[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:44
martin484 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 00:59:
mijn gateway is helaas overleden. Nu heb ik een nieuwe gekocht en dacht even simpel te installeren maar helaas....
Alles op dezelfde manier aangesloten zoals het was maar in de controller blijft maar de melding staan pending for adoption...
Wat doe ik fout??

Moet ik mijn laptop een keer bedraad aansluiten op de gateway of is dat het probleem niet?
Controller staat overigens op 2 laptops, kan het daarin zitten?
Kan zijn dat die nieuwe controller wil dat je AP's op nieuwere firmware zitten. Je moet dan eerst je AP's handmatig updaten voordat je ze uberhaupt kan adopten. Dit probleem had ik ook met een nieuwe controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martin484 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 00:59:
mijn gateway is helaas overleden. Nu heb ik een nieuwe gekocht en dacht even simpel te installeren maar helaas....
Alles op dezelfde manier aangesloten zoals het was maar in de controller blijft maar de melding staan pending for adoption...
Wat doe ik fout??

Moet ik mijn laptop een keer bedraad aansluiten op de gateway of is dat het probleem niet?
Controller staat overigens op 2 laptops, kan het daarin zitten?
Dat is inderdaad niet zo handig! :P

Zorg ervoor dat de UniFi Controller op maar één plek draait en daar ook altijd hetzelfde IP adres heeft!

Verder moet je uiteraard de nieuwe USG adapoteren en dan krijgt die als het goed is alle oude instellingen erop Provisioned :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 03:36
Ook de overstap gemaakt naar edge router lite i.c.m 2 unify lite AP. Gelijk internet maar wat schetst mijn verbazing, de initiele snelhied van rond de 200 Mbps kakt binnen een minuut in naar 10 Mbps.

Wel heb ik 2 poorten LAN poorten gebridged, zorgt dit voor dat snelheidsverlies? Of zie ik iets over het hoofd, de AP staan goed ingesteld teruggaan naar mijn oude router levert onmiddellijk ruim 200 Mbps en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:56
nero355 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 01:30:
[...]

Dat is inderdaad niet zo handig! :P

Zorg ervoor dat de UniFi Controller op maar één plek draait en daar ook altijd hetzelfde IP adres heeft!

Verder moet je uiteraard de nieuwe USG adapoteren en dan krijgt die als het goed is alle oude instellingen erop Provisioned :)
Bedankt voor je reactie! Maar dat is juist hetgeen wat niet lukt, het adopteren van mijn nieuwe gateway. Op beide laptops met de controllers blijft het beeld staan op “pending for adoption”.
Het lampje van de gateway blijft ook wit.

Is een schone installatie een aanrader? Gewoon alles opnieuw installeren? Moet ik dan alle apparatuur resetten?

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

Totaalgeflipt

De enige echte

martin484 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:37:
[...]

Bedankt voor je reactie! Maar dat is juist hetgeen wat niet lukt, het adopteren van mijn nieuwe gateway. Op beide laptops met de controllers blijft het beeld staan op “pending for adoption”.

Is een schone installatie een aanrader? Gewoon alles opnieuw installeren? Moet ik dan alle apparatuur resetten?
Ik zou eerst via ssh de USG een upgrade geven.

Heb nog nooit een controller hoeven resetten om een nieuwe USG te installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Totaalgeflipt schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:50:
[...]

Ik zou eerst via ssh de USG een upgrade geven.

Heb nog nooit een controller hoeven resetten om een nieuwe USG te installeren
Thanks!

[ Voor 21% gewijzigd door martin484 op 13-06-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Nu online

Totaalgeflipt

De enige echte

martin484 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 10:00:
[...]

Thanks! Ik ga het vanavond opnieuw eens proberen. Misschien een domme vraag maar wat bedoel je via “ssh” ? Dat is via de controller op de laptop?
Laat LMGTFY linkjes achterwege s.v.p..

[ Voor 15% gewijzigd door MisteRMeesteR op 13-06-2020 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin484
Totaalgeflipt schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 10:05:
[...]

[mbr]Laat LMGTFY linkjes achterwege s.v.p..[/]
Prima. Ik kon het in eerste instantie niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 22:40
rally schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:53:
[...]

Voor iedere klant van mij die dat "per ongeluk" aan heeft gezet, heb ik het uitgeschakeld en de optimale instellingen zelf geconfigureerd.

Tot nu toe is deze "WIFI AI" niet zo heel slim en wordt het netwerk er langzamer/instabieler van dan handmatig configuren.

Dus mijn profesionele advies is om het niet aan te zetten.
Zelf heb ik het niet aan staan, maar waar ik in mijn buurt erg tegen aanloop is dat de omliggende netwerken ook vaak van kanaal wisselen....dus ik kan nu wel zeggen kanaal 6 en 36 zijn de beste, maar dat kan morgen weer anders zijn. Heel irritant, maar snap ook wel dat niet de hele buurt hun wifi met elkaar gaat afstemmen en vaste kanalen gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
rally schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:53:
[...]

Voor iedere klant van mij die dat "per ongeluk" aan heeft gezet, heb ik het uitgeschakeld en de optimale instellingen zelf geconfigureerd.

Tot nu toe is deze "WIFI AI" niet zo heel slim en wordt het netwerk er langzamer/instabieler van dan handmatig configuren.

Dus mijn profesionele advies is om het niet aan te zetten.
Absoluut uitzetten. Heb meerdere clients gehad die niet wouden verbinden naar Wifi AI, lagere snelheden, kanaal gekozen met redelijk wat interferentie. Op dit moment kun je het beter zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
martin484 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:37:

Ik zou inderdaad effe met SSH aan de gang gaan :
- Firmware updaten.
- Adopteren door twee keer het inform commando te geven richting je UniFi Controller op IP basis.

Alle apparatuur resetten zou ik nooit doen, tenzij er ergens iets heel erg mis is gegaan!
Sinds een bepaalde UniFi Controller versie kan je namelijk heel makkelijk vanuit de GUI alle apparaten adopteren als je daarvan de login gegevens weet :)

Na de Provisioning hebben ze dan wel de instellingen van je nieuwe UniFi Controller, maar toch... het scheelt weer een klein beetje gezeik!
caspertje19 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:57:
Zelf heb ik het niet aan staan, maar waar ik in mijn buurt erg tegen aanloop is dat de omliggende netwerken ook vaak van kanaal wisselen....dus ik kan nu wel zeggen kanaal 6 en 36 zijn de beste, maar dat kan morgen weer anders zijn. Heel irritant, maar snap ook wel dat niet de hele buurt hun wifi met elkaar gaat afstemmen en vaste kanalen gebruiken
Ik zou me daar niet al te druk over maken : Gewoon de kanalen aanhouden die jij het beste vindt en op 2.4 GHz uiteraard niks anders dan 1,6,11 gebruiken en de rest lekker negeren :)

Over een aantal jaren is alles vanzelf 802.11ax geworden en dan ligt die ellende ook weer achter ons met een beetje geluk!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:08:
Over een aantal jaren is alles vanzelf 802.11ax geworden en dan ligt die ellende ook weer achter ons met een beetje geluk!
Eerlijk gezegd moet ik dat nog zien gebeuren. Iets als een ESP8266 & ESP32 heeft alleen 2,4GHz support, en ik verwacht eigenlijk ook niet dat er heel snel, zo'n extreem goedkope, microcontrollers met 5GHz support komen. En ook als je kijkt hoe relatief massaal die dingen in de muur worden gestopt (Sonof, Shelly, en aanverwanten) verwacht ik dat 2,4GHz nog wel een hele tijd zal duren.

Waarschijnlijk met eenzelfde situatie als telefoonnetwerken. 3G is/wordt uitgefaseerd, maar 2G blijft nog een hele tijd. Ook daarbij, 2G hardware is zo goedkoop en overal ingestopt (slimme energiemeters etc) dat je dat netwerk niet zomaar kunt uitschakelen. Waar 3g alleen gebruikt is voor telefoons en soms tablets/laptops, maar dat is allemaal hardware die vervangen is.

En ja, 802.11ax / wifi 6 heeft ook een hele lijst aan features om IoT achtige toepassingen te verbeteren. Maar ik verwacht enerzijds dat de hardware (initieel) veel duurder zal zijn, en anderzijds de tijd tot vervanging van bestaande hardware veel langer is. Hetzelfde dus als met 2G, daarvoor zijn AFAIK ook al verschillende alternatieven gekomen voor bv IoT toepassingen, maar ook die worden bij mijn weten nog niet massaal toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:12:
@RobertMe : "Troep hardware" zullen we uiteraard altijd blijven houden, want consumenten zijn dol op de verkeerde keuzes maken en daarmee merken en modellen levende houden :D _O- O-)
Als je in deze tijd een telefoon/tablet/laptop koopt die alleen 2,4GHz doet kun je het wellicht inderdaad onder "troep modellen" gooien. Maar er zijn ook gewoon bergen toepassingen waarbij er maar een beperkte bandbreedte nodig is en het allemaal goedkoop moet zijn. Zoals dus een hoop domotica apparatuur (Sonof, Shelly, maar ik kan mij ook niet indenken dat een slimme lamp op wifi, zoals een Yeelight, 5GHz doet). En daarnaast zit je nog met apparaten waarbij je waarschijnlijk geen keuze hebt. Omvormers van zonnepanelen met wifi, ik denk dat er een grote kans is dat die ook geen 5GHz doen. Connected wasmachine? Connected koelkast? Connected magnetron/oven? Ook daarbij denk ik dat je geen keuze hebt voor 5GHz, en al helemaal niet dat daar een ethernetaansluiting op zit (omvormers zonnepanelen wel, witgoed niet).

Waarbij ik niet wil zeggen dat het ik die soorten witgoed connected zou willen hebben, maar genoeg mensen zullen het wel willen hebben, en geen keuze hebben tussen 2,4GHz of 5GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:24:
@RobertMe : Mja, dat is een keuze die je bewust maakt dus dan moet je er ook maar mee leren leven ;)
Een bewuste keuze? Ja, de keuze om een connected apparaat te kopen misschien, maar ik denk niet dat je snel in de technische specificaties van een wasmachine/koelkast/oven terugvindt of die wifi 4, 5 of 6 doet. Laat staan dat dit op het kaartje bij de MediaMarkt / Coolblue / Bol.com staat.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 13-06-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:27:
Een bewuste keuze? Ja, de keuze om een connected apparaat te kopen misschien, maar ik denk niet dat je snel in de technische specificaties van een wasmachine/koelkast/oven terugvindt of die wifi 4, 5 of 6 doet. Laat staan dat dit op het kaartje bij de MediaMarkt / Coolblue / Bol.com staat.
Voor de grap gekeken : Staat er inderdaad nergens bij op hun websites! :D _O-

En ik ga niet allerlei PDF bestanden voor de lol downloaden/doorspitten dus het zal allemaal wel...

Troep! Allemaal TROEP! :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@Ferrox1: Ik moet nog keertje sniffen (wireshark). Poort op de switch waar het AP aan hangt mirroren en dan met wireshark kijken wat voor traffic er voorbij komt.

Of er Bonjour in het spel is weet ik dus (nog) niet.
Ferrox1 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:01:
[...]

Werkt dit ook met bonjour toevallig?

[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martin484
nero355 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:08:
[...]

Ik zou inderdaad effe met SSH aan de gang gaan :
- Firmware updaten.
- Adopteren door twee keer het inform commando te geven richting je UniFi Controller op IP basis.

Alle apparatuur resetten zou ik nooit doen, tenzij er ergens iets heel erg mis is gegaan!
Sinds een bepaalde UniFi Controller versie kan je namelijk heel makkelijk vanuit de GUI alle apparaten adopteren als je daarvan de login gegevens weet :)

Na de Provisioning hebben ze dan wel de instellingen van je nieuwe UniFi Controller, maar toch... het scheelt weer een klein beetje gezeik.
Ik ben eruit. De reden dat ik mijn nieuwe gateway niet kon adopteren was omdat de oude nog bekend was in het systeem. Deze verwijdefd en nu kon ik de nieuwe gewoon toevoegen. Eindelijk 😁

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 17:28
Ik heb waarschijnlijk een echt domme vraag, maar ik kom er niet uit.

Ik heb zojuist een USG aangesloten aan mijn Ziggo modem (standaard connect box). Deze moet ik nog in bridge modus zetten.

Wat zijn nu de stappen die ik moet nemen? Moet ik eerst het modem in bridge modus zetten? Hoe connect ik dan vervolgens met mijn 'nieuwe' draadloze netwerk om UnifY te installeren? Moet dat met een computer die ik via een utp kabel met de USG verbind? Als ik nu - terwijl ik nog op mijn draadloze ziggo netwerk zit - de UnifY controller open, vind hij geen apparaten.

Ik zal wel gek zijn, maar ik kom er niet uit..

Edit: ik heb uiteraard ook nog een AC Pro acces point & een 8 port switch die ik ga aansluiten. Moet ik de AC Pro nu al aansluiten en alles (bedraad) installeren?

[ Voor 11% gewijzigd door acehighhugo op 13-06-2020 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

martin484 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 19:20:
[...]

Ik ben eruit. De reden dat ik mijn nieuwe gateway niet kon adopteren was omdat de oude nog bekend was in het systeem. Deze verwijdefd en nu kon ik de nieuwe gewoon toevoegen. Eindelijk 😁

Bedankt voor jullie hulp!
Dan rest nog de vraag of je oude USG wel echt stuk was. Vaak is het alleen de voeding die de geest geeft. Misschien nog even de moeite waard om dat te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:55
acehighhugo schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:18:

Ik heb zojuist een USG aangesloten aan mijn Ziggo modem (standaard connect box). Deze moet ik nog in bridge modus zetten.

Wat zijn nu de stappen die ik moet nemen? Moet ik eerst het modem in bridge modus zetten? Hoe connect ik dan vervolgens met mijn 'nieuwe' draadloze netwerk om UnifY te installeren? Moet dat met een computer die ik via een utp kabel met de USG verbind? Als ik nu - terwijl ik nog op mijn draadloze ziggo netwerk zit - de UnifY controller open, vind hij geen apparaten.

He grappig, ik heb vandaag exact hetzelfde gedaan :D

Ik heb een Unifi Controller op een Raspberry Pi geinstalleerd, Unifi achter het modem gehangen (ziggo poort 1 -> WAN1 USG) en de rest van het netwerk via LAN1 aangesloten. De setup doorlopen van de Controller en dan het IP adres wat de raspberry pi heeft, vastzetten als vast IP.

Kost vrij weinig moeite, en later kan je het alsnog naar bridge modus zetten :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wat @Beerkeeper zegt. De UniFi Controller moet zich uiteraard aan de LAN kant van de USG bevinden. Een apparaat dat is verbonden met de ConnectBox bevind zich immers aan de WAN kant en een USG zal nooit een Controller aan de WAN kant ontdekken. Daarnaast zou ik persoonlijk nooit de Controller draaien op een wifi apparaat (wat je nu suggereert) en het beste is ook om deze te draaien op een server achtig apparaat, of op z'n minst op een apparaat met een vast IP adres. Dit IP adres wordt namelijk vastgelegd in de USG, dus een wisselend IP adres gaat gegarandeerd problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
Beerkeeper schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:54:
[...]

He grappig, ik heb vandaag exact hetzelfde gedaan :D

Ik heb een Unifi Controller op een Raspberry Pi geinstalleerd, Unifi achter het modem gehangen (ziggo poort 1 -> WAN1 USG) en de rest van het netwerk via LAN1 aangesloten. De setup doorlopen van de Controller en dan het IP adres wat de raspberry pi heeft, vastzetten als vast IP.

Kost vrij weinig moeite, en later kan je het alsnog naar bridge modus zetten :)
Toevallig!

Ik heb helaas niet de optie van een Rasberry Pi, maar heb wel boven een iMac staan die ik bedraad aan kan sluiten waar ik de controller op kan installeren. Dan zou het worden:

Ziggo connect box (poort 1) -> USG (WAN1) -> Unify switch 8-60 (vanuit LAN1 uit switch) -> utp in switch naar iMac

Zou dat werken? En moet ik dan eerst dit hele plan doorlopen voordat ik de AC Pro aansluit en installeer, of moet ik dat juist eerst doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
RobertMe schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:00:
[...]

Wat @Beerkeeper zegt. De UniFi Controller moet zich uiteraard aan de LAN kant van de USG bevinden. Een apparaat dat is verbonden met de ConnectBox bevind zich immers aan de WAN kant en een USG zal nooit een Controller aan de WAN kant ontdekken. Daarnaast zou ik persoonlijk nooit de Controller draaien op een wifi apparaat (wat je nu suggereert) en het beste is ook om deze te draaien op een server achtig apparaat, of op z'n minst op een apparaat met een vast IP adres. Dit IP adres wordt namelijk vastgelegd in de USG, dus een wisselend IP adres gaat gegarandeerd problemen opleveren.
Check, goeie. Dan ga ik dat zeker doen vanaf mijn iMac!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
acehighhugo schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:01:
Zou dat werken? En moet ik dan eerst dit hele plan doorlopen voordat ik de AC Pro aansluit en installeer, of moet ik dat juist eerst doen?
Zal uiteindelijk niet veel uitmaken. Je kunt ook alles in een keer aansluiten en dan de Controller openen.

Als je het jezelf moeilijk wilt maken en toch de controller op een laptop wilt zetten kun je ook switch + UAP op de ConnectBox aansluiten, laptop via wifi laten verbinden (met de connectbox uiteraard), vervolgens de switch + UAP inregelen, en als dat werkt de USG ertussen zetten. De laptop zit dan via de UAP aan de LAN kant van de USG en dus is ook die zichtbaar in de Controller. Maar zoals gezegd: controller op een wifi apparaat valt nooit aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Let effe erop dat je niet aan beide kanten het standaard subnet van de USG hebt : 192.168.1.0/24

Dan zit je namelijk ineens zonder Internet, want je NAT Forwarding raakt dan in de war! :P

Edit: ik heb uiteraard ook nog een AC Pro acces point & een 8 port switch die ik ga aansluiten. Moet ik de AC Pro nu al aansluiten en alles (bedraad) installeren?
Verder is de boel NAT achter NAT hangen helemaal niet erg om even door de configuratie heen te komen :)

En doe dat inderdaad gewoon bedraad! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 08:05
Heb een usg 4 pro en een us-xg-6 poe en lan 1 verbonden met de switch ( dus switch krijgt dhcp van lan 1)maar vroeg me af als je ook lan 2 kan verbinden (al is maar 1 poort)met de switch zoals ook iemand met deze link wil Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gzUell2T9QSJRPQKnQtuT_K-f8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkrBuOitQEwYzuW2D2maYodx.jpg?f=fotoalbum_large

https://community.ui.com/...8f-4201-b86d-e607a7cbf420

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
boomer21 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:23:
Heb een usg 4 pro en een us-xg-6 poe en lan 1 verbonden met de switch ( dus switch krijgt dhcp van lan 1)maar vroeg me af als je ook lan 2 kan verbinden (al is maar 1 poort)met de switch zoals ook iemand met deze link wil [Afbeelding]

Technisch gezien is het gewoon mogelijk. Je zet die 'paarse' poorten gewoon in een eigen VLAN én gaan met dat spel.

Ik heb m'n USG-3P hier ook zo draaien, alleen heb ik géén DHCP op LAN2 maar gebruik ik daar een relay voor naar LAN1. Achter beide LAN poorten op de USG hangt vervolgens weer een 'eigen' USW8-150 (met daarachter een CK-Gen2 als controller een viertal Nano-HD AP's + een vijftal UVC-G3's).

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 14-06-2020 11:21 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
De vraag is wel wat je precies wilt bereiken. Het enige wat je hiermee doet is ervoor zorgen dat LAN2 een dedicated uplink heeft op je USG. Leuk om mee te knutselen. Het voegt functioneel niet zo heel veel toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@boomer21 @Will_M het kan wel maar kost je een extra port op je switch. Je kan ook een extra vlan interface toevoegen op LAN1 dan heb je hetzelfde effect, en een vrije switch port over. (je stapelt dan groen en paars in één interface)

Tenzij je hele dagen meer dan 1G verstookt op de LAN1 port, schaalt dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@stormfly Er zijn meerdere redenen geweest dat ik de USW8-150 switches bóven de USW8-60 switches prefereerde. Één daarvan was dat de '150' varianten feitelijk 10 poorten hebben (in de SFP aansluitingen heb ik dan ook de UF-RJ45-1G modules zitten).

Ik houd hardwarematig persoonlijk niet zo van L2 -> L2 verbindingen bij switches ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 14-06-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:27:
@stormfly Er zijn meerdere redenen geweest dat ik de USW8-150 switches bóven de USW8-60 switches prefereerde. Één daarvan was dat de '150' varianten feitelijk 10 poorten hebben (in de SFP aansluitingen heb ik dan ook de UF-RJ45-1G modules zitten).

Ik houd hardwarematig persoonlijk niet zo van L2 -> L2 verbindingen bij switches ;)
Je bedoeld VLAN tagging op interfaces?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Will_M schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:11:
[...]

Technisch gezien is het gewoon mogelijk. Je zet die 'paarse' poorten gewoon in een eigen VLAN én gaan met dat spel.

Ik heb m'n USG-3P hier ook zo draaien, alleen heb ik géén DHCP op LAN2 maar gebruik ik daar een relay voor naar LAN1. Achter beide LAN poorten op de USG hangt vervolgens weer een 'eigen' USW8-150 (met daarachter een CK-Gen2 als controller een viertal Nano-HD AP's + een vijftal UVC-G3's).
Dus alle poorten waar lan 2 op zit in een aparte vlan van lan2 ook de uplink van lan 2? ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:30:
[...]

Je bedoeld VLAN tagging op interfaces?
Ik houd m'n distribution layer en access layer graag fysiek gescheiden (ook al heb ik daarmee nú helaas dus m'n Core en Distribution layer's nog in één device zitten).

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 14-06-2020 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:02
boomer21 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:23:
Heb een usg 4 pro en een us-xg-6 poe en lan 1 verbonden met de switch ( dus switch krijgt dhcp van lan 1)maar vroeg me af als je ook lan 2 kan verbinden (al is maar 1 poort)met de switch zoals ook iemand met deze link wil [Afbeelding]

Wat @stormfly zegt, zonde van die 2 gebruikte poorten voor de uplink.
Handiger om dit op te lossen met vlans.
Daarnaast weet ik niet of 2 poorten op de router gebruiken zo effectief is, routers zijn vaak slechte switches en dus langzaam. Bij bijvoorbeeld de USG heb ik daar wat minder goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Jay-B schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:14:
De vraag is wel wat je precies wilt bereiken. Het enige wat je hiermee doet is ervoor zorgen dat LAN2 een dedicated uplink heeft op je USG. Leuk om mee te knutselen. Het voegt functioneel niet zo heel veel toe.
Klopt maar vroeg me af als zou kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:35:
[...]

Ik houd m'n distribution layer en access layer graag fysiek gescheiden (ook al heb ik daarmee nú helaas dus m'n Core en Distribution layer's nog in één device zitten).
Okey een plaatje zou helpen, zolang je niet met routing werkt in je distributie en dan routed naar je core helpt het niet veel mho. Maar zonder plaatje is het lastig oordelen;)

Ik design alles met VLAN tags op uplinks in mijn werk. Een 100G SM SFP kost hetzelfde als een mooie SKODA middenklasser, dan stopt het toepassen van unieke linken per vlan snel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@rinkel Ja, je hebt gelijk. De USG is niet het méést ideale apparaatje voor zo'n constructie ;)

In mijn geval werkt het (serieus) goed. Zowel de USG als ook de CK-Gen2 draaien met normale waarden qua processor en memory 'kracht' terwijl er toch continue vijf camera streams over het netwerk getrokken worden (2 / 3 verdeling over de USW's waarbij de CK-Gen2 aan de USW met 2 UVC-3 camera's hangt).

Als ik het écht netjes wil doen dan haal ik beter nóg een extra USW8 (60/150) welke ik tussen de twee andere USW8-150 switches en de USG-3P zet en vervolgens weer alleen LAN1 in gebruik neem op dat laatste ding. Op LAN2 zou dan de CK-GEN2 kunnen komen te hangen maar dan moet ik wel een extra voeding hebben doordat de USG-3P geen PoE levert.

Die USW8-150 switches hangen overigens over twee woonlagen verspreid én ik heb de PoE voorzieningen ook nodig (USW8-60 heeft té weinig PoE poorten voor me). De USG-3P hangt 'Remie en alleen in de meterkast samen met een AVM 7590 Modem).

@stormfly Zoiets? Al heb ik 't hier thuis uiteraard niet volledig redundant uitgevoerd :o.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/736x/d1/2d/0d/d12d0d98b96e6ac6190d69ecada13323.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Will_M op 14-06-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
rinkel schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:36:
[...]

Wat @stormfly zegt, zonde van die 2 gebruikte poorten voor de uplink.
Handiger om dit op te lossen met vlans.
Daarnaast weet ik niet of 2 poorten op de router gebruiken zo effectief is, routers zijn vaak slechte switches en dus langzaam. Bij bijvoorbeeld de USG heb ik daar wat minder goede ervaringen mee.
Heb nog niet zolang usg maar het gaat toch altijd via de usg?
Om de vraag nog moeilijker te maken.
Want sinds kort heb ik layer3 switching zie foto dat werk maar layer3 betekend dat het niet via de usg maar in de switch moet gaan maar ik moet wel de lan poort aangeven dus vroeg me af gaat dit allleeen via de switcht en niet via de usg terug?
Want als ik lan 2 invul en niet de lan2 Aansluit doet layer 3 switching het niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TNKTUyBKOmN2BSS7mHCZNo93U4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y6CXLPUHXyqP0WuW7yg7OE87.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acehighhugo
nero355 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 00:38:
[...]

Let effe erop dat je niet aan beide kanten het standaard subnet van de USG hebt : 192.168.1.0/24

Dan zit je namelijk ineens zonder Internet, want je NAT Forwarding raakt dan in de war! :P

[...]

Verder is de boel NAT achter NAT hangen helemaal niet erg om even door de configuratie heen te komen :)

En doe dat inderdaad gewoon bedraad! d:)b
Thanks all! Het is gelukt en alles draait nu als een zonnetje! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
stormfly schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:49:
[...]

Okey een plaatje zou helpen, zolang je niet met routing werkt in je distributie en dan routed naar je core helpt het niet veel mho. Maar zonder plaatje is het lastig oordelen;)

Ik design alles met VLAN tags op uplinks in mijn werk. Een 100G SM SFP kost hetzelfde als een mooie SKODA middenklasser, dan stopt het toepassen van unieke linken per vlan snel :+
Hoe kan je een uplink ( bijvoorbeeld lan3)in de controller taggen in een vlan en ergens anders via switchen weer gebruiken of kan dit niet?
Jeetje leer hier alles met uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik zal de vraag wel niet snappen maar dat is toch het hele concept achter VLAN-trunking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Jay-B schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:08:
Ik zal de vraag wel niet snappen maar dat is toch het hele concept achter VLAN-trunking?
Klopt, maar volgens mij wil @boomer21 eigenlijk alleen weten óf 't kan (en vervolgens ook hoe) door z'n huidige switch nu tijdelijk als zijnde twee fysiek afzonderlijke switches te zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
@Ferrox1:

vandaag met wireshark aan het sniffen geweest.

De Daikin app gebruikt een UDP broadcast message vanaf source poort 30000 naar 30050 (link) om de binnen-units te discoveren:
code:
1
192.168.1.11:30000/udp --> 192.168.1.255:30050/udp

Alle binnen-units met een wifimodule reageren hier op en zo weet de iPhone welke binnen-units er aanwezig zijn (192.168.1.x is het lokale subnet waarop de iPhone en de binnen-units van de airco zich bevinden).

Dus geen multicast.

Ik kwam dit artikel nog tegen: Managing Broadcast Traffic. In dat artikel wordt onder 'How Broadcast Blocking Works' gesproken over 'Broadcast Blocking', oftewel het filteren van broadcastverkeer.

Ik heb dit uitstaan (aanzetten is iets voor op bijv een gastnetwerk), dus er zou geen verkeer geblokkeerd mogen worden (Je vindt het onder 'Wireless Networks --> Advanced Options --> Block LAN to WLAN Multicast and Broadcast Data'.).

De HW revisies van de AP's die ik heb is verschillend (beneden 25, boven 26). Misschien dat dit nog verschil maakt. Bovendien speelt het probleem niet altijd (zoals nu dus ...).

Vooralsnog geen oorzaak kunnen aanwijzen waarom het af en toe niet werkt.
Ferrox1 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:01:
[...]

Werkt dit ook met bonjour toevallig?

[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@Zerobase Gezien de poortnummers welke vér boven de 1023 zitten: Weet je 100% zeker dat beide kanten altijd de zelfde poortnummers gebruiken? Vaak/meestal worden die 'Highports' dynamisch gebruikt door applicaties waarbij vooral de route terug vaak érg dynamisch gekozen wordt qua nummering.

Héérlijk spul als je van statische Firewall's houdt. Je blijft in ieder geval aan't werk ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 14-06-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boomer21 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:53:
[...]

Heb nog niet zolang usg maar het gaat toch altijd via de usg?
Om de vraag nog moeilijker te maken.
Want sinds kort heb ik layer3 switching zie foto dat werk maar layer3 betekend dat het niet via de usg maar in de switch moet gaan maar ik moet wel de lan poort aangeven dus vroeg me af gaat dit allleeen via de switcht en niet via de usg terug?
Want als ik lan 2 invul en niet de lan2 Aansluit doet layer 3 switching het niet.
[Afbeelding]
Daar heb ik nog niet mee gewerkt binnen UniFi. Je aanname klopt: de twee gateways zitten dan op de XG (moeten meer dan 1 netwerk zijn wil je voordeel halen)

Aangaande je USG vraag; ik heb hem al heel lang niet meer. Maar uit mijn hoofd is er ergens een master switch om iets met dual wan of dual lan in te stellen. En daarna kan je een nieuw netwerk maken en LAN2 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:51
Kleine cross-post met mijn vraag in het Delta topic. Zijn er hier mensen die hun Ubiquiti (Unifi?) Setup gebruiken in combinatie met glas van Caiway of Delta? Wat ik namelijk begrijp je dat de spullen die je krijgt niet in bridge kunnen, wellicht is helemaal weg laten dan een betere optie.

Ik heb nu een fijn werkende setup waarbij ik alle apparatuur van de provider (T-Mobile) lekker in de doos heb laten zitten dmv Unifi spulletjes en een Draytek 130 in bridge. Alles is volledig naar wens, maar de snelheid mag met 50 Mbit wel omhoog. Als er glas aangelegd wordt (>30% deelname) kan ik kiezen tussen Delta, Caiway, Online en Helden van Nu (zakelijk) waarbij de eerste 2 duidelijk een beter aanbod hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:52:
@rinkel Ja, je hebt gelijk. De USG is niet het méést ideale apparaatje voor zo'n constructie ;)

In mijn geval werkt het (serieus) goed. Zowel de USG als ook de CK-Gen2 draaien met normale waarden qua processor en memory 'kracht' terwijl er toch continue vijf camera streams over het netwerk getrokken worden (2 / 3 verdeling over de USW's waarbij de CK-Gen2 aan de USW met 2 UVC-3 camera's hangt).

Als ik het écht netjes wil doen dan haal ik beter nóg een extra USW8 (60/150) welke ik tussen de twee andere USW8-150 switches en de USG-3P zet en vervolgens weer alleen LAN1 in gebruik neem op dat laatste ding. Op LAN2 zou dan de CK-GEN2 kunnen komen te hangen maar dan moet ik wel een extra voeding hebben doordat de USG-3P geen PoE levert.

Die USW8-150 switches hangen overigens over twee woonlagen verspreid én ik heb de PoE voorzieningen ook nodig (USW8-60 heeft té weinig PoE poorten voor me). De USG-3P hangt 'Remie en alleen in de meterkast samen met een AVM 7590 Modem).

@stormfly Zoiets? Al heb ik 't hier thuis uiteraard niet volledig redundant uitgevoerd :o.

[Afbeelding]
Jeps dat is de standaard plaat :) hebben al jouw switches L3 functionaliteit? Behalve de access switches?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:12:
[...]

Jeps dat is de standaard plaat :) hebben al jouw switches L3 functionaliteit? Behalve de access switches?
Helaas niet, vandaar dat ik die USG-3P nu maar als 'MLS' gebruik :9

Ubiquiti heeft in de Unifi 'range' volgens mij ook niets wat ik daar voor zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:22:
[...]

Helaas niet, vandaar dat ik die USG-3P nu maar als 'MLS' gebruik :9

Ubiquiti heeft in de Unifi 'range' volgens mij ook niets wat ik daar voor zou kunnen gebruiken.
Ja de PRO series wel, zie het screenshot hieronder van iemand anders. PRO model = PRO prijs _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:28:
[...]

Ja de PRO series wel, zie het screenshot hieronder van iemand anders. PRO model = PRO prijs _/-\o_
Je bedoeld die USG-4 Pro van @boomer21 ?

Ik bedoel eigenlijk meer een Unifi equivalent van bijvoorbeeld een Cisco 3750 / 3850 óf de tegenwoordige opvolger van die twee; Een 9300.

Voor mijn privé thuisnetwerkje zou een 10" UDM-Pro overigens de 'Ultieme' oplossing zijn maar die wordt helaas (nog?) niet geleverd door UI. Ik probeer hier tegenwoordig overigens m'n sluipverbruik qua energie ook nog een beetje binnen de perken te houden zodat ik niet nóg een extra solarpanel moet gaan neerleggen voor alléén m'n eigen netwerk :+

[ Voor 30% gewijzigd door Will_M op 14-06-2020 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb wat performance testen gedaan met de Edge Router X, het is zo'n klein apparaat voor zo weinig geld dat ik eens wat feiten wilde verzamelen.

Het is een device wat door de jaren heen steeds meer hardware offloading heeft gekregen, er is één wat misleidend commando om het te activeren "hwnat" wat het gevoel geeft dat het alleen over NAT gaat. Maar niets is minder waar, kijk maar in de tabel (MediaTek) op deze site https://help.ui.com/hc/en...outer-Hardware-Offloading

Ik heb de volgende porten:
ETH0 = Ziggo internet
ETH1= LAN uplink
ETH2= KPN internet
ETH3 = toegevoegd aan switch0
ETH4 = toegevoegd aan switch0

Ooit heb ik hier in dit topic iets gelezen over performance degradatie van een ER als je de switch zou gaan gebruiken? Wie weet daar de feiten van hoe dat zat/zit? Uitspraken als "one way 500Mbit full duplex"

Zonder hardware offload van vlan x naar vlan y beide op eth1
Dit verkeer gaat over de CPU en daardoor is het relatief laag qua doorvoersnelheid.

code:
1
[SUM]   5.00-6.00   sec  42.0 MBytes   353 Mbits/sec

Met hardware offload van vlan x naar vlan y beide op eth1
Dit is een reguliere trunk naar de edgerouter zoals je het op en ER-Lite ook zou bouwen.

code:
1
2
[SUM]   0.00-10.00  sec  1.07 GBytes   920 Mbits/sec  2325             sender
[SUM]   0.00-10.00  sec  1.06 GBytes   910 Mbits/sec                  receiver

Met hardware offload van vlan x naar vlan y beide via switch0 dual uplink
Twee unieke hypervisor hosts, met beide een unieke VM gescheiden per host. De porten komen uit in resp. eth3 en eth4. Er is hier volledig 1G beschikbaar per hypvervisor. Vlans zijn uniek per port.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
set interfaces switch switch0 mtu 1500
set interfaces switch switch0 switch-port interface eth3 vlan pvid 1
set interfaces switch switch0 switch-port interface eth3 vlan vid 200
set interfaces switch switch0 switch-port interface eth4 vlan pvid 1
set interfaces switch switch0 switch-port interface eth4 vlan vid 210
set interfaces switch switch0 switch-port vlan-aware enable
set interfaces switch switch0 vif 200 address 192.168.200.1/24
set interfaces switch switch0 vif 210 address 192.168.210.1/24
set service dns forwarding listen-on switch0.210
set service dns forwarding listen-on switch0.200

code:
1
2
[SUM]   0.00-10.00  sec  1.09 GBytes   933 Mbits/sec  1094             sender
[SUM]   0.00-10.00  sec  1.08 GBytes   924 Mbits/sec                  receiver

Met hardware offload van vlan x naar vlan y beide via switch0 single uplink
Twee unieke hypervisor hosts, met beide een unieke VM gescheiden per host. De porten komen beide uit in eth3.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
set interfaces switch switch0 mtu 1500
set interfaces switch switch0 switch-port interface eth3 vlan pvid 1
set interfaces switch switch0 switch-port interface eth3 vlan vid 200
set interfaces switch switch0 switch-port interface eth3 vlan vid 210
set interfaces switch switch0 switch-port vlan-aware enable
set interfaces switch switch0 vif 200 address 192.168.200.1/24
set interfaces switch switch0 vif 210 address 192.168.210.1/24
set service dns forwarding listen-on switch0.210
set service dns forwarding listen-on switch0.200

code:
1
2
[SUM]   0.00-10.00  sec  1.08 GBytes   930 Mbits/sec  1469             sender
[SUM]   0.00-10.00  sec  1.07 GBytes   922 Mbits/sec                  receiver

Met hardware offload van vlan x (eth1) naar vlan y (switch 0 eth3)
Dit is van een routed port naar de switches port (switch0)
code:
1
2
[SUM]   0.00-10.00  sec  1.09 GBytes   932 Mbits/sec  486             sender
[SUM]   0.00-10.00  sec  1.07 GBytes   918 Mbits/sec                  receiver

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:33:
[...]

Je bedoeld die USG-4 Pro van @boomer21 ?

Ik bedoel eigenlijk meer een Unifi equivalent van bijvoorbeeld een Cisco 3750 / 3850 óf de tegenwoordige opvolger van die twee; Een 9300.

Voor mijn privé thuisnetwerkje zou een 10" UDM-Pro overigens de 'Ultieme' oplossing zijn maar die wordt helaas (nog?) niet geleverd door UI. Ik probeer hier tegenwoordig overigens m'n sluipverbruik qua energie ook nog een beetje binnen de perken te houden zodat ik niet nóg een extra solarpanel moet gaan neerleggen voor alléén m'n eigen netwerk :+
Als je in boomer zijn screenshot kijk zie je de test "gateway op -> XG-6-POE" Dat is volgens mij wat jij graag wilt hebben in je netwerk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:01:
Ooit heb ik hier in dit topic iets gelezen over performance degradatie van een ER als je de switch zou gaan gebruiken? Wie weet daar de feiten van hoe dat zat/zit? Uitspraken als "one way 500Mbit full duplex"
Mogelijk moet het verkeer bij hwnat nog wel over de switchpoort waar de CPU aan zit? Dat zou een situatie zijn waarin je als je tussen twee paren van poorten met hwnat verkeer routeert je nog steeds maximaal de bandbreedte hebt van één poort.

Bij openwrt zit het vaak intern zo in elkaar:
[list
• poort 0: CPU
• poort 1: blauw/vaak gebruikt als WAN
• poort 2/3/4: geel/vaak gebruikt als LAN
[/list]

verkeer tussen vlan's (wat je niet normaal switched) zou dan nog steeds via poort 0 moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Will_M schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:14:
[...]

Klopt, maar volgens mij wil @boomer21 eigenlijk alleen weten óf 't kan (en vervolgens ook hoe) door z'n huidige switch nu tijdelijk als zijnde twee fysiek afzonderlijke switches te zien?
👍klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
@Will_M: Poorten zijn altijd hetzelfde.

Ik heb in ieder geval meerdere keren gemeten en iedere keer zie je 30000/30050 terugkomen, dus lijkt er op dat ze fixed zijn. Ik gebruik verder geen bridge filtering. Inter-vlan verkeer loopt door de router heen en daar wordt gefirewalled.
Will_M schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:00:
@Zerobase Gezien de poortnummers welke vér boven de 1023 zitten: Weet je 100% zeker dat beide kanten altijd de zelfde poortnummers gebruiken? Vaak/meestal worden die 'Highports' dynamisch gebruikt door applicaties waarbij vooral de route terug vaak érg dynamisch gekozen wordt qua nummering.

Héérlijk spul als je van statische Firewall's houdt. Je blijft in ieder geval aan't werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Ff een vraagje. Weet iemand of je op de nanoswitch vlans kan toewijzen aan de Individuele ethernet poorten? Initieel werd er gezegd dat het bij de In wall AC AP’s ook niet kon, maar dat kan tegenwoordig wel, dus dacht misschien kan de nanoswitch dat trucje ook wel.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:20
Zerobase schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:53:
@Ferrox1:

vandaag met wireshark aan het sniffen geweest.

De Daikin app gebruikt een UDP broadcast message vanaf source poort 30000 naar 30050 (link) om de binnen-units te discoveren:
code:
1
192.168.1.11:30000/udp --> 192.168.1.255:30050/udp

Alle binnen-units met een wifimodule reageren hier op en zo weet de iPhone welke binnen-units er aanwezig zijn (192.168.1.x is het lokale subnet waarop de iPhone en de binnen-units van de airco zich bevinden).

Dus geen multicast.

Ik kwam dit artikel nog tegen: Managing Broadcast Traffic. In dat artikel wordt onder 'How Broadcast Blocking Works' gesproken over 'Broadcast Blocking', oftewel het filteren van broadcastverkeer.

Ik heb dit uitstaan (aanzetten is iets voor op bijv een gastnetwerk), dus er zou geen verkeer geblokkeerd mogen worden (Je vindt het onder 'Wireless Networks --> Advanced Options --> Block LAN to WLAN Multicast and Broadcast Data'.).

De HW revisies van de AP's die ik heb is verschillend (beneden 25, boven 26). Misschien dat dit nog verschil maakt. Bovendien speelt het probleem niet altijd (zoals nu dus ...).

Vooralsnog geen oorzaak kunnen aanwijzen waarom het af en toe niet werkt.

[...]
Ik heb hier deze setting ook uitstaan. Het lijkt ook wel een apple/iPhone dingetje. Als ik met de home app geactiveerd roam tussen de AP's zie ik heel kort alles offline. Maar is echt maar 2 seconden ofzo. En dan blijft het stug werken op de AP waar ik naar toe ben gegaan.

Ik ga eens meer googlen wat dit zou kunnen zijn, mocht ik iets vinden meld ik me weer. Mocht iemand anders een suggestie /ervaring hebben hebben hoor ik het ook graag..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gastje01 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:11:
Kleine cross-post met mijn vraag in het Delta topic. Zijn er hier mensen die hun Ubiquiti (Unifi?) Setup gebruiken in combinatie met glas van Caiway of Delta? Wat ik namelijk begrijp je dat de spullen die je krijgt niet in bridge kunnen, wellicht is helemaal weg laten dan een betere optie.

Ik heb nu een fijn werkende setup waarbij ik alle apparatuur van de provider (T-Mobile) lekker in de doos heb laten zitten dmv Unifi spulletjes en een Draytek 130 in bridge. Alles is volledig naar wens, maar de snelheid mag met 50 Mbit wel omhoog. Als er glas aangelegd wordt (>30% deelname) kan ik kiezen tussen Delta, Caiway, Online en Helden van Nu (zakelijk) waarbij de eerste 2 duidelijk een beter aanbod hebben.
Volgens mij hebben een aantal mensen (waaronder ik :*) ) al meerdere keren uitgebreid uitgelegd wat je nodig hebt voor een Caiway verbinding in het Caiway Topic dus ga daar eens lekker aan de slag met de Search functie : [Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gister 2x nvr-4 besteld, ik ben benieuwd hoeveel beter die presteren dan cloud key en hoe stackable ze zijn/worden.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Misschien even iets voor de mensen welke nu bezig zijn met iOS (Apple) devices en het roamen over de diverse AP's: Hebben jullie al eens gekeken wát er daadwerkelijk écht met een VOIP gesprek gebeurd als je zo'n disconnect / connect actie op de UI controller ziet plaatsvinden?

Ik loop hier (sinds Covid-19) de god-ganse-dag te bellen middels Microsoft Skype / Teams en ook nog wel via 4G / VoWiFi én ik kan niet zeggen dat er (UDP) gesprekken weg vallen of onderbroken worden op de momenten dat ik door m'n huis aan het lopen ben. Als ik daar wél last van gehad had dan was ik wel aan't 'Draadhaaien' gegaan om te kijken waar 't eventueel mis gelopen zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:03:
Misschien even iets voor de mensen welke nu bezig zijn met iOS (Apple) devices en het roamen over de diverse AP's: Hebben jullie al eens gekeken wát er daadwerkelijk écht met een VOIP gesprek gebeurd als je zo'n disconnect / connect actie op de UI controller ziet plaatsvinden?

Ik loop hier (sinds Covid-19) de god-ganse-dag te bellen middels Microsoft Skype / Teams en ook nog wel via 4G / VoWiFi én ik kan niet zeggen dat er (UDP) gesprekken weg vallen of onderbroken worden op de momenten dat ik door m'n huis aan het lopen ben. Als ik daar wél last van gehad had dan was ik wel aan't 'Draadhaaien' gegaan om te kijken waar 't eventueel mis gelopen zou kunnen zijn.
De laatste ken ik niet genoeg om er wat over te zeggen, maar de eerste twee zijn absoluut niet met elkaar vergelijkbaar voor zover ik weet! ;)

Een echt VoIP gesprek is vele malen gevoeliger voor onderbrekingen dan al die Skype-achtige meuk!

Zie het een beetje net als streaming : Er zit altijd een stukje buffering in zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:08:
[...]

De laatste ken ik niet genoeg om er wat over te zeggen, maar de eerste twee zijn absoluut niet met elkaar vergelijkbaar voor zover ik weet! ;)

Een echt VoIP gesprek is vele malen gevoeliger voor onderbrekingen dan al die Skype-achtige meuk!

Zie het een beetje net als streaming : Er zit altijd een stukje buffering in zeg maar :)
Als een Vo-WiFi onderbroken wordt dan ben je, nét als met een 2G - 3G/4G (én 5G) omschakeling je gesprek gewoon 'kwijt' en komt 't ook niet meer terug. Buffering op dat soort dingen doen 'we' niet aan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Will_M schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:15:
[...]

Als een Vo-WiFi onderbroken wordt dan ben je, nét als met een 2G - 3G/4G (én 5G) omschakeling je gesprek gewoon 'kwijt' en komt 't ook niet meer terug. Buffering op dat soort dingen doen 'we' niet aan :9
Roaming [tussen AP's] ziet er voor een flow in mijn ogen hetzelfde uit als kortdurende packet-loss. Daarbij blijft de verbinding toch gewoon werken (op een hikje na)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:15:
[...]

Hoe bedoel je?
Met horizontale handhovers (van 2 naar 3 naar 4g) hoort een telefoon gesprek in stand te blijven. Dat is iets wat ik verwacht bij vo-WiFi anders loop je huis uit en hebt je een dropt call. En dat lijkt mij echt wel iets waar je veel klachten over krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
xbeam schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:20:
[...]

Hoe bedoel je?
Met horizontale handhovers (van 2 naar 3 naar 4g) hoort telefoon gesprek in stand te blijven. Dat is iets wat ik verwacht bij vo-WiFi anders loop je huis uit en hebt je een dropt call. En dat lijkt mij echt wel iets waar je veel klachten over krijgt.
Die klachten zijn er ook écht wel maar die komen vaak alleen vanuit gebieden welke praktisch alleen nog maar 2G als antenne hebben voor het mobiele verkeer. Dankzij de boefjes welke 5G als veroorzaker van Covid zien komen die plekken nu beter in kaart... Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:12

Ethirty

Who...me?

xbeam schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:55:
Gister 2x nvr-4 besteld, ik ben benieuwd hoeveel beter die presteren dan cloud key en hoe stackable ze zijn/worden.
Mooi ding. Die had ik gemist. Niet eens zo heel duur tov een Cloudkey

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:14
xbeam schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:55:
Die van mij komt dinsdag binnen als het goed is (vrijdag besteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:44
Hebben er hier mensen nog problemen met het upgraden van de controller software? Ik wil naar 5.13.29, maar ik blijf de melding krijgen: "unifi is already the newest version (5.12.72-13103-1)."

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Timmert schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:35:
[...]

Dan rest nog de vraag of je oude USG wel echt stuk was. Vaak is het alleen de voeding die de geest geeft. Misschien nog even de moeite waard om dat te proberen.
Goed punt! Ga ik zeker even proberen 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
RobertMe schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:08:
[...]

Zal uiteindelijk niet veel uitmaken. Je kunt ook alles in een keer aansluiten en dan de Controller openen.

Als je het jezelf moeilijk wilt maken en toch de controller op een laptop wilt zetten kun je ook switch + UAP op de ConnectBox aansluiten, laptop via wifi laten verbinden (met de connectbox uiteraard), vervolgens de switch + UAP inregelen, en als dat werkt de USG ertussen zetten. De laptop zit dan via de UAP aan de LAN kant van de USG en dus is ook die zichtbaar in de Controller. Maar zoals gezegd: controller op een wifi apparaat valt nooit aan te raden.
Ik lift even mee met deze vraag en antwoord.
Ook ik heb de controller draaien op een laptop, niet echt verstandig dus. Als alternatief heb ik alleen een NAS, is dat een betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:42:
[...]

Mooi ding. Die had ik gemist. Niet eens zo heel duur tov een Cloudkey
Foto’s komen in de loop van de week. Ui.com is nooit zo snel met bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
Nou, ik heb toch nog een dingetje.

Als ik mijn AP-AC Pro in de woonkamer aansluit (standaard inbouw cat6 doos), haalt hij met gemak snelheden tot 400mbit. Als ik de AP echter in mijn trapkast aansluit (ook standaard inbouw cat6 doos), valt de snelheid terug tot 90mbit, zelfs als ik er recht onder sta.

Waar kan dit aan liggen? Is er ergens een kabel niet goed / niet optimaal aangesloten? Of is er iets anders aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:41

ChUcKiE

Dus........

Binnenkort kunnen we in ons dorp glasvezel krijgen. Ik maak denk ik al meer dan 25 jaar gebruik van chello/UPC/Ziggo internet en later internet + TV.
Dat is dan ook de huidige situatie. Achter de laatst nieuwe internet modem/router die ik van Ziggo heb (in bridge/doorvoer modus) heb ik een Unifi netwerk met USG, Switch en 3 AP-AC's. Eigenlijk werkt het allemaal prima. Zowel Ziggo qua internet en uiteraard het Unifi netwerk erachter.

Nu er dus glasvezel mogelijk wordt (dit jaar nog) wil ik toch gaan switchen zodat de invoer gratis is (bij 1 jaar contract, anders 450 euro eenmalig). Qua prijzen zal het allemaal wel vergelijkbaar worden.

Nu lees ik hier veel over IP-TV via glas en ook wel Internet only via glas, maar zou graag willen weten of het zo eenvoudig kan zijn dat alleen bij wijze van spreken de internetkabel omsteken is en dat het dan gewoon blijft werken (bij internet only).
Bij de glasaanbieders wordt diverse apparatuur mee gegeven. Tweak kan bijvoorbeeld een mediaconverter meeleveren bij internet only, of een fritz! box als er TV bij zit.

Ik heb een paar vraagjes die waarschijnlijk zo te beantwoorden zijn door ervaringsdeskundigen:
- Kan ik een internetonly abonnement, bijvoorbeeld via Tweak afnemen, mediaconverter laten plaatsen en vervolgens de UTP op mijn bestaande USG aansluiten? Ik snap dat deze onvoldoende capaciteit heeft om 1Gbit doorvoer te realiseren, maar dat maakt me nu nog niet zoveel uit.
- Als ik toch een TV pakket erbij zou nemen, moet ik dan wat aanpassen aan mijn Unifi apparatuur? Kan dir met de huidige setup, of moet ik dan bijvoorbeeld naar de UDM Pro? En zo niet moet ik veel herconfigureren in mijn USG tbv TV (VLAN's?)?
- Maakt het uberhaupt uit welke provider en dus welke modem/router je gebruikt als ik mijn bestaande Unifi setup zou willen behouden?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
  • Laatst online: 15-09 15:08
acehighhugo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:57:

Als ik mijn AP-AC Pro in de woonkamer aansluit (standaard inbouw cat6 doos), haalt hij met gemak snelheden tot 400mbit. Als ik de AP echter in mijn trapkast aansluit (ook standaard inbouw cat6 doos), valt de snelheid terug tot 90mbit, zelfs als ik er recht onder sta.

Waar kan dit aan liggen? Is er ergens een kabel niet goed / niet optimaal aangesloten? Of is er iets anders aan de hand?
Klinkt inderdaad als een gevalletje slecht aangesloten/gebroken kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
ChUcKiE schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:58:
Binnenkort kunnen we in ons dorp glasvezel krijgen. Ik maak denk ik al meer dan 25 jaar gebruik van chello/UPC/Ziggo internet en later internet + TV.
Dat is dan ook de huidige situatie. Achter de laatst nieuwe internet modem/router die ik van Ziggo heb (in bridge/doorvoer modus) heb ik een Unifi netwerk met USG, Switch en 3 AP-AC's. Eigenlijk werkt het allemaal prima. Zowel Ziggo qua internet en uiteraard het Unifi netwerk erachter.

Nu er dus glasvezel mogelijk wordt (dit jaar nog) wil ik toch gaan switchen zodat de invoer gratis is (bij 1 jaar contract, anders 450 euro eenmalig). Qua prijzen zal het allemaal wel vergelijkbaar worden.

Nu lees ik hier veel over IP-TV via glas en ook wel Internet only via glas, maar zou graag willen weten of het zo eenvoudig kan zijn dat alleen bij wijze van spreken de internetkabel omsteken is en dat het dan gewoon blijft werken (bij internet only).
Bij de glasaanbieders wordt diverse apparatuur mee gegeven. Tweak kan bijvoorbeeld een mediaconverter meeleveren bij internet only, of een fritz! box als er TV bij zit.

Ik heb een paar vraagjes die waarschijnlijk zo te beantwoorden zijn door ervaringsdeskundigen:
- Kan ik een internetonly abonnement, bijvoorbeeld via Tweak afnemen, mediaconverter laten plaatsen en vervolgens de UTP op mijn bestaande USG aansluiten? Ik snap dat deze onvoldoende capaciteit heeft om 1Gbit doorvoer te realiseren, maar dat maakt me nu nog niet zoveel uit.
- Als ik toch een TV pakket erbij zou nemen, moet ik dan wat aanpassen aan mijn Unifi apparatuur? Kan dir met de huidige setup, of moet ik dan bijvoorbeeld naar de UDM Pro? En zo niet moet ik veel herconfigureren in mijn USG tbv TV (VLAN's?)?
- Maakt het uberhaupt uit welke provider en dus welke modem/router je gebruikt als ik mijn bestaande Unifi setup zou willen behouden?
Bij internet only is het doorgaans kwestie van de juiste pppoe instellingen opvoeren en klaar. IPTV (kan) een ander verhaal zijn, maar dat is vooral kwestie van welke provider je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martin484 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:54:
[...]

Ik lift even mee met deze vraag en antwoord.
Ook ik heb de controller draaien op een laptop, niet echt verstandig dus. Als alternatief heb ik alleen een NAS, is dat een betere optie?
Klopt, als je een NAS hebt die Docker ondersteund zou ik dat zeker doen. Enerzijds de switch naar de NAS die als het goed is al een vast IP heeft, en altijd bereikbaar is waardoor je alle statistieken hebt, vanaf elke PC/laptop kunt inloggen, je op telefoon de UniFi app kunt gebruiken etc. Maar ook in combinatie met Docker, waarbij iemand anders al zorgt voor een werkent pakketje (juiste JVM, MongoDB, ...). Ondersteunt je NAS geen Docker zijn er wellicht ook packages voor te vinden, maar van wat ik een beetje heb meegekregen willen die nog wel eens lang achter liggen.

Alternatief is de controller op een Raspberry Pi draaien. Ook daar kun je met Docker de controller eenvoudig op draaien, en uiteraard kun je nog andere dingetjes ernaast draaien zoals PiHole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
acehighhugo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:57:

Kans zal inderdaad groot zijn dat de kabel niet goed is. Maar als het goed is zie je dat ook in de controller. De status is dan "100FDX". Spreek uit ervaring, heb een AC Lite die dit aangeeft, maar nog niet de moeite genomen om nieuwe stekkers er aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
RobertMe schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:18:
[...]

Klopt, als je een NAS hebt die Docker ondersteund zou ik dat zeker doen. Enerzijds de switch naar de NAS die als het goed is al een vast IP heeft, en altijd bereikbaar is waardoor je alle statistieken hebt, vanaf elke PC/laptop kunt inloggen, je op telefoon de UniFi app kunt gebruiken etc. Maar ook in combinatie met Docker, waarbij iemand anders al zorgt voor een werkent pakketje (juiste JVM, MongoDB, ...). Ondersteunt je NAS geen Docker zijn er wellicht ook packages voor te vinden, maar van wat ik een beetje heb meegekregen willen die nog wel eens lang achter liggen.

Alternatief is de controller op een Raspberry Pi draaien. Ook daar kun je met Docker de controller eenvoudig op draaien, en uiteraard kun je nog andere dingetjes ernaast draaien zoals PiHole.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga hier zeker mee aan de slag. Of mijn NAS een docker ondersteunt weet ik niet maar ga ik uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
  • Laatst online: 18-09 10:05
RobertMe schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:18:
[...]

Hoe goed zijn Docker builds eigenlijk ondersteund? Heb nu een UCK, maar wil eigenlijk minder losse kastjes. Helemaal als ze niet nodig zijn =]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Juzzuts schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:50:
[...]

Hoe goed zijn Docker builds eigenlijk ondersteund? Heb nu een UCK, maar wil eigenlijk minder losse kastjes. Helemaal als ze niet nodig zijn =]
Officieel zijn ze niet ondersteund, maar er zijn er een stuk of 3 denk ik (jacobalberty, goofball, en linuxserver IIRC) die extreem veel gebruikt worden. Zelf gebruik ik die van goofball naar volle tevredenheid. Updates zijn ook altijd snel, bv afgelopen vrijdag toen het hier ging over de stable release van 5.13 heb ik mijn controller meteen geupdate, terwijl de release dus nog geen 24 uur daarvoor was. Maar volgens mij geldt dat voor de andere twee net zo goed, en zijn die ook altijd snel met de updates etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 16-09 06:36
Ik heb 2 AC-Pro's , eentje per verdieping.
Nu staan de RADIO's op AUTO maar wat mij opvalt.
AP-4e : Auto (6) HT20
AP-4e : Auto 46 (48,-1) VHT 40

AP-5e : Auto (1) HT20
AP-5e : Auto (46 (48,-1) VHT 40

Het lijkt er dus op dat beiden op hetzelfde 11N/A/AC kanaal staan, namelijk 46.

Door de Roaming issues met de laatste firmware draai ik ze nu op 4.0.80.10875

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

kevertje1977 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 06:20:
Ik heb 2 AC-Pro's , eentje per verdieping.
Nu staan de RADIO's op AUTO maar wat mij opvalt.
AP-4e : Auto (6) HT20
AP-4e : Auto 46 (48,-1) VHT 40

AP-5e : Auto (1) HT20
AP-5e : Auto (46 (48,-1) VHT 40

Het lijkt er dus op dat beiden op hetzelfde 11N/A/AC kanaal staan, namelijk 46.

Door de Roaming issues met de laatste firmware draai ik ze nu op 4.0.80.10875
En wat is je vraag? ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 23:39
Beneveerg schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:54:
Hebben er hier mensen nog problemen met het upgraden van de controller software? Ik wil naar 5.13.29, maar ik blijf de melding krijgen: "unifi is already the newest version (5.12.72-13103-1)."
Op de een andere manier popt die vraag met deze release heel vaak op.😉

Het is altijd zo dat het tot zeker 2 weken kan duren voordat een nieuwe release via de repos beschikbaar is. Volgens mij houdt UI dat aan als extra veiligheidsmarge aan voor het geval er toch issues boven water komen.

Je kunt altijd nog met wget de file handmatig downloaden en vervolgens met dpkg installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik wil voor een vriend van mij een In wall kopen.
Nu is mij alleen niet duidelijk welke injector ik erbij moet kopen.
Een switch is overkill want dat gaat hij nooit gebruiken.

Welke van deze twee werken met de IW, of als ze beide werken wat is de betere keuze?

POE-48-24W-G

U-POE-af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45
koesie schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:22:
Ik wil voor een vriend van mij een In wall kopen.
Nu is mij alleen niet duidelijk welke injector ik erbij moet kopen.
Een switch is overkill want dat gaat hij nooit gebruiken.

Welke van deze twee werken met de IW, of als ze beide werken wat is de betere keuze?

POE-48-24W-G

U-POE-af
De UAP-AC-IW hoort gevoed te worden met een een 802.3at adapter zoals https://www.wifishop.nl/a...-pse-1000gu-30w/pid=40415

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:42
markisoke schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:52:
[...]

De UAP-AC-IW hoort gevoed te worden met een een 802.3at adapter zoals https://www.wifishop.nl/a...-pse-1000gu-30w/pid=40415
Niet helemaal waar, als je POE uit de in-wall wilt gebruiken om bijvoorbeeld een flex mini te voorzien van stroom dan heb je 802.3at adapter of switch nodig. Als het alleen is om de in-wall's van stroom te voorzien van heb je genoeg aan 802.3af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
vandermark schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:59:
Ik ga binnenkort Unifi met PiHole op een RaspBpi4 installeren. Voor unifi heb ik nu eea geinstalleerd op mijn win10 desktop die dus niet altijd online is. Voor de migratie lees ik o.a. deze werkwijze:

[...]

Gaat dit goed? Want de nieuwe controller op de RBpi4 zal een ander IP adres hebben? Of moet ik dan voor maken van backup: controller settings --> advanced configuration --> override the device inform host with the Controller Hostname/IP --> Nieuwe IP aangeven?
Ik lees dat het bij jou gelukt is om dit voor elkaar te krijgen. Ik zit met een net wat andere situatie, maar enigzins vergelijkbaar: mijn unifi installatie is geïnstalleerd door een externe partij, die hebben mij een .unf backup file gestuurd.

Is dit genoeg om een nieuwe controller te installeren of heb ik dan nog steeds credentials nodig? Ik wil namelijk een eigen controller draaien (en eigenlijk niet dat zij nog toegang hebben tot de oude controller). Ik heb echter geen username en password van die originele controller en dus geen "controle" over die controller. Of moet ik dan eigenlijk alles from-scratch bouwen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:29

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Miki schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:36:
[...]

Niet helemaal waar, als je POE uit de in-wall wilt gebruiken om bijvoorbeeld een flex mini te voorzien van stroom dan heb je 802.3at adapter of switch nodig. Als het alleen is om de in-wall's van stroom te voorzien van heb je genoeg aan 802.3af.
Ik heb dat eens getest hier en ik kon 2 AP-AC-InWall's achter elkaar aangesloten voeden vanuit één enkele 802.3af PoE switch. Zolang het opgenomen vermogen onder de 15W blijft lijkt er niets aan het hand :)

@koesie Ik zag toevallig deze voorbij komen: V&A aangeboden: Ubiquiti UniFi AC In-Wall (niet mijn advertentie :P)

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Nu online

Totaalgeflipt

De enige echte

Reynouts schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:21:
[...]

Ik lees dat het bij jou gelukt is om dit voor elkaar te krijgen. Ik zit met een net wat andere situatie, maar enigzins vergelijkbaar: mijn unifi installatie is geïnstalleerd door een externe partij, die hebben mij een .unf backup file gestuurd.

Is dit genoeg om een nieuwe controller te installeren of heb ik dan nog steeds credentials nodig? Ik wil namelijk een eigen controller draaien (en eigenlijk niet dat zij nog toegang hebben tot de oude controller). Ik heb echter geen username en password van die originele controller en dus geen "controle" over die controller. Of moet ik dan eigenlijk alles from-scratch bouwen?
Je hebt wel de SSH login/password gegevens nodig verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
MisteRMeesteR schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:38:
[...]

Ik heb dat eens getest hier en ik kon 2 AP-AC-InWall's achter elkaar aangesloten voeden vanuit één enkele 802.3af PoE switch. Zolang het opgenomen vermogen onder de 15W blijft lijkt er niets aan het hand :)

@koesie Ik zag toevallig deze voorbij komen: V&A aangeboden: Ubiquiti UniFi AC In-Wall (niet mijn advertentie :P)
En hier vergelijkbare ervaring met een G3-Flex achter een IW die gevoed wordt door een usw8-60. Maar goed, beide devices hebben samen ook niet meer dan 6W nodig (althans mijn ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
[...]

Ik heb hier (ook) een beetje vals gespeeld met het PoE voeden van mijn USW-Flex, als je in de controller aangeeft dat hij gevoed wordt door een PoE injector dan doet hij het zonder problemen. Stiekem komt deze van een USW-8-60 af en wordt hij in feite dus gevoed door een PoE met 802.3af. Ik vond deze workaround na wat zoekwerk, nooit verdiept of dit ook werkelijk kwaad kan. Iemand enig idee of dit zo is?

Het gaat om de verbinding vanaf de USW-8-60 (Switch Meterkast) naar de USW-Flex (Switch Kantoor) die vervolgens ook het AP op Kantoor voedt. Het gaat totaal om 6.6 Watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bn2h3evFVAxV8u5W1P_vfByhxn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gw4qut9a97YGvqt19n3M7Fpr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Peutpeut op 15-06-2020 14:16 ]

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Laatst online: 10:44
slooffmaster schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:18:
[...]

Op de een andere manier popt die vraag met deze release heel vaak op.😉

Het is altijd zo dat het tot zeker 2 weken kan duren voordat een nieuwe release via de repos beschikbaar is. Volgens mij houdt UI dat aan als extra veiligheidsmarge aan voor het geval er toch issues boven water komen.

Je kunt altijd nog met wget de file handmatig downloaden en vervolgens met dpkg installeren.
Ah ik ben een keertje te snel met updaten, gebeurd ook nooit. Bedankt voor je antwoord.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reinoudkil schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:47:
En hier vergelijkbare ervaring met een G3-Flex achter een IW die gevoed wordt door een usw8-60. Maar goed, beide devices hebben samen ook niet meer dan 6W nodig (althans mijn ervaring).
Peutpeut schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:12:
Ik heb hier (ook) een beetje vals gespeeld met het PoE voeden van mijn USW-Flex, als je in de controller aangeeft dat hij gevoed wordt door een PoE injector dan doet hij het zonder problemen. Stiekem komt deze van een USW-8-60 af en wordt hij in feite dus gevoed door een PoE met 802.3af. Ik vond deze workaround na wat zoekwerk, nooit verdiept of dit ook werkelijk kwaad kan. Iemand enig idee of dit zo is?

Het gaat om de verbinding vanaf de USW-8-60 (Switch Meterkast) naar de USW-Flex (Switch Kantoor) die vervolgens ook het AP op Kantoor voedt. Het gaat totaal om 6.6 Watt.

[Afbeelding]
Zolang jullie het niet erg vinden dat wij met zijn allen heel hard gaan lachen op het moment dat het misgaat in de toekomst : Prima oplossing! >:) :P :+

* nero355 zijn In Wall accesspoints gewoon netjes via 802.3at voedt met daarachter nog een US 8 via 802.3af 8) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 16-09 06:36
Dat ik verbaasd ben dat ze beiden op hetzelfde kanaal staan bij 5Ghz terwijl ze op auto staan en ze elkaar moeten zien. Dan zou je niet hetzelfde kanaal verwachten. Dan gaat Roaming niet werken lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
nero355 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:27:
Zolang jullie het niet erg vinden dat wij met zijn allen heel hard gaan lachen op het moment dat het misgaat in de toekomst : Prima oplossing! >:) :P :+

* nero355 zijn In Wall accesspoints gewoon netjes via 802.3at voedt met daarachter nog een US 8 via 802.3af 8) :Y)
Wat zou er in jouw ogen mis kunnen gaan dan (oprecht benieuwd!)?
Enige dat ik kan bedenken is dat de switch niet voldoende vermogen zou kunnen leveren, maar gezien er op dit moment 40% van de capaciteit wordt geleverd lijkt dat mij niet aannemelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kevertje1977 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:04:
Dat ik verbaasd ben dat ze beiden op hetzelfde kanaal staan bij 5Ghz terwijl ze op auto staan en ze elkaar moeten zien. Dan zou je niet hetzelfde kanaal verwachten. Dan gaat Roaming niet werken lijkt me
Auto Settings zijn bij Ubiquiti UniFi UAP's dan ook niet echt Auto Settings en kan je beter handmatig afstellen ;)
reinoudkil schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:16:
Wat zou er in jouw ogen mis kunnen gaan dan (oprecht benieuwd!)?
Enige dat ik kan bedenken is dat de switch niet voldoende vermogen zou kunnen leveren, maar gezien er op dit moment 40% van de capaciteit wordt geleverd lijkt dat mij niet aannemelijk.
Het probleem is dat men veel te vaak op de verkeerde dingen wil besparen en dan komt met cijfers op het moment dat hun netwerk zowat zit te niksen : Ja, dan is het verbruik wel laag inderdaad! 8)7

Laten we zeggen dat je een keer wat meer dingen tegelijk aan het doen bent of wat meer mensen over de vloer krijgt en alle apparaten lekker bandbreedte gaan verstoken : Blijft dat verbruik dan zo :?
Of krijg je ineens last van herstartende/uitvallende apparaten die niet genoeg stroom krijgen ?! :P

Doet me een beetje denken aan mensen die hun Raspberry Pi toch maar lekker met die oude telefoonlader gaan voeden i.p.v. dat ze de officiële voeding erbij kopen voor € 10 of zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godlike02
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-08 11:02
stormfly schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 19:49:
[...]

Zijn top heb hem al geruime tijd in gebruik, geen enkel probleem.
En nog even terugkoppling geven! Hier ook inderdaad geen enkel probleem.
Werkt in 1 keer probleemloos goed.
Pagina: 1 ... 18 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.