Bij Mercedes heeft hij idd altijd de beste auto gehad, maar in zijn McLaren tijd was die niet altijd het geval. Daar zaten toch echt ook wel mindere auto's tussen. Ook de Mercedes van 2013 was nog geen top auto. En toch wist hij ook in die auto's hier en daar wedstrijden te winnen. Daarnast hebben coureurs als Schumacher, Prost en Senna ook veelal in goede of de beste auto's van het veld gereden. Dus vind wel onterecht dat Hamilton vaak verweten wordt dat hij alleen maar in de beste auto's heeft gereden.CoronelHimself schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:39:
[...]
Dat is die natuurlijk ook, maar je kan hem niet vergelijken met andere coureurs met alle records die, die gereden heeft. Omdat hij alleen maar in goede (naja meestal de beste) auto's heeft gereden.
Lewis is tot en met afgelopen jaar 13 jaar is de F1 en daarvan heeft die:
8 jaar is een kampioensauto gereden en
5 jaar in een auto die races kan winnen.
Hierdoor zijn al zijn stats veel beter dan die van de andere toprijders. De meeste coureurs moeten beginnen in een matig tot slecht team en dan hopen dat als ze eenmaal in een topteam terecht komen dat ze op het juiste moment zich transfereren naar het nieuwe topteam, want in het verleden was de FIA veel effectiever in het vernietigen van dominantie van bepaalde teams.
Niet noodzakelijk. Men kan gewoon een andere mapping inladen tussen Q en Race vandaag de dag. "Parc fermé" bestaat niet voor de software. Dat moet men dus aan de reglementen toevoegen. En men moet oppassen met hoe men het exact gaat verwoorden. Want zoals Mercedes al heeft aangegeven kan het hen zelfs een voordeel geven.CousinBoneless schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:12:
Hmmm. Lijkt erop dat de verplichte single motor-stand vertraagd wordt. Zou jammer zijn...
https://www.racefans.net/...l-the-italian-grand-prix/
Ik begrijp niet waarom dit zo moeilijk moet zijn. Gewoon van de knoppen afblijven en dan staat ie toch altijd in 1 stand?
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Als ze zo'n grote mond hebben dat het ze een voordeel geeft waarom gebruiken ze het überhaupt dan?Blokker_1999 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:19:
[...]
Niet noodzakelijk. Men kan gewoon een andere mapping inladen tussen Q en Race vandaag de dag. "Parc fermé" bestaat niet voor de software. Dat moet men dus aan de reglementen toevoegen. En men moet oppassen met hoe men het exact gaat verwoorden. Want zoals Mercedes al heeft aangegeven kan het hen zelfs een voordeel geven.
Het kan hun een voordeel geven als niemand party-mode mag gebruiken, niet als zij de de party-mode zouden uitschakelen terwijl de rest hem wel gebruikt.schumi2004 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:21:
[...]
Als ze zo'n grote mond hebben dat het ze een voordeel geeft waarom gebruiken ze het überhaupt dan?
@schumi2004 omdat anderen het hebben? Ik vermoed dat @Blokker_1999 bedoelt dat het voor Mercedes een voordeel zou geven omdat het voor andere teams een groter nadeel is.
Begrijp ook niet echt wat er "grote mond" is aan die uitspraak
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215
Door wat Toto W. gezegd heeft.Kenhas schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:26:
<knip>
"Als we de motor moeten terugschroeven voor de kwalificatie, dan hebben we zelfs meer vermogen in de race', voorspelt Wolff."
Ik zou zeggen laat de rest van het seizoen maar zien dan.
MER beweerde toch laatst hem NIET gebruikt te hebben in Q3 en toen lagen ze zelfs ruim voorop, althans dat is hun lezing.@schumi2004 omdat anderen het hebben? Ik vermoed dat @Blokker_1999 bedoelt dat het voor Mercedes een voordeel zou geven omdat het voor andere teams een groter nadeel is.
[ Voor 14% gewijzigd door schumi2004 op 20-08-2020 10:34 ]
De plannen, zoals ze op tafel zouden liggen, zouden betekenen dat je de modus die je in de kwalificaties gebruikt ook zou moeten gebruiken gedurende een percentage in de race. Nu, we weten dat Mercedes op dit moment veruit de beste motor heeft en dit jaar op die motor ook een grote vooruitgang heeft geboekt ten opzichte van vorig jaar (en door de beperkte ontwikkelmogelijkheden dit voordeel ook volgend jaar zal hebben). Wanneer je tijdens de kwalificaties dus niet langer het maximum uit de motor mag halen omdat dat je tijdens de race te veel slijtage aan de motor zou opleveren moet je dus een nieuwe balans zoeken. Als je de krachtigste motor hebt dan ga je die balans op een hoger vermogen vinden dan bij teams die minder krachtige motoren hebben en tijdens de kwali dus net meer nood hebben aan het krachtigste wat ze durven geven om het gat in de kwali zo klein mogelijk te maken en zo ver mogelijk vooraan te staan.schumi2004 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:21:
[...]
Als ze zo'n grote mond hebben dat het ze een voordeel geeft waarom gebruiken ze het überhaupt dan?
Waarom gebruikt Mercedes dan zulke krachtige modus vandaag? Om dezelfde reden dat ze in de sport aanwezig zijn: marketing. Kijk eens hoe goed een Mercedes is ten opzichte van de rest. Hoe dominant onze wagens zijn. En dat vertalen we in marketing natuurlijk ook naar onze commerciële wagens want die profiteren volgens marketing er ook van. En indien het klopt dat ze hem in de laatste race niet eens gebruikt hebben, dan toont dat pas echt aan hoe dominant die wagen is.
In de wandelgangen zou ook te horen zijn dat Hamilton gedurende de race gerust een stukje sneller had kunnen rijden (en vermoedelijk zelfs Verstappen op een rondje had kunnen zetten). Indien dat echt het geval zou zijn, denk jij dan dat Mercedes schrik heeft van de regels die er aan komen?
Ja, we zullen moeten afwachten om te zien wat het werkelijk wordt. Maar voor hen die hopen dat het veld dichter bij elkaar gaat zitten vrees ik persoonlijk dat zij bedrogen uit gaan komen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Is toch niets mis met die uitspraak van Toto?schumi2004 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:29:
[...]
Door wat Toto W. gezegd heeft.
"Als we de motor moeten terugschroeven voor de kwalificatie, dan hebben we zelfs meer vermogen in de race', voorspelt Wolff."
[...]
MER beweerde toch laatst hem NIET gebruikt te hebben in Q3 en toen lagen ze zelfs ruim voorop, althans dat is hun lezing.
Omdat de motor minder heeft afgezien door de party-mode in Q3, moeten ze motor minder sparen tijdens de wedstrijd en kan de standaard-mapping iets agressiever zijn dan wanneer party mode wel gebruikt wordt. Maar dat geldt ook voor andere teams.
En over het niet gebruiken in Q3. Was dat een uitspraak van Mercedes zelf? Dacht hier gelezen te hebben dat deze uitspraak kwam van een Italiaans journalist, niet van Mercedes. Maar kan daarin verkeerd zijn.
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215
Vorig jaar tijdens een in-season test reed Nikita Mazepin in de W10 een van de dagen ruim bovenaan (1.3 sec) op de eerste plaats, en over beide dagen genomen was alleen Bottas 0.2s sneller en Leclerc 3e op alsnog 1.2 sec. Natuurlijk is het een test en rijden ze met verschillende compounds enz, maar Mazepin scoort helemaal niet zo geweldig in de F2, gaat een dagje in een voor hem onbekende auto in een klasse hoger zitten en rijdt dit resultaat. Russell zie ik daarom inderdaad ook best structureel 1e of 2e worden met de W11.Illegal_Alien schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:37:
Dat is dus het nadeel, je kan eigenlijk niemand vergelijken omdat het materieel anders is. (Denk dat b.v. Russel in die wagen ook gewoon 1e of 2e wordt.)
Gewoon al die knoppen eraf en alleen het broodnodige op het stuur. Pitlimiter, radio, drinken. Geen drs, ers, boost etc.CousinBoneless schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:12:
Hmmm. Lijkt erop dat de verplichte single motor-stand vertraagd wordt. Zou jammer zijn...
Ik begrijp niet waarom dit zo moeilijk moet zijn. Gewoon van de knoppen afblijven en dan staat ie toch altijd in 1 stand?
1 vaste instelling laad je in voor de kwalificatie en verder afblijven.
Lijkt me simpel genoeg toch?!
Niet dat ik wil beweren dat de auto niets uitmaakt, maar de dag waarop Mazepin bovenaan stond was'ie wel ook de enige die zijn tijd in een serieuze auto op de zachtste band zette:DataGhost schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:26:
[...]
Vorig jaar tijdens een in-season test reed Nikita Mazepin in de W10 een van de dagen ruim bovenaan (1.3 sec) op de eerste plaats, en over beide dagen genomen was alleen Bottas 0.2s sneller en Leclerc 3e op alsnog 1.2 sec. Natuurlijk is het een test en rijden ze met verschillende compounds enz, maar Mazepin scoort helemaal niet zo geweldig in de F2, gaat een dagje in een voor hem onbekende auto in een klasse hoger zitten en rijdt dit resultaat. Russell zie ik daarom inderdaad ook best structureel 1e of 2e worden met de W11.
/f/image/5IGJE43m6LFwdG5A50206zrK.png?f=fotoalbum_large)
Tijden vergelijken over verschillende dagen is hoe dan ook erg lastig, omdat de baancondities natuurlijk niet het zelfde zijn.
Natuurlijk wordt Hamilton geholpen door zijn wagen. Maar roepen dat'ie eigenlijk maar middelmatig is en alleen wint vanwege de wagen is wel écht serieus de wereld door een oranje bril bekijken.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Ik denk dat 'ie bedoelt dat hun motor zo dominant en betrouwbaar is dat ze een groot deel van de race op lagere mappings rijden dan waarmee ze Q zouden willen doen. Om toch pole te kunnen rijden moeten ze dus een snellere mapping gebruiken dan waarmee ze het grootste deel van afgelopen race gereden hebben. Best wel in lijn met de uitspraak dat ze seconden harder hadden kunnen gaan.Kenhas schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:40:
[...]
Is toch niets mis met die uitspraak van Toto?![]()
Omdat de motor minder heeft afgezien door de party-mode in Q3, moeten ze motor minder sparen tijdens de wedstrijd en kan de standaard-mapping iets agressiever zijn dan wanneer party mode wel gebruikt wordt. Maar dat geldt ook voor andere teams.
