[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 83 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
xFeverr schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:25:
[...]

Waarom lijkt je dat vreemd dan? Volgens mij hebben alleen MacBooks met Apple Silicon (M1 en hoger) ondersteuning voor Wifi 6 (AX). Macbooks met Intel-processor hebben die mogelijkheid niet voor zover ik kan zien.

Normaal gezien hebben apparaten die Wifi 6 niet ondersteunen ook geen problemen, maar er zijn er bij die wifi-chips in zich hebben die het er wat lastiger mee hebben. Toen ik een M1 Macbook Pro had deed die het juist als een van de beste apparaten op de Box12 van KPN.
Oh nou meer van dat ik het had verwacht bij een laptop van 10 jaar oud, niet eentje uit 2019. Maar er lijkt iets heel vreemds aan de hand, ik heb het nu bekabeld, moest even een verloopje halen, maar ook bekabeld heeft die er enorm veel moeite mee. Lijkt wel alsof die een of ander DNS issue heeft wat specifiek met deze macbook te maken heeft. Dit gebeurt alleen als ik via een VPN verbonden ben. Zit er een soort gare ingebouwde firewall in die v12 box?

Overigens haal ik op mijn windows machine met de kabel rond de 900 mbps, vind ik eerlijk gezegd wel tegenvallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Lodo op 03-06-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:30
@Lodo Wifi 6 is nog helemaal niet zo oud hoor, begint langzaamaan pas een beetje op te komen, dus zo gek is het eigenlijk helemaal niet. Ik hoop dat je het issue op je Macbook wel kan vinden. Het lijkt dus niets met de KPN Box v12 te maken, dus die kun je al wegstrepen. Dat helpt in ieder geval met het vinden van het issue.

900mbps is een prima snelheid trouwens. Wat had je minimaal willen zien eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Lodo schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:52:
[...]Dit gebeurt alleen als ik via een VPN verbonden ben. Zit er een soort gare ingebouwde firewall in die v12 box?
Is het probleem ook verdwenen via WiFi zonder deze VPN?
Overigens haal ik op mijn windows machine met de kabel rond de 900 mbps, vind ik eerlijk gezegd wel tegenvallen.
De effectieve snelheid van een gigabit ethernetverbinding is ~940mbit. 900mbit in een realistische test is daarom een erg goed resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:35
Rallye schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:44:
[...]

Overzetten? Kun je niet gewoon het oude SSID en password gebruiken?
Ik had eerst 2 SSID's (netwerknaam 2,4 Ghz en netwerknaam 5 Ghz).
Nu ben ik overgestapt naar 1 SSID die beide uitzend onder dezelfde naam (netwerknaam).

Dus ja dan moet ik even alle apparaten overzetten naar de nieuwe SSID maar idd als ik dezelfde SSID('s) had gehouden hoefde ik niks over te zetten.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-09 18:44
m0ridin schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:24:
[...]

En @beschuit ook...

Toevallig vanavond getest en aan de kabel gaat het inderdaad wel goed (nou ja, na 3x omdat ik het via een usb ethernet dongle deed die uitging als het scherm in slaapstand ging, USB poort dan tenminste gok ik zo). Dit met een ~65gb bestand die de eerdere keren steeds problemen gaf

Gaat btw om de experisbox zelf, de rest van je vragen snap ik even niet :p

Wifi gaat via superwifi 2.0 punten, zou ook nog eens puur de wifi van het modem zelf kunnen testen maar mjah... Misschien van het weekend ff kijken
Wij hebben op gegeven moment 2 Superwifi punten gehad, beiden aangesloten, maar die signalen leken elkaar wel te storen. Uiteindelijk 1 van deze superwifi punten weggehaald en sindsdien nergens meer last van.
Was ook een kwestie van trial en error, en op apparaten kijken wat die deden. Signaalsterkte was minder met 2 wifi punten, dan met 1tje. Dus sindsdien gewoon de 2e losgetrokken en geen issues meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:25
Lodo schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:54:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je bedoelt .
Hoezo ligt het dan aan de KPN? Als je zelf niet weet hoe je de boel moet instellen, dan is dit toch echt je eigen fout ipv kpn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
torretje2012 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:46:
[...]

Hoezo ligt het dan aan de KPN? Als je zelf niet weet hoe je de boel moet instellen, dan is dit toch echt je eigen fout ipv kpn....
:?

Heb je zijn uitleg bekeken? Dat was niet heel duidelijk t.a.v. de interface waarmee je te maken hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb zelf een Fritz!box 5530 en 2x 1200AX repeaters (allen met kabel aangesloten), dat werkt echt als een trein in combinatie met een 1 Gigabit abonnement.

Wifi 6 werkt ook prima, zelfs met oudere apparatuur. (Macbook Air M1 en MacBook Pro 2018 ook zonder problemen)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Oh nou meer van dat ik het had verwacht bij een laptop van 10 jaar oud, niet eentje uit 2019. Maar er lijkt iets heel vreemds aan de hand, ik heb het nu bekabeld, moest even een verloopje halen, maar ook bekabeld heeft die er enorm veel moeite mee. Lijkt wel alsof die een of ander DNS issue heeft wat specifiek met deze macbook te maken heeft. Dit gebeurt alleen als ik via een VPN verbonden ben. Zit er een soort gare ingebouwde firewall in die v12 box?

Zoals verwacht dus geen issues met KPN. Jammer dat mensen altijd klagen zonder goed onderzoek te doen.

900Mbit is dikke prima en logisch afhankelijk van je testserver, je eigen pc performance en de overhead op je verbinding (1gb). Bij een kabel internet verbinding heb je dit probleem vaak niet omdat de snelheid lager is en zij al rekening houden met deze overhead. Die ruimte is er niet op een 1gb verbinding en heeft niets met KPN te maken.

Dit is dus zoals verwacht een driver / client side issue met je wifi. Als je het wilt oplossen dus even kijken naar je instellingen op modem / laptop en maak waar nodig een apart topic aan hiervoor onder client side issues op het forum. Pas eventueel je DNS servers handmatig aan naar publieke DNS servers als test. Bijv 1.1.1.1. en 1.0.0.1.

Indien je goede wifi performance zoekt en een beter bereik zou ik altijd een dedicated WIFI AP aanbevelen.
Dus WIFI van je kpn modem uit en een netwerk kabel trekken naar een logische plek in je woning. Of nog beter - een kabel naar elke verdieping en meerdere AP's plaatsen (afhankelijk van de omvang van je woning)

Low budget: pricewatch: ASUS RT-AX53U of Mesh alternatief met drie Ap's: pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)

Zelf heb ik ubiquiti, maar ik zou hier als leek niet aan beginnen. De TP link heb ik bij mijn buurman geïnstalleerd en dit is plug and play. Wel zou ik de tweede en derde unit bedraad aansluiten (backhaul over ethernet).

PS: zie nu je opmerking dat je het alleen hebt met VPN aan? Zonder VPN geen issue? Waarom gebruik je VPN? Je weet dat je met VPN een verbinding opzet met een andere netwerk omgeving wat impact kan hebben op je internet, DNS en algehele performance? Kan ook andere issues geven als je dezelfde IP ranges gebruikt etc.

[ Voor 33% gewijzigd door Workaholic op 03-06-2022 19:06 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
2e keer vanavond al een korte hickup. Bekabeld. Over de afgelopen weken meerdere keren ervaren. Zijn er anderen dit dit herkennen.

Edit: 3e keer al vanavond nu net. De FB 7590 maar eens resetten binnenkort eerst.

[ Voor 25% gewijzigd door pennywiser op 03-06-2022 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:31
pennywiser schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:06:
2e keer vanavond al een korte hickup. Bekabeld. Over de afgelopen weken meerdere keren ervaren. Zijn er anderen dit dit herkennen.

Edit: 3e keer al vanavond nu net. De FB 7590 maar eens resetten binnenkort eerst.
Hier nergens last van (5632). Ook een 7590 trouwens. Zie de disconnects ook terug in het log?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:55

Mr. Freeze

¡GO!

PC 6605, nergens last van, 1Gb/s Fritz!box 7530. Heb je vandaag ook weer hetzelfde?

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Herken ik gelukkig niet. Hoe zien de logs van de Fritz er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:15:
[...]

Herken ik gelukkig niet. Hoe zien de logs van de Fritz er uit?
Goeie, net even gekeken.

code:
1
2
3
4
03.06.22 21:12:38 Internetverbinding is tot stand gebracht. IP-adres: <snip>
03.06.22 21:12:27 Tijd overschreden bij de PPP-verwerking.
03.06.22 21:12:27 Internetverbinding is verbroken.
03.06.22 21:12:27 Internetverbinding IPv6 is verbroken, prefix niet meer geldig.

Tijd om te resetten eerst maar eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glassertje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:12
pennywiser schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:31:
[...]

Goeie, net even gekeken.

code:
1
2
3
4
03.06.22 21:12:27 Internetverbinding IPv6 is verbroken, prefix niet meer geldig.

Toevallig dit eens op het KPN forum voorbij zien komen. Misschien heb je er wat aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

pennywiser schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:31:
[...]

Goeie, net even gekeken.

code:
1
2
3
4

Ik heb dit met een 7530AX ook gehad, maar met de 7590 en 5530 nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:53:
[...]

Ik heb dit met een 7530AX ook gehad, maar met de 7590 en 5530 nergens last van.
Is grappig, ik had het profiel in de FB omgezet naar KPN, want we gingen immers van Xs4all naar techniek van KPN.

Dit dan eerst maar eens proberen?

Ik had erbij moeten zeggen dat ik van Xs4all kom en nu op KPN zit maar nog wel Xs4all heb. Mogelijk zit ik in het verkeerde topic.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 04-06-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:17
pennywiser schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:15:
[...]

Is grappig, ik had het profiel in de FB omgezet naar KPN, want we gingen immers van Xs4all naar techniek van KPN.

Dit dan eerst maar eens proberen?

Ik had erbij moeten zeggen dat ik van Xs4all kom en nu op KPN zit maar nog wel Xs4all heb. Mogelijk zit ik in het verkeerde topic.
KPN of XS instellen zal niks uitmaken. Voor klanten die naar techniek van KPN zijn omgezet is het profiel exact hetzelfde. Het verschil tussen de 2 profielen is puur de ACS(configuratieserver), echter routeert de XS ACS aanvragen met een KPN IP automatisch door naar de ACS van KPN.

Voor de rest is de technische configuratie van de 2 profielen identiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatKanVeiliger
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-09-2024
sven5010 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:59:
[...]

[...]

Ik heb nu inderdaad VLAN6 onder de WAN-interface, waarbij ik binnen VLAN6 de Addressing mode op PPPoE heb gezet vanuit de GUI. Zie in de CLI references dat in v7.0 config system pppoe-interface gebruikt kan worden. Maar is er een specifieke reden waarom je hier voor een losse interface zou willen kiezen?

Wanneer ik overigens in de huidige configuratie op de WAN-interface dus kies voor een MTU van 1514 en op de VLAN6 interface voor een MTU van 1506, dan zie ik met fnsysctl ifconfig voor de PPPoE interface wel een MTU van 1500. Zonder mtu-override is dit 1492.
code:
1
2
3
ppp2    Link encap:Point-Point Protocol 
        inet addr:x.x.x.x  Mask:255.255.255.255
        UP POINTOPOINT RUNNING NOARP MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
Sorry voor mijn late reactie.

De reden voor een losse PPPoE interface is dat je hiermee de MTU van deze interface expliciet op 1500 kan zetten. Zonder hierbij te "vertrouwen" dat dit automatisch wordt ontleend vanuit de bovenliggende interface minus de overhead.

Maar inderdaad lijkt de methode die je beschrijft ook prima te werken. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr1542
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-01-2024
Zijn er mensen hier, die de Fritzbox 7590 gebruiken in combinatie met de Super WiFi 2 punten van KPN? Zo ja, hoe bevalt dit? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Laatst online: 15:32
[...]
Ligt inderdaad zoals velen zeggen aan de verliezen op de gigabit connectie. Zelfs heb de ONT rechtstreeks op een 10gbit verbinding in een pfsense router.

De downstream is dan al een stuk beter. De upload is dusdanig hoog dat ik het niet geloof. Zijn er meer mensen die de ONT rechtstreeks op een 10gbit interface hebben aangesloten en dit soort resultaten halen?

Ik vermoed dat speedtest-cli gewoon gewoon te weinig upload voor een realistisch resultaat. Hoewel iedere test die ik draai nooit lager is dan 1,5gbit up.

http://www.speedtest.net/result/13242816373

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:18
tormentor1985 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:39:
[...]

Ligt inderdaad zoals velen zeggen aan de verliezen op de gigabit connectie. Zelfs heb de NTU rechtstreeks op een 10gbit verbinding in een pfsense router.
Je moet het niet zien als verlies. Elk pakketje op de lijn heeft eerst een header (bron, bestemming, protocol, etc) en daarna de 'inhoud'. Wat een speedtest meet, is puur die inhoud. Als er dus gezegd wordt dat ~940 Mbps het theoretische maximum van een Gigabit-verbinding is, is dat wederom alleen de inhoud. De overige capaciteit van de lijn gaat op aan headers. Verlies impliceert dat er data verloren gaat oid.
Ik vermoed dat speedtest-cli gewoon gewoon te weinig upload voor een realistisch resultaat. Hoewel iedere test die ik draai nooit lager is dan 1,5gbit up.

http://www.speedtest.net/result/13242816373
Dit is naar alle waarschijnlijkheid een geval van hevige bufferbloat. Dat kun je hier en hier testen. Ik zou in pfSense eens gaan spelen met CoDeL :)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Tom Paris schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:57:
[...]
Dit is naar alle waarschijnlijkheid een geval van hevige bufferbloat. Dat kun je hier en hier testen. Ik zou in pfSense eens gaan spelen met CoDeL :)
Als je keurig meet tot de transfer is afgelopen zou je door buffers geen hogere snelheid kunnen meten. Maar CoDel/SQM is sowieso een goede tip voor een betere ervaring.

Als speedtest-cli 1.5gbit meet op een pad waar een 1gbit link in zit dan meet speedtest-cli in ieder geval niet goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
[...]

Je moet het niet zien als verlies. Elk pakketje op de lijn heeft eerst een header (bron, bestemming, protocol, etc) en daarna de 'inhoud'. Wat een speedtest meet, is puur die inhoud. Als er dus gezegd wordt dat ~940 Mbps het theoretische maximum van een Gigabit-verbinding is, is dat wederom alleen de inhoud. De overige capaciteit van de lijn gaat op aan headers. Verlies impliceert dat er data verloren gaat oid.

[...]

Overhead is inderdaad een betere benaming.

De eerste link geeft een A+ rating, de tweede een B. Desalniettemin vandaag wat meer testjes gedaan. Mijn workstation is inmiddels op 2,5 gbit aangesloten en dan haal ik structureel een upload snelheid van meer dan 1000 mbit maar nooit meer dan 1033 : :) Ik vermoed dus toch eerder dat de speedtest-cli resultaten niet echt representatief zijn. De test is ook in 2 seconden al voltooid terwijl die in mijn browser wel wat langer duren.

Al met al ziet het resultaat er wel heel gaaf uit natuurlijk :*) Maar realistisch is het niet :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Punt is echter wel dat KPN momenteel op alle nieuwe adressen XGS-PON levert waarbij de verbinding in theorie 10 Gbit is en softwarematig tot 1 Gbit wordt geknepen. Want ook in de ONT zit geen Gbit poort maar een 2,5Gbit poort.
Dus als het profiel intern op 1,1 Gbit zou worden gezet zou je 100 Mbit voor headers/overhead kunnen gebruiken en de klant ziet in ieder geval 1 Gbit binnen komen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
Barre73 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:57:
[...]

Punt is echter wel dat KPN momenteel op alle nieuwe adressen XGS-PON levert waarbij de verbinding in theorie 10 Gbit is en softwarematig tot 1 Gbit wordt geknepen. Want ook in de ONT zit geen Gbit poort maar een 2,5Gbit poort.
Dus als het profiel intern op 1,1 Gbit zou worden gezet zou je 100 Mbit voor headers/overhead kunnen gebruiken en de klant ziet in ieder geval 1 Gbit binnen komen.
Wellicht dat dit ook wel gebeurt. Ik kan helaas niet zien hoe snel de link speed met de ONT nu is, mijn media type zegt autoselect (unkown). Qua upload zit ik in ieder geval precies op de 1gbit. https://www.speedtest.net/result/13243548461

Qua download schommelt het enorm (tussen de 850 en 950) maar dat kan door de speedtest.net server zelf komen. Op mijn werk heb ik wat loadbalancers die op 40gbit zijn aangesloten. Ik zal eens kijken of ik daar binnenkort een download test vanaf kan doen.

Ik ben in ieder geval meer dan tevreden. Mijn glasvezel is 2 dagen gelden in de meterkast geplaatst en ik had direct verbinding. Het was jammer dat kpn netwerk wat langer op zich liet wachten waardoor ik een maandje later aangesloten was dan afgesproken maar toen het eenmaal klaar was kon ik ook meteen van start.

[ Voor 14% gewijzigd door tormentor1985 op 05-06-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Zijn er issues bekend met de nieuwe XGS ONT's en uitval van de ethernet link tussen ONT en router?

Ik gebruik een TP-Link R605 routertje en dit heeft 3 maanden prima gewerkt. Ineens viel elke 10 minuten de verbinding weg. In de logs van de router was zit zichtbaar als WAN link down/up.
Deed zich met de Box12 niet voor. ONT half uurtje van de stroom gehaald, en vervolgens ook geen merkbare problemen meer met de TP-Link.

Totdat ik afgelopen vrijdag even de stroom moest uitschakelen. Daarna heeft de ethernet poort van de ONT het nooit meer gedaan. Ook niet met de Box12.
Nu dus wachten op de monteur die dinsdag komt. In de tussentijd maar een jaarabonnement genomen bij de lokale kabelstichting als backup lijn.

Overigens kon de helpdesk medewerker nog wel meerdere disconnects zien tussen ONT en router in de laatste 14 dagen. Die heb ik dan alleen zelf niet gemerkt kennelijk.

Uiteraard heb ik de UTP kabel vervangen en alle logische vormen van resets geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryudo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 00:17

Ryudo

Daily dose~

Timmert schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:24:
Zijn er issues bekend met de nieuwe XGS ONT's en uitval van de ethernet link tussen ONT en router?
...
Ik weet nog niet zeker of er hier sprake is van disconnects tussen het ONT en mijn router, of dat het ONT zelf signaal verliest (alarm lampje).
Maar ik merk eens per zoveel dagen dat de verbinding kortstondig wegvalt en daarna direct weer opgebouwd wordt. Ik kan er alleen nog geen logica in ontdekken.

Ik heb daarom sinds een week of twee maar eens externe logging aangezet omdat m'n router log niet toereikend is om terug te kijken.

Zo zie ik bijv het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
May 30 22:17:24 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C pppd[951]: No response to 10 echo-requests
May 30 22:17:24 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C pppd[951]: Connect time 7105.9 minutes.
May 30 22:17:25 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C WAN_Connection: Fail to connect with some issues.
May 30 22:17:30 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C pppd[951]: Modem hangup
May 30 22:17:43 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C WAN_Connection: WAN was restored.

Jun  1 01:11:26 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C WAN_Connection: Fail to connect with some issues.
Jun  1 01:11:32 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C pppd[951]: Hangup (SIGHUP)
Jun  1 01:11:32 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C pppd[951]: Connect time 1613.9 minutes.
Jun  1 01:11:42 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C WAN_Connection: WAN was restored.
Jun  1 01:47:46 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C pppd[17816]: No response to 10 echo-requests
Jun  1 01:47:46 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C pppd[17816]: Connect time 36.2 minutes.
Jun  1 01:47:47 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C WAN_Connection: Fail to connect with some issues.
Jun  1 01:47:52 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C pppd[17816]: Modem hangup
Jun  1 01:48:07 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C WAN_Connection: WAN was restored.

Jun  3 14:57:30 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C pppd[17816]: No response to 10 echo-requests
Jun  3 14:57:30 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C pppd[17816]: Connect time 3669.5 minutes.
Jun  3 14:57:33 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C WAN_Connection: Fail to connect with some issues.
Jun  3 14:57:36 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C pppd[17816]: Modem hangup
Jun  3 14:57:53 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C WAN_Connection: WAN was restored.

De eerste 2 verstoringen heb ik niet gemerkt, maar de laatste wel (thuiswerken).
Daarbij viel me ook op dat het Alarm lampje op het ONT brandde en daarna opnieuw verbinding maakte.
Echter weet ik niet of dat bij de vorige 2 ook het geval was. Het is ook lastig te spotten want tegen de tijd dat je merkt dat je connectie er echt uit ligt is de verbinding mogelijk al weer hersteld.

Ik dacht eerst dat het aan m'n eigen Asus router zou liggen, maar in de eerste weken na oplevering van mijn glasvezelabonnement met de Box12 ertussen viel het ook al meermaals uit.
Misschien toch de Box12 weer eens aansluiten en de Asus in AP modus en het dan eens een tijdje meten.

Ik blijf het in de gaten houden, want een stabiele connectie mag je toch wel vanuit gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-09 16:01

Mud

Sinds een paar weken geleden de overstap van Ziggo/Vodafone naar KPN glasvezel (Hussel 200/200) gemaakt in verband met de prijsverhogingen van Ziggo en wat er tegenover staat (ging bijna 58,50 betalen voor basis internet + tv abonnement).Tel daarbij nog het mobiele abonnement op (voor 3 euro meer, ga ik van 3GB datalimiet bij Vodafone naar 10GB datalimit bij KPN) en de beslissing was makkelijk gemaakt ;)

Zeer tevreden over het installatieproces en hoe alles nu draait. Binnen 3 dagen na het plaatsen van de bestelling stond de monteur al op de stoep en deze was binnen een uur klaar. Hij hoefde alleen de oude UTP kabel naar het modem te vervangen, het modem te plaatsen en iets met het kastje waar de glasvezel binnenkomt te doen (stond nog een grote sticker van Regge fiber bij haha). De internet verbinding draait stabiel als een zonnetje, tot nu toe geen enkele storing gehad (ook niet qua TV)

De Wifi van de ExperiaBox 12 staat uit, in plaats daarvan heb ik 2 Unifi UAP-AC-Lite die overal uitstekende dekking & snelheid geeft.

Het kijken van TV via de aparte afstandsbediening is even wennen (ging eerst via CI+ module), maar is geen reden om bij Ziggo te blijven ;)

Al en al heeft KPN een zeer tevreden klant erbij! :P

[ Voor 5% gewijzigd door Mud op 06-06-2022 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:25
Mud schreef op maandag 6 juni 2022 @ 00:22:

Het kijken van TV via de aparte afstandsbediening is even wennen (ging eerst via CI+ module), maar is geen reden om bij Ziggo te blijven ;)
De meeste tv's werken ook prima met de witte afstandsbediening, dus je tv ab kan je ergens in een lade laten verstoffen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
torretje2012 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:07:
[...]

De meeste tv's werken ook prima met de witte afstandsbediening, dus je tv ab kan je ergens in een lade laten verstoffen ;)
Als je een oude TV met alleen KPN hebt misschien, app en source bediening gaat alleen via TV ab's. Om niet te spreken volume bediening van bv. receivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:13
Mijn 2019 Samsung kan ook de KPN-ontvanger bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Ryudo schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:06:
[...]
Ik weet nog niet zeker of er hier sprake is van disconnects tussen het ONT en mijn router, of dat het ONT zelf signaal verliest (alarm lampje).
Maar ik merk eens per zoveel dagen dat de verbinding kortstondig wegvalt en daarna direct weer opgebouwd wordt. Ik kan er alleen nog geen logica in ontdekken.

Ik heb daarom sinds een week of twee maar eens externe logging aangezet omdat m'n router log niet toereikend is om terug te kijken.
Ik verwacht dat een disconnect van de ONT ook aan de andere kant te zien is. Mogelijk kan in dit geval de helpdesk bellen helpen?

Ik bel meestal niet met helpdesks omdat ik er slechte ervaringen mee heb. In dit geval verwacht ik dat stap één is dat ze vragen om je eigen infra weg te halen. Mogelijk geen slechte debug stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryudo

Ryudo

Daily dose~

ANdrode schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:34:
[...]

Ik verwacht dat een disconnect van de ONT ook aan de andere kant te zien is. Mogelijk kan in dit geval de helpdesk bellen helpen?

Ik bel meestal niet met helpdesks omdat ik er slechte ervaringen mee heb. In dit geval verwacht ik dat stap één is dat ze vragen om je eigen infra weg te halen. Mogelijk geen slechte debug stap.
Vandaar dat ik inderdaad eerst wat bewijs wil verzamelen voordat ik ga bellen.
Met m'n Asus router kan ik diens logs extern opslaan en terugzoeken op uitval.
Als ik de Box12 terug ertussen zet moet ik m'n Asus router ook opnieuw instellen als AP en kan ik denk niet meer extern loggen. Daar moet ik nog dan nog wat op verzinnen.

De disconnects treden daarbij pas met tussenpozen van enkele dagen op en niet meerdere malen per dag. Dat maakt het geheel een wat trager proces qua analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:51

Wildfire

Joy to the world!

pennywiser schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:10:
[...]

Als je een oude TV met alleen KPN hebt misschien, app en source bediening gaat alleen via TV ab's. Om niet te spreken volume bediening van bv. receivers.
Source bediening kan ook met de KPN afstandsbediening (de knop onder de 7 op de afstandsbediening). En ik heb toch al bij genoeg mensen de KPN afstandsbediening ingesteld dat men er het volume van de receiver mee kunnen bedienen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Ryudo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:55:
[...]
Als ik de Box12 terug ertussen zet moet ik m'n Asus router ook opnieuw instellen als AP en kan ik denk niet meer extern loggen. Daar moet ik nog dan nog wat op verzinnen.

De disconnects treden daarbij pas met tussenpozen van enkele dagen op en niet meerdere malen per dag. Dat maakt het geheel een wat trager proces qua analyse.
Ik weet niet hoe technisch je bent, maar door een instabiele ziggo verbinding ben ik connectiviteit gaan testen met smokeping.

Ik heb bij een modem van mijn provider ook een keer de logs naar een andere apparaat laten versturen ("remote syslog") omdat die bij crashes logs verloor. Bij de Box12 weet ik niet of dat kan, die van mij ligt keurig in zijn doos :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wildfire schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:57:
[...]

Source bediening kan ook met de KPN afstandsbediening (de knop onder de 7 op de afstandsbediening). En ik heb toch al bij genoeg mensen de KPN afstandsbediening ingesteld dat men er het volume van de receiver mee kunnen bedienen.
Inderdaad, ik bedien de source van de TV en volume van de soundbar met de KPN afstandsbediening. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Wildfire schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:57:
[...]

Ok. En app bediening? Samsung TV's zoals de mijne hebben een home toets, is die ook op de witte terug te vinden? Vervolgens navigeer je naar de app (netflix. hbo, etc.). Volgens mij kan dat niet met de witte, maar ik leer graag bij.

[ Voor 21% gewijzigd door pennywiser op 06-06-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Een aantal apps (Youtube, Netflix, Prime, Disney) zitten overigens ook op de KPN-box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:21
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
May 30 22:17:24 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C pppd[951]: No response to 10 echo-requests
May 30 22:17:24 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C pppd[951]: Connect time 7105.9 minutes.
May 30 22:17:25 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C WAN_Connection: Fail to connect with some issues.

Jun  1 01:11:26 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C WAN_Connection: Fail to connect with some issues.
Jun  1 01:11:32 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C pppd[951]: Connect time 1613.9 minutes.
Jun  1 01:47:46 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C pppd[17816]: No response to 10 echo-requests
Jun  1 01:47:46 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C pppd[17816]: Connect time 36.2 minutes.
Jun  1 01:47:47 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C WAN_Connection: Fail to connect with some issues.

Jun  3 14:57:30 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C pppd[17816]: No response to 10 echo-requests
Jun  3 14:57:30 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C pppd[17816]: Connect time 3669.5 minutes.
Jun  3 14:57:33 RT-AX68U-Stellvia-E413AB0-C WAN_Connection: Fail to connect with some issues.

De eerste 2 verstoringen heb ik niet gemerkt, maar de laatste wel (thuiswerken).
Daarbij viel me ook op dat het Alarm lampje op het ONT brandde en daarna opnieuw verbinding maakte.
Echter weet ik niet of dat bij de vorige 2 ook het geval was. Het is ook lastig te spotten want tegen de tijd dat je merkt dat je connectie er echt uit ligt is de verbinding mogelijk al weer hersteld.

Ik dacht eerst dat het aan m'n eigen Asus router zou liggen, maar in de eerste weken na oplevering van mijn glasvezelabonnement met de Box12 ertussen viel het ook al meermaals uit.
Misschien toch de Box12 weer eens aansluiten en de Asus in AP modus en het dan eens een tijdje meten.

Ik blijf het in de gaten houden, want een stabiele connectie mag je toch wel vanuit gaan.
Als je alarm lampje gaat brandden op de ONT, dan ga je die problemen met een experiabox er tussen ook krijgen. Dan zit het probleem tussen de ONT en OLT.

We hebben het probleem ook gehad; de demping op de lijn was op het randje van wel/niet uitval. Uiteindelijk bleek een breuk tijdens de aanleg van de glasvezel de oorzaak te zijn.

Op drukke momenten viel de vezel vaker weg dan midden in de nacht. Ergens best logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryudo

Ryudo

Daily dose~

ANdrode schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:36:
[...]
Ik weet niet hoe technisch je bent, maar door een instabiele ziggo verbinding ben ik connectiviteit gaan testen met smokeping.

Ik heb bij een modem van mijn provider ook een keer de logs naar een andere apparaat laten versturen ("remote syslog") omdat die bij crashes logs verloor. Bij de Box12 weet ik niet of dat kan, die van mij ligt keurig in zijn doos :+
Goede tip dat smokeping, zal er eens naar kijken. :)
krakendmodem schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:57:
[...]
Als je alarm lampje gaat brandden op de ONT, dan ga je die problemen met een experiabox er tussen ook krijgen. Dan zit het probleem tussen de ONT en OLT.

We hebben het probleem ook gehad; de demping op de lijn was op het randje van wel/niet uitval. Uiteindelijk bleek een breuk tijdens de aanleg van de glasvezel de oorzaak te zijn.

Op drukke momenten viel de vezel vaker weg dan midden in de nacht. Ergens best logisch.
Klopt, maar ik moet het toch ergens aantoonbaar maken dat dit issue speelt.
Ik heb nu 1x gezien dat het ONT op Alarm stond. De andere keren was ik er niet rap genoeg bij.
En voordat KPN iets gaat doen/meten zal toch de experiabox er weer tussen moeten.
Zoals je in m'n logs kunt zien zit er nog niet echt een logica in en is ook de frequentie niet heel hoog.
Dat maakt het geheel wel irritant, maar ook weer niet onwerkbaar.

Maar komende vanaf een stabiele Ziggo lijn met alleen onderbrekingen tijdens gepland onderhoud begint dit nu wel een dingetje te worden.
Wat dat betreft zou je bijna willen dat de uitval frequenter is. :P :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:21
Ryudo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:22:
[...]

[...]

Klopt, maar ik moet het toch ergens aantoonbaar maken dat dit issue speelt.
Ik heb nu 1x gezien dat het ONT op Alarm stond. De andere keren was ik er niet rap genoeg bij.
En voordat KPN iets gaat doen/meten zal toch de experiabox er weer tussen moeten.
Zoals je in m'n logs kunt zien zit er nog niet echt een logica in en is ook de frequentie niet heel hoog.
Dat maakt het geheel wel irritant, maar ook weer niet onwerkbaar.

Maar komende vanaf een stabiele Ziggo lijn met alleen onderbrekingen tijdens gepland onderhoud begint dit nu wel een dingetje te worden.
Dat was dus het lullige hier. De uitval was hier ook niet regelmatig. In de nacht was het prima.

De experiabox (hier nog een v10) liet in de logging een PPPoE error zien. Dat zal bij jou de ppp zijn gok ik.

En anders de Box12 er tussen en toch even bellen of ze fouten kunnen zien, bij dsl konden ze de fouten op de lijn zien tot een xx aantal dagen terug, vast ook mogelijk met glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-09 16:01

Mud

torretje2012 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:07:
[...]

Ja, het klopt dat veel met de witte afstandsbediening kan! Het is alsnog even wennen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Maar apps op de TV bedienen met de witte ab is een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:40
Althans als het apps van je tv zijn. Apps van je decoder kun je wel bedienen met de witte AB.

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:56

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik wil eens proberen om wat korting te krijgen, we zijn al 5 jaar klant zonder moeite te hebben gedaan hiervoor, maar aangezien ziggo na een telefoontje zomaar €20 korting geeft, moet KPN maar volgen :)

Maar goed, dat was niet mijn vraag. Reden voor aanpassing is ook dat we eigenlijk van het TV deel af willen.
Ik kijk vooral Netflex, en de vrouw des huizes reguliere TV, maar ook vaak wat we opgenomen hebben, zodat we van de reclame af zijn. Zie daar het voordeel van NLZIET.

Ik worstel vooral over de snelheid. Heb nu 50 mbit. GIsteren haperde NLZIET. Die geven aan dat 20mbit voldoende zou moeten zijn.

Mijn vraag: zou ik toch naar 100 mbit gaan, of levert dit niets op voor die €5 extra per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:21
greatgonzo schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:12:
Ik wil eens proberen om wat korting te krijgen, we zijn al 5 jaar klant zonder moeite te hebben gedaan hiervoor, maar aangezien ziggo na een telefoontje zomaar €20 korting geeft, moet KPN maar volgen :)

Maar goed, dat was niet mijn vraag. Reden voor aanpassing is ook dat we eigenlijk van het TV deel af willen.
Ik kijk vooral Netflex, en de vrouw des huizes reguliere TV, maar ook vaak wat we opgenomen hebben, zodat we van de reclame af zijn. Zie daar het voordeel van NLZIET.

Ik worstel vooral over de snelheid. Heb nu 50 mbit. GIsteren haperde NLZIET. Die geven aan dat 20mbit voldoende zou moeten zijn.

Mijn vraag: zou ik toch naar 100 mbit gaan, of levert dit niets op voor die €5 extra per maand?
Dat is natuurlijk lastig te zeggen.
Hoe is het medium waarop je kijkt verbonden met je netwerk?

Indien het via wifi is zou het natuurlijk goed kunnen dat het ligt aan het wifi-deel van het netwerk,
niet gezegd dat je met een snellere verbinding dan geholpen bent.
Het knelpunt blijft je wifi signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

vaste kabel, en 50mbit glasvezel, terwijl NLziet 20 adviseert.

Maar via chat heb ik inmiddels begrepen dat het een bekend probleem is, en dat er een update komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:03
greatgonzo schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:45:
vaste kabel, en 50mbit glasvezel, terwijl NLziet 20 adviseert.

Maar via chat heb ik inmiddels begrepen dat het een bekend probleem is, en dat er een update komt
Een stream is 8-10Mbit met wat buffer piekjes is 20Mbit dan prima. Met jouw abonnement moet je minstens met 2 TV probleemloos kunnen kijken.

De eerste verdenking ligt in je interne netwerk, matige WiFi etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik wacht de update voor webOS af..
En anders maar eens vragen of ze de experia box updaten naar versie 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
Zojuist is mijn 1000 Mbit verbinding bij KPN (XS4all) ingegaan. Opzich over LAN weinig te klagen. De beoogde 1000 Mbit is in de praktijk 920 Mbit of hoger. Alleen verbaas ik mij over de WiFi. Ik haal gemiddeld tussen de 450 en 550 Mbit, terwijl de modem (de Fritzbox 7590), in theorie adverteert met 1500+. Zou ik op de WiFi een hogere snelheid moeten halen of is dit, voor WiFi begrippen, gewoon goed?

LAN
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/XYmPGwJW/20220611-103948.jpg

WiFi
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/YSQdvZZN/Screenshot-20220611-112116-Speedtest.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door BramViking op 11-06-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
Wat mij tevens ook nog eens opvalt, is dat bij het gebruiken van de Fritzbox repeater 1750e, de WiFi verbinding direct inkakt. Waar ik dus zonder gebruik de bovenstaande snelheden haal, is dat met een repeater gemiddeld tussen de 220 en 280 Mbit. Dus voor nu gebruik ik dat ding ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
BramViking schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:35:
Zojuist is mijn 1000 Mbit verbinding bij KPN (XS4all) ingegaan. Opzich over LAN weinig te klagen. De beoogde 1000 Mbit is in de praktijk 920 Mbit of hoger.
Zie ook elders in dit topic. Dit is geheel logisch / normaal voor een 1000Mbit verbinding i.v.m. overhead / technische beperking van 1Gb aansluiting. Bij een ADSL of COAX kabelverbinding met een lagere snelheid is dit geen issue omdat er nog voldoende ruimte is voor overhead en vaak regelen ze de verbinding wat hoger af.
Alleen verbaas ik mij over de WiFi. Ik haal gemiddeld tussen de 450 en 550 Mbit, terwijl de modem (de Fritzbox 7590), in theorie adverteert met een 1500+. Zou ik op de WiFi een hogere snelheid moeten halen of is dit, voor WiFi begrippen, gewoon goed?
Hier spelen verschillende factoren een rol. Het maximum van je wifi kaart in je pc/laptop + drivers, signaalsterkte/storing en de instellingen op je Fritzbox. Zonder deze info kunnen we hier weinig nuttigs over zeggen. 450-550mbit lijkt mij overigens meer dan voldoende voor een draadloze verbinding voor je tablet, telefoon etc. Als je lage latency + hoge snelheid zoekt zou ik gewoon een bekabelde verbinding gebruiken.

Mocht je een hogere wifi snelheid willen halen, kijk eerst even naar je specs van je ontvangende kant (pc) en zorg dat je eerst direct naast de FritzBox test om storing/signaalsterkte issues uit te sluiten.

Ik ken de Fritzbox overigens niet, maar je zult mogelijk ook de juiste instellingen (kanaalbreedte) moeten instellen.
Wat mij tevens ook nog eens opvalt, is dat bij het gebruiken van de Fritzbox repeater 1750e, de WiFi verbinding direct inkakt. Waar ik dus zonder gebruik de bovenstaande snelheden haal, is dat met een repeater gemiddeld tussen de 220 en 280 Mbit. Dus voor nu gebruik ik dat ding ook niet meer.
Klopt - je verliest veel brandbreedte met een repeater of het mesh principe als je geen backhaul over ethernet gebruikt. Ik zou daarom dus eerder een extra accesspoint aanschaffen en deze bedraad aansluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Workaholic op 11-06-2022 11:58 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Zojuist is mijn 1000 Mbit verbinding bij KPN (XS4all) ingegaan. Opzich over LAN weinig te klagen. De beoogde 1000 Mbit is in de praktijk 920 Mbit of hoger. Alleen verbaas ik mij over de WiFi. Ik haal gemiddeld tussen de 450 en 550 Mbit, terwijl de modem (de Fritzbox 7590), in theorie adverteert met een 1500+. Zou ik op de WiFi een hogere snelheid moeten halen of is dit, voor WiFi begrippen, gewoon goed?
Die 1500+ moet je negeren, dat zijn de maximumsnelheden van alle banden bij elkaar opgeteld. Dat is helaas een dingetje met alle modems/routers. :|

Jouw Fritzbox heeft Wifi 5 (802.11n en 802.11ac) aan boord. Met 802.11ac op 5ghz zou je wel wat hoger moeten kunnen halen maar e.e.a. hangt natuurlijk af van de afstand tot je Fritzbox en eventuele obstakels zoals muren, plafonds en deuren tussen jou en het modem.

Wat betreft de ca. 930-940 mbit snelheid: dat klopt. Bij lagere abonnementen op glasvezel krijg je technisch gezien meer geleverd dan je abonnement en daardoor valt de overhead die er is niet op -- effectief heb je zelfs meestal een hogere snelheid (bij de 100mbit verbinding kom je in de praktijk meestal rond de 120mbit uit). Maar op dit moment is er bij een gigabit verbinding geen mogelijkheid om je wat meer snelheid te leveren, waardoor die overhead dus opeens wel op gaat vallen.

[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 11-06-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:33
Workaholic schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:56:
Klopt - je verliest veel brandbreedte met een repeater of het mesh principe als je geen backhaul over ethernet gebruikt. Ik zou daarom dus eerder een extra accesspoint aanschaffen en deze bedraad aansluiten.
Aanvulling: een repeater zoals deze bevat 1 zend/ontvanger. Dus hij ontvangt het signaal en zend het dan weer uit. Met dezelfde zend/ontvanger, daarom is in de tijd gezien steeds de helft van de bandbreedte beschikbaar. Kortom: bij een voortdurende stroom data - zoals een Speedtest - zie je de halve snelheid.

Om dit te voorkomen zijn er mesh sets die met meerdere zend/ontvangers werken en - de duurdere - met elkaar communiceren via een apart kanaal (de genoemde backhaul).

Repeaters hebben slechts een heel beperkt nut. Je kunt wireless krijgen waar dat zonder de repeater niet was, maar omdat je dan de repeater neerzet op de rand van het gebied van het originele signaal, waar dus nog net ontvangst is maar met een lage snelheid door het zwakke signaal, is de snelheid in dat grotere gebied minimaal.

Ze worden ook wel versterkers genoemd, dat is flauwekul. Ze maken het gebied waar je trage WiFi hebt groter. Maar versterken doen ze beslist niet.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Wildfire schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:14:
[...]
Wat betreft de ca. 930-940 mbit snelheid: dat klopt. Bij lagere abonnementen op glasvezel krijg je technisch gezien meer geleverd dan je abonnement en daardoor valt de overhead die er is niet op -- effectief heb je zelfs meestal een hogere snelheid (bij de 100mbit verbinding kom je in de praktijk meestal rond de 120mbit uit). Maar op dit moment is er bij een gigabit verbinding geen mogelijkheid om je wat meer snelheid te leveren, waardoor die overhead dus opeens wel op gaat vallen.
Goede uitleg van het hoe en waarom:

https://www.gigabit-wirel...oughput-gigabit-ethernet/

Quote: “ This means that when using default Ethernet frame size of 1518 byte (MTU = 1500) we have an efficiency of around 94% (118660598 / 125000000), meaning that the other 6% is used for the protocols at various layer, which we could call overhead.”

Dus maximaal 940 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
Zojuist is mijn 1000 Mbit verbinding bij KPN (XS4all) ingegaan. Opzich over LAN weinig te klagen. De beoogde 1000 Mbit is in de praktijk 920 Mbit of hoger. Alleen verbaas ik mij over de WiFi. Ik haal gemiddeld tussen de 450 en 550 Mbit, terwijl de modem (de Fritzbox 7590), in theorie adverteert met een 1500+. Zou ik op de WiFi een hogere snelheid moeten halen of is dit, voor WiFi begrippen, gewoon goed?

LAN
[Afbeelding]

WiFi
[Afbeelding]
Je moet even kijken of je 5Ghz band wel op 160Mhz staat. Deze staat in het begin op 80Mhz maar na een tijdje springt die over als je apparatuur het ondersteund. (in een oudere firmware kon je dit handmatig selecteren, maar vraag me af waarom ze het naar automatisch hebben gezet.) Ik heb de 7590 hier een tijdje gehad en had draadloos zo rond de 850Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
Wildfire schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:14:
[...]

Die 1500+ moet je negeren, dat zijn de maximumsnelheden van alle banden bij elkaar opgeteld. Dat is helaas een dingetje met alle modems/routers. :|

Jouw Fritzbox heeft Wifi 5 (802.11n en 802.11ac) aan boord. Met 802.11ac op 5ghz zou je wel wat hoger moeten kunnen halen maar e.e.a. hangt natuurlijk af van de afstand tot je Fritzbox en eventuele obstakels zoals muren, plafonds en deuren tussen jou en het modem.

Ik woon in een appartement, dus de afstanden dat mijn WiFi verbinding dient af leggen, valt relatief gezien mee. Als ik naast de meterkast sta, dan haal ik 600 Mbit, in de twee slaapkamers 490-550 en in de woonkamer/keuken ook ongeveer hetzelfde. Dus aan de afstand ligt het niet.. Wat zou het op de WiFi, volgens jou, dan moeten kunnen halen? Aangezien 9 van de 10 speedtest resultaten, welke hier getoond worden, over LAN verbindingen gaan. Er is dus weinig vergelijkingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
Glassertje schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:37:
[...]

Je moet even kijken of je 5Ghz band wel op 160Mhz staat. Deze staat in het begin op 80Mhz maar na een tijdje springt die over als je apparatuur het ondersteund. (in een oudere firmware kon je dit handmatig selecteren, maar vraag me af waarom ze het naar automatisch hebben gezet.) Ik heb de 7590 hier een tijdje gehad en had draadloos zo rond de 850Mbit.
Ga ik meteen even bekijken. Als je het over de kanalen hebt, zie ik alleen dat het tot 128 gaat?

[ Voor 6% gewijzigd door BramViking op 11-06-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:59
BramViking schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Ik woon in een appartement, dus de afstanden dat mijn WiFi verbinding dient af leggen, valt relatief gezien mee. Als ik naast de meterkast sta, dan haal ik 600 Mbit, in de twee slaapkamers 490-550 en in de woonkamer/keuken ook ongeveer hetzelfde. Dus aan de afstand ligt het niet.. Wat zou het op de WiFi, volgens jou, dan moeten kunnen halen? Aangezien 9 van de 10 speedtest resultaten, welke hier getoond worden, over LAN verbindingen gaan. Er is dus weinig vergelijkingsmateriaal.
Techniek speelt ook een rol, een AC router en AC apparatuur of een AX router en AX apparatuur of zelfs een AX router en AC apparatuur en andersom kan al andere waardes geven. Zelfs per apparaat kan het verschillen, ik haal met mijn telefoon 700mbps download, andere telefoon die recenter is en ook een AC wifi chipset heeft haalt max 400 op dezelfde positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

BramViking schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Ik woon in een appartement, dus de afstanden dat mijn WiFi verbinding dient af leggen, valt relatief gezien mee. Als ik naast de meterkast sta, dan haal ik 600 Mbit, in de twee slaapkamers 490-550 en in de woonkamer/keuken ook ongeveer hetzelfde. Dus aan de afstand ligt het niet.. Wat zou het op de WiFi, volgens jou, dan moeten kunnen halen? Aangezien 9 van de 10 speedtest resultaten, welke hier getoond worden, over lan verbindingen gaan. Er is dus weinig vergelijkingsmateriaal.
Niemand kan iets zeggen over hoe de wifi het bij jou zou moeten doen. Er zijn teveel externe factoren die in meer of mindere mate meetellen, afstand is niet de enige, elke hindernis is er één en je kunt ook nog last hebben van interferentie uit de omgeving.

Zo ben ik bij klanten geweest waar ik in de woonkamer, aan de andere kant van de muur van de meterkast al slechte wifi had maar ook bij mensen met betonvloeren waar ik op de zolder nog best redelijke wifi had. Het hangt er allemaal maar net vanaf, ik zeg ook altijd dat we pas weten hoe de wifi zal zijn als we klaar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
Wildfire schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:44:
[...]

Niemand kan iets zeggen over hoe de wifi het bij jou zou moeten doen. Er zijn teveel externe factoren die in meer of mindere mate meetellen, afstand is niet de enige, elke hindernis is er één en je kunt ook nog last hebben van interferentie uit de omgeving.

Zo ben ik bij klanten geweest waar ik in de woonkamer, aan de andere kant van de muur van de meterkast al slechte wifi had maar ook bij mensen met betonvloeren waar ik op de zolder nog best redelijke wifi had. Het hangt er allemaal maar net vanaf, ik zeg ook altijd dat we pas weten hoe de wifi zal zijn als we klaar zijn...
In dit geval is er geen hindernis, als je letterlijk naast de modem staat, om de test te kunnen doen ;). Maar ik begrijp je punt. Ik had er alleen wat meer van verwacht. Tegenwoordig doe ik bijna alles op de WiFi (behalve het gamen, streamen en tv kijken) . Maar mijn tablet, laptop en smartphone gebruik ik overdag het meest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartNL
  • Laatst online: 28-09 18:12

MartNL

&nbsp;

Ik heb een glasvezel aansluiting van kpn sinds 2 weken. Heb helaas wel redelijk vaak uitval wifi is dan heel even weg of dat mijn snelheid ineens word "geknepen".
Dan haal ik op WiFi nog nauwelijks 100mb van de 500mb aansluiting.

Reset en stroom eraf helpt niet.
Het enigste wat hielp was mijn abonnement te veranderen. Dan had ik tijdelijk de snelheid waar ik naar toe veranderde.

Heb vanochtend de helpdesk gebeld zal worden terug gebeld door de technische dienst. Heb gelukkig nog ziggo tot einde deze maand.

Heb helaas geen bekabelde internet want ik was zelf niet thuis dus de monteur heeft geen kabel naar binnen aangelegd. De modem staat in de meterkast.
Dus mijn desktop is niet aangesloten. 👌🏻
Dus ik ben min of meer nu ineens verplicht om alles via WiFi te doen. Of zelf gaten gaan boren.

Opzich als de wifi werkt dan is het sneller en zelfs een lagere ping dan mijn kabel verbinding van ziggo. Dat is verder prima.

Ik heb trouwens een box 12 van kpn.
Zat er nog aan te denken om de fritsbox te gaan nemen. Maar volgens de helpdesk moet deze modem goed genoeg zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYxeFAvwukx4sJIMwQuLjd_nfQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fTVH79OFK38PYQcJQK859q8.jpg?f=fotoalbum_large

Nu werkt het prima.
Vanochtend niet dus wie weet is het opgelost.

[ Voor 17% gewijzigd door MartNL op 11-06-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
MartNL schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:17:
Ik heb een glasvezel aansluiting van kpn sinds 2 weken. Heb helaas wel redelijk vaak uitval wifi is dan heel even weg of dat mijn snelheid ineens word "geknepen".
Dan haal ik op WiFi nog nauwelijks 100mb van de 500mb aansluiting.
Dat wegvallen kan een DFS kanaal wissel zijn door radar o.i.d., dus kijk eens in de Experiabox of de problemen weg zijn als je in plaats van automatische kanaal keuze een vast kanaal instelt tussen 36 en 48.

En verder kan hier niemand duiden of jouw snelheid goed is. WiFi snelheid is afhankelijk van:

- de gekozen band
- het kanaal
- de gekozen bandbreedte
- de kwaliteit van de apparatuur (beide kanten, dus router én cliënt)
- 802.11 ac of ax
- de fysieke barrières in de locatie zoals muren
- de luchtvochtigheid
- storingen van WiFi van de buren, led lampen, inverters (zonnepanelen!), schakelende voedingen
- radar, luchthaven e.d. in de buurt bij gebruik van DFS kanalen (> 100)
- zendamateurs in de buurt
- hoogspanningsmasten in de buurt
- software in de router en in de client
- ingestelde MTU waarde
- etc. etc.

Ik gebruik hier een kanaal waar de radar van Nieuw-Milligen (Veluwe Oost) soms langs komt. WiFi gaat op dat moment van 300 Mbps naar enkele Kbps. Je ziet dus wat een storing op een kanaal voor gevolgen kan hebben!

En onthoudt dat wat fabrikanten qua snelheid op de doos zetten vooral marketing is. Stelregel is dat als je de helft daarvan haalt in gunstige omstandigheden, dat al heel goed is.

En algemene tip: snelheid altijd meten met de command line versie van Speedtest. Of de app. Nooit in een browser. En zeker niet met fast.com.

Beetje gemene tip: koop een router of access point waar je de regio op kunt instellen naar bijvoorbeeld USA of China. Dan kun je kanaal 149-165 instellen. Beetje apparatuur zendt dan met 1 Watt i.p.v. 100 mW. Dat scheelt bij mij 10 meter van de router met een hele dikke muur er tussen van 80Mbps naar 280Mbps. Voor zenden vanuit de cliënt (upload dus) geeft het geen voordeel (cliënt blijft vaak gewoon op 100mW, zeker een mobiel device om stroom te sparen). Mag niet, werkt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
ernstoud schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:43:
[...]
Beetje gemene tip: koop een router of access point waar je de regio op kunt instellen naar bijvoorbeeld USA of China. Dan kun je kanaal 149-165 instellen. Beetje apparatuur zendt dan met 1 Watt i.p.v. 100 mW. Dat scheelt bij mij 10 meter van de router met een hele dikke muur er tussen van 80Mbps naar 280Mbps. Voor zenden vanuit de cliënt (upload dus) geeft het geen voordeel (cliënt blijft vaak gewoon op 100mW, zeker een mobiel device om stroom te sparen). Mag niet, werkt wel goed.
En dat is dus gewoon illegaal. Er is een reden waarom er limieten op zendvermogen zitten, waarom niet alle banden toegestaan zijn, en waarom DFS verplicht is. Je deelt frequenties met allerlei publieke diensten, radar, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:30
Nog even de opmerking toevoegen: de Fritz! Repeaters (in ieder geval de recentere) hebben ondanks de naam gewoon mesh-functionaliteit en kunnen ook meestal bedraad aangesloten worden. Het zijn dus niet de ‘originele’ repeaters die inderdaad ruk waren.

(Maar als je de Fritz! Repeater verkeerd configureert, een ouder modelletje hebt of wellicht een budget-model, kan hij inderdaad net zo ruk werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Tom Paris schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:23:
[...]

En dat is dus gewoon illegaal. Er is een reden waarom er limieten op zendvermogen zitten, waarom niet alle banden toegestaan zijn, en waarom DFS verplicht is. Je deelt frequenties met allerlei publieke diensten, radar, etc.
Inderdaad. Dat zeg ik dus ook in mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartNL

MartNL

&nbsp;

Helaas kan ik in de kpn box 12 helemaal niks veranderen. Alles staat bijna op auto en vast. "Grey out*

Het is momenteel goed ik hoop dat het zo blijft anders ben ik toch genoodzaakt om kabels aan te leggen. Ondanks de verbinding eigenlijk 90 % van de tijd prima is.

Mocht dat niet goed zijn wat ik eigenlijk wel vermoed.dan ga ik een andere modem halen.

Bij ziggo werkte het allemaal prima.

Maar goed ik zal toch stap Voor stapsgewijs een oplossing moeten verzinnen.

Maar bedankt voor de tips uiteraard.

[ Voor 4% gewijzigd door MartNL op 11-06-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:15
Zojuist is mijn 1000 Mbit verbinding bij KPN (XS4all) ingegaan. Opzich over LAN weinig te klagen. De beoogde 1000 Mbit is in de praktijk 920 Mbit of hoger. Alleen verbaas ik mij over de WiFi. Ik haal gemiddeld tussen de 450 en 550 Mbit, terwijl de modem (de Fritzbox 7590), in theorie adverteert met 1500+. Zou ik op de WiFi een hogere snelheid moeten halen of is dit, voor WiFi begrippen, gewoon goed?

LAN
[Afbeelding]

WiFi
[Afbeelding]
De wifi snelheden hebben een behoorlijke marketing component:
4 Waarvan is de gebruikersdatasnelheid afhankelijk?
Zoals bij alle draadloze technieken is Wi-Fi een zogenaamd "shared medium". Daarom moeten alle met de FRITZ!Box verbonden draadloze netwerkapparaten de totaal beschikbare brutodatasnelheid delen.

Omdat de brutodatasnelheid ook overhead en controledata (protocoloverhead) bevat, is de werkelijk beschikbare gebruikersdatasnelheid lager. Onder optimale omstandigheden bedraagt de gebruikersdatasnelheid voor Wi-Fi 6 ca. 60-65%, voor Wi-Fi 5 ca. 50% en voor Wi-Fi 4 ca. 40% van de brutodatasnelheid.

Omdat gegevenspakketten bij toenemende afstand en bestaande interferentiebronnen verloren gaan en herhaaldelijk moeten worden verzonden, zijn de in de praktijk haalbare gebruikersdatasnelheden meestal lager.
Optimaal zit er in een appartement al niet snel in.

Verder heeft het ook met de gebruikte antennes te maken, sommige apparaten hebben bijvoorbeeld 1 antenne. Hier staat een volledige tabel (punt7): https://nl.avm.de/service...bereikt-met-de-FRITZ-Box/

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:15
MartNL schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:17:
Heb vanochtend de helpdesk gebeld zal worden terug gebeld door de technische dienst. Heb gelukkig nog ziggo tot einde deze maand.

Heb helaas geen bekabelde internet want ik was zelf niet thuis dus de monteur heeft geen kabel naar binnen aangelegd. De modem staat in de meterkast.
Dus mijn desktop is niet aangesloten. 👌🏻
Dus ik ben min of meer nu ineens verplicht om alles via WiFi te doen. Of zelf gaten gaan boren.
Want Ziggo zat niet in de meterkast en KPN wel? Ik heb hier wel plezier van: pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco E4 (3-pack)

Had er een paar maanden lang 1tje bedraad in de meterkast. Nummer 2 stond op de werkkamer en daar sloot ik dan bedraad mijn twee pcç op aan (ze hebben 2 poortjes). Nummer 3 stond in de keuken voor de tuin. Effectief haalde ik ongeveer 200-250 Mbps ondanks dat de bron in een dichte meterkast stond.

Pas later heb ik het bedrade netwerk afgerond.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
sdk1985 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:25:
[...]

De wifi snelheden hebben een behoorlijke marketing component:

[...]
Zoals ik al zei: als je onder optimale omstandigheden de helft haalt van dat wat de marketingmensen (= gelegaliseerde leugenaars) zeggen, dan zit je goed. Dus naast de router, zonder storingen, met zon in de rug e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartNL

MartNL

&nbsp;

sdk1985 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:29:
[...]

Want Ziggo zat niet in de meterkast en KPN wel? Ik heb hier wel plezier van: pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco E4 (3-pack)

Had er een paar maanden lang 1tje bedraad in de meterkast. Nummer 2 stond op de werkkamer en daar sloot ik dan bedraad mijn twee pcç op aan (ze hebben 2 poortjes). Nummer 3 stond in de keuken voor de tuin. Effectief haalde ik ongeveer 200-250 Mbps ondanks dat de bron in een dichte meterkast stond.

Pas later heb ik het bedrade netwerk afgerond.
Ja klopt de aansluiting van kpn zit in de meterkast. Alleen ik heb maar een kleine appartement.

Heb eigenlijk overal vol bereik.
Alleen de snelheid staat af en toe begrensd op 100mb. Tenminste dat lijkt zo.
Dus om nu dit aan te schaffen lijkt me eerlijk gezegd overbodig.
Maar bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
Glassertje schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:37:
[...]

Ik heb er naar gekeken maar ik kan het nergens op 160mhz zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
MartNL schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:00:
Helaas kan ik in de kpn box 12 helemaal niks veranderen. Alles staat bijna op auto en vast. "Grey out*

Het is momenteel goed ik hoop dat het zo blijft anders ben ik toch genoodzaakt om kabels aan te leggen. Ondanks de verbinding eigenlijk 90 % van de tijd prima is.

Mocht dat niet goed zijn wat ik eigenlijk wel vermoed.dan ga ik een andere modem halen.

Bij ziggo werkte het allemaal prima.

Maar goed ik zal toch stap Voor stapsgewijs een oplossing moeten verzinnen.

Maar bedankt voor de tips uiteraard.
Heb je een koophuis? Want ik zou zeggen gewoon kabels (laten) leggen. WiFi is leuk voor mobiele devices maar naar je desktop moet gewoon een kabel. Je gaat anders nooit de snelheid krijgen die je wilt.

Ik heb netjes een patchpanel in de meterkast en 12 x RJ45 inbouw dozen door het huis heen. Ik heb het zelf gedaan toen het plafond in mijn hal er toch uit lag maar een installateur kan dat ook prima voor je doen. Het kost even geld maar dan ben je er wel voor eens en voor altijd vanaf en haal je gewoon nette snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:39

Creesch

bla bla!

MartNL schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:08:
[...]

Ja klopt de aansluiting van kpn zit in de meterkast. Alleen ik heb maar een kleine appartement.
De grote van je appartement maakt niet zo veel uit, de plek waar het wifi punt zit wel. Geen zin om het over te typen, maar eerder deze week toevallig nog een uitgebreide reactie over geschreven hier Creesch in 'Wifirouters met 2,5Gbit/s-ethernet - Vijf rappe routers vergeleken'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
BramViking schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:18:
[...]

Ik heb er naar gekeken maar ik kan het nergens op 160mhz zetten?
Omdat ze die optie eruit hebben gehaald een paar firmware versies geleden. Dit gaat nu automatisch als je apparaat een tijdje online is. In het netwerk overzicht van de 7590 kun je zien of die al op 160Mhz gesprongen is. Ik kan geen screenshot maken, want heb geen Fritzbox meer.Maar de snelheid die je beschrijft is de limitatie van 80Mhz. Moet je netwerkkaart wel 160Mhz ondersteunen

[ Voor 5% gewijzigd door Glassertje op 11-06-2022 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr1542
tormentor1985 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:44:
[...]

Heb je een koophuis? Want ik zou zeggen gewoon kabels (laten) leggen. WiFi is leuk voor mobiele devