Waar een Hamilton van zijn engineer "Delta delta delta delta delta!!!!" te horen krijgt, krijgt Stroll the horen "Push!".
Safetycar situaties zijn eigenlijk heel vreemd. Er is iets ernstigs aan de hand waardoor je veiligheid extra in het oog moet houden, maar tegelijkertijd is het een window of opportunity voor de rijders en teams. Er staat teveel op het spel.
een coureur die te horen krijgt "lapped cars may overtake", moet zich daarna zorgen gaan maken over:
- inhalen van weavende coureurs die voor hem liggen
- op temperatuur krijgen van de banden, om een zo goed mogelijke situatie te creeren voor als de safetycar naar binnen komt
- aansluiten bij het veld
- inschatten wanneer het veld aan kop van start gaat bij de restart
De wedstrijd hoort geneutraliseerd te worden, maar in werkelijkheid wordt vlak daarvoor de spanning er vol op gezet.
Je hebt helemaal gelijk dat Stroll hier ook eigen verantwoordelijkheid heeft en zelf de baan moet lezen. Coureurs als Kimi en Vettel hebben niet alleen meer ervaring, maar ik acht ze ook beter in staat om nog wat mentale capaciteit over te houden om dit soort dingen in de gaten te houden dan Stroll.
Als de FIA daadwerkelijk een UI voor Stroll zou doen, dan mogen ze eerst de hand in eigen boezem steken. Ze lieten de lapped cars simpelweg te vroeg gaan. Zo lang er Marshalls op de baan zitten zou je gewoon achter die safetycar moeten blijven hangen. of op zijn minst een VSC.
Maarja...tegelijkertijd zitten ze al een paar races te roepen dat het gevaarlijk is zo lang achter een SC te hangen...dat het te langzaam gaat...dat de banden te koud worden.. etc.
Ik denk dat er dan ook wel wat gaat veranderen, waarbij er hier in het topic ook al meerdere opties zijn geroepen:
- terugzakken in plaats van inhalen.
- door de pits voor de achterblijvers om terug te zakken en aan te sluiten
- Met zijn allen in de pits, stoppen bij je team, en op volgorde naar buiten.
En voor mij het belangrijkste: Geen strategisch voordeel meer kunnen halen uit een SC situatie. De wedstrijd wordt geneutraliseerd. Je wacht maar met naar binnen gaan voor nieuwe banden. die tombola met geluk kunnen hebben wanneer de SC naar buiten komt vind ik niet fair
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams