For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
13 maanden geleden 100/100Mbit afgesloten voor 24,44 per maand voor 6 maanden, daarna 48,88 voor 6 maanden.
De laatste maand is 50,79 ivm inflatie bla bla.
Actie voor nieuwe klanten is nu 35/49 per 6 maanden.
Dus ik bellen, die prijs is wel prima...krijg ik een a"aanbieding" voor 40/51 per 6 maanden omdat ik al klant ben
Elk jaar overstappen voor de beste deal is dus financieel handiger.
Terwijl het ze wel geld/tijd kost met het sturen van monteurs voor aansluiten, opsturen en innemen van de modem, andere administratieve handelingen...derp.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
nee kan je niet terug zetten boxen zijn in beheer bij kpn, software 528 is tot nu wel de stabielste versie vooral met de versies er voor die verbrekingen gaven.Farabi schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:30:
kan je oudere software terugzetten op de kpn box 12? heb alleen maar ellende sinds de laatste update. kunnen ze dat via afstand doen bij kpn?
wat is je probleem ?
Wil je alles in eigen beheer hebben dan zelf een fritzbox of andere router nemen
[ Voor 12% gewijzigd door jopoh op 22-07-2022 23:44 ]
Bekabeld verbinding valt weg. Heb al een nieuwe cat kabel geprobeerd, gisteren een nieuwe kpn box 12 ontvangen. Maar tevergeefs.jopoh schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:43:
[...]
nee kan je niet terug zetten boxen zijn in beheer bij kpn, software 528 is tot nu wel de stabielste versie vooral met de versies er voor die verbrekingen gaven.
wat is je probleem ?
Wil je alles in eigen beheer hebben dan zelf een fritzbox of andere router nemen
Het is na de nieuwe update gebeurt.
Is het 1 apparaat waar je bekabeld problemen mee hebt? In dat geval kan het ook aan het apparaat liggen. Of door een update of gewoon slijtage / kapot.Farabi schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:14:
[...]
Bekabeld verbinding valt weg. Heb al een nieuwe cat kabel geprobeerd, gisteren een nieuwe kpn box 12 ontvangen. Maar tevergeefs.
Het is na de nieuwe update gebeurt.
Andere optie, zet eens een goedkope switch er tussen (bijvoorbeeld pricewatch: TP-Link LS1005G ). Kan zoiets naars zijn dat router en eind apparaat niet meer eens worden over full of half duplex en snelheid op de poorten. Kans is groot dat de switch wel goed met beide kanten praat.
ben net klaar met het gesprek van kpn. er komt geen goede signaal binnen. er komt maandag een monteur langs.swhnld schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:22:
[...]
Is het 1 apparaat waar je bekabeld problemen mee hebt? In dat geval kan het ook aan het apparaat liggen. Of door een update of gewoon slijtage / kapot.
Andere optie, zet eens een goedkope switch er tussen (bijvoorbeeld pricewatch: TP-Link LS1005G ). Kan zoiets naars zijn dat router en eind apparaat niet meer eens worden over full of half duplex en snelheid op de poorten. Kans is groot dat de switch wel goed met beide kanten praat.
Het probleem wordt veroorzaakt doordat er onderbrekingen zijn binnen het eigen netwerk bij mij thuis. Ga ik ik met de box 10 veel op achteruit? Of valt het mee?
enige is v10 heeft wifi 5 en box12 heeft wifi 6Farabi schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:53:
Update: Ze gaan nu een V10 box neerzetten ipv kpn box 12.
Het probleem wordt veroorzaakt doordat er onderbrekingen zijn binnen het eigen netwerk bij mij thuis. Ga ik ik met de box 10 veel op achteruit? Of valt het mee?
verders is er voor de klant geen merkbaar verschil
Ik zie op de bon dat de monteur 67 Mbit/s heeft gehaald met de v10 op de wifi. Op de v12 had ik max 30 Mbit/s. Ik ben benieuwd vanavond als ik thuis ben. Is wel een erg groot verschil.(heb 1gbit glas)jopoh schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:14:
[...]
enige is v10 heeft wifi 5 en box12 heeft wifi 6
verders is er voor de klant geen merkbaar verschil
67 mbit is zelfs voor wifi nog schrikbarend weinig. Die heeft wifi 6, en met mijn Fritzbox thuis met wifi 6 haal ik gemakkelijk meer dan 1 gigabit. Zelfs al is die experiabox een goedkopere router, moet ie alsnog wel meer dan 67 kunnen halen.Farabi schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:21:
[...]
Ik zie op de bon dat de monteur 67 Mbit/s heeft gehaald met de v10 op de wifi. Op de v12 had ik max 30 Mbit/s. Ik ben benieuwd vanavond als ik thuis ben. Is wel een erg groot verschil.(heb 1gbit glas)
Share and Enjoy!
De V10 haalt 67 Mbit/s. De V12 haalde 30Mbit/s.WCA schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:25:
[...]
67 mbit is zelfs voor wifi nog schrikbarend weinig. Die heeft wifi 6, en met mijn Fritzbox thuis met wifi 6 haal ik gemakkelijk meer dan 1 gigabit. Zelfs al is die experiabox een goedkopere router, moet ie alsnog wel meer dan 67 kunnen halen.
Ik heb het nog niet geprobeerd thuis. Weet ik pas vanavond. Voor mij is het 2x zoveel opeens met een oudere modem. Ik ben benieuwd.
Sorry, maar twee keer zo veel als shit is twee keer shit. 67 is ook geen acceptabel nummer wat mij betreft, er vanuit gaande dat deze monteur dit onder ideale omstandigheden heeft getest gaat dat bij minder bereikbare plekken nog een stuk minder zijn.Farabi schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:26:
[...]
De V10 haalt 67 Mbit/s. De V12 haalde 30Mbit/s.
Ik heb het nog niet geprobeerd thuis. Weet ik pas vanavond. Voor mij is het 2x zoveel opeens met een oudere modem. Ik ben benieuwd.
Share and Enjoy!
Volgens mij zitten de mensen met een kpn boxje rond dit getal hier op het forum als ik het niet mis heb. Dus niks geks aan.WCA schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:28:
[...]
Sorry, maar twee keer zo veel als shit is twee keer shit. 67 is ook geen acceptabel nummer wat mij betreft, er vanuit gaande dat deze monteur dit onder ideale omstandigheden heeft getest gaat dat bij minder bereikbare plekken nog een stuk minder zijn.
De V12 is een Wifi6 router, dit zijn nog niet eens WiFi4 snelheden. Ik kan me niet voorstellen dat het zó kut is.Farabi schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:30:
[...]
Volgens mij zitten de mensen met een kpn boxje rond dit getal hier op het forum als ik het niet mis heb. Dus niks geks aan.
Share and Enjoy!
Over 2 maanden stap ik over naar tmobile. Ik zing het nog wel even uit.WCA schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:32:
[...]
De V12 is een Wifi6 router, dit zijn nog niet eens WiFi4 snelheden. Ik kan me niet voorstellen dat het zó kut is.
Deze reactie van jou zette mij aan om dit ook snel eens te testen en verhip, dat lijkt inderdaad zo te zijn. Niet echt een goede test maar een eerste indicatie:Farabi schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:30:
[...]
Volgens mij zitten de mensen met een kpn boxje rond dit getal hier op het forum als ik het niet mis heb. Dus niks geks aan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/FhRG8Wy2h3PEKgbjXKsbIqtW.png?f=user_large)
Kanttekeningen:
- KPN Glasvezel 100mbit via GPON
- Box 12 met firmware SGEJ10000516
- Box 12 zit in de trapkast begane grond
- Test device: MBP 2019
- Laptop bevind zich op zolder
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Heb 2 verschillende kpn 12 boxen gehad. Allebei vanaf een halve meter uitgeprobeerd. Ik kwam niet verder dan 35mbits. Download en upload.thof schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:11:
[...]
Deze reactie van jou zette mij aan om dit ook snel eens te testen en verhip, dat lijkt inderdaad zo te zijn. Niet echt een goede test maar een eerste indicatie:
[Afbeelding]
Kanttekeningen:Ik zal kijken of ik vandaag nog een testje kan doen wat dichterbij de Box 12, om te zien of er inderdaad een magische grens zit van ~36/Mbit.
Dus ik benieuwd hoe de monteur 67mbits heeft gehaald met de V10 vandaag bij mij thuis.
[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 25-07-2022 12:36 ]
Nou is van zolder tot begane grond dat halen nog niet zo heel gek, maar als je er een meter vanaf staat met je laptop moet het toch echt wel beter zijn. Anders vermoed ik dat ze een firmware verneukt hebben oidthof schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:11:
[...]
Deze reactie van jou zette mij aan om dit ook snel eens te testen en verhip, dat lijkt inderdaad zo te zijn. Niet echt een goede test maar een eerste indicatie:
[Afbeelding]
Kanttekeningen:Ik zal kijken of ik vandaag nog een testje kan doen wat dichterbij de Box 12, om te zien of er inderdaad een magische grens zit van ~36/Mbit.
Share and Enjoy!
Als ik dichterbij sta is het 572 down/792 up
Mwoah, die sterkteaanduiding is vaak enkel gebaseerd op signaalsterkte, dat zegt niks over welke versie van Wifi er genegotiate wordt, of wat voor bandbreedte mogelijk is. Je kan wel heel hard zenden, maar dat betekent niet dat je bandbreedte ook groter wordtFarabi schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:58:
Het gekke is dat mijn verbinding als 'excellent' wordt weergegeven. Met 35mbit niet zo excellent dus. Waarschijnlijk staat de snelheid ervan los.
Share and Enjoy!
Aanvulling op bovenstaande:thof schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:11:
[...]
[Afbeelding]
1M afstand vanaf de Box 12, directe zichtlijn:
:fill(white):strip_exif()/f/image/28Sg6vmLqYI7Dk0WVfS2N6KV.png?f=user_large)
Wired via een usb-c naar RJ45 dongle:
:fill(white):strip_exif()/f/image/m0X29j26dVmBX9Zz5S2CNa8E.png?f=user_large)
Laatste restart van de Box 12 is van een paar dagen terug. Had toch wel iets meer performance verwacht. Niet dat het problematisch is omdat alleen de mobile devices op de wifi hangen. Toch later nog wat verder in duiken wat er hier aan de hand is, misschien was er gewisseld naar 2.4ghz i.p.v. de 5ghz band of zo. Helaas geen aparte netwerknamen mogelijk met de Box 12

Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Ik snap niet hoe en waarom. Maar goed. Ik ben benieuwd of het bij tmobile ook hetzelfde wordt straks. Ik verwacht van wel.
wat meet je bekabeld ?Farabi schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:06:
Net even de V10 getest. De snelheid is hetzelfde als op de V12 rond 30mbits.
Ik snap niet hoe en waarom. Maar goed. Ik ben benieuwd of het bij tmobile ook hetzelfde wordt straks. Ik verwacht van wel.
waarmee meet je kwa wifi ? meet je wel op 5ghz ?
de afstand enz ?
Ik denk inderdaad dat er iets niet goed gegaan is met je 5ghz, ik haal hier op mijn v12, 570Mbit op 5ghz, dus dan zou jouw v12 makkelijk 100Mbit moeten halen.thof schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:20:
[...]
Aanvulling op bovenstaande:
1M afstand vanaf de Box 12, directe zichtlijn:
[Afbeelding]
Wired via een usb-c naar RJ45 dongle:
[Afbeelding]
Laatste restart van de Box 12 is van een paar dagen terug. Had toch wel iets meer performance verwacht. Niet dat het problematisch is omdat alleen de mobile devices op de wifi hangen. Toch later nog wat verder in duiken wat er hier aan de hand is, misschien was er gewisseld naar 2.4ghz i.p.v. de 5ghz band of zo. Helaas geen aparte netwerknamen mogelijk met de Box 12
Je ping is ook wel heel erg hoog, ik zit op 8ms op mijn wifi.
En? ben je overgestapt?DaWizza schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:57:
Ik vind alle provides maf, incl. KPN.
13 maanden geleden 100/100Mbit afgesloten voor 24,44 per maand voor 6 maanden, daarna 48,88 voor 6 maanden.
De laatste maand is 50,79 ivm inflatie bla bla.
Actie voor nieuwe klanten is nu 35/49 per 6 maanden.
Dus ik bellen, die prijs is wel prima...krijg ik een a"aanbieding" voor 40/51 per 6 maanden omdat ik al klant ben
Elk jaar overstappen voor de beste deal is dus financieel handiger.
Terwijl het ze wel geld/tijd kost met het sturen van monteurs voor aansluiten, opsturen en innemen van de modem, andere administratieve handelingen...derp.
Ik denk het niet en dat is bij een provider ook de gedachte, een klant wilt niet al dat ''gezeur'' voor die paar tientjes per jaar, dus hoeven ze bestaande klanten geen aanbiedingen te doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 25-07-2022 18:45 ]
Bekabeld 0 problemen haal 120mbit. Via wifi meet ik op 5ghz met mijn laptop. Afstand is 1 meter.jopoh schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:11:
[...]
wat meet je bekabeld ?
waarmee meet je kwa wifi ? meet je wel op 5ghz ?
de afstand enz ?
lijkt toch op dat je laptop 2.4ghz doet.Farabi schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:19:
[...]
Bekabeld 0 problemen haal 120mbit. Via wifi meet ik op 5ghz met mijn laptop. Afstand is 1 meter.
wat doet een mobiele tel op de wifi die zoieso 5ghz ondersteund ?
Heb 5ghz geforceerd via netwerkadapter instellingen van windows. Of moet het anders? Zal ook even met tel bekijken straks.jopoh schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:20:
[...]
lijkt toch op dat je laptop 2.4ghz doet.
wat doet een mobiele tel op de wifi die zoieso 5ghz ondersteund ?
Update snelheidstest met mijn iphone 13.
:strip_exif()/f/image/g1xzRpDMZPGRxG0kX7uoD4HY.jpg?f=fotoalbum_large)
wifi instelling op laptop:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EV4y1ZUZHcYFoG1ZLnJDBio8.jpg?f=user_large)
[ Voor 112% gewijzigd door Farabi op 25-07-2022 20:19 ]
Ik lees al een tijdje mee maar heb nergens gelezen hoeveel je abonnementsnelheid is?Farabi schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:31:
[...]
Heb 5ghz geforceerd via netwerkadapter instellingen van windows. Of moet het anders? Zal ook even met tel bekijken straks.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die speedtest op de iPhone geeft dus tegen de 400 aan. Maar in een eerder bericht vond jij 120 bekabeld op de laptop al prima. Dus ik dacht toen dat je een 100 Mbit abonnement hebt?
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
1gbit, had het aangegeven. Ik haal 120mbit bekabeld. Dus dat werkt als een malle. Alleen wifi blijft een tegenvaller.Barre73 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:32:
[...]
Ik lees al een tijdje mee maar heb nergens gelezen hoeveel je abonnementsnelheid is?
Die speedtest op de iPhone geeft dus tegen de 400 aan. Maar in een eerder bericht vond jij 120 bekabeld op de laptop al prima. Dus ik dacht toen dat je een 100 Mbit abonnement hebt?
wel overigens lekker dat je het wifi-netwerk kan delen in 2.4ghz en 5ghz met de V10. dat kon bij V12 niet dacht ik.
[ Voor 10% gewijzigd door Farabi op 25-07-2022 20:57 ]
Ik mag toch hopen dat je 120MB/s bedoelt ipv 120MbitFarabi schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:35:
[...]
1gbit, had het aangegeven. Ik haal 120mbit bekabeld. Dus dat werkt als een malle. Alleen wifi blijft een tegenvaller.
wel overigens lekker dat je het wifi-netwerk kan delen in 2.4ghz en 5ghz met de V10. dat kon bij V12 niet dacht ik.
ja, klopt. ben een noob op dit gebiedGlassertje schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:16:
[...]
Ik mag toch hopen dat je 120MB/s bedoelt ipv 120Mbit
Het "al dat gezeur" vind ik een vreemde: je vult online een formulier in, je stuurt de oude modem terug, er komt een andere voor in de plaats en dat is het.Ernemmer schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:18:
[...]
En? ben je overgestapt?
Ik denk het niet en dat is bij een provider ook de gedachte, een klant wilt niet al dat ''gezeur'' voor die paar tientjes per jaar, dus hoeven ze bestaande klanten geen aanbiedingen te doen.
Zeker dat ik over ben. Het is ook niet een paar tientjes, het kan zo oplopen tot 100 euro...ik heb minder verdient voor een paar minuten werk.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
MB is wat je ziet als je werkelijk bestanden downloadt naar je computer.
Mbit is wat je ziet op die speedtests.
Mbit is ook dat waar je snelheid van je abonnement in wordt uitgedrukt.
Maar dan wordt de vraag anders: haal je 30 MB via wifi (is dus 240 Mbit) of echt maar 30 Mbit?
[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 25-07-2022 21:56 ]
Dat is natuurlijk niet altijd zo simpel. Bij jou misschien nu wel maar andere decoders, andere routers (modems bestaan niet bij glas) met andere instellingen, ander wifi netwerk, etc..DaWizza schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:18:
[...]
Het "al dat gezeur" vind ik een vreemde: je vult online een formulier in, je stuurt de oude modem terug, er komt een andere voor in de plaats en dat is het.
Zeker dat ik over ben. Het is ook niet een paar tientjes, het kan zo oplopen tot 100 euro...ik heb minder verdient voor een paar minuten werk.
En technisch gezien gaat het maar al te vaak fout en zitten mensen dagen zonder verbinding.
ik haal ongever 30mb per seconde op wifi.Barre73 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:55:
[...]
Maar dan wordt de vraag anders: haal je 30 MB via wifi (is dus 240 Mbit) of echt maar 30 Mbit?
aan de snelheid die je haal met je iphone ligt het niet aan de glasverbinding/v10.Farabi schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:31:
[...]
Heb 5ghz geforceerd via netwerkadapter instellingen van windows. Of moet het anders? Zal ook even met tel bekijken straks.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
v10 haalt ook max 400/450 op de wifi hoger komt die ook niet dus wat je iphone trekt is gewoon goed
je laptop veel minder trekt ligt eerder aan de wifi kaart/aantenne/drivers dan aan de verbinding van kpn
240Mbit lijkt me dan ook wel weer te kloppen met zijn verbinding status van 433 MbpsBarre73 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:55:
[...]
Dit is wat ik vanaf 1M haal met mijn iphone 13. Het ligt niet aan de v10 box, maar aan mn netwerkkaart van mijn laptop zo te zien inderdaad.jopoh schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:41:
[...]
aan de snelheid die je haal met je iphone ligt het niet aan de glasverbinding/v10.
v10 haalt ook max 400/450 op de wifi hoger komt die ook niet dus wat je iphone trekt is gewoon goed![]()
je laptop veel minder trekt ligt eerder aan de wifi kaart/aantenne/drivers dan aan de verbinding van kpn
:strip_exif()/f/image/uaBRufNpBq4OcFVpmgzzKwnd.jpg?f=fotoalbum_large)
Duidelijk verhaalFarabi schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:32:
[...]
Dit is wat ik vanaf 1M haal met mijn iphone 13. Het ligt niet aan de v10 box, maar aan mn netwerkkaart van mijn laptop zo te zien inderdaad.
[Afbeelding]
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Nee, dat kun je niet eisen. Er had aan de schouwer doorgegeven moeten worden dat het aansluitpunt in de meterkast had gemoeten. Achteraf verplaatsen kan wel, maar dat is op eigen kosten.PatrickC schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:50:
Mijn ouders ontvingen vandaag een email van KPN dat hun ADSL lijn komt te vervallen en gratis wordt omgezet naar glasvezel. Probleem is echter dat Reggefiber destijds in onze woonplaats overal glasvezel tot in huis heeft aangelegd, ook als je geen glasvezel internet wilde. Dan lag het er alvast voor de toekomst. En ze hebben daar bij mijn ouders de kortste/gemakkelijkste weg gekozen, waardoor deze rechtstreeks in de woonkamer (voortuin kant) binnenkomt, ipv in de meterkast. Dus ik vraag me af hoe ze dit nu gaan aansluiten? Een modem in de woonkamer? En als dat zo is, hoe gaan ze de vaste telefoon daarop aansluiten? Contactdozen van de vaste telefoons hebben allemaal kabels naar de meterkast. Verder is het punt waar het modem dan gaat komen in het uiterste hoekje van het huis ipv centraal in hef huis. Ook niet echt ideaal lijkt mij. Als mijn ouders niets doen, dan stopt hun internetverbinding en vaste telefoon over 2 maanden. KPN zou eigenlijk eerst moeten regelen dat de glasvezel in de meterkast binnenkomt, maar kunnen we dat eisen?
Ik vind wel dat schouwers wat meer mogen meedenken met waar dat ding moet komen, maar uiteindelijk is het eigen verantwoordelijkheid.
Share and Enjoy!
In de FAQ op de KPN website hierover staat:WCA schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:01:
[...]
Nee, dat kun je niet eisen. Er had aan de schouwer doorgegeven moeten worden dat het aansluitpunt in de meterkast had gemoeten. Achteraf verplaatsen kan wel, maar dat is op eigen kosten.
Ik vind wel dat schouwers wat meer mogen meedenken met waar dat ding moet komen, maar uiteindelijk is het eigen verantwoordelijkheid.
“De monteur zorgt ervoor dat al je (KPN) apparaten blijven werken zoals ze nu ook doen. Denk daarbij aan: Je modem (internet en wifi), TV Ontvanger(s), Vaste telefoon”
Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen dan…
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Daar ben ik ook benieuwd naar.PatrickC schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:09:
[...]
In de FAQ op de KPN website hierover staat:
“De monteur zorgt ervoor dat al je (KPN) apparaten blijven werken zoals ze nu ook doen. Denk daarbij aan: Je modem (internet en wifi), TV Ontvanger(s), Vaste telefoon”
Share and Enjoy!
Je krijgt zoieso eerst een afspraak met de aannemer van kpnnetwerk om de glasvezel na binnen te trekken afhankelijk hoeveel er op rol ligt in de grond is best bespreek waar die beste geplaatst kan worden.PatrickC schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:09:
[...]
zodra kpnnetwerk FTU geplaatst heeft met vaak een NT is aan je zelf om de boel aan te sluiten of je kan monteur voor inplannen
Ze kunne toch een utp kabel trekken naar de plek waar nu je adsl binnen komt?PatrickC schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:09:
[...]
Gewoon tik tik tik op de plinten.
De glasvezel is al binnen inclusief FTU, maar in het uiterste hoekje van de woonkamer. Probleem was destijds dat het huis geen kruipruimte heeft en ze vanaf de straat dan helemaal onder de oprit door (ik schat een meter of 15) een glasvezelkabel moesten trekken en dan bij de voordeur naar binnen, want de meterkast ligt daar het kortste bij (zo’n 3 meter van de voordeur).jopoh schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:18:
[...]
Je krijgt zoieso eerst een afspraak met de aannemer van kpnnetwerk om de glasvezel na binnen te trekken afhankelijk hoeveel er op rol ligt in de grond is best bespreek waar die beste geplaatst kan worden.
zodra kpnnetwerk FTU geplaatst heeft met vaak een NT is aan je zelf om de boel aan te sluiten of je kan monteur voor inplannenen kijken wat mogelijk is om makkelijkste de boel om te zetten op locatie kan soms via kabel door de kruipruimte heen om weer ergens te komen is per klant afhankelijk. kabels of extra materiaal wat er bij komt wordt door kpn geleverd.
Dat kunnen ze, maar ik denk niet dat ze dat kosteloos gaan regelen.Wolly schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:19:
[...]
Ze kunne toch een utp kabel trekken naar de plek waar nu je adsl binnen komt?
Share and Enjoy!
Dan moet je de hele huiskamer rond vanwege de vorm van de huiskamer en mooi is het ook niet echt om overal UTP kabel over je plinten te hebben in je huiskamer.Wolly schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:19:
[...]
Ze kunne toch een utp kabel trekken naar de plek waar nu je adsl binnen komt?
Je hebt meer kans dat ze kosteloos een paar meter UTP leggen dan dat ze het complete FTU punt gaan verplaatsen wetende dat de vraagsteller al heeft aangegeven dat er dan 15 meter gegraven moet worden.WCA schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:49:
[...]
Dat kunnen ze, maar ik denk niet dat ze dat kosteloos gaan regelen.
De monteur bij mij wilde ook met alle plezier een UTP kabel leggen naar de TV voor het Arris kastje, zonder meerkosten overigens.
Dat klopt orders die van koper na glasvezel gaan. alles wat nodig is binnen wat kpn monteur kan en mag is gratis voor de klantWolly schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:29:
[...]
Je hebt meer kans dat ze kosteloos een paar meter UTP leggen dan dat ze het complete FTU punt gaan verplaatsen wetende dat de vraagsteller al heeft aangegeven dat er dan 15 meter gegraven moet worden.
De monteur bij mij wilde ook met alle plezier een UTP kabel leggen naar de TV voor het Arris kastje, zonder meerkosten overigens.
Ik heb een abonnement bij KPN en betaal per maand. Maar er gaat iets mis bij KPN en dat is in mijn voordeel.
Ik betaal alleen voor glasvezelinternet, maar ik heb zowel glasvezel als televisie. Ze hebben iets niet helemaal goed aangepast na een wijziging. Ik heb televisie in mijn pakket maar dit word niet gefactureerd.
Super fijn maar ik wil niet dat ik over een jaar een forse rekening krijg, ik kijk dan liever via NLZiet wat veel goedkoper is.
Mijn vraag aan jullie...
Kan KPN mij achteraf nog een rekening sturen voor de maanden die ik "gratis" televisie gekeken heb?
Thanks.
of je wijzing moet nog door systeem heen of hij is niet goed doorheen gelopen.deryck schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:37:
Beste allemaal,
Ik heb een abonnement bij KPN en betaal per maand. Maar er gaat iets mis bij KPN en dat is in mijn voordeel.
Ik betaal alleen voor glasvezelinternet, maar ik heb zowel glasvezel als televisie. Ze hebben iets niet helemaal goed aangepast na een wijziging. Ik heb televisie in mijn pakket maar dit word niet gefactureerd.
Super fijn maar ik wil niet dat ik over een jaar een forse rekening krijg, ik kijk dan liever via NLZiet wat veel goedkoper is.
Mijn vraag aan jullie...
Kan KPN mij achteraf nog een rekening sturen voor de maanden die ik "gratis" televisie gekeken heb?
Thanks.
wil je save spelen neem even contact op met klantenservice
Kijk al 3 maanden gratis televisie. Denk dat ze er niet meer achter komen, totdat ik bij het einde van mijn abonnement zit.jopoh schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:40:
[...]
of je wijzing moet nog door systeem heen of hij is niet goed doorheen gelopen.
wil je save spelen neem even contact op met klantenservice
Het is niet mijn fout, dus hoop niet dat ze gaan terugvorderen
in mijn kpn kan je als goed is ook zien hoe je abbo nu is.deryck schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:42:
[...]
Kijk al 3 maanden gratis televisie. Denk dat ze er niet meer achter komen, totdat ik bij het einde van mijn abonnement zit.
Het is niet mijn fout, dus hoop niet dat ze gaan terugvorderen
en anders neem even contact op met klantenservice die kunnen precies in zien en niet dat je straks voor een verrassing staat.
Wij kunnen hier niet zien hoe geregeld is voor je
Wat is het grote probleem van de telefoonaansluiting? Hebben ze meerdere telefoons aangesloten in huis of is het een via een telefoonstekker ergens in huis?PatrickC schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:50:
Mijn ouders ontvingen vandaag een email van KPN dat hun ADSL lijn komt te vervallen en gratis wordt omgezet naar glasvezel. Probleem is echter dat Reggefiber destijds in onze woonplaats overal glasvezel tot in huis heeft aangelegd, ook als je geen glasvezel internet wilde. Dan lag het er alvast voor de toekomst. En ze hebben daar bij mijn ouders de kortste/gemakkelijkste weg gekozen, waardoor deze rechtstreeks in de woonkamer (voortuin kant) binnenkomt, ipv in de meterkast. Dus ik vraag me af hoe ze dit nu gaan aansluiten? Een modem in de woonkamer? En als dat zo is, hoe gaan ze de vaste telefoon daarop aansluiten? Contactdozen van de vaste telefoons hebben allemaal kabels naar de meterkast. Verder is het punt waar het modem dan gaat komen in het uiterste hoekje van het huis ipv centraal in hef huis. Ook niet echt ideaal lijkt mij. Als mijn ouders niets doen, dan stopt hun internetverbinding en vaste telefoon over 2 maanden. KPN zou eigenlijk eerst moeten regelen dat de glasvezel in de meterkast binnenkomt, maar kunnen we dat eisen?
Ze kunnen het modem via een UTP kabel in de meterkast aansluiten( in tegenstelling tot ADSL hoeft deze afstand niet zo kort mogelijk te zijn)
Andersom kunnen ze ook de telefoonaansluiting naar het modem trekken.
De monteur zal snel genoeg zien wat handig is en kan.
Zelf heb ik het modem ook in de woonkamer en vind het ideaal. (sowieso geen ruimte in de meterkast).
Scheelt ook enorm in de wifi verbinding (gewoon ruk als ik het in de meterkast plaatst door demping van alle leidingen)
Vaste telefonie gebruik ik al jaren niet meer maar de personen om me heen die het nog wel gebruiken zijn al jaren over op dect.
Bij mijn ouders zit het modem ook in de woonkamer en dus gemakkelijk het basisstation op aangesloten.
Huidig internet komt binnen in de meterkast. Daar staat ook het modem ( Experia Box). Internet in het hele huis is via wifi, dus er liggen nergens UTP kabels. Uit de telefoon uitgang van het modem loopt een kabeltje naar een tussendoos, ook in de meterkast. Vanaf die doos loopt een kabel in een leiding (waarschijnlijk door de vloer, want geen kruipruimte) naar een telefoon wandcontactdoos in de woonkamer en daarop is hun telefoon aangesloten. De telefoon gebruikt dus geen DECT naar het modem, maar gebruikt een basisstation aangesloten op de wandcontactdoos. Of je met hun telefoon ook via DECT naar het KPN modem zo dadelijk zou kunnen connecten weet ik niet (ben ook niet zo thuis in doe materie), want dan is dat kabel probleem ook opgelost. Hoe de telefoon boven is aangesloten moet ik nog even onderzoeken, maar het lijkt er op dat er een kabel van de wandcontactdoos in de woonkamer loopt naar de slaapkamer boven, want in de meterkast zie ik maar één kabeltje.Sabes schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:12:
[...]
Wat is het grote probleem van de telefoonaansluiting? Hebben ze meerdere telefoons aangesloten in huis of is het een via een telefoonstekker ergens in huis?
Ze kunnen het modem via een UTP kabel in de meterkast aansluiten( in tegenstelling tot ADSL hoeft deze afstand niet zo kort mogelijk te zijn)
Andersom kunnen ze ook de telefoonaansluiting naar het modem trekken.
De monteur zal snel genoeg zien wat handig is en kan.
Zelf heb ik het modem ook in de woonkamer en vind het ideaal. (sowieso geen ruimte in de meterkast).
Scheelt ook enorm in de wifi verbinding (gewoon ruk als ik het in de meterkast plaatst door demping van alle leidingen)
Vaste telefonie gebruik ik al jaren niet meer maar de personen om me heen die het nog wel gebruiken zijn al jaren over op dect.
Bij mijn ouders zit het modem ook in de woonkamer en dus gemakkelijk het basisstation op aangesloten.
Als je UTP kabel zou gaan trekken van het punt in de woonkamer waar de glasvezel binnenkomt tot in de meterkast, dan moet je de hele woonkamer rond en dan zou je deze ook over een deurdrempel moeten gaan trekken om bij de meterkast te komen. De glasvezel had dan ook op geen slechter punt het huis binnen kunnen komen.
Ik heb mijn ouders al vertelt als KPN dit niet goed kan/gaat oplossen, dat ze dan maar weg moeten gaan bij KPN en naar Ziggo moeten overstappen. De kabel van Ziggo zit gewoon in de meterkast namelijk. Maar dan wordt het weer zo’n gedoe met hun e-mail adressen die komen te vervallen. Mijn ouders zijn al op leeftijd en snappen niet hoe dit allemaal werkt. Ik hoop dat ze (KPN) een beetje flexibel zijn met inplannen, want ik ben zelf zo dadelijk 3 weken met vakantie en kan hun dan niet helpen in wat die KPN monteur allemaal gaat voorstellen als hij langskomt.
De binnenhuis-telefoondraad die uitkomt in een wandcontactdoos in de buurt van de FTU, eruit trekken en vervangen voor een UTP kabel en een telefoondraad.PatrickC schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:34:
[...]
Huidig internet komt binnen in de meterkast. Daar staat ook het modem ( Experia Box). Internet in het hele huis is via wifi, dus er liggen nergens UTP kabels. Uit de telefoon uitgang van het modem loopt een kabeltje naar een tussendoos, ook in de meterkast. Vanaf die doos loopt een kabel in een leiding (waarschijnlijk door de vloer, want geen kruipruimte) naar een telefoon wandcontactdoos in de woonkamer en daarop is hun telefoon aangesloten. De telefoon gebruikt dus geen DECT naar het modem, maar gebruikt een basisstation aangesloten op de wandcontactdoos. Of je met hun telefoon ook via DECT naar het KPN modem zo dadelijk zou kunnen connecten weet ik niet (ben ook niet zo thuis in doe materie), want dan is dat kabel probleem ook opgelost. Hoe de telefoon boven is aangesloten moet ik nog even onderzoeken, maar het lijkt er op dat er een kabel van de wandcontactdoos in de woonkamer loopt naar de slaapkamer boven, want in de meterkast zie ik maar één kabeltje.
Als je UTP kabel zou gaan trekken van het punt in de woonkamer waar de glasvezel binnenkomt tot in de meterkast, dan moet je de hele woonkamer rond en dan zou je deze ook over een deurdrempel moeten gaan trekken om bij de meterkast te komen. De glasvezel had dan ook op geen slechter punt het huis binnen kunnen komen.![]()
Ik heb mijn ouders al vertelt als KPN dit niet goed kan/gaat oplossen, dat ze dan maar weg moeten gaan bij KPN en naar Ziggo moeten overstappen. De kabel van Ziggo zit gewoon in de meterkast namelijk. Maar dan wordt het weer zo’n gedoe met hun e-mail adressen die komen te vervallen. Mijn ouders zijn al op leeftijd en snappen niet hoe dit allemaal werkt. Ik hoop dat ze (KPN) een beetje flexibel zijn met inplannen, want ik ben zelf zo dadelijk 3 weken met vakantie en kan hun dan niet helpen in wat die KPN monteur allemaal gaat voorstellen als hij langskomt.
Dan heb je ook een UTP verbinding naar de meterkast, kan je daar de Experiabox laten staan en alle huidige verbindingen blijven gebruiken.
En ja, dit doen KPN monteurs regelmatig.
Dat is inderdaad een mooie tussenoplossing. pBarre73 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:12:
[...]
De binnenhuis-telefoondraad die uitkomt in een wandcontactdoos in de buurt van de FTU, eruit trekken en vervangen voor een UTP kabel en een telefoondraad.
Dan heb je ook een UTP verbinding naar de meterkast, kan je daar de Experiabox laten staan en alle huidige verbindingen blijven gebruiken.
En ja, dit doen KPN monteurs regelmatig.
Genoeg opties om mee te werken… dank allemaal voor het meedenken.
Dat kunnen ze binnen een bepaalde termijn terugvorderen ja. Ik zou gewoon verhaal gaan halen.deryck schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:37:
Beste allemaal,
Mijn vraag aan jullie...
Thanks.
Share and Enjoy!
Ik verwonderde mij er ook over dat KPN met superwifi adverteert als wifi6(ax) punt maar dat het door die bug niet goed samenwerkt met de box12 modem en terug valt op wifi5(ac)...jopoh schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:10:
[...]
test even bekabeld zoals barre73 aangeeft.
Daarnaast speelt er nog bekend probleem waar aan gewerkt wordt .
box12 zend wifi6(ax) uit
super wifi 2.0 hoort ook wifi6(ax) uit te zenden. echter is zo door bug in de OWL software wordt wifi6(ax) uitgeschakeld zodra super wifi 2.0 achter box12 of v10a wordt gehangen. dan val je terug op wifi5(ac) die komt zo beetje uit op tussen de 430/480 max.
dit is zelf niet op te lossen dit moet vanuit kpn komen dat wifi6 ook op de super wifi 2.0 aangaat nieuwe software update is kwa datum nog onbekend
Daarnaast is zeer van belang dat je eigen hardware laptop/tel wel wifi 6 ondersteund anders val je zoieso terug op wifi5
Op het KPN forum werd er over geklaagd in een apart topic en medewerkers van KPN verzekerde dat er aan gewerkt wordt. Inmiddels rolt KPN een update breed uit waardoor de box12 firmware SGEJ10000528 krijgt en een superwifi2 punt firmware 2.00.23. Bij mij inmiddels ook wifi6(ax) met de superwifi (wifi icoon met een 6 op mijn smartphone) en het werkt allemaal voortreffelijk.
Klopt deze update uitrol is nog steeds gaandeBLRacing schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:19:
[...]
Ik verwonderde mij er ook over dat KPN met superwifi adverteert als wifi6(ax) punt maar dat het door die bug niet goed samenwerkt met de box12 modem en terug valt op wifi5(ac)...
Op het KPN forum werd er over geklaagd in een apart topic en medewerkers van KPN verzekerde dat er aan gewerkt wordt. Inmiddels rolt KPN een update breed uit waardoor de box12 firmware SGEJ10000528 krijgt en een superwifi2 punt firmware 2.00.23. Bij mij inmiddels ook wifi6(ax) met de superwifi (wifi icoon met een 6 op mijn smartphone) en het werkt allemaal voortreffelijk.
Superwifi2 punten opnieuw verbonden met een kabel op de router en zijn weer groen. Deze worden ook herkend in de thuis app. De router heb ik gereset.
Zonder superwifi is er ook geen internet meer, wel wifi. Lijkt niet aan superwifi te liggen.
Een van jullie raad wat ik nog kan doen? Zo vreemd dat het issue er sinds gister is. Er is niks gewijzigd door mij.
[ Voor 10% gewijzigd door THxZ0NE op 27-07-2022 18:11 ]
Niets meer gezien of gehoord in de week daarna dus zelf maar eens gaan bellen met de Klantenservice. Het ligt bij de ICT-afdeling want er moet iets gefikst worden aan de order zodat die door kan lopen zei men. En bij die ICT-afdeling ligt dat nu blijkbaar al 2 weken.
Misschien moet KPN eerst eens zorgen dat ze de zaakjes intern op orde hebben voordat ze nog meer reclame voor hun glasvezel gaan maken ...
:strip_exif()/f/image/NI2g0WM5TddMvA3AOI1hoNB2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben overigens erg te spreken over de service van kpn. Je meldt je klacht en de volgende dag staan ze aan je deur. Netjes!
[ Voor 10% gewijzigd door Farabi op 28-07-2022 17:41 ]
Je kunt een extra wifi netwerk aanmaken dan activeer je alleen de 5ghz band. En daar verbind je dan je 5gz apparaten mee.Farabi schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:17:
soms springen mijn devices spontaan op de 2.4ghz band. is er nog steeds geen manier om dit op de kpn 12 op te lossen?
Zo heb ik het hier ook gedaan. Alleen na een automatische firmware update waren de SSID's daarvan weer terug naar de default _extraWifi (of zo iets)...MartNL schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:20:
[...]
Je kunt een extra wifi netwerk aanmaken dan activeer je alleen de 5ghz band. En daar verbind je dan je 5gz apparaten mee.
thnx! gelukt.MartNL schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:20:
[...]
Je kunt een extra wifi netwerk aanmaken dan activeer je alleen de 5ghz band. En daar verbind je dan je 5gz apparaten mee.
zal misschien een stukje overboeking zijn, want je trekt wel de volledige upload.ion schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:50:
[Afbeelding]
Aangesloten met CAT6 op mijn Experiabox V12, mijn moederbord heeft een Realtek® RTL8125B 2.5Ghz kaart en laatste drivers. Ik krijg alleen nooit meer dan 700~ download speed. Is er iets verkeerd met de router of de wijkkast?
Probeer eens de Windows/MacOS App store versie van de Ookla Speedtestion schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:50:
[Afbeelding]
Aangesloten met CAT6 op mijn Experiabox V12, mijn moederbord heeft een Realtek® RTL8125B 2.5Ghz kaart en laatste drivers. Ik krijg alleen nooit meer dan 700~ download speed. Is er iets verkeerd met de router of de wijkkast?
In de browser gigabit meten wil niet altijd vanwege meerdere redenen (plugins, javascript performance beperking, etc etc)
Share and Enjoy!
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
dit is nu al vaker gezegt er is op dit moment geen enkele SFP+ voor XGS-pon die werktBruzski schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:56:
Weet iemand of het al mogelijk is om een eigen XGS.PON ONT sfp module te bestellen voor mijn UDMP router? ik hoor namelijk dat de KPN ONT veel stroom verbruikt?
Dank, door verwarrende berichten over wel of niet wist ik niet meer of ik een eigen module kon toepassen. afwachten dus!jopoh schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:59:
[...]
dit is nu al vaker gezegt er is op dit moment geen enkele SFP+ voor XGS-pon die werkt

Stroomverbruik is tussen de 7,7 en 8,3 watt dus rond de 70 KwH per jaar (bron). Of je dat veel vindt is aan jezelf. Ik schaar het zelf onder de benodigde investering voor een snelle glasvezelverbinding. Maar goed, ik ben natuurlijk niet helemaal onpartijdig;-)Bruzski schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:56:
Weet iemand of het al mogelijk is om een eigen XGS.PON ONT sfp module te bestellen voor mijn UDMP router? ik hoor namelijk dat de KPN ONT veel stroom verbruikt?
[ Voor 19% gewijzigd door Barre73 op 31-07-2022 22:13 ]
Je heb wel gelijk, zojuist een meting gedaan met een watt meter en ik kwam op zo’n 5.5w, valt dus reuze mee inderdaad! mijn UDMP verbruikt zo gemiddeld 18.2w.Barre73 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:05:
[...]
Stroomverbruik is tussen de 7,7 en 8,3 watt dus rond de 70 KwH per jaar (bron). Of je dat veel vindt is aan jezelf. Ik schaar het zelf onder de benodigde investering voor een snelle glasvezelverbinding. Maar goed, ik ben natuurlijk niet helemaal onpartijdig;-)
Ik zie geen verschil. Nog steeds rond de 650-700.WCA schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:04:
[...]
Probeer eens de Windows/MacOS App store versie van de Ookla Speedtest
In de browser gigabit meten wil niet altijd vanwege meerdere redenen (plugins, javascript performance beperking, etc etc)
Topic KPN forum, schijnt allemaal wel mee te vallen.Bruzski schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:56:
Specs.Power consumption: Idle 7,7W; max 8,3W
Edit: Oeps, had de volgende pagina gemist.
[ Voor 3% gewijzigd door Glassertje op 31-07-2022 23:24 ]
Ik vind 7,7 watt idle best wel veel.Barre73 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:05:
[...]
Stroomverbruik is tussen de 7,7 en 8,3 watt dus rond de 70 KwH per jaar (bron). Of je dat veel vindt is aan jezelf. Ik schaar het zelf onder de benodigde investering voor een snelle glasvezelverbinding. Maar goed, ik ben natuurlijk niet helemaal onpartijdig;-)
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Bijna 40 euro per jaar, dat is meer dan de 35 euro die ik per maand aan KPN betaal.
Dus ja, dat is best veel.
In mijn geval maar 17 euro per jaar. Bij 40 euro heb je een aardige hoge stroomprijs...Wolly schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 07:27:
[...]
Bijna 40 euro per jaar, dat is meer dan de 35 euro die ik per maand aan KPN betaal.
Dus ja, dat is best veel.
Maar ik zei al eerder: het is aan een ieder zelf om te bepalen wat wel of niet duur is.
Zo verbruikt bijvoorbeeld de KPN TV decoder weer veel minder stroom dan die van Ziggo.
Door zelf een SFP module te regelen (als die er zou zijn ) geef je eenmalig een boel geld uit en het kan maar zo een paar jaar duren voordat je dat er uit hebt, afgezet tegen het stroomverbruik van die ONT.
Ik ging even uit van die 55 cent/kWh zoals ook in dat KPN forum topic werd gebruikt.Barre73 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:26:
[...]
In mijn geval maar 17 euro per jaar. Bij 40 euro heb je een aardige hoge stroomprijs..
Momenteel is dat een redelijke prijs afgaande op de tabel in het andere topic: ferdi9678 in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
Ook weer waarMaar ik zei al eerder: het is aan een ieder zelf om te bepalen wat wel of niet duur is.
Zo verbruikt bijvoorbeeld de KPN TV decoder weer veel minder stroom dan die van Ziggo.
Door zelf een SFP module te regelen (als die er zou zijn ) geef je eenmalig een boel geld uit en het kan maar zo een paar jaar duren voordat je dat er uit hebt, afgezet tegen het stroomverbruik van die ONT.
Kan ook nog aan je systeem liggen. Heb het thuis ook getest als ik download met oud i5 intel systeem dan kom ik ook nooit hoger dan zo'n 800 download en de upload zit zo rond de 940. Als ik de speedtest direct daarna start op me AMD Threadripper 2950x doe dan is de download altijd rond de 930 a 940 en de upload ook zo rond de 940. beide systemen zitten op de zelfde switch aangesloten en hebben de zelfde route naar de 10a.torretje2012 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:53:
[...]
zal misschien een stukje overboeking zijn, want je trekt wel de volledige upload.
Dat er geen XGS-PON module is die werkt.jopoh schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:59:
[...]
dit is nu al vaker gezegt er is op dit moment geen enkele SFP+ voor XGS-pon die werkt
Is de oorzaak dat de MAC module ontbreekt in die modules
(ook een vereiste is om op het Delta Glasvezel netwerk te komen)
Of heeft dit een andere oorzaak ?
Mijn V12 experiabox heeft de SGEJ10000528 firmware, echter hebben de superwifi punten nog steeds de 1.00.14v2 firmware.BLRacing schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:19:
[...]
Ik verwonderde mij er ook over dat KPN met superwifi adverteert als wifi6(ax) punt maar dat het door die bug niet goed samenwerkt met de box12 modem en terug valt op wifi5(ac)...
Word de superwifi firmware 2.00.23 apart uitgerold?
Zowaar 3 maanden €10 korting in de maand, waardoor ik op €552 uitkom op jaarbasis.
Ter referentie: BB winkel: €420, nieuwe KPN abonnee €498. Ziggo genoemd als alternatief, kost ons €387.
Ik gaf dan ook aan dat €135 verschil met Ziggo best wel veel is, maar meer korting kon hij niet geven.
Iemand nog tips? Heeft een tweede keer bellen zin?
PS: als ik nu op de site kijk, krijg ik sowieso €30 korting, want dit is de hussel korting!
[ Voor 8% gewijzigd door greatgonzo op 02-08-2022 13:29 ]
Woon je samen? Dan persoon 1 abbo opzeggen en persoon 2 abbo aanvraag ivm verhuizing.greatgonzo schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:23:
toch wel teleurstellend.. Wilde mijn alles in één omzetten naar internet only, en een nieuw abonnement laten afsluiten. Met natuurlijk daarbij de vraag of er korting kon worden gegeven.
Zowaar 3 maanden €10 korting in de maand, waardoor ik op €552 uitkom op jaarbasis.
Ter referentie: BB winkel: €420, nieuwe KPN abonnee €498. Ziggo genoemd als alternatief, kost ons €387.
Ik gaf dan ook aan dat €135 verschil met Ziggo best wel veel is, maar meer korting kon hij niet geven.
Iemand nog tips? Heeft een tweede keer bellen zin?
Heel raar: als ik hussel internet only 50 mbit neem, kost het me €46 per maand.
Ik kan ook kiezen voor Internet: Kost €40,59, maar.. combi voordeel eraf en dan ineens €35,59
Blijft toch raar.. hetzelfde abonnement, ander naampje, maar scheelt een tientje! KPN gaf aan dat er geen verschil zou zijn tussen beide abonnementen, en dat ik de korting op de mobiele abonnementen ook houd.
super wifi 1 heeft software versie 1. xx reeks(RSH) schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:40:
[...]
Mijn V12 experiabox heeft de SGEJ10000528 firmware, echter hebben de superwifi punten nog steeds de 1.00.14v2 firmware.
Word de superwifi firmware 2.00.23 apart uitgerold?
super wifi 2 heeft software versie 2. xx reeks
dus heb je super wifi 1 klopt je firmware ja
Kijk eens op pepper, 35 euro p/m voor heel jaar.greatgonzo schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:44:
heb nog eens op mijn.kpn.com gekeken.
Heel raar: als ik hussel internet only 50 mbit neem, kost het me €46 per maand.
Ik kan ook kiezen voor Internet: Kost €40,59, maar.. combi voordeel eraf en dan ineens €35,59
Blijft toch raar.. hetzelfde abonnement, ander naampje, maar scheelt een tientje! KPN gaf aan dat er geen verschil zou zijn tussen beide abonnementen, en dat ik de korting op de mobiele abonnementen ook houd.
https://nl.pepper.com/share-deal-from-app/245235
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:18 ]
als je idd in pon gebied zit heb je een ONT nodig die doet net iets meer als gewone mediaconverter.GioStyle schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:04:
[...]
Ik krijg begin volgend jaar glasvezel en probeer me goed in te lezen over de techniek achter glasvezel. Maar weet iemand of het volgende mogelijk is? Ik vermoed dat het netwerk XGS-PON gaat worden. Is het mogelijk om vanaf de FTU een TP-Link mediaconverter te plaatsen en vanaf die converter naar je router? Die TP-Link converter verbruikt maar 2W, dat scheelt aanzienlijk. Naast deze converter heb je een op maat gemaakte sf module nodig en een speciale kabel.
tot op heden is verders niks anders beschikbaar wat match met de spec die kpn geeft.
zie ook dit topic: [KPN WBA] Ervaringen XGS.PON direct op glas (zonder NTU/ONT)
Het is wel “iets” meer dan “net iets meer”, de specificaties van dat “meer”, de OMCI, is 652 pagina’s. En dat is alleen nog maar het protocol…, zie: https://www.itu.int/rec/d...01711-I!!PDF-E&type=itemsjopoh schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:13:
[...]
als je idd in pon gebied zit heb je een ONT nodig die doet net iets meer als gewone mediaconverter.
tot op heden is verders niks anders beschikbaar wat match met de spec die kpn geeft.
zie ook dit topic: [KPN WBA] Ervaringen XGS.PON direct op glas (zonder NTU/ONT)
Daarnaast dus specifieke AES encryptie, sleutelbeheer etc…
Antwoord was dus al gegeven en is Nee.GioStyle schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:04:
[...]
Ik krijg begin volgend jaar glasvezel en probeer me goed in te lezen over de techniek achter glasvezel. Maar weet iemand of het volgende mogelijk is? Ik vermoed dat het netwerk XGS-PON gaat worden. Is het mogelijk om vanaf de FTU een TP-Link mediaconverter te plaatsen en vanaf die converter naar je router? Die TP-Link converter verbruikt maar 2W, dat scheelt aanzienlijk. Naast deze converter heb je een op maat gemaakte sfp module nodig en een speciale kabel.
Daarnaayeven een observatie... De ONT die je erbij krijgt momenteel verbruikt gemiddeld 8W. Omgerekend circa 70 KwH per jaar. Met jouw oplossing ben je minstens honderd tot 150 euro kwijt aan investering (als die SFP module voor XGS-PON eens een keer op de markt komt) zodat je circa 50 KwH per jaar kan besparen?
Ter illustratie: ik betaal 25 cent per KwH incl BTW. Dan zou ik 12,5 euro per jaar besparen. Terugverdientijd 8 tot 12 jaar...
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 07:18 ]
Een XGS-PON met MAC zal ongeveer hetzelfde verbruik kennen. De plaatjes op internet laten zien dat ze een stuk langer zijn dan een normale SFP en dat er koelribben op zitten. Per slot van rekening zit er een complete Linux computer in… gewoon met dezelfde chips als die in de KPN Genexis ONT. Compacter, maar dezelfde functionaliteit.GioStyle schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:37:
[...]
Geld is niet de belangrijkste drijfveer voor mij, maar ik wil best even meegaan in je verhaal. Een kWh brengt momenteel €0,61 per kWh op. Dat is €30,50 op jaarbasis, dan is de terugverdientijd amper 5 jaar.
Zie bijvoorbeeld:
https://www.albis-elcon.c...products/xgs-pon-ont-sfp/
En nee, die SFP is niet leverbaar. En werkt waarschijnlijk ook niet want interoperabiliteit is een farce, ondanks BBF.247 certificering.
Ik heb geen zonnepanelen dus ik kijk alleen naar de uitgaven kant van mijn stroom. Vandaar mijn rekensom.GioStyle schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:37:
[...]
Geld is niet de belangrijkste drijfveer voor mij, maar ik wil best even meegaan in je verhaal. Een kWh brengt momenteel €0,61 per kWh op. Dat is €30,50 op jaarbasis, dan is de terugverdientijd amper 5 jaar.
Maar goed, Ernstoud geeft het hierboven goed aan. Het is waarschijnlijk qua stroomverbruik ook een non-discussie.
Overigens loopt er hier op GoT een apart topic over het gebruik van een eigen SFP bij XGS-PON.
[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 03-08-2022 08:51 ]
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen