[F1] Seizoen 2020 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 130 ... 166 Laatste
Acties:
  • 1.185.131 views

Onderwerpen

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:55

MazeWing

The plot thickens...

Ik snap niet dat dat velen hier zo enorm Max gefocust zijn. Als Max naar Mercedes zou stappen en RB/AT alsnog stoppen, is dit ook niet goed voor de sport. Je krijgt dan gewoon een herhaling van de afgelopen jaren. Het eerste seizoen zal leuk zijn, maar dan wordt het saai...

De gehele ontwikkeling is niet goed voor de sport en als Mercedes de komende jaren zijn dominantie blijft behouden zie ik echt nog wel meer fabrikanten stoppen. Het heeft allemaal met geld te maken. Maar vanwege de enorme investeringen die jaarlijks nodig zijn, wil je gewoon presteren.

Stel je voor dat Ferrari zijn motor/auto niet op orde krijgt. Ik zie het echt nog wel gebeuren dat zij er uitstappen. Het is gewoon slecht voor het “merk” Ferrari als ze een beetje in de middenmoot spelen. Renault? Met alle financiële problemen van Renault zelf zie ik ook nog wel bepaalde kraantjes dichtgedraaid worden. Zeker als ook zij niet met de top mee kunnen doen.

Het grote verschil met vroeger is dat de kosten toen (zeker in verhouding) veel lager waren. Een Ferrari kon jaren en jaren niet goed presteren zonder dat het honderden miljoenen kostte PER JAAR.
En destijds had je ook nog wat aan de formule 1; technieken die daar bedacht en gebruikt werden, kwamen in aangepaste versie terug naar de productie auto’s. Dit is er nu ook niet.

En Mercedes? Mochten die een keer niet meer voor de winst kunnen strijden en zijn er flinke investeringen in de motor nodig, zie ik die ook weer stoppen. Zeker omdat ze alle records al in handen hebben.

De formule 1 zit op een dood spoor!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:05

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Ongeloofelijk, hoe Formule 1 binnen korte tijd in de huidige vorm met verbrandingsmotoren een doodlopende straat is geworden. Hebben we eindelijk een fatsoenlijke coureur, stopt het sportonderdeel 😁

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:47

Bestla

Kvinne

tuinïnen schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:00:
Ongeloofelijk, hoe Formule 1 binnen korte tijd in de huidige vorm met verbrandingsmotoren een doodlopende straat is geworden. Hebben we eindelijk een fatsoenlijke coureur, stopt het sportonderdeel 😁
Ik denk ook nog wel eens terug aan die roemruchte jaren 70 toen ik F1 begon te kijken. Toen zag je ook nog wel eens gedrochten op de baan, maar men probeerde van alles om maar profijt uit een vinding te halen.

Prachtige tijd.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:43
Bestla schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 08:48:
Dat Ferrari niet loopt ligt meer aan het hok waar dat blok in ligt.
Haas en Alfa Romeo zijn ook een stuk langzamer dan vorig jaar. Het ligt dus zeker wel ook aan het blok. Ferrari had een uitstekende, maar illegale, motor, en die hard lopende motor maskeerde dat de auto prut was. Nu is de motor een stuk minder, en blijkt nog maar eens hoe slecht de auto is. Maar aan Haas en Alfa Romeo zie je ook meteen dat de motor echt wel slechter is dan vorig jaar, anders vallen die ook niet één seconde terug.

• Bestla

Bestla

Kvinne

RobertMe schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:13:
[...]

Haas en Alfa Romeo zijn ook een stuk langzamer dan vorig jaar. Het ligt dus zeker wel ook aan het blok. Ferrari had een uitstekende, maar illegale, motor, en die hard lopende motor maskeerde dat de auto prut was. Nu is de motor een stuk minder, en blijkt nog maar eens hoe slecht de auto is. Maar aan Haas en Alfa Romeo zie je ook meteen dat de motor echt wel slechter is dan vorig jaar, anders vallen die ook niet één seconde terug.
Alleen die Haas en Alfa zijn ook niet de beste wagens op de grid. Ik schat de RB16 echt wel hoger in. Maar FER zal nooit een blok aan RB gaan leveren

[ Voor 3% gewijzigd door Bestla op 03-10-2020 09:21 ]

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-12 19:57
PalingDrone schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 03:18:
Verstappen gaat naar Ineos racing met een Mercedes motor, Bottas blijft de goede 2e man.
Hamilton stopt helemaal wegens ruzie met Mercedes (heeft hij al een nieuw contract?) en gaat fulltime op de barricades met wat studiowerk tussendoor en ontwerpt een kledinglijn vol met riot gear.
Binnenkort krijgt hij nog wat schandalen en daardoor een imago wat niet echt meer bij Mercedes/Ineos past.
Leuk zo'n Hamilton maar hij zit wel behoorlijk aan het einde van zijn carrière terwijl Verstappen nog een paar WK's voor zich heeft, dat snapt iedereen.
Mercedes wordt de motorleverancier die je wil hebben, Ferrari blijft gewoon des Ferrari's lekker Italiaans doormodderen met zo af en toe een succesje maar het overgrote deel drama. Alpine met een Renault motor blijft met wat Franse staatssteun overeind en Renault blijft daardoor ook motorleverancier voor de rest van het veld.
Dit verzin ik dus niet allemaal bij elkaar maar zie ik letterlijk voor mij in de glazen bol.

We hebben lang op de seizoenstart moeten wachten dit jaar maar manmanman wat een spektakel in 2020.
En het seizoen is nog niet eens afgelopen. Aankomende race met sneeuwkettingen? Ik kijk werkelijk nergens meer van op.
Schandaal was er al een beetje in de vorm van de panama papers Maar daar gebeurde verder niks mee had ik het gevoel

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:35
Ik kan me toch ook niet voorstellen dat Honda de hele investering zo in het putje gooit. Mensen weg, tekeningen in de shredder, fabriek dicht en de machines op marktplaats?

Het lijkt me logischer dat ze er nog iets aan willen verdienen en het proberen te verkopen. Een of andere deal met Mugen misschien, of anders misschien wel Red Bull ja. VAG zie ik niet zo snel gebeuren.

• RobertMe
Bestla schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:20:
[...]

Alleen die Haas en Alfa zijn ook niet de beste wagens op de grid.
Dat was het punt dan ook niet. Punt is dat toevallig alle drie de Ferrari aangedreven teams dit jaar meer dan een seconde langzamer zijn dan vorig jaar, en dat onder dezelfde regels, en dus een doorontwikkeling van de auto van vorig jaar. Maar dus wel "toevallig" na geruchten over dat Ferrari een volledig nieuwe motor heeft moeten bouwen.
In andere woorden, die Ferrari motor moet wel een stuk slechter zijn dan de oude, die alleen in de illegale stand (marginaal) beter was dan de Mercedes. Dus de motor is wel degelijk een (groot) probleem van Ferrari, en niet (alleen) de slechte auto.

• Mef
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-12 10:15

Mef

Verstappen gaat naar Ineos racing met een Mercedes motor, Bottas blijft de goede 2e man.
Hamilton stopt helemaal wegens ruzie met Mercedes (heeft hij al een nieuw contract?) en gaat fulltime op de barricades met wat studiowerk tussendoor en ontwerpt een kledinglijn vol met riot gear.
Binnenkort krijgt hij nog wat schandalen en daardoor een imago wat niet echt meer bij Mercedes/Ineos past.
Leuk zo'n Hamilton maar hij zit wel behoorlijk aan het einde van zijn carrière terwijl Verstappen nog een paar WK's voor zich heeft, dat snapt iedereen.
Mercedes wordt de motorleverancier die je wil hebben, Ferrari blijft gewoon des Ferrari's lekker Italiaans doormodderen met zo af en toe een succesje maar het overgrote deel drama. Alpine met een Renault motor blijft met wat Franse staatssteun overeind en Renault blijft daardoor ook motorleverancier voor de rest van het veld.
Dit verzin ik dus niet allemaal bij elkaar maar zie ik letterlijk voor mij in de glazen bol.
Dit lijkt mij zeer dicht bij de realiteit te liggen. Ik denk ook dat Hamilton kampioen wordt en meteen aankondigt dat hij stopt (hoewel een record met de verlengde regels heel goed mogelijk is). Al maanden horen we zowel van Mercedes als Hamilton: we gaan met elkaar verder, het zijn nog een paar details, geen tijd gehad, etc... Net dezelfde dingen die we deze winter ook bij Ferrari en Vettel hoorden en dat weten we ook hoe dat afliep. Veel zal ook afhangen van wat Mercedes/Ineos gaat doen, maar ik zie ze daar Hamilton bedanken voor de overwinningen/titels/records en vervolgens inzetten op verjonging. Bottas blijft de 2e rijder/zoutzuil/helpje die geen bedreiging wordt, max zet zijn clausules in zijn contract bij RB in werking en neemt de rol van Hamilton bij Mercedes over.
RB en AT hebben weinig keuze: ofwel terug naar Renault met hangende pootjes, of ze toveren een 4e motor verrassing uit de hoed. En nog een waterkansje voor een merc motor voor RB als onderdeel van overstap Max (maar AT bevoorraden gaan ze nooit doen, zelfs RB zie ik nooit echt gebeuren). Ze weten al sinds deze zomer dat Honda mogelijks weg zou gaan. Zullen intussen wel al verkennende gesprekken geweest zijn, wie weet wat er gebeurd. In elk geval zal een gloednieuwe leverancier stevig werk mogen leveren om op tijd een ontwerp te kunnen leveren. Waarschijnlijk weet de hele Paddock al hoe alles er grotendeels zal uitzien, maar moeten wij nog wachten op de ene aankondiging alvorens de andere gedaan kan worden. Zo zie ik de Mercedes/Ineos verhaal zo beetje de spil om de rest van de domino steentjes (contract Hamilton/overstap verstappen) in gang te zetten.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-12 18:22
Hamilton is nog steeds gewoon de snelste man op de grid, ja zijn auto is ook de beste, maar kijk naar het verschil met Bottas, die man is ook zeker geen pannenkoek achter het stuur. Er zijn nog enkele records te breken.

Verstappen is eenzelfde niveau, maar zolang Hamilton nog op dit niveau presteerd zie ik weinig reden om hem eruit te gooien.

Denk dat de toekomst van Mercedes gaat bepalen wat Hamilton gaat doen, bestaat het huidige Mercedes team volgend jaar nog wel? Of in 2022...
Mercedes is net als zo'n beetje de hele auto industrie op aan het schalen richting elektrisch, daar speelt precies hetzelfde als bij Honda, verbrandingsmotoren zijn niet interessant meer... alleen winnen ze wel kampioenschappen, dus is er nog iets minder reden de stekker eruit te trekken. Ze hebben wel bereikt wat ze willen, dus zijn voorlopig 'klaar'.

Er zit een overname door Ineos aan te komen, gaat dit enkel het Brackley team worden of ook de motoren... en als de motoren niet mee gaan, wat gebeurt hier dan mee? Blijft dit Mercedes, overname door een andere club (Cosworth, Illmor, AM, RB etc) of sluiten ze uiteindelijk de deuren? En dan ben ik ook benieuwd wat Reanult gaat doen.

Formule 1 moet goed evolueren voordat het voor autofabrikanten weer interessant gaat worden om in te stappen.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-12 13:07

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Het is heel simpel, Lewis wil het absurde bedrag van 44 miljoen per jaar in het nieuwe contract. Als dat hoger is dan Max zou gaan kosten is het klaar met Lewis bij Mercedes.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wordt Russell niet een beetje over het hoofd gezien in dit hele verhaal?

Mercedes als pure motorleverancier zie ik nog wel gebeuren.
En Mateschitz is gek genoeg om die motorentoko van Honda over te nemen uit wrok richting Mercedes.

Was jammer in F1 Café gisteren. Rick Winkelman wilde net zijn visie geven, kwam Doornbos er doorheen met z'n Porsche propaganda.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 03-10-2020 10:51 ]

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Chiron schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:45:
Het is heel simpel, Lewis wil het absurde bedrag van 44 miljoen per jaar in het nieuwe contract. Als dat hoger is dan Max zou gaan kosten is het klaar met Lewis bij Mercedes.
Max zal tzt dan wel 33 miljoen willen :+
alsnog flink minder dan die 44

• KeRsTmAnNeKe
MikeyMan schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:50:

En Mateschitz is gek genoeg om die motorentoko van Honda over te nemen uit wrok richting Mercedes.

Was jammer in F1 Café gisteren. Rick Winkelman wilde net zijn visie geven, kwam Doornbos er doorheen met z'n Porsche propaganda.
Russel moet je inderdaad niet vergeten, iedereen roept wel Max naar Mercedes, maar voor een prikkie kunnen ze ook Russel in die auto zetten die mogelijk hetzelfde trucje kan uithalen, mocht dat na een jaar niet het geval zijn kunnen ze alsnog proberen Max in huis te halen

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

D.deJong schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 07:54:
[...]

En op waterstof rij je niet electrisch?
Leuk hoor met 330km per uur in een rijdende bom, en tanken gaat ook zo lekker snel.
Dat zorgt tenminste voor wat spanning! :+

Volvotips.com

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RobertMe schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:55:
[...]

Dat was het punt dan ook niet. Punt is dat toevallig alle drie de Ferrari aangedreven teams dit jaar meer dan een seconde langzamer zijn dan vorig jaar, en dat onder dezelfde regels, en dus een doorontwikkeling van de auto van vorig jaar. Maar dus wel "toevallig" na geruchten over dat Ferrari een volledig nieuwe motor heeft moeten bouwen.
In andere woorden, die Ferrari motor moet wel een stuk slechter zijn dan de oude, die alleen in de illegale stand (marginaal) beter was dan de Mercedes. Dus de motor is wel degelijk een (groot) probleem van Ferrari, en niet (alleen) de slechte auto.
Jup. Ferrari is veel illegale pk’s kwijt en met de nieuwe regels en restricties op ontwikkeling moeten ze de komende 6 jaar met een manke motor rijden lijkt het.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Als ze Russell echt gewaardeerd hadden bij Mercedes, hadden ze ondertussen al wel Bottas gewipt toch?

Vrees dat Russell momenteel ook op het Ocon rangeerspoor staat.

PSN

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:57:
[...]

Als ze Russell echt gewaardeerd hadden bij Mercedes, hadden ze ondertussen al wel Bottas gewipt toch?

Vrees dat Russell momenteel ook op het Ocon rangeerspoor staat.
Ik denk dat Hamilton achter de schermen helemaal zo stoer niet is en gewoon liever bottas dan Russell naast zich heeft.

Ik schat Russell ook een stuk hoger in dan Ocon. Die wordt door Ricciardo om z'n oren gereden momenteel.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MikeyMan schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:00:
[...]

Ik denk dat Hamilton achter de schermen helemaal zo stoer niet is en gewoon liever bottas dan Russell naast zich heeft.

Ik schat Russell ook een stuk hoger in dan Ocon. Die wordt door Ricciardo om z'n oren gereden momenteel.
Ik schat Russell ook hoger in als Ocon, maar begin twijfels te krijgen of Merc hem überhaupt een kans gaat geven in hun auto.

PSN

• PalingDrone
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:55:
[...]

Jup. Ferrari is veel illegale pk’s kwijt en met de nieuwe regels en restricties op ontwikkeling moeten ze de komende 6 jaar met een manke motor rijden lijkt het.
Nee hoor, Ferrari heeft zich inmiddels stevig in de top van de FIA geïnfiltreerd, de nieuwe regeltjes kunnen binnenkort prima wat ten gunste van Ferrari gebogen worden ;)

Volgens mij is Ferrari ook het enige merk wat nog wat ontwikkelingen uit de F1 in zijn straatauto's kan stoppen. Een Clio en een A-classe staan stukken verder van hun desbetreffende F1 auto af dan bijvoorbeeld een instap Ferrari Roma.

• RobertMe
KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:42:
Er zit een overname door Ineos aan te komen, gaat dit enkel het Brackley team worden of ook de motoren... en als de motoren niet mee gaan, wat gebeurt hier dan mee? Blijft dit Mercedes, overname door een andere club (Cosworth, Illmor, AM, RB etc) of sluiten ze uiteindelijk de deuren?
Lijkt mij sterk dat Daimler-Mercedes "even" Mercedes High Performance Powertrains van de hand gaat doen. Er zullen voorlopig echt nog wel genoeg auto's verkocht worden met een leuke verbrandingsmotor. Zoals dus de Mercedes AMG auto's, maar ook bv Aston Martin koopt de motoren van Mercedes HPP. Dat verbrandingsmotoren niet meer interessant zijn voor de gewone consument betekent natuurlijk niet dat er niet een niche voor blijft bestaan. Immers zijn motoren in straatauto's al lang kleiner en zuiniger aan het worden. Maar Mercedes AMG, Aston Martin, Ferrari, Lamborghini, etc verkopen nu niet echt auto's die aan dat nieuwe beeld voldoen.

• KeRsTmAnNeKe
RobertMe schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:08:
[...]

Lijkt mij sterk dat Daimler-Mercedes "even" Mercedes High Performance Powertrains van de hand gaat doen. Er zullen voorlopig echt nog wel genoeg auto's verkocht worden met een leuke verbrandingsmotor. Zoals dus de Mercedes AMG auto's, maar ook bv Aston Martin koopt de motoren van Mercedes HPP. Dat verbrandingsmotoren niet meer interessant zijn voor de gewone consument betekent natuurlijk niet dat er niet een niche voor blijft bestaan. Immers zijn motoren in straatauto's al lang kleiner en zuiniger aan het worden. Maar Mercedes AMG, Aston Martin, Ferrari, Lamborghini, etc verkopen nu niet echt auto's die aan dat nieuwe beeld voldoen.
Ik kan alleen nergens vinden dat de huidige performance AMG motoren ook bij HPP worden gemaakt, alles wat ik vind (wiki/eigen site) is enkel en alleen F1 motoren?

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Russel heeft alleen helemaal niks kunnen laten zien in Williams. Heel bot, maar een zeer matige pay driver die zowat elke vrijdag tijdens de trainingen spint en een coureur met een functionele arm verslaan, is niet erg indrukwekkend. Verstappen laat ondertussen al sinds 2015 zien wat hij kan. Hij heeft races gewonnen, pole gestaan, kan overduidelijk een auto afstellen, uitstekende feedback geven, kan uitstekend inhalen, verdedigen en constant rondetijden rijden. Met een auto die echt minder is in neerwaartse druk en vermogen, komt hij nota bene in de buurt van Mercedes. Lijkt die auto op haar beste dag ook nog eens verdomd lastig te besturen. Dit alles heeft meer dan honderd races gereden, is net 23 en dus nauwelijks ouder dan alle andere coureurs van "de nieuwe generatie". Ook staat hij bekent geen politiek te bedrijven en goede relaties te onderhouden met zo ongeveer alle coureurs die hij heeft afgemaakt op het circuit.

Elke teambaas zou dromen van zo'n coureur. Het gaat ook niet om de Bottas rol, maar Hamilton die inmiddels ook de 36 begint te benaderen. Wanneer de 2022 wintertesten beginnen, is Hamilton 37. Het Russel argument, wederom heel bot, komt neer op de idiote ideeën van Marko over coureur management. Zo zijn Kvyat, Gasly en Albon in RBR terechtgekomen. Driemaal te vroeg, tweemaal eruit geschopt na duidelijk onderpresteren en de derde zit er eigenlijk ook aan te komen. Al die coureurs zijn naar RBR gehaald omdat er een opening was en het moest uit het eigen juniorenteam komen. Daar is niks mis mee als je een Vettel of Verstappen hebt die het allang hebben laten zien, maar wel als het een krampachtige opvulling is. Over Ricciardo waren ook twijfels, maar hij heeft het bewezen. Dat komt dus neer op een 25% succes. Dat is leuk als je tweede of derde gaat worden in het WCC, maar niet als je voor het kampioenschap gaat. Daarom zie je Ocon niet en daarom gaat Russel ook niet gebeuren. Ze hebben Bottas al die braaf aan de kant gaat. Dat gaat Russel ook echt niet doen, terwijl Russel helemaal niks heeft laten zien om dit af te dwingen. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:05
Er zijn zat opties hoor.
1 Honda bedenkt zich een gaat toch door als het allemaal goed loopt volgend jaar (kans van slagen - -)
2 hondamotor wordt overgenomen door motoren bouwer, bv Cosworth (-)
3 RBR gaat met Mercedes motoren rijden (-)
4 RBR gaat met Ferrari motoren eigen (-)
5 RBR gaat met Renault motoren rijden (+)
6 RBR stopt ermee (--)
7 andere fabrikant stapt in een neemt de Honda motor over, bv Toyota, subaru, Chinees merk. (-)
8 andere ontwikkelingen, zoals Mercedes dat ermee stopt, of alleen motoren leverancier wordt (-)

Mijn inschatting op kans van slagen staat tussen haakjes achter iedere optie. Ik heb eigenlijk alleen bij "RBR gaat met Renault motoren rijden" een plusje staan.
Ik denk dat de Renault motor duidelijk een sprong voorwaarts heeft gemaakt in ontwikkeling, en als je ziet hoe de Renault soms op kracht presteert doen ze het misschien zelfs nog wel beter dan Honda...

Nu snap ik wel dat velen de Renault motoren als een zwaktebod zien, vanwege de harde uitspraken van Max Verstappen en Christian Horner en de zeer irritante Cyril Abiteboul. Maar daar heb ik niets mee te maken. Voorheen was de Renaultmotor en service een slecht product, en moesten ze er mee kappen.
Nu is de Renault een beter product, gewoon weer oppakken die samenwerking!

In de afgelopen tijd met honda was het chassis van RBR gewoon niet best om het maar mild uit te drukken. En als we kijken hoe ongelofelijk veel geld er beschikbaar was is het zelfs een slecht chassis. Dus imho moet Christian zelf ook niet zo hoog van de toren blazen ten opzichte van Renault dat zij onderpresteren, en eens het boetekleed aantrekken. Hij beloofd Max al zo lang een goede auto, mijn geduld zou allang op zijn als ik Max was...

Ik vermoed zelfs dat Max het in de Mclaren van dit jaar beter zou doen dan de RBR van dit jaar. Als je ziet waar een tip coureur als Albon, dat is gewoon ronduit middenklasse team. Je kunt zeggen wat je wilt, maar Albon is beslist geen pannekoek als coureur! Die auto is gewoon niet best...

Dus...... Wat gaat er gebeuren? Ik weet het niet, maar dat dit een bijzonder seizoen is kunnen we nu wel vaststellen hahaha!

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@DaniëlWW2 Mwoh, met die skelter een paar keer naar Q2 is ook niet echt makkelijk natuurlijk. Ga er vanuit dat ze hem echt wel op z'n merites kunnen beoordelen. En dat valt m.i. echt niet tegen.

Dat je liever Max in de auto hebt zitten lijkt me helder. Maar ik zie Ham + Rus eerder gebeuren dan Ham + Ver voor een overgangsjaar.

Maargoed, al met al had ik liever Honda door zien bijten :X

• PalingDrone
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:08:
[...]

Mercedes gaat idd echt niet de kroonjuwelen verpatsen. Ze verkopen hun motoren ook nog gewoon aan merken als Pagani etc.
Net als VAG zetten ze voor de gewone stervelingen massaconsumptie enorm in op electrisch, dat scheelt ook nog eens torenhoge uitstootboetes voor dat merk. Misschien dat het benzinegestookte uithangbord genaamd F1 niet eens meer zo bij de core van dat merk past. Ze greenwashen zich daar behoorlijk suf momenteel met de EQ modellen.
Of 44 miljoen voor de sterspeler in de F1 dan nog te verantwoorden valt in deze tijden betwijfel ik ten zeerste. Volgens mij heb je Max voor dat bedrag 2 jaar en die wint net zo hard in die auto. Al gok ik dat het dan inmiddels team Ineos is.
Persoonlijk valt er voor Hamilton nog wel wat aan records te verbreken maar dat laat team Mercedes redelijk koud, punten en wereldkampioenschappen hengelt Verstappen ook wel binnen met een Mercedes krachtbron. Buiten dat denk ik dat Hamilton zijn hand een beetje heeft overspeeld en als hij slim is doet hij na zijn aankomende WK een 'Rosbergje' en zegt vrolijk doei. Lekker de eer aan jezelf houden. Huidige dominantie is prima voor team Merc. Een puntenkostende strijd met de steeds dichterbij komende Verstappen is leuk voor Ham (en voor ons kijkbuiskinderen) maar niet voor het team.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:05
Zag net een reddit post, dat mogelijk het zelfs gevolgen heeft voor Newey. Die schijnt het vreselijk te vinden om geen input te hebben bij een motoren fabrikant. Misschien kapt hij er wel mee?

Ook zag ik iemand de mogelijkheid opteren dat Honda de F1 motoren tak in een apart bedrijf zet, wat RBR vervolgens overneemt. Ook een leuke!

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-12 13:06

Franko P.

Hit it.

Bestla schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:04:
[...]

Ik denk ook nog wel eens terug aan die roemruchte jaren 70 toen ik F1 begon te kijken. Toen zag je ook nog wel eens gedrochten op de baan, maar men probeerde van alles om maar profijt uit een vinding te halen.

Prachtige tijd.
En ik denk dan ook dat dit een van de laatste strohalmen gaat zijn voor de F1, hier moeten ze naar terug.
Wat velen hierboven al schreven, verbrandingsmotoren blijft het niet lang meer.

De F1 moet weer een proeftuin worden met verschillende nieuwe technieken als bijvoorbeeld waterstof gebruiken in combinatie met een verbrandingsmotor of met een brandstofcel. Dan hebben de fabrikanten een mooi uithangbord in de vorm van de F1, en ze kunnen daadwerkelijk eens wat nieuws proberen wat als dat goed werkt vanzelf toegepast kan worden voor de massa.
Het mes snijdt aan 2 kanten, de investeringen die gedaan worden promoten het merk, de sport en het is niet eens weggegooid geld als er daadwerkelijk wat leuks uit rolt wat in consumentenauto's kan worden gebruikt.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-12 16:16
Ik denk dat het allemaal vrij simpel gaat lopen. Hamilton pakt het WDC dit jaar en in 2021 om op 8 te komen. Daarna besluit ie met wat vegan redenen om niet door te gaan bij de nieuwe regels om als kampioen te stoppen. Max naar Mercedes. Als tzt Ferrari het lec niet boven heeft wordt max 3/4 jaar achter elkaar kampioen.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:06

mphilipp

Romanes eunt domus

Mef schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:33:
[...]
Dit lijkt mij zeer dicht bij de realiteit te liggen. Ik denk ook dat Hamilton kampioen wordt en meteen aankondigt dat hij stopt (hoewel een record met de verlengde regels heel goed mogelijk is). Al maanden horen we zowel van Mercedes als Hamilton: we gaan met elkaar verder, het zijn nog een paar details, geen tijd gehad, etc...
Allemaal speculaas. Ik kan mij geen reden bedenken waarom Hamilton zou willen stoppen. Dat ie nog geen contract heeft is omdat ie geen haast heeft. Hij zal wel zijn eisen hebben neergelegd, en Mercedes doet moeilijk omdat het wéér meer is... Maar zonder hem zijn ze nergens. Hoewel er nu een bargaining chip op tafel ligt in de vorm van Max Verstappen. Maar ik weet niet of hij nu ineens zal besluiten het contract open te breken op basis van het vertrek van Honda, en of dat kan. Maar Mercedes heeft nu ineens een alternatief in handen, dus Hamilton is zijn voordeel kwijt. Want zonder een capabele vervanger gaat Mercedes niet 'nee' zeggen tegen Lewis.

Dus Honda heeft misschien wel Mercedes een plezier gedaan. Sowieso door RBR te verlaten, want het leek zo'n beetje de enige die ze naar de kroon kon steken.

Maar het feit alleen dat 'iedereen' het er steeds over heeft, wil niet zeggen dat het waar is. Het zijn voornamelij journalisten die iets horen of gewoon iets verzinnen. Dat Ineos de tent zou overnemen was volgens mij typisch een geval van de klok en de klepel. Uiteindelijk bleek het te gaan om het aandeel van Nikki Lauda dat zij wilden overnemen. Iemand zal wel een zin hebben opgevangen en daar een verhaal omheen hebben verzonnen. We zien het wel. En zoals Abiteboul zei: 'Helmut en Christian zijn creatief genoeg om iets uit de hoge hoed te toveren, dus het is nog geen gelopen race dat ze straks weer met Renault rijden'.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 20-12 11:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Chiron schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:45:
RB zou dus lekker kunnen stoken door te "lekken" dat Max voortaan 60 miljoen krijgt en hopen dat Hamiltons ego dan nog meer gaat eisen.

Als ik Hamilton was zou ik overigens niet meer geld eisen (hoeveel meer heb je nodig?) maar meer invloed. BV het recht om te beslissen wie de 2e rijder is of afdwingen dat de auto's zwart blijven en er groot BLM op komt te staan, of zo iets.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-12 17:50

MeNTaL_TO

The future is not set

Waarom niet naar ethanol motoren uit de Indycar? Stuk simpeler dan de ICE's van nu en volgens mij toch een stuk milieu vriendelijker.
In de IndyCar Series wordt gebruik gemaakt van een brandstofmotor met standaard specificaties. De motoren worden geleverd door twee fabrikanten, te weten Chevrolet en Honda. De cilinder inhoud is 2,2 liter en is verdeeld over zes cilinders in V-vorm, die ondersteund worden door een twin-turbo. De krachtbron levert 550 tot 700 pk (afhankelijk van de turbodruk), bij maximaal 12.000 toeren per minuut.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• zilver7
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 17:57
In de categorie 'nog meer speculaties' Ho-Pin Tung in de Volkskrant vandaag:

"Tung denkt dat Verstappen, die vrijdag niet reageerde op het vertrek van zijn motorleverancier, nadat het persbericht rond 10.00 uur uit de deur was gedaan een flinke baaldag had.

‘Ik zag hem ook niet meer tussen de gezamenlijke volgers staan bij het Instagram-account van Honda Racing’, zegt Tung.

Aan de andere kant biedt de Honda-exit misschien wel onverwachte kansen, zegt hij. ‘Toen het zo slecht ging met Renault heeft Helmut Marko (topman Red Bull, red.) weleens geopperd zelf motoren te gaan maken. Uit een eerste onderzoek bleek dat veel te duur te zijn. Nu is dat misschien anders. Er komen nieuwe regels vanaf 2022. Plus: Andy Cowell, de hoogste motorenbaas van Mercedes, is vanaf volgend seizoen een vrij man. Misschien komt dit allemaal wel net op het juiste moment."

• RobertMe
zilver7 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:11:

"Tung denkt dat Verstappen, die vrijdag niet reageerde op het vertrek van zijn motorleverancier, nadat het persbericht rond 10.00 uur uit de deur was gedaan een flinke baaldag had.
Honda had in augustus toch al bij Red Bull aangegeven er over te denken om te stoppen, en in september het definitieve besluit kenbaar gemaakt. Daarnaast lijkt Verstappen altijd betrokken te zijn geweest bij het Honda traject (ook al bij Honda geweest voordat Red Bull over stapte). Lijkt mij dus wel heel sterk dat Verstappen nog nergens van wist.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

zilver7 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:11:

‘Ik zag hem ook niet meer tussen de gezamenlijke volgers staan bij het Instagram-account van Honda Racing’, zegt Tung.

Aan de andere kant biedt de Honda-exit misschien wel onverwachte kansen, zegt hij. ‘Toen het zo slecht ging met Renault heeft Helmut Marko (topman Red Bull, red.) weleens geopperd zelf motoren te gaan maken. Uit een eerste onderzoek bleek dat veel te duur te zijn. Nu is dat misschien anders. Er komen nieuwe regels vanaf 2022. Plus: Andy Cowell, de hoogste motorenbaas van Mercedes, is vanaf volgend seizoen een vrij man. Misschien komt dit allemaal wel net op het juiste moment."
Als die pas in 2022 vrij komt heb je er de eerste jaren erg weinig aan. Daarnaast veranderen de regels qua motoren maar minimaal.

Meneer Tung laat dus niet zien ergens verstand van te hebben...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:28

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

mphilipp schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:40:
Allemaal speculaas. Ik kan mij geen reden bedenken waarom Hamilton zou willen stoppen. Dat ie nog geen contract heeft is omdat ie geen haast heeft. Hij zal wel zijn eisen hebben neergelegd, en Mercedes doet moeilijk omdat het wéér meer is... Maar zonder hem zijn ze nergens. Hoewel er nu een bargaining chip op tafel ligt in de vorm van Max Verstappen. Maar ik weet niet of hij nu ineens zal besluiten het contract open te breken op basis van het vertrek van Honda, en of dat kan. Maar Mercedes heeft nu ineens een alternatief in handen, dus Hamilton is zijn voordeel kwijt. Want zonder een capabele vervanger gaat Mercedes niet 'nee' zeggen tegen Lewis.
Over speculaas gesproken. Niet dat het niet aannemelijk klinkt maar ook jij zit niet aan de onderhandelingstafel ;)

Overigens heb ik heel erge twijfels of Mercedes geen WDC zou kunnen worden zonder Hamilton.
Zet RUS naast BOT en ik zie geen redenen waarom ze die auto's niet met hoge regelmaat naar het podium rijden.

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:11
Zelfs Bottas zou waarschijnlijk gewoon wdc worden als er iemand anders naast rijdt die minder goed is als hij. Max zou vrijwel zeker wdc worden.
Dat Mercedes dus nergens zou zijn zonder Hamilton vind ik dus een erg vreemde uitspraak.

Gamertag: FinrazielNL

Verwijderd

MazeWing schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:23:
[...]

Als die pas in 2022 vrij komt heb je er de eerste jaren erg weinig aan. Daarnaast veranderen de regels qua motoren maar minimaal.

Ik vind hem altijd heel helder en met verstand van zaken spreken. Maar nu speculeert ie er wel erg op los (net als anderen in dit forum...)

• Stefie2010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-12 23:16
MeNTaL_TO schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:59:
Waarom niet naar ethanol motoren uit de Indycar? Stuk simpeler dan de ICE's van nu en volgens mij toch een stuk milieu vriendelijker.

[...]
Vanaf 2026 is er inderdaad al het plan om met efuels te gaan rijden.

My fun: Track prepared Renault Megane 3 RS @ 306HP

• Snowdog
  • Laatst online: 21:06
Finraziel schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:06:
Zelfs Bottas zou waarschijnlijk gewoon wdc worden als er iemand anders naast rijdt die minder goed is als hij. Max zou vrijwel zeker wdc worden.
Dat Mercedes dus nergens zou zijn zonder Hamilton vind ik dus een erg vreemde uitspraak.
-waarschijnlijk

• tweakduke
  • Laatst online: 00:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]

Ho-Pin Tung zegt er niet voor niets misschien bij. Het is een speculatie en dat is zonder nadere berichtgeving voor iedereen zo.

Hem dan meteen wegzetten dat hij helemaal geen verstand heeft is veel te kort door de bocht en ronduit kwalijk te noemen.

Tweakers Discord

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Hippocampus schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:40:
[...]
Over speculaas gesproken. Niet dat het niet aannemelijk klinkt maar ook jij zit niet aan de onderhandelingstafel ;)
Tuurlijk niet. Niemand weet wat. Alles is speculaas. Maar we kunnen het nooit als harde zekerheid presenteren.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 20-12 11:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Volgens mij is Cowell al weg. Misschien dat hij technisch gezien nog niet 'vrij' is om voor een ander F1 team te gaan werken vanwege een concurrentiebeding.

Waar ik nog niks over gehoord heb zijn hoe de corona-beperkingen om gaan met een nieuwe motorfabrikant. Als huidige fabrikanten zijn gebonden aan regels waardoor ze maar beperkt kunnen ontwikkelen. Fabrikanten die nog geen deel zijn van F1 hoeven zich daar natuurlijk niks van aan te trekken, die mogen ontwikkelen zo hard ze willen, lijkt mij zo.

Misschien is het plan dus wel om eerst een super motor te ontwikkelen met alle middelen die geld kan kopen en pas als de motor superieur is bij FIA/FOM aankloppen. Ik kan me niet voorstellen dat ze een nieuwe fabrikant zouden weigeren, zeker als de deelname van RBR en AT op het spel staat.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:09
Volgens mijn glazen bol gaan de teams die op dit moment met een klanten motor rondrijden de krachten bundelen. Zij kopen gezamenlijk de Honda motoren spullenboel op en bouwen een super motor :+

• RobertMe
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:05:
Waar ik nog niks over gehoord heb zijn hoe de corona-beperkingen om gaan met een nieuwe motorfabrikant. Als huidige fabrikanten zijn gebonden aan regels waardoor ze maar beperkt kunnen ontwikkelen. Fabrikanten die nog geen deel zijn van F1 hoeven zich daar natuurlijk niks van aan te trekken, die mogen ontwikkelen zo hard ze willen, lijkt mij zo.
Daar zijn AFAIK altijd wel loopholes voor geweest. Alleen een motor die gehomologeerd is voor F1 moet aan de regels voldoen. En een motor die Mercedes / Ferrari / Renault / Honda nu ontwikkelen voor het 2021 seizoen is nog niet gehomologeerd. Oftewel: daarmee kunnen ze doen en laten wat ze willen. Zo zou Honda ook wel eens de F1 motor (voor jaar erop) getest hebben in een Super Formula auto (of wellicht zelfs NSX). Tijdens het seizoen mag dat dus niet met de "huidige" motor. Maar met de motor voor het volgende seizoen mag / mocht dat wel.

• Resurrect1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:18
Voor de geïnterreseerden...

F1Metrics heeft de moeite genomen om alsnog het 2019 seizoen statistisch onder de loep te nemen en daar gewogen driver ratings aan te koppelen. Hier komt natuurlijk een uitslag uit - ik ga hem nog niet spoilen - die wij allen natuurlijk al wisten :+

Zeer interessant stuk met een mooi stukje statistiek: https://f1metrics.wordpre...ics-end-of-season-report/

Elders op de site wordt ook de rekenmethode uitgelegd overigens.

• Bestla

Bestla

Kvinne

NitroX infinity schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:21:
Gewoon lekker entertainment van F1 maken. V8, twin-turbo diesels op plantaardige olie ofzo.
Draait de horeca op de circuits ook goed. Het publiek krijgt trek van die frituurlucht. :o

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-12 15:08
Opvallend: Honda stapt uit de F1, maar verlengd de overeenkomst met Indycar.

Honda tekent nieuwe overeenkomst met Amerikaanse IndyCar
https://www.gpfans.com/nl...-met-amerikaanse-indycar/

Bij Honda racen we om onze mensen te ontwikkelen, technologieën te innoveren en fans te verbinden. We zijn trots op ons ononderbroken, 27-jarige leiderschap in IndyCar, en kijken ernaar uit om een ​​volgende generatie Honda 2,4-liter hybride krachtbron te leveren met meer dan 900 pk," aldus Honda.

Wat is met deze het verschil met de F1 krachtbron? Op gebied van vervuiling en complexiteit?

Mijn gedachtes in deze:

HONDA leidt sinds zijn rentree in de F1 al gezichtsverlies voor het grote publiek. Het bestuur zag ook dat dit voor 2025 niet zou veranderen en daarom zijn ze eruit gestapt.

Bij de Indycar (en dus de Amerikaanse markt) hebben ze een veel grotere kans om kampioenschappen mee te strijden (gelijke chassis, geen motorontwikkeling etc). Nu zien ze zelfs daar een verschuiving richting en motorformule waar zij al miljarden in hebben geïnvesteerd (en dus een voorsprong hebben op Chevy). Dan zouden ze wel gek zijn als ze daar ook de stekker uit zouden trekken.

Maar om dan een PR praatje naar buiten te brengen dat het om je CO2 voetafdruk gaat, is een beetje doorzichtig.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:05:
[...]

Volgens mij is Cowell al weg. Misschien dat hij technisch gezien nog niet 'vrij' is om voor een ander F1 team te gaan werken vanwege een concurrentiebeding.

Misschien is het plan dus wel om eerst een super motor te ontwikkelen met alle middelen die geld kan kopen en pas als de motor superieur is bij FIA/FOM aankloppen. Ik kan me niet voorstellen dat ze een nieuwe fabrikant zouden weigeren, zeker als de deelname van RBR en AT op het spel staat.
Het is gewoon absoluut niet interessant om honderden miljoenen (of zelfs miljarden) te investeren in een concurrerende motor gebaseerd op oude, steeds minder relevant wordende, technieken.

Het moet dan al een veredelde “hobby” worden voor hele rijke mensen, want iedere logica zegt het tegenovergestelde.

En wat heb je er uiteindelijk aan? In het beste geval win je een paar seizoenen. Of je hier wat aan hebt voor het “grote publiek” betwijfel ik. Want die kennen hoogstens het team en niet de motor. Of je de totale ontwikkelkosten eruit krijgt is ook nog maar de vraag.

In het slechtste geval ben je enorm veel geld kwijt, heb je geen enkel seizoen gewonnen. En het is nu niet dat je heel veel hebt aan een F1-motor (en de gebruikte technieken) buiten de F1 (of bepaalde selecte race disciplines).

Ik acht de kans op een eigen motor dan ook gewoon absurd klein

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-12 09:19
Komend weekend;
wie geen toegang heeft tot Ziggo Sport of F1TV zal in oktober gratis naar de Grote Prijs van Eifel kunnen kijken. Het volledige raceweekend op de Nürburgring wordt in zeven Europese landen, waaronder Nederland, uitgezonden op Youtube. “Met deze samenwerking willen we een nieuw publiek bereiken.”

De Formule 1 heeft bekend gemaakt dat de Eifel Grand Prix van 9 tot en met 11 oktober live te zien zal zijn op Youtube. De Formule 1 wil met dit experiment voortbouwen op het succes dat haar Youtube-kanaal de laatste jaren heeft. “Deze samenwerking tussen de Formule 1 en YouTube is een kans om de fans een gratis livestream te geven voor alle sessies van vrijdag 9 oktober tot de race op zondag 11 oktober”, meldt de Formule 1 in een bericht.
Link; https://www.formule1.nl/n...-te-bekijken-via-youtube/

Streams staan al klaar op Youtube:
F1 LIVE: 2020 Eifel Grand Prix - FP3 | Nederlands Commentaar
F1 LIVE: 2020 Eifel Grand Prix - Kwalificatie | Nederlands Commentaar
F1 LIVE: 2020 Eifel Grand Prix - Race | Nederlands Commentaar

[ Voor 10% gewijzigd door U123456 op 04-10-2020 09:47 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

StealthyPeanut schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:09:
Opvallend: Honda stapt uit de F1, maar verlengd de overeenkomst met Indycar.

Honda tekent nieuwe overeenkomst met Amerikaanse IndyCar
https://www.gpfans.com/nl...-met-amerikaanse-indycar/

Bij Honda racen we om onze mensen te ontwikkelen, technologieën te innoveren en fans te verbinden. We zijn trots op ons ononderbroken, 27-jarige leiderschap in IndyCar, en kijken ernaar uit om een ​​volgende generatie Honda 2,4-liter hybride krachtbron te leveren met meer dan 900 pk," aldus Honda.

Wat is met deze het verschil met de F1 krachtbron? Op gebied van vervuiling en complexiteit?

Mijn gedachtes in deze:

HONDA leidt sinds zijn rentree in de F1 al gezichtsverlies voor het grote publiek. Het bestuur zag ook dat dit voor 2025 niet zou veranderen en daarom zijn ze eruit gestapt.

Bij de Indycar (en dus de Amerikaanse markt) hebben ze een veel grotere kans om kampioenschappen mee te strijden (gelijke chassis etc). Nu zien ze zelfs daar een verschuiving richting en motorformule waar zij al miljarden in hebben geïnvesteerd (en dus een voorsprong hebben op Chevy). Dan zouden ze wel gek zijn als ze daar ook de stekker uit zouden trekken.

Maar om dan een PR praatje naar buiten te brengen dat het om je CO2 voetafdruk gaat, is een beetje doorzichtig.
Ik denk dat het feit dat in indycar amper aan de motor mag worden ontwikkeld belangrijker is.
Daar hebben ze dus vrijwel geen ontwikkelingskosten meer.

PSN

• StealthyPeanut
MazeWing schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:31:
[...]

Het is gewoon absoluut niet interessant om honderden miljoenen (of zelfs miljarden) te investeren in een concurrerende motor gebaseerd op oude, steeds minder relevant wordende, technieken.

Het moet dan al een veredelde “hobby” worden voor hele rijke mensen, want iedere logica zegt het tegenovergestelde.

En wat heb je er uiteindelijk aan? In het beste geval win je een paar seizoenen. Of je hier wat aan hebt voor het “grote publiek” betwijfel ik. Want die kennen hoogstens het team en niet de motor. Of je de totale ontwikkelkosten eruit krijgt is ook nog maar de vraag.

In het slechtste geval ben je enorm veel geld kwijt, heb je geen enkel seizoen gewonnen. En het is nu niet dat je heel veel hebt aan een F1-motor (en de gebruikte technieken) buiten de F1 (of bepaalde selecte race disciplines).

Ik acht de kans op een eigen motor dan ook gewoon absurd klein
Waarom laten we niet gewoon Mercedes aanblijven als hoofdleverancier. Ieder mag zelf ontwikkelen (Ferrari of Renault), maar elk team kan voor 10 miljoen een complete motor kopen met alle bijbehorende software.

De rest is aan de teams met een budget plafond.

Het is gewoon de doodsteek van de sport dat ze geen onafhankelijke leverancier meer hebben zonder fabrieksteam. Als ze dat voor elkaar krijgen met Mercedes, is iedereen blij.

Daimler verdient een centje en de F1 is van het motorenprobleem af.

• StealthyPeanut
YakuzA schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:52:
[...]

Ik denk dat het feit dat in indycar niet aan de motor mag worden ontwikkeld belangrijker is.
Daar hebben ze dus geen ontwikkelingskosten meer.
Die was ik vergeten om te melden inderdaad, goed argument d:)b .

• RobertMe
MazeWing schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:31:
Of je hier wat aan hebt voor het “grote publiek” betwijfel ik. Want die kennen hoogstens het team en niet de motor.
Daarop inhakende. Abiteboul vond het paar jaar terug jammer dat "Red Bull WCC was" en vervolgens "Red Bull geen WCC werd door Renault". Als in, dat ze al die kampioenschappen hadden gewonnen met Renault werd niet vermeld, maar als het minder gaat wel afgeven op Renault. In die zin bevestigd dat dus jouw punt, want alleen het team wordt benoemd en niet de motorleverancier. Maar vervolgens wordt Renault ineens wel Alpine, een merknaam die de grote massa ook niks zal zeggen.

• RobertMe
StealthyPeanut schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:59:
Als Daimler / Mercedes die motor moest ontwikkelen als onafhankelijke leverancier, zonder gekoppeld fabrieksteam, denk ik dat die motor lang niet zo goed was. Enerzijds door de samenwerking tussen Brixworth & Brackley, maar ik denk ook dat de "motivatie" om net die extra stap te zetten, zoals ze nu al jaren kunnen doen, kleiner is.

• Mef
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-12 10:15

Mef

StealthyPeanut schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:59:
[...]
Waarom laten we niet gewoon Mercedes aanblijven als hoofdleverancier. Ieder mag zelf ontwikkelen (Ferrari of Renault), maar elk team kan voor 10 miljoen een complete motor kopen met alle bijbehorende software.

De rest is aan de teams met een budget plafond.

Het is gewoon de doodsteek van de sport dat ze geen onafhankelijke leverancier meer hebben zonder fabrieksteam. Als ze dat voor elkaar krijgen met Mercedes, is iedereen blij.

Begin de jaren 2010 was Cosworth dat in feite. Die leverden aan de teams die geen Renault, Mercedes of Ferrari hadden/konden veroorloven. Hebben toen aan Williams geleverd. En aan de nieuwe ingestapte teams Virgin, HRT en Lotus (de lotus die later Caterham zou worden). Was nu ook niet bepaald een succes. Die reden telkens 3-4 ronden van de rest rond. Ok dat was misschien niet helemaal aan die motor te wijten. Williams kon daar nog wel eens wat punten halen met die motor maar het is in die periode en de jaren daarnet voor ook wel serieus beginnen misgaan bij Williams.

• FastFred
  • Laatst online: 21:10
StealthyPeanut schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:09:
Mijn gedachtes in deze:

Bij de Indycar (en dus de Amerikaanse markt) hebben ze een veel grotere kans om kampioenschappen mee te strijden (gelijke chassis, geen motorontwikkeling etc). Nu zien ze zelfs daar een verschuiving richting en motorformule waar zij al miljarden in hebben geïnvesteerd (en dus een voorsprong hebben op Chevy). Dan zouden ze wel gek zijn als ze daar ook de stekker uit zouden trekken.

Wat denk ik ook meespeelt is dat Honda in de F1 geen zoden aan de dijk kan zetten als het aan komt om racewinsten en kampioenschappen, ze willen meer dan 6 racewins (?) in 5 jaar. De motoren zijn te duur en te ingewikkeld.

Komt daar nog bij dat er dit jaar niks aan de motor gedaan mag worden, volgend jaar is er de budgetcap en mag er beperkt ontwikkelt worden zodat Hamilton op z'n sloffen nog even een 8e kampioenschap binnen kan hengelen.

Ik geloof dan ook niet dat het Honda te doen is om CO2 neutraal te zijn, want dan hadden ze niet verlengd met Indycar. De F1 kost ze gewoon te veel en levert te weinig op, ieder ander bedrijf zou er dan ook de stekker uit trekken.

Ik denk dat de F1 dit aan zichzelf te danken heeft, weer een motorenleverancier kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 04-10-2020 11:28 ]

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-12 10:44
Brundle legt ook de gedachte op tafel om de F1 niet per se relevant te laten zijn voor ontwikkelingen in de auto industrie. De focus te leggen op de amusementswaarde. Ik denk dan aan simpelere en snelle motoren die veel lawaai maken.

Maar dan zou de F1 ook een stuk van zijn DNA verliezen en steeds minder relevant worden. Op termijn alleen nog voor de romantici die van vieze en brullende motoren houden, terwijl bijvoorbeeld de Formule E uiteindelijk de top van de technologie vertegenwoordigt. Zelfs met het risico dat vervuilende verbrandingsmotoren een keer helemaal verboden worden. Dat is dus nogal een keuze.

Volgens mij moet de F1 in dat opzicht wel relevant blijven én amusementswaarde hebben. Op een ander spoor dan all electric.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:32

Martinspire

Awesomeness

YakuzA schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:52:
[...]

Ik denk dat het feit dat in indycar amper aan de motor mag worden ontwikkeld belangrijker is.
Daar hebben ze dus vrijwel geen ontwikkelingskosten meer.
Mja maar dan is je bericht toch nog wel wat krom.

Ik hoorde verder dat de indycar volledig bij Honda USA ligt, dus dan heeft Honda Japan er wellicht wat minder over te zeggen

Martinspire - PC, PS5, XSX

• FastFred
  • Laatst online: 21:10
@Tommy The Cat De F1 zou dan wellicht een soort historic klasse worden met verbrandingsmotoren en de FE zou dan de nieuwe top van motorsporttechnologie kunnen vertegenwoordigen. Je hebt bij zowat ieder WRC evenement ook nog de oude auto's rondrijden in lagere klasses. Escorts, Lancia's, Quattro's, etc.

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-12 17:16

Timple

Is een serie-hybride eigenlijk een optie voor F1?
Geen last van accu capaciteit / gewicht. Wel relevante techniek (want aandrijving elektrisch).

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Goh, Honda Japan stopt ermee na 2021 en nu moet er ineens van alles vernieuwd worden aan deze klasse. Ik heb niet werkelijk klachten gehoord over het aantal krachtbron aanbieders voordat Honda in 2015 mee ging doen. De eerste 3 tot 4 jaar daarna overigens wel :+

Edit: @Help!!!!, weet je hoeveel er in die 5 jaar nog ontwikkeld is aan de bestaande krachtbron en ook nog gaat komen? Dan kan je hoog en laag springen wat je wil maar feit is, ze blijven het met deze krachtbron doen tot 2026.

[ Voor 30% gewijzigd door hardware-lover op 04-10-2020 20:25 ]

Testing, one, two ...

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

2015 is 5 jaar geleden. Dat is een eeuwigheid gezien hoe hard ontwikkelingen gaan.

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• Stiggy
@Tommy The Cat en @FastFred Hebben jullie destijds de Grand Prix Masters serie gevolgd? Ik vond dat toch wel erg vermakelijk, jammer dat die serie zo snel failliet ging.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-12 13:31

Crazy D

I think we should take a look.

Stiggy schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:19:
@Tommy The Cat en @FastFred Hebben jullie destijds de Grand Prix Masters serie gevolgd? Ik vond dat toch wel erg vermakelijk, jammer dat die serie zo snel failliet ging.
Maar voor degenen die klagen dat Lewis alles wint met zoveel voorsprong was dat niet de leukste serie :P

Exact expert nodig?

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:54

Destruction

(ex-)Automonteur

Zoals ik elders al schreef, het motorregelement moet op de schop. Weg met die v6 hybrid met MGU-H, MGU-K etc..

Waarom brengt men de F1 niet terug naar wat het geweest is? En dan bedoel ik niet per definitie een v8, v10 of v12. Nee, waarom niet de fabrikanten uitdagen? We staan voor de opdracht om minder te gaan uitstoten, EV's kunnen een deel van de oplossing zijn. Maar het voltallige wagenpark vervangen voor EV's zie ik ook niet lukken, en bovendien hebben fabrikanten daar de FE al voor. Dus how 'bout this: De F1 blijft werken met een verbrandingsmotor, maar de fabrikanten moeten daarbij uitgedaagd worden een motorblok te bouwen dat zoveel mogelijk vermogen produceert, maar tegelijk ook zo min mogelijk brandstof verbruikt en zo min mogelijk uitstoot. Die techniek zou men ook later weer kunnen gebruiken voor straat auto's (danwel bestelbussen/vrachtwagens etc).

Het format van de motor vrij laten, maar wel de hoeveelheid brandstof die mee mag verder beperken. Als dus bijvoorbeeld Ferrari een v12 kan bouwen die minder brandstof verbruikt (en minder uitstoot) dan de v8 van Renault, prima!

[ Voor 13% gewijzigd door Destruction op 04-10-2020 14:58 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:31
Destruction schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:41:

Het format van de motor vrij laten, maar wel de hoeveelheid brandstof die mee mag verder beperken. Als dus bijvoorbeeld Ferrari een v12 kan bouwen die minder brandstof verbruikt dan de v8 van Renault, prima!
En hoe gaat dat fabrikanten aantrekken? De toekomst voor wegautos is simpelweg niet ICE. We hebben 100 jaar ontwikkeling gehad. 100 jaar geleden waren er ook EV's.. sterker nog..120 jaar geleden was er een electrische Porsche.

ICE had en heeft allerlei voordelen t.o.v EV, maar we hebben nu het punt bereikt dat die niet meer opwegen tegen de nadelen. Op de prijs na dan..en je kunt uiteraard de discussie aangaan of ze milieuvriendelijker zijn..

Feit blijft dat elke autofabrikant zich nu richt op iets anders dan ICE.
De V6 hybrid was er juist omdat op dat moment hybride nog toekomst leek en nog enigszins relevant voor straatautos. Daar zijn ze keihard ingehaald door de werkelijkheid.
De motor is niet relevant meer. Het gaat om de accu en range. Power to weight ratio is nu kWh per kilo.

F1 heeft zijn waarde als marketinginstrument behoorlijk verloren de afgelopen jaren. Je, krijgt er naamsbekendheid mee..maar daar houdt het op.
Wie koopt er een Renault vanwege hun resultaten in het hybrid tijdperk. Wie een Honda?

Ik kijk F1 al heel wat jaren met liefde. Maar ik houd mijn hart vast of ze nog een fabrikant die vertrekt te boven komen.
De oplossing is helaas niet simpel. En al zeker niet te verwachten van fabrikanten.

Ik hoop dat de FE zich ontwikkeld tot een echte concurrent. Of dat de F1 de ballen heeft om een ander concept op basis van EV durft te gaan ontwikkelen.
Korte sprintraces..echte circuits..en echt snelle auto's. Helaas lijkt dat met EV nog even weg te zijn.. :/

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• RobertMe
sanderb schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:20:
Of dat de F1 de ballen heeft om een ander concept op basis van EV durft te gaan ontwikkelen.
Kan / mag in principe niet. Formule E heeft exclusiviteit op het EV verhaal tot 202X. Tot die tijd zou F1 dus niks met echt volledig EV kunnen / mogen doen.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:53
De enige fabrikant die een link kan leggen tussen zondag en maandag is Mercedes. Mercedes verkoopt inmiddels alles van een dikke V8 (AMG) via hybride spul naar volledig electrisch. Het hele F1 gebeuren kost Daimler ook niet zoveel, een slordige 30 miljoen pond.

Wat ze terugkrijgen in marketingwaarde is natuurlijk gigantisch.

Ferrari is de volgende, zij hebben de F1 kennis gebruikt voor de LaFerrari (zeer gelimiteerde oplage) en nu in de SF90 Stradale. Echter, Ferrari heeft een heel merk gebouwd om een V12 en die V12 zat ook in een F1 auto. Tot ze verplicht werden een V10 te gebruiken. Daar waren ze niet blij mee.

Dan de volgende : McLaren. Die maken ook straatauto's, en op eentje na hebben ze allemaal een V8 met turbo's. Alleen de McLaren P1 was hybride.

De laatste fabrikant die op maandag iets kan verkopen als ze op zondag winnen is Renault. Over het algemeen verkoopt Renault benzine en diesel motoren. Er zijn 3 hybrides (clio, captur en megane) en 2 electrische (zoe en twingo). De huidige stand in F1 is voor hun relevant.

Dan hebben we nog Alfa Romeo, maar hoewel het een prachtig merk is en de Giulia een droom is om te rijden, hebben ze op dit moment niks hybride en niks elektrisch. Dan gaan ze in 2021 met de EU regels een probleem krijgen toch? Ten eerste verkopen ze amper wat :/ , en ten tweede hebben ze een verbond gesloten met Tesla :

De rest van de grid verkoopt geen auto's. Volgend jaar komt Aston Martin erbij, maar ook zij verkopen op dit moment alleen een V8 en een V12. Niks elektrisch en niks hybride.

Honda heeft nu dus besloten dat de kosten niet opwegen tegen de baten en verlaat de F1. Ferrari heeft nu laten zien dat het zonder grijs gebied ook niet meer kan winnen.

Anyway, om het plan te laten slagen moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden :

- het moet een uithangbord zijn voor Mercedes, Ferrari, McLaren, Renault en Aston Martin
- het moet relevant zijn voor de techniek van de straatauto's van de volgende jaren
- het moet simpeler en lichter (F1 auto's doen nu al 750 kilo)
- het moet goedkoper zijn om te ontwikkelen
- de FIA moet niet zoals nu de ontwikkeling bevriezen zodat er een eeuwige kampioen ontstaat

Gezien het verschil in performance van de motoren en de afzonderlijke chassis' wordt het volgens mij een ontzettende klus om het interessant te houden voor de fabrikanten en de fans, het betaalbaar te houden en de competitie terug te brengen zodat er ook eens een ander team kan winnen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Stiggy
Bovenstaande posts laten volgens mij precies ziet wat het probleem is en hoe het niet moet. Het interessant houden voor fabrikanten is wat tot de huidige kaalslag met een lousy 10 teams (of 9 als je Red Bull/AT als 1 concern ziet, of 8 als je Ferrari & Alfa ook zo bekijkt). Waar zijn de tijden van 26 auto's op de grid? Pre-qualifications?

In de lagere klassen zijn er ook geen autofabrikanten die de dienst uit maken. En dat zijn prima raceklassen.
Waar we volgens mij naar toe moeten is een situatie dat die weer door kunnen groeien naar F1.

Altijd als manufacturers mee gaan doen aan een klasse dan volgt er kaalslag. Eddie Irvine heeft daar eens een mooie column over geschreven. Ik kan hem niet meer vinden, maar dit artikel geeft die strekking wel weer.

• warp
  • Niet online
asing schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:15:
Ferrari is de volgende, zij hebben de F1 kennis gebruikt voor de LaFerrari (zeer gelimiteerde oplage) en nu in de SF90 Stradale. Echter, Ferrari heeft een heel merk gebouwd om een V12 en die V12 zat ook in een F1 auto. Tot ze verplicht werden een V10 te gebruiken. Daar waren ze niet blij mee.
Dit klopt niet helemaal, aangezien Ferrari met de 126C in 1981 al eens vrijwilig was overgestapt op V6 turbo motoren.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:58
Stiggy schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:46:
Bovenstaande posts laten volgens mij precies ziet wat het probleem is en hoe het niet moet. Het interessant houden voor fabrikanten is wat tot de huidige kaalslag met een lousy 10 teams (of 9 als je Red Bull/AT als 1 concern ziet, of 8 als je Ferrari & Alfa ook zo bekijkt). Waar zijn de tijden van 26 auto's op de grid? Pre-qualifications?

In de lagere klassen zijn er ook geen autofabrikanten die de dienst uit maken. En dat zijn prima raceklassen.
Waar we volgens mij naar toe moeten is een situatie dat die weer door kunnen groeien naar F1.

Altijd als manufacturers mee gaan doen aan een klasse dan volgt er kaalslag. Eddie Irvine heeft daar eens een mooie column over geschreven. Ik kan hem niet meer vinden, maar dit artikel geeft die strekking wel weer.
Maar in de F2 en F3 hebben alle teams dezelfde onderdelen. Hoewel dat zeer vermakelijke races oplevert en coureurs nog meer het verschil kunnen maken, weet ik niet of dat de toekomst voor de F1 zou moeten zijn, bij F1 hoort wat mij betreft ook echt nog wel een forse ontwikkelcomponent voor de onderdelen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-12 11:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Signatures zijn voor boomers.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Maasluip schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:40:
[...]

Interessant. Is bekend wie het commentaar gaat doen?
Vermoed dat ze gewoon direct de Ziggo stream zullen doorlinken als het NL commentaar is.

Of hebben ze iets anders als commentaar in de F1 app?

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 04-10-2020 19:55 ]

PSN

• asing
Transportman schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:30:
[...]

Maar in de F2 en F3 hebben alle teams dezelfde onderdelen. Hoewel dat zeer vermakelijke races oplevert en coureurs nog meer het verschil kunnen maken, weet ik niet of dat de toekomst voor de F1 zou moeten zijn, bij F1 hoort wat mij betreft ook echt nog wel een forse ontwikkelcomponent voor de onderdelen.
Eens. Er zijn genoeg klasses te vinden waarbij iedereen hetzelfde materiaal heeft. Het mooie aan de F1 (Pinnacle of motorsport) is dat ieder team ook constructeur is die zelf hun eigen auto moeten bouwen waarbij een reglementenboek de leidraad is. En iedere coureur die op de ladder omhoog wil, heeft als doel om één van de 20 coureurs te worden die F1 mag rijden. Want dan heb je bewezen dat je één van de besten bent. Of één van de rijksten. Ik maak hem maar even :P .

Er is een hoop fout gegaan de laatste jaren. De aandrijving is te duur en te gecompliceerd, de circuits van de oude stempel worden vervangen door een Tilke baan heel ver weg in de woestijn en het commerciële belang is te groot geworden.

Dus ze vinden een uitweg of F1 bloedt langzaam dood.

Ik zou suggereren om de Formule E vaandeldrager te maken van de verantwoorde aandrijving. Dan kan de F1 terug naar een vast slagvolume, misschien bio-ethanol als brandstof, geen turbo, geen MGU-H of -K, geen restrictie voor de tankinhoud of verbruik en gaan met die banaan. Of wel een turbo maar dan ook een restrictie op de inlaat.

Dan kan iedere motorenfabrikant zijn bestaande kennis gebruiken om het maximum eruit te halen. Het gewicht kan ook drastisch omlaag. Meer toeren - meer vermogen - meer brandstof - meer gewicht.

Er zijn zat fabrikanten die een prachtig motorblok kunnen maken, maar er zijn er niet zoveel die ook goed zijn met al die meuk eromheen die we nu hebben.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:04
NVM

[ Voor 99% gewijzigd door Ryur op 04-10-2020 19:57 ]

• asing
Ryur schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:55:
[...]
daarom ook bijv met Acura's ipv Honda's
Niet helemaal correct. Er waren fabrikanten op de Amerikaanse markt actief die in het hogere segment niks hadden of verkochten omdat de badge belangrijk wordt en er ook een klein hok wordt verkocht met die badge.

Drie Japanse merken deden mee :

Honda - Acura
Nissan - Infinity
Toyota - Lexus

Je kan in de Verenigde staten zowel een Honda als een Acura kopen.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:58
Destruction schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:41:
Zoals ik elders al schreef, het motorregelement moet op de schop. Weg met die v6 hybrid met MGU-H, MGU-K etc..

Waarom brengt men de F1 niet terug naar wat het geweest is? En dan bedoel ik niet per definitie een v8, v10 of v12. Nee, waarom niet de fabrikanten uitdagen? We staan voor de opdracht om minder te gaan uitstoten, EV's kunnen een deel van de oplossing zijn. Maar het voltallige wagenpark vervangen voor EV's zie ik ook niet lukken, en bovendien hebben fabrikanten daar de FE al voor. Dus how 'bout this: De F1 blijft werken met een verbrandingsmotor, maar de fabrikanten moeten daarbij uitgedaagd worden een motorblok te bouwen dat zoveel mogelijk vermogen produceert, maar tegelijk ook zo min mogelijk brandstof verbruikt en zo min mogelijk uitstoot. Die techniek zou men ook later weer kunnen gebruiken voor straat auto's (danwel bestelbussen/vrachtwagens etc).

Het format van de motor vrij laten, maar wel de hoeveelheid brandstof die mee mag verder beperken. Als dus bijvoorbeeld Ferrari een v12 kan bouwen die minder brandstof verbruikt (en minder uitstoot) dan de v8 van Renault, prima!
Precies. Hier kan je ook nog een twist op maken. Laat de constructeurstitel op de schop gaan.

Wat ideeën?
- elke race: degene met het laagste brandstofverbruik krijgt 5 punten extra in het kampioenschap als ze binnen de top 10 finishen
- verwijder de gridstraffen voor een nieuwe motor. Eke nieuwe motor is -10 punten, elke versnellingsbak -5

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

FastFred schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:27:
[...]
Ik geloof dan ook niet dat het Honda te doen is om CO2 neutraal te zijn, want dan hadden ze niet verlengd met Indycar. De F1 kost ze gewoon te veel en levert te weinig op, ieder ander bedrijf zou er dan ook de stekker uit trekken.
Het is een combinatie van. Je kunt aan de bedrijfspresentaties zien dat Honda die kant op gaat, en als je ziet wat het F1 avontuur kost, in vergelijking met Indy, snap je dat ze de keuze maken. Het is denk ik een kwestie van en/en. Bovendie rijden ze op methanol, wat volgens mij 'beter' is voor het millieu (minder uitstoot van broeikasgassen). En Indy behoeft ook veel minder actieve ontwikkeling, dus kost het vele malen minder dan F1. Verkoopt iets makkelijker aan de RvB.

• warp
  • Niet online
mphilipp schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:38:
Het is een combinatie van. Je kunt aan de bedrijfspresentaties zien dat Honda die kant op gaat, en als je ziet wat het F1 avontuur kost, in vergelijking met Indy, snap je dat ze de keuze maken. Het is denk ik een kwestie van en/en. Bovendie rijden ze op methanol, wat volgens mij 'beter' is voor het millieu (minder uitstoot van broeikasgassen). En Indy behoeft ook veel minder actieve ontwikkeling, dus kost het vele malen minder dan F1. Verkoopt iets makkelijker aan de RvB.
Plus het gegeven dat Honda aan Indy geld verdient, i.t.t. de F1 wat ze al meer dan 1 miljard heeft gekost...

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Maar het team dat in Japan werkt aan de Formule 1-motoren van Red Bull Racing en AlphaTauri heeft niets te maken met Honda Performance Development die motoren levert aan de IndyCar Series.

• TheDukemaster
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-12 21:41
Alfa Romeo heeft zojuist haar line-up voor volgend jaar bekend gemaakt: Kimi Raikkonen en Mick Schumacher. Eindelijk weer een Schumacher in de F1!

Verwijderd

Ik roep het volgens mij nu al een paar jaar de f1 is te complex geworden en er gaat teveel geld in om.

En het aanpassen is een kwestie van een aantal grote heren die de ballen hebben om er wat aan te gaan doen.

90% van de regels overboord
Een max aantal kg brandstof instellen voor de race en dit per jaar afbouwen
Max aantal kg accu pakket

De tekeningen van de wcc auto worden op 1 januari openbaar gemaakt.

Kleine teams kunnen dan makkelijker inlopen. Grote teams gaan geen honderden miljoenen meer uitgeven want na 1 jaar is de investering geen nut meer dus ze moeten per jaar blijven ontwikkelen om de voorsprong te behouden en de voorsprong kan nooit veel meer dan 1 jaar zijn.

Zo komen kleinere teams niet op grote achterstanden te staan. Grote teams gaan minder uitgeven maar blijven innoveren.

Elektrische pakket wordt steeds belangrijker en co2 neemt af.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08

franssie

Save the albatross

@Verwijderd in ieder geval het openbaar maken van de ontwerpen (en dan van de top 3 teams) zal inderdaad zorgen dat ze minder gaan investeren wat slecht voor de sport lijkt maar de groep zal er bij winnen - het zijn de regels van het robot-voetbal die juist die sport een impuls geven. Maar F1 is rete conservatief dus dat gaat denk ik niet gebeuren, wie weet kijken we over 5 jaar hier ook gewoon indy car omdat dat spannender is dat de F1, want de F1 is zeker vermakelijk en onderhoudend maar zelden echt spannend in de top.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Krankenhausen
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Rene schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:44:
[...]
- verwijder de gridstraffen voor een nieuwe motor. Eke nieuwe motor is -10 punten, elke versnellingsbak -5
Het probleem is een beetje dat het voor de top teams prima te verhapstukken is, 5 punten is immers maar 20% van de waarde van een overwinning. Voor een team in het achterveld echter, is het enorm veel. Haas zou bijvoorbeeld, met die regels op dit moment, beter de auto terugtrekken dan een versnellingsbak vervangen.

Dan kan je de puntentelling wel gaan aanpassen, maar ik vind het wel fijn eigenlijk dat de 1e plaats nu echt iets waard is om voor te strijden. Dus zowel de puntentelling als de bonus-/strafpunten zullen op elkaar afgestemd moeten worden.

En dan heb je het nog niet eens over wat er moet gebeuren als een auto door een andere auto van de baan afgedrukt wordt.

• basvn
  • Registratie: April 2013

basvn

Breezand - NHN

Jongens, kom op nou!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeIMaBofOJ2vrDUMFbH4g0oolqg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NKhMOWn3KduV9QezxzNTGz42.jpg?f=user_large

Geruchten zijn sterk dat Mick Schumacher, volgend jaar met RAI in de Alfa komt te zitten

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 00:34:
90% van de regels overboord
Een max aantal kg brandstof instellen voor de race en dit per jaar afbouwen
Max aantal kg accu pakket
Een simple reglement is een utopie. Het is niet zo dat de problemen in de F1 komen door de ingewikkelde regels. De ingewikkelde regels zijn juist om de deelnemers 'in check' te houden. Kijk maar wat ze doen met de vleugels. Als je niet heel precies specificeert hoe ver ze door mogen buigen, krijg je flexi-wings, waardoor ze weer voordeel hebben. Ferrari heeft iets gevonden om de fuel flow limit te omzeilen (waar ze eigenlijk een prijs voor verdienen, want het is geniaal). Dus de ingewikkeldheid van de regels is het probleem niet. Dat is gewoon een noodzaak. En dan nog zijn ze in staat iets te verzinnen...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-12 11:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mphilipp schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:31:
[...]

Een simple reglement is een utopie. Het is niet zo dat de problemen in de F1 komen door de ingewikkelde regels. De ingewikkelde regels zijn juist om de deelnemers 'in check' te houden. Kijk maar wat ze doen met de vleugels. Als je niet heel precies specificeert hoe ver ze door mogen buigen, krijg je flexi-wings, waardoor ze weer voordeel hebben
En wat is daar het probleem van? Het jaar erop heeft iedereen ze. Het promoot juist die innovatie, "kijk eens wat we nu weer verzonnen hebben om harder te gaan". Zelfde als het DAS van Mercedes. Dat soort innovatie moet je niet de kop indrukken, dat moet je juist koesteren.
. Ferrari heeft iets gevonden om de fuel flow limit te omzeilen (waar ze eigenlijk een prijs voor verdienen, want het is geniaal). Dus de ingewikkeldheid van de regels is het probleem niet. Dat is gewoon een noodzaak. En dan nog zijn ze in staat iets te verzinnen...
Ja, om die regel te omzeilen. Als de regel nu was geweest "maximaal x kg brandstof, kom je niet tot het eind, pech", dan hoef je alleen voor de race te controleren hoeveel kg brandstof er in gaat.
Hoe je die brandstof dan tijdens de race gebruikt is jouw probleem. Superacceleratie maar de helft van het rechte stuk coasten? Als je daarmee sneller bent, waarom niet.

Signatures zijn voor boomers.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Maasluip schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:46:
[...]
En wat is daar het probleem van? Het jaar erop heeft iedereen ze. Het promoot juist die innovatie, "kijk eens wat we nu weer verzonnen hebben om harder te gaan". Zelfde als het DAS van Mercedes. Dat soort innovatie moet je niet de kop indrukken, dat moet je juist koesteren.
Het probleem is dat wat jij voorstelt neerkomt op een 'no limits' F1 en dan is het binnen 3 seizoenen gebeurd met de sport, want dan wordt het onbetaalbaar. De ontwerpen publiceren is sowieso een utopie, dat gaat alleen in een parallel universum gebeuren. Geen enkel team gaat daarmee accoord, want het is dan zinloos om veel geld uit te geven om sneller te zijn. En F1 is nu eenmaal een constructeursklasse. Als iedereen hetzelfde heeft, krijg je een veredelde F2 of Indy. Daar zit niemand op te wachten.
Ja, om die regel te omzeilen. Als de regel nu was geweest "maximaal x kg brandstof, kom je niet tot het eind, pech", dan hoef je alleen voor de race te controleren hoeveel kg brandstof er in gaat.
Hoe je die brandstof dan tijdens de race gebruikt is jouw probleem. Superacceleratie maar de helft van het rechte stuk coasten? Als je daarmee sneller bent, waarom niet.
Ja, dat zou ik ook zeggen. Maar dat lift & coast wilden wij weer niet. En de coureurs werden er ook dol van.

Nee, wat je wilt klinkt op papier erg leuk, maar er kleven gewoon teveel nadelen aan en het publiceren van de ontwerpen wil niemand. Ik zie ook wel dat de enige manier om het veld 'eerlijk' te houden en de kosten te beheersen, een eenheidsklasse is, maar dat hebben we al. We moeten gewoon accepteren dat je altijd dominante teams zult houden in de F1. En die dominantie wordt in principe door geld bepaald. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar daarom heten ze ook uitzonderingen. In andere sporten is het feitelijk ook zo. Wie het meest investeert in R&D heeft meestal de beste kaarten in handen. Toyota is een goed voorbeeld van het tegengestelde, maar alleen veel geld is ook niet goed. Je moet ook in staat zijn om iets goeds te maken.

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
TheDukemaster schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 00:25:
Alfa Romeo heeft zojuist haar line-up voor volgend jaar bekend gemaakt: Kimi Raikkonen en Mick Schumacher. Eindelijk weer een Schumacher in de F1!
Ehh, volgens mij ben je iets te voorbarig. De geruchten zijn er wel, maar voor zover ik weet is nog helemaal niets officieel.

No matter the age, never lose the Kramer inside

• stijn014
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-12 20:58
Hmtsjmftsch schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:06:
[...]

Ehh, volgens mij ben je iets te voorbarig. De geruchten zijn er wel, maar voor zover ik weet is nog helemaal niets officieel.
ik vind het ook alleen op de gekende clickbait motorsportsites.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

https://www.formula1.com/...J4mV7EECdLHzdMefrv5o.html

Veel speculatie, maar daar lijkt toch wel vrij zeker dat Kimi blijft (puur vanwege zijn feedback) en dan Schumacher omdat die in de FP1 gaat rijden.

Selectieve quotes, om mensen te triggeren: (:P)
However, they will not have a look in should Kimi Raikkonen decide to extend his stay beyond the end of this season, when his current deal expires. The Finn has flipflopped over the last few months over whether to stick around or call it a day.

My sources say he is now leaning towards staying put for another year – something Alfa Romeo are understood to want, with the Finn proving time and time again this year how critical he can be to car development, with the red and white cars showing an upturn in form of late with some successful updates.
My sources say Schumacher is the favourite to get the second seat, however, Alfa Romeo and Ferrari are keeping their options open with two race still to go in the F2 championship.

Shwartzman is set for a test in FP1 in Abu Dhabi, with Alfa Romeo expected to run him. It may be we won't get a final decision, then, until just before Christmas at the earliest.
En deze bron (Lawrence Barretto) vertrouw ik toch iets meer. :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:01

sjaool

Every life should have 9 cats

Als Mick zo blijft presteren als hij nu doet zouden ze bij Alfa Romeo gek zijn om hem niet te nemen. Giovinazzi brengt nu ook weer niet zoveel. Bovendien de naam Schumacher zorgt daarbij voor zeer veel publiciteit. Ik zou het in ieder geval niet gek vinden om daar volgend jaar een team met Kimi en Mick te zien.

"When you grow up your heart dies"

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

En was deze al voorbij gekomen?:

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@hardware-lover
5 Jaar geleden was er wellicht nog enige realistische hoop dat andere motorfabrikanten MER het leven zuur konden maken. Niet alleen is die hoop ijdel gebleken ook de maatschappelijke ontwikkelingen zijn enorm geweest en dat is wat ik bedoelde. Groene economie, elektrisch rijden is enorm hard gegaan, er is corona met mobiliteitsimpact.

Wat toen voldoende leek aan motorfabrikanten is nu wel erg dun omdat ook andere (motor)fabrikanten deze ontwikkelingen imo niet makkelijk kunnen negeren en omdat ze MER ook niet kunnen verslaan is nu wel erg duidelijk aan het worden dat de kosten en baten (veel) teveel uit balans beginnen te raken.

De F1 lijkt zichzelf helaas als het ware soort van schaakmat te zetten.

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Al zou Kimi alleen blijven als hij het nog leuk zou blijven vinden.

Afgelopen paar races een hoop commentaar van hem gehoord.
En hij zit in een auto, met een motor die net niks is.
Daar zal volgend jaar weinig in veranderen

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Hmtsjmftsch
Illegal_Alien schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:14:
https://www.formula1.com/...J4mV7EECdLHzdMefrv5o.html

Veel speculatie, maar daar lijkt toch wel vrij zeker dat Kimi blijft (puur vanwege zijn feedback) en dan Schumacher omdat die in de FP1 gaat rijden.

Selectieve quotes, om mensen te triggeren: (:P)

[...]

[...]

En deze bron (Lawrence Barretto) vertrouw ik toch iets meer. :)
Je hebt het verkeerde stukje tekst dikgedrukt gemaakt. Waar het om gaat is dit stukje:
"...however, Alfa Romeo and Ferrari are keeping their options open with two race still to go in the F2 championship.

Shwartzman is set for a test in FP1 in Abu Dhabi, with Alfa Romeo expected to run him. It may be we won't get a final decision, then, until just before Christmas at the earliest."

Kortom, sinterklaas is vroeg begonnen dit jaar.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Hmtsjmftsch schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:41:
[...]

Je hebt het verkeerde stukje tekst dikgedrukt gemaakt. Waar het om gaat is dit stukje:
"...however, Alfa Romeo and Ferrari are keeping their options open with two race still to go in the F2 championship.

Shwartzman is set for a test in FP1 in Abu Dhabi, with Alfa Romeo expected to run him. It may be we won't get a final decision, then, until just before Christmas at the earliest."

Kortom, sinterklaas is vroeg begonnen dit jaar.
Dikgedrukt op basis van de comments hierboven. :) Maar lijkt mij dat ze toch voor Mick gaan puur vanwege zijn naam (helaas?).

• Hmtsjmftsch
Illegal_Alien schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:52:
[...]

Dikgedrukt op basis van de comments hierboven. :) Maar lijkt mij dat ze toch voor Mick gaan puur vanwege zijn naam (helaas?).
Ik begrijp het, hoor. Maar eerder werd het door iemand anders gebracht alsof het al een feit was en daarvan ga ik soms wat allergisch reageren. ;)
Ik denk inderdaad dat de kans groot is dat ze voor Mick gaan. Ik denk dat het gaat om een combinatie van naam (want erg marketable), maar ook wel competentie. Hij laat op dit moment in elk geval zien dat hij ook best wel kan sturen, dus als totaalpakket kan ik mij voorstellen dat hij een interessante keuze is.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Illegal_Alien schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:52:
[...]

En hij staat momenteel als 1e in F2.
191-169 met Ilott
met nog 2 races te gaan (Bahrein) 1 raceweekend

Pagina: 1 ... 130 ... 166 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport