Schelden is heel erg aan cultuur gebonden. Voor als je het nog niet wist: het grootste deel van het Engelssprekende internet viel juist over "retard".
Verstappen: "Is this f****** guy blind? What the f*** is wrong with him? Jesus Christ. What a r*****. I have damage. What a mongol. I swear."
So to clarify for anyone - the R word is an ableist slur used to hurtful effect against a whole bunch of people and shouldn't be used ever.
*Maybe* you didn't know but now you do and I've got no tolerance for it at all.
Het "probleem" is dat veel scheldwoorden hun originele betekenis voor een groot deel kwijt zijn geraakt over de jaren en op die manier als relatief "normaal" worden beschouwd. Dat is in elk land anders gegaan natuurlijk. Bij vertalingen wordt gauw juist naar etymologie of betekenis gekeken en niet naar het gevoel. Alleen dwingt iedereen (beide kampen) die dat gevoel niet heeft hun eigen cultuur er overheen om te zeggen dat iets echt niet kan of juist wel, en daarbij is de SJW- en PC-cultuur echt heel hip de afgelopen jaren. Als ie iets als "What a Stroll!" gezegd had werd er vast een nieuw blik wormen opengetrokken op het Internet, dat hij suggereert dat heel die familie iets niet lekker heeft zitten ofzo. Dus eigenlijk kan je het op zo'n moment nooit goed doen.
Als ik (persoonlijk) iets zou roepen als "wat een mongool!" dan bedoel ik daar niks direct negatiefs mee tegenover mensen met Down, maar is het voor mij een gevoel waarmee ik mijn frustratie kan uiten en kwijtraken. Dat maakt mij vast een slecht persoon, maar het is wel iets wat inherent is aan scheldwoorden. Zoals hierboven gezegd, scheldwoorden zijn uitingen van boosheid en zijn op de een of andere manier aanstootgevend, anders zijn het geen scheldwoorden. Iets simpels als "jeetje" is al afkomstig van "Jezus Christus" en dat lijkt onschuldig totdat je je bedenkt dat je "die naam niet licht moet gebruiken", a.k.a. dat is een aanstootgevende uitspraak en die is ook zo bedoeld. "Asshole" "sucker" en "dickhead" zijn allemaal sexuele referenties dus ook aanstootgevend en zeker niet geschikt voor kinderen. Op die manier blijft er echt heel weinig over. Ik hoor Max de volgende keer dat Stroll hem eraf beukt al "Gompie, dat was niet slim!!!!!!!111" roepen. Dit was trouwens het enige woord wat ik zo kon bedenken maar het zal ook wel een "verkeerde" oorsprong hebben. (Edit: heh, oeps, dat is dus een verbastering van "godverdomme". Jezus wat lastig dit)
hardware-lover schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:41:
[...]
Tja, daarin verschillen wij dus, ik zal dat soort woorden nooit gebruiken, maar ik sta er ook niet erg lang bij stil indien een ander dat wel doet. Er zijn ook geen "betere" scheldwoorden als alternatief, met vrijwel ieder scheldwoord raak je een bepaalde groep, dus dan liever niet. Voor mij voldoet "idioot" meer dan prima, daarmee raak ik ook een bepaalde groep, maar die hebben dat ook over zichzelf afgeroepen.
"Idioot" is net als "achterlijke" een "ableist slur" en ze betekenen vrijwel hetzelfde, of die woorden komen in ieder geval uit dezelfde groep aandoeningen. Achterlijk is gewoon hetzelfde als "retarded" en dat is dus onacceptabel omdat dat vroeger samen met idioot een serieuze mentale achterstand aanduidde, net als "mongool" dus. Het is behoorlijk heftig dat je dan zegt dat die mensen dat over zichzelf hebben afgeroepen. "Gek" en "gestoord" vallen ook in dat rijtje dus die mag je ook niet gebruiken
Waarom al deze uitleg? Nou, ik vind het persoonlijk nogal naar wanneer iedereen allemaal arbitraire grenzen verzint voor wat betreft welke scheldwoorden wel en welke niet acceptabel zijn, terwijl ze misschien zelfs tot dezelfde groep/klasse behoren, en omdat dat dus niet alleen cultuurgebonden is maar zelfs per persoon verschilt. Als je zelf scheldwoorden wilt gebruiken ga je toch op de een of andere manier akkoord met dat het aanstootgevend kan zijn voor sommigen en dan vind ik het raar dat je iemand anders (met andere grenzen) daar wel voor veroordeelt als het voor jou aanstootgevend is.
Dit soort uitspraken gebeuren in the heat of the moment en daar zal ik geen seconde van wakker liggen, ook al zou hij scheldwoorden gebruiken die op mij zouden kunnen slaan. Ik ben nog net niet zo'n ontzettende ****** om daar allerlei letterlijke betekenissen achter te gaan zoeken, maar je mag best toch vinden dat ik dat ben.
Ik denk dat hier juist de ergste van de ergste scheldwoorden diep, heel diep binnenin opgekropt zitten en er op een verkeerd moment misschien zelfs met geweld uit kunnen komen. Of anders schelden ze op een andere manier en dan ben ik hoogst benieuwd naar de gebruikte scheldwoorden en welke betekenissen daarbij te vinden zijn

Hij moet het maar op zijn Amerikaans doen: $10.000 doneren aan dat fonds, aankondigen dat ie in therapie gaat en zijn excuses aanbieden. Klaar.
Lucratief dan, zo'n fondsje oprichten after the fact.
[
Voor 6% gewijzigd door
DataGhost op 27-10-2020 03:00
]