[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 88 ... 182 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:26
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-06 13:45
GioStyle schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:17:
Snap ik. Ik vind 8W voor een signaalomzetting behoorlijk gortig. Ik zit nu bij Ziggo en als je daar een witte Connectbox heb is je verbruik 12W. Daarachter heb ik een eigen router en netwerk, dus die modem doet puur de signaalomzetting voor mij. Ik heb het geluk gehad dat ik die modem mocht omruilen voor een echte pure modem waarvan het verbruik 6,9W is. Gelukkig al minder, maar nog steeds veel. Nederland telt 8 miljoen huishoudens. Hier valt zoveel winst te behalen.

Ter vergelijking: ik heb hier 2 servers in de meterkast staan. De eerste doet idle 1,5W en de tweede 2,5W.
Zoals in de reacties op de afgelopen twee pagina's te lezen is, is een ONT bij een PON netwerk wel wat meer dan een signaalomzetting.
Ik moet er wel bij zeggen dat het totale stroomverbruik van het netwerk (van je woning tot en met de PoP) niet veel verschilt met een niet-PON netwerk. Je ziet alleen dat een deel is verplaatst naar de woning zodat daar meer stroom verbruikt wordt. En minder stroomverbruik en apparatuur in de PoP. Dus indirect verplaatst de operator een deel van het stroomverbruik naar de klant...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:01

MrMarcie

CFMoto 650MT

Barre73 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:50:
[...]

Overigens loopt er hier op GoT een apart topic over het gebruik van een eigen SFP bij XGS-PON.
Ik heb er ook naar zitten turen, maar uiteindelijk de moeite niet waard. Vond het al fantastisch dat ik mijn bijna 9 jaar oude router, die nog erg bij de tijd is, gewoon kon aansluiten op dat NT kastje met een UTP kabel. En met wat kleine aanpassingen in de instellingen werkt het fantastisch.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-06 22:34

allure

Titaan fase 2/3

Vandaag is onze KPN glasvezel op geleverd en ik ben bezig deze via mijn Mikrotik RB1100xh4 aan te sluiten.
Ik krijg inmiddels een ipadres via PPPoE, echter kom ik niet op internet.
Wel zie ik dat :53(DNS) op internet komt en ook de router kan ipadressen pingen (DNS en IP)

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

allure schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:34:
Vandaag is onze KPN glasvezel op geleverd en ik ben bezig deze via mijn Mikrotik RB1100xh4 aan te sluiten.
Wel zie ik dat :53(DNS) op internet komt en ook de router kan ipadressen pingen (DNS en IP)

Heb je de KPN Box ook al even aangesloten gehad? Ik dacht begrepen te hebben dat pas na het aansluiten van de KPN Box de verbinding geactiveerd wordt en je daarna je eigen router kon aansluiten.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-06 22:34

allure

Titaan fase 2/3

Ja, die is vanmorgen aangesloten geweest, de TV heeft het ook even gedaan (via de experiabox).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:13
allure schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:34:

Firewall?

In [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie zit ook veel kennis op dit gebied.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik ben sinds vorige week overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel. Nu valt het me op dat er zeer regelmatig (minstens 10x per dag) een minuutje een bepaalde website uit valt. Dat is de ene keer google.com, dan weer linkedin.com of een willekeurige andere site.

Een ping geeft een timeout, een traceroute geeft resultaten tot de eerste paar hops en dan niets meer. Een minuutje wachten en de website doet het weer.
Doordat ik geen problemen had met Ziggo, en de traceroute doet de eerste paar hops wel iets, lijkt mij het probleem bij KPN te liggen. Is dit een bekend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:46
Nielsz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:03:
Ik ben sinds vorige week overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel. Nu valt het me op dat er zeer regelmatig (minstens 10x per dag) een minuutje een bepaalde website uit valt. Dat is de ene keer google.com, dan weer linkedin.com of een willekeurige andere site.

Een ping geeft een timeout, een traceroute geeft resultaten tot de eerste paar hops en dan niets meer. Een minuutje wachten en de website doet het weer.
Doordat ik geen problemen had met Ziggo, en de traceroute doet de eerste paar hops wel iets, lijkt mij het probleem bij KPN te liggen. Is dit een bekend probleem?
Traceroute heeft KPN (deels) dichtgezet, dus dat kan kloppen.

Dat je websites niet kan pingen op sommige momenten kan wel een issue zijn.

Dit is vrij lastig te troubleshooten. Zeker omdat ik dit probleem niet herken bij ons thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:27

elsinga

=8-)

Ik zag dit gedrag ook flink, totdat ik IPv6 uitzette in mijn router. Met alleen IPv4 komt het maar heel sporadisch voor.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Laatst online: 14:32
elsinga schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:05:
Ik zag dit gedrag ook flink, totdat ik IPv6 uitzette in mijn router. Met alleen IPv4 komt het maar heel sporadisch voor.
Wat dus geen oplossing is, maar een maskering van het daadwerkelijke probleem.

@Nielsz
Dit zijn wel de problemen die het meest lastig zijn om te troubleshooten.
Als je eigen netwerkapparatuur heb, haal die er eens uit en sluit je computer eens rechtstreeks met een kabel aan op je router. Blijft het dan nog, dan weet je dat het niet aan jezelf ligt.
Probeer er achter te komen of er regelmaat in zit en probeer dan op het juiste moment met KPN te bellen zodat ze het mogelijk kunnen zien tijdens een lijnmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Laatst online: 07:27

elsinga

=8-)

Ik weet dat het geen oplossing is, maar het werkt nu wel. En ik kan IPv6 zo weer inschakelen in de toekomst, zodra dat wel weer goed werkt.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Is dit niet een gevalletje ICMPv6 wordt ergens geblocked?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Het gekke is dat het internet dan niet down is, maar het is puur 1 website die even een minuutje down is. Een lijnmeting zou dan waarschijnlijk niets op gaan leveren denk ik.

Ik heb idd een eigen router ertussen, ik zal die er eens uithalen en kijken wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartNL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:25

MartNL

Nielsz schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:46:
Het gekke is dat het internet dan niet down is, maar het is puur 1 website die even een minuutje down is. Een lijnmeting zou dan waarschijnlijk niets op gaan leveren denk ik.

Ik heb idd een eigen router ertussen, ik zal die er eens uithalen en kijken wat dat doet.
Je gebruikt niet een eigen DNS server?
Of bv 1 van adquard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 07-06 20:20
Nielsz schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:46:

Is de website down, of werkt DNS niet of werkt bv routering over ipv6 / ipv4 niet waardoor ie terugvalt naar de ander?

Hier trouwens al bijna 2 jaar dual stack op KPN glas en echt 0 issues met IPv6. Draai wel volledig op eigen hardware, de KPN box zit in de doos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
GioStyle schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:17:
Snap ik. Ik vind 8W voor een signaalomzetting behoorlijk gortig. Ik zit nu bij Ziggo en als je daar een witte Connectbox heb is je verbruik 12W. Daarachter heb ik een eigen router en netwerk, dus die modem doet puur de signaalomzetting voor mij. Ik heb het geluk gehad dat ik die modem mocht omruilen voor een echte pure modem waarvan het verbruik 6,9W is. Gelukkig al minder, maar nog steeds veel. Nederland telt 8 miljoen huishoudens. Hier valt zoveel winst te behalen.

Ter vergelijking: ik heb hier 2 servers in de meterkast staan. De eerste doet idle 1,5W en de tweede 2,5W.
Ik vraag me ook af of huishoudens waar glasvezel aangesloten is maar geen abonnement wordt afgenomen, ook zoveel watt gebruiken. Dit zou helemaal zonde zijn. Zeker als er meerdere glasvezels binnenkomen. Het advies zou dan moeten zijn om de stekker er uit te trekken. Scheelt een hoop onnodige stroom. Ik denk dat er ongemerkt veel van die dingen toch stroom krijgen.

Een ander punt: ik ben zeer tevreden over SuperWiFi 2. Ik had eerst 2x Uniquity Unifi UAP pro aangesloten. De snelheid en range van de Unifi was flink lager dan de superwifi. Je merkt wel dat de software wat minder volwassen is. Er zitten hier en daar wat bugjes en er mist wat nice to have functionaliteit. Ik heb een SW2 op zolder draadloos verbonden met een bedrade SW2 beneden en daar haal ik flinke snelheden mee (300/400mbits) terwijl het met een laptop draadloos niet goed werkt (soms 20 mbit of lager). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:26
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
Kan mij moeilijk voorstellen als je eenmaal glasvezel gewend bent dat de weer terug zou willen naar de verouderde techniek van Ziggo. Komt ook nog bij dat er steeds meer abonnementen zonder TV worden verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

dirk 1964 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:09:
Kan mij moeilijk voorstellen als je eenmaal glasvezel gewend bent dat de weer terug zou willen naar de verouderde techniek van Ziggo. Komt ook nog bij dat er steeds meer abonnementen zonder TV worden verkocht.
Precies, ben nu tijdje over van Ziggo naar KPN. Nu zonder TV abo en wil niet meer terug. Veel sneller, maar vooral stabieler internet.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:11
:X

[ Voor 100% gewijzigd door TrueGamer op 10-08-2022 10:31 . Reden: Oeps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:48

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

TrueGamer schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:18:
Meer mensen hier die de nieuwe TV box testen?
Wat is er nieuw dan?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:11
:X

[ Voor 27% gewijzigd door TrueGamer op 10-08-2022 10:30 . Reden: . ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 13:13
Niet iets met een NDA moeten tekenen?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is toch gewoon de Arris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wolly schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

https://www.kpn.com/servi...box/ontdek-kpn-tv-box.htm

Schijnbaar kun je de nieuwe box ook via wifi aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:35
Dat zou betekenen dat ze langzaamaan van het multicast signaal afstappen en de overgang gaan maken naar unicast. Multicast streams lenen zich namelijk niet om over WiFi te worden verspreid.

Dit zou ook betekenen dat ze andere kastjes via een app ook zouden kunnen gaan ondersteunen zoals bijvoorbeeld een Nvidia shield of Apple TV.

Wel grappig om te zien dat zowel naast T-Mobile en Ziggo, KPN nu op de unicast tour gaan. Dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapanui
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-10-2024
Miki schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:01:
[...]

Dat zou betekenen dat ze langzaamaan van het multicast signaal afstappen en de overgang gaan maken naar unicast. Multicast streams lenen zich namelijk niet om over WiFi te worden verspreid.

Dit zou ook betekenen dat ze andere kastjes via een app ook zouden kunnen gaan ondersteunen zoals bijvoorbeeld een Nvidia shield of Apple TV.

Wel grappig om te zien dat zowel naast T-Mobile en Ziggo, KPN nu op de unicast tour gaan. Dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Multicast is superieur t.o.v. unicast streams. Zeker als het gaat over UHD streams met HDR en BT.2020 metadata. Ik ben benieuwd welke IPTV streams je voorgeschoteld krijgt als je de KPN Box via WiFi aansluit,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
rapanui schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:17:
[...]

Multicast is superieur t.o.v. unicast streams. Zeker als het gaat over UHD streams met HDR en BT.2020 metadata. Ik ben benieuwd welke IPTV streams je voorgeschoteld krijgt als je de KPN Box via WiFi aansluit,,
Dat is maar net welke definitie je hangt aan superieur :)

Voor een provider als KPN is multicast een pak goedkoper als het gaat om afwikkelen van data en voor de gebruikerskant betekent het dat je op ieder moment kunt in-tunen op de actieve stream. Als je braaf alle apparatuur van de provider gebruikt dan is er weinig aan het handje.
Maar multicast is een draak voor thuisnetwerken waar je eigen apparatuur voor wilt gebruiken bijvoorbeeld je eigen acces points bedraad icm POE switch. De techniek is sterk onderhevig aan implementatie van de juiste protocollen (IGMP snooping) en de juiste instellingen en dan nog loopt het soms niet altijd even lekker. Dat gelazer heb je dus niet met Unicast streams zoals je tv kunt kijken met NLZIET, waar je overal met vrij eenvoudige setups overal je stream kunt ophalen.
Enig nadeel is dat er vooraf een buffer moet worden aangelegd om de kwaliteit van de stream te kunnen garanderen en dus een extra kleine vertraging hebt van plus/minus 30 sec op een live stream van Ziggo DVB-C kanaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapanui
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-10-2024
Miki schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:46:
[...]

Dat is maar net welke definitie je hangt aan superieur :)

Voor een provider als KPN is multicast een pak goedkoper als het gaat om afwikkelen van data en voor de gebruikerskant betekent het dat je op ieder moment kunt in-tunen op de actieve stream. Als je braaf alle apparatuur van de provider gebruikt dan is er weinig aan het handje.
Maar multicast is een draak voor thuisnetwerken waar je eigen apparatuur voor wilt gebruiken bijvoorbeeld je eigen acces points bedraad icm POE switch. De techniek is sterk onderhevig aan implementatie van de juiste protocollen (IGMP snooping) en de juiste instellingen en dan nog loopt het soms niet altijd even lekker. Dat gelazer heb je dus niet met Unicast streams zoals je tv kunt kijken met NLZIET, waar je overal met vrij eenvoudige setups overal je stream kunt ophalen.
Enig nadeel is dat er vooraf een buffer moet worden aangelegd om de kwaliteit van de stream te kunnen garanderen en dus een extra kleine vertraging hebt van plus/minus 30 sec op een live stream van Ziggo DVB-C kanaal.
Een unicast of ABR stream is inderdaad geen probleem voor een simpel thuisnetwerkje. Als je inderdaad switches via KPN aanschaft dan weet je zeker dat je geen gelazer krijgt met IGMP snooping problemen.

KPN biedt al sinds 2006 multicast streams aan (eerst DSL geoptimaliseerde streams en later ook FTTH streams). KPN voegt aan de multicast streams ook diverse extra's toe zoals 'snel zappen' en error correctie. Hierdoor was het TV product van KPN qua techniek kwalitatief beter dan die van de concurrenten (ondanks de lagere bitrate van de SD en HD streams). Qua UHD streams is KPN biedt KPN veruit de beste kwaliteit (HEVC streams van 26Mbit).

Ik ben erg benieuwd hoe KPN dezelfde kwaliteit gaat aanbieden op de unicast streams. De ABR streams van iTV Online zijn ronduit teleurstellend (flets beeld) ondanks dat KPN volgens mij vrij nieuwe transcoders gebruikt. De unicast streams vanuit de CDN's welke gebruikt worden voor de minder populaire kanalen werden in het verleden o.b.v. een circulaire buffer bieden geen error correctie of 'snel zappen' functionaliteit.

Ik kijk uit naar de eerste gebruikerservaringen (en Wireshark traces natuurlijk >:) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Wolly schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Lijkt wel een ander kastje te zijn.
De kleine Arris heeft de aan/uit knop nog aan de zijkant, bij deze zit ‘ie in het midden zo te zien.

Het KPN logo zat er bij de oude modellen ook niet op.

Ben benieuwd naar de bevindingen. Het iTV van nu werkt best OK maar voelt wat gedateerd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

TrueGamer schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:18:
Meer mensen hier die de nieuwe TV box testen?
Werkt dit ook op eigen acces points verbonden aan een eigen router? Of moet dan weer persee de KPN experiabox er tussen zitten?

en hoe kan ik deze aanvragen?

Zijn er nog verschillen tussen het besturingssysteem op deze box en de iTV app op AndroidTV? De interface lijkt nogal op elkaar.

[ Voor 21% gewijzigd door spartacusNLD op 09-08-2022 21:47 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
spartacusNLD schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

Werkt dit ook op eigen acces points verbonden aan een eigen router? Of moet dan weer persee de KPN experiabox er tussen zitten?

en hoe kan ik deze aanvragen?
Ik gok dat dit gewoon met “een” WiFi netwerk werkt. En dan met een deftige WiFi en geen gare access point van de action.

De huidige itv ontvangers kan je inmmers ook al achter een router hangen. Zolang je verbinding maar een KPN lijntje is komt die verbinding wel.

Ik heb dus achter een tweede router (dus achter de experiabox) nog een iTV hangen en die werkt zonder problemen

Gaat wel een ramp worden voor de helpdesk. Na die powerline troep nu ook al via WiFi proberen.
Ik werk zelf voor een andere organisatie maar hang wel eens aan de telefoon met eindgebruikers, je krijgt ze niet aan het verstand dat het echt aan die goedkope WiFi repeater ligt, maar toch echt aan de ICT van de organisatie :P.

Al wil ik die WiFi iTV ontvanger wel graag direct inzetten zodra die test klaar is. Heb namelijk een oude ADSL lijn met iTV in gebruik en momenteel niet op de ISRA aangesloten maar op de aansluitpunt in de woonkamer. Scheelt op 3km vanaf de wijkcentrale toch al weer een kleine 1Mb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

krakendmodem schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:51:
[...]

Ik gok dat dit gewoon met “een” WiFi netwerk werkt. En dan met een deftige WiFi en geen gare access point van de action.

De huidige itv ontvangers kan je inmmers ook al achter een router hangen. Zolang je verbinding maar een KPN lijntje is komt die verbinding wel.

Ik heb dus achter een tweede router (dus achter de experiabox) nog een iTV hangen en die werkt zonder problemen

Gaat wel een ramp worden voor de helpdesk. Na die powerline troep nu ook al via WiFi proberen.
Ik werk zelf voor een andere organisatie maar hang wel eens aan de telefoon met eindgebruikers, je krijgt ze niet aan het verstand dat het echt aan die goedkope WiFi repeater ligt, maar toch echt aan de ICT van de organisatie :P.

Al wil ik die WiFi iTV ontvanger wel graag direct inzetten zodra die test klaar is. Heb namelijk een oude ADSL lijn met iTV in gebruik en momenteel niet op de ISRA aangesloten maar op de aansluitpunt in de woonkamer. Scheelt op 3km vanaf de wijkcentrale toch al weer een kleine 1Mb :+
De combinatie van pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router + pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (3-Pack) werkt helaas niet automatisch. Er is een hoop eigen geknutsel voor nodig -> https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609

Ik zou er daarom niet direct vanuit gaan dat deze nieuwe wifi boxen ook zomaar gaat werken. Maar ik laat me verrassen. Gelukkig werkt de iTV app van KPN wel goed.. steeds maar scripts blijven uploaden naar mijn router om TV werkend te houden is jammer.

Hopelijk met deze boxen opgelost.. fingers crossed!!

[ Voor 4% gewijzigd door spartacusNLD op 09-08-2022 21:54 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
spartacusNLD schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:54:
[...]

De combinatie van pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router + pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (3-Pack) werkt helaas niet automatisch. Er is een hoop eigen geknutsel voor nodig -> https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609

Ik zou er daarom niet direct vanuit gaan dat deze nieuwe wifi boxen ook zomaar gaat werken. Maar ik laat me verrassen. Gelukkig werkt de iTV app van KPN wel goed.. steeds maar scripts blijven uploaden naar mijn router om TV werkend te houden is jammer.

Hopelijk met deze boxen opgelost.. fingers crossed!!
Ah, in dit geval bedoelde ik het consumentenspul wat je in de mediamarkt haalt (Netgear, Amplifi, etc). Stekker erin en gaan.

Een edgerouter is leuk spul, maar op het totale klantenbestand van de KPN zullen er wellicht misschien nog geen 5% daadwerkelijk zelf iets hebben ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
spartacusNLD schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:43:
[...]
Zijn er nog verschillen tussen het besturingssysteem op deze box en de iTV app op AndroidTV? De interface lijkt nogal op elkaar.
Gezien alle beperkingen vermoed ik dat het gewoon een Android Boxje is waarop de Android app draait.
We gebruiken hier thuis af en toe de Android app. Die is redelijk stabiel, maar ik mis de eenvoudige interface van de kleine Arris 4K ontvanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

.NCK schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:27:
[...]

Gezien alle beperkingen vermoed ik dat het gewoon een Android Boxje is waarop de Android app draait.
We gebruiken hier thuis af en toe de Android app. Die is redelijk stabiel, maar ik mis de eenvoudige interface van de kleine Arris 4K ontvanger.
Alleen ondersteund de iTV app volgens mij geen 4K, HDR en Dolby Atmos, terwijl de nieuwe TV ontvanger dat wel zou doen. (Tenzij het alleen de specificaties van het apparaat zelf zijn en het niets over de streams zegt)

De kwaliteit van streams in de iTV app is duidelijk minder dan de HD en HD glaszender streams van de TV ontvanger. Ik zou het dan ook vreemd vinden als ze dezelfde streams gebruiken als die van de iTV app.

Iemand die de nieuwe ontvanger aan het testen is en wat kan zeggen over de beeldkwaliteit?

[ Voor 11% gewijzigd door Dj-sannieboy op 10-08-2022 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:45
In de Experiabox 12 heb je de optie voor Extra wifi. Is een extra wifi netwerk naast je reguliere en gastnetwerk. Handig om bijvoorbeeld alleen 2,4GHz aan te zetten voor je IoT meuk.

Weet echter iemand of deze ook uitgestuurd wordt via de Superwifi punten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

afgelopen weekend veel problemen gehad met de wifi.. Heb nu Experia box V10.
En moet zeggen, Android gaat er soms ook weer anders mee om dan Iphone.
Situatie is namelijk dat de box op de begane grond zit en ik een WIFI repeater op de 2e verdieping, ivm kantoortje daar. Mijn Android pakt gewoon het beste signaal, Iphone blijft nog wel eens hangen.

Dat was probleem 1, maar probleem 2 was ook dat ik nu ook wel goed signaal had, maar niet verbonden was met internet.

Vraag van mijn kant nu: wil alles eigenlijk even goed aansluiten, ook met die wifi repeater. Maar eigenlijk wil ik dan de experia box uitsluiten als boosdoener. Zou hem graag omwisselen naar V12. Doet KPN dat zo maar, als ik zeg dat ik af en toe connectie problemen heb? Of zeggen ze dat je eerst maar wat moet doen met hun super wifi punten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

greatgonzo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:59:
...Zou hem graag omwisselen naar V12. Doet KPN dat zo maar, als ik zeg dat ik af en toe connectie problemen heb? Of zeggen ze dat je eerst maar wat moet doen met hun super wifi punten?
Mijn ervaring is dat ze je eerst alternatieve dingen laten proberen incl die Super-WiFi.

Denk dat je je EB sneller omgewisseld krijgt als je een keer last hebt gehad van een muis of een minimale lekkage in de meterkast waardoor dat ding beschadigd lijkt O-)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-06 23:31
barrymossel schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:05:
In de Experiabox 12 heb je de optie voor Extra wifi. Is een extra wifi netwerk naast je reguliere en gastnetwerk. Handig om bijvoorbeeld alleen 2,4GHz aan te zetten voor je IoT meuk.

Weet echter iemand of deze ook uitgestuurd wordt via de Superwifi punten?
ja dat wordt ook door de super wifi over genomen extra wifi netwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:45
jopoh schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:22:
[...]

ja dat wordt ook door de super wifi over genomen extra wifi netwerk
Dankjewel. Ik zag ergens al dat je dat in de kpn box 12 moest instellen, dus ging er al vanuit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio-K
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 15:20
Een tijd geleden was ik op dit forum en kwam een weblink tegen naar een website met een kaart waar alle werkzaamheden(straten open breken voor leidingen/glasvezel etc..) momenteel plaatsvinden. Weet iemand welke ik bedoel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 11:24
Julio-K schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:28:
Een tijd geleden was ik op dit forum en kwam een weblink tegen naar een website met een kaart waar alle werkzaamheden(straten open breken voor leidingen/glasvezel etc..) momenteel plaatsvinden. Weet iemand welke ik bedoel?
Denk deze https://map.moorwerkt.nl/

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:12
zie meerdere glaspoort projecten die daar nog op missen

Odido FiberDesk, posts zijn onder persoonlijke title niet het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Klaassen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:28
Sinds een aantal weken eindelijk de KPN verbinding mogen 'ontvangen' i.v.m. de € 35,- p/m aanbieding maar wat een gedoe. Wifi ligt er legitiem ieder halfuur uit en je kan blijven bellen met KPN maar verder dan channel switching en wat resets komen ze niet. Eigen router mag je uiteraard zelf financieren. Ben ik de enige met zo'n dermate instabiele connectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
torretje2012 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:57:
[...]

zie meerdere glaspoort projecten die daar nog op missen
Steeds meer gemeentes stappen af van MOOR en gaan over op een ander platform voor het afhandelen van vergunningen en instemmingen. Als dit de website is van MOOR, dan zullen er wel wat meer projecten op missen. Of ze nou van KPN, Glaspoort of een andere partij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Barre73 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:26:
[...]

Steeds meer gemeentes stappen af van MOOR en gaan over op een ander platform voor het afhandelen van vergunningen en instemmingen. Als dit de website is van MOOR, dan zullen er wel wat meer projecten op missen. Of ze nou van KPN, Glaspoort of een andere partij zijn.
Is bekend welke site dat wordt?

Denk dat je het DSO bedoeld i.r.t. de omgevingswet https://moorwerkt.nl/kabels-en-leidingen-en-de-omgevingswet/

[ Voor 11% gewijzigd door bbn_ldp op 12-08-2022 23:02 ]

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
bbn_ldp schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:37:
[...]

Is bekend welke site dat wordt?

Denk dat je het DSO bedoeld i.r.t. de omgevingswet https://moorwerkt.nl/kabels-en-leidingen-en-de-omgevingswet/
Ik bedoelde niets specifieks.
MOOR is een commercieel bedrijf dat destijds een softwareproduct ontwikkelde waarmee gemeentes hun kabels en leidingen aanvragen konden managen. Dat bestaat al lange tijd. Uiteraard zijn er inmiddels meer bedrijven gekomen die zoiets ontwikkelden. Dus ik zie nu dat meer en meer gemeentes van MOOR afstappen en met 1 van die andere software pakketten verder gaan. Of (zoals Amsterdam) hun eigen systeem laten ontwikkelen.

Er is geen centraal systeem en dus ook geen centrale website om dit in te zien. Het WoW portaal komt nog het dichtste bij maar daar hebben consumenten niets aan voor inzicht.

En nu beter weer on-topic. Dit heeft nog maar weinig te maken met KPN als provider. Dan kan dit nog beter verder gaan in het KPN Netwerk topic.

[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 13-08-2022 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somoghi
  • Laatst online: 31-05 12:19
Jemig, nu voor de derde dag op rij rond half negen storing, glas simpelweg weggevallen.
Gister van KPN wel een bundel van 100gb voor mij en m'n vrouw, hoop wel dat ze de oorzaak kunnen vinden en permanent oplossen. Drie keer een ander probleem op nagenoeg hetzelfde tijdstip lijkt me toch sterk.

[ Voor 54% gewijzigd door Somoghi op 13-08-2022 22:04 ]

Omdat het kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:30
Kees Klaassen schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:43:
Sinds een aantal weken eindelijk de KPN verbinding mogen 'ontvangen' i.v.m. de € 35,- p/m aanbieding maar wat een gedoe. Wifi ligt er legitiem ieder halfuur uit en je kan blijven bellen met KPN maar verder dan channel switching en wat resets komen ze niet. Eigen router mag je uiteraard zelf financieren. Ben ik de enige met zo'n dermate instabiele connectie?
Ligt je Wifi eruit of je internet? Dat is namelijk nogal een verschil. Dus heb je de problemen ook als je bedraad aangesloten bent? Geleverd via DSL of glas? Welk modem heb je? Had je ook al problemen met je vorige provider?

Zelf heb ik al 10+ jaar KPN Glas en bijna nooit verstoringen gehad. 1x een issue gehad en toen is er een nieuwe optic geleverd omdat de demping op het glas te hoog was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-06 21:53
Ik hoop deze week eindelijk KPN glasvezel te krijgen. abonnement is aangevraagd. Alleen wachten op de activatie. Ik heb nu xDSL van KPN. Weet iemand of je bij de overgang naar glasvezel een ander WANIP krijgt?

Dan weet ik of ik wat DNS records moet gaan aanpassen :)

Iemand het verlossende antwoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-06 23:31
andriesb435 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:13:
Ik hoop deze week eindelijk KPN glasvezel te krijgen. abonnement is aangevraagd. Alleen wachten op de activatie. Ik heb nu xDSL van KPN. Weet iemand of je bij de overgang naar glasvezel een ander WANIP krijgt?

Dan weet ik of ik wat DNS records moet gaan aanpassen :)

Iemand het verlossende antwoord?
ja je krijgt ander wan ip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Klaassen
Aalard99 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:41:
[...]

Ligt je Wifi eruit of je internet? Dat is namelijk nogal een verschil. Dus heb je de problemen ook als je bedraad aangesloten bent? Geleverd via DSL of glas? Welk modem heb je? Had je ook al problemen met je vorige provider?

Zelf heb ik al 10+ jaar KPN Glas en bijna nooit verstoringen gehad. 1x een issue gehad en toen is er een nieuwe optic geleverd omdat de demping op het glas te hoog was.
KPN Box 12; grote kans dat het enkel een WIFI probleem is, kan het niet testen met LAN want geen apparatuur die met LAN-kabels meer werkt hier; Glas; vorige provider geen problemen.

Merk nu dat de Box 12 ook ernstig gelimiteerd is wat betreft instellingen, zal eens moeten vragen of ze geen betere router hebben of een gedeelte van een eigen router kunnen vergoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Kees Klaassen schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

KPN Box 12; grote kans dat het enkel een WIFI probleem is, kan het niet testen met LAN want geen apparatuur die met LAN-kabels meer werkt hier; Glas; vorige provider geen problemen.

Merk nu dat de Box 12 ook ernstig gelimiteerd is wat betreft instellingen, zal eens moeten vragen of ze geen betere router hebben of een gedeelte van een eigen router kunnen vergoeden.
Zie: https://www.kpn.com/internet/fritzbox.htm

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio-K
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 15:20
Bedankt! Zie alleen helaas geen werkzaamheden in mijn wijk, terwijl ze hier wel bezig zijn dit jaar. (Leiden, merenwijk). Wellicht bouwvak? of het wordt niet geregistreerd op deze site. Ik zal het in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ook bijzonder.. abbo aangepast (TV eraf), en ineens is de snelheid van 50 mbit aangepast naar, ik denk 100 mbit. Want op speedtest scoor ik nu ineens 80 mbit :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:12
Julio-K schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Bedankt! Zie alleen helaas geen werkzaamheden in mijn wijk, terwijl ze hier wel bezig zijn dit jaar. (Leiden, merenwijk). Wellicht bouwvak? of het wordt niet geregistreerd op deze site. Ik zal het in de gaten houden
Barre73 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:26:
[...]

Odido FiberDesk, posts zijn onder persoonlijke title niet het bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:42
I second this motion. :Y

Die fritzbox werkt echt zoveel beter dan een experiabox, en dat ding heeft meer instellingen dan 90% van de gebruikers ooit nodig gaan hebben.

Bij 'Internetverbinding' gewoon het KPN glasvezel profiel selecteren, je verbindingssnelheid invoeren, en gaan met die banaan fritzbox. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZG0H8RMccAAz2BEUnH_kVnsqTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibSZQeImi6AxVs2AeDOfeL93.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb iets van 9 maanden een fritzbox gehuurd via KPN, en er daarna zelf een gekocht.
Geen experiaboxen meer voor mij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Klaassen
Merci. Dat wordt dus zelf een routertje aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Kees Klaassen schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:38:
[...]

Je kan ook heleboel routers gewoon aansluiten. Ik heb al paar maanden mijn 'oude' R7000 aan dat NT kastje hangen en het werkt als een speer. Verbinding 1000/1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:58
Kees Klaassen schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:38:
[...]

Als je geen TV hebt kan je heel veel routers zonder problemen gebruiken. Met TV wordt het iets complexer, maar met een EdgeRouter X gaat dat ook prima. Ik ben benieuwd naar de apparatuur die mensen hier gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
MarcoC schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:33:
[...]

Als je geen TV hebt kan je heel veel routers zonder problemen gebruiken. Met TV wordt het iets complexer, maar met een EdgeRouter X gaat dat ook prima. Ik ben benieuwd naar de apparatuur die mensen hier gebruiken.
Ik gebruik hier ook een EdgeRouter X die ik tweedehands via V&A vorig jaar voor €30 op de kop heb weten te tikken. De performance is dik in orde met een 200/200 internet only abonnement.
Tv nemen we af via NLZIET en dat bevalt prima op een Apple TV. De EdgeRouter X is krachtig genoeg om het verkeer van meerdere gebruikers die tegelijkertijd willen streamen (Netflix, Disney+, enz.) af te handelen inclusief video calls met Teams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Julio-K schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Merenwijk heeft er wel degelijk op gestaan. Denk dat ze klaar zijn, want ze gaan in leiderdorp beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-06 22:11

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MarcoC schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:33:
[...]

Ik heb recent mijn ExperiaBox vervangen voor een PFSENSE hyper-v virtual machine, met name het browsen is vele malen "snappier" geworden, daarnaast weer 8 watt stroomverbruik weggespeeld toch weer 70kWh per jaar. TV kijken doen wij overigens via de KPN iTV app op onze smart-tv, werkt prima voor die paar keer dat wij nog tv kijken.

Funfact, ik betaal voor 50mbps maar krijg gewoon 100mbps up and down :9

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 16-08-2022 09:34 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

revolution-nl schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:33:
[...]

laat KPN maar niet meelezen, want dat heb ik dus ook :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

daarnaast weer 8 watt stroomverbruik weggespeeld toch weer 70kWh per jaar.
Neem aan dat je VM ook wel wat resources verbruikt; geen idee of je dat meetbaar hebt maar het is niet ineens gratis geworden, toch? :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MAX3400 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:35:
[...]

Neem aan dat je VM ook wel wat resources verbruikt; geen idee of je dat meetbaar hebt maar het is niet ineens gratis geworden, toch? :)
Ik heb een Surface Pro in de meterkast draaien die al actief was voor home-assistant, unifi controller etc, dat PFsense VM'tje verbruikt qua resources zo weinig dat dit weinig impact zal hebben verwacht ik.

/edit: ik heb er ook een extra USB ethernet adapter aangekoppeld, vooruit laten wij het op 1 watt houden :+

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
[...]

Ik heb recent mijn ExperiaBox vervangen voor een PFSENSE hyper-v virtual machine, met name het browsen is vele malen "snappier" geworden, daarnaast weer 8 watt stroomverbruik weggespeeld toch weer 70kWh per jaar. TV kijken doen wij overigens via de KPN iTV app op onze smart-tv, werkt prima voor die paar keer dat wij nog tv kijken.

Het scheelt dat je een "bescheiden" internet lijntje hebt omdat PFsense niet lekker schaalt met PPPoE verbindingen wat KPN gebruikt. PFsense (en OPNsense ook) draaien onderwater op FreeBSD en dit OS kan helaas internetverbindingen op basis van PPPoE op slechts één enkele CPU core afhandelen. Voor 1Gbit lijntjes heb je relatief zware single speed CPU nodig om de maximale snelheid te kunnen halen. Het worden vaak relatief hele dure doosjes met energie efficiënte CPU's of je krijgt te maken met oude CPU's met een relatief hoog stroomverbruik.

OpenWRT wat op Linux is gebaseerd is veel efficiënter en kan wel PPPoE verbindingen over meerdere CPU cores afwikkelen. Nadeel van OpenWRT is wel dat het geen firewall oplossing is zoals PFsense en OPNsense dat wel zijn maar echt dedicated router oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Miki schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:04:
[...]

Het scheelt dat je een "bescheiden" internet lijntje hebt omdat PFsense niet lekker schaalt met PPPoE verbindingen wat KPN gebruikt. PFsense (en OPNsense ook) draaien onderwater op FreeBSD en dit OS kan helaas internetverbindingen op basis van PPPoE op slechts één enkele CPU core afhandelen. Voor 1Gbit lijntjes heb je relatief zware single speed CPU nodig om de maximale snelheid te kunnen halen. Het worden vaak hele relatief dure doosjes met energie efficiënte CPU's of je krijgt te maken met oude CPU's met een relatief hoog stroomverbruik.

OpenWRT wat op Linux is gebaseerd is veel efficiënter en kan wel PPPoE verbindingen over meerdere CPU cores afwikkelen. Nadeel van OpenWRT is wel dat het geen firewall oplossing is zoals PFsense en OPNsense dat wel zijn maar echt dedicated router oplossing is.
De CPU blijft nog keurig binnen de marges bij hoog bandbreedte verbruik en dan heb ik ook nog PFBlocker; SNORT en OpenVPN actief :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:25
[...]

Het scheelt dat je een "bescheiden" internet lijntje hebt omdat PFsense niet lekker schaalt met PPPoE verbindingen wat KPN gebruikt. PFsense (en OPNsense ook) draaien onderwater op FreeBSD en dit OS kan helaas internetverbindingen op basis van PPPoE op slechts één enkele CPU core afhandelen. Voor 1Gbit lijntjes heb je relatief zware single speed CPU nodig om de maximale snelheid te kunnen halen. Het worden vaak relatief hele dure doosjes met energie efficiënte CPU's of je krijgt te maken met oude CPU's met een relatief hoog stroomverbruik.

There is another way. By default, FreeBSD kernel performs all processing of received PPPoE frame within driver interrupt context: decapsulation, optional decompression/decryption, network address translation, routing lookups, packet filtering and so on. This can result in overloaded single CPU core in default configuration when sysctl net.isr.dispatch=direct. Since FreeBSD 8 we have netisr(8) network dispatch service allowing any NIC driver just enqueue received ethernet frame and cease its following processing freeing this CPU core. Other kernel threads using other CPU cores will then dequeue received frames to complete decapsilation etc. loading all CPU cores evenly.
Dat zou daarvoor een oplossing moeten kunnen zijn; Ik heb zelf geen OPNSense in gebruik icm PPPoE dus kan dit niet direct testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
mrdemc schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

[...]

Dat zou daarvoor een oplossing moeten kunnen zijn; Ik heb zelf geen OPNSense in gebruik icm PPPoE dus kan dit niet direct testen.
De voorgestelde oplossing waarnaar je verwijst dateert uit 2018, dat had al lang en breed geïmplementeerd moeten zijn geweest als dit een werkbare oplossing zou zijn geweest.
Naar mijn weten moet de gehele netwerk stack binnen FreeBSD opnieuw worden opgebouwd om de afwikkeling van PPPoE verbindingen af te handelen over meerdere cores. Maar goed de inhoudelijke details moeten we maar in Zelfbouw project: Firewall / Router / AP bespreken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 19:33
[...]
Nadeel van OpenWRT is wel dat het geen firewall oplossing is zoals PFsense en OPNsense dat wel zijn maar echt dedicated router oplossing is.
Wat bedoel je hier precies mee? Ik zie niets in *sense dat OpenWRT niet kan? De grafische weergave van firewall regels in de OpenWRT webinterface is iets minder overzichtelijk, maar 'onder de kap' heb je evenveel mogelijkheden?
Miki schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

De voorgestelde oplossing waarnaar je verwijst dateert uit 2018, dat had al lang en breed geïmplementeerd moeten zijn geweest als dit een werkbare oplossing zou zijn geweest.
Het is geïmplementeerd, alleen omdat de nut en noodzaak van net.isr.dispatch sterk afhankelijk is van je verbinding/NIC/drivers/etc is het niet standaard 'aan'.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:25
Tom Paris schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:30:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Ik zie niets in *sense dat OpenWRT niet kan? De grafische weergave van firewall regels in de OpenWRT webinterface is iets minder overzichtelijk, maar 'onder de kap' heb je evenveel mogelijkheden?

[...]

Het is geïmplementeerd, alleen omdat de nut en noodzaak van net.isr.dispatch sterk afhankelijk is van je verbinding/NIC/drivers/etc is het niet standaard 'aan'.
Ondertussen is dit gesprek overgegaan, zoals voorgesteld, in dit topic: mrdemc in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP" :P
maar klopt wel wat je zegt inderdaad.

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:57
Misschien off-topic, maar ik heb een KPN Box 12 ‘over’ omdat ik mijn eigen router/firewall gebruik.

Kan ik die box ook gebruiken als ‘upgrade’ voor een VDSL-verbinding bij mijn vriendin? Die heeft nog een antieke Fritz-box namelijk….

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-06 21:34
Ik ben aan het twijfelen om kpn alvast aan te schaffen in mei komen ze glasvezel aansluiten. Momenteel heb ik een Ziggo lijn liggen 600mbit.

Ik krijg nu een actie van kpn als ze me nu alvast aansluiten voor 44 per maand via dsl en dan gratis over naar glasvezel en upgrade naar 1000/1000. Ben aan het twijfelen om dit te doen vanwege de actie of nog op zijn beloop laten.
Want nu kan ik maar een max snelheid van 32mbit bij kpn dus lever ik te veel in

PSN: McMillan0984

• victor538
  • Laatst online: 30-03 17:41
Deze woensdagochtend had ik in opeens geen internet meer. Experiabox deed het nog prima, maar de FTU leek niet goed te functioneren. Ik heb toen de stroom eraf gehaald en opnieuw aangesloten. Sindsdien doet het niets meer... Geen van lampjes branden meer. Deze vrijdag komt een monteur.

Iemand enig idee wat hier gebeurd is? Glasvezel ligt er nu zo'n 3 maanden, dus net nieuw. En nu opeens uit het niets begeeft de FTU het.

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 17:48
Ik heb nu een tp link deco x60 als router in gebruik direct op de ftu van kpn.

Dus de pppoe verbinding wordt door de x60 opgezet.

Nu heb ik een 1000/1000 verbinding maar lijkt de snelheid een beetje te blijven steken op 650/700.

Nu heb ik het gevoel dat de x60 de gewenste snelheid niet aan kan qua cpu. Kan iemand dit bevestigen?

Mijn netwerk is nu dus eigenlijk als volgt:

Kpn FTU > x60 > gigabit switch > andere apparatuur en nog 3 stuks x60

Ik twijfel om bijvoorbeeld de mikrotik rm4011 te kopen als router en de deco in AP modus te zetten. Maar gezien de kosten die dan gemaakt moeten worden wil ik wel weten of dit nuttig is. Of dat ik mijn verwachtingen moet bijstellen. (want laten we eerlijk wezen. Ook 700mb is voor de meeste huishoudens overkill.)

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:49
1993jjohan schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:39:
Ik heb nu een tp link deco x60 als router in gebruik direct op de ftu van kpn.

Dus de pppoe verbinding wordt door de x60 opgezet.

Nu heb ik een 1000/1000 verbinding maar lijkt de snelheid een beetje te blijven steken op 650/700.

Nu heb ik het gevoel dat de x60 de gewenste snelheid niet aan kan qua cpu. Kan iemand dit bevestigen?

Mijn netwerk is nu dus eigenlijk als volgt:

Kpn FTU > x60 > gigabit switch > andere apparatuur en nog 3 stuks x60

Ik twijfel om bijvoorbeeld de mikrotik rm4011 te kopen als router en de deco in AP modus te zetten. Maar gezien de kosten die dan gemaakt moeten worden wil ik wel weten of dit nuttig is. Of dat ik mijn verwachtingen moet bijstellen. (want laten we eerlijk wezen. Ook 700mb is voor de meeste huishoudens overkill.)
Ik had hetzelfde probleem met een Edgerouter op een gigabit verbinding van Proximus, deze kwam ook niet verder dan 700Mbit/s download rechtstreeks op de glasvezel ONT aangesloten. Het probleem leek bij mij bij PPPoE te liggen, na een omzetting van mijn verbinding naar DHCP zonder PPPoE haal ik nu wel 950+Mbit/s met exact dezelfde router en opstelling. Het lijkt een overhead probleem met PPPoE, wellicht biedt KPN ook een mogelijkheid om hier in mee te denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Polyphemus schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:54:
Misschien off-topic, maar ik heb een KPN Box 12 ‘over’ omdat ik mijn eigen router/firewall gebruik.

Kan ik die box ook gebruiken als ‘upgrade’ voor een VDSL-verbinding bij mijn vriendin? Die heeft nog een antieke Fritz-box namelijk….
Als de verbinding van je vriendin momenteel niet met pairbonding werkt (wat ik niet verwacht met een antieke Fritzbox) moet dat in principe gewoon kunnen. Mits het abonnement uiteraard bij KPN zit.

Omdat dit over VDSL gaat kan je de vraag wellicht wel beter stellen in het KPN xDSL topic. Daar zit meer ervaring op dat vlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Clavat schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:12:
Ik ben aan het twijfelen om kpn alvast aan te schaffen in mei komen ze glasvezel aansluiten. Momenteel heb ik een Ziggo lijn liggen 600mbit.

Ik krijg nu een actie van kpn als ze me nu alvast aansluiten voor 44 per maand via dsl en dan gratis over naar glasvezel en upgrade naar 1000/1000. Ben aan het twijfelen om dit te doen vanwege de actie of nog op zijn beloop laten.
Want nu kan ik maar een max snelheid van 32mbit bij kpn dus lever ik te veel in
Gewoon laten lopen. Er zijn elke keer weer acties voor nieuwe klanten.
Als je het wel zou doen ga je van 600 Mbit naar 32 Mbit.. En dan maar hopen dat de glasvezelverbinding ook komt zoals deze nu gepland is. En vooral dat laatste is momenteel een drama bij veel mensen (ook hier op Tweakers).
Eerst maar eens in huis hebben en dan kijken wanneer de beste aanbieding langs komt.

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 17:48
Andros schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:01:
[...]

Ik had hetzelfde probleem met een Edgerouter op een gigabit verbinding van Proximus, deze kwam ook niet verder dan 700Mbit/s download rechtstreeks op de glasvezel ONT aangesloten. Het probleem leek bij mij bij PPPoE te liggen, na een omzetting van mijn verbinding naar DHCP zonder PPPoE haal ik nu wel 950+Mbit/s met exact dezelfde router en opstelling. Het lijkt een overhead probleem met PPPoE, wellicht biedt KPN ook een mogelijkheid om hier in mee te denken?
Kan je me iets meer uitleggen over de omzetting van de verbinding naar dhcp. Want de ppoe is ook mijn vermoeden. Maar zo ver ik wist dit dit helaas verplicht bij kpn.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:49
1993jjohan schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:06:
[...]

Kan je me iets meer uitleggen over de omzetting van de verbinding naar dhcp. Want de ppoe is ook mijn vermoeden. Maar zo ver ik wist dit dit helaas verplicht bij kpn.
Dat is iets van Proximus dus daar ga jij weinig aan hebben. Het is de manier hoe een provider de verbinding aan biedt en Proximus is bezig om PPPoE langzaam uit te faseren.

Beetje leesvoer:

https://netwerkje.com/PPPOE-sessies

Mij komt het over als legacy, wellicht is dat een reden van Proximus om er vanaf te stappen. Je bent daarvoor overgeleverd aan je provider, in dit geval KPN. Ik meld alleen dat ik het probleem herken en welk verschil ik zelf heb ervaren. Vreemd genoeg had ik het probleem niet met de eigen modem/router van Proximus, enkel zodra ik eigen apparatuur gebruikte. Sinds DHCP heb ik er sowieso geen last meer van gelukkig, nu nog hopen dat andere providers dit ook gaan inzien.

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:25
victor538 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:38:
Deze woensdagochtend had ik in opeens geen internet meer. Experiabox deed het nog prima, maar de FTU leek niet goed te functioneren. Ik heb toen de stroom eraf gehaald en opnieuw aangesloten. Sindsdien doet het niets meer... Geen van lampjes branden meer. Deze vrijdag komt een monteur.

Iemand enig idee wat hier gebeurd is? Glasvezel ligt er nu zo'n 3 maanden, dus net nieuw. En nu opeens uit het niets begeeft de FTU het.
Kan je iets specifieker zijn?
Je gebruikt al een verkeerde term, want de FTU is de blindplaat van je glasvezel aansluiting.
Wat voor mediaconverter heb je: een NT of een ONT? Kan je eens foto posten? Als alle lampjes uit zijn, dan denk ik dat je voeding van de (O)NT is uitgevallen.

• Calypso
  • Laatst online: 13-05 20:42
Sinds een aantal dagen glasvezel van KPN, en natuurlijk ligt de Experia box na de test of het allemaal werkte weer netjes in de kast. Zelf gebruik ik een OPNSense VM op Proxmox, en die had ik snel werkend met de glasverbinding.

Alleen (natuurlijk) het MTU/tweakers.net probleem, iets wat ik met mijn setup niet meteen opgelost kreeg. Goed om te weten: de ONT had ik aan een switch gehangen met de benodigde VLANs, en VLAN 6 voor internet haalde ik er op de VM af om te gebruiken. Nadat ik de ONT rechtstreeks aan een netwerkpoort gehangen had en zo alleen VLAN 6 aan OPNSense aangeboden had (met natuurlijk de goede MTU settings) werkte alles zoals ik gehoopt had.

Maar ik heb er toch liever een switch tussen (i.v.m. failover mogelijkheid naar andere ProxMox box); alleen dat lijkt dus niet te lukken, ook niet na allerlei probeersels als Jumbo frames instellen, via PVID untagged aanleveren en tagged, etc.

Nogmaals: het principe werkt, alleen kom ik dus bij IPv6 websites vaak in de problemen. Pingen, telnetten naar de poorten, SSH, IPv4 sites - werkt allemaal zonder problemen via de switchconstructie.

Iemand die hier een soortgelijke setup wel heeft draaien maar dan zonder het issue waar ik tegenaan loop? Voor nu laat ik de ONT maar even rechtstreeks aan de ProxMox doos, maar in de nabije toekomst ga ik het liefst via de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Gekke vraag misschien, maar heb je een TV abonnement nodig voor ITV, of kun je het ook met enkel internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:48
greatgonzo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:16:
Gekke vraag misschien, maar heb je een TV abonnement nodig voor ITV, of kun je het ook met enkel internet?
Nee, je hebt een abonnement nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
greatgonzo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:16:
Hopelijk begrijp ik je vraag goed maar je zult een TV abonnement moeten hebben om gebruik te maken van TV diensten van KPN ongeacht op wat voor soort apparaat (kastjes, smart tv, iPhone, browser, etc) je kijkt. Je hebt namelijk het abonnee nummer nodig bij het aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

kan goedkoop een Deco M4 setje op de kop tikken, en gezien de wifi issues is dat wel een pré.
Maar ik snap het niet helemaal, de ene manual heeft het over een basisstation (of bedoelen ze een router :?), de andere noemt dat helemaal niet.

Kun je rechtstreeks de UTP kabel van de experiabox op zo'n stationnetje aansluiten, of moet er nog een TP link router oid tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
greatgonzo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:45:
kan goedkoop een Deco M4 setje op de kop tikken, en gezien de wifi issues is dat wel een pré.
Maar ik snap het niet helemaal, de ene manual heeft het over een basisstation (of bedoelen ze een router :?), de andere noemt dat helemaal niet.

Kun je rechtstreeks van de experiabox op zo'n stationnetje aansluiten, of moet er nog een TP link router oid tussen
Je kunt 2 dingen doen met zo’n deco setje. Je kpn router volledig vervangen alleen telefonie en tv zullen niet werken.

Of je sluit zo’n setje vanuit je kpn router aan, dan heb je veredelde draadloze WiFi punten. De functies van zo’n deco setje zullen beperkt worden tot enkele basis functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:51
Onder “Bewerkingsmodus” in de Deco-app kun je kiezen voor “Wifi-router” of “ Access point”, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik heb momenteel mijn pfSense achter een Experiabox hangen en mijn TV rechtstreeks op de Experiabox. D.m.v. de DMZ functie forward ik alles naar de pfSense. Nu loop ik al tijden tegen issues aan met de Experiabox, bepaalde poorten komen gewoon niet aan bij de pfSense. Probleem zit echt in de Experiabox.
Nu wil ik de boel rechtstreeks (inclusief TV) achter de pfSense hangen. Ik ben een voormalig Telfort klant. Iemand die mij kan pointen naar een goede handleiding, want ik zie door de vele handleidingen en VLAN's het bos niet meer.
Ik heb maar één NIC voor WAN en één NIC voor LAN, gaat dat lukken? Draai pfSense op een NUC.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:45

thof

FP ProMod
CPM schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:34:
(...)
Nu wil ik de boel rechtstreeks (inclusief TV) achter de pfSense hangen.
(...)
Wil je de Experiabox helemaal uitfaseren en alles doen via de pfSense?

Het is ook afhankelijk van het type aansluiting die je hebt. Zit je op XGS-PON of AON? Zie het KPN Netwerk topic voor meer info over de verschillen tussen deze.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06 20:52

JoSchaap

Had a life, got a modem..

als het een beetje meezit medio december ook eindelijk aan de beurt *O*

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:14
thof schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:55:
[...]
Het is ook afhankelijk van het type aansluiting die je hebt. Zit je op XGS-PON of AON? Zie het KPN Netwerk topic voor meer info over de verschillen tussen deze.
Zolang je gebruik maakt van de meegeleverde (O)NT maakt dat niet uit. Volgens mij wil @CPM alleen de experiabox vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
[...]

Als voormalig Telfort klant is de aansluiting automatisch al wel ouder dan een jaar. Dus AON.
XGS-PON of GPON is alleen maar aanwezig bij aansluitingen die sinds begin/medio 2021 zijn aangelegd. En dan ook nog in nieuwe gebieden. Na-aansluiters in oude gebieden krijgen ook gewoon AON omdat dat de apparatuur in de PoP is.

@CPM Heb je iets aan dit korte topic? Je kan de Tweaker van dit topic natuurlijk ook een DM sturen of even taggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 23-08-2022 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

[...]

Ik heb volgens mij een AON (witte NT). De UTP die daar uit komt wil ik rechtstreeks op mijn pfSense hebben en dus de Experiabox compleet weg halen.
Barre73 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:50:
[...

@CPM Heb je iets aan dit korte topic?
Dit topic had ik idd gezien, daar zijn idd wat instellingen uit te halen. Wat ik lastig vind is dat ik al een bestaande config heb met interfaces, NAT, firewall, VLAN's etc en dus opzoek ben naar een goede handleiding die 100% werkt. Ik ben geen netwerk techneut dus kan niet altijd de verbanden leggen tussen settings dus als er in de handleiding al iets niet klopt dan kan me dat uren kosten. 😉 En geen internet of TV voor een paar dagen vinden ze thuis niet heel erg fijn.
Misschien moet ik een exacte kopie op een andere NUC maken en daarmee gaan testen.

[ Voor 44% gewijzigd door CPM op 23-08-2022 09:04 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-06 21:01
Heeft iemand op de KPN Box 12 IPv6 pin holing werkend? Ik wil de webhosting op mijn NAS extern bereikbaar maken via IPv6. (Via IPv4 werkt het al).

Dus in de KPN Box 12 geeft ik voor het mac adres van de NAS aan dat poort 80 open moet zijn. Toch kan ik extern mijn webpagina niet via IPv6 benaderen, wel via IPv4.

Iemand een idee?

• borft
  • Laatst online: 07-06 20:20
SAICRJMPM schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:08:
Heeft iemand op de KPN Box 12 IPv6 pin holing werkend? Ik wil de webhosting op mijn NAS extern bereikbaar maken via IPv6. (Via IPv4 werkt het al).

Dus in de KPN Box 12 geeft ik voor het mac adres van de NAS aan dat poort 80 open moet zijn. Toch kan ik extern mijn webpagina niet via IPv6 benaderen, wel via IPv4.

Iemand een idee?
Moet je dan niet ook ipv6 verkeer naar het ipv6 adres van je nas toestaan? Hier werkt het prima, alleen heb ik geen Experiabox meer ;)

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:16

Thasaidon

If nothing goes right, go left

SAICRJMPM schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:08:

Iemand een idee?
Domme vraag, maar je NAS draait wel IPv6 en heeft ook een IPv6 adres?

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Pagina: 1 ... 88 ... 182 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen