Buitenhof, Groningen gaat de schep eind van de maand de grond in. omgeving net noord er van (Hoendiep) zijn ze nu klaar met de graafwerkzaamheden en omdat het een heel oude wijk is zijn ze nu bezig met de stalen goten op de huizen. Corpus den hoorn heeft glaspoort vorige week de mailing gedaan, dus die zullen ook voor het einde van het jaar wel aangelegt worden.Barre73 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:21:
[...]
Noem ze eens op? Zodra ze officieel aangekondigd zijn komen ze op deze kaart. Wat jij zegt hoor officieel niet te kunnen dus.
Vanmiddag is mijn Experia v9 eruit geklapt door kortsluiting onder dezelfde aardlekschakelaar (andere groep). Gelukkig opgelost, maar sinds die tijd komt mijn speedtest (bedraad) niet boven 95/95 uit (zit er zelfs vrij stabiel op, alle metingen tussen 92-95), waar ik met mijn 200mbit eerder bijna altijd 200/350 mat met ookla.
Ik heb alles, inclusief glasvezelmodem al een keer opnieuw opgestart, maar geen verbetering.
Net een half uur met de helpdesk gehangen. Het enige wat me verteld werd, is dat ik over moet op de box 12. Die ligt hier al een tijdje in de kast, want ik wil niet in een werkende installatie gaan rommelen. Maar wat mij betreft lijkt het erop dat ze me nog maar 100/100 doorgeven ipv de 200.
Herkent iemand dit? Zou dit echt door de experia kunnen komen? Of klinkt het jullie ook alsof het eerder in de wijkcentrale zit dan in de verbinding bij mij binnen?
Ik heb alles, inclusief glasvezelmodem al een keer opnieuw opgestart, maar geen verbetering.
Net een half uur met de helpdesk gehangen. Het enige wat me verteld werd, is dat ik over moet op de box 12. Die ligt hier al een tijdje in de kast, want ik wil niet in een werkende installatie gaan rommelen. Maar wat mij betreft lijkt het erop dat ze me nog maar 100/100 doorgeven ipv de 200.
Herkent iemand dit? Zou dit echt door de experia kunnen komen? Of klinkt het jullie ook alsof het eerder in de wijkcentrale zit dan in de verbinding bij mij binnen?
zorg instellingen is altijd complex die worden wellis vaker overgeslagen of worden op ander tijd stip alsnog verglast is niet uniek iniedergevalmuisje1997 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:28:
ik heb het ook nagevraagd bij delta netwerk hun antwoord was:
Goedemorgen X, ik heb het voor je nagekeken. het appartementencomplex komt op dit moment niet in aanmerking voor een glasvezelaansluiting
en niet zo gek dat buitengebied niet beschikbaar is heb hier gewoon wel ziggo met giganet 1Gbit down
hier is ook alleen ziggo coax geen adsl punt of wat dan ook
heb de vraag ookal neergelegd bij de teamleider woon in zorginstelling maar geen idee of die er actief mee bezig gaan zijn
ik hoop van harte dat het verglast gaat worden ben ik eindelijk af van die trage uploadjopoh schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:28:
[...]
zorg instellingen is altijd complex die worden wellis vaker overgeslagen of worden op ander tijd stip alsnog verglast is niet uniek iniedergeval
ik droom al weg bij XGS-PON 8Gbit zwijmel
ook gezegd dat het beter zou zijn om meerdere providers in het pand te hebben
ik blijf er navraag na doen x in de zoveel tijd zowel bij delta netwerk/circet en teamleider
[ Voor 18% gewijzigd door muisje1997 op 11-07-2022 22:31 ]
stroom er uit geklapt is. 9van10 keer is je experia box kapot gewoon omzetten na BOX 12. aangezien v9 ook allemaal worden vervangen dit jaar ondersteuning stopt straks er op.coelho schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:03:
Vanmiddag is mijn Experia v9 eruit geklapt door kortsluiting onder dezelfde aardlekschakelaar (andere groep). Gelukkig opgelost, maar sinds die tijd komt mijn speedtest (bedraad) niet boven 95/95 uit (zit er zelfs vrij stabiel op, alle metingen tussen 92-95), waar ik met mijn 200mbit eerder bijna altijd 200/350 mat met ookla.
lost box12 het probleem niet op dan is je NT/ONT kapot geklapt zal de klantenservice een ticket moeten maken voor de monteur om hem te komen vervangen
Controleer, als je inlogt op de V9 of je WAN poort op 100Mbit draait ipv 1000Mbit. Http://192.168.2.254coelho schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:03:
Ik geloof dat die te vinden is onder de WAN status.
(Al jaren geen v9 meer gebruikt).
Edit. Ik realiseer mij net dat ik in het verleden deze problemen ook heb gehad. Een reset van het modem bood toen wel de oplossing. Of even netwerkkabel tussen de V9 en glasmodem vervangen.
Als je netwerkkabel aansluit op je pc, zie je daar dan ook alleen 100Mb staan?
Ik gok dat een Box 12 dan wel goed gaat werken om eerlijk te zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door krakendmodem op 11-07-2022 22:39 ]
1000M full duplexkrakendmodem schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:35:
[...]
Controleer, als je inlogt op de V9 of je WAN poort op 100Mbit draait ipv 1000Mbit. Http://192.168.2.254
Ik geloof dat die te vinden is onder de WAN status.
(Al jaren geen v9 meer gebruikt).
Edit. Ik realiseer mij net dat ik in het verleden deze problemen ook heb gehad. Een reset van het modem bood toen wel de oplossing. Of even netwerkkabel tussen de V9 en glasmodem vervangen.
Als je netwerkkabel aansluit op je pc, zie je daar dan ook alleen 100Mb staan?
Ik gok dat een Box 12 dan wel goed gaat werken om eerlijk te zijn.
Ik ga het morgen maar even proberen. Zie er wel tegenop om alles weer opnieuw te moeten installeren/verbinden. Neem aan dat mijn WiFiVersterkers ook weer vanaf nul geïnstalleerd moeten worden, alle netwerkverbindingen van de diverse apparaten in huis opnieuw ingesteld, vaste interne IPs weer opnieuw koppelen enz.? Kost altijd meer tijd dan gewild...
Het kan ook zijn dat de eigenaar van het pand dwarsligt, @Barre73 herinner je mijn tante nog (DM draadje)? Zij en de rest van de flat hadden de kaart met de vraag voor glasvezel nooit ontvangen en toen jij in het systeem keek was er iets raars aan de hand.jopoh schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:28:
[...]
zorg instellingen is altijd complex die worden wellis vaker overgeslagen of worden op ander tijd stip alsnog verglast is niet uniek iniedergeval
Overigens geen verandering daar, glasvezel ligt nog steeds beneden bij de hoofdingang en niet naar binnen.
[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 12-07-2022 09:30 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Buitenhof en Hoendiep horen bij project Hoogkerk van Glaspoort.torretje2012 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:36:
[...]
Buitenhof, Groningen gaat de schep eind van de maand de grond in. omgeving net noord er van (Hoendiep) zijn ze nu klaar met de graafwerkzaamheden en omdat het een heel oude wijk is zijn ze nu bezig met de stalen goten op de huizen. Corpus den hoorn heeft glaspoort vorige week de mailing gedaan, dus die zullen ook voor het einde van het jaar wel aangelegd worden.
Corpus den Hoorn is ook Glaspoort zoals je zelf zegt.
De netwerkkaart is van KPN Netwerk, niet van Glaspoort... Logisch dat de projecten van Glaspoort daar niet op staan. Het is echt een apart bedrijf, ook al werkt men nauw samen.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Bij zorgcomplexen kan van alles spelen waardoor ze niet worden aangesloten (maar wellicht stiekem wel voorbereid bij het graven en blazen).Raven schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:21:
[...]
Het kan ook zijn dat de eigenaar van het pand dwarsligt, @Barre73 herinner je mijn tante nog (DM draadje)? Zij en de rest van de flat hadden de kaart met de vraag voor glasvezel nooit ontvangen en toen jij in het systeem keek was er iets raars aan de hand.
Overigens geen verandering daar, glasvezel ligt nog steeds beneden bij de hoofdingang en niet naar binnen.
Toen ik hierop reageerde ging het echter over een appartementencomplex, niet over een zorgcomplex. Dat kwam pas later aan het licht.
Laten we weer on-topic gaan. Dit topic gaat over de diensten van KPN als provider, niet over de aanlegwerkzaamheden van Delta of KPN Netwerk. Beiden hebben eigen topics.
Via welke URL bekijk je deze?muisje1997 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:33:
ach het kan altijd nog leuker hier komt kpn nooit met glasvezel aangezien delta netwerk bezig gaat met graven dit jaar helaas wordt het appartementen complex niet meegenomen alleen de woonhuizen
[Afbeelding]
De URLs die ik had zijn offline gehaald.
https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/ikbenjoeri schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:16:
[...]
Via welke URL bekijk je deze?
De URLs die ik had zijn offline gehaald.
Oh ja... via een ander topic kwam vorige week naar buiten dat deze link weer werkt...
https://www.overons.kpn/n...zelbedrijf-glaspoort-aan/ Glaspoort == KPN? Wat dus ook zo betekenen dat het op de KPN netwerkkaart gemeld zou moeten worden.Barre73 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:21:
[...]
Buitenhof en Hoendiep horen bij project Hoogkerk van Glaspoort.
Corpus den Hoorn is ook Glaspoort zoals je zelf zegt.
De netwerkkaart is van KPN Netwerk, niet van Glaspoort... Logisch dat de projecten van Glaspoort daar niet op staan. Het is echt een apart bedrijf, ook al werkt men nauw samen.
Niet dus. Glaspoort is niet KPN. Glaspoort is een zelfstandige joint-venture die eigendom is van KPN en van APG (het ABP dus). Ze zijn gevestigd in de buurt van Amsterdam (Schiphol) en hebben gewoon eigen medewerkers.torretje2012 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:32:
[...]
https://www.overons.kpn/n...zelbedrijf-glaspoort-aan/ Glaspoort == KPN? Wat dus ook zo betekenen dat het op de KPN netwerkkaart gemeld zou moeten worden.
En voor de honderdste keer: KPN en KPN Netwerk zijn ook niet hetzelfde. KPN Netwerk is de aanlegger van netwerken. KPN is een provider. Daar zitten best strikte blokkades tussen.
Het feit dat KPN als operator of provider op een bepaald netwerk kan leveren (zoals Glaspoort, maar ook bijvoorbeeld Glasdraad of Fiber Flevo) betekent niet dat KPN Netwerk dat zou moeten tonen op de kaart van projecten die KPN Netwerk aanlegt.
Glaspoort heeft geen kaart op haar website maar wel een overzicht van projecten, verdeeld in woongebeiden en bedrijventerreinen: https://www.glaspoort.nl/projecten/
[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 12-07-2022 12:07 ]
Goed om te weten, zal er vanmiddag voor zorgen dat hij in de topic start ook weer goed komt te staan.Barre73 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:25:
[...]
Oh ja... via een ander topic kwam vorige week naar buiten dat deze link weer werkt...
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Verkeerde topic
[ Voor 94% gewijzigd door itsmemax op 12-07-2022 13:22 ]
Verplaats deze vraag even naar het KPN Netwerk topic, dan antwoord ik daar.itsmemax schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:14:
@Barre73 Ik krijg dus ook zo'n melding dat er ooit een keer glasvezel komt op mijn postcode/huisnummer, maar op de netwerkkaart van kpn netwerk en glaspoort is er dus niks te zien op mijn gedeelte van de Croeselaan in Utrecht.
Kan jij al iets zien in jou systemen?
Ik had vorig jaar een haalbaarheidsonderzoek laten doen en daar kreeg ik de melding terug, kijk volgend jaar maar (ong nu) want "het" project is nog niet begonnen, gevraagd wat ze daarmee bedoelden maar nooit meer antwoord terug gehad.
[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 12-07-2022 13:20 ]
heeft iemand dit wel eens gezien?
ik heb een 200/200 lijn en verwacht dat mijn lijn ook niet meer dan 200Mbit/s doet.
Echter, een speedtest van fast.com geeft een stuk meer dan de 200Mbit itt speedtest.net.
fast:
/f/image/VZnZ97XQ7NIxt3z9eQnuzLdW.png?f=fotoalbum_large)
speedtest:

het is mij nog niet duidelijk waarom dit zou gebeuren... wat doet fast.com anders...
als ik via andere manieren de max download test (bijv meerdere wget's / aria2 multi connection download / iperf3 / etc krijg ik hem niet boven de 200Mbit/s.
//bedraad achter de pfsense doos
ik heb een 200/200 lijn en verwacht dat mijn lijn ook niet meer dan 200Mbit/s doet.
Echter, een speedtest van fast.com geeft een stuk meer dan de 200Mbit itt speedtest.net.
fast:
/f/image/VZnZ97XQ7NIxt3z9eQnuzLdW.png?f=fotoalbum_large)
speedtest:

het is mij nog niet duidelijk waarom dit zou gebeuren... wat doet fast.com anders...
als ik via andere manieren de max download test (bijv meerdere wget's / aria2 multi connection download / iperf3 / etc krijg ik hem niet boven de 200Mbit/s.
Kakt ie niet in na een tijdje testen?Rayures schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:17:
fast:
[Afbeelding]
speedtest:
[Afbeelding]
als ik via andere manieren de max download test (bijv meerdere wget's / aria2 multi connection download / etc krijg ik hem niet boven de 200Mbit/s.
Share and Enjoy!
zie het eerste (fast.com) plaatje, zat al op 20GB download... dus nee....
Om uit te sluiten dat het een meetfout is, zou ik eens kijken of je op je netwerkkaart ook dat verkeer ziet (taakbeheer/activity monitor oid)Rayures schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:21:
[...]
zie het eerste (fast.com) plaatje, zat al op 20GB download... dus nee....
Share and Enjoy!
jups, die zegt het ookWCA schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:22:
[...]
Om uit te sluiten dat het een meetfout is, zou ik eens kijken of je op je netwerkkaart ook dat verkeer ziet (taakbeheer/activity monitor oid)

Misschien hangt er een cache doos in je wijkcentrale haha
Nee geen idee, wellicht dat ze ergens een rate limit vergeten zijn.
Share and Enjoy!
Fast.com is onbetrouwbaar. Ik meet vaak 1.2Gbps op een 1Gbps lijn, die dus max. 940Mbps is. Het is een meting in een browser. Dus je meet de rendering in de browser, de snelheid van de JavaScript engine etc.Rayures schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:17:
fast:
[Afbeelding]
speedtest:
[Afbeelding]
als ik via andere manieren de max download test (bijv meerdere wget's / aria2 multi connection download / etc krijg ik hem niet boven de 200Mbit/s.
Beste is de SpeedTest CLI cliënt. Nog beter is iPerf3 naar bijvoorbeeld Worldstream.
dat klinkt iig als een logische verklaring waarom fast.com in de browser afwijkt van de verwachting. ookal begrijp ik nog niet waarom de nics (pfsense en werkstation) 200+ aangeven.ernstoud schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:27:
[...]
Fast.com is onbetrouwbaar. Ik meet vaak 1.2Gbps op een 1Gbps lijn, die dus max. 940Mbps is. Het is een meting in een browser. Dus je meet de rendering in de browser, de snelheid van de JavaScript engine etc.
Beste is de SpeedTest CLI cliënt. Nog beter is iPerf3 naar bijvoorbeeld Worldstream.
iperf naar worldstream:
code:
1
| iperf3 -c iperf.worldstream.nl -t 60 -P 8 -i 0 |
code:
1
2
| [SUM] 0.00-60.00 sec 1.52 GBytes 217 Mbits/sec 38133 sender [SUM] 0.00-60.00 sec 1.51 GBytes 216 Mbits/sec receiver |
dat komt iig meer overeen.
[ Voor 4% gewijzigd door Rayures op 13-07-2022 09:06 ]
Fast.com is ook van Netflix. Veel providers hebben ook ook Netflix CDN apparatuur in het eigen netwerk, wellicht dat fast.com daarmee communiceert en daarmee dus flink voordeel heeft?
Goedemorgen,
Ik ervaar thuis een probleem als ik mijn NTU probeer te omzeilen. Ik heb een Fortigate 300D en heb daar geprobeerd rechtstreeks het glas op aan te sluiten. Dit heb ik gedaan met onderstaande spullen.
BiDi
Kabel
Koppelblokje
Ik heb deze spullen besteld op basis van deze gegevens. FS heeft me hierbij geholpen.
Het probleem is dat ik geen link krijg op mijn Fortigate zodra ik deze verbinding aanleg. Uiteraard heb ik mijn config hier op aangepast
Ik zit in AON gebied en heb de zwarte Genexis NTU normaal gesproken. Deze werkt perfect maar heeft wel een stopcontact nodig die niet op mijn UPS zit helaas. Daarom zou ik graag direct glas willen gebruiken.
KPN heeft mij bevestigd dat ik in AON gebied zit. Dit omdat de tool op de website van KPN niet werkt zonder Experiabox.
Zou een van jullie mij kunnen vertellen of de combi die ik heb gemaakt zou moeten werken?
Ik ervaar thuis een probleem als ik mijn NTU probeer te omzeilen. Ik heb een Fortigate 300D en heb daar geprobeerd rechtstreeks het glas op aan te sluiten. Dit heb ik gedaan met onderstaande spullen.
BiDi
Kabel
Koppelblokje
Ik heb deze spullen besteld op basis van deze gegevens. FS heeft me hierbij geholpen.
Het probleem is dat ik geen link krijg op mijn Fortigate zodra ik deze verbinding aanleg. Uiteraard heb ik mijn config hier op aangepast
Ik zit in AON gebied en heb de zwarte Genexis NTU normaal gesproken. Deze werkt perfect maar heeft wel een stopcontact nodig die niet op mijn UPS zit helaas. Daarom zou ik graag direct glas willen gebruiken.
KPN heeft mij bevestigd dat ik in AON gebied zit. Dit omdat de tool op de website van KPN niet werkt zonder Experiabox.
Zou een van jullie mij kunnen vertellen of de combi die ik heb gemaakt zou moeten werken?
[ Voor 5% gewijzigd door Heijmenberg99 op 13-07-2022 09:06 ]
De glasvezelkabel is in ieder geval niet de goede. Aan de SFP kant moet een blauwe LC connector, geen groene. Blauw = UPC, groen = APC.Heijmenberg99 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:53:
Goedemorgen,
BiDi
Kabel
Koppelblokje
Een APC vezel is afgesneden (A = Angled) onder een hoek van 8 graden. Een dergelijke vezel in de SFP (waarin het contactpunt recht is) geeft signaal verlies en kan de vezel beschadigen.
Ik denk wel dat je dit moet corrigeren maar ik denk ook dat het niet de bron van je probleem is. Ook al is dit fout zou er wel een connectie tot stand moeten komen.
Je ziet geen link… betekent dit dat er geen connectie is of is er geen internet? Dat laatste zou kunnen komen als je de VLAN settings onjuist hebt.
Ik zie geen connectie tot stand komen. Dus het lampje onder de SFP gaat niet aan op de Fortigate. Dit is bij andere SFP's wel zo. Dus het lijkt alsof er geen signaal binnenkomt of de SFP niet goed is.ernstoud schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:10:
[...]
De glasvezelkabel is in iedere geval niet de goede. Aan de SFP kant moet een blauwe LC connector, geen groene. Blauw = UPC, groen = APC.
Een APC vezel is afgesneden (A = Angled) onder een hoek van 8 graden. Een dergelijke vezel in de SFP (waarin het contactpunt recht is) geeft signaal verlies en kan de vezel beschadigen.
Ik denk wel dat je dit moet corrigeren maar ik denk ook dat het niet de bron van je probleem is. Ook al is dit fout zou er wel een connectie tot stand moeten komen.
Je ziet geen link… betekent dit dat er geen connectie is of is er geen internet? Dat laatste zou kunnen komen als je de VLAN settings onjuist hebt.
De SFP is de goede voor AON. Misschien heb ik er over heen gelezen maar je hebt toch geen XGS-PON? Dat is te herkennen aan de zwarte Genexis ONT met “Connection” als label naast de middelste LED.Heijmenberg99 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:17:
[...]
Ik zie geen connectie tot stand komen. Dus het lampje onder de SFP gaat niet aan op de Fortigate. Dit is bij andere SFP's wel zo. Dus het lijkt alsof er geen signaal binnenkomt of de SFP niet goed is.
In een nader topic hadden we al geconcludeerd dat het wel een nieuwe AON Genexis NT is. Ziet er exact hetzelfde uit als de XGS-PON versie maar met andere labeltjes.ernstoud schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:22:
[...]
De SFP is de goede voor AON. Misschien heb ik er over heen gelezen maar je hebt toch geen XGS-PON? Dat is te herkennen aan de zwarte Genexis ONT met “Connection” als label naast de middelste LED.
Ik heb deze lampjes: Power, Glas en Ethernet. Dus zover ik weet de AON versie.ernstoud schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:22:
[...]
De SFP is de goede voor AON. Misschien heb ik er over heen gelezen maar je hebt toch geen XGS-PON? Dat is te herkennen aan de zwarte Genexis ONT met “Connection” als label naast de middelste LED.
Maar als ik jouw verhaal lees moet ik deze kabel hebben?
Toen ik de NTU weer had aangesloten duurde het trouwens wel 1 minuut ongeveer voor ik link had.
[ Voor 7% gewijzigd door Heijmenberg99 op 13-07-2022 13:29 ]
Bijna. Dit is de duplex versie (twee stekkers aan beide zijden. Je moet de simplex hebben.Heijmenberg99 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:27:
[...]
Ik heb deze lampjes: Power, Glas en Ethernet. Dus zover ik weet de AON versie.
Ja maar dan simplex, dus deze: https://www.fs.com/products/62913.htmlHeijmenberg99 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:27:
[...]
Ik heb deze lampjes: Power, Glas en Ethernet. Dus zover ik weet de AON versie.
(Aangenomen dat de Fortigate een SC APC heeft.)
Ja dat zag ik maar ik kon zo snel even geen simplex vinden als voorbeeld van 7 meter. Maar gelinkte kabel werkt ook als ik maar 1 vezel aansluit toch?Barre73 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:29:
[...]
Bijna. Dit is de duplex versie (twee stekkers aan beide zijden. Je moet de simplex hebben.
De Forti heeft de FS BiDi die ik een paar posts terug stuurde met LC connector. Dus deze kabel moet inderdaad wel werken dan.ernstoud schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:30:
[...]
Ja maar dan simplex, dus deze: https://www.fs.com/products/62913.html
(Aangenomen dat de Fortigate een SC APC heeft.)
Hier de goede en niet al te duur: https://www.utp-kabel.nl/...l-kabel-sc-apc-lc-3m.htmlHeijmenberg99 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:30:
[...]
Ja dat zag ik maar ik kon zo snel even geen simplex vinden als voorbeeld van 7 meter. Maar gelinkte kabel werkt ook als ik maar 1 vezel aansluit toch?
Ach ja, my badHeijmenberg99 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:32:
[...]
De Forti heeft de FS BiDi die ik een paar posts terug stuurde met LC connector. Dus deze kabel moet inderdaad wel werken dan.
Er zijn SFPs met SC (brede connector) maar dat is zeldzaam.
@Heijmenberg99
Wat ik bij dit hele verhaal mis is de manier van aansluiten op de FTU. Als je niet de daarvoor bedoelde patchcover gebruikt heb je grote kans dat je groene SC-APC stekkertje helemaal geen verbinding maakt in de FTU met de connector die daarin zit. Met andere woorden: je mag niet zomaar dat blauwe klepje aan de onderzijde openpeuteren en proberen om daar je stekkertje in te prikken.
Daarvoor is een handig kapje te koop dat dat klepje openschuift. En je hebt een koppelblokje nodig:
https://www.kpnwebshop.co...patchcover-kit-ftu-tk01/2
(lijkt voor zakelijke klanten maar je kan uiteindelijk gewoon bestellen als particulier)
Afbeelding op die webshop klopt niet. Wat je werkelijk krijgt is dit (en dan heb je de goeie kabel ook meteen):
:strip_exif()/f/image/CiFubiYn1njeIbegBK5iRbsY.jpg?f=fotoalbum_large)
En dat moet er dan zo uit komen te zien (behalve dan dat de stekker bij de fortigate blauw is in jouw geval)
Wat ik bij dit hele verhaal mis is de manier van aansluiten op de FTU. Als je niet de daarvoor bedoelde patchcover gebruikt heb je grote kans dat je groene SC-APC stekkertje helemaal geen verbinding maakt in de FTU met de connector die daarin zit. Met andere woorden: je mag niet zomaar dat blauwe klepje aan de onderzijde openpeuteren en proberen om daar je stekkertje in te prikken.
Daarvoor is een handig kapje te koop dat dat klepje openschuift. En je hebt een koppelblokje nodig:
(lijkt voor zakelijke klanten maar je kan uiteindelijk gewoon bestellen als particulier)
Afbeelding op die webshop klopt niet. Wat je werkelijk krijgt is dit (en dan heb je de goeie kabel ook meteen):
:strip_exif()/f/image/CiFubiYn1njeIbegBK5iRbsY.jpg?f=fotoalbum_large)
En dat moet er dan zo uit komen te zien (behalve dan dat de stekker bij de fortigate blauw is in jouw geval)
:strip_exif()/f/image/QU9q3OqYkwbSBhX9UrRBY6p3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Barre73 op 13-07-2022 14:29 ]
Ik had de FTU bekeken en daar zit exact zon koppelblokje in als ik gekocht heb. Echt precies dezelfde dus die had ik aangesloten op de connector onder het blauwe klepje. Klikt netjes vast op de SC/APC connector in de ftu.Barre73 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:07:
@Heijmenberg99
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die cover van KPN is leuk maar die kabel is te kort helaas. Ik 3d print wel een kapje
mijn Fortigate hangt naast de meterkast in een patchkast aan de muur dus ik heb wel wat lengte nodig.
Sinds kort is in de meterkast glasvezel FTU aangelegd. Voor mijn begrip:
1) Iedereen in mijn appartement heeft zijn eigen unieke oranje glasvezelkabel. Je deelt dus niks met je buren?
2) Al die kabels komen samen in een straatkast?
3) De straatkasten zijn verbonden met wijkcentrales (Nieuwegein heeft daar maar 2 van). Betekent dit dus dat in een wijkcentrale er dus DUIZENDEN EN DUIZENDEN oranje kabels samenkomen? Of ga je vanaf de straatkast toch je Internet delen met anderen in je straat omdat er maar één kabel van de straatkast naar de wijkcentrale gaat?
1) Iedereen in mijn appartement heeft zijn eigen unieke oranje glasvezelkabel. Je deelt dus niks met je buren?
3) De straatkasten zijn verbonden met wijkcentrales (Nieuwegein heeft daar maar 2 van). Betekent dit dus dat in een wijkcentrale er dus DUIZENDEN EN DUIZENDEN oranje kabels samenkomen? Of ga je vanaf de straatkast toch je Internet delen met anderen in je straat omdat er maar één kabel van de straatkast naar de wijkcentrale gaat?
Consumenten lijnen zijn altijd zwaar overboekt natuurlijk. Er zitten tientallen glasvezels op 1 switch met een enkele uplink van vermoedelijk 10 of meer gigabit. In de praktijk merk je daar echter weinig van. Het zal zelden zo zijn dat iedereen tegelijkertijd en langdurig een gigabit dicht trekt.SAICRJMPM schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:13:
Nee, dat betekent het niet. Nieuwegein kent een nieuw point to multipoint netwerk wat betekent:SAICRJMPM schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:13:
Van woningen naar ondergronds verdeelpunt (DP) lopen maximaal 48 of 96 van die unieke oranje 2 vezelige kabels. In het DP worden de vezels van die kabels gelast op de vezels in een 96-vezelige kabel.
Dat is een kabel met 96 glasvezels in elkaar gedraaid en zonder noemenswaardige bescherming. Deze kabel is hooguit een centimeter dik en wordt van DP naar straatkast in een 7-voudige buiskabel geblazen. Dat is een buis met 7 kleine buisjes (14 millimeter) erin. Dus in 1 zo'n 7x14mm buis kunnen al 672 glasvezels en die hele buis is hooguit 5 cm dik.
Die 7-voudige is er ook als 2-voudige omdat die dunner zijn en goedkoper. Als je over een heel tracé maar 1 14mm buisje nodig hebt is het zonde van je geld om een 7-voudige te leggen.
Maar als laatste heb je wel gelijk. In die straatlast zit een splitter/combiner (afhankelijk van welke kant het signaal op gaat op dat moment) en die combineert inderdaad de maximaal 720 aansluitingen die in een straatkast mogen samenkomen tot een gecombineerd signaal dat via 48 vezels naar de PoP/wijkcentrale gaat.
Maar ja, het is glasvezel dus het maakt niet uit of je je eigen unieke kabel hebt of niet. Het gaat er om hoeveel bandbreedte je in de poort stopt in de PoP die uiteindelijk 64 woningen kan bedienen. Als je daar 10Gbit in stopt (wat nu dus gebeurt met XGS-PON) dan zou je bij maximaal gebruik van elke woning 156 Mbit per seconde hebben. Maar aangezien die kans nihil is kun je makkelijk 1 Gbit/sec beloven aan je klanten.
Dank je. Ik snap 90% van wat je zegt. Maar je schrijft 96 unieke oranje kabels, elke oranje kabel heeft 2 vezels (ik neem aan eentje voor downstream en eentje voor upstream). Dat zijn dus 192 vezels. Die worden dan gelast op een 96 vezelige kabel? Hoe kun je 192 vezels lassen op 96 vezels?Barre73 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:14:
[...]
Nee, dat betekent het niet. Nieuwegein kent een nieuw point to multipoint netwerk wat betekent:
Van woningen naar ondergronds verdeelpunt (DP) lopen maximaal 48 of 96 van die unieke oranje 2 vezelige kabels. In het DP worden de vezels van die kabels gelast op de vezels in een 96-vezelige kabel.
...
Het gaat er om hoeveel bandbreedte je in de poort stopt in de PoP die uiteindelijk 64 woningen kan bedienen.
Volgende onduidelijke punt: waar komt de 64 vandaan? In hele verhaal hierboven had ik de indruk dat het óf 48 woningen waren óf 96. Maar op einde komt ineens 64 naarboven?
Dit is vooral leesvoer voor het KPN Netwerk topic waar het gaat over het fysieke netwerk. Maar voor nu:SAICRJMPM schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 06:51:
[...]
Dank je. Ik snap 90% van wat je zegt. Maar je schrijft 96 unieke oranje kabels, elke oranje kabel heeft 2 vezels (ik neem aan eentje voor downstream en eentje voor upstream). Dat zijn dus 192 vezels. Die worden dan gelast op een 96 vezelige kabel? Hoe kun je 192 vezels lassen op 96 vezels?
Volgende onduidelijke punt: waar komt de 64 vandaan? In hele verhaal hierboven had ik de indruk dat het óf 48 woningen waren óf 96. Maar op einde komt ineens 64 naarboven?
De huiskabels hebben 2 vezels maar daar wordt er maar eentje van gebruikt. Alles gaat over die ene vezel, up en down. De andere is niet nodig.
Qua kosten maakt het vrijwel niets uit om een tweevezelige of één vezelige huiskabel te gebruiken. Mocht die tweede in de toekomst nog ergens van nut zijn dan ligt alles al wel in de grond tot in het DP en hoef je alleen maar (veel) bij te blazen naar de PoP in reserve buisjes. En in zo'n buisje past ook een 192-vezelige kabel dus als het echt moet kan alles losgehaald worden, de 96vz eruit blazen en een 192vz er weer in blazen.
Is allemaal heel veel werk maar het kan wel .. en je hoeft nog steeds niet opnieuw heel veel te graven.
Die 64 gaat niet meer over het passieve netwerk maar het actieve netwerk. Dus laat ik die vraag even lopen want het antwoord staat ook wel in de startpost van het KPN Netwerk topic.
Ik heb sinds gisteren allemaal aansluitmateriaal binnen voor glasvezel. Hoewel er deze week een monteur komt heb ik de Genexis XGS-PON zelf alvast vastgeklikt.
Het 'connection' lampje knippert: betekent dat dat de SFP alvast contact maakt maar nog geen verbinding? Of gewoon valt hier nog niks uit op te maken?
Het 'connection' lampje knippert: betekent dat dat de SFP alvast contact maakt maar nog geen verbinding? Of gewoon valt hier nog niks uit op te maken?
:strip_exif()/f/image/xKtIDwkgZTo1040zFXtjsS9B.jpg?f=fotoalbum_large)
Vermoedelijk komt dat omdat de monteur de ONT nog moet aanmelden op jou adres inderdaad.bas-r schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 08:42:
Ik heb sinds gisteren allemaal aansluitmateriaal binnen voor glasvezel. Hoewel er deze week een monteur komt heb ik de Genexis XGS-PON zelf alvast vastgeklikt.
[Afbeelding]
Had ik ook, als de monteur komt regelt ie met de 'centrale' dat ie daar geschakeld wordt en dan werkt het. Nog ff geduld dus je bent er bijna.bas-r schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 08:42:
[Afbeelding]
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Hopelijk het juiste topic.
Sinds begin deze maand glasvezel van KPN met 1Gbit/s. Bij verre van tevreden over KPN.
Download snelheid zit op 750 Mbps, upload gaat wel richting 1Gbit/s met 920 Mbps.
Maar dat vind ik allemaal nog prima / acceptabel.
Grootste ergernis is TV kijken. Heb gekozen voor een 4K (Aris VIP5202) ontvanger, maar het interactieve gedeelte is echt 3x ruk. Veel haperingen, initieel had ik een switch zonder IGMP snooping. (Werkte bij Ziggo interactief prima). Maar nu verschillende switches met IGMP geprobeerd, meest recente een Netgear ProSAFE GS108E (die KPN zelf ook verkoopt als zijnde geschikt voor IPTV). Maar er blijven haperingen bestaan. IGMP snooping staat uiteraard aan. Switch is rechtstreeks via Cat5e bekabeld met het modem. Verder alleen tv, xbox en receiver aangesloten met cat kabels.
Iemand nog ideeën of oplossingen?
Sinds begin deze maand glasvezel van KPN met 1Gbit/s. Bij verre van tevreden over KPN.
Download snelheid zit op 750 Mbps, upload gaat wel richting 1Gbit/s met 920 Mbps.
Grootste ergernis is TV kijken. Heb gekozen voor een 4K (Aris VIP5202) ontvanger, maar het interactieve gedeelte is echt 3x ruk. Veel haperingen, initieel had ik een switch zonder IGMP snooping. (Werkte bij Ziggo interactief prima). Maar nu verschillende switches met IGMP geprobeerd, meest recente een Netgear ProSAFE GS108E (die KPN zelf ook verkoopt als zijnde geschikt voor IPTV). Maar er blijven haperingen bestaan. IGMP snooping staat uiteraard aan. Switch is rechtstreeks via Cat5e bekabeld met het modem. Verder alleen tv, xbox en receiver aangesloten met cat kabels.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Goede vraag. Nee zonder switch heb ik dit niet. Dus voor KPN makkelijk die zegt; thuis netwerk. Als ik dan echter door KPN aanbevolen switches gebruik verwacht ik wel dat het werkt.Get!em schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:59:
Uiteraard de blonde check: heb je de haperingen ook bij direct aansluiten, zonder switch?
Ooit in het verleden KPN gehad toen ging IPTV nog via poort 4 van het modem. Waren echt gescheiden signalen. Omdat dit nu niet meer kan, gezien andere apparaten van te voren daarover geïnformeerd. Was allemaal geen probleem....
Doet me denken aan issues met dat ding....
https://community.netgear...oping-Option/td-p/1073726
Schijnbaar meerdere versies en firmwares.
Al gecheckt of het wel werkt met alleen de KPN STB op je switch, zonder andere apparaten bekabeld eraan?
https://community.netgear...oping-Option/td-p/1073726
Schijnbaar meerdere versies en firmwares.
Al gecheckt of het wel werkt met alleen de KPN STB op je switch, zonder andere apparaten bekabeld eraan?
GS108E zijn er in 3 versies kpn gebruikt v3Freakie1NL schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:58:
Wellicht een rotte netwerkkabel zou ook nog kunnen. Ik heb er hier een Airport Extreme tussen hangen, dat werkt feilloos.
Nee nog niet, zal ik even doen.Get!em schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:46:
enige wat aan hoeft staan is IGMP Snooping StatusFreakie1NL schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:06:
[...]
Heb de v3.
Dit zijn mijn instellingen (VLAN 1 nog niet getest, pas net aangemaakt bij checken welke versie).
[Afbeelding]
de rest kan gewoon uit en vlan blanco laten
Ik heb zelf ook problemen gehad met de GS108E, de 5 poorts versie werkt hier altijd zonder problemen. Waarom heb ik nooit kunnen achterhalen. Bij de 8 poorts versie had ik altijd wanneer ik iets van internet gebruikte op een ander apparaat een haperende TV.Freakie1NL schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:06:
[...]
Heb de v3.
Dit zijn mijn instellingen (VLAN 1 nog niet getest, pas net aangemaakt bij checken welke versie).
[Afbeelding]
De IPTV blijft erg gevoelig vind ik. Bij mijn ouders heb ik het prima draaien en zonder hickups en andere storingen. Daar gebruik ik een Mikrotik router met exact dezelfde instelling als bij mijn Mikrotik router.
Ik heb gekozen om het IPTV netwerk te scheiden van mijn gewone netwerk. Het IPTV netwerk heb ik 1 poort toegewezen, en die kabel gaat rechstreeks van de router naar de STB.
Bij mijn ouders werkt dit perfect, maar bij mij (met een 4K STB, die ook merkbaar trager is met zappen dan de 1080p STB van mijn ouders) heb ik regelmatig van die korte "freezes" van het beeld. Het geluid gaat gewoon door, maar het beeld bevriest kort en er komen dan ook wat artifacts in beeld. Soms gaat dit 30min tot een uur goed, daarna weer een freeze.
Uiteindelijk heb ik TV helemaal uit mijn pakket gegooid omdat ik er vrij weinig naar keek en me stoorde aan die freezes, maar ik vond het toch vreemd dat het bij mij anders werkte dan bij mijn ouders met exact dezelfde config.
Ik heb gekozen om het IPTV netwerk te scheiden van mijn gewone netwerk. Het IPTV netwerk heb ik 1 poort toegewezen, en die kabel gaat rechstreeks van de router naar de STB.
Bij mijn ouders werkt dit perfect, maar bij mij (met een 4K STB, die ook merkbaar trager is met zappen dan de 1080p STB van mijn ouders) heb ik regelmatig van die korte "freezes" van het beeld. Het geluid gaat gewoon door, maar het beeld bevriest kort en er komen dan ook wat artifacts in beeld. Soms gaat dit 30min tot een uur goed, daarna weer een freeze.
Uiteindelijk heb ik TV helemaal uit mijn pakket gegooid omdat ik er vrij weinig naar keek en me stoorde aan die freezes, maar ik vond het toch vreemd dat het bij mij anders werkte dan bij mijn ouders met exact dezelfde config.
People who live in glass houses shouldn't throw stones.
Hier met PFsense en Ubiquiti en een 4k ontvanger dezelfde opzet (eigen VLAN), maar die problemen met zappen of freezes / artifacts komen hier zeker niet voor.Saeverix schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:51:
De IPTV blijft erg gevoelig vind ik. Bij mijn ouders heb ik het prima draaien en zonder hickups en andere storingen. Daar gebruik ik een Mikrotik router met exact dezelfde instelling als bij mijn Mikrotik router.
Lijkt mij dan ergens in je configuratie te zitten.
Dat heb ik ook een tijd gedacht, maar dat verklaart niet waarom het met exact dezelfde config bij mij ouders wel prima werkt.Vorkie schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:54:
[...]
Hier met PFsense en Ubiquiti en een 4k ontvanger dezelfde opzet (eigen VLAN), maar die problemen met zappen of freezes / artifacts komen hier zeker niet voor.
Lijkt mij dan ergens in je configuratie te zitten.
Het enige verschil tussen beide setups is dat ik Glasvezel heb ipv VDSL, en dat de STB bij mij anders is.
Heb je op je bridge "Multicast Querier" aangevinkt?Saeverix schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:51:
Sometimes you need to plan for coincidence
Ja ik heb beide opties geprobeerd. Maar ik kon het niet voor elkaar krijgen, ik kon er dus ook niet echt bij dat het bij mijn ouders wel goed werkt. Ik ben zelfs een keer met een export van de router bij mijn ouders begonnen, en daarna wat lokale wijzigingen zoals Subnet etc gewijzigd. Zelfs toen bleef het probleem bestaan. Wie weet als ik ooit weer behoefte aan TV heb dat ik het nog eens een keer ga proberen.Hmmbob schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:06:
[...]
Heb je op je bridge "Multicast Querier" aangevinkt?
Ik heb inderdaad de GS108Ev3, gekocht via Amazon, geen problemen met IPTV of andere issues. Haal op mijn AppleTV gewoon mijn maximale snelheid.
Gewoon NLziet nemen, scheelt je ook nog eens geld en werkt perfect in combinatie met de AppleTV.
[ Voor 57% gewijzigd door BramViking op 19-07-2022 12:58 ]
Ik heb sinds vannacht opeens geen internet meer via mijn Edgerouter. PPPOE komt niet op, in de log zie ik alleen: Timeout waiting for PADO packets. Heb voor de zekerheid de Genexis ook een schop gegeven maar gebeurd niets.
Voordat ik me dood zoek... KPN heeft niet stiekem iets gewijzigd vannacht he?
En wat is de internetsnelheid zonder de switch?Freakie1NL schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:58:
Ik heb hier ook een netgear liggen, even kijken welke versie dat is, maar het werkt hier ook probleemloos. En dat zijn de default instellingen.
Enige verschil: ik heb nog steeds de Experiabox V10.
Nee, er is niets aangepast. Althans, ik heb niets gedaan aan mijn verbinding.....bento1 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:37:
Ik heb sinds vannacht opeens geen internet meer via mijn Edgerouter. PPPOE komt niet op, in de log zie ik alleen: Timeout waiting for PADO packets. Heb voor de zekerheid de Genexis ook een schop gegeven maar gebeurd niets.
Wil je even de NT of ONT controleren wat de status is? Bij de NT moet "Glas" branden en bij de ONT moet "Connection" branden (niet knipperen). Het "Alarm" lampje moet uit zijn.
Net maar even de Experiabox weer aangesloten, ook niks. Beide lampjes op de Genexis branden/knipperen maar de netwerkkabel vanaf de Genexis naar Experiabox, of Edgerouter geeft geen prik. Gaan ook geen ledjes op de poort branden. Overleden?Soundwork schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:02:
[...]
Nee, er is niets aangepast. Althans, ik heb niets gedaan aan mijn verbinding.....
Wil je even de NT of ONT controleren wat de status is? Bij de NT moet "Glas" branden en bij de ONT moet "Connection" branden (niet knipperen). Het "Alarm" lampje moet uit zijn.
Dan is waarschijnlijk de Ethernet poort van de ONT/NT niet verbonden.bento1 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:11:
[...]
Net maar even de Experiabox weer aangesloten, ook niks. Beide lampjes op de Genexis branden/knipperen maar de netwerkkabel vanaf de Genexis naar Experiabox, of Edgerouter geeft geen prik. Gaan ook geen ledjes op de poort branden. Overleden?
Zodra je de Experiabox aansluit, zie je de Ethernet aansluiting dan oplichten? Bij de ONT zitten de lampjes op de poort zelf, op de NT is een lampje "Ethernet" te zien die moet branden. Ook andere netwerkkabel al geprobeerd?
Nee dat werkt dus niet. De lampjes van de WAN poort gaan niet aan, zowel op EB als op mijn eigen router geprobeerd. Zelfs met een Fluke gekeken maar krijg geen link vanaf de Genexis.Soundwork schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:15:
[...]
Dan is waarschijnlijk de Ethernet poort van de ONT/NT niet verbonden.
Zodra je de Experiabox aansluit, zie je de Ethernet aansluiting dan oplichten? Bij de ONT zitten de lampjes op de poort zelf, op de NT is een lampje "Ethernet" te zien die moet branden. Ook andere netwerkkabel al geprobeerd?
Andere kabel al geprobeerd :-)
:strip_exif()/f/image/scZHJulcB3t5dPHXh9FGpM45.jpg?f=fotoalbum_large)
De onderste twee lampjes knipperen langzaam, ook als de netwerkkabel eruit is.
[ Voor 26% gewijzigd door bento1 op 19-07-2022 20:20 ]
Oh joh, jij hebt nog een klassieke NTbento1 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:17:
[...]
Nee dat werkt dus niet. De lampjes van de WAN poort gaan niet aan, zowel op EB als op mijn eigen router geprobeerd. Zelfs met een Fluke gekeken maar krijg geen link vanaf de Genexis.
Andere kabel al geprobeerd :-)
[Afbeelding]
De onderste twee lampjes knipperen langzaam, ook als de netwerkkabel eruit is.
Maar zodra je netwerk kabel eruit haalt, dan blijft het onderste lampje ook branden?
Hoe lang heb je de NT van de stroom gehaald?
Yes, langzaam knipperen. Paar tellen, 5-10 ofzo. Hang nu al 15 minuten bij KPN in de wachtSoundwork schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:22:
[...]
Oh joh, jij hebt nog een klassieke NT![]()
Maar zodra je netwerk kabel eruit haalt, dan blijft het onderste lampje ook branden?
Hoe lang heb je de NT van de stroom gehaald?

Haal hem eens wat langer van de stroom.... 2 minuten en trek de adapter los (niet voedingstekker uit de Genexis trekken)bento1 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:24:
[...]
Yes. Paar tellen, 5-10 ofzo. Hang nu al 15 minuten bij KPN in de wacht
deze is gewoon defect kom ze de laatste tijd geregeld tegen die defect is. kpn zal even monteur moeten inplannen voor NT wisselbento1 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:24:
[...]
Yes, langzaam knipperen. Paar tellen, 5-10 ofzo. Hang nu al 15 minuten bij KPN in de wacht
Maar is dan de NT zelf overleden of de voeding?jopoh schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:30:
[...]
deze is gewoon defect kom ze de laatste tijd geregeld tegen die defect is. kpn zal even monteur moeten inplannen voor NT wissel
lastig te zeggen de ene keer is het NT zelf andere keer voeding, en aangezien de monteurs geen losse voeding hebben wordt gewoon NT met voeding gewisseldSoundwork schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:32:
[...]
Maar is dan de NT zelf overleden of de voeding?
Zou me niks verbazen als er met dit weer voedingen sneuvelen in warme meterkasten inderdaad..Soundwork schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:32:
[...]
Maar is dan de NT zelf overleden of de voeding?
Misschien dat je een vervanger kan vinden in een rommelbak
[ Voor 10% gewijzigd door PA5AM op 19-07-2022 20:40 ]
8 punten en 3 strepen
Komt donderdag een monteur met een nieuwe Genexis. Helaas is het druk door de vakantie, maar wel eindelijk eens een helpdesker aan de lijn gehad die zijn vak verstond :-)
Ik hoop dan wel dat hij de goede meeneemt.... omdat je een vrij "klassieke" NT hebtbento1 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:46:
Komt donderdag een monteur met een nieuwe Genexis. Helaas is het druk door de vakantie, maar wel eindelijk eens een helpdesker aan de lijn gehad die zijn vak verstond :-)
hoop je niet te hopen aangezien alle NT/ONT op de bus van de monteur liggenSoundwork schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:41:
[...]
Ik hoop dan wel dat hij de goede meeneemt.... omdat je een vrij "klassieke" NT hebt
Ik heb er gisteren twee met hetzelfde probleem vervangen. Standaard zouden er een aantal op de bus moeten liggen.Soundwork schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:41:
[...]
Ik hoop dan wel dat hij de goede meeneemt.... omdat je een vrij "klassieke" NT hebt
Ik heb sinds paar weken eindelijk glas en wilde gebruik maken van mijn eigen router, in mijn geval een Netgear R7000 met XWRT-Vortex erop.
Dat werkte 10 dagen heel goed maar nu verliest ie regelmatig de connectie. Als ik dan weer herstart werkt de boel weer. Waar kan dat aan liggen? Ik heb een internetonly abonnement dus geen TV. Dus is alleen instellen PPPOE en VLAN 6 voor internet.
Ik dacht eerst omdat ik op mijn 2e pc regelmatig torrents download. Maar hij klapt er ook uit zonder dat ik die PC gebruik. Veel doe ik verder niet. Ben enige gebruiker en gebruik mijn TV voor online kijken (dus geen tv instelling KPN) en mijn PC voor werk. En dan soms die 2e pc erbij en natuurlijk wat apparaten via WiFi. Telefoon en tablet en soms een laptop.
De switches zijn Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E en de Moka’s zijn van Hirschmann: Hirschmann INCA 1G + USB set:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QibnABgT9B8U6r6qZY7Ub2Mk.jpg?f=user_large)
Ik had al op KPN forum geplaatst en iemand daar wees me erop dat ik met mijn Switches de kabels kan testen. Daar kwamen een paar errors uit. Vreemd, nieuwe kabels, maar toch. Dus die kabels vervangen. Geen errors meer en gisteren geen issues terwijl ik de boel goed belaste. Torrents, PC en ook Internet via TV.
Vanochtend doe ik eigenlijk niks, beetje browsen en mailen, loop even weg en klapt die verbinding er toch weer uit. In de logsfiles van mijn router geen rare dingen. Hij geeft dan 'disconnected' in het hoofdscherm aan en na herstarten werkt alles weer perfect voor zolang het duurt.
Temperatuur is ook geen issue. Due CPU draait nu onder zo'n 64°, is normaal zo'n 62°.
Dat werkte 10 dagen heel goed maar nu verliest ie regelmatig de connectie. Als ik dan weer herstart werkt de boel weer. Waar kan dat aan liggen? Ik heb een internetonly abonnement dus geen TV. Dus is alleen instellen PPPOE en VLAN 6 voor internet.
Ik dacht eerst omdat ik op mijn 2e pc regelmatig torrents download. Maar hij klapt er ook uit zonder dat ik die PC gebruik. Veel doe ik verder niet. Ben enige gebruiker en gebruik mijn TV voor online kijken (dus geen tv instelling KPN) en mijn PC voor werk. En dan soms die 2e pc erbij en natuurlijk wat apparaten via WiFi. Telefoon en tablet en soms een laptop.
De switches zijn Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E en de Moka’s zijn van Hirschmann: Hirschmann INCA 1G + USB set
Onderstaand schema zoals mijn netwerk in elkaar zit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QibnABgT9B8U6r6qZY7Ub2Mk.jpg?f=user_large)
Ik had al op KPN forum geplaatst en iemand daar wees me erop dat ik met mijn Switches de kabels kan testen. Daar kwamen een paar errors uit. Vreemd, nieuwe kabels, maar toch. Dus die kabels vervangen. Geen errors meer en gisteren geen issues terwijl ik de boel goed belaste. Torrents, PC en ook Internet via TV.
Vanochtend doe ik eigenlijk niks, beetje browsen en mailen, loop even weg en klapt die verbinding er toch weer uit. In de logsfiles van mijn router geen rare dingen. Hij geeft dan 'disconnected' in het hoofdscherm aan en na herstarten werkt alles weer perfect voor zolang het duurt.
Temperatuur is ook geen issue. Due CPU draait nu onder zo'n 64°, is normaal zo'n 62°.
Iemand nog een suggestie??
Ben erg blij met mijn glas en het feit dat ik mijn eigen router kan gebruiken maar dit is wel balen.For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Heb je ook 'disconnected errors' met een aangesloten KPN-router ?
Heb ik nog niet geprobeerd omdat alles goed werkte tot de laatste week. Alhoewel ik al eerder een verbinding verloren was. Ik kan het proberen maar wacht nog ff wat andere suggesties af. Want alles is nu ingesteld zoals ik het wil.dries_w schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:55:
[...]
Heb je ook 'disconnected errors' met een aangesloten KPN-router ?
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Gisteravond knalde om 22:15 mijn internet eruit (1000/1000 hussel). In de meterkast brand het glasvezel lampje niet meer. KPN gebeld (+30 minuten wachttijd....pfff) en die konden het op afstand niet oplossen. Glasvezelkastje 30 seconden van het stroom gehaald en dan weer aangezet, maar dat heeft niet geholpen.
Vandaag is er een monteur geweest en die kreeg het ook niet verholpen. Volgens mij was de bekabeling goed. Hij vermoed dat er een verkeerd aansluitingsnummer is vrijgegeven voor een ander huishouden, waardoor wij nu geen aansluiting meer hebben..
Monteur is weer vertrokken met de mededeling dat een ander team binnen 4 uur het probleem verder gaat oppakken.
Ik heb nu iets meer dan een maand KPN na 10+ jaar Ziggo. Ik moet zeggen dat het allesbehalve een fijne switch is geweest. Gezeur met snelheden die soms 940, maar vaker 65mbit zijn. Al 3 tickets aangemaakt en nu helemaal geen internet en TV meer.
Vandaag is er een monteur geweest en die kreeg het ook niet verholpen. Volgens mij was de bekabeling goed. Hij vermoed dat er een verkeerd aansluitingsnummer is vrijgegeven voor een ander huishouden, waardoor wij nu geen aansluiting meer hebben..
Monteur is weer vertrokken met de mededeling dat een ander team binnen 4 uur het probleem verder gaat oppakken.
Ik heb nu iets meer dan een maand KPN na 10+ jaar Ziggo. Ik moet zeggen dat het allesbehalve een fijne switch is geweest. Gezeur met snelheden die soms 940, maar vaker 65mbit zijn. Al 3 tickets aangemaakt en nu helemaal geen internet en TV meer.
Beauty is in the eye of the beerholder
Dat verbaast mij een beetje, omdat juist de monteurs van KPN ook de PoP/wijkcentrale in kunnen om de patch te controleren. Wat voor type aansluiting heb je: XGSPON of AON? Kan je een foto maken van de NT of ONT?HellBeast schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:01:
Gisteravond knalde om 22:15 mijn internet eruit (1000/1000 hussel). In de meterkast brand het glasvezel lampje niet meer. KPN gebeld (+30 minuten wachttijd....pfff) en die konden het op afstand niet oplossen. Glasvezelkastje 30 seconden van het stroom gehaald en dan weer aangezet, maar dat heeft niet geholpen.
Vandaag is er een monteur geweest en die kreeg het ook niet verholpen. Volgens mij was de bekabeling goed. Hij vermoed dat er een verkeerd aansluitingsnummer is vrijgegeven voor een ander huishouden, waardoor wij nu geen aansluiting meer hebben..![]()
Soundwork schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:51:
[...]
Dat verbaast mij een beetje, omdat juist de monteurs van KPN ook de PoP/wijkcentrale in kunnen om de patch te controleren. Wat voor type aansluiting heb je: XGSPON of AON? Kan je een foto maken van de NT of ONT?
:strip_exif()/f/image/heUHiUmQynx7wA5XH04UvEAx.jpg?f=fotoalbum_large)
AON.
Ik kreeg net KPN weer aan de telefoon. Ze kunnen pas maandag een monteur sturen. Wat een klote zooi. Kreeg als reden dat het druk is met storingen en dat door de vakantieperiode er te veel monteurs vrij zijn.
Heb nu spijt van de overstap. Ik wilde een klacht indienen, maar dat gaat alleen per post en dan krijg je binnen 10 werkdagen bericht. Heb ik dus ook geen drol aan.
Nu in de vakantieperiode 2 tieners de hele dag thuis zonder internet en TV. Dat gaat lekker gezellig worden....
Bij ons in de wijk zijn er ook veel storingen op het moment bij KPN glasvezel klanten, niet iedereen maar aantal hebben geen signaal en moeten ook wachten op een monteur.
Lijkt wel groter dan paar mensen deze storing.
Lijkt wel groter dan paar mensen deze storing.
svonds zo laat wordt er normaal gesproken niet meer gewerkt en verkeerd aansluit nummer lijkt me enige sinds ook appart.HellBeast schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:01:
Vandaag is er een monteur geweest en die kreeg het ook niet verholpen. Volgens mij was de bekabeling goed. Hij vermoed dat er een verkeerd aansluitingsnummer is vrijgegeven voor een ander huishouden, waardoor wij nu geen aansluiting meer hebben..![]()
Klinkt mij eerder in oren als ergens kabelschade zit. dat had de monteur kunnen testen met zijn lichtpen als die nog wel in de centrale uit komt.
of er zit te veel reflectie op je vezel waardoor ineens er geen licht meer doorkomt dat gebeurd door slechte las of beschading in de vezel
Via de helpdesk om een flinke bundel vragen op je mobiel als je KPN hebt. En een smartphone dan als hotspot instellen.HellBeast schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:02:
[...]
[Afbeelding]
AON.
Ik kreeg net KPN weer aan de telefoon. Ze kunnen pas maandag een monteur sturen. Wat een klote zooi. Kreeg als reden dat het druk is met storingen en dat door de vakantieperiode er te veel monteurs vrij zijn.
Heb nu spijt van de overstap. Ik wilde een klacht indienen, maar dat gaat alleen per post en dan krijg je binnen 10 werkdagen bericht. Heb ik dus ook geen drol aan.
Nu in de vakantieperiode 2 tieners de hele dag thuis zonder internet en TV. Dat gaat lekker gezellig worden....
Ik heb een telefoonabonnement van de zaak. (geen KPN). Mijn dochter heeft Vodafone en mijn vrouw heeft T-Mobile.ernstoud schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:18:
[...]
Via de helpdesk om een flinke bundel vragen op je mobiel als je KPN hebt. En een smartphone dan als hotspot instellen.
Ja, dat is heel vervelend. Ikzelf heb alleen bij het aansluiten naar KPN een "vertraging" gehad. Voordeel was wel dat mijn oude glasvezel patch bleef zitten totdat KPN de boel omstak. Maar ik verneem net in het topic dat er meer verbindingen bij huishoudens zijn verbroken.HellBeast schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:02:
[...]
[Afbeelding]
AON.
je weet niet als de 2 gerbuikers bij elkaar in de buurt wonen dus kunnen compleet 2 los staande dingen zijnSoundwork schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:37:
[...]
Ja, dat is heel vervelend. Ikzelf heb alleen bij het aansluiten naar KPN een "vertraging" gehad. Voordeel was wel dat mijn oude glasvezel patch bleef zitten totdat KPN de boel omstak. Maar ik verneem net in het topic dat er meer verbindingen bij huishoudens zijn verbroken.
Mischien willen je buren wel tot maandag bv een gastwifi maken.HellBeast schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:20:
[...]
Ik heb een telefoonabonnement van de zaak. (geen KPN). Mijn dochter heeft Vodafone en mijn vrouw heeft T-Mobile.
Ik heb mijn buurman een keer geholpen die had ook een paar dagen geen internet.
Verder is het natuurlijk echt balen.
@MrMarcieAls je torrents download krijg je nadat je het programma hebt afgesloten nog een paar uur inkomend verkeer van gebruikers die niet nog weten dat jouw cliënt off line is. Houdt dat in het achterhoofd om eventuele invloed van torrent programma uit te kunnen sluiten.
Dank je, weer wat geleerd. Maar mag toch aannemen dat ie daardoor niet disconnect? Doet ie namelijk ook zonder die torrents!EricJH schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:35:
@MrMarcieAls je torrents download krijg je nadat je het programma hebt afgesloten nog een paar uur inkomend verkeer van gebruikers die niet nog weten dat jouw cliënt off line is. Houdt dat in het achterhoofd om eventuele invloed van torrent programma uit te kunnen sluiten.
[ Voor 4% gewijzigd door MrMarcie op 20-07-2022 21:38 ]
Als het ook gebeurt meerdere uren nadat je het torrent programma hebt afgesloten dan kun je ervan uitgaan dat het torrent programma niet meer van invloed is. (Je kunt als je heel erg tweaker wilt zijn in de firewall logs kijken hoelang er nog verkeer er op de torrent poorten binnenkomt na afsluiten van het programmaMrMarcie schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:37:
[...]
Dank je, weer wat geleerd. Maar mag toch aannemen dat ie daardoor niet disconnect? Doet ie namelijk ook zonder die torrents!
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen