Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Wie was het ook alweer die zei 'dat als je tijdens de race qualimode kon gebruiken, het geen qualimode is'?Ankh schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:21:
Ben benieuwd naar de Honda als dit gaat gebeuren. Zij hebben aangegeven tijdens de race merendeel op quali modus te kunnen rijden.
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Wat overtrokken vergelijking maar in mijn ogen blijft de straf een beetje klinken als je met 100kg cocaïne betrapt wordt, een boete krijgt van €400.000, je 5 jaar voorwaardelijk als je het nog een keer doet maar vervolgens het spul wel mag houden zodat je er nog wel aan kan verdienen.Wormaap schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:27:
[...]
Dit inderdaad. Het viel me op dat mensen zich in de Ziggo-uitzending ook de hele tijd hardop vonden dat het maar stom is dat RP ermee door mag rijden. Terwijl de FIA toch vrij duidelijk was dat het onderdeel zelf legaal is, maar de manier waarop het ontworpen is niet. RP vindt dat het ontwerpproces vanaf de CAD-tekeningen voldoende eigen inbreng is, de FIA vindt van niet. De opgelegde straf is een straf voor het ontwerpproces, niet voor het gebruik van het onderdeel.
Daarnaast is zelfs het illegale ontwerp alleen maar administratief gedoe. Als deze brake duct in 2019 op de wagen had gezeten en onveranderd op die van dit jaar was geschroefd had het wel gemogen. Ik begrijp dat RP hier niet het meest geliefde team is, maar ik vind het af en toe wat overtrokken hoe hiermee omgegaan wordt.
Met die brake-duct ontsnappen ze uit de F1.5 en komen ze naast RBR of net daarachter. Teams die alles netjes volgens de regels hebben gespeeld worden daardoor aan het eind van het jaar dus met miljoenen voor bestraft omdat de kans op een betere wk-plek slinkt wegens gebruik van "illegaal" verkregen materiaal.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Voorbeeld: iedereen nog maar 1 mapping. Die mapping kun je natuurlijk met de laptop zomaar aanpassen, dus moeten ze ook kunnen controleren/verzegelen dat de settings in de ECU tijdens de race identiek zijn als tijdens de qualy. Daarnaast kunnen ze nog extra mini-ECU's inbouwen (achter/onder de stoel) die ze een soort preset meegeven. Bijvoorbeeld je ECU geeft 100% gas, maar in de mini-ECU tel je er nog 5% bij op. Of als ze dat kunnen voorkomen, dat Mercedes de race wel in gaat met super aggressieve kwalificatie settings voor 1000+ pk .. maar ze programmeren het gaspedaal ineens naar een bereik van 0-85% .. dan is hij tijdens de race toch 15% minder sterk maar heb je volle bak tijdens de kwali ..
Hoe ga je dit controleren en borgen?!
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Softwarematig zal het wel lastig zijn dit te controleren.
Nee, helemaal niet.d0s schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:34:
Praktisch zal dus iedereen op de limiet van de motor (constant) gaan rijden. Dat wordt nog wel interessant, ik denk dat we nu meer plofs gaan zien.
Softwarematig zal het wel lastig zijn dit te controleren.
Ze zullen een motor-modus zoeken waarin er balans tussen betrouwbaarheid en power is.
Ze zullen dus juist minder op de limiet rijden.
Check, roept Albert Fabrega ook net:BM schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:27:
[...]
Dus in plaats van 2021 gaan we dit ineens praktisch per direct doorvoeren? Interessant. Zou de FIA/FOM/Whatever ineens doorkrijgen dat men het leuker vind als Mercedes niet riant vooraan kwalfiiceerd?
From Spa ownwards , FIA wants engines to run with the same map, both in quali and during the race. Details have not been send to the teams yet. That could cause changes. Some teams don't understand some perfomances during quali. They are pointing at Mercedes now.
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) 13 augustus 2020
Helemaal voor natuurlijk.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Wat is volgens jou het verschil tussen 'modes' en 'mappings' dan? Want beide slaan op hoeveel brandstof de injectors inspuiten en hoeveel lucht erbij wordt gemengd bij een bepaalde gasstand, voor zover ik weet. De hoeveelheid battery-energy staat hier volgens mij los van, dat zullen ze moeten blijven managen tijdens de race lijkt me?DaniëlWW2 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:43:
[...]
Het gaat niet om een mode, maar een aantal mappings. Alle teams hebben speciale kwalificatie en race mappings en de kwalificatie mappings gaan eruit. Die kan je wel proberen tijdens de race, maar dat gaat je PU niet overleven.
Niet dat Mercedes niet alsnog 1-2 zal kwalificeren, tenminste totdat RBR hun zaakjes op orde heeft, maar het gat zal minder worden.
Snap alleen niet of dit gaat helpen. Je kunt toch een party mode gewoon tussen de gewone mappings verstoppen, of gaat dat niet of kan het niet ? Bv. heeft de FIA ook wat je kan opslaan in de motor aansturing aan banden gelegd ?SnowDude schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:40:
Volgens mij gingen er al geruchten dat sommige teams het vermoeden hebben dat de motor van Mercedes tijdens de quali niet helemaal legaal is. Dit lijkt mij de reactie van de FIA daarop
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Nee, straks heb je 1 mapping die je mag kiezen of te wel in de modus welke ze in de quali gebruiken moeten ze ook in de race gebruiken, je mag niks wijzigen.loekf2 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:46:
[...]
Snap alleen niet of dit gaat helpen. Je kunt toch een party mode gewoon tussen de gewone mappings verstoppen, of gaat dat niet of kan het niet ? Bv. heeft de FIA ook wat je kan opslaan in de motor aansturing aan banden gelegd ?
Met die vergelijking kan ik niet zo heel veel, gezien 100kg coke bezitten altijd verboden is en is geweest. RP heeft die tekeningen gekregen op een moment dat het legaal was. Als die brake duct dat jaar bij hun wagen had gepast en erop had gezeten, dan was'ie op magische wijze dit jaar niet illegaal. Dus qua oneerlijk voordeel valt het allemaal eigenlijk wel mee. De FIA vindt 400k boete en 15 WCC-punten aftrek een passende straf voor die hoofdzakelijk administratieve overtreding. Daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn (en blijkbaar zijn genoeg teams dat ook nietBastie-88 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:28:
[...]
Wat overtrokken vergelijking maar in mijn ogen blijft de straf een beetje klinken als je met 100kg cocaïne betrapt wordt, een boete krijgt van €400.000, je 5 jaar voorwaardelijk als je het nog een keer doet maar vervolgens het spul wel mag houden zodat je er nog wel aan kan verdienen.
Met die brake-duct ontsnappen ze uit de F1.5 en komen ze naast RBR of net daarachter. Teams die alles netjes volgens de regels hebben gespeeld worden daardoor aan het eind van het jaar dus met miljoenen voor bestraft omdat de kans op een betere wk-plek slinkt wegens gebruik van "illegaal" verkregen materiaal.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Volgens mij was het voor Bottas ook niet duidelijk dat ze Hamilton op een betere strategie gingen zetten. Die reed er nog voor maar zou Bottas ook weer inhalen als ie niet ging pitten.ND863 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:55:
[...]
Bottas had zelf ook kunnen inschatten dat VER de race-win potentie had, meerdere keren:
* In de 1e stint kon Bottas zowel HAM als VER in zn achterspiegels zien.
* In Bottas’ 2e stint kon hij zien/horen dat het gat naar VER alleen maar groter werd, terwijl VER oude harde banden had.
Bottas lijkt niet te beseffen dat de pace advantage van VER zo groot was, dan ie moet gaan nadenken over hoe hii het beste dan P2 vasthoudt.
Dan zelfs als Ver aan zn 2e stint begint en Bottas zelf alweer aan het strugglen is met zn bandjes, had hij na 3 bochten in kunnen zien dat VER hem voor zou blijven, of als ie VER blijft jagen dat ie niet zn banden kon managen. In beide gevallen was het een lose-lose situatie, en had hij tegen HAM moeten racen ipv samen met VER de pit induiken voor de 3e stint. Die P1 voor Bottas was kansloos.
Het lijkt erop dat HAM dit wel vaak door heeft wat de race is, wie/waar gecovered moet worden. Dit keer kreeg HAM sws een boordradio dat VER de bedreiging was, maar HAM lijkt sowieso een betere situational awareness te hebben.
Bottas krijgt een nummer 2 strategie omdat hij nummer 2 peformance levert. Hij moet gewoon beter rijden en zelf initiatief nemen.
Verder reed ie inderdaad achter Verstappen, maar het was ook weer geen verschil van 10 seconden of zo. Bij een foutje of ineens slechtere banden, had ie er ook weer voorbij gekomen.
Feit blijft dat Mercedes zelf heeft besloten om Hamilton ervoor te zetten. Een pitstop voor Bottas was ook geen garantie dat ie P2 vast zou houden.
Ook heeft de FIA aangegeven dat er in 2021 aanpassingen voor de aerodynamica komen. In ieder geval de vloer bij de achterbanden. Daardoor komt er minder downforce op de achterbanden zodat die niet meer overbelast kunnen worden.Es heißt, mit dem schärfsten Motor-Modus würde die Power Unit des Weltmeisters zwischen drei und fünf Zehntel mobilisieren.
bron:Einschränkungen bei der Aerodynamik für 2021. Bislang ist nur sicher, dass der Unterboden vor den Hinterrädern beschnitten wird, um den Abtrieb zu verringern.Offenbar reicht das aber nicht aus. Es sollen weitere Einschnitte hinzukommen, damit die Reifen nicht über ihre Belastungsgrenze getrieben werden.
https://www.auto-motor-un...ngen-2021-pirelli-reifen/
De regels zijn behoorlijk duidelijk, en sluiten zo ongeveer alles wat je zegt uit:Alfa90_Buttje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:28:
Ik juich dit toe!!.. maar denk tevens dat het ontzettend moeilijk te controleren is.
Voorbeeld: iedereen nog maar 1 mapping. Die mapping kun je natuurlijk met de laptop zomaar aanpassen, dus moeten ze ook kunnen controleren/verzegelen dat de settings in de ECU tijdens de race identiek zijn als tijdens de qualy. Daarnaast kunnen ze nog extra mini-ECU's inbouwen (achter/onder de stoel) die ze een soort preset meegeven. Bijvoorbeeld je ECU geeft 100% gas, maar in de mini-ECU tel je er nog 5% bij op. Of als ze dat kunnen voorkomen, dat Mercedes de race wel in gaat met super aggressieve kwalificatie settings voor 1000+ pk .. maar ze programmeren het gaspedaal ineens naar een bereik van 0-85% .. dan is hij tijdens de race toch 15% minder sterk maar heb je volle bak tijdens de kwali ..
Hoe ga je dit controleren en borgen?!
Het bereik van het pedaal aanpassen is gewoon een aanpassing in de map/software en dat lijkt me gewoon onder parc ferme vallen, of als je creatief bent onder 5.5.2 uit de tech regs (namelijk hold position 85%).quote: F1 Technical regulations 20205.5 Power unit torque demand
5.5.1 The only means by which the driver may control acceleration torque to the driven wheels is via a single foot (accelerator) pedal mounted inside the survival cell.
5.5.2 Designs which allow specific points along the accelerator pedal travel range to be identified by the driver or assist him to hold a position are not permitted.
5.5.3 At any given engine speed the driver torque demand map must be monotonically increasing for an increase in accelerator pedal position.
5.5.4 At any given accelerator pedal position and above 4,000rpm, the driver torque demand map must not have a gradient of less than – (minus) 0.045Nm/rpm.
5.6 Power unit control
5.6.1 The maximum delay allowed, computed from the respective signals as recorded by the ADR or ECU, between the accelerator pedal position input signal and the corresponding output demands being achieved is 50ms.
5.6.2 Teams may be required to demonstrate the accuracy of the power unit configurations used by the ECU.
5.6.3 Power unit control must not be influenced by clutch position, movement or operation.
DataGhost schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:06:
De regels zijn behoorlijk duidelijk, en sluiten zo ongeveer alles wat je zegt uit:
Het bereik van het pedaal aanpassen is gewoon een aanpassing in de map/software en dat lijkt me gewoon onder parc ferme vallen, of als je creatief bent onder 5.5.2 uit de tech regs (namelijk hold position 85%).
Nou lees ik in " along the accelerator pedal travel range" niet dat je de travel niet zou kunnen beperken. Wél dat je "onderweg" geen inkepingen/weerstandsniveau's mag aanbrengen die voor de coureur "hints" geven waar bijvoorbeeld het ideale aangrijppunt zit voor de snelste acceleratie tijdens de start of pitstop..5.5.2 Designs which allow specific points along the accelerator pedal travel range to be identified by the driver or assist him to hold a position are not permitted.
en ook de overige zaken die ik zo vluchtig aanhaal lees ik niet in dit stukje terug, al twijfel ik er niet aan dat de volledige reglementen heel wat uitgebreider zijn..
[ Voor 19% gewijzigd door Alfa Novanta op 13-08-2020 16:22 ]
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
5.5.2 is denk ik bedoeld voor de volgende gevallen:DataGhost schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:06:
[...]
De regels zijn behoorlijk duidelijk, en sluiten zo ongeveer alles wat je zegt uit:
[...]
Het bereik van het pedaal aanpassen is gewoon een aanpassing in de map/software en dat lijkt me gewoon onder parc ferme vallen, of als je creatief bent onder 5.5.2 uit de tech regs (namelijk hold position 85%).
- niet op het dashboard oid mag aangeven hoeveel % je pedaal indrukt. (Want dit kan je helpen de juiste gas stand te vinden voor de start). Let op: de dash heeft RPM indicatie aan, en niet je gaspedaal positie.
- Dat je enigzins feedback krijgt (tactile feedback) over een mogelijk ideale gasstand (bijv voor een optimale launch @ race start.
Wat indd niet kan is 0nm/rpm, want dat is tegen 5.5.4 daaronder.
Iemand een idee wat ze met “monitonically increase” bedoelen?
[ Voor 3% gewijzigd door ND863 op 13-08-2020 16:22 ]
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Dat valt gewoon onder parc ferme, je doet mechanische wijzigingen aan de auto, of je kan het zien als een oneindig hoog weerstandsniveau dat de coureur de "hint" geeft dat dat volgas is.Alfa90_Buttje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:19:
[...]
[...]
Nou lees ik in " along the accelerator pedal travel range" niet dat je de travel niet zou kunnen beperken. Wél dat je "onderweg" geen inkepingen/weerstandsniveau's mag aanbrengen die voor de coureur "hints" geven waar bijvoorbeeld het ideale aangrijppunt zit voor de snelste acceleratie tijdens de start of pitstop..
Wel cool dit. Misschien dat teams die niet vechten voor het kampioenschap met agressievere modi gaan rijden dan de teams die dit wel doen. Dan kan ineens bijv. een Renault misschien ook een race winnen.Martin0 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:52:
[...]
Nee, straks heb je 1 mapping die je mag kiezen of te wel in de modus welke ze in de quali gebruiken moeten ze ook in de race gebruiken, je mag niks wijzigen.
Zal daarom indd in de kwalificatie alleen merkbaar worden dat de Merc’s niet zo belachelijk hard gaan.
Ben ook echt mega benieuwd hoe zit dit gaan controleren indd. Op de startgrid wordt toch altijd de laptop eraan gehangen, dus ff de BIOS van de ECU flashen is zo gepiept
In de MotoGP werken ze sinds een paar jaar met een unified ECU..... misschien is dat ook iets voor F1....
maar hebben we al ergens gelezen dat er nog maar 1 mapping mag zijn? want ook als je maar 3 mappings hebben mag, kun je natuurlijk 1 & 2 voor de race reserveren en de 3e voor de qualy. Het wordt anders wanneer ze je VERPLICHTEN om tijdens de race ALLE 3 mappings voor 33,3333% tijdens de race te gebruiken... dan wil je het wel laten om onder mapping 3 1000+ pk te programmeren.DataGhost schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:21:
Dat valt gewoon onder parc ferme, je doet mechanische wijzigingen aan de auto, of je kan het zien als een oneindig hoog weerstandsniveau dat de coureur de "hint" geeft dat dat volgas is.
En dan nog moeten er nog tientallen manieren zijn om dat vermogen te beperken .. als was het maar op basis van tijdstip, afgelegde kilometers .. als ze dat (versleuteld?) inprogrammeren, dan moet de FIA dat eerst nog wel terugvinden.. en zoals ik zei, zou het ook uit een ander chipje kunnen komen wat ze ergens verstoppen in de auto..
Al die modes zijn mappings, maar het is niet het hele verhaal.Icephase schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:45:
[...]
Wat is volgens jou het verschil tussen 'modes' en 'mappings' dan? Want beide slaan op hoeveel brandstof de injectors inspuiten en hoeveel lucht erbij wordt gemengd bij een bepaalde gasstand, voor zover ik weet. De hoeveelheid battery-energy staat hier volgens mij los van, dat zullen ze moeten blijven managen tijdens de race lijkt me?

Je hebt vijf draaiknoppen op een RBR stuur, maar het gaat hier om links en rechtsonder en rechtsboven. Dat zijn respectievelijk brandstofmengsel, engine mode en ERS. Zoals ik het begrijp wil de FIA weer eens af van extra ondersteuning van de coureur. Dat lijken ze te willen bereiken door verschillende mappings aan te gaan pakken zodat je nog maar een mode setting hebt voor kwalificatie en de race. Het zegt niks over brandstof of ERS. Voor zover ik weet heeft RBR-Honda nu alleen al veertien modes en die verdwijnen dan.
Maar het is uiteraard even afwachten wat de FIA ervan gaat maken. Ook is het natuurlijk afwachten welk politiek spelletje hierachter zit.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Hebben ze in de F1 ook al vanaf 2006ND863 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:26:
In de MotoGP werken ze sinds een paar jaar met een unified ECU..... misschien is dat ook iets voor F1....
https://www.mclaren.com/applied/case-study/formula-1-ecu/
Oh nice! In that case, dan heeft de FIA meer/betere kans op dingen in controle houden, zou ik zeggen.DesireHD schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:34:
[...]
Hebben ze in de F1 ook al vanaf 2006
https://www.mclaren.com/applied/case-study/formula-1-ecu/
Maar met de Ferrari PU schandaal in het achterhoofd durf ik dat niet hardop te zeggen
Nee, het ligt nog iets complexer.mark-k schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:06:
[...]
Pfffff, de brakeducts zijn helemaal niet illegaal, ze hebben ze alleen illegaal verkregen. Het verschil zit m erin of je wielen van een monster truck op je Corsa zet, waarmee je dus niet zomaar de weg op mag, of dat je de wielen van de corsa van je buurman jat en bij de jouwe erop zet. Stelen is dan hetgeen niet mag (en nu dus, kopieren), maar die auto mag prima op die wielen de weg op.
Sporting regulations vs technical regulations.
Ze voldoen aan de plastische eisen van vorm, materiaal etc. Maar een eis is ook dat het team deze zelf ontworpen heeft. Dat laatste is niet het geval. Daarom zijn ze voor Mercedes zelf wel legaal maar voor RP niet.
alles kan off-topic
Misschien dat ze zich hierbij vooral gaan richten op de verbrandingsmotor modus, maar de MGU-H/-K power harvest en deploy modussen wel erin laten.
Deze regel net erin gooien voor de power sensitive circuits Spa en Monza is ook wel een goede timing.
[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 13-08-2020 17:13 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Nee?ND863 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:18:
Het zou mooi zijn als ze ERS modes ook meenemen. In de race moet elke rondje de hoeveelheid ERS-in hetzelfde zijn als ERS-out. In de Q hoeft dit niet, want je kan je een rondje geen tijd neerzetten en puur opladen.
Er is een max deployment per lap, onafhankelijk van of je een qualy of gewoon rondje rijd.
Alleen is in de race na een paar rondjes de ES leeg, dus dan moeten rijders af en toe wat elektrische energie sparen.
Mercedes rijd bijvoorbeeld over her algemeen de 1e 3 of 4 rondes van de races in full-deployment modus, totdat de ES bijna leeg is.
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 13-08-2020 17:39 ]
PSN
Sporting regulations vs technical regulations, Mijn verhaal klopt, als jij t niet wil geloven dan mag dat maar dan zit je gewoon fout.Ankona schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:56:
[...]
Nee, het ligt nog iets complexer.
Ze voldoen aan de plastische eisen van vorm, materiaal etc. Maar een eis is ook dat het team deze zelf ontworpen heeft. Dat laatste is niet het geval. Daarom zijn ze voor Mercedes zelf wel legaal maar voor RP niet.
Waarom dat? Dan mag je niet meer een rondje rustiger rijden om tegen een achterligger te verdedigen? ERS ligt al enorm aan banden, je mag maximaal 120kW deployen en per ronde maximaal 4 MJ deployen en 2 MJ harvesten. Hoe snel je mag harvesten is 120kW + hoe efficient je MGU-H is en hoe groot de ES precies mag zijn heb ik even niet paraat is 4MJ, dus precies wat je in 1 ronde mag deployen. Maar dat is juist hetgene wat het meest gelijk is tussen alle teams, waarbij de winst vooral zit in de efficiency van het harvesten.ND863 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:18:
Het zou mooi zijn als ze ERS modes ook meenemen. In de race moet elke rondje de hoeveelheid ERS-in hetzelfde zijn als ERS-out. In de Q hoeft dit niet, want je kan je een rondje geen tijd neerzetten en puur opladen.
https://www.fia.com/sites..._iss_5_-_2020-06-19_1.pdf laatste pagina.
[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 13-08-2020 17:43 ]
In de quali-outlap/cooldown lap kan je ICU vermorgen gebruiken om zowel via MGU-K die 2mj te maximaliseren (soort van fietsen met je dynamo aan) en de resterende 2mj moet je via de MGU-H terugkrijgen. Dan moet je dus motorvermorgen opofferen om je ES op te laden. Dus voor de race is het optimaliseren (daar is een optimalisatiealgoritme aan de gang) waar en hoeveel geharvest moet worden (te zien aan de knipperende lichten). En op power hungry circuits kan het in de race niet lonend zijn om 1 ronde langzamer te rijden zodat je de volgende race volle bak 4 mj ES kan deployen.
[ Voor 71% gewijzigd door ND863 op 13-08-2020 17:59 ]
Dan moet je over meerdere ronden harvesten. Sowieso mag je maar 2 MJ (grote M) harvesten per ronde.ND863 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:53:
Full deployment van de ES per lap, is dus 4mj/lap. Maar wat als je op circuits niet 4mj kan harvesten in één ronde?
Testing, one, two ...
De 4 MJ hoeft ook niet perse uit de ES te komenND863 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:53:
Full deployment van de ES per lap, is dus 4mj/lap. Maar wat als je op circuits niet 4mj kan harvesten in één ronde?
4 MJ is de Max dat je mag deployen via de MGU-K.
En zoals hierboven genoemd mag je maar 2 MJ per lap opslaan in de ES.
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 13-08-2020 17:56 ]
PSN
Dit lijkt inderdaad verrot veel op wat Olav een tijd geleden bedacht. Naar eigen zeggen zou hij dat ook hebben voorgelegd aan de FOM/FIA.hardware-lover schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:54:
Heeft Olav nog niet gereageerd dat ie al jaren roept om dit te wijzigen. Die zal wel van zich laten horen, toch?
Ik wil Mercedes wel 's een race lang in de partymode zien. Kijken of we dan engine fails gaan krijgen
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Kleine toevoeging: volgens het schema van de FIA bijlage hierboven is 2MJ harvesten alleen via de MGU-K.DataGhost schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:54:
[...]
Dan moet je over meerdere ronden harvesten. Sowieso mag je maar 2 MJ (grote M) harvesten per ronde.
En die rondes dat je harvest, hoeveel deploy je dan in die rondes? Je kan moeilijk elke ronde maximaal deployen als je elke rondje minder dan maximaal binnen harvest.
[ Voor 20% gewijzigd door ND863 op 13-08-2020 18:03 ]
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Dat is het geheim van de smid. Het is ook helemaal nooit bedoeld om elke ronde maximaal te kunnen deployen en dat zie je nog steeds in de tijden. Eerst een langzamere ronde voordat er gekke tijden worden neergezet. Waarom je focus op evenveel deployen als dat je harvest? 4 MJ deployen naar de drivetrain op 120kW is 33 sec, alle andere deployment komt idd van/naar de MGU-H dus het enige wat je daar als winst hebt is het weghalen van turbo-lag en wat backpressure uit de uitlaat weghalen. Enorm veel harder ga je daar niet door, that is, het valt totaal in het niet bij de MGU-K deployment. Zelfs op een kort circuit als Oostenrijk zag je bij een of meerdere teams (ik dacht iig RBR) dat ze geen deployment meer hadden aan het eind van hun rondes.ND863 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:00:
[...]
Kleine toevoeging: volgens het schema van de FIA bijlage hierboven is 2MJ harvesten alleen via de MGU-K.
En die rondes dat je harvest, hoeveel deploy je dan in die rondes? Je kan moeilijk elke ronde maximaal deployen als je elke rondje minder dan maximaal binnen harvest.
Je bedoelt zoals het dunner maken van het loopvlak van de banden midden in het 2018-seizoen om de blistering bij Mercedes tegen te gaan en de banden voor de overige teams moeilijker te maken?KW25 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:11:
Vind het ook maar vreemd eigenlijkndat dit tijdens het seizoen gebeurt. Beetje manupulatie zo om het spannender te maken.
[ Voor 15% gewijzigd door DataGhost op 13-08-2020 18:15 ]
En hoeveel energie denk jij dat de MGU-H uit de uitlaatgasdruk kan halen? De uitlaatgas druk wordt zowel gebruikt om turbo/boost op te wekken, en dan daarboven op zet je nog een dynamo in de vorm van een MGU-H erop.YakuzA schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:56:
[...]
De 4 MJ hoeft ook niet perse uit de ES te komen
4 MJ is de Max dat je mag deployen via de MGU-K.
En zoals hierboven genoemd mag je maar 2 MJ per lap opslaan in de ES.
Dat rondje langzamer (om zoveel mogelijk energie in de ES te krijgen) voordat je een snel rondje zet is natuurlijk handig in de Q. Maar in de race lijkt me dat niet handig.DataGhost schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:13:
[...]
Dat is het geheim van de smid. Het is ook helemaal nooit bedoeld om elke ronde maximaal te kunnen deployen en dat zie je nog steeds in de tijden. Eerst een langzamere ronde voordat er gekke tijden worden neergezet. Waarom je focus op evenveel deployen als dat je harvest? 4 MJ deployen naar de drivetrain op 120kW is 33 sec, alle andere deployment komt idd van/naar de MGU-H dus het enige wat je daar als winst hebt is het weghalen van turbo-lag en wat backpressure uit de uitlaat weghalen. Enorm veel harder ga je daar niet door, that is, het valt totaal in het niet bij de MGU-K deployment. Zelfs op een kort circuit als Oostenrijk zag je bij een of meerdere teams (ik dacht iig RBR) dat ze geen deployment meer hadden aan het eind van hun rondes.
Dus om in de race constante pace te kunnen rijden, moet je in principe over 1 lap op zn minst minimaal kunnen harvesten wat je uit de ES deployed. Als je op circuits bent (zoals Oostenrijk, en wss Spa) waar je in één ronde niet je ES vol krijgt (aanname!) dan heb je dus sws een harvesting tekort (want blijkbaar is MGU-H plus 2MJ MGU-K minder dan 4MJ in totaal voor de ES.
Wat ik probeer te zeggen, als je “single mode” betekent dat je alsnog kunt spelen met wanneer en hoeveel er wordt geharvest/deployed, dan is dit in feite ook gewoon verkapte party-mode voor de Q.. Het zou imho mooi zijn als je moet kwalificeren met de “race pace”-auto van zondag. De race pace van 1 ronde op zondag = kwalificeren op zaterdag maar dan met minder fuel.
Als de “single-mode” niet betrekking zou hebben op de ERS, dan beperkt de FIA zich beperkt tot zaken als ignition timing, fuel mixture, fuel flow
Uiteraard gaat mijn verhaal niet op als je méér kan harvesten dan kan deployen (maar waarom zou je het dan niet gewoon gebruien).
[ Voor 7% gewijzigd door ND863 op 13-08-2020 18:36 ]
Hij roept het al jaren, eigenlijk al zolang Verstappen in een RB zit en power tekort komt t.o.v. Mercedes (en eerder Ferrari). Als "neutrale" verslaggever zal ie ontkennen dat het daar wat mee te maken heeftDestruction schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:59:
[...]
Dit lijkt inderdaad verrot veel op wat Olav een tijd geleden bedacht. Naar eigen zeggen zou hij dat ook hebben voorgelegd aan de FOM/FIA.
Ik wil Mercedes wel 's een race lang in de partymode zien. Kijken of we dan engine fails gaan krijgen
Testing, one, two ...
Dat was maar bij twee of drie races. Een van die races was Silverstone, waar in de week er op nog twee testdagen waren, waarbij de gewone banden werden gebruikt, en die flink meer blisters gaven dan de "speciale" banden. Dus waarvoor Pirelli ze mee nam werd ook meteen bewezen dat het klopte. Daarnaast was al ruim van tevoren bekend dat Pirelli daar die banden met het 0,4mm dunnere loopvlak mee zou nemen. En dus niet pas twee weken voor de race.DataGhost schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:13:
[...]
Je bedoelt zoals het dunner maken van het loopvlak van de banden midden in het 2018-seizoen om de blistering bij Mercedes tegen te gaan en de banden voor de overige teams moeilijker te maken?
Ik weet nog niet zo goed wat ik van de wijziging moet vinden. Ik ben bang dat het gat in Q kleiner wordt maar juist in race groter wordt, omdat Honda voordeel lijkt te hebben van een groot deel van de race snellere motormodus te gebruiken.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Op Twitter wel.hardware-lover schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:54:
Heeft Olav nog niet gereageerd dat ie al jaren roept om dit te wijzigen. Die zal wel van zich laten horen, toch?
En wederom een voordeel voor Mercedes omdat een nadeel regelkundig weggepoetst wordt. Hoe diep zit Wolff bij de Fia erin?Chocoball schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:02:
Ook heeft de FIA aangegeven dat er in 2021 aanpassingen voor de aerodynamica komen. In ieder geval de vloer bij de achterbanden. Daardoor komt er minder downforce op de achterbanden zodat die niet meer overbelast kunnen worden.
[...]
bron:
https://www.auto-motor-un...ngen-2021-pirelli-reifen/
Dat geval ken ik niet maar is ook raar om tijdens het seizoen te doen.DataGhost schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:13:
[...]
Dat is het geheim van de smid. Het is ook helemaal nooit bedoeld om elke ronde maximaal te kunnen deployen en dat zie je nog steeds in de tijden. Eerst een langzamere ronde voordat er gekke tijden worden neergezet. Waarom je focus op evenveel deployen als dat je harvest? 4 MJ deployen naar de drivetrain op 120kW is 33 sec, alle andere deployment komt idd van/naar de MGU-H dus het enige wat je daar als winst hebt is het weghalen van turbo-lag en wat backpressure uit de uitlaat weghalen. Enorm veel harder ga je daar niet door, that is, het valt totaal in het niet bij de MGU-K deployment. Zelfs op een kort circuit als Oostenrijk zag je bij een of meerdere teams (ik dacht iig RBR) dat ze geen deployment meer hadden aan het eind van hun rondes.
[...]
Je bedoelt zoals het dunner maken van het loopvlak van de banden midden in het 2018-seizoen om de blistering bij Mercedes tegen te gaan en de banden voor de overige teams moeilijker te maken?
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Dan staat Mercedes weer 1-2, gewoon voor de verandering, en bij de start zit Mercedes altijd in een high power mode waar ze in blijven zitten tot de eerste stop. Dit doen ze letterlijk al sinds 2014, elke keer weer. Wegrijden, pitten en dan hebben ze zo'n gat dat ze naar een andere mode gaan om de PU te sparen voor die kwalificatieronden en die snelle eerste ronden. Dit is waarschijnlijk voorbij. Ze zullen nu een mode moeten kiezen en hun hele strategische plan voor zondag gaat zo verdwijnen. Ook kunnen ze een deel van dat extra vermogen nu niet zomaar meer omzetten in inefficiënte neerwaartse druk. a.k.a. extra achtervleugel zetten.
Honda verliest natuurlijk 11-7, a.k.a. VTEC, maar in de regel zitten ze meestal de hele race in mode 7, soms in 6 en af en toe in 11 als ze echt gas willen geven. Van wat ik heb begrepen is mode 7 de high power race mode. Ik betwijfel eigenlijk of die veel onderdoet voor wat Mercedes heeft als high power mode, maar Honda laat zien dat ze deze voor zeer lange perioden kunnen gebruiken, al dan niet met wat aanpassingen aan de positie. Verder heeft Honda nieuwe PU's gebracht in Silverstone 2 en dat wijst er waarschijnlijk op dat ze de PU"s weer agressiever gaan laten draaien.
Voor RBR is dit een gevalletje, Newey get your stuff in order, like right now.
Ik hoop namelijk dat Mercedes niet meer weg kan rijden en het een strategisch gevecht gaat worden of neer gaat komen op stuurmanskunst. Tja, daar ga je Mercedes mee onder druk zetten. Het is onderhand namelijk wel tekenend aan het worden hoe vaak Mercedes, strategisch ronduit zwak is. Een late SC is zowat een recept voor problemen en als ze het niet meer weten qua strategie, dan zie je ze wel vaker verzakken. Dat Ferrari in 2017 of 2018 soms Mercedes op strategie de baas was zoals Australië 2017, is natuurlijk helemaal tekenend.
Oh en voor de FIA is dit waarschijnlijk veel makkelijker te monitoren. Gaat lastig worden om op zaken de regels op te rekken of vals te spelen, als je maar een mode hebt. Ik denk ook niet dat de FIA zo dom gaat zijn om een mode te tolereren die opeens 30 verschillende posities heeft en de teams zweren dat het een mode mapping is, echt hoor.
edit:
Nog eens gelezen en ja hoor.
https://www.motorsport.co...modes-belgian-gp/4855266/The letter noted that the "multitude and complexity of modes being used make it extremely difficult for the FIA to monitor compliance with all the PU-related regulations and provisions in selected critical moments of the event".
The letter noted that "the changes to ICE modes that are currently in force could potentially mean that the driver does not drive the car alone and unaided."
The letter then makes it clear that "in order to address the above concerns in the future, we will be requiring that during the qualifying session and the race, the PU should operate in a single mode," before confirming that a technical directive will follow before Spa.
[ Voor 13% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-08-2020 19:29 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
https://www.formula1.com/...Lu73gDakXNj1P3JXfDlH.html
'They're always trying to slow us down' – Hamilton unsurprised by possible 'party mode' ban
Belgie.The engine regulation change for qualifying could come as early as the Belgian Grand Prix according to reports. For now, Mercedes aim to secure their 100th pole position since the dawn of the hybrid era at this weekend's Spanish Grand Prix.
[ Voor 32% gewijzigd door Illegal_Alien op 13-08-2020 19:25 ]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Verwijderd
Typerend voor wat voor persoon hij dan is, hij wil toch graag een close battle? Nee hoepel maar lekker op met Hamilton, laat Max, Leclerc en de andere jonge coureurs lekker racen.En zet Russel in zijn auto.Illegal_Alien schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:23:
Hamilton weer commentaar:
[...]
[...]
Belgie.
Wat doet Hamilton precies verkeerd dan?Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:29:
[...]
Typerend voor wat voor persoon hij dan is, hij wil toch graag een close battle? Nee hoepel maar lekker op met Hamilton, laat Max, Leclerc en de andere jonge coureurs lekker racen.En zet Russel in zijn auto.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Vrij normale reactie toch? Max zou niet anders reageren als er een nadeel voor RB geintroduceerd zou worden. Wat moet hij dan zeggen? Dat hij het een fantastisch idee vindt? Hij geeft niet eens een echt waardeoordeel en zegt alleen dat het waarsch bedoelt is om Merc af te remmen (en daar heeft hij gelijk in) en dat het waarsch niet het gewenste effect gaat hebben (daar zal hij vast ook wel gelijk in hebben).Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:29:
[...]
Typerend voor wat voor persoon hij dan is, hij wil toch graag een close battle? Nee hoepel maar lekker op met Hamilton, laat Max, Leclerc en de andere jonge coureurs lekker racen.En zet Russel in zijn auto.
Ik zie het punt niet zo.
AmenDaniëlWW2 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:12:
Ik denk dat mensen de implicaties missen wat dit betekent als je nog maar een engine mode mag gebruiken. Ik betwijfel namelijk of je helemaal niks meer mag doen. Ik denk dat ERS en brandstofmengsel vrij zullen blijven, maar je verplicht een mode moet draaien. Nu weten we dat RBR haar snelste setting mode 11, position 7 is. Dat is Honda haar soort van partymode. Mercedes doet er alleen gewoon een stapje bij in kwalificatie. Dat was vorig jaar zo, en dit jaar al helemaal.
Dan staat Mercedes weer 1-2, gewoon voor de verandering, en bij de start zit Mercedes altijd in een high power mode waar ze in blijven zitten tot de eerste stop. Dit doen ze letterlijk al sinds 2014, elke keer weer. Wegrijden, pitten en dan hebben ze zo'n gat dat ze naar een andere mode gaan om de PU te sparen voor die kwalificatieronden en die snelle eerste ronden. Dit is waarschijnlijk voorbij. Ze zullen nu een mode moeten kiezen en hun hele strategische plan voor zondag gaat zo verdwijnen. Ook kunnen ze een deel van dat extra vermogen nu niet zomaar meer omzetten in inefficiënte neerwaartse druk. a.k.a. extra achtervleugel zetten.
Honda verliest natuurlijk 11-7, a.k.a. VTEC, maar in de regel zitten ze meestal de hele race in mode 7, soms in 6 en af en toe in 11 als ze echt gas willen geven. Van wat ik heb begrepen is mode 7 de high power race mode. Ik betwijfel eigenlijk of die veel onderdoet voor wat Mercedes heeft als high power mode, maar Honda laat zien dat ze deze voor zeer lange perioden kunnen gebruiken, al dan niet met wat aanpassingen aan de positie. Verder heeft Honda nieuwe PU's gebracht in Silverstone 2 en dat wijst er waarschijnlijk op dat ze de PU"s weer agressiever gaan laten draaien.
Voor RBR is dit een gevalletje, Newey get your stuff in order, like right now.![]()
Ik hoop namelijk dat Mercedes niet meer weg kan rijden en het een strategisch gevecht gaat worden of neer gaat komen op stuurmanskunst. Tja, daar ga je Mercedes mee onder druk zetten. Het is onderhand namelijk wel tekenend aan het worden hoe vaak Mercedes, strategisch ronduit zwak is. Een late SC is zowat een recept voor problemen en als ze het niet meer weten qua strategie, dan zie je ze wel vaker verzakken. Dat Ferrari in 2017 of 2018 soms Mercedes op strategie de baas was zoals Australië 2017, is natuurlijk helemaal tekenend.
Oh en voor de FIA is dit waarschijnlijk veel makkelijker te monitoren. Gaat lastig worden om op zaken de regels op te rekken of vals te spelen, als je maar een mode hebt. Ik denk ook niet dat de FIA zo dom gaat zijn om een mode te tolereren die opeens 30 verschillende posities heeft en de teams zweren dat het een mode mapping is, echt hoor.
edit:
Nog eens gelezen en ja hoor.
[...]
https://www.motorsport.co...modes-belgian-gp/4855266/
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Dat maakt niet eens uit. Hij kan geen vraag beantwoorden zonder dat er een quote hier beland met zure reacties eronder.
I served in a company of heroes.
Ja maar dat komt omdat bijna al z'n antwoorden van z'n PR persoon komenVuvuzela schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:16:
[...]
Dat maakt niet eens uit. Hij kan geen vraag beantwoorden zonder dat er een quote hier beland met zure reacties eronder.
Dan moet je (Mercedes) maar de Concorde (spelling?)agreement onderteken, dan was dit niet gebeurt.KW25 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:11:
Vind het ook maar vreemd eigenlijkndat dit tijdens het seizoen gebeurt. Beetje manupulatie zo om het spannender te maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Vuvuzela op 13-08-2020 20:31 ]
Maar ik vind het wat minder waardig als het overkomt als kunstmatig. Een korte tijd zo snel kunnen, en dan in de race gaan sparen (vooral dat laatste vind ik zo nep voor F1, het is geen 24H Le Mans race). Het zou mooier zijn als de tempo van de kwalificatie en racen dichter op elkaar zit, dus meer tegen de limiet aan van 1 mode / vermogen op zich.Vuvuzela schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:31:
Wat ik jammer vind is dat ze langzamer zullen zijn. Ik vind het altijd wel F1 waardig om met de nieuwste auto het vorige ronde record te verbreken op zaterdag en zondag.
...
Je kunt niet enerzijds roepen dat je closer wilt racen, en als men dan een aanpassing doet waardoor de coureurs meer zelf moeten doen en het dichterbij elkaar ligt... Zeuren dat ze je trager maken.
Of je wilt closer racen, of niet... Dan moet je dat niet roepen.
Maar eerst maar zien wat het betekend. Maar het continu wisselen van motorstanden is inderdaad IMHO wel degelijk een hulpmiddel die van buiten de auto wordt verteld. Dus vind het geen gek idee. Alleen wel vreemd om dat midden in het seizoen door te voeren.
En kwa kwalificatie: we hebben al vaker gezien dat als de silver arrows niet vooraan starten, Ze opeens niet zo oppermachtig zijn.
Dat gevoel van kunstmatig heb ik niet. Tijdsverschil ligt ook vooral aan het gewicht (100kg brandstof) en dat de coureurs ook in Q stand rijden, dus alles mag versleten en overhit zijn als ze over de finish komen.Luxicon schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:49:
Maar ik vind het wat minder waardig als het overkomt als kunstmatig. Een korte tijd zo snel kunnen, en dan in de race gaan sparen (vooral dat laatste vind ik zo nep voor F1, het is geen 24H Le Mans race). Het zou mooier zijn als de tempo van de kwalificatie en racen dichter op elkaar zit, dus meer tegen de limiet aan van 1 mode / vermogen op zich.
Hopelijk heeft dit het gewenste effect en wordt het wat spannender allemaal.
We gaan het zien.
Maar ja, Mercedes had het kunnen verwachten vanwege het opzichtige verschil van 1 seconde in de kwalificatie. Dan worden er vragen gesteld. We weten immers ook hoe het met Ferrari is afgelopen sinds hun opzichtige performance boost vorig jaar...
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
In geval van Mercedes is dat verschil voornamelijk de party stand. Dat zie je pas in Q3. Datzelfde bij de start van de race, totdat het gat erachter groot genoeg is. Om vervolgens over te gaan naar de 'cruise' stand.Vuvuzela schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:58:
[...]
Dat gevoel van kunstmatig heb ik niet. Tijdsverschil ligt ook vooral aan het gewicht (100kg brandstof) en dat de coureurs ook in Q stand rijden, dus alles mag versleten en overhit zijn als ze over de finish komen.
Ik denk wel dat besparen een bepalende factor is, denk aan de banden / brandstof / etc. Ik denk meer dan vroeger. Verstappen geeft ook vaker aan dat dit het geval is. Afgelopen weekend nog over de banden. Dat het hem goed bevalt als je vaker moet stoppen, in plaats van de hele race rustiger aan te doen, zoals het nu gebeurd in de F1.
Als je de zaken bij elkaar op telt, heb je meer voorspelbaarheid (zoals je zou willen met 24H races) en minder racen tegen de limiet. Dat noem ik een soort van 'kunstmatig', omdat F1 naar mijn idee draait om zo snel mogelijk (niet endurance).
...
Nope... Spec mocht dit jaar niet meer veranderen.DaniëlWW2 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:12:
Verder heeft Honda nieuwe PU's gebracht in Silverstone 2 en dat wijst er waarschijnlijk op dat ze de PU"s weer agressiever gaan laten draaien.
Dat zeg ik dan ook helemaal niet. Ze hebben nieuwe PU's in de auto's gezet. Die kan je ook gewoon harder laten draaien en eerder vervangen.MikeyMan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:11:
[...]
Nope... Spec mocht dit jaar niet meer veranderen.
Behalve ‘betrouwbaarheid’ updates toch?MikeyMan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:11:
[...]
Nope... Spec mocht dit jaar niet meer veranderen.
PSN
Las dat het een gewone geplande wissel was. Hoeveel risico neem je als je niet zeker weet hoeveel races er komen?DaniëlWW2 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:14:
[...]
Dat zeg ik dan ook helemaal niet. Ze hebben nieuwe PU's in de auto's gezet. Die kan je ook gewoon harder laten draaien en eerder vervangen.
[ Voor 7% gewijzigd door sloth op 14-08-2020 00:09 ]
https://www.bbc.co.uk/sport/formula1/53744083
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Dat valt ook wel mee. Alleen maar omdat er nét één race (ja 2, maar op hetzelfde circuit) is geweest waar dat hen parten speelde. Het zal voor de rest van de banen echt geen verschil geven, want ze hebben dit altijd gehad. De rest van hun auto en vooral de motor is goed genoeg om voordeel te houden.Bart-Willem schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:45:
[...]
En wederom een voordeel voor Mercedes omdat een nadeel regelkundig weggepoetst wordt. Hoe diep zit Wolff bij de Fia erin?![]()
Als je alles op die manier gaat uitleggen, krijg je 10tallen 'samenzweringen' die heel duidelijk lijken, maar in werkelijkheid niet bestaan.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Dan krijg je toch gridstraf? De maxima zijn sowieso al bijgesteld ivm het kortere seizoen.DaniëlWW2 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:14:
[...]
Dat zeg ik dan ook helemaal niet. Ze hebben nieuwe PU's in de auto's gezet. Die kan je ook gewoon harder laten draaien en eerder vervangen.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Niet zolang je het binnen de pool van 3 houd natuurlijk. Die mag je onderling gratis wisselen...mphilipp schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:42:
[...]
Dan krijg je toch gridstraf? De maxima zijn sowieso al bijgesteld ivm het kortere seizoen.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Het lijkt mij juist erg ingewikkeld om dit goed te monitoren. Ze hebben al heel lang allerlei knopjes in de auto om bv brandstofmengsel aan te passen, alleen is dit momenteel nog veel verder gegaan en kunnen ze nu bij wijze van spreken op bitnivo het gedrag van die motor aan passen. Dit is dan weer vertaald in modes, maar ik betwijfel of het realistisch is om het echt bij één mode te houden. Je ziet bv dat ze tijdens een safetycar situatie de motor al in een heel zuinige stand zetten. Later kun je 'm dan weer flink op z'n donder geven. En aan het einde van de race moeten ze in de uitloopronde ook allerlei mode changes doorvoeren. Het is dus niet eens een kwestie van party mode voor de quali.DaniëlWW2 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:12:
Ik vrees dat dit zeer gevoelig is voor interpretatie en vooral truukjes om stiekem toch iets van een mode in te schakelen. De FIA kan niet alles monitoren.
Aan de andere kant: hebben ze niet een ECU van de FIA? dat is toch de grote regelneef tussen grofweg de bestuurder en motor? Kunnen ze daar niet iets blokkeren?
Illegal_Alien schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:23:
Hamilton weer commentaar:
[...]
[...]
Belgie.
Weer typisch voor dit topic. Iedere piloot heeft zijn mening gegeven, waaronder Verstappen, maar toch weer enkel het stukje van Hamilton kopiëren.The same question about engine modes was pitched to every driver ahead of the Spanish Grand Prix
Zou al stuk eerlijker zijn, mocht je het volgende stukje er ook bij zetten van Hamilton
Overigens denk ik dat hij gelijk heeft met zijn uitspraak. Ik betwijfel of het wel effect zal hebben. Het verschil zal misschien minder groot zijn maar zal er wel nog zijn. De motor heeft veel minder afgezien doordat er geen party-mode meer is en is dus betrouwbaarder. Daardoor kan die ene engine mode een stukje agressiever afgesteld zijnAs I told you, it’s obviously to slow us down, but I don’t think it’s going to get the result that they want. So, it’s totally fine if they do it
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215
Precies dit!Spotmatic schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:09:
De F1 is hoe dan ook kunstmatig van opzet. Kwalificeren = zo snel als mogelijk over de finish komen. Racen = zo langzaam mogelijk als eerste over de finish komen.
F1 is de grootste engineering wedstrijd die draait op marketing budgetten.
De kunst is om, binnen de regels, een zo snel mogelijke auto te maken die zondag de meeste punten pakt.
En die regels veranderen ieder jaar, omtrent veiligheid en omtrent 'racing'. Dat is per definitie kunstmatig. Anders kunnen ze gewoon zeggen, doe lekker waar je zin in hebt en wie het eerste bij de finish is wint. Degene met het meeste geld en de minste dooie coureurs wordt dan kampioen. Zo krijg je een Red Bull X2010, een AM Valkyrie (in 1x goed geschreven).
Is het niet simpeler om je te abonneren op één of andere .ics? Weet niet meer van buiten welke ik gebruik maar met een goede .ics ben je altijd up-to-date. Toch gemakkelijker dan iedere keer naar de OP te gaan kijkenmark-k schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:32:
Kan iemand trouwens de OP aanpassen met de huidige kalender? Zou n stukje makkelijker zijn om te kijken wanneer wat is.
Ownee we mogen geen kritiek geven op Hamilton.
Ownee we mogen Verstappen niet teveel credits geven.
We are not a fanboy/girl, just passionate.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ik zal vast te simpel denken, maar als je nou gewoon eens de tweede helft van de 1e ronde in party mode rijdt, dan voldoe je al aan de regels om in de quali en race dezelfde modi te rijden (1e deel van de 1e ronde rijd je vaak in race start modus; als je die niet uitzet krijg je een rosberg/hamiltion spanje 2016 incident).Krankenhausen schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:51:
Ben benieuwd of die no party mode uberhaupt af te dwingen is en of het iets uit gaat maken
En ik ben benieuwd of dit echt zo nadelig is voor Mercedes en in het voordeel van RBR. Volgens mij heeft RBR aangegeven dat de Honda mode inmiddels ook aardig goed ontwikkeld is en dat RBR/Honda de performance mode het langst kan gebruiken tijdens de race.
Wat een onzin reden. Ze zijn dan sowieso al een jaar of 6 te laat en kunnen het beter doen op het einde van het jaar, of gelijk meenemen in de regels voor 2021. Als teams weten dat het er aan komt kunnen ze zelf bepalen hoeveel ze er nog gaan uitgeven.Why is this rule being implemented now - and what impact will it have?
...
The move would save expensive development programmes for Honda, Renault and Ferrari at a time when the FIA is very actively trying to close down cost drivers.
Edit: Overigens gaat dit ook betekenen dat er geen fail modes meer op zitten. Lijkt mij ook niet echt gewenst wanneer je maar zo weinig componenten mag gebruiken per jaar.
[ Voor 8% gewijzigd door TheBrut3 op 14-08-2020 10:01 ]
Hydro homie #MaxVerstappen checks in on fellow driver #KimiRaikkonen. #f1 #formula1 #spanishGP #vettel pic.twitter.com/Ko1tMPcRgy
— The Circus (@Circus_f1) 12 augustus 2020
[ Voor 6% gewijzigd door Illegal_Alien op 14-08-2020 10:02 ]
afbeelding 1+2 snap ik 3+4 niet. kan iemand hem uitleggen?
Ik zou het doen!
3: ??rammes schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:07:
[...]
afbeelding 1+2 snap ik 3+4 niet. kan iemand hem uitleggen?
4: ze laten vettel z'n drankje niet opmaken / 10 laps op hard en 20 op soft (prematuur eind van de stint)
Verwijderd
En dat heeft ie allemaal aan zichzelf te danken...Vuvuzela schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:16:
[...]
Precies, ik snap ook niet waar iedereen zich weer zo druk om maakt. Natuurlijk wil ie lekker knokken met iemand op de baan, maar de uitkomst moet dan wel zijn dat hij wint. Dat gaat voor elke rijder op. En natuurlijk zegt ie dat er altijd geprobeerd wordt om Mercedes langzamer te maken. Dat doen ze toch ook? Het is niet alsof ie iets heel geks zegt. Precies hetzelfde gebeurde met Schumacher en Ferrari. Ze hebben zelfs voor Schiumacher de puntentelling aangepast omdat ie anders zo makkelijk halverwege het seizoen al kampioen was.Kenhas schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:12:
[...]
Overigens denk ik dat hij gelijk heeft met zijn uitspraak. Ik betwijfel of het wel effect zal hebben. Het verschil zal misschien minder groot zijn maar zal er wel nog zijn. De motor heeft veel minder afgezien doordat er geen party-mode meer is en is dus betrouwbaarder. Daardoor kan die ene engine mode een stukje agressiever afgesteld zijn
Maar ja, Hamilton bashen is hip blijkbaar. Maakt niet uit wat ie doet of zegt, het is niet goed of het deugt niet. Hij is tenslotte alleen maar kampioen omdat ie in een snelle auto zit...duh!
Hoe dan? Door de beste te zijn?Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:17:
[...]
En dat heeft ie allemaal aan zichzelf te danken...
Je zal wel verschillend types coureurs hebben, ‘de masseurs’ en de ‘echt snelle rijders’ maar je zou als toeschouwer wel graag een verhouding willen zien waarin absolute snelheid voorop staat
Performance mode en quali mode zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Een quali mode die je ook (langdurig) in de race kunt gebruiken is gewoon geen quali mode meer maar een high performance mode die je ook in de quali gebruikt bij gebrek aan beter.TheBrut3 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:00:
En ik ben benieuwd of dit echt zo nadelig is voor Mercedes en in het voordeel van RBR. Volgens mij heeft RBR aangegeven dat de Honda mode inmiddels ook aardig goed ontwikkeld is en dat RBR/Honda de performance mode het langst kan gebruiken tijdens de race.
Vroegah, draaide een blok tijdens de race gewoon in de soep als de coureur geen 'masseur' was. IMHO is goed managen van je materiaal iets wat een goede coureur onderscheid van een matige coureur.HyperTrophy schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:21:
Het zal als coureur ook wel jammer zijn dat stukje vermogen tijdens Q te moeten missen, aangezien ze de rest van het weekend (de race) de auto aan het masseren zijn om de eindstreep te kunnen halen.
Je zal wel verschillend types coureurs hebben, ‘de masseurs’ en de ‘echt snelle rijders’ maar je zou als toeschouwer wel graag een verhouding willen zien waarin absolute snelheid voorop staat
In dat licht, zorgt het bevriezen van de mapping voor een prima speelveld waarin de goede coureurs zich nog steeds kunnen onderscheiden.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Als het bij die deal hoort, waarom nu pas?winwiz schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:31:
De nieuwe motor regels is misschien wel de geheime deal met Ferrari Die hebben duidelijk in moeten leveren. Als compensatie geen speciale modes meer bij de rest. /conspiracy mode off
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. Je doet alsof het vanzelfsprekend is dat we het allemaal met je eens zijn en afvragen waarom een 'domme vraag' is.Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:30:
[...]
Ja, dat zal het zijn..![]()
Geen domme vragen stellen joh
Ik heb eigenlijk best veel respect voor Hamilton, onder andere om zijn openlijke bewondering van z'n concurrenten. In het bijzonder z'n support voor Vettel in deze bijzondere tijd voor hem.
Ik vind het geen domme vraag, ik zou ook graag een antwoord zien.Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:30:
[...]
Ja, dat zal het zijn..![]()
Geen domme vragen stellen joh
Hoe dan?
En toch is het dezelfde mode, bij RBR dan.RobertMe schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:29:
Performance mode en quali mode zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Een quali mode die je ook (langdurig) in de race kunt gebruiken is gewoon geen quali mode meer maar een high performance mode die je ook in de quali gebruikt bij gebrek aan beter.
Tuurlijk mag je kritiek hebben, als die terecht is. Als er bewust stukken tekst worden weg gelaten om een andere piloot (dus zeker niet enkel Hamilton) zwart te maken, vind ik dat niet correct.Illegal_Alien schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:44:
[...]
Ownee we mogen geen kritiek geven op Hamilton.![]()
.
Ownee we mogen Verstappen niet teveel credits geven.![]()
We are not a fanboy/girl, just passionate.
Waar heb ik nu gesproken over credits naar Verstappen toe? Tuurlijk verdient Verstappen veel credtis. Hij steekt (in mijn ogen, samen met Hamilton) een stuk boven de rest uit. Hij verdient alle credits maar Hamilton op zijn minst evenveel.
Heb al een paar keer willen reageren op zaken maar toch maar niet gedaan.
Er wordt altijd gesproken dat de dunnere banden enkel maar gemaakt zijn om Mercedes te bevoordelen. Maar nergens wordt er dan bij gezet dat Vettel en Ferrari gezegd hebben dat het de correcte beslissing was om dunnere banden te gebruiken. Want dan zou Mercedes niet meer de grote boze wolf zijn.
Honda wordt zo bewierookt omdat ze op zo'n korte tijd zo'n motor gebouwd hebben. Voor de gemakkelijkheid wordt nagelaten te vermelden dat ze een ganse tijd hebben kunnen ontwikkelen zonder benadeeld te worden door tokens en engine freezes.
Iedere keer wordt daarbij vermeld dat ze zo benadeeld werden door McLaren enkele jaren geleden alsof Mclaren Honda met een pistool dwong om een motor te maken die extreem compact was. Honda heeft beloftes gemaakt en heeft zich vergist. Hoewel McLaren iets flexibeler kon zijn, blijft het Honda die hun belofte niet kon waarmaken.
Ook bij post over Renault wordt er soms heel creatief omgesprongen met wat er in een quote terecht komt en wat niet.
En geen fanboy/fangirl? Echt? Had je nu gewoon gezeg dat je wel fanboy/fangirl was, had ik er begrip voor gehad.
Ik ben zelf redelijk gepassioneerd door motorsport maar ik ben meer fan van een sport dan van één atleet. Als ik al eens supporter voor één iemand (moet toegeven dat dit de laatste tijd soms voorkomt en dat gaat het vooral over Norris), dan supporter ik voor die ene atleet en niet tegen de rest. Nog nooit heb ik gehoopt dat er iemand crasht of uitvalt. Ik hoop dat die ene waar ik voor supporter, beter is.
En dat is een groot verschil met hoe vele anderen er hier over denken
Dit topic is gesloten.
![]()
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport