Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Kan natuurlijk ook aan de site even liggen of je browser. Heb je deze ook geprobeerd: https://test-ipv6.com/ ?elsinga schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:31:
Ah, kijk. Dat je elk netwerk zelf ook nog iets met IPv6 moest instellen, dat wist ik nog niet. Dank! Ik ga eens kijken of ik dat allemaal aan het werk krijg.
Heel raar... alles zo als voorgesteld ingesteld en in 1x 18/20 op de ipv6test. En daarna bij nogmaals draaien 4/20 en IPv6 lijkt niet meer te werken.... Uitzoekwerk dus.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Fijn dat het nu wel werktelsinga schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:38:
Ligt aan mijn laptop, op de telefoon 18/20 en na het openzetten van ICMPv6 in beide richtingen op de WAN interface 20/20. Zal de laptop wel eens een reboot geven en komt het vast goed.
Helpdesk medewerker kon bij een meting ook geen verbinding maken met de NT. Nu dus maar wachten op de monteur die morgen komt.
Wel gek, ik zou verwachten dat een snelheidsverhoging een kleinigheidje is?
My favourite roadsign of all time is: "Falling rocks". What am I meant to do with that information? They may as well just have a sign saying: "Random accidents ahead, life's a lotery, be lucky!"
Is het niet zo dat je van GPON naar XGS-PON moet overschakelen van lichtkleur en een andere ONT nodig hebt?Dr.Nono schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:15:
Hmmm... per vandaag zou mijn snelheid van 100mbit naar 500mbit gaan, maar blijkbaar ging er iets mis, want vanochtend ging de verbinding er af, maar krijg ik hem niet meer aan de praat (aantal keer al gereset). Alle lampjes branden gewoon netjes op de NT, maar toch is er geen dataverkeer.
Helpdesk medewerker kon bij een meting ook geen verbinding maken met de NT. Nu dus maar wachten op de monteur die morgen komt.
Wel gek, ik zou verwachten dat een snelheidsverhoging een kleinigheidje is?
Goede vraag. Ik heb nu trouwens een Genexis gigabit modem en maak nog gebruik van een 'oud' abonnement uit de Telfort tijd.stormfly schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:16:
[...]
Is het niet zo dat je van GPON naar XGS-PON moet overschakelen van lichtkleur en een andere ONT nodig hebt?
My favourite roadsign of all time is: "Falling rocks". What am I meant to do with that information? They may as well just have a sign saying: "Random accidents ahead, life's a lotery, be lucky!"
Waarom DuckDNS de deur uit? Ik gebruik zelf DuckDNS voor paar webservers die achter mijn router zitten en op mijn RPi4 draaien. En daar het meerdere zijn gaat het via portforwarding en via nginx.tormentor1985 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:16:
[...]
Zwart op wit is het niet vast maar de praktijk leert dat het niet zal veranderen. Bij mij is duckdns lekker de deur uit
Maar kan me idd voorstellen dat het niet nodig is als je maar 1 ding remote te benaderen hebt.
Overigens is bij mij het ip-adres ook al sinds heel erg lang vast.
aka pluim003
In dat geval heb je dus niks met GPON of XGS-PON te maken. Ik zoek de oorzaak in die upgrade binnen een bestaand oud-Telfort abonnement. Ik verwacht ook niet dat de monteur er veel aan kan doen, zeker neit als alle drie de lampjes op de NT gewoon branden. Welke kleur heeft het Internet lampje? Groen of oranje?Dr.Nono schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:20:
[...]
Goede vraag. Ik heb nu trouwens een Genexis gigabit modem en maak nog gebruik van een 'oud' abonnement uit de Telfort tijd.
@stormfly Ook al zou het nu wel GPON zijn, dan zet KPN je niet om naar XGS-PON, naar mijn weten. Dat gebeurt alleen met een upgrade naar 1 Gbit. En in dat geval krijg je ook een monteursafspraak erbij.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Alle drie de lampjes op de NT zijn groen.Barre73 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:13:
[...]
In dat geval heb je dus niks met GPON of XGS-PON te maken. Ik zoek de oorzaak in die upgrade binnen een bestaand oud-Telfort abonnement. Ik verwacht ook niet dat de monteur er veel aan kan doen, zeker neit als alle drie de lampjes op de NT gewoon branden. Welke kleur heeft het Internet lampje? Groen of oranje?
@stormfly Ook al zou het nu wel GPON zijn, dan zet KPN je niet om naar XGS-PON, naar mijn weten. Dat gebeurt alleen met een upgrade naar 1 Gbit. En in dat geval krijg je ook een monteursafspraak erbij.
EDIT: Maar als de monteur (waarschijnlijk) toch niks kan doen, wat kan ik dan nu het beste doen? Nog een keer bellen?
[ Voor 8% gewijzigd door Dr.Nono op 30-06-2022 11:39 ]
Audio- en videostreams lopen vast, telefoonoproepen worden onverstaanbaar, sessies timen out, pagina's laden minuten dan wel helemaal niet, etc. Router herstarten heeft geen positief effect, en de verbinding wordt op zulke momenten minimaal belast. Er is juist te zien dat het verkeer bijna tot 0 gereduceerd wordt zodra het probleem zich voordoet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/5Wag4kCYW9PpjKIVJ0AX9AI3.png?f=user_large)
Kan ik hiervoor KPN al gaan bellen, of dien ik nog iets uit te sluiten?
[ Voor 5% gewijzigd door timmie1 op 30-06-2022 12:01 ]
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Aha ik dacht dat je bij elke snelheidsverandering omgaat naar XGS-PON, en als de monteur dan vergeten is, dan zou dit passen in het beeld wat hieronder geschetst is.Barre73 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:13:
Is het met de router van je provider net zo instabiel? De grafiek is niet te vergroten, waar kijken we naar?timmie1 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:01:
Ik heb de laatste dagen last van een onstabiele verbinding in de vorm van pingspikes en packet loss.
Audio- en videostreams lopen vast, telefoonoproepen worden onverstaanbaar, sessies timen out, pagina's laden minuten dan wel helemaal niet, etc. Router herstarten heeft geen positief effect, en de verbinding wordt op zulke momenten minimaal belast. Er is juist te zien dat het verkeer bijna tot 0 gereduceerd wordt zodra het probleem zich voordoet.
[Afbeelding]
Kan ik hiervoor KPN al gaan bellen, of dien ik nog iets uit te sluiten?
Het Ethernet lampje hoort groen te knipperen (snel te knipperen) als je op een Gbit poort bent aangesloten. Dus dat deel lijkt goed gegaan te zijn.Dr.Nono schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:15:
[...]
Alle drie de lampjes op de NT zijn groen.
EDIT: Maar als de monteur (waarschijnlijk) toch niks kan doen, wat kan ik dan nu het beste doen? Nog een keer bellen?
Ik denk dat niet dat je nog een keer moet bellen. De klantenservice zal je minder goed kunnen helpen dan een (goede) KPN monteur. Ik denk dat hij technisch niet zo veel kan, maar hij kan wel de monteursingang bellen en die kunnen dan weer weer met de goede afdeling bellen. Dat zie ik de klantenservice nu zo snel niet doen.
Wat heb je trouwens gereset? De router/KPN Experiabox, of de Genexis NT?
[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 30-06-2022 12:54 ]
De router van de provider is hier standaard in gebruik. De grafiek is van Smokeping, waarbij de getoonde termijn een dag is. De linker as laat de ping in seconden zien en de getoonde lijnen zijn van 7 bestemmingen, waarvan 4 externen en 3 lokale apparaten.stormfly schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:34:
[...]
Is het met de router van je provider net zo instabiel? De grafiek is niet te vergroten, waar kijken we naar?
:fill(white):strip_exif()/f/image/8CTn5YWoyc0XuTjDNfUws0iv.png?f=user_large)
Ja, zowel de Experiabox als de NT zijn meerdere keren enkele minuten van de stroom geweest.Barre73 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:53:
[...]
Wat heb je trouwens gereset? De router/KPN Experiabox, of de Genexis NT?
Juist dat vermoeden had ik al, maar wat zien we erop, die vraag blijft staan (zonder vervelend te doen).timmie1 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:01:
[...]
De router van de provider is hier standaard in gebruik. De grafiek is van Smokeping, waarbij de getoonde termijn een dag is. De linker as laat de ping in seconden zien en de getoonde lijnen zijn van 7 bestemmingen, waarvan 4 externen en 3 lokale apparaten.
[Afbeelding]
Moeten we focussen op de spikes van 250ms naar 520ms in het blauw?
:fill(white):strip_exif()/f/image/c3S3nK72wzcPoeRTB4TubRuw.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/vNL3ZqmMy5RgDCv7QpOysTQZ.png?f=user_large)
Uit de tekst eronder kan je bij troubleshooten mogelijk meer info halen, ik blijf geïnteresseerd in jouw aanpak mbt de lijntjes methodiek.
Kan je de grafiek van één extern target posten?timmie1 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:01:
[...]
De router van de provider is hier standaard in gebruik. De grafiek is van Smokeping, waarbij de getoonde termijn een dag is. De linker as laat de ping in seconden zien en de getoonde lijnen zijn van 7 bestemmingen, waarvan 4 externen en 3 lokale apparaten.
[Afbeelding]
In de gecombineerde grafiek valt het mij op dat er op hetzelfde moment een spike is naar andere apparaten op LAN als naar het internet. Je zou verwachten dat die onafhankelijk zijn, of er in ieder geval spikes zijn die voorkomen op internet maar niet lokaal.
Bij "twee spikes tegelijk" denk ik aan problemen aan de LAN-kant...
Cloudflare DNS:ANdrode schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:11:
[...]
Kan je de grafiek van één extern target posten?
In de gecombineerde grafiek valt het mij op dat er op hetzelfde moment een spike is naar andere apparaten op LAN als naar het internet. Je zou verwachten dat die onafhankelijk zijn, of er in ieder geval spikes zijn die voorkomen op internet maar niet lokaal.
Bij "twee spikes tegelijk" denk ik aan problemen aan de LAN-kant...
:fill(white):strip_exif()/f/image/9JBeroHvcfQzb4QMYuGHLoyM.png?f=user_large)
Interne apparaat:
:fill(white):strip_exif()/f/image/e2eyc86jfyRXiinzAhUm0Kjc.png?f=user_large)
Getoonde termijn: 8 uur.
Hopelijk maakt bovenstaande e.e.a. duidelijker. Heb nu vier pogingen moeten doen om deze img's in te laden, omdat het niet vooruit te branden is weer.stormfly schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:08:
[...]
Juist dat vermoeden had ik al, maar wat zien we erop, die vraag blijft staan (zonder vervelend te doen).
Moeten we focussen op de spikes van 250ms naar 520ms in het blauw?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uit de tekst eronder kan je bij troubleshooten mogelijk meer info halen, ik blijf geïnteresseerd in jouw aanpak mbt de lijntjes methodiek.
EDIT: Ik zie nu in de routerlogs meermaals hernieuwde PPPoE-sessies staan, 6 maal deze ochtend is de sessie hernieuwd. De fysieke verbinding zelf blijft wel "up".
[ Voor 4% gewijzigd door timmie1 op 30-06-2022 13:33 ]
Dit is niet acceptabel. Het kan nog aan 1.1.1.1 liggen wat mogelijk filtert (die ping ik zelf niet).
Als je dit overal ziet én gelijktijdig naar meerdere doelen dan deel ik jouw conclusie dat je op die momenten problemen hebt met je externe connectiviteit.
Kan je wat machines die bedoeld zijn aan je smokeping config toevoegen? Bijvoorbeeld wat RIPE atlas anchors?
Als je DMt zal ik jouw IP ook aan mijn instantie toevoegen als je dat wilt
35% packetloss is heftig, dat lijkt op een fysiek KPN issue als dit tegelijk is voor al je diensten.timmie1 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:26:
[...]
Cloudflare DNS:
[Afbeelding]
Interne apparaat:
[Afbeelding]
[...]
Hopelijk maakt bovenstaande e.e.a. duidelijker. Heb nu vier pogingen moeten doen om deze img's in te laden, omdat het niet vooruit te branden is weer.
EDIT: Ik zie nu in de routerlogs meermaals hernieuwde PPPoE-sessies staan, 6 maal deze ochtend is de sessie hernieuwd. De fysieke verbinding zelf blijft wel "up".
toevallig een box12 draaien ?timmie1 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:26:
[...]
Cloudflare DNS:
[Afbeelding]
Interne apparaat:
[Afbeelding]
[...]
Hopelijk maakt bovenstaande e.e.a. duidelijker. Heb nu vier pogingen moeten doen om deze img's in te laden, omdat het niet vooruit te branden is weer.
Ik heb gewoon een haproxy op laag 7 draaien die de services die ik thuis draai naar de juiste backend stuurt. Kan je ook direct letsencrypt certificaten automatisch op die front-end zetten.DikkieDick schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:03:
[...]
Waarom DuckDNS de deur uit? Ik gebruik zelf DuckDNS voor paar webservers die achter mijn router zitten en op mijn RPi4 draaien. En daar het meerdere zijn gaat het via portforwarding en via nginx.
Maar kan me idd voorstellen dat het niet nodig is als je maar 1 ding remote te benaderen hebt.
Overigens is bij mij het ip-adres ook al sinds heel erg lang vast.
Om dat met duckdns te doen klinkt heel onlogisch.
En brandt het internet/WAN lampje op de Experiabox ook groen?Dr.Nono schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:02:
[...]
Ja, zowel de Experiabox als de NT zijn meerdere keren enkele minuten van de stroom geweest.
Niet altijd. Hij is af en toe groen en schakelt dan weer naar rood en weer terug naar groen, etc. Dus hij lijkt het wel te proberen.Soundwork schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:48:
[...]
En brandt het internet/WAN lampje op de Experiabox ook groen?
Als ik inlog op de Experiabox zie ik ook dat hij geen verbinding heeft en bij de netwerk status zie ik ook geen extern IP adres.
EDIT: Kreeg net een telefoontje van de monteur. Bleek dat ze een verkeerd poortje gepatched hadden.

En alles doet het dus weer. Maar dan 5 keer zo snel!
[ Voor 20% gewijzigd door Dr.Nono op 01-07-2022 10:27 ]
Hmm... ken ik niet. Zal ik me eens in gaan verdiepen. Thanx.tormentor1985 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:37:
[...]
Ik heb gewoon een haproxy op laag 7 draaien die de services die ik thuis draai naar de juiste backend stuurt. Kan je ook direct letsencrypt certificaten automatisch op die front-end zetten.
Om dat met duckdns te doen klinkt heel onlogisch.
aka pluim003
Dat krijg ik nu te zien voor mijn adres, waar het voorheen helemaal niet te zien was. De boodschap is “ Goed nieuws! Jouw woonplaats krijgt KPN Glasvezel”.
Is dat een algemene melding voor de hele stad, of specifiek voor mijn adres? Als ik op mijn adres zoek, staat er nog niets aangekondigd. En de netco fourstack link van vroeger werkt niet meer om aangekondigde adsl/glasvezel werkzaamheden te zien.
Vanuit glaspoort zijn ze met meerdere grote projecten bezig, misschien dat die ook bij jou in de regio bezig zijn?twkr18526 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:57:
Weet iemand misschien wat de “bijna glasvezel wekker” van KPN betekent? (Deze link: https://www.kpn.com/inter...bijna-glasvezelwekker.htm)
Dat krijg ik nu te zien voor mijn adres, waar het voorheen helemaal niet te zien was. De boodschap is “ Goed nieuws! Jouw woonplaats krijgt KPN Glasvezel”.
Is dat een algemene melding voor de hele stad, of specifiek voor mijn adres? Als ik op mijn adres zoek, staat er nog niets aangekondigd. En de netco fourstack link van vroeger werkt niet meer om aangekondigde adsl/glasvezel werkzaamheden te zien.
Heb inmiddels wat meer postcodes ingevoerd. KPN geeft deze melding voor heel Amsterdam, echter alleen bij postcodes in onderstaande wijken komt er een verwachte datum (tussen eind 2022 en december 2023) te staan.torretje2012 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:27:
[...]
Vanuit glaspoort zijn ze met meerdere grote projecten bezig, misschien dat die ook bij jou in de regio bezig zijn?
- 450.000 woningen in Amsterdam (ongeveer)
- 29.000 woningen krijgen glasvezel (in 2022/2023?)
- “Bijna glasvezel” melding voor alle (?) 450.000 postcodes in Amsterdam?
@jopoh Het is een FritzBox.
Bijzonder, dan zat je waarschijnlijk wel op een EoF poort (ondanks dat je al een Gigabit NT had hangen). Kennelijk zat je wel op een GoF poort, maar geen service maar er stond wel licht op. Goed om te horen dat ze het toch opgelost hebben vanuit de PoP.Dr.Nono schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 06:46:
[...]
Niet altijd. Hij is af en toe groen en schakelt dan weer naar rood en weer terug naar groen, etc. Dus hij lijkt het wel te proberen.![]()
Als ik inlog op de Experiabox zie ik ook dat hij geen verbinding heeft en bij de netwerk status zie ik ook geen extern IP adres.
EDIT: Kreeg net een telefoontje van de monteur. Bleek dat ze een verkeerd poortje gepatched hadden.Was voor hem dus 5 seconden werk en hoefde niet eens langs te komen.
En alles doet het dus weer. Maar dan 5 keer zo snel!
Wat voor type verbinding heb je: AON/GoF, GPON of XGS-PON?timmie1 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:54:
Dank voor de reacties allemaal. Ik heb in overleg met de klantenservice de router gereset naar fabrieksinstellingen. Dit leek even te helpen, maar dat was van korte duur. Nu komt er volgende week een monteur die lijn en router gaat testen.
@jopoh Het is een FritzBox.
Misschien kan je hier iets op vinden https://map.moorwerkt.nl/twkr18526 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:57:
Weet iemand misschien wat de “bijna glasvezel wekker” van KPN betekent? (Deze link: https://www.kpn.com/inter...bijna-glasvezelwekker.htm)
In mijn gemeente kan ik zien dat ze gaan beginnen tot eind van het jaar.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
update: na stekker in-eruit opgelost.
[ Voor 18% gewijzigd door Farabi op 02-07-2022 00:30 ]
Beauty is in the eye of the beerholder
Test je bedraad of via wifi? Heb je gpon of aon?HellBeast schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:06:
Sinds dinsdag heb ik KPN Glasvezel 1000/1000. Ik ervaar sterk fluctuerende snelheden. De ene keer 940/750 en de andere keer 200/65. Voelt weer een beetje als de kabelfoon tijd toen ik internetbandbreedte met de hele straat deelde. Ga maar eens bellen.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik test bedraad. I.p.v. het KPN modem gebruik ik een Fritzbox 4040. Of het AON of GPON is weet ik niet. Hoe kan ik dat zien of hoe kom ik daar achter?Tylen schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:15:
[...]
Test je bedraad of via wifi? Heb je gpon of aon?
:strip_exif()/f/image/heUHiUmQynx7wA5XH04UvEAx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door HellBeast op 02-07-2022 11:25 ]
Dat is een AON verbinding.HellBeast schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:21:
[...]
Ik test bedraad. I.p.v. het KPN modem gebruik ik een Fritzbox 4040. Of het AON of GPON is weet ik niet. Hoe kan ik dat zien of hoe kom ik daar achter?
[Afbeelding]
Maar wat had je voor disndag dan? En was dat ook met die fritzbox en werkte dat goed? Heb je al getest met de KPN box 12?
Voor dinsdag had ik Ziggo kabelinternet (600/40). Ook met de Fritzbox ertussen en ik trok altijd de volledige snelheid. De Fritzbox is het probleem ook niet. Wanneer ik hem herstart wanneer de snelheid slecht is, dan blijft dat na de herstart hetzelfde. Vanmorgen vroeg deed ik een test en had ik 900+mbit en nu haal ik de 300+mbit nieteens.gjtm schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:28:
[...]
Dat is een AON verbinding.
Maar wat had je voor disndag dan? En was dat ook met die fritzbox en werkte dat goed? Heb je al getest met de KPN box 12?
Ik heb een ticket aangemaakt bij KPN.
[ Voor 3% gewijzigd door HellBeast op 02-07-2022 11:32 ]
Heb je dit op kunnen lossen?
Wanneer is deze foto genomen? Hier is te zien dat de KPN router en de patch vanuit de PoP niet zijn aangesloten. Dus op het moment van de foto's was deze NT compleet internetloos.....HellBeast schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:21:
[...]
Ik test bedraad. I.p.v. het KPN modem gebruik ik een Fritzbox 4040. Of het AON of GPON is weet ik niet. Hoe kan ik dat zien of hoe kom ik daar achter?
[Afbeelding]
De foto is van de situatie nu. Ik heb gewoon internet.Soundwork schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:50:
[...]
Wanneer is deze foto genomen? Hier is te zien dat de KPN router en de patch vanuit de PoP niet zijn aangesloten. Dus op het moment van de foto's was deze NT compleet internetloos.....
Op de foto is het glaslampje uit (is geen verbinding in de PoP) en het ethernet lampje is ook uit (geen router aangesloten). Vandaar zijn opmerking.HellBeast schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:26:
[...]
De foto is van de situatie nu. Ik heb gewoon internet.
Branden alle lampjes in werkelijkheid wel groen?
ik maak dit weer mee. heb net de stekker weer in-eruit gedaan en het werkte meer. volgens mij is dit na de nieuwe software update gebeurt die ze op afstand hebben gedaan? kreeg vorige week een sms bericht hierover. ervaart iemand anders hier hetzelfde?Farabi schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 23:10:
ik krijg op dit moment bekabeld geen verbinding. maar wel via wifi? iemand anders problemen?
update: na stekker in-eruit opgelost.
klopt onder de gewone wifi kan je niet splitten dat heeft te maken met de OWL software voor mesh gedeelte.ion schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:19:
Kan het aan mij liggen of is die Xperiabox V12 enorm slecht.. Ik kan mijn network niet opslitsen in 2.4Ghz en 5Ghz, zonder Extra wifi aan te zetten, wat op 1 of andere manier of erg langzaam is of gewoon niet wil verbinden.
extra wifi hoort wel normaal te werken.
zou even moeten kijken welke software versie je box heeft
312
516
heb je 1 van deze geef hem reset zodat je versie 528 krijgt die is namelijk stuk stabieler
Je kunt een extra wifi aanmaken.ion schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:19:
Kan het aan mij liggen of is die Xperiabox V12 enorm slecht.. Ik kan mijn network niet opslitsen in 2.4Ghz en 5Ghz, zonder Extra wifi aan te zetten, wat op 1 of andere manier of erg langzaam is of gewoon niet wil verbinden.
Dan kun je daar ervoor kiezen om alleen bv 5ghz te gebruiken.
Dat werkt normaal gesproken prima.
Maar dat zijn de opties ongeveer wel die je hebt. Mocht je meer willen dan kun je bv de Fritzbox kopen/huren.
Ik heb het nog niet kunnen oplossen helaas, geen tijd meer ingestoken afgelopen weken.devos33 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:15:
@Savagegek Mijn zwager heeft exact het zelfde probleem met zijn UDR, maar dan met een Ziggo kabel verbinding.
Heb je dit op kunnen lossen?
Ben wel heel benieuwd naar zijn bevindingen, met name wat er in de log verschijnt?
Ziggo hoef je niet een PPPoe sessie op te bouwen, omdat die denk ik gewoon achter een connect box in bridge zit?
Gisteren even zitten kijken, maar als ik iets wil wijzigen in de Experiabox 12 settings (even 5 Ghz uitzetten om Woox lampen te verbinden; want dit krijg ik met geen mogelijkheid voor elkaar), dan moet ik mijn SSID en wachtwoord verplicht wijzigen. Erg omslachtig, aangezien ik al mijn andere apparatuur al op de huidige overgezet heb.MartNL schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:26:
[...]
Je kunt een extra wifi aanmaken.
Dan kun je daar ervoor kiezen om alleen bv 5ghz te gebruiken.
Dat werkt normaal gesproken prima.
Maar dat zijn de opties ongeveer wel die je hebt. Mocht je meer willen dan kun je bv de Fritzbox kopen/huren.
Voor de rest erg lage ping en enorm hoge down- en upload. Prima WIFI ook met 2 KPN Superwifi punten er bij. Tot nu toe ook zeer stabiel.
Dat is wel vreemd. Ik neem aan dat je niets gewijzigd hebt aan de bedrading richting de Deco M4 en de wifi op het KPN modem uit hebt staan?Joosie200 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:48:
Vanochtend weer over naar KPN dankzij het aanbod 12 maanden voor €35 tv + 1Gbit via breedbandwinkel. Bleken ze bij T-Mobile in de wijkkast het patchpanel niet te hebben omgezet wat de KPN monteur nog moest fixen. Daarna was alles al snel up en running. Bekabeld 940/940, maar mijn WiFi komt niet verder dan 100/100 met mijn Deco M4 setup. Wel jammer want met T-Mobile setup haalde ik via de Deco's 300/300. Dus die moet ik nog gaan finetunen.
Hier ook overgestapt van T-Mobile (100Mbit) naar KPN (1Gbit) een paar maanden geleden, en haal met Deco M4 ook tegen de 300. Dan moet je wel echt in de buurt van een torentje staan, als ik bijvoorbeeld 5 meter verder in de tuin ga zitten, keldert het al naar 20Mbit/s.
T-Mobile behoort je patch ook niet om te zetten hoor. Dat moet juist de KPN monteur doen (of een monteur van KPN Netwerk/Reggefiber als het een andere provider zou zijn geweest). Dus dat klopte allemaal als een bus.Joosie200 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:48:
Vanochtend weer over naar KPN dankzij het aanbod 12 maanden voor €35 tv + 1Gbit via breedbandwinkel. Bleken ze bij T-Mobile in de wijkkast het patchpanel niet te hebben omgezet wat de KPN monteur nog moest fixen. Daarna was alles al snel up en running. Bekabeld 940/940, maar mijn WiFi komt niet verder dan 100/100 met mijn Deco M4 setup. Wel jammer want met T-Mobile setup haalde ik via de Deco's 300/300. Dus die moet ik nog gaan finetunen.
Nope, bedrading is hetzelfde. WiFi uit op de box 12 zodat Deco het kan regelen. Maakt ook niet uit of ik vlakbij de master Deco sta bij de meterkast zelf of slave Deco op de eerste verdieping of vlakbij de Deco in de woonkamer voor bereik in de tuin. 300/300 via WiFi vind ik prima om over te houden aan snelheid. Verder pc / werklaptop bedraad dus ook geen issue. Maar mijn Playstation 5 is dan weer via wifi verbonden. Even een game installeren a 100GB gaat toch sneller met 300/300 dan 100/100.kleinelievewolff schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:00:
[...]
Dat is wel vreemd. Ik neem aan dat je niets gewijzigd hebt aan de bedrading richting de Deco M4 en de wifi op het KPN modem uit hebt staan?
Hier ook overgestapt van T-Mobile (100Mbit) naar KPN (1Gbit) een paar maanden geleden, en haal met Deco M4 ook tegen de 300. Dan moet je wel echt in de buurt van een torentje staan, als ik bijvoorbeeld 5 meter verder in de tuin ga zitten, keldert het al naar 20Mbit/s.
Maargoed misschien de Deco's resetten en kijken wat dat doet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UDMBJidWcTgFMeFVsGh4qMhg.png?f=user_large)
Google zegt dit:greatgonzo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:04:
Ik wil mijn abbo aanpassen. Kan iemand me vertellen wat het verschil is tussen internet en Hussel internet?
"Een KPN Hussel abonnement is een abonnement waarbij je vast internet kan combineren met tv, vast bellen en mobiel bellen. Het is te vergelijken met een alles-in-1 pakket. Het enige verschil is dat je vrijwel alle opties van het abonnement maandelijks kan aanpassen."
Ik ben er tot nu erg blij mee. Eind mei ben ik overgestapt van ziggo naar kpn voor internet en tv, vooral voor de actie '12 maanden voor 35 euro' van de Breedbandwinkel. Een paar weken later heb ik ook alvast een simonly abo aangevraagd. Ik wil m'n nummer meenemen maar dat zit nu nog tot eind augustus vast bij vodafone, het contract bij kpn is al bevestigd maar gaat dus ook pas eind augustus in. Desondanks kreeg ik al wel meteen entertainmentkorting en ook een tv Pluspakket. De entertainmentkorting betekent in mijn geval spotify voor de helft van de prijs via KPN en in het tv Pluspakket zit Eurosport 2, waar de Tour de France van start tot finish uitgezonden wordt (vaak net iets langer dan op Sporza).
[ Voor 41% gewijzigd door grun93 op 06-07-2022 12:32 ]
Ik vermoed dat je nog een pre Hussel tijdperk abonnement hebt nu.greatgonzo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:04:
Ik wil mijn abbo aanpassen. Kan iemand me vertellen wat het verschil is tussen internet en Hussel internet?
[Afbeelding]
Internet is ook nog een pre hussel.
De basis van internet zit niet echt verschil in volgens mij (misschien dat down/up niet synchroon is)
Wel zit er waarschijnlijk een verschil tussen de mogelijke opties die tussen beide zitten.
Ik zit nu al geruime tijd op Hussel en weet niet zo meer wat het verschil was.
Verschil zit hem voornamelijk in de combinatie met mobiel.greatgonzo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:04:
[Afbeelding]
Mocht dat het geval zijn, dan heb je bij Internet de keuze uit gratis pluspakket of gratis espn compleet.
Bij Hussel Internet krijg je het pluspakket sowieso gratis en daarbij nog entertainmentkorting, wat inhoudt dat je 5 euro per maand korting kunt krijgen op o.a. Spotify premium/family, netflix, ESPN compleet etc.
Ja, maar een ander kenmerk van Hussel is dacht ik ook dat je zaken per maand kunt aanpassen, zonder dat je een nieuw contract aangaat. Daar zal dan wel de naam 'husselen' vandaan komen. Volgens het woordenboek betekent dat 'zaken of delen van iets zodanig door elkaar zetten, vaak door schudden of roeren, dat ze onderling van plaats verwisselen en dooreengemengd worden'.Guzanni schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:34:
Bij Hussel Internet krijg je het pluspakket sowieso gratis en daarbij nog entertainmentkorting, wat inhoudt dat je 5 euro per maand korting kunt krijgen op o.a. Spotify premium/family, netflix, ESPN compleet etc.
Klopt. Je internet verbinding inclusief snelheid is de basis van je abo, de rest kun je maandelijks toevoegen of eraf halengrun93 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:40:
[...]
Ja, maar een ander kenmerk van Hussel is dacht ik ook dat je zaken per maand kunt aanpassen, zonder dat je een nieuw contract aangaat. Daar zal dan wel de naam 'husselen' vandaan komen. Volgens het woordenboek betekent dat 'zaken of delen van iets zodanig door elkaar zetten, vaak door schudden of roeren, dat ze onderling van plaats verwisselen en dooreengemengd worden'.
Hoor ik zaterdagavond van de buren dat de Nederlandse dames gescoord hebben, terwijl bij ons de aanval nog moet beginnen…

Hebben de buren niet gewoon Ziggo? Dat loopt inderdaad aardig voor op IPTV (geldt niet alleen voor KPN hoor).St00mwals schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:16:
Ik vind het wel jammer dat de glaszenders (of in elk geval NPO1) gewoon 3-4 seconden achter loopt op de HD versie van NPO1.
Hoor ik zaterdagavond van de buren dat de Nederlandse dames gescoord hebben, terwijl bij ons de aanval nog moet beginnen…
Dan moet je de buren vragen of ze die paar seconden uitgesteld willen kijken. Iedereen blijSt00mwals schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:16:
Ik vind het wel jammer dat de glaszenders (of in elk geval NPO1) gewoon 3-4 seconden achter loopt op de HD versie van NPO1.
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
[ Voor 199% gewijzigd door Robkazoe op 06-07-2022 21:52 . Reden: (mag verwijderd worden) ]
Alleen kunnen we dan de DVS 1200 opnieuw gebruiken alleen dan met het T-Mobile glas abonnement? De DVS1200 ziet er van de buitenkant uit als een standaard powerline adapters met een KPN rebranding. Of zit daar stiekem toch een soort van vendor locking in zodat hij enkel met een KPN ISP werkt?
Ben zelf niet bekend met KPN en hun apparatuur, vandaar de vraag. Zoeken op DVS in dit topic levert een paar resultaten op maar niet heel veel informatie.
De ene kant wel, de andere kant ook KPN. Verwacht alleen dat die gewoon via 1 en niet via 661 kijken.Barre73 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:33:
[...]
Hebben de buren niet gewoon Ziggo? Dat loopt inderdaad aardig voor op IPTV (geldt niet alleen voor KPN hoor).
Had niet verwacht dat er zoveel verschil tussen 2 streams van dezelfde zender bij dezelfde provider zou zitten
heel simpel dvs werkt op elke provider is niet provider gebonden.Robkazoe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:59:
Mijn ouders hebben op dit moment een KPN glasvezel met een bijhorend TV pakket. Voor het TV kastje maken ze gebruik van de Draadloze Verbindingsset 1200 (oftewel DVS 1200) van de meterkast naar het tv meubel toe. Over de stabiliteit van de verbinding zijn ze erg tevreden, ze vinden alleen KPN veel te duur. Ze hebben al een aantal streamingsdiensten en via de NPO app kun je gratis NPO1/2/3 kijken dus ze willen cutting the cord en overstappen op enkel glasvezel van T-Mobile.
Alleen kunnen we dan de DVS 1200 opnieuw gebruiken alleen dan met het T-Mobile glas abonnement? De DVS1200 ziet er van de buitenkant uit als een standaard powerline adapters met een KPN rebranding. Of zit daar stiekem toch een soort van vendor locking in zodat hij enkel met een KPN ISP werkt?
Ben zelf niet bekend met KPN en hun apparatuur, vandaar de vraag. Zoeken op DVS in dit topic levert een paar resultaten op maar niet heel veel informatie.
Dat lijkt me gewoon LAN over electriciteitsnet. Dat is dus een vervanging voor je UTP kabel. Lijkt me dat die overal voor te gebruiken is. UTP kabel is altijd beter maar als ie het nu goed doet zal dat straks ook zo zijn,Robkazoe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:59:
Mijn ouders hebben op dit moment een KPN glasvezel met een bijhorend TV pakket. Voor het TV kastje maken ze gebruik van de Draadloze Verbindingsset 1200 (oftewel DVS 1200) van de meterkast naar het tv meubel toe. Over de stabiliteit van de verbinding zijn ze erg tevreden, ze vinden alleen KPN veel te duur. Ze hebben al een aantal streamingsdiensten en via de NPO app kun je gratis NPO1/2/3 kijken dus ze willen cutting the cord en overstappen op enkel glasvezel van T-Mobile.
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Nu spoel je 30 seconden vooruit maar dat duurt alleen al 5 seconden ofzo??
Je kunt bij opnames de cijfers in combinatie met de doorspoel knop gebruiken om bijvoorbeeld 30 seconden vooruit te spoelen. (Zelfs zonder eerst te pauzeren)Wolly schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:32:
Dat vooruit spoelen op het IPTV kastje is wel erg langzaam, is daar niet iets handigs voor wat ik mis?
Nu spoel je 30 seconden vooruit maar dat duurt alleen al 5 seconden ofzo??
[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 06-07-2022 23:04 ]
Zijn gewoon rebranded Devolo's en zijn ook met de Devolo Cockpit software te beheren. Blijft bij een andere provider dus gewoon werken.Robkazoe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:59:
Voorbeelden
IoT.<domein>.nl —> 192.168.2.100
camera.<domein>.nl —> 192.168.2.101
Dit krijg ik echter niet werkend op KPN met de Box12. (In het verleden wel met Caiway)
Heeft iemand dit werkend gekregen of moet ik terugvallen op een lokale DNS/Pi-Hole/Adguard home?
Koffie en meer...
Dat is hier in de straat altijd duidelijk te merken, als je de vertragingsverschillen kent weet je precies wie Ziggo, KPN, satelliet etc zit te kijkenSt00mwals schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:16:
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Vandaag dus maar weer mijn oude Archer C7 aan de ONT gehangen. Daarmee haal ik wel gewoon 100Mbit (op 5GHz), en boven (op 2,4GHz) nog altijd ~38 Mbit.
Daarnaast vind ik de instelmogelijkheden van de Box 12 ook maar spartaans. Het enige positieve wat ik er over kan zeggen, is dat 'ie beter werkt dan de Ziggo Connectbox, waarvan je de wifi helemáál niet aan moest zetten als je niet wilt dat 'ie binnen een uur vastloopt... Nouja, en dat je hem gemakkelijk kunt vervangen door een eigen router, zonder 'm te moeten (laten) bridgen of zo natuurlijk.
Grote kans dat je de eb12 dan op een overbevolkt kanaal hebt zitten, de C7 heeft uberhaupt al een lagere WAN<->LAN doorvoer en de wifi is vergelijkbaarmcDavid schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:30:
Ik heb dit topic eens doorzocht en zie tot mijn verbazing dat de meeste mensen aardig tevreden zijn over de "KPN Box 12"? Nou zijn wij zelf (op dit moment) redelijk afhankelijk van de wifi. Mijn vrouw houdt kantoor op de 1e verdieping, ik zelf op de 2e. Met de Box 12 halverwege op de trap, hadden we allebei nét aan (beroerde) verbinding. Sneller dan 16 Mbit werd het nooit, ook niet als je ernaast zat.
Vandaag dus maar weer mijn oude Archer C7 aan de ONT gehangen. Daarmee haal ik wel gewoon 100Mbit (op 5GHz), en boven (op 2,4GHz) nog altijd ~38 Mbit.
Daarnaast vind ik de instelmogelijkheden van de Box 12 ook maar spartaans. Het enige positieve wat ik er over kan zeggen, is dat 'ie beter werkt dan de Ziggo Connectbox, waarvan je de wifi helemáál niet aan moest zetten als je niet wilt dat 'ie binnen een uur vastloopt... Nouja, en dat je hem gemakkelijk kunt vervangen door een eigen router, zonder 'm te moeten (laten) bridgen of zo natuurlijk.
Mijn abonnementsnelheid is overigens 100Mbit, haal in de praktijk ~120 down en ~200 up. Over die WAN-throughput maak ik me dus niet zo druk. Als ik me goed herinner (kan het zo gauw niet terugvinden) zou 'ie >400Mbit kunnen, of >700Mbit met stock firmware (ivm hw NAT).
De grap is dat de KPN box op papier juist betere kaarten heeft, met wifi-6 (laptop heeft dat ook). Maar in de praktijk dus gewoon belabberd presteert.en de wifi is vergelijkbaar
Nog een leuk gegeven: "We geven u geen extra dataverkeer bovenop uw 1GB mobiele databundel, want de bundels die we mogen bijschrijven zijn niet voldoende voor thuisgebruik".

Huh? Wat voor KS medewerker moet dat zijn geweest? Geen idee waarom je zou moeten betalen voor een vervangende router van de provider. En al helemaal geen idee waarom ze geen 50 GB op je databundel zouden zetten bij een storing. Normaliter zijn ze daar juist heel scheutig mee. Tenminste.. die ervaring heb ik.timmie1 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:25:
N.a.v. mijn storing hierboven een andere Fritzbox van de helldesk mogen ontvangen na ruim anderhalf week zonder internet en vaste telefonie. Echter, hier wordt een eigen bijdrage van 15 euro voor gerekend, welke met de volgende factuur wordt geïncasseerd. Gaat het tegenwoordig zo slecht met KPN dat ze eigen risico's invoeren bij defecte provider routers? xD
Nog een leuk gegeven: "We geven u geen extra dataverkeer bovenop uw 1GB mobiele databundel, want de bundels die we mogen bijschrijven zijn niet voldoende voor thuisgebruik".
Late reactie maar goed.... Je theorie klopt enigszins. In december 2020 heeft KPN aangekondigd te gaan beginnen met de verglazing van Amsterdam. Bovenop de toen al 90.000 adressen die glasvezel hadden vanuit het verleden.twkr18526 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:39:
[...]
Heb inmiddels wat meer postcodes ingevoerd. KPN geeft deze melding voor heel Amsterdam, echter alleen bij postcodes in onderstaande wijken komt er een verwachte datum (tussen eind 2022 en december 2023) te staan.Ik heb het vermoeden dat KPN een te grote groep probeert warm te maken voor iets wat nog lang niet gepland is. Waarschijnlijk voor sommige adressen komt er glasvezel pas in 2024 of veel later. (Geplande wijkjes: buitenveldert, oud zuid, buiksloot)
- 450.000 woningen in Amsterdam (ongeveer)
- 29.000 woningen krijgen glasvezel (in 2022/2023?)
- “Bijna glasvezel” melding voor alle (?) 450.000 postcodes in Amsterdam?
Uiteraard is er toen ook wel gezegd dat dit een aantal jaren zou duren en dat bewoners per wijk te horen krijgen wanneer er begonnen wordt. Dus nee, men probeert niet een te grote groep warm te maken.
Vanuit de afspraken en verplichtingen die KPN heeft richting providers mag een concreet project pas bekend worden gemaakt als dit ook van start gaat. Dat is gebeurd voor de wijken die jij noemde maar het zijn er wel meer dan jij hebt gevonden:
Noord: Waterlandpleinbuurt, Buiksloot en Volewijck
Zuid: Buitenveldert Noord en Museumkwartier.
Nieuw-West: De Punt en Slotervaart
Die glasvezelwekker gaat af op het moment dat jouw adres in een gebied ligt dat officieel is aangekondigd zoals de wijken hierboven. Voor een wijk die in 2026 gepland staat gaat die wekker niet af.
Dat jij de plandatum nog niet ziet komt dan meer omdat deze nog niet openbaar is gezet. Want ook in zo'n gebied zit een fasering.
Meer info te zien op: https://www.kpnnetwerk.nl/netwerkkaart/
Heb je de Superwifi ook bekabeld? Ik haal 550 Mbps met EB12 op de begane grond en 1 Superwifi 2 punt aan op de 1e etage (in een andere kamer met beide deuren dicht). Betonnen vloeren meegerekend.mcDavid schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:32:
hmm, dat is iets wat ik inderdaad had kunnen proberen. Al geloof ik niet dat het daar echt in zat, want in dat geval zou ik verwachten dat de verbinding intermittend beroerd is, en niet *altijd* een cap van ~16Mbit heeft. Zelfs op 5GHz (waar echt geen ander netwerk op te vinden is) ging het niet harder. Alléén met een kabeltje kon ik de verbinding op zijn staart trappen.
Mijn abonnementsnelheid is overigens 100Mbit, haal in de praktijk ~120 down en ~200 up. Over die WAN-throughput maak ik me dus niet zo druk. Als ik me goed herinner (kan het zo gauw niet terugvinden) zou 'ie >400Mbit kunnen, of >700Mbit met stock firmware (ivm hw NAT).
[...]
De grap is dat de KPN box op papier juist betere kaarten heeft, met wifi-6 (laptop heeft dat ook). Maar in de praktijk dus gewoon belabberd presteert.
Geen idee, misschien moet je voor zo'n databundel en gratis vervanging juist GEEN serviceplus klant zijn?Barre73 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:45:
[...]
Huh? Wat voor KS medewerker moet dat zijn geweest? Geen idee waarom je zou moeten betalen voor een vervangende router van de provider. En al helemaal geen idee waarom ze geen 50 GB op je databundel zouden zetten bij een storing. Normaliter zijn ze daar juist heel scheutig mee. Tenminste.. die ervaring heb ik.
Betaling voor levering aan huis door een koeriersdienst is altijd betaald geweest. Gratis is alleen voor levering aan een postnl punt. Uiteraard moet je beide opties wel aangeboden krijgen.Barre73 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:45:
[...]
Huh? Wat voor KS medewerker moet dat zijn geweest? Geen idee waarom je zou moeten betalen voor een vervangende router van de provider. En al helemaal geen idee waarom ze geen 50 GB op je databundel zouden zetten bij een storing. Normaliter zijn ze daar juist heel scheutig mee. Tenminste.. die ervaring heb ik.
Die 50gb had inderdaad gewoon geactiveerd kunnen worden.
Echt een verkeerde te pakken gehad ben ik bang.
Fijn dat zo’n wekker niet af gaat, als die wijk pas in/na 2026 gepland staat. Kunnen ze die banner daar niet ook op aanpassen?Barre73 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:56:
[...]
Die glasvezelwekker gaat af op het moment dat jouw adres in een gebied ligt dat officieel is aangekondigd zoals de wijken hierboven. Voor een wijk die in 2026 gepland staat gaat die wekker niet af.
Dat jij de plandatum nog niet ziet komt dan meer omdat deze nog niet openbaar is gezet. Want ook in zo'n gebied zit een fasering.
Nu staat er bijvoorbeeld voor centrum wijken (waar ik toevallig naar keek) ook de melding binnenkort glasvezel.
Op basis van je ingevoerde postcode weet KPN vast wel of deze wijk komende 5 jaar aan de beurt is. Nu wordt er voor iedere Amsterdamse postcode (n=50) de melding gegeven dat er binnenkort glasvezel is. Ik vermoed dat niet alle 450.000 Amsteramse woningen binnenkort glasvezel krijgen van KPN.
maar op welke site kijk jij nu dan? Die van kpn.com (de provider) of die van KPN Netwerk (de aanlegger en beheerder)?twkr18526 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:18:
[...]
Fijn dat zo’n wekker niet af gaat, als die wijk pas in/na 2026 gepland staat. Kunnen ze die banner daar niet ook op aanpassen?
Nu staat er bijvoorbeeld voor centrum wijken (waar ik toevallig naar keek) ook de melding binnenkort glasvezel.
Op basis van je ingevoerde postcode weet KPN vast wel of deze wijk komende 5 jaar aan de beurt is. Nu wordt er voor iedere Amsterdamse postcode (n=50) de melding gegeven dat er binnenkort glasvezel is. Ik vermoed dat niet alle 450.000 Amsteramse woningen binnenkort glasvezel krijgen van KPN.
Op die van KPN netwerk heb ik er twee geprobeerd in het centrum en daar krijg ik een foutmelding. Op die van KPN.com krijg ik dit (waar ik nergens het woord Binnenkort zie).
Goed nieuws! Jouw woonplaats krijgt KPN Glasvezel
KPN heeft voor de aanleg van glasvezel een samenwerking met jouw gemeente. Benieuwd wanneer we jouw woning aansluiten op KPN Glasvezel? Geef me een seintje
Bestel nu alvast KPN Internet
Als je nu kiest voor KPN, dan maak je in de beginperiode gebruik van standaard KPN Internet. Zodra KPN Glasvezel aangesloten is op jouw adres, krijg je een gratis upgrade naar dit supersnelle en superstabiele netwerk. Hierdoor maak je nu al gebruik van een mooi welkomstcadeau en geniet je meteen van alle voordelen van KPN.
Een samenwerking tussen KPN en de gemeente biedt niet in alle gevallen garantie dat jouw adres wordt aangesloten op glasvezel. Het is in uitzonderlijke situaties mogelijk dat bepaalde adressen niet aangesloten kunnen worden op ons glasvezelnetwerk.
Liever op de hoogte blijven?
Zet de glasvezelwekker en ontvang de laatste glasvezelupdates in je mailbox.
[ Voor 41% gewijzigd door Barre73 op 11-07-2022 14:09 ]
Niet aangeboden, er is gewoon gezegd dat woensdag tussen X en Y uur een nieuw modem aankomt. That's all. Ik ga waarschijnlijk toch aan de bel trekken, want de afgesproken tijd klopte ook niet waardoor niemand thuis was en het allemaal nog langer duurde.gjtm schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:56:
[...]
Betaling voor levering aan huis door een koeriersdienst is altijd betaald geweest. Gratis is alleen voor levering aan een postnl punt. Uiteraard moet je beide opties wel aangeboden krijgen.
Die 50gb had inderdaad gewoon geactiveerd kunnen worden.
Echt een verkeerde te pakken gehad ben ik bang.
Ik kijk op https://www.kpn.com en krijg iig voor de postcodes die ik uit google maps pluk geen foutmeldingen. Dit zijn 3 verschillende soorten resultaten. Ik vermoed toch echt dat niet alle 450.000 woningen in Amsterdam binnen 5 jaar glasvezel zullen krijgen, maar wel alle 450.000 woningen een banner van KPN krijgen te zien dat met “Goed Nieuws, binnenkort glasvezel bij u!”Barre73 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:51:
[...]
maar op welke site kijk jij nu dan? Die van kpn.com (de provider) of die van KPN Netwerk (de aanlegger en beheerder)?
Op die van KPN netwerk heb ik er twee geprobeerd in het centrum en daar krijg ik een foutmelding. Op die van KPN.com krijg ik dit (waar ik nergens het woord Binnenkort zie).
[...]
/f/image/EDcB7aMCcIL69By7feVUymfz.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie daar geen 'binnenkort glasvezel' staan? Ik zie bij 2 van de 3 dat er een 'verwachte datum' wordt gegeven, maar zoals gezegd: 'verwacht' dus dat hoeft niet per sé zo te zijn en is zeker geen belofte. En bij 1 van die drie staat er alleen dat KPN een afspraak heeft met de gemeente en dat daarom Amsterdam glasvezel gaat krijgen van KPN, niet wanneer.twkr18526 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:34:
[...]
Ik kijk op https://www.kpn.com en krijg iig voor de postcodes die ik uit google maps pluk geen foutmeldingen. Dit zijn 3 verschillende soorten resultaten. Ik vermoed toch echt dat niet alle 450.000 woningen in Amsterdam binnen 5 jaar glasvezel zullen krijgen, maar wel alle 450.000 woningen een banner van KPN krijgen te zien dat met “Goed Nieuws, binnenkort glasvezel bij u!”
[Afbeelding]
ik heb zelf ook af en toe een disconnect.sdk1985 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:33:
Hmm ik had net weer even een disconnect op de glasvezel verbinding. Aangegeven in de modem als no connection. Herstelde zichzelf in circa 1 minuut. Hebben meer mensen daar last van de laatste tijd?
Heb de ONT direct aan pfsense box hangen en daar zie ik het gebeuren. Lijkt er sterk op dat pfsense merkt dat verkeer stilvalt, LCP start en krijgt geen reactie voor 5 pogingen. Dan wordt de link gereset door pfsense.
e.e.a gaat gelukkig automatisch, maar wel irritant wanneer het gebeurd zodra vrouwlief aan het teams-en is en niet meer in de call terug komt. Dan heb ik een aantal minder gelukkige icoontjes in de app.
Heb toevallig vanmiddag snel een scriptje geschreven wat een externe host pingt en logt in een influxdb, kan ik iig sneller (dan in ppp log van pfsense kijken) zien hoe de lijn ervoor staat en of de lijn is gereset.

als het vaker gaat voorkomen, ga ik de xperiabox aansluiten. als het ook daar regelmatig voorkomt toch een incident opstarten....
Die twee adressen waar een maand bij staat zijn ook echt bekend en gepland. De eesrste in Museumkwartier, de derde in Floradorp (project Volewijck, Floradorp hoort niet bij Buiksloot).mrdemc schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:38:
[...]
Ik zie daar geen 'binnenkort glasvezel' staan? Ik zie bij 2 van de 3 dat er een 'verwachte datum' wordt gegeven, maar zoals gezegd: 'verwacht' dus dat hoeft niet per sé zo te zijn en is zeker geen belofte. En bij 1 van die drie staat er alleen dat KPN een afspraak heeft met de gemeente en dat daarom Amsterdam glasvezel gaat krijgen van KPN, niet wanneer.
Daarvoor is of wordt aangelegd. En ja, die datum kan best wel schuiven als de aannemer zijn planning aanpast. Maar het zijn officiële projecten die aangekondigd zijn bij alle marktpartijen.
En die middelste krijgt dus de melding die ik hierboven al citeerde (als je even doorklikt op "bekijk je opties") omdat hier nog geen officieel project voor aangekondigd is.
Die melding heb ik hierboven al geciteerd. Ik zou niet weten hoe iemand hieruit kan halen dat hij/zij binnenkort glasvezel krijgt?
[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 11-07-2022 16:56 ]
dat is ook niet de heilige graal die altijd klopt, kan zo uit mn hoofd al 2 in uitvoer en 1 planning bekend(eind deze maand start) noemen die er niet op staan.Barre73 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:56:
[...]
Noem ze eens op? Zodra ze officieel aangekondigd zijn komen ze op deze kaart. Wat jij zegt hoor officieel niet te kunnen dus.torretje2012 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:28:
[...]
dat is ook niet de heilige graal die altijd klopt, kan zo uit mn hoofd al 2 in uitvoer en 1 planning bekend(eind deze maand start) noemen die er niet op staan.
al is delta glas aan het aanleggen, zegt niks dat kpnnetwerk/glaspoort alsnog glasvezel gaat leggen in die plaatsen. tm 2025 is de planning op de achtergrond klaar alleen wordt pas per plaats na buiten gebracht als het rond is met gemeente en aangekondigd is na alle providers die via kpn leverenmuisje1997 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:33:
ach het kan altijd nog leuker hier komt kpn nooit met glasvezel aangezien delta netwerk bezig gaat met graven dit jaar helaas wordt het appartementen complex niet meegenomen alleen de woonhuizen
[Afbeelding]
er komen steeds meer plekken bij waar delta bezig is geweest en klein jaar later kpnnetwerk/glaspoort aan de slag gaat
Vreemd dat 4G buitengebied niet beschikbaar is met een DSl snelheid van 5 Mbit.muisje1997 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:33:
ach het kan altijd nog leuker hier komt kpn nooit met glasvezel aangezien delta netwerk bezig gaat met graven dit jaar helaas wordt het appartementen complex niet meegenomen alleen de woonhuizen
[Afbeelding]
En hoezo zou een appartementencomplex niet worden aangesloten? Zo werkt Delta normaliter niet hoor. Die sluiten ook alles in binnen een bepaald gebied. En waar de aansluiting niet naar binnen gaat, dan wordt ie klaargelegd in de stoep.
En verder verwijs ik naar Jopohs reactie. KPN en Glaspoort leggen ook in Delta gebied aan.
Goedemorgen X, ik heb het voor je nagekeken. het appartementencomplex komt op dit moment niet in aanmerking voor een glasvezelaansluiting
en niet zo gek dat buitengebied niet beschikbaar is heb hier gewoon wel ziggo met giganet 1Gbit down
hier is ook alleen ziggo coax geen adsl punt of wat dan ook
heb de vraag ookal neergelegd bij de teamleider woon in zorginstelling maar geen idee of die er actief mee bezig gaan zijn
[ Voor 6% gewijzigd door muisje1997 op 11-07-2022 21:28 ]
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen