Mercedes rijdt alleen hard als het moet (start, herstart achter SC en evt. bij pitstops).
Waarom is Bottas dan niet voorbij Verstappen gekomen en heeft hij de hele race lang uberhaupt niet meer dan een paar kansen gehad?
Een gat van meer dan 20 seconden zoals Hamilton heeft is veel, maar ik denk dat het niet heel veel meer had kunnen zijn. Ik geloof wel dat Mercedes de motor niet maximaal laat gaan als het niet nodig is, maar ik denk en hoop (meer is het niet) dat er niet heel veel meer extra in zit. Ik geloof bijvoorbeeld niet dat Hamilton rustig aan doet. Die man is enorm ambitieus en gaat gewoon z'n eigen gang als hij het niet met het team eens is. Ik geloof dat Hamilton ieder rondje het maximale er uit probeert te persen.
Af en toe zien we dat de Mercedes harder kan, maar hoe lang kunnen ze dat vol houden? Of kunnen ze zich dat soort sprintjes alleen permitteren omdat Hamilton en Bottas zo goed zijn dat ze hun auto sparen en dan wat extra kunnen geven als het er op aan komt?
Ik weet dat het allemaal pure speculatie is en meer wishfull thinking dan iets anders, maar ik heb nog een argument: Tracing Point. We weten dat deze auto met dezelfde motor als de Mercedessen rijdt en met een ontwerp dat (zeer waarschijnlijk) goed bij die motor past omdat het van Mercedes zelf is gekopieerd.
Dat geeft ons de interessante kans om de Mercedes van vorig jaar te vergelijken met die van dit jaar en met de ander auto's. Over het algemeen wordt gezegd dat de meeste teams performance kwijt zijn ten opzichte van vorig jaar. Doordat RBR en Ferrari het moeilijk hebben lijkt Mercedes veel sneller, maar in vergelijking met hun auto van vorig jaar is het verschil dus helemaal niet zo groot. En dat gaat er nog van uit dat RP net zo goed met die auto overweg kan als Mercedes zelf. Het is waarschijnlijker dat het RP niet lukt om de auto optimaal te benutten en ze rijden met mindere coureurs dan Mercedes. Dan lijkt het helemaal alsof Mercedes maar een klein stapje vooruit gemaakt heeft.
Heb je voor de grap naar de snelste race ronde gekeken van verstappen en de beide Mercedes?
Als je compenseert voor banden, benzine, baanevolutie en het feit dat Hamilton stressvrij kon rijden (hij had genoeg marge om een foutje op te vangen) vind ik het verschil eigenlijk wel meevallen. Komt ook nog bij dat ik Verstappen geen poging heb zien doen om die snelste ronde binnen te halen, dat kon hij zich niet veroorloven gezien zijn positie. Ik wil geen valse hoop geven of zo, maar volgens mij was dat snelste rondje van Hamilton wel echt het maximaal haalbare.
Nogmaals, ik betwijfel niet dat Mercedes sneller is dan de rest. Wel geloof ik dat het gat minder groot is als het soms lijkt. Mercedes is op alle punten top, van coureurs tot monteurs, van strategie tot psychologie, van pitstop tot catering. Al die punten helpen om ze dominant te maken. Als kijker zie je alleen het eindresultaat en dat vertallen wij allemaal naar auto & coureur.
Het gaat er bij mij gewoon niet in in dat je Hamilton kan overtuigen om rustig en voorzichtig te rijden. Bottas misschien , maar niet Hamilton. Hij is nu in een positie dat hij de gentleman kan uithangen, maar heeft in z'n carriere al vaak genoeg laten zien dat hij ook medogenloos voor z'n eigen belang gaat (net als alle coureurs). Die gaat echt niet rustig aan doen uit strategische overwegingen als hij het ook kan winnen door vol te knallen. Als hij rustig aandoet is het omdat hij weet dat z'n auto het nodig heeft.
Ja, wishfull thinking, ik weet het.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.