En bij mij beginnen de vermoedens steeds sterker te worden...
Weten we nog hoe Ferrari een deal heeft gesloten met de FIA en zou helpen met PU regulering en monitoren? Nou volgens mij zei ik meteen al dat ik Ferrari alles wat ze weten van de andere teams zouden gaan verklappen.
De afgelopen weken zagen we opeens Toto die fel val leer ging tegen Binotto nadat Binotto meermaals heeft zei dat alle teams getroffen waren door de PU aanpassingen. Honda en Renault hielden het wijselijk bij een ontkenning en verder niks, maar Toto ging vol in de aanval. Dat leverde ook weer heel wat gedoe op en ik heb toen al even een mentale aantekening gemaakt, me afvragende of hier nog een staartje aan gegeven zou gaan worden.
Toen kwam een paar dagen geleden opeens de aankondiging dat kwalificatie standen verboden zouden gaan worden. Veel verwarring wat de FIA nu precies wil, maar het komt zeer snel en is compleet onverwacht. Wat Verstappen zei dat het Mercedes zo 0,4 a 0,5s oplevert, lijkt ook het kloppen als ik de tijden in Barcelona vergelijk. Dat is in ieder geval het directe verschil, indirect betekent extra vermogen ook de mogelijkheid om meer neerwaartse druk te rijden zonder verlies op rechte stukken ten opzichte van de concurrentie, dit seizoen alleen Verstappen dus.
Verder welk fabrikant haar PU's hebben dit seizoen opeens zo'n voordeel in ERS deployment? Het is zeker niet Ferrari waar alles miserabel is, ook niet Honda die ook relatief snel door hun ERS opslag zijn en Renault lijkt het ook niet te zijn. Blijft er een over die constant op de rechte stukken, nog wat extra lijkt te hebben.
En dan komt dit. Alle teams moeten dus informatie gaan aanleveren en zo ongeveer het enige dat we weten van de FIA-Ferrari schikking is dat Ferrari technische ondersteuning zou gaan bieden aan de FIA als het om PU toezicht gaat. Natuurlijk gaat de FIA niet alle informatie aan Ferrari geven met de opdracht het even uit te leggen, maar Ferrari zal waarschijnlijk wel betrokken worden als er onduidelijkheden voor de FIA zijn.
We hebben denk ik dus een vierde soap te pakken dit seizoen. Het begon met de Racing Point en de Ferrari PU, tussendoor kwam DAS en nu kijken we naar nog meer ingrijpen van de FIA op de PU's waar ik denk dat Ferrari een rol in speelt. Immers zien we nu al jaren hetzelfde patroon van teams die zaken van andere teams vermoeden, waarna de FIA het probeert uit te zoeken. De FIA lijkt totaal geen capaciteit te hebben om zaken proactief te achterhalen en stoppen. Als dit gaat uitdraaien op verlies van vermogen voor Mercedes, nou dan weet ik wel wie erachter zit.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.