[F1] Seizoen 2020 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 166 Laatste
Acties:
  • 1.185.183 views

Onderwerpen

• barney123
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-04-2021
Ham zn actie zijn heel nobel en leuk
Echter kan die beter een talentenprogramma opzetten of iets dergelijks waarmee de fiscale drempel om coureur ambities na te streven verlaagd kan worden.

Immers ligt mijn inziens de reden waarom er weinig diversiteit in de autosport is bij de financiële armslag welke men nodig heeft om uberhaubt te beginnen met racen.

En helaas zien we dat mensen van gekleurde etniciteit doorgaans een slechtere liquiditeits-positie hebben. Wat natuurlijk wel weer mogelijk voortvloeit uit arbeidsdiscriminatie etc

Dit wil niet zeggen dat de autosport as geheel discriminerend zou zijn want daar geloof ik niet in. Ze zijn wel fiscaal discriminerend maar dat weet iedereen, kijk maar naar Latifi :+

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-12 17:26
hardware-lover schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:32:
[...]

Uhhhh? Ik bekijk de F1 on board feed van Bottas vanaf de F1TV website, en die 3 lampjes op zijn stuur zijn gekoppeld aan zijn toerental. Ze gaan helemaal niet één voor één aan, maar zowat alle drie tegelijk?

Je kunt dat ook niet zien op de YT link die je deelt? Tenminste, ik zie dat niet? Dus ik weet niet wat jij denkt te zien, behalve spoken dan.
je hebt helemaal gelijk. Lampjes gaan helemaal niet 1 voor 1 aan. Geen idee hoe ik daar bij kwam. Maar Bottas lijkt wel te reageren op de dovende lampjes.

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:54
@YakuzA Het is een even grote aanname dat RP er niets aan veranderd heeft en dus wel identiek zijn.
stijn1309 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:22:
[...]

Dit vind ik dus zo raar aan die hele FIA...
Een team kan pas protesteren ALS een team het gebruikt heeft tijdens het raceweekend.

Dan doet een team dit en dan zou je het pas verbieden na x periode... Nee een team heeft geprotesteerd als het terecht is dan schrap je Racing Point uit de uitslag.

Iets mag of iets mag niet en als duidelijk is dat ze iets hebben gedaan wat niet MAG dan gewoon voor elke race waar protest tegen is ingediend dien je die wagens te schrappen.
Ergens vind ik het maar normaal dat het protest er pas mag komen als een onderdeel officieel gebruikt is. De politie begint toch niet alvast boetes uit te schrijven omdat je een snelle wagen hebt gekocht.
Ik vermoed dat RP hun wagens heeft moeten laten controleren door de FIA en toen geen opmerkingen heeft gekregen. Eigenlijk was dat het moment dat er tegen moest opgetreden worden en niet door een team maar door de FIA.
Dus ergens vind ik het niet normaal dat het nodig is dat een team deze stap moet zetten

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:44
Ik verwacht niet dat de FIA iets gaat doen. ALS ze iets gaan doen tegen RP, is het voor volgend jaar verbieden. Net als het DAS systeem.

Wat is namelijk het alternatief? RP kan niet even in 2 weken een hele nieuwe body bouwen ofzo. Alle uitslagen schrappen? Waarom zouden ze dan nog rijden?

Nee het zal OF een aanpassing voor volgend jaar zijn, of legaal worden. Ik zie ze niet iets anders doen.

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12 09:42
Waah schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:25:
Ik verwacht niet dat de FIA iets gaat doen. ALS ze iets gaan doen tegen RP, is het voor volgend jaar verbieden. Net als het DAS systeem.

Wat is namelijk het alternatief? RP kan niet even in 2 weken een hele nieuwe body bouwen ofzo. Alle uitslagen schrappen? Waarom zouden ze dan nog rijden?

Nee het zal OF een aanpassing voor volgend jaar zijn, of legaal worden. Ik zie ze niet iets anders doen.
Nieuwe body hoeft sowieso niet, dat mogen ze gewoon kopen van Mercedes. Als ze schuldig worden bevonden zal het gaan om het ontwerpen van nieuwe brake ducts.

Al met al vind ik het geen goede richting om in te slaan in de Formule 1; je zal zien dat als dit mag de teams na het succes van RP de grenzen op gaan zoeken. Ik denk dat AT met een RB gaat rijden, en Haas/Alfa met een Ferrari.

De FIA zal roepen dat het winst is; het veld dichter op elkaar en kosten bespaard voor de teams die met een klantauto rijden.

De grote verliezers zijn mijns inziens dan de "echte" constructeurs McLaren en Williams. McLaren zit er dit jaar goed bij, maar krijgt er volgend jaar wellicht gigantische concurrentie bij in de vorm van AT, Haas, Alfa. Waar Williams nu nog regelmatig een sessie voor de Haas/Alfa staat zullen ze er volgend jaar wellicht weer achter staan.

Leuk dat teams als AT, Alfa en Haas er dan voordeel bij hebben, maar als oudgedienden McLaren en Williams er de dupe van zijn vind ik het toch een netto verlies voor de sport.

Hoe dit dan op te lossen?

Ik zou zeggen;
1. Bij het gebruik van een klantauto wordt 75% televisiegelden uitgekeerd. Het geld dat daarmee "vrij" komt wordt als extra toegekend aan echte constructeurs onderaan het kampioenschap.
2. Voor teams met een klantauto geldt de windtunnelbeperking van de leverancier. Mercedes wint het kampioenschap en krijgt 90% windtunnelruns dan krijgt RP die ook.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• RobertMe
  • Nu online
Kenhas schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:12:
[...]

Ergens vind ik het maar normaal dat het protest er pas mag komen als een onderdeel officieel gebruikt is. De politie begint toch niet alvast boetes uit te schrijven omdat je een snelle wagen hebt gekocht.
Ik vermoed dat RP hun wagens heeft moeten laten controleren door de FIA en toen geen opmerkingen heeft gekregen. Eigenlijk was dat het moment dat er tegen moest opgetreden worden en niet door een team maar door de FIA.
Dus ergens vind ik het niet normaal dat het nodig is dat een team deze stap moet zetten
Op Sky hadden ze het erover dat RP zelf de FIA erbij betrokken heeft en alles heeft gecontroleerd. FIA schijnt tegelijkertijd nu weer gezegd te hebben dat ze niet naar de brake ducts gekeken hebben.

Beetje afhankelijk daarvan zal het er aan liggen wat FIA doet etc. DAS hebben ze niet verboden nu omdat de FIA continu naar feedback is gevraagd en de FIA zelf gezegd schijnt te hebben dat het wel mocht als ze het via bewegen van het stuur deden i.p.v. met een knop / schakelaar. FIA kan daarvan nu dus moeilijk zeggen dat het ineens niet mag.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:28
XyritZz schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:10:
[...]

Nieuwe body hoeft sowieso niet, dat mogen ze gewoon kopen van Mercedes. Als ze schuldig worden bevonden zal het gaan om het ontwerpen van nieuwe brake ducts.

Al met al vind ik het geen goede richting om in te slaan in de Formule 1; je zal zien dat als dit mag de teams na het succes van RP de grenzen op gaan zoeken. Ik denk dat AT met een RB gaat rijden, en Haas/Alfa met een Ferrari.

De FIA zal roepen dat het winst is; het veld dichter op elkaar en kosten bespaard voor de teams die met een klantauto rijden.

De grote verliezers zijn mijns inziens dan de "echte" constructeurs McLaren en Williams. McLaren zit er dit jaar goed bij, maar krijgt er volgend jaar wellicht gigantische concurrentie bij in de vorm van AT, Haas, Alfa. Waar Williams nu nog regelmatig een sessie voor de Haas/Alfa staat zullen ze er volgend jaar wellicht weer achter staan.

Leuk dat teams als AT, Alfa en Haas er dan voordeel bij hebben, maar als oudgedienden McLaren en Williams er de dupe van zijn vind ik het toch een netto verlies voor de sport.

Hoe dit dan op te lossen?

Ik zou zeggen;
1. Bij het gebruik van een klantauto wordt 75% televisiegelden uitgekeerd. Het geld dat daarmee "vrij" komt wordt als extra toegekend aan echte constructeurs onderaan het kampioenschap.
2. Voor teams met een klantauto geldt de windtunnelbeperking van de leverancier. Mercedes wint het kampioenschap en krijgt 90% windtunnelruns dan krijgt RP die ook.
En toch werkt in de MotoGP goed. Je hebt een paar fabrieksteam met A-spec motoren. Vervolgens een handjevol satelietteams met A-spec zonder de laatste updates, B-spec of de fabrieksmotor van het jaar daarvoor. Gevolg is dat een coureur uit een satelietteam het de fabrieksjongens erg lastig kan maken. En ook de kleinere fabrikanten doen gewoon lekker mee in het middenveld.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Joris748
RobertMe schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:12:
[...]

Op Sky hadden ze het erover dat RP zelf de FIA erbij betrokken heeft en alles heeft gecontroleerd. FIA schijnt tegelijkertijd nu weer gezegd te hebben dat ze niet naar de brake ducts gekeken hebben.

Beetje afhankelijk daarvan zal het er aan liggen wat FIA doet etc. DAS hebben ze niet verboden nu omdat de FIA continu naar feedback is gevraagd en de FIA zelf gezegd schijnt te hebben dat het wel mocht als ze het via bewegen van het stuur deden i.p.v. met een knop / schakelaar. FIA kan daarvan nu dus moeilijk zeggen dat het ineens niet mag.
Het antwoord van die FIA zal in de trant zijn geweest van: "we vinden niks in de regels op basis waarvan we het kunnen verbieden." ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• barney123
Waah schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:25:

Regels zijn regel, dat dat negative consequenties heeft voor wie de regels breeks is evident.
Er moet gewoon gekeken worden of wat ze hebben gedaan legaal is of niet en dan adequaat reageren. Kan zijn punten afnemen kan zijn diskwalificeren geen idee wat het zou moeten zijn

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-12 21:13
barney123 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:11:
Ham zn actie zijn heel nobel en leuk
Echter kan die beter een talentenprogramma opzetten of iets dergelijks waarmee de fiscale drempel om coureur ambities na te streven verlaagd kan worden.

Immers ligt mijn inziens de reden waarom er weinig diversiteit in de autosport is bij de financiële armslag welke men nodig heeft om uberhaubt te beginnen met racen.

En helaas zien we dat mensen van gekleurde etniciteit doorgaans een slechtere liquiditeits-positie hebben. Wat natuurlijk wel weer mogelijk voortvloeit uit arbeidsdiscriminatie etc

Dit wil niet zeggen dat de autosport as geheel discriminerend zou zijn want daar geloof ik niet in. Ze zijn wel fiscaal discriminerend maar dat weet iedereen, kijk maar naar Latifi :+
Ik heb ooit een artikel gelezen waarin werd beargumenteerd dat geld de grootste factor is die beïnvloed of iemand in de F1 terecht komt. Bij andere sporten is dit talent (in de armste landen trappen ze tegen een blikje en worden gescout door de voetbaltop). Ik kan helaas het artikel niet terugvinden, maar het is dus zeer goed mogelijk dat er veel betere autocoureurs zijn die nooit de top halen/zelfs maar aan racen toekomen. Talenten programma’s zouden dus een erg mooie stap zijn, een beetje zoals Alonso doet met zijn kart school, als men echt diversiteit in de F1 wil.

Lewis kreeg bijvoorbeeld voor zijn 7de verjaardag een kart van zijn vader.

• Waah
barney123 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:17:
[...]

Regels zijn regel, dat dat negative consequenties heeft voor wie de regels breeks is evident.
Er moet gewoon gekeken worden of wat ze hebben gedaan legaal is of niet en dan adequaat reageren. Kan zijn punten afnemen kan zijn diskwalificeren geen idee wat het zou moeten zijn
Ik ben het met je eens O-) maar bij de FIA spelen er veel meer belangen dan enkel "regels zijn regels". Het gaat om groot geld, en dan kijkt men toch echt anders ;)

@Erapaz die kart was een 2e hands goedkope kart via een krantje gevonden.... tenmisnte dat heb ik Lewis eens horen vertellen dacht ik. Maar karten is gewoon duur. Ik zie niet hoe je dat gaat veranderen. Banden, Benzine, onderhoud....

Dat gaat niet opeens verdwijnen. Tenzij men het talent uit de E-sport kan halen. Maar dan weet je niet hoeveel "lef" een coureur heeft.

[ Voor 25% gewijzigd door Waah op 22-07-2020 11:28 ]

• barney123
Erapaz schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:23:
[...]

Ik heb ooit een artikel gelezen waarin werd beargumenteerd dat geld de grootste factor is die beïnvloed of iemand in de F1 terecht komt. Bij andere sporten is dit talent (in de armste landen trappen ze tegen een blikje en worden gescout door de voetbaltop). Ik kan helaas het artikel niet terugvinden, maar het is dus zeer goed mogelijk dat er veel betere autocoureurs zijn die nooit de top halen/zelfs maar aan racen toekomen. Talenten programma’s zouden dus een erg mooie stap zijn, een beetje zoals Alonso doet met zijn kart school, als men echt diversiteit in de F1 wil.

Is ook zo
Iedere ouder kan een bal kopen niet iedere auto een kart
Het is nog steeds een rijkeluis sport wat resulteert in een aparte mix van talent op de grid

Denk dat kleur daar niet een rol in speelt, F1 ziet alleen groen en accepteert al het geld wat ze kunnen , zie de vage sponsoren langs de baan

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:06
Erapaz schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:23:
[...]

Om te beginnen in de autosport is de factor geld wel een belangrijke inderdaad. Karten is niet goedkoop, zeker niet als je op EK/WK niveau komt. Plus dat het ook ontzettend veel tijd kost, maar dat is bij elke sport al snel het geval.

Ben je de karts eenmaal ontgroeid, dan wordt het pas echt prijzig. Iets wat zonder goede sponsoren vrijwel niet te doen is. Je ziet dan ook vaak vele oude rotten die op zeer hoog niveau karten, maar (bewust) niet verder gaan dan dat omdat het niet te betalen is. Plus dat een goede karter absoluut niet ook goede (formule) coureur hoeft te zijn.

Heb je verborgen kart/autosport talent, maar heb je niet het geld dan komt het waarschijnlijk nooit boven drijven. Je kunt immers niet, zoals bijv bij voetbal, elke dag uren achtereen er mee bezig zijn in de straat voor je huis.

SIM racing is ook een dure hobby, maar ik zie daar nog wel wat toekomst in. De spellen worden steeds beter, de materialen steeds realistischer en het racen is van hoog niveau. Ik denk dat we in de toekomst misschien wel wat meer sim racers op hoog niveau in de autosport gaan zien als hun talent wordt opgepikt door race teams. Wel een verschil met voetbal, want goed zijn met FIFA wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk goed kan voetballen (hoeft bij sim racen ook niet per definitie het gevoel te zijn, maar de overstap is "makkelijker").

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:09

basvn

Breezand - NHN

https://streamable.com/ioinki

Max had nog wat voor zijn mechanics. en hun ook wat voor hem :+

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:22

rammes

koekebakker 1e klas

De bekers worden geleverd in een koffer?

Ik zou het doen!

• Joris748
basvn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:48:
[Streamable]

Zie einde filmpje, krijgen ze een flightcase bij die beker?

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Joris748 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:53:
[...]

Zie einde filmpje, krijgen ze een flightcase bij die beker?
rammes schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:52:
De bekers worden geleverd in een koffer?
Ik denk dat ze er wel een koffer bij krijgen ja.
is makkelijker als 3 koffers per team meenemen naar elke race (constructeurs, en 2 podium plekken)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-12 14:47
basvn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:48:
[Streamable]

Had je ook gezien dat Norris mee heeft geholpen zijn wagen klaar voor transport te maken?

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Jasphur schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:26:
[...]

Had je ook gezien dat Norris mee heeft geholpen zijn wagen klaar voor transport te maken?
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EdUgLbUWAAQVm_v?format=jpg&name=small
die?
ja die heeft in het racetopic gestaan

DaniëlWW2 in "[F1 2020] Race 3 GP van Hongarije"

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

barney123 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:28:
[...]

Is ook zo
Iedere ouder kan een bal kopen niet iedere auto een kart
Het is nog steeds een rijkeluis sport wat resulteert in een aparte mix van talent op de grid

Denk dat kleur daar niet een rol in speelt, F1 ziet alleen groen en accepteert al het geld wat ze kunnen , zie de vage sponsoren langs de baan
Dat is natuurlijk niet te vergelijken, F1 is niveau championsleague factor 10, maar dan elite clubje voor 1 team.

Genoeg 'talent' kan prima racen in elke racetak beschikbaar, net zoals er genoeg clubs zijn op zo'n beetje elk niveau. Echter talent te hebben om bij Liverpool of Barca te spelen.. Er loopt al jaren de discussie wat de verhouding van auto/coureur is bij een F1 team, kan een Grojean bv ook top meerijden met een Merc? Of Hamilton vooraan met een Renault? Auto element is gewoon zeer groot en zeer kostbaar, logisch dat het een geldzaak is om op dat niveau te kunnen racen, net als elke andere sport/topniveau waar het niet alleen de persoon, maar ook zijn 'tool' is waarmee wordt gestreden.

Verschil is dat voetbal een top per land, per competitie heeft, dus de top is breed en toegankelijk, de top van racesport is gewoon zeer klein, dat daar geld een rol speelt.. helemaal prima.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
SinergyX schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:39:
[...]

Genoeg 'talent' kan prima racen in elke racetak beschikbaar, net zoals er genoeg clubs zijn op zo'n beetje elk niveau. Echter talent te hebben om bij Liverpool of Barca te spelen..
Qua talent zullen er zat goede mogelijke coureurs zijn, net als dat er genoeg redelijke voetballers zijn. Maar voetballen kost geen drol (stel schoenen en contributie voor een club) terwijl autoracen op elk niveau best veel kost. Zelfs met oude MX5'jes of in een 206 cup rijden is heel erg duur vergeleken met voetballen.

• Erapaz
SinergyX schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:39:
[...]

Dat is natuurlijk niet te vergelijken, F1 is niveau championsleague factor 10, maar dan elite clubje voor 1 team.

Genoeg 'talent' kan prima racen in elke racetak beschikbaar, net zoals er genoeg clubs zijn op zo'n beetje elk niveau. Echter talent te hebben om bij Liverpool of Barca te spelen.. Er loopt al jaren de discussie wat de verhouding van auto/coureur is bij een F1 team, kan een Grojean bv ook top meerijden met een Merc? Of Hamilton vooraan met een Renault? Auto element is gewoon zeer groot en zeer kostbaar, logisch dat het een geldzaak is om op dat niveau te kunnen racen, net als elke andere sport/topniveau waar het niet alleen de persoon, maar ook zijn 'tool' is waarmee wordt gestreden.

Verschil is dat voetbal een top per land, per competitie heeft, dus de top is breed en toegankelijk, de top van racesport is gewoon zeer klein, dat daar geld een rol speelt.. helemaal prima.
Dat is natuurlijk niet waar, karten kost 1,5 a 2 euro per minuut (bron: https://www.denhartogracing.com/blog/wat-kost-karten/). Ik zou dat onmogelijk kunnen betalen voor mijn kids. Voetballen bij de jeugd van Ajax zou echter geen enkel probleem zijn financieel. De racesport is ook in lagere klassen duur, de essentie van het artikel was dat daarom geld de grote factor is en niet talent, in tegenstelling tot veel andere sporten.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Erapaz schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:54:
[...]

Dat is natuurlijk niet waar, karten kost 1,5 a 2 euro per minuut (bron: https://www.denhartogracing.com/blog/wat-kost-karten/). Ik zou dat onmogelijk kunnen betalen voor mijn kids. Voetballen bij de jeugd van Ajax zou echter geen enkel probleem zijn financieel. De racesport is ook in lagere klassen duur, de essentie van het artikel was dat daarom geld de grote factor is en niet talent, in tegenstelling tot veel andere sporten.
Jij komt je jeugd niet eens binnen zonder eerst 'gezien' te worden, een outfit kan je prima voor je kind kopen, dat is de enige tools die hij nodig heeft. Racen echter is met apparatuur, dat is gewoon een andere tak van sport. Goed snowboard outfit is ook niet goedkoop, goed muziek instrument ook niet, net als de pool van top, is kostenaspect totaal niet te vergelijk.

Neem een deelkart, huur een dagpas voor 50 euro, kijk tweedehands, natuurlijk is het een flinke drempel, maar dat is zo'n beetje inherent aan de tak, of elke tak waar apparatuur een groter aandeel is van het geheel, met ook een compleet andere basis dan voetbal.
Homeland schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:44:
Qua talent zullen er zat goede mogelijke coureurs zijn, net als dat er genoeg redelijke voetballers zijn. Maar voetballen kost geen drol (stel schoenen en contributie voor een club) terwijl autoracen op elk niveau best veel kost. Zelfs met oude MX5'jes of in een 206 cup rijden is heel erg duur vergeleken met voetballen.
Voetbal als voorbeeld was puur voor de top van de berg, niet vergelijking qua kosten. Talent is in voetbal 10x meer waard, maar heb je nog steeds de aandacht nodig (en de club) om dat zichtbaar te maken, zelfs dan komt er maar een marginaal deel op hoger niveau te spelen, en als je eenmaal de route hebt van succes dan is het flink opofferen (geld=tijd, tijd=geld) om dat ook mogelijk te maken. Racen kan in de basis iedereen, talent ontwikkelt sneller en zal daarop investeren (gros komt uit een 'race gezin'), echter zijn er meer dan genoeg 'self learned' racers op 'niveau' zonder enig talent, een factor die je dus kan 'aankopen' met geld. Dat maakt een aanzienlijk verschil.

[ Voor 31% gewijzigd door SinergyX op 22-07-2020 14:24 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Joris748
SinergyX schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:19:
[...]

Jij komt je jeugd niet eens binnen zonder eerst 'gezien' te worden, een outfit kan je prima voor je kind kopen, dat is de enige tools die hij nodig heeft. Racen echter is met apparatuur, dat is gewoon een andere tak van sport. Goed snowboard outfit is ook niet goedkoop, goed muziek instrument ook niet, net als de pool van top, is kostenaspect totaal niet te vergelijk.

Neem een deelkart, huur een dagpas voor 50 euro, kijk tweedehands, natuurlijk is het een flinke drempel, maar dat is zo'n beetje inherent aan de tak, of elke tak waar apparatuur een groter aandeel is van het geheel, met ook een compleet andere basis dan voetbal.

[...]

Voetbal als voorbeeld was puur voor de top van de berg, niet vergelijking qua kosten. Talent is in voetbal 10x meer waard, maar heb je nog steeds de aandacht nodig (en de club) om dat zichtbaar te maken, zelfs dan komt er maar een marginaal deel op hoger niveau te spelen, en als je eenmaal de route hebt van succes dan is het flink opofferen (geld=tijd, tijd=geld) om dat ook mogelijk te maken. Racen kan in de basis iedereen, talent ontwikkelt sneller en zal daarop investeren (gros komt uit een 'race gezin'), echter zijn er meer dan genoeg 'self learned' racers op 'niveau' zonder enig talent, een factor die je dus kan 'aankopen' met geld. Dat maakt een aanzienlijk verschil.
Stel je hebt een groep van 1.000.000 jongens en meisjes. In die groep bevinden zich 2 potentiële Messi’s en 2 potentiële Hamiltons. De kans dat die 2 Messi’s boven komen drijven is groter dan dat die 2 Hamiltons boven komen drijven. Waarom? Omdat veel meer van die jongens en meisjes in aanraking komen met voetbal, dan met autosport.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Joris748 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:31:
[...]

Stel je hebt een groep van 1.000.000 jongens en meisjes. In die groep bevinden zich 2 potentiële Messi’s en 2 potentiële Hamiltons. De kans dat die 2 Messi’s boven komen drijven is groter dan dat die 2 Hamiltons boven komen drijven. Waarom? Omdat veel meer van die jongens en meisjes in aanraking komen met voetbal, dan met autosport.
Máár, de competitie binnen voetbal is ook weer veel groter.

Die 2 Messi's moeten het opnemen tegen bijvoorbeeld 200.000 andere jongens (even global gokje dat bijv 1 op de 5 van die groep zou voetballen). Dus de kans dat die Messi op een bepaalde leeftijd al opvalt is kleiner en ook de kans dat er tegenslag is voor de 2 kleine Messi's waardoor ze niet meer doorgaan.

De 2 Hamilton's uit die groep van 1.000.000 moeten het misschien opnemen tegen wat.. 2.000 andere mensen? Misschien nog wel minder.

Dus áls je het talent hebt en je gaat racen is je succeskans misschien juist wel hoger dan bij voetbal....

• Joris748
Requiem19 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:38:
[...]

Die 2 Messi's moeten het opnemen tegen bijvoorbeeld 200.000 andere jongens (even global gokje dat bijv 1 op de 5 van die groep zou voetballen). Dus de kans dat die Messi op een bepaalde leeftijd al opvalt is kleiner en ook de kans dat er tegenslag is voor de 2 kleine Messi's waardoor ze niet meer doorgaan.

De 2 Hamilton's uit die groep van 1.000.000 moeten het misschien opnemen tegen wat.. 2.000 andere mensen? Misschien nog wel minder.

Dus áls je het talent hebt en je gaat racen is je succeskans misschien juist wel hoger dan bij voetbal....
Dat klopt. Maar mijn punt is, dat de kans dat die twee Messi’s gaan voetballen, groter is dan de kans dat die twee Hamiltons gaan karten.

En dan nog moeten in beide gevallen de omstandigheden ideaal zijn om die talenten te benutten. Die omstandigheden zijn bij autosport misschien gunstiger.

• Erapaz
SinergyX schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:19:
[...]

[...]
Eens en daarom heb je per definitie dat geld een grotere rol speelt dan talent en je dus minder diversiteit hebt binnen het racen / de F1. Het zou Lewis dus sieren als hij daad bij het woord voegt en een raceschool voor kansarme kinderen zou beginnen.
Requiem19 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:38:
[...]

Correct en juist omdat de competitie zo groot is bij voetbal komt daar we het talent boven drijven i.p.v dat er 20 rijken hun rondjes rijden op zondagmiddag.

[ Voor 30% gewijzigd door Erapaz op 22-07-2020 14:48 ]

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:46

sjaool

Every life should have 9 cats

Het is zo dat je met heel veel geld en geen talent de F1 haalt. Maar daar red je het verder ook niet mee.
Met heel veel talent en geen geld kun je alsnog de F1 halen maar dan moet je opgepikt worden in een junior-opleiding bij een van de teams.

Uiteindelijk hangt het er nog altijd vanaf of je talent hebt of niet dat je in de F1 terecht komt.

Bovendien moet de wil er ook zijn om alles op te geven om dat niveau te halen. Je komt er niet met lanterfanteren, feesten en je hand ophouden. Dat is een feit.

"When you grow up your heart dies"

• Requiem19
  • Nu online
Erapaz schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:46:
[...]

Eens en daarom heb je per definitie dat geld een grotere rol speelt dan talent en je dus minder diversiteit hebt binnen het racen / de F1. Het zou Lewis dus sieren als hij daad bij het woord voegt en een raceschool voor kansarme kinderen zou beginnen.

[...]

Correct en juist omdat de competitie zo groot is bij voetbal komt daar we het talent boven drijven i.p.v dat er 20 rijken hun rondjes rijden op zondagmiddag.
Ik weet niet of het talent echt komt bovendrijven bij voetbal als ik de gemiddelde wedstrijd zie op televisie ;). Je hebt immers weer 18-20 clubs in de hoogste divisie, waar zo'n beetje 20-30 mensen onder contract staan. Dat zijn dus al 600 profs in een klein landje als Nederland. Terwijl Nederland maar 1 F1-coureur heeft.

De voetbalgekte bij de jeugd zorgt er ook wel voor dat je op jonge leeftijd gelijk je mannetje moet staan. Zullen aardig wat 'softies' bij zitten die daardoor misschien wel gelijk afhijken.

Ik denk dat het allemaal zo straightforward nog niet is.

Bij F1 hebben we natuurlijk Stroll, maar die heeft zich van een ouderwetse pay driver naar een acceptabele coureur ontwikkelt in z'n paar jaar F1.

Verder vond ik dat in de Q regen in Oostenrijk echt goed te zien was hoe ontzettend kwalititatief het huidige F1 veld is. Die regen kwalificatie was echt goed. Heel weinig grote blunders gezien in zeer moeilijke omstandigheden. Zelfde trouwens in Hongarije in de race...

Huidige F1 veld is op een enkeling na zeer sterk.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
sjaool schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:48:
Met heel veel talent en geen geld kun je alsnog de F1 halen maar dan moet je opgepikt worden in een junior-opleiding bij een van de teams.
Hoe wil je opgepikt worden? Nooit een meter gereden en dan zo'n team opbellen met de mededeling dat je over erg veel talent beschikt?

De eerste meters zullen toch echt door je ouders betaald moeten worden en dan gaat het al om serieus geld. Als je opvalt omdat je idd goed blijkt te zijn mag je hopen dat een lokale winkelier je wat sponsoring gunt om bij te dragen in de snel oplopende kosten. Het duurt nog wel even voor je op het punt komt opgepikt te worden voor een volledig gesponsorde opleidingsplek. (en als die uitblijft dan is de investering ook weg. - bij voetbal worden de talentjes bij de dorpsclub opgepikt door de regio hoofdklasser, waar dan weer de scouts van de bvo's regelmatig komen kijken en hebben je ouders alleen maar meer te investeren in het op en neer rijden)

alles kan off-topic

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ankona schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:54:

De eerste meters zullen toch echt door je ouders betaald moeten worden en dan gaat het al om serieus geld. Als je opvalt omdat je idd goed blijkt te zijn mag je hopen dat een lokale winkelier je wat sponsoring gunt om bij te dragen in de snel oplopende kosten. Het duurt nog wel even voor je op het punt komt opgepikt te worden voor een volledig gesponsorde opleidingsplek. (en als die uitblijft dan is de investering ook weg. - bij voetbal worden de talentjes bij de dorpsclub opgepikt door de regio hoofdklasser, waar dan weer de scouts van de bvo's regelmatig komen kijken en hebben je ouders alleen maar meer te investeren in het op en neer rijden)
Serieus geld is wat overdreven, het kost geld ja. Het gros gaat echter ook niet autoracen 'voor de hobby', zoals gros van voetballers eindigen welke zeer toegankelijk is, maar je stapt meteen een tak in welke gewoon anders met geld en kosten omgaat (apparatuur), en je bijna gericht meteen voor prestaties gaat. Niemand gaat voor de zondag tijdsverdrijf z'n zoon in een kart te proppen, op een zijlboot te zetten, of een paard te gaan kopen, sporten hebben zich ook ontwikkelt naar hoe daarmee is omgegaan, voetbal is daarbij een andere tak van sport.

Hoe wil je het anders zien? Gratis kartlessen voor kinderen? Na 10 kartdagen mag je gratis GT4 rijden? En dan? Heb je 1000den mensen die staan te springen om de F1 in te komen, er is maar plek voor beperkt. Dus gaan de lagere klasses kijken, die vervolgens niemand meer boeit, ooit wachten op een plekje in de F1 om even mee te mogen rijden. Uiteindelijk is dat talent voor het grootste deel afhankelijk van het materiaal wat hij krijgt, zie onze Max, zie Lando, zie elk jochie in de F1.

• Erapaz
Requiem19 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:53:
[...]

Ik weet niet of het talent echt komt bovendrijven bij voetbal als ik de gemiddelde wedstrijd zie op televisie ;). Je hebt immers weer 18-20 clubs in de hoogste divisie, waar zo'n beetje 20-30 mensen onder contract staan. Dat zijn dus al 600 profs in een klein landje als Nederland. Terwijl Nederland maar 1 F1-coureur heeft.

De voetbalgekte bij de jeugd zorgt er ook wel voor dat je op jonge leeftijd gelijk je mannetje moet staan. Zullen aardig wat 'softies' bij zitten die daardoor misschien wel gelijk afhijken.

Ik denk dat het allemaal zo straightforward nog niet is.

Bij F1 hebben we natuurlijk Stroll, maar die heeft zich van een ouderwetse pay driver naar een acceptabele coureur ontwikkelt in z'n paar jaar F1.

Verder vond ik dat in de Q regen in Oostenrijk echt goed te zien was hoe ontzettend kwalititatief het huidige F1 veld is. Die regen kwalificatie was echt goed. Heel weinig grote blunders gezien in zeer moeilijke omstandigheden. Zelfde trouwens in Hongarije in de race...

Huidige F1 veld is op een enkeling na zeer sterk.
Het is onmogelijk te zeggen wat de kwaliteit van het F1 veld is, misschien loopt er in Kenia wel ergens iemand rond die 1000x beter is dan Senna. Deze zit misschien wel nooit achter het stuur van een auto. Ze lopen echter wel wereld records op de marathon. Dit is het hele punt. Geld is een grotere factor dan talent in het bepalen of je de F1 haalt. F1 heeft dus een diversiteitsprobleem wat zeer lastig is op te lossen.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:44

Spotmatic

Ken sent me

sjaool schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:48:
Bovendien moet de wil er ook zijn om alles op te geven om dat niveau te halen. Je komt er niet met lanterfanteren, feesten en je hand ophouden. Dat is een feit.
Dat is geen feit maar onzin. Je hoeft echt niet alles op te geven maar je moet wel super gemotiveerd zijn. Bij geen enkel beroep kom je er met lanterfanteren, feesten en je hand ophouden.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• sjaool

sjaool

Ankona schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:54:
[...]

Hoe wil je opgepikt worden? Nooit een meter gereden en dan zo'n team opbellen met de mededeling dat je over erg veel talent beschikt?

Tja, voetbal met F1 vergelijken is natuurlijk ook onmogelijk wat dit betreft.
Natuurlijk zul je altijd zelf de eerst investering moeten doen, maar niks is onmogelijk als je echt heel graag wilt. Je moet het alleen wel heel erg graag willen en ouders hebben die volledig achter je staan. Kijk bijvoorbeeld naar een Alex Albon en natuurlijk Lewis zelf.

• Requiem19
  • Nu online
Erapaz schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:09:
[...]

Het is onmogelijk te zeggen wat de kwaliteit van het F1 veld is, misschien loopt er in Kenia wel ergens iemand rond die 1000x beter is dan Senna. Deze zit misschien wel nooit achter het stuur van een auto. Ze lopen echter wel wereld records op de marathon. Dit is het hele punt. Geld is een grotere factor dan talent in het bepalen of je de F1 haalt. F1 heeft dus een diversiteitsprobleem wat zeer lastig is op te lossen.
'Wat de kwaliteit van het F1 veld is' is altijd een relatieve kwalificatie.

Ik zet de kwaliteit af van het huidige F1 veld tegen de F1 velden die ik sinds 1994 gevolgd heb. In de jaren '90 was het echt een stuk matiger in de breedte bijvoorbeeld.

Wat jij volgens mij bedoelt is dat we niet weten of het nog beter zou kunnen doordat bepaalde talenten nooit gespot worden. Dat concept is eigenlijk al zo oud als autosport zelf..

Overigens qua diversiteit: Formule W doet hier wel degelijk iets aan, op een goede manier. FE ook, doordat je via FE weer een ander type publiek krijgt met een bredere maatschappelijke interessen. Hierdoor wordt een ander type coureur dus ook interessanter.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

zei iemand BANDJES?!?!?!
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EdiE3GwWoAAApME?format=png&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EdiE6q-XkAMhy-s?format=png&name=large
lekker weer snel in Sochi met de c3-c4-c5
en op Mugello snap ik wel. geen enkel risico nemen

• Joris748
Spotmatic schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:11:
[...]

Dat is geen feit maar onzin. Je hoeft echt niet alles op te geven maar je moet wel super gemotiveerd zijn. Bij geen enkel beroep kom je er met lanterfanteren, feesten en je hand ophouden.
Dat vind ik geen onzin. Veel topsporters hebben geen normale jeugd gehad, omdat alles in het teken stond van hun (toekomstige) carriére. In die zin hebben ze veel opgegeven.

• Erapaz
Requiem19 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:15:
[...]

'Wat de kwaliteit van het F1 veld is' is altijd een relatieve kwalificatie.

Ik zet de kwaliteit af van het huidige F1 veld tegen de F1 velden die ik sinds 1994 gevolgd heb. In de jaren '90 was het echt een stuk matiger in de breedte bijvoorbeeld.

Wat jij volgens mij bedoelt is dat we niet weten of het nog beter zou kunnen doordat bepaalde talenten nooit gespot worden. Dat concept is eigenlijk al zo oud als autosport zelf..

Overigens qua diversiteit: Formule W doet hier wel degelijk iets aan, op een goede manier. FE ook, doordat je via FE weer een ander type publiek krijgt met een bredere maatschappelijke interessen. Hierdoor wordt een ander type coureur dus ook interessanter.
Formule W is zeker een goed initiatief (zeker ook nog omdat ze de auto’s wisselen tussen de races). Er is veel commentaar op positieve discriminatie (argument: “als een vrouw goed is in F1 komt deze er vanzelf”), maar het feit dat bijvoorbeeld geld een grote rol speelt geeft al aan dat het noodzakelijk is om actief aan diversiteit te werken door dit soort initiatieven.

En inderdaad, dit is precies wat ik bedoel, in den beginne was autosport alleen weggelegd voor de allerrijksten (graven, hertogen etc.).

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Rudolf schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:11:
[...]
je hebt helemaal gelijk. Lampjes gaan helemaal niet 1 voor 1 aan. Geen idee hoe ik daar bij kwam. Maar Bottas lijkt wel te reageren op de dovende lampjes.
Wel...., het is ook niet zo dat die 3 lampjes gekoppeld zijn aan het oplopende toerental wat ik in eerste instantie dacht, dat lijkt alleen "toevallig" zo te zijn bij die start in Hongarije bij Bottas. Bij de eerste race in Oostenrijk komen die 3 lampjes namelijk pas tevoorschijn bij het uitgaan van het laatste startlicht. Dus wie het weet mag het zeggen?

Testing, one, two ...

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Erapaz schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:09:
[...]

De vraag is hoe belangrijk het is (of gevonden wordt ) om dit op te lossen. Een elitair feestje kan ook prima zijn.

Maar als je de sport breder toegankelijk wil maken zouden de sportbonden de inzet van simulators kunnen promoten en daar in verenigingsverband competities in kunnen organiseren. De vraag is alleen hoe dat ontvangen wordt en of je dan niet juist vooral dikke gamers aantrekt ipv atletische topsporters.

alles kan off-topic

• basvn

basvn

Breezand - NHN

basvn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:18:
zei iemand BANDJES?!?!?!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
lekker weer snel in Sochi met de c3-c4-c5
en op Mugello snap ik wel. geen enkel risico nemen
Mugello is trouwens GP van Tuscane (Tuscany)

• basvn

basvn

Breezand - NHN

@AzzKickah gefixt

@Pierre correct

[ Voor 36% gewijzigd door basvn op 22-07-2020 16:40 ]

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:58

AzzKickah

06-CENSORED

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:08

Pierre

Van nature lui!

Ik gok iets over Ferrari. Las iets dat ze dingen aanpassen in het team of zo. Maar dat weet ik niet zeker.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Extigo
  • Laatst online: 16:29
Deze misschien?

• Joris748
Ankona schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:46:
[...]

De vraag is hoe belangrijk het is (of gevonden wordt ) om dit op te lossen. Een elitair feestje kan ook prima zijn.

Maar als je de sport breder toegankelijk wil maken zouden de sportbonden de inzet van simulators kunnen promoten en daar in verenigingsverband competities in kunnen organiseren. De vraag is alleen hoe dat ontvangen wordt en of je dan niet juist vooral dikke gamers aantrekt ipv atletische topsporters.
Maakt niet uit toch? Dan kunnen alle kinderen er lol aan beleven. Gooi er dan nog een coopertest of shuttle-run-test tegenaan voor verdere selectie.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

3x Silverstone?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YitXC8ZjUbMWCnJu_CJQ3cuZ4Go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E48yWFVjgx4XqXWF3R2O5ZwP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet dat het al 100x is opgenoemd, Silverstone kan niet omgedraaid, maar dit is wat Formule E gaat doen, in 1 week tijd, 3 GP´s rijden in Berlijn.
waarvan ze alle 3 een andere rijrichting/layout hebben.
Wellicht is er voor de 3e GP van Silverstone nog wel het een en ander mogelijk met een andere (oude) layout

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:20
basvn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:29:
[Twitter]
3x Silverstone?!

[Afbeelding]

Ik weet dat het al 100x is opgenoemd, Silverstone kan niet omgedraaid, maar dit is wat Formule E gaat doen, in 1 week tijd, 3 GP´s rijden in Berlijn.
Wellicht is er voor de 3e GP van Silverstone nog wel het een en ander mogelijk met een andere (oude) layout
Maakt op Silverstone niet zoveel uit. Het blijft een baan met veel brede en rechte stukken. En dat lijkt in het voordeel van Mercedes te zijn. Drie keer dezelfde track is dan wel een groot voordeel voor ze.

• Joostje123
  • Laatst online: 21:23
Bij F1 zit veel minder talent dan bij voetbal. Bij F1 is het ook uren maken. Uiteindelijk kan iedereen het als je gewoon vanaf je 6de in een kart zit. En je uren en uren blijft maken. Tuurlijk moet je de bouw ervoor hebben geen van die F1 coureurs is groter dan 1,90.

Tuurlijk heb je wel iets van talent nodig.
Maar je kan het aanleren, net als voetbal.

Zo Ronaldo heeft weinig talent. Maar traint 48uur per dag... Messi redt het met een paar uur trainen per dag, vanwege zijn talent.

• RobertMe
  • Nu online
[Twitter]
3x Silverstone?!

[Afbeelding]

Silverstone heeft twee pitstraten die beide bruikbaar moeten zijn lijkt mij (de oude wordt ook nog voor allerlei events gebruikt en volgens mij hebben zowel Red Bull als Mercedes al shakedowns van uit de andere gedaan). Daarnaast zijn er volgens mij meerdere layouts met grade one certificering. Dus ze kunnen in principe dezelfde rondjes rijden, maar andere pitstraat (geeft in ieder geval strategische gevolgen m.b.t. tijdsverlies bij stop), of zelfs andere layouts.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-12 11:55

mark-k

AKA markkNL

Playa del C. schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:00:
[...]

Maakt op Silverstone niet zoveel uit. Het blijft een baan met veel brede en rechte stukken. En dat lijkt in het voordeel van Mercedes te zijn. Drie keer dezelfde track is dan wel een groot voordeel voor ze.
Al doen we 100 rondjes over de rotonde dan wint Mercedes nog momenteel.

• TinusTegengas
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-12 16:33

TinusTegengas

Formula Racing

Sky sports interview met Sainz over o.a. zijn toekomst bij Ferrari.

I'm confused. Oh wait, maybe I'm not.

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:14

Vuvuzela

My spire is forming

RobertMe schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:11:
[...]

Silverstone heeft twee pitstraten die beide bruikbaar moeten zijn lijkt mij (de oude wordt ook nog voor allerlei events gebruikt en volgens mij hebben zowel Red Bull als Mercedes al shakedowns van uit de andere gedaan). Daarnaast zijn er volgens mij meerdere layouts met grade one certificering. Dus ze kunnen in principe dezelfde rondjes rijden, maar andere pitstraat (geeft in ieder geval strategische gevolgen m.b.t. tijdsverlies bij stop), of zelfs andere layouts.
Gechecked maar het valt me eigenlijk wel tegen hoeveel circuits er meerdere grade one layouts hebben Wikipedia: List of motor racing circuits by FIA Grade

Silverstone is er geen van. En dat wisselen van pitstop straat was niet mogelijk ivm ombouw van te veel dingen in te korte tijd. Dus liever geen 3 races op 1 baan achter elkaar.. dat is overdreven imho. Voor de 2e race zouden ze de baan al kunstmatig nat mogen maken.

I served in a company of heroes.

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-12 20:51

Wmm

Joostje123 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:06:
Bij F1 zit veel minder talent dan bij voetbal. Bij F1 is het ook uren maken. Uiteindelijk kan iedereen het als je gewoon vanaf je 6de in een kart zit. En je uren en uren blijft maken. Tuurlijk moet je de bouw ervoor hebben geen van die F1 coureurs is groter dan 1,90.

Zo Ronaldo heeft weinig talent. Maar traint 48uur per dag... Messi redt het met een paar uur trainen per dag, vanwege zijn talent.
Daar zit je er wel heel erg naast. Uiteindeiljk heb je grofweg een aantal soorten mensen:
1: geen talent en kan na uren en uren oefenen er nog steeds niets van.
2: geen talent en kan na uren en uren oefenen het behoorlijk goed.
3: heeft talent en is na uren en uren oefenen heel erg goed.
(en alles wat hier nog tussenin zit)

Twee mensen kunnen evenveel oefenen, degene met het meeste talent komt altijd bovendrijven. Het is net als wiskunde of talen, de één heeft er aanleg voor en pikt het zo op terwijl de ander er nooit wat van zal snappen. Je kunt met veel oefenen veel bereiken, maar voor de absolute top heb je (veel) talent nodig.

Ronaldo heeft ook een immense hoeveelheid talent en Messi heeft ook extreem veel moeten oefenen. Talent is het begin, je bereikt de absolute top alleen maar door daarop voort te borduren en keihard te werken.

• Waah
Vuvuzela schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:02:
[...]

Gechecked maar het valt me eigenlijk wel tegen hoeveel circuits er meerdere grade one layouts hebben Wikipedia: List of motor racing circuits by FIA Grade

Silverstone is er geen van. En dat wisselen van pitstop straat was niet mogelijk ivm ombouw van te veel dingen in te korte tijd. Dus liever geen 3 races op 1 baan achter elkaar.. dat is overdreven imho. Voor de 2e race zouden ze de baan al kunstmatig nat mogen maken.
Het is Engeland, 3 weekenden geen regen? They wish. :+

3x dezelfde baan is niet ideaal.... Maarja wat is het alternatief?

• DJTimo
  • Laatst online: 21:23
Ik ben echt fan van Jolyon Palmer's analyses. <--- klik want FOM :)

Ware het niet dat hij alleen de 30 minuten voor de race behandeld. |:(

[ Voor 14% gewijzigd door DJTimo op 22-07-2020 20:58 ]

• RobertMe
  • Nu online
Waah schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:37:
[...]

Het is Engeland, 3 weekenden geen regen? They wish. :+

3x dezelfde baan is niet ideaal.... Maarja wat is het alternatief?
Als ze Spanje op tijd cancellen zijn er natuurlijk genoeg opties. Probleem voor verplaatsen zal zijn dat materieel al (ruim) op tijd naar het circuit gaat (banden, pitboxen). Als ze bv deze week de trekker over halen om niet naar Barcelona te gaan en met een alternatief komen lijkt mij dat logistisch gezien niet echt een enorm probleem. Of er vanaf de fabriek nu een vrachtwagen naar Barcelona, of naar Zandvoort, of Hockenheim, of waar dan ook (in west-Europa) moet gaan zal niet heel veel uit maken. Ik verwacht alleen dat ze contractueel gezien niet zo ver van tevoren al kunnen / durven te beslissen daarover. Daardoor blijven er dus maar 2 opties over: of door laten gaan, of zitten waar je zit.

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:32

Wom

Imola, Portimao en Nurburgring aanstaande: https://www.racefans.net/...-with-portimao-and-imola/

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:25

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Dan wel de Nordschleife.

Voor de q kan je dan precies 1 rondje. 😎

ping 127.212.23.124

• RobertMe
  • Nu online
pjottum schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:33:
[...]

Dan wel de Nordschleife.

Voor de q kan je dan precies 1 rondje. 😎
Moeten ze eerst rond komen. Vraag me af of ze dat überhaupt gaat lukken.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik kijk alleen maar naar al die aankondigingen en denk hoe moet ik nou een fatsoenlijke topicreeks gaan aanmaken? Ik moet waarschijnlijk Spanje al vervangen voor nog een ronde Silverstone en ik ben bang dat dit zeker niet de laatste was. :>

Maar de Nürnbergring zou wel leuk zijn naast Imola en Portimao. Eens wat anders. :)
Maar de Nürburgring heeft alles van langzame, middelsnelle, snelle bochten en rechte stukken. Dus Mercedes 1-2 tenzij Newey zijn zaken op orde krijgt. Niks bijzonders dus. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Verwijderd

Codemasters gaat het nog druk krijgen :7

• Wom

Wom

Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:46:
[...]

Codemasters gaat het nog druk krijgen :7
Laat die extra circuits maar komen, eind van een het seizoen kan dat een mooie DLC zijn :+

offtopic:
:w - Blij te weten dat er in SvG ook nog F1 gekeken wordt ;)

• Wom

Wom

DaniëlWW2 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:45:
[...]

Ik kijk alleen maar naar al die aankondigingen en denk hoe moet ik nou een fatsoenlijke topicreeks gaan aanmaken? Ik moet waarschijnlijk Spanje al vervangen voor nog een ronde Silverstone en ik ben bang dat dit zeker niet de laatste was. :>
Maleisië heeft aangeboden om direct voor of na Vietnam een race te hosten, zodat ze daar ook naartoe kunnen. Er gaat nog wel wat geschoven worden links en rechts. Maar lokale overheid in Catalonie zegt dat circuit buiten lockdown gebied ligt. Als dat gebied hetzelfde blijft dan toch.

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-12 15:34
Yes, Nürburgring! Daar kan ik wel enthousiast over worden :D

Wat er dit jaar ook allemaal nog gaat gebeuren, dit jaar gaan we nu al 100% zeker weten nog lang onthouden en over napraten! Er gebeurt zo ontiegelijk veel, op en naast de baan, dit is toch fantastisch 8)

Bijna geen enkele race is meer zeker en er kan zomaar een ander onverwacht circuit ertussendoor gepropt worden, heerlijk! :9~

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:57

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@DaniëlWW2 eerst gewoon topics maken met "race x", en net voor het open gooien proberen er iets van circuitinfo ingooien? En bij 3x silverstone gewoon copy-paste of een monster topic maken 😜

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En per stom toeval kwam ik dit tegen. Vorig jaar helemaal gemist.
Secret aerodynamicist over Newey.

Het gaat me om het laatste stuk, namelijk het verschil tussen low en high rake en waar het einde van de vloer voor is.

Het begint al met wat nieuws voor mij. De vloer afsluiten waar het zo vaak om gaat, gaat dus niet om lucht die ontstapt onder de vloer, maar lucht die onder de vloer word getrokken. Daarvoor hadden ze dus die outwash. Dat ging dacht altijd om lucht weg te duwen voor de voorwielen zodat die geen aerodynamische problemen veroorzaken, maar het gaat dus ook om lucht weg te duwen van de vloer. Kennelijk doen de bargeboards dit.

Het doel van de vloer is lucht versnellen omdat dit gepaard gaat met een lagere luchtdruk en dat genereert de gewenste neerwaartse druk. Low rake maakt dat verzegelen in principe simpeler, maar high rake zou beter zijn voor het managen van de luchtstromen rond de achterbanden. De vloer zit immers dichter op de achterwielen over het geheel van een ronde omdat de vloer hoger zit en dus dichterbij het midden van de band. Zo kan je de diffuser ook efficiënter maken wat belangrijk is om de luchtstromen door de diffuser niet te vertragen.

Het is dus niet de een is voordelig, de ander niet. Het is meer een afweging. Maar het verklaard wel wat we in 2018 zagen met de RB14. Betere verwerking van de luchtstromen bij de achterbanden, efficiëntere diffuser, beter bandenmanagement en meer neerwaartse druk. Ja, die blijf ik terughalen want die auto missen we op het moment gewoon. Die werkte vanaf FP1.

Het roept bij mij wel meteen de vraag op wat er gaat gebeuren in 2021 als de hoeken van de vloer eraf moeten van de FIA. Als ik er zo naar kijk, dan zou het Mercedes ook wel eens meer kunnen treffen dan RBR. Het zal denk ik weinig goeds doen voor bandenmanagement voor welk team dan ook, maar ik vraag me nu wel af of het Mercedes niet zwaarder gaat treffen. Immers blijft er nog een stukje van de vloer uitsteken voor de achterbanden. Alle aerodynamische openingen die moesten helpen de vloer af te sluiten, die verdwijnen en ik heb eigenlijk de indruk dat Mercedes daar alsnog meer op ontwikkeld heeft en op inzet dan RBR. Beetje paradoxaal, maar die indruk krijg je wel als je foto's vergelijkt. Ergens vermoed ik dat RBR meer doet met hun bargeboards i.p.v de vloer.

Ik begrijp denk ik nu ook wat ze probeerden met die nieuwe vloer. Lucht naar buiten duwen, weg van de banden.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EdHpAjrXgAAnxfa?format=jpg&name=900x900
A few technical extras

For those of you keen for more, read on as we discuss a few of the complexities of airflow with high and low rake.

In practice, one of the most critical things to consider is what is referred to as floor sealing. In my experience this is a bit of a catch-all term for talking about managing the airflow that comes off the sides of the floor, which we might be using to try to do a few different things.

One of these is trying to minimise the amount of air that is drawn under the floor from the sides.

Remember, we would like to accelerate the air under the floor as fast as we can, for as long as possible. To use another analogy, if you think of the airflow as a queue, and the diffuser as a gate through which people can pass at a set rate, you can see that the queue at the front of the floor will travel much faster if people don't keep pushing in from the sides.

Low rake can make this particular problem a little easier, as the smaller gap between the sides of the floor and the ground tends to impede air from going under the car.

On the other hand, high rake can be advantageous in another aspect of floor sealing - managing the rear-tyre wake.

Tyre wake, as we discussed in the last article, is the churning, turbulent air found behind the tyre, which we likened to the water behind a boat. Much like water, tyre wake will spread out behind the body that creates it. This is a problem because it has the effect of blocking the air exiting the diffuser, which we would like to be as large as possible to pull a lot of air under the floor.

In order to control the tyre wake, we try to direct vortices, which are spinning streams of air a bit like a mini tornado, towards the parts of the tyre where the wake is separating.

This encourages the air to stay attached to the tyre longer and results in a smaller wake, which can have a completely transformative effect on the performance of the diffuser.

Components in this area of the car are so sensitive because the small changes to the air around the tyre which they produce can have such big knock-on effects on the tyre wake, and, as a result, on the performance of the diffuser.

We saw this in Australia when what looked like relatively minor damage to the corner of Hamilton's floor had a devastating effect on his race.

At high rake, because the floor is raised up nearer to where the circular tyre face is vertical, a given movement of the wheel up or down won't make the gap between the tyre and floor open up very much.

However, on a low-rake car, the floor sits lower against the tyre face. As the car goes around the track and sees the same movement up or down, the gap between tyre and floor will change much more. This can make the job of tuning the aerodynamic devices harder.

Those are just two examples of a multitude of issues that arise from a team's choice of design concept.
https://www.bbc.com/sport/formula1/47838557

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• RobertMe
  • Nu online
Wom schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:03:
Maar lokale overheid in Catalonie zegt dat circuit buiten lockdown gebied ligt. Als dat gebied hetzelfde blijft dan toch.
Lijkt mij sowieso dat F1 / FIA de risico's zoveel mogelijk moet proberen te beperken. Als het coronavirus in het gebied weer "op komt" zou ik per definitie al niet die kant op gaan. De teams verblijven allemaal in hotels: hoe is dat geregeld? Wordt al het personeel van het hotel ook getest op corona, bv? etc etc. Je wilt niet dat een team, dat intern ook nog eens strict in bubbels gesplitst, uiteindelijk alsnog massaal corona oploopt omdat een kamermeisje dat net buiten het lockdown gebied woont toch corona blijkt te hebben en het door het hotel heeft verspreid.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@RobertMe ga er maar vanuit dat dit echt wel dicht getimmerd is hoor. Het zou wel enorm dom zijn als de FIA/FOM het toelaat dat ongetest personeel in de hotels werkt.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• MikeyMan
  • Laatst online: 21:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit net de analyse van jolyon Palmer te kijken. Die geeft aan dat Verstappen waarschijnlijk crasht door een poging om de 8e versnelling te syncen. Dat lukt elders niet, door de korte rechte stukken. Je hoort hem inderdaad enorm short shiften en daardoor in de knoop raken met de bocht. Geen excuus natuurlijk, wel een verklaring ;)

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:45

mphilipp

Romanes eunt domus

Joostje123 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:06:
Theoretisch kun je alles leren. Maar het is niet voor niets dat er maar eens in de zoveel jaar een 'supertalent' opduikt. In elke tak van sport of gewoon in het zakenleven/industrie. Is ook deel toeval;iemand moet er maar nét achter komen dat ie ergens heel handig in is. Je moet dus ook blootgesteld worden aan die activiteit.
Maar 'talent' is ook iets vaags. Het is naar mijn idee meer een set aan eigenschappen die jij van nature hebt of waar je goed in bent die voor die activiteit erg goed van pas komen.
Maar afgezien van 'talent' moet je er alsnog tijd in steken. Het rijden moet tweede natuur worden. Dat heeft dan weer met de werking van de hersenen te maken. Als je iets heel vaak doet, gaat het uiteindelijk in een deel van de hersenen zitten waarbij het min of meer zonder nadenken gaat.
En als het alleen om het rijden ging, dus het goed kunnen besturen van een snelle bolide, was het inderdaad simpelweg een kwestie van veel rondjes rijden. Maar dat ik perfect een rondje over Zandvoort kan sturen, misschien wel sneller (over 1 ronde) dan Max dat kan, garandeert niet dat ik een GP kan winnen. Of zelfs maar een kampioenschap. Daar heb je ook inzicht en 'racecraft' voor nodig, en niet te vergeten de intellectuele en emotionele stabiliteit om met de druk om te gaan en te snappen wanneer je iets wel of juist niet moet doen. Je kunt heel goed zien dat bijvoorbeeld Max uit een perfect nest komt. Zowel vader als moeder zijn coureur geweest, dus je zou kunnen stellen dat genetisch er wel wat in zou kunnen zitten. Daarbij heeft Jos zijn zoontje heel goed gecoached. Ze hebben talloze films bekeken van GP's en Jos heeft daarbij aangegeven hoe en waarom dingen goed of juist fout gingen. Dat was de Hogeschool van het Racen.

Dus ja, het is heel simpel gesteld een kwestie van tijd investeren, maar dat niet alleen. Je moet ook nog eens de wil en het doorzettingsvermogen hebben om die tijd te willen en te kunnen investeren. Voldouden, doorzetten. En de small issue van conditie opbouwen. Ook dat is 'simpelweg' een kwestie van tijd, maar je moet het wel doen. De meeste mensen kunnen het niet eens volhouden om 3 keer in de week een uurtje te sporten...en sportmensen moeten het dagelijks doen. Een ijzeren regime.

Google maar eens op Mathias Lauda. Die flapdrol heeft dankzij papa's geld en naam een soort racecarrière gehad, maar vraag niet hoe. Ik zag 'm op de Lausitzring in de A1GP. Kon echt niet rijden die gast. Dus het is in ieder geval van de vader alleen niet erfelijk. En Matje had blijkbaar ook niet de inzet van Niki, anders had het misschien nog een beetje goed gekomen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Verwijderd

@DaniëlWW2
De vloer van een f1 auto samen met de diffuser werkt als een grote stofzuiger die zich naar het asfalt toe zuigt.

Hiermee kun je veel downforce generen zonder al teveel drag te creëeren. Dat is ook waar red bull juist altijd heel goed is geweest door hun high rake concept. Door de ruimte aan het einde van de vloer groter te maken kan de lucht sneller weg wat onderdruk veroorzaakt en de luchtstroom versnelt.

Het lijkt mij u juist alsof ze of teveel luchtstroom hebben wat eruit komt voor de achterwielen en daardoor de temperatuur van de banden of de aerodynamica bij de achtetwielen verstoort. Of juist te weinig waardoor ze downforce achter verliezen en de grip achter niet is zoals die zou moeten zijn.

Zover we nu in de races en pre season hebben kunnen zien is de rb16 erg gevoelig aan de achterkant. Dat duidt op teveel grip aan de voorkant of te weinig aan de achterkant.

Een goede auto is een compromis tussen variabelen met zo min mogelijk verlies aan het einde.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:09

MazeWing

The plot thickens...

Wmm schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:35:
[...]

Daar zit je er wel heel erg naast. Uiteindeiljk heb je grofweg een aantal soorten mensen:
1: geen talent en kan na uren en uren oefenen er nog steeds niets van.
2: geen talent en kan na uren en uren oefenen het behoorlijk goed.
3: heeft talent en is na uren en uren oefenen heel erg goed.
(en alles wat hier nog tussenin zit)

Twee mensen kunnen evenveel oefenen, degene met het meeste talent komt altijd bovendrijven. Het is net als wiskunde of talen, de één heeft er aanleg voor en pikt het zo op terwijl de ander er nooit wat van zal snappen. Je kunt met veel oefenen veel bereiken, maar voor de absolute top heb je (veel) talent nodig.

Ronaldo heeft ook een immense hoeveelheid talent en Messi heeft ook extreem veel moeten oefenen. Talent is het begin, je bereikt de absolute top alleen maar door daarop voort te borduren en keihard te werken.
Tekenen is een goed voorbeeld. Er zijn mensen die van nature de aanleg hebben (oftewel talent) en zonder veel oefenen al behoorlijk goed kunnen tekenen. Ze hebben de inzichten, hebben nauwelijks moeite met de juiste verhoudingen, schaduwen die kloppen, etc. Door veel tekenen en te oefenen leren ze bepaalde technieken en worden ze beter en beter.

Nu iemand die geen aanleg heeft maar gewoon tekenen leuk vindt. Hij heeft erg veel moeite om de juiste verhoudingen te tekenen, schaduwen (en lichtinval) die kloppen en noem maar op. Nieuwe technieken leren duurt zeer lang en na uren en uren tekenen en oefenen heeft ie eindelijk iets onder de knie dat iemand die er talent in had (mogelijk) al na een aantal uren onder de knie had.

Iedereen zou praktisch gezien iets moeten kunnen leren. Bij topsport is het echter dat er dusdanig veel "talenten" in de vijver zitten dat die relatief snel gevonden zijn. Daarnaast gaat niemand de tijd nemen om iemand die geen aanleg heeft er 10x meer tijd te investeren om iemand "mogelijk" op niveau te krijgen.
Feitelijk blijf je tegen een achterstand aan werken.

Bij formule 1 komt naast talent ook nog geld kijken. Anders kom je de eerste fase (het karten) al niet succesvol door...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Erapaz
DaniëlWW2 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:45:
[...]

Maar de Nürnbergring zou wel leuk zijn naast Imola en Portimao. Eens wat anders. :)
Maar de Nürburgring heeft alles van langzame, middelsnelle, snelle bochten en rechte stukken. Dus Mercedes 1-2 tenzij Newey zijn zaken op orde krijgt. Niks bijzonders dus. :P
Als er maar Nürburgring in de topicreeks staat, Nürnberg ligt heel ergens anders.

Maar eerlijk gezegd vind ik de hele circuit discussie nogal arbitrair zolang we niet aan een plan wordt gewerkt om fans toe te laten. Hockenheim heeft bijvoorbeeld allemaal genummerde plaatsen. Net als bij voetbal zou je daar steeds 2 zitjes leeg kunnen laten en 30% van de tickets kunnen verkopen. Wat doet F1 voor de fans is de grote vraag.

• MikeyMan
  • Laatst online: 21:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Erapaz schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:47:
[...]

Wat doet F1 voor de fans is de grote vraag.
Heel veel moeite doen om de races te laten doorgaan en te zorgen dat er een seizoen gereden kan worden misschien? Zonder nieuwe uitbraken.

• Erapaz
@MikeyMan dat doen ze voornamelijk voor hun eigen portemonnee, als er niet genoeg races zijn moeten de TV gelden worden terugbetaald en lopen de sponsors weg.
In verschillende landen zijn evenementen alweer toegestaan, het wordt tijd dat er gekeken wordt hoe ze bij F1 weer fans kunnen toelaten.

• Playa del C.
  • Laatst online: 20:20
Erapaz schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:54:
@MikeyMan dat doen ze voornamelijk voor hun eigen portemonnee, als er niet genoeg races zijn moeten de TV gelden worden terugbetaald en lopen de sponsors weg.
In verschillende landen zijn evenementen alweer toegestaan, het wordt tijd dat er gekeken wordt hoe ze bij F1 weer fans kunnen toelaten.
Dat is in deze tijden eigenlijk een onzinnig doel voor een evenement wat we nu allemaal online perfect kunnen volgen.
Erapaz schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:47:
[...]
Maar eerlijk gezegd vind ik de hele circuit discussie nogal arbitrair zolang we niet aan een plan wordt gewerkt om fans toe te laten. Hockenheim heeft bijvoorbeeld allemaal genummerde plaatsen. Net als bij voetbal zou je daar steeds 2 zitjes leeg kunnen laten en 30% van de tickets kunnen verkopen. Wat doet F1 voor de fans is de grote vraag.
Klinkt leuk om veilig op een tribune te kunnen zitten, maar al die toeschouwers moeten ook reizen en vaak overnachten in en naar de omgeving.

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Wellicht handiger om fans korting te geven op F1TV Pro en/of Merchandise.

Geen idee in welke landen unerhaupt grote evenementen met publiek allemaal al toegestaan is :?

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:51

iichel

Gazoooo

ND863 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:15:
Geen idee in welke landen unerhaupt grote evenementen met publiek allemaal al toegestaan is :?
Indycar en NASCAR hebben daar weinig problemen mee :P

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
iichel schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:15:
[...]

Indycar en NASCAR hebben daar weinig problemen mee :P
Ja, en daar gaat het toch ook allemaal gewoon goed! oh wacht...

• Erapaz
Playa del C. schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:05:
[...]

Dat is in deze tijden eigenlijk een onzinnig doel voor een evenement wat we nu allemaal online perfect kunnen volgen.
[...]

Klinkt leuk om veilig op een tribune te kunnen zitten, maar al die toeschouwers moeten ook reizen en vaak overnachten in en naar de omgeving.
Onzinnig? F1 is sowieso onzinnig, slecht voor het milieu en kost miljarden. Je kunt je hele leven wel door angst laten regeren en in je bed blijven liggen, maar dan kom je nergens. Show must go on.

In Nederland zijn evenementen met meer dan 250 mensen en vaste zitplaatsen toegestaan: https://www.rijksoverheid...i-2020-in-eenvoudige-taal
Het mag, dus moeten ze er voor gaan.

En qua overnachten, hotels en campings zijn nu ook open, dus ik zie geen probleem? Zeker als er maar 30% van de toeschouwers komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Erapaz op 23-07-2020 09:27 ]

• sjaool

sjaool

[Afbeelding]

Tja, met die kermisbotsauto's en die kitcircuits is dit ook eenvoudiger te realiseren dan bij de F1. Het ligt aan mij hoor, maar ik kan de Formule E nog steeds niet serieus nemen. ;)

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:54
Erapaz schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:23:
[...]

...
Het mag, dus moeten ze er voor gaan.
...

dus ik zie geen probleem
Meen je dat nu? Of heb je de laatste dagen het nieuws niet gevolgd?

Zelfs al komt maar 30% van het publiek. Dan nog gaan mensen zich groeperen op de mooiste plaatsen
RobertMe schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:57:
[...]

Als ze Spanje op tijd cancellen zijn er natuurlijk genoeg opties. Probleem voor verplaatsen zal zijn dat materieel al (ruim) op tijd naar het circuit gaat (banden, pitboxen). Als ze bv deze week de trekker over halen om niet naar Barcelona te gaan en met een alternatief komen lijkt mij dat logistisch gezien niet echt een enorm probleem. Of er vanaf de fabriek nu een vrachtwagen naar Barcelona, of naar Zandvoort, of Hockenheim, of waar dan ook (in west-Europa) moet gaan zal niet heel veel uit maken. Ik verwacht alleen dat ze contractueel gezien niet zo ver van tevoren al kunnen / durven te beslissen daarover. Daardoor blijven er dus maar 2 opties over: of door laten gaan, of zitten waar je zit.
Het ter plaatse krijgen van het materiaal zal nog het simpelste zijn. Maar trommel maar eens die honderden vrijwilligers op om te dienen als baanpost, regel maar eens op korte tijd alle takelwagens, regel maar eens alle catering, ...

[ Voor 59% gewijzigd door Kenhas op 23-07-2020 10:04 ]

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Race replay:

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Erapaz
Kenhas schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:02:
[...]

Meen je dat nu? Of heb je de laatste dagen het nieuws niet gevolgd?

Zelfs al komt maar 30% van het publiek. Dan nog gaan mensen zich groeperen op de mooiste plaatsen

[...]
Hockenheim heeft bijvoorbeeld allemaal genummerde plaatsen, dat zei ik al, daar kun je makkelijk 2 stoeltjes vrij houden als je de tussenliggende plaatsen verkoopt. Voetbal gaat zo ook werken komend seizoen. Dit is niet anders.

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:29
Mag je dan ook niet naar de WC of wat te eten/drinken halen tijdens de race? Want dan moet je ongeveer over de mensen heen lopen langs de rijen

/post

• Pompi
  • Laatst online: 23-12 19:02
Erapaz schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:47:
[...]

Hockenheim heeft bijvoorbeeld allemaal genummerde plaatsen, dat zei ik al, daar kun je makkelijk 2 stoeltjes vrij houden als je de tussenliggende plaatsen verkoopt. Voetbal gaat zo ook werken komend seizoen. Dit is niet anders.
En in Denenmarken is al duidelijk gebleken dat niemand zich aan die genummerde plaatsen gaat houden. Bij de bekerfinale van het voetbal zijn mensen als nog bij elkaar gaan zitten, de wedstrijd werd zelfs door de scheidsrechter stil gelegd totdat iedereen weer uit elkaar ging en op hun eigen plaatsen zat.

Hoe wil je dat met de race gaan doen? Dat ze de auto's maar even op de baan stil zetten totdat iedereen weer netjes zit op de door hun gekochte plaats? Zoals @Kenhas al zegt, veel mensen zullen naar de beste plekken gaan en "scheit" hebben aan andere mensen en de regels want ze willen het beste beeld want daar hebben ze voor betaald en zien lege stoelen.

Daarnaast kost het ook veel extra geld en moeite om alles rond en op het circuit zo in te richten dat de bezoekers zich aan de regels kunnen houden, deze kosten moeten er ook uitgehaald worden en waar dat normaal met volle bezetting kan zal dat bij een 30% bezetting waarschijnlijk niet lukken en dus financieel niet haalbaar of slim zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Pompi op 23-07-2020 11:17 ]

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:45

Nogne

>.<

Erapaz schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:47:
[...]

En hoe zie je dat voor je met Zandvoort? Die race is al uitverkocht, als ze nu Zandvoort gaan doen met maar een deel van het publiek. Wie mag dan wel of niet komen? Ik zou het toch heel zuur vinden als de investeerders (want zo zie ik iedereen die een F1 ticket voor Zandvoort heeft gekocht) niet allemaal bij de eerste race van Zandvoort kunnen zijn.

PS/XBL: Nogne

• Erapaz
Sand0rf schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:06:
Mag je dan ook niet naar de WC of wat te eten/drinken halen tijdens de race? Want dan moet je ongeveer over de mensen heen lopen langs de rijen
Je bent duidelijk nog nooit naar Hockenheim geweest, je staat daar nooit in de rij voor de WC. Op zondag komen er normaal 100.000 mensen, als je 30% van de tickets verkoopt zijn dat maar 30.000 mensen, dan zijn er helemaal geen rijen meer.

@Nogne Noem ik Zandvoort? Ik heb het over een circuit met een stadion gedeelte en genummerde plaatsen wat geen plaats had op de kalender, er zijn dus nog geen tickets verkocht.

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:29
Twee jaar geleden zelf bij de laatste race op Hockenheim geweest dus ik ken de layout.

Ik heb het ook niet over de rijen bij de wc's of eet/drink gelegenheden zelf (dat is allemaal prima geregeld daar) maar op de tribune zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Asvn6OvuwHwt7pYkheDFo44cgSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vOewH3KBfQXvigdcVAMdciaw.png?f=fotoalbum_large
Als ik nou in het midden van de tribune zit (Op de plek van de mensen met het zwarte T-Shirt) en ik wil van de tribune af omdat ik naar het toilet moet maar zowel links als rechts zit iemand een stuk verderop (Zoals die meneer in de voorgrond) dan kan ik daar nooit langs met 1,5 meter; sterker nog, als er iemand een rij hoger/lager zit dan red ik dat waarschijnlijk al niet. En dan kan je zeggen, dan moet iedereen even die rij uit zodat er iemand uit kan maar dat gaat natuurlijk never nooit niet gebeuren :X

/post

• RobertMe
  • Nu online
Erapaz schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:41:
[...]

Je bent duidelijk nog nooit naar Hockenheim geweest, je staat daar nooit in de rij voor de WC. Op zondag komen er 100.000 mensen, als je 30% van de tickets verkoopt zijn dat maar 30.000 mensen, dan zijn er helemaal geen rijen meer.
En hoe ga je dan naar de WC? Moet er dan 4 meter ruimte worden gehouden tussen de rijen, en als je dan naar de WC wilt gaan moet je over de stoeltjes heen klimmen tot in het midden en via die rij mag je dan weg?

En hetzelfde uiteraard als die wat "langs de trap" er eerder is dan die in het midden. Moet er dan ook via een andere rij de juiste plek worden opgezocht en dan over de stoeltjes klimmen?

En mogen bv partners dan weer wel naast elkaar zitten? Die zaten immers in de auto ook al nasst elkaar. Maar hoe ga je dat dan controleren?

En zoals @Pompi ook al aangeeft, met een veel kleinere bezetting is het ook veel minder rendabel. Je hebt nog steeds net zoveel mensen voor toegangscontrole nodig, net zoveel eettenten, net zoveel WCs, .... Maar door de mindere bezoekersaantallen is dat dus ook veel minder rendabel. En je kunt uiteraard niet bv de helft van de eettenten sluiten want dan krijg je weer rijen.

• Erapaz
@RobertMe en @Sand0rf Als je stoelen leeg laat kun je daar inderdaad overheen, gebeurt nu ook. Je kunt ook gewoon het gangpad gebruiken, afstand houden betekent niet dat je niet kortstondig dichterbij mag komen. De persoon die je passeert zit op kruishoogte. In een voetbalstadion heb je hetzelfde probleem en daar gaat komend seizoen met publiek gespeeld worden.
Een race duurt maar 1,5 uur hè, tussen de races is het stukken rustiger. Even de plas in houden voor 2 uurtjes is geen probleem.

Geen eettentjes natuurlijk. Voedsel is sowieso lastig met verspreiding. Gewoon bammetjes en blikje cola mee van thuis. Qua naast elkaar zitten kun je inderdaad nog plekken winnen. Wederom, stadions hebben exact dit probleem en daar wordt al aan oplossingen gewerkt. En dat is precies de instelling die nodig is in de huidige omstandigheden.

[ Voor 36% gewijzigd door Erapaz op 23-07-2020 12:13 ]

• sjaool

sjaool

Sand0rf schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:48:
Twee jaar geleden zelf bij de laatste race op Hockenheim geweest dus ik ken de layout.

Ik heb het ook niet over de rijen bij de wc's of eet/drink gelegenheden zelf (dat is allemaal prima geregeld daar) maar op de tribune zelf.

[Afbeelding]
Als ik nou in het midden van de tribune zit (Op de plek van de mensen met het zwarte T-Shirt) en ik wil van de tribune af omdat ik naar het toilet moet maar zowel links als rechts zit iemand een stuk verderop (Zoals die meneer in de voorgrond) dan kan ik daar nooit langs met 1,5 meter; sterker nog, als er iemand een rij hoger/lager zit dan red ik dat waarschijnlijk al niet. En dan kan je zeggen, dan moet iedereen even die rij uit zodat er iemand uit kan maar dat gaat natuurlijk never nooit niet gebeuren :X
In de open lucht (waar het waarschijnlijk best zal waaien) en eventueel met een mondkapje op zie ik daar geen enkel probleem. Maar een ander zal dat geheid wel zien. Het probleem zal vooral liggen bij het feit dat iedereen daar uren achtereen bij elkaar in de buurt zit. Niet zo zeer in het langs elkaar heen lopen.

• Damian
  • Laatst online: 20-12 21:32

Damian

Insane Obtrusion

Tering, ik probeer het elke keer weer, maar ik kap ze altijd af. Zijn er echt mensen die dit grappig vinden?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Verwijderd

Deze al voorbij gekomen? Max die zijn monteurs bedankt.

• barney123
Damian schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:38:
[...]

Tering, ik probeer het elke keer weer, maar ik kap ze altijd af. Zijn er echt mensen die dit grappig vinden?
Dit is gewoon voor kleuters xD

• p0st
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:44

p0st

Dutch Reefer

Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:40:
[Embed: title]

Deze al voorbij gekomen? Max die zijn monteurs bedankt.
Max die getrolld wordt door zijn collega's :>

🐠 Reef Tank @ Instagram 🖥️ x570 \\ 5950x \\ RTX3070

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

DaniëlWW2 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:59:
En per stom toeval kwam ik dit tegen. Vorig jaar helemaal gemist.
Secret aerodynamicist over Newey.

Het gaat me om het laatste stuk, namelijk het verschil tussen low en high rake en waar het einde van de vloer voor is.

Het begint al met wat nieuws voor mij. De vloer afsluiten waar het zo vaak om gaat, gaat dus niet om lucht die ontstapt onder de vloer, maar lucht die onder de vloer word getrokken. Daarvoor hadden ze dus die outwash. Dat ging dacht altijd om lucht weg te duwen voor de voorwielen zodat die geen aerodynamische problemen veroorzaken, maar het gaat dus ook om lucht weg te duwen van de vloer. Kennelijk doen de bargeboards dit.

Het doel van de vloer is lucht versnellen omdat dit gepaard gaat met een lagere luchtdruk en dat genereert de gewenste neerwaartse druk. Low rake maakt dat verzegelen in principe simpeler, maar high rake zou beter zijn voor het managen van de luchtstromen rond de achterbanden. De vloer zit immers dichter op de achterwielen over het geheel van een ronde omdat de vloer hoger zit en dus dichterbij het midden van de band. Zo kan je de diffuser ook efficiënter maken wat belangrijk is om de luchtstromen door de diffuser niet te vertragen.

Het is dus niet de een is voordelig, de ander niet. Het is meer een afweging. Maar het verklaard wel wat we in 2018 zagen met de RB14. Betere verwerking van de luchtstromen bij de achterbanden, efficiëntere diffuser, beter bandenmanagement en meer neerwaartse druk. Ja, die blijf ik terughalen want die auto missen we op het moment gewoon. Die werkte vanaf FP1.

Het roept bij mij wel meteen de vraag op wat er gaat gebeuren in 2021 als de hoeken van de vloer eraf moeten van de FIA. Als ik er zo naar kijk, dan zou het Mercedes ook wel eens meer kunnen treffen dan RBR. Het zal denk ik weinig goeds doen voor bandenmanagement voor welk team dan ook, maar ik vraag me nu wel af of het Mercedes niet zwaarder gaat treffen. Immers blijft er nog een stukje van de vloer uitsteken voor de achterbanden. Alle aerodynamische openingen die moesten helpen de vloer af te sluiten, die verdwijnen en ik heb eigenlijk de indruk dat Mercedes daar alsnog meer op ontwikkeld heeft en op inzet dan RBR. Beetje paradoxaal, maar die indruk krijg je wel als je foto's vergelijkt. Ergens vermoed ik dat RBR meer doet met hun bargeboards i.p.v de vloer.

Ik begrijp denk ik nu ook wat ze probeerden met die nieuwe vloer. Lucht naar buiten duwen, weg van de banden.

[Afbeelding]

[...]

https://www.bbc.com/sport/formula1/47838557
AMuS [Michael Schmidt] heeft er eerder dit jaar ook al eens een artikel aan gewijd, daarin werd verondersteld dat het "High Rake" principe met de huidige (en nabije toekomstige) regelgeving inmiddels achterhaald is en meer problemen geeft dan het oplost.

https://www.auto-motor-un...-rake-konzept-anstellung/
...
Zu viel Abtrieb für die Reifen

In dieser Saison sind Racing Point, Renault und McLaren wieder Richtung Mercedes-Konzept gegangen. Racing Point am extremsten, was aber daran liegt, dass man den Mercedes von 2019 nachgebaut hat. Renault-Technikchef Marcin Budkowski bestätigt: „Auch wir haben die Anstellung zurückgenommen, um unser Problem mit den Balanceverschiebungen in lang gezogenen Kurven zu kurieren.“

McLaren-Teamchef Andreas Seidl verrät: „Wir fahren hinten weniger hoch.“ Das Vorjahresauto von McLaren reagierte ebenfalls zu sensibel in Kurvenfahrt. „Der Abtrieb muss in allen dynamischen Zuständen, in allen Kurventypen verfügbar sein. Da gab es bei uns zu viele Schwankungen“, erzählt Seidl. Das scheint mit dem neuen Auto deutlich weniger stark ausgeprägt zu sein.

Racing Point-Teamchef Andy Green glaubt, dass die Zeit der Autos mit starker Anstellung mit diesem Reglement abgelaufen ist. Das war mit ein Grund, den Mercedes von 2019 weitgehend nachzubauen und damit logischerweise das Mercedes-Konzept zu übernehmen.

Der Engländer erklärt, was dem „High Rake“-Konzept Probleme bereitet: „Die Reifen können einfach nicht mehr mit dem Abtrieb mithalten. Pirelli pumpt sie als Reaktion mehr und mehr auf. Damit wird es immer schwerer, den Anpressdruck konstant zu halten, wenn du hinten hoch stehst. Es ist besser, du verzichtest ein bisschen auf Abtrieb, hast aber ein besser ausbalanciertes Auto.“
[Google translate]
Too much downforce for the tires

This season, Racing Point, Renault and McLaren have once again followed the Mercedes concept. Racing Point at its most extreme, which is due to the fact that the 2019 Mercedes was built. Renault chief of technology Marcin Budkowski confirms: "We also took back the job in order to cure our problem with the balance shifts in long curves."

McLaren team boss Andreas Seidl reveals: "We drive up less at the back." The McLaren car from last year also reacted too sensitively when cornering. “The output must be available in all dynamic states, in all types of curves. There were too many fluctuations with us, ”says Seidl. That seems to be much less pronounced with the new car.

Racing Point team boss Andy Green believes that the age of cars with a lot of employment has passed with these regulations. That was one of the reasons to largely replicate the 2019 Mercedes and thus logically adopt the Mercedes concept.

The Englishman explains what causes the “high rake” concept: “The tires simply cannot keep up with the downforce. Pirelli is pumping them up in response. This makes it increasingly difficult to keep the contact pressure constant when you stand up at the back. It’s better that you do a little less downforce, but you have a better balanced car. ”

Testing, one, two ...

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Ik moest eventjes glimlachen om de laatste paar seconden O-)

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

[...]

Nog altijd beter dan de ander bagger die ik soms voorbij zie komen. :P

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Pagina: 1 ... 91 ... 166 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport