Anders legt iedereen naturlijk direct de link met de deal! /sIllegal_Alien schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:32:
[...]
Als het bij die deal hoort, waarom nu pas?
Omdat nu na vijf races blijkt dat de klantenteams van Ferrari er in Q1 consequent uit vliegen en ook wat betreft racepace lopen de teams met een Ferrari-motor achter de feiten aan. Mag hopen dat Ferrari niets met deze beslissing van de FIA te maken heeft maar aangezien Ferrari zich ook bemoeit met het gedoe rondom RP zou ik er niet raar van opkijken.Illegal_Alien schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:32:
[...]
Als het bij die deal hoort, waarom nu pas?
Het zwalkende en inconsequente beleid van de FIA is schadelijk voor de sport. Het lijkt mij erg demotiverend voor teams die in de voorbereiding van een seizoen (binnen de regels) goed werk geleverd hebben om dat werk gedurende het seizoen (deels) ongedaan gemaakt te zien worden om de competitie zogenaamd spannend te maken. Ik vraag mij af waar wij nu precies naar zitten te kijken. Blijkbaar is het niet meer belangrijk dat de snelste auto wint maar de auto c.q. het team die het meeste geluk hebben met het voortdurende veranderende speelveld. Ben benieuwd of de FIA ook gaat ingrijpen als RBR straks vier races op rij wint...
3 is een referentie naar een boordradio tussen Kimi en zijn engineer toen Kimi nog bij ferrari reed. Het drink systeem werkte toen niet.rammes schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:07:
[...]
afbeelding 1+2 snap ik 3+4 niet. kan iemand hem uitleggen?
1-2roda_djavulen schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:13:
[...]
3 is een referentie naar een boordradio tussen Kimi en zijn engineer toen Kimi nog bij ferrari reed. Het drink systeem werkte toen niet.
3-4
Ik zou het doen!
Dat zagen we de afgelopen race ook weer. Hamilton was duidelijk beter in het managen van zijn banden. Niet dat ie alsnog kon winnen, maar hij vond een manier om er beter mee om te gaan als Bottas.Joris748 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:31:
[...]
Vroegah, draaide een blok tijdens de race gewoon in de soep als de coureur geen 'masseur' was. IMHO is goed managen van je materiaal iets wat een goede coureur onderscheid van een matige coureur.
In dat licht, zorgt het bevriezen van de mapping voor een prima speelveld waarin de goede coureurs zich nog steeds kunnen onderscheiden.
Dat doet ie steeds eigenlijk. Ook als ie (in andere races) loopt te piepen over de banden. Na een paar rondjes weet ie op een of andere manier iets te vinden waardoor hij tóch nog meer performance eruit haalt. Max kan dat ook. En daarom zijn deze twee coureurs momenteel de beste in F1. Leclerc is ook erg goed, maar die heeft af en toe nog een beetje teveel last van zijn ego. Maar ook dat slijt wel weg denk ik.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Theorie: Zou het illegaal maken van de partymodes niet te maken kunnen hebben met dat FIA het idee heeft dat er iets illegaals gebeurd in de Mercedes motoren op het moment dat de partymode aan staat? Daarmee doel ik op de plofjes rook die je voornamelijk ziet bij Racing Point maar ook af en toe bij Mercedes zelf. FIA weet niet precies wat er dan illegaal aan zou zijn en probeert het op deze manier op te vangen.
Ik snap verder wel de gedachtegang van het Parc fermé principe voor de motoren, maar ik vind het zo vreemd dat dit halverwege een seizoen gebeurd. Er moet naar mijn idee iets geweest zijn, waardoor de FIA de partymode nu illegaal wil maken.
Ik snap verder wel de gedachtegang van het Parc fermé principe voor de motoren, maar ik vind het zo vreemd dat dit halverwege een seizoen gebeurd. Er moet naar mijn idee iets geweest zijn, waardoor de FIA de partymode nu illegaal wil maken.
uitslagen gesorteerd
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
3e race was LEC zowel 3e als 4e?! Wat een fenomeen.
3 hoort gewoon bij 1 en 2, net zoals 4 bij 1, 2 en 3 hoort. De hele tijd is Kimi aan het bellen met Max en in het derde blokje zegt ie gewoon dat hij niks krijgt dus dat de service kut is. Het kan evt ook een referentie zijn aan de pitwall van Alfa
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Als er al een theorie moet zijn, ga ik dan eerder richting Ferrari. Naar eigen zeggen hebben die dit jaar geen party mode (zie artikel met uitspraken van alle piloten over het afschaffen van party mode). Klopt ook wel een beetje met hun prestaties tijdens kwalificaties. Ook zullen klantenteams minder toegang hebben tot party mode. Dus ja, misschien is afschaffen van party mode wel een (gedeeltelijke) oplossing om het veld dichter bij mekaar te krijgen.XyperActive schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:23:
Theorie: Zou het illegaal maken van de partymodes niet te maken kunnen hebben met dat FIA het idee heeft dat er iets illegaals gebeurd in de Mercedes motoren op het moment dat de partymode aan staat? Daarmee doel ik op de plofjes rook die je voornamelijk ziet bij Racing Point maar ook af en toe bij Mercedes zelf. FIA weet niet precies wat er dan illegaal aan zou zijn en probeert het op deze manier op te vangen.
De plofjes rook zijn toch enkel nog de eerste minuten nadat een auto gestart is? En dan denk ik een beetje aan het net iets teveel bijvullen met olie. Herinner met niet dat er gedurende de wedstrijd of kwalificatie nog plofjes rook zijn. Het is me in ieder geval niet opgevallen de laatste wedstrijden.
Weet eigenlijk niet of er bij Williams ook van die rook is. Maar die komen natuurlijk ook wel een stuk minder in beeld
Ik denk dat de verschillen minder zullen worden maar dat Mercedes (net gevolgd door Red Bull) toch nog bedreigd gaan worden.
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215
En Verstappen de race ervoor 2e en 3e.garriej schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:26:
[...]
3e race was LEC zowel 3e als 4e?! Wat een fenomeen.
EDIT: En 3x racing point in de 3e race.
Oh, ik snap al wat het is.
Het zijn niet de races, maar de posities van aantal keer 1e en aantal keer 2e gebasseerd op de huidige ranking van wins etc.
[ Voor 31% gewijzigd door Sir_Lion op 14-08-2020 12:20 ]
Vraag me af of Red Bull overweegt om in de basis hetzelfde concept toe te passen als Mercedes. Aangezien de regels het RB concept minder goed maken. Volgens mij komen er nog meer regels aan (m.b.t. de downforce), dat niet voordelig is voor de RB. Ik bedoel, hoe lang blijft dat goed gaan, en zo heb je toch geen vooruitzicht / hoop om op gelijke hoogte met Mercedes te komen?
...
'@RenaultF1Team boss Cyril Abiteboul makes it clear that @alo_oficial won't be allowed to moonlight at Indy next year: "No distractions..."
— Adam Cooper (@adamcooperF1) 14 augustus 2020
Dit is de laatste kans van Alonso komende 2 jaar dus, om de Indy500 te winnen (volgende week)
Vorige race was nu niet echt een voorbeeld van beter banden kunnen sparen....mphilipp schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:19:
[...]
Dat zagen we de afgelopen race ook weer. Hamilton was duidelijk beter in het managen van zijn banden. Niet dat ie alsnog kon winnen, maar hij vond een manier om er beter mee om te gaan als Bottas.
Dat doet ie steeds eigenlijk. Ook als ie (in andere races) loopt te piepen over de banden. Na een paar rondjes weet ie op een of andere manier iets te vinden waardoor hij tóch nog meer performance eruit haalt. Max kan dat ook. En daarom zijn deze twee coureurs momenteel de beste in F1. Leclerc is ook erg goed, maar die heeft af en toe nog een beetje teveel last van zijn ego. Maar ook dat slijt wel weg denk ik.
Hamilton had geluk dat Bottas 1 was, en Verstappen tegelijk ging pitten met Bottas. Daardoor kon Hamilton langer op zijn banden doorgaan... en had die versere banden.
Andere races ben ik het wel met je eens. maar de vorige race? nee...
Alonso heeft de muur al uitgebreid verkend op Indy, dus dat komt wel goedbasvn schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:25:
[Twitter]
Dit is de laatste kans van Alonso komende 2 jaar dus, om de Indy500 te winnen (volgende week)
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Stukje bandeninfo:
https://www.redbull.com/i...cing/bulls-guide-to-tyres
En dankzij ene @basvn nogwat: [Streamable: https://streamable.com/tp1tmj]
En Roscoe`s kadootje:
[Streamable: https://streamable.com/08e2rf]
Get a grip on everything you need to know about @f1 rubber! 🍩 @pirellisport 👊 #Fit4F1
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) 14 augustus 2020
En dankzij ene @basvn nogwat: [Streamable: https://streamable.com/tp1tmj]
En Roscoe`s kadootje:
[Streamable: https://streamable.com/08e2rf]
[ Voor 75% gewijzigd door Illegal_Alien op 14-08-2020 14:54 ]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Klopt, maar hij maakte wel het beste van de slechte situatie.Waah schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:34:
[...]
Vorige race was nu niet echt een voorbeeld van beter banden kunnen sparen....
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik snap niet dat een ploeg als Red Bull geen vrouwelijke F1 rijder heeft. Isber uit de FW dan niks voortgekomen of heeft dat o.a. met Covid-19 en opdrogende budgetten te maken?Erapaz schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:32:
[...]
Formule W is zeker een goed initiatief (zeker ook nog omdat ze de auto’s wisselen tussen de races). Er is veel commentaar op positieve discriminatie (argument: “als een vrouw goed is in F1 komt deze er vanzelf”), maar het feit dat bijvoorbeeld geld een grote rol speelt geeft al aan dat het noodzakelijk is om actief aan diversiteit te werken door dit soort initiatieven.
Ik zie vrouwen niet meekomen in de F1. FW is maar een F3 auto, dat is even héél andere koek dan een kleine 70 ronden in een F1 wagen op Spanje.PcDealer schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:34:
Ik snap niet dat een ploeg als Red Bull geen vrouwelijke F1 rijder heeft. Isber uit de FW dan niks voortgekomen of heeft dat o.a. met Covid-19 en opdrogende budgetten te maken?
De huidige F1 rijders komen ook uit de F3->GP2/F2. Ook in de F2 geen vrouwen gezien voor zover ik het volg.TheBrut3 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:39:
[...]
Ik zie vrouwen niet meekomen in de F1. FW is maar een F3 auto, dat is even héél andere koek dan een kleine 70 ronden in een F1 wagen op Spanje.
maar dat was je punt nietmphilipp schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:12:
[...]
Klopt, maar hij maakte wel het beste van de slechte situatie.
Als Hamilton vooraan had gelegen en tegelijk de pits in ging met Max, had Bottas later kunnen wisselen... en had die een voordeel gehad.
Dat doet niets af aan dat Hamilton het prima deed, aangezien hoe de banden eruit zagen
[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 14-08-2020 15:44 ]
Afgelopen jaar nog, Tatiana Calderón. Reed ongeveer elke race net voor Raghunathan.PcDealer schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:41:
De huidige F1 rijders komen ook uit de F3->GP2/F2. Ook in de F2 geen vrouwen gezien voor zover ik het volg.
Het lichaam moet de kracht ook hebben om het aan te kunnen.
Chadwick (winnaar van Formule W-series) is development driver bij Williams.PcDealer schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:34:
[...]
Ik snap niet dat een ploeg als Red Bull geen vrouwelijke F1 rijder heeft. Isber uit de FW dan niks voortgekomen of heeft dat o.a. met Covid-19 en opdrogende budgetten te maken?
verder zit er zover ik weet niemand hoger als Formule 3 op dit moment
Tatiana is ook niet echt een groot talent. Misschien voor een dame, maar ze valt nou niet echt op door overwinningen of podiums. Ze is bewust in de gewone open wheel klasse blijven rijden, want ze vond de FW geen goede graadmeter. Zij wil afgemeten worden tenover mannen. Nou, dat blijven we doen...TheBrut3 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:48:
[...]
Afgelopen jaar nog, Tatiana Calderón. Reed ongeveer elke race net voor Raghunathan.
Het lichaam moet de kracht ook hebben om het aan te kunnen.
Kan iemand even checken of zijn account niet gehacked is? Hij lijkt nu ineens ook Rosberg te waarderenpinda powerrr schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:17:
Goh @DaniëlWW2 die het voor Renault opneemt in dit topic. Dat ik dat nog mag meemaken!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:14:
Rosbergs commentaar is wel fijn ja bij Sky. Gewoon eens echt inhoud en leerzaam.
Sinds wanneer ben ik een Rosberg hater?Hippocampus schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:42:
[...]
Kan iemand even checken of zijn account niet gehacked is? Hij lijkt nu ineens ook Rosberg te waarderen![]()
[...]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ook te bekijken op YouTube:Illegal_Alien schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:45:
Stukje bandeninfo:
[Twitter]
En dankzij ene @basvn nogwat: [Streamable]
Maar, er zit best wel een fout / tegenstrijdigheid in. Eerst zeggen ze dat Pirelli de banden selecteert, 2 hards, 3 mediums, en 8 softs. Waarbij ik meteen dacht "video is alleen voor dit jaar relevant". En later geven ze aan dat teams de keuze 8 of 12 weken van tevoren moeten doorgeven, zoals het dus normaliter is.
Idd, vergeleken met de mannen springt ze er zeker niet bovenuit. Chadwick stond haar "mannetje" wel in het afgelopen F3 Asian Championship.mphilipp schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:12:
[...]
Tatiana is ook niet echt een groot talent. Misschien voor een dame, maar ze valt nou niet echt op door overwinningen of podiums. Ze is bewust in de gewone open wheel klasse blijven rijden, want ze vond de FW geen goede graadmeter. Zij wil afgemeten worden tenover mannen. Nou, dat blijven we doen...
Testing, one, two ...
PR technisch kan het voor een F1 team zeer interessant zijn een vrouw achter het stuur te hebben (misschien niet voor elk team maar er zullen teams zijn voor wie dit een groot voordeel kan zijn om zo extra exposure te genereren)
Dat gezegd hebbende, als er een vrouw is die capabel is, dan is er zo een stoeltje beschikbaar.
Maar blijkbaar schieten de vrouwen tekort. Mogelijk is de spoeling te dun en komen er daardoor onvoldoende talenten naar boven. Anders hebben vrouwen mogelijk mentale/fysieke tekortkomingen tov de mannen.
Dat gezegd hebbende, als er een vrouw is die capabel is, dan is er zo een stoeltje beschikbaar.
Maar blijkbaar schieten de vrouwen tekort. Mogelijk is de spoeling te dun en komen er daardoor onvoldoende talenten naar boven. Anders hebben vrouwen mogelijk mentale/fysieke tekortkomingen tov de mannen.
alles kan off-topic
Dan blijft een korte F3 race alsnog onvergelijkbaar met een F1 race qua krachten die op het lichaam komen.hardware-lover schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:11:
Idd, vergeleken met de mannen springt ze er zeker niet bovenuit. Chadwick stond haar "mannetje" wel in het afgelopen F3 Asian Championship.
Haha: https://www.autosport.com...teboul-podium-tattoo-bet/
[ Voor 13% gewijzigd door Martinspire op 14-08-2020 18:26 ]
Verwijderd
Wolff gaat wellicht een andere rol spelen: https://www.nu.nl/formule...ercedes-heroverwegen.html
Dat denk ik ook.Ankona schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:42:
In principe is het zo dat een vrouw minder sterk is als een man. Dat is geen sexistische opmerking, maar het blijkt gewoon zo te zijn. Wie wat ouder is, en ooit tennis gevolgd heeft, kent misschien Jimmy Connors en Martina Navratilova nog. Martina was toen de beste speelster ter wereld, en zij was zowel technisch erg goed, als fysiek. Om te kijken of mannen écht sterker zijn, heeft ze een keer geprobeerd Jimmy Connors te verslaan. Maar helaas. Zelfs als Jimmy een end achter de baseline moest gaan staan om te serveren, kon zij niets retourneren. Man vs vrouw in de finale van Wimbledon zou niet leuk zijn om naar te kijken. En we zullen het over boksen maar niet hebben...Maar blijkbaar schieten de vrouwen tekort. Mogelijk is de spoeling te dun en komen er daardoor onvoldoende talenten naar boven. Anders hebben vrouwen mogelijk mentale/fysieke tekortkomingen tov de mannen.
Nou zullen er best uitzonderingen zijn. In de Dakar zie je Laia Sanz (nee, geen Sainz) heel goed meedoen tussen de heren in de top-10. Dat is best een prestatie. Wat er misschien meespeelt is het idee dat vrouwen niet geschikt zouden zijn, en zij dus daarom geen of minder kansen krijgen. En de vrouwen die tussen de mannen meededen hebben dat idee alleen maar versterkt. Het wachten is eigenlijk op een vrouw die regelmatig heren kan verslaan. Ze hoeft niet te winnen, maar top 5 ofzo, dan krijg je genoeg aandacht denk ik. Ik herinner mij ook nog die mevrouw in Indy die ook graag in een badpak rondliep. Die heeft zelfs een keer of wat gewonnen, maar zij was helemaal niet consistent. Dus de ene keer crashen en de andere keer weer goed rijden. Dat schiet ook niet op. Danica Patrick was dat:
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:43:
[...]
Sinds wanneer ben ik een Rosberg hater?![]()

Ik voel me hier persoonlijk aangevallen ja.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Waiting on the world to change
Verwijderd
Hamilton laat zijn beslissing om bij Mercedes bij te tekenen afhangen van Wolffs beslissing om iets anders te gaan doen: The Mercedes team principal, Toto Wolff, has said his future with the team remains undecided and the conclusion he reaches may play a part in whether Lewis Hamilton continues competing in Formula One. Hamilton has yet to sign a new contract with Mercedes and has said he would be influenced by Wolff’s decision. https://www.theguardian.c...-over-future-with-f1-team
Toto begint een eigen Formula E team en neemt Hamilton meeVerwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:20:
Hamilton laat zijn beslissing om bij Mercedes bij te tekenen afhangen van Wolffs beslissing om iets anders te gaan doen: The Mercedes team principal, Toto Wolff, has said his future with the team remains undecided and the conclusion he reaches may play a part in whether Lewis Hamilton continues competing in Formula One. Hamilton has yet to sign a new contract with Mercedes and has said he would be influenced by Wolff’s decision. https://www.theguardian.c...-over-future-with-f1-team
EDIT: Zie nu dat zijn vrouw teambaas is bij Formule E team Venturi! Kunnen ze mooi dus samen doen (want zijn prive leven/vele reizen schijnt een reden te zijn dat hij nog geen beslissing heeft genomen) en Hamilton in dat team laten rijden, die auto's zijn een stuk gelijker, zou mooi zijn om te zien hoe hij daar presteert. En nee, kan me niet voorstellen dat Hamilton dat ooit gaat doen.
[ Voor 21% gewijzigd door Homeland op 14-08-2020 22:40 ]
Als Wolff vertrekt en Lewis meenement, acht ik de kans dat Mercedes nog blijft niet bijzonder groot.
Krijgen we ondanks alle vroege wissels nog een erg spannend slot van de transfermarkt
Krijgen we ondanks alle vroege wissels nog een erg spannend slot van de transfermarkt
- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker
Mercedes misschien niet. Maar ik denk wel dat er genoeg miljardairs zijn die miljonair willen worden en om die reden team Brackley kopen.Moofnor schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:41:
Als Wolff vertrekt en Lewis meenement, acht ik de kans dat Mercedes nog blijft niet bijzonder groot.
Zijn er miljardairs die graag miljonair willen worden? Dat kan, geef je vermogen maar aan mijRobertMe schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:42:
[...]
Mercedes misschien niet. Maar ik denk wel dat er genoeg miljardairs zijn die miljonair willen worden en om die reden team Brackley kopen.
Als je naar de geschiedenis van F1 kijkt: ja, die zijn er, in overvloed. En ik vermoed dat ze aan een F1 avontuur meer lol hebben dan aan het geld weggevenArjantje72 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 23:00:
[...]
Zijn er miljardairs die graag miljonair willen worden? Dat kan, geef je vermogen maar aan mij![]()
Maar ik denk zomaar eens dat we ene Vijay Mallya zomaar op dat lijstje kunnen scharen bv. Maar ik denk dat er in geschiedenis van F1 sowieso voldoende privateers zijn geweest die er niet rijker op zullen zijn geworden. Jordan?
Het fysieke argument is kolder. Auto’s zijn tegenwoordig veel makkelijker te rijden, in de jaren 70 reed Lombardi al 3 seizoenen mee als dame. Tegenwoordig kun je veel specifieker en efficiënter trainen, dus dat moet geen enkel probleem zijn. Niemand stapt meer vermoeid uit na een race.TheBrut3 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:39:
[...]
Ik zie vrouwen niet meekomen in de F1. FW is maar een F3 auto, dat is even héél andere koek dan een kleine 70 ronden in een F1 wagen op Spanje.
Toch had ook de Hulk voldoende issues. En die was dan maar ~8 maanden eruit geweest. En daarnaast valt me ook in de boordradios van Hamilton vaker op dat hij buiten adem klinkt en vaker "niet zo fris" uit de auto stapt. En dingen als stuurbekrachtiging maken het wel iets makkelijker, maar de huidige auto's gaan wel een stuk harder door de bochten dan bv de jaren 70 die je aanhaalt. De G-krachten zijn dan ook flink toegenomen. Daarnaast moeten ze ook nog eens iets van meer dan 100KG op het rempedaal drukken meen ik?Erapaz schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 23:06:
[...]
Het fysieke argument is kolder. Auto’s zijn tegenwoordig veel makkelijker te rijden, in de jaren 70 reed Lombardi al 3 seizoenen mee als dame. Tegenwoordig kun je veel specifieker en efficiënter trainen, dus dat moet geen enkel probleem zijn. Niemand stapt meer vermoeid uit na een race.
Het klopt dat de auto's de laatste 10 jaar een stuk minder kracht kosten om te besturen. De G-krachten blijven natuurlijk wel enorm en even 100+ kg op de rem duwen is misschien ook wel een dingetje.Erapaz schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 23:06:
[...]
Het fysieke argument is kolder. Auto’s zijn tegenwoordig veel makkelijker te rijden, in de jaren 70 reed Lombardi al 3 seizoenen mee als dame. Tegenwoordig kun je veel specifieker en efficiënter trainen, dus dat moet geen enkel probleem zijn. Niemand stapt meer vermoeid uit na een race.
Dat de rijders tegenwoordig minder vermoeid zijn komt ook omdat fysiek trainen vroeger wat minder aandacht had. Tegenwoordig zijn ze fysiek/conditioneel gewoon een heel stuk beter getraind dan toen.
alles kan off-topic
Weinig vrouwen is niet zo vreemd toch?
Hoeveel dames karten er tov mannen? En hoeveel geld wordt er vervolgens in mannen gestopt?
Als je 10.000 jongens hebt karten, en 100 meiden... Dan is de kans 100 keer groter op talent bij de jongens. En met slechts 20 stoeltjes.... (En de verhouding is niet 1/100 denk ik. 1/1000 komt eerder).
Hoeveel dames karten er tov mannen? En hoeveel geld wordt er vervolgens in mannen gestopt?
Als je 10.000 jongens hebt karten, en 100 meiden... Dan is de kans 100 keer groter op talent bij de jongens. En met slechts 20 stoeltjes.... (En de verhouding is niet 1/100 denk ik. 1/1000 komt eerder).
In de jaren 70 hadden de wagens inderdaad geen stuurbekrachtiging en moest men met een pookje schakelen, op dat gebied is het makkelijker ja. Maar in de jaren 70 gingen de wagens ook heel veel minder hard door de bocht. Pole op Monaco in 1974 was 1:26.3 door Lauda en in 2019 1:10.2 door Hamilton. 15 seconden op zo'n kort rondje is een groot verschil. Helaas zijn veel andere tijden niet vergelijkbaar omdat ze toen andere circuits of layouts hadden.Erapaz schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 23:06:
Tegenwoordig zitten de coureurs ook elke dag in de sportschool, dat was toen verre van de standaard.
Yup. Ik heb in de sim gezeten bij Atze kerkhof. Met ik dacht iets van 120 kilo pedaaldruk. Ik was na een half uur volledig doorweekt. En dan sport ik nog vrij fanatiekRobertMe schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 23:10:
[...]
Daarnaast moeten ze ook nog eens iets van meer dan 100KG op het rempedaal drukken meen ik?
De echte coureurs hebben nog wat voordeel omdat de remmende auto hun gewicht naar voren gooit, lijkt me?MikeyMan schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 08:25:
[...]
Yup. Ik heb in de sim gezeten bij Atze kerkhof. Met ik dacht iets van 120 kilo pedaaldruk. Ik was na een half uur volledig doorweekt. En dan sport ik nog vrij fanatiek
Zolang het beeld breed wordt uitgedragen dat vrouwen minder geschikt zijn voor auto-racen dan mannen, zullen ze per definitie met 1-0 achter staan. Of, om in race-termen te blijven, zullen ze al minimaal 1 seconde per rondje moeten goedmaken. Dan kunnen er nog zoveel vrouwen in karten stappen, maar ze krijgen gewoon minder kansen omdat het beeld leeft dat een vrouw nooit zo goed kan zijn dan een man. Bij gelijke race-prestaties van een man en een vrouw zal momenteel altijd de man de voorkeur krijgen als er één positie beschikbaar is voor een stapje hogerop.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Iets wel denk ik, maar ze zitten vrij hard ingesnoerd natuurlijk.Requiem19 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 08:37:
[...]
De echte coureurs hebben nog wat voordeel omdat de remmende auto hun gewicht naar voren gooit, lijkt me?
Plot twist, Honda koopt Mercedes over om weer een eigen fabrieksteam te beginnen en dan is de cirkel weer rondRobertMe schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:42:
[...]
Mercedes misschien niet. Maar ik denk wel dat er genoeg miljardairs zijn die miljonair willen worden en om die reden team Brackley kopen.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ik snap die behoefte niet zo om vrouwen en mannen in dezelfde competitie te hebben. Dat is toch bij andere sporten ook niet? En met reden! De fysiek van vrouwen en mannen scheelt zoveel van elkaar dat het een oneerlijke strijd is. Dat wil echter niet zeggen dat *insert random sport* niet geschikt is voor vrouwen, daar zit volgens mij het grootste probleem wat je ook zag bij voetbal. Je moet ook accepteren dat een sport waar een vrouwencompetitie opgestart wordt, per definitie een lager niveau heeft dan bij competities die al veel langer lopen, waar al meer geld in omgaat, etc. Er zijn immers minder vrouwen die het al gaan doen, dus de spoeling is dun. Door bekendheid wordt dat steeds meer en dan zal het niveau ook omhoog gaan.
Ik geloof echt niet dat in de F1 een vrouw net zo kan presteren als een man, zeker niet op korte termijn. Dat heeft niets te maken met racecraft, maar alles te maken met de fysiek. De hoeveelheid G krachten die men moet verduren, de kracht die nodig is voor het remmen, het uithoudingsvermogen wat daarbij hoort. Ik geloof er niet in. Maar ik ben wel voorstander van bijv. de W series, ik vind dat ook meiden een gelijke kans moeten hebben, net zoals jongens, om een race carrière te bereiken.
Ik geloof echt niet dat in de F1 een vrouw net zo kan presteren als een man, zeker niet op korte termijn. Dat heeft niets te maken met racecraft, maar alles te maken met de fysiek. De hoeveelheid G krachten die men moet verduren, de kracht die nodig is voor het remmen, het uithoudingsvermogen wat daarbij hoort. Ik geloof er niet in. Maar ik ben wel voorstander van bijv. de W series, ik vind dat ook meiden een gelijke kans moeten hebben, net zoals jongens, om een race carrière te bereiken.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Korfbal is gemengd (fysiek not even close, maar het is een sport) Je kan ook de F1 gemengd maken, maar hoe doe je dat zonder het controversiële beeld te versterken? Alle teams uit 1 man en 1 vrouw laten bestaan is pijnlijk als de vervolgjaren de mannelijke teamgenoot altijd voor de vrouw eindigd. Maar verspreid over alle teams is het wel eerlijk.
Of doe je dan 50% van de teams hebben 2 vrouwelijke coureurs. Maar welke teams dan... En hoe ga je de cirkel doorbreken dat een topteam de huidige topcoureurs aantrekt (momenteel dus alleen mannen), waardoor vrouwelijke coureurs steeds in een slechte team met amper kansen belanden.
Lastig om te doorbreken indd. Denk dat het indd al bij het karten anders moet zijn. Hoe krijg je meiden op jonge leeftijd enthousiast over karten?
En over die krachten: dat is te trainen. Er zijn genoeg succesvolle vrouwelijke gevechtsvliegers met makkelijk 3G, en pieken tot 9G.
Of doe je dan 50% van de teams hebben 2 vrouwelijke coureurs. Maar welke teams dan... En hoe ga je de cirkel doorbreken dat een topteam de huidige topcoureurs aantrekt (momenteel dus alleen mannen), waardoor vrouwelijke coureurs steeds in een slechte team met amper kansen belanden.
Lastig om te doorbreken indd. Denk dat het indd al bij het karten anders moet zijn. Hoe krijg je meiden op jonge leeftijd enthousiast over karten?
En over die krachten: dat is te trainen. Er zijn genoeg succesvolle vrouwelijke gevechtsvliegers met makkelijk 3G, en pieken tot 9G.
[ Voor 10% gewijzigd door ND863 op 15-08-2020 10:13 ]
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Kracht is idd niet het issue, er zijn geen vrouwelijke voorbeelden op TV. Of succesvol op tv.ND863 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:11:
Sinds de Nederlandse dames succesvol waren op het WK, zag je een enorme toename aan meiden die op voetbal gingen. Dat zal voor F1 ook moeten.... Maarja, kip/ei verhaal. En dat geld eigenlijk voor alle topsport.
Zo is hockey onder meiden toch veel populairder dan jongens. Want de dames doen het vaak veel beter als de heren.
Dat gezegd hebbende: of je zet een dames-F1 op... Of je zegt "de beste rijden". En dan accepteer je dus dat dat waarschijnlijk nooit vrouwen zullen zijn om bovenstaande reden.
Dit en het stuk van @Ankona illustreren waarom vrouwen niet met de top meedoen in F1. Dat heeft helemaal niks met fysiek of skills te maken (n.b. in F1 wint niet de ‘sterkste’). Het heeft alles te maken met dat het hele pad ernaar toe een mannenwereld is. Toen wij ons eerste jongetje kregen na 2 dames riep iedereen: “wat leuk, nu kun je eindelijk met auto’s spelen”. Dat is natuurlijk de grootste onzin die er bestaat. Jongetjes vinden niet intrinsiek auto’s leuk, het is allemaal nurture. Ik speelde met mijn oudste dochter met auto’s en met mijn zoon met poppen.mphilipp schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:38:
[...]
Dat denk ik ook.
[...]
In principe is het zo dat een vrouw minder sterk is als een man. Dat is geen sexistische opmerking, maar het blijkt gewoon zo te zijn. Wie wat ouder is, en ooit tennis gevolgd heeft, kent misschien Jimmy Connors en Martina Navratilova nog. Martina was toen de beste speelster ter wereld, en zij was zowel technisch erg goed, als fysiek. Om te kijken of mannen écht sterker zijn, heeft ze een keer geprobeerd Jimmy Connors te verslaan. Maar helaas. Zelfs als Jimmy een end achter de baseline moest gaan staan om te serveren, kon zij niets retourneren. Man vs vrouw in de finale van Wimbledon zou niet leuk zijn om naar te kijken. En we zullen het over boksen maar niet hebben...
Nou zullen er best uitzonderingen zijn. In de Dakar zie je Laia Sanz (nee, geen Sainz) heel goed meedoen tussen de heren in de top-10. Dat is best een prestatie. Wat er misschien meespeelt is het idee dat vrouwen niet geschikt zouden zijn, en zij dus daarom geen of minder kansen krijgen. En de vrouwen die tussen de mannen meededen hebben dat idee alleen maar versterkt. Het wachten is eigenlijk op een vrouw die regelmatig heren kan verslaan. Ze hoeft niet te winnen, maar top 5 ofzo, dan krijg je genoeg aandacht denk ik. Ik herinner mij ook nog die mevrouw in Indy die ook graag in een badpak rondliep. Die heeft zelfs een keer of wat gewonnen, maar zij was helemaal niet consistent. Dus de ene keer crashen en de andere keer weer goed rijden. Dat schiet ook niet op. Danica Patrick was dat:
[Afbeelding]
In IT is het precies hetzelfde. “Er solliciteren te weinig goede vrouwen op mijn vacature, dus kunnen ze waarschijnlijk minder goed programmeren dan mannen”. Fout! Dit ligt aan de cultuur, aan jouw bedrijf en aan de vacature zelf die in tech-bro stijl is opgesteld.
Het is echter een zeer lange weg om dit te veranderen, maar als Max een tweelingzus had gehad die exact (maar dan ook exact) hetzelfde behandeld was als Max, dan weet ik 100% zeker dat zij hem zou kunnen verslaan.
Ik sluit af met de naam “Michele Mouton”, de dame die met de extreem sterke, extreem ondersturende Audi Quattro regelmatig alle heren het nakeken gaf in de rallies in 1981 en in 1982 tweede werd in het wereldkampioenschap.
De vrouwen die het tot nu toe ‘aardig’ deden maar het toch geen zitje scoorden waren simpelweg niet snel genoeg. De basis van een F1 carriere wordt al op zeer jonge leeftijd gelegd in de karts. Op die leeftijd gaan de meiden liever andere dingen doen zoals turnen, paardrijden of hockeyen.
Fysiek is F1 geen probleem voor een vrouwenlichaam en als een F1 team mocht kiezen tussen een gelijkwaardige man of vrouw werd het de vrouw, betere PR en media aandacht kunnen de sponsoren zich niet wensen.
Doordat de instroom kleiner is zijn er al zeer weinig vrouwen die in de hogere klassen terechtkomen. Bedenk ook dat het voor mannen een bijna onmogelijke uitdaging is om een F1 stoeltje te bemachtigen.
Fysiek is F1 geen probleem voor een vrouwenlichaam en als een F1 team mocht kiezen tussen een gelijkwaardige man of vrouw werd het de vrouw, betere PR en media aandacht kunnen de sponsoren zich niet wensen.
Doordat de instroom kleiner is zijn er al zeer weinig vrouwen die in de hogere klassen terechtkomen. Bedenk ook dat het voor mannen een bijna onmogelijke uitdaging is om een F1 stoeltje te bemachtigen.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Aangezien we het nu toch hebben over vrouwen in de F1
#OnThisDay 44 years ago, Lella Lombardi qualified for and finished an #F1 GP – the last time that a woman has done so.
— W Series (@WSeriesRacing) 15 augustus 2020
To mark the anniversary, @VickyPiria tells us why her fellow Italian continues to inspire her and everyone at #WSeries.
📰 https://t.co/zn0hk5l0ll pic.twitter.com/Zzalp79Oyi
Rosberg zei gisteren dat het inderdaad 120kg pedaaldruk is in een Formule 1 auto. Tel er nu ook nog eens de G krachten bij op. Ik weet ook wat een legpress is, maar ik voelde mijn knieën en enkels gewoon verbrijzelen bij de gedachte dit tot twee uur te moeten doen.MikeyMan schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 08:25:
[...]
Yup. Ik heb in de sim gezeten bij Atze kerkhof. Met ik dacht iets van 120 kilo pedaaldruk. Ik was na een half uur volledig doorweekt. En dan sport ik nog vrij fanatiek
Geen F1 natuurlijk, maar Danica Patrick kon aardig meekomen. Of dat volledig on merit was kan ik niet beoordelen.
Er zijn zelfs nu mannen in de F1 die het ‘aardig’ doen maar simpelweg niet snel genoeg zijn.Chiron schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:30:
De vrouwen die het tot nu toe ‘aardig’ deden maar het toch geen zitje scoorden waren simpelweg niet snel genoeg.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Maar die brengen een flinke zak geld mee en bevestigen niet het vooroordeel dat vrouwen niet kunnen sturen.winwiz schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:22:
[...]
Er zijn zelfs nu mannen in de F1 die het ‘aardig’ doen maar simpelweg niet snel genoeg zijn.
alles kan off-topic
In Canada zagen wij heel veel vrouwen aan de weg werken. Hier zie je bijna alleen maar mannen wegwerkzaamheden doen. Het is inderdaad ook de gewoonte.Erapaz schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:22:
[...]
Dit en het stuk van @Ankona illustreren waarom vrouwen niet met de top meedoen in F1. Dat heeft helemaal niks met fysiek of skills te maken (n.b. in F1 wint niet de ‘sterkste’). Het heeft alles te maken met dat het hele pad ernaar toe een mannenwereld is. Toen wij ons eerste jongetje kregen na 2 dames riep iedereen: “wat leuk, nu kun je eindelijk met auto’s spelen”. Dat is natuurlijk de grootste onzin die er bestaat. Jongetjes vinden niet intrinsiek auto’s leuk, het is allemaal nurture. Ik speelde met mijn oudste dochter met auto’s en met mijn zoon met poppen.
In IT is het precies hetzelfde. “Er solliciteren te weinig goede vrouwen op mijn vacature, dus kunnen ze waarschijnlijk minder goed programmeren dan mannen”. Fout! Dit ligt aan de cultuur, aan jouw bedrijf en aan de vacature zelf die in tech-bro stijl is opgesteld.
Het is echter een zeer lange weg om dit te veranderen, maar als Max een tweelingzus had gehad die exact (maar dan ook exact) hetzelfde behandeld was als Max, dan weet ik 100% zeker dat zij hem zou kunnen verslaan.
Ik sluit af met de naam “Michele Mouton”, de dame die met de extreem sterke, extreem ondersturende Audi Quattro regelmatig alle heren het nakeken gaf in de rallies in 1981 en in 1982 tweede werd in het wereldkampioenschap.
Ik weet het niet, dit is niet meer dan anekdotisch bewijs. Ik denk zelf dat mannen gewoon beter zijn in vrijwel alle vormen van sport (of dat nou hardlopen, autorijden, darts of dammen is). Het kan natuurlijk altijd dat er een vrouw tot de top toetreedt, maar ik denk niet dat dit de norm is.Erapaz schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:22:
[...]
Dit en het stuk van @Ankona illustreren waarom vrouwen niet met de top meedoen in F1. Dat heeft helemaal niks met fysiek of skills te maken (n.b. in F1 wint niet de ‘sterkste’). Het heeft alles te maken met dat het hele pad ernaar toe een mannenwereld is. Toen wij ons eerste jongetje kregen na 2 dames riep iedereen: “wat leuk, nu kun je eindelijk met auto’s spelen”. Dat is natuurlijk de grootste onzin die er bestaat. Jongetjes vinden niet intrinsiek auto’s leuk, het is allemaal nurture. Ik speelde met mijn oudste dochter met auto’s en met mijn zoon met poppen.
Het is helaas vandaag de dag "not done" om je mening hierover te geven, maar mannen zijn gewoon op biologische gronden beter om bepaalde taken uit te voeren. Nou heb ik zelf geen PhD hierin ofzo, maar ik denk dat F1 of zelfs darts geen uitzondering vormt. Ja, het zal best mogelijk zijn dat een vrouw vrij competitief of zelfs de beste is, maar ik denk dat die kans gewoon een stuk kleiner is dan dat een man dat is.
Mochten alle mannen en vrouwen getest worden op dat soort dingen, dan denk ik dat een man vrijwel altijd de beste zou zijn. F1 is echter restrictief voor iedereen, verreweg de meeste mensen zullen er nooit mee in aanraking komen.
IT heeft daar verder echt helemaal niks mee te maken, ik weet niet waarom je die vergelijking maakt. Sport is een topprestatie leveren wanneer dat nodig is, IT is een heel andere tak van "sport". Uiteraard kunnen vrouwen daar prima meekomen.
Hoop dat dit niet te zeer tegen de hedendaagse "we're all equal" maatschappij ingaat, maar dit is gewoon hoe ik erover denk (en wat mijns inziens logisch is). Als het anders zou zijn dan zou dat mij ook geen drol uitmaken, maar ik kan het me eigenlijk niet voorstellen.
[#sarcasme]
Maar vanaf 2021 kan dat natuurlijk wel veranderen om tactische redenen.
Leg 2 vrouwen vast voor 3 jaar en je hebt de windtunnel praktisch voor je alleen, daarna weet je wat je moet doen en zet je 2 heren achter het stuur
[\#sarcasme]
Zijn in morgen, hopelijk kan Ver iets tegen de mercs beginnen. Misschien dat een LEC of PER er nog een beetje kort op kan zitten zodat ze ook qua tactiek een beetje klem zitten.
Maar vanaf 2021 kan dat natuurlijk wel veranderen om tactische redenen.
Leg 2 vrouwen vast voor 3 jaar en je hebt de windtunnel praktisch voor je alleen, daarna weet je wat je moet doen en zet je 2 heren achter het stuur
[\#sarcasme]
Zijn in morgen, hopelijk kan Ver iets tegen de mercs beginnen. Misschien dat een LEC of PER er nog een beetje kort op kan zitten zodat ze ook qua tactiek een beetje klem zitten.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Er was wel een vrouw in de F1.
Of mag haar tragische dood niet herrindert worden?
Wikipedia: María de Villota
Sterker nog, kan iemand een sport bedenken waarin vrouwen beter zijn dan mannen? Ik lees nu dat zelfs in schaken, toch een zeer toegankelijke sport en waar lichamelijke capaciteiten niet van belang zijn, bijna alle grootmeesters mannen zijn.Snowdog schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 21:01:
[...]
Ik weet het niet, dit is niet meer dan anekdotisch bewijs. Ik denk zelf dat mannen gewoon beter zijn in vrijwel alle vormen van sport (of dat nou hardlopen, autorijden, darts of dammen is). Het kan natuurlijk altijd dat er een vrouw tot de top toetreedt, maar ik denk niet dat dit de norm is.
Ik kijk net zo lief vrouwensport als mannensport, zou een vrouw in de F1 ook prima vinden, maar het gaat gewoon niet spoedig gebeuren. In de F2/F3 rijden/reden vrouwen mee maar die doen niet mee om de prijzen. Misschien dat er ooit een vrouw komt die het echt aan kan tussen de mannen.
Mannen en vrouwen verschillen gewoon, dat moeten we accepteren en niet proberen als een malle om alles gelijk te trekken. F1 coureurs zijn tegenwoordig topfit en het is gewoon een feit dat mannen algemeen sterker zijn dan vrouwen, zeker op topniveau. Aan de racecapaciteiten zal het niet zozeer liggen, (hoewel, als je naar schaken kijkt...) maar wel aan de lichamelijke.
Maar zij heeft nooit "echt" F1 gereden toch? Op haar wiki zie ik zo snel ook alleen test coureur staan. En op het moment is er dan Calderon, die test coureur bij Alfa Romeo is (en daar wel eens haar two seconds of fame heeft gehad met een demodag). Daarnaast is ik meen Suzie Wolff ook test coureur geweest (bij Williams?). Dus zo nu en dan is er wel een vrouwelijke coureur. Alleen hebben deze (in afgelopen jaren) nooit gereden op momenten dat het er toe doet. Geen testdag, geen raceweekend, ....Arjantje72 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:04:
Er was wel een vrouw in de F1.
Om eens terug te komen op het "no more partymode"
Zou het niet mogelijk zijn voor de fabrikanten om de sensors te gebruiken op zo'n manier dat de motor "weet" dat het quali-tijd is en dus "zelf" naar quali-mode gaat, en op zondag "weet" de motor dat het een normale race is, en dan blijft ie keurig in race-stand.
Lijkt mij niet ontzettend moeilijk, quali is nogal uniek qua omstandigheden: Praktisch geen brandstof, ERS op vol vermogen, 1 langzame warmup lap en daarna plankgas.
Dat soort dingen worden nu ook al gebruikt en toegestaan, zie de Honda die cilinders uitzet bij gas los of in de pit, en de andere merken doen vast ook allerlei dingen in deze drive-by-wire tijd.
Zou het niet mogelijk zijn voor de fabrikanten om de sensors te gebruiken op zo'n manier dat de motor "weet" dat het quali-tijd is en dus "zelf" naar quali-mode gaat, en op zondag "weet" de motor dat het een normale race is, en dan blijft ie keurig in race-stand.
Lijkt mij niet ontzettend moeilijk, quali is nogal uniek qua omstandigheden: Praktisch geen brandstof, ERS op vol vermogen, 1 langzame warmup lap en daarna plankgas.
Dat soort dingen worden nu ook al gebruikt en toegestaan, zie de Honda die cilinders uitzet bij gas los of in de pit, en de andere merken doen vast ook allerlei dingen in deze drive-by-wire tijd.
People as things, that’s where it starts.
Verwijderd
Een paar jaar terug werd Ana Carasco wereldkampioen in de Supersport 300 (feeder class van de World Superbikes). In de Moto3 waar ze eerst reed kon ze geen potten breken.Wmm schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:23:
[...]
Sterker nog, kan iemand een sport bedenken waarin vrouwen beter zijn dan mannen? Ik lees nu dat zelfs in schaken, toch een zeer toegankelijke sport en waar lichamelijke capaciteiten niet van belang zijn, bijna alle grootmeesters mannen zijn.
Ik kijk net zo lief vrouwensport als mannensport, zou een vrouw in de F1 ook prima vinden, maar het gaat gewoon niet spoedig gebeuren. In de F2/F3 rijden/reden vrouwen mee maar die doen niet mee om de prijzen. Misschien dat er ooit een vrouw komt die het echt aan kan tussen de mannen.
Mannen en vrouwen verschillen gewoon, dat moeten we accepteren en niet proberen als een malle om alles gelijk te trekken. F1 coureurs zijn tegenwoordig topfit en het is gewoon een feit dat mannen algemeen sterker zijn dan vrouwen, zeker op topniveau. Aan de racecapaciteiten zal het niet zozeer liggen, (hoewel, als je naar schaken kijkt...) maar wel aan de lichamelijke.
Vraag me af of ze zoiets niet zelfs op een timer kunnen zetten, is het zaterdag tussen 3 en 4 uur? Dan motor op 100% vermogen. Zondag middag, motor rustig terugschakelen naar 80 of 90%.RobinHood schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:47:
Als de FIA erachter komt (en de teams gaan erachter komen want ze krijgen allerlei GPS data en de FIA kan telemetrie opvragen) dan kun je wellicht een DSQ verwachten. No way dat ze dat gaan riskeren.RobinHood schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:47:
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Zat ik ook al aan te denken, maar gezien de ECU een standaard-unit is, weet ik niet hoe mogelijk dat is.Homeland schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:50:
[...]
Vraag me af of ze zoiets niet zelfs op een timer kunnen zetten, is het zaterdag tussen 3 en 4 uur? Dan motor op 100% vermogen. Zondag middag, motor rustig terugschakelen naar 80 of 90%.
Zou wel humor zijn, "Valtteri, this is James, set your car's clock to a saturday, between 14:00 and 15:00 to overtake"
Lijkt mij dat niet mag, om twee redenen:RobinHood schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:47:
1. De motor mag ook al niet "slim" zijn in het herkennen van de plek op de baan voor bv deployment gebeuren etc. Bv gebruik van GPS in de motor zodat de motor per bocht anders kan reageren (harvesting, accelereren wel / niet met ERS en hoeveel) is verboden.
2. Renault die gepakt zijn (door Racing Point, nadat een Renault monteur naar Racing Point was gegaan en boekje open deed, hoe ironisch dat Renault nu klaagt over Racing Point nadat een monteur van RP naar Renault is gegaan) voor het automatisch aanpassen van de brake bias op basis van positie op de baan, zonder inmenging van de coureur.
Uit beiden valt op te maken dat de auto niet "slim" mag zijn en de coureur werk uit handen nemen. Het automatisch aanpassen van de engine mode doet dat uiteraard wel. En daarnaast, automatisch engine mode aanpassen betekend ook dat je meerdere engine modes hebt, en dat mag niet onder die nieuwe regels. Het zal ook vast niet gaan over "de coureur mag de engine mode niet aanpassen" maar "de motor moet altijd hetzelfde werken / maar één engine mode".
Sky had een interview met Hannah Schmitz, de Senior Strategy Engineer bij Red Bull Racing. De vrouw die vorig jaar met Max het podium mee op mocht.
https://streamable.com/m32p1h
https://streamable.com/m32p1h
Computing bit by bit
Mooi en leuk om te horen dat ze liever met auto's speelde als kind dan met poppen haha. En voor ik het vergeet het is Race day
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Let me fix that for youLuxicon schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:43:
Daar zie ik de naam 'Mercedes', maar ook een Brit Schot en een Fin. Niet geheel een unieke situatie wat we hebben dus.![]()
[Afbeelding]
Gisteren hoorde ik, niet voor het eerst, dat het voor coureurs niet nodig is om al die FP’s te rijden. Waarom maakt de FIA het dan geen standaard practice om te verplichten dat bij een weekend met 3 FP’s, er verplicht 1 gereden moet worden door een test/reserverijder ?
Zorgt ervoor dat deze rijders wat kilometers pakken, en spelen ze zich ook mooi in de camera om een vast plekje te bemachtigen. Heb nl het idee dat er weinig gewisseld wordt met coureurs omdat het lastig is F1 vergelijkingen te maken. Ze zouden zelfs kunnen aangeven dat miminaal 1 fp per jaar door een vrouw gereden moet worden, om dat issue ook maar eens mee te nemen.
Zorgt ervoor dat deze rijders wat kilometers pakken, en spelen ze zich ook mooi in de camera om een vast plekje te bemachtigen. Heb nl het idee dat er weinig gewisseld wordt met coureurs omdat het lastig is F1 vergelijkingen te maken. Ze zouden zelfs kunnen aangeven dat miminaal 1 fp per jaar door een vrouw gereden moet worden, om dat issue ook maar eens mee te nemen.
Klopt maar ze was wel goed genoeg bevonden anders was ze niet daar. Even een tegen geluidRobertMe schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:36:
[...]
Maar zij heeft nooit "echt" F1 gereden toch? Op haar wiki zie ik zo snel ook alleen test coureur staan. En op het moment is er dan Calderon, die test coureur bij Alfa Romeo is (en daar wel eens haar two seconds of fame heeft gehad met een demodag). Daarnaast is ik meen Suzie Wolff ook test coureur geweest (bij Williams?). Dus zo nu en dan is er wel een vrouwelijke coureur. Alleen hebben deze (in afgelopen jaren) nooit gereden op momenten dat het er toe doet. Geen testdag, geen raceweekend, ....
Maar dan zijn er dus ook recentere voorbeelden, zoals Calderon en Suzie Wolff. Waarbij Calderon nu dus nog steeds onder contract van Alfa Romeo staat.Arjantje72 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:29:
[...]
Klopt maar ze was wel goed genoeg bevonden anders was ze niet daar. Even een tegen geluid
Dat is dus eigenlijk mijn punt dat er wel degelijk vrouwen goed bevonden zijn voor de F1. Nu nog een goede manager.RobertMe schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:32:
[...]
Maar dan zijn er dus ook recentere voorbeelden, zoals Calderon en Suzie Wolff. Waarbij Calderon nu dus nog steeds onder contract van Alfa Romeo staat.
Dit bestaat al een klein beetje, in 2021 moet een x aantal FPs gereden worden door een jonge coureur. 2 FPs per teamGizmo_mokum schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:12:
Gisteren hoorde ik, niet voor het eerst, dat het voor coureurs niet nodig is om al die FP’s te rijden. Waarom maakt de FIA het dan geen standaard practice om te verplichten dat bij een weekend met 3 FP’s, er verplicht 1 gereden moet worden door een test/reserverijder ?
https://www.formula1.com/...IR3iFq89dvF0axUKJPvD.html
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Afgezien van het fysieke nadeel van vrouwen doet me dit ook denken aan een onderzoek over waarom er weinig vrouwelijke topkoks zijn. De conclusie was dat vrouwen een maandelijke hormonale cyclus doormaken waardoor dat hun smaak niet constant is. Daardoor zijn ze niet zo goed als mannen in staat om constante kwaliteit te leveren in de keuken wat een vereiste is aan de top. En consistentie is in motorsport ook enorm belangrijk, wisselende resultaten zijn leuk voor een dagzege maar het maakt je geen kampioen wat wel nodig is om kans te maken om een stapje hogerop te komen. Of die cyclus hierin ook een rol speelt weet ik niet maar het lijkt me wel logisch.
Dat is nurture, zoals hiervoor uitgelegd. Meisjes worden inderdaad de poppen en roze rommel door de strot gedouwd. Sommigen ontkomen eraan, maar niet heel veel.Chiron schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:30:
De vrouwen die het tot nu toe ‘aardig’ deden maar het toch geen zitje scoorden waren simpelweg niet snel genoeg. De basis van een F1 carriere wordt al op zeer jonge leeftijd gelegd in de karts. Op die leeftijd gaan de meiden liever andere dingen doen zoals turnen, paardrijden of hockeyen.
Het is nooit alléén dit of alléén dat. Dat meisjes voornamelijk met andere dingen worden opgevoed is één ding. Fysiek speelt echt wel degelijk een rol. De beste dames bokser kan echt niets uitrichten tegen de beste heren bokser. Er zijn een handvol dames die ook fysiek heel sterk zijn, maar rally of de Dakar is geen F1 (of omgekeerd). Maar als je nooit echt serieus de kans krijgt, wordt het nooit wat.Erapaz schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:22:
[...]
Hier trouwens een aardig artikel over de verschillen tussen man en vrouw.Het is echt niet zo dat we beide exact hetzelfde zijn op enkele uiterlijke kenmerken na en verschillen in ons reproductie systeem (nou, heb ik dat netjes gezegd of niet?).
Even een kort door de bocht quote:
Je ziet ook wel grote verschillen in vrouwen en mannen racen: als de dames onderling in de race in de clinch hebben gelegen en er is er bijvoorbeeld een van de baan gekegeld, zie je ze na de race jankend voor de camera staan. Dat doet bij de mannen dus alleen Massa...De seksen verschillen wel degelijk van elkaar. In hun persoonlijkheid, temperament, waarden, hun voorkeuren, interesses en hun motivaties. Het gaat om gemiddelde verschillen waarvan sommige erg klein tot onbestaand zijn, zoals bij intelligentie. Maar andere groot tot erg groot. Mannen en vrouwen verschillen wereldwijd bijvoorbeeld sterk op het vlak van fysieke agressie, zachtaardigheid, openheid voor een losse seks, partnervoorkeuren en interesses.
En verder:
De absolute spierkracht van een man is ongeveer 30% groter dan die van een vrouw. Dit verschil zit vooral in het bovenlichaam.
Zowel het anaerobe (voor kortere inspanningen) als het aerobe (voor langere inspanningen) energiesysteem van een vrouw is over het algemeen niet opgewassen tegen die van een man.
De hoeveelheid vet heeft overigens nog een ander voordeel: vrouwen hebben meer vet om te verbranden waardoor de totale verbrandingscapaciteit toeneemt. Vanwege dit voordeel kunnen vrouwen bepaalde duursporten net zolang volhouden als mannen, ook al gaat dit dan door het krachtsverchil wel vaak wat langzamer.
De maximale zuurtstofopname is bij mannen ongeveer 18% groter dan bij vrouwen. Dit komt omdat mannen een grote hartvolume hebben en meer spiermassa waardoor de spieren ook meer zuurstof kunnen opnemen.
Het verschil in prestaties komt ook deels door lengte en het gewicht van botten, organen en spieren. Mannen zijn van nature wat breder/grover waardoor ze meer kracht kunnen ontwikkelen.
[ Voor 18% gewijzigd door mphilipp op 16-08-2020 12:05 ]
Maar hij weet de plek niet echt, het is meer zoals ik zei: Quali is onder vrij unieke omstandigheden die te meten zijn, de motor kan daaruit opmaken wanneer het nodig is om in een soort van quali-modus te schieten.RobertMe schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 23:57:
[...]
Lijkt mij dat niet mag, om twee redenen:
1. De motor mag ook al niet "slim" zijn in het herkennen van de plek op de baan voor bv deployment gebeuren etc. Bv gebruik van GPS in de motor zodat de motor per bocht anders kan reageren (harvesting, accelereren wel / niet met ERS en hoeveel) is verboden.
Idem dito, dit is niet op basis van locatie, maar op basis van omstandigheden.2. Renault die gepakt zijn (door Racing Point, nadat een Renault monteur naar Racing Point was gegaan en boekje open deed, hoe ironisch dat Renault nu klaagt over Racing Point nadat een monteur van RP naar Renault is gegaan) voor het automatisch aanpassen van de brake bias op basis van positie op de baan, zonder inmenging van de coureur.
Maar wat is een engine mode?Uit beiden valt op te maken dat de auto niet "slim" mag zijn en de coureur werk uit handen nemen. Het automatisch aanpassen van de engine mode doet dat uiteraard wel. En daarnaast, automatisch engine mode aanpassen betekend ook dat je meerdere engine modes hebt, en dat mag niet onder die nieuwe regels. Het zal ook vast niet gaan over "de coureur mag de engine mode niet aanpassen" maar "de motor moet altijd hetzelfde werken / maar één engine mode".
De coureurs hoeven niet zelf constant de hoeveelheid in te spuiten benzine in te stellen, dat doet de injectie wel.
De coureurs hoeven niet zelf de ontstekingstiming te regelen, dat doet de computer wel.
De coureurs hoeven niet zelf de gasklep precies goed te openen, dat doet de elektrische gasklep wel voor ze.
De coureurs hoeven niet constant op het ERS knopje te drukken, ook daar zorgt de computer wel voor.
Turbodruk zal ook vast wel variabel zijn, hoeven ze ook niet zelf bij te stellen.
Ze kunnen wel aanpassingen maken, of ze een rijker of armer benzinemengsel willen, of meer ERS willen gebruiken of juist willen sparen, maar ook daar zitten allerlei algoritmes achter die dingen behoorlijk kunnen veranderen, zie Honda's cilinder de-activation. Dat is geen aparte modus, maar de motor die ziet "Goh, er wordt geen vermogen gevraagd/hard geremd, tijd om wat cilinders uit te zetten om brandstof te besparen".
Als dat mag, waarom zou het dan niet mogen dat de motor "ziet" "Goh, eerst werd er langzaam gereden, nu wilt die knakker voorin maximale brandstofinspuiting, maximale ERS en geeft ie 100% gas, laat ik alle andere registers ook even open zetten"
En da's geen aparte modus, want in een racesituatie zou je dat ook gewoon kunnen oproepen, bijvoorbeeld als je aan het eind van de race voor de snelste raceronde gaat.
Wil je dit allemaal niet, en moet het echt 100% een pure, mechanische sport zijn zonder computers? Ga dan een feeder-serie van NASCAR kijken waar ze nog zonder brandstofinjectie rijden, want alleen dat systeem zorgt al voor allerlei "engine modes", zelfs jouw eigen auto verandert vanalles, kijk voor de grap eens in Torque hoe de gasklep niet direct op jouw voet reageert en hoe de ontstekingstiming enorm varieert.
Ik zat nog even rond te nuezen op de site van @f1bythenumbers en kwam daar dit artikeltje tegen.
Mercedes heeft in de hitte zeer veel last van slijtage, vooral in de bochten kan dat hard gaan en daar laat Mercedes in dit geval Hamilton dus zien dat ze ook veel tijd verliezen ten opzichte van Max.
Ze maken dit goed met hun krachtige motor wat duidelijk te zien is. Maar in de bochten laten ze heel veel liggen. Daarom denk ik dat Max meer kansen dit jaar heeft dan wij vooraf dachten.
Het artikel is zeker het lezen waard!
Enige wat ik nog wel eens wil zien is bocht 6/7/8 onboard van beide heren en dan eens de racelijn vergelijken. Toch wel interessant waar dat grote verschil vandaan komt in 6/7.
After Max Verstappen took a surprising victory at the 70th Anniversary GP, I asked myself one question: “How did that happen?” I did a brand-new analysis that hopefully will allow you to answer that question.
Mercedes heeft in de hitte zeer veel last van slijtage, vooral in de bochten kan dat hard gaan en daar laat Mercedes in dit geval Hamilton dus zien dat ze ook veel tijd verliezen ten opzichte van Max.
Ze maken dit goed met hun krachtige motor wat duidelijk te zien is. Maar in de bochten laten ze heel veel liggen. Daarom denk ik dat Max meer kansen dit jaar heeft dan wij vooraf dachten.
Enige wat ik nog wel eens wil zien is bocht 6/7/8 onboard van beide heren en dan eens de racelijn vergelijken. Toch wel interessant waar dat grote verschil vandaan komt in 6/7.
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro AWU3 AirPods Pro
Als er vrouwen zouden zijn met genoeg superlicentie punten om een FP in de F1 te mogen rijden zou dat een goed plan zijn idd.Gizmo_mokum schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:12:
Vooral ook omdat F1 wel stuurbekrachtiging heeft en het in de F1 dus veel makkelijker is om te sturen dan in F2/F3.
PSN
Istanbul en Jerez werden idd genoemd
PSN
Hoe zit Istanbul met de Grade 1 licentie? Zie ik hier nergens tussen staan of ik moet verkeerd kijken.
Wikipedia: List of motor racing circuits by FIA Grade
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro AWU3 AirPods Pro
Da's denk ik wel mijn favoriete Tilke-drome, vooral omdat het niet als eentje voelt
Geen idee hoe dat circuit is met de moderne auto's, maar in games is het altijd een leuk circuit om te rijden.
Waarschijnlijk verlopen, als je helemaal onderaan de pagina kijkt zie dat er meer circuits een verlopen licentie hebben. O.a. Monaco en Gilles Villeneuve. Waarschijnlijk even een nieuwe inspectie en dan kan het er weer mee door.Gekkenhuis schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:24:
[...]
Hoe zit Istanbul met de Grade 1 licentie? Zie ik hier nergens tussen staan of ik moet verkeerd kijken.
Oh, wacht het circuit staat uberhaupt niet op de lijst. Op de wiki pagina van het circuit staat dat ze grade 1 zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door CoronelHimself op 16-08-2020 14:34 ]
Steam - PTR83
Portimao had ook geen grade1 licentie, maar dit lijkt momenteel makkelijker te regelen 😀Gekkenhuis schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:24:
[...]
PSN
Portimao was net als Istanbul circuit natuurlijk wel ontworpen als een grade 1. Ik weet niet hoe vaak de regels van de circuits aangepast worden, maar aanpassingen zullen dan wel minimaal zijn.YakuzA schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:45:
[...]
Portimao had ook geen grade1 licentie, maar dit lijkt momenteel makkelijker te regelen 😀
Trouwens de officiele naam van Portimao is Algarve International Circuit.
Steam - PTR83
Ik zie eigenlijk meer dat RB beter is na de bocht, ipv in de bocht. Acceleratie beter dus?DoeEensGek schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:08:
Ik zat nog even rond te nuezen op de site van @f1bythenumbers en kwam daar dit artikeltje tegen.
[...]
[Afbeelding]
I hide at work because good employees are hard to find.
Waarschijnlijk gewoon beter in snelheid door de bocht heen meenemen. Je ziet dat daarna op acceleratie Merc weer terugloopt.Incolumis schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:10:
[...]
Ik zie eigenlijk meer dat RB beter is na de bocht, ipv in de bocht. Acceleratie beter dus?
PSN
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport
/f/image/l5N8cXVrVGRTuAJlYALUF55V.png?f=fotoalbum_large)