Mja dat vond ik destijds ook raar. Nu zit ie met kwalificeren er ook niet echt lekker bij. Shwartzman overigens ook niet, wellicht iets met de auto. Maar hij komt nu wel normaal mee met de rest. Ik herinner me nog dat Russell destijds ook iets zei over een gesprek met Hamilton dat die hem wat verteld had wat hem enorm geholpen had. Ben benieuwd wat dat precies is, want het lijkt erop dat er wel iets is wat je ineens vooruit kan helpen als je het door hebt.Wom schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:32:
[...]
In de F3 had hij ook opeens het licht gezien en kwam hij bovendrijven. Of kreeg hij meer vermogen, zoals Ticktum toen claimde.
Verder vind ik de prestatie van Schumacher en Ilott een beetje tegenvallen dit jaar. Die hadden toch verder van de rest moeten staan. Shwartzman doet het erg goed, heeft wel wat pech gehad en zijn kwalificaties zijn gewoon niet goed genoeg. Wellicht is het beter als ie nog een jaartje F2 doet om die serie op te vouwen en zijn kwalficaties te verbeteren voor ie naar F1 doorstroomt. Het lijkt me verder dat er ook te weinig ruimte is voor 2 of 3 rijders als Alonso terug komt en Vettel niet uitstroomt. Raikkonen zie ik wel ontslagen worden, maar die gaat niet op eigen inbreng weg, denk ik.
Heeft Vettel niet eens ook zoiets gehad met Schumacher (Michael dan). "Hoe ga jij daar en daar door die bochtencombinatie heen? Wat is nu de beste lijn?" => "Geen idee, ik rijd gewoon op gevoel" en dat Vettel ook meer op gevoel is gaan rijden en minder denken in lijnen en die daarna (weer / nog) beter werd.Martinspire schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:14:
[...]
Mja dat vond ik destijds ook raar. Nu zit ie met kwalificeren er ook niet echt lekker bij. Shwartzman overigens ook niet, wellicht iets met de auto. Maar hij komt nu wel normaal mee met de rest. Ik herinner me nog dat Russell destijds ook iets zei over een gesprek met Hamilton dat die hem wat verteld had wat hem enorm geholpen had. Ben benieuwd wat dat precies is, want het lijkt erop dat er wel iets is wat je ineens vooruit kan helpen als je het door hebt.
Allard & Kees hadden het er over dat Kimi zelf kan bepalen of die nog een jaar blijft. Zelf had ik zoiets van "die blijft volgend jaar lekker weg, dat team is gewoon prut en uit al zijn gescheld op de radio maak ik ook niet op dat hij er nog lol aan heeft". Allard & Kees gingen echter voor "hij was de snelste Ferrari op de baan en rijdt er nog vol voor, die blijft".Raikkonen zie ik wel ontslagen worden, maar die gaat niet op eigen inbreng weg, denk ik.
Overigens suggereerden zij ook dat Mick volgend jaar in de Alfa Romeo zou zitten, en dat Kimi dan blijft als "leermeester". En in die rol zou Kimi wellicht ook "nut" hebben voor Ferrari.
Ik vind alles goed, als Kimi maar kan blijven als ie wil.YakuzA schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:56:
[...]
Haas heeft ook 2 stoeltjes vrij voor volgend jaar, dus het zou net zo goed bij Haas kunnen zijn.
Bij Alfa zu het idd ipv GIO zijn.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Heeft ie bij Ferrari geleerd natuurlijk... Hetzelfde geldt voor Vettel.Illegal_Alien schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:28:
En toch lijkt het me intressant om Kimi als teambaas te zien; als hij daar plezier in heeft natuurlijk.Hij runt zijn eigen team al ongeveer zelf
.
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Lijkt me niet dat hij dat leuk vindt, aangezien hij een hekel heeft aan optreden in de media. Iets dat je als teambaas toch regelmatig wél moet doen...Illegal_Alien schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:28:
En toch lijkt het me intressant om Kimi als teambaas te zien; als hij daar plezier in heeft natuurlijk.Hij runt zijn eigen team al ongeveer zelf
.
Kimi gaat weg op het moment dat er "teveel gezeur" is, die rijdt echt puur voor zijn lol. Als ie weggaat is dat op eigen initiatief. Vergeet ook niet dat ie waarschijnlijk nog aandeelhouder van het team is, en dat Kimi en Sauber een lange geschiedenis samen hebben.Martinspire schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:14:
[...]
Raikkonen zie ik wel ontslagen worden, maar die gaat niet op eigen inbreng weg, denk ik.
Ik zie 'm volgend jaar nog wel als senior rijden naast Mick, en als ie wel stopt met racen zal ie ongetwijfeld nog wel bij het team betrokken blijven.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
[ Voor 98% gewijzigd door Orion84 op 15-09-2020 13:29 ]
een treffende spreuk
https://racereporter.nl/Crxtreem schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:33:
Weet er iemand nog een goede (nederlandse) podcast over F1?
Ik luister normaal F1 aan tafel, maar dit is tegenwoordig niet meer te doen met de achtergrond rumoer.
F1 aan tafel heeft vaak Plooij en/of Mol en die zijn mij iets te overtuigd van hun eigen gelijk.
NOS F1 podcast is aardig, maar daar zit vaak Lammer met hetzelfde probleem
[ Voor 3% gewijzigd door frankivo op 15-09-2020 13:25 ]
Dit was te verwachten, en als ie kampioen wordt dan zal het eerder een vanzelfsprekendheid worden, hoewel hij steeds 2 jaren in een klasse nodig heeft om de absolute top te kunnen bereiken lijkt het.Wom schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:18:
Ondertussen wordt Mick Schumacher steeds meer naar voren geschoven voor een zitje in 2021. Dat zal dan, naar mijn idee, wel bij Sauber Alfa Romeo zijn. Eerst al Binotto die zijn zegje deed en nu de berichten dat hij top 3 moet eindigen om kans te maken op F1-zitje. Geen verrassing, maar dat gaat dus wel gebeuren.
Dus een paar jaar bij een Ferrari "klantenteam" vertoeven en als ie (opnieuw) gaat shinen, promotie naar the Almighty 😎
Testing, one, two ...
GPR is dan ook van Mol en consorten, dus dat klopt wel.frankivo schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:25:
[...]
https://racereporter.nl/
F1 aan tafel heeft vaak Plooij en/of Mol en die zijn mij iets te overtuigd van hun eigen gelijk.
NOS F1 podcast is aardig, maar daar zit vaak Lammer met hetzelfde probleem
Lammers is overtuigd van zijn gelijk & maakt soms zulke grote fouten .. pffff...
ping 127.212.23.124
Lewis Hamilton formal investigation over Breonna Taylor T-shirt ruled out
FIA set to issue guidance to drivers about pre and post-race arrangements, including what may or may not be worn.
"When you grow up your heart dies"
Wat is de FIA voorspelbaar geworden zeg, hebben geen ruggengraat!sjaool schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:43:
De FIA grijpt terug op een verduidelijking van de regels zoals ze dus wel vaker doen om een voorval zoals afgelopen weekend te voorkomen.
Lewis Hamilton formal investigation over Breonna Taylor T-shirt ruled out
[...]
Nou ja, ik denk vooral Liberty Global wil voorkomen dat heel Amerika op zijn achterste poten gaat staan. Een verduidelijking is makkelijker dan Lewis berispen. Zo voorkomen ze een volgende keer en blijft Amerika rustig.schumi2004 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:56:
[...]
Wat is de FIA voorspelbaar geworden zeg, hebben geen ruggengraat!
Ben het met je eens, denk ook dat het vooral LG is die hier de scepter zwaait. Zijn ook typisch Amerikaanse praktijken als je mij vraagt.sjaool schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:00:
[...]
Nou ja, ik denk vooral Liberty Global wil voorkomen dat heel Amerika op zijn achterste poten gaat staan. Een verduidelijking is makkelijker dan Lewis berispen. Zo voorkomen ze een volgende keer en blijft Amerika rustig.
Hoezo geen ruggengraat? De FIA wil een mooi race spectakel neerzetten. Wat draagt een politiek/achterklap relletje daar nou aan bij?schumi2004 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:56:
[...]
Wat is de FIA voorspelbaar geworden zeg, hebben geen ruggengraat!
FIA zegt "OK, we zijn hier blijkbaar niet duidelijk in geweest naar de rijders wat wij wel en niet passend vinden, we zullen er nog eens duidelijk op wijzen en doorrrrrrrrrrr."
Dat is toch prima? Of wil je graag niet sport gerelateerde sancties dit kampioenschap laten verpesten?
Hoe kom je er bij dat Apple de eigenaar is van Bose? Volgens mij ben je in de war met Beats, en dat is een merk dat is gestart door een man van kleur, Dr. Dre.TheGhostInc schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 00:20:
[...]
Je bent CEO van een merk & bedrijf, ergens onderweg komt de vraag: "Wat doet jouw merk rondom diversiteit & BLM".
Dan heb je 2 antwoorden:
A. Wij sponsoren een rolmodel voor de B-community in de F1.
B. Wij vinden BLM maar onzin en we balen dat ons sponsorgeld gebruikt wordt om een politieke boodschap uit te dragen.
Bedrijven als Petronas, Ineos & Bose worstelen enorm met zoiets als BLM. Wat mooier dan als Hamilton je straatje schoonveegt?
De 3 blanke mannen van Ineos zijn dan ingedekt en over de board van Apple (Bose eigenaar) hoeven we het niet te hebben. En gelukkig is de COO van Bose zelf ook een blanke man.
Een beetje BLM-power is dus geen overbodige luxe. Want voor je het weet staan ze met hooivorken en fakkels je toko plat te branden.
En misschien is het ook wel de reden dat F1 soms wat saai is, te weinig diversiteit. Vrouwenvoetbal heeft voor een flinke opleving gezorgd en nieuwe rolmodellen.
Ergens zou het wel humor zijn als er voor de 'hoofd'race nog een vrouwenrace zou zijn met exact dezelfde auto's en een gezamenlijke constructeurstitel.
Kan niet stoppen met ontploffen!
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 00:20
Nog een post rond Mick Schumacher wat hier of in het algemene race topic kan: Hij heeft een rondje gereden met de F1 auto (de F2004) van zijn vader.
https://www.formula1.com/...his_father%27s_F2004.html
Pohhh dat geluid van die F2004, dat is toch alleen al een genot om naar te luisterentweakduke schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:19:
Voor ik nog een keer met de bezem door het topic moet, zullen we de discussie omtrent Hamilton / BLM en al die aanverwante zaken hier laten rusten?
Nog een post rond Mick Schumacher wat hier of in het algemene race topic kan: Hij heeft een rondje gereden met de F1 auto (de F2004) van zijn vader.
https://www.formula1.com/...his_father%27s_F2004.html
Geluid van buitenaf is nog veel mooier.
Ik hoop dat de MGU-H verwijdering (in 2022?) voor beter geluid zorgt. In-person klinken de V6 Turbo's van deze generatie gewoon alsof ze verstopt zitten - Porsche supercup en F2 gaf beter geluid
Er gaat niks veranderen.ikt schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:40:
Ohhh. Niks tegen de moderne techniek, maar zo hoort zo'n bolide te klinken
Ik hoop dat de MGU-H verwijdering (in 2022?) voor beter geluid zorgt. In-person klinken de V6 Turbo's van deze generatie gewoon alsof ze verstopt zitten - Porsche supercup en F2 gaf beter geluid
Het voornaamste is het toerental, wat nu niet boven de 12,5k toeren uit komt ivm benzineverbruik.
Als de huidige motoren op een 16/18k toeren draaien maken ze ook flink kabaal
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dit wordt vaak zo gezegd, maar Porsche heeft plannen om in 2022 mee te gaan doen in de LMDh, dus ik denk niet dat het puur en alleen dieselgate was, waardoor de teams andere dingen zijn gaan doen. Als het daadwerkelijk allemaal om de uitstoot te doen was, lijkt het mij niet dat Porsche terug gaat, ondanks dat beide teams nu ook in Formule E actief zijn.iichel schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:04:
In het geval van VW betekende dit het einde van het Audi LMP1 programma (en even later ook Porsche LMP1). Ik ben benieuwd wat dit betekent voor de F1.
[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 15-09-2020 15:46 ]
Wat ik zeg, typisch Amerikaans.oZy schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:04:
[...]
Hoezo geen ruggengraat? De FIA wil een mooi race spectakel neerzetten. Wat draagt een politiek/achterklap relletje daar nou aan bij?
FIA zegt "OK, we zijn hier blijkbaar niet duidelijk in geweest naar de rijders wat wij wel en niet passend vinden, we zullen er nog eens duidelijk op wijzen en doorrrrrrrrrrr."
Dat is toch prima? Of wil je graag niet sport gerelateerde sancties dit kampioenschap laten verpesten?
Wat is er niet duidelijk aan coureurs en teams mogen geen politieke of religieuze standpunten uit dragen?
Beetje zelfde als: Ja er staat niet in de handleiding dat je geen kat in de magnetron mag doen.
Voor dat minimale aantal Amerikaanse F1 kijkers hoeven ze het ook niet te doen. Hoewel LG natuurlijk graag wil dat er daar meer kijkers komen is de gemiddelde Amerikaan veel meer geïnteresseerd in Indycar, Nascar en zo nog veel meer series die veel meer op de thuismarkt gericht zijn.schumi2004 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:49:
[...]
Wat ik zeg, typisch Amerikaans.
Wat is er niet duidelijk aan coureurs en teams mogen geen politieke of religieuze standpunten uit dragen?
Beetje zelfde als: Ja er staat niet in de handleiding dat je geen kat in de magnetron mag doen.
F1 leeft daar gewoon veel minder dan in de rest van de wereld.
Behalve dus wanneer er een turbo de uitlaat dempt.YakuzA schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:44:
[...]
Er gaat niks veranderen.
Het voornaamste is het toerental, wat nu niet boven de 12,5k toeren uit komt ivm benzineverbruik.
Als de huidige motoren op een 16/18k toeren draaien maken ze ook flink kabaal
Van de andere kant is dit toch al best stevig, Wanneer Lewis nu nog eens iets doet met een Tshirt dan kunnen ze niet anders dan hem schorsen. Dus in feite hebben ze Lewis nu de mond gesnoerd.schumi2004 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:49:
[...]
een treffende spreuk
Hij klinkt ook prima met turbo.PalingDrone schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:56:
[...]
Behalve dus wanneer er een turbo de uitlaat dempt.
PSN
Zullen we er maar gewoon mee ophouden, komt me de strot uit, dat geouwehoer over Hamilton....schumi2004 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:49:
[...]
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Ik dacht dat mijn post over de verduidelijking van de regels door de FIA hier wel voor zou zorgen.wowly schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:23:
[...]
Zullen we er maar gewoon mee ophouden, komt me de strot uit, dat geouwehoer over Hamilton....
Dat geluid....TheBrut3 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:35:
[YouTube: Mick Schumacher drives his Father's Ferrari F2004 at Mugello - Natural Sound V10 - 4K]
Geluid van buitenaf is nog veel mooier.
Kan me nog herinneren. Spa , op woensdag morgen rond 09.00. Stap uit de auto en hoor naast de vogels en wat wind helemaal niks.
Loop naar de toegangs poort en geniet van het concert dat de natuur geeft.
Dan , plotseling het geluid van een startende V8 F1 motor. 5 minuten later wordt het concert van de natuur onderbroken door het brute gejank van een 18.000 RPM draaiende V8 F1 motor, gevolgd door de harde ploffen van het terug schakelen. Wat trouwens een mega mooi geluid was zeg! Je kon nog geen auto zien, je kon ze alleen maar over het circuit horen razen.
Tijdens racedagen x 18
Aahhhh
Als je V8/V10 motoren nooit in het wild hebt zien/ horen rijden .... niks kan je op het geluid voorbereiden
[ Voor 10% gewijzigd door backupdevice op 15-09-2020 19:47 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Herkenbaar stuk inderdaad. Maar ik wil daar ook nog het geweld van de versnellingsbakken aan toevoegen. Toen ik in 1999 naar de GP in Spa ging, kwam je het circuit dichtbij de chicane op. Zal nooit vergeten dat ik daar Villeneuve in zijn BAR vol in de ankers voelde gaan. Met nadruk op voelde, want elke versnelling terug was als een mokerslag in je maag. Bizarre ervaring.backupdevice schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:29:
[...]
Als je V8/V10 motoren nooit in het wild hebt zien/ horen rijden .... niks kan je op het geluid voorbereiden
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
En het gekke van de huidige motoren is juist dat ze stationair meer kabaal maken dan op hoge toeren, vanwege de turbo.
[ Voor 20% gewijzigd door Chiron op 15-09-2020 23:36 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Helaas nooit een F1 V10 live mogen meemaken voor zover ik weet.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Ik ben 1 keer bij een race geweest, in (uit m'n hoofd) 2001 in Hongarije. In ieder geval de tijd dat traction control nog toegestaan was. De TC is mij het meest bijgebleven, sure de auto's maken een onwaarschijnlijke bak herrie, maar op het moment dat de TC erin klapte voelde voor mij echt alsof de wereld op dat moment verging. Bi-zar.Wom schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:29:
[...]
Herkenbaar stuk inderdaad. Maar ik wil daar ook nog het geweld van de versnellingsbakken aan toevoegen. Toen ik in 1999 naar de GP in Spa ging, kwam je het circuit dichtbij de chicane op. Zal nooit vergeten dat ik daar Villeneuve in zijn BAR vol in de ankers voelde gaan. Met nadruk op voelde, want elke versnelling terug was als een mokerslag in je maag. Bizarre ervaring.
We zijn zonder oordopjes ook maar stukje verderop gaan staan waar het iets minder heftig was, dit was qua geluid echt niet te doen. Supergaaf, maar vrij pijnlijk
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Noob vraag waarschijnlijk, maar TC dat zoveel herrie maakte?BM schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:51:
[...]
Ik ben 1 keer bij een race geweest, in (uit m'n hoofd) 2001 in Hongarije. In ieder geval de tijd dat traction control nog toegestaan was. De TC is mij het meest bijgebleven, sure de auto's maken een onwaarschijnlijke bak herrie, maar op het moment dat de TC erin klapte voelde voor mij echt alsof de wereld op dat moment verging. Bi-zar.
We zijn zonder oordopjes ook maar stukje verderop gaan staan waar het iets minder heftig was, dit was qua geluid echt niet te doen. Supergaaf, maar vrij pijnlijk
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Ontsteking wordt onderbroken, waardoor er onontbrandde benzine in de uitlaat komt. Daar ontbrandt het weer, wat knallen veroorzaakt.Melantrix schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:11:
[...]
Noob vraag waarschijnlijk, maar TC dat zoveel herrie maakte?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Melantrix schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:11:
[...]
Noob vraag waarschijnlijk, maar TC dat zoveel herrie maakte?
Dit, het klinkt een beetje alsof ze 10 kilo boutjes en moertjes los in de cilinders gegooit hebbenJoris748 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:25:
[...]
Ontsteking wordt onderbroken, waardoor er onontbrandde benzine in de uitlaat komt. Daar ontbrandt het weer, wat knallen veroorzaakt.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
2x live bij de F1 geweest:ArcticWolf schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:49:
Ik heb de F1 van Monza 2018 zonder oordoppen gekeken... de F2 en Porsche Cup waren een stuk luider![]()
Helaas nooit een F1 V10 live mogen meemaken voor zover ik weet.
Nurburgring 2001 in het V10 tijdperk. Ik stond bij het begin van het opkomen van het rechte stuk met daarbij gebouwen achter je en voor je het pitgebouw. Echt niet normaal wat een kabaal. Daar kon je echt geen moment je oordoppen uit doen. Ook prachtig hoe je inderdaad precies kon horen bij welke bocht het veld was.
Hockenheim 2014 eerste jaar van het V6 tijdperk. Ik heb toen ook alleen bij de GP2 race mijn oordoppen in gehad, het gaat nog steeds bizar hard maar de sensatie was stukken minder. Volgens mij hebben ze toen wel later in 2014 of 2015 e.e.a. aangepast in de uitlaat en/of wastegate van de motoren zodat het weer wat meer geluid maakt. Maar verlang toch terug naar die huilende V10's! Af en toe kom ik nog wel eens beelden tegen van bijvoorbeeld de williams bmw met 19.000 toeren op Monza.. heerlijk!
Ik heb de afgelopen paar jaar een paar keer bij de DTM als scrutineer meegeholpen in Zandvoort, dan sta je dus in de pitbox van een team. De eerste keer dat ik dat deed, vroeg iemand bij het team of ik oordopjes wilde. 'Nee' zei ik heel stoer. Maar na 10 minuten en 2x te hebben meegemaakt dat zo'n ding volgas wegtrekt uit de pits (en je de dreunen letterlijk door de pitbox voelt gaanWom schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:29:
[...]
Herkenbaar stuk inderdaad. Maar ik wil daar ook nog het geweld van de versnellingsbakken aan toevoegen. Toen ik in 1999 naar de GP in Spa ging, kwam je het circuit dichtbij de chicane op. Zal nooit vergeten dat ik daar Villeneuve in zijn BAR vol in de ankers voelde gaan. Met nadruk op voelde, want elke versnelling terug was als een mokerslag in je maag. Bizarre ervaring.
Vaak bu'j te bang!
Er1k989 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:35:
[...]
2x live bij de F1 geweest:
Nurburgring 2001 in het V10 tijdperk. Ik stond bij het begin van het opkomen van het rechte stuk met daarbij gebouwen achter je en voor je het pitgebouw. Echt niet normaal wat een kabaal. Daar kon je echt geen moment je oordoppen uit doen. Ook prachtig hoe je inderdaad precies kon horen bij welke bocht het veld was.
Hockenheim 2014 eerste jaar van het V6 tijdperk. Ik heb toen ook alleen bij de GP2 race mijn oordoppen in gehad, het gaat nog steeds bizar hard maar de sensatie was stukken minder. Volgens mij hebben ze toen wel later in 2014 of 2015 e.e.a. aangepast in de uitlaat en/of wastegate van de motoren zodat het weer wat meer geluid maakt. Maar verlang toch terug naar die huilende V10's! Af en toe kom ik nog wel eens beelden tegen van bijvoorbeeld de williams bmw met 19.000 toeren op Monza.. heerlijk!
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Ik heb het geluk gehad meerdere malen een F1 V8/V10 te mogen horen en voelen. Degene die mij het meest bij staat was op het Goodwood festival of speed (aanrader!). Renault was een van de aanwezige teams en had bij hun tent een paar keer per dag een speciale demo. Zij speelden het "God save the Queen" met hun motor. Bizar om te horen en ging door je hele lijf.backupdevice schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:29:
[...]
Dat geluid....
Kan me nog herinneren. Spa , op woensdag morgen rond 09.00. Stap uit de auto en hoor naast de vogels en wat wind helemaal niks.
Dan , plotseling het geluid van een startende V8 F1 motor. 5 minuten later wordt het concert van de natuur onderbroken door het brute gejank van een 18.000 RPM draaiende V8 F1 motor, gevolgd door de harde ploffen van het terug schakelen. Wat trouwens een mega mooi geluid was zeg! Je kon nog geen auto zien, je kon ze alleen maar over het circuit horen razen.
Tijdens racedagen x 18![]()
Aahhhh![]()
![]()
![]()
ganzzz geil ja!
edit: fimpje gevonden op youtube:
[ Voor 4% gewijzigd door Hmtsjmftsch op 16-09-2020 09:04 ]
No matter the age, never lose the Kramer inside
Wat stom ja dat we dit op tv niet horen, juist die geluiden mis ik in de moderne motoren.Chiron schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 23:33:
Die ploffen zijn er in het echt nog steeds, merk je op tv echter weinig van.
[YouTube: Honda 2020 F1 engine pops and bangs. Insane Crackles]
En het gekke van de huidige motoren is juist dat ze stationair meer kabaal maken dan op hoge toeren, vanwege de turbo.
Klinkt nu zo elektronisch
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Het oogt ook sneller doordat de auto bijna half zo groot is met bijna twee keer zoveel cylinders..
En je ziet hem veel meer vechten en glijden, prachtig.
[ Voor 7% gewijzigd door pjottum op 16-09-2020 09:46 ]
ping 127.212.23.124
Echt bizar hoe snel die motor reageert op toerentalwisselingen....Hmtsjmftsch schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:00:
[...]
Ik heb het geluk gehad meerdere malen een F1 V8/V10 te mogen horen en voelen. Degene die mij het meest bij staat was op het Goodwood festival of speed (aanrader!). Renault was een van de aanwezige teams en had bij hun tent een paar keer per dag een speciale demo. Zij speelden het "God save the Queen" met hun motor. Bizar om te horen en ging door je hele lijf.
edit: fimpje gevonden op youtube: [YouTube: Renault F1 engine playing God Save the Queen]
Spa 2017, eerste keer heen. We kwamen vrijdagochtend aan rond 7:00, tentje opzetten (10 minuten lopen van circuit) in ochtend zonnetje, nog even best ontbijtje+lunch klaarmaken (bbqtje + veel spek+kaas+ei+ grote zak weekendbolletjes). Samen met mijn maat eerste broodje naast elkaar kijken over de velden van de mistige Ardennen, genieten van het uitzicht. En toen.. vanuit het dal.. een heerlijk knetterend lawaai van een F3 V8 motor (tenminste dacht dat het v8 3.5l waren toen).backupdevice schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:29:
[...]
Dat geluid....
Aahhhh![]()
![]()
![]()
ganzzz geil ja!
Goozebumps!
Snel klaarmaken voor vertrek, je zag de rest van de mensen op het veld ook een extra smile creëren. en iets harder de boel klaarmaken, we komen aan en lopen langs de la source-hairpin om te wandelen richting de Raidillon-tribune (dan is het nog een end). De eerste F3 auto's waren net bezig aan hun eerste ronde en kwam La Source om knetteren... dan wist je dat het een mooi weekend gingen worden (max viel helaas voor ons uit na ~10? rondjes....)
Nee geen f1 v8 motoren, maar geluid genoeg.
Wikipedia: 2017 Spa-Francorchamps Formula 2 round
Valt overigens nog steeds in het niet bij het geweld van de eerder aangehaalde V8 en hoger F1 motoren.
Testing, one, two ...
Mijn eerste F1 race. En het was tevens de laatste op Zandvoort. Het geluid in dat filmpje is zacht en slecht maar het klonk dus zo...
klopt, adembenemend!! * Alfa Novanta was erbij in 1996backupdevice schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:29:
[...]
Dat geluid....
Aahhhh![]()
![]()
![]()
ganzzz geil ja!
Die echo/galm tussen de heuvels .. en dan na de start het voltallige veld horen langsknallen!!
De vrijdag of zaterdagavond gingen we 's avonds op de hoofdtribune zitten tegenover de pitsboxen .. .. het was al aardig donker geworden en er scheen nog licht bij Ferrari waar nog druk werd gesleuteld ... en wij stiekem hopen dat ze hem nog zouden starten ... en JAWEL HOOR !!! Omg, eerst doodse stilte .. en dan ineens het starten van die V10 en de galm op de tribune met overkapping!! .. wat een kabaal !!
En we waren overdag eens te voet bij Eau Rouge omhoog gelopen .. OMG .. DAT IS STIJL ... en dan de volgende dag zie je die F1 auto's eerst gewoon volle bak omlaag en dan daar omhoog knallen .. UNREAL !!
Echt, niet te geloven .. net als het remmen bij 50m aan het eind van de Kemmel straight!!! BIZAR!!
[ Voor 9% gewijzigd door Alfa Novanta op 16-09-2020 11:48 ]
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Andere kant, 1 van de weinige duo's waar je nog redelijk normaal naar kan kijken, dan mis ik Ver/Ric duo welIllegal_Alien schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:12:
Williams Social Mediateam; beter goed gejat dan slecht gekopieerd?
[YouTube: Famous race tracks quiz with George Russell & Nicholas Latifi]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Volgend jaar NOR/RIC, denk dat we wel wat leuke filmpjes gaan zienSinergyX schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:16:
[...]
Andere kant, 1 van de weinige duo's waar je nog redelijk normaal naar kan kijken, dan mis ik Ver/Ric duo wel
Idiocracy: it is real!
Denk vooral dat het geforceerd over gaat komen. Maar kan ook aan mij liggen, vind Norris sowieso beetje saai en vaak in de herhaling vallen.Investig8or schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:23:
[...]
Volgend jaar NOR/RIC, denk dat we wel wat leuke filmpjes gaan zien
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Ik kijk er eerlijk gezegd een beetje tegen op. Ik ben namelijk bang dat die twee iedere week op commando een uur lang leuk moeten doen voor de camera en als ze niet 60 minuten lang moppen tappen dan helpt de PR-afdeling wel met "spontane" acties te verzinnen om "viral" te gaan (mag die term nog in het corona-tijdperk?).Investig8or schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:23:
Volgend jaar NOR/RIC, denk dat we wel wat leuke filmpjes gaan zien
Eerlijk gezegd weet ik ook niet of die twee elkaar wel liggen. Ze lijken allebij luchtig en onbevangen maar bij een F1 coureur is dat natuurlijk alleen maar het uiterlijk. Je moet zo hypercompetitief zijn om daar mee te kunnen draaien dat er op de achtergrond toch ook een hoop stress en spanning moet zijn. Onderling zal er altijd strijd zijn tussen de coureurs van hetzelfde team.
Als er dan verwacht wordt dat ze grapjes gaan maken over elkaars prestaties dan zie ik het heel snel verzuren. Nu zal het team daar niet om vragen maar journalisten wel.
Ik hoop uiteraard dat ik het verkeerd heb en dat de PR-mensen van McLaren dit allemaal al lang bedacht en opgelost hebben.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Hier hetzelfde op de Nürburgring in de jaren negentig. Bij de chicane achterop het circuit. Geluid zo hard dat je broekspijpen meebewogen. Oordoppen waren toen echt heel erg nodig.Wom schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:29:
[...]
The best investment is in yourself (Warren Buffett), www.sciplan.nl, ELGA, 23 PV-panelen Oost-West
Als ik dit zo lees zou ik toch willen dat FIA alsnog regels gaat wijzigen voor komend jaar. Hier zouden we de motorleveranciers en fans veel plezier mee doen.Dat signaal kwam ook aan bij zijn leidinggevenden van Red Bull Racing. "Honda heeft vooruitgang geboekt maar Mercedes is op het gebied van de batterijen nog altijd superieur", erkent Dr. Helmut Marko in gesprek met het Duitse Sport1. "Daar moeten we nu aan gaan werken. Honda heeft engineers vervangen, mogelijk dat daardoor de onverwachte problemen zijn ontstaan."
Ik zeg alleen 'shots fired' richting Hamilton.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Kwam het tegen op r/formuladank, heel mooiMalfunctions schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:28:
Ik kan het niet linken, want het is een story, maar de laatste Instagram post van Kimi is vrij briljant.
I served in a company of heroes.
Malfunctions schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:28:
Ik kan het niet linken, want het is een story, maar de laatste Instagram post van Kimi is vrij briljant.
Meanwhile on Kimi Raikkonen’s Instagram... 😂 pic.twitter.com/FCZUtdqlcn
— MSportBanter 🏁 (@MSportBanter) 16 september 2020
Die?
(screenshots)

Hij is best wel grappig
[ Voor 3% gewijzigd door warp op 17-09-2020 09:31 . Reden: Plaatje kleiner gemaakt ]
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Heb je z'n volgende plaatje ook gezien? Die was grappiger:
[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 17-09-2020 10:31 ]
We race as one. Dus dan ook allemaal maar risico lopen....Player1S schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:57:
40.000 tickets verkocht voor Turkije. bron
what could possibly go wrong?
En 50.000 beschikbaar voor SochiPlayer1S schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:57:
40.000 tickets verkocht voor Turkije. bron
what could possibly go wrong?
En 75.000 beschikbaar voor Portugal
Waarom zou Turkije dan zo bijzonder zijn?
PSN
kaartjes daar kosten appel en een ei. Bijna letterlijk. En ze willen de boel gewoon volledig uitverkopen.YakuzA schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:21:
[...]
En 50.000 beschikbaar voor Sochi
En 75.000 beschikbaar voor Portugal
Waarom zou Turkije dan zo bijzonder zijn?
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
FOM dus ja....
Het grootste probleem zit hem dan ook waarschijnlijk bij de toegangsportjes.sjaool schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:42:
De circuits zijn zo'n 5 kilometer lang. Als de oppervlakte dan bekijkt is daar vast wel genoeg ruimte en ventilatie om iedereen veilig naar de race te laten kijken. De teams en coureurs zitten toch in hun eigen bubbel. We moeten nu ook weer te angstig gaan worden om dingen te gaan organiseren.
Als je er verspreid over het circuit 40 neer kan zetten dan valt dat ook wel weer mee.garriej schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:07:
[...]
Het grootste probleem zit hem dan ook waarschijnlijk bij de toegangsportjes.
Zolang je de spreiding maar zo kan verdelen dat er genoeg ruimte is. En er wellicht ook meer tijd voor inlast dan normaal.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Allemaal met 1.5m tussenafstand er door. Dat werkt bij een supermarkt ook prima.garriej schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:07:
[...]
Het grootste probleem zit hem dan ook waarschijnlijk bij de toegangsportjes.
De meeste circuits hebben ook meerdere toegangspoorten.
📢 Calling all Max fans 📢
— WTF1 (@wtf1official) 17 september 2020
Keep an eye on our Twitter later this evening 👀 pic.twitter.com/SBQlFCUhfU
denk dat het wel mee valt waar ze mee komen, een interview ofzo.
maar wie weet
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Denk het ook. Alles voor de clicks tegenwoordig.basvn schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:21:
[Twitter]
maar wie weet
Tenzij surprise swap met of surprise retirement van Hamilton zal het inderdaad niks spectaculairs zijn.basvn schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:21:
[Twitter]
maar wie weet
Er zijn momenteel gewoon geen andere opties binnen F1.
Misschien last minute replacement van iemand voor Le Mans dit weekend? Mogelijk in de jumbo auto?
Anders zou er ook eea verschijnen op de feeds van Formula 1 en RBR vermoed ik zo.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
I served in a company of heroes.
WTF1 is anders best wel een bron die dicht bij het vuur is. Het zou mij dus niet verbazen dat hij een online interview met Max heeft.Vuvuzela schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:01:
Of een giveaway van een petje.. is niets. Kijk naar de bron.
Max naar Mercedes voor 2021, vervangt Hamilton, wereldwijde première die je hier eerst hoort.basvn schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:21:
[Twitter]
maar wie weet
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dan word ik gek. Kans is echter wel 0,1%.DaniëlWW2 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:19:
[...]
Max naar Mercedes voor 2021, vervangt Hamilton, wereldwijde première die je hier eerst hoort.
Klopt, HAM gaat de politiek in. Dus die plek bij MERC komt nu vrij.DaniëlWW2 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:19:
[...]
Max naar Mercedes voor 2021, vervangt Hamilton, wereldwijde première die je hier eerst hoort.
of nieuw bewijs dat Merc designs aan tRacing Point heeft gegeven en beide worden jaar geschorst. 2022 wagen van Red Bull is vervolgens oppermachtigMaarten_E schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:23:
En dan blijkt Bottas 4.0 wèl een goede evolutie te zijn...
Als dat zo is, dan is Max Alesi, Amon en Alonso in één keer voorbijgestreefd als ongelukkigste coureur allertijden.Player1S schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:27:
[...]
of nieuw bewijs dat Merc designs aan tRacing Point heeft gegeven en beide worden jaar geschorst. 2022 wagen van Red Bull is vervolgens oppermachtig
hotymoty schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:22:
[...]
Dan word ik gek. Kans is echter wel 0,1%.
Welk gevalletje? HAM heeft BOT toch ingehaald bij de herstart?Hippocampus schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:45:
Heeft iemand nog wat extra uitleg kunnen vinden over het vreemde safetycar gevalletje waardoor HAM toch voor BOT kwam afgelopen race?
BOT neemt de leiding bij de (eerste/normale) start. SC => herstart, BOT blijft aan de leiding. Rode vlag => standing start, HAM heeft betere start en komt aan de leiding. Vervolgens dan weer rode vlag, waarbij HAM de leiding behoud.
Edit:
Oh wacht. Je doelt op BOT die stopt en achter de SC komt? Daar was an zich niks vreemds aan. BOT mocht gewoon de SC inhalen, omdat SC de leider moet oppikken. Vervolgens moesten zowel HAM als BOT zich nog aan de "VSC snelheid" houden waardoor BOT niet bij HAM kon komen en HAM dus gewoon free pitstop heeft. Vervolgens komt HAM dus voor BOT op de baan en sluiten ze achter de SC aan.
Het zag er dus gek uit, omdat BOT de pitstraat uit komt met de SC voor zijn neus, maar BOT kon de SC gewoon inhalen.
[ Voor 31% gewijzigd door RobertMe op 17-09-2020 16:03 ]
Masterchef Kimi 👨🏻🍳 pic.twitter.com/Wt1thxgdB2
— Stake F1 Team KICK Sauber (@stakef1team_ks) 16 september 2020
Hoogstwaarschijnlijk bedoelt hij de SC waar deze BOT oppikte en HAM ervoor reed en deze dus ook een 'gratis' stop kon doen terwijl BOT al gestopt was.RobertMe schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:00:
[...]
Welk gevalletje? HAM heeft BOT toch ingehaald bij de herstart?
BOT neemt de leiding bij de (eerste/normale) start. SC => herstart, BOT blijft aan de leiding. Rode vlag => standing start, HAM heeft betere start en komt aan de leiding. Vervolgens dan weer rode vlag, waarbij HAM de leiding behoud.
Hmmm, er staat me iets van bij dat de SC niet meteen de baan op kwam maar BOT al in de pitsstraat was en HAM een ronde later pas.... (of ik zit er compleet naast)RobertMe schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:00:
[...]
Welk gevalletje? HAM heeft BOT toch ingehaald bij de herstart?
Ik kan het fragment zo ook niet terugvinden momenteel. Ik geloof je wel als jij zegt dat het allemaal reglementair was enkel was de timing van de SC dan niet erg slecht?
Omdat iedereen langzamer reed, met dezelfde snelheid. Als de SC de baan op komt moet iedereen zich aan een vaste delta houden, totdat die twee keer start / finish is gepasseerd. Pas daarna mogen ze, op eigen tempo, aansluiten achter de SC. Hamilton heeft dus eerst een ronde volgens de delta gereden, vervolgens gestopt, en toen volgens de delta naar de SC gereden. BOT kon meteen de pits in, heeft de SC ingehaald, en ook ~1,5e ronde volgens de delta gereden en achter HAM aangesloten.Hippocampus schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:13:
Maar hoe kan het dan zijn dat als HAM later dan BOT een bandenwissel doet hij alsnog voor BOT uitkomt?
Komt wel vaker voor, dat de SC de baan op gaat en het dan nog een tijd duurt voordat de leider aan sluit. Alleen viel het nu heel erg op doordat het inderdaad leek alsof Bottas achter de SC moest blijven rijden, maar dat was dus niet zo.Ik geloof je wel als jij zegt dat het allemaal reglementair was enkel was de timing van de SC dan niet erg slecht?
Edit:
Kan overigens ook best dat de SC normaal meer timed om later de baan op te gaan en meteen de leider op te pikken. Maar dat Bottas nu nog kon pitten en Hamilton niet geeft ook aan dat Hamilton "in de buurt" was. Als de SC ~5 seconden eerder werd opgeroepen dan had die Hamilton wel opgepikt.
[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 17-09-2020 16:31 ]
Kimi zien lachen is al een plus 1 waard.Illegal_Alien schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:03:
Kimi dus thumbs-up record incoming
[Twitter]
[Streamable]
Retweet this tweet and follow us (@wtf1official) for a chance to win these @Puma SpeedCat Pro boots hand signed by @Max33Verstappen! 🦁🇳🇱 pic.twitter.com/3OfGPZVKeO
— WTF1 (@wtf1official) 17 september 2020
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dit topic is gesloten.
![]()
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport
Vettel, Sebastian Vettel.