En over het niet gebruiken in Q3. Was dat een uitspraak van Mercedes zelf? Dacht hier gelezen te hebben dat deze uitspraak kwam van een Italiaans journalist, niet van Mercedes. Maar kan daarin verkeerd zijn.
F1 gaat nog steeds om het zo langzaam mogelijk als eerste de finish halen. De enige die ervoor heeft gezorgd dat het hele veld op een rondje is komen te staan is Max, omdat hij de Mercs op bleef jagen. Als het niet nodig is blijft Merc doorgaans op een seconde of 5-10 voor P2 rijden, hoogstens 25sec vooruit voor een gratis pitstop.
Ik denk dat daar zijn afwezigheid van het racen een grotere rol speelde, gecombineerd met iets te weinig échte motivatie. Hij zal het racen en het F1 leven wel gemist hebben, maar als je al zoveel gewonnen hebt, een paar jaar brave huisvader hebt gespeeld, mis je gewoon de drang om nog te laten zien wat je kan en dat je veel beter bent dan de rest. Dat is onbewust. Voorheen lééfde hij echt voor de competitie. En ik denk dat hij voor zichzelf het uiterste deed, maar het lukte gewoon niet meer. Of leeftijd een rol speelde weet ik niet, zou kunnen. Valentino Rossi lijkt ook een beetje op dat punt te zijn beland. Heeft zich in zijn carrière ook al een paar keer een nieuwe rijstijl moeten aanmeten. Hij kan nog wel met de top mee, maar races winnen lijkt nét iets te hoog gegrepen.Damian schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:11:
[...]
Remember meneer M. Schumacher? Die kon ook ineens geen potten breken toen bij Mercedes GP ging rijden in 2010 na zijn Ferrari tijdperk. Kon dan seizoen zelfs Nico Rosberg niet bijhouden.
Dat ben ik niet met je eens. Kijk maar eens goed naar de races. Het verschil met Bottas (nou ja...ook niet de meest briljante rijder) is best groot. Over 1 lap in quali niet, maar hij mist echt de skills. In de laatste race zag je echt de managament skills van Lewis. Hij reed eerst (volgens Max) traag, hield het gat netjes op +/- 2s en toen hij merkte dat het goed ging, gaf ie ineens gas en was weg. Ja, dat kan met een snellere auto, maar hij is slim genoeg om dat niet meteen te doen. Hij rijdt zo hard als nodig is. Terwijl Bottas voor dat tempo het licht uit zijn ogen rijdt, kan Lewis bijna altijd nog een tandje harder.Ik denk dat Hamilton zijn succes 80% auto is. Ben nooit echt overtuigd geweest van zijn skills. Op een vrije baan kan ie leuk sturen ja, maar zodra het te spannend word is ie ook gewoon mediocre.
Van elke kampioen kun je zeggen dat het aan zijn auto ligt. Schumacher had ook de beste auto, Senna ook (behalve toen die Lotus), Prost ook, Lauda. Dat is namelijk het spelletje. Maar kijk wat er gebeurt als je een nozem in die auto zet die alleen maar een grote bek heeft: Eddie Irvine in de Ferrari...die verprutst het gewoon. Dát was dus echt een voorbeeld dat als hij kampioen had geworden dat dat 95% aan de auto lag. Maar nee, meneer Irvine kreeg op het laatst de bibbers en toen lukte het niet meer. Jammer dan...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik denk dat F1.com hier mee leest, onderstaand een video over de coureur die de beste records uit de boeken aan het rijden is:
Klikken want FOM
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Ja dat is opzich ook een valide perspectief. Ik denk dat, sinds Liberty, de F1 in een ‘identiteits-crisis’ zit. Want wat is het doel nou echt? De schuivende budget cap is ook een veredelde “Als je het goed doet, heb je kleiner budget volgend jaar (dan de slechtste presteerders).DeKaerften schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:00:
[...]
De reden waarom F1 geen BoP toepast, is omdat het gezien wordt als competitievervalsing. Door in een constructeurskampioenschap degene die het beste zijn huiswerk gedaan heeft daarvoor te straffen, neem je de motivatie van constructeurs weg om te ontwikkelen en te verbeteren, terwijl dat juist het "doel" van F1 is.
De F1 moet bestaan uit:
- de beste constructeur/team-sport (ten opzichte van anderen)
- en een goede show (zonder kijkers/inkomen is er uiteindelijk geen F1)
Om daarmee terug te komen op je ontwikkelings-motivatie: het zou volgens mij niet volledig demotiverend moeten zijn als Mercedes met een fuel flow penalty nog steeds beter is als de competitie. En zodra het RB is aangehaakt, krijgen zij ook de restictie. Net zo lang tot de show weer “spannend” is, dan kan je de restricties weer wegnemen. En als Mercedes een restrictie heeft zou het juist nog uitdagender kunnen zijn om op andere vlakken te verbeteren. (Of juist nog meer in te zetten op een ernergiezuinige motor).
Maar je hebt gelijkt, het is niet raar dit het wordt gezien als competitie-manipulatie. Maar Bernie zou het “show refinement” noemen
Ps. Uit nieuwsgierigheid: Waar BoP afkorting voor?
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
BoP staat voor Balance of PerformanceND863 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:12:
[...]
Ja dat is opzich ook een valide perspectief. Ik denk dat, sinds Liberty, de F1 in een ‘identiteits-crisis’ zit. Want wat is het doel nou echt? De schuivende budget cap is ook een veredelde “Als je het goed doet, heb je kleiner budget volgend jaar (dan de slechtste presteerders).
De F1 moet bestaan uit:
- de beste constructeur/team-sport (ten opzichte van anderen)
- en een goede show (zonder kijkers/inkomen is er uiteindelijk geen F1)
Om daarmee terug te komen op je ontwikkelings-motivatie: het zou volgens mij niet volledig demotiverend moeten zijn als Mercedes met een fuel flow penalty nog steeds beter is als de competitie. En zodra het RB is aangehaakt, krijgen zij ook de restictie. Net zo lang tot de show weer “spannend” is, dan kan je de restricties weer wegnemen. En als Mercedes een restrictie heeft zou het juist nog uitdagender kunnen zijn om op andere vlakken te verbeteren. (Of juist nog meer in te zetten op een ernergiezuinige motor).
Maar je hebt gelijkt, het is niet raar dit het wordt gezien als competitie-manipulatie. Maar Bernie zou het “show refinement” noemen
Balance of PerformanceND863 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:12:
[...]
BoP works by equalising the different cars by adjusting their weight and power levels – the latter via changing the size of the air restrictor, and for turbo cars, changing the maximum boost ratios. Other adjustments that can be made are changes to the rear wing or to fuel capacity.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Maar de uitspraak van Toto geldt in principe voor iedereen lijkt me.schumi2004 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:29:
[...]
Door wat Toto W. gezegd heeft.
[...]
MER beweerde toch laatst hem NIET gebruikt te hebben in Q3 en toen lagen ze zelfs ruim voorop, althans dat is hun lezing.
Een motor heeft een continue-stand waarmee die met dat vermogen continu kan rijden om een benodigde lifespan te halen.
Maar stel dat je motor in deze continu stand nou zo veel langer mee kan gaan dan nodig is kan je twee dingen doen:
- meer vermorgen uit de continu stand persen; of
- een Party/Quali mode waarbij korstondig het vermorgen nóg hoger is, maar dan moet je dus met de oorspronkelijke continu-stand verder rijden om je benodigde lifespan te halen.
Zoals iemand al eerder zei: als je in de race op Quali mode kan rijden, dan heb je dus eigenlijk geen goed genoege Quali mode voor in de kwalificatie. (En rijd dan sowieso ik de race maximaal met die stand als je niet Mercedes heet)
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Dat is gewoon James die in zijn oortje vertelt welke pace hij moet houden.mphilipp schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:48:
In de laatste race zag je echt de managament skills van Lewis. Hij reed eerst (volgens Max) traag, hield het gat netjes op +/- 2s en toen hij merkte dat het goed ging, gaf ie ineens gas en was weg. Ja, dat kan met een snellere auto, maar hij is slim genoeg om dat niet meteen te doen.
Hij kan het ook uitvoeren, daar niet van, maar het is niet alsof Lewis dit uit het niets bedenkt.
Ja, zo kun je alles wel wegredeneren. Of zijn engineer dit helemaal voorkauwt weet ik niet. Het is voor een ervaren coureur ook geen rocket science om dat te bedenken. Max zei iig dat ie het snel doorhad en toen al wist dat ie niet kon winnen.DarkFire1985 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:48:
[...]
Dat is gewoon James die in zijn oortje vertelt welke pace hij moet houden.
Hij kan het ook uitvoeren, daar niet van, maar het is niet alsof Lewis dit uit het niets bedenkt.
Ik zeg altijd maar hetzelfde tegen mensen die roepen dat Schumacher helemaal niet zo goed was en alleen maar kampioen werd door zijn snelle auto: zouden die teams compleet krankzinnig zijn om >$50mln te betalen voor een middelmatige rijder? Als een middelmatige rijder goed genoeg is, waarom trappen ze Lewis met zijn gezeur er dan niet uit, zetten Bottas in de eerste auto en Gasly als tweede? Zijn ze voor ongeveer $20mln voor de twee klaar en worden ze alsnog met 6 vingers in de neus wereldkampioen. Toch? Het is toch alleen de auto?
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Dat hebben we in Hongarije gezien.DarkFire1985 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:48:
[...]
Dat is gewoon James die in zijn oortje vertelt welke pace hij moet houden.
2019: Hamilton wordt naar binnen gehaald en komt met nog een stuk of 5 rinden te gaan achter Verstappen en komt er langs. En iedereen hosanna en James Vowles zegt nog even dat hij niet had gedacht dat het zou lukken (maar Hamilton anders toch nog steeds tweede zou zijn).
2020: ze doen hetzelfde met Bottas, iedereen ziet de bui al hangen, en Bottas komt tijd / ronden te kort.
Bij de prestaties van Hamilton denk ik altijd alleen maar 1 moment: het verliezen van Rosberg in 2016.RobertMe schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:15:
[...]
Dat hebben we in Hongarije gezien.
2019: Hamilton wordt naar binnen gehaald en komt met nog een stuk of 5 rinden te gaan achter Verstappen en komt er langs. En iedereen hosanna en James Vowles zegt nog even dat hij niet had gedacht dat het zou lukken (maar Hamilton anders toch nog steeds tweede zou zijn).
2020: ze doen hetzelfde met Bottas, iedereen ziet de bui al hangen, en Bottas komt tijd / ronden te kort.
Volgens mij zijn er geen echte kampioenen die midden in hun titel reeks ineens verloren van een teamgenoot. Dan ben je alles behalve de beste ooit als je het mij vraagt en hoor je ook niet in de rijtjes thuis.
Hamilton verloor niet alleen in 2016 van zijn teamgenoot maar ook in 2009
Als je in een gelijke auto tot 2x toe verslagen word door een teammate op 2 verschillende momenten in je carieren, dan ben je het toch gewoon niet? Hoe goed je ook was. Het enige wat je mijns inziens over hamilton met zekerheid kunt zeggen is dat hij in de door hem gewonnen kampioenschappen beter was dan zijn teamgenoot. Met uitzondering van de overwinning in 2008 wellicht. Zo dominant was de auto.
[ Voor 21% gewijzigd door BasvanS op 20-08-2020 13:30 ]
Ik vond het al raar dat zo'n regel ineens kon worden ingesteld. Dit is ook weer iets wat controle vereist en waar teams op moeten voorbereiden.CousinBoneless schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:12:
Verder zal dit wel weer leiden tot nog meer simulator testen van vrijdag op zaterdag.
Daar is een vrij simpele verklaring voor te geven. 1 DNF meer dat seizoen dan zijn teamgenootBasvanS schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:21:
[...]
Bij de prestaties van Hamilton denk ik altijd alleen maar 1 moment: het verliezen van Rosberg in 2016.
Volgens mij zijn er geen echte kampioenen die midden in hun titel reeks ineens verloren van een teamgenoot. Dan ben je alles behalve de beste ooit als je het mij vraagt en hoor je ook niet in de rijtje thuis.
Testing, one, two ...
Dat Rosberg in Monaco Hamilton voorbij moest laten gaan vergeten we dan maar even hehardware-lover schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:29:
[...]
Daar is een vrij simpele verklaring voor te geven. 1 DNF meer dat seizoen dan zijn teamgenoot
Dat verschil mag jij nog verrekenen als je dat graag zou willen. Maar je zegt het eigenlijk zelf al, je teamgenoot voorbij laten omdat ie veel en veel sneller is in het natBasvanS schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:39:
[...]
Dat Rosberg in Monaco Hamilton voorbij moest laten gaan vergeten we dan maar even he
Testing, one, two ...
In 2011 verloor hij ook van Button in het WDC. Button 2e, Hamilton 5e, 270 tegen 227 punten.BasvanS schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:21:
[...]
Bij de prestaties van Hamilton denk ik altijd alleen maar 1 moment: het verliezen van Rosberg in 2016.
Volgens mij zijn er geen echte kampioenen die midden in hun titel reeks ineens verloren van een teamgenoot. Dan ben je alles behalve de beste ooit als je het mij vraagt en hoor je ook niet in de rijtjes thuis.
Als je in een gelijke auto tot 2x toe verslagen word door een teammate op 2 verschillende momenten in je carieren, dan ben je het toch gewoon niet? Hoe goed je ook was. Het enige wat je mijns inziens over hamilton met zekerheid kunt zeggen is dat hij in de door hem gewonnen kampioenschappen beter was dan zijn teamgenoot. Met uitzondering van de overwinning in 2008 wellicht. Zo dominant was de auto.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
poh... alweer 4 jaar geleden dat seizoen
YouTube: Rosberg And Hamilton Collide | Spanish Grand Prix 2016
YouTube: Lewis Hamilton's Engine Fails | Malaysian Grand Prix 2016
YouTube: Rosberg And Hamilton Collide | Spanish Grand Prix 2016
YouTube: Lewis Hamilton's Engine Fails | Malaysian Grand Prix 2016
[ Voor 42% gewijzigd door ArcticWolf op 20-08-2020 13:43 ]
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Was dat ook nog eens met die lucky win door Red Bull fuckup? Ja toch?BasvanS schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:39:
[...]
Dat Rosberg in Monaco Hamilton voorbij moest laten gaan vergeten we dan maar even he
En kampioenschap beslist met één punt verschil?
Maar dat jaar waren er natuurlijk wel meer momenten. Spanje uiteraard, maar ook Oostenrijk waar Rosberg slim denkt te zijn maar uiteindelijk zelf gehavend over de finish komt op P4 of zo terwijl die laatste ronde nog als leider in ging terwijl juist Hamilton wint. Maar ook Maleisië, sure, Hamilton z'n motor ploft, maar Rosberg had die race IIRC een incident in de eerste ronde waardoor die ergens ruim buiten de punten terecht kwam (uiteindelijke resultaat weet ik niet meer, maar ook daar had Rosberg makkelijk meer kunnen scoren).
De enige races die HAM makkelijk won van ROS waren in de regen. Daarnaast was hij alles behalve significant beter. Niet echt iets wat je over de grootste in de F1 kan zeggen toch? Want we zijn er allemaal over eens dat ROS dat zeker niet is.hardware-lover schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:41:
[...]
Dat verschil mag jij nog verrekenen als je dat graag zou willen. Maar je zegt het eigenlijk zelf al, je teamgenoot voorbij laten omdat ie veel en veel sneller is in het nat
Wie 'de grootste' (wat dat ook mag betekenen) is, is sowieso subjectief en hangt meer af van wie je wel en niet leuk vindt dan wat anders. Maar om Hamilton geen 'echte kampioen' te noemen vind ik toch wel... opmerkelijkBasvanS schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:46:
[...]
De enige races die HAM makkelijk won van ROS waren in de regen. Daarnaast was hij alles behalve significant beter. Niet echt iets wat je over de grootste in de F1 kan zeggen toch? Want we zijn er allemaal over eens dat ROS dat zeker niet is.
Als de beste man straks écht alle records in handen heeft is dit wat mij betreft toch echt gewoon het 'tijdperk Hamilton'. In de tijd van Schumacher was er natuurlijk nog wat minder te forum-discussiëren, maar ik verwacht dat er toen ook mensen waren die hem vervelend vonden en riepen dat'ie alleen maar won omdat'ie een snelle auto reed
Het zou misschien geen kwaad kunnen om nog eens wat uitslagen naar voren te halen in je herinnering? Ik ga hier verder gaan lans breken voor Hamilton (en al zeker niet voor Rosberg), maar feiten blijven feiten, ook al ben ik beslist geen fan van Hamilton. Dat laatste komt meer door zijn gedrag buiten de auto.BasvanS schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:46:
[...]
De enige races die HAM makkelijk won van ROS waren in de regen. Daarnaast was hij alles behalve significant beter. Niet echt iets wat je over de grootste in de F1 kan zeggen toch? Want we zijn er allemaal over eens dat ROS dat zeker niet is.
Rosberg vind ik een laffe coureur, die wist ook wel wat ie in 2016 voor elkaar kreeg later niet meer zou gaan lukken, dus dan maar prompt de stekker eruit.
Testing, one, two ...
Ik ging met je mee tot het woordje oranje. Toen viel je door de mand. Het zijn mensen van over de hele wereld die dit roepen. Jij maakt er een anti NL, zeg maar anti Max fan verhaal van. Dat is onterecht en daarmee toon je alleen je eigen uitgangspositie aan ipv een redelijk punt te maken. Waar je wel mee bezig was. Ik vind namelijk ook dat Lewis enorm goed is maar ik ben wél Max fan.Wormaap schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:33:
[...]
Niet dat ik wil beweren dat de auto niets uitmaakt, maar de dag waarop Mazepin bovenaan stond was'ie wel ook de enige die zijn tijd in een serieuze auto op de zachtste band zette:
[Afbeelding]
Tijden vergelijken over verschillende dagen is hoe dan ook erg lastig, omdat de baancondities natuurlijk niet het zelfde zijn.
Natuurlijk wordt Hamilton geholpen door zijn wagen. Maar roepen dat'ie eigenlijk maar middelmatig is en alleen wint vanwege de wagen is wel écht serieus de wereld door een oranje bril bekijken.
een treffende spreuk
Ik heb niet gezegd dat Hamilton niet kan rijden he. Ik zeg alleen dat het in deze dagen niet meer alleen de coureur is die alles bedenkt. Er zit niets voor niets 200 man in de fabriek van alles door te rekenen terwijl ze rijden. Als Hamilton dat allemaal in zijn eentje kon, dan kunnen ze die ook allemaal wel ontslaan toch?mphilipp schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:12:
[...]
Ja, zo kun je alles wel wegredeneren. Of zijn engineer dit helemaal voorkauwt weet ik niet. Het is voor een ervaren coureur ook geen rocket science om dat te bedenken. Max zei iig dat ie het snel doorhad en toen al wist dat ie niet kon winnen.
Ik zeg altijd maar hetzelfde tegen mensen die roepen dat Schumacher helemaal niet zo goed was en alleen maar kampioen werd door zijn snelle auto: zouden die teams compleet krankzinnig zijn om >$50mln te betalen voor een middelmatige rijder? Als een middelmatige rijder goed genoeg is, waarom trappen ze Lewis met zijn gezeur er dan niet uit, zetten Bottas in de eerste auto en Gasly als tweede? Zijn ze voor ongeveer $20mln voor de twee klaar en worden ze alsnog met 6 vingers in de neus wereldkampioen. Toch? Het is toch alleen de auto?
Maar nogmaals, Hamilton kan echt wel een potje sturen. Of een ander precies hetzelfde had kunnen doen in die auto, dat zullen we nooit meer weten. Wel is de dominantie van de Mercedes ongekend en gevoelsmatig was de overmacht bij eerdere dominante periodes (RBR, Ferrari) lager.
Ach, ach, het mag toch wel opvallend zijn dat hier in de F1-topics altijd een behoorlijke pro-Max en anti-Lewis wind waait en mensen eigenlijk vooral heel graag goed willen praten dat Max toch écht beter is dan Lewis. Als dat noemen betekent dat mijn verdere post voor jou invalide is, dan is dat natuurlijk je goed rechtpro_6or schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:55:
[...]
Ik ging met je mee tot het woordje oranje. Toen viel je door de mand. Het zijn mensen van over de hele wereld die dit roepen. Jij maakt er een anti NL, zeg maar anti Max fan verhaal van. Dat is onterecht en daarmee toon je alleen je eigen uitgangspositie aan ipv een redelijk punt te maken. Waar je wel mee bezig was. Ik vind namelijk ook dat Lewis enorm goed is maar ik ben wél Max fan.
Laat ik het zo zeggen, als je zoekt naar het snelheid record op land vind je in bijna alle gevallen de auto die deze prestatie heeft geleverd. Omdat de chauffeur ondergeschikt is. Zo zie ik dat ook bij de zege's van Hamilton.hardware-lover schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:53:
[...]
Het zou misschien geen kwaad kunnen om nog eens wat uitslagen naar voren te halen in je herinnering? Ik ga hier verder gaan lans breken voor Hamilton (en al zeker niet voor Rosberg), maar feiten blijven feiten, ook al ben ik beslist geen fan van Hamilton. Dat laatste komt meer door zijn gedrag buiten de auto.
Rosberg vind ik een laffe coureur, die wist ook wel wat ie in 2016 voor elkaar kreeg later niet meer zou gaan lukken, dus dan maar prompt de stekker eruit.
HAM is zeker een echte kampioen je moet namelijk wel je teamgenoot verslaan, maar ik vind de Mercedes nog meer een kampioensauto. Zelfs Rosberg kan er in winnen!
Tonny de Jong won in 1997 op de klapschaats van Gunda Niemann. Door het materiaal dus. Niemand die daar over twijfelt. Jammer dat je in de formule 1 niet kunt zeggen: Doe mij die auto ook maar, dat is de snelste! Dan pas zouden we weten wie de echte kampioen was.
Mooie is wel dat alle titels die je kan geven bijna allemaal opinie based zijn.
Ik noem eerlijk gezegd Lewis altijd de meest succesvolle courreur van deze/vorige generatie.
Daar laat ik dan buiten of hij de beste is of enkel het beste materiaal heeft gehad.
Feit blijft natuurlijk wel dat Merc eigenlijk al 7 jaar lang geen echte uitdager heeft gehad.
Max en Ferrari deden wel eens leuk mee op zekere hoogte maar dat bijna iedere titel de laatste paar jaren al 4 a 5 races voor het einde beslist is zegt ook al genoeg.
Des ondanks kan je wel duidelijk zien nu dat er 2 supersterren zijn waar er een 3 aanhaakt vanwege voornamelijk het materiaal. (Ham, Ver en Bot).
Ik noem eerlijk gezegd Lewis altijd de meest succesvolle courreur van deze/vorige generatie.
Daar laat ik dan buiten of hij de beste is of enkel het beste materiaal heeft gehad.
Feit blijft natuurlijk wel dat Merc eigenlijk al 7 jaar lang geen echte uitdager heeft gehad.
Max en Ferrari deden wel eens leuk mee op zekere hoogte maar dat bijna iedere titel de laatste paar jaren al 4 a 5 races voor het einde beslist is zegt ook al genoeg.
Des ondanks kan je wel duidelijk zien nu dat er 2 supersterren zijn waar er een 3 aanhaakt vanwege voornamelijk het materiaal. (Ham, Ver en Bot).
Ene M. Verstappen was er ook niet echt van onder de indrukhardware-lover schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:53:
[...]
Daarom moet elke periode in F1 op zichzelf beschouwd worden. De dominantie van Mercedes duurt langer omdat de motoren niet opnieuw ontwikkeld mogen worden. Alles blijft hetzelfde en Mercedes heeft het beste pakket ontwikkeld en is daardoor de beste.DarkFire1985 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:55:
[...]
Wel is de dominantie van de Mercedes ongekend en gevoelsmatig was de overmacht bij eerdere dominante periodes (RBR, Ferrari) lager.
Jij stelt een anti-Lewis wind gelijk aan Nederlander zijn. Dat vind ik niet Fair én niet leuk. Daarmee ben je dus in feite zelf aan het doen wat je anderen verwijt.Wormaap schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:58:
[...]
Ach, ach, het mag toch wel opvallend zijn dat hier in de F1-topics altijd een behoorlijke pro-Max en anti-Lewis wind waait en mensen eigenlijk vooral heel graag goed willen praten dat Max toch écht beter is dan Lewis. Als dat noemen betekent dat mijn verdere post voor jou invalide is, dan is dat natuurlijk je goed recht
een treffende spreuk
Leuk dat je dit fragment er nog even bijhaalt. Niet zozeer voor de Rosberg afstraffing maar eigenlijk meer omdat alle verslaggevers (maakt niet uit in welke taal), Rosberg al voorbij Verstappen hadden gezien en bezig waren met of ie Bottas nog kon achterhalen, die op dat moment 3e lag.Rudolf schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:19:
[...]
Ene M. Verstappen was er ook niet echt van onder de indruk
[YouTube: Max Verstappen in gevecht met Nico Rosberg]
Die verslaggevers gingen er vanzelfsprekend vanuit dat Rosberg net zo gemakkelijk aan Verstappen voorbij zou gaan komen zoals is dat ook al bij menig ander had gedaan daarvoor. Als makke lammeren naar de slachtbank, zoveel tegenstand werd er geboden door o.a. Ricciardo en Raikkonen. Verstappen ging daar echter niet in mee.
Testing, one, two ...
Ik stel niets aan elkaar gelijk. Ik merk alleen op dat er wel heel veel Max-fans zijn die Lewis omlaag halen omdat ze heel graag willen dat Max beter is, ondanks dat'ie hoofdzakelijk achter Lewis finisht.pro_6or schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:28:
[...]
Jij stelt een anti-Lewis wind gelijk aan Nederlander zijn. Dat vind ik niet Fair én niet leuk. Daarmee ben je dus in feite zelf aan het doen wat je anderen verwijt.
Je kan best discussiëren over wie van de twee beter is, en ik zou best geïnteresseerd zijn om ze in vergelijkbaar materiaal te zien racen. Je kan ook best beargumenteren dat Hamilton's resultaten geflatteerd worden door een sterke auto, en dat'ie in een Williams geen records aan elkaar aan het rijgen zou zijn.
Maar Lewis een middelmatig coureur noemen is toch echt het soort praat dat meer geleid wordt door supporterschap voor iemand anders dan door feiten. Als middelmatig coureur word je geen zes (and counting) keer wereldkampioen, zelfs als je toevallig de beste wagen hebt.
Maar daar hoeft verder niemand het mee eens te zijn, het is immers een discussieforum
[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 20-08-2020 14:42 ]
Verwijderd
Lewis middelmatig noemen is onzin, lijkt mij duidelijk een zeer goede coureur. De vraag hoe goed hij nu echt t.o.v alle andere top coureurs is niet te meten vanwege de dominate auto's en teammates. Dus eigenlijk onmogelijk te meten.Wormaap schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:41:
[...]
Ik stel niets aan elkaar gelijk. Ik merk alleen op dat er wel heel veel Max-fans zijn die Lewis omlaag halen omdat ze heel graag willen dat Max beter is, ondanks dat'ie hoofdzakelijk achter Lewis finisht.
Je kan best discussiëren over wie van de twee beter is, en ik zou best geïnteresseerd zijn om ze in vergelijkbaar materiaal te zien racen. Je kan ook best beargumenteren dat Hamilton's resultaten geflatteerd worden door een sterke auto, en dat'ie in een Williams geen records aan elkaar aan het rijgen zou zijn.
Maar Lewis een middelmatig coureur noemen is toch echt het soort praat dat meer geleid wordt door supporterschap voor iemand anders dan door feiten. Als middelmatig coureur word je geen zes (and counting) keer wereldkampioen, zelfs als je toevallig de beste wagen hebt.
Maar daar hoeft verder niemand het mee eens te zijn, het is immers een discussieforum
Ik denk door zijn levensstijl hij niet de meest populaire coureur is en daarnaast heeft hij ook er een handje van om zichzelf na een gewonnen race omhoog te prijzen terwijl hij gewoon aan het cruisen was in zijn dominante auto
Anyways het is gewoon een top coureur daar valt niet over te discussiëren. En of Verstappen beter is, geen idee, dat maakt ook verder niet uit.
Enige objectieve is kijken naar hoe Hamilton scoort t.o.v. zijn teamgenoten:
2007: Hamilton gelijkwaardig aan Alonso (2, op 1 punt na WDC)
2008: Hamilton verpulvert Kovalainen (1)
2009: Idem (5)
2010: Hamilton beter dan Button (4)
2011: Button beter dan Hamilton (5)
2012: Hamilton gelijkwaardig aan Button (4)
2013: Hamilton beter dan Rosberg (4)
2014: Idem (1)
2015: Idem (1)
2016: Rosberg net iets beter dan Hamilton (2)
2017: Hamilton beter dan Bottas (1)
2018: Hamilton verpulvert Bottas (1)
2019: Idem (1)
Het bovenstaande lijstje laat zien dat Hamilton in zijn carrière gelijkwaardig was aan Alonso en Button. Verder heeft 'ie de vloer aangeveegd met Kovalainen, Rosberg (op 2016 na dan) en Bottas. Dit vind ik niet erg indrukwekkend, want die laatste drie zijn zeker geen coureurs van wereldklasse. Het gelijkspel met Alonso in z'n debuutseizoen is wel erg knap. Over Button twijfel ik, heb het nooit een hele goede rijder gevonden, maar hij kan wel wat natuurlijk gezien z'n resultaten.
Is hij daarmee de GOAT? Ik vind van niet. De resultaten in het WDC (zie tussen haakjes) laten zien dat ook Hamilton een dominante wagen nodig heeft om kampioen te kunnen worden. Met een mindere wagen heeft hij soms een goede overwinning geboekt, maar eindigt 'ie structureel op P4 of P5.
Als we dat vergelijken met Max: Hij was iets beter dan Sainz, beter dan Ricciardo en veegt de vloer aan met Gasly en Albon. Pakt sinds 2016 regelmatig een mooie overwinning met een mindere auto en eindigt daarmee op vergelijkbare posities als Hamilton in 2009-2013. Enige wat nog mist om de vergelijking te kunnen afmaken is of Max het ook waarmaakt in een dominante wagen.
Als we naar Schumacher kijken, zien we het volgende:
1992: Schumacher beter dan Brundle (3)
1993: Schumacher beter dan Patrese (4)
1994: Schumacher beter dan Lehto, Verstappen en Herbert (1)
1995: Schumacher verpulvert Herbert (1)
1996: Schumacher verpulvert Irvine (3)
1997: Schumacher verpulvert Irvine (2, maar uiteindelijk DSQ)
1998: Schumacher verpulvert Irvine (2)
1999: Schumacher half seizoen eruit door crash
2000: Schumacher verpulvert Barrichello (1)
2001: Schumacher verpulvert Barrichello (1)
2002: Schumacher verpulvert Barrichello (1)
2003: Schumacher verpulvert Barrichello (1)
2004: Schumacher verpulvert Barrichello (1)
2005: Schumacher verpulvert Barrichello (3)
2006: Schumacher verpulvert Massa (2)
2010: Schumacher gedeklasseert door Rosberg (9)
2011: Schumacher min of meer gelijkwaardig aan Rosberg (
2012: Schumacher gedeklasseert door Rosberg (13)
Schumacher heeft dus altijd, in ieder geval tot aan z'n comeback, z'n teamgenoten compleet zoekgereden. Heeft zowel Benetton als Ferrari opgebouwd tot een winnend team, iets wat ik eigenlijk nog mis bij Hamilton, die kwam in een gespreid bedje terecht.
Voor mij is Schumacher in ieder geval nog steeds de beste ooit, omdat veel van zijn titels onder zware concurrentie zijn behaald. Hamilton en Max laten met een mindere auto vergelijkbare resultaten zien, hoe Max in een dominante wagen presteert weten we nu nog niet. Mocht het Max lukken een straks een paar keer op rij kampioen te worden met RBR, dan is dat voor mij een prestatie die te vergelijken is met wat Schumi met Ferrari heeft gedaan.
Het bovenstaande lijstje laat zien dat Hamilton in zijn carrière gelijkwaardig was aan Alonso en Button. Verder heeft 'ie de vloer aangeveegd met Kovalainen, Rosberg (op 2016 na dan) en Bottas. Dit vind ik niet erg indrukwekkend, want die laatste drie zijn zeker geen coureurs van wereldklasse. Het gelijkspel met Alonso in z'n debuutseizoen is wel erg knap. Over Button twijfel ik, heb het nooit een hele goede rijder gevonden, maar hij kan wel wat natuurlijk gezien z'n resultaten.
Is hij daarmee de GOAT? Ik vind van niet. De resultaten in het WDC (zie tussen haakjes) laten zien dat ook Hamilton een dominante wagen nodig heeft om kampioen te kunnen worden. Met een mindere wagen heeft hij soms een goede overwinning geboekt, maar eindigt 'ie structureel op P4 of P5.
Als we dat vergelijken met Max: Hij was iets beter dan Sainz, beter dan Ricciardo en veegt de vloer aan met Gasly en Albon. Pakt sinds 2016 regelmatig een mooie overwinning met een mindere auto en eindigt daarmee op vergelijkbare posities als Hamilton in 2009-2013. Enige wat nog mist om de vergelijking te kunnen afmaken is of Max het ook waarmaakt in een dominante wagen.
Schumacher heeft dus altijd, in ieder geval tot aan z'n comeback, z'n teamgenoten compleet zoekgereden. Heeft zowel Benetton als Ferrari opgebouwd tot een winnend team, iets wat ik eigenlijk nog mis bij Hamilton, die kwam in een gespreid bedje terecht.
Voor mij is Schumacher in ieder geval nog steeds de beste ooit, omdat veel van zijn titels onder zware concurrentie zijn behaald. Hamilton en Max laten met een mindere auto vergelijkbare resultaten zien, hoe Max in een dominante wagen presteert weten we nu nog niet. Mocht het Max lukken een straks een paar keer op rij kampioen te worden met RBR, dan is dat voor mij een prestatie die te vergelijken is met wat Schumi met Ferrari heeft gedaan.
Het is toch altijd een samenwerking, zonder de juiste input van Schumacher (bij Ferrari)/Hamilton (bij Mercedes) kunnen ze die auto niet zo ver pushen.
Als je een top 5 maakt van beste coureurs ooit, dan mag ik hopen dat zowel Schumacher als Hamilton er in staan, Max hoort daar nu nog niet bij, misschien (hopelijk, met het juiste team/auto) over een jaar of 5 als hij een paar keer WDC is geworden. Wie er in die top 5 dan op 1 staat dat is compleet subjectief, daar ga je nooit uitkomen en is te afhankelijk van waar je zelf de nadruk op legt (meeste overwinning, punten, een rare AWS Driver Ranking, persoonlijke voorkeur, mooiere auto etc.)
Als je een top 5 maakt van beste coureurs ooit, dan mag ik hopen dat zowel Schumacher als Hamilton er in staan, Max hoort daar nu nog niet bij, misschien (hopelijk, met het juiste team/auto) over een jaar of 5 als hij een paar keer WDC is geworden. Wie er in die top 5 dan op 1 staat dat is compleet subjectief, daar ga je nooit uitkomen en is te afhankelijk van waar je zelf de nadruk op legt (meeste overwinning, punten, een rare AWS Driver Ranking, persoonlijke voorkeur, mooiere auto etc.)
Wat een gezever allemaal over hoe goed hamilton al dan niet is, was er niet iemand die hier zo'n filmpje plaatste over hoe je kon bewijzen dat Senna slechter was dan Maldonado? Kunnen we het daar niet gewoon bij laten 
Poging om van onderwerp te veranderen: Zanardi zijn conditie gaat er schijnbaar weer op vooruit. Wat die man zijn lichaam intussen al te voorduren heeft gekregen zeg...
https://www.bbc.com/sport/disability-sport/53841597
Poging om van onderwerp te veranderen: Zanardi zijn conditie gaat er schijnbaar weer op vooruit. Wat die man zijn lichaam intussen al te voorduren heeft gekregen zeg...
https://www.bbc.com/sport/disability-sport/53841597
Ja ikkeroda_djavulen schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:05:
Wat een gezever allemaal over hoe goed hamilton al dan niet is, was er niet iemand die hier zo'n filmpje plaatste over hoe je kon bewijzen dat Senna slechter was dan Maldonado? Kunnen we het daar niet gewoon bij laten
[...]
Illegal_Alien schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:25:
En anders gooi ik even de knuppel in de hybrids:
[YouTube: 5 Reasons Why F1 Driver Comparisons Are Stupid]
Zo kan je het OOK bekijken.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Vooral dat ontwikkelen zie ik als een groot verschil. Schumacher ontwikkelde het team en de wagen tot een winnende combinatie. Hamilton heb ik dat niet zien doen. Die kwam in een ontwikkeld team, had een tweede rijder naast zich die in staat was feedback te geven en hoeft zelf alleen maar snelle rondjes te rijden (en dat kan hij als geen ander)CF230 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:40:
.
Maar het zijn ook andere tijden. In mijn ogen speelt de rijder tegenwoordig een veel kleinere rol in het team dan vroeger.
alles kan off-topic
Maar dat kwam toch nooit neer op Schumacher alleen? Hij ontwierp die auto niet, gaf alleen feedback, net als elke coureur dat doet al zal de een dat beter doen dan de ander. Mercedes behoud alleen de voorsprong door nog harder de auto te ontwikkelen dan de andere teams en daarvoor hebben ze ook input nodig van de coureurs. Ik snap niet helemaal waarom het bij Schumacher lijkt alsof hij het in z'n eentje deed en Hamilton doet niets? Of weinig?Ankona schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:16:
[...]
Vooral dat ontwikkelen zie ik als een groot verschil. Schumacher ontwikkelde het team en de wagen tot een winnende combinatie. Hamilton heb ik dat niet zien doen. Die kwam in een ontwikkeld team, had een tweede rijder naast zich die in staat was feedback te geven en hoeft zelf alleen maar snelle rondjes te rijden (en dat kan hij als geen ander)
Maar het zijn ook andere tijden. In mijn ogen speelt de rijder tegenwoordig een veel kleinere rol in het team dan vroeger.
Ik denk dat het in het midden ligt, beiden zijn ze enorm belangrijk voor de ontwikkeling van de auto maar geen van beiden zat aan de tekentafel mee te werken.
Maar Schumacher zat niet in z'n eentje bij Ferrari. Hij had juist een geniaal team om zich heen, Ross Brawn, Jean Todt, Rory Byrne etc.Ankona schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:16:
[...]
Vooral dat ontwikkelen zie ik als een groot verschil. Schumacher ontwikkelde het team en de wagen tot een winnende combinatie. Hamilton heb ik dat niet zien doen. Die kwam in een ontwikkeld team, had een tweede rijder naast zich die in staat was feedback te geven en hoeft zelf alleen maar snelle rondjes te rijden (en dat kan hij als geen ander)
Vooral Ross Brawn.. Die heeft Button ook een kampioensauto gegeven, en de basis neergezet van het huidige Mercedes.
Ik zeg niet dat MSC geen geniale coureur was, maar om hem maar alle credits te geven is te veel imho.
I served in a company of heroes.
Het is nooit één persoon. In dat geval was het een dreamteam. Mensen die elkaar kennen en vertrouwen met hun kennis. Als Schu tijdens de race iets roept over de strategie, vertrouwd het team erop dat ie weet waar ie het over heeft en dan volgen ze hem. En dat ging ook goed. Volgens mij was die combinatie uniek. Ik heb nog steeds het idee dat ze bij Mercedes meer waarde hechten aan het oordeel van hun strategisch team, want het is al een aantal keren voorgekomen dat Lewis zat te piepen dat hij al had aangegeven dat het eigenlijk anders moest, maar daar luisterden ze niet naar. Dus ofwel hebben zij geen vertrouwen in Lewis de Strateeg, óf ze zijn veel te Duits/Hierarchisch en de verantwoording ligt daar, dus daar blijft ie.Vuvuzela schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:42:
[...]
Ik zeg niet dat MSC geen geniale coureur was, maar om hem maar alle credits te geven is te veel imho.
Maar we zullen dat nooit weten. Journalisten stellen die vraag ook nooit, terwijl ik mij dat steeds afvraag. Ik denk ook niet dat je er een duidelijk antwoord op krijgt.
Tost: 'Fantastic' Tsunoda will join AlphaTauri 'sooner or later'
Dus zodra Tsunoda genoeg superlicentiepunten heeft is het do svidaniya Kvyat.
Computing bit by bit
Hierarchie dus, Duitsers en Japanners hebben hier een behoorlijk handje van.mphilipp schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:05:
[...]
Het is nooit één persoon. In dat geval was het een dreamteam. Mensen die elkaar kennen en vertrouwen met hun kennis. Als Schu tijdens de race iets roept over de strategie, vertrouwd het team erop dat ie weet waar ie het over heeft en dan volgen ze hem. En dat ging ook goed. Volgens mij was die combinatie uniek. Ik heb nog steeds het idee dat ze bij Mercedes meer waarde hechten aan het oordeel van hun strategisch team, want het is al een aantal keren voorgekomen dat Lewis zat te piepen dat hij al had aangegeven dat het eigenlijk anders moest, maar daar luisterden ze niet naar. Dus ofwel hebben zij geen vertrouwen in Lewis de Strateeg, óf ze zijn veel te Duits/Hierarchisch en de verantwoording ligt daar, dus daar blijft ie.
Maar we zullen dat nooit weten. Journalisten stellen die vraag ook nooit, terwijl ik mij dat steeds afvraag. Ik denk ook niet dat je er een duidelijk antwoord op krijgt.
Veelal verhalen gehoord van mensen die in Duitsland gewerkt hebben of samengewerkt met japanners. Doe wat je moet doen goed maar laat de rest aan een ander over.
Klopt maar in die zin was Schumacher dus wel een teamplayer in een dreamteam. Ik meen dat hij ook bepaalde mensen aan zich gebonden heeft om samen naar Ferrari te gaan. Dat team functioneerde gewoon heel goed.Vuvuzela schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:42:
[...]
Maar Schumacher zat niet in z'n eentje bij Ferrari. Hij had juist een geniaal team om zich heen, Ross Brawn, Jean Todt, Rory Byrne etc.
Vooral Ross Brawn.. Die heeft Button ook een kampioensauto gegeven, en de basis neergezet van het huidige Mercedes.
alles kan off-topic
Ik denk dat wanneer de huidige F1 rijders in gelijkwaardige wagens zouden racen, dat de volgende coureurs gelijkwaardig aan of sneller dan Hamilton zijn: Verstappen, Leclerc, Ricciardo, Sainz, Norris en Russell.
Ervan uitgaande dat ze allemaal evenveel oefening in de wagen hebben gehad en dat ze zichzelf er comfortabel in voelen.
Ervan uitgaande dat ze allemaal evenveel oefening in de wagen hebben gehad en dat ze zichzelf er comfortabel in voelen.
Aan het eind van de cyclus zou je ze eens allemaal in een gelijke auto moeten zetten en nog een race laten rijden. Eens kijken wie dat durven.
alles kan off-topic
Het is geen kwestie van durven. Zo'n race in een F1 wagen kun je vergeten (geheimpjes & kosten). Je zou ze in een gelijkwaardige F3 auto kunnen laten racen. Maar dan krijg je weer gedoe met kosten, tijd en wie stelt het materiaal beschikbaar en dat alleen maar om fans tevreden te stellen? Er valt niets te winnen, dus die coureurs gaan er ook niet aan beginnen denk ik. Teambazen zijn alleen maar bang dat hun dure coureur iets overkomt en voor hen zit er 0,0 incentive in. Race of Champions is iets dat dicht in de buurt komt, dat is multi-diciplinair en met coureurs uit verschillende klasses.Ankona schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:23:
Aan het eind van de cyclus zou je ze eens allemaal in een gelijke auto moeten zetten en nog een race laten rijden. Eens kijken wie dat durven.
Laat ze allemaal eens een paar rondjes doen in een moderately priced car ala Top Gear.
Maar ik vrees dat sommige coureurs hun ego niet zo op het spel durven zetten
M.b.t. de discussie over ontwikkelen van de auto. Dat valt toch ook niet te vergelijken? Volgens mij zat Schumacher tussen de races door best veel in de auto om te testen etc. Nu mag dat niet dus Hamilton kan dat al niet doen, nog naast dat Hamilton het vertikt om in de simulator te rijden. Volgens mij is het nu bij Mercedes echt zo dat de rijders alleen maar tijdens het weekend rijden en de auto al "klaar" is. Testrijders die vervolgens flink wat uren in de simulator doorbrengen om de juiste afstelling te vinden voor het weekend. Daar waar bij een Red Bull Verstappen volgens mij wel nog eens op de fabriek komt voor bv in de simulator te rijden etc.
Dit bleek ook in een race van denk vorig jaar (specifiek Hockenheim denk ik dan). Hamilton had veel te weinig gereden en bedankte vervolgens het team dat hij wel meteen de juiste setup had. In principe had Hamilton daar dus niks aan gedaan en ik denk dat dat elke race zo is. Daar waar een Schumacher überhaupt veel meer tijd in de auto door bracht tussen de races om te testen en daardoor de auto echt naar zijn hand kon zetten.
Overigens sluit ik mij wel aan bij de "Hamilton doet weinig qua ontwikkelen van de auto". Ook tegenover andere (top) coureurs in het huidige velt denk ik dat Hamilton er gewoon weinig aan doet. Vettel die altijd tot 's avonds laat op het circuit bleef voor de debrief, navraag doen bij Pirelli over de banden etc. Leclerc met wat experimenteren met verschillende achtervleugels. Verstappen die zo nu en dan in simulator zit en veel feedback geeft over onder/overstuur, banden, etc. Russell zou er ook perfectionistisch in zijn.
Terwijl Hamilton gevoelsmatig in de auto stapt, zijn rondjes rijdt, en weer afschakelt en wat anders gaat doen. En de auto dus ook al "klaar" is met de juiste afstelling.
Dit bleek ook in een race van denk vorig jaar (specifiek Hockenheim denk ik dan). Hamilton had veel te weinig gereden en bedankte vervolgens het team dat hij wel meteen de juiste setup had. In principe had Hamilton daar dus niks aan gedaan en ik denk dat dat elke race zo is. Daar waar een Schumacher überhaupt veel meer tijd in de auto door bracht tussen de races om te testen en daardoor de auto echt naar zijn hand kon zetten.
Overigens sluit ik mij wel aan bij de "Hamilton doet weinig qua ontwikkelen van de auto". Ook tegenover andere (top) coureurs in het huidige velt denk ik dat Hamilton er gewoon weinig aan doet. Vettel die altijd tot 's avonds laat op het circuit bleef voor de debrief, navraag doen bij Pirelli over de banden etc. Leclerc met wat experimenteren met verschillende achtervleugels. Verstappen die zo nu en dan in simulator zit en veel feedback geeft over onder/overstuur, banden, etc. Russell zou er ook perfectionistisch in zijn.
Terwijl Hamilton gevoelsmatig in de auto stapt, zijn rondjes rijdt, en weer afschakelt en wat anders gaat doen. En de auto dus ook al "klaar" is met de juiste afstelling.
Och, ze hebben allemaal in die Soes gereden indertijd, Hamilton was zo slecht nog niet:Hippocampus schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:47:
Laat ze allemaal eens een paar rondjes doen in een moderately priced car ala Top Gear.
Wikipedia: Top Gear test track
[ Voor 2% gewijzigd door pjottum op 20-08-2020 17:57 . Reden: Linkfix - apple... 2 biljoenjard en nog geen fatsoenlijke quotes.. ]
ping 127.212.23.124
Vettel, Hamilton, Ricciardo, Hill hebben daar toch aan mee gedaan? Alleen geen idee meer over de uitkomst. Maar zij zijn wel allemaal bij Top Gear geweest en hebben altijd in dezelfde auto gereden (ondanks dat de auto tussen de seizoenen wel eens is gewijzigd).Hippocampus schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:47:
Rubens Barrichello bleek de snelste van allemaal te zijn geloof ik in de Liana.RobertMe schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:56:
[...]
Vettel, Hamilton, Ricciardo, Hill hebben daar toch aan mee gedaan? Alleen geen idee meer over de uitkomst. Maar zij zijn wel allemaal bij Top Gear geweest en hebben altijd in dezelfde auto gereden (ondanks dat de auto tussen de seizoenen wel eens is gewijzigd).
Dus waarom die niet in de top-10 fastest drivers list van AWS staat?
[ Voor 7% gewijzigd door Maarten_E op 20-08-2020 17:57 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Zie boven je.Maarten_E schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:57:
[...]
Rubens Barrichello bleek de snelste van allemaal te zijn geloof ik in de Liana.
Dus waarom die niet in de top-10 fastest drivers list van AWS staat?
ping 127.212.23.124
Ricciardo staat evenmin niet in de top-10
Dat vond ik in Barcelona juist wel opvallend. 'Why do you want to put me on the softs? I don't like them.', 'OK standby', ronde later 'Box Lewis' en geel eronder. Soms luisteren ze dus toch naar'mmphilipp schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:05:
[...]
Het is nooit één persoon. In dat geval was het een dreamteam. Mensen die elkaar kennen en vertrouwen met hun kennis. Als Schu tijdens de race iets roept over de strategie, vertrouwd het team erop dat ie weet waar ie het over heeft en dan volgen ze hem. En dat ging ook goed. Volgens mij was die combinatie uniek. Ik heb nog steeds het idee dat ze bij Mercedes meer waarde hechten aan het oordeel van hun strategisch team, want het is al een aantal keren voorgekomen dat Lewis zat te piepen dat hij al had aangegeven dat het eigenlijk anders moest, maar daar luisterden ze niet naar. Dus ofwel hebben zij geen vertrouwen in Lewis de Strateeg, óf ze zijn veel te Duits/Hierarchisch en de verantwoording ligt daar, dus daar blijft ie.
Dat valt nog te bezien dan, hij presteert tamelijk wisselvallig.Taakbalk schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:10:
Tost: 'Fantastic' Tsunoda will join AlphaTauri 'sooner or later'
Maar volgens diverse NL "nieuws"sites zit Mick Schumacher volgend jaar ook in een F1 zitje, het oorspronkelijke nieuwsartikel laat echter heel wat anders lezen; https://www.planetf1.com/...o-mick-schumacher-future/
Wat weet u van clickbaits?
Testing, one, two ...
Ja, dat was een positieve uitzondering. Misschien hebben ze eindelijk wat geleerd. Want dat domme gedoe dat het in een bepaald land nu eenmaal zo gaat mag wat mij betreft overboord. We zitten inmiddels in de 21ste eeuw. We weten dat het onzinnig is en het gaat om de prestaties. Als de strategen het duidelijk bij het verkeerde eind hebben en de adviezen van de coureur in de wind zijn geslagen, moeten ze dat opmerken.Wormaap schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:21:
[...]
Dat vond ik in Barcelona juist wel opvallend. 'Why do you want to put me on the softs? I don't like them.', 'OK standby', ronde later 'Box Lewis' en geel eronder. Soms luisteren ze dus toch naar'm
Tenzij Lewis het vaker mis heeft natuurlijk. Wij horen en zien alleen dit. Misschien roept ie wel vaker wat voor de race en dat blijkt dan onzin te zijn. We gaan het nooit weten. Ja, misschien als ie 80 is en zijn memoires schrijft. Maar dat maak ik dan niet meer mee...
Op zich was dit natuurlijk ook wel een situatie waarin het heel weinig uitmaakte. De lead was comfortabel, de pitstop gratis en rood zou alleen leuk zijn om de snelste ronde binnen te halen. Als Lewis zich dan niet comfortabel voelt op die band gaat'ie de snelste ronde toch niet pakken (haha, of juist welmphilipp schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:33:
[...]
Ja, dat was een positieve uitzondering. Misschien hebben ze eindelijk wat geleerd. Want dat domme gedoe dat het in een bepaald land nu eenmaal zo gaat mag wat mij betreft overboord. We zitten inmiddels in de 21ste eeuw. We weten dat het onzinnig is en het gaat om de prestaties. Als de strategen het duidelijk bij het verkeerde eind hebben en de adviezen van de coureur in de wind zijn geslagen, moeten ze dat opmerken.
Tenzij Lewis het vaker mis heeft natuurlijk. Wij horen en zien alleen dit. Misschien roept ie wel vaker wat voor de race en dat blijkt dan onzin te zijn. We gaan het nooit weten. Ja, misschien als ie 80 is en zijn memoires schrijft. Maar dat maak ik dan niet meer mee...
Voor de rest vind ik voor Lewis het zelfde als voor Max: als coureur voel je natuurlijk wat je wagen doet, maar ik mag hopen dat het doorrekenen van wat dat betekent voor de rest van de race beter met een team vanaf de pitmuur gaat dan vanuit de auto terwijl je ook nog moet rijden. Dus dat strategische beslissingen van de coureur overruled worden door het team zou naar mijn mening eigenlijk gewoon de standaard moeten zijn. Natuurlijk wel onder de voorwaarde dat team en coureur elkaar (terecht) vertrouwen
Wel zn 2e poging. De eerste was weliswaar met regen, maar toch.pjottum schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:54:
[...]
Och, ze hebben allemaal in die Soes gereden indertijd, Hamilton was zo slecht nog niet:
Wikipedia: Top Gear test track
Robert Schwartzman rijd eerder in de F1 dan Mick Schumacher denk ik. Mick kan best een potje sturen, F1 materiaal is hij imho nog niet. Hij heeft eerder last dan profijt van de Schumacher naam momenteel. Neef David is van de week eruit geschopt bij Charouz.hardware-lover schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:23:
[...]
Dat valt nog te bezien dan, hij presteert tamelijk wisselvallig.
Maar volgens diverse NL "nieuws"sites zit Mick Schumacher volgend jaar ook in een F1 zitje, het oorspronkelijke nieuwsartikel laat echter heel wat anders lezen; https://www.planetf1.com/...o-mick-schumacher-future/
Wat weet u van clickbaits?
Computing bit by bit
zou Seat niet 20 (of 22 als de Haas rijders ook meedoen) cupra's beschikbaar willen stellen. Zo goedkoop zullen ze zelden zoveel exposure krijgen.mphilipp schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:35:
[...]
Het is geen kwestie van durven. Zo'n race in een F1 wagen kun je vergeten (geheimpjes & kosten). Je zou ze in een gelijkwaardige F3 auto kunnen laten racen. Maar dan krijg je weer gedoe met kosten, tijd en wie stelt het materiaal beschikbaar en dat alleen maar om fans tevreden te stellen? Er valt niets te winnen, dus die coureurs gaan er ook niet aan beginnen denk ik. Teambazen zijn alleen maar bang dat hun dure coureur iets overkomt en voor hen zit er 0,0 incentive in. Race of Champions is iets dat dicht in de buurt komt, dat is multi-diciplinair en met coureurs uit verschillende klasses.
alles kan off-topic
Dat zou Seat direct doen... als de coureurs het zouden willen en mogen.Ankona schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:53:
[...]
zou Seat niet 20 (of 22 als de Haas rijders ook meedoen) cupra's beschikbaar willen stellen. Zo goedkoop zullen ze zelden zoveel exposure krijgen.
Beste reclame die je je kunt bedenken.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Daar ben ik het wél mee eens, dat heb ik al geschreven in mijn 2 vorige reacties. Ik ben niet iedereen, of de gemiddelde mening, ik ben pro6or en je discussieert met mij.Wormaap schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:41:
[...]
Ik stel niets aan elkaar gelijk. Ik merk alleen op dat er wel heel veel Max-fans zijn die Lewis omlaag halen omdat ze heel graag willen dat Max beter is, ondanks dat'ie hoofdzakelijk achter Lewis finisht.
En je stelt dat wél aan elkaar gelijk, dat was mijn hele punt van reageren. Je schreef namelijk dat je dan door een oranje bril kijkt. Een variant op roze waarbij je refereert aan onze nationale kleur. Oftewel, wanneer je Lewis niet goed vind is dat een Nederlands probleem/mening.
Daar heb ik simpelweg bezwaar tegen. Niet iedere (lang niet volgens mij) Nederlander vind Lewis helemaal niet zo goed, en bovendien is die mening ook buiten nederland populair.
Oftewel, jouw oranje bril steekje onderwater vind ik onterecht.
een treffende spreuk
Soort All-Star race als bij de Nascar. Daar hebben ze elk jaar een race waar de winnaar 1 miljoen wint en verder telt die niet mee voor het kampioenschap.Ankona schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:23:
Was het niet ook de Britse media zelf die laatst zelf Max verkozen als betere rijder dan Hamilton?pro_6or schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:37:
Niet iedere (lang niet volgens mij) Nederlander vind Lewis helemaal niet zo goed, en bovendien is die mening ook buiten nederland populair.
[ Voor 30% gewijzigd door TheBrut3 op 20-08-2020 21:08 ]
Dit kwam op sky italia maar is hiervoor al vaker door diverse mensen besproken. Heb hierom ook gelijk aangeven als een gerucht. Punt is zo begon het verhaal rondom motor olie verbranden ook en eigenlijk weet niemand nog steeds precies hoe Mercedes het toen deed. Die truuk zouden ze dus kunnen herhalen en zelfs verbeteren. De vraag is in hoeverre dit om de huidige regels heen draait of dat er nu echt regels overtreden worden (zoals bij Ferrari wel duidelijk was).iichel schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 23:15:
[...]
Oprechte nieuwsgierigheid: waar heb je dat vandaan?
Dat de Fia nu partymode wil verbieden komt mij ook allemaal te toevallig.
Sinds corona op bezoek is maak ik veel weken van 60+. Ik kan helaas niet altijd rustig antwoorden.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Willams boos dat de Ferrari kopie beter werkt dan het origineel.
Volgens mij heb ik in mijn vorige post duidelijk genoeg uitgelegd wat ik bedoel. Ik ga het er verder bij laten, denk vooral wat je wil denkenpro_6or schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:37:
[...]
Daar ben ik het wél mee eens, dat heb ik al geschreven in mijn 2 vorige reacties. Ik ben niet iedereen, of de gemiddelde mening, ik ben pro6or en je discussieert met mij.
En je stelt dat wél aan elkaar gelijk, dat was mijn hele punt van reageren. Je schreef namelijk dat je dan door een oranje bril kijkt. Een variant op roze waarbij je refereert aan onze nationale kleur. Oftewel, wanneer je Lewis niet goed vind is dat een Nederlands probleem/mening.
Daar heb ik simpelweg bezwaar tegen. Niet iedere (lang niet volgens mij) Nederlander vind Lewis helemaal niet zo goed, en bovendien is die mening ook buiten nederland populair.
Oftewel, jouw oranje bril steekje onderwater vind ik onterecht.
Zul je zien dat het verschil tussen zo'n Cupra en een F1-wagen groot genoeg is dat Grosjean dan ineens wintAnkona schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:53:
[...]
zou Seat niet 20 (of 22 als de Haas rijders ook meedoen) cupra's beschikbaar willen stellen. Zo goedkoop zullen ze zelden zoveel exposure krijgen.
#F1: new technical directive on engine settings will apply from Monza. Teams are allowed to change engine mappings from race to race. The overtaking button may be used in the race. Find the exceptions and all details in our #AMuS story: https://t.co/bRpN2JzySf
— Andreas Haupt (@andihaupt1) 21 augustus 2020
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. Persoonlijk verwacht ik dat de gemiddelde performance van de Mercedes hoger ligt dan die van de andere motoren, dus dat men er niet zo veel nadeel van gaat ondervinden. Aan de andere kant zou het goed zijn als ze iig een paar keer moeten starten met wat auto's voor hen. Heb het idee dat de Mercedes nog steeds wat moeite heeft met vuile lucht.
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Uhhm, Senna heeft toch ook titels verloren aan Prost? En andersom ook... Senna won in 1988 toen Prost al enkele jaren bij McLaren reed. Prost won vervolgens in 89 de titel weer. Zijn Senna en Prost daarom ook geen toppers?BasvanS schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:21:
[...]
Hamilton rijdt nu jaren bij Mercedes. Als Hamilton werkelijk maar een matig coureur was, waarom zou Mercedes hem dan al die tijd vasthouden en al hun geld op Hamilton zetten om de titel te winnen en coureurs als Bottas benadelen? Niet echt logisch volgens mij. Dat jaar waarom hij de titel heeft verloren is al in andere posts behandeld. Dus daar hoef ik verder niet op in te gaan. Maar ook in het jaar dat Rosberg kampioen werd, was Hamilton over het geheel gewoon de snellere van de 2. De reden dat coureurs als Schumacher nooit verslagen werden door hun teamgenoot in hun kampioenreeks, is omdat het team volledig rond hem heen gebouwd was en de 2e rijder in feite geen kans kreeg. Nu zijn er genoeg mensen die roepen dat Bottas ook een assistent van Hamilton is, maar die situatie is wel anders. Bottas mag gewoon voor de titel gaan en wedstrijden winnen. Als Bottas vanaf het begin races wint, mag hij voor de titel gaan. Iets wat 2e rijders bij Ferrari nooit mochten.
Edit: Hamilton verloor in 2011 van Button. In 2009 verloor hij niet van zijn teamgenoot. En in 2011 verloor hij volgens mij vooral omdat het uit was met zn vriendinnetje en hij er dat seizoen niet zo heel veel zin in had. Geen goed excuus natuurlijk in een sport als F1, maar volgens mij was dat toen wel de reden.
[ Voor 6% gewijzigd door Tomcatter_31 op 21-08-2020 09:53 ]
aanvulling hierop:
Looks like the party mode ban has been bumped to the #ItalianGP.
— F1 Madness 🏁 (@F1_Madness) 21 augustus 2020
The FIA is looking to have one engine mode from qualifying till the end of the race. With the exception of the cool down lap, out and in-laps, and laps behind the SC and VSC. #F1
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Hoe gaat je dit helpenDoeEensGek schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:32:
Dit kwam op sky italia maar is hiervoor al vaker door diverse mensen besproken. Heb hierom ook gelijk aangeven als een gerucht. Punt is zo begon het verhaal rondom motor olie verbranden ook en eigenlijk weet niemand nog steeds precies hoe Mercedes het toen deed. Die truuk zouden ze dus kunnen herhalen en zelfs verbeteren. De vraag is in hoeverre dit om de huidige regels heen draait of dat er nu echt regels overtreden worden (zoals bij Ferrari wel duidelijk was).
Eerdere olieverbranding ging om het brandstofverbruik. Omdat de hoeveelheid brandstof in een race gelimiteerd is, zou je daar net nog een procentje bij kunnen trekken door een liter olie te verbranden. Dat betekent dat je net iets langer in een agressievere engine mode zou kunnen rijden.
Party mode gaat over piekvermogen van een motor. Tenzij de motor het beter doet met mengsmering (daar heb je het dan over), bereik je dat makkelijker en beter met good ol' petrol. Dus waarom zou Mercedes dan op dat moment olie willen verbranden?
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Technisch gezien weet je alleen dat Hamilton beter is dan Bottas en Rosberg. Je weet niet of hij beter is dan Vettel of Ricciardo of Verstappen, want die hebben nooit met hetzelfde materieel tegen elkaar gereden.Tomcatter_31 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:34:
[...]
Als Hamilton werkelijk maar een matig coureur was, waarom zou Mercedes hem dan al die tijd vasthouden en al hun geld op Hamilton zetten om de titel te winnen en coureurs als Bottas benadelen?
Maar Hamilton wint races en championships, dus waarom zou je hem vervangen. Al zou Verstappen beter zijn (dat is de enige waarvan ik denk dat hij beter kan zijn dan Hamilton), waarom zou je dat risico nemen als je een goede coureur hebt die bewezen doet waarvoor hij er is?
Signatures zijn voor boomers.
Waarom deze exceptions? Dat maakt het juist weer lastig om te controleren..
zet gewoon in de regels dat de engine maar 1 mapping mag hebben, klaar. Hoef je ook niet moeilijk te doen in de controles. Staat er meer dan 1 op > DQ. (ja lekker streng, dan luisteren de teams misschien gewoon in plaats van dat je je gaat afvragen of het de moeite waard is om het toch wel erop te zetten omdat het maar 100K boete heeft oid).
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Dan gaat het dus een ene reet uitmaken in de race. Want daar is waar ze juist nu ook de andere mappings/modus gebruiken.
Ja klopt, maar dat kan je van elke coureur stellen dat je alleen kan concluderen dat hij beter is dan zijn teamgenoot. Maar mensen willen niet erkennen dat Hamilton gewoon heel goed is omdat veel mensen hem gewoon niet mogen....vermoed ik.Maasluip schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:39:
[...]
Technisch gezien weet je alleen dat Hamilton beter is dan Bottas en Rosberg. Je weet niet of hij beter is dan Vettel of Ricciardo of Verstappen, want die hebben nooit met hetzelfde materieel tegen elkaar gereden.
Maar Hamilton wint races en championships, dus waarom zou je hem vervangen. Al zou Verstappen beter zijn (dat is de enige waarvan ik denk dat hij beter kan zijn dan Hamilton), waarom zou je dat risico nemen als je een goede coureur hebt die bewezen doet waarvoor hij er is?
Vervolgens wordt dan aangehaald als argument dat Hamilton niet in de rijtjes van beste allertijden thuishoort omdat hij verloren heeft van teamgenoten... tja, hij heeft in zijn debuutjaar ook Alonso verslagen. Maar daar hoor je ze dan weer niet over.
Iedereen verliest om wat voor reden dan ook wel eens. Je kan niet altijd alles winnen. Alleen als je een team hebt wat volledig rond jouw gebouwd is, versla je ten alle tijden je teamgenoot, zoals Schumacher had. En Alonso ook gehad heeft. Hamilton heeft daarentegen nooit gevraagd om een 2e rijder die in dienst van hem reed. Dat alleen al maakt hem in mijn ogen meer een topper dan coureurs als Schumacher en Alonso...
Ik denk vanwege de tragere engine mode: maximale energy harvesting.Melantrix schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:40:
[...]
zet gewoon in de regels dat de engine maar 1 mapping mag hebben, klaar. Hoef je ook niet moeilijk te doen in de controles. Staat er meer dan 1 op > DQ. (ja lekker streng, dan luisteren de teams misschien gewoon in plaats van dat je je gaat afvragen of het de moeite waard is om het toch wel erop te zetten omdat het maar 100K boete heeft oid).
Dat wekt bij mij wel de volgende vraag op: Is die engine mode dan dus alleen voor de ICE?
Dus met die ene engine mode, heb je nog wel de variatie van de deployment van de accu/MGU-K?
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Omdat langzaam rijden onder een high engine mode risico's met zich mee brengt? (Temperatuur bv). En daarnaast wil de formule 1 klimaat neutraal zijn. Op 1% van vermogen wel flink wat benzine verbranden is dat natuurlijk niet.Melantrix schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:40:
[...]
Hoe verwacht je dat de FIA dit kan/gaat controleren? Ik denk niet dat je in de ECU / broncode een bestandje per engine mode terug vind zeg maar. Ik verwacht nog eerder dat de FIA dit controleert op basis van mode switches op het stuur of op basis van de telemetrie uit de motor.zet gewoon in de regels dat de engine maar 1 mapping mag hebben, klaar. Hoef je ook niet moeilijk te doen in de controles. Staat er meer dan 1 op > DQ.
Uhm, tijdens het racen mogen ze dadelijk dus geen andere engine modes meer gebruiken? Alleen als de race is geneutraliseerd (SC / VSC) mogen ze in een andere engine mode rijden. Het heeft dus zeker wel invloed. De vraag is uiteraard wel of het het gewenste effect heeft (Mercedes wordt ingedamd).Siebeh schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:42:
[...]
Dan gaat het dus een ene reet uitmaken in de race. Want daar is waar ze juist nu ook de andere mappings/modus gebruiken.
De ECU is toch voor iedereen hetzelfde? Die wordt door McLaren gemaakt en het is een eenheidsartikel. Dus ik denk dat ze heel goed weten waar ze moeten kijken voor de engine modes.RobertMe schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:02:
[...]
Hoe verwacht je dat de FIA dit kan/gaat controleren? Ik denk niet dat je in de ECU / broncode een bestandje per engine mode terug vind zeg maar.
IMO gaat de vergelijking met Schumacher niet helemaal op. Schumacher is zeker een top coureur, maar heeft ook altijd een team gehad wat volledig om hem heen is gebouwd, behalve zijn comeback jaren bij Mercedes. Dus tuurlijk versloeg Schumacher zijn teamgenoot... En er wordt altijd gesteld dat Schumacher meerdere teams heeft opgebouwd, maar onderschat daar de rollen van Jean Todt en Ross Brawn etc. niet in. Schumacher heeft in feite bij zijn verhuizing naar Ferrari half Benetton meegenomen waarmee hij gewonnen had. Daarnaast is er ook genoeg over Schumacher te vinden om op aan te merken zoals valsspel (oa Benetton in 1994). Bridgestone die in feite exclusief voor Ferrari werkten, Ferrari wat ongeremd door bleef testen terwijl er een gentleman's agreement was om minder te testen onder de teams. Naar mijn mening is er rond Schumacher te veel dirt om hem de beste allertijden te vinden. Maar goed, het is sowieso geen doen om een beste rijder allertijden aan te merken. Je kan de verschillende generaties gewoon niet vergelijken.CF230 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:40:
Enige objectieve is kijken naar hoe Hamilton scoort t.o.v. zijn teamgenoten:
Dat en daarnaast, als er maar 1 mode is, hoeven teams uberhaupt geen switches e.d. te hebben. dat gegeven plus telemetrie en evt controle van software moet makkelijk uitwijzen dat er meer dan 1 is. Het probleem met exceptions is dat je dus altijd een discussie gaat krijgen. "Ja maar deze mapping is voor pit out, en deze voor pit in, en deze voor de eerste 2 bochten achter een sc, etc etc" Laat het aan teams over om daar een of andere onderbouwing voor te vinden om toch een performance winst te kunnen halen.mphilipp schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:06:
[...]
De ECU is toch voor iedereen hetzelfde? Die wordt door McLaren gemaakt en het is een eenheidsartikel. Dus ik denk dat ze heel goed weten waar ze moeten kijken voor de engine modes.
FIA/FOM wil eenvoud en af van lastige regels e.d. Doe dat dan ook gewoon, het is de F1. laat de teams lekker innoveren om er voor te zorgen dat de motoren ook blijven presteren binnen de marges met 1 engine mapping, ook achter een sc. dát is juist F1.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Williams heeft een nieuwe eigenaar
Williams Racing is acquired by Dorilton Capital.
— Williams Racing (@WilliamsRacing) 21 augustus 2020
New era secures long-term future of the F1 team and paves the way for renewed competitiveness.
Full story 👇#WeAreWilliams 💙
Ik weet alleen niet hoe goed nieuws dit is voor Williams als team:
Zie mogelijk V&D/Hema scenario's. Knippen, plakken en met schulden het bedrijf in delen doorverkopen..Dorilton Capital is a private investment firm seeking to acquire, recapitalize, and support the long-term growth of middle market businesses across a range of industry sectors. We seek control situations and prefer to partner with incumbent management to create value over the long term.
[ Voor 3% gewijzigd door nachtnet op 21-08-2020 10:43 ]
In het artikel wordt alleen MGU-H inzettijd genoemd als ERS systeem, de rest is allemaal ICE gerelateerd. Geen invloed op de MGU-K harvesting, lijkt het dus:sanderb schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:45:
[...]
Ik denk vanwege de tragere engine mode: maximale energy harvesting.
Dat wekt bij mij wel de volgende vraag op: Is die engine mode dan dus alleen voor de ICE?
Dus met die ene engine mode, heb je nog wel de variatie van de deployment van de accu/MGU-K?
Der gewählte Motor-Modus kann von Rennen zu Rennen variieren. Er darf also in Monza ein anderer sein als in Mugello oder Sotschi. Unter dem so genannten ICE-Modus verstehen die Techniker des Verbandes die Festlegung folgender Parameter im Motormanagement:
Benzindurchflussmenge
Luftmenge
Ladedruck
Verbrennungsphaseneinstellung
Einspritzzeiten
Schaltdrehzahl
Benzintemperatur
Druck im pneumastischen Ventilsystem, Kurbelgehäuse
Öldruck
Wastegateventil-Timing und MGU-H-Arbeitszeit
Kontrolle der an der Ausgangwelle gemessenen Leistung
En zo verdwijnt een monumentale naam uit de F1
alles kan off-topic
Het verhaaltje op de Williams site is natuurlijk heel mooi. Maar dit is inderdaad doorgaans niet het soort bedrijf dat een mooi team in een sport zou willen houden. Dat gaat allemaal om de keiharde pegels.nachtnet schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:22:
Ik weet alleen niet hoe goed nieuws dit is voor Williams als team:
[...]
Zie mogelijk V&D/Hema scenario's. Knippen, plakken en met schulden het bedrijf in delen doorverkopen..
Van de andere kant was Williams waarschijnlijk geen lang leven meer beschoren als familiebedrijf, dus dit geeft ze hopelijk een kans om weer wat op te krabbelen.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport
/f/image/urnNAnY70uwRhrLeDsP937Rn.png?f=fotoalbum_large)