Ankona schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:25:
[...]
Dat verwacht ik dus ook, maar ik vraag mij af of dat gaat werken. In eerste instantie is het al vervelend dat als je een aanval op het kampioenschap wil plaatsen en je teamgenoot snoept je punten af.
En als het echt spannend wordt, zouden ze elkaar dan nog succes gunnen of krijg je een Rosberg/Hamilton situatie?
De vraag is natuurlijk altijd tot hoe ver (het onderling vechten op de baan) laat komen. Wat dat betreft doet Mercedes het best goed. Die behandeld beide coureurs gewoon hetzelfde totdat er een duidelijk verschil komt qua punten en je de winst middels tactische beslissingen (als in team-orders) kan maken. Daar is eigenlijk weinig mis mee. Gelukkig zijn dit geen Ferrari (in Schumachers tijd) dat het vanaf dag 1 al duidelijk is dat Schumacher altijd moet winnen je een eventuele P1 aan hem moet afstaan.
Ik verwacht echt niet dat Vettel en Verstappen elkaar van de baan rammen en dikke schijt hebben aan elkaar. Wat ik wel verwacht is dat ze onderling gaan vechten en er een kans is dat dit af en toe een keer minder afloopt. Moet je hier als team meteen (nog voordat het zo ver komt) gaan optreden met als kans dat ze op safe gaan spelen? Volgens mij niet. Ik zie het als een klein nadeel dat aan enorme voordelen kleeft (gelijkwaardige coureurs laten elkaar beter presteren, zorgen dat beiden steeds flink in de punten rijden, etc.)
De situatie waar Red Bull nu in zit werkt noch op de korte, noch op de lange termijn voor ze. Mocht bijvoorbeeld Verstappen al WDC worden dan winnen ze het constructeurs kampioenschap nooit. Om de simpele reden dat de 2 rijders samen onvoldoende punten hebben gehaald vanwege het grote verschil tussen de 2.
Daarnaast is Bottas natuurlijk een zachtgekookt ei die nooit tot het gaatje zal gaan, maar dat hoeft vaak ook niet. Hoe vaak komt het voor dat Hamilton en Bottas met elkaar vechten of echt in elkaars buurt komen? Niet! Uitgezonderd mankementen, dikke (stuur)fouten, etc.
Als Hamilton op P1 start en Bottas op P2 zullen ze vaak zo'n 3-5 seconden van elkaar finishen en nooit echt bij elkaar in de buurt komen. Andersom hetzelfde: Als Bottas als eerste start en Hamilton 2e en Bottas geen fouten maakt, wint Bottas braaf de race.
Zonder dat ze beiden ook maar 1x hebben hoeven inhalen of een aanval hebben moeten afslaan.
De strijd tussen beide Mercedes rijders zit 'm in de kwalificatie. Iets waar Hamilton structureel beter in is en daardoor ook echt de betere rijder is.