRouter kan alles wat je wil prima afhandelen die zijn voor een schijntje te koop op marktplaats. De scripts ervoor staan kant en klaar https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609 Ik zou dat doen ipv met een Fritz gaan stoeien.FREAKJAM schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:57:
Enige tijd geleden heb ik een huis gekocht en is deze grondig gerenoveerd. Een van de eisen van de renovatie was dat er een fatsoenlijk (wifi)netwerk moet komen te liggen.
De basis is inmiddels gerealiseerd:Wat ik reeds heb:
- In het gehele huis tot aan de zolder toe ligt cat6
- Op elke verdieping is er een mogelijkheid een wifipunt op te hangen (begane grond, eerste verdieping + zolder).
Vanwege de vele perikelen met het werkend krijgen en houden van IPTV op de USG Pro 4 (met het risico dat het bij een update weer stuk gaat) heb ik gewacht op de UDM. Helaas ondersteunt de UDM (Pro) geen IGMP Proxy dus is voorlopig IPVTV al helemaal niet mogelijk. De laatste update (1.7.0) ondersteunt in ieder geval DHCP optie 60/61 op de WAN-poort, maar ik ben bang dat het nog wel even gaat duren alvorens IGMP proxy ondersteuning mogelijk is.
- Ik draai een ESXi server met daarop OPNsense virtueel (2 netwerkkaarten, LAN+WAN)
- XS4ALL via UTP werkend met OPnsense (zonder IPTV - kijk nu nog televisie via een browser op een HTPC)
- WiFI van de LAN-interface van mijn ESXi-doos -> ASUS AC56U acterend als accesspoint met FreshTomato
- USG Pro 4 nieuw in doos (2 jaar geleden al aangeschaft - voornemens de UDM Pro te kopen).
De UXG is in februari al aangekondigd, maar is helaas nog niet uit en dat zal voorlopig ook nog wel even duren. Mocht IPTV mogelijk zijn, verwacht ik dat eerder via de UDM (pro) dan via de UXG.
Wensen:Wat is wijsheid? ik wil eigenlijk niet langer wachten op de UXG (niet wetende of deze uberhaupt IPTV gaat ondersteunen) en voor nu de juiste apparatuur kopen en aan de slag. De WiFi is op dit moment namelijk allerbelabberd en ik zou gewoon graag via de TV-ontvangers van XS4ALL gewoon TV willen kijken. Als dit voor nu zou betekenen dat de Fritzbox weer aangesloten moet worden voor het IPTV stukje is dat voor mij geen probleem.
- WiFi via 3 Unifi access-points via PoE
- Glasvezel direct op een UDM Pro
- IPTV werkend zonder poespas
Uiteindelijk zou het volgende het meeste ideale zijn, maar dat geldt voor iedereen:
glasvezel
|
+----------+
| FTTH NTU |
+----------+
|
vlan4 - iptv
vlan6 - internet
|
+-----+
| USG/UDM | - Ubiquity Unifi Security Gateway
+-----+
|
lan
|
+--------+
| Switch | - Ubiquity Unify Managed Switch
+--------+
| | |
| | +-----------------------------+
| | |
| +-----------------+ |
| | |
| IPTV Decoder | | Wifi AP | | PC |
Wat heb ik qua opzet nodig om IPTV te laten verlopen via de Fritzbox (of een ander device) en de rest (WiFi/internet) via Unifi? Hierbij wil ik graag rekening houden met de kans dat het in de toekomst wel ooit gaat werken via enkel de UDM.
Welke layer3 opties zijn voor jullie belangrijk? En 10G behoefte?Xieoxer schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:56:
Een mix zie je vaak terugkomen, alle boxjes praten ethernet en zijn in staat om met elkaar te babbelen
Bedankt voor je reactie!ed1703 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:08:
[...]
Cisco is inderdaad goed om je op zo'n beetje alle vlakken leeg te laten lopen. Stacken was vroeger "gratis". Dat kost je tegenwoordig een godsvermogen.
[...]
Vanuit de GUI kun je bijvoorbeeld zaken als VRRP wel vergeten, daar heb je Edgemax voor nodig en dan ook alleen de router-lijn. De switches ondersteunen het ook niet, voor zover ik weet.
Tevens kan alleen de pro-unifilijn L3 dacht ik. Welke opties mis je eigenlijk in Unifi?
[...]
Zie eigenlijk geen reden waarom het niet "zou" kunnen. Enige is dat het beheer op edgemax niet de unifi-manier heeft. Dus je doet zaken extra, wat je met geheel unifi niet zou hebben.
Echter, nogmaals, ik weet niet waar je naar op zoek bent.
Op dit moment hebben wij tussen ons kantoor en de datacenter een dark fiber connectie (10G) lopen.
In de datacenter staat een server met daarop pfsense geïnstalleerd. Deze server wordt gebruikt als router/firewall. Iedereen op het kantoor internet via de datacenter naar buiten toe, waardoor Netflix denkt dat je via VPN hun website bezoekt
Onze infrastructuur is vooral baseert op swichtes, niet op routers. We willen in de nieuwe setup alles redundant maken qua swichtes, omdat we nu paar single point of failure hebben. In de test setup hebben we onder andere getest met met de feature Link Dependency Group. Hiermee kun je aangeven als de uplink wegvalt op de switch, dat je automatisch porten kunt uitzetten. Waardoor de server weet dat port 1 uit is gevallen en moet schakelen naar port 2, dat weer gekoppeld zit aan andere switch. Met deze optie kun je soort van stackable switches maken, maar dan flink uitgekleed. Zover ik weet is dit alleen mogelijk met EdgeMax swichtes?
10G is zeker belangrijk. We zitten in de wereld van video, waardoor er flink wat traffic is op kantoor door onze video editors. De fileserver staat in de datacenter. We hebben switches in het veld staan met meerdere trunk porten voor VLAN's, tevens ook meerdere uplinks gekoppeld aan een switch. Zo ver ik weet is dat alleen mogelijk met een layer 3 optie.stormfly schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:32:
[...]
Welke layer3 opties zijn voor jullie belangrijk? En 10G behoefte?
Een mix zie je vaak terugkomen, alle boxjes praten ethernet en zijn in staat om met elkaar te babbelen
[ Voor 16% gewijzigd door Xieoxer op 27-05-2020 15:54 ]
Laatst geprobeerd, past helaas niet!PJDW schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:17:
[...]
Zouden de kapjes ook niet passen op een niet-HD variant? Gezien de afmetingen identiek zijn...
Heb nu nog wel 2 zwarte kapjes voor de IW-HD over, bij interesse doe even een DM
Dit is alleen geen Laag3-feature, maar laag2. Je kunt iig geen layer3 load-balancing oid doen met de switch edgelijn. Voor zover ik weet zit dit ook niet in de unifi-lijn (wel heb je mogelijkheden op laag2, want je kunt port-channels maken (aggregation). Heb je ook geen blocked-ports en dus optimaal gebruik maken van je hardware.Xieoxer schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:43:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Op dit moment hebben wij tussen ons kantoor en de datacenter een dark fiber connectie (10G) lopen.
In de datacenter staat een server met daarop pfsense geïnstalleerd. Deze server wordt gebruikt als router/firewall. Iedereen op het kantoor internet via de datacenter naar buiten toe, waardoor Netflix denkt dat je via VPN hun website bezoekt.
Onze infrastructuur is vooral baseert op swichtes, niet op routers. We willen in de nieuwe setup alles redundant maken qua swichtes, omdat we nu paar single point of failure hebben. In de test setup hebben we onder andere getest met met de feature Link Dependency Group. Hiermee kun je aangeven als de uplink wegvalt op de switch, dat je automatisch porten kunt uitzetten. Waardoor de server weet dat port 1 uit is gevallen en moet schakelen naar port 2, dat weer gekoppeld zit aan andere switch. Met deze optie kun je soort van stackable switches maken, maar dan flink uitgekleed. Zover ik weet is dit alleen mogelijk met EdgeMax swichtes?
Check dat zijn juist Layer2 opties, Layer3 opties zijn switches waar de gateway per afdelings-switchs is voorzien. Elke vloer heeft dan zijn eigen subnet en gateway in de patchkast, en dat gaat dan met een dynamisch routing protocol naar de core switches toe.Xieoxer schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:45:
[...]
10G is zeker belangrijk. We zitten in de wereld van video, waardoor er flink wat traffic is op kantoor door onze video editors. De fileserver staat in de datacenter. We hebben switches in het veld staan met meerdere trunk porten voor VLAN's, tevens ook meerdere uplinks gekoppeld aan een switch. Zo ver ik weet is dat alleen mogelijk met een layer 3 optie.
Als ik je tweede post zo lees dan zou je op de meest kritische locaties eigenlijk een stackeble switch willen. Zodat er altijd één ingang en één uitgang is over de twee switches welke één entiteit vormen.
De opties van de EdgeSwitches ben ik minder bekend mee, de feature welke je beschrijft zit zeker niet op de UniFi lijn. Maar kan wel een workarround zijn voor het ontbreken van een echte stackable switch ivm kosten.
Zover ik weet kan aggregation alleen op de zelfde switch gedaan worden. Je kan dat niet stackable maken met een andere switch van Ubiquiti. Als je wilt dat je onderste laag (server) weet dat de uplink is uitgevallen op de de switch, dan zal de switch op een manier moeten vertellen dat aan de server dat de uplink niet bereikbaar is.ed1703 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:03:
[...]
Dit is alleen geen Laag3-feature, maar laag2. Je kunt iig geen layer3 load-balancing oid doen met de switch edgelijn. Voor zover ik weet zit dit ook niet in de unifi-lijn (wel heb je mogelijkheden op laag2, want je kunt port-channels maken (aggregation). Heb je ook geen blocked-ports en dus optimaal gebruik maken van je hardware.
Dit hebben we toen test met de Link Dependency Group en dat werkte goed. Je zult wel paar seconden downtime ervaren, maar dat is te overzien. We hebben failover ook getest met behulp van Spanning Tree Protocol, maar dat levert niet altijd de gewenste setup op.
Stackable switches lopen al snel op qua kosten inderdaad, bij Cisco begint zo switch bij 7K. Als het goedkoper kan met Ubiquiti, dan doen wij dat liever. We snappen dat het niet zo goed zal werken als bij Cisco, maar als het paar seconden is dan is dat te overzien.stormfly schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:05:
[...]
Check dat zijn juist Layer2 opties, Layer3 opties zijn switches waar de gateway per afdelings-switchs is voorzien. Elke vloer heeft dan zijn eigen subnet en gateway in de patchkast, en dat gaat dan met een dynamisch routing protocol naar de core switches toe.
Als ik je tweede post zo lees dan zou je op de meest kritische locaties eigenlijk een stackeble switch willen. Zodat er altijd één ingang en één uitgang is over de twee switches welke één entiteit vormen.
De opties van de EdgeSwitches ben ik minder bekend mee, de feature welke je beschrijft zit zeker niet op de UniFi lijn. Maar kan wel een workarround zijn voor het ontbreken van een echte stackable switch ivm kosten.
[ Voor 7% gewijzigd door Xieoxer op 27-05-2020 16:15 ]
Klopt, het is geen Cisco VSS of VPC, daarvoor is de featureset van UI (Edgemax of Unifi maakt dan niet zoveel uit) te beperkt. Met Unifi weet ik vrijwel zeker dat deze feature je naar de edgemaxlijn zal jagen, want het zit er nu niet in. Tussen je kantoor en Datacenter blijf je altijd wel een SPOF houden om dezelfde reden dat aggregation over switches heen niet mogelijk is. (voor zover je al extra fibers tot je beschikking hebt)Xieoxer schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:11:
[...]
Zover ik weet kan aggregation alleen op de zelfde switch gedaan worden. Je kan dat niet stackable maken met een andere switch van Ubiquiti. Als je wilt dat je onderste laag (server) weet dat de uplink is uitgevallen op de de switch, dan zal de switch op een manier moeten vertellen dat aan de server dat de uplink niet bereikbaar is.
Dit hebben we toen test met de Link Dependency Group en dat werkte goed. Je zult wel paar seconden downtime ervaren, maar dat is te overzien. We hebben failover ook getest met behulp van Spanning Tree Protocol, maar dat levert niet altijd de gewenste setup op.
[ Voor 4% gewijzigd door ed1703 op 27-05-2020 16:23 ]
HP heeft IRF dat is ook virtual stackingXieoxer schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:13:
[...]
Stackable switches lopen al snel op qua kosten inderdaad, bij Cisco begint zo switch bij 7K. Als het goedkoper kan met Ubiquiti, dan doen wij dat liever. We snappen dat het niet zo goed zal werken als bij Cisco, maar als het paar seconden is dan is dat te overzien.
http://itclatam.com/pdf/HPE_HA_IRF_Matrix.pdf
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Dat klinkt als een Guest VLAN of de eerder genoemde Guest Policy op de WiFi SSIDB2 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:35:
Jullie enig idee? Ik heb 4 AP's. Met daarop verschillende SSID's/vlans. Op alle AP's werkt dit prima en heb ik ook connectiviteit tussen de verschillende vlans. Echter op 1 AP (AP-AC-Pro) heb ik problemen. Vanaf de laatst aangemaakte vlans kan ik wel naar het internet (dus zn eigen gateway), maar niet naar andere vlans. Zelfs een ping naar een ip in een ander vlan werkt niet.
Je hoeft alleen maar op de switchpoorten waarop de accesspoints zijn aangesloten het profiel met alle VLAN's te zetten of uiteraard eventueel alleen de VLAN's die je op de accesspoints ook echt nodig hebtDe AP's zitten aangesloten op dezelfde PoE switch, en de switch poorten hebben alle vlan profielen op de poort staan.
Tja, wat voor VLAN heb je aangemaakt en nogmaals : Kijk eens hoe het met die Guest Policy zitAls test heb ik gisteravond nog een nieuw vlan aangemaakt, zelfde probleem. Opnieuw provisionen gedaan, geen verbetering.
Jumbo Frames heb je niet nodig om 1 Gbps vol te kunnen pompenjzoin2 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:29:
Wat is jullie advies omtrent het volgende?
- Synology DS118 CAT7 bedraad aangesloten
- AC PRO CAT 7 bedraad aangesloten
een lokale transfer haal ik max 25 mb per seconde (bijv de nas mounten op mn mac en een mkv verslepen naar het bureaublad)
met de controller het volgende al ingesteld:
- 5ghz netwerk al op channel width 80 geplaatst, transmission power high en een gunstig kanaal.
- Turn off connection monitoring
In de NAS:
smb share aangezet, minimum share smb level 1 en max share smb level 3. Heb een nieuwe macbook air en de nas is principe ook voorzien van een gigabit poort. 125 mb per seconde is niet haalbaar, maar met rustig verbruik moet dit rond wel rond 80/90 mb per seconde zijn. Officiele specs van de NAS: "The Synology DS118 comes with a 1.4 GHz Quad-Core 64-bit processor and 1GB of DDR4 RAM, delivering data transfer speeds of up to 113 MB/s". Ben benieuwd naar jullie tips.
mtu waarde naar 9000 zou dat helpen?
Wat je wel nodig hebt :
- Fatsoenlijke bekabeling met CAT5E of CAT6 en natuurlijk gigabit apparatuur.
- Het liefst aan beiden kanten 3 of 4 WiFi antennes.
- 80 MHz brede kanalen of eventueel zelfs 160 als het effe kan, maar volgens mij heeft UniFi apparatuur die optie niet.
/EDIT : Dat kan dus wel zo te zien!
Zie :
RobertMe schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:29:
Bij de NanoHD is VHT160 wel mogelijk.
- Testen met zo groot mogelijke bestanden i.p.v. kleine bestanden zoals JPEG afbeeldingen.
Maak eens een 10 GB zip file van wat random data op je PC of NAS en ga daar eens mee testen
Verder heb je het over Apple apparaten en ik weet niet of die misschien liever NFS dan SMB gebruiken
Als ik alles zo eens doorlees zou ik zeggen pak alleen de UniFi accesspoint voor de WiFi en doe al het andere met de Edge serie switches en routersXieoxer schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:56:
Anders ga je echt ongelukkig worden van alle UniFi Controller beperkingen!

Waarom heb je in hemelsnaam een gloednieuw apparaat in een doos laten staan 2 jaar langFREAKJAM schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:57:
Wat ik reeds heb:

Als je toch al pfSense/OPNsense draait kan je beter eens hier kijken hoe je IPTV werkend krijgt en eventueel zelfs het geheel naar een kleinere mogelijk zuinigere machine kan verplaatsen : Zelfbouw project: Firewall / Router / APVanwege de vele perikelen met het werkend krijgen en houden van IPTV op de USG Pro 4 (met het risico dat het bij een update weer stuk gaat) heb ik gewacht op de UDM. Helaas ondersteunt de UDM (Pro) geen IGMP Proxy dus is voorlopig IPVTV al helemaal niet mogelijk. De laatste update (1.7.0) ondersteunt in ieder geval DHCP optie 60/61 op de WAN-poort, maar ik ben bang dat het nog wel even gaat duren alvorens IGMP proxy ondersteuning mogelijk is.
Waarom is de WiFi brak danWat is wijsheid? ik wil eigenlijk niet langer wachten op de UXG (niet wetende of deze uberhaupt IPTV gaat ondersteunen) en voor nu de juiste apparatuur kopen en aan de slag. De WiFi is op dit moment namelijk allerbelabberd en ik zou gewoon graag via de TV-ontvangers van XS4ALL gewoon TV willen kijken. Als dit voor nu zou betekenen dat de Fritzbox weer aangesloten moet worden voor het IPTV stukje is dat voor mij geen probleem.
Dat lijkt me een kwestie van de boel goed afstellen en/of op de juiste plekken plaatsen
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 18:44
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Bij de NanoHD is VHT160 wel mogelijk.nero355 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:23:
- 80 MHz brede kanalen of eventueel zelfs 160 als het effe kan, maar volgens mij heeft UniFi apparatuur die optie niet.
Uiteraard had ik geen Guest Policy op die Vlan's staannero355 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:23:
[...]
Dat klinkt als een Guest VLAN of de eerder genoemde Guest Policy op de WiFi SSID
[...]
Je hoeft alleen maar op de switchpoorten waarop de accesspoints zijn aangesloten het profiel met alle VLAN's te zetten of uiteraard eventueel alleen de VLAN's die je op de accesspoints ook echt nodig hebt
[...]
Tja, wat voor VLAN heb je aangemaakt en nogmaals : Kijk eens hoe het met die Guest Policy zit
[...]
Probleem bleef ook nog bij het omdraaien van de kabels in de switch, dus aan de profielen op de poort lag het ook niet. Uiteindelijk de firmware versie eens vervangen door 5.9.0.11578 (ik draaide stable) en weg was het probleem. Nog een keer terug geflashed naar 4.3.13.11253 en daar was het weer terug.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Nu nog effe met de juiste Firmware en Controller versiesB2 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:42:
Uiteindelijk de firmware versie eens vervangen door 5.9.0.11578 (ik draaide stable) en weg was het probleem. Nog een keer terug geflashed naar 4.3.13.11253 en daar was het weer terug.
Of is 5.9.0.11578 een Unstable/Beta Firmware versie ?!
Ik draai nu :
- UniFi Controller : 5.12.72
- USG : 4.4.51.5287926
- UAP en Switches : 4.3.13.11253
En heb tot nu toe geen gekke dingen meegemaakt
Unstable inderdaad. Ik draaide ook die genoemde combinatie die jij hebt. Echter gaf dat op de AC AP Pro dus dat probleem. Op mijn NanoHD en Mesh AP's niet.nero355 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:48:
[...]
Nu nog effe met de juiste Firmware en Controller versies
Of is 5.9.0.11578 een Unstable/Beta Firmware versie ?!
Ik draai nu :
- UniFi Controller : 5.12.72
- USG : 4.4.51.5287926
- UAP en Switches : 4.3.13.11253
En heb tot nu toe geen gekke dingen meegemaakt
Thanks voor je reactie. Als ik het goed begrijp wordt het dan zo?stormfly schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:29:
[...]
Een EdgeRouter kan alles wat je wil prima afhandelen die zijn voor een schijntje te koop op marktplaats. De scripts ervoor staan kant en klaar https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609 Ik zou dat doen ipv met een Fritz gaan stoeien.
glasvezel
|
+----------+
| FTTH NTU |
+----------+
|
vlan4 - iptv
vlan6 - internet
|
|
+-----+
| ERL | - Ubiquiti EdgeRouter (Lite)
+-----+
|
vlan 4 - iptv
|
+--------------+
| IPTV Decoder |
+--------------+
+-----+
+-----+
|
vlan 6 - internet
|
+-----+
| USG/UDM | - Ubiquiti Unifi Security Gateway / Dreammachine
+-----+
|
lan
|
+--------+
| Switch | - Ubiquiti Unify Managed Switch
+--------+
| |
| |
+---------+ +----+
| Wifi AP | | PC |
+---------+ +----+
Caudeatje van mijn vorige baas. Twee jaar geleden hadden we ook niet bedacht dat de verbouwing 1,5 jaar zou duren. Het was een flinke renovatie.nero355 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:23:
Waarom heb je in hemelsnaam een gloednieuw apparaat in een doos laten staan 2 jaar lang
garantie
Heb de optie al zeer zeker overwogen. Ben aan het bekijken welke oplossing is beste/handigste is in combinatie met ander Unifi-spul.nero355 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:23:]
Als je toch al pfSense/OPNsense draait kan je beter eens hier kijken hoe je IPTV werkend krijgt en eventueel zelfs het geheel naar een kleinere mogelijk zuinigere machine kan verplaatsen :
Zelfbouw project: Firewall / Router / AP
Misschien gemist in mijn post. Ik heb nu een AC56U in gebruik op de beganegrond voor de WiFi. De wifi-punten van Ubiquiti heb ik nog niet aangeschaft en opgehangen. De punten en bekabeling in het huis is al geregeld het is een kwestie van aanschaffen en ophangen. Ik wil eerst (wat betreft het hele netwerk) de juiste keuze maken alvorens ik ook overga op aanschaf van de WiFi-punten. Liefst meteen alles gelijk goed.nero355 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:23:
Waarom is de WiFi brak dan
Dat lijkt me een kwestie van de boel goed afstellen en/of op de juiste plekken plaatsen
is everything cool?
Ik heb nu sinds een tijdje de USG-Pro4 er tussen uit en gebruik OPNsense als router/firewall enz.
Nu heb ik een aantal netwerken:
native = LAN,
vlan5 = Gast
vlan 40, 80, 81, 99 en 200 (andere netwerken oa server, management, enz.)
Netwerken worden uiteraard in OPNsense gedefinieerd en daar wordt ook de DHCP en DNS afgehandeld.
Moet ik in de Unifi controller bij Networks nu overal de VLAN Only gebruiken, of de Corporate?
Wat is, als je geen USG gebruik, eigenlijk het verschil?
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ik denk niks, want die keuzes bepalen wat de USG doet :HellStorm666 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:01:
Ik heb nu sinds een tijdje de USG-Pro4 er tussen uit en gebruik OPNsense als router/firewall enz.
Nu heb ik een aantal netwerken:
native = LAN,
vlan5 = Gast
vlan 40, 80, 81, 99 en 200 (andere netwerken oa server, management, enz.)
Netwerken worden uiteraard in OPNsense gedefinieerd en daar wordt ook de DHCP en DNS afgehandeld.
Moet ik in de Unifi controller bij Networks nu overal de VLAN Only gebruiken, of de Corporate?
Wat is, als je geen USG gebruik, eigenlijk het verschil?
- VLAN only = USG niet bij betrokken.
- Corporate = Minimale Firewall rules en DHCP Settings en zo.
- Guest = Firewall rules om de boel af te sluiten van alle andere netwerken en uiteraard ook weer DHCP Settings en zo.
Maar als iemand nog meer erover kan vertellen : Graag!
Ik vind het wel een interessante vraag namelijk
Nee het kan nog simpeler, KPN is over naar routed TV. Bridged TV (vlan 4 doortrekken) is uit gefaseerd.. Je moet het TV kastje zelfs in je gewone LAN stoppen de ERL lost de rest voor je op. Daar gebruikt hij de igmp proxy voor en het script wat hij draait bij booten wat enkele router in de routing tabel plaatst.FREAKJAM schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:00:
[...]
Thanks voor je reactie. Als ik het goed begrijp wordt het dan zo?
glasvezel
|
+----------+
| FTTH NTU |
+----------+
|
vlan4 - iptv
vlan6 - internet
|
|
+-----+
+-----+
|
vlan 4 - iptv
|
+--------------+
| IPTV Decoder |
+--------------+
+-----+
+-----+
|
vlan 6 - internet
|
+-----+
| USG/UDM | - Ubiquiti Unifi Security Gateway / Dreammachine
+-----+
|
lan
|
+--------+
| Switch | - Ubiquiti Unify Managed Switch
+--------+
| |
| |
+---------+ +----+
| Wifi AP | | PC |
+---------+ +----+
[...]
Caudeatje van mijn vorige baas. Twee jaar geleden hadden we ook niet bedacht dat de verbouwing 1,5 jaar zou duren. Het was een flinke renovatie.
[...]
Heb de optie al zeer zeker overwogen. Ben aan het bekijken welke oplossing is beste/handigste is in combinatie met ander Unifi-spul.
[...]
Misschien gemist in mijn post. Ik heb nu een AC56U in gebruik op de beganegrond voor de WiFi. De wifi-punten van Ubiquiti heb ik nog niet aangeschaft en opgehangen. De punten en bekabeling in het huis is al geregeld het is een kwestie van aanschaffen en ophangen. Ik wil eerst (wat betreft het hele netwerk) de juiste keuze maken alvorens ik ook overga op aanschaf van de WiFi-punten. Liefst meteen alles gelijk goed.
[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 27-05-2020 17:11 ]
De ERX is in hoofdzaak een router en zal dus switch configuratie opties missen die wellicht wel in de ES serie zit?HarmoniousVibe schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:01:
Hey wat ik me afvraag hè, sommige EdgeRouters hebben switched RJ45-poorten, waardoor ze ook (al dan niet ten dele) als full-speed switch kunnen gebruikt. Nu ben ik aan het kijken naar EdgeSwitches, en het valt me op de EdgeSwitch vaker duurder is dan het min of meer gelijkwaardige EdgeRouter-variant met ingebouwde switch. Neem de ER-X of zelfs de ER-X-SFP die een stuk goedkoper is dan de ES-5XP. Of de ER-10X die al helemaal hetzelfde lijkt als de ES-10X, maar toch duurder is, terwijl een EdgeRouter in principe meer mogelijkheden heeft dan een EdgeSwitch toch? Of mis ik nu iets? Zijn er technische verschillen waardoor het logisch is dat routerswitches goedkoper zijn dan pure switches? Of is dit puur een economisch verhaal?
Verder kan ik me nog voorstellen dat ze voor een ES een snellere switch chip inzetten, maar die details ken ik inet.
#team_UTC+1
dus dit werkt out of the box op een XS4ALL aansluiting?stormfly schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:10:
[...]
Nee het kan nog simpeler, KPN is over naar routed TV. Bridged TV (vlan 4 doortrekken) is uit gefaseerd.. Je moet het TV kastje zelfs in je gewone LAN stoppen de ERL lost de rest voor je op. Daar gebruikt hij de igmp proxy voor en het script wat hij draait bij booten wat enkele router in de routing tabel plaatst.
(het gedoe rond iptv heeft mij ook tegengehouden om speelgoed te kopen.... )
1
2
3
4
| FTTH --> USG --> POE switch --> iptv kastje --> AP --> draadloze zut --> bedrade zut --> fritzbox (alleen voor voip) --> analoge telefoon |
Qua snelheid hoeft hij alleen de line speed te kunnen halen en dat lukt.Ethirty schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:23:
[...]
De ERX is in hoofdzaak een router en zal dus switch configuratie opties missen die wellicht wel in de ES serie zit?
Verder kan ik me nog voorstellen dat ze voor een ES een snellere switch chip inzetten, maar die details ken ik inet.
Dus dan neig ik eerder naar opties, maar ik zou niet weten wat. Vandaar ook mijn vraag.
Een EdgeRouter werkt in 10 minuten met de scripts van de link. Met een USG loop je net als met de UDM tegen de geslotenheid van het systeem aan.burnedhardware schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:27:
[...]
dus dit werkt out of the box op een XS4ALL aansluiting?
code:
1 2 3 4 FTTH --> USG --> POE switch --> iptv kastje --> AP --> draadloze zut --> bedrade zut --> fritzbox (alleen voor voip) --> analoge telefoon
Waarbij je bij de USG met json nog wel een hoop kan tweaken. Maar dat gaat je meer tijd kosten dan met een ERL.
Ik heb het over VDSL getest met de Vigor 165 als bridge modem + ERL. Echt een gouden combinatie. (Maar mijn Ziggo hart won het na de test periode. Met name vanwege de quadplay combinatie)
Cat 7 bekabeldnero355 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:23:
[...]
Dat klinkt als een Guest VLAN of de eerder genoemde Guest Policy op de WiFi SSID
[...]
Je hoeft alleen maar op de switchpoorten waarop de accesspoints zijn aangesloten het profiel met alle VLAN's te zetten of uiteraard eventueel alleen de VLAN's die je op de accesspoints ook echt nodig hebt
[...]
Tja, wat voor VLAN heb je aangemaakt en nogmaals : Kijk eens hoe het met die Guest Policy zit
[...]
Jumbo Frames heb je niet nodig om 1 Gbps vol te kunnen pompen
Wat je wel nodig hebt :
- Fatsoenlijke bekabeling met CAT5E of CAT6 en natuurlijk gigabit apparatuur.
- Het liefst aan beiden kanten 3 of 4 WiFi antennes.
/EDIT : Dat kan dus wel zo te zien!
Zie :
[...]
- Testen met zo groot mogelijke bestanden i.p.v. kleine bestanden zoals JPEG afbeeldingen.
Maak eens een 10 GB zip file van wat random data op je PC of NAS en ga daar eens mee testen
Verder heb je het over Apple apparaten en ik weet niet of die misschien liever NFS dan SMB gebruiken
Gigabit hardware
Channel en bandwitch ook goed ingesteld
Ik heb zowel apple devices als linux devices
En test een file van 40gb btw
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Sinds XS4ALL nu volledig van KPN is zal je daar ook vast wel de VoIP login details los kunnen peuteren zoals vroeger bij het oude XS4ALL ook kon om ze vervolgens in een simpel los VoIP ATA kastje te proppen ?burnedhardware schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:27:
dus dit werkt out of the box op een XS4ALL aansluiting?
code:
1 2 3 4 FTTH --> USG --> POE switch --> iptv kastje --> AP --> draadloze zut --> bedrade zut --> fritzbox (alleen voor voip) --> analoge telefoon
Kan die Fritz lekker als reserve blijven liggen!
/EDIT :
Daarom stel ik het ook voor, maar ik weet dus niet hoe het zit als je in zijn situatie zit zeg maarEthirty schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:21:
Volgens mij las ik laatst al dat KPN ze al vrij heeft gegeven.
Was ik effe vergeten inderdaad! Thnx!
[ Voor 35% gewijzigd door nero355 op 27-05-2020 20:26 ]
#team_UTC+1
KPN stap 3B: https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htmnero355 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:19:
[...]
Sinds XS4ALL nu volledig van KPN is zal je daar ook vast wel de VoIP login details los kunnen peuteren zoals vroeger bij het oude XS4ALL ook kon om ze vervolgens in een simpel los VoIP ATA kastje te proppen ?
Kan die Fritz lekker als reserve blijven liggen!
XS4ALL https://www.xs4all.nl/service/installeren/bellen/softphone-instellen/
[ Voor 12% gewijzigd door xh3adshotx op 27-05-2020 20:24 ]
Ik heb een Unifi set aangeschaft en ben bezig met de configuratie. Nu heb ik bij de USW-24-POE de firmware geupgrade naar 4.3.15.11260 en nu blijft mijn LCD schermpje op de switch op zwart. Hiervoor deed hij het prima en de switch functioneert verder nog ok. Iemand hiermee bekend ?
the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi
the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
jll schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:46:
Heb een aantal Draytek systemen opgetuigd maar die centrale config is nog lang niet op niveau van de unifi.
Ik ben wel benieuwd hoe de stabiliteit van de WiFi was eigenlijk, want ik heb vroeger alleen hun xDSL modem/routers gebruikt en nooit de WiFi producten op een verdwaalde 2910 na, ooit... heel... heeel lang geleden
Tot op de dag van vandaag mis ik namelijk toch wel wat dingetjes bij de UniFi Controller in de USG gerelateerde GUI delen die de DrayTek modellen gewoon jarenlang hebben!
Ik ben gewend van een security gateway te nemen, unifi switch 24 erachter, cloud key gen1 en 2x AP AC LITE met een PoE injector. Ben eens aan het kijken tussen de producten of er niets nieuw is, natuurlijk wel.
De dream machine pro met ingebouwde controller, leuk, maar overkill voor deze setup. De security gateway pro 4, leuk maar idem, overkill voor deze setup. De gewone security gateway will do, maar dan heb ik dus nog een cloud key nodig als controller, vind de gen2 vrij prijzig maar zou die wel nemen, toch al wat problemen gehad met de gen1 dat die rap vol staat en lees verhalen over stroomuitval en config kwijt etc..
Qua switch moet ik minstens de 24-poorts hebben, heb eens gekeken naar de PoE versie maar die is wel heel duur om maar 2 AP's via PoE aan te sluiten.. Dus vandaar het idee om een gewone Unifi Switch 24 te nemen en de 2 AP's aan te sluiten met de PoE injector, minder proper maar pak goedkoper.
Mis ik iets? Opmerkingen?
1. Eerste setup (t-mobile glasvezel, internet only) geen internet. Wel 10x opnieuw geprobeerd, maar geen internet. Nou had iemand een tip om alle kabel erin te steken en vervolgens een factory reset uit te voeren.... en dat werkte.

2. Toen volgens de manuals de cloudkey overgezet. Hele controller in de soep, kon hem nog wel bereiken via 3g, maar bekabelde verbindingen deden lekker niets... factory reset.
3. Alle apparaten gereset en opnieuw toegevoegd aan een schone setup. Het werkt, maar moest dat nou zo moeilijk?
Nu nog het "probleem" dat remote access niet werkt. De controller is offline. Als iemand suggesties heeft...
(remote access is niet beschikbaar op de pro, het zou al "aan" moeten staan)
Opgelost. Doordat een eerdere config brak was en een factory reset is uitgevoerd stond de controller op offline. Helaas had hij niet door dat er een andere controller was, die wel werkte. UIteindelijk kunnen verwijderen via unifi.ui.com en 5 min later vond hij de nieuwe controller en de app werkt ook weer.
[ Voor 16% gewijzigd door Cardinal op 29-05-2020 22:00 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Als je vaker voor anderen een netwerk opzet kun je ook de UniFi Controller op een server draaien? In de controller kun je dan meerdere sites aanmaken en dus gewoon per site de devices, clients, etc inzien.Tha Render_2 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:46:
Ik ben voor een klein bedrijfje (3 werknemers) die gaat verhuizen op zoek naar een goede setup voor achter de modem. Heb ervaring met de unifi ap's + controller, ook al eens de security gateway ergens geïnstalleerd + switches, allemaal OK. Minstens 18 poorten RJ-45 nodig, bedrijfje is totaal niet IT technisch dus moet niets fancy zijn, internetlijn is ook maar basic.
Ik ben gewend van een security gateway te nemen, unifi switch 24 erachter, cloud key gen1 en 2x AP AC LITE met een PoE injector. Ben eens aan het kijken tussen de producten of er niets nieuw is, natuurlijk wel.
De dream machine pro met ingebouwde controller, leuk, maar overkill voor deze setup. De security gateway pro 4, leuk maar idem, overkill voor deze setup. De gewone security gateway will do, maar dan heb ik dus nog een cloud key nodig als controller, vind de gen2 vrij prijzig maar zou die wel nemen, toch al wat problemen gehad met de gen1 dat die rap vol staat en lees verhalen over stroomuitval en config kwijt etc..
Qua switch moet ik minstens de 24-poorts hebben, heb eens gekeken naar de PoE versie maar die is wel heel duur om maar 2 AP's via PoE aan te sluiten.. Dus vandaar het idee om een gewone Unifi Switch 24 te nemen en de 2 AP's aan te sluiten met de PoE injector, minder proper maar pak goedkoper.
V.w.b. de switch en PoE zou je natuurlijk ook nog een extra USW 8-60W kunnen plaatsen en daar de APs op aansluiten. Dan heb je wat extra poorten mocht dat later evt nodig zijn en de PoE injectors dus niet nodig.
Ik ben van plan om mijn WiFi netwerk een upgrade te geven. Woon sinds kort in een andere huis uit 2000 .
Ik heb de mogelijk om op elke verdieping een UTP kabel te trekken door Coax kabel te verwijderen. Probleem is dat ik waar de TV hangt ik geen mogelijk heb om dit te doen. Wij streamen alles via Netflix, NLziet en lokale 1080P MKV’s van mijn NAS via WiFi naar een APTV4K. Dat gaat goed maar er komt binnenkort een andere tv en moet dus meer bandbreedte hebben.
Vandaar een upgrade . Ik kan redelijk close van de TV een utp kapel trekken en daar een AP plaatsen . WAF heeft er voor gezorgd dat ik niks aan het plafond kan hangen, dus moet het op de muur .
De vraag is of een In wall een alternatief zou zijn ipv een lite aan de muur. Ik wil graag dat naast de TV er natuurlijk ook een betere WiFi dekking komt door heel het huis.
Ik zit dus te denken aan in walls en lites als alternatief, die dan wel aan de muur komen achter gordijnen.
Wat zouden jullie doen?
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Jeps inwalls dan heb je nl ook nog een mogelijkheid tot UTP voor de hogere bandbreedte. Streamen over UTP heeft mijn personalize voorkeur. Als je buurman een camera heeft die de hele dag de airtime consumeert op bepaalde WiFi kanalen, dat gedoe heb je niet met UTP.backupdevice schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:25:
Vraagje van mijn kant.
Ik ben van plan om mijn WiFi netwerk een upgrade te geven. Woon sinds kort in een andere huis uit 2000 .
Ik heb de mogelijk om op elke verdieping een UTP kabel te trekken door Coax kabel te verwijderen. Probleem is dat ik waar de TV hangt ik geen mogelijk heb om dit te doen. Wij streamen alles via Netflix, NLziet en lokale 1080P MKV’s van mijn NAS via WiFi naar een APTV4K. Dat gaat goed maar er komt binnenkort een andere tv en moet dus meer bandbreedte hebben.
Vandaar een upgrade . Ik kan redelijk close van de TV een utp kapel trekken en daar een AP plaatsen . WAF heeft er voor gezorgd dat ik niks aan het plafond kan hangen, dus moet het op de muur .
De vraag is of een In wall een alternatief zou zijn ipv een lite aan de muur. Ik wil graag dat naast de TV er natuurlijk ook een betere WiFi dekking komt door heel het huis.
Ik zit dus te denken aan in walls en lites als alternatief, die dan wel aan de muur komen achter gordijnen.
Wat zouden jullie doen?
Ik heb een Unifi Flex mini aangeschaft, alleen zal deze niet altijd draaien in mijn netwerk. Is er een optie om deze wel in UniFi controller weer te geven maar niet een disconnected status te krijgen? Een soort suspend of een maintenance mode.
Volgens mij heeft UNMS dat wel.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Nope helaas, alleen bij AP's kan dit via de disable knop. Voor switches niet.Quad schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:08:
@backupdevice InWalls zijn mooie apparaten die je vraagstuk oplossen.
Ik heb een Unifi Flex mini aangeschaft, alleen zal deze niet altijd draaien in mijn netwerk. Is er een optie om deze wel in UniFi controller weer te geven maar niet een disconnected status te krijgen? Een soort suspend of een maintenance mode.
Ik zou dan naar H3C/HPE Comware of Aruba kijken beiden betaalbaar en geen gedoe met licenties en stacking werkt perfect.Xieoxer schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:13:
[...]
Stackable switches lopen al snel op qua kosten inderdaad, bij Cisco begint zo switch bij 7K. Als het goedkoper kan met Ubiquiti, dan doen wij dat liever. We snappen dat het niet zo goed zal werken als bij Cisco, maar als het paar seconden is dan is dat te overzien.
Ik heb mijn switch laatst verplaatst naar een andere site. Wel in de controller, geen alarmpjes.Quad schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:08:
@backupdevice InWalls zijn mooie apparaten die je vraagstuk oplossen.
Alleen als je hem terugzet moet ie wel eerst even provisionen.
#team_UTC+1
Het is zakelijk dus net iets andere eisen dan thuis. Zou idd voor de CK2 gaan, oude is EOL. Switch zou ik eerder voor twee of drie kleinere gaan, mocht er eentje stuk gaan kunnen ze iig doorwerken. En waar je geen PoE nodig hebt kan dat ook met normale switches natuurlijk. IW is handig als je weet waar ze komen te zitten.Tha Render_2 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:46:
Ik ben voor een klein bedrijfje (3 werknemers) die gaat verhuizen op zoek naar een goede setup voor achter de modem. Heb ervaring met de unifi ap's + controller, ook al eens de security gateway ergens geïnstalleerd + switches, allemaal OK. Minstens 18 poorten RJ-45 nodig, bedrijfje is totaal niet IT technisch dus moet niets fancy zijn, internetlijn is ook maar basic.
@backupdevice ik zou eerder de coax laten zitten als ie goed is en voor MoCa gaan. Heb je geen PoE mee maar werkt als een trein. Trek je zo gbit mee over de coax.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Great, dat is meer dan genoeg voor mij.Ethirty schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:45:
[...]
Ik heb mijn switch laatst verplaatst naar een andere site. Wel in de controller, geen alarmpjes.
Alleen als je hem terugzet moet ie wel eerst even provisionen.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Het fysiek verplaatsten is niet zo moeilijk maar waar ik al bang voor was en vorige week ook al elke keer gebeurde is dat de controller de verbinding kwijtraakt met de USG.
Hij stond weer op adopting en constant disconnected.
Maar na één keer het adopt ssh commando op de USG deed hij het weer.
Gelukkig maar, maar nu de controller, ik heb de oude controller site ge-exporteerd en dat export bestand geladen in de nieuwe controller.
Dat gaat goed maar nu kan ik niet met de bestaande credentials inloggen in de nieuwe controller.
Wat gaat hier nu weer mis??
Hoe kan het dat zoiets simpels zo ontzettend moeilijk gaat....

En was het een export of een backup? Iirc moet je een backup hebben namelijk.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Onder de DHCP scope van het lan het “unifi controller” veld aangepast naar het nieuwe IP?ComTech schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:56:
Eindelijk na een week even tijd gevonden om mijn USG fysiek te verplaaten en de Unify controller welke op een ubuntu server VM met docker draait te verplaatsen naar een raspberry pi.
Het fysiek verplaatsten is niet zo moeilijk maar waar ik al bang voor was en vorige week ook al elke keer gebeurde is dat de controller de verbinding kwijtraakt met de USG.
Hij stond weer op adopting en constant disconnected.
Maar na één keer het adopt ssh commando op de USG deed hij het weer.
Gelukkig maar, maar nu de controller, ik heb de oude controller site ge-exporteerd en dat export bestand geladen in de nieuwe controller.
Dat gaat goed maar nu kan ik niet met de bestaande credentials inloggen in de nieuwe controller.
Wat gaat hier nu weer mis??
Hoe kan het dat zoiets simpels zo ontzettend moeilijk gaat....
Nee dat had ik nooit ingesteld en ook nu niet.stormfly schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:10:
[...]
Onder de DHCP scope van het lan het “unifi controller” veld aangepast naar het nieuwe IP?
Ik heb een site export gedaan en dan download hij een back-up file en die heb ik in een nieuwe controller geïmporteerd. (Bij het eerste login scherm).The Eagle schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:46:
Heb je eerst de nieuwe controller gestart, of voordat je ook maar inlogde op de nieuwe controller de export / backup geladen?
En was het een export of een backup? Iirc moet je een backup hebben namelijk.
Ondertussen heb ik het aan de gang, heb een nieuw controller gemaakt met als inloggegevens m'n unify account.
In die controller de backup van de site toegevoegd van de oude controller.
Apparaten geëxporteerd van de oud controller duurde even en alle apparaten waren weer zichtbaar met de instellingen.
Zal het vast niet helemaal goed gedaan hebben en misschien ben ik wel wat logs kwijt maar ben al lang blij dat het weer draait.
Heb nog niet zoveel ervaring met unify dus het is even puzzelen.
Als je het wel instelt voorkom je een risico dat apparaten de controller kwijt raken bij netwerk wijzigen. Geeft wat meer zekerheid over het aanmelden bij de juiste controller.ComTech schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:45:
[...]
Nee dat had ik nooit ingesteld en ook nu niet.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ik heb het zelfs op 3 verschillende plekken ingesteld :stormfly schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:54:
Als je het wel instelt voorkom je een risico dat apparaten de controller kwijt raken bij netwerk wijzigen. Geeft wat meer zekerheid over het aanmelden bij de juiste controller.
- VLAN DHCP Settings.
- Algemeen in de UniFi Controller op IP basis.
- DNS Record van de Pi-Hole.
En inderdaad : Toen ik een paar maanden geleden de AC Mesh aan het netwerk toevoegde verscheen die zonder enig probleem in de UniFi Controller, terwijl de Switchpoort nog niet eens goed was ingesteld!
Provider xs4all.
Zo ja, hoe dan? Ik heb behoorlijk zitten google, maar niet werkend gekregen.
Maar dat doet de USG al uit zich zelf. Ook wanneer deze beheert wordt vanuit de cloud forward hij alle nieuw uitgepakte unifi spullen met hun adoptie verzoek automatisch goed naar je controller.nero355 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:44:
[...]
Ik heb het zelfs op 3 verschillende plekken ingesteld :
- VLAN DHCP Settings.
- Algemeen in de UniFi Controller op IP basis.
- DNS Record van de Pi-Hole.
En inderdaad : Toen ik een paar maanden geleden de AC Mesh aan het netwerk toevoegde verscheen die zonder enig probleem in de UniFi Controller, terwijl de Switchpoort nog niet eens goed was ingesteld!
Wanneer je een USG hebt is het dus compleet nutteloos om in de dhcp het controller adres mee te geven.
[ Voor 7% gewijzigd door xbeam op 30-05-2020 19:15 ]
Lesdictische is mijn hash#
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Waarom heeft Ubiquiti dan die optie überhaupt ingebouwdxbeam schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:02:
Maar dat de USG al uit zich zelf. Ook wanneer deze beheert wordt van uit de cloud forward hij alle nieuw uitgepakte unifi spullen automatisch door naar je controller. Hier komen de inform/adopt verzoeken ok vanzelf goed op je cloud controller binnen.
Wanneer je een USG hebt is het dus compleet nutteloos om in de dhcp het controller adres mee te geven.
Zal toch echt wel een reden voor zijn...
Misschien nog vanuit het verleden een edge overblijfsel of als je voor iedere vlan een andere controller wil gebruiken, Ik heb geen idee.nero355 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:05:
[...]
Waarom heeft Ubiquiti dan die optie überhaupt ingebouwd
Zal toch echt wel een reden voor zijn...
Maar ik gebruik het controller adres nooit en nieuwe accespoints melden zich vanzelf ter adoptie aan op mijn cloud controller.
Ik woon in een recent huis, kortom beton en goede isolatie en drama dekking.
Nu had ik de hoop dat ik met een UniFi AP AC LR het hele huis kan bereiken.
Helaas helaas. De zolder ga ik toch niet halen.
De huidige TP-Link extender (lijkt) niet te werken samen met de UniFi AP AC LR.
Op het moment heb ik geen keuze om op de zolder een bedraad AP op te hangen. De zolder wordt einde dit jaar verbouwd en dan is dat mogelijk wel een keuze om even een leiding te trekken.
Voor nu heb ik wel dekking nodig op de zolder.
Lang verhaal kort die UniFi AP AC LR wil ik wel houden als ik hem op de eerste verdieping draadloos kan extenden/Mesh.
Kan de UniFi AP AC LR beneden bedraad en dan op de eerste met een Lite een extended Mesh opbouwen?
Ik kan weinig info vinden of die samen werken. Ik zag alleen dat de Ubiquiti Unifi UAP-AC-M niet draadloos samenwerkt met de indoor lijn. Dus die valt af voor in huis
En is dat de beste optie samen de LR met de Lite?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Bij mijn weten kunnen juist alle modellen samen werken. En dat staat ook hier in de compatibility matrix.godlike02 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:01:
Hallo,
Op het moment heb ik geen keuze om op de zolder een bedraad AP op te hangen. De zolder wordt einde dit jaar verbouwd en dan is dat mogelijk wel een keuze om even een leiding te trekken.
Lang verhaal kort die UniFi AP AC LR wil ik wel houden als ik hem op de eerste verdieping draadloos kan extenden/Mesh.
Kan de UniFi AP AC LR beneden bedraad en dan op de eerste met een Lite een extended Mesh opbouwen?
Ik kan weinig info vinden of die samen werken. Ik zag alleen dat de Ubiquiti Unifi UAP-AC-M niet draadloos samenwerkt met de indoor lijn. Dus die valt af voor in huis
Ik heb hier een G3 Micro hangen in het netwerk en mijn cloud key gen 2 + heeft deze geadopt. Echter sinds een maandje heb ik nu het probleem dat de G3 Micro zichzelf maar blijft herstarten en vast zit in een loop. Ik heb de Cloud key al in beta modus gezet, maar de nieuwste builds van unifi protect helpen niet. Het Wi-Fi signaal is 100% en de camera krijgt ook gewoon een ip van de DHCP. Als ik de camera los koppel van de Cloud key dan werkt de camera prima in stand alone. Uiteraard is dat geen oplossing. Ik heb al contact lopen met ubiquiti support, maar ze doen er al meer dan 2 weken over om mijn logs te bestuderen en tot op heden heb ik nog niets vernomen. Er is misschien iemand hier die ooit een soort vergelijkbare situatie heeft gehad en deze heeft weten op te lossen?
Thx . Streaming over UTP zal moeilijk worden aangezien wij een mooie TV wall hebben zodat wij geen kabels hoeven te zien & omdat er op dat punt een buis loopt met kabels die muurvast zitten . Twee Electricien’s over de vloer gehad die de kabels eventueel zouden kunnen verwijderen maar bijna al zeker wisten dat er een grote kans is dat zij er geen nieuw stroom en netwerk kabel kunnen terug plaatsen. . Iets met een flex hoek en 90graden.stormfly schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:29:
[...]
Jeps inwalls dan heb je nl ook nog een mogelijkheid tot UTP voor de hogere bandbreedte. Streamen over UTP heeft mijn personalize voorkeur. Als je buurman een camera heeft die de hele dag de airtime consumeert op bepaalde WiFi kanalen, dat gedoe heb je niet met UTP.
Streamen via 5GHZ band gaat goed, trek mijn 100 mbit lijn dicht met een EB 10 in de meter kast 10 meter verderop
Samsung tv halen met zo’n magic cable dingbackupdevice schreef op zondag 31 mei 2020 @ 06:59:
[...]
Thx . Streaming over UTP zal moeilijk worden aangezien wij een mooie TV wall hebben zodat wij geen kabels hoeven te zien & omdat er op dat punt een buis loopt met kabels die muurvast zitten . Twee Electricien’s over de vloer gehad die de kabels eventueel zouden kunnen verwijderen maar bijna al zeker wisten dat er een grote kans is dat zij er geen nieuw stroom en netwerk kabel kunnen terug plaatsen. . Iets met een flex hoek en 90graden.
Streamen via 5GHZ band gaat goed, trek mijn 100 mbit lijn dicht met een EB 10 in de meter kast 10 meter verderop
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Mijn aanname is dat als ik nu met een EB10 in de meter kast 100mbit haal op de ATV via WiFi, er een verbetering zou komen als ik op 5 meter van de ATV een AP aan een UTP kabel hang.
Ik zou geen lite gebruiken als extender maar terug een LR, en wel hierom:godlike02 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:01:
Hallo,
De LR heeft een groter zendvermogen, maar wifi is een 2weg communicatie protocol, dus als de ontvanger niet terug kan naar de LR ... ben je er niets mee. Als je 2de ook een LR is, dan heeft die door zijn groter zendvermogen meer kans om ook met signaal terug te geraken tot aan je eerste LR.
Een LR heeft precies het zelfde zend vermogen want dat is namelijk wettelijk vast gesteld. En ubnt verkoopt geen illegale In Nederland verboden AP’s.Tha Render_2 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:35:
[...]
Ik zou geen lite gebruiken als extender maar terug een LR, en wel hierom:
De LR heeft een groter zendvermogen, maar wifi is een 2weg communicatie protocol, dus als de ontvanger niet terug kan naar de LR ... ben je er niets mee. Als je 2de ook een LR is, dan heeft die door zijn groter zendvermogen meer kans om ook met signaal terug te geraken tot aan je eerste LR.
Ik wou het simpel verwoorden maar zendvermogen is misschien niet de juist term. De LR heeft wel een 6dBi antenne tegenover een 3dBi antenne bij de lite (of zo was het toch in het verleden). Ook zorgt het ontwerp van antenne bij de LR er voor dat er minder ruis problemen zijn. Ook heeft de LR een hogere ontvanger gevoeligheid waardoor clients (of extended AP) met een zwak signaal toch meer kans maken op een deftige verbinding.xbeam schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:42:
[...]
Een LR heeft precies het zelfe zend vermogen want dat is namelijk wettelijk vast gesteld. En ubnt verkoopt geen illegale In Nederland verboden AP’s.
Ondanks alles kies ik er toch altijd voor om geen LR's te installeren en gewoon meer lite/pro AP's te plaatsen om een optimale dekking te garanderen, maar als dat echt niet kan zoals in dit scenerio, heeft de LR toch wel wat voordelen.
[ Voor 15% gewijzigd door Tha Render_2 op 31-05-2020 10:54 ]
Klopt ik plaats ze ook nooit in kantoren. Daar is de LR ook niet voor bedoeld je creëert dan door de muren een te groot disbelans in het link budget. LR gebruik eigenllijk alleen in grote ruimtes zoals warehouses en er altijd voldoende LOS is. In huizen en kantoren wil eigenlijk een zoo klein mogelijk cel om dat minder afhankelijk bent van de WiFi Hardware van je cliënt en daardoor een betere WiFi beleving kan garanderen.Tha Render_2 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:52:
[...]
Ik wou het simpel verwoorden maar zendvermogen is misschien niet de juist term. De LR heeft wel een 6dBi antenne tegenover een 3dBi antenne bij de lite (of zo was het toch in het verleden). Ook zorgt het ontwerp van antenne bij de LR er voor dat er minder ruis problemen zijn. Ook heeft de LR een hogere ontvanger gevoeligheid waardoor clients (of extended AP) met een zwak signaal toch meer kans maken op een deftige verbinding.
Ondanks alles kies ik er toch altijd voor om geen LR's te installeren en gewoon meer lite/pro AP's te plaatsen om een optimale dekking te garanderen, maar als dat echt niet kan zoals in dit scenerio, heeft de LR toch wel wat voordelen.
[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 31-05-2020 11:35 ]
Ik heb sinds gisterenavond een probleem met inloggen op mijn unifi controller via de iOS app.
Als ik via de cloudkey probeer in te loggen, blijft die hangen op “SDP aanbod opvragen”. Zie ook foto.
/f/image/v1GnzZ24EJyMziAfNQOgJrPv.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb wel gewoon wifi. Dat lijkt dus correct te werken.
Heb al wat gezocht naar oplossingen (vooral Engelstalige websites) maar wordt voor mij (als noob) niet echt duidelijk wat ik kan doen. Zag een aantal posts dat ze alles opnieuw hebben geïnstalleerd. Maar dat voorkom ik het liefst.
Iemand enig idee?
Dank!
[ Voor 0% gewijzigd door MisteRMeesteR op 31-05-2020 17:01 . Reden: Plaatje resized. ]
Vraag áchter de vraag: Wat heb je onlangs dus zelf gedaan om 't te kunnen slopen....
[ Voor 29% gewijzigd door Will_M op 31-05-2020 13:05 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Bij mij was ooit een keer met hetzelfde issue de controller-database verrot. Disconnected de UI-Cloud en kon daarna ook niet meer verbinden. Dankzij UI-Glenn deze uitgevoerd:Xtince schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:11:
Iemand enig idee?
https://help.ui.com/hc/en...on-the-UniFi-Controller#2
Wat niet wil zeggen dat dit voor jou ook de oplossing is. De databaseoplossing is helaas niet de beste.
Ik zit met de tel gewoon op wifi dus zou moeten kijken of hij op een of ander manier op 4g schakelt. UPDATE: ook met mobiel netwerk uit. Kom ik er niet op...Will_M schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:59:
@Xtince Probeert die APP niet gewoon via de 'buitenkant', en dus middels 3G/4G, te verbinden met je controller?
Vraag áchter de vraag: Wat heb je onlangs dus zelf gedaan om 't te kunnen slopen....![]()
Tav je vraag achter de vraag. Helemaal niets gedaan
Thnx voor het meedenken. Ga even een kijkje nemen.ed1703 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:28:
[...]
Bij mij was ooit een keer met hetzelfde issue de controller-database verrot. Disconnected de UI-Cloud en kon daarna ook niet meer verbinden. Dankzij UI-Glenn deze uitgevoerd:
https://help.ui.com/hc/en...on-the-UniFi-Controller#2
Wat niet wil zeggen dat dit voor jou ook de oplossing is. De databaseoplossing is helaas niet de beste.
Ubiquiti heeft daar een aantal goede howtos voor had ik al begrepen.
Even dubbelchecken voor ik daar effectief aan begin :
Eerst moet je dus je Radius server opzetten, zoals beschreven in dit artikel : https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360015268353
Vervolgens moet je de VPN configureren, wat wordt beschreven in volgend artikel : https://help.ui.com/hc/en...ng-L2TP-Remote-Access-VPN
Als die 2 gedaan zijn, kan je dus op je laptop ofzo vanop een remote locatie een VPN opzetten om een VPN verbinding naar je thuisomgeving te maken, correct ?
-| Hit it i would ! |-
Wellicht was het handiger geweest om een Pi met OpenVPN aan je netwerk te hangen. Ik vind de mogelijkheden voor het opzetten van een VPN server op de USG vrij beperkt.Falcon10 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:46:
Ik zou eens willen proberen om een VPN op mijn Unifi omgeving op te zetten.
Eerst moet je dus je Radius server opzetten, zoals beschreven in dit artikel : https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360015268353
Vervolgens moet je de VPN configureren, wat wordt beschreven in volgend artikel : https://help.ui.com/hc/en...ng-L2TP-Remote-Access-VPN
Als die 2 gedaan zijn, kan je dus op je laptop ofzo vanop een remote locatie een VPN opzetten om een VPN verbinding naar je thuisomgeving te maken, correct ?
Precies daarom heb ik het inderdaad op een Pi draaien. Het is bovendien ook wat flexiber qua mogelijkheden voor zaken die in de toekomst kunnen. Anders blijf ik wel erg veel aan UI en hun toekomstvisie hangen.B2 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:57:
[...]
Wellicht was het handiger geweest om een Pi met OpenVPN aan je netwerk te hangen. Ik vind de mogelijkheden voor het opzetten van een VPN server op de USG vrij beperkt.
Overigens zijn de OpenVPN binaries op de USG wel beschikbaar en kan er gewoon een ovpn-file opgestart worden. Maar liep ik wel tegen wat TLS-zaken aan wat op een bedenkelijk niveau zat tov een Raspbian Buster, werkte niet met allerlei hardening die ik had doorgevoegd aan de andere kant van het lijntje.
[ Voor 23% gewijzigd door ed1703 op 01-06-2020 12:50 ]
Zo werkt het inderdaad. Heb het hier zelf ook draaien. Ik heb 2 VPN’s: eentje op mijn server en eentje op mijn USG. Gebruik meestal die van mijn server (OpenVPN), maar als ik bij mijn server moet, of die moet rebooten, ben ik erg blij met mijn USG VPN uitvalsweg.Falcon10 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:46:
Ik zou eens willen proberen om een VPN op mijn Unifi omgeving op te zetten.
De meeste resources die ik kan vinden gaan over het opdelen in VLANs, maar dat gaat over inter-VLAN-communicatie op layer 3. Ik wil iets kunnen met L2 verkeer bínnen een VLAN. Dus dat het ene IoT device in VLAN 50 niet kan communiceren met een ander device in VLAN 50, ook niet als ze op dezelfde switch zitten.
Ik lees iets over VLAN ACL's, maar het is me niet duidelijk of de EdgeSwitch dit ook ondersteunt, en dan specifiek de ES-10X, een model wat een beetje tussen de vroegere ToughSwitches (5/8/16XP) en de "echte" EdgeSwitches invallen qua features volgens mij.
Of moet ik iets gaan doen met DHCP en adressen met een subnet mask van 255.255.255.255 utidelen? Of elke poort voor een "internet only" device een eigen untagged VLAN geven op alle switches? Dat doe ik natuurlijk liever niet.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
https://community.ui.com/...64-4580-a6bf-cc4efc113e73
Lijkt te kunnen, maar zoek het nog effe goed uit!
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.