Sinds begin van de maand is eindelijk de glasvezel kabel die al een half jaar voor de deur lag in de woonkamer doorgetrokken/geinstalleerd vlak naast de kabelaansluiting die ook in de woonkamer uitkomt en waar nu alles op is aangesloten.
Dus kan nu eindelijk kijken naar KPN Glasvezel, vooral nu met de 6 maanden 35 euro aanbieding.
Heb wel een paar vragen na het doorspitten van dit en de andere KPN Netwerk topic. Heb op dit moment Ziggo Alles-in-een Compleet. Dus internet, vaste lijn en tv.
Op dit moment is mijn infra bij Ziggo zoals onderstaand plaatje.
Ziggo Modem in Bridge Mode met daaraan een Amplifi HD in router mode, wired backhaul naar de zolder een tweede Amplifi HD in bridge mode met daaraan een Synology NAS (bekabeld), Canon all in one (bekabeld) en de wisselende laptops voor werk van mijzelf en mijn vrouw (ook bekabeld).
Mijn Amplifi HD in de woonkamer zorgt voor DHCP en wireless netwerk.
Klopt het dat in mijn situatie als ik KPN Glasvezel neem de infra zoals onderstaand plaatje wordt?
Ziggo modem wordt vervangen door de BOX 12 die geleverd wordt en op dat ding komen de volgende zaken bekabeld aangesloten:
- 4k tv box
- DECT telefoon
- Amplifi HD in router mode
Wat ik dan op de Box 12 moet doen is:
- Wifi uitschakelen aangezien mijn Amplifi HD dat oppakt
- Amplifi HD die aan de Box 12 hangt een vast IP geven en in DMZ zetten om dubbel NAT te voorkomen aangezien ik wil dat de Amplifi HD net zoals nu alles doet (DHCP en Wifi netwerk).
Zie ik iets over het hoofd?
Dat wat betreft de vragen omtrent netwerk dat ik nu heb. Overige vragen:
Internet:
1) Ik lees dat je binnen je contract omhoog en omlaag kan. Klopt het dat je maandelijks omhoog en omlaag kan? Dus bijvoorbeeld beginnen met 1Gbit en dan na 6 maanden naar 200Mbit voor de rest van je contract?
TV kijken:
1) Is het zappen, pauzeren, vooruitspoelen etc echt zo anders dan wat ik nu gewend ben? Van wat ik lees is er vertraging/haperingen met laden streams en werkt het minder lekker dan bij Ziggo.
2) Opnemen, werkt dat een beetje lekker? We willen wel eens series op laten nemen (bijvoorbeeld Masterchef Australia en andere series) en natuurlijk de losse programma;s dan kunnen we bij het afspelen fast forward door de reclame blokken heen wat niet werkt met "vertraagd" kijken of ergens na x tijd vanaf het begin kijken. Kan ik snel langs de reclames bij opnames?
3) Klopt het dat als ik halverwege iets begin met opnemen dat alleen vanaf dat punt wordt opgenomen en niet vanaf het begin van het programma?
4) Hoe handig/fijn werkt de tv box afstandsbediening en kan ik ook mijn tv laten aansturen qua volume, hdmi input schakelen?
5) Kon niet zo snel vinden hoeveel je kan opnemen met het "opnemen" pakket van 5 euro en hoe lang de opnames bewaard blijven. Alleen dat het cloud opnames zijn en niet lokaal op de box zelf zoals bij mij nu het geval is bij Ziggo. Op dit moment kan ik de opnames net zo lang lokaal laten tot de harde schijf vol loopt.
Alvast bedankt voor jullie input.
| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |