[F1] Seizoen 2020 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 166 Laatste
Acties:
  • 1.184.066 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:16
RIP seizoen 2020.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:32

sjaool

Every life should have 9 cats

Niet zo negatief allemaal. We zijn nog maar net met de 4e maand van 2020 begonnen en er komen er nog 8. Dus blijf positief. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:04

mphilipp

Romanes eunt domus

sjaool schreef op woensdag 8 april 2020 @ 00:04:
Niet zo negatief allemaal. We zijn nog maar net met de 4e maand van 2020 begonnen en er komen er nog 8. Dus blijf positief. ;)
Gewoon realistisch zijn. Als er nog wat komt is het bonus. Ik reken er al niet meer op. Het duurt gewoon nog even voordat de hele wereld 'safe' is. Daarbij komt, en dat heb ik vaker gezegd, dat het in het laatste kwartaal (want daar hebben we het eigenlijk over) bijzonder druk wordt met allerlei uitgestelde evenementen. Tel daarbij op de crisis die als gevolg van dit verhaal eraan komt, en je hebt bijzonder slechte randvoorwaarden om nog vrolijk F1 te gaan spelen.

Ik hoop dat ik ernaast zit. Misschien dat een superseizoen een oplossing is, maar je moet ook een keer naar het normale schema terug. Dus ja, in hoeverre dat gaat werken weet ik ook niet. Ze zullen creatief moeten zijn. Maar gezien de bedragen die ermee gemoeid zijn, lijkt het mij ook erg lastig om 'even' een GP te organiseren. Maar wie weet...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:10
Jan Lammers net op de radio: misschien moet de F1 om nog iets van het seizoen te kunnen maken wat meer out-of-the box denken en in het 2e halfjaar races niet alleen op zondagmiddag plannen, maar misschien ook eens 's-avonds.

Nu is 's-avonds voor ons natuurlijk midden op de dag of midden in de nacht voor andere delen van de wereld, maar vond het op zich wel een interessant idee.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:07
alexbl69 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:05:
Jan Lammers net op de radio: misschien moet de F1 om nog iets van het seizoen te kunnen maken wat meer out-of-the box denken en in het 2e halfjaar races niet alleen op zondagmiddag plannen, maar misschien ook eens 's-avonds.

Nu is 's-avonds voor ons natuurlijk midden op de dag of midden in de nacht voor andere delen van de wereld, maar vond het op zich wel een interessant idee.
Maar wat wint dat dan? Het is niet dat ze 's middags EN 's avonds kunnen racen toch? En het is ook niet dat als het circuit voor iets anders in gebruik is de f1 er wel even tussendoor kan, daar wordt teveel voor ge/verbouwd.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:00

basvn

Breezand - NHN

alexbl69 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:05:

Ze moeten het doen op tijden dat er zo veel mogelijk mensen kunnen kijken, en wat qua logistiek ook het beste uit komt. (back to back races op een ander continent) met tijdverschil

en weekenden van 2 dagen.
Zat FP1&2
Zon Q en race

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Het voorstel van 2 races in een weekend is volgens mij niet haalbaar of de coureurs moeten heel voorzichtig met hun wagens omgaan. Je zult bijvoorbeeld veel meer reserve-onderdelen moeten meenemen. Een crash is te doen maar twee? Dan heb je dus kans dat je dus gewoon punten voor 2 races weggooit. Ik weet nu niet of ik de coureurs heel graag op eieren hun rondjes zie rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

sjaool schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:25:
Het voorstel van 2 races in een weekend is volgens mij niet haalbaar of de coureurs moeten heel voorzichtig met hun wagens omgaan. Je zult bijvoorbeeld veel meer reserve-onderdelen moeten meenemen. Een crash is te doen maar twee? Dan heb je dus kans dat je dus gewoon punten voor 2 races weggooit. Ik weet nu niet of ik de coureurs heel graag op eieren hun rondjes zie rijden.
Het kan in Formule E ook prima, en daar maken ze echt meer brokken :)

Verder is het vrij normaal dat je meerdere races per weekend hebt in andere klassen. Bijvoorbeeld F2 rijdt altijd twee races per weekend, F3 zelfs drie. Commercieel misschien niet zo heel aantrekkelijk voor F1, maar het is niet ongewoon.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-10 07:32
Jan Lammers had het er ook specifiek over om op doordeweekse avonden te racen.

Gesprekje met Jan staat op nos.nl:
https://nos.nl/artikel/23...als-champions-league.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Luckeh schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:05:
[...]

Niet vergelijkbaar. Dat zijn standaard auto's en ook nog eens veel minder complex qua aero parts, dat is veel makkelijker en goedkoper om een lading spare parts voor op de plank te hebben.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Luckeh schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:05:
[...]

Verder is het vrij normaal dat je meerdere races per weekend hebt in andere klassen. Bijvoorbeeld F2 rijdt altijd twee races per weekend, F3 zelfs drie. Commercieel misschien niet zo heel aantrekkelijk voor F1, maar het is niet ongewoon.
Formule E zijn net botsauto's, die dingen kunnen over elkaar heen rijden zonder ook maar enige schade op te lopen. Ook de regels doen mij meer aan een game denken dan aan serieuze autosport... En dan dat geluid... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-10 07:37

Crazy D

I think we should take a look.

Jerrythafast schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:16:
Jan Lammers had het er ook specifiek over om op doordeweekse avonden te racen.

Gesprekje met Jan staat op nos.nl:
https://nos.nl/artikel/23...als-champions-league.html
Dat heeft hij volgens mij ook al eerder in een podcast gezegd toen het ging over populariteit van de F1 (of verwijst dit artikel gewoon naar een oude uitspraak?).

Het is natuurlijk nu een bijzondere situatie, en dan moet je misschien net even anders denken dan normaal. Klasses die meerdere races rijden in een weekend rijden over het algemeen ook kortere races. Je zou om toch nog wat races te kunnen rijden wellicht op vrijdag 2 trainingen en 1 kwali kunnen doen, op zaterdagochtend een korte race. Rij je dan je auto naar de klote heeft het team in de middag nog tijd om te fixen. Op zondag een uurtje vrije training zoals vroeger ooit ook was, en daarna hoofdrace waarbij de grid bepaalt wordt in de korte race van zaterdag. Of je doet zondagochtend nog een kwali.
Beiden niet top, maar een korte race voor halve punten en zondag hoofdrace zoals normaal pak je toch wat extra races mee, en geef je teams op zaterdagmiddag nog de tijd om reparaties te doen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-10 12:21
Persoonlijk heb ik liever gewoon nog een aantal echte races dan allerlei nieuwe geforceerde constructies, desnoods zonder de vrijdagtraining maar de rest van het format wel standaard.

Belangrijkste wat is dat er hopelijk geen teams failliet gaan in de tussentijd. In het wielrennen zie je het bijvoorbeeld ook al; je rijd geen wedstrijden, dan betaald de sponsor ook niks uit. En dan gaat het hard natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik geloof er ook nauwelijks meer in. Voor juli verwacht ik in ieder geval niks meer. Het idee dat de maatregelen in juni wel stoppen waarna honderdduizenden mensen op elkaar gepakt gaan worden op tribunes, nee gaat denk ik niet gebeuren. Dit virus is te besmettelijk, heeft een te lange incubatietijd waar je wel anderen kan besmetten en is te wijdverspreid. Als ze gaan racen, dan zie ik het zonder publiek gebeuren.

Wat ik de FOM zie proberen is om juli en augustus helemaal vol te proppen met races. De FOM is ook honderden miljoenen aan het verliezen omdat ze alle circuits hun entreebedragen terug zullen moeten betalen als het niet doorgaat. Daarnaast nog de inkomsten aan TV gelden. De FOM gaat enorm veel geld verliezen als het helemaal niet doorgaat. Zitten een aantal teams kennelijk ook in financiële nood. Ze moeten gaan races omdat teams zoals Williams of Haas het anders niet gaan trekken. Er zijn grenzen aan wat zelfs de grotere teams kunnen betalen.

Het is pas een legitiem kampioenschap als er twaalf races gereden worden en ik zie de FOM daarvoor gaan. Als je er zes, NL, Spanje, Frankrijk, GB, Hongarije en Oostenrijk in juli en augustus rijdt en daarna Spa en Monza, dan moet je er nog een paar doen. Ik zie ze Abu Dhabi en Bahrein nog doen aan het einde van het jaar, desnoods zonder publiek, maar ik ben niet bepaald zeker of Japan, VS, Mexico of Brazilië gaan rijden. Sochi misschien zonder publiek als het in Rusland niet ook helemaal uit de hand gaat lopen. Singapore is denk ik ook twijfelachtig omdat het een stratencircuit is.

Dat zijn er dan tien, misschien elf. Dus moet in ieder geval Mexico, Japan, de VS of Brazilië doorgaan. Brazilië denk ik niet gezien het "beleid" daar. Mexico is denk ik ook niet te doen omdat ik bang ben dat het daar later helemaal zal uitbreken dan op veel andere plekken nu. Het lijkt nu pas te beginnen in Mexico. De VS is nu dramatisch dankzij wanbeleid en ik heb geen idee wanneer het daar gaat afnemen, en of het niet meermaals opnieuw gaat beginnen in andere gebieden. Daar begint het namelijk nu al op te lijken. Japan vind ik lastiger inschatten. Kom je dus uit op geen legitiem kampioenschap. Dat is dan als alle Europese races die gereden kunnen worden, ook worden gereden. Dat is ook verre van zeker. Een laatste noodgreep zou een kalender van twaalf races samenstelling in West-Europa. Rij maar tweemaal Spa, kennelijk Portugal, een tweede Spaanse GP, Imola, meerdere malen Silverstone etc. Alles buiten Europa cancel je. Dat zou zomaar kunnen in verband met reisrestricties.

edit: Ben kennelijk helderziend. :P
Alleen wel dat het er maar acht hoeven te zijn voor een geldig kampioenschap. Dat helpt weer.
https://nos.nl/artikel/23...races-zou-nog-kunnen.html

[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-04-2020 00:52 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:41

pinda powerrr

Slow down...

@DaniëlWW2 Gezien de ellende in zowel Italië als Spanje, lijken deze landen uitgesloten. Wij in NL hebben er al behoorlijk moeite mee, laat staan wat de na-effecten zijn in die twee specifieke landen. Ook augustus of september zijn niet haalbaar voor hun.

In de sportwereld plant iedereen gewoon twee maanden vooruit, dan zijn we er wel, maar dat is gewoon onrealistisch. Mocht over twee maanden eea onder controle zijn, dan zullen de overheden er alles aan willen doen om alles onder controle te houden. Een sportevenement waarbij veel mensen uit verschillende landen aanwezig zijn (en dus contact hebben), is verre van wenselijk. Dan is het twee weken daarna weer ellende.

Ik zie het somber in, voor zowel F1, als ook voor andere evenementen. Het zij zo, 2020 is niet het jaar, beter focussen op 2021.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Doordeweekse races lijkt me een slecht idee. Wel out of the box, maar als niemand kan kijken omdat ze moeten werken schiet het niet op.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

mphilipp schreef op woensdag 8 april 2020 @ 12:49:
Doordeweekse races lijkt me een slecht idee. Wel out of the box, maar als niemand kan kijken omdat ze moeten werken schiet het niet op.
Ik denk ook dat het sociale draagvlak bij iedereen die geen interesse heeft in F1 zeer laag zal zijn, veel overlast en geluid op een doordeweekse dag/avond. Ik denk dat dat op heel veel weerstand gaat stuiten.

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:47

Blokker_1999

Full steam ahead

Logistiek lukt het ook niet om doordeweeks te gaan racen. Vandaag heb je al problemen als je 3 weekends achter elkaar gaat racen. Veel materiaal voor een race wordt 2 weken voor de race al verstuurd en teams hebben dus materiaal voor de pits gewoon dubbel. Wil je doordeweeks ook nog eens erbij doen dan heb je nog meer materiaal en nog meer personeel nodig. Dat drijft de kosten enorm op.

De enige manier dat je doordeweeks kunt racen is dus door niet in de weekends te racen. Je hebt minder toeschouwers, minder kijkers, dus wat win je er mee?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:03:
Logistiek lukt het ook niet om doordeweeks te gaan racen. Vandaag heb je al problemen als je 3 weekends achter elkaar gaat racen. Veel materiaal voor een race wordt 2 weken voor de race al verstuurd en teams hebben dus materiaal voor de pits gewoon dubbel. Wil je doordeweeks ook nog eens erbij doen dan heb je nog meer materiaal en nog meer personeel nodig. Dat drijft de kosten enorm op.

De enige manier dat je doordeweeks kunt racen is dus door niet in de weekends te racen. Je hebt minder toeschouwers, minder kijkers, dus wat win je er mee?
Je zou 3 races over 4 weken kunnen verdelen? Dan zit er 1,5 week tussen de races. Is misschien iets beter te doen dan de triple header van enkele jaren terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:32

Edd

Voor wie zich vanavond verveeld.. Er is weer een Race Replay.

[YouTube: F1 CLASSICS - 1997 European Grand Prix, Full Race Replay]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

en anders hier een andere

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En deze farce gaat ook door...
https://www.motorsport.co...sanction-details/4778630/

Todt claimt dus dat hij het wel wou uitbrengen, maar Ferrari wil niet. Vervolgens zegt Todt dus ook dat de FIA niet geloofde dat Ferrari legaal was, maar ze konden het niet helemaal hard maken.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

basvn schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:28:
[...]
De hele race van Verstappen...Belgian GP 2019
Nou, dat waren een spannende 30 seconden... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

mphilipp schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:24:
[...]

Nou, dat waren een spannende 30 seconden... :+
Max en Kimi hebben dan ook een speciale aantrekkingskracht op elkaar. :+
DaniëlWW2 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:18:

Todt claimt dus dat hij het wel wou uitbrengen, maar Ferrari wil niet. Vervolgens zegt Todt dus ook dat de FIA niet geloofde dat Ferrari legaal was, maar ze konden het niet helemaal hard maken.
Hm... ik meende dat de FOM/FIA de baas waren van de F1? Dan kun je toch bekend maken wat je maar wil? Of ben ik nu gek?

[ Voor 53% gewijzigd door sjaool op 09-04-2020 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

sjaool schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:34:
[...]

Max en Kimi hebben dan ook een speciale aantrekkingskracht op elkaar. :+

[...]

Hm... ik meende dat de FOM/FIA de baas waren van de F1? Dan kun je toch bekend maken wat je maar wil? Of ben ik nu gek?
Zeker op spa

Maar ook in USA, en nog een paar races

Maarja, met wie heeft max ondertussen nog niet in de kling gelegen

[ Voor 10% gewijzigd door basvn op 09-04-2020 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Nou...ik kan mij zo voorstellen dat er bepalingen zijn die zeggen dat een team haar intellectuele eigendom mag beschermen en 'disclosure' over hoe eea precies in elkaar zit geheim mag houden voor de buitenwacht. De FIA mag het zien, maar die mogen er desgevraagd niets over zeggen.

Het zou anders een mooie manier zijn om erachter te komen hoe een of ander ding werkt: stel een vraag of dien een protest in en de FIA publiceert de blueprints :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

mphilipp schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:34:
[...]

Nou...ik kan mij zo voorstellen dat er bepalingen zijn die zeggen dat een team haar intellectuele eigendom mag beschermen en 'disclosure' over hoe eea precies in elkaar zit geheim mag houden voor de buitenwacht. De FIA mag het zien, maar die mogen er desgevraagd niets over zeggen.

Het zou anders een mooie manier zijn om erachter te komen hoe een of ander ding werkt: stel een vraag of dien een protest in en de FIA publiceert de blueprints :+
Het lijkt mij dat er wel manieren zijn om de conclusie en bevindingen van het onderzoek te publiceren zonder in de details te hoeven treden over de rest van de motor en het benzinesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Laatst online: 01-10 16:55
Dit waren de jaren waar de auto's er het mooist uitzagen, niet heel ingewikkelde flaps overal, mooie elegante lijn. Wat een genot waren deze jaren zeg.

Deze terugblikken laten ook zien wat voor nare vent Schumacher kon zijn, maar ook dat ie met een beetje geluk 10 keer kampioen was geworden. In de eerste twee stints kon ie Villeneuve voorblijven, maar in de derde stint stortte het ineens in elkaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Wat ik maanden geleden al zei. Ik denk dat Ferrari een schuldbekentenis heeft getekend, heeft toegelicht wat ze hebben gedaan en vertelt hoe je het kan voorkomen. In ruil daarvoor hebben ze een geheimhoudingsclausule afgedwongen en mogen ze de punten, overwinningen, poles en het geld houden. Ze zullen wel iets van een financiële straf hebben gekregen, maar niet de €1 miljoen voor de overtreding en €99 miljoen want Ron Dennis. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

basvn schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:38:
[...]

Zeker op spa
[YouTube: Verstappen And Raikkonen Lock Horns | Belgian Grand Prix 2016]

Max is net zoals Senna. Openingen forceren en als het fout gaat de ander de schuld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Laatst online: 01-10 16:55
basvn schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:38:
[...]

Zeker op spa
[YouTube: Verstappen And Raikkonen Lock Horns | Belgian Grand Prix 2016]

Mooi ook hoe hij het wel eens is met de officials als het gunstig uitpakt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:13
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:42:
[...]

Max is net zoals Senna. Openingen forceren en als het fout gaat de ander de schuld geven.
In mijn ogen heeft Max altijd wel toegegeven als hij fout zat. Verder ligt het eraan hoe je de regels toepast/interpreteert. Dat blijkt wel uit de toepassing daarvan pre Oostenrijk 2019 en vanaf Oostenrijk 2019 (Max vs Leclerc).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansvk schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:51:
[...]

In mijn ogen heeft Max altijd wel toegegeven als hij fout zat. Verder ligt het eraan hoe je de regels toepast/interpreteert. Dat blijkt wel uit de toepassing daarvan pre Oostenrijk 2019 en vanaf Oostenrijk 2019 (Max vs Leclerc).
Als het nog niet duidelijk was, ik ben alles behalve zijn grootste fan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Laatst online: 23:13
Ook al ben je geen fan, dan nog kun je de feiten onder ogen zien ;)

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-10 08:47
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:42:
[...]

Helemaal met je eens over Senna, niet over Max.
Waarom men Ayrton zo blijft verafgoden is mij een compleet raadsel.
Zeg niet dat hij geen goed coureur was, begrijp mij niet verkeerd. Maar heb het idee dat door de manier waarom de carrière van Senna geëindigd is, er te rooskleurig naar hem wordt gekeken. Hij tyft Prost ook gewoon vrolijk de bocht uit in Suzuka 1990, niet eens een poging om aan de race te beginnen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Maarten_E schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:03:
[...]

Helemaal met je eens over Senna, niet over Max.
Waarom men Ayrton zo blijft verafgoden is mij een compleet raadsel.
Zeg niet dat hij geen goed coureur was, begrijp mij niet verkeerd. Maar heb het idee dat door de manier waarom de carrière van Senna geëindigd is, er te rooskleurig naar hem wordt gekeken. Hij tyft Prost ook gewoon vrolijk de bocht uit in Suzuka 1990, niet eens een poging om aan de race te beginnen.
Vooral dat. Het was een goede coureur die oneerlijk om het leven kwam, om het zo maar te zeggen. Dat maakt m al legendarischer natuurlijk. En hij deed naast de baan goede dingen voor zijn land. Dat maakt m een mooi mens. Maar nog steeds geen reden om hem te verafgoden als coureur :P Maar goed buiten kijf staat denk ik dat hij zeker een topcoureur was, dus in die zin is het zeker 1 van de grote helden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Franco10 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:36:
[...]

Mooi ook hoe hij het wel eens is met de officials als het gunstig uitpakt :+
Is dat niet bij alle wedstrijden zo. Iedereen zoekt naar de grenzen en kijkt hoever ze kunnen gaan. Dat doet als het goed is iedere coureur die wil winnen. Bovendien als je voorbij iemand wil dan zul je er moeite voor moeten doen en bij sommigen slimmer te werk moeten gaan en meer risico durven nemen. Je hebt regels nodig maar het is nu ook weer niet de bedoeling dat je de deur maar open moet laten staan als iemand je wil inhalen. Zeker als je nog geen kant voor verdediging hebt gekozen. Het is algemeen bekend dat Max en een heleboel andere coureurs pas heel laat een kant kiezen om te verdedigen. Zo werkt het spel nu eenmaal. Het is dan ook sport voor watjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
Crazy D schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:09:
[...]

Vooral dat. Het was een goede coureur die oneerlijk om het leven kwam, om het zo maar te zeggen. Dat maakt m al legendarischer natuurlijk. En hij deed naast de baan goede dingen voor zijn land. Dat maakt m een mooi mens. Maar nog steeds geen reden om hem te verafgoden als coureur :P Maar goed buiten kijf staat denk ik dat hij zeker een topcoureur was, dus in die zin is het zeker 1 van de grote helden.
Oh zeker. Maar ik vind het hypocriet als de pest om er prat op te gaan gelovig te zijn, en alles te doen met God in het achterhoofd, en vervolgens bijvoorbeeld een Martin Brundle in F3 eraf te kegelen, en gewoon soms een l*l te zijn op de baan. Schumi was dat ook, begrijp mij niet verkeerd. Maar ik hoorde Schumacher nooit praten over God, of de grotere dingen in het leven. Hem ging het erom kost wat kost de beste te zijn in de F1, maar niet met het aura van "larger than life". En dat is vooral waar het bij mij gaat kriebelen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

hansvk schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:59:
Ook al ben je geen fan, dan nog kun je de feiten onder ogen zien ;)
Hij zegt eigenlijk dat ie meer anti-fan is van Verstappen :+

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Crazy D schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:09:
[...]Vooral dat. Het was een goede coureur die oneerlijk om het leven kwam, om het zo maar te zeggen. Dat maakt m al legendarischer natuurlijk. En hij deed naast de baan goede dingen voor zijn land. Dat maakt m een mooi mens. Maar nog steeds geen reden om hem te verafgoden als coureur :P Maar goed buiten kijf staat denk ik dat hij zeker een topcoureur was, dus in die zin is het zeker 1 van de grote helden.
Senna was ontiegelijk goed, vooral in quali trim. Maar Prost was 'm in de race heel vaak de baas. In de twee jaar dat ze in hetzelfde McLaren team zaten eindigde Prost op slechts 3 punten van kampioen Senna ('88) en het jaar later won Prost het kampioenschap met 16 punten verschil (oude puntentelling).

In 1992 endigde zijn teamgenootje Gerhard Berger op slechts één punt van Senna in de eindstand, beiden met 6 uitvalsbeurten gedurende het seizoen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:44
DaniëlWW2 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:18:

Blijf het nogal zwak van de FIA vinden. Ja, we straffen Ferrari en we straffen goed.Oh, je wilt details over de straf? Helaas die mogen we niet geven van Ferrari. 8)7

Het is een straf, toch? Het idee van een straf is toch dat die een pijnprikkel geeft, zodat men het niet nogmaals doet? :?

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:04

JB

Cédric roelt!

EvilWhiteDragon schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:49:
[...]

Blijf het nogal zwak van de FIA vinden. Ja, we straffen Ferrari en we straffen goed.Oh, je wilt details over de straf? Helaas die mogen we niet geven van Ferrari. 8)7

Het is een straf, toch? Het idee van een straf is toch dat die een pijnprikkel geeft, zodat men het niet nogmaals doet? :?
Klaarblijkelijk is FER de baas dan... Dacht dat de FIA de regels bepaald :? :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Maarten_E schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:15:
[...]
Oh zeker. Maar ik vind het hypocriet als de pest om er prat op te gaan gelovig te zijn, en alles te doen met God in het achterhoofd, en vervolgens bijvoorbeeld een Martin Brundle in F3 eraf te kegelen, en gewoon soms een l*l te zijn op de baan. Schumi was dat ook, begrijp mij niet verkeerd. Maar ik hoorde Schumacher nooit praten over God, of de grotere dingen in het leven. Hem ging het erom kost wat kost de beste te zijn in de F1, maar niet met het aura van "larger than life". En dat is vooral waar het bij mij gaat kriebelen.
Bijna alle topcoureurs zijn klootzakken, zeker op de baan. Sommigen alleen op de baan, sommigen ook daarbuiten. Je moet ook keihard zijn (voor jezelf op zijn minst) om dat nivo te bereiken. Kijk maar eens naar al die veelbelovende coureurs die briljant waren...totdat ze in de F1 kwamen. Die bezwijken onder de druk en presteren ineens niet meer.
En dat heeft niet eens zoveel te maken met het zwakke team waar je in terecht komt. Alonso kwam ook binnen bij Minardi, maar deed daar dingen mee die niemand voor mogelijk hield. Idem voor Schumacher in de Jordan, en Senna in de Lotus. Deze mannen bezweken niet, ook niet toen ze ineens in een topteam kwamen en toen ineens echt moesten presteren.
Senna was bijzonder en dat wist hij. Hij wist ook precies voor wie hij wel en voor wie hij niet wilde rijden. Waar de kansen voor hem lagen. Maar net als Schumacher en Prost was hij niet vies van een smerige truuk om je van de baan te krijgen, of in het geval van Prost, een politieke truuk om je gek te maken.

Wie daar volgens de overleveringen helemaal geen last van had was Fangio. Ik heb de Netflix docu bekeken en die man was pas een echte held. Sowieso door het tijdperk, waarin er elk jaar wel een paar doden vielen. Maar deze man werd gewoon kampioen, ongeacht het team waar hij voor reed. Mercedes, Ferrari of Masserati, het maakte hem niets uit: hij was meteen een pak sneller dan de rest. Hij kon gewoon ontzettend goed sturen. Hij was ook begaan met de techniek, en dat hielp ook enorm. Vandaar dat hij verder bovenaan staat als de rest. De verschillende tijdperken zijn moeilijk te vergelijken in de zin van techniek, reglementen, aantal gp's en puntentelling, maar het feit dat Fangio voor elk team waar hij voor reed kampioen werd, geeft hem een hogere 'status'. En het was een bijzonder aardige vent als je de verhalen mag geloven. In die tijd reed men elkaar niet zomaar voor de grap van de baan, want de kans was groot dat je dan een moord op je geweten had...

[YouTube: A Life of Speed: The Juan Manuel Fangio Story - Trailer (Official) | Netflix [Eng Sub]]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

JB schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:52:
[...]

Klaarblijkelijk is FER de baas dan... Dacht dat de FIA de regels bepaald :? :/
Voer voor de Ferrari International Assistance :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

sjaool schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:15:
[...]
Het lijkt mij dat er wel manieren zijn om de conclusie en bevindingen van het onderzoek te publiceren zonder in de details te hoeven treden over de rest van de motor en het benzinesysteem.
Daar zou ik niet al te zeker van zijn. Ik denk dat zelfs maar noemen wat dit systeem zou doen al voldoende is voor de engineers om ook zoiets te maken. Denk maar niet dat Ferrari alleen is. Er ging toch ook een verhaal dat Red Bull het ook had en ermee getest heeft? Die topteams hebben allemaal erg slimme mensen in dienst die aan een half woord al voldoende hebben. Uiteraard is de exacte implementatie nóg belangrijker, maar iets wat Ferrari inbouwt, kan toch niet zomaar op dezelfde manier in een Mercedes of Honda worden gemaakt. Idem voor aerodynamische vondsten. Die zijn zo mogelijk nóg moeilijker over te nemen.
En toch vermoed ik dat het zit in de IP van een motorbouwer. Als ze dit systeem uiteenzetten, komen er vanzelf meer details over het inwendige van hun motor naar buiten. Ik kan mij voorstellen dat je dat niet wilt.

Maar goed, wie er liever een samenzwering van maakt, feel free... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Luckeh schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:40:
[...]

Senna was ontiegelijk goed, vooral in quali trim. Maar Prost was 'm in de race heel vaak de baas. In de twee jaar dat ze in hetzelfde McLaren team zaten eindigde Prost op slechts 3 punten van kampioen Senna ('88) en het jaar later won Prost het kampioenschap met 16 punten verschil (oude puntentelling).

In 1992 endigde zijn teamgenootje Gerhard Berger op slechts één punt van Senna in de eindstand, beiden met 6 uitvalsbeurten gedurende het seizoen.
Prost wordt ook wel "The Professor" genoemd. Toen hij reed was hij zeer berekenend en deed echt niet meer dan nodig was om het resultaat te halen wat hij wilde. Andere coureurs zitten zoals Senna zitten met wat meer passie in de wagen.

Prost en Senna zijn trouwens wel op goede voet en met de nodige respect naar elkaar geëindigd. Maar dat zal wel algemeen bekend zijn neem ik aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Get ready to binge: F1 TV Access is now FREE for 30 days

https://www.formula1.com/...il4SQ8MZCbJDFFy3Z1kk.html

Alleen houd ik er niet van dat het via surveygizmo moet.

[ Voor 14% gewijzigd door streamnl op 09-04-2020 19:54 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 23-08 16:32
Maarten_E schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:15:
[...]

Senna praatte ook altijd alsof hij het alleenrecht had om te winnen. Alsof God hem als incarnatie van hemzelf de races liet winnen. Kijk maar eens wat interviews terug.
En hij kon misschien goed sturen, maar een complete coureur die zorgde dat hij bij het juiste team zat of een team om hem heen kon bouwen was het ook niet. Als je zijn biografieën leest zie je dat hij vaak toch in de verkeerde auto zat. Zo had hij bij Williams kunnen debuteren toen zij aan de top stonden. In het begin van de jaren 90 lukte het hem maar niet om dat Williams stoeltje te krijgen en toen hij er eindelijk was bleek de auto onbestuurbaar en was Schumi in de Benetton veel sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
Erapaz schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:29:
[...]

Senna praatte ook altijd alsof hij het alleenrecht had om te winnen. Alsof God hem als incarnatie van hemzelf de races liet winnen. Kijk maar eens wat interviews terug.
En hij kon misschien goed sturen, maar een complete coureur die zorgde dat hij bij het juiste team zat of een team om hem heen kon bouwen was het ook niet. Als je zijn biografieën leest zie je dat hij vaak toch in de verkeerde auto zat. Zo had hij bij Williams kunnen debuteren toen zij aan de top stonden. In het begin van de jaren 90 lukte het hem maar niet om dat Williams stoeltje te krijgen en toen hij er eindelijk was bleek de auto onbestuurbaar en was Schumi in de Benetton veel sneller.
Dat interview met Jackie Stewart bijvoorbeeld, Stewart legt hem daar (terecht imo) het vuur aan de schenen voor wat betreft zijn rijstijl, waarop de bekende quote "If you no longer go for a gap that exists, you're no longer a racing driver." vandaan komt. Dat is één van de quotes waar Senna het meest bekend om staat, maar het slaat natuurlijk nergens op. Klinkt voor mij eerder als een slecht excuus om overal maar proberen iemand te passeren, maar goed.

Dan liever een Lauda, Prost of zelfs een Hakkinen, die er zeker niet bekend om stond veel risico's te nemen. Die inhaalactie in Spa is ge-wel-dig, maar zoveel spectaculairs heeft hij verder wat inhaalacties e.d. nooit echt laten zien. Natuurlijk wel veel strijd tegen Schumacher, en voor mij eigenlijk ook de favoriete tweestrijd ooit. Simpelweg omdat ze elkaar respecteerden en elkaar juist niet van de baan rostten, wat Hill/Schumacher en Villeneuve/Schumacher wel deden.

Nog over Spa 2000, iedereen vergeet dat Jean Alesi in dezelfde race hetzelfde buitenom flikte.
Edit: kan er geen footage van vinden, apart. Staat mij zo voor de geest, ben ik nou gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Erapaz schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:29:
[...]
en toen hij er eindelijk was bleek de auto onbestuurbaar en was Schumi in de Benetton veel sneller.
ja, omdat er ineens in de off-season besloten was dat de actieve vering eruit moest. Dat was best een dreun voor Williams, want die auto klopte niet meer. Daaruit bleek overigens wel dat het een goed ding was dat die actieve vering eruit moest, want die geeft elke auto maximale mechanische grip. Je hoeft er niet meer over na te denken; alles is goed: stabiliteit, roll, balans. Als je dan ineens een goed pakket moet ontwerpen om dat ding weer een beetje wegligging te geven, ben je wel even zoet.

En dat Senna erg religieus was kun je 'm niet kwalijk nemen. Ik als atheïst vind het ook wel irritant als iemand meteen begint met zijn god te bedanken en verantwoordelijk te houden voor alles, maar ja...als zij dat nu eenmaal geloven... Senna deed wel eens onhandige uitspraken waaruit hij welhaast de F1-Messias zou moeten zijn. Tsjaa...wat zullen we ervan zeggen? Ik vind het allemaal niet zo belangrijk. Hamilton zeurt ook vaak over zijn god. Prima, I'm only in it for the racing, zullen we maar zeggen. Wat ie verder vindt of doet moet hij maar weten. Ik volg 'm niet op Twitter, dus ik merk er vrij weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:38
Formula 1 could still hold a world championship this year even if the season cannot start until October, managing director Ross Brawn says.

Brawn said F1 was looking at closed-door races as a way to start the season once the coronavirus crisis eases and "every permutation is being discussed".

F1 must run eight races for a season to be classed as a world championship. "If you wanted a drop-dead point (deadline), it would be October," Brawn said.

"But then there's always the possibility we could run into next year, and that's being explored - could we stray into January to finish the season."
https://www.bbc.com/sport/formula1/52207762

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

EvilWhiteDragon schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:49:
[...]

Behalve DaniëlWW2 in "[F1] Seizoen 2020", speelt er nog meer.
Dit is eigenlijk het bewijs van iets dat al jaren speelt. De FIA is onderhand niet meer in staat om de legaliteit van de top drie teams te controleren zonder input van die teams. De auto's zijn er te complex voor geworden en de FIA lijkt de kennis te missen. De laatste jaren is het helemaal erg geworden. Mercedes die jaren maar olie mocht verbranden en Ferrari ging ook meedoen. Daar lijkt RBR heel wat om te hebben moeten zeuren om dat te stoppen. RBR en later Mercedes die met passieve FRIC systemen kwamen wat vervolgens werd verboden nadat Ferrari het niet kon kopiëren. De duale batterij van Ferrari waar in 2018 ook opeens dingen over gebeurde waarna Ferrari opeens niet meer presteerde. In 2019 was het natuurlijk helemaal niet normaal meer waar Ferrari mee kwam aanzetten. Voor komend seizoen staat DAS al op de nominatielijst. Officieel is het legaal, maar ik denk dat RBR een punt heeft dat het meer doet dan alleen camber aanpassen. Het verandert op actieve manier ook de rijhoogte van de auto en dat is net zoals FRIC, illegaal. Dat het na 2020 al verboden is, zegt ook heel wat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Bij McLaren beginnen ze intussen wel tegen de muren op te lopen krijg ik het idee :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
kazuka schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:16:
Bij McLaren beginnen ze intussen wel tegen de muren op te lopen krijg ik het idee :+

[YouTube: If McLaren Racing Was An '80s TV show]
Jammer maar net niet.
Ik was erbij in de 80's en kan als ervaringsdeskundige zeggen dat er een essentieel onderdeel mist en dat zijn (rondborstige) sexy dames.
Fijn dat ze zo deugen maar dit is net zoiets als een oude race nadoen zonder tabaksreclame op de auto's.
;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 07-10 18:59

Bestla

Kvinne

PalingDrone schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 02:26:
[...]

Jammer maar net niet.
Ik was erbij in de 80's en kan als ervaringsdeskundige zeggen dat er een essentieel onderdeel mist en dat zijn (rondborstige) sexy dames.
Fijn dat ze zo deugen maar dit is net zoiets als een oude race nadoen zonder tabaksreclame op de auto's.
;)
Ik als vrouw heb er niet zoveel problemen mee als de dames terugkeren. Werd er wel aan de dames gevraagd wat zij er van vonden? Nee.

Als de dames er geen probleem mee hebben, mogen ze van mij lekker hun ding doen. Iedereen blij, zelfs ik. Afbeeldingslocatie: http://tribalgod.nl/brinkster/smileys/she_marrysmile.gif

Alleen die nietsverhullende lipleespakjes hoeven van mij niet zo. Een prachtig decolleté kan ik wel waarderen.
* Bestla gek is op bierfestdames <3

[ Voor 14% gewijzigd door Bestla op 10-04-2020 07:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 23-08 16:32
Maarten_E schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:46:
[...]

Dat interview met Jackie Stewart bijvoorbeeld, Stewart legt hem daar (terecht imo) het vuur aan de schenen voor wat betreft zijn rijstijl, waarop de bekende quote "If you no longer go for a gap that exists, you're no longer a racing driver." vandaan komt. Dat is één van de quotes waar Senna het meest bekend om staat, maar het slaat natuurlijk nergens op. Klinkt voor mij eerder als een slecht excuus om overal maar proberen iemand te passeren, maar goed.

Dan liever een Lauda, Prost of zelfs een Hakkinen, die er zeker niet bekend om stond veel risico's te nemen. Die inhaalactie in Spa is ge-wel-dig, maar zoveel spectaculairs heeft hij verder wat inhaalacties e.d. nooit echt laten zien. Natuurlijk wel veel strijd tegen Schumacher, en voor mij eigenlijk ook de favoriete tweestrijd ooit. Simpelweg omdat ze elkaar respecteerden en elkaar juist niet van de baan rostten, wat Hill/Schumacher en Villeneuve/Schumacher wel deden.

Nog over Spa 2000, iedereen vergeet dat Jean Alesi in dezelfde race hetzelfde buitenom flikte.
Edit: kan er geen footage van vinden, apart. Staat mij zo voor de geest, ben ik nou gek?
Alesi deed het al een jaar eerder, bij Barichello en Fisichella. Enige filmpje wat is zo snel kan vinden is van Facebook (sorry): https://www.facebook.com/watch/?v=1563041203758800.

De hele race staat wel op YouTube, in mijn herinnering gebeurde het na de 2de serie pitstops:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=w93iMB3_5W0]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-10 15:47
Als ik het goed uitgerekend heb, heeft Verstappen tot uiterlijk 04-02-2021 om Vettel te verslaan als jongste WDC, het kán nog :+

Vettel's record staat nu op 23 jaar en 134 dagen. Max is op 04-02-2021 dan 23 jaar en 133 dagen oud, dus zelfs met een seizoen dat tot in 2021 loopt zou het moeten kunnen :9

-edit- ik heb geen schrikkeljaren meegeteld, tellen "zij" die wel mee? :?
23 jaar = 8395 dagen
Maar tussen 1987 en 2010 waren er 6 schrikkeljaren, dus dan is het 8401 dagen + die 134 dagen van het 24e jaar.
Ja het is komkommertijd....

[ Voor 28% gewijzigd door metallicattim op 10-04-2020 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bestla schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 06:57:
[...]
Ik als vrouw heb er niet zoveel problemen mee als de dames terugkeren. Werd er wel aan de dames gevraagd wat zij er van vonden? Nee.

Als de dames er geen probleem mee hebben, mogen ze van mij lekker hun ding doen. Iedereen blij, zelfs ik. [Afbeelding]
Maar het gaat er niet om of de dames in kwestie, dan wel de dames in het publiek/voor de tv het erg vinden. Mijn vriendin vind het zelf ook prima. Maar zij zit dan ook steeds te klagen dat de weermevrouw zo simpel is. Die van Brazilië vindt zij dan weer helemaal top... Zal wel de Russische opvoeding zijn :+

Maar even terug naar het onderwerp: het gaat erom dat vrouwen worden gebruikt als lustobject/siervoorwerp ter vermaak van de mannen. Als er nou 'gridpersonen' waren, dus een combinatie van meisjes en jongens, en dan voor de verandering niet in een catsuit om alles maar zo goed mogelijk te laten zien. dan was er niets aan de hand. Maar we moeten niet aan de ene kant een #metoo beweging hebben, en aan de andere kant het nog steeds ok vinden dat vrouwen er louter zijn voor de sier of om mannen te plezieren.
Begrijp mij niet verkeerd: ik vind het leuk om naar te kijken, maar het is ook een beetje vaag natuurlijk. De dames staan daar niet omdat ze zo slim zijn (wat ze misschien wel zijn), maar alleen maar om met hun voor en achterkant naar ons (de mannen) te draaien. En dát is niet echt ok (meer). Nooit geweest eigenlijk, maar soit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Maarten_E schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:46:
[...]

Die quote was dan ook een leugen van Senna om het ongeluk op Suzuka proberen goed te praten. Hij is daar later ook gewoon op terug gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

Kvinne

mphilipp schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:39:
[...]

Maar het gaat er niet om of de dames in kwestie, dan wel de dames in het publiek/voor de tv het erg vinden. Mijn vriendin vind het zelf ook prima. Maar zij zit dan ook steeds te klagen dat de weermevrouw zo simpel is. Die van Brazilië vindt zij dan weer helemaal top... Zal wel de Russische opvoeding zijn :+

Maar even terug naar het onderwerp: het gaat erom dat vrouwen worden gebruikt als lustobject/siervoorwerp ter vermaak van de mannen. Als er nou 'gridpersonen' waren, dus een combinatie van meisjes en jongens, en dan voor de verandering niet in een catsuit om alles maar zo goed mogelijk te laten zien. dan was er niets aan de hand. Maar we moeten niet aan de ene kant een #metoo beweging hebben, en aan de andere kant het nog steeds ok vinden dat vrouwen er louter zijn voor de sier of om mannen te plezieren.
Begrijp mij niet verkeerd: ik vind het leuk om naar te kijken, maar het is ook een beetje vaag natuurlijk. De dames staan daar niet omdat ze zo slim zijn (wat ze misschien wel zijn), maar alleen maar om met hun voor en achterkant naar ons (de mannen) te draaien. En dát is niet echt ok (meer). Nooit geweest eigenlijk, maar soit...
Dat denkbeeld is toch echt een mannending. Ik als vrouw zijnde kijk daar toch echt anders naar. Ik ben getrouwd met een vrouw, en ja ik val op vrouwen en kan een knappe vrouw best waarderen.

Maar omdat ze ineens niet meer mochten van de F1 mannen raakten ze een bron van inkomsten kwijt. Dat vond ik een verkeerde reden. Laat de tijdgeest het werk doen, en je had dan vanzelf de leuke mannen er tussen zien komen. Genoeg vrouwen die daar naar kijken. Ik mis het echt, dat stukje show en glamour, dat hoorde er gewoon bij.

Vrouwonvriendelijk was het niet. Ze werden niet gewongen, kregen gewoon betaald, en wat geeft het. Als ze aan mij vragen of ik € 250 wil verdienen om een paar uur mooi te gaan staan wezen, zeg ik makkelijk verdiend. Dat mannen er een lustobject in zien, is hun oversekste probleem.

Maar wie ben ik nu? Een oude vrouw die van F1 racen hou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bestla schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:18:
[...]
Dat denkbeeld is toch echt een mannending.
[knip]
Dat mannen er een lustobject in zien, is hun oversekste probleem.
Hint: het is door mannen bedacht ... :+
En ja, daar zien (de meeste) mannen een lustobject in. Vrouwen misschien niet, maar er staan dan ook geen Chippendales (want daar gaan veel vrouwen dan weer los op) op de grid. Het is (voor mij persoonlijk dan) ook weer niet zo dat ik steeds kwijlend naar mooie vrouwen in badkleding sta te kijken, maar onwillekeurig kijk je er min of meer keurend naar. En dat is denk ik waar 'men' wat op tegen heeft tegenwoordig. De FIA of wie dat dan ook beslist, reageert misschien wat houterig en politiek correct, maar zo gaan die dingen. Iemand in de commissie merkt op dat er een #metoo beweging is, en dat 'we daar wat mee moeten'. En dan komt er dit uit, om alle gezeur voor te zijn.
Maar wie ben ik nu? Een oude vrouw die van F1 racen hou.
Op zich maakt het mij niet zoveel uit. Ik mis het niet. Ik kijk voor het racen en wat er omheen zit boeit mij ook niet zo.
Ik was ooit als fotograaf voor Autoblog op de 24u van Le Mans en kreeg als opmerking dat ik meer pitspoezen moest fotograferen. Naïeve ik was in de veronderstelling dat de mensen de auto's wilden zien, dus ik had maar een paar plaatjes van de Hawai Tropical meisjes...en die waren meer bekeken als de foto's van de auto's waaraan gesleuteld werd enzo :?

Maar ik snap ook wel dat er mensen zijn die het niet ok vinden dat vrouwen op die manier worden neergezet, ook al vinden zij het zelf niet erg. Maar eerlijk is eerlijk: het komt uit een tijd dat vrouwen niets te zeggen hadden en alleen goed waren om mooi te zijn, kinderen baren en voor hun man zorgen. Dat is denk ik de achtergrond.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Gelukkig weten we tegenwoordig dat al die dames jarenlang gedwongen zijn om zich in strakke kleding te hijsen en misbruikt werden als lustobject op de grid.
Omdat zij zelf geen mening (mogen) hebben is het maar goed dat mannen uiteindelijk besloten hebben om aan die misstand een einde te maken.
:+

Niet om weer die hele discussie op te rakelen maar het viel mij gewoon op, vandaar mijn sarcastische opmerkingen. Van The Dukes of Hazard tot The A-team, Knight Rider en Magnum P.I., overal werden pontificaal destijds aantrekkelijke dames (vaak met een lang haar en ook nog een permanentje, want 80's ;) ) getoont. Vrijwel alle gridgirls vonden het jammer dat ze niet meer mochten komen opdraven vanwege de deugbrigade uit de VS.
(nou kijk ik sowieso ook liever naar een boerka dan naar strakke pakjes omdat ik weet dat ik mijzelf totaal niet kan beheersen, net als alle andere mannen. Knappe gridboys vind ik ook link want wie weet wordt ik daar wel spontaan gay van, of op zijn minst bi.)
Ik hou maar ff op met mijn /sarcasm, hehehe.

[ Voor 60% gewijzigd door PalingDrone op 10-04-2020 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:18
De replay voor morgen wordt dus Monza 2019. Die ga ik dus gegarandeerd skippen. De anderen wel allemaal gekeken.

Sowieso omdat het nog een recente race is, met Leclerc als winnaar. Maar nog meer omdat de race al discutabel was. Tijdens de race met het verdedigen van Leclerc tegen Hamilton middels het gras opsturen, en dan ineens "we zouden de zwarte vlag gaan gebruiken, bij deze" om nooit meer gebruikt te worden. Maar achteraf al helemaal met het hele Ferrari verhaal of de auto überhaupt wel legaal was maakt het alleen maar "slechter".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:15
RobertMe schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:26:
De replay voor morgen wordt dus Monza 2019. Die ga ik dus gegarandeerd skippen. De anderen wel allemaal gekeken.

Sowieso omdat het nog een recente race is, met Leclerc als winnaar. Maar nog meer omdat de race al discutabel was. Tijdens de race met het verdedigen van Leclerc tegen Hamilton middels het gras opsturen, en dan ineens "we zouden de zwarte vlag gaan gebruiken, bij deze" om nooit meer gebruikt te worden. Maar achteraf al helemaal met het hele Ferrari verhaal of de auto überhaupt wel legaal was maakt het alleen maar "slechter".
Valencia/GP van Europa in 2012 is een waardige vervanger! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Aardappelbakker schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:32:
[...]

Valencia/GP van Europa in 2012 is een waardige vervanger! :)
Daar was ik wel over aan het denken, op basis van:
YouTube: Top 10 Formula 1 Home Wins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:15
Wat. Een. Race. Heerlijk vol met events en natuurlijk een heerlijke Maldanado actie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RobertMe schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:26:

Belachelijke keuze ja. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Zal vast een verplicht nummertje zijn. Geeft nu het idee dat Ferrari geen klassieke races heeft weten te produceren (in het recente verleden).
Immers hebben we de andere (ex)top teams al gehad:
Red Bull - Brazilië 2016
Mercedes - Bahrein 2014
McLaren - Australië ???? (Overwinning + kampioenschap Prost)
Williams - Monaco 1996 & nu Europa / Jerez 1997

Ferrari had dan mogelijk die van Europa / Valencia 2012 kunnen zijn geweest? Maar dat is wel relatief ver terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Interessante video over de werking van F1 remmen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit is niet best. Williams heeft een lening van £50 miljoen afgesloten met Latifi senior. Het onderpand? De F1 autocollectie van Williams en de fabriek...

Ondertussen hebben ze in de eerste helft van 2019 alleen al £20.9 miljoen verlies geleden over een omzet van £77.8 miljoen. De engineering afdeling is ook al verkocht aan HSBC.
https://www.telegraph.co....ine-canadian-food-tycoon/
https://www.reddit.com/r/...ged_the_williams_factory/
https://www.autosport.com...ra-finance-after-wae-sale

Dit was het denk ik wel mensen. Hoe moet Williams nu nog de coronacrisis gaan overleven zonder ingrijpen van de FOM die nu ook honderden miljoenen verliest? Ze hebben helemaal niks meer. :/

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-04-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

En dan zat ik gisteren nog een race te kijken met 22 auto's. Lijkt een eeuwigheid geleden en het ziet er naar uit dat het een eeuwigheid gaat duren eer we weer zo'n startgrid hebben. De kans is dus groter dat het andersom is.
De FIA heeft de eisen te moeilijk gemaakt, de kosten te hoog. Ik snap goed dat Gene Haas ook er tussenuit wil, met de kosten en resultaten die nu worden gemaakt.

Ik begrijp dat Ferrari en Red Bull voornamelijk degene zijn die moeilijk doen over budget caps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:48:
Dit is niet best. Williams heeft een lening van £50 miljoen afgesloten met Latifi senior. Het onderpand? De F1 autocollectie van Williams en de fabriek...

Ondertussen hebben ze in de eerste helft van 2019 alleen al £20.9 miljoen verlies geleden over een omzet van £77.8 miljoen. De engineering afdeling is ook al verkocht aan HSBC.
https://www.telegraph.co....ine-canadian-food-tycoon/
https://www.reddit.com/r/...ged_the_williams_factory/
https://www.autosport.com...ra-finance-after-wae-sale

Dit was het denk ik wel mensen. Hoe moet Williams nu nog de coronacrisis gaan overleven zonder ingrijpen van de FOM die nu ook honderden miljoenen verliest? Ze hebben helemaal niks meer. :/
Oeioeioei, dat klinkt echt niet goed.
Ik begin wel te denken waar het nou exact mis is gegaan bij Williams.
Heb laatst wel een geweldige reconstructie gezien op Youtube (domme ik weet zo vlug even niet van wie, zoek zo even op), maar hoe het team is gevallen na 2016 is schokkend. In 2016 finishten ze nog vijfde, vooral door de Mercedes achterin, maar goed, ze boekten zowat iedere race in ieder geval punten.

Het is te hopen dat de wagen die ze hebben voor dit seizoen wel om wat punten mee kan doen als het seizoen doorgaat, maar ik ben er bang voor.

Edit: Gevonden.
Let wel, het meeste is al wel bekend hier, maar achteraf zijn dingen die rond 96-98 gebeurd zijn toch belangrijker geweest dan gedacht.. (Ontslaan van Hill, verlies Renault-backing en Newey weg in 2 jaar tijd), daarvan is Williams nooit echt bovenop gekomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Maarten_E op 11-04-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

pinda powerrr schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:02:
Ik begrijp dat Ferrari en Red Bull voornamelijk degene zijn die moeilijk doen over budget caps.
Bij het F1 cafe lieten ze die dude van Ferrari zien. Die zegt, budgetcap is prima, maar oneerlijk voor constructeurs die zowel auto als motor maken t.o.v. teams die alles inkopen. Een constructeur zou wat meer moeten kunnen besteden dan een klantenteam. Op zich niet eens zo'n gek verhaal. Als je ook de auto volledig moet ontwikkelen van dat geld, of je hoeft enkel wat onderdelen te kopen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Crazy D schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 15:45:
[...]

Bij het F1 cafe lieten ze die dude van Ferrari zien. Die zegt, budgetcap is prima, maar oneerlijk voor constructeurs die zowel auto als motor maken t.o.v. teams die alles inkopen. Een constructeur zou wat meer moeten kunnen besteden dan een klantenteam. Op zich niet eens zo'n gek verhaal. Als je ook de auto volledig moet ontwikkelen van dat geld, of je hoeft enkel wat onderdelen te kopen.
Volgens mij heeft motor ontwikkeling/inkoop nooit onder de budget cap gevallen. En als dat inderdaad zo is dan vertelt die van Ferrari dus onzin. Naast dat er min of meer al een budget cap op motor zit. Er is immers al een maximumprijs vastgelegd in het reglement. Als de moror leverancier vervolgens meer er aan wil uitgeven is zijn keuze. Maar de klanten plukken daar dan ook meteen de vruchten van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Maarten_E schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 14:58:
[...]

Oeioeioei, dat klinkt echt niet goed.
Ik begin wel te denken waar het nou exact mis is gegaan bij Williams.
Heb laatst wel een geweldige reconstructie gezien op Youtube (domme ik weet zo vlug even niet van wie, zoek zo even op), maar hoe het team is gevallen na 2016 is schokkend. In 2016 finishten ze nog vijfde, vooral door de Mercedes achterin, maar goed, ze boekten zowat iedere race in ieder geval punten.

Het is te hopen dat de wagen die ze hebben voor dit seizoen wel om wat punten mee kan doen als het seizoen doorgaat, maar ik ben er bang voor.

Edit: Gevonden.
Let wel, het meeste is al wel bekend hier, maar achteraf zijn dingen die rond 96-98 gebeurd zijn toch belangrijker geweest dan gedacht.. (Ontslaan van Hill, verlies Renault-backing en Newey weg in 2 jaar tijd), daarvan is Williams nooit echt bovenop gekomen.

[YouTube: A Williams Formula 1 Documentary: How F1 Champions Became Backmarkers]
Ik had die laatst al gezien. Maar het is goed mis met Williams. Ze hebben nauwelijks meer budget, sponsoren, hebben zoveel bruggen verbrand, ze trekken al jaren geen goed personeel meer aan en ze weigeren ook nog eens om zelfs maar een versnellingsbak te kopen. In plaats van dat je nu een goed en compact aerodynamisch team opzet en de rest inkoopt bij Mercedes, gaan ze maar door. Zijn de 2021 reglementen ook nog eens uitgesteld en nu moeten ze de maanden maar door zien te komen. Hoe lang dit nog gaat duren, geen idee, maar niet lang meer. Ze moeten eigenlijk dit en komend seizoen presteren om geld te verdienen. De budgetcap en de nieuwe reglementen moet ze redden voor 2022. Ik zie het alleen niet. Ze lijken ook niet eens meer het goede personeel te kunnen aantrekken voor een magisch herstel.
RobertMe schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 15:48:
[...]

Volgens mij heeft motor ontwikkeling/inkoop nooit onder de budget cap gevallen. En als dat inderdaad zo is dan vertelt die van Ferrari dus onzin. Naast dat er min of meer al een budget cap op motor zit. Er is immers al een maximumprijs vastgelegd in het reglement. Als de moror leverancier vervolgens meer er aan wil uitgeven is zijn keuze. Maar de klanten plukken daar dan ook meteen de vruchten van.
Valt die ook niet. Ferrari zit de boel dus weer eens voor te liegen. Ondertussen is RBR aan het zeuren over dingen willen verkopen aan Alfa Tauri en Mercedes zal voor de bühne wel weer doen alsof ze alles best vinden, terwijl ze achter de schermen de boel weer eens lopen te saboteren. Geen van die teams zal het werkelijk wat kunnen schelen al ze een paar honderd man moeten ontslaan. Ze willen gewoon de status quo behouden zodat ze onaantastbaar zijn en blijven. Met zulke enorme budgetten kunnen ze zichzelf ook makkelijker een percentage rekenen als eigen salaris. Een Newey schijnt dan ook nog iets van $10 miljoen te verdienen. Topcoureurs verdienen een veelvoud en dat is ook wel afgelopen met een harde cap.

Ik denk dat die $175 miljoen exclusief bepaalde salarissen gewoon realistisch is. F1,5 blijft bestaan op die manier, maar het zou niet langer meer een kansloze vertoning moeten zijn waar bijna het hele veld op een rondje word gezet, elke race weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Het zou jammer zijn als Williams verdwijnt, maar Williams heeft sinds de oprichting van het team al schulden gehad en op het randje geleefd. Zo kwam Frank Williams in de tijd dat hij nog kon lopen geregeld bij Bernie om geld vragen. Uiteindelijk gaf Bernie daar dan steeds aan toe, om vervolgens Frank bij de volgende Grand Prix in dure design kleding en accessoires te zien rond lopen. In de success dagen van Williams werden de coureurs ook relatief weinig betaald, omdat het (volgens Williams) aan de auto lag en niet de coureur dat ze wonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Het zou een verarming van de sport zijn als er wederom een team zou wegvallen.
Het is nog niet eens heel lang geleden dat er een team wegviel (kan me even niet voor de geest halen welk jaar en welk team).

Vergeet niet dat naast Williams, ook Haas op punt van opzeggen/klappen/stoppen staat. Dan houden we nog zestien auto's over :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pinda powerrr schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:51:
Het is nog niet eens heel lang geleden dat er een team wegviel (kan me even niet voor de geest halen welk jaar en welk team).

Vergeet niet dat naast Williams, ook Haas op punt van opzeggen/klappen/stoppen staat. Dan houden we nog zestien auto's over :X
Ik dacht dat Caterham de laatste was?

[ Voor 1% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-04-2020 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:16

Manor F1 volgens mij. Die reden tot en met seizoen 2016 mee.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

alesandro_46 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:21:
[...]

Manor F1 volgens mij. Die reden tot en met seizoen 2016 mee.
Die was het inderdaad. Toen zei Bernie nog dat hij zo snel mogelijk weer een extra team erbij wilde, want twintig auto's was toch wel een dieptepunt en te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mef
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:53

Mef

En Sauber is ook zo een randgevalletje. Dankzij Alfa Romeo wel wat meer ademruimte, maar het is nu ook niet dat ze massa's geld over hebben als je ziet dat ze al Kubica en zijn geld ook graag erbij nemen.
Renault lijkt mij ook zo op een moment te komen dat er eens prestaties moeten geleverd worden of ze draaien de geldkraan dicht.
Mercedes ben ik nog altijd niet overtuigd dat die echt verder willen in F1. Ik zie die meer gaan focussen op FE, er gaan zoveel geruchten over Toto zijn toekomst ook, het blijft daar allemaal nog veel koffiedik kijken vind ik.
En Red Bull heeft er ook al meer dan eens mee gedreigd om zijn sponsoringbedragen voor F1 kleiner te maken dus dan zou het voor Torro Rosso, Alphatauri :D ook wel eens gedaan kunnen zijn.
Als deze crisis lang duurt en er wordt geen goede oplossing gevonden dan zouden ze kunnen vallen als dominostenen. Ik zie het misschien nogal zwart in en op elk team kan je wel een reden vinden waarom ze wel of niet verder zouden gaan in F1, maar de grid zou wel eens heel klein kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulfric92
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-08 15:51
Even een hersenspinsel: waarom niet FE en de F1 samenvoegen, een beetje zoals Le Mans meerdere klasse auto's in 1 race.

Het is alleen nog wachten op de batterij capaciteit van de FE auto's. Maar op het moment dat ze op Spa enzo een volle race kunnen rijden. Kan het een leuke tussenoplossing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Wulfric92 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:57:
Even een hersenspinsel: waarom niet FE en de F1 samenvoegen, een beetje zoals Le Mans meerdere klasse auto's in 1 race.

Het is alleen nog wachten op de batterij capaciteit van de FE auto's. Maar op het moment dat ze op Spa enzo een volle race kunnen rijden. Kan het een leuke tussenoplossing zijn.
Dat is niet echt eerlijk. Top speed van de FE zit op ca 280 km/h en dat is maar kortstondig.
Dus een F1 auto rijdt daar rondjes omheen.

Het aantal blauwe vlaggen wordt niet te tellen :+

[ Voor 4% gewijzigd door pinda powerrr op 11-04-2020 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ThomasG schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:29:
Het zou jammer zijn als Williams verdwijnt, maar Williams heeft sinds de oprichting van het team al schulden gehad en op het randje geleefd. Zo kwam Frank Williams in de tijd dat hij nog kon lopen geregeld bij Bernie om geld vragen. Uiteindelijk gaf Bernie daar dan steeds aan toe, om vervolgens Frank bij de volgende Grand Prix in dure design kleding en accessoires te zien rond lopen. In de success dagen van Williams werden de coureurs ook relatief weinig betaald, omdat het (volgens Williams) aan de auto lag en niet de coureur dat ze wonnen.
Wanbeleid is het ook zeker. Williams lijkt altijd gedraaid te hebben op goed en jong personeel vinden en een grote sponsor die het wou betalen. Ze moesten alleen wel leveren om de rest te krijgen. Toen Newey vertrok, tja toen stortte het vrijwel meteen in. 1997 wonnen ze nog, want Newey auto, daarna was het weinig meer. Af en toe nog wel goede coureurs gehad, en Maldonado, maar de rot zat er al jaren in. Ze gaan helemaal ten onder sinds 2018 onder Paddie Lowe. Toch al een figuur die op een of andere manier altijd hoog aangeschreven staat, maar dat niet in resultaten weet om te zetten. Mercedes is qua chassis eigenlijk ook sterker geworden sinds zijn vertrek...
pinda powerrr schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 21:04:
[...]

Dat is niet echt eerlijk. Top speed van de FE zit op ca 280 km/h en dat is maar kortstondig.
Dus een F1 auto rijdt daar rondjes omheen.

Het aantal blauwe vlaggen wordt niet te tellen :+
De start is denk ik wel vermakelijk. Die FE auto's kwalificeren nog achter Williams, lanceren alleen wel want elektrisch en dan ligt het halve veld meteen in puin. Daarna krijgen we weer een traditionele Mercedes 1-2-3. :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Wulfric92 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:57:

Voordat de FE klasse werkelijk serieus genomen kan worden t.o.v. de F1, zijn we zeer waarschijnlijk alweer enkele pandemieën verder. Dan liever nog een veld aangevuld met F2 en F3, maar die zie ik net zo lief alleen hun rondjes rijden. Dus laat die botswagenklasse (serieus, meer is het echt nog niet), maar lekker hun eigen competitie aanhouden.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulfric92
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-08 15:51
hardware-lover schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:46:
[...]

Voordat de FE klasse werkelijk serieus genomen kan worden t.o.v. de F1, zijn we zeer waarschijnlijk alweer enkele pandemieën verder. Dan liever nog een veld aangevuld met F2 en F3, maar die zie ik net zo lief alleen hun rondjes rijden. Dus laat die botswagenklasse (serieus, meer is het echt nog niet), maar lekker hun eigen competitie aanhouden.
Nja fabrikanten gaan niet tot in de eeuwigheid verbrandingsmotoren ondersteunen. Elektrische auto's is waar ze hun focus op hebben.

Over het algemeen kan je zeggen dat F1 voor 2 redenen belangrijk is voor fabrikanten.
- Marketing
- Technologische ontwikkeling

Beide vallen steeds verder weg in de F1, er zal toch een keer een omslagpunt komen.

Zeker voor de grote fabrikanten van personen auto's. Ze willen steeds meer laten zien dat ze "groen" zijn.

Maar er zal een oplossing voor moeten komen om fabrikanten ook in de toekomst warm te houden voor F1. Anders zijn Honda, Renault, Mercedes straks verleden tijd.

En dan heb je F1 met alleen privé teams?

* Het is een hersenspinsel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Maarten_E schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 14:58:
[...]
Dat is dus gewoon de kern van het probleem denk ik. Als Red Bull Newey kwijt raakt, ben ik benieuwd hoe zij daar bovenop komen. In principe het je overal een golfbeweging. We zeggen wel eens de 7 vette jaren en de 7 magere jaren. Of het er steeds precies 7 zijn is niet zo spannend, maar je ziet wel een bepaald patroon. McLaren is ook ooit helemaal top geweest, om helemaal onderin het afvoerputje te verdwijnen bijna. Zij lijken nu de weg naar boven weer gevonden te hebben. Zo heeft elk topteam ook wel eens bijzonder magere periodes gehad.
Het probleem in een team is het verband. Alles moet kloppen, en iedereen moet op dezelfde golflengte zitten. Als er één factor wegvalt, heb je al kans dat het helemaal mis gaat. Als je eenmaal de mix goed hebt, gaat het nog niet meteen helemaal goed, want dat team moet zijn draai vinden en de kansen leren benutten. Kijk naar Red Bull. Topontwerper hebben ze al een poosje, maar de motor en op enig moment ook hun topcoureur lieten het afweten. Nu hebben ze in ieder geval één topcoureur en lijken ze de goede motor ook weer gevonden te hebben. Newey zat er al, dus nu is het wachten op de glorie. Maarja...bij Mercedes zit ook al een dreamteam, en Ferrari zitten ze nog te wachten op het juiste management. De auto is namelijk volgens mij zo slecht nog niet en LeClerc kan best een potje sturen. Maar het management maakt er een potje van. En Vettel moet zijn mojo weer vinden. Misschien kan ie naar een sjamaan gaan nu er toch niet gereden wordt. Een nachtje in een zweethut met wat psychedelica zal 'm goed doen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-10 11:50

Martinspire

Awesomeness

Ik denk zelf dat het eigenlijk wel meevalt met Williams. Zo'n onderpand voor een lening doe je volgens mij vooral als je snel geld wilt lenen. Niet omdat je zo slecht gaat. En als je dan toch allerlei dingen moet financieren, terwijl je wacht tot je weer liquide middelen hebt, dan kan ik me voorstellen dat je zo'n lening even opzet. Je gaat niet je halve inboedel op het spel zetten om even een leninkje te betalen

[ Voor 10% gewijzigd door Martinspire op 12-04-2020 00:13 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze kunnen:

-Motoren prestaties, verbruik en gewicht cappen. Bij een bevriezing van de ontwikkeling houd je de verschillen permanent in stand, maar als je zegt 1000pk, starten met 90 kg benzine verplicht, x seconden xKW en verplicht x gewicht dan kunnen ze naar elkaar toegroeien eindelijk en kunnen motorfabrikanten daarna stoppen met doorontwikkelen en de kosten. Als ik Red Bull was zou ik dit heeeeeel snel voorstellen want anders haakt Honda af OF komt er een freeze en zitten ze weer met een motor die toch nog steeds net tekort komt op de top voor de komende jaren. Als dat gebeurt moet Max daar als de wiederweerga weg.

-Budget cap lager zetten, maar zonder freeze in chassis onderdelen. Wederom om te voorkomen dat de status quo dan ook bevroren zou worden en je net zo goed nu al de titels van de komende jaren weer aan Mercedes en Hamilton kan geven dan. Snap ook niet waarom Red Bull en anderen dan uberhaupt de moeite nog zouden nemen aangezien je dan bij voorbaat al weet dat je de komende jaren niet gaat winnen. Dat zou pas echt de doodsteek zijn van de F1. Helaas lijken ze toch dit gevaarlijke pad te gaan bewandelen.

-Premier League model van inkomstenverdeling: een klein deel prestatiegebonden maar de grote meerderheid gewoon gelijk verdeeld over de teams om feedback loops te voorkomen (team dat wint krijgt veel meer geld en blijft daardoor winnen en blijft daardoor financieel uitlopen op de rest en nog meer winnen).

Als het echt een jaren '30 depressie wordt houden we alleen Ferrari als topteam over (de rijken blijven toch wel rijk) en gaat Max zichzelf voor zijn kop slaan dat hij die niet te vriend heeft gehouden (ondanks dat we nu allemaal weten dat hij gewoon gelijk heeft, is het addagium 'choose your battles' hier vantoepassing), zeker omdat Leclerc dan een Hamilton reeks gaat neerleggen qua gemakkelijke titels door materiaalverschil.

Ik denk dat Honda al heeft besloten dat zonder punt 1 ze weer de stekker eruit trekken en dat Mercedes en Renault op dit moment heel hard bezig zijn de bazen te overtuigen toch vooral door te gaan ondanks de gigantische verliezen die de bedrijven lijden.

My 2 cents ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2020 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Wulfric92 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 23:06:
[...]

Nja fabrikanten gaan niet tot in de eeuwigheid verbrandingsmotoren ondersteunen. Elektrische auto's is waar ze hun focus op hebben.
Zeker voor de grote fabrikanten van personen auto's. Ze willen steeds meer laten zien dat ze "groen" zijn.
En dat ook nog eens onder politieke druk omdat daar de overtuiging heerst dat elektrisch de toekomst is. En die staan weer onder druk van verschillende lobby's, milieuclubjes en ene heer Timmermans met zijn Green Deal. ;)
Wulfric92 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 23:06:
[...]
En dat allemaal door wat ik bij bovenstaande quote heb vermeld. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door sjaool op 12-04-2020 04:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Waterstof als brandstof voor de F1 een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Bestla schreef op zondag 12 april 2020 @ 10:06:
Waterstof als brandstof voor de F1 een optie?
Alleen als het door Shell gesponsord wordt. >:)

Waterstof is niet de toekomst voor personenauto's, waarom zouden fabrikanten dan daarin gaan ontwikkelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb het al een paar keer eerder geroepen hier op tweakers...

weg met die fuel flow meters en onzin. Je krijgt gewoon X kg brandstof en daar doe je het maar mee die wedstrijd. Rook jij 70% op in de eerste tien ronden om een voorsprong op te bouwen van 30s + prima. Maar dan komt de rest je wel weer terug op het eind.

Die X kg brandstof gaan we elk jaar verlagen met X % zodat de motoren steeds zuiniger worden en er meer af hangt van de efficientie en gebruik van elektrische systemen.

Verder gooi je alle restricties over boord wat betreft toerentallen, aantal cilinders en overige onzin. Alleen het accu pakket en de brandstof limiteer je. Door teams ieder jaar minder brandstof te geven zullen ze vooral meer op de efficientie moeten gaan letten dat is beter voor alle nog brandstof auto's in de wereld die gemaakt worden. En het concept van de f1 motor kan theoretisch een stuk simpeler. Je zult altijd weer knappe koppen hebben die uitrekenen dat ze met een 5,5 cilinder blok beter zijn dan met een 10 cilinder.

Op dit moment wordt veelste veel vast gelegd in beperkingen en gezeur over vals spelen met sensoren.. Allemaal niet nodig. De FIA is instaat om het aantal kg brandstof te meten en de accu pakketten kan je standaardiseren en uitdelen aan het begin van de wedstrijd zodat die altijd gelijk zijn. Daarnaast moet je wel de regel blijven hanteren dat ze niet meer dan x liter olie mogen verbranden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
hjs schreef op zondag 12 april 2020 @ 10:12:
[...]

Alleen als het door Shell gesponsord wordt. >:)

Waterstof is niet de toekomst voor personenauto's, waarom zouden fabrikanten dan daarin gaan ontwikkelen?
Waarom zou waterstof niet de toekomst zijn voor auto's? Volgens mij wordt er nog steeds gewerkt aan oplossingen op basis van waterstof.

Juist EVs zoals nu zijn enorm inefficiënt. Je verliest veel energie bij opslaan in accu's, accu's zijn loodzwaar en brandgevaarlijk / kunnen dagen nabranden, opladen duurt lang etc. Daar waar waterstof enorm schoon is, sneller te tanken is, niet zo brandgevaarlijk en zeker geen dagen kan nabranden etc.
Daarnaast geeft waterstof twee soorten oplossingen. Je kunt het verbranden en een motor mee aandrijven zoals de huidige verbrandingsmotoren, of je zet het om naar elektriciteit en gebruikt de electromotoren uit de huidige EVs.
Juist waterstof lijkt mij dus een eindstation voor de komende decennia, i.t.t. de huidige EVs met accu's opgeladen via het stroomnet Dat nog steeds op niet zo milieuvriendelijke centrales draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertMe schreef op zondag 12 april 2020 @ 10:46:
[...]

Waarom zou waterstof niet de toekomst zijn voor auto's? Volgens mij wordt er nog steeds gewerkt aan oplossingen op basis van waterstof.

Juist EVs zoals nu zijn enorm inefficiënt. Je verliest veel energie bij opslaan in accu's, accu's zijn loodzwaar en brandgevaarlijk / kunnen dagen nabranden, opladen duurt lang etc. Daar waar waterstof enorm schoon is, sneller te tanken is, niet zo brandgevaarlijk en zeker geen dagen kan nabranden etc.
Daarnaast geeft waterstof twee soorten oplossingen. Je kunt het verbranden en een motor mee aandrijven zoals de huidige verbrandingsmotoren, of je zet het om naar elektriciteit en gebruikt de electromotoren uit de huidige EVs.
Juist waterstof lijkt mij dus een eindstation voor de komende decennia, i.t.t. de huidige EVs met accu's opgeladen via het stroomnet Dat nog steeds op niet zo milieuvriendelijke centrales draait.
Het probleem met waterstof is dat het maken zeer inefficient is. Het kost nog steeds meer energie om het te maken dan het als brandstof oplevert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Stirling Moss overleden. Hij is 90 jaar geworden

https://www.ad.nl/formule...ss-90-overleden~ad92a925/

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:28
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:09:
[...]

Het probleem met waterstof is dat het maken zeer inefficient is. Het kost nog steeds meer energie om het te maken dan het als brandstof oplevert.
Andersom zou dan ook revolutionair zijn, wereldschokkend zelfs, de perpetuum mobile is dan eindelijk mogelijk! :+

Ik begrijp wel wat je bedoelt overigens (het kost niet alleen meer energie, maar véél meer energie), maar elk proces om brandstof te maken gaat altijd meer energie kosten dan dat de brandstof weer op kan leveren. Meer dan 100% efficientie is niet mogelijk.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Daar gaat een legende met Stirling Moss.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1 ... 57 ... 166 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport