[F1] Seizoen 2020 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 166 Laatste
Acties:
  • 1.185.187 views

Onderwerpen

• Bootje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12 16:45
Ho-Pin mag van mij zeker vaker aanschuiven, maar ben ik dan de enige die Rob, Robert, Tom, Rob, Olav en Jack gewoon erg goed en leuk vind? Misschien dat ik er te weinig kaas van heb gegeten, maar je moet niet onderschatten dat ze het voor een bepaald publiek doen (in de breedte) en dan ook nog wat laagdrempelig proberen te maken voor de ietwat casual kijker.

Tafelgasten als Ton Kas (prima in zijn eigen vakgebied), dat vind ik pas een aanfluiting.

Met alle respect voor Albon, wat ik een toffe gast vind en prima naast Verstappen vind presteren, maar volgend jaar rijdt Vettel naast Verstappen. 😉

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Bootje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:37:
Ho-Pin mag van mij zeker vaker aanschuiven, maar ben ik dan de enige die Rob, Robert, Tom, Rob, Olav en Jack gewoon erg goed en leuk vind? Misschien dat ik er te weinig kaas van heb gegeten, maar je moet niet onderschatten dat ze het voor een bepaald publiek doen (in de breedte) en dan ook nog wat laagdrempelig proberen te maken voor de ietwat casual kijker.

Tafelgasten als Ton Kas (prima in zijn eigen vakgebied), dat vind ik pas een aanfluiting.

Met alle respect voor Albon, wat ik een toffe gast vind en prima naast Verstappen vind presteren, maar volgend jaar rijdt Vettel naast Verstappen. 😉
Oh begrijp me niet verkeerd, ik kijk het programma ook graag evenals het café op vrijdagavond. Prima vermaak. Zelfs crashen in de keuken is nog wel grappig om te kijken. Je moet het alleen allemaal niet zien als hoogwaardige programma's.

Ton Kas, inderdaad die voegde dus echt compleet niets toe. 'Het gaat me allemaal wat te snel'...

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-12 18:53

PcDealer

HP ftw \o/

Bootje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:37:
Ho-Pin mag van mij zeker vaker aanschuiven, maar ben ik dan de enige die Rob, Robert, Tom, Rob, Olav en Jack gewoon erg goed en leuk vind?

Ik kan Olav, Jack en Van Gameren prima hebben. Kas was een aanfluiting. Dan liever die dame van de vorige aflevering.

LinkedIn WoT Cash Converter

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

What about VET naar RP, en PER naar RBR? (En ALB naar AT)

Bovenstaande gaat niet op als Horner denkt dat PER < ALB.

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toto doet het weer
One DNF and the gap is gone’ – Wolff not getting carried away despite dominant 2020 opening
https://www.formula1.com/...siqGifHksaHq7RpfSWt5.html

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-12 20:34
Dinsdagochtend -O-
Ik begon er net lekker aan te wennen.

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-12 14:47
Ik had eigenlijk wel verwacht dat er een Brits bedrijf de 70ste verjaardag van de GP van GB zou sponsoren. Of kost dat zo ongelovelijk veel geld?

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:10

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Weet je, ik geloof het graag. Mercedes is dominant, maar volgens mij zit ook dat team niet heel ver van de grens. Anders was Bottas wel voorbij gestaan aan Verstappen in Hongarije. Op nieuwe banden was hij wel veel sneller, maar dat voordeel viel snel weg. Hamilton is wel sneller dan verstappen, maar Bottas niet, dus volgen mij speelt de coureur een grote rol en dat betekent weer dat de auto niet heel veel meer heeft.

Het roept de vraag op wat de uitslag was geweest als Hamilton en Verstappen samen bij Redbull hadden gezeten en Bottas en Albon bij Mercedes, dan Redbull wel eens het dominante team kunnen lijken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:00
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:21:
[...]

Weet je, ik geloof het graag. Mercedes is dominant, maar volgens mij zit ook dat team niet heel ver van de grens. Anders was Bottas wel voorbij gestaan aan Verstappen in Hongarije. Op nieuwe banden was hij wel veel sneller, maar dat voordeel viel snel weg. Hamilton is wel sneller dan verstappen, maar Bottas niet, dus volgen mij speelt de coureur een grote rol en dat betekent weer dat de auto niet heel veel meer heeft.
Hamilton had een gat van ~20 seconden toen ze over de laatste stop begonnen te babbelen. Toen die de stop maakte was dat gat ~25 seconden of nog meer. Dat terwijl Verstappen ook al zo hard mogelijk reed om uit de handen van Bottas te blijven. De Mercedes kon, ook op oude banden, toch weldegelijk een stuk harder dan de Red Bull.

Mercedes rijdt alleen hard als het moet (start, herstart achter SC en evt. bij pitstops). De rest zetten ze gewoon de cruise control aan. Dat terwijl Verstappen toch de hele race moet doortrappen. Daardoor dat het ook lijkt alsof Mercedes niet veel sneller is. Maar als je kijkt naar de situaties waarin ze wel hard moeten dan blijkt dat ook heel makkelijk te kunnen.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:18
[...]

Het roept de vraag op wat de uitslag was geweest als Hamilton en Verstappen samen bij Redbull hadden gezeten en Bottas en Albon bij Mercedes, dan Redbull wel eens het dominante team kunnen lijken.
Heb je voor de grap naar de snelste race ronde gekeken van verstappen en de beide Mercedes?

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:09

basvn

Breezand - NHN

BasvanS schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:41:
[...]

Heb je voor de grap naar de snelste race ronde gekeken van verstappen en de beide Mercedes?
ja.
beide op nieuwe banden, en bijna lege tank.
terwijl max zijn banden al oud waren (34 ronden op hard rond gereden)
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EdXdo4NXoAIYPSb?format=png&name=4096x4096
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EdTLtcBXYAAjilR?format=jpg&name=4096x4096

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-12 10:44

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

[...]

Juist niet. Als de auto tegen de limiet aan zit, zie je dat beide coureurs nagenoeg dezelfde tijden kunnen rijden. Wat het verschil tussen Hamilton&Bottas en Verstappen&Albon in racepace aangeeft, is hoe goed de een is in het managen van banden en temps vs de ander. Bottas moest van plek 6 of 7 komen dus die kon minder managen dan Hamilton. Albon is sowieso minder goed hierin dan Verstappen. Vettel lijkt er ook iets beter in te zijn dan Leclerc, maar dat kan ook met andere omstandigheden te maken hebben. Als ze tegen de limiet van wat de auto kan aan gaan rijden, dan moeten ze vaak eerder naar binnen voor nieuwe banden, komen ze power tekort tegen het eind van de race etc. Bij Mercedes hoor je hier nooit iets over, bij Red Bull wel.

Mercedes is dus echt wel de te kloppen auto. Helaas, want de overmacht is ook niet een klein beetje groot...

• Extigo
  • Laatst online: 16:29
Jasphur schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:48:
Ik had eigenlijk wel verwacht dat er een Brits bedrijf de 70ste verjaardag van de GP van GB zou sponsoren. Of kost dat zo ongelovelijk veel geld?
Hij wordt gesponsord door Emirates. De officiële naam is Emirates Formula 1 70th Anniversary Grand Prix 2020.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
basvn schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:54:
[...]

ja.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hamilton was tijdens de 2e stint met zijn mediums 6 tot 8 tienden per ronden sneller dan Verstappen op hard (die minder hard slijten...)

http://en.mclarenf-1.com/...lton&dr2=Max%20Verstappen

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:32

Wom

ArcticWolf schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:11:
[...]

Hamilton was tijdens de 2e stint met zijn mediums 6 tot 8 tienden per ronden sneller dan Verstappen op hard (die minder hard slijten...)

http://en.mclarenf-1.com/...lton&dr2=Max%20Verstappen
De Mercedes krijgt de banden makkelijk op temperatuur en lijkt er zuinig mee om te kunnen gaan. Dodelijke combinatie. Als je zag hoe snel Hamilton wegliep tijdens de eerste twee/drie rondes in Hongarije, dat is niet alleen het voordeel van vrij zicht. Die banden werkten direct, zo leek het.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mercedes rijdt alleen hard als het moet (start, herstart achter SC en evt. bij pitstops).
Waarom is Bottas dan niet voorbij Verstappen gekomen en heeft hij de hele race lang uberhaupt niet meer dan een paar kansen gehad?

Een gat van meer dan 20 seconden zoals Hamilton heeft is veel, maar ik denk dat het niet heel veel meer had kunnen zijn. Ik geloof wel dat Mercedes de motor niet maximaal laat gaan als het niet nodig is, maar ik denk en hoop (meer is het niet) dat er niet heel veel meer extra in zit. Ik geloof bijvoorbeeld niet dat Hamilton rustig aan doet. Die man is enorm ambitieus en gaat gewoon z'n eigen gang als hij het niet met het team eens is. Ik geloof dat Hamilton ieder rondje het maximale er uit probeert te persen.

Af en toe zien we dat de Mercedes harder kan, maar hoe lang kunnen ze dat vol houden? Of kunnen ze zich dat soort sprintjes alleen permitteren omdat Hamilton en Bottas zo goed zijn dat ze hun auto sparen en dan wat extra kunnen geven als het er op aan komt?

Ik weet dat het allemaal pure speculatie is en meer wishfull thinking dan iets anders, maar ik heb nog een argument: Tracing Point. We weten dat deze auto met dezelfde motor als de Mercedessen rijdt en met een ontwerp dat (zeer waarschijnlijk) goed bij die motor past omdat het van Mercedes zelf is gekopieerd.
Dat geeft ons de interessante kans om de Mercedes van vorig jaar te vergelijken met die van dit jaar en met de ander auto's. Over het algemeen wordt gezegd dat de meeste teams performance kwijt zijn ten opzichte van vorig jaar. Doordat RBR en Ferrari het moeilijk hebben lijkt Mercedes veel sneller, maar in vergelijking met hun auto van vorig jaar is het verschil dus helemaal niet zo groot. En dat gaat er nog van uit dat RP net zo goed met die auto overweg kan als Mercedes zelf. Het is waarschijnlijker dat het RP niet lukt om de auto optimaal te benutten en ze rijden met mindere coureurs dan Mercedes. Dan lijkt het helemaal alsof Mercedes maar een klein stapje vooruit gemaakt heeft.
Als je compenseert voor banden, benzine, baanevolutie en het feit dat Hamilton stressvrij kon rijden (hij had genoeg marge om een foutje op te vangen) vind ik het verschil eigenlijk wel meevallen. Komt ook nog bij dat ik Verstappen geen poging heb zien doen om die snelste ronde binnen te halen, dat kon hij zich niet veroorloven gezien zijn positie. Ik wil geen valse hoop geven of zo, maar volgens mij was dat snelste rondje van Hamilton wel echt het maximaal haalbare.

Nogmaals, ik betwijfel niet dat Mercedes sneller is dan de rest. Wel geloof ik dat het gat minder groot is als het soms lijkt. Mercedes is op alle punten top, van coureurs tot monteurs, van strategie tot psychologie, van pitstop tot catering. Al die punten helpen om ze dominant te maken. Als kijker zie je alleen het eindresultaat en dat vertallen wij allemaal naar auto & coureur.

Het gaat er bij mij gewoon niet in in dat je Hamilton kan overtuigen om rustig en voorzichtig te rijden. Bottas misschien , maar niet Hamilton. Hij is nu in een positie dat hij de gentleman kan uithangen, maar heeft in z'n carriere al vaak genoeg laten zien dat hij ook medogenloos voor z'n eigen belang gaat (net als alle coureurs). Die gaat echt niet rustig aan doen uit strategische overwegingen als hij het ook kan winnen door vol te knallen. Als hij rustig aandoet is het omdat hij weet dat z'n auto het nodig heeft.

Ja, wishfull thinking, ik weet het.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:20:
Waarom is Bottas dan niet voorbij Verstappen gekomen en heeft hij de hele race lang uberhaupt niet meer dan een paar kansen gehad?
Bottas reed er anders tweemaal(!) naartoe. De eerste keer waren de banden van Bottas gewoon op, dus moest hij wisselen. Na die bandenwissel deed hij dat weer maar had hij net niet genoeg tijd om Verstappen nog in te halen.

[ Voor 3% gewijzigd door warp op 21-07-2020 10:31 ]

• ND863

ND863

Snelste ronden vergelijken moet je wel indd corrigeren voor banden/fuel/power mode. HAM reedt Fastest Lap met verse rode bandjes en bijna lege tank. Op dat moment had VER al weet ik veel hoeveel oude bandjes (en 2 compounds harder), en Bottas was ook 2 compounds harder met 12 (ofzo) rondjes oud.

HAM reed vanaf het begin (na de overstap van Intermediates naar Medium) vrij rond, geen dirty air, dus die was in de perfecte positie om de Mediums maximaal te managen. Maar HAM klaagde al dat Mediums (links voor) na rondje of 20 Al begonnen the grainen. Na 15 rondjes en heel veel inhalen was BOT dichtbij Max, dus ook hij had zn Mediums redelijk gebruikt (dirty air, meer banden slijtage).

Kortom: vooraan onbedreigd kunnen rijden = maximaal banden kunnen managen. Rij je bedreigd (1e race Oostenrijk BOT met HAM in de staart, of Hongarije Max/BOT) dan heb je niet al die luxe.

Dat is het ook met BOT, als zijn racecraft & driverskills nóg beter waren was zijn inhaalrace als een warme mes door boter gegaan, dan had die wss wel P2 kunnen herveroveren. Nu duurde het gewoon net te lang, nog langer in dirty air, nog meer van je bandjes vragen.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

warp schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:30:

Bottas reed er anders tweemaal(!) naartoe. De eerste keer waren de banden van Bottas gewoon op, dus moest hij wisselen. Na die bandenwissel deed hij dat weer maar had hij net niet genoeg tijd om Verstappen nog in te halen.
Precies, op nieuwe banden van een sneller type (geel vs wit) was hij sneller dan de oude banden van Verstappen. Dat is precies wat je verwacht en het zegt dus niet zo veel. Dat heeft meer te maken met strategie dan met goed rijden.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:18
basvn schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:54:
[...]

ja.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:46:
[...]

Precies, op nieuwe banden van een sneller type (geel vs wit) was hij sneller dan de oude banden van Verstappen. Dat is precies wat je verwacht en het zegt dus niet zo veel. Dat heeft meer te maken met strategie dan met goed rijden.
Meer dan 1.5 seconden verschil op 13 ronden oudere hardere banden.. BOT rijd zijn ronde ook nog 6 ronde later.. waardoor het leeftijd verschil tussen de harde banden slechts 6 ronden is. 6 Ronde Fuel en Tyre Age voordeel voor BOT, zorgt dat voor 1.5 seconden verschil?

[ Voor 20% gewijzigd door BasvanS op 21-07-2020 10:49 ]

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:19

JB

Cédric roelt!

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:46:
[...]

Hoe dan? Die luxe had Max niet, anders had hij ook nog wel een setje opgepikt bij de pitbox... BOT reed zonder problemen 2x een gat dicht...

Mijn boefje is liev!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EdcA2YRWsAIu7oe?format=png&name=large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:07
Het codewoord is helaas al enige jaren management. Niet de snelste zijn, maar de snelste over een hele race. Ik denk dat Mercedes in vrije lucht toch nog steeds een klap beter is dan de rest. Daarom is het belangrijk dat ze zo nu en dan in vuile lucht moeten rijden. In het verleden was de Mercedes hier wat minder in vorig jaar lukte het al wat beter. Laten we voor de spanning van het kampioenschap hopen dat ze er weer wat meer moeite mee krijgen 😀

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• ND863

ND863

BasvanS schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:48:
[...]

[...]

Meer dan 1.5 seconden verschil op 13 ronden oudere hardere banden.. BOT rijd zijn ronde ook nog 6 ronde later.. waardoor het leeftijd verschil tussen de harde banden slechts 6 ronden is. 6 Ronde Fuel en Tyre Age voordeel voor BOT, zorgt dat voor 1.5 seconden verschil?
VER had de taak om de Hard compound helemaal naar het einde te rijden. Dus hij moet een bepaalde tijd rijden bij een gegeven conditie. Rijd die harder (ook al is het 1 ronde) dan verkleint hij de kans dat die met de harde band in de minst mogelijke tijd de race finished (omdat de performance vd band aan het eind meer inzakt dan geplanned). Rijdt hij langzamer, dan gaan de banden langer mee maar dan vergroot hij de kans dat P2 niet behouden blijft.

Kortom: VER wil niet zijn persoonlijke FL verbeteren. Dus dit keer zegt het zo weinig over de maximale prestaties van de auto.

Je kan er wellicht wat van zeggen als ze in de laatste 3 ronden allemaal voor dezelfde verse banden gaan om nog een FL attack te doen voor het bonuspunt.

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:53

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Ik word de laatste tijd zo flauw/moe van Hamilton met zijn media geschreeuw * zucht *
Nu heeft die weer stevige kritiek op zowel Mario Andretti als Sir Jackie Stewart, waarbij ik denk gast bemoei je met je eigen leven 8)7 ..

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Spotmatic
  • Laatst online: 19:44

Spotmatic

Ken sent me

wowly schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:55:
Het codewoord is helaas al enige jaren management. Niet de snelste zijn, maar de snelste over een hele race.
Precies. Elke coureur heeft tijdens de race als doel zo langzaam mogelijk als 1e de finish te halen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• RobertMe
Zoals ze in slipstream ook al zeiden. Alleen naar Lewis kijken / luisteren als die z'n helm op heeft. Zit je alleen nog steeds met die get in thete Lewis en best team

• Jasphur
Nice.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EdYLTfIXgAAeLB_?format=jpg&name=large

• ND863

ND863

Nóg een kopie van een W10 :+

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Ik vond deze ook mooi!

Afbeeldingslocatie: https://external-preview.redd.it/zVTdc2QGkNwRCDPuQwyk9dqgj-qSFIbcn_XiE9opJyk.jpg?width=640&height=426&crop=smart&auto=webp&s=ad9e244c7654f5061b876ed16764ff7dad233067

en deze ook
Afbeeldingslocatie: https://external-preview.redd.it/gQ-mvE_kJqF3mdBgjC3b7Worrzs9rfln9TxYCnL5_mE.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=6ad9e2ba2c3418486b8cdbbec8b30774bf30b8a9
Afbeeldingslocatie: https://external-preview.redd.it/Ysf2z65akOZnWxpFninEVjMiY7I_vsmXvyHYGYYH3aw.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=33cf9d560f3cdf7eeb5f0cdf1938686716a5ee30
credits: MrWADConsole op reddit

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

warp schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:30:
[...]
Er naartoe rijden is toch weer wat anders dan er voorbij. Je hebt tenslotte ook gezien hoelang hij achter Stroll bleef hangen, daar kwam ie alleen door zijn 2e pitsstop voorbij? Zo hebben andere teams (in dit geval Verstappen), trouwens ook nog wat aan een roze W10 :+

Testing, one, two ...

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:13

TrekDr0p

QR niet scannen

hardware-lover schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:17:
[...]

Er naartoe rijden is toch weer wat anders dan er voorbij. Je hebt tenslotte ook gezien hoelang hij achter Stroll bleef hangen, daar kwam ie alleen door zijn 2e pitsstop voorbij? Zo hebben andere teams (in dit geval Verstappen), trouwens ook nog wat aan een roze W10 :+
Volgens mij was het eerste setje mediums van BOT nieuwe en die 2de waren een gebruikt setje.
Denk dat hij het misschien daarom net niet heeft gehaald omdat het geen nieuw setje was, maar een setje gebruikte Mediums

Maar ja we gaan het zien of RBR het probleem echt heeft gevonden op Silverstone.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-12 17:50

MeNTaL_TO

The future is not set

ND863 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:43:
HAM reedt Fastest Lap met verse gebruikte rode bandjes en bijna lege tank. O
Fixed

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• RobertMe
TrekDr0p schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:25:
[...]

Volgens mij was het eerste setje mediums van BOT nieuwe en die 2de waren een gebruikt setje.
Denk dat hij het misschien daarom net niet heeft gehaald omdat het geen nieuw setje was, maar een setje gebruikte Mediums

Maar ja we gaan het zien of RBR het probleem echt heeft gevonden op Silverstone.
Tegen het einde was er volgens mij veel meer verkeer? Hamilton vorig jaar viel maar achter één of twee achterblijvers terug. Bottas (en Verstappen) moest nu veel meer achterblijvers inhalen, wat de snelheid flink er uit haalt.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

TrekDr0p schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:25:
[...]

Bottas is 3x gestopt.

- 1x geel nieuw (hiermee kwam ie Stroll uiteindelijk niet voorbij)
- 1x geel gebruikt (hierdoor kwam ie Stroll wel voorbij via undercut, maar Verstappen niet)
- 1x wit nieuw

Testing, one, two ...

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
hardware-lover schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:37:
[...]

Bottas is 3x gestopt.

- 1x geel nieuw (hiermee kwam ie Stroll uiteindelijk niet voorbij)
- 1x geel gebruikt (hierdoor kwam ie Stroll wel voorbij via undercut, maar Verstappen niet)
- 1x wit nieuw
Dus eigenlijk kwam hij niemand voorbij. :P

...

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:BLM/ Racisme / etc is off-topic en een paar reacties zijn naar de TC gegaan.

Het AD heeft crashen in de keuken al online staan voor wie geïnteresseerd is. https://www.ad.nl/video/r...uut-een-teamsport~p157823

Interessant is hoe Bottas iets te vroeg start door lampjes op zijn stuur. Mercedes lijkt weer iets nieuws te ontwikkelen voor bij de start.

Tweakers Discord

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
tweakduke schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:57:
[modbreak]BLM/ Racisme / etc is off-topic en een paar reacties zijn naar de TC gegaan.[/]

Het AD heeft crashen in de keuken al online staan voor wie geïnteresseerd is. https://www.ad.nl/video/r...uut-een-teamsport~p157823

Interessant is hoe Bottas iets te vroeg start door lampjes op zijn stuur. Mercedes lijkt weer iets nieuws te ontwikkelen voor bij de start.
Straks gaat de auto nog vanzelf gas geven als de lampen uitgaan. ;)

...

• RobertMe
Luxicon schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:57:
[...]

Straks gaat de auto nog vanzelf gas geven als de lampen uitgaan. ;)
Dat zou niet eens nieuw zijn. Renault heeft dat gehad in de hoogtijdagen van Alonso. In de auto zat een systeem dat het "lampen uit" signaal wist op te pikken en de auto daadwerkelijk automatisch liet weg rijden. Was gekoppeld aan de traction control IIRC.

Edit:
Overigens intussen uiteraard verboden.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 21-07-2020 14:01 ]

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-12 09:17

Tijn96

In speed we trust

Wellicht is het al voorbij gekomen oid maar ik kwam onderstaand tegen op de site van F1 experiences. Bij hen kun je al die luxere pakketten kopen voor bij de F1. Ik ga er dus vanuit dat het vanaf de GP van Sochi weer mogelijk is om er als publiek bij te zijn en het laat wellicht zien wat er verder nog aan evenement komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-Zaa582ejeBb_CwKgaUDmjmd0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/njp3l6CLw9ySjKnOdke9vRWm.png?f=fotoalbum_large

Of zijn dit de evenement die uitgesteld zijn?

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Tijn96 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:08:
Wellicht is het al voorbij gekomen oid maar ik kwam onderstaand tegen op de site van F1 experiences. Bij hen kun je al die luxere pakketten kopen voor bij de F1. Ik ga er dus vanuit dat het vanaf de GP van Sochi weer mogelijk is om er als publiek bij te zijn en het laat wellicht zien wat er verder nog aan evenement komen?

[Afbeelding]

Of zijn dit de evenement die uitgesteld zijn?
Alleen onderste 4 zijn uitgesteld
en nog niet officieel geannuleerd (maar china mag dit jaar geen sport events meer organiseren, dus daar kan ook wel een streep door heen)

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Tijn96 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:08:
Het plan is inderdaad om er in Sochi weer publiek bij te hebben.

Mexico is bevestigd als race voor dit seizoen, maar die race was altijd al geplanned op 1 november, wat dat betreft zegt deze kalender dus niks.

Racen in Texas lijkt mij op dit moment onvoorstelbaar.

• Extigo
  • Laatst online: 16:29
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:15:
[...]

Mexico is bevestigd als race voor dit seizoen, maar die race was altijd al geplanned op 1 november, wat dat betreft zegt deze kalender dus niks.

Wanneer is Mexico bevestigd? Ik heb dat gemist. Volgens mij is niets bevestigd na september.

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-12 19:02
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:15:
[...]

Hadden ze ook niet gezegd dat de GP's in Noord- en Midden-Amerika alleen door gingen als ze allemaal door zouden gaan? Want er was volgens mij iets dat het vervoer er heen anders al te veel zou gaan kosten. Ik zie Texas niet echt door gaan met hoe het er nu voor staat en zie ze dan ook niet echt al hun spullen naar Mexico verschepen, daar kan dus ook een groot vraagteken achter.

Al met al zou ik persoonlijk al de onzekerheden te groot vinden om daar nu mijn geld aan uit te gaan geven. Wacht lekker tot volgens jaar zou mijn mening zijn.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:09

MazeWing

The plot thickens...

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:08:
[...]

Dat zullen we nooit zeker weten, maar ik vraag me wel af hoe het dan met Bottas zit.
Hoe is die er gekomen als Hamilton al niet goed genoeg is?
Hamilton is immers beter dan Bottas.
Wat voor voorrecht had Bottas dat hij in het beste F1-team terecht is gekomen als 2e rijder?
Het gros van de rijders zit er omdat ze voldoende financiën handen om op vroege leeftijd al serieus te karten, etc. Meestal kwam dit door rijke ouders.

Uiteraard zijn er ook uitzonderingen zoals een Alonso, Hamilton, Vandoorne en zo zijn er nog wel meer.
Maar het gros heeft gewoon allemaal rijke ouders. Kijk maar naar de grid-opstelling van de laatste 10+ jaar en je komt behoorlijk wat "rijkeluiskindjes" tegen. met Stroll als absoluut hoogtepunt ;)
let op; dit staat los van het feit of ze wel of niet kunnen rijden. Praktisch iedereen in de F1 (zeker de laatste 20+ jaar) kan gewoon rijden!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

RobertMe schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:00:
[...]

Dat zou niet eens nieuw zijn. Renault heeft dat gehad in de hoogtijdagen van Alonso. In de auto zat een systeem dat het "lampen uit" signaal wist op te pikken en de auto daadwerkelijk automatisch liet weg rijden. Was gekoppeld aan de traction control IIRC.

Edit:
Onze grote vriend Flavio Briatore heeft zo wel meer zaken "automatisch" in de auto gemaakt die uiteindelijk verboden werden (als ze überhaupt al ooit ontdekt zijn).

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• ND863

ND863

RobertMe schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:00:
[...]

Edit:
Zou Mercedes mss iets met AI doen om te voorspellen wanneer de lampen uit gaan? (En dan zorgen dat de lampen op de dash 0,2s eerder uitgaan, dáár reageert de rijder op (met 0,2s reactie tijd).... dan krijg je weer zo’n spot-on-Bottas-start als vorig jaar.)

Proberen met AI de “random”-algorythm te kraken tussen die 4-7 seconden.... noem maar iets.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Waah schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:09:
[...]

Volgens mij hebben hamilton en Rosberg in de jeugd altijd in hetzelfde team gereden. En wist Hamilton, Rosberg zo'n beetje altijd wel te verslaan....

Het team Hamilton en Rosberg haalde samen veel meer punten, 1/2 finished etc dan de huidige combi Hamilton/Bottas.

Heeft zijn kleur misschien positief meegespeeld bij McLaren? zou kunnen. Heeft het hem tegengewerkt toen die net begon? op een baan waar alleen de sociale elite kwam? zeker.

Maar gezien de statistieken is die zeker beter dan Bottas, was die ook beter als Rosberg...

Wikipedia: Hamilton–Rosberg rivalry.

Als Hamilton niet goed genoeg is voor de F1, dan kan je volgens mij het halve veld wel wegstrepen. Sowieso is het vreemd om te klagen hoe iemand in een F1 stoeltje komt. Dat is sowieso heel veel (vriendjes)politiek.... Het is geen WK Schaken waar iedereen aan mee kan doen.

Ohja, en Alonso is ook een pannenkoek :+ want daar had die een gelijk aantal punten mee als teamgenoot.... En Alonso heeft, ondanks hun ruzie als teamgenoten, Hamilton meermaals geprezen voor hoe goed die kan rijden. O-)
Ik zeg ook absoluut niet dat Hamilton een slechte rijder is. Het is 1 van de betere rijders die er geweest zijn (maar kan ik zich absoluut niet meten met een Schumacher, Senna, Prost of Lauda.)
Het gaat er in dit geval om dat het helemaal in de beginfase (lees: karten) gewoon enorm van belang is dat je voldoende geld hebt om überhaupt fatsoenlijk een seizoen te kunnen rijden. Juist daar gaat gewoon een heleboel talent verloren. Talent dat zich nooit had kunnen laten zien omdat ze onvoldoende geld hadden.

Neem Verstappen als voorbeeld. Als zijn vader niet Jos was, maar gewoon Piet de supermarktmanager, dan had waarschijnlijk niemand van Max gehoord. Als hij al had mogen karten was dit waarschijnlijk pas op latere leeftijd geweest en hadden zijn ouders onvoldoende geld om jaar in jaar uit Max van competitief materiaal te voorzien. Als Max zich dan niet meteen de eerste paar races in de picture rijdt, is ie er al weer uit voordat ie ook maar iets had kunnen laten zien.

Maar nee, hij had Jos als vader die er enorm veel geld in had gestopt en er in ieder geval voor had gezorgd dat Max:
- goed en competitief materiaal had
- race na race mee kon doen
- er jaren over kon doen om zijn talent te laten ontplooien
- hij interessant genoeg was om onder contract van een grote speler te komen.

Het gros van de mensen zou het volgende overkomen:
- matig materiaal (at best) hebben
- niet elke race mee kunnen doen vanwege gebrek aan financiën
- onvoldoende het talent laten ontplooien
- nooit interessant genoeg worden voor grote spelers

De enige uitzondering is als je meteen die paar races die je wel kan mee doen je enorm in de picture speelt en op die manier iemand hebt die je kan financieren. Alonso is een goed voorbeeld hiervan:
The family lacked the finances required to develop him in karts;[2] they could not purchase rain tyres and forced Alonso to adapt to a wet track on slick tyres
Leuk als je dan meerdere regenraces zou moeten rijden en je kansloos van de baan gaat...

• RobertMe
The family lacked the finances required to develop him in karts;[2] they could not purchase rain tyres and forced Alonso to adapt to a wet track on slick tyres
Volgens mij vertikte Jos het gewoon om Max regenbanden te geven? Meen dat me zoiets bij staat.

En is Ocon niet ook zo'n rijder waarbij de ouders het geld er niet voor hadden maar die uiteindelijk dan wel tot F1 heeft geschopt.

• Waah
  • Laatst online: 07:44
ND863 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:46:
[...]

Zou Mercedes mss iets met AI doen om te voorspellen wanneer de lampen uit gaan? (En dan zorgen dat de lampen op de dash 0,2s eerder uitgaan, dáár reageert de rijder op (met 0,2s reactie tijd).... dan krijg je weer zo’n spot-on-Bottas-start als vorig jaar.)

Proberen met AI de “random”-algorythm te kraken tussen die 4-7 seconden.... noem maar iets.
Succes. als het daadwerkelijk random is, dan is er weinig te "leren" voor een AI. En je wilt 100% correcte uitslagen hebben. Je wilt niet elke 10 races een valse start hebben.

Alhoewel, als je daarmee heel wat auto's kan inhalen zou het voor Mercedes nog wel eens de moeite waard kunnen zijn. Dan kun je in vrije lucht mooi uitlopen, en zou zelfs een stop & go penalty nog wel uitkunnen :+

@RobertMe hij heeft het over Alonso in die quote, niet Verstappen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 21-07-2020 15:13 ]

• ND863

ND863

Waah schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:13:
[...]

Succes. als het daadwerkelijk random is, dan is er weinig te "leren" voor een AI. En je wilt 100% correcte uitslagen hebben. Je wilt niet elke 10 races een valse start hebben.

Alhoewel, als je daarmee heel wat auto's kan inhalen zou het voor Mercedes nog wel eens de moeite waard kunnen zijn. Dan kun je in vrije lucht mooi uitlopen, en zou zelfs een stop & go penalty nog wel uitkunnen :+

Is random in computerland zo random als een mens? Een computer een computer-algoritme laten reverse engineeren (of iig tot op 99% benaderen).... Mercedes zou niet Mercedes zijn als ze helemaal tot het gaatje gaan.

Je kan ook in eerste instantie alleen de laatste 1 seconden van de 4-7s window proberen te voorspellen.... verklein je de foutkans (ook je kans op winst is kleiner).

Als automatisch starten verboden is, wat denk jij dan wat het evt wél kan zijn?

• RobertMe
Waah schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:13:
Dat weet ik ;) Maar ik geef alleen maar aan dat er meerdere oorzaken zijn om in het karten te leren op een natte baan te rijden. De een krijgt de regenbanden niet want geld er niet voor, en in andere geval gewoon bewuste keuze om niet met regenbanden te (laten) rijden.

• Waah
  • Laatst online: 07:44
@RobertMe ah op die fiets. Ja zo kan je er ook naar kijken ^_^

@ND863 ik denkd at een computer beter "random" kan doen als een mens. Maar ik weet niet of de start nu door een mens of een computer word geregeld?

Wat betreft het lampje: Tja dat kan alles zijn. Hij is gewoon te gefocussed geweest, en heeft te snel gedrukt. Dat kan door een random lampje op je dashboard komen. Daar hoeft niet meteen een conspiracy achter te zitten IMHO.

Als ze écht een lampje hadden die zou helpen, zou Bottas natuurlijk gewoon zeggen dat die per ongeluk te vroeg was. Hij zou nooit toegeven dat ze zoiets hebben....

• Martin0
  • Laatst online: 23-12 13:21
Waah schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:27:
@RobertMe ah op die fiets. Ja zo kan je er ook naar kijken ^_^

@ND863 ik denkd at een computer beter "random" kan doen als een mens. Maar ik weet niet of de start nu door een mens of een computer word geregeld?

Wat betreft het lampje: Tja dat kan alles zijn. Hij is gewoon te gefocussed geweest, en heeft te snel gedrukt. Dat kan door een random lampje op je dashboard komen. Daar hoeft niet meteen een conspiracy achter te zitten IMHO.

Als ze écht een lampje hadden die zou helpen, zou Bottas natuurlijk gewoon zeggen dat die per ongeluk te vroeg was. Hij zou nooit toegeven dat ze zoiets hebben....
De lampen worden op door een computer automatisch tussen ik geloof 2 - 7 seconden automatisch uitgedaan.

Twitch

• ND863

ND863

@Waah ohja de eenvoudige afleiding kan indd ook gewoon. Er is in de luchtvaart kwa Human Factors daar een term voor, wanneer je zo gefocust bent op iets, dat je brein triggert op een soortgelijke waarneming. (Of gewoon simpele finger-trouble met de clutch :+)

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:14

Vuvuzela

My spire is forming

tweakduke schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:57:
Nee.. gewoon nee. Waar komt deze onzin nou weer vandaan? Bottas maakt een fout, klaar

I served in a company of heroes.

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-12 17:26
Vuvuzela schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:05:
[...]

Nee.. gewoon nee. Waar komt deze onzin nou weer vandaan? Bottas maakt een fout, klaar
je ziet de lampjes op z'n stuur 1 voor 1 aangaan net als de startlichten. alleen het stopt bij 3. Daarna gaan de lampjes op z'n stuur een fractie eerder uit dan die startlichten. Lijkt mij toch ook dat het daar mee te maken heeft.

• MikeyMan
  • Laatst online: 21:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martin0 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:28:
[...]

De lampen worden op door een computer automatisch tussen ik geloof 2 - 7 seconden automatisch uitgedaan.
Volgens mij drukt Michael Masi daadwerkelijk zelf op de knop.

• Martin0
  • Laatst online: 23-12 13:21
MikeyMan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:10:
[...]

Dat is correct in de zin van hij drukt op de knop om de start sequence te starten, vervolgens doet de computer de rest.

Twitch

• RobertMe
Rudolf schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:09:
[...]

je ziet de lampjes op z'n stuur 1 voor 1 aangaan net als de startlichten. alleen het stopt bij 3. Daarna gaan de lampjes op z'n stuur een fractie eerder uit dan die startlichten. Lijkt mij toch ook dat het daar mee te maken heeft.
Niet teruggekeken, maar volgens mij hadden ze het over de toeren indicatie (leds). Natuurlijk voert die de toeren op als de lampen aan gaat en houd die ze stationair (3 ledjes). En de toeren zakken iets terug waardoor ledje(s?) uit gaan en die daarop reageert.

• demonic
  • Laatst online: 07-12 12:51
[...]

nee. hij drukt op de knop om de sequence te starten. (beginnend met 1 rode lamp.)
die knop wordt ingedrukt.
en de computer regelt dan dat alle lampen aangaan en weer uit.

• RobertMe
[...]

Ter aanvulling op de andere berichten, m.b.t. drukken op de knop om sequence te starten (maar niet daadwerkelijk uit). Ik betwijfel of Michael Masi dat überhaupt doet, heb dat nog nooit gezien. Charlie Whiting deed het wel vaak/altijd zelf vanuit het hokje boven de grid.

• ND863

ND863

RobertMe schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:13:
[...]

Niet teruggekeken, maar volgens mij hadden ze het over de toeren indicatie (leds). Natuurlijk voert die de toeren op als de lampen aan gaat en houd die ze stationair (3 ledjes). En de toeren zakken iets terug waardoor ledje(s?) uit gaan en die daarop reageert.
Zo zat ik er eerst ook in, maar een F1 team die probeert 0,1s voordeel te halen waar het maar kan is ook niet zo gek toch?

Ja Bottas maakt een fout. Dat kan het complete verhaal zijn, maar dat kan het ook niet zijn.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RobertMe schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:15:
[...]
Ter aanvulling op de andere berichten, m.b.t. drukken op de knop om sequence te starten (maar niet daadwerkelijk uit). Ik betwijfel of Michael Masi dat überhaupt doet, heb dat nog nooit gezien. Charlie Whiting deed het wel vaak/altijd zelf vanuit het hokje boven de grid.
https://www.autosport.com...hts-inside-fia-tolerances

Christian Bryll?

m.b.t. die minimale 2 sec.? Die is niet bestaand (artikel 36.9);

There will be a standing start, the signal being given by means of lights activated by the
permanent starter.

Once all the cars have come to a halt the five second light will appear followed by the four,
three, two and one second lights. At any time after the one‐second light appears, the race will
be started by extinguishing all red lights.

[ Voor 29% gewijzigd door hardware-lover op 21-07-2020 16:24 ]

Testing, one, two ...

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-12 17:26
demonic schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:13:
[...]

nee. hij drukt op de knop om de sequence te starten. (beginnend met 1 rode lamp.)
die knop wordt ingedrukt.
en de computer regelt dan dat alle lampen aangaan en weer uit.
YouTube: Valtteri Bottas' start in Hungarian GP 2020

kijk hoe de ledjes 1 voor 1 aangaan en dan langzaam doven. Heeft niks met toerental te maken. Mercedes is weer ergens mee bezig.

• Jasphur
Rudolf schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:23:
[...]

kijk hoe de ledjes 1 voor 1 aangaan en dan langzaam doven. Heeft niks met toerental te maken. Mercedes is weer ergens mee bezig.
Persoonlijk ben ik van mening dat BOT gefocust was op dat er iets uit zijn gezichtsveld zou verdwijnen. Namelijk rode lichten. Ik kan mij goed voorstellen dat je al aan het kijken bent naar de apex van de eerste bocht om zo je ogen te laten ontspannen en je de rode lichten van de count down net buiten je scherpste zicht valt. Als ik dan zou jou video zie, snap ik dat je reageert op het verdwijnen van rode lichten en dat je reactie dan kan zijn dat je gas moet gaan geven. :)

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]

Uhhhh? Ik bekijk de F1 on board feed van Bottas vanaf de F1TV website, en die 3 lampjes op zijn stuur zijn gekoppeld aan zijn toerental. Ze gaan helemaal niet één voor één aan, maar zowat alle drie tegelijk?

Je kunt dat ook niet zien op de YT link die je deelt? Tenminste, ik zie dat niet? Dus ik weet niet wat jij denkt te zien, behalve spoken dan.

Testing, one, two ...

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Jasphur schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:27:
[...]

Persoonlijk ben ik van mening dat BOT gefocust was op dat er iets uit zijn gezichtsveld zou verdwijnen. Namelijk rode lichten. Ik kan mij goed voorstellen dat je al aan het kijken bent naar de apex van de eerste bocht om zo je ogen te laten ontspannen en je de rode lichten van de count down net buiten je scherpste zicht valt. Als ik dan zou jou video zie, snap ik dat je reageert op het verdwijnen van rode lichten en dat je reactie dan kan zijn dat je gas moet gaan geven. :)
Zodra de lampjes doven, drukt hij met z'n linker vinger(s) op een knop en gaat hij.
Geen idee waarom de lampjes doven, echter kan het ook gewoon een visuele indicatie zijn voor de koppeling. Dus dat ze de koppeling (enkel bij de start) langzaam kunnen laten komen en dat de lampjes een indicatie geeft hoever je de koppeling al hebt laten opkomen.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-12 10:44

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

[...]

Wat zou kunnen, aangezien de lampen UITERLIJK 7 seconden nádat de eerste lamp aan gaat uitgaan, dat die 3 lampjes 'aftellen' naar die 7 seconden. Dus als ze bijna gedoofd zijn en de lampen zijn nog steeds rood kun je rustig gaan want dan zit je altijd safe. Dan hoeven coureurs niet zelf mee te tellen. Mercedes kan immers nooit weten wanneer ze wérkelijk uit gaan, maar dus wel wanneer ze uiterlijk uit gaan.

Maar als ik het goed heb gezien, gingen ze uit voordat de lampen daadwerkelijk uit gingen dus misschien dat daar iets niet goed is gegaan bij die lampjes. Bottas gaat in elk geval rijden exact op het moment dat ze gedoofd zijn...

• basvn

basvn

Breezand - NHN

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Icephase schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:49:
[...]
Wat zou kunnen, aangezien de lampen UITERLIJK 7 seconden nádat de eerste lamp aan gaat uitgaan, dat die 3 lampjes 'aftellen' naar die 7 seconden. Dus als ze bijna gedoofd zijn en de lampen zijn nog steeds rood kun je rustig gaan want dan zit je altijd safe. Dan hoeven coureurs niet zelf mee te tellen. Mercedes kan immers nooit weten wanneer ze wérkelijk uit gaan, maar dus wel wanneer ze uiterlijk uit gaan.

Maar als ik het goed heb gezien, gingen ze uit voordat de lampen daadwerkelijk uit gingen dus misschien dat daar iets niet goed is gegaan bij die lampjes. Bottas gaat in elk geval rijden exact op het moment dat ze gedoofd zijn...
Misschien moet de andere W11 ook even on board bekeken worden. Er zijn nog steeds 3 lampjes in het spel, ze lijken alleen op een later moment aan te gaan voor de start. Er was iig een duidelijk verschil te zien tussen beide Mercedes rijders, en dan bedoel ik natuurlijk niet de start zelf.

Testing, one, two ...

• RobertMe
hardware-lover schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:23:
[...]

Misschien moet de andere W11 ook even on board bekeken worden. Er zijn nog steeds 3 lampjes in het spel, ze lijken alleen op een later moment aan te gaan voor de start. Er was iig een duidelijk verschil te zien tussen beide Mercedes rijders, en dan bedoel ik natuurlijk niet de start zelf.
Die van HAM had ik net ook al even bekeken, maar zicht op die LEDjes lijkt een stuk minder te zijn, en ik heb het idee dat ze alleen even flitsen bij "lights out".

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RobertMe schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:30:
[...]
Die van HAM had ik net ook al even bekeken, maar zicht op die LEDjes lijkt een stuk minder te zijn, en ik heb het idee dat ze alleen even flitsen bij "lights out".
Ze zijn minder duidelijk te zien ja, maar ze komen op een later moment dan bij Bottas (even) tevoorschijn. Misschien was Bottas wat te vroeg met een bepaalde startprocedure, en verklootte hij daardoor zijn start?

Testing, one, two ...

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:56
Op zich kan ik me best voorstellen dat er iets te winnen is als er wat ledjes op het dashboard uitgaan bij de start. Dat een coureur dat een fractie van een seconde sneller kan registreren dan een rij lampen verderop.

Uit de technical regulations:
8.3 Start systems
8.3.1 Any system, the purpose and/or effect of which is to detect when a race start signal is given,
is not permitted
.
Key word is "detect".
Alles wat ze zouden hebben om dus daadwerkelijk het startsignaal af te vangen/meten is niet toegestaan.

"guess" zou volgens die regels echter wel mogen... Dus als ze daadwerkelijk denken te kunnen voorspellen wat die random tijd gaat zijn..

Random is bij computers meestal niet echt random.
Er zijn methoden zoals cosmic noise of radioactive decay die gebruikt worden om random sequences te genereren die true random zijn.

Als de FIA dus een simpel scriptje heeft runnen met
code:
1
Math.floor(Math.random() * 7);

dan zou het wellicht kunnen.. Maar dan is het ook zo gedaan met het feest om dat te voorkomen.

Los daarvan: ik zou het niet logisch vinden om dan alsnog voor een visuele stimulans te kiezen.
Auditief (piepje in oor) zorgt voor een snellere respons, dus als je dan toch weet wanneer die start komt, dan kun je beter een piep in het oor laten horen.
Daarnaast heb je dan meteen iets wat niet voor iedereen zichtbaar is op een onboard en minder snel op zal vallen.

long story short: ik geloof het niet

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-12 12:02
8.3.1 Any system, the purpose and/or effect of which is to detect when a race start signal is given,
is not permitted.
...Dus daar gaat mijn plan om via een sensor die de start lampen monitored de driver een electrische schok te geven die precies er voor zorgt dat de koppeling netjes wordt losgelaten....

back to the drawingboards.....

at your service

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:29

Martinspire

Awesomeness

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:20:
[...]

Omdat Bottas, net als Verstappen op zo'n 20 seconden van diens voorganger zat. Bottas zat aan het begin met zijn start vast achter verkeer, dat vreette zijn banden ook wel op.

Kijk de animatie maar:

De pace van de Mercedes is wel hoger dan die van Red Bull, maar je kunt ook weer geen wonderen verwachten. En bij de pits was het ook vrij druk, wat hem nog wat verder terug wierp.

Nee, Bottas heeft gewoon prima gereden, maar die had gewoon het ongeluk dat die rechterkant gewoon erg nat was.

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Vuvuzela
  • Laatst online: 12:14

Vuvuzela

My spire is forming

Sowieso kan ik me niet voorstellen dat Merc (en de rest) met zoiets minimaals alles op het spel gaat zetten.. hoeveel kan je hier mee winnen vs hoeveel verlies je als je gepakt wordt. Het is het niet waard.
De coureurs hebben onwijze reflexen en een iets betere reactietijd helpt amper meer.. er zit heel veel meer winst in hoe je wegrijdt ipv wanneer.

I served in a company of heroes.

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-12 15:57
Ik lees op racingnews365.nl (vreselijke website btw), dat Verstappen de volgende uitspraak zou hebben gedaan:

Verstappen over Racing Point: "Met auto's kopiëren word je geen kampioen"

Heeft iemand enig idee wat de bron van deze uitspraak zou zijn?

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:22

Edd

Chefbierrr schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:09:
Ik lees op racingnews365.nl (vreselijke website btw), dat Verstappen de volgende uitspraak zou hebben gedaan:

Ik neem aan dat je het over dit bericht hebt?

Als onderaan kijk zie ik staan:
Met medewerking van Dieter Rencken.
Met een korte Google-actie kom ik uit dat die artikelen schrijft voor racefans.net, dus volgens mij een gehele andere site?
Het zal mij niets verbazen dat ze ergens dit antwoord op een vraag van Dieter hebben gelezen en er een geheel artikel omheen hebben geschreven. Ik merk dat wel vaker op als ik weer eens op een artikel van hun stuit. Zo hoor je vaak wel iets uit de interviews die het Formule 1 Cafe doet en de volgende dag staat het op die site ;)

Dit is trouwens het originele artikel

[ Voor 6% gewijzigd door Edd op 21-07-2020 20:42 ]

-

• Outerspace
  • Laatst online: 17:53

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb, net zoals mijn collega', wederom wat berichten verplaatst naar de trashcan. Volgens mij heeft @tweakduke al aangegeven de discussie over 'kleurtje' te stoppen, dan is het niet de bedoeling om vrolijk verder te gaan waar men gebleven was

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:05
Chefbierrr schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:09:

De uitspraak zelf is ook niet echt heel gek. Als je aan het kopiëren bent zal je eigenlijk altijd achterlopen omdat de wagen die je kopieert alweer doorontwikkeld wordt. Die ontwikkelingen hoeven niet altijd te werken natuurlijk maar dat is ook kennis. Daarnaast is ontwikkelen vaak evolutionair proces, als je kopieert weet je niet altijd waarom bepaalde richtingen zijn gekozen en dan word het zelfstandig doorontwikkelen een stuk moeilijker.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Vuvuzela schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:03:
Sowieso kan ik me niet voorstellen dat Merc (en de rest) met zoiets minimaals alles op het spel gaat zetten.. hoeveel kan je hier mee winnen vs hoeveel verlies je als je gepakt wordt. Het is het niet waard.
De coureurs hebben onwijze reflexen en een iets betere reactietijd helpt amper meer.. er zit heel veel meer winst in hoe je wegrijdt ipv wanneer.
Is ook gewoon een poep verhaal. Hacken van een randomizer en dan ook nog zonder te weten wat voor een algoritme gebruikt wordt.
Enige waar ik eventueel nog aan zou denken is het opvangen van voorspellende signalen, radio signalen die sensors actief zetten ofzo... als die er zijn...

En ja, een goede start maakt meteen verschil bij de eerste bocht. Maar of Mercedes met de huidige dominantie risico's gaat nemen met illegale gadgets? Lijkt me niet.

alles kan off-topic

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
Merc wrs niet schuldig. Brake ducts zijn identiek, maar is een beetje grijs omdat vorig jaar de onderdelen nog gedeeld waren.
https://www.autosport.com...racing-point-listed-parts

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:49

mphilipp

Romanes eunt domus

Ankona schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:30:
[...]
Is ook gewoon een poep verhaal. Hacken van een randomizer en dan ook nog zonder te weten wat voor een algoritme gebruikt wordt.
Inderdaad. Ik heb er helemaal niets van gezien (want vakantie) en heb het verhaal aangehoord. Naar mijn idee een typisch voorbeeld van iemand die iets gezien heeft/meent te hebben en daar een verklaring voor zoekt. Het lijkt een beetje op al die domme conspiracy theorieën waarbij men druk zoekt naar dingen om hun eigen theorie kloppend te maken. Alles kan natuurlijk maar op één ding wijzen. Dus ga vooral niet nadenken over een eventuele andere functie van die lampjes, die net zo goed de temperatuur van de koppeling of het is een aangrijppunt detector waarmee ze de koppeling precies goed kunnen afstellen of bedienen zodat ze bij de start heel snel weg zijn. Zomaar twee dingen die ik ter plaatse verzin.

Ik kan mij niet voorstellen (maar ik ben misschien dom) dat je iets maakt dat voorpselt wanneer je weg kunt rijden. Wat was er mis met de starts van Mercedes in de eerste plaats? Niets volgens mij. Ik denk dat ze zich liever concentreren op iets dat een fractie van een seconde oplevert PER RONDJE dan iets dat één keer mogelijk winst oplevert en misschien wel een stop & go...[use logic]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:56
Snowhite0901 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:57:
Merc wrs niet schuldig. Brake ducts zijn identiek, maar is een beetje grijs omdat vorig jaar de onderdelen nog gedeeld waren.
https://www.autosport.com...racing-point-listed-parts
Het is grijs omdat waarschijnlijk niet te achterhalen is wanneer Mercedes aan Racing Point die brake ducts gegeven heeft. Als blijkt dat het binnenwerk identiek is, kan het niet anders dan dat RP van Mercedes ofwel een brake duct gekregen heeft, ofwel tekeningen.
Dat mocht in 2019...tot het moment dat de sporting regulations voor 2020 gezet werden.
4. No competitor shall be entitled:
a) To pass on or receive any information on Listed Parts (including but not limited to data,
designs or drawings) directly to or from another competitor or via an external entity or
third party.
b) To receive or supply consultancy or any other kind of services from or to another
competitor directly or via an external entity or third party in relation to Listed Parts.
Daarnaast is er meer aan de hand: De sporting regulations spreken duidelijk over "design and use" of listed parts. Ook het design moet zelf gedaan worden, of indien ge-outsourced, niet door een andere competitor gedaan worden.
Het gaat niet enkel om het fabriceren van de listed parts, maar ook om het ontwerp.

En zelfs als er legaal tekeningen of een daadwerkelijke brake duct in 2019 naar Racing Point zijn gegaan...kun je dan nog volhouden dat het je eigen ontwerp is? Dat is nml wel een eis. Een listed part mag niet door een competitor ontworpen zijn. En er staat daar nergens bij dat dat niet geldt voor ontwerpen uit seizoenen dat deze regels niet golden.

Een concept kun je kopieren. Goeie ideeen ook. En wat mij betreft hoort dat ook bij de F1.
Regels horen echter ook bij de F1..

Het duurt niet voor niets zo lang tot er een uitspraak is.
Bepalen of die RP brake duct >x% identiek is aan die van Mercedes in 2019 is niet zo moeilijk.
Bepalen wat "design" daadwerkelijk betekend is een andere vraag.. Wordt er dan gekeken naar Intellectual property Law in the UK?

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:12
Tja als Racing point in 2019 iets heeft gekocht kun je dat in 2020 gewoon gebruiken. Ik vind het een slimme stap en eerlijk gezegd ook een goede stap. Met competitie en een beter middenveld.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

tlpeter schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 06:53:
Tja als Racing point in 2019 iets heeft gekocht kun je dat in 2020 gewoon gebruiken. Ik vind het een slimme stap en eerlijk gezegd ook een goede stap. Met competitie en een beter middenveld.
Dat kan inderdaad. De vraag is nu dan ook juist of dat mag volgens de huidige regels.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Ankona
tlpeter schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 06:53:
Dat klinkt mij ook logisch in de oren. Dan is de vraag dus of het toegestaan is om een toen legaal gebruikt thrid party onderdeel nu als basis mag dienen voor de eigen doorontwikkeling.

Ik denk het wel. Niet omdat ik de regels erop nagepluisd heb maar omdat er al drie races gereden zijn en over 1,5 week de volgende race al is. De FIA/FOM vinden het niet leuk om een team uit de uitslagen te schrappen en komende races met 18 auto's op de grid te staan.

alles kan off-topic

• RobertMe
Ankona schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:03:
[...]

Dat klinkt mij ook logisch in de oren. Dan is de vraag dus of het toegestaan is om een toen legaal gebruikt thrid party onderdeel nu als basis mag dienen voor de eigen doorontwikkeling.

Ik denk het wel. Niet omdat ik de regels erop nagepluisd heb maar omdat er al drie races gereden zijn en over 1,5 week de volgende race al is. De FIA/FOM vinden het niet leuk om een team uit de uitslagen te schrappen en komende races met 18 auto's op de grid te staan.
Kans zal dan groot zijn dat de FIA komt met een clarification in de zin van of je tekeningen / onderdelen die zijn gedeeld in de periode dat ze niet listed waren nog mag gebruiken als ze wel listed zijn (immers heb je dan nog steeds geen IP?). En vervolgens zal er dan nog een periode komen voor de teams om aan de clarification te voldoen. Waarbij de kans best aanwezig is dat dat wordt "voor 2021", maar het net zo goed kan zijn "voor events na 1 oktober" of whatever. Lijkt mij in ieder geval niet dat ze het met terugwerkende kracht, of per direct, illegaal verklaren.

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:23
RobertMe schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:16:
[...]

Kans zal dan groot zijn dat de FIA komt met een clarification in de zin van of je tekeningen / onderdelen die zijn gedeeld in de periode dat ze niet listed waren nog mag gebruiken als ze wel listed zijn (immers heb je dan nog steeds geen IP?). En vervolgens zal er dan nog een periode komen voor de teams om aan de clarification te voldoen. Waarbij de kans best aanwezig is dat dat wordt "voor 2021", maar het net zo goed kan zijn "voor events na 1 oktober" of whatever. Lijkt mij in ieder geval niet dat ze het met terugwerkende kracht, of per direct, illegaal verklaren.
Dit vind ik dus zo raar aan die hele FIA...
Een team kan pas protesteren ALS een team het gebruikt heeft tijdens het raceweekend.

Dan doet een team dit en dan zou je het pas verbieden na x periode... Nee een team heeft geprotesteerd als het terecht is dan schrap je Racing Point uit de uitslag.

Iets mag of iets mag niet en als duidelijk is dat ze iets hebben gedaan wat niet MAG dan gewoon voor elke race waar protest tegen is ingediend dien je die wagens te schrappen.

• ND863

ND863

Als je tussen de regels van @Snowhite0901 ’s artikel doorleest, dan haal ik er 2 dingen uit:
- Kennis die je in 2019 hebt opgedaan kan je niet opeens ongedaan maken.
- En hoe RP heeft gehandeld (of met welke intentie) nadat zij wisten dat sommige parts in 2020 Listed zouden worden. Je kan als RP weten wat het ontwerp is omdat je het moest produceren (welke slaat op het 1e punt.... you can’t make it undone). Of heeft RP de duct niet zelf gefabriceerd (en wisten ze vrij weinig), maar hebben ze gauw ff en duct open gemaakt en vervolgens het ontwerp proberen na te maken voordat 2020 van kracht ging.

Alleen dat handelen/intenties staat wss niet in 1vd F1 reglementen...

• Ankona
stijn1309 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:22:
[...]

Een team kan pas protesteren ALS een team het gebruikt heeft tijdens het raceweekend.

Dan doet een team dit en dan zou je het pas verbieden na x periode... Nee een team heeft geprotesteerd als het terecht is dan schrap je Racing Point uit de uitslag.

Iets mag of iets mag niet en als duidelijk is dat ze iets hebben gedaan wat niet MAG dan gewoon voor elke race waar protest tegen is ingediend dien je die wagens te schrappen.
Helemaal mee eens. Maar de FIA / FOM heeft ook een agenda. De zaken logisch volgens de regeltjes doen kost hun gewoon heel veel geld.

alles kan off-topic

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:12
YakuzA schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 07:37:
[...]

Dat kan inderdaad. De vraag is nu dan ook juist of dat mag volgens de huidige regels.
Je hebt iets gekocht wat mocht, dan kun je die kennis niet meer ongedaan maken. Dit hebben ze aan de FIA doorgegeven en dat was prima.

• RobertMe
[...]

Dan moet de FIA wel ook kunnen aantonen dat datgene wat RP doet niet mag. En dan lijkt juist de vraag te zijn.

Als ik het goed begreep reed RP in 2019 met de brake ducts van Mercedes (als in: die kochten ze in). Dat was, toen nog, volledig legaal. Nu mogen ze de brake ducts niet meer in kopen, en maken ze er zelf een die lijkt op, maar niet identiek is aan, die van Mercedes, mag dat dan? Immers hebben ze de originele (Mercedes) ontwerpen uit de tijd dat die gewoon gedeeld mochten worden. En voor dkt jaar hebben ze ze zelf doorontwikkeld (vermoed ik). Dan is het meer de filosofische vraag "is het nu wel of geen eigen ontwerp" (en daarmee wel/niet legaal) dan "lijkt het heel veel op en dus illegaal". Dat is waar zich het grijze gebied bevindt, en waarom je niet per direct kunt verbieden. Immers is er een gat in de regels "onderdeel is in jaar X niet listed, en in jaar X+1 wel, mag een ontwerp uit jaar X dan als basis gelden?"

• stijn1309
Ankona schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:31:
[...]

Helemaal mee eens. Maar de FIA / FOM heeft ook een agenda. De zaken logisch volgens de regeltjes doen kost hun gewoon heel veel geld.
Inderdaad we zullen zien... ik verwacht zelf dat het weer op eenzelfde manier wordt opgelost als met Ferrari.
We kunnen niet met 100% zekerheid zeggen dat het via de foto's is nagemaakt, maar we kunnen het tegendeel ook niet bewijzen. Dus voor 2021 hebben we een extra regel die x verbied of aangeeft dus volgend jaar kan het niet meer :X

Wat betreft het 2020 en 2021 seizoen merk ik dat mijn enthousiasme behoorlijk weg is. Ja de gevechten in het middenveld zijn nog leuk maar we kunnen met het bevriezen van bijna alle ontwikkeling in 2021 toch net zo goed de constructeurbeker maar van te voren aan Mercedes geven. Moeten Ham en Bot (als die blijven) alleen nog even een aantal races rijden om te bepalen wie de rijdersbeker krijgt :'(

• Blokker_1999
  • Laatst online: 18:06

Blokker_1999

Full steam ahead

Ankona schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:03:
[...]

Lijkt me logisch dat het kan, als die onderdelen de vorige jaren reeds gekocht zijn, dan heb je je aero daarmee ontworpen en kan men niet zomaar verwachten dat een onderdeel dat in de airflow zit volledig van 0 herontworpen wordt met 0 overeenkomsten van het oude. Dat heeft weer een hele impact op je totale aero pakket.
[...]

Een team kan om opheldering vragen voor het raceweekend, als iets niet is toegestaan zal daar een TD of verduidelijking over komen. Als het wel is toegestaan, dan krijgt enkel het team dat de vraag gesteld heeft daar een antwoord over.

Maar totdat er met onderdelen een race is gereden, is er geen enkele basis om een team zelf te gaan onderzoeken of straffen. Tijdens de ontwikkelingn en tijdens het testen is het toegestaan om met testonderdelen te rijden die niet conform zijn.

Als iets niet mag, dan wordt dat met onmiddelijke ingang duidelijk gemaakt (denk aan de vloer van Haas vorig jaar). En dat kan in het ergste geval voor diskwalificatie zorgen in alle events waarin die wagens hebben gereden. Indien het om een verduidelijking gaat, indien de regels niet helder waren dan gebeurd hetr wel eens dat teams tijd krijgen om hun wagen aan te passen. Zeker als er dan ook ingrijpende aanpassingen aan de wagen nodig zijn. En soms gebeurd het ook dat men de reglementen moet aanpassen en dan pas zal het vaak het volgende seizoen ingaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• RobertMe
stijn1309 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:38:
[...]

Inderdaad we zullen zien... ik verwacht zelf dat het weer op eenzelfde manier wordt opgelost als met Ferrari.
We kunnen niet met 100% zekerheid zeggen dat het via de foto's is nagemaakt, maar we kunnen het tegendeel ook niet bewijzen. Dus voor 2021 hebben we een extra regel die x verbied of aangeeft dus volgend jaar kan het niet meer :X
Alleen zegt RP nergens dat ze de brake ducts van de W10 op basis van foto's hebben nagemaakt. De brake ducts waren in 2019 non-listed en mocht RP gewoon inkopen (het design, en zelf produceren, of het kant en klare product). Als dat als basis heeft gediend voor een eigen ontwerp is dat dus een grijs gebied in de regels, juist omdat de "overgangsperiode" (van non-listed naar listed) niet is omschreven in de regels. En daarmee IMO ook niet perse te vergelijken met het Ferrari verhaal. Wat RP gedaan heeft is een grijs gebied dat niet kn de regels staat. Terwijl Ferrari een sensor om de regels in de gaten te houden heeft gemanipuleerd (in de regels staat "niet meer dan 100KG per uur verbruiken, gemonitord door een sensor" als je door de sensor te manipuleren meer langs de sensor krijgt voldoe je dus nog steeds niet aan de "niet meer dan 100KG per uur", alleen detecteert de sensor het niet).

• stijn1309
Blokker_1999 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:40:
Als iets niet mag, dan wordt dat met onmiddelijke ingang duidelijk gemaakt (denk aan de vloer van Haas vorig jaar). En dat kan in het ergste geval voor diskwalificatie zorgen in alle events waarin die wagens hebben gereden. Indien het om een verduidelijking gaat, indien de regels niet helder waren dan gebeurd hetr wel eens dat teams tijd krijgen om hun wagen aan te passen. Zeker als er dan ook ingrijpende aanpassingen aan de wagen nodig zijn. En soms gebeurd het ook dat men de reglementen moet aanpassen en dan pas zal het vaak het volgende seizoen ingaan.
Maar dit is complexer dan de vloer van Haas gaf de FIA aan toch? Vandaar de de uitslag van het onderzoek langer op zich liet wachten.

Mij gaat het er alleen om dat als aantoonbaar is dat RP iets deed wat illegaal is, ze ook gewoon vanaf het eerste protest geschrapt moeten worden. De FIA hoeft van mij dan niet meegaand te zijn, omdat de uitslag zoveel races op zich liet wachten.

Is de uitslag niet zo zwart/wit als in er is ruimte voor interpretatie, dan kan ik mij voorstellen dat je dit verduidelijkt en de team(s) tijd geeft om het aan te passen.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
Ik denk dat Renault beter een ander onderdeel had kunnen kiezen dat niet pas 1 jaar listed is om bezwaar te maken. Alles lijkt erop:)

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RobertMe schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:37:
[...]

Dan moet de FIA wel ook kunnen aantonen dat datgene wat RP doet niet mag. En dan lijkt juist de vraag te zijn.

Als ik het goed begreep reed RP in 2019 met de brake ducts van Mercedes (als in: die kochten ze in). Dat was, toen nog, volledig legaal. Nu mogen ze de brake ducts niet meer in kopen, en maken ze er zelf een die lijkt op, maar niet identiek is aan, die van Mercedes, mag dat dan? Immers hebben ze de originele (Mercedes) ontwerpen uit de tijd dat die gewoon gedeeld mochten worden. En voor dkt jaar hebben ze ze zelf doorontwikkeld (vermoed ik). Dan is het meer de filosofische vraag "is het nu wel of geen eigen ontwerp" (en daarmee wel/niet legaal) dan "lijkt het heel veel op en dus illegaal". Dat is waar zich het grijze gebied bevindt, en waarom je niet per direct kunt verbieden. Immers is er een gat in de regels "onderdeel is in jaar X niet listed, en in jaar X+1 wel, mag een ontwerp uit jaar X dan als basis gelden?"
Dit zijn juist de vragen die idd bij de FIA zijn neergelegd.
Heeft RP zelf iets ontworpen aan de brakeducts, of hebben ze gewoon de ingekochte 2019 variant erop geschroefd.

Je hebt in je post al veel aannames verwerkt dat RP er zelf dingen aan heeft veranderd en dat ze niet identiek zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1 ... 90 ... 166 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport