Dat moet je aan de engineers van VW even vragen anders. Een keuring is maar beperkt en daarbij wordt echt niet de hele motormanagementsoftware doorgepluisd. Tijdens keuringen staat het systeem niet aan natuurlijk, en de auto wordt al helemaal niet rijdend gekeurd.Alain schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:37:
[...]
Hoe zorg je dat je verstoring zorgt dat je een meting krijgt die niet opvalt, maar wel voldoende is om er voordeel uit te halen. Ik kan me niet voorstellen dat een actief verstoring systeem door de keuring komt.
Wat VW in hun software heeft gedaan, heb ik ook wel eens gedaan in mijn software (om andere redenen en goedgekeurd door de klant).DataGhost schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:07:
[...]
Dat moet je aan de engineers van VW even vragen anders. Een keuring is maar beperkt en daarbij wordt echt niet de hele motormanagementsoftware doorgepluisd. Tijdens keuringen staat het systeem niet aan natuurlijk, en de auto wordt al helemaal niet rijdend gekeurd.
Het is geen software truukje wat Ferrari heeft gedaan.
You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....
Natuurlijk wel. Die "dikke kabel" hoeft toch niet continu zo'n signaal te genereren dat het de sensor verstoort. En het is (uiteraard) allemaal gekoppeld aan engine modes. Alleen in een bepaalde engine mode hadden ze deze overduidelijke boost.Alain schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:15:
[...]
Wat VW in hun software heeft gedaan, heb ik ook wel eens gedaan in mijn software (om andere redenen en goedgekeurd door de klant).
Het is geen software truukje wat Ferrari heeft gedaan.
Heb jij enig idee wat zo'n "dikke kabel" doet?RobertMe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:18:
[...]
Natuurlijk wel. Die "dikke kabel" hoeft toch niet continu zo'n signaal te genereren dat het de sensor verstoort. En het is (uiteraard) allemaal gekoppeld aan engine modes. Alleen in een bepaalde engine mode hadden ze deze overduidelijke boost.
Het zijn dan ook geen sukkels die dit hebben bedacht.Alain schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:37:
[...]
Sorry dat je je halve post weg heb gelaten (de manier van meten en verstoren is eigenlijk niet zo belangrijk), maar wat je hier zegt is echt belangrijk.
Hoe zorg je dat je verstoring zorgt dat je een meting krijgt die niet opvalt, maar wel voldoende is om er voordeel uit te halen. Ik kan me niet voorstellen dat een actief verstoring systeem door de keuring komt.
[...]
Inderdaad, maar hoe dan ook is het een stukje engineering van de bovenste plank. Iedereen met een elektrotechnische achtergrond weet dat je signalen kunt verstoren. Alleen hoe je dat gecontroleerd kan doen, zonder dat het in de data opvalt is erg knap.
Maar rond de technical directive was het al duidelijk dat dit het waarschijnlijk was. Ferrari heeft kennelijk een manier gevonden om door een kabel langs de fuel flow meter, een signaal te sturen dat precies op de juiste frequentie zat waardoor die meter niet doorhad dat er meer brandstof passeerde.
Het gaat hier ook niet om er opeens een liter extra. Nee, het ging waarschijnlijk om een paar gram brandstof per seconde. De fuel flow meter controleert of je geen 100kg/h passeert. Per seconde is het dus 27,77g. Die K1+ produceerde opeens 40kW extra, voor een paar seconden en daar kwam de extra acceleratie uit die uiteindelijk voor de hogere topsnelheid zorgde.
Maar aangezien de FIA na de GP in de VS onderdelen van Ferrari en andere PU's in beslag heeft genomen, geloof ik dus niet dat de FIA niet precies weet hoe de boel in elkaar zit. De FIA mag gewoon eisen dat Ferrari hun auto opent en de FIA laat kijken. Vervolgens mogen ze ook gewoon vragen naar PU mapping software, firmware van het stuur en deze code doorlichten. Als ze dan zien dat een instelling op het stuur opeens ook een bepaalde stroompuls door die kabel stuurt, dan ga je verder kijken. Dan pak je de telemetrie erbij die de FIA ook heeft en vraag je data van Ferrari op. Dan zie je waarschijnlijk al dat er vals werd gespeeld. Vervolgens vraag je dan ook een logboek van software updates aan, de versies van die software en dan weet de FIA ook wanneer het geïntroduceerd is.
De FIA heeft maanden gehad om dit te onderzoeken voordat er opeens een schikking opdook. Ik denk echt niet dat ze een schikking hebben getroffen met Ferrari omdat ze geen bewijs hadden. Waarom zou Ferrari anders een schikking treffen?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Een signaal genereren dat de fuel flow sensor verstoort
On a serious note: ik ben geen elektrotechnicus, maar het feit dat Red Bull heeft gevraagd of ze "een dikke kabel die mogelijk de fuel flow sensor verstoort" langs de fuel flow sensor mogen leggen, volgens geruchten op aangeven van Mercedes, en de FIA dat afkeurt en vervolgens de snelheid van Ferrari weg is lijkt mij voldoende bewijs dat het op z'n minst op zo'n manier kan. Daarnaast had Ferrari ook overduidelijk niet altijd de beschikking over het extra vermogen, dus het was wel iets "door software aangestuurd".
Deze dikke kabel stuurt een pulserende stroom naar een elektromotor. Dit kan ernstige verstoring veroorzaken in andere signalen. De vraag is alleen hoe ze dit controleren.RobertMe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:29:
[...]
Dus omdat je niet weet hoe het werkt is het door software aangestuurd?Daarnaast had Ferrari ook overduidelijk niet altijd de beschikking over het extra vermogen, dus het was wel iets "door software aangestuurd".

Die kabel doet helemaal niks. Er gaat inderdaad iets gepulseerds doorheen, en dat gebeurt ook niet vanzelf, en zeker niet volcontinu. Dat wordt waarschijnlijk met zeer dikke FETs of iets vergelijkbaars gedaan, en die worden uiteindelijk aangestuurd door software want engine mappings zijn van invloed op hoeveel de elektromotoren deployen of harvesten. Dan kan je in diezelfde software dus de manier/timing van pulseren aanpassen zodat je het signaal op jouw manier verstoort. Niet dat het makkelijk is, maar ook niet onmogelijk.Alain schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:36:
[...]
Deze dikke kabel stuurt een pulserende stroom naar een elektromotor. Dit kan ernstige verstoring veroorzaken in andere signalen. De vraag is alleen hoe ze dit controleren.
[...]
Dus omdat je niet weet hoe het werkt is het door software aangestuurd?
https://racingnews365.nl/...st-wegens-het-coronavirus
Lijkt erop dat we Australië ook wel kunnen vergeten?
Waar laat je dat de energie die door de FETs geschakeld wordt? En waarom zou je die energie verbranden als je die ook kunt gebruiken?DataGhost schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:46:
[...]
Die kabel doet helemaal niks. Er gaat inderdaad iets gepulseerds doorheen, en dat gebeurt ook niet vanzelf, en zeker niet volcontinu. Dat wordt waarschijnlijk met zeer dikke FETs of iets vergelijkbaars gedaan, en die worden uiteindelijk aangestuurd door software want engine mappings zijn van invloed op hoeveel de elektromotoren deployen of harvesten. Dan kan je in diezelfde software dus de manier/timing van pulseren aanpassen zodat je het signaal op jouw manier verstoort. Niet dat het makkelijk is, maar ook niet onmogelijk.
Nee, ik denk dat een natuurlijk effect van het aansturen van de elektromotor (dus bij accelereren) de pulsjes onderdrukt. Alleen het controleren van de verstoring is me nog een raadsel.
Wat heeft moto GP in Qatar te maken met f1 in Australië?meenkdrie schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:50:
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Waren ze zelf niet click bait genoeg dat jij extra moet baiten?meenkdrie schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:50:
Gamertag: FinrazielNL
Dat Qatar het risico niet wil lopen dat een van de teamleden / ... die naar Qatar afreizen het virus meenemen naar daar. En diezelfde zorgen zijn er volgens mij ook al omtrent F1 geuit. Wat als een teamlid het virus meeneemt naar een land waar race is? Wat als een hotel waarin een of meerdere teams gevestigd zijn in lockdown gaat? etc. De maatregelen die Qatar neemt zijn niet per definitie gek, en bv Australië, of elke andere F1 bestemming, zou dezelfde maatregelen kunnen nemen. Dus de "kom je uit een door het corona virus getroffen gebied, dan eerst twee weken in quarantaine"naitsoezn schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:00:
[...]
Wat heeft moto GP in Qatar te maken met f1 in Australië?
God... dammit...poor Leno schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:54:
Ok.. 10 episodes Drive to Survive 2
Die ga ik mooi uitsmeren tot aan Australië.. elke dag eentje, en soms een dag pauze![]()
![]()
Dan val je ook niet in zo'n F1 gat

Bovenstaande link is misschien zorgwekkender....meenkdrie schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:50:
https://monacolife.net/mo...positive-for-coronavirus/
Testing, one, two ...
Ik ben zo te zien weer eens niet de enige die zich allang afvraagt wat er precies gebeurd is en welke vervolgstappen er kunnen volgen. Motorsport-total zet het eens mooi op een rijtje, inclusief de zeer opvallende draai van Binotto over de 2021 reglementen, Ferrari veto, de commentaren over meer neerwaartse druk en het gebrek aan topsnelheid. Het zou ook heel goed kunnen dat de Ferrari echt zo langzaam is als ze leken te zijn...
Ook dat er kennelijk al meerdere teambazen zijn die het niet lijken te pikken. Drie keer raden wie daar tussen zal zitten. Denk dat we het allemaal wel weten.
https://www.motorsport-to...-fia-und-ferrari-20022820
Google Translate link
Ook dat er kennelijk al meerdere teambazen zijn die het niet lijken te pikken. Drie keer raden wie daar tussen zal zitten. Denk dat we het allemaal wel weten.

Google Translate link
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Helder! Mooi stukje tekst.DaniëlWW2 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:55:
Ik ben zo te zien weer eens niet de enige die zich allang afvraagt wat er precies gebeurd is en welke vervolgstappen er kunnen volgen. Motorsport-total zet het eens mooi op een rijtje, inclusief de zeer opvallende draai van Binotto over de 2021 reglementen, Ferrari veto, de commentaren over meer neerwaartse druk en het gebrek aan topsnelheid. Het zou ook heel goed kunnen dat de Ferrari echt zo langzaam is als ze leken te zijn...
Ook dat er kennelijk al meerdere teambazen zijn die het niet lijken te pikken. Drie keer raden wie daar tussen zal zitten. Denk dat we het allemaal wel weten.![]()
Google Translate link
En bedankt voor de Google translate link. Stukken gemakkelijker zo.
Dat lijkt me meer een kwestie van goed overleg en even afwachten wat er besloten wordt, maar heeft verder toch nul te maken met de MotoGPRobertMe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:44:
[...]
Dat Qatar het risico niet wil lopen dat een van de teamleden / ... die naar Qatar afreizen het virus meenemen naar daar. En diezelfde zorgen zijn er volgens mij ook al omtrent F1 geuit. Wat als een teamlid het virus meeneemt naar een land waar race is? Wat als een hotel waarin een of meerdere teams gevestigd zijn in lockdown gaat? etc. De maatregelen die Qatar neemt zijn niet per definitie gek, en bv Australië, of elke andere F1 bestemming, zou dezelfde maatregelen kunnen nemen. Dus de "kom je uit een door het corona virus getroffen gebied, dan eerst twee weken in quarantaine"
@naitsoezn zoals ik het artikel lees zit er zeker wel enige vergelijking in, ook binnen de MotoGP komen er meerdere teams uit Italië en specifiek op dat land zijn er nogal wat extra voorzorgsmaatregelen in het Midden-Oosten waardoor die teams in Qatar niet (volledig) aanwezig konden zijn, ook op "hubs" zoals Dubai waar veel medewerkers overstappen gelden al beperkende maatregelen voor reizigers uit bepaalde landen/gebieden. Teams zullen nu ook echt wel hun voorzorgsmaatregelen nemen door mogelijk andere vluchten te regelen.
Uiteraard is het afwachten en vind ik ook niet dat we op de zaken vooruit moeten lopen: het komt zoals het komt. Als het afgelast moet worden om verdere verspreiding tegen te houden dan kunnen we daar allemaal wat van vinden, maar uiteindelijk beslist de organisatie en hebben wij geen enkele invloed op. Dan doe ik wel net of Brazilië 2019 de openingsrace is, begint het voor Max in ieder geval positief
(ik kijk voor de sport, maar als Max wint vind ik dat wel extra leuk).
Uiteraard is het afwachten en vind ik ook niet dat we op de zaken vooruit moeten lopen: het komt zoals het komt. Als het afgelast moet worden om verdere verspreiding tegen te houden dan kunnen we daar allemaal wat van vinden, maar uiteindelijk beslist de organisatie en hebben wij geen enkele invloed op. Dan doe ik wel net of Brazilië 2019 de openingsrace is, begint het voor Max in ieder geval positief
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Quatar heeft alle inkomende passengiers met vluchten vanuit Italie 14 daags verplichte quarantaine gegeven dus wat heeft dat met F1 te maken ?naitsoezn schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:16:
[...]
Dat lijkt me meer een kwestie van goed overleg en even afwachten wat er besloten wordt, maar heeft verder toch nul te maken met de MotoGP

Trouwens ook de Motogp in Thailand van 13 mrt is in ieder geval uitgesteld en zal niet 13 mrt gereden worden
[ Voor 11% gewijzigd door leekers op 02-03-2020 07:34 ]
"Beautiful Clean Coal"
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Wat is de echte rede dat daar ineens een stuk asfalt ligt?
oh, nog 1 weekje en dan raceweek!
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Combinatie van denk ik. Stukje veiligheid(uit kunnen wijken bij de start.Jasphur schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:26:
[...]
Wat is de echte rede dat daar ineens een stuk asfalt ligt?Toch niet omdat hun landgenoot daar zijn neusvleugel eraf reed???
oh, nog 1 weekje en dan raceweek!
Ja dan moeten ze er geen stoeprand leggen die hoger is dan de neusvleugelgarriej schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:28:
[...]
Combinatie van denk ik. Stukje veiligheid(uit kunnen wijken bij de start.

Dat was het probleem niet. Er lag daar een pad tussen de twee wegen, omdat de een normaal een parkeerplaats is. Het was alleen verzakt waarbij het midden een paar cm lager lag dan de rest. Hij kwam daar met zijn rechter voorband in, waardoor zijn voorvleugel gras ging happen; omdat het gras niet verzakt was.poor Leno schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:29:
[...]
Ja dan moeten ze er geen stoeprand leggen die hoger is dan de neusvleugel

https://racingnews365.nl/...et-naar-australie-afreist
Ferrari wil geen harde garanties maar wel weten waar ze aan toe zijn.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Als ze na de testdagen waren vertrokken konden ze meteen 14 dagen in quarantaine en waren ze precies op tijd klaar voor FP1.Snowhite0901 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:42:
https://racingnews365.nl/...et-naar-australie-afreist
"When you grow up your heart dies"
Was deze al gepost?
Is misschien wat fijner voor mensen die ergens naar willen luisteren ipv lezen
Alain schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:37:
[...]
Sorry dat je je halve post weg heb gelaten (de manier van meten en verstoren is eigenlijk niet zo belangrijk), maar wat je hier zegt is echt belangrijk.
[...]
Inderdaad, maar hoe dan ook is het een stukje engineering van de bovenste plank. Iedereen met een elektrotechnische achtergrond weet dat je signalen kunt verstoren. Alleen hoe je dat gecontroleerd kan doen, zonder dat het in de data opvalt is erg knap.
RobertMe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:29:
[...]
On a serious note: ik ben geen elektrotechnicus, maar het feit dat Red Bull heeft gevraagd of ze "een dikke kabel die mogelijk de fuel flow sensor verstoort" langs de fuel flow sensor mogen leggen, volgens geruchten op aangeven van Mercedes, en de FIA dat afkeurt en vervolgens de snelheid van Ferrari weg is lijkt mij voldoende bewijs dat het op z'n minst op zo'n manier kan. Daarnaast had Ferrari ook overduidelijk niet altijd de beschikking over het extra vermogen, dus het was wel iets "door software aangestuurd".
Ik denk dat er geen actief circuit in de Ferrari motor zat met enkel en alleen het doel om die fuel flow sensor te verstoren. Het aansturen van de benodigde stroom voor de verstoring kost waarschijnlijk bijna net zo veel vermogen als dat het verbranden van dat kleine beetje extra brandstof oplevert. Je moet er natuurlijk wel flink profijt van hebben in je energiebalansDataGhost schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:46:
[...]
Die kabel doet helemaal niks. Er gaat inderdaad iets gepulseerds doorheen, en dat gebeurt ook niet vanzelf, en zeker niet volcontinu. Dat wordt waarschijnlijk met zeer dikke FETs of iets vergelijkbaars gedaan, en die worden uiteindelijk aangestuurd door software want engine mappings zijn van invloed op hoeveel de elektromotoren deployen of harvesten. Dan kan je in diezelfde software dus de manier/timing van pulseren aanpassen zodat je het signaal op jouw manier verstoort. Niet dat het makkelijk is, maar ook niet onmogelijk.
De K1+ modus werd vanzelfsprekend ingeschakeld door software. Maar ik denk niet dat er specifieke onderdelen in de auto zaten die alleen ingeschakeld werden in deze modus. Als er al iets dergelijks in zat, dat is dat meegenomen in het ontwerp van de MGU-H, de MGU-K of de ES. De control electronics zijn naar mijn weten gestandaardiseerd en gemaakt door Mclaren, dus daar kan het niet in hebben gezeten. De MGU-H lijkt me er een bijzonder geschikt apparaat voor, aangezien deze tot wel 120.000 rpm maakt, en daar kan je dus makkelijk een oscillatie in de stroom veroorzaken die in dezelfde ordegrootte zit als het ultrasone geluidsspectrum. Dit hoeft ook helemaal niet ten koste te gaan van je rendement, als je dit goed ontwerpt en integreert in de MGU-H zelf (vandaar dat deze dus opnieuw ontworpen moet worden, het is niet zomaar een extra systeempje wat je losklikt)
Ik heb nog even nagedacht over de werking van de sensor en ik denk dat deze de fuel flow limiet controleert door het meten van een Doppler-shift. De transmitter stuurt dan een constante frequentie ultrasone golven uit, en hoe groter je shift in frequentie bij de receiver, hoe meer brandstof er door de leiding gaat. Ik denk zelf dat die sensor gewoon ingesteld is om te rekenen met een vaste basisfrequentie vanuit de transmitter, bijvoorbeeld 40kHz. Of deze transmitter voor of achter de receiver ligt ten opzichte van de stromingsrichting van de brandstof maakt niet uit, het bepaalt enkel of de gemeten frequentie bij de receiver lager of hoger is dan de basis van 40kHz. De doppler-shift is dan gewoon je gemeten frequentie bij de receiver minus je basisfrequentie, en als dit een drempelwaarde over gaat krijg je dus een melding. Meer uitleg over 'acoustic doppler velocimetry' kan je hier vinden: http://web.mit.edu/fluids...Principleof_Operation.pdf
Dit kan je het makkelijkste manipuleren door je transmitter een net wat andere frequentie uit te laten sturen. Die transmitter zelf zal hier geen melding van maken als je dit echt in de speaker forceert, en aangezien er gerekend wordt met een vaste basisfrequentie kan je zo de meting aanpassen. Het aanpassen van het voedingssignaal van de transmitter is hiervoor een bruikbare methode, maar je kan het ook magnetisch doen in de transmitter zelf. Het feit dat het een 'dikke' kabel was doet me vermoeden dat ze een relatief lineair magnetisch veld nodig hadden, aangezien de richting van een magnetisch veld rondom een dunne draad sterker roteert (gewoon een effect van een kleinere straal). Voor het verstoren van een signaal in een kabel, door middel van een andere kabel, is zo'n dikke kabel niet per se een vereiste (of je moet echt een enorme stroom nodig hebben), maar voor het magenitsch beïnvloeden van een speaker wil je toch bij benadering een linear veld hebben.
Samenvattend denk ik dat zodra K1+ ingeschakeld werd, de MGU-H een extra storingfrequentie ging produceren (andere mogelijkheid is dat deze storing standaard word opgewekt maar alleen in K1+ dmv een switch wordt doorgezet), en de brandstofpomp heel gecontroleerd iets harder ging pompen. Wellicht dat er tussen die twee ook wat uitwisseling van data plaatsvindt om het proces goed te controleren. Het dubbele batterijensysteem word dan ingezet om de ene batterij de variabele stroom van de MGU-H op te laten vangen, terwijl de andere batterij kan ontladen op de elektromotor. Dit zal wel een kwestie zijn van levensduur of de elektromotor voorzien van een schone stroom (ik kan me voorstellen dat het niet goed voor een batterij is om tegelijkertijd op te laten met een variabele stroom en te ontladen met een andere stroom, zeker op de vermogens in een F1-auto).
De FIA heeft dit in het begin waarschijnlijk niet gezien, want ook al meten ze zo'n variabele stroom in die dikke kabel langs de sensor, dan zeg je als Ferrari gewoon 'Ja dat is gewoon de meest compacte packaging en die stroom, tja, dat doet onze MGU-H nou eenmaal, zit in het ontwerp en dit is het beste wat we konden verzinnen'
'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus
Het blijft toch een hele zure smaak in de mond geven, het feit dat Ferrari hier zo eenvoudig mee weg lijkt te komen terwijl ze overduidelijk de boel geflest hebben.Sir_Lion schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:16:
[YouTube: FIA reaches Ferrari "settlement" after 2019 F1 engine investigation]
Was deze al gepost?
Is misschien wat fijner voor mensen die ergens naar willen luisteren ipv lezen
Wat ik als nieuwtje in deze video hoor (maar wellicht is dat al eerder gepost), is dat de mogelijkheid wordt geopperd dat Ferrari full-disclosure over haar methode heeft moeten geven, zodat de FIA beter weet waar ze naar moeten kijken en hoe ze eventueel de regels aan moeten/kunnen scherpen.
Dat geeft Ferrari dan ook nog eens een kennisvoorsprong, want ze weten precies op welke gebieden de FIA extra aandacht gaat vestigen. En wel die gebieden die Ferrari heeft aangewezen.
Kan me heel goed voorstellen dat de andere teams die niet zomaar accepteren.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Een beetje alsof een inbreker tegen de politie moet vertellen hoe hij een huis is binnengekomen, zodat ze daar bij een volgende inbraak op kunnen letten...alexbl69 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:03:
[...]
Het blijft toch een hele zure smaak in de mond geven, het feit dat Ferrari hier zo eenvoudig mee weg lijkt te komen terwijl ze overduidelijk de boel geflest hebben.
Wat ik als nieuwtje in deze video hoor (maar wellicht is dat al eerder gepost), is dat de mogelijkheid wordt geopperd dat Ferrari full-disclosure over haar methode heeft moeten geven, zodat de FIA beter weet waar ze naar moeten kijken en hoe ze eventueel de regels aan moeten/kunnen scherpen.
Dat geeft Ferrari dan ook nog eens een kennisvoorsprong, want ze weten precies op welke gebieden de FIA extra aandacht gaat vestigen. En wel die gebieden die Ferrari heeft aangewezen.

Positief nieuws voor Australië GP
https://nl.motorsport.com...x-race-gaat-door/4709228/
Op zich niet zo gek toch? Als die inbreker netjes meewerkt en alles vertelt wat ie gedaan heeft zal de rechtbank echt wel malser zijn in de strafmaat dan wanneer hij z'n mond stijf dichthoudt.kevlar01 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:12:
[...]
Een beetje alsof een inbreker tegen de politie moet vertellen hoe hij een huis is binnengekomen, zodat ze daar bij een volgende inbraak op kunnen letten...![]()
Positief nieuws voor Australië GP
https://nl.motorsport.com...x-race-gaat-door/4709228/
Goed nieuws. Vietnam houdt Italianen nu wel twee weken in quarantaine, dus ben benieuwd wat ze daarvan zeggen..
google translate van Vietnamese overheids website https://translate.google....A%2F%2Fncov.moh.gov.vn%2F
Wat mij vooral dwars zit, en wat Leclerc helemaal dwars moet zitten, is de poles en overwinningen die ze vorig gepakt hebben met waarschijnlijk toch een illegale motor. We hebben het hier namelijk wel over miljoenen die een ander team die wel volgens de regels speelt nu waarschijnlijk misloopt.alexbl69 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:03:
[...]
Het blijft toch een hele zure smaak in de mond geven, het feit dat Ferrari hier zo eenvoudig mee weg lijkt te komen terwijl ze overduidelijk de boel geflest hebben.
Waarom zou Leclerc dat dwars zitten? Hij staat nu wel mooi in de boeken als polesitter & winnaar van die races. Immers is Ferrari nergens uit de resultaten of zo geschrapt.sjaool schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:21:
[...]
Wat mij vooral dwars zit, en wat Leclerc helemaal dwars moet zitten, is de poles en overwinningen die ze vorig gepakt hebben met waarschijnlijk toch een illegale motor. We hebben het hier namelijk wel over miljoenen die een ander team die wel volgens de regels speelt nu waarschijnlijk misloopt.
Ja, voor de kenners zal het een vieze nasmaak hebben misschien, maar dat staat niet in de geschiedenisboeken. Hetzelfde als bv dat WK van Schumacher wat die gewonnen heeft door z'n concurrent van de baan te beuken (was denk ik dat jaar met Damon Hill?)
En zijn eerste pole was in Bahrein, en die valt weer buiten de periode waarvoor Ferrari in opspraak is. Vervolgens wel weer ironisch dat die op winst koers lag totdat de motor niet meer wou.
Volgens mij heeft de overheid het laatste woord bij een beslissing om evenementen wel/niet door te laten gaan, en niet de organisatie.De organisatie achter de Grand Prix van Australië heeft bevestigd dat de openingsrace in Melbourne, ondanks het snel verspreidende coronavirus, gewoon doorgaat.
En de organisatie doet geen uitspraken zonder dat dit met de overheid is besproken.DJTimo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:47:
[...]
Volgens mij heeft de overheid het laatste woord bij een beslissing om evenementen wel/niet door te laten gaan, en niet de organisatie.
Ik zou me als coureur bekocht en genaaid voelen als ik vorig jaar op basis van die goede resultaten 3 jaar had bijgetekend en nu blijkt dat ik iig volgend jaar geen enkele kans op WDC heb en überhaupt blij zou mogen zijn om op het podium te komen.RobertMe schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:45:
[...]
Waarom zou Leclerc dat dwars zitten? Hij staat nu wel mooi in de boeken als polesitter & winnaar van die races. Immers is Ferrari nergens uit de resultaten of zo geschrapt.
Signatures zijn voor boomers.
Lijkt mij sterk dat de coureurs volledig onwetend zijn rond het vals spelen. Ze zullen de technische details misschien niet precies kennen/begrijpen maar dat het stinkt zullen ze wel weten.Maasluip schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:12:
[...]
Ik zou me als coureur bekocht en genaaid voelen als ik vorig jaar op basis van die goede resultaten 3 jaar had bijgetekend en nu blijkt dat ik iig volgend jaar geen enkele kans op WDC heb en überhaupt blij zou mogen zijn om op het podium te komen.
alles kan off-topic
Omdat ik denk dat hij toch wel van eerlijk racen houdt. Als jij in je achterhoofd weet dat je met een motor die niet legaal is je poles hebt gepakt moet dat toch ergens met je geweten knoeien.RobertMe schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:45:
[...]
Waarom zou Leclerc dat dwars zitten? Hij staat nu wel mooi in de boeken als polesitter & winnaar van die races. Immers is Ferrari nergens uit de resultaten of zo geschrapt.
Ja, voor de kenners zal het een vieze nasmaak hebben misschien, maar dat staat niet in de geschiedenisboeken. Hetzelfde als bv dat WK van Schumacher wat die gewonnen heeft door z'n concurrent van de baan te beuken (was denk ik dat jaar met Damon Hill?)
En zijn eerste pole was in Bahrein, en die valt weer buiten de periode waarvoor Ferrari in opspraak is. Vervolgens wel weer ironisch dat die op winst koers lag totdat de motor niet meer wou.
In datzelfde achterhoofd weten ze ook dat geen enkele auto 100% legaal is en dat iets illegaals legaal is totdat het ontdekt wordt.sjaool schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:17:
[...]
Omdat ik denk dat hij toch wel van eerlijk racen houdt. Als jij in je achterhoofd weet dat je met een motor die niet legaal is je poles hebt gepakt moet dat toch ergens met je geweten knoeien.
Kortom, dat is hoe het spelletje werkt en dat is echt niet alleen in de F1 zo.
Mwah, er is gewoon een regel dat je niet meer dan x liter flow mag hebben. Als je iets in de auto monteert waardoor de meting van de benzinetoevoer beïnvloedt wordt en daardoor meer benzine verbruikt dan toegestaan, dan kun je op je klompen aanvoelen dat dat niet legaal is en ook niet getolereerd wordt.B-Real schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:29:
[...]
In datzelfde achterhoofd weten ze ook dat geen enkele auto 100% legaal is en dat iets illegaals legaal is totdat het ontdekt wordt.
Dan is bijvoorbeeld dat DAS van Mercedes toch wel iets anders.
Alleen niet slim van Ferrari dat ze blijkbaar al hun energie in dit gesjoemel hebben gestoken en de 'reguliere' ontwikkeling een beetje hebben laten lopen (gemakzucht?).B-Real schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:29:
[...]
In datzelfde achterhoofd weten ze ook dat geen enkele auto 100% legaal is en dat iets illegaals legaal is totdat het ontdekt wordt.
Het lijkt erop dat ze 2 jaar terug geworpen zijn in ontwikkeling en - als wat Binotto over hun huidige prestaties zegt klopt - ze komend jaar geen deuk in een pakje boter zullen rijden.
Dan mag je je als Leclerc wel genaaid voelen.
Elk team probeert de randen op te zoeken, maar ik vermoed dat niet alles aan de coureurs wordt verteld. Die willen het ten eerste waarschijnlijk niet eens weten (hoeven ze ook niet te liegen), maar er bestaat ook altijd de mogelijkheid dat ze naar de concurrent gaan en vervolgens uit de school klappen.
Dat er bij de andere teams niks is gevonden dat onrechtmatig is, wil niet zeggen dat het er niet is.Maasluip schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:34:
[...]
Mwah, er is gewoon een regel dat je niet meer dan x liter flow mag hebben. Als je iets in de auto monteert waardoor de meting van de benzinetoevoer beïnvloedt wordt en daardoor meer benzine verbruikt dan toegestaan, dan kun je op je klompen aanvoelen dat dat niet legaal is en ook niet getolereerd wordt.
Dan is bijvoorbeeld dat DAS van Mercedes toch wel iets anders.
Teams proberen altijd de regels zo te draaien dat ze er voordeel uit kunnen halen, liefst zonder het aan de grote klok te hangen. Ook weten ze wat en hoe de FIA test, dus er zal her en der vast wel wat "illegaals" op zitten. Of het ze evenveel helpt als dat het Ferrari heeft gedaan, is dan te betwisten natuurlijk.
[ Voor 21% gewijzigd door Sluuz op 02-03-2020 13:37 ]
PSN: Sluuz
De wagens zijn allemaal legaal want ze worden voor iedere race gekeurd. Alleen als jij de fuel flow beïnvloed zodat deze niet exact te meten valt dan ben je de boel willens en wetens aan het bedonderen, zelfs als de wagen legaal is. Dit puur omdat dat zo'n afwijking niet bij de keuring te zien valt.B-Real schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:29:
[...]
Bij Ferrari was het overduidelijk dat er iets niet in de haak was. Een seconde winst zien te vinden in een paar weken tijd is praktisch onmogelijk.Sluuz schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:35:
[...]
Dat er bij de andere teams niks is gevonden dat onrechtmatig is, wil niet zeggen dat het er niet is.
Teams proberen altijd de regels zo te draaien dat ze er voordeel uit kunnen halen, liefst zonder het aan de grote klok te hangen. Ook weten ze wat en hoe de FIA test, dus er zal her en der vast wel wat "illegaals" op zitten. Of het ze evenveel helpt als dat het Ferrari heeft gedaan, is dan te betwisten natuurlijk.
[ Voor 35% gewijzigd door sjaool op 02-03-2020 13:37 ]
Klopt, maar het is niet zo dat dat (voor die teams die dat doen) legaal is totdat het ontdekt wordt, dat is wat ik zeg. Zoiets wat ze bij Ferrari deden wisten ze zelf ook wel van dat dat niet legaal was.Sluuz schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:35:
[...]
Dat er bij de andere teams niks is gevonden dat onrechtmatig is, wil niet zeggen dat het er niet is.
En zonder motorupdate. Dát was de trigger voor de andere teams om onraad te ruiken. Hoe kun je veel sneller zijn zonder nieuwe motor en zonder grote aerodynamische aanpassingen?sjaool schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:36:
[...]
Bij Ferrari was het overduidelijk dat er iets niet in de haak was. Een seconde winst zien te vinden in een paar weken tijd is praktisch onmogelijk.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
We just scheduled an interesting AMA for next week - @ausgrandprix CEO Andrew Westacott will be joining us on March 10th to answer your questions about the Australian GP.
— r/Formula1 (@F1Subreddit) 2 maart 2020
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ik vind het lulliger voor Vettel dan voor Leclerc, dat gehuil van die jongen elke keer heeft er misschien wel voor gezorgd dat Ferrari zo'n illegale maatregel genomen heeft.
Ferrari had in Spa wel spec 3 geïntroduceerd. Maar zelfs dan nog is 40kW voor een paar seconden te veel voor een update.mphilipp schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:43:
[...]
En zonder motorupdate. Dát was de trigger voor de andere teams om onraad te ruiken. Hoe kun je veel sneller zijn zonder nieuwe motor en zonder grote aerodynamische aanpassingen?
Is er iemand die de berekeningen voor de 40kW openbaar heeft gemaakt, is daar een Bron van?DaniëlWW2 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:39:
[...]
Ferrari had in Spa wel spec 3 geïntroduceerd. Maar zelfs dan nog is 40kW voor een paar seconden te veel voor een update.
Het is opgedoken bij verschillende reputabele media outlets en de teams heb ik er ook wel over gehoord.BasvanS schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:45:
[...]
Is er iemand die de berekeningen voor de 40kW openbaar heeft gemaakt, is daar een Bron van?
Het was Red Bull's Dr. Marko die dat geroepen heeft: 40KW, ofwel bijna 55 BHP. Een andere bron is er niet, maar dat zal uit simulaties en berekeningen komen. Het verschil in ronde tijden is te halen met 40KW extra in simulaties. Maar het zal ongetwijfeld een beetje aangedikt zijn.BasvanS schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:45:
[...]
Is er iemand die de berekeningen voor de 40kW openbaar heeft gemaakt, is daar een Bron van?
In Bahrein viel hij zowat stil. Dat lijk me omdat hij zo vaak extra gas had geveen (wat de fuel flow meter niet registreerde) dat zijn sprit bijna op was. Ferrari heeft dit ook niet van de ene op de andere race geimplemteerd (tussen Hongarije en Spa) ze werken hier al Jaren aan, hebben het steeds aangescherpt, beter geoptimaliseerd in de rest van hun motor design. Daarom moest hij deze winter totaal op de schop, nu het niet meer kan moet ook de rest van het ontwerp weer worden afgestemd op een motor met minder peak power.RobertMe schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:45:
[...]
een treffende spreuk
Geinig filmpje. Je ziet hier wel beter dat het echt een stratencircuit is, ook door de stoplichten o.a.
Zo schat ik Charles niet in. Die is altijd bezig om alles in zijn voordeel te draaien. Glibberige aal in mijn ogen. De zogenaamde eerlijkheid, ja als hij hem zelf tegen de vangrail parkeert, of op een onbelangrijk moment is hij "o zo eerlijk".sjaool schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:17:
[...]
Omdat ik denk dat hij toch wel van eerlijk racen houdt. Als jij in je achterhoofd weet dat je met een motor die niet legaal is je poles hebt gepakt moet dat toch ergens met je geweten knoeien.
een treffende spreuk
In Australië dat is nog wel te verklaren, dat komt door het Corioliseffect (Op het noordelijk halfrond gebeurt dit tegen de wijzers van de klok in, op het zuidelijk halfrond met de wijzers mee.). Waarom ze dat in sommige noordelijk gelegen landen doen is dal wel weer een raadsel.Rudolf schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:09:
Ik blijf het raar vinden dat links rijden.
[ Voor 14% gewijzigd door ThomasG op 02-03-2020 16:12 ]
ze zullen heus ook gewoon doorontwikkeld hebben, maar als je meer peak power kunt genereren ga je ook je turbo en je terugwin settings en hardware daarop aanpassen. Optimaliseren maakt de verschillen. Zit allemaal zo dicht bij elkaar.alexbl69 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:35:
[...]
Alleen niet slim van Ferrari dat ze blijkbaar al hun energie in dit gesjoemel hebben gestoken en de 'reguliere' ontwikkeling een beetje hebben laten lopen (gemakzucht?).
Het lijkt erop dat ze 2 jaar terug geworpen zijn in ontwikkeling en - als wat Binotto over hun huidige prestaties zegt klopt - ze komend jaar geen deuk in een pakje boter zullen rijden.
Dan mag je je als Leclerc wel genaaid voelen.
Elk team probeert de randen op te zoeken, maar ik vermoed dat niet alles aan de coureurs wordt verteld. Die willen het ten eerste waarschijnlijk niet eens weten (hoeven ze ook niet te liegen), maar er bestaat ook altijd de mogelijkheid dat ze naar de concurrent gaan en vervolgens uit de school klappen.
een treffende spreuk
https://www.gpupdate.net/...nse-inbreng-niet-eerlijk/
Kan me niet voorstellen dat ze een race rijden waarbij meerdere teams ontbreken... Zou op veel punten oneerlijk zijn als teams er door overmacht niet bij kunnen zijn.
Die missen dan punten, prijzengeld, data om hun auto verder mee te ontwikkelen. Ik denk dat het alles of niets gaat worden al zullen ze voor Australie erg snel moeten beslissen.
Kan me niet voorstellen dat ze een race rijden waarbij meerdere teams ontbreken... Zou op veel punten oneerlijk zijn als teams er door overmacht niet bij kunnen zijn.
Die missen dan punten, prijzengeld, data om hun auto verder mee te ontwikkelen. Ik denk dat het alles of niets gaat worden al zullen ze voor Australie erg snel moeten beslissen.
Nederland wordt de opener dit seizoen. 
Wie had dat gedacht

Wie had dat gedacht
Rijden zonder banden zal ook wel een issue worden.Homeland schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:24:
Gezien Pirelli dus ook Italiaans is. En AFAIK de losse banden naar het circuit worden gestuurd en Pirelli ze daar pas op de velgen (geleverd door de teams) legt. Plus uiteraard dat medewerkers van Pirelli ook "onderdeel" van de F1 teams zijn.
Toch denk ik dat de organisatie best een uitzondering kan krijgen en met diepere testen prima het land binnen kan komen. De ban voor mensen van 1 land gaat het straks toch niet houden als meer plekken 50+ viruspositief mensen lijken te hebben. Sowieso gaat deze epidemie er wel komen, gaat veel mensen wakker schudden, maar met deze milde ziekte gaat dat voor de toekomst nog wel gevolgen hebben over de aanpak van vergelijkbare ziektes.
Het grote probleem is vooral dat ziekenhuizen e.d. de capaciteit niet hebben om duizenden ernstig zieken te kunnen behandelen (bovenop de normale zieken en behandelingen). Dát is waar de landen zo bang voor zijn. Niet omdat het voor de meesten een griepje is...
Het grote probleem is vooral dat ziekenhuizen e.d. de capaciteit niet hebben om duizenden ernstig zieken te kunnen behandelen (bovenop de normale zieken en behandelingen). Dát is waar de landen zo bang voor zijn. Niet omdat het voor de meesten een griepje is...
Ergens mag het van mij ook.AzzKickah schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:26:
Nederland wordt de opener dit seizoen.
Wie had dat gedacht
Melbourne is eigenlijk een doodsaai circuit. We tolereren het altijd omdat het de eerste race is, maar objectief gezien is er weinig aan. Het is een optocht en ik verwacht dit jaar helemaal een drama nu iedereen zoveel meer neerwaartse druk heeft op hun auto's. Ik bedoel, de middenveld teams waren in de wintertesten qua rondetijd al nabij wat Mercedes vorig jaar liet zien.
Vervolgens is Melbourne met gemak Mercedes haar beste circuit. Het is een constante van accelereren, remmen voor 90 graden bocht en accelereren. Juist die langzame en scherpe bochten en dan snel accelereren is iets waar Mercedes goed in is. Het is daar niet voor niets meestal een Mercedes 1-2 op zaterdag met ruim 0,5s voorsprong. Dus als Mercedes die vrijwel gegarandeerde 25+18+1 punten ontzegt kan worden, dan graag.
Bahrein is altijd een Ferrari circuit geweest, maar daar maak ik me wat minder zorgen om. Vietnam is voorlopig denk ik ook een vraagteken.Daar lijken ze er heel adequaat op te zitten qua uitbraken en preventie, maar je weet maar nooit. Het China topic heb ik al van de timer gehaald want die gaat denk ik echt niet gebeuren. Dan volgen hopelijk twee overwinningen voor Max. Mooi begin van het seizoen zou dat zijn.
Wat ik nog afvraag is hoe ze - als dat gesjoemel zo in het DNA van de motor zat - ze dit bij de klantenteams hebben gedaan. Die moeten toch ook geweten/vermoed hebben dat er iets niet in de haak was?pro_6or schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:01:
[...]
In Bahrein viel hij zowat stil. Dat lijk me omdat hij zo vaak extra gas had geveen (wat de fuel flow meter niet registreerde) dat zijn sprit bijna op was. Ferrari heeft dit ook niet van de ene op de andere race geimplemteerd (tussen Hongarije en Spa) ze werken hier al Jaren aan, hebben het steeds aangescherpt, beter geoptimaliseerd in de rest van hun motor design. Daarom moest hij deze winter totaal op de schop, nu het niet meer kan moet ook de rest van het ontwerp weer worden afgestemd op een motor met minder peak power.
Ik dacht dat een batterij maar 1 status tegelijk had, opladen of ontladen, weet alleen niet of het snel wisselen tussen die 2 invloed heeft op de levensduur..ScorpionSquad schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:01:Dit zal wel een kwestie zijn van levensduur of de elektromotor voorzien van een schone stroom (ik kan me voorstellen dat het niet goed voor een batterij is om tegelijkertijd op te laten met een variabele stroom en te ontladen met een andere stroom, zeker op de vermogens in een F1-auto).
Ik denk dat het australie is die beslist, niet de teams de fia of de fom (al zal zeker die laatste een lijntje met de overheid hebben ivm de hoeveelheid geld die er mee gemoeid is). Maar als australia nee zegt tegen Italianen, zou mercedes en overig dan zo sportief zijn om ook niet te gaan? En mogen ze contractueel wel weigeren om naar australie te gaan zolang een deel van het circus nog wel kan gaan?Homeland schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:24:
Gecertificeerd ongeleid projectiel
In een jaar gebruiken ze maar 2 ES’en, dus de batterijen die ze gebruiken kunnen er aardig tegen iig.erik91 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:06:
[...]
Ik dacht dat een batterij maar 1 status tegelijk had, opladen of ontladen, weet alleen niet of het snel wisselen tussen die 2 invloed heeft op de levensduur.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ferrari had in 2018 al een gesplitste accu volgens geruchten. Waar iedereen één grote accu had, die dus werd opgeladen of ontladen, had Ferrari volgens de geruchten twee kleinere waardoor ze "tegelijkertijd" konden opladen en ontladen. Dat was ook een van de vermoedens hoe het kon dat, zelfs toen al, Ferrari een kleine extra "boost" leek te hebben bij het opkomen van de rechte stukken. Dat ze met die gesplitste accu iets deden/konden wat tegen de regels was. FIA heeft toentertijd ook extra sensoren/meters geplaatst om dat beter te controleren.erik91 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:06:
[...]
Ik dacht dat een batterij maar 1 status tegelijk had, opladen of ontladen, weet alleen niet of het snel wisselen tussen die 2 invloed heeft op de levensduur.
Maar als Aus niet door gaat, en Zandvoort de eerste gp wordt... moeten we nog weeeeer zoveel weken wachten 😢
Revive the guild!
Wat een negativiteit jongens, er is juist recentelijk nog gezegd dat Australië gewoon doorgaat. Al het andere is pure speculatie op niets anders gebaseerd dan onderbuik.
Dat zeiden ze ook over de MotoGP, gaat absoluut door... totdat hij dus niet door ging. Natuurlijk zeggen ze (zeker de organisatie) dat het door gaat, maar uiteindelijk heeft de lokale organisatie volgens mij niet zoveel te zeggen. Zowel overheid als waarschijnlijk ook FOM kunnen er elk moment de stekker uit trekken.naitsoezn schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:03:
Wat een negativiteit jongens, er is juist recentelijk nog gezegd dat Australië gewoon doorgaat. Al het andere is pure speculatie op niets anders gebaseerd dan onderbuik.
Er worden wel meer dingen gezegd over de MotoGP die niet opgaan voor de F1
[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 02-03-2020 19:17 ]
Niet mee eens. Mijn 'voorspelling' dat NL de seizoensopener wordt, is wel op íéts meer gebaseerd dan slechts een 'onderbuikgevoel'.naitsoezn schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:03:
Geheel off topic, maar toch een leuk weetje. Het links rijden stamt uit de riddertijd, toen we nog met zwaard en schild (al dan niet op een paard) erop uit trokken. De meeste mensen waren (zijn) rechtshandig en hanteerden dus rechts hun zwaard en links hun schild. Door aan de linkerkand van het pad (de weg) te lopen ben je links beschermd met je schild voor tuig dat uit de bosjes springt en kan je met rechts het tuig fileren met je zwaard.ThomasG schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:10:
[...]
In Australië dat is nog wel te verklaren, dat komt door het Corioliseffect (Op het noordelijk halfrond gebeurt dit tegen de wijzers van de klok in, op het zuidelijk halfrond met de wijzers mee.). Waarom ze dat in sommige noordelijk gelegen landen doen is dal wel weer een raadsel.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Lijkt mij meer een discussie voor in het COVID-19 topic maar in Nederland zijn al ongeveer 20 coronabesmettingen geconstateerd en dat is ongeveer gelijk aan Australië.AzzKickah schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:44:
[...]
Niet mee eens. Mijn 'voorspelling' dat NL de seizoensopener wordt, is wel op íéts meer gebaseerd dan slechts een 'onderbuikgevoel'.
PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
Gewoon een FYI, niet echt belangrijk:RobertMe schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:28:
[...]
Rijden zonder banden zal ook wel een issue worden.
Gezien Pirelli dus ook Italiaans is. En AFAIK de losse banden naar het circuit worden gestuurd en Pirelli ze daar pas op de velgen (geleverd door de teams) legt. Plus uiteraard dat medewerkers van Pirelli ook "onderdeel" van de F1 teams zijn.
Actually Pirelli have two factories, one in Turkey and one in Romania. Mario at testing said that the tyres for China were still in Romania, so I assume this is where the majority of their F1 tyres are now made.
— Racecar Engineering (@RacecarEngineer) 2 maart 2020
In ieder geval gaf Pirelli vorige week al aan (nog) geen problemen te hebben. Het enige wat uit Italië komt is wat management/track personeel.
Denk dat alle opties nog wel open zijn, ik hoop op het beste in ieder geval
GP Nederland is over 2 maanden. GP Australie zou over 2 weekjes (moeten) zijn.Lasmibalsingh schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:50:
[...]
Lijkt mij meer een discussie voor in het COVID-19 topic maar in Nederland zijn al ongeveer 20 coronabesmettingen geconstateerd en dat is ongeveer gelijk aan Australië.
Ik denk ook dat voor het de overdracht van het virus het personeel "belangrijker" is dan het rubber. Bij mijn weten zou het virus in ieder geval niet overleven op "dingen" ("pakketjes uit China zijn veilig"). Dus uiteraard doelde ik op (het ontbreken van) het Pirelli personeel om de banden op de velgen te leggen etc etc.yorkick schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:52:
[...]
Gewoon een FYI, niet echt belangrijk:
[Twitter]
In ieder geval gaf Pirelli vorige week al aan (nog) geen problemen te hebben. Het enige wat uit Italië komt is wat management/track personeel.
Overigens snap ik ook wel waarom de organisatie o.a. zegt dat het door gaat. Het is een stratencircuit dat ze nu aan het opbouwen zullen zijn. Een "we weten nog niet of het door gaat" is dan ook niet echt motiverend. Onder die werkmensen zul je dan ook snel een "waar zijn we eigenlijk mee bezig?" krijgen. Als je als organisatie nu, twee weken voor de GP gaat twijfelen lijkt mij dat organisatorisch heel moeilijk om de motivatie erin te houden en alles op tijd af te hebben. Zeker dus voor een stratencircuit waar veel opgebouwd en verbouwd moet worden.
"Dat lijkt me", dat kan je gewoon opzoeken in plaats van iets onlogisch uit je duim het web op slingeren.pro_6or schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:01:
[...]
In Bahrein viel hij zowat stil. Dat lijk me omdat hij zo vaak extra gas had geveen (wat de fuel flow meter niet registreerde) dat zijn sprit bijna op was. Ferrari heeft dit ook niet van de ene op de andere race geimplemteerd (tussen Hongarije en Spa) ze werken hier al Jaren aan, hebben het steeds aangescherpt, beter geoptimaliseerd in de rest van hun motor design. Daarom moest hij deze winter totaal op de schop, nu het niet meer kan moet ook de rest van het ontwerp weer worden afgestemd op een motor met minder peak power.
F1-auto's worden behoorlijk nauwkeurig afgewogen en je kan er vanuit gaan dat ze streven dat er aan het eind van de race minder dan 1 liter brandstof boven de minimaal vereiste resthoeveelheid in de tank aanwezig is, want hoe minder brandstof, hoe sneller je bent. Als je brandstof op is valt de motor ineens uit, dan kan je niet nog 11 ronden (ofwel 60km) doorrijden met sputterende brandstoftoevoer. Ik gok dat dat is wat je impliceert trouwens, aangezien de communicatie heel anders geweest was als de tank echt bijna leeg was, dan had hij ruim van tevoren instructies gekregen om in lagere motormodi te gaan rijden en was het paniekerige gejammer over motorproblemen ook niet aan de orde geweest.On lap 46, Leclerc was cruising in the lead but then reported an engine issue and slowed significantly. It was later revealed that one of his engine cylinders had stopped working.
Tja, alles zou theoretisch nu kunnen als je wil hé.DataGhost schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:35:
[...]
F1-auto's worden behoorlijk nauwkeurig afgewogen en je kan er vanuit gaan dat ze streven dat er aan het eind van de race minder dan 1 liter brandstof boven de minimaal vereiste resthoeveelheid in de tank aanwezig is, want hoe minder brandstof, hoe sneller je bent. Als je brandstof op is valt de motor ineens uit, dan kan je niet nog 11 ronden (ofwel 60km) doorrijden met sputterende brandstoftoevoer. Ik gok dat dat is wat je impliceert trouwens, aangezien de communicatie heel anders geweest was als de tank echt bijna leeg was, dan had hij ruim van tevoren instructies gekregen om in lagere motormodi te gaan rijden en was het paniekerige gejammer over motorproblemen ook niet aan de orde geweest.
*zet alu hoedje op*
Ferrari had het brandstof verbruik iets te optimistisch ingeschat en dacht daardoor meer brandstof stiekem te kunnen verstoken. Nu kun je dan moeilijk zeggen dat je problemen hebt doordat je geen brandstof meer hebt als je volgens de FIA nog met een flink aantal liters zou moeten zitten. Dan kun je maar beter de motor per direct zonder controle afvoeren en een ander probleem verzinnen. De motor is immers ook later gewoon weer ingezet.
*zet alu hoedje af*
Ik zeg absoluut niet dat dit is gebeurd en ik denk zelf ook dat ze gewoon problemen hadden. Maar dat we de uitspraken van Ferrari zelf niet kunnen geloven lijkt mij ondertussen wel duidelijk. Ze claimde immers ook een compleet legale motor te hebben.
Het gaat om de vergelijking qua communicatie en dat alle zekerheid die nu wordt getoond geen enkele waarde heeft, het is echt niet zo zeker als de organisatie vertelt, teams zijn een stuk onzekerder.naitsoezn schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:16:
[...]
Er worden wel meer dingen gezegd over de MotoGP die niet opgaan voor de F1Ik blijf het een bijzondere vergelijking vinden.
Da's een soort extreme vorm van confirmation bias? Als ze zeggen dat het niet door gaat, gaat het niet door (want: bevestiging) en als ze zeggen dat het wel door gaat, gaat het ook niet door (want: een willekeurig ander sportevenement in een compleet ander werelddeel gaat ook niet door nadat gezegd werd dat het wel door zou gaan).Homeland schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:13:
[...]
Het gaat om de vergelijking qua communicatie en dat alle zekerheid die nu wordt getoond geen enkele waarde heeft, het is echt niet zo zeker als de organisatie vertelt, teams zijn een stuk onzekerder.
Jij gelooft die verklaring. Dat heb ik vanaf dag 1 niet gedaan.DataGhost schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:35:
[...]
"Dat lijkt me", dat kan je gewoon opzoeken in plaats van iets onlogisch uit je duim het web op slingeren.
[...]
F1-auto's worden behoorlijk nauwkeurig afgewogen en je kan er vanuit gaan dat ze streven dat er aan het eind van de race minder dan 1 liter brandstof boven de minimaal vereiste resthoeveelheid in de tank aanwezig is, want hoe minder brandstof, hoe sneller je bent. Als je brandstof op is valt de motor ineens uit, dan kan je niet nog 11 ronden (ofwel 60km) doorrijden met sputterende brandstoftoevoer. Ik gok dat dat is wat je impliceert trouwens, aangezien de communicatie heel anders geweest was als de tank echt bijna leeg was, dan had hij ruim van tevoren instructies gekregen om in lagere motormodi te gaan rijden en was het paniekerige gejammer over motorproblemen ook niet aan de orde geweest.
een treffende spreuk
Realiseer me net dat ik nog geen geld op het 2020 seizoen heb gezet!
Iemand een tip welke site een aanrader is?
www.houdjecentenindezak.nlpilskes schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:19:
een treffende spreuk
Ach, als ik het niet kon missen dan deed ik dit ook niet! En ik ga er echt geen bakken met geld instoppen!
Oddschecker, Dan heb je sowieso de beste odds te pakken.pilskes schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:19:
Wat let je om een potje op te zetten met een groepje vrienden? Stuk betrouwbaarder en begripvoller als je als je opeens toch krap bij kas zit.pilskes schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:23:
[...]
![]()
![]()
Ach, als ik het niet kon missen dan deed ik dit ook niet! En ik ga er echt geen bakken met geld instoppen!
Na het seizoen heb je dan gelijk een mooi excuus om samen wat te drinken
'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus
Scorito noemen we dat. 5 euro de man/vrouw inleg en aan het einde mag de top 3 het geld na rato verdelen. Appgroep erbij voor de lol en klaar
De relatie FIA en Ferrari zal altijd een rare blijven. Ook het gedrag van Ferrari in de ogen van fans. Misschien hadden ze iets in een grijs gebied gevonden en wil de FIA daar niet mee te koop lopen, misschien was het keihard valsspelen en worden ze gespaard.
Mercedes was ook niet vies van een litertje olie meer of minder. Als Ferrari een teamorder lijkt te geven staan hier diezelfde seconde 40 posts. Gebeurd dit super expliciet bij Merc of RB (die veel duidelijker een tweede rijder hebben die ze opofferen) dan vinden de meesten dat wel slim om te doen.
Dus bij alle smaken iig een korreltje zout toevoegen.
Mercedes was ook niet vies van een litertje olie meer of minder. Als Ferrari een teamorder lijkt te geven staan hier diezelfde seconde 40 posts. Gebeurd dit super expliciet bij Merc of RB (die veel duidelijker een tweede rijder hebben die ze opofferen) dan vinden de meesten dat wel slim om te doen.
Het gaat er niet om dat Ferrari een teamorder doet. Het gaat erom dat de teamorders van Ferrari (de laatste jaren) zo absurd zijn en vrijwel nooit een positief effect hebben, dat iedereen zich afvraagt wat Ferrari aan het doen is.Franco10 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 03:42:
*knip* Als Ferrari een teamorder lijkt te geven staan hier diezelfde seconde 40 posts. Gebeurd dit super expliciet bij Merc of RB (die veel duidelijker een tweede rijder hebben die ze opofferen) dan vinden de meesten dat wel slim om te doen.

De relatie tussen de FIA en Ferrari is altijd al raar geweest.
Voornamelijk omdat Ferrari een veto heeft en vanwege "historische" waarde aan de sport ook bakken met geld krijgt. Daarnaast helpt het ook niet dat de "baas" van de fia nu Jean Todt is, voormalig teambaas van Ferrari.
Voornamelijk omdat Ferrari een veto heeft en vanwege "historische" waarde aan de sport ook bakken met geld krijgt. Daarnaast helpt het ook niet dat de "baas" van de fia nu Jean Todt is, voormalig teambaas van Ferrari.
En laten we eerlijk zijn: die banden gaan niet een week voor de race op transport. Die zijn al maanden eerder onderweg dus het gaat vooral om het personeel van Pirelli zelf en die waren ook gewoon bij de wintertest aanwezig. Ik verwacht dat die vanuit Barcelona dan naar Australië gaan om problemen met douane te voorkomen. Ik denk dat de teams ook al meer personeel eerder naar de race hebben gebracht, net als dat bv Norris nu al naar Australië ging. De meesten zijn gewoon op tijd daar. Ik denk dat alleen Raikkonen of Magnussen wellicht niet kan rijden, die hebben doorgaans toch wel schijt aan allesyorkick schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:52:
[...]
Gewoon een FYI, niet echt belangrijk:
[Twitter]
[ Voor 15% gewijzigd door Martinspire op 03-03-2020 10:36 ]
Wordt het niet tijd dat de andere teams aangeven dat er in Australie slechts 18 auto's mogen starten? (of dat de wedstrijd anders enkel tussen Ferrari, Haas en Alfa gaat)
Of hebben de teams daar te weinig ballen en de FIA teveel centen voor ?
alles kan off-topic
Wat heeft Alfa nou weer gedaan?Ankona schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:36:
Wordt het niet tijd dat de andere teams aangeven dat er in Australie slechts 18 auto's mogen starten? (of dat de wedstrijd anders enkel tussen Ferrari, Haas en Alfa gaat)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport