Awaken1 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:55:
Ik wil nog even inwegen in het nieuwe graphics verhaal.
Ik kijk zelf vaak american football en daar hebben ze overal rankings.
Rank at position, rank offense, rank defense, rank yards per average, etc.
En het lijkt misschien een versimpeling, maar dat is het zeker niet.
het is een vergelijking binnen bepaalde sectoren en segmenten en geeft meer inzicht in de onderlinge performance.
In plaats van ja mercedes is de snelste, zul je zien dat ze bijvoorbeeld rank 2 hebben in straigths, rank 2 in low speed corners, rank 3 in medium speed corners en rank 2 in high speed corners. nergens zijn ze de beste maar ze zijn wel beter gebalanceerd.
Het gaat dus zeker niet om een versimpeling maar een benchmark.
En zou het niet fantastisch zijn als we eindelijk eens met die max-tokkies kunnen praten over wat hem nou echt sneller maakt, en vooral ook wat niet? Want je kan zeggen wat je wil, Lewis is een fantastische coureur en max zou die niet echt even verslaan als hij ook in een mercedes zat.
Maar je verliest toch elke nuancering door overal een rating aan te hangen? Ik kan over American Footbal niet meepraten, maar dergelijke ranglijsten versimpelen, binnen de F1, toch juist wel de gegevens die er achter zitten?
Ik zou een voorstander zijn van informatie per bocht waar welke rijder wat laat liggen, eventueel met de gereden lijn. Laat het rempunt zien of hoever ze van de Apex zitten, gecombineerd met de gemiddelde snelheid. Dan kun je zelf conclusies trekken en vergelijken. Een simpele ranglijst waarbij Mercedes in langzame bochten gemiddeld genomen de tweede snelste auto is zegt toch nog helemaal niks? Want misschien heeft de Mercedes wel meer koppel waardoor het voordeliger is voor de banden om de ingangssnelheid lager te houden (ik geef een random voorbeeld, schiet me niet af hierop aub).
Bij absolute waardes kan het werken, maar zelfs iets als een topsnelheid is van zoveel factoren afhankelijk (is er een voorligger, wat is de afstelling, wat doet de wind, etc.) dat een ranglijst daar al weinig zegt zonder verdere nuancering aan te brengen. Het verschil in rijstijl tussen Hamilton en Alonso was al duidelijk te zien in de snelheid bij de Apex, maar ik durf niet te zeggen wie de snellere coureur was puur op die gegevens.
Laat bij een ranglijst waarbij je de gemiddele bochtsnelheid wil opsommen in ieder geval de waardes zien. Ik ben niet tegen meer informatie of verduidelijking, maar wel tegenstander van het versimpelen waar het niet nodig is.
Maar goed, misschien ben ik een enkeling he. Of ben ik een zeur. Ga er geen race minder om kijken hoor