[F1] Seizoen 2020 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 166 Laatste
Acties:
  • 1.185.134 views

Onderwerpen

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:32

Martinspire

Awesomeness

LAD93 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:19:
[...]

Moet ik daarin lezen "Mercedes heeft nog niet getekend dus we schuiven de deadline op"?
Ja ik snap ook niet waarom men zo focust op het hebben van een deadline. Bij dit soort vraagstukken gaat men echt niet verder zonder akkoord.

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-12 13:07

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
oZy schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:43:
[...]

de 2e Red Bull rijder heeft voornamelijk de taak om binnen de pitwindow van de Mercs te blijven zodat ze niet vrijbaan hebben om na een pitstop Max aan te vallen op verse banden. Max kan dan veel meer zijn eigen strategie bepalen dan moeten reageren op die van Mercedes.

Die punten komen dan vanzelf.
Exact. En daarbij is de kwaliteit van Max dat ie afgelopen race eigenhandig naar de enkels van HAM en BOT aan het happen was vanaf P3, zodat de Mercedessen harder moesten pushen, daarmee hun banden eerder opvraten en daardoor eerder naar binnen moesten ze in de planning hadden.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:53

basvn

Breezand - NHN

Mercedes heeft alles nog even op een rijtje gezet, dus hier de : debrief

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De volgende podcast is met Vasseur, a.k.a. Hulk zijn grootste fan. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Simba
  • Laatst online: 05:07
Wat een mooie uitleg en analyze!

Ik begrijp hier ook uit dat beide Mercedesrijders mogelijk vooral in het begin van elke stint teveel van de banden hebben gevraagd. Max zorgt al voor paniek!

[ Voor 18% gewijzigd door Simba op 12-08-2020 14:04 ]

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/4pkl8eudtjg51.jpg?width=640&height=640&crop=smart&auto=webp&s=5d5a1a487605fef8dbbded4ea82a6ff4322f94f5

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-12 15:30

Player1S

Probably out in the dark

Ik hoop echt dat het hele RP20 verhaal terug geleid word naar wolff en hij voor het leven verbannen word uit de autosport en dat Daimler hem ook nog even de rechtszaal in sleept.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-12 20:18

oZy

Player1S schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:10:
[...]

Ik hoop echt dat het hele RP20 verhaal terug geleid word naar wolff en hij voor het leven verbannen word uit de autosport en dat Daimler hem ook nog even de rechtszaal in sleept.
:? 't Is geen Briatore..

Toto is een zeer talentvolle team principal en zakenman daarnaast. Jammer voor de fans van andere teams (mijzelf incluis) maar beetje respect voor succes kan geen kwaad hoor.

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

oZy schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:42:
[...]

:? 't Is geen Briatore..

Toto is een zeer talentvolle team principal en zakenman daarnaast. Jammer voor de fans van andere teams (mijzelf incluis) maar beetje respect voor succes kan geen kwaad hoor.
Hij heeft het anders heel goed afgekeken van briatore. Die heeft er ook voor gezorgd dat Ligier toevallig heel erg op de Benetton leek.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Velen zijn niet echt fan van de site, maar goed:

https://racingnews365.nl/...odus-vanaf-2021-verbieden

Lijkt me een goede ontwikkeling.

Helft van de knoppen van het stuur af halen lijkt me goed.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 12-08-2020 14:55 ]

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-12 19:50

iichel

Gazoooo

Player1S schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:10:
[...]

Wolff heeft gewoon een aanzienlijk (financieel) belang bij Aston Martin (eigenaar/titelsponsor racing point volgend jaar). Dit is allemaal politiek omtrent de gevolgen voor RP. Wolff heeft zelf geen documenten gelekt oid naar RP, wat daar wel voor informatiestromen zijn geweest is gewoon transparant (o.a. fysieke brake ducts van Merc naar RP in januari 2020).

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

MikeyMan schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:55:

Die site kopieert meestal RaceFans. ;)
https://www.racefans.net/...-engine-settings-in-2021/

Maar eindelijk zeg. Dat is namelijk iets dat Mercedes pijn gaat doen en het had jaren geleden al moeten gebeuren. Immers gaat het makkelijk 1-2 op zaterdag trucje zo verloren en moet je meer racen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:37

Vuvuzela

My spire is forming

DaniëlWW2 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:01:
[...]

Maar eindelijk zeg. Dat is namelijk iets dat Mercedes pijn gaat doen en het had jaren geleden al moeten gebeuren. Immers gaat het makkelijk 1-2 op zaterdag trucje zo verloren en moet je meer racen.
Ik ben benieuwd.. Dit lijkt me eigenlijk weer zoiets dat oké klinkt op papier maar in de F1 praktijk niet werkt, of niet het gewenste effect heeft. En Mercedes heeft sowieso de beste moter, met of zonder party mode.

Trouwens Max heeft Oostenrijk ook ooit gewonnen door de party modus tijdens de race te gebruiken, zulke situaties zitten er dan ook niet meer in.

I served in a company of heroes.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Vuvuzela Zoals we in de race keer op keer zien; blijkt het met de long-term performance van het Mercedes blok nog wel een beetje mee te vallen. Ik heb dus goede hoop dat dit ze dichter tot elkaar brengt.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vuvuzela schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:05:
[...]

Ik ben benieuwd.. Dit lijkt me eigenlijk weer zoiets dat oké klinkt op papier maar in de F1 praktijk niet werkt, of niet het gewenste effect heeft. En Mercedes heeft sowieso de beste moter, met of zonder party mode.

Trouwens Max heeft Oostenrijk ook ooit gewonnen door de party modus tijdens de race te gebruiken, zulke situaties zitten er dan ook niet meer in.
Wie zegt dat die mode de party mode was?

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12 14:36

DataGhost

iPL dev

ArcticWolf schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:09:
[...]

Wie zegt dat die mode de party mode was?
Het artikel gaat over alle modeswitches. Wat je in quali rijdt, doe je de race mee. Dus of het nou een party mode was of niet, je kan hem niet zomaar gebruiken tijdens de race. Ik vraag me wel hoe het dan met de overtake-button zit, dat is ook gewoon een andere motormode lijkt me. Alle acties zullen dan wel DRS-only worden als dat al lukt.

• Spotmatic
  • Laatst online: 05:14

Spotmatic

Ken sent me

Wel interessant. Maar hoe het uitpakt... Mercedessen die na de start aan de horizon verdwijnen en uit het zicht exploderen? :P

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-12 19:57
Ik betwijfel of Mercedes de enige is hard geraakt wordt met die regel. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat andere teams niet een vergelijkbare modus hebben. Hetzij wat minder krachtig dan Mercedes

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• BasvanS
  • Laatst online: 22:28
Jasphur schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:24:
Ik betwijfel of Mercedes de enige is hard geraakt wordt met die regel. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat andere teams niet een vergelijkbare modus hebben. Hetzij wat minder krachtig dan Mercedes
Ze verzinnen er vast wel wat op. ipv een modus in de motor regelen ze het gewoon met het doseren van het gaspedaal. Een soort van extra klikje die extra vermogen vrij geeft? (net als het overulen van de limiter/eco modus in een gewone auto)

• iichel

iichel

Gazoooo

Jasphur schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:24:
Ieder team heeft een qualy modus. MGU-K regen minimaal, MGU-H harvesting minimaal. Maximale fuel flow en een hoge turbodruk.

Mercedes z'n voordeel zit niet alleen in de qualy modus maar ook in race mode.
De vraag is, in hoeverre is het ontwerp van zo'n PU geoptimaliseerd voor zo'n party mode. Wellicht dat er compromissen gedaan zijn in de grootte van de turbo/MGU-H en/of de koeling van de PU om de party mode aan te kunnen.

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-12 19:57
BasvanS schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:27:
[...]

Ze verzinnen er vast wel wat op. ipv een modus in de motor regelen ze het gewoon met het doseren van het gaspedaal. Een soort van extra klikje die extra vermogen vrij geeft? (net als het overulen van de limiter/eco modus in een gewone auto)
Is dat "klikje" in het gaspedaal niet een verkapte vorm van een knop omzetten op het stuur? En dus een andere modus

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:43
Jasphur schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:35:
[...]

Is dat "klikje" in het gaspedaal niet een verkapte vorm van een knop omzetten op het stuur? En dus een andere modus
Waarschijnlijk niet. Anders hebben ze nu ook al verschillende modussen via het pedaal. Het gaspedaal is namelijk niet lineair. Volgens mij hebben ze bv de eerste 90% van intrappen zeg maar veel controle van een beetje gas tot veel, maar de laatste 10% zit er meer weinig verschil in of ze die intrappen of niet. Want je wilt bv ook niet dat coureur het pedaal net niet "tot de vloer" induwt en daardoor langzamer gaat.

Volgens mij is er ook eens zoiets met Verstappen geweest? Bahrein 2017 als ik moet gokken? Spin over curbs in de kwalificatie en dat Horner daarna kwam met het verhaal dat Verstappen een heel klein beetje met de voet "rammelde" (als in: iets verder induwde) en daardoor relatief veel gas / koppel erbij kwam en die daardoor spinde.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

BasvanS schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:27:
[...]

Helaas:
quote: F1 technical regulations 2020
5.5.2 Designs which allow specific points along the accelerator pedal travel range to be identified by the driver or assist him to hold a position are not permitted.

• iichel

iichel

Gazoooo

RobertMe schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:40:
[...]

Waarschijnlijk niet. Anders hebben ze nu ook al verschillende modussen via het pedaal. Het gaspedaal is namelijk niet lineair. Volgens mij hebben ze bv de eerste 90% van intrappen zeg maar veel controle van een beetje gas tot veel, maar de laatste 10% zit er meer weinig verschil in of ze die intrappen of niet. Want je wilt bv ook niet dat coureur het pedaal net niet "tot de vloer" induwt en daardoor langzamer gaat.

Volgens mij is er ook eens zoiets met Verstappen geweest? Bahrein 2017 als ik moet gokken? Spin over curbs in de kwalificatie en dat Horner daarna kwam met het verhaal dat Verstappen een heel klein beetje met de voet "rammelde" (als in: iets verder induwde) en daardoor relatief veel gas / koppel erbij kwam en die daardoor spinde.
Pedal maps zijn alles behalve 1:1 met hoeveel gas je geeft, een van de vele complexe dingen in F1.

http://www.formula1-dictionary.net/engine_torque_map.html
Ever since cables first connected accelerator pedal to carburetors, drivers have been searching for better throttle response - the connection between input at the pedal and power delivered to the wheels. Electronically controlled throttle offers an interesting solution and may even change what we consider the throttle’s job to be. There are two important maps for the driver: the Driver Pedal Map and the Driver Torque Demand Map.
The Pedal Map and the Torque Demand Map are two maps that allow the driver to manage the engine drivability through the redefinition of torque delivery at wheel and in turn, to improve the laptime performance. When we are talking about response or feel, we are generally referring to how hard the car is accelerating in relation to throttle position. If we open the throttle more, we want to accelerate more; less throttle, less acceleration. If the car had a perfectly flat torque curve at every rpm and every throttle opening, the relationship between throttle opening and acceleration would be nicely linear. But that is not the case. As you accelerate out of a corner, the amount of torque the engine generates at a given throttle opening changes as rpm scales through the torque curve’s peaks and valleys. In many cases the relationship is anything but linear, and it’s possible to even end up closing the throttle slightly on a corner exit while the engine climbs out of a dip in the powerband in order to keep torque constant.
With throttle butterflies controlled by electronics becoming more common, it’s possible to change things so that torque output - what we feel - is more directly related to throttle position. As you exit a corner and open the throttle, torque goes up proportionately. Close the throttle, and torque goes down proportionately. There is an additional benefit in this scenario: not only will response be improved, but also the engine can be tuned more for peak power rather than a smooth power curve - the electronics will hide any resulting peaks and valleys. In short, the driver torque map represents the torque requested by the driver as a function of engine speed and accelerator pedal position.

There are few required maps in engine mapping:

The engine torque map engine torque map is a theoretical model of the engine. It represents the torque delivered by the engine as a function of engine speed and engine throttle position. In the ECU the engine torque map is used to position the engine throttles to match the drivers’ torque demand. This is a 2-dimension table with engine speed and throttle as inputs and torque as output. This map is defined point-by-point or by ramps at the test rig with the fired engine and the torque meter.
The inverse engine torque map. It is calculated by the engine torque map. It is a 2-dimensions table with torque and engine speed as inputs and throttle as output. It is computer calculated.
The driver demand torque map. The driver torque map represents the torque requested by the driver as a function of engine speed and accelerator pedal position. This is also 2-dimension table with engine speed and driver normalized torque as input and engine torque as output. This is a reshaping of the engine torque. This is the core of the drivability because allow the engineers to completely reshape the engine torque in function of the engine speed, within the boundaries of maximum and minimum torque available (which is the torque at off-throttle – engine brake - and at wide-open-throttle).
The pedal map. This is a 1-dimension map where the input is the normalized accelerator pedal position (0-100%) and the output is the normalized torque (0-100%). It can be considered as a “gain” on the driver demand torque map.
Ignition map. The key thing when tuning an engine in terms of controlling fuel detonation. Determine proper way of fuelling, air-fuel Ratio (AFR), exhaust gas temperature and ignition position.

So, with the generic term “Engine Maps” we refer to a wide set of one-dimension or two-dimension parameter tables loaded into the ECU to control all the engine parameters, that are, at least, throttle opening, injection and ignition timings (duration, phase, etc...). All maps are filled with proper data during hours of engine calibration done at the test rig and/or at track. The torque demand, as requested from the driver by the acceleration pedal, is calculated by the chain composed by the Pedal Map and the Torque Demand Map. The input variable is the accelerator pedal position, given by the drive by wire potentiometer and the output variable will be the throttle position, actuated from the ECU by hydraulic or electric actuators on the engine intake butterflies or barrels.

Electronic throttle control can be accomplished in one of two ways. The first is by using an open-loop, map-style programming of the ECU, much as a manufacturer’s base fuel mapping is modified using a Power Commander or other fuel injection tool. Knowing the torque produced by the engine at any given combination of rpm and throttle position, an electronic butterfly’s programming can be modified to react accordingly, based on what the driver is asking for. The second is to use a closed-loop system, with a torque sensor providing feedback to the ECU. Engine mapping affects ignition timing, fuel mixture, power and torque delivery.
The Pedal Map and the Torque Demand Map are two single most important maps that allow the driver to manage the engine drivability through the redefinition of torque delivery at wheel and in turn, to improve the laptime performance.

The engineers provide a selection of usable pedal maps and torque maps and driver can change and select desired map by using rotary selectors on the steering wheel. In this way, the driver could have the optimal pedal map in function of the corner (different between low speed corners or high speed corners) or have negative slope torque map for low gears and standard map for high gears - all selected automatically. The selector for the pedal map is often labeled as "PEDAL" and the torque map selector is often labeled as "TRQ". Sometimes the two functions can be overlaid on single rotary selector, to save one rotary selector for other uses. It is recommended to always have a WET configuration on the selectors, which can be used when grip is low. Except for some specific exceptions, the engine torque must be controlled by the driver by means of a single accelerator pedal. These exceptions include: downshifts, pit lane speed limiter, anti-stall function and the end of straight limiter strategy. Note that this list is not exhaustive.

Engine torque mappings

This 2-dimension table map is defined point-by-point or by ramps at the test rig with the fired engine and the torque meter. Sometimes is trimmed on track if the car is equipped with torque meters on the transmission.

Renault Sport provided as with detailed technical explanation on engine torque mappings.
Torque maps were a hot topic in July and August 2012 when the FIA issue a directive and made some changes to the way teams were using them during the mid-season. But they are the single most important map for the engineers to use for reference when trying to make sure that the engine is optimized for a given circuit.
A directive from the FIA around the time of the German and Hungarian Grands Prix closed a loophole exploited by Red Bull Racing and its engine partner Renault, to improve gas pressure from the exhaust by lowering the torque curve. As a result the Formula 1 teams are no longer allowed to change the torque maps from weekend to weekend, so the maps used after 2012 Korea GP are the ultimate expression of what an F1 engine can do.

Renault Sport F1 engine engineer David Lamb:
“In its simplest form, the engine torque map is a theoretical model of the engine. It represents the torque output of the engine for a given engine throttle position and engine speed. In this respect it appears outwardly similar to a driver torque pedal map, the only change being the look-up against engine throttle position instead of the driver’s pedal. However, in reality, the differences are far more complex and wide reaching. From this map, you know for any given speed or throttle position that you should produce a certain amount of engine torque,”

“We then use that reference map to ensure the engine is behaving as it should out on the circuit. We measure the actual engine torque with an on-board sensor, and when you overlay this with the value predicted by the torque map, you shouldn’t notice any large differences. If you have a hesitation or a drivability issue, you will see it clearly because the measured torque will not match the reference torque.”

“The torque map doesn’t change much over the course of a weekend, or between races. Under the new technical directive, issued between the German and Hungarian Grand Prix, you can’t really change the maps that much over a weekend or between races. It’s like a fingerprint of the engine. There will be subtle differences between the teams due their respective air boxes and exhausts, which will slightly change the form of the map. Prior to this directive, we would change the torque map freely to suit the climatic conditions. For example, the engines will produce nearly 10% less torque at Sao Paulo than they will this weekend in Korea due to Sao Paulo’s high altitude. By changing the torque map to the prevailing conditions the engine response will feel the same to the driver across the season. Nowadays we have to request this torque map change from the FIA, and fully justify our reasoning.”
“As well as ensuring the engine behaves as it should, the map is also used to improve the drivability of the car for the driver. When the driver lifts off the pedal the engine can be either fired in four cylinders or fully cut, depending on the level of overrun support he requires. When the driver goes back on the pedal from full ignition cut, you need to inject more fuel than usual to ‘wet’ the engine. Inject too little or too much and you will have a torque deficit from target, which can cause a hesitation and a loss of lap time. The initial torque demand will generally be met with only four cylinders, as you’d rather save a bit of fuel and have four cylinders firing strongly using a more open throttle than have eight coming into life rather weakly with a relatively closed throttle."
“When the torque demand exceeds that which can be met with just four cylinders, the remaining cylinders need to be fired. These will also require ‘wetting’. At this point you also have to close the throttles at a rate which coincides with the final four coming back into life – this is the tricky bit! Get it right and the driver should feel nothing across the transition, just a change in engine pitch. In all cases, the torque map is used in conjunction with other settings to govern both the fuelling requirements and throttle position.”

The engine torque map is used for a multitude of other processes, such as the pit limiter, rev limiter and downshift control.
“The engine torque map is without doubt one of the most important calibrations in the SECU. It really is the reference point. When the driver lifts of the pedal, it’s the engine torque map that decides by how much we close the throttles. When he goes back on power, it’s the engine torque map that stipulates to what point they open. It all works off that map.”

Pedal mappings

Gas pedal is no longer a simple way of directly moving the throttles on the engine, because the ECU replaced traditional Bowden cable between the pedal and throttle with pedal position sensor and a map. Such maps are now restricted to tire type, so just three maps are allowed: for wet weather, intermediate and dry tires. Previously, different maps could be selected for the race start and other race situations. The regulations also enforce other restrictions on the pedal, for example no detents or other means can be used to aid the driver in holding a specific position, such as holding revs steady at the race start.

5.5 Power unit torque control :
5.5.4 The accelerator pedal shaping map in the ECU may only be linked to the type of the tyres fitted to the car : one map for use with dry-weather tyres and one map for use with intermediate or wet-weather tyres.
5.5.7 Homologated sensors must be fitted which measure the torque generated at the power unit output shaft and the torques supplied to each driveshaft. These signals must be provided to the FIA data logger.

Detecting the pedal travel has evolved since drive-by-wire was introduced. Initially, linear or rotary sensors between the chassis and pedal were used and, owing to the critical nature of the sensor, these were doubled or even tripled up for redundancy. In recent years, for simpler packaging the linear sensors have been replaced with non-contact sensors, such as Hall effect or induction types, the sensors being built into the pivoting plate and the target magnet being embedded into the base of the pedal.

Changing the pedal map is an easy way to change the sensitivity of the pedal while conserving the characteristic shape of the driver demand torque map. They are one of the main factors which allow matching an engine's feel to a driver's requirements. Role of pedal maps is to ensure the driver always has the power he requires, they can also be used to give the driver a bit of help.

Renault Sport F1 engine engineer David Lamb explains:

“There are essentially two types of pedal map. There’s a conventional one dimensional pedal map, which is basically a representation of a driver’s throttle against the pedal input that is passed across to the engine controller. You can use this to quickly change the feel of the engine to the driver, but it is slightly obsolete now; you might have found it in the sport ten years ago. Some road cars now feature a ‘sporty’ pedal map of exactly this style, with the initial engine response feeling more aggressive to give the impression of it being racier.

The challenges in Formula 1 in terms of throttle mapping are very different from what those car makers face. Since traction control is banned in Formula 1 it’s up to the driver to modulate the throttle. Getting the right amount of engine output to accelerate the car out of the corners without excessive wheel spin (too high slip ratios) is critical for ensuring good lap times while limiting tire wear. To help the drivers, the engineers try to adjust the throttle map to each driver and corner to make it easier for the driver to maximize traction.

“Now when we talk about pedal maps we talk about the torque pedal map, which is a two dimensional map against engine speed and throttle pedal position. For a given pedal position and a given engine speed, you generate an engine torque demand from the driver. It is this demand that gets fed to the engine side of the ECU to deliver the required amount of torque.”

“With driver torque pedal maps, you can have different philosophies. You can have a constant torque map, where regardless of the engine speed you receive the same torque demand for a given throttle pedal position. However, this offers no wheel spin assistance, which can be incorporated with a constant power style pedal map.

“For example, say you’re at 50% pedal on the throttle and at 15,000 RPM, you might get around 200Nm of torque. If you get a bit of wheelspin and the engine speed increases to 16,000 RPM, the torque at the wheels will be reduced as this is a constant power pedal map – power being the product of torque and engine speed. It’s not traction control as it isn’t controlling to a wheel slip target, but instead an open-loop method to try and help wheelspin control. It can be of real benefit when the tires are worn out.”

“You can have an area of constant torque on a pedal map followed by a region of ‘constant power’ decay afterwards. Your torque pedal map could therefore be a mix of this and a constant torque map, depending on the preference of your driver and your car.”

But it isn’t just in the use of the pedal that mapping is important. It is also when the driver is off-throttle that is of almost equal importance.

“The zero percent line is when the driver is completely off the pedal. It is this line that sets the amount of over-run push. This is when the engine continues to turn and produce torque, albeit still slightly negative, under braking. Getting this correct is essential as we use it to reduce rear locking under engine braking. It’s another open-loop system, this time pseudo anti-lock, so as the tires wear out the driver will tend to increase the amount of push during the course of a stint.

“The downsides are that the heat rejection to water and oil will go up, so fluid temperatures will increase, and you’ll also use more fuel to achieve this. It’s quite a pronounced effect: if you plan to use maximum push for the whole race you could end up adding another two kilos to the starting race fuel load.”

There are, of course, limitations that have been placed upon pedal maps so that a version of traction control doesn’t edge its way back into the sport and the FIA is quite strict on how teams use pedal maps, especially on launch procedure. But during the Fridays teams are working incredibly hard to make sure that they hone pedal maps for each corner and for each driver to make sure that they are happy with throttle application and power output.

Ignition map

Ignition mapping is the key thing when tuning an engine in terms of controlling fuel firing and detonation. Determine proper way of fuelling, air-fuel Ratio (AFR), exhaust gas temperature and ignition position.
The two things that will kill your engine quicker than anything else are detonation and excessive exhaust gas temperature.
To get your car to first fire up, you need something loaded onto the ECU initially from which you can begin mapping. This is referred to as a base or baseline map. Engine engineer will provide a base map for the first dyno test. The key thing about a base map is that it must be safe. Normally the fuelling will be richer than you need and typically the ignition will be more retarded than you need. Some calls a base map a
footballer map as those tend to be rich and retarded too. The base map is not about trying to get the most power or best fuel economy, it's just about getting the engine to start and to drive the car around so it can be mapped further from that starting point to get the desired end result. Engineer will build up gradually on the base map and map the engine during the dyno test and also later during the track test. Normally developed ignition map will look nothing like base map.

Use of engine torque map, driver torque map and pedal mappings are covered by Articles 5.5 of the technical regulations.

5.5 Power unit torque control:
5.5.1 The only means by which the driver may control acceleration torque to the driven wheels is via a single chassis mounted foot (accelerator) pedal.
5.5.2 Designs which allow specific points along the accelerator pedal travel range to be identified by the driver or assist him to hold a position are not permitted.
5.5.3 The minimum and maximum accelerator pedal travel positions must correspond to the minimum and maximum available torque with the currently selected power unit torque map.

- Except for some specific exceptions, the engine torque must be controlled by the driver. These exceptions include: downshifts, pit lane speed limiter, anti-stall function and the end of straight limiter strategy. Note that this list is not exhaustive.
- The driver may only control the torque by means of a single accelerator pedal.
- At zero percent pedal (off throttle), the torque demand must be less than or equal to zero; at one hundred percent pedal (full throttle), the torque demand must match or exceed the maximum torque output of the engine in its current state (Article 5.5.3).
- There are limits on the shape of the torque demand as a function of pedal position and engine speed (to prevent engine characteristics that could be driver aids).
Respecting these restrictions, the torque demand is shaped against throttle position and engine speed to deliver the desired response for the driver and car.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Die regel klinkt meer als iets om cruise control op vol gas te voorkomen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MikeyMan schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:55:

Ben wel benieuwd waar vandaan ze het gekopieerd hebben, zodat ik het bron-artikel kan lezen :)

PSN

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

DaniëlWW2 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:22:
Maar gelukkig beginnen Horner en Marko zich er wel mee te bemoeien. Ze hebben het langer volgehouden dan verwacht. :Y)
https://www.motorsport.co...dget&ic_campaign=widget-1

Horner gaat lekker wijzen naar Mercedes en Marko begint over de juridische twijfelachtige uitspraak van de FIA. Het is ook echt prachtig dat dit allemaal plaatsvond rond de 70 jarige jubileumrace van de Formule 1. :P
Zoals ik al voorspelde: RB gaat vol op het anti-Mercedes-orgel. En terecht: van iets of iemand heeft RP die brakeducts gehad, die zooi kan je niet zomaar met een fotocamera kopiëren. :P

Volvotips.com

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bart-Willem schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:36:
[...]

Zoals ik al voorspelde: RB gaat vol op het anti-Mercedes-orgel. En terecht: van iets of iemand heeft RP die brakeducts gehad, die zooi kan je niet zomaar met een fotocamera kopiëren. :P
Ze hebben gewoon een set gekregen, op 6 januari 2020 toen het al niet meer mocht. :z
Maar dit gaat nog heel erg lang duren. De vraag is ook wat ze hiervan vinden in Stuttgart. De claims dat het puur inscannen met foto's was, mag namelijk naar de prullenbak worden verwezen. Dat Renault waarschijnlijk informatie heeft gekregen van een ex Racing Point werknemer die nu voor Renault werkt, is ook aannemelijk.

Wolff die steeds meer macht naar zich toe lijkt te trekken in de Formule 1, steeds arroganter lijkt te worden en nu dit met zijn maatje Stroll. Het stonk vanaf het begin en ik ben eigenlijk hartstikke blij dat Renault doorzet. McLaren en Williams vind ik eigenlijk hartstikke laf dat ze eerst niks doen, dan ook protest aantekenen en dat weer in hebben getrokken. Ferrari heb ik al helemaal weinig goeds over te zeggen nu die doorgaan. Racing Point liegt dat ze barsten en Wolff vertrouw ik ook helemaal niet in deze zaak. Ik vraag me onderhand namelijk hardop af of deze overdracht van zoveel kennis uit een bedrijf dat 30% eigendom van Wolff is en 60% eigendom van Daimler AG, wel goed zal zijn gevallen bij Daimler AG. Immers betalen ze alsnog elk seizoen, tientallen miljoenen euro's voor de auto en voor de PU investeren ze waarschijnlijk eerder rond de €100 miljoen. Als je dan ook een meerderheidsbelang bezit en je naam aan de operatie verleend, dan zou ik ook niet te spreken zijn als dit achter de rug van Daimler AG is gedaan.

• RobertMe
  • Laatst online: 03:43
Bart-Willem schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:36:
[...]

Zoals ik al voorspelde: RB gaat vol op het anti-Mercedes-orgel.
Niet zo gek toch. Racing Point is, als het goed is, geen bedreiging voor Red Bull*. Protesteren tegen wat Racing Point doet heeft voor hun dan ook niet heel veel zin. Maar puntenaftrek bij Mercedes heeft Red Bull mogelijk wel iets aan (als ze twee coureurs hadden die presteerden...).

* Uiteraard is Racing Point wel een bedreiging voor Alpha Tauri, maar die zullen zich wel meer aan de zijlijn houden om te kijken of het hun nog iets van Red Bull kan opleveren.

• BasvanS
  • Laatst online: 22:28
DaniëlWW2 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:44:
[...]

Ze hebben gewoon een set gekregen, op 6 januari 2020 toen het al niet meer mocht. :z
Maar dit gaat nog heel erg lang duren. De vraag is ook wat ze hiervan vinden in Stuttgart. De claims dat het puur inscannen met foto's was, mag namelijk naar de prullenbak worden verwezen. Dat Renault waarschijnlijk informatie heeft gekregen van een ex Racing Point werknemer die nu voor Renault werkt, is ook aannemelijk.

Wolff die steeds meer macht naar zich toe lijkt te trekken in de Formule 1, steeds arroganter lijkt te worden en nu dit met zijn maatje Stroll. Het stonk vanaf het begin en ik ben eigenlijk hartstikke blij dat Renault doorzet. McLaren en Williams vind ik eigenlijk hartstikke laf dat ze eerst niks doen, dan ook protest aantekenen en dat weer in hebben getrokken. Ferrari heb ik al helemaal weinig goeds over te zeggen nu die doorgaan. Racing Point liegt dat ze barsten en Wolff vertrouw ik ook helemaal niet in deze zaak. Ik vraag me onderhand namelijk hardop af of deze overdracht van zoveel kennis uit een bedrijf dat 30% eigendom van Wolff is en 60% eigendom van Daimler AG, wel goed zal zijn gevallen bij Daimler AG. Immers betalen ze alsnog elk seizoen, tientallen miljoenen euro's voor de auto en voor de PU investeren ze waarschijnlijk eerder rond de €100 miljoen. Als je dan ook een meerderheidsbelang bezit en je naam aan de operatie verleend, dan zou ik ook niet te spreken zijn als dit achter de rug van Daimler AG is gedaan.
Wie zegt dat Daimler AG van niks wist?

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
McLaren en Williams vind ik eigenlijk hartstikke laf dat ze eerst niks doen, dan ook protest aantekenen en dat weer in hebben getrokken.
Heeft ongetwijfeld niets te maken met het gegeven dat Williams van Mercedes motoren gebruikt maakt, en dat McLaren dit vanaf volgend seizoen gaat doen O-)

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:45
Volgens deze bron gaat Mercedes tekenen
https://www.google.com/am...bt-bis-2021-17143069.html

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Chiron
  • Laatst online: 20-12 13:07

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Ze gaan het concorde verdrag wellicht tekenen, maar dat zegt niks over of ze na 2021 nog als 'Mercedes' bestaan in de F1. Een van de andere signalen hiervoor is dat ze Lewis niet willen verlengen met meer dan 1 jaar. Er gaat hoe dan ook iets veranderen daar na 2021.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:31
RobertMe schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:20:
[...]

Niet zo gek toch. Racing Point is, als het goed is, geen bedreiging voor Red Bull*. Protesteren tegen wat Racing Point doet heeft voor hun dan ook niet heel veel zin. Maar puntenaftrek bij Mercedes heeft Red Bull mogelijk wel iets aan (als ze twee coureurs hadden die presteerden...).

* Uiteraard is Racing Point wel een bedreiging voor Alpha Tauri, maar die zullen zich wel meer aan de zijlijn houden om te kijken of het hun nog iets van Red Bull kan opleveren.
Ik denk dat het er meer om gaat dat ze gewoon duidelijkheid willen over waar de grenzen liggen. Als wat nu tussen RP en Mercedes mag, dan mag het nml ook tussen RBR en AT.
Voor Renault staan er idd simpelweg punten en dus geld op het spel. Voor RBR kan het betekenen dat de hele operatie hoe ze nu met 2 teams werken gaat veranderen....maar dan moet je wel exact weten waar die grens ligt.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

BasvanS schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:33:
[...]

Wie zegt dat Daimler AG van niks wist?
Niemand, maar ik vraag me af of ze het wel wisten. Wolff lijkt behoorlijk onafhankelijk geopereerd te kunnen hebben onder Zetsche, maar er komen nu al maandenlang steeds verhalen dat die relatie met Ola Källenius heel wat minder is. Ook is Wolff naar mijn mening wel heel erg in het defensief geschoten, wat juist de aandacht vestigt. Het roept bij mij dus vragen op. ;)
YakuzA schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:29:
[...]

Ben wel benieuwd waar vandaan ze het gekopieerd hebben, zodat ik het bron-artikel kan lezen :)
DaniëlWW2 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:01:
[...]

• DoeEensGek
  • Laatst online: 00:20
Geen idee of deze al eens voorbij was gekomen.
https://streamable.com/jk4zez
David Coulthard die wat verteld over het drink systeem.

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:11

pinda powerrr

Slow down...

Goh @DaniëlWW2 die het voor Renault opneemt in dit topic. Dat ik dat nog mag meemaken! :+

Waiting on the world to change

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

pinda powerrr schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:17:
Goh @DaniëlWW2 die het voor Renault opneemt in dit topic. Dat ik dat nog mag meemaken! :+
Maakt meteen duidelijk wat ik ervan vind ja. ;)

Maar de FOM gooit er braaf ook wat extra brandstof op. Of dit nog binnen de toegestane 27,7g per seconde is, durf ik niet te zeggen. :Y)

Maar we hebben hier denk ik een serieuze Formule 1 rel te pakken nu drie teams naar het CAS zijn gestapt. Dit is waarlijk een spectaculair seizoen aan het worden, buiten de baan om. Wie weet gaat het daar ook nog spektakel worden als RBR, Newey eindelijk vrijlaat uit zijn kantoor omdat zaken gefikst zijn. ;)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer een leuk nieuwtje, hebben merc, fer en rbr dippende achtervleugels?
[YouTube: Red Bull in het vizier bij FIA: 'Vleugel zakt 3 centimeter op het rechte stuk' | GPFans Week-End #32]

Van de voorvleugels weet ik dat ze daar aardig wat mee dippen, maar van de achterkant zie ik hier voor het eerst, iemand nog wat meer info hierover? :)

PSN

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

YakuzA schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:44:
[YouTube: Red Bull in het vizier bij FIA: 'Vleugel zakt 3 centimeter op het rechte stuk' | GPFans Week-End #32]

Van de voorvleugels weet ik dat ze daar aardig wat mee dippen, maar van de achterkant zie ik hier voor het eerst, iemand nog wat meer info hierover? :)
Het speelt al enkele weken. Ik denk gewoon luchtweerstand verminderen op rechte stukken. Van wat ik alleen had begrepen worden ook Ferrari en Mercedes verdacht. :)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DaniëlWW2 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:45:
[...]

Het speelt al enkele weken. Ik denk gewoon luchtweerstand verminderen op rechte stukken. Van wat ik alleen had begrepen worden ook Ferrari en Mercedes verdacht. :)
Zie het idd: https://www.autosport.com...es-to-rear-wing-flex-test

PSN

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

YakuzA schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:44:

Sterker nog, ik dacht dit tijdens de laatste race gezien te hebben bij een bepaald close up shot maar dacht dat het verbeelding was. Als ik nu nog maar eens wist wanneer in de race :+

Edit: snel even wat shots vanaf de voorzijde bekeken, maar zie het zo snel niet. Mogelijk toch verbeelding geweest dan of ik heb het bewuste shot nog niet gevonden. Geen zin om nu de race opnieuw (voor een 4e keer) in zijn geheel te bekijken :+

@YakuzA zie mijn edit 8) (het was overigens bij Mercedes, niet bij Red Bull)

[ Voor 18% gewijzigd door hardware-lover op 12-08-2020 22:50 ]

Testing, one, two ...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hardware-lover schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:25:
[...]

Sterker nog, ik dacht dit tijdens de laatste race gezien te hebben bij een bepaald close up shot maar dacht dat het verbeelding was. Als ik nu nog maar eens wist wanneer in de race :+
Geen andere keus dan de hele race opnieuw kijken :Y)

PSN

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

DoeEensGek schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:38:
Geen idee of deze al eens voorbij was gekomen.
[Video: blacktea] https://streamable.com/jk4zez
David Coulthard die wat verteld over het drink systeem.
Doet je wel afvragen: waarom zuigen ze niet gewoon?

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12 22:56

AzzKickah

06-CENSORED

Martinspire schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 00:02:
[...]

Gokje, G-forces? :z

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-12 17:55

MazeWing

The plot thickens...

Martinspire schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 00:02:
[...]

Haha, "Damon Hill would drink boiled black tea"

Stel je eens voor dat je inderdaad gloeiend hete thee in je mond krijgt tijdens het rijden, je dit in reflex weer uitspuugt en heel je helm aan de binnenkant vies is, je een verbrande mond hebt en je nog heel wat rondjes moet rijden en pitten geen optie is omdat je dan je 1e positie verliest.... :X

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:33
hardware-lover schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:25:
[...]

Edit: snel even wat shots vanaf de voorzijde bekeken, maar zie het zo snel niet. Mogelijk toch verbeelding geweest dan of ik heb het bewuste shot nog niet gevonden. Geen zin om nu de race opnieuw (voor een 4e keer) in zijn geheel te bekijken :+

@YakuzA zie mijn edit 8) (het was overigens bij Mercedes, niet bij Red Bull)
Max onboard nadat hij bottas inhaalde op gele banden is volgens mij een hele tijd de camera die achteruit staat gericht, daar zie je wel wat beweging. Rond rondje 26-30 ofzo?

erutangiS

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:06

mphilipp

Romanes eunt domus

MazeWing schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 07:52:
[...]
Stel je eens voor dat je inderdaad gloeiend hete thee in je mond krijgt tijdens het rijden, je dit in reflex weer uitspuugt en heel je helm aan de binnenkant vies is, je een verbrande mond hebt en je nog heel wat rondjes moet rijden en pitten geen optie is omdat je dan je 1e positie verliest.... :X
Ach, het kan altijd erger. Webber was een keer ziek en heeft in zijn helm gekotst. En gewoon zijn rondjes afmaken...wat een held!
[YouTube: Mark Webber Vomiting at the Japanese GP 2007 Fuji Circuit]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Je kunt je afvragen of dat toen bewust gebeurde of gewoon echt een 'ongelukje' was omdat ze die brakeducts eerder ook al leverden.

Overigens snap ik eigenlijk wel dat de FIA besloten heeft dat ze die dingen erop mogen houden. Ze zeggen letterlijk in hun verhaal dat RP niet zomaar kan doen alsof ze die brakeducts niet gezien hebben. Dus als je zegt dat die Mercedes dingen moeten eraf en ze moeten hun eigen brakeducts ontwerpen, drie keer raden hoe die nieuwe 'zelf ontworpen' brakeducts er dan uit gaan zien... Toch? Dat is nu eenmaal het vervelende aan dat soort dingen. De geest is uit de fles. Alleen kun je je afvragen of het ook zo besloten zou worden als laten we zeggen Honda de blueprints van de Mercedes motor in handen heeft en hun krachtbron gaat kopiëren. You can't unlearn what you've seen zeggen ze dan in Tokyo :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mphilipp schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:21:
[...]

Je kunt je afvragen of dat toen bewust gebeurde of gewoon echt een 'ongelukje' was omdat ze die brakeducts eerder ook al leverden.

Overigens snap ik eigenlijk wel dat de FIA besloten heeft dat ze die dingen erop mogen houden. Ze zeggen letterlijk in hun verhaal dat RP niet zomaar kan doen alsof ze die brakeducts niet gezien hebben. Dus als je zegt dat die Mercedes dingen moeten eraf en ze moeten hun eigen brakeducts ontwerpen, drie keer raden hoe die nieuwe 'zelf ontworpen' brakeducts er dan uit gaan zien... Toch? Dat is nu eenmaal het vervelende aan dat soort dingen. De geest is uit de fles. Alleen kun je je afvragen of het ook zo besloten zou worden als laten we zeggen Honda de blueprints van de Mercedes motor in handen heeft en hun krachtbron gaat kopiëren. You can't unlearn what you've seen zeggen ze dan in Tokyo :+
Vraag me ook nog steeds af hoe RP de rest van de auto heeft gekopieerd.
Zijn genoeg plekken onder de auto waar niet veel foto’s van zijn, of waar je uit een foto niet de flex/sterkte van onderdelen kan halen + sterkte monocoque voor de crashtest met een smallere neus bijvoorbeeld.

PSN

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

YakuzA schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:27:
[...]
Zijn genoeg plekken onder de auto waar niet veel foto’s van zijn, of waar je uit een foto niet de flex/sterkte van onderdelen kan halen + sterkte monocoque voor de crashtest met een smallere neus bijvoorbeeld.
Dat zullen we de blueprints van de Mercedes zijn geweest. Misschien met een paar subtiele aanpassingen. Geen idee. Maar ik denk dat het moeilijk aan te tonen is als je het een beetje slim doet Ik bedoel: als je een auto gaat kopiëren wat niet zou mogen, doe je wel een beetje je best om 'm op een aantal punten te laten afwijken. Tenminste, als je niet denkt dat het niemand zal opvallen...iedereen weet inmiddels dat alle nieuwe auto's helemaal uitgekauwd worden door de pers. En de FIA kijkt zelf ook, en heeft best wel een paar slimme mensen in dienst. Die zijn ook niet blind. Maar tenzij het hele ding 1:1 is, is het best lastig om aan te tonen dat het zonder twijfel met hulp van Mercedes ontworpen moet zijn. Denk ik.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:26

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

YakuzA schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:27:
[...]

Nou men neme een USB stick, download daar de ontwerpen op, doet de licentie voor de CAD software erbij en je laat die vallen, net voor de inrit van Silverstone op het moment dat Lance (of iemand anders van RP) uit de RP fabriek komt lopen.

Of Toto ging een hapje eten met Laurence om te praten over de toekomst van het Tommy logo op de Mercs en toen Toto even naar de wc ging vergat ie zijn USB stick op te ruimen.

Verzin wat. 3d scanners, foto's - nee, flauwekul. Zoals Max al zei: als je kopieert, rijdt je altijd achter het origineel aan.

In 2022 krijgen we simpelweg minimaal 2 teams met 4 autos.

Interessanter is dat de oude Mercedes blijkbaar sneller is dan de rest van het veld op de nieuwe Mercedes na, gezien Q3 van afgelopen weekend.

ping 127.212.23.124

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pjottum schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:36:
[...]

Nou men neme een USB stick, download daar de ontwerpen op, doet de licentie voor de CAD software erbij en je laat die vallen, net voor de inrit van Silverstone op het moment dat Lance (of iemand anders van RP) uit de RP fabriek komt lopen.

Of Toto ging een hapje eten met Laurence om te praten over de toekomst van het Tommy logo op de Mercs en toen Toto even naar de wc ging vergat ie zijn USB stick op te ruimen.

Verzin wat. 3d scanners, foto's - nee, flauwekul. Zoals Max al zei: als je kopieert, rijdt je altijd achter het origineel aan.

In 2022 krijgen we simpelweg minimaal 2 teams met 4 autos.

Interessanter is dat de oude Mercedes blijkbaar sneller is dan de rest van het veld op de nieuwe Mercedes na, gezien Q3 van afgelopen weekend.
Kan me bijna niet voorstellen dat Merc dat risico zou willen lopen om CAD tekeningen van listed parts uit 2019 te verschaffen.

RP zou zonder puntenaftrek 4e staan bij de constructeurs en nog geen podiums. "sneller dan de rest van het veld" is dan ook misschien wat te overdreven? :)

PSN

• Blokker_1999
  • Laatst online: 21-12 16:54

Blokker_1999

Full steam ahead

sanderb schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:53:
[...]

Ik denk dat het er meer om gaat dat ze gewoon duidelijkheid willen over waar de grenzen liggen. Als wat nu tussen RP en Mercedes mag, dan mag het nml ook tussen RBR en AT.
Voor Renault staan er idd simpelweg punten en dus geld op het spel. Voor RBR kan het betekenen dat de hele operatie hoe ze nu met 2 teams werken gaat veranderen....maar dan moet je wel exact weten waar die grens ligt.
Men weet exact waar de grens ligt, het probleem is dat men de grens heeft opgeschoven voor dit seizoen zonder daar duidelijke regels rondom op te stellen. Dat is waar heel het protest om draait. AT mag zonder problemen foto's maken van de wagen van RBR en deze proberen na te bouwen. Het ontwerp, de blauwdrukken moet je zelf maken. Waarop deze gebasseerd zijn is net iets minder belangrijk. Hoewel de FIA ook dat nu wil gaan afblokken ziet niemand in hoe ze dat kunnen doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

YakuzA schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:18:
[...]

Kan me bijna niet voorstellen dat Merc dat risico zou willen lopen om CAD tekeningen van listed parts uit 2019 te verschaffen.

RP zou zonder puntenaftrek 4e staan bij de constructeurs en nog geen podiums. "sneller dan de rest van het veld" is dan ook misschien wat te overdreven? :)
Tenzij ze die vorig jaar verkocht hebben natuurlijk. Toen was het nog wel legaal.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

https://www.formula1.com/...WixEQjBZa5fYvkXjnhPs.html

Niet helemaal eens met de 2 personen in de nummer 1 positie :P.

Afbeeldingslocatie: https://www.formula1.com/content/dam/fom-website/manual/Misc/2020-Power-Rankings/70thAnniversaryPowerRankings/1%3D%20VER%2070.jpg.transform/9col/image.jpg
EN
Afbeeldingslocatie: https://www.formula1.com/content/dam/fom-website/manual/Misc/2020-Power-Rankings/70thAnniversaryPowerRankings/1%3D%20LEC%2070.jpg.transform/9col/image.jpg

En de leaderboard:

Afbeeldingslocatie: https://www.formula1.com/content/dam/fom-website/manual/Misc/2020-Power-Rankings/70thAnniversaryPowerRankings/Aramco%2070th%20Anniversary%20Power%20Rankings%20Leaderboard%20Table%2016x9%20TEMPLATE%20DB%20EDIT.jpg.transform/9col/image.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Illegal_Alien op 13-08-2020 09:43 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Illegal_Alien schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:39:

[Afbeelding]
EN
[Afbeelding]

En de leaderboard:

[Afbeelding]
Die 2 bovenaan vind ik wel prima. Wat ik niet begrijp is waarom Hamilton boven Bottas staat. De enige reden dat Hamilton 2e eindigde en niet Bottas, was omdat ie een betere strategie kreeg. Verder was Bottas gewoon sneller, in de race en de kwalificatie

• Martin0
  • Laatst online: 19-12 14:18
Illegal_Alien schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:39:

[Afbeelding]
EN
[Afbeelding]

En de leaderboard:

[Afbeelding]
Ik ook niet, hoe durven ze Verstappen een perfecte score te geven terwijl Leclerc zo veel beter was dit weekend. :( :(

Twitch

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

In other (Pink) news:

FOM dus klikken :)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Blokker_1999 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:33:
[...]

Tenzij ze die vorig jaar verkocht hebben natuurlijk. Toen was het nog wel legaal.
Dat is toch exact wat ik daar schrijf? :)

PSN

• DoeEensGek
  • Laatst online: 00:20
Maar wat krijgt Mercedes voor die tekeningen/onderdelen die ze leveren? Want dat is natuurlijk ook weer een creatieve manier om een budget cap te kunnen omzeilen.

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-07 12:21
DoeEensGek schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:26:
Maar wat krijgt Mercedes voor die tekeningen/onderdelen die ze leveren? Want dat is natuurlijk ook weer een creatieve manier om een budget cap te kunnen omzeilen.
Aandelen in Aston Martin.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Budget cap is op uitgaven. Inkomsten uit het leveren van tekeningen/onderdelen kunnen ze niet extra uitgeven.

Voor de andere kant, teams die het inkopen, gaan ze iets doen tegen het onder kostprijs inkopen, als een team voor 1 euro een complete achterwiel ophanging kan kopen gaat zo'n regel niet werken natuurlijk.

PSN

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:22

d0s

sssst

Martinspire schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:46:
[...]

Die 2 bovenaan vind ik wel prima. Wat ik niet begrijp is waarom Hamilton boven Bottas staat. De enige reden dat Hamilton 2e eindigde en niet Bottas, was omdat ie een betere strategie kreeg. Verder was Bottas gewoon sneller, in de race en de kwalificatie
Bottas zijn probleem is dat hij zichzelf altijd in die positie brengt. Als hij gewoon ballen toont bij de start en 'm wat vaker laat staan dan zou hij die andere strategie krijgen en/of zichzelf niet altijd in die lastige positie brengen.

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

d0s schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:41:
[...]

Bottas zijn probleem is dat hij zichzelf altijd in die positie brengt. Als hij gewoon ballen toont bij de start en 'm wat vaker laat staan dan zou hij die andere strategie krijgen en/of zichzelf niet altijd in die lastige positie brengen.
Ik zou zeggen: het probleem is simpelweg dat hij een nummer 2 is bij Mercedes. Ik vraag me af of Mercedes dezelfde strategie had gebruikt als de 2 in de omgekeerde volgorde hadden gereden, of dat ze in dat geval Bottas ook netjes langer hadden rijden in zijn tweede stint.

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

2 auto’s die het RBR en Ferrari moeilijk kunnen maken terwijl zij met 2 vingers in de neus weg rijden.
Dit was natuurlijk voor bekend was dat de Ferrari bagger was

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

d0s schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:41:
[...]

Mja in deze race was de strategie van Hamilton en Bottas anders. Bottas zat in de laatste stint hetzelfde als Max. Bij Hamilton wilden ze hem gewoon laten rijden, maar dat bleek niet sneller dan nog een snelle stop aan het einde. Dit is imo niet zozeer het probleem van 1e en 2e rijder, maar simpelweg een strategie die niet de mogelijkheid bood om aan te vallen.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

-

[ Voor 100% gewijzigd door basvn op 13-08-2020 11:53 ]

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-12 23:54
Wissel met Albon ;)

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:04
Ik gok vanwege de overwinning van PSG op Atlanta gisteravond. Hij draagt een shirt van PSG op de foto.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:26

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

YakuzA schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:18:
[...]

Sorry.. ".. in 1 ronde op Silverstone."

Stel, het is de Merc van 2019 - met de 2020 PU - en die is dus over 1 ronde sneller dan 90% van het veld - dan zegt dat voor mij heel wat over de rest van het veld, toch? En over de reguliere betaalrijders van RP vs Hulk.

ping 127.212.23.124

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Martinspire schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:25:
[...]

Mja in deze race was de strategie van Hamilton en Bottas anders. Bottas zat in de laatste stint hetzelfde als Max. Bij Hamilton wilden ze hem gewoon laten rijden, maar dat bleek niet sneller dan nog een snelle stop aan het einde. Dit is imo niet zozeer het probleem van 1e en 2e rijder, maar simpelweg een strategie die niet de mogelijkheid bood om aan te vallen.
Bottas had zelf ook kunnen inschatten dat VER de race-win potentie had, meerdere keren:
* In de 1e stint kon Bottas zowel HAM als VER in zn achterspiegels zien.
* In Bottas’ 2e stint kon hij zien/horen dat het gat naar VER alleen maar groter werd, terwijl VER oude harde banden had.

Bottas lijkt niet te beseffen dat de pace advantage van VER zo groot was, dan ie moet gaan nadenken over hoe hii het beste dan P2 vasthoudt.

Dan zelfs als Ver aan zn 2e stint begint en Bottas zelf alweer aan het strugglen is met zn bandjes, had hij na 3 bochten in kunnen zien dat VER hem voor zou blijven, of als ie VER blijft jagen dat ie niet zn banden kon managen. In beide gevallen was het een lose-lose situatie, en had hij tegen HAM moeten racen ipv samen met VER de pit induiken voor de 3e stint. Die P1 voor Bottas was kansloos.

Het lijkt erop dat HAM dit wel vaak door heeft wat de race is, wie/waar gecovered moet worden. Dit keer kreeg HAM sws een boordradio dat VER de bedreiging was, maar HAM lijkt sowieso een betere situational awareness te hebben.

Bottas krijgt een nummer 2 strategie omdat hij nummer 2 peformance levert. Hij moet gewoon beter rijden en zelf initiatief nemen.

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Over situational awareness gesproken, hoe vaak ik niet Max ineens hoor zeggen; hey die en die pit, of hey ze doen een doublestack.

Heb dat niet bij de andere gehoord, maar daar luister ik dan ook niet vaak naar.

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:04
Illegal_Alien schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:59:
Over situational awareness gesproken, hoe vaak ik niet Max ineens hoor zeggen; hey die en die pit, of hey ze doen een doublestack.

Heb dat niet bij de andere gehoord, maar daar luister ik dan ook niet vaak naar.
Er is een filmpje van Max vorig jaar, waarin hij met zijn engineer over de board radio communiceert en hij op de achtergrond van de engineer een Ferrari hoort stoppen in de pits.

Max roept dan over diezelfde boardcall: "Hey, are both Ferrari cars now pitting" of iets dergelijks...

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
CousinBoneless schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:12:
[...]

Er is een filmpje van Max vorig jaar, waarin hij met zijn engineer over de board radio communiceert en hij op de achtergrond van de engineer een Ferrari hoort stoppen in de pits.

Max roept dan over diezelfde boardcall: "Hey, are both Ferrari cars now pitting" of iets dergelijks...

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ongelofelijk, hoe ontspannen Verstappen op dat moment in de auto zit om zijn rondjes te draaien. Dat lachje ook na zijn laatste opmerking.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Pompi
  • Laatst online: 19-12 18:18
Misschien denk ik te simplistisch maar hoeveel problemen met de temperatuur zou RP krijgen als ze als straf de rear brakeducts van 2019 er moeten opzetten omdat die van 2020 dus illegaal zijn. Want de achter brake ducts hebben verder toch niet veel invloed op de aero of wel?

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Dat is inderdaad best simplistisch. De filosofie achter de auto die ze nu hebben is (in ieder geval voor de achterkant) helemaal anders dan hun auto van vorig jaar. Daarom reden ze vorig jaar ook met eigen brake ducts, omdat die van Merc niet zouden werken, en daarom rijden ze nu met die van Merc omdat hun eigen van vorig jaar juist niet zouden werken. Dat staat overigens ook gewoon benoemd in het document van de FIA.

Als ze niet veel invloed hadden op aero zouden het geen listed parts geworden zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 13-08-2020 13:39 ]

• iichel

iichel

Gazoooo

Pompi schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:30:
Misschien denk ik te simplistisch maar hoeveel problemen met de temperatuur zou RP krijgen als ze als straf de rear brakeducts van 2019 er moeten opzetten omdat die van 2020 dus illegaal zijn. Want de achter brake ducts hebben verder toch niet veel invloed op de aero of wel?
De brakeducts hebben invloed op de efficiëntie van de diffuser, achtervleugel. En ze moeten ook op het goede punt lucht happen. Zomaar die van de 2019 RP19 erop zetten gaat niet.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

iichel schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:40:
[...]
Zomaar die van de 2019 RP19 erop zetten gaat niet.
[nitpick mode]gaat wel, maar werkt niet[/nitpick mode]

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-12 11:55

mark-k

AKA markkNL

Pompi schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:30:
Pfffff, de brakeducts zijn helemaal niet illegaal, ze hebben ze alleen illegaal verkregen. Het verschil zit m erin of je wielen van een monster truck op je Corsa zet, waarmee je dus niet zomaar de weg op mag, of dat je de wielen van de corsa van je buurman jat en bij de jouwe erop zet. Stelen is dan hetgeen niet mag (en nu dus, kopieren), maar die auto mag prima op die wielen de weg op.

Sporting regulations vs technical regulations.

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12 14:38
Ziet er naar uit dat de FIA de qualifying engine modes wil gaan aanpakken: https://www.motorsport.co...modes-belgian-gp/4855266/

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• BM
  • Laatst online: 07:27

BM

Moderator Spielerij
SnowDude schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:10:
Ziet er naar uit dat de FIA de qualifying engine modes wil gaan aanpakken: https://www.motorsport.co...modes-belgian-gp/4855266/
Dus in plaats van 2021 gaan we dit ineens praktisch per direct doorvoeren? Interessant. Zou de FIA/FOM/Whatever ineens doorkrijgen dat men het leuker vind als Mercedes niet riant vooraan kwalfiiceerd? :P

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:44
mark-k schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:06:
[...]

Pfffff, de brakeducts zijn helemaal niet illegaal, ze hebben ze alleen illegaal verkregen. Het verschil zit m erin of je wielen van een monster truck op je Corsa zet, waarmee je dus niet zomaar de weg op mag, of dat je de wielen van de corsa van je buurman jat en bij de jouwe erop zet. Stelen is dan hetgeen niet mag (en nu dus, kopieren), maar die auto mag prima op die wielen de weg op.

Sporting regulations vs technical regulations.
Dit inderdaad. Het viel me op dat mensen zich in de Ziggo-uitzending ook de hele tijd hardop vonden dat het maar stom is dat RP ermee door mag rijden. Terwijl de FIA toch vrij duidelijk was dat het onderdeel zelf legaal is, maar de manier waarop het ontworpen is niet. RP vindt dat het ontwerpproces vanaf de CAD-tekeningen voldoende eigen inbreng is, de FIA vindt van niet. De opgelegde straf is een straf voor het ontwerpproces, niet voor het gebruik van het onderdeel.
Daarnaast is zelfs het illegale ontwerp alleen maar administratief gedoe. Als deze brake duct in 2019 op de wagen had gezeten en onveranderd op die van dit jaar was geschroefd had het wel gemogen. Ik begrijp dat RP hier niet het meest geliefde team is, maar ik vind het af en toe wat overtrokken hoe hiermee omgegaan wordt.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yes, gelijk doen! :D

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je wordt gehoord ;) >:) . FIA wilt dit schijnbaar al vanaf de Belgische grandprix gaan doen:
https://www.f1maximaal.nl...lgie-kwalificatiemodus-af

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Hoop is herstelt, Max WDC confirmed. *O* oOo :P
Maar ik heb zoiets van dat dit beter aan het begin van het seizoen kon gebeuren dan nu. Het is nu wel heel erg een overreactie die zo typerend is voor de FIA de afgelopen jaren. Maar als dit Max echt een serieuze kans op het WDC geeft, dan zal ik mijn lichte ongenoegen aan de kant moeten schuiven. :z

[ Voor 31% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-08-2020 14:41 ]

• ND863

ND863

Wormaap schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:27:
[...]

Dit inderdaad. Het viel me op dat mensen zich in de Ziggo-uitzending ook de hele tijd hardop vonden dat het maar stom is dat RP ermee door mag rijden. Terwijl de FIA toch vrij duidelijk was dat het onderdeel zelf legaal is, maar de manier waarop het ontworpen is niet. RP vindt dat het ontwerpproces vanaf de CAD-tekeningen voldoende eigen inbreng is, de FIA vindt van niet. De opgelegde straf is een straf voor het ontwerpproces, niet voor het gebruik van het onderdeel.
Daarnaast is zelfs het illegale ontwerp alleen maar administratief gedoe. Als deze brake duct in 2019 op de wagen had gezeten en onveranderd op die van dit jaar was geschroefd had het wel gemogen. Ik begrijp dat RP hier niet het meest geliefde team is, maar ik vind het af en toe wat overtrokken hoe hiermee omgegaan wordt.
Dit dus indd! Wat wel lastig uit te leggen is, als je voordeel (op de baan) haalt doordat je iets op een illegale manier hebt verkregen, waarom is het dan -sportief gezien- “OK” om dat voordeel voort te zetten?

• ND863

ND863

DaniëlWW2 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

Optimist :P Maar ook RBR optimaliseert in de race door de hele tijd van engine modes te wisselen. Dus deze “single” mode werkt in iedereen zijn nadeel in de race lijkt mij...

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:44
ND863 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:37:
[...]

Dit dus indd! Wat wel lastig uit te leggen is, als je voordeel (op de baan) haalt doordat je iets op een illegale manier hebt verkregen, waarom is het dan -sportief gezien- “OK” om dat voordeel voort te zetten?
Normaal gezien zou ik die ook wat lastiger vinden, maar gezien RP in dit geval de tekeningen heeft gekregen toen het wel nog mocht, maar er alleen dat jaar weinig aan had gezien hun auto anders was, vind ik dat persoonlijk niet zo'n bezwaar.
Dat komt deels ook omdat ik het eigenlijk gewoon gaaf vind dat een team op zo'n achterlijke manier ineens (enigszins) competitief wordt :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Vuvuzela
  • Laatst online: 22:37

Vuvuzela

My spire is forming

Te naïef om te denken dat alleen Mercedes in de Q geraakt wordt hierdoor.

I served in a company of heroes.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ND863 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:41:
[...]

Optimist :P Maar ook RBR optimaliseert in de race door de hele tijd van engine modes te wisselen. Dus deze “single” mode werkt in iedereen zijn nadeel in de race lijkt mij...
Het gaat niet om een mode, maar een aantal mappings. Alle teams hebben speciale kwalificatie en race mappings en de kwalificatie mappings gaan eruit. Die kan je wel proberen tijdens de race, maar dat gaat je PU niet overleven. :P

Niet dat Mercedes niet alsnog 1-2 zal kwalificeren, tenminste totdat RBR hun zaakjes op orde heeft, maar het gat zal minder worden.

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-08-2020 14:44 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vuvuzela schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:42:
Te naïef om te denken dat alleen Mercedes in de Q geraakt wordt hierdoor.
Dat denkt niemand denk ik. Maar het effect is voor hun ontegenzeggelijk het grootst, en dat is goed.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

ND863 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:41:
[...]

Dat is een beetje de vraag. Het zal natuurlijk voor iedereen nadelig zijn, maar voor sommigen meer dan voor anderen. We hebben allemaal gezien dat de Mercs de afgelopen jaren en ook dit jaar helemaal niet zo enorm geweldig zijn als ze niet vooraan in vrije lucht rijden. De hele race op party mode rijden kunnen ze niet, dus zullen ze in Q in moeten gaan leveren en is de kans op een goede startpositie veel kleiner. De race-pace van bijv. RBR is (relatief) veel beter dan de Q-pace dus die zullen daar minder last van hebben.

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-12 09:29
DaniëlWW2 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

Maar ik heb zoiets van dat dit beter aan het begin van het seizoen kon gebeuren dan nu. Het is nu wel heel erg een overreactie die zo typerend is voor de FIA de afgelopen jaren. Maar als dit Max echt een serieuze kans op het WDC geeft, dan zal ik mijn lichte ongenoegen aan de kant moeten schuiven. :z
Ik weet nog niet of we hiervoor wel zo hard in onze handjes moeten klappen.

Mercedes is eigenlijk het enige team dat de kwalificatiestand het minste nodig heeft. Het is echt niet zo dat Mercedes nu een seconde langzamer is en de rest van de teams even hard gaan. Nee ik gok meer dat het zo gaat zijn dat alle teams de 1 en 4 tienden langzamer gaan en Mercedes 6-8. Ze blijven dan (meestal) gewoon meer dan genoeg marge houden.

Maar laten we hopen dat ik het niet bij het juiste eind heb.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:14
En dat zou nu ineens wel heel snel ingevoerd kon worden maar toen Ferrari vorig jaar een zeer dubieuze motorstand gebruikte niet? Of in de andere jaren waar Mercedes vooral met een snelle motor i.p.v. chassis Red Bull om de oren reed en Red Bull heel vaak heeft geklaagd over die modus? Fia....

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 15:55

jpiwf

licenced pepernootaddict

LoeWn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:45:
[...]

Ik weet nog niet of we hiervoor wel zo hard in onze handjes moeten klappen.

Mercedes is eigenlijk het enige team dat de kwalificatiestand het minste nodig heeft. Het is echt niet zo dat Mercedes nu een seconde langzamer is en de rest van de teams even hard gaan. Nee ik gok meer dat het zo gaat zijn dat alle teams de 1 en 4 tienden langzamer gaan en Mercedes 6-8. Ze blijven dan (meestal) gewoon meer dan genoeg marge houden.

Maar laten we hopen dat ik het niet bij het juiste eind heb.
Hun foutmarge wordt wel kleiner, dus de zullen meer op het randje moeten gaan rijden om ervoor te blijven.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

BlackMonkey schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:53:
En dat zou nu ineens wel heel snel ingevoerd kon worden maar toen Ferrari vorig jaar een zeer dubieuze motorstand gebruikte niet? Of in de andere jaren waar Mercedes vooral met een snelle motor i.p.v. chassis Red Bull om de oren reed en Red Bull heel vaak heeft geklaagd over die modus? Fia....
De FIA had waarschijnlijk geen flauw idee wat het was. Toen RBR vragen begon te stellen over kabels langs de fuel flow meter met als doel deze te passeren, was het letterlijk binnen enkele uren geregeld. :z

Verwijderd

Ik zie even nog geen winst voor de anderen behalve in de kwalificatie. Er mag nu maar 1 modus gebruikt worden in de kwalificatie en race. Honda gebruikt ook meerdere keren de high performance mode in de race, dat kan dus nu niet meer. Wat nu dan? De generieke mapping iets omhoog schroeven? Of met minder brandstof gaat rijden omdat nu relatief zuiniger gaat rijden althans afhankelijk van je mapping?

Honda lijkt vaker die performance mode te gebruiken gedurende de race, wat dus ook grotendeels hun race-pace is. Ik ben benieuwd! In theorie zou je zeggen dat het extra vermogen altijd wel ergens terecht moet komen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2020 14:59 ]

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:04
en betekent dit bijvoorbeeld ook dat je (Merc specifiek) tijdens de race de motor niet meer terug mag schroeven naar ...80%?

EDIT:

"A single mode will not only restrict performance in qualifying, but will also limit adjustments drivers make during races, including those when they "turn down" the engine for reliability purposes."

https://www.autosport.com...ing-modes-from-belgian-gp

[ Voor 55% gewijzigd door CousinBoneless op 13-08-2020 15:06 ]

Pagina: 1 ... 102 ... 166 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2020: Topicreeks: ~[F1 2020] Racetopics #2

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2020
Politiek en sport: Politieke standpunten uiten in de sport