Ferrari dreigt omdat ze denken dat hun verdienmodel robuuster is dan de concurrentie. Daar kunnen ze wel eens gelijk in hebben. Voor 2021 is informeel afgesproken dat er een cap van $150 miljoen zal gelden i.p.v $175 miljoen. Er zijn alleen een aantal teams die naar $125 of $100 miljoen willen, en daar wil Ferrari niet aan. Niet zo vreemd aangezien Ferrari haar verdienmodel, exclusiviteit is. Ze laten je gewoon wachten op een Ferrari, als je er al eentje mag kopen. Zelfs Leclerc kreeg afgelopen zomer pas zijn eerste Ferrari.
De komende paar jaar zullen de ordeboeken voor Ferrari vol zitten. Daarnaast worden ze grotendeels gefinancierd door een tabaksfabrikant die hun inkomsten wel zullen houden. De grote zak met geld vanuit de FOM, tja die zal flink wat minder worden. Verder is het niet alsof er nu veel ontwikkeling voor 2021 kan plaatsvinden. Alles bij elkaar kan Ferrari waarschijnlijk beter een $175 miljoen cap + salarissen betalen dan Mercedes of RBR. Mercedes is meer afhankelijk van variabele sponsoren zoals Petronas en Daimler draagt meer bij dan Ferrari doet aan Ferrari zelf. RBR is afhankelijk van de blikjesverkoop en dat zal ook recessie gevoelig zijn. Hebben ze ook nog de externe factor van Honda. Daarom doet Ferrari dit. Ze kunnen het betalen en dan hoeven ze zich geen zorgen te maken over teams zoals McLaren. Ferrari wil helemaal geen eerlijke sport en dat hebben ze ook nooit gewenst. Mercedes wil het eigenlijk ook niet omdat ze het dan wel eens kunnen afleggen tegen RBR. RBR wil vooral dat er een onderscheid blijft om die status als topteam te behouden, maar dat hoeft niet zo groot te zijn zoals het nu is. Het moet alleen groot genoeg zijn zodat ze wel blijven winnen, maar niet noodzakelijkerwijs iedereen op een ronde zetten.
Ferrari heeft er geen belang bij om zich te binden aan een positie waar ze gelijkwaardig worden qua budget met teams zoals McLaren or Renault. Al decennia legt Ferrari het af tegen de Engelse teams als het om aerodynamica gaat, uitzondering was het Schumacher team. Ferrari gaat allemaal om de motor en daar ligt dan ook de nadruk op. Dat hebben wel wel gezien in 2019 met een alles op de motor concept dat ze dit seizoen door wenste te zetten. Het zag er niet overtuigend uit tijdens de wintertesten. Uiteraard werkte het weer eens niet. Ferrari heeft waarschijnlijk ook meer personeel nodig voor hun chassis omdat ze anders wel eens weg kunnen vallen. Kijk alleen al naar RBR. Systematisch minder personeel, maar in de regel een beduidend beter chassis. Dat team functioneert gewoon. Mercedes is helemaal de overtreffende trap van een goede organisatie en ook nog eens het geld en personeel.
Is er ook nog de kwestie van James Allison. Ik ben namelijk van mening dat Mercedes op chassisgebied eigenlijk helemaal niet zo exceptioneel was in 2014-2017. Zeker in 2014 en 2016 was RBR waarschijnlijk beter, voor 2015 is het lastig te zeggen en in 2017 was Ferrari voor de verandering eigenlijk eens beter. Het niveau bij Mercedes gaat alleen sinds 2018 omhoog. Ze vertrouwen daar minder op de PU en lijken eindelijk zaken zoals bandendegradatie aan te pakken en worden aerodynamisch ook sterker. Nee, dat wil je niet horen, maar het is denk ik wel realiteit.
Ondertussen ging Paddy Lowe naar Williams waar het ook rampzalig was...
Nee, geen fan. De man duikt me te vaak op rond problematische auto's. Technical director rond McLaren hun implosie, Mercedes lijkt beter te zijn geworden zonder hem, Williams was natuurlijk helemaal rampzalig. Hij is ook zo ongeveer de enige persoon in Newey's boek waar Newey er vrij hard, ongenuanceerd en met naam en toenaam ingaat. Ik bedoel, hij benoemde hem alleen als een van de "Mullah's". Zo beschrijft Newey de ja knikkers in matrixstructuur die volgens hem was ingesteld door Ron Dennis om Newey zoveel mogelijk macht te ontnemen. Newey rekent eigenlijk met niemand in dat boek echt af, zelfs niet Ron Dennis, maar wel met Paddy Lowe. Ja, dat ging om de MP4-18.
Allison was daarvoor weer eens een poging van Ferrari om de boel op orde te krijgen. 2016 was alleen weer een miserabele auto waar als ik het me goed herinner, ook weinig updates voor kwamen. De focus lijkt al snel naar 2017 te zijn gegaan, en toen werd Allison in de zomer ontslagen. In het concept van de succesvolle SF-70H zit denk ik meer Allison dan Ferrari zou willen toegeven. De SF-71H wordt op een of andere manier opgehemeld als de auto die het had moeten doen, maar ik zie het echt niet. Mercedes was in 2018 relatief sterker dan Ferrari en RBR had helemaal een monster met de RB14. Qua chassis dan, want de PU was nog steeds een slechte grap.
Als laatste lijkt zelfs de FIA het nu zat te zijn. Je kan wel een kampioenschap organiseren, maar als de helft van de teams omvalt of in leven gehouden moet worden voorschotten van de FOM, tja dan kan Ferrari het wel vergeten met hun dreigementen. De FIA heeft dus weer eens een FIA gedaan en de spelregels voor zichzelf aangepast om Ferrari te omzeilen als het om de budgetcap gaat.
https://www.motorsport.co...-change-fia-2020/4784374/
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.