[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:26

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Het begon trouwens twee maanden geleden met alleen een AP, maar het gevolg is nu wel dat ik in mijn netwerk ongepland bijna-volledig over ben op Ubiquiti-apparatuur - met uitzondering van die 8-poorts switch. Nu wil ik dus eigenlijk mijn setup netjes hebben met bijpassende switch, al is het maar uit principe. Die bestellen we er dus ook nog maar bij; dat maakt dan ook niet meer uit en is de hele netwerkconfig superstrak te doen :P
rens-br schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:45:
[...]

Goed om te weten. Welke stappen moet ik dan precies volgen?
In het geval van een Netgear GS108T:
- Onder "Switching" > "VLAN" hetzelfde VLAN ID met omschrijving aanmaken.
- De gewenste poort vervolgens onder "Advanced" als membership toevoegen.

Was een instant oplossing. Ik weet alleen niet hoe de config er uit gaat zien met meerdere VLAN's.

Edit: de stappen hiervoor om in de UniFi Controller een netwerk te maken met VLAN was je wel al gelukt?

[ Voor 37% gewijzigd door Bastiaan op 08-06-2020 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:10

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Bastiaan schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:50:
Het begon trouwens twee maanden geleden met alleen een AP, maar het gevolg is nu wel dat ik in mijn netwerk ongepland bijna-volledig over ben op Ubiquiti-apparatuur - met uitzondering van die 8-poorts switch. Nu wil ik dus eigenlijk mijn setup netjes hebben met bijpassende switch, al is het maar uit principe. Die bestellen we er dus ook nog maar bij; dat maakt dan ook niet meer uit en is de hele netwerkconfig superstrak te doen :P
Heel herkenbaar, alleen de het tijdspad was hier een heel stuk langer. Heb nu een USG, 24 POE switch en 3 AP's.
In het geval van een Netgear GS108T:
- Onder "Switching" > "VLAN" hetzelfde VLAN ID met omschrijving aanmaken.
- De gewenste poort vervolgens onder "Advanced" als membership toevoegen.

Was een instant oplossing. Ik weet alleen niet hoe de config er uit gaat zien met meerdere VLAN's.

Edit: de stappen hiervoor om in de UniFi Controller een netwerk te maken met VLAN was je wel al gelukt?
Jep. De VLAN's met daarbij het DHCP server voor het gastnetwerk is aangemaakt en het VLAN is ingesteld op het AP. Maar krijg dus geen IP Adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Vreemd. Voor de zekerheid mijn config er bijgepakt, maar behalve de switch heb ik niets méér hoeven configureren dan het network en de wifi:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ve2yKxKDPJSFk6nxvMQY2jWQUCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8QQcQPMWZJcQ43nLgUJjRlF9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4d22I4uBQ--SQVspNP1a9yk3P0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/txVkHcDB7LQSmFZIV0uA45Xb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:10

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Bastiaan schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:00:
Vreemd. Voor de zekerheid mijn config er bijgepakt, maar behalve de switch heb ik niets méér hoeven configureren dan het network en de wifi:
Je hebt wel een hele andere interface zie ik. Maar beide stappen heb ik inderdaad uitgevoerd.

Ik zal ergens in de Switch Config wellicht nog wat extra's moeten instellen, maar ik weet zo niet precies wat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 16:20
rens-br schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:08:
[...]

Je hebt wel een hele andere interface zie ik. Maar beide stappen heb ik inderdaad uitgevoerd.

Ik zal ergens in de Switch Config wellicht nog wat extra's moeten instellen, maar ik weet zo niet precies wat.
Dit is de nieuwe layout. Die kun je kiezen in Settings; links boven staat classic mode, of deze nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:36

backupdevice

No Risk , Full Push

backupdevice schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:52:
Heb vandaag de Lite in de huiskamer opgehangen . 5ghz werk perfect , roaming met de inwall boven gaat goed . Ik heb een probleem met de dekking beneden.

Ik had eerst een EB10 in de meterkast en had in de keuken een goede verbinding. Nu heb ik de Lite beneden een meter of verder van de keuken opgehangen , maar er zit nu geen muur tussen. Helaas haal ik in de qua snelheid helemaal niks.

De App geeft een WiFi experience van 70% aan op 2.4 , op 7 meter van de Lite , maar de snelheid is bijna 0. Als ik 3 stappen zet pakt de iPhone meteen weer 5GHz en is de snelheid weer goed.

Vaag probleem. Heb dus al zitten spelen met de zend sterkte van beide banden maar geen verschil.

Geen idee waar ik moet zoeken. Op 1 meter van de open keuken trek ik 100Mbit op 5 GHz , loop ik een meter verder dan springt die naar 2.4ghz en is de snelheid tussen de 5 en 30Mbit Max.

Met de EB10 in de meterkast was de snelheid veel hoger op 2.4Ghz .
Ff mijzelf quoten . Heb op beide AP's de singaal sterkte op Auto gezet en vooral beneden gaat het nu een stuk beter. ga het even een tijdje in de gaten houden.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ph0en1x
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-07 21:46
Hey Tweakers,

Even jullie steun en kennis nodig. Naar verwachting betrek ik over een maand of twee een jaren '30 woning. Drie woonlagen met traditionele indeling (woon/keuken onder, dan slaapkamers en dan zolder).

Nog wat gegevens:

130m2 woonoppervlakte
257m2 perceeloppervlakte
480m3 inhoud

Op zolder ga ik m'n werkkamer inrichten (ik werk vanuit huis), dus daar moet ook internet heen. ISP-verbinding zal naar verwachting glasvezel worden (500mbit) en als het even kan gebruik ik die bandwidth zo veel en goed mogelijk. Dus ook overal goede WiFi-dekking (ook in de achtertuin) en de cruciale apparatuur op zolder netjes bekabeld aangesloten.

Ik wil de overstap maken naar Ubiquiti Unify en ben tot het volgende schitterende schema gekomen. Idee is dus om te beginnen met de Dream Machine en vervolgens via een capabele switch op de begane grond en de zolder een IW AP te voeden met PoE. Die IW's doen dan dienst als switch én AP, waarbij die op zolder de HD versie is zodat ik op de vier aanwezige poorten de spullen rondom m'n bureau kan aansluiten plus de USW Flex Mini (met daarop de TV, Receiver en Shield).

Halverwege is dan nog een AP AC LR voor het bereik in de tuin. Ik verwacht toch wel dat die samen met de beide in-walls voor voldoende WiFi-dekking zou moeten kunnen zorgen.

Overkill? Ergens bottlenecks? Hoor het graag! Sowieso één vraag: volgens mij kom ik met de 60W niet weg, omdat die niet de juiste PoE-standaard kan bieden aan de IW's. Klopt dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMVx7nDEv2-hoamUfqFFAMxhhUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bRxcXK9PyFWLJykqgMXoXhzP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
Ph0en1x schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:56:
Hey Tweakers,

Even jullie steun en kennis nodig. Naar verwachting betrek ik over een maand of twee een jaren '30 woning. Drie woonlagen met traditionele indeling (woon/keuken onder, dan slaapkamers en dan zolder).

Nog wat gegevens:

130m2 woonoppervlakte
257m2 perceeloppervlakte
480m3 inhoud

Op zolder ga ik m'n werkkamer inrichten (ik werk vanuit huis), dus daar moet ook internet heen. ISP-verbinding zal naar verwachting glasvezel worden (500mbit) en als het even kan gebruik ik die bandwidth zo veel en goed mogelijk. Dus ook overal goede WiFi-dekking (ook in de achtertuin) en de cruciale apparatuur op zolder netjes bekabeld aangesloten.

Ik wil de overstap maken naar Ubiquiti Unify en ben tot het volgende schitterende schema gekomen. Idee is dus om te beginnen met de Dream Machine en vervolgens via een capabele switch op de begane grond en de zolder een IW AP te voeden met PoE. Die IW's doen dan dienst als switch én AP, waarbij die op zolder de HD versie is zodat ik op de vier aanwezige poorten de spullen rondom m'n bureau kan aansluiten plus de USW Flex Mini (met daarop de TV, Receiver en Shield).

Halverwege is dan nog een AP AC LR voor het bereik in de tuin. Ik verwacht toch wel dat die samen met de beide in-walls voor voldoende WiFi-dekking zou moeten kunnen zorgen.

Overkill? Ergens bottlenecks? Hoor het graag! Sowieso één vraag: volgens mij kom ik met de 60W niet weg, omdat die niet de juiste PoE-standaard kan bieden aan de IW's. Klopt dat?

[Afbeelding]
  • De UDM is ook meteen AP, heb je persé twee AP's nodig beneden?
  • Wil je de NAS persé op je bureau hebben staan? Als je die bij de UDM of bij je TV zet, dan kun je op zolder toe met een standaard AC-IW in plaats van de HD.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
Joris748 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:09:
[...]
  • De UDM is ook meteen AP, heb je persé twee AP's nodig beneden?
  • Wil je de NAS persé op je bureau hebben staan? Als je die bij de UDM of bij je TV zet, dan kun je op zolder toe met een standaard AC-IW in plaats van de HD.
Ik weet niet hoe krachtig de UDM is? Hij zal waarschijnlijk gewoon in de meterkast blijven staan.

Er moet van de IW op zolder ook nog een kabel naar de USW Flex Mini, dus volgens mij kom ik dan bij een gewone AC-IW één poort te kort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18:26
Hey Tweakers,

[....]

Ipv de LR op de bovenverdieping zou ik gaan voor een Lite, en als je nog de mogelijkheid hebt om kabels te leggen, een kabel naar buiten voor de tuin, en gaan voor een AC Mesh. Die kan gewoon buiten hangen, en weet je zeker dat je daar ook fatsoenlijk bereik hebt. Je weet nog niet wat de muren en ramen tegen houd.

En je moet kiezen voor de US8-150 Watt, om boven van de IW een Flex mini door te kunnen lussen. Bovendien ben je voorbereid op andere POE apparaten in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Ph0en1x schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:16:
[...]

Ik weet niet hoe krachtig de UDM is? Hij zal waarschijnlijk gewoon in de meterkast blijven staan.
Ik zou het eerst ervaren, een AP erbij kan altijd nog. Zorg wel voor een loze leiding.
Er moet van de IW op zolder ook nog een kabel naar de USW Flex Mini, dus volgens mij kom ik dan bij een gewone AC-IW één poort te kort?
De AC-IW heeft 1x UTP/POE in en 2x UTP uit. Daar kun je inderdaad maximaal 2 apparaten op aansluiten.

Kun je de volgorde omdraaien? US8 --> USW-FLEX-mini --> AC-IW? Je NAS zal dan wel een plekje in de buurt van de UDM of US8 moeten krijgen. En je hebt een POE injector nodig.

Dan kom je niet uit met je POE

[ Voor 8% gewijzigd door Joris748 op 09-06-2020 16:27 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@Ph0en1x Nog even hardop denkend. Kun je twee netwerkkabels naar zolder trekken?

Dan kun je beneden een US-8-150 neerzetten:
  • 1x POE naar een AC-IW bij je bureau
  • 1x POE naar een Flex Mini bij je A/V setup
  • 1x POE naar een AC-Mesh buiten
  • 1x POE naar een AP op de benedenverdieping (indien nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hey Tweakers,

Nog wat gegevens:

130m2 woonoppervlakte
257m2 perceeloppervlakte
480m3 inhoud

[Afbeelding]
Ik sluit me aan bij wat de rest al schreef:
Met een UDM kun je wellicht al de benedenverdieping dekken (want die heeft al een "NanoHD ingebouwd"). Of als alternatief, en eigenlijk sowieso, waarom een UDM nemen om vervolgens meteen een switch er achter te zetten en dan ook nog eens een AP in de verwachting dat het ingebouwde AP niet goed (genoeg) is. Koop dan geen UDM zou ik zeggen :p De UDM doet dan nog alleen dienst als router/gateway en de UniFi Controller draait erop. Maar die laatste kun je wellicht ook op je NAS draaien? En dan bv de modem/router van de provider aanhouden (mits toereikend) of alsnog een standalone router plaatsen (EdgeRouter X? Maar die integreert dan niet in UniFi systeem)

Voor buiten zou ik een AC Mesh aan de buitenmuur plaatsen i.p.v. een LR binnen. Ten eerste omdat je dan gegarandeerd buiten bereik hebt i.p.v. hopen dat het van binnenuit goed komt, maar ook omdat als je binnen eentje hangt die tot buiten moet komen die harder moet zenden en die dus ook weer met de rest binnen gaat storen.

Wat @ardvark99 nog aangeeft v.w.b. de switch klopt deels. Officieel heb je de USW 8-150W nodig, omdat die in 802.3at voorziet (30W per poort) en je daardoor budget hebt van 2x 802.3af (15W) en dus 1x voor de IW zelf en 1x voor de passthrough van de IW. Maar zolang het totale budget (IW + Flex Mini) niet boven de 15W komt moet de USW 8-60W ook werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Chris.nl schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:05:
[...]
Daarnaast vind ik v2.0.9, die nog in beta zit, ook veelbelovend; hier bijvoorbeeld een willekeurige flard uit de changenote van beta2
[...]
Met de ER-X-SPF zit je wel goed op v.2.0.x omdat die MediaTek-based is. Cavium based heeft nog wat sidenotes maar daar heb jij dus geen last van. Zelf ben ik al even overstag en draai ik vanaf v2.0.9beta2 en 3 stabiel op een ER-X, 0 packet errors oid.

Ik zou het dus gewoon proberen, an sich kan je heen en weer flashen met dezelfde config (backup maken kan nooit kwaad natuurlijk).
Ik draai nu 2.0.8 op mijn EdgeRouter4 en wil de laatste 2.0.9 beta wel eens proberen ivm mogelijke performancewinst.
Zijn er hier al 'ervaringsdeskundigen' met de combinatie ER-4 en 2.0.9 beta3?

[ Voor 7% gewijzigd door LeGato23 op 09-06-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
RobertMe schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:44:
[...]

Wat @ardvark99 nog aangeeft v.w.b. de switch klopt deels. Officieel heb je de USW 8-150W nodig, omdat die in 802.3at voorziet (30W per poort) en je daardoor budget hebt van 2x 802.3af (15W) en dus 1x voor de IW zelf en 1x voor de passthrough van de IW. Maar zolang het totale budget (IW + Flex Mini) niet boven de 15W komt moet de USW 8-60W ook werken.
Een US8-60 kan het idd trekken, maar om zo meteen alle POE poorten te gaan gebruiken, en het maximale er uit te halen zou ik niet gauw doen. De switches van Ubiquiti kunnen al behoorlijk warm worden. Al wordt de US8-150 op zichzelf ook al behoorlijk warm zonder gebruik te maken van POE. Maar goed, het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:06
Morre schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:14:
@kevertje1977

Ligt aan de laatste firmware dat roamen niet meer goed werkt (connect/disconnect). Meerdere meldingen op Ubiquiti releasenotes commentaar.

linkje
Super, dank je wel. Ik las van iemand hier dat mijn dekking niet goed moet zijn maar dat is echt niet zo. Toen ik 1 AP maar in de lucht was ook het hele huis voorzien van WIFI dus met 2 AP's (1 per verdieping) is het echt top.
Ik wacht de nieuwe firmware af en dan meld ik me weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
Thanks voor de tips allen!
Joris748 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:36:
@Ph0en1x Nog even hardop denkend. Kun je twee netwerkkabels naar zolder trekken?

Dan kun je beneden een US-8-150 neerzetten:
  • 1x POE naar een AC-IW bij je bureau
  • 1x POE naar een Flex Mini bij je A/V setup
  • 1x POE naar een AC-Mesh buiten
  • 1x POE naar een AP op de benedenverdieping (indien nodig)
Ik heb m'n NAS wel graag naast m'n workstation (zit samen met de PC aangesloten op een UPS), dus heb die vier poorten van de AC-IW-HD wel nodig.
[...]

Ik sluit me aan bij wat de rest al schreef:
Met een UDM kun je wellicht al de benedenverdieping dekken (want die heeft al een "NanoHD ingebouwd"). Of als alternatief, en eigenlijk sowieso, waarom een UDM nemen om vervolgens meteen een switch er achter te zetten en dan ook nog eens een AP in de verwachting dat het ingebouwde AP niet goed (genoeg) is. Koop dan geen UDM zou ik zeggen :p De UDM doet dan nog alleen dienst als router/gateway en de UniFi Controller draait erop. Maar die laatste kun je wellicht ook op je NAS draaien? En dan bv de modem/router van de provider aanhouden (mits toereikend) of alsnog een standalone router plaatsen (EdgeRouter X? Maar die integreert dan niet in UniFi systeem)
Ik kwam bij de UDM + switch uit omdat de UDM geen PoE geeft. Hoe eenvoudig is het om die UniFi Controller op een NAS te draaien? Ik ben wel enigszins IT-onderlegd, maar er zit wel een limiet zeg maar. Daarom leek Unify en met name de UDM een verademing. Zeker als die UDM ook weer het AP op de begane grond onnodig maakt.
Voor buiten zou ik een AC Mesh aan de buitenmuur plaatsen i.p.v. een LR binnen. Ten eerste omdat je dan gegarandeerd buiten bereik hebt i.p.v. hopen dat het van binnenuit goed komt, maar ook omdat als je binnen eentje hangt die tot buiten moet komen die harder moet zenden en die dus ook weer met de rest binnen gaat storen.

Helder! Ik ga toch voor de 150W. Beetje speling is nooit weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ph0en1x schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:59:
Ik kwam bij de UDM + switch uit omdat de UDM geen PoE geeft.
Dat snap ik, maar een USG (als je die in deze tijd nog wilt kopen) of een EdgeRouter X, of de modem/router van je provider + een CloudKey Gen2 (+ een NanoHD?) is een stuk goedkoper dan een UDM uit mijn hoofd, en dan heb je ook nog eens de vrijheid om de NanoHD te plaatsen waar je wilt en niet verplicht in de meterkast (waar een AP niet hoort).
Hoe eenvoudig is het om die UniFi Controller op een NAS te draaien? Ik ben wel enigszins IT-onderlegd, maar er zit wel een limiet zeg maar. Daarom leek Unify en met name de UDM een verademing.
Ondersteund je NAS docker? Dan zal het vrij eenvoudig zijn (zeker als je docker al gebruikt hebt op de NAS en dus bekend bent met docker + hoe het te gebruiken op de NAS). Ondersteund je NAS geen docker zal het al een stuk moeilijker worden om de UniFi Controller erop te draaien. Alternatief is overigens een RPi of zo, ook dat is een stuk goedkoper als een UDM of losse CloudKey Gen2. (Wel even opletten met SD kaartjes)
Zeker als die UDM ook weer het AP op de begane grond onnodig maakt.
Maar in eerste instantie wou je nog een extra AP nemen omdat je dacht dat de dekking niet toereikend zou zijn :P In any case, zoals ik hierboven al schreef, een AP hoort niet in de meterkast (tenzij je daar vaak zit te werken met laptop/tablet/telefoon :+). Een gesplitste setup blijft daarom beter, met dus een AP "waar nodig" (woonkamer bv waar je wel daadwerkelijk met laptop/tablet/telefoon zit). En dan ook nog eens meteen een switch naast de UDM plaatsen maakt het wat mij betreft nogal nutteloos.

Worst case heb je dus een router + CloudKey Gen 2 + AP nodig. Maar de CK G2 is wellicht niet nodig omdat je de UniFi Controller op je NAS kunt draaien. En een AP, yeah sure, een NanoHD kan, maar als je geen 3x3 (of meer) wifi clients hebt is het weggegooid geld en kun je voor de helft van het geld een AC Lite kopen. Dan ben je dus voor een kleine €150 klaar (EdgeRouter X + AC Lite. Met sidenote dan wel dat de EdgeRouter X niet te beheren is via de UniFi Controller). Of je pakt dan de IW die je in het plaatje hebt staan i.p.v. de AC Lite en pakt dan geen vervangend AP ten opzichte van de ingebouwde in de UDM.

Waar het overigens nog niet over is gegaan is of een UDM voor jou überhaupt gaat werken. Je hebt het over glasvezel, dus waarschijnlijk heb je geen COAX voor TV? Ga je dus TV afnemen zal dat IPTV zijn? En dan krijg je op het moment onmogelijk aan de praat met een UDM. Dat is dus ook iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

backupdevice schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:54:
[...]

Ff mijzelf quoten . Heb op beide AP's de singaal sterkte op Auto gezet en vooral beneden gaat het nu een stuk beter. ga het even een tijdje in de gaten houden.
Ok , mijzelf nog een keer quoten. Ik denk dat ik nog een AP nodig heb om beneden een complete dekking te hebben. Door het AP beneden in een bepaalde hoek te plaatsen heb ik in de keuken en bijkeuken bijna geen bereik.

Met de EB box in de meterkast had ik daar eerst wel bereik . Dus ik wil een 3e AP buiten de meterkast plaatsen, maar WAF zorgt ervoor dat ik deze alleen maar verticaal buiten de meterkast kan plaatsen.

Zie plaatje 1e verdieping. Boven is alles goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBK1ikS4oaVuJCHlpVEUbZY78pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVJD0jVtjjLVj2LJa5RgHjiF.jpg?f=fotoalbum_large

De plaatsing van de bestaande kon niet anders en deze pakt alles behalve de keuken.

Ik wil dus in de hal en 3e plaatsen maar moet deze dan Verticaal plaatsen. Kan ik dan het beste voor een in wall gaan vanwege de antennes of zou een Lite ook nog kunnen? Die zou dan de keuken en de overkapping van Wifi moeten voorzien.

Reden voor de hal is omdat ik daar de enige plek heb om hem bedraad aan te sluiten en de WAF geen AP in het zicht in de huiskamer toelaat. De bestaande zit achter de gordijnen.

[ Voor 9% gewijzigd door backupdevice op 09-06-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:42
Ph0en1x schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:59:
Helder! Ik ga toch voor de 150W. Beetje speling is nooit weg.
  • 150w is overkill zeker voor jouw setup. Mijn NanoHD en InwallHD doen respectievelijk 4,25 tot 4,50 watt.
  • Je kan die USW ook via een injector voorzien van stroom, wat zeker goedkoper is dan de 150w kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cardinal schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:19:
[...]
  • 150w is overkill zeker voor jouw setup. Mijn NanoHD en InwallHD doen respectievelijk 4,25 tot 4,50 watt.
  • Je kan die USW ook via een injector voorzien van stroom, wat zeker goedkoper is dan de 150w kopen
Voeg daar aan toe dat mijn US Flex Mini's nog minder dan 2W gebruiken, en meer als 15W voor een IW-HD + Flex Mini zou ineens wel erg veel zijn. Nu zal een flinke transfer over wifi of flink veel dataverkeer over alle poorten ook nog wel wat uitmaken, maar bijna een verdubbeling van het verbruik lijkt mij sterk. Dus eens, een US 8-60W zou (ruim) voldoende moeten zijn. Scheelt toch weer mooi €50+ euro (uit mijn hoofd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Ik heb een Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE Access Point die zeer goed werkt behalve op de 2de etage. Wat kan ik kopen om dit te verbeteren van Ubiquitti. Ik wil een naadloos systeem één SSID en één wachtwoord en geen onderbreking als ik op de eerste etage zit. Ik dacht zelf aan het kopen van de mesh pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) maar ik weet niet of dit kan of dat het gaat werken zoals ik wil.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

we_are_borg schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 00:26:
Ik heb een Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE Access Point die zeer goed werkt behalve op de 2de etage. Wat kan ik kopen om dit te verbeteren van Ubiquitti. Ik wil een naadloos systeem één SSID en één wachtwoord en geen onderbreking als ik op de eerste etage zit. Ik dacht zelf aan het kopen van de mesh pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) maar ik weet niet of dit kan of dat het gaat werken zoals ik wil.
Yep , dat kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
we_are_borg schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 00:26:
Daarvoor kun je elk Ubiquiiti UniFi AP gebruiken. Liefst natuurlijk ook weer met een draadje aansluiten. Ik zou dus gewoon een AC Lite erbij nemen, of evt een AC IW als je darmee beter uit de voeten kunt qua plaatsing. Een AC Mesh is meer bedoelt voor gebruik buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
backupdevice schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:45:
[...]

Ok , mijzelf nog een keer quoten. Ik denk dat ik nog een AP nodig heb om beneden een complete dekking te hebben. Door het AP beneden in een bepaalde hoek te plaatsen heb ik in de keuken en bijkeuken bijna geen bereik.

Met de EB box in de meterkast had ik daar eerst wel bereik . Dus ik wil een 3e AP buiten de meterkast plaatsen, maar WAF zorgt ervoor dat ik deze alleen maar verticaal buiten de meterkast kan plaatsen.

Zie plaatje 1e verdieping. Boven is alles goed.

[Afbeelding]

De plaatsing van de bestaande kon niet anders en deze pakt alles behalve de keuken.

Ik wil dus in de hal en 3e plaatsen maar moet deze dan Verticaal plaatsen. Kan ik dan het beste voor een in wall gaan vanwege de antennes of zou een Lite ook nog kunnen? Die zou dan de keuken en de overkapping van Wifi moeten voorzien.

Reden voor de hal is omdat ik daar de enige plek heb om hem bedraad aan te sluiten en de WAF geen AP in het zicht in de huiskamer toelaat. De bestaande zit achter de gordijnen.
Als je de bestaande verplaatst naar de plek in de hal? Heb je dan wel overal genoeg dekking? Misschien heb je dan geen extra AP nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

nitpicker schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:46:
Ik heb de Experiabox V10a en daarachter wil ik een UI netwerk opbouwen. De backend heb ik wel redelijk duidelijk, beginnend bij een US‑8‑150W en daarachter wat AP's en In-Walls. Maar wat zet ik in plaats van de Experiabox of tussen de Experiabox en de switch neer?
Ik heb een up- en download limiet van 500 Mbit/s die ik 100% wil kunnen benutten.
Kijk dit topic nog even goed na. Waarom denk je dat je daar iets specifieks moet plaatsen? Als je betere port forwarding of firewalling functionaliteit zoekt, kijk dan eens naar de EdgeRouters of naar een USG.

Het topic staat vol met vergelijkbare vragen. Dus ik zou daar gebruik van maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond Deen
RobertMe schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:41:
[...]

Voeg daar aan toe dat mijn US Flex Mini's nog minder dan 2W gebruiken, en meer als 15W voor een IW-HD + Flex Mini zou ineens wel erg veel zijn. Nu zal een flinke transfer over wifi of flink veel dataverkeer over alle poorten ook nog wel wat uitmaken, maar bijna een verdubbeling van het verbruik lijkt mij sterk. Dus eens, een US 8-60W zou (ruim) voldoende moeten zijn. Scheelt toch weer mooi €50+ euro (uit mijn hoofd)
De 150W versie heeft op alle poorten PoE en de 60W versie maar op 4; misschien is dat ook iets om over na te denken en niet alleen naar het aantal Watts.
Met 3 AP's en een cloudkey(2) zit je daar al aan en als je bijvoorbeeld nog een Raspberry Pi via PoE wilt aansluiten, of een camera, dan moet je meteen weer met die injectors gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Joris748 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:47:
[...]

Als je de bestaande verplaatst naar de plek in de hal? Heb je dan wel overal genoeg dekking? Misschien heb je dan geen extra AP nodig.
Zou eventueel een optie zijn, maar ik heb wel een goede 5ghz verbinding nodig in de woonkamer in verband met de ATV die wij gebruiken voor streamen. Op de plek van de TV kan geen kabel komen en wij willen geen kabels in het zicht. De TV verplaatsen zou OF kabels in het zicht betekenen OF een gat in de muur boren. Beide geen opties.

Ik heb nu 2 SSID's draaien, 1 general purpose en 1 ATV. ATV zit beneden aangesloten en ik kan nu zonder problemen alles streamen. Met het oog op de toekomst is dat perfect. Deze AP dekt dus alleen de woonkamer maar niet de keuken. 5ghz in de keuken is voor mij niet nodig maar wil daar en onder de overkapping een goede 2,4 dekking hebben.

Dus of ik zet de wifi van de EB weer aan, of ik plaats een extra Ubi AP. Als Tweaker is die keuze snel gemaakt ;)

Vraag is dus of het een heel erg probleem is om een AC Lite tegen de muur te hangen ipv tegen het plafond...De EB hangt in de meterkast tegen een betonnen muur met allemaal kabels en leidingen om zich heen.

[ Voor 9% gewijzigd door backupdevice op 10-06-2020 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:31
Sinds vandaag een USW-16-PoE switch + 1 NanoHD AP rijker :-)

Bij het omprikken van mijn CloudKey G2+ viel mij op dat deze niet even op de batterij verder ging, hij viel direct uit. Online kon ik hier ook al wat over vinden en voor de zekerheid een RMA ingediend.

Anderen dit ook ervaren? Ik kan nergens een batterij status uitlezen helaas..

Edit:
In dit UniFi topic al 4 personen in de afgelopen twee weken met hetzelfde incident:
https://community.ui.com/...1d-4673-8c4f-6c17083020c1

+ Hier dezelfde ervaringen met advies om een RMA in te dienen:
https://community.ui.com/...-84b7-2aa6b1373bc4?page=1

[ Voor 45% gewijzigd door ro3lie op 10-06-2020 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
[...]
De UDM doet dan nog alleen dienst als router/gateway en de UniFi Controller draait erop. Maar die laatste kun je wellicht ook op je NAS draaien?
[...]
@Ph0en1x
de UDM is niet te beheren met een losse controller, je dient de onboard controller te gebruiken...
tevens dien je dan ook een Ubiquiti cloud account aan te maken (en sinds controller versie 5.12.x ook, maar dat kan je omzeilen door eerst 5.11.x te installeren.)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
Thanks weer voor het bijsturen! ;) Toch ben ik een beetje eigenwijs, maar prove me wrong! (NB. even naar het Ubiquiti vs. IPTV topic gekeken, maar al heel snel weggevlucht. ExperiaBox blijft dus staan waar hij staat wmb).

Nieuw schema met paar overwegingen op basis van jullie feedback.

1. De UDM staat er nog steeds in, maar op een andere plek.
Wat mij vooral veel waard is, is gebruiksgemak/monitoring zonder dat ik per sé enorm veel moet gaan sleutelen met commands, JSONs, jargons en weet ik wat niet al. ;) Ik begrijp dat je een Edgerouter X op die manier dusdanig kan instellen dat je zelfs de Experiabox kan verwijderen, maar dan zit je weer deels buiten Unifi en die omgeving lijkt me nou juist wel handig voor een halve leek als ik. Verdere pre's van de UDM voor mij is het totaalpakket:
  • Draait de controller (dit draaien op de NAS of een Pi zie ik niet zitten. Wil best wat betalen voor wat meer plug & play ipv tijd kwijt te zijn aan hobbyen.)
  • Doet dienst als AP beneden (de AP-IW beneden is geschrapt). Waarschijnlijk kan ik hem wel ergens in de woonkamer kwijt, dat is niet zo ver van de meterkast vandaan (twee LAN-kabels heen en terug naar de meterkast, bijv. langs de kabel die van de ExperiaBox naar de TV ontvanger gaat, moet wel lukken.)
  • Geen of nauwelijks cap op de throughput met DPI, IPS etc. ingeschakeld (daarom valt de USG af). Ik kon niet terugvinden hoe de Edgerouter X hiermee omgaat, maar sowieso hou ik het liefste alles binnen Unify.
2. De US-8-150W.
Die geeft 802.at wat volgens Ubiquiti nodig is voor de PoE passthrough vanuit de AP-IW-HD op zolder waarmee de USW Flex Mini kan worden gevoed. De 802.af van de 60W zou op basis van officiele Ubiquiti documenten niet genoeg zijn...? Het alternatief van @Joris748 om twee kabels naar boven te trekken hou ik even in het achterhoofd. Dan kom je wel weg met de 60W, maar heb je nog maar één PoE-poort over voor eventuele uitbreiding. En ik vind het wel prettig om nog wat extra over te houden voor het geval dat, zoals @ardvark99 en @Raymond Deen zeiden. Het is jammer dat er niet nog een tussenmodel is.

3. De AP Mesh ipv de AP LR.
Dit lijkt me een uitstekende wijziging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ovl5VHhzxQe0C1YgU2Pde4ry_a0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WeYB5bHH0H3I3zAiATemjB52.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Ph0en1x schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:15:
Thanks weer voor het bijsturen! ;) Toch ben ik een beetje eigenwijs, maar prove me wrong! (NB. even naar het Ubiquiti vs. IPTV topic gekeken, maar al heel snel weggevlucht. ExperiaBox blijft dus staan waar hij staat wmb).

[....]
Op zich ziet dat er prima uit. En wie weet, komt er in de (nabije ??) toekomst een update voor de UDM om toch IPTV in te kunnen regelen. De ontwikkeling voor de UDM en de toekomstige UXG staat niet stil, en op de Ubiquiti forums wordt er om geschreeuwd.

Met de set-up die je nu hebt kan een USW8-60 Watt makkelijker (minder POE), maar idd richting de toekomst ben je met de 150W veiliger. (De SFP's kan je ook met koper gebruiken, en heb je dus 8 POE poorten, en 2 gewone poorten)
We kennen jouw thuis situatie natuurlijk niet, maar hou er rekening mee dat Ubiquiti net een virus is, en dat je waarschijnlijk later wil uitbreiden met nog meer AP's, bv begane grand en/of eerste verdieping. Overal dekking en AP's goed inregelen zodat ze niet staan te "blazen". En zoals aangegeven, probeer waar mogelijk 2 UTP kabels te trekken, bijvoorbeeld naar de zolder. Wanneer er bv problemen zijn met de IW, of een update gedaan wordt, valt de Flex mini bv niet uit (al is dat natuurlijk bij een update maar kort).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Ph0en1x schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:15:

Nieuw schema met paar overwegingen op basis van jullie feedback.

1. De UDM staat er nog steeds in, maar op een andere plek.
Wat mij vooral veel waard is, is gebruiksgemak/monitoring zonder dat ik per sé enorm veel moet gaan sleutelen met commands, JSONs, jargons en weet ik wat niet al. ;) Ik begrijp dat je een Edgerouter X op die manier dusdanig kan instellen dat je zelfs de Experiabox kan verwijderen, maar dan zit je weer deels buiten Unifi en die omgeving lijkt me nou juist wel handig voor een halve leek als ik. Verdere pre's van de UDM voor mij is het totaalpakket:
  • Draait de controller (dit draaien op de NAS of een Pi zie ik niet zitten. Wil best wat betalen voor wat meer plug & play ipv tijd kwijt te zijn aan hobbyen.)
  • Doet dienst als AP beneden (de AP-IW beneden is geschrapt). Waarschijnlijk kan ik hem wel ergens in de woonkamer kwijt, dat is niet zo ver van de meterkast vandaan (twee LAN-kabels heen en terug naar de meterkast, bijv. langs de kabel die van de ExperiaBox naar de TV ontvanger gaat, moet wel lukken.)
  • Geen of nauwelijks cap op de throughput met DPI, IPS etc. ingeschakeld (daarom valt de USG af). Ik kon niet terugvinden hoe de Edgerouter X hiermee omgaat, maar sowieso hou ik het liefste alles binnen Unify.
2. De US-8-150W.
Die geeft 802.at wat volgens Ubiquiti nodig is voor de PoE passthrough vanuit de AP-IW-HD op zolder waarmee de USW Flex Mini kan worden gevoed. De 802.af van de 60W zou op basis van officiele Ubiquiti documenten niet genoeg zijn...? Het alternatief van @Joris748 om twee kabels naar boven te trekken hou ik even in het achterhoofd. Dan kom je wel weg met de 60W, maar heb je nog maar één PoE-poort over voor eventuele uitbreiding. En ik vind het wel prettig om nog wat extra over te houden voor het geval dat, zoals @ardvark99 en @Raymond Deen zeiden. Het is jammer dat er niet nog een tussenmodel is.

3. De AP Mesh ipv de AP LR.
Dit lijkt me een uitstekende wijziging.

[Afbeelding]
d:)b

Als je kabels gaat trekken, probeer dan altijd meteen 2 kabels door 1 leiding te trekken. Beter mee verlegen, dan om verlegen ;) Later een kabel bijtrekken zal niet lukken.

Maak eventueel gebruik van deze kabel:
https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond Deen
@Ph0en1x er zijn speciale combi kabels coax-utp en volgens mij ook wel utp-utp zodat je in zo'n smalle pijp 2 kabels kwijt kunt.
Zelf heb ik zo'n coax-utp kabel gebruikt.
Uhm, spuit 11 die ik ook ben, zie dat @Joris748 die tip ook al geeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-07 19:01
Raymond Deen schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:56:
@Ph0en1x er zijn speciale combi kabels coax-utp en volgens mij ook wel utp-utp zodat je in zo'n smalle pijp 2 kabels kwijt kunt.
Zelf heb ik zo'n coax-utp kabel gebruikt.
Uhm, spuit 11 die ik ook ben, zie dat @Joris748 die tip ook al geeft...
Die coax-utp combi kabels heb ik altijd zo mijn twijfels over gehad of die een beetje goed zijn, aangezien je ze alleen van b-merken ziet. Wat is jou ervaring ermee?

Dubbele UTP bestaat inderdaad ook, dat heet duplex kabel. Vraag me wel af of die handig zijn om door een buis te trekken, aangezien dit dan meer in de breedte is, en het met twee losse kabels minder breed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond Deen
alexwel schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:30:
[...]

Die coax-utp combi kabels heb ik altijd zo mijn twijfels over gehad of die een beetje goed zijn, aangezien je ze alleen van b-merken ziet. Wat is jou ervaring ermee?

Dubbele UTP bestaat inderdaad ook, dat heet duplex kabel. Vraag me wel af of die handig zijn om door een buis te trekken, aangezien dit dan meer in de breedte is, en het met twee losse kabels minder breed is.
Persoonlijk goede ervaring mee.
Ongeveer 20m en zowel de coax als utp zijn storingsvrij.
Heb ook gewoon cat6 in die combi met, voor wat het waard is, op de kabel gedrukt dat het Ziggo compatibel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 23:13
Ik dacht vandaag nog even een ap lite bij te bestellen bij bol.com. Vorige week ook 1 besteld voor €80,23 en bevalt goed. Blijkt dat hij in ene bijna 9 euro duurder is geworden...

Had ik vorige week mazzel of wisseld de prijs bij bol? Ik ga het in ieder geval in de gaten houden

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
ymoona schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:52:
Ik dacht vandaag nog even een ap lite bij te bestellen bij bol.com. Vorige week ook 1 besteld voor €80,23 en bevalt goed. Blijkt dat hij in ene bijna 9 euro duurder is geworden...

Had ik vorige week mazzel of wisseld de prijs bij bol? Ik ga het in ieder geval in de gaten houden
Waarom bij Bol.com kopen? Die zijn lang niet zo goedkoop.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
€ 83,49 bij Azerty momenteel of € 81,- via Amazon

Prijzen kunnen wel wisselen bij Bol.com, met name als het door partners verkocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:24

Carboy54

Duurzaamheid coach

Beste Ubiquiti experts. Ik maak gebruik van een Unifi Cloud Key, USG, Switch en 4 AP's. Na een netwerkuitval kon ik de USG niet meer adopten en heb ik alles gereset en voorzien van de laatste upgrades. Alles werkt nu weer ok maar ik kan de AP's niet meer adopten. Bijkomende handicap is dat de apparatuur is geplaatst in Portugal. Ik moet het probleem dus via Teamviewer zien op te lossen. Reset via het resetknopje van de AP's biedt geen oplossing. Wie heeft hiervoor een oplossing? Alvast bedankt voor de te nemen moeite!

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 23:13
alexwel schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:00:
[...]

Waarom bij Bol.com kopen? Die zijn lang niet zo goedkoop.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
€ 83,49 bij Azerty momenteel of € 81,- via Amazon

Prijzen kunnen wel wisselen bij Bol.com, met name als het door partners verkocht wordt.
Nou vorige week nog wel dus :-)
Maar een andere webshop kan natuurlijk ook

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond Deen
Carboy54 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:11:
Beste Ubiquiti experts. Ik maak gebruik van een Unifi Cloud Key, USG, Switch en 4 AP's. Na een netwerkuitval kon ik de USG niet meer adopten en heb ik alles gereset en voorzien van de laatste upgrades. Alles werkt nu weer ok maar ik kan de AP's niet meer adopten. Bijkomende handicap is dat de apparatuur is geplaatst in Portugal. Ik moet het probleem dus via Teamviewer zien op te lossen. Reset via het resetknopje van de AP's biedt geen oplossing. Wie heeft hiervoor een oplossing? Alvast bedankt voor de te nemen moeite!
Probleem ligt waarschijnlijk in de cloud key die jouw ap's half vergeten is. Daar moet je ze dus laten "vergeten" of verwijderen, dat weet ik zo niet uit m'n hoofd.
Daarna kun je ze weer toevoegen.
Als het adres van de cloud key veranderd is dan moet mogelijk je het inform adres aanpassen wat je doet in de cli van die ap's door er met ssh op in te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:31
ro3lie schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:51:
Sinds vandaag een USW-16-PoE switch + 1 NanoHD AP rijker :-)

Bij het omprikken van mijn CloudKey G2+ viel mij op dat deze niet even op de batterij verder ging, hij viel direct uit. Online kon ik hier ook al wat over vinden en voor de zekerheid een RMA ingediend.

Anderen dit ook ervaren? Ik kan nergens een batterij status uitlezen helaas..

Edit:
In dit UniFi topic al 4 personen in de afgelopen twee weken met hetzelfde incident:
https://community.ui.com/...1d-4673-8c4f-6c17083020c1

+ Hier dezelfde ervaringen met advies om een RMA in te dienen:
https://community.ui.com/...-84b7-2aa6b1373bc4?page=1
Ter info voor anderen.
RMA is hier goedgekeurd.. hopelijk snel een nieuwe. Voor nu even alles offline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@ray bedankt volgens de helpdesk moet ik met shh een opdrachtregel in de cloudkey invoeren maar ook dat is mij niet geheel duidelijk. Er wordt gesproken over de cloud key danwel de AP's. Ook welke regel is mij niet duidelijk. Ik ben met shh niet ervaren. Wellicht dat een van de andere leden mij verder kan helpen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Raymond Deen schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:56:
[...]

Probleem ligt waarschijnlijk in de cloud key die jouw ap's half vergeten is. Daar moet je ze dus laten "vergeten" of verwijderen, dat weet ik zo niet uit m'n hoofd.
Daarna kun je ze weer toevoegen.
Als het adres van de cloud key veranderd is dan moet mogelijk je het inform adres aanpassen wat je doet in de cli van die ap's door er met ssh op in te loggen.
@ray bedankt volgens de helpdesk moet ik met shh een opdrachtregel in de cloudkey invoeren maar ook dat is mij niet geheel duidelijk. Er wordt gesproken over de cloud key danwel de AP's. Ook welke regel is mij niet duidelijk. Ik ben met shh niet ervaren. Vergeten was niet de oplossing. Wellicht dat een van de andere leden mij verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik kom vanavond achter iets vreemds... Mijn Samsung-TV staat de hele dag aan. Overdag met het scherm uit voor Spotify, meestal in de avond wordt er geswitcht naar Netflix. Verschillende diensten dus.

Ik zie alleen dat de geüploade en gedownloade data verwisselt lijkt te zijn. Andere devices binnen het netwerk geven het juist weer, maar deze cijfers van dit device lijken me na een paar dagen streamen niet te kloppen. De hoeveelheid data geloof ik wel, maar niet onder de up- of download waaronder het nu staat.

Iemand anders dit ook opgevallen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_kTvtj1QW_9Yt9Rqw1NGmGm6po=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hVcKpMIhVSl0UIKE74yjCvRP.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bastiaan schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:04:
Ik kom vanavond achter iets vreemds... Mijn Samsung-TV staat de hele dag aan. Overdag met het scherm uit voor Spotify, meestal in de avond wordt er geswitcht naar Netflix. Verschillende diensten dus.

Ik zie alleen dat de geüploade en gedownloade data verwisselt lijkt te zijn. Andere devices binnen het netwerk geven het juist weer, maar deze cijfers van dit device lijken me na een paar dagen streamen niet te kloppen. De hoeveelheid data geloof ik wel, maar niet onder de up- of download waaronder het nu staat.

[Afbeelding]
Plaatje lijkt verdacht veel op de switch port statistieken? En dan klopt het ook. De switch heeft 3GB verzonden op die poort, dus de TV heeft 3GB ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

RobertMe schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:15:
[...]

Plaatje lijkt verdacht veel op de switch port statistieken? En dan klopt het ook. De switch heeft 3GB verzonden op die poort, dus de TV heeft 3GB ontvangen.
Dit zijn de gebruiksstatistieken. Opgehaald in de eigenschappen van de gebruiker > Statistieken > 'Laat historische data zien'.

Het vreemde is alleen dat er op die switch vier apparaten hangen (en de AP-LITE), maar de TV het enige is binnen het hele wired netwerk dat op het oog zo afwijkt. Wanneer de TV wireless data verstookt (dus via het AP aan diezelfde switch) klopt het wel netjes. Met die theorie zou dat dan eigenlijk ook andersom moeten zijn toch?

Edit: ik heb een tweede notebook kunnen ritselen om een bekabelde test te doen, maar inderdaad: op een andere poort direct aan de switch is de up- en download ook verwisseld. Je had gelijk, @RobertMe d:)b
Daar kan ik waarschijnlijk wel mee verder.

[ Voor 14% gewijzigd door Bastiaan op 10-06-2020 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heeft de USW-16-POE Gen 2 nu wel of geen fans. Gen1 heeft ze wel.

Op dit moment heb ik een 8 poort USW8 in de meterkast, echter zit deze vol en ik wil deze vervangen door een 16 Poorts.
Alternatief TP-Link sg1016pe en Netgear JGS516PE hebben fan en wat ik lees geven deze nogal een geluid.

Ik hoef maar een paar poorten POE te hebben. Zijn er nog alternatieve switches.
Eisen: Managed, VLANs, igmp snooping en stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxi.Maal
  • Laatst online: 18-09 12:50
supermlt schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:05:
Heeft de USW-16-POE Gen 2 nu wel of geen fans. Gen1 heeft ze wel.

Op dit moment heb ik een 8 poort USW8 in de meterkast, echter zit deze vol en ik wil deze vervangen door een 16 Poorts.
Alternatief TP-Link sg1016pe en Netgear JGS516PE hebben fan en wat ik lees geven deze nogal een geluid.

Ik hoef maar een paar poorten POE te hebben. Zijn er nog alternatieve switches.
Eisen: Managed, VLANs, igmp snooping en stil.
Ik heb hem ook, er zitten geen fans in. Hij is heerlijk stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Maxi.Maal schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:37:
[...]

Ik heb hem ook, er zitten geen fans in. Hij is heerlijk stil.
En temperatuur? beetje acceptable.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxi.Maal
supermlt schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:38:
[...]

En temperatuur? beetje acceptable.
Absoluut. De switch is totaal niet warm. Ubiquiti heeft dit echt goed geregeld in de gen2 switches wanneer je ze vergelijkt met de gen1's. Ik heb er boven ook een UDM Pro zitten, die heeft een fan maar die hoor je nagenoeg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:16
Sinds ik m'n non-managed switch heb vervangen voor een USW-16-POE Gen2 werkt mijn Pioneer receiver niet meer via het netwerk. Ik heb geen idee waarom die niet goed (bedraad) een verbinding maakt, hij ontvangt nooit een ip-adres meer.

Hij neemt een eigen? ip-adres in een totaal verkeerde range en dit zie ik ook in de controller:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kr3SO-xUJg-UwJ0fE_o10hh-TlE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JvhOcYD5ayxbDb56gJfArzfi.png?f=user_large

Voor de vervanging van de switch had ik al een fixed ip-adres ingesteld (en heb ik nu nog):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftR7hUIJU6yMpd6busIfJko19-o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nn7dK2FtZ4tkKCynADOHjeef.png?f=user_large
maar dit adres neemt die dus niet aan.

Ik heb al geprobeerd het fixed ip adres weg te halen uit de controller maar ook dan krijgt hij geen ip-adres in de normale DHCP range. Ook heb ik geprobeerd de receiver in te stellen met een fixed adres in de range maar ook dan doet hij het niet.

Het is een Pioneer SC-1223 receiver en staat op DHCP ingesteld. Alle andere apparatuur die aan de switch hangt doet het wel goed. Zowel met fixed ip adressen ingesteld als apparatuur die wel via DHCP een adres krijgen.
Misschien in deze receiver oude hardware waardoor er een specifieke instelling in de controller of switch gedaan moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi.Maal
HobbeS schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:43:
Sinds ik m'n non-managed switch heb vervangen voor een USW-16-POE Gen2 werkt mijn Pioneer receiver niet meer via het netwerk. Ik heb geen idee waarom die niet goed (bedraad) een verbinding maakt, hij ontvangt nooit een ip-adres meer.
Stomme vraag misschien maar wat is de instelling van de poort waar de receiver op is aangesloten? Heb je misschien een bepaald VLAN ingesteld die op deze poort van toepassing is? Wat gebeurd er als je een laptop o.i.d. aansluit? Doet hij het dan wel?

Misschien even een schermprint van de bewuste poort van je gen2 delen. Ik heb dezelfde switch en mijn Denon X2500H heeft hier totaal geen moeite mee, is natuurlijk wel een ander merk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99

Hij neemt een eigen? ip-adres in een totaal verkeerde range en dit zie ik ook in de controller:
[Afbeelding]

Voor de vervanging van de switch had ik al een fixed ip-adres ingesteld (en heb ik nu nog):
[Afbeelding]
maar dit adres neemt die dus niet aan.

Ik heb al geprobeerd het fixed ip adres weg te halen uit de controller maar ook dan krijgt hij geen ip-adres in de normale DHCP range. Ook heb ik geprobeerd de receiver in te stellen met een fixed adres in de range maar ook dan doet hij het niet.

Het is een Pioneer SC-1223 receiver en staat op DHCP ingesteld. Alle andere apparatuur die aan de switch hangt doet het wel goed. Zowel met fixed ip adressen ingesteld als apparatuur die wel via DHCP een adres krijgen.
Misschien in deze receiver oude hardware waardoor er een specifieke instelling in de controller of switch gedaan moet worden?
Het ip adres 169.254.xxx.xxx geeft aan dat ie geen ip adres krijgt van het netwerk (DHCP of poort niet goed geconfigureerd, slechte kabels). Wat gebeurd er als je een laptop aan de UTP aansluit ipv de receiver?

Edit: Sorry, dubbel antwoord ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:22

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

32.0.0.5 is geen adres in jouw netwerk dus die kan niet uitgedeeld worden. Daarnaast is 32.0.0.5 geen private IP dus het wordt sowieso een uitdaging om dat erop te krijgen.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
In principe staat alles op default voor de poort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCZZrwh7YXM7UdyVLsEBRCGZbUs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xzGa4L4QKDhH7FdjAt1jEmuO.png?f=user_large

Ook geprobeerd het vLAN bewust op LAN te zetten wat m'n algemene netwerk is maar dit maakte ook geen verschil.

De receiver zit netjes in een kastje ingebouwd e.d. Het valt helaas dus niet mee om hier een laptop op aan te sluiten maar ik zal dat in de loop van de dag is gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
The GUI schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:56:
32.0.0.5 is geen adres in jouw netwerk dus die kan niet uitgedeeld worden. Daarnaast is 32.0.0.5 geen private IP dus het wordt sowieso een uitdaging om dat erop te krijgen.
De range waar ik hem in wil hebben is 32.0.0.#
En wil hem eigenlijk fixed hebben op 32.0.0.45 - Snap niet zo goed wat ik moet controleren of wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:22

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

HobbeS schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:59:
[...]

De range waar ik hem in wil hebben is 32.0.0.#
En wil hem eigenlijk fixed hebben op 32.0.0.45 - Snap niet zo goed wat ik moet controleren of wat ik verkeerd doe?
32.0.0.0/24 een IP-range die niet voor intern gebruik is. Als je dat wel wilt (sterk af te raden!) dan moet je een nieuw VLAN definiëren met dat netwerk.

Als je de reservering weghaalt, reconnect je dan ook de Pioneer? Dat kan door de kabel even uit en in de switch te doen of in de interface de poort disabled/enablen. Als je dat niet doet kan het zijn dat de Pioneer niet doorheeft dat er iets in je netwerk is veranderd.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
The GUI schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:03:
[...]

32.0.0.0/24 een IP-range die niet voor intern gebruik is. Als je dat wel wilt (sterk af te raden!) dan moet je een nieuw VLAN definiëren met dat netwerk.

Als je de reservering weghaalt, reconnect je dan ook de Pioneer? Dat kan door de kabel even uit en in de switch te doen of in de interface de poort disabled/enablen. Als je dat niet doet kan het zijn dat de Pioneer niet doorheeft dat er iets in je netwerk is veranderd.
Ai, daar was ik me niet bewust van.. Alles draait verder wel in die range maar misschien was dit geen handige keus toen ik het netwerk heb opgebouwd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFWq6hhsetKZhGWlXwKJDgEcJe0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gG1eaxNn8gMGtmvEDXt2diPd.png?f=fotoalbum_large

Kabel erin en eruit / poort disable/enable / receiver helemaal uit en aan.. Heb ik geprobeerd maar heeft geen verschil gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HobbeS schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Ai, daar was ik me niet bewust van.. Alles draait verder wel in die range maar misschien was dit geen handige keus toen ik het netwerk heb opgebouwd:
[Afbeelding]

Kabel erin en eruit / poort disable/enable / receiver helemaal uit en aan.. Heb ik geprobeerd maar heeft geen verschil gemaakt.
Ik zou inderdaad zoals hierboven aangegeven wordt een laptop of pc aansluiten op die switch poort om te kijken wat die doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:04
Ik heb hier iets vaags op het unfi netwerk (USG PRO, 150w 16p Switch en AC-Lite's), wellicht dat iemand mij hier mee kan helpen om onderzoek te doen.

Ik heb hier homebridge draaien op hetzelfde VLAN (container) op de synology als mijn iPhone. Echter als ik roam tussen AP's werkt de woning app niet. Alles blijft op geen reactie staan. Dit is heel irritant omdat ik voor de dekking beneden 2 ap's heb zitten en tijdens het wandelen graag soms iets wil schakelen. De rest van de WiFi werkt perfect. Als ik terug ga naar de AP waar hij voor het laatst gewerkt heeft pakt hij hem direct. Als ik lang genoeg wacht (geen idee hoe lang, maar lang...) dan werkt hij ineens weer. Nu weet ik dat dit met de bonjour service werkt. mDNS is nodig voor als de bonjour server in een ander VLAN zit, dat is hier (nog) niet het geval. Echter had wel dit geprobeerd, maar dat sloopt volledig de functionaliteit (of ik heb niet lang genoeg gewacht).

Heeft iemand een suggestie waar ik dit in kan zoeken? Ik las ook iets over een mDNS reflector via de CLI instellen, maar ik weet niet of dit direct de oplossing voor mijn probleem. Liever blijf ik weg bij de CLI omdat dit niet persistent is. Maar als het moet, dan wel >:) ..

Kortom, ben even op zoek naar een zoekrichting om dit stabieler te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:11
HobbeS schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:56:
In principe staat alles op default voor de poort:
[Afbeelding]

De receiver zit netjes in een kastje ingebouwd e.d. Het valt helaas dus niet mee om hier een laptop op aan te sluiten maar ik zal dat in de loop van de dag is gaan proberen.
Pak je toch een andere kabel die je even in poort 9 prikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godlike02
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-08 11:02
Ik lees nogal wisselende verhalen over de Ubiquiti UniFi Switch USW Flex Mini.

Hebben jullie ervaring die voor of tegen spreekt. Ik wil hem vrij simpel inzetten voor mijn Sonos soundbar, tv en ps4. Daarom leek het mij juist een vrij eenvoudig degelijk apparaat met poe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 15:50
godlike02 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:04:

Er is alleen POE voor voeding, ik heb er 3. Gekoppeld aan een 24-250w Gen1 switch.
Helaas gaat het fout met het Spanning Tree Protocol en Sonos. Mijn switch brengt direct de poort down waarop de Flex switch is aangesloten.
Ik heb vervolgens al mijn Sonos apparaten via wifi aangesloten en op de Gen1 Switch een sonos bridge geplaatst. Geen problemen meer.

Hebben jullie ervaring die voor of tegen spreekt. Ik wil hem vrij simpel inzetten voor mijn Sonos soundbar, tv en ps4. Daarom leek het mij juist een vrij eenvoudig degelijk apparaat met poe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexwel

Ik heb er wel twee, maar nog niet uitvoerig in gebruik, dus ik kan er helaas niet zoveel over zeggen.

Wat zijn de problemen die je zo al tegen bent gekomen?

Ik weet dat er problemen zijn met adoption, maar dat kan vrij eenvoudig opgelost worden met DHCP option 43.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glenn456
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:20

Persoonlijk zijn er hier 3 in gebruik.

1: TV, Sonos, PS4 en nvidia shield
2: TV, Sony versterker
3: TV, KPN iTV, Nintendo Switch, Sonos.

Werken fantastisch, wordt ook gebruik gemaakt van verschillende vlan's en worden gevoed door een USW-60W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:07
Ik heb geen ervaring met Unifi apparatuur maar kan je bij de DMP de LAN sfp+ connector ook voor WAN gebruiken? Ik heb nu T-Mobile Thuis en er komt KPN Glasvezel aan en zou graag beide direct op de DMP willen aansluiten.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Zijn top heb hem al geruime tijd in gebruik, geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bastiaan schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:04:

[Afbeelding]
Ik weet niet of het ook voor jouw TV geldt, maar kijk eens naar dit Topic op het Pi-Hole Forum : https://discourse.pi-hole...ke-with-a-samsung-tv/3165 ;)

Al eens de stroom eraf gehaald en na 1 minuut weer erop gezet ?!

Versterkers van Marantz/Denon hebben dit soort problemen heel vaak namelijk dus misschien jouw Pioneer ook... :/
Maxi.Maal schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:47:
Ik heb dezelfde switch en mijn Denon X2500H heeft hier totaal geen moeite mee, is natuurlijk wel een ander merk...
Wacht maar effe af... Gebeurt vanzelf wel een keer! ;) :+
HobbeS schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:10:
[Afbeelding]
Blijf eens van de standaard LAN af en gebruik die alleen als Management VLAN :P
Wat ik al eerder noemde : Wel echt effe de stroom eraf halen door de kabel te verwijderen! ;)
Ferrox1 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:23:
Ik heb hier iets vaags op het unfi netwerk (USG PRO, 150w 16p Switch en AC-Lite's), wellicht dat iemand mij hier mee kan helpen om onderzoek te doen.

Ik heb hier homebridge draaien op hetzelfde VLAN (container) op de synology als mijn iPhone. Echter als ik roam tussen AP's werkt de woning app niet. Alles blijft op geen reactie staan. Dit is heel irritant omdat ik voor de dekking beneden 2 ap's heb zitten en tijdens het wandelen graag soms iets wil schakelen. De rest van de WiFi werkt perfect. Als ik terug ga naar de AP waar hij voor het laatst gewerkt heeft pakt hij hem direct. Als ik lang genoeg wacht (geen idee hoe lang, maar lang...) dan werkt hij ineens weer. Nu weet ik dat dit met de bonjour service werkt. mDNS is nodig voor als de bonjour server in een ander VLAN zit, dat is hier (nog) niet het geval. Echter had wel dit geprobeerd, maar dat sloopt volledig de functionaliteit (of ik heb niet lang genoeg gewacht).

Heeft iemand een suggestie waar ik dit in kan zoeken? Ik las ook iets over een mDNS reflector via de CLI instellen, maar ik weet niet of dit direct de oplossing voor mijn probleem. Liever blijf ik weg bij de CLI omdat dit niet persistent is. Maar als het moet, dan wel >:) ..

Dit kan van alles zijn, zoals wel of geen ontvangst hebben of de accesspoints goed afstellen qua zendsterkte en zo...

Begin eens met de DTIM Setting aanpassen en op 3 te zetten : https://img.community.ui....05-48c1-879c-cca7dbde7dfd

Dat kan namelijk sowieso geen kwaad :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daaaan82
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 10:32
ymoona schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:52:

Nu is ie weer €81 bij bol.com 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
nero355 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:22:

Dit kan van alles zijn, zoals wel of geen ontvangst hebben of de accesspoints goed afstellen qua zendsterkte en zo...

Begin eens met de DTIM Setting aanpassen en op 3 te zetten : https://img.community.ui....05-48c1-879c-cca7dbde7dfd

Dat kan namelijk sowieso geen kwaad :)
We gaan deze instellingen proberen. Ook UAPSD aangezet, die zag ik ook aan staan bij je screenshot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

RobertMe schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:15:
[...]

Ik heb het inmiddels op weten te lossen. Ik ben vol overgave maar in de UniFi-val gelopen en heb ook de Netgear-switch maar vervangen voor de UniFi-variant... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:17
vraagje, (beetje n00b ... :) )

Ik heb recent twee Unify ap's aangeschaft (de pro, want: die kan ook bridgen) en tijdens de setup heb ik een lokaal password aangemaakt ipv een Ubiquity account. Nu zou ik toch nog mijn Ubiquity account willen toevoegen, maar ik zie niet hoe ik dat voor elkaar krijg. Tips iemand?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

In de nieuwe layout zit dat onder Controller settings > Remote access > Local admin (super user) > Sync local admin with Ubiquiti SSO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
caspervc schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:58:
vraagje, (beetje n00b ... :) )

Ik heb recent twee Unify ap's aangeschaft (de pro, want: die kan ook bridgen) en tijdens de setup heb ik een lokaal password aangemaakt ipv een Ubiquity account. Nu zou ik toch nog mijn Ubiquity account willen toevoegen, maar ik zie niet hoe ik dat voor elkaar krijg. Tips iemand?
Dit staat bij de instellingen. Zowel in de nieuwe als oude layout is er een "Remote Access" / "Externe toegang" tab. Daar kun je dus remote access aanzetten en dan inloggen met je UI account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Weer mijzelf quoten :)

De lite gisteren binnen gekregen en even voor de makkelijkheid in de meterkast gehangen en heel de beneden verdieping en alle andere kamers boven zijn nu helemaal gedenkt, en nog wel met 5Ghz :) Gehele huis heeft nu voldoende dekking qua wifi en bandbreedte. Laat deze lekker in de meterkast hangen voor de time beeing. Heb al genoeg geklust de laatste weken.

Zag trouwens dat er een nieuwe versie van de controller aanwezig is. Iemand al zo dapper geweest om deze te installeren?

[ Voor 8% gewijzigd door backupdevice op 12-06-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

backupdevice schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:08:
[...]

Zag trouwens dat er een nieuwe versie van de controller aanwezig is. Iemand al zo dapper geweest om deze te installeren?
5.12.72 kun je zowat overslaan: "Add link to help center" is de enige change, volgens de release notes. Ik kan je wel verklappen dat je in de praktijk ook geen verschil merkt t.o.v. de vorige versie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitpicker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 14:28

nitpicker

uNF

Hoe hebben jullie de US-8-150W opgehangen? In de quick start guide hangen ze hem met de netwerkpoorten naar boven, maar dat lijkt mij voor de warmte niet de beste methode, omdat dan de ventilatiegaatjes aan de onderkant zitten (en nog aan de zijkanten natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 22:11
nitpicker schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:57:
Hoe hebben jullie de US-8-150W opgehangen? In de quick start guide hangen ze hem met de netwerkpoorten naar boven, maar dat lijkt mij voor de warmte niet de beste methode, omdat dan de ventilatiegaatjes aan de onderkant zitten (en nog aan de zijkanten natuurlijk).
Ik heb de switch met de poorten naar beneden opgehangen. Kwam in mijn situatie beter uit voor het kabelmanagement 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nitpicker schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:57:
Heb hem al 2 of 3 jaar naar boven hangen, zonder issues. Maar hij hangt dan wel in de kelder dus relatief koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:17
Bastiaan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:03:
In de nieuwe layout zit dat onder Controller settings > Remote access > Local admin (super user) > Sync local admin with Ubiquiti SSO.
Dank :) Nu kan ik ook mooie statistieken op mijn mobiel zien :) _/-\o_

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

RobertMe schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:39:
[...]

5.13(.29?) is ook stable. Zag vanmorgen ook de melding.
Ah! Daar hebben we wel een waslijst aan changes. Vreemd, want die melding voor update heb ik niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ferrox1 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:56:
[...]

We gaan deze instellingen proberen. Ook UAPSD aangezet, die zag ik ook aan staan bij je screenshot.
@nero355 Hmm ik ben niet zo'n voorstander van DTIM aanpassingen, toen in de tijd van de UAP-AC-PRO lancering (toen beta nog niet bestond, toch?). Toen waren er heel veel problemen het ding werkte voor geen meter. Ze hebben toen ook met DTIM 3 gewerkt en onderzocht en uit wanhoop hebben ze onder NDA een Apple engineer ingehuurd om e.a. samen te onderzoeken.

Die gaf aan dat dit onmiddellijk uit moest, en toen hebben ze de default weer op default gezet. Met DTIM 3 verhoog je de slaapfactor, waardoor je juist meer traffic blackholing kan afroepen. Met DTIM default heb je maximale performance.

Ik heb zelf altijd een aversie tegen het effect dat je ineens 8 whatsapp berichtje krijgt, zo snel kan de tegenpartij niet tikken. Dan denk ik altijd waarom waren die 7 berichtje "blackholed" en komen ze in eens als en burst binnen...dat voelt als congestie in het netwerk.

Ze hebben niet voor niets de advanced settings verborgen, minRSSI ook zo'n setting waarbij je hele netwerk crap kan worden. _/-\o_ gelukkig nu verborgen.

UniFi problemen -> terug naar de defaults is mijn advies.

De instellingen die bij mij lekker werken zijn de onderstaande, waarbij ik ook WiFi AI ingeschakeld heb waardoor elke nacht de beste kanalen worden gezocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HCy02kJwnTMP5jklQWAFowYgfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MluYF09aHpmYUUDFY2O2qrGo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMQqhI5e3r5zJSvsOm12bQB-luw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PB7ocIlqKjemtQ3YmYMahK6A.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

RobertMe schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:19:
[...]

Zou natuurlijk kunnen dat die nog niet heel lang stable is en de controller maar elke 24 uur of zo controleert of er updates zijn?

Of iets teveel Ubiquiti domeinen geblokkeerd in Pi-Hole? :P
De release is nu zo'n 16 uur geleden naar stable gepromoot, dus zou inderdaad goed kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 22:06
Waarschijnlijk staat het hier wel al ergens, maar via de zoekfunctie heb ik het niet direct gevonden. Momenteel heb ik thuis een eigen DDWRT router met daarachter de Amplifi Mesh router in bridged mode. Ik gebruik twee antennes om mijn wireless clients te laten connecteren.

Ik verhuis binnenkort naar een nieuwbouw, dus zou ik graag mijn LAN uitrusten met de Unifi producten. Momenteel heb ik een USG besteld, maar ik vroeg me af of de Unifi controller het verkeer afkomstig van het Amplifi mesh ook kan weergeven in de stats. Aangezien de USG DHCP server zal zijn, zal ik vermoedelijk ook een lijst van alle clients kunnen zien in het controller dashboard? Om alles te kunnen checken, heb ik Unifi AP's nodig, maar ik vroeg me af hoe het geheel samenwerkt met de Amplifi lijn.

Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:24
stormfly schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:18:
[...]

@nero355 Hmm ik ben niet zo'n voorstander van DTIM aanpassingen, toen in de tijd van de UAP-AC-PRO lancering (toen beta nog niet bestond, toch?). Toen waren er heel veel problemen het ding werkte voor geen meter. Ze hebben toen ook met DTIM 3 gewerkt en onderzocht en uit wanhoop hebben ze onder NDA een Apple engineer ingehuurd om e.a. samen te onderzoeken.

Die gaf aan dat dit onmiddellijk uit moest, en toen hebben ze de default weer op default gezet. Met DTIM 3 verhoog je de slaapfactor, waardoor je juist meer traffic blackholing kan afroepen. Met DTIM default heb je maximale performance.

Ik heb zelf altijd een aversie tegen het effect dat je ineens 8 whatsapp berichtje krijgt, zo snel kan de tegenpartij niet tikken. Dan denk ik altijd waarom waren die 7 berichtje "blackholed" en komen ze in eens als en burst binnen...dat voelt als congestie in het netwerk.

Ze hebben niet voor niets de advanced settings verborgen, minRSSI ook zo'n setting waarbij je hele netwerk crap kan worden. _/-\o_ gelukkig nu verborgen.

De instellingen die bij mij lekker werken zijn de onderstaande, waarbij ik ook WiFi AI ingeschakeld heb waardoor elke nacht de beste kanalen worden gezocht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is die WIFI AI aan te raden? Ik ben een beetje bang dat er allerlei kanalen zoals DFS kanalen ineens worden ingesteld. En wordt elke nacht dan het kanaal aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tomdh76 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:00:
[...]

Is die WIFI AI aan te raden? Ik ben een beetje bang dat er allerlei kanalen zoals DFS kanalen ineens worden ingesteld. En wordt elke nacht dan het kanaal aangepast?
Om een deel van je vraag te beantwoorden: Je kunt kanalen in de controller excluden, dus dat heb je zelf in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:06
Morre schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:14:
@kevertje1977

Ligt aan de laatste firmware dat roamen niet meer goed werkt (connect/disconnect). Meerdere meldingen op Ubiquiti releasenotes commentaar.

linkje
De juiste link :

https://community.ui.com/...d4-41f5-a51c-1d95c2779ebf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@Ferrox1: Heb hier eenzelfde issue met 2x AP AC-PRO in combinatie met de Daikin app (airco) op een Iphone 11 Pro.

Beide AP's (1x woonkamer, 1x zolder) zitten op dezelfde switch, zelfde VLAN. Als ik naar boven loop ziet de app de airco-binnenunits niet meer. Loop ik naar beneden dan werkt het weer.

Of als je inderdaad een tijdje wacht dan werkt het spontaan.

Voor de rest geen issues met de wifi, maar dit issue heb ik dus ook nog niet op kunnen lossen. Instellingen staan verder default, dus geen zaken als DTIM aangepast zoals hierboven ergens wordt gesuggereerd.
Ferrox1 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:23:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Wat is er mis met DFS? Dat geeft je juist het voordeel dat je niet met de hele wijk op 1 kanaal zit, airtime is maar relatief beschikbaar. Als je buurman 4 cameras heeft streamen op WiFi kanaal x is de airtime al voor een groot gedeelte verbruikt, en ervaar jij matige WiFi.

Daarom juist graag DFS kanalen ;-) WiFi AI selecteert de kanalen welke jij instelt (exclude functie) en als er toch een DFS radar event is, schakelt hij terug en zoekt hij de volgende nacht weer een ander kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:24
stormfly schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:12:
[...]

Wat is er mis met DFS? Dat geeft je juist het voordeel dat je niet met de hele wijk op 1 kanaal zit, airtime is maar relatief beschikbaar. Als je buurman 4 cameras heeft streamen op WiFi kanaal x is de airtime al voor een groot gedeelte verbruikt, en ervaar jij matige WiFi.

Daarom juist graag DFS kanalen ;-) WiFi AI selecteert de kanalen welke jij instelt (exclude functie) en als er toch een DFS radar event is, schakelt hij terug en zoekt hij de volgende nacht weer een ander kanaal.
Die DFS kanalen doen het bij mij niet goed; mijn laptop maakt dan geen verbinding bijvoorbeeld en ook andere apparaten lijken niet altijd te werken. En ik woon in de buurt van vliegveld dus dacht dat het dan sowieso niet mocht ..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tomdh76 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Die DFS kanalen doen het bij mij niet goed; mijn laptop maakt dan geen verbinding bijvoorbeeld en ook andere apparaten lijken niet altijd te werken. En ik woon in de buurt van vliegveld dus dacht dat het dan sowieso niet mocht ..?
Heb je de controller wel op NL ingesteld?

Jeps mag gewoon zit een detectie mechaniek in de AP software.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ferrox1 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:56:
Volgens mij doe ik daar niks mee, maar DTIM staat hier al een tijdje op 3 ingesteld, omdat er onder andere een tijdje een Apple apparaat in huis heeft gezeten :)
stormfly schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:18:

Ja, mooi maar in deze Topic reeks is dus wel meerdere keren gebleken dat het wel degelijk helpt! ;)

En om nou vervolgens die AI crap aan te raden en ook nog eens via de nieuwe GUI is wel heel erg tegenstrijdig met je eigen verhaal :

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:P :+

Daarnaast mag Ubiquiti weleens instellingen erbij zetten i.p.v. weghalen! :F
Dat is gewoon een Docker Container met Pi-Hole erin die naast de Ubiquiti eigen Containers draait op de UDM dus mocht het niet goed werken of problemen geven dan kan je het makkelijk weer verwijderen! ;)
De meesten hier op GoT hebben er een hele slechte ervaring mee dus ik zou zeggen lekker uitzetten die meuk en alles zelf handmatig instellen! :Y)

Maar dat kan ook komen omdat ik een beetje een controle freak ben... O-)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:27

rally

Deyterra Consultancy

[...]

Voor iedere klant van mij die dat "per ongeluk" aan heeft gezet, heb ik het uitgeschakeld en de optimale instellingen zelf geconfigureerd.

Tot nu toe is deze "WIFI AI" niet zo heel slim en wordt het netwerk er langzamer/instabieler van dan handmatig configuren.

Dus mijn profesionele advies is om het niet aan te zetten.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
Zerobase schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:09:
@Ferrox1: Heb hier eenzelfde issue met 2x AP AC-PRO in combinatie met de Daikin app (airco) op een Iphone 11 Pro.

Beide AP's (1x woonkamer, 1x zolder) zitten op dezelfde switch, zelfde VLAN. Als ik naar boven loop ziet de app de airco-binnenunits niet meer. Loop ik naar beneden dan werkt het weer.

Of als je inderdaad een tijdje wacht dan werkt het spontaan.

Voor de rest geen issues met de wifi, maar dit issue heb ik dus ook nog niet op kunnen lossen. Instellingen staan verder default, dus geen zaken als DTIM aangepast zoals hierboven ergens wordt gesuggereerd.
Werkt dit ook met bonjour toevallig?
nero355 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:17:
[...]

Volgens mij doe ik daar niks mee, maar DTIM staat hier al een tijdje op 3 ingesteld, omdat er onder andere een tijdje een Apple apparaat in huis heeft gezeten :)
Helaas, het helpt niet bij dit probleem en vernielde zelfs mijn connectie met de printer (HP Envy). Settings terug en printer is weer bereikbaar.

Het moeilijke is dat er 3 zaken bij betrokken zijn. Vaak bleek het netwerk het probleem, maar mijn internet en roaming voldoen al maanden uitstekend. geen dropouts, volle snelheid e.t.c.

Het is meer van hoe kan ik dit analyseren welke de veroorzaker is van het probleem. hier iemand met hetzelfde probleem. Alleen ik heb dan homebridge draaien die gekoppeld is aan domoticz. Tevens heb ik hem al eens opnieuw opgestart.

Het is gewoon heel erg vaag, het gebeurd echt alleen als ik naar het nieuwe AP roam. Maar Wifi/zendvermogen zelf is volgens mij het probleem niet. Als het werkt reageert het ook lekker snel. |:(

Dus ik ben een beetje ten einde raad wat het kan zijn en hoe ik dit kan analyseren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:56
mijn gateway is helaas overleden. Nu heb ik een nieuwe gekocht en dacht even simpel te installeren maar helaas....
Alles op dezelfde manier aangesloten zoals het was maar in de controller blijft maar de melding staan pending for adoption...
Wat doe ik fout??

Moet ik mijn laptop een keer bedraad aansluiten op de gateway of is dat het probleem niet?
Controller staat overigens op 2 laptops, kan het daarin zitten?

[ Voor 23% gewijzigd door martin484 op 13-06-2020 01:00 ]

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Pagina: 1 ... 17 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.