Kijk, nu gaan we denk ik doorslaan met de "bevestigen".
Laten we eens alles op een rijtje zetten.
Al wekenlang gaan de geruchten rond dat Vettel niet tevreden is met Ferrari. Vorige week zou het besluit zijn gevallen dat Vettel niet meer wil. Daar lijkt het namelijk op. Het is iets dat Ferrari waarschijnlijk goed uitkwam omdat ze niet zomaar een viervoudige wereldkampioen aan de kant kunnen zetten voor een coureur met een paar discutabele overwinningen en poles met als tweede coureur eentje die na vijf seizoenen, een podium heeft behaald omdat onder andere Ferrari zichzelf uitschakelde.
Maar zowel Ferrari als Vettel hebben helemaal niks te winnen met het besluit meteen bekend maken. Ferrari zit helemaal niet te wachten op aanbiedingen en Vettel wil zijn opties kunnen evalueren. Je spreekt dus een periode van geheimhouding af, ter gezamenlijk belang. Zo kan Ferrari bijvoorbeeld Sainz benaderen en Vettel denken over McLaren.
Gaan we naar McLaren kijken. Het team is in herbouw na jarenlang wanbeleid. Iedereen is eruit geschopt en ze lijken langzaam weer de weg naar boven te vinden. Volgend seizoen krijgen ze een Mercedes PU en ze hebben nu al een chassis dat waarschijnlijk beter is dan veel middenveld teams. De stap naar de top is alleen het lastigst. Daarvoor heb je personeel nodig, maar ook iemand die je kan helpen met ontwikkelingen of met informatie komt. Wie kan je nu werkelijk beter wensen dan Vettel in dit scenario?
Hij wordt gekscherend "inspector Seb" genoemd, staat bekend als iemand die een auto kan afstellen en goede feedback kan geven en hij komt van Ferrari. Wat biedt Ricciardo precies? Hij is twee jaar jonger, brengt geen informatie, heeft niet de status van een viervoudige wereldkampioen en staat ook niet bekend iemand waar je wat aan hebt qua ontwikkeling. Niet zoals Vettel.
Ik moet dit dus nog maar zien. Als ik als Zak Brown zou kunnen kiezen, Vettel zonder twijfel.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.