mphilipp schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:46:
Laten we gewoon afwachten. Niemand weet hoe de zaak zich gaat ontwikkelen, maar iedereen snapt denk ik wel dat het niet over een maandje business as usual is. Het gaat wel even duren voordat alles weer normaal wordt en dan pas kan men gaan praten over GP's die al dan niet doorgaan. Het wordt allemaal erg ingewikkeld, want er zijn talloze evenementen afgelast, uitgesteld of wat dan ook. Dus het wordt dringen. Je kunt bv niet een GP organiseren in een stad als er ook net een uitgestelde marathon wordt gehouden. Ik kan me ook zo voorstellen dat ze hier en daar misschien wel grote bouwwerkzaamheden hebben gepland om te beginnen ná de GP. Ook leuk. Dus het wordt passen en meten. Je hebt ook nog met klimatologische omstandigheden te maken.
We gaan het zien. Maar al die speculaties zijn op dit moment veel te vroeg. Ze kunnen proberen een alternatieve kalender te bedenken, maar daar kun je op dit moment helemaal niets mee omdat niemand weet wanneer het ophoudt. Dus ga je niet wéér die hele kerstboom optuigen om 'm straks weer af te breken.
Tja goed punt. Had het plan van rutte op een biervieltje doorgerekend en dan is de conclusie dat het in ieder geval niet gaat werken.
Als 35.000 mensen per week covid19 krijgen waarvan, volgens het RIVM, 20% ernstige klachten krijgen dan praat je al over 7000 ernstig zieke mensen per week. Vanuit China weten we dat circa 4% met goede zorg overlijd dus dan is de IC capaciteit minimaal 1400. Die is momenteel beperkt tot rond de 1100 dus dat zal al creatief moeten worden opgerekt. Dus van 17.2 miljoen inwoners verantwoord kennis laten maken met het virus praten we over 17.2 miljoen / 35.000 per week = 491 weken = 9.4 jaar. Daarbij is nog niet eens meegenomen dat er signalen uit Italië zijn dat mensen op de IC daar blijven liggen en of overlijden óf daar weken blijven liggen. Als we eerlijk zijn weten we allemaal dat we dit geen 9.4 jaar de tijd gaan geven.
Überhaupt zal de prijs van dat plan enorm zijn. Voor kudde immuniteit geld een vereiste van 85% voor de meeste ziektes (tot 94% voor de mazelen!). Om die 85% te halen moeten 14.62 miljoen mensen covid19 krijgen en als we dan de 'gunstige' sterftecijfers van 3.4 procent pakken dan komen we op 497080 slachtoffers. In Italië is de zorg al overbelast en daar stijgt het sterftecijfer richting de 10%. Aangezien ik niet geloof dat het plan van de overheid is om hier meer dan 9 jaar over te doen kan het niet anders dan dat we hier ook een dergelijke overbelasting krijgen. Dus dan praten we ineens over 1.462 miljoen slachtoffers. Het zou mij niks verbazen dat kudde immuniteit van te voren al gekozen is als plan en dat er toen met 0.2% is gerekend (van influenza). Dat zou in ieder geval verklaren waarom de GGD/RIVM gedurende overcapaciteit mensen
weigerde te testen.
Persoonlijk hoop ik dat wel snel naar een échte lockdown gaan want dan heb je in enkele weken de situatie onder controle. Zonder contact immers geen verspreiding. China heeft bewezen dat dit werkt en daar wordt de boel nu weer opgestart. Binnenlandse vluchten schijnen alweer van 20% niveau tot 80% te zijn opgeschroefd. Het zal vooral gaan afhangen aan hoe lang de overheid, met name RIVM, met dit onzinnige plan blijft doormodderen.
Terug naar de formule1: Voor hetzelfde geld zitten we volgend jaar nog vol in de nasleep van covid19 en dan zal er van een GP in zandvoort ook geen sprake zijn

. De minimale periode om dit op te lossen lijkt in ieder geval 3 maanden te zijn, zie China. Maar die deden sneller meer. Wellicht is de hoop dat het vroeg buiten warm wordt wat verspreiding lastiger maakt, dan zou de GP wellicht eind augustus nog tussen Hongarije (2 augutus) en Belgie (30 augustus) worden gepropt. Maar daar moet je wel een optimist voor zijn! Ook moet je in dat geval niet bezig zijn met die kudde immuniteit

.
[
Voor 19% gewijzigd door
sdk1985 op 18-03-2020 20:25
]