Het is wel weer typisch Ferrari. (Mogelijk) valsspelen, en nog steeds niet winnennachtnet schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:55:
@mark-k @-ION- Mooi bedacht ≠ dat het legaal is of het mag. Het valsspelen zelf keur ik uiteraard niet goed. Wel is het een prestatie van formaat om op deze wijze een sensor te manipuleren. (los van dat dat niet mag)
Ik zat weer eens een stuk van Newey zijn boek te lezen. Voor een memoires zit het misschien niet eens helemaal vol met leugens.Tleilaxu schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:53:
[...]
Dat is wel een mooi staaltje van verdraaien van de feiten wat je daar tentoonspreidt. Door dit zo in een rij te zetten lijken ze allemaal even erg, echter: Active Suspension was niet illegaal, blown diffusor was niet illegaal. Traction control was wel illegaal, maar helaas nooit bewezen en crashgate Renault was wel illegaal en daar hebben koppen voor gerold.
Maar Newey is er meermaals eerlijk in als hij de FIA heeft belazerd. Hij deed het in 1998 en 2009 met cockpit geometrie, FRIC in 2010 wat echt wel aerodynamisch was en niet puur ophanging. Blown diffuser was ook een loop hole omdat het kennelijk van bovenaf beschreven was in de reglementen en Newey eromheen ging. Hij heeft het allemaal langs de FIA gekregen als legaal. Ook zat er bewust in 2010 ballast en extra brandstof in de RB6 omdat hij aan het sandbaggen was.
Newey maakt alleen wel het onderscheid tussen een loop hole en echt vals spelen. Benneton hun tractiecontrole geloofde hij en dat lijkt onderhand ook wel bewezen. Active suspension was ook niet illegaal. Double diffuser was twijfelachtig of het legaal was, daar lijkt meer politiek in te hebben gezeten waardoor het door mocht gaan.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Met dat verschil dat Mercedes open kaart speelt en zelf al aangaf dat er contact geweest is met de FIA, die aangaven (en bevestigd heeft) dat het legaal was voor 2020 nog voordat er ook maar 1 test meter gereden was.nachtnet schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:09:
Net als wat RBR voorheen met de "actieve/passieve" vering deed en wat mercedes nu tijdens de testdagen met DAS gedaan heeft: Het is wel engineering voor gevorderden.
Not quite. Op basis van de gegevens verstrekt door Mercedes heeft de FIA geen aanleiding om een overtreding van de regels te vermoeden. Legaliteit komt pas bij goedkeuring na de eerste scrutineering te pas.CH4OS schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:11:
[...]
Met dat verschil dat Mercedes open kaart speelt en zelf al aangaf dat er contact geweest is met de FIA, die aangaven (en bevestigd heeft) dat het legaal was voor 2020 nog voordat er ook maar 1 test meter gereden was.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Natuurlijk zit er verschil tussen valsspelen en loopholes / randje opzoeken.Grimmie187 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:54:
[...]
Jij weet net zo goed als ik dat er regel technisch helemaal geen verschil is tussen vals spelen, randjes opzoeken of loopholes. Je overtreed de FIA regels wel of niet en als er geen bewijs is dat je de regels overtreed is er dus feitelijk niets aan de hand.
Dat jij het ene moreel verwerpelijk vindt en het andere niet betekent niet dat je mij kunt diskwalificeren in de discussie..
Kom op zeg.
Als Ferrari, of welk team dan ook, meer als de toegestane 100KG per uur verbruikt:
Is het een loophole als in de regels staat:
- Dat de fuel flow sensor niet meer dan 100KG per uur mag meten
- Dat je niet meer dan 100KG per uur mag verbruiken
- Dat de fuel flow sensor niet meer dan 100KG per uur mag meten en je de sensor niet mag manipuleren
Active suspension was volledig legaal, en de blown diffuser was een loophole, inderdaad niet 100% te vergelijken.Grimmie187 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:59:
[...]
Hij bedoelde specifiek de F1, maar ook die voorbeelden zijn legio:
-Active suspension Williams
-Traction control Bennetton
-Crashgate Renault
-Blown diffuser RBR / Brawn
-Etc, etc..
In een technische autosport met een regelement wat aan de ene kant teams de vrijheid geeft te ontwikkelen en aan de andere kant probeert competitie gelijk te houden zal je dit altijd houden. Daar is imo ook niets mis mee, zolang het spel maar duidelijk is en niet in het geheim wordt aangepast zoals nu het geval is.
Betere voorbeelden zijn misschien:
- Brabham fan car (die fan is echt wel voor de koeling...)
- Tyrrell's motor met waterinjectie (in strijd met maar liefst 4 regels)
- daaraan gerelateerd de watergekoelde remmen van verschillende teams (een loophole waarvan iedereen wel beseft dat dat de boel belazeren is).
- ontbreken van de brandstoffilter in de Benettons om sneller te tanken (vraag maar aan vader Verstappen)
Deze was technisch gezien nooit illegaal, omdat ze de auto vrijwillig hadden teruggetrokken en er nooit een onderzoek is geweest. Het was trouwens niet voor de koeling, al beweerde ze dat wel. Ze reden tijdens de kwalificatie met opzet met volledige brandstof, zodat ze langzaam leken en niet op voorhand al gediskwalificeerd zouden wordenGiesber schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:39:
[...]

De fan car was juist een loophole en wel een vd mooiste uit de geschiedenis van F1.Giesber schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:39:
[...]
Active suspension was volledig legaal, en de blown diffuser was een loophole, inderdaad niet 100% te vergelijken.
Betere voorbeelden zijn misschien:
- Tyrrell's motor met waterinjectie (in strijd met maar liefst 4 regels)
- daaraan gerelateerd de watergekoelde remmen van verschillende teams (een loophole waarvan iedereen wel beseft dat dat de boel belazeren is).
- ontbreken van de brandstoffilter in de Benettons om sneller te tanken (vraag maar aan vader Verstappen)
There was uproar from rival teams, who saw the "fan car" as a threat to their competitiveness. Lotus immediately started design work on a fan version of the 79. Bernie Ecclestone, owner of the Brabham team, had also been secretary of the Formula One Constructors Association (FOCA) since 1972 and became its president during 1978. According to Ecclestone's biographer Terry Lovell, the heads of the other FOCA teams, led by Colin Chapman threatened to withdraw their support for Ecclestone unless he withdrew the BT46B. Ecclestone negotiated a deal within FOCA whereby the car would have continued for another three races before Brabham would voluntarily withdraw it.[20] However, the Commission Sportive Internationale intervened to declare that henceforth fan cars would not be allowed and the car never raced again in Formula One. The car was not considered to have been illegal when it raced however, so the Swedish Grand Prix win stood.
Gelukkig is het wel aan mij om te bepalen met wie ík klaar ben in de discussiedr.lowtune schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:49:
[...]
Gelukkig is het niet aan jou om te bepalen wanneer iemand klaar is in de discussie![]()
Teams proberen het gewoon, dat is van alle tijden, niks nieuws, zal ook niet veranderen. Renault was met hun rembalans-systeem fout bezig en is daar openlijk voor gestraft, waarom behandelt de FIA Ferrari in deze case zo anders? Juist dat is interessant om duidelijk te krijgen, om de willekeur uit te roeien.
Natúúrlijk proberen teams loopholes te vinden. Zoals bijvoorbeeld Mercedes met DAS. Die hebben gebruik gemaakt van iets wat niet beschreven stond in de regels. Namelijk dat de wielen puur en alleen maar naar links en rechts mogen sturen. In de regels stond niks over het veranderen van de toe. En dát is in de regels voor 2021 erbij opgenomen, dus mag het vanaf dan niet meer.
Ik neem aan dat het zo duidelijk is.
Goh, lijkt wel een race topic dit...welles-nietes
Iedereen probeert hier zo hard mogelijk zijn eigen mening door te duwen, gebaseerd op weinig bekende feiten (of geruchten).

Iedereen probeert hier zo hard mogelijk zijn eigen mening door te duwen, gebaseerd op weinig bekende feiten (of geruchten).
Waiting on the world to change
GAS weet wat ie moet Googlen

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Oneens.mark-k schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:46:
[...]
Zooi van vorig jaar moet gewoon DQ/straf in het vorig jaar zijn, terugwerkende kracht dus. Eventueel met consequenties voor bepaalde verworven rechten (extra bonus die ze elk jaar krijgen, vetorecht). Als ze er in de komende races voor worden gestraft zou ik niet netjes vinden.
In de motorsport is het 'win on sunday, sell on monday'.
Elk team zou maar wat graag op een unfaire manier winnen, als ze maar zeker zouden weten dat ze in de toekomst geen straf krijgen.
De euforie van het moment is wat telt, wat daarna komt ziet bijna niemand, en interesseert het gros van de mensen niks.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Als jij alle centjes moet inleveren die je dat jaar gekregen hebt ga je als teambaas echt wel huilen hoor.alexbl69 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:24:
[...]
Oneens.
Elk team zou maar wat graag op een unfaire manier winnen, als ze maar zeker zouden weten dat ze in de toekomst geen straf krijgen.
De euforie van het moment is wat telt, wat daarna komt ziet bijna niemand, en interesseert het gros van de mensen niks.
Ik lees net ook (https://www.nu.nl/formule...wd-circuit-zandvoort.html) dat Max zijn eerste (6 in totaal) rondjes op Zandvoort gereden heeft in een F1 auto. Staat dan weer niet bij wat ie ervan vond, maar lijkt me dat dit mogelijk RBR wel de nodige kennis alvast oplevert van de track.
Tja, zoals eerder gezegd, allemaal aannames. We kennen de details niet. Er op speculeren heeft dan ook weinig zin, imo. Het is afwachten op de reactie van de FIA naar de non-Ferrari PU teams en dan zien we wel verder. Maar ik kan mij voorstellen dat zij de teams wel gaan laten weten wat de deal is en dat er geen woord van naar buiten komt.mark-k schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:27:
Als jij alle centjes moet inleveren die je dat jaar gekregen hebt ga je als teambaas echt wel huilen hoor.
[ Voor 45% gewijzigd door CH4OS op 04-03-2020 17:30 ]
Hij deed die rondjes in een auto van 2012. Daar heb je precies niks aanCH4OS schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:27:
Ik lees net ook (https://www.nu.nl/formule...wd-circuit-zandvoort.html) dat Max zijn eerste (6 in totaal) rondjes op Zandvoort gereden heeft in een F1 auto. Staat dan weer niet bij wat ie ervan vond, maar lijkt me dat dit mogelijk RBR wel de nodige kennis alvast oplevert van de track.
https://twitter.com/redbullracing/status/1235237508079915010
Daar heb je zeker wat aan, elk rondje leer je de baan weer kennen.AzzKickah schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:28:
[...]
Hij deed die rondjes in een auto van 2012. Daar heb je precies niks aan
Voor de auto wellicht niet, maar de banden etcetera wel. Ze (of in elk geval Max) weet nu in elk geval meer dan de andere coureurs.AzzKickah schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:28:
Je mag natuurlijk ook niet met de banden testen waar het seizoen op gereden wordtCH4OS schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:31:
[...]
Voor de auto wellicht niet, maar de banden etcetera wel. Ze (of in elk geval Max) weet nu in elk geval meer dan de andere coureurs.F1 is meer dan alleen de auto, die zweeft ook niet of zo.

Dan nog, je doet kennis op, hoe minimaal ook. Het zal echt geen verschil zijn tussen dag en nacht. Ze zullen vast aparte banden ervoor hebben, die wat sneller op temperatuur zijn etcetera, maar dat is het dan wel denk ik.DataGhost schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:32:
Je mag natuurlijk ook niet met de banden testen waar het seizoen op gereden wordtdaar heb je speciale test-/demobanden voor.
[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 04-03-2020 17:35 ]
Het staat andere teams ook vrij om te doen natuurlijk. Ga er iig vanuit dat je niet meer nuttige informatie krijgt dan je uit een sim zou kunnen halen.
Met de extra bonus van $73M die ze jaarlijks cadeau krijgen van de FIA (en dus indirect van de andere teams) kunnen ze in Maranello wel wat lijdenmark-k schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:27:
[...]
Als jij alle centjes moet inleveren die je dat jaar gekregen hebt ga je als teambaas echt wel huilen hoor.
Dat was dan ook meer een reactie op de quote 'het maakt niet uit als je daarna alles kwijt raakt'.CH4OS schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:27:
[...]
Tja, zoals eerder gezegd, allemaal aannames. We kennen de details niet. Er op speculeren heeft dan ook weinig zin, imo. Het is afwachten op de reactie van de FIA naar de non-Ferrari PU teams en dan zien we wel verder. Maar ik kan mij voorstellen dat zij de teams wel gaan laten weten wat de deal is en dat er geen woord van naar buiten komt.
Ik denk dat het voor de simulator anders heel handig is. Met de ophanging/bandeninfo kun je volgens mij een aardige baan in een simulator zetten om de testrijders aan het werk te zetten...AzzKickah schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:28:
[...]
Snelheid zelf heb je weinig aan, maar je kunt wel een 3d model maken. Ben wel benieuwd wanneer de scan plaats vind. Ik neem aan dat Codemasters hem in de nieuwe game wil zetten?
[ Voor 16% gewijzigd door Martinspire op 04-03-2020 17:49 ]
Dat gaat ind niet lang meer duren dat ze hier een scan voor de F1 2020 gaan doen.Martinspire schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:49:
[...]
Ik denk dat het voor de simulator anders heel handig is. Met de ophanging/bandeninfo kun je volgens mij een aardige baan in een simulator zetten om de testrijders aan het werk te zetten...
Snelheid zelf heb je weinig aan, maar je kunt wel een 3d model maken. Ben wel benieuwd wanneer de scan plaats vind. Ik neem aan dat Codemasters hem in de nieuwe game wil zetten?
Vooralsnog laat de organisatie van Zvoort het niet toe dat er scans gemaakt worden voorafgaand aan de GP. Dat gezegd hebbende, ik weet dat iRacing an sich wel oren heeft naar een scan.Martinspire schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:49:
[...]
Ik denk dat het voor de simulator anders heel handig is. Met de ophanging/bandeninfo kun je volgens mij een aardige baan in een simulator zetten om de testrijders aan het werk te zetten...
Vwb de rondjes in de rb6, daar heb je alleen wat aan als je er een shitload aan extra sensors in hangt en dan nog is de kwaliteit vd data discutabel. Sensors en gyroscopen vinden het niet leuk om met 200km/u over de kerbs te denderen.
Heel rondje Zandvoort:
https://streamable.com/l562n
Ride with @Max33Verstappen for the first lap of the new Zandvoort Circuit! 💪🇳🇱#DutchGP pic.twitter.com/qHSG1cyUBA
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) 4 maart 2020
[ Voor 42% gewijzigd door yorkick op 04-03-2020 19:33 ]
Volgens Herman de Schermman komt Max om 18:45 (nu dus) in het Sportjournaal op NPO 1 vertellen wat ie er van vond.CH4OS schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:27:
[...]
Bocht 3 en de Arie Luyendyk zijn dus twee lijnen te rijden. Dat geeft wat hoop voor geen complete optocht.noo schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:46:
[...]
Volgens Herman de Schermman komt Max om 18:45 (nu dus) in het Sportjournaal op NPO 1 vertellen wat ie er van vond.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Daar kan ik nog steeds pissig om worden, kijkende naar Sainz zijn podium. Ook zo’n farce van de FIA. Ze trekken Max van podium af en bij Lewis moet het duren tot na de ceremonie terwijl iemand nog nooit een podium heeft gehad en hij het kampioenschap al wel. Bah.alexbl69 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:24:
[...]
Oneens.
Mijn boefje is liev!
Hmmm, dat is helaas geen vol rondje.....yorkick schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:03:
Heel rondje Zandvoort:
https://streamable.com/5tu83

PSN-id: Chrasher
Filmpje in de Tweet wel, weet ook niet waarom de streamable link afwijkt.
Edit: Aangepast, nu zijn ze wel allebei volledig.
[ Voor 9% gewijzigd door yorkick op 04-03-2020 19:34 ]
Die hebben het circuit al op basis van de CAD tekeningen die gebruikt zijn bij het ontwerp en de aanleg. Alle afmetingen, hoogtes, e.d. hebben ze zoals het ontworpen is. Er zullen ongetwijfeld kleine afwijkingen zijn met de werkelijkheid, maar dat maakt voor een computerspel niet uit.DoubleDutch schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:52:
[...]
Dat gaat ind niet lang meer duren dat ze hier een scan voor de F1 2020 gaan doen.
Wel een heel rustig rondje in 1.22. Dat gaat in mei een heel stuk sneller!yorkick schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:03:
Heel rondje Zandvoort:
[Twitter]
[Streamable: D7Cz_yR0Y_fOTGAl]
https://www.ad.nl/formule...fia-met-ferrari~a55e9d49/
Ferrari/FIA verhaal krijgt nog wel een staartje.
Het grappige aan het stuk van de AD is dat er zeven renstallen de brief hebben ondertekend. Alleen Ferrari, Haas en Alfa Romeo ontbreken, ra ra hoe zou dat nu kunnen. 🤔
Het grappige aan het stuk van de AD is dat er zeven renstallen de brief hebben ondertekend. Alleen Ferrari, Haas en Alfa Romeo ontbreken, ra ra hoe zou dat nu kunnen. 🤔
Ik denk dat je hier even de tientallen reacties sinds vanochtend 10:00 moet gaan teruglezen.DoubleDutch schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:22:
https://www.ad.nl/formule...fia-met-ferrari~a55e9d49/
Hmmmm toch overheen gelezen denk ik. 😇DaniëlWW2 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:25:
[...]
Ik denk dat je hier even de tientallen reacties sinds vanochtend 10:00 moet gaan teruglezen.
Best wel gaaf baantje, voor mijn gevoel wel erg veel bochten, hoogteverschillen, soort van kombocht. Lijkt her en der wel wat smal en zo.yorkick schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:03:
Heel rondje Zandvoort:
[Twitter]
[Streamable: D7Cz_yR0Y_fOTGAl]
Kunnen de kenners svp even laten weten of dit ook een goede F1 baan lijkt te zijn als in, mogelijkheden tot inhalen, spektakel etc.
[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 04-03-2020 21:05 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Volgens mij heb je in alles gelijk.Help!!!! schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:04:
[...]
Best wel gaaf baantje, voor mijn gevoel wel erg veel bochten, hoogteverschillen, soort van kombocht. Lijkt her en der wel wat smal en zo.
Kunnen de kenners svp even laten weten of dit ook een goede F1 baan lijkt te zijn als in, mogelijkheden tot inhalen, spektakel etc.
- Twee kombochten, 1 aan het begin, en de laatste bocht. De laatste is voornamelijk om volgen het rechte stuk op makkelijker te maken
- Ja, het is voornamelijk smal
- Ja, inhalen kan een issue worden door smalle baan
Ik heb nu meermaals de lap van Verstappen bekeken op Zandvoort.
Alleen na de kombocht over start finish naar de tarzan voorzie ik actie, en uiteraard in en na de tarzanbocht. Er zullen wat mensen wat proberen op de baan maar het lijkt mij nog steeds te smal, als je je als F1 coureur breed maakt kom je er echt niet langs.
Kombocht ( Arieluyndijk ) is ook maar een polonaise, niemand die daar wat kan vanwege alle marbels naast de ideale lijn.
Ja ik juich een Nederlandse GP toe maar ik moet het nog maar zien, ook vele buitenlandse reacties verwachten een optocht.
Alleen na de kombocht over start finish naar de tarzan voorzie ik actie, en uiteraard in en na de tarzanbocht. Er zullen wat mensen wat proberen op de baan maar het lijkt mij nog steeds te smal, als je je als F1 coureur breed maakt kom je er echt niet langs.
Kombocht ( Arieluyndijk ) is ook maar een polonaise, niemand die daar wat kan vanwege alle marbels naast de ideale lijn.
Ja ik juich een Nederlandse GP toe maar ik moet het nog maar zien, ook vele buitenlandse reacties verwachten een optocht.
Ze hebben wel een speciaal asfalt ontwikkeld dat ervoor moet zorgen dat er minder marbles komen. Zie ook https://autobahn.eu/artik...g-voor-formule-1-dutch-gp.Humma Kavula schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:14:
We moeten inderdaad maar zien of het ook echt werkt, maar er is in ieder geval wel serieus over nagedacht.
Ik vind het jammer dat ze het rechte stuk niet wat breder hebben gemaakt en eigenlijk ook 100m verlengd.. en dan de Tarzan bocht ietsjes langzamer, dan had je iig een echte plek. Nu is het een halve. Je gaat elkaar alleen inhalen als je flink wat overspeed hebt,, = optocht.Humma Kavula schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:14:
"ja, maar Monaco is ook een optocht, en dat is de populairste GP van jaar"
Maar die wordt dan ook verreden in Monaco en niet in de middle of nowhere.

I served in a company of heroes.
Er ligt speciaal asfalt in de kombocht waardoor er minder marbles zouden moeten gaan liggen.Humma Kavula schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:14:
Het -lijkt- toch wel als DRS vroeg opengaat je daar moet kunnen inhalen. Jammer inderdaad dat de Tarzan zo snel is voor F1.
Tientallen....man, zeker vijf pagina's!DaniëlWW2 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:25:
[...]
Ik denk dat je hier even de tientallen reacties sinds vanochtend 10:00 moet gaan teruglezen.

Waiting on the world to change
Er is maar een heel klein moment om de DRS te openen voordat je al de kom in gaat, dat gaat het verschil in de bocht niet maken.d0s schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:48:
Het -lijkt- toch wel als DRS vroeg opengaat je daar moet kunnen inhalen. Jammer inderdaad dat de Tarzan zo snel is voor F1.
Eerst krijg je een S, even daarna een langzame indraaier en dan (nagenoeg) gelijk de kom, dan kunnen ze hooguit gelijk na die indraaier DRS openzetten.
Die kom is puur om in ieder geval wat spektakel op het rechte stuk naar de Tarzan te maken, anders was/is er helemaal niks te doen op de baan.
*Heatonme hoopt dat hij er helemaal naast zit en het een groot (regen) spektakel wordt
p.s. Hoort dit nu eigenlijk in het Zandvoort of 2020 topic?
-edit-
ps,@Bart-Willem en @shdx dat asfalt zal allemaal wel maar eet het de marbels op? Want anders doet natuurkunde nog steeds gewoon zijn werk, allicht dat het iets makkelijker naar beneden rolt, komt het standaard elke keer op de ideale lijn zodat ze fijne pickup voor het rechte stuk hebben
[ Voor 15% gewijzigd door Humma Kavula op 04-03-2020 22:24 ]
Wat betreft zandvoort; all I can say is "let it rain let it rain"
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Qua circuit is 't geen feest nee. Hanoi ook niet trouwens. Jammer dat commercie en (in veel mindere mate) politiek het winnen van het spelletje.
[ Voor 8% gewijzigd door Bundin op 04-03-2020 22:15 ]
Inderdaad heel jammer we niet meer racen op mooie banen als Turkije en Maleisië en dat we daar dit soort gedrochten voor terug krijgen.Bundin schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:15:
Qua circuit is 't geen feest nee. Hanoi ook niet trouwens. Jammer dat commercie en (in veel mindere mate) politiek het winnen van het spelletje.
Dingen die je niet ziet of niet meet, kun je natuurlijk ook niet meenemen in de meting. Dat was de cheat. Op die momenten is er net een beetje meer ingespoten, wat voor de Ferrari een veel hogere topsnelheid opleverde.RobertMe schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:27:
En het is illegaal als in de regels staan:
- Dat je niet meer dan 100KG per uur mag verbruiken
- Dat de fuel flow sensor niet meer dan 100KG per uur mag meten en je de sensor niet mag manipuleren
Maar zo zwart-wit is het dus niet.Zo simpel als het maar zijn kan.
Het punt was juist dat de sensor dus niet "heilig" was. Zie het als een soort bug waar misbruik van is gemaakt, die vervolgens met een hotfix (verduidelijking van de regels) en een patch (de extra sensor + hulp van Ferrari) gemaakt is om het lek goed te dichten.Loophole als er daadwerkelijk wordt gesproken over "de sensor bepaald of..." en het manipuleren niet illegaal is. Maar het is ronduit illegaal als óf in het algemeen wordt gesproken (in dat geval zou de sensor niet eens nodig hoeven te zijn, en is het maar een controlemiddel en niet "bepaald de grens") óf als de sensor wel "heilig" is, maar ook erbij staat dat die niet gemanipuleerd mag worden.
Las net ook ergens in dit topic een reactie dat er hard door de Tarzanbocht gereden werd. En ja, dat is zo, maar nu reed Max alleen. Wanneer er meer auto's vlak bij elkaar zijn, zal de snelheid wel ietsjes lager liggen denk ik.
EDIT:
Ik weet niet of deze ook al voorbij gekomen was, Max die donuts draait: https://www.facebook.com/...4952008/3417430221618886/ wat klinken die non-hybride motoren toch lekker he?
[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 04-03-2020 23:14 ]
Niet mee eens. Het is niet oneerlijk, eerder te eerlijk. Kijk, er zijn een stuk of 20 stoeltjes en een heleboel wannebees die daar heel graag in willen zitten. Voor de teams geldt in principe maar één ding: je moet snel zijn en geen/niet teveel brokken maken. Puntjes halen voor het team, helpen het team naar een hoger plan te helpen etc. Doe je dat niet, dan lig je eruit. Klaar. Dat is bekend. Iedereen weet het bij aanvang. En dan kan een figuur als Gasly wel gaan zitten piepen dat er meer meespeelde op de achtergrond en dat ie daar niets over zegt, maar dat is bullshit. Het lag gewoon aan hem. Natuurlijk is het niet leuk dat ie eerst hoort dat ie zijn stoeltje zou houden, terwijl ze daar al een tijdje over twijfelden. Maar goed, wat wil je nou? Moeten ze zeggen 'nog 3 races slecht presteren en je ligt eruit?' Tegen een coureur die duidelijk niet tegen de druk van een topteam is opgewassen? Lijkt me niet verstandig. Dan kun je het beste proberen hem zo comfortabel te maken en hopen dat ie een mentale doorbraak krijgt en weer op het rechte pad komt. Want hij kán beter, dat laat ie zien bij Toro Rosso. Geen hoogvlieger, maar geen prutser ook. Alleen kon ie gewoon niet tegen de druk.Tomcatter_31 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:45:
[...]
Kortom, het zijn allemaal smeerlappen. F1 is gewoon een keiharde en oneerlijke wereld.
En zo gaat dat op dat nivo. Voor ons normale stervelingen komt dat als harteloos over, maar het is topsport, geen sociale werkplaats. En bekijk het ook vanaf de plaats van de teambaas, want ook die staat onder druk. Günter moet steeds bij Gene op het matje komen en uitleggen waarom zijn coureurs elkaar van de baan drukken en de auto maar niet snel is. Ook Horner moet aan zijn baas verantwoording afleggen, dus ook hij krijg op zijn kloten vanwege het niet presteren van Gasly. En ook hij kan weg als het niet goed gaat.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ja dat is de laatste tijd iedere keer... Kreeg al de neiging om te vragen of er geen cliff notes versie van dit topic kon komenpinda powerrr schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:50:
[...]
Tientallen....man, zeker vijf pagina's!
Wordt af en toe lastig om nog bij te houden of er nog belangrijk nieuws staat ergens in de vele pagina's die er dagelijks bijkomen.
Gamertag: FinrazielNL
In kader van "nieuws"; kunnen we er nu 100% vanuit gaan dat de F1 van Australië doorgaat?
Mijn boefje is liev!
Nee. Australië heeft onlangs (gisteren?) een extra verscherpt onderzoek ingesteld naar o.a. mensen vanuit Italië. Als de overheid dit nog verder doorzet en mensen uit Italië gaat weren, dan kan het zijn dat de race op het laatste moment alsnog wordt afgelast.JB schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 07:48:
In kader van "nieuws"; kunnen we er nu 100% vanuit gaan dat de F1 van Australië doorgaat?
Bron: https://www.abc.net.au/ne...italy-china-iran/12027348
[ Voor 10% gewijzigd door Extigo op 05-03-2020 07:52 ]
I sinksoow, je hoort ook niet veel over corona in Australië op het nieuws.JB schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 07:48:
Hmm ben benieuwd. Zoveel geld/belangen mee gemoeid.. Je zou maar een buikgriepje hebbendemo31051987 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 07:50:
[...]
Nee. Australië heeft onlangs (gisteren?) een extra verscherpt onderzoek ingesteld naar o.a. mensen vanuit Italië. Als de overheid dit nog verder doorzet en mensen uit Italië gaat weren, dan kan het zijn dat de race op het laatste moment alsnog wordt afgelast.
Mijn boefje is liev!
Kunnen ze het niet gewoon op de voetbal manier doen? Racen maar dan zonder het publiek? Dat je alleen de officiele dingen gaat uitvoeren, zoals de trainingen, quali's en races?
Zal niet veel helpen in dit geval. Als FER een teamuitje in Lombardije heeft gehad...NyceNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 07:52:
Kunnen ze het niet gewoon op de voetbal manier doen? Racen maar dan zonder het publiek? Dat je alleen de officiele dingen gaat uitvoeren, zoals de trainingen, quali's en races?
Mijn boefje is liev!
Dat kunnen ze wel maar dan lopen de circuits miljoenen mis. Dan kun je de races net zo goed virtueel of allemaal op Paul Ricard gaan houden.NyceNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 07:52:
"When you grow up your heart dies"
Dan heeft de race-organisator letterlijk 0 inkomsten.NyceNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 07:52:
Voor een voetbalclub is een paar wedstrijden zonder publiek financieel niet zo erg.
Ho, rustig aan. Dan nog liever alles cancellen i.p.v. alles op Paul Ricard rijden...sjaool schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:12:
[...]
Dat kunnen ze wel maar dan lopen de circuits miljoenen mis. Dan kun je de races net zo goed virtueel of allemaal op Paul Ricard gaan houden.
per aspera ad astra
Je weet dat dat circuit meer dan 170 verschillende layouts heeft? Plus een regeninstallatie.LAD93 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:24:
[...]
Ho, rustig aan. Dan nog liever alles cancellen i.p.v. alles op Paul Ricard rijden...
@Jackson6 Ik heb een collega die zelfs al beweerd dat het seizoen niet afgemaakt gaat worden. Nu vind ik dat wel heel erg pessimistisch gesteld.
[ Voor 20% gewijzigd door sjaool op 05-03-2020 08:33 ]
Het grootste risico voor een land als Australië, dat volgens mij geen corona gevallen heeft, is dat het juist wordt "aangetrokken". Ja, dat kan uiteraard door fans zijn. Maar ik verwacht dat het merendeel van de fans daar uit Australië/de regio zijn. En de buitenlandse fans zou je dan evt kunnen weren.NyceNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 07:52:
Maar een veel groter probleem is het hele circus zelf. Met grootste risico dus Ferrari, Alpha Tauri en Pirelli personeel. En dan zullen er nog voldoende journalisten zijn uit Italië. Je wilt niet dat daarvan iemand het meeneemt het land in. En nog veel erger, maar losstaand van Australië, en daar hoor je eigenlijk niks van, het is nu al vaak genoeg dat er wordt gesproken over "er gaat een griepje door het paddock". Het kan dus zomaar zijn dat als één teamlid Corona heeft dat er na het weekend misschien wel tientallen teamleden zijn met Corona, verdeeld over alle teams. In die zin zou FOM/FIA dus niet alleen moeten spreken over "we overleggen met de organisatie en overheid". Maar moeten ze überhaupt zelf kijken of het wel handig is om honderden mensen een paar dagen lang "op elkaars lip" te zetten (in het paddock). Onafhankelijk van waar de GP plaatsvindt en wat de autoriteiten daar er van vinden.
Toch is mijn persoonlijke mening dat het hele Coronavirus gewoon gehyped word. Ja, het is een virus, en ja er gaan mensen dood van. Maar staat in het niets tov andere ziektes waar meer doden vallen. Enige wat je hiermee creëert is dat niet 1 land in 1 keer volledig plat ligt voor 1 a 2 weken. Ze verspreiden hiermee alleen maar de ziekte over een langere periode.... Uiteindelijk gaan wij het niet tegen, en zal iedereen in aanraking komen met de ziekte, net als de griep.... En of je ziek word of niet ligt eraan....
Maar, dat is mijn mening :-)
Maar, dat is mijn mening :-)
Ik citeer de website van de Australische overheid:RobertMe schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:56:
[...]
Het grootste risico voor een land als Australië, dat volgens mij geen corona gevallen heeft, is dat het juist wordt "aangetrokken". Ja, dat kan uiteraard door fans zijn. Maar ik verwacht dat het merendeel van de fans daar uit Australië/de regio zijn. En de buitenlandse fans zou je dan evt kunnen weren.
Maar een veel groter probleem is het hele circus zelf. Met grootste risico dus Ferrari, Alpha Tauri en Pirelli personeel. En dan zullen er nog voldoende journalisten zijn uit Italië. Je wilt niet dat daarvan iemand het meeneemt het land in. En nog veel erger, maar losstaand van Australië, en daar hoor je eigenlijk niks van, het is nu al vaak genoeg dat er wordt gesproken over "er gaat een griepje door het paddock". Het kan dus zomaar zijn dat als één teamlid Corona heeft dat er na het weekend misschien wel tientallen teamleden zijn met Corona, verdeeld over alle teams. In die zin zou FOM/FIA dus niet alleen moeten spreken over "we overleggen met de organisatie en overheid". Maar moeten ze überhaupt zelf kijken of het wel handig is om honderden mensen een paar dagen lang "op elkaars lip" te zetten (in het paddock). Onafhankelijk van waar de GP plaatsvindt en wat de autoriteiten daar er van vinden.
Aanstaande zaterdag vlieg ik voor 4 weken naar Australië waaronder dus ook de Formule 1. Ik hoop dat het doorgaat maar er is nog teveel onduidelijk. Persoonlijk vind ik dat het hele Corona / Covid 19 ding vet overtrokken wordt, want als de media er dik bovenop zit dan zal het wel ernstige zaak zijn. Hier in Nederland horen we toch ook niet hoeveel mensen er jaarlijks overlijden aan de 'simpele' griep?As at 09:00 hrs on 5 March 2020, we have 52 confirmed cases of coronavirus (COVID-19), including 2 deaths in Australia.
PS5: NeroProvocatore || Steam: Kevinr1989
Gaaf man! Lijkt mij een gave ervaring. Ik hoop voor je mee dat hij doorgaat! Veilige reis in ieder geval :-)Kevinr1989 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:02:
[...]
Ik citeer de website van de Australische overheid:
[...]
Aanstaande zaterdag vlieg ik voor 4 weken naar Australië waaronder dus ook de Formule 1. Ik hoop dat het doorgaat maar er is nog teveel onduidelijk. Persoonlijk vind ik dat het hele Corona / Covid 19 ding vet overtrokken wordt, want als de media er dik bovenop zit dan zal het wel ernstige zaak zijn. Hier in Nederland horen we toch ook niet hoeveel mensen er jaarlijks overlijden aan de 'simpele' griep?
Mee eens. Om het even in perspectief te plaatsen:Raikkonen_WC schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:00:
Toch is mijn persoonlijke mening dat het hele Coronavirus gewoon gehyped word. Ja, het is een virus, en ja er gaan mensen dood van. Maar staat in het niets tov andere ziektes waar meer doden vallen.
Dit zijn dus de cijfers van een doodgewoon huis, tuin en keukengriepje.Wereldwijd wordt jaarlijks 5 tot 10 procent van de populatie geïnfecteerd met influenza. Bij kinderen is dat percentage nog hoger, namelijk 20 tot 30%. Hiervan vertoont de meerderheid geen ernstig ziektebeeld of verloopt de ziekte zelfs asymptomatisch. Toch veroorzaakt de griep jaarlijks 3 tot 5 miljoen ernstige zieken en 250.000 tot 500.000 doden.
Wikipedia: Griep
Kunnen de zelfbenoemde specialisten hier met een mening over Corona dit alsjeblieft in het daarvoor bedoelde topic bespreken?
Zullen we dan nog maar een Mark Priestley video doen dan?
De enige met een zinnige blik op de zaken bij Sky, ohnee de nieuwe baas heeft m aan de kant gezet.nachtnet schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:28:
Zullen we dan nog maar een Mark Priestley video doen dan?
[YouTube: F1 Teams vs The FIA...Who Wins? - MP359]
Razorbite schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:31:
[...]
De enige met een zinnige blik op de zaken bij Sky, ohnee de nieuwe baas heeft m aan de kant gezet.
offtopic:
Die "zinnige blik" had je niet veel aan toen die wel nog bij Sky werkte? Hij werkte achter de schermen, zoals die zelf eens heeft gezegd "min of meer een floor manager". Dus zijn werk was simpel gezegd om te zorgen dat presentatoren etc op de juiste plek waren. Gasten op tijd aanwezig waren, etc. Hij werkte er niet om zijn mening over F1 te geven.
Die "zinnige blik" had je niet veel aan toen die wel nog bij Sky werkte? Hij werkte achter de schermen, zoals die zelf eens heeft gezegd "min of meer een floor manager". Dus zijn werk was simpel gezegd om te zorgen dat presentatoren etc op de juiste plek waren. Gasten op tijd aanwezig waren, etc. Hij werkte er niet om zijn mening over F1 te geven.
DaniëlWW2 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:11:
[...]
Ik zat weer eens een stuk van Newey zijn boek te lezen. Voor een memoires zit het misschien niet eens helemaal vol met leugens.![]()
Maar Newey is er meermaals eerlijk in als hij de FIA heeft belazerd. Hij deed het in 1998 en 2009 met cockpit geometrie, FRIC in 2010 wat echt wel aerodynamisch was en niet puur ophanging. Blown diffuser was ook een loop hole omdat het kennelijk van bovenaf beschreven was in de reglementen en Newey eromheen ging. Hij heeft het allemaal langs de FIA gekregen als legaal. Ook zat er bewust in 2010 ballast en extra brandstof in de RB6 omdat hij aan het sandbaggen was.![]()
Newey maakt alleen wel het onderscheid tussen een loop hole en echt vals spelen. Benneton hun tractiecontrole geloofde hij en dat lijkt onderhand ook wel bewezen. Active suspension was ook niet illegaal. Double diffuser was twijfelachtig of het legaal was, daar lijkt meer politiek in te hebben gezeten waardoor het door mocht gaan.
offtopic:
ik heb de fout gemaakt de Nederlandse vertaling van Newey's book te lezen. Die waar "kerb" vertaald wordt als "Stoeprand"
Hierbij dus een tip aan alle anderen: Koop dat boek in het Engels, want verder is het best de moeite waard imho.
ik heb de fout gemaakt de Nederlandse vertaling van Newey's book te lezen. Die waar "kerb" vertaald wordt als "Stoeprand"

Hierbij dus een tip aan alle anderen: Koop dat boek in het Engels, want verder is het best de moeite waard imho.
/f/image/RPfx6LqfWtLGS1suamjvy2QZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mika zegt dat het goed is:
offtopic:
Geen context verder.. gewoon omdat het Hakkinen is
https://twitter.com/Nokia.../1235488416659394560?s=20.
[ Voor 8% gewijzigd door nachtnet op 05-03-2020 10:04 ]
Tleilaxu schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:53:
[...]
offtopic:
ik heb de fout gemaakt de Nederlandse vertaling van Newey's book te lezen. Die waar "kerb" vertaald wordt als "Stoeprand"![]()
offtopic:
Maar een kerbstone is ook een stoeprand, ook in de racerij is het gewoon een stoeprand. Het klinkt alleen een beetje gek, maar het is niet fout.
Maar een kerbstone is ook een stoeprand, ook in de racerij is het gewoon een stoeprand. Het klinkt alleen een beetje gek, maar het is niet fout.
Het is niet fout maar klinkt gewoon dom als je professioneel wilt overkomen. Hou het gewoon bij de termen die binnen de sport gebruikt worden en iedereen weet waar je het over hebt.ThomasG schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:05:
[...]
offtopic:
Fijne banden voor in de sneeuw!nachtnet schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:03:
[Afbeelding]
Mika zegt dat het goed is:
offtopic:
In Lapland nog mee gereden
Serieus?ThomasG schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:05:
[...]
offtopic:
Heb het nog nooit zo gehoord in het Nederlands (in de race context dan).
"Probeer die stoeprand aan de binnenkant mee te pakken!"
[ Voor 10% gewijzigd door Tleilaxu op 05-03-2020 10:36 ]
ot... ik vind het juist altijd dom klinken als mensen professioneel over willen komen. Doe maar gewoon en blijf bij jezelf, dan is duidelijk dat je weet waar je over praat ipv dat je alleen maar termen na kunt papegaaien.sjaool schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:21:
[...]
Het is niet fout maar klinkt gewoon dom als je professioneel wilt overkomen. Hou het gewoon bij de termen die binnen de sport gebruikt worden en iedereen weet waar je het over hebt.
alles kan off-topic
Kerb = stoeprandTleilaxu schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:34:
[...]
Serieus?![]()
Heb het nog nooit zo gehoord in het Nederlands (in de race context dan).
"Probeer die stoeprand aan de binnenkant mee te pakken!"
stone = steen
Dus stoeprandsteen?
Vertalingen kerb EN>NL
(especially Americancurb) an edging, usually of stone, round a raised area, especially a pavement: “The old lady stepped off the kerb right in front of a car.”
stoeprand
'kerbstone (Zelfstandig naamwoord)
a stone used as part of a kerb.
steen van een stoeprand
© K Dictionaries Ltd.
Overige bronnen
the kerb de stoeprand (m) ; de trottoirband (m)
kerb stootrand ; rand ; kantopsluiting ; verhoogde band ; bebording ; troittoirband ; trottoirband ; verhoogde kantopsluiting ; borduur
Bronnen: interglot; Bouwwoordenboek; cibg.be; Download IATE, European Union, 2017.; Wikipedia
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Als je de officiële termen gebruikt kunnen er ook geen misverstanden ontstaan.Ankona schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:37:
[...]
ot... ik vind het juist altijd dom klinken als mensen professioneel over willen komen. Doe maar gewoon en blijf bij jezelf, dan is duidelijk dat je weet waar je over praat ipv dat je alleen maar termen na kunt papegaaien.
Wat dat professionele aangaat doelde ik meer op het boek. Dan vind ik het knullig als ze letterlijke vertalingen gaan gebruiken in plaats van de officiële termen uit de sport.
Nou meer dan een 'clever find' is het niet. Om het een prestatie van formaat te noemen is zwaar overdreven.nachtnet schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:55:
@mark-k @-ION- Mooi bedacht ≠ dat het legaal is of het mag. Het valsspelen zelf keur ik uiteraard niet goed. Wel is het een prestatie van formaat om op deze wijze een sensor te manipuleren. (los van dat dat niet mag)
Daar ben ik het wel mee eens. In mijn vak (it) kun je ook wel lachen als je ziet hoe vakliteratuur vaak vertaald is (al was dat 20 jaar geleden veel erger dan nu, termen als afdruk apparaat en wortel gebruiker heb ik echt uit de boeken...)sjaool schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:47:
[...]
Als je de officiële termen gebruikt kunnen er ook geen misverstanden ontstaan.
Wat dat professionele aangaat doelde ik meer op het boek. Dan vind ik het knullig als ze letterlijke vertalingen gaan gebruiken in plaats van de officiële termen uit de sport.
alles kan off-topic
banden voor spanje!
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ben het met je eens dat het topsport is en een keiharde wereld, maar Horner gaf zelf in een interview toe dat ze Gasly te vroeg in de auto moesten zetten en dat hij er nog niet aan toe was. Als je de coureur dan maar een half jaar de tijd geeft om te leren, vind ik geen nette behandeling van je coureur. Kijk naar McLaren, Vandoorne kwam daar ook niet goed uit de verf, maar die heeft wel 2 seizoenen de tijd gehad om zich te bewijzen. En waarschijnlijk heeft hij naast Alonso ook geen eerlijke kans gehad gezien de status van Alonso binnen het team. En zo zijn er tal van voorbeelden. Rijders in verleden naast Schumacher die vooraf beloofd werden gelijke status te krijgen, maar het vervolgens niet kregen. Dus ik blijf bij mijn stelling dat F1 oneerlijk is en het er geregeld smerig aan toe gaat. Het gaat niet alleen om je rijderskwaliteiten, er komt ook heel veel politiek bij kijken. En ja, dat is topsport en dat weet je als je eraan begint, maar het blijven keiharde praktijken en met enige regelmaat ook oneerlijk. Zijn ook aantal rijders die overgestapt zijn naar Indycar en dat een verademing vinden omdat er in Indycar veel minder politiek is dan in F1.mphilipp schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 00:06:
[...]
Niet mee eens. Het is niet oneerlijk, eerder te eerlijk. Kijk, er zijn een stuk of 20 stoeltjes en een heleboel wannebees die daar heel graag in willen zitten. Voor de teams geldt in principe maar één ding: je moet snel zijn en geen/niet teveel brokken maken. Puntjes halen voor het team, helpen het team naar een hoger plan te helpen etc. Doe je dat niet, dan lig je eruit. Klaar. Dat is bekend. Iedereen weet het bij aanvang. En dan kan een figuur als Gasly wel gaan zitten piepen dat er meer meespeelde op de achtergrond en dat ie daar niets over zegt, maar dat is bullshit. Het lag gewoon aan hem. Natuurlijk is het niet leuk dat ie eerst hoort dat ie zijn stoeltje zou houden, terwijl ze daar al een tijdje over twijfelden. Maar goed, wat wil je nou? Moeten ze zeggen 'nog 3 races slecht presteren en je ligt eruit?' Tegen een coureur die duidelijk niet tegen de druk van een topteam is opgewassen? Lijkt me niet verstandig. Dan kun je het beste proberen hem zo comfortabel te maken en hopen dat ie een mentale doorbraak krijgt en weer op het rechte pad komt. Want hij kán beter, dat laat ie zien bij Toro Rosso. Geen hoogvlieger, maar geen prutser ook. Alleen kon ie gewoon niet tegen de druk.
En zo gaat dat op dat nivo. Voor ons normale stervelingen komt dat als harteloos over, maar het is topsport, geen sociale werkplaats. En bekijk het ook vanaf de plaats van de teambaas, want ook die staat onder druk. Günter moet steeds bij Gene op het matje komen en uitleggen waarom zijn coureurs elkaar van de baan drukken en de auto maar niet snel is. Ook Horner moet aan zijn baas verantwoording afleggen, dus ook hij krijg op zijn kloten vanwege het niet presteren van Gasly. En ook hij kan weg als het niet goed gaat.
psst: [F1] Racemanagers/pools 2020g00gle schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:09:
Hoi Allemaal,
Al een tijdje doe ik mee met een wedstrijd tussen vrienden. Het is de bedoeling dat je gedurende het seizoen je eigen raceteam maakt en beheerd. De uitleg van hoe het werkt kun je hier vinden.
https://www.f1tm.nl/spelregels/
Ik vindt het een hele leuk bezigheid en bedacht me net eigenlijk, waarom niet met wat mensen van Tweakers een subleagues opzetten die het leuk vinden. Meedoen aan het "spel" kost overigens wel 5euro voor een heel seizoen. Het kost je niet veel tijd om bij te houden.
Ik heb alvast de subleagues aangemaakt, kom erbij en wie weet ben je aan het einde van het F1 seizoen kampioen van GoT
Meespelen in de subleagues kan via de volgende URL: https://www.f1tm.nl/join/3437/d659a2
(Als dit overigens niet gewenst is hier mijn excuus, Tevens kon ik geen bestaande subleagues vinden van GoT.)
Misschien dat ik het moet afsplitsen in een eigen topic?
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Klopt, op een persoonlijk niveau kan ik je begrijpen. Kijk je echter naar Red Bull Racing als bedrijf en gaat door een slechte coureur de 2de plek in het kampioenschap weg.. (wat zoals Marko aangaf 24 miljoen is) dan is de keuze makkelijk gemaakt. Het is topsport zoals anderen ook al aangeven, vind je het niets om in een wereld te zitten waarbij het alles of niets is, je van hero to zero kan gaan in 1 race tijd, ga dan racen in een andere klasse en doe hier niet aan mee.Tomcatter_31 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:17:
[...]
Ben het met je eens dat het topsport is en een keiharde wereld, maar Horner gaf zelf in een interview toe dat ze Gasly te vroeg in de auto moesten zetten en dat hij er nog niet aan toe was. Als je de coureur dan maar een half jaar de tijd geeft om te leren, vind ik geen nette behandeling van je coureur. Kijk naar McLaren, Vandoorne kwam daar ook niet goed uit de verf, maar die heeft wel 2 seizoenen de tijd gehad om zich te bewijzen. En waarschijnlijk heeft hij naast Alonso ook geen eerlijke kans gehad gezien de status van Alonso binnen het team. En zo zijn er tal van voorbeelden. Rijders in verleden naast Schumacher die vooraf beloofd werden gelijke status te krijgen, maar het vervolgens niet kregen. Dus ik blijf bij mijn stelling dat F1 oneerlijk is en het er geregeld smerig aan toe gaat. Het gaat niet alleen om je rijderskwaliteiten, er komt ook heel veel politiek bij kijken. En ja, dat is topsport en dat weet je als je eraan begint, maar het blijven keiharde praktijken en met enige regelmaat ook oneerlijk. Zijn ook aantal rijders die overgestapt zijn naar Indycar en dat een verademing vinden omdat er in Indycar veel minder politiek is dan in F1.
Daarnaast is Gasly niet weg als coureur en kan hij gewoon in een Torro Rosso weer verder rijden, Albon laat zien dat hij wel durft in te halen in een Red Bull en is het enige wat nog ontbreekt de snelheid.
Persoonlijk zou ik het oneerlijk vinden als Albon zijn kans niet gekregen had omdat Gasly 'tijd nodig had om op het allerhoogste niveau met de grootste belangen meer tijd nodig had'. Die tijd heb je daar helaas niet, of Gasly zou persoonlijk de onkosten van zijn falen moeten vergoeden maar dat lijkt mij ook niet te doen.
En bij ieder team gaat dit zo, kijk maar naar hoe laat Bottas zijn contract heeft gekregen, hoe de hulk er door Renault is 'uitgezet', hoe Kubica bij Williams weg is. Het is keihard en dat is ook één van de redenen dat ik ervan geniet om naar te kijken.

Leesvoer (Italiaans):
NewsF1.it - FORMULA 1 TECHNIQUE: TAPERING SIDE BELLIES

Uiteraard zelf even een vertaal plugin/site gebruiken.
RB heeft de luxe 4 stoeltjes te hebben tov McL die er "maar" 2 heeft. Rouleren van een coureur zodat hij ervaring is kan doen is dan logischer ipv hem meteen buitentrappen.Tomcatter_31 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:17:
[...]
Ben het met je eens dat het topsport is en een keiharde wereld, maar Horner gaf zelf in een interview toe dat ze Gasly te vroeg in de auto moesten zetten en dat hij er nog niet aan toe was. Als je de coureur dan maar een half jaar de tijd geeft om te leren, vind ik geen nette behandeling van je coureur. Kijk naar McLaren, Vandoorne kwam daar ook niet goed uit de verf, maar die heeft wel 2 seizoenen de tijd gehad om zich te bewijzen. En waarschijnlijk heeft hij naast Alonso ook geen eerlijke kans gehad gezien de status van Alonso binnen het team. En zo zijn er tal van voorbeelden. Rijders in verleden naast Schumacher die vooraf beloofd werden gelijke status te krijgen, maar het vervolgens niet kregen. Dus ik blijf bij mijn stelling dat F1 oneerlijk is en het er geregeld smerig aan toe gaat. Het gaat niet alleen om je rijderskwaliteiten, er komt ook heel veel politiek bij kijken. En ja, dat is topsport en dat weet je als je eraan begint, maar het blijven keiharde praktijken en met enige regelmaat ook oneerlijk. Zijn ook aantal rijders die overgestapt zijn naar Indycar en dat een verademing vinden omdat er in Indycar veel minder politiek is dan in F1.
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro AWU3 AirPods Pro
Natuurlijk scheelt het wel wat als iemand kan rijpen, maar men ziet snel genoeg of iemand echt goed is of middelmatig.Tomcatter_31 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:17:
[...]
De echte snelle jongens (Senna, Schumacher, Vettel, Hamilton, Verstappen) waren direct snel en reden direct met een bepaalde attitude. Ook toen ze nog in 'mindere' wagens reden.
Senna in de Lotus, Schumacher op Spa, Vettel met TRs eerste en enige overwinning, Hamilton in z'n eerste jaar bijna WDC, Verstappen die dingen uit de TR heeft gehaald die er niet in zouden zitten en z'n eerste race in een competitieve wagen direct wint).
De echt grote jongens hoeven amper te rijpen, hoogstens wat ervaring opdoen.
Gasly is wel snel, maar kan geen team dragen of naar z'n hand zetten. Als er teveel druk op komt gaat hij fouten maken, iets dat met heel veel op zich goede coureurs gebeurt.
Als ze hem te vroeg erin gezet hadden is het toch juist goed dat hij terug kon naar het team waar hij zat, zodat hij daar zonder al die extra druk zichzelf kan ontwikkelen?Tomcatter_31 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:17:
[...]
Klopt, maar op zich wist het team dat vooraf dat ze een onervaren 2e rijder hebben en dat dat punten kan kosten. Als je voor die 2e plek wil gaan, hadden ze naar een meer ervaren rijder moeten zoeken. Maar goed, ik reageerde met mijn oorspronkelijke post vooral op iemand die Toto Wolff een smerig mannetje vond omdat die meteen aan de telefoon hing met Renault voor Ocon toen Hulk in Duitsland eraf gespind was. Dus mijn reactie daarop was dat ze allemaal zo zijn. Dat was punt wat ik toen wilde maken. Ik snap dat het topsport is en je moet presteren of dat je er anders uit ligt. Maar vind daarbinnen dat je dan wel een fatsoenlijke kans moet krijgen. Vind zaken zoals bij bv Benetton en Ferrari vroeger altijd opmerkelijk. Bij Benetton kregen rijders zelfs minder materiaal (en geen traction controlYamotek schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:32:
[...]
Klopt, op een persoonlijk niveau kan ik je begrijpen. Kijk je echter naar Red Bull Racing als bedrijf en gaat door een slechte coureur de 2de plek in het kampioenschap weg.. (wat zoals Marko aangaf 24 miljoen is) dan is de keuze makkelijk gemaakt. Het is topsport zoals anderen ook al aangeven, vind je het niets om in een wereld te zitten waarbij het alles of niets is, je van hero to zero kan gaan in 1 race tijd, ga dan racen in een andere klasse en doe hier niet aan mee.
Daarnaast is Gasly niet weg als coureur en kan hij gewoon in een Torro Rosso weer verder rijden, Albon laat zien dat hij wel durft in te halen in een Red Bull en is het enige wat nog ontbreekt de snelheid.
Persoonlijk zou ik het oneerlijk vinden als Albon zijn kans niet gekregen had omdat Gasly 'tijd nodig had om op het allerhoogste niveau met de grootste belangen meer tijd nodig had'. Die tijd heb je daar helaas niet, of Gasly zou persoonlijk de onkosten van zijn falen moeten vergoeden maar dat lijkt mij ook niet te doen.
En bij ieder team gaat dit zo, kijk maar naar hoe laat Bottas zijn contract heeft gekregen, hoe de hulk er door Renault is 'uitgezet', hoe Kubica bij Williams weg is. Het is keihard en dat is ook één van de redenen dat ik ervan geniet om naar te kijken.

Daar is in het huidig F1 wereldje geen tijd meer voor. Gasly heeft zeer veel geluk gehad dat Red Bull hun opleidingsvijver waaruit ze nieuwe talenten kunnen opvissen, zeer klein geworden is.mark-k schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:01:
[...]
Als ze hem te vroeg erin gezet hadden is het toch juist goed dat hij terug kon naar het team waar hij zat, zodat hij daar zonder al die extra druk zichzelf kan ontwikkelen?
Voor één Gasly die niet tegen druk kan, staan er vijf te trappelen die de druk wel aankunnen (maar niet bij Red Bull)
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215
Maar het ging erom dat er geklaagd werd dat Gasly na een half jaar alweer vervangen werd. Ze hebben hem gewoon zijn oude plek (waar hij eigenlijk dat half jaar dat hij bij RBR zat ook had moeten zitten) teruggegeven, dat is dan toch prima?Kenhas schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:27:
[...]
Daar is in het huidig F1 wereldje geen tijd meer voor. Gasly heeft zeer veel geluk gehad dat Red Bull hun opleidingsvijver waaruit ze nieuwe talenten kunnen opvissen, zeer klein geworden is.
Voor één Gasly die niet tegen druk kan, staan er vijf te trappelen die de druk wel aankunnen (maar niet bij Red Bull)
Mijn punt was vooral dat Horner toegaf dat ze wisten dat hij er nog niet klaar voor was. En toch zetten ze hem in die auto en na een half jaar halen ze hem er alweer uit. Dan kan je argumenten gebruiken dat F1 topsport is en keihard en je moet presteren en de druk aan moet kunnen. Maar als Red Bull vooraf wist dat hij er nog niet klaar voor was en hem toch in die auto zet en het vervolgens niet goed uitpakt, ligt de fout voornamelijk bij hun. En als je dan ook nog (spoiler uit drive to survive)mark-k schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:36:
[...]
Maar het ging erom dat er geklaagd werd dat Gasly na een half jaar alweer vervangen werd. Ze hebben hem gewoon zijn oude plek (waar hij eigenlijk dat half jaar dat hij bij RBR zat ook had moeten zitten) teruggegeven, dat is dan toch prima?
spoiler:
dan vind ik dat eigenlijk gewoon vrij sneu.
gaat lopen grappen langs de baan zoals Marko en Horner over dat hij te langzaam is in bepaalde bochten en dat zij die bochten zelf nog wel sneller konden rijden
Tja, soms heb je nou eenmaal geen andere keuze. Kvyat is nou ook niet bepaald een hoogvlieger, hadden ze Albon dan direct in de RBR moeten plaatsen?Tomcatter_31 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:46:
[...]
Mijn punt was vooral dat Horner toegaf dat ze wisten dat hij er nog niet klaar voor was. En toch zetten ze hem in die auto en na een half jaar halen ze hem er alweer uit. Dan kan je argumenten gebruiken dat F1 topsport is en keihard en je moet presteren en de druk aan moet kunnen. Maar als Red Bull vooraf wist dat hij er nog niet klaar voor was en hem toch in die auto zet en het vervolgens niet goed uitpakt, ligt de fout voornamelijk bij hun. En als je dan ook nog (spoiler uit drive to survive)spoiler:dan vind ik dat eigenlijk gewoon vrij sneu.gaat lopen grappen langs de baan zoals Marko en Horner over dat hij te langzaam is in bepaalde bochten en dat zij die bochten zelf nog wel sneller konden rijden
Ligt er natuurlijk wel aan hoe erg Legit je Drive to Survive beschouwd, volgens mij is Netflix ook niet schuw om wat extra drama er in te gooien.Tomcatter_31 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:46:
[...]
Mijn punt was vooral dat Horner toegaf dat ze wisten dat hij er nog niet klaar voor was. En toch zetten ze hem in die auto en na een half jaar halen ze hem er alweer uit. Dan kan je argumenten gebruiken dat F1 topsport is en keihard en je moet presteren en de druk aan moet kunnen. Maar als Red Bull vooraf wist dat hij er nog niet klaar voor was en hem toch in die auto zet en het vervolgens niet goed uitpakt, ligt de fout voornamelijk bij hun. En als je dan ook nog (spoiler uit drive to survive)spoiler:dan vind ik dat eigenlijk gewoon vrij sneu.gaat lopen grappen langs de baan zoals Marko en Horner over dat hij te langzaam is in bepaalde bochten en dat zij die bochten zelf nog wel sneller konden rijden
Max Verstappen takes his father Jos Verstappen for a lap around Circuit Zandvoort in an Aston Martin DBS Superleggera: https://t.co/fNoXx7IZVz
— Max Verstappen (@VerstappenCOM) 5 maart 2020
spoiler:
Jos: Ik weet nog niet of ik het nou echt fijn vond. 

Kuch, kuch [F1] Drive to Survive
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Je kunt er klaar voor zijn en je kunt jezelf meteen breken. Gasly is geen sterrijder en zal dat waarschijnlijk ook niet worden. Maar dat hij twee auto's heeft afgeschreven in de testweek zal hem ook niet lekker hebben gezeten. Daarnaast geeft hij zelf ook aan dat hij zichzelf hogere targets had gezet dan dat Red Bull hem had gegeven.Tomcatter_31 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:46:
[...]
Vervolgens schrijft hij dus die twee auto's af in de testweek, dat zal hem de eerste races niet lekker hebben gezeten, vervolgens komt de druk van de media er ook nog eens bij, etc. Hij was gewoon compleet gebroken, daar waar die bij Toro Rosso zijn draai wel weer gevonden had.
Ik ben er dan ook voor 90% van overtuigd dat Horner met "niet klaar ervoor" doelde op "hij zal niet zo goed / snel als Verstappen zijn". Dat wat er nu gebeurt is, door de druk die Gasly zichzelf ook nog eens oplegde, kon niemand zien aankomen, dat het zo dramatisch zou worden.
Daarnaast zat Red Bull natuurlijk sowieso met een dilemma.
Promoveer Kvyat en je zit met een echt raar verhaal STR => RB => STR => Ferrari => STR => RB
Trek iemand van buitenaf aan en het is de dood van het juniorprogramma / STR
Nu hebben ze dan de gok genomen met Gasly en die heeft het, o.a. door eigen toedoen, niet gehaald.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport