nachtnet schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:25:
[...]
Uitspreiden over 2020 & 2021. 1.5 seizoen.
Als het seizoen opent met Spa Of Monza heb je nog een paar mooie races in 2020 (

behalve Rusland dan) en dan een regulier 2021 seizoen eraan vastplakken. WDC & WCC mogen dan voor 2020 & 2021 de boeken in.
Een klein voordeel is dat de eerste 2 races die nu gecancelled worden, mogelijk in December of Januari kunnen worden gereden. Australie is dan weer in zomer, Bahrein is vast wel "warm genoeg". Als ze echt de hele kalender kunnen (met nadruk op kunnen) omgooien, zouden ze ook Mexico, Brazilie en Abu Dhabi naar achter kunnen schuiven, zodat eventueel Spanje, Vietnam of China nog in november kan worden gereden. Als dat logistiek gezien past.
Met 4 races kan je al de wintermaanden goed vullen met een "winterstop" rond kerst. Hoe men dan op het 2021 seizoen voorbereid is dan even een raadsel. Misschien wordt volgend jaar dan ook iets ingekort, door februari, maart en half april als de "wintermaanden" te gebruiken.
Ik denk echter eerder dat als de race in NL niet door gaat, we die ook dit jaar niet zien. Bvb Zandvoort wil je toch wel rijden als het in NL >15C is, dus dan hebben we het over "slechts" mei t/m september als speelruimte. Dat betekent ofwel dat een ander circuit op moet schuiven (de maanden mei, juni, juli, sep en oct hebben al 3 race weekenden), of dat NL in de zomerstop moet worden verreden.
Ik betwijfel echter of het lukt veel races in te plannen in de zomerstop. Die zomerstop is volgens mij niet bedoeld als kalender buffer, maar om teamleden met gezinnen ook een kans te geven om op vakantie te gaan. Misschien dat die teamleden nu ook wel thuis zitten met hun gezin, maar op vakantie gaan zit er in deze tijd echt niet bij. Ik heb zo'n het vermoeden dat die beslissing niet licht gewogen gaat geworden door de teams.
Een circuit dat opschuift, bijvoorbeeld Singapore of Rusland, zal ook wel denken: oke, en wanneer mogen wij dan weer? Logistiek gezien zit er ook veel aan vast. Dus mogelijk kan je de EU kalender dan wel "afmaken", ten koste van die andere races. Ik denk dat die circuits dat ook niet laten gebeuren..
Ik zou zelf niet al te veel verwachten van eventuele noodkalenders of re-scheduling van races. Dat zou voor de eerste 1-2 races nog wel kunnen (terug aan vast plakken in December), maar ik denk eerder dat we dit jaar een 14-18 races lang kampioenschap krijgen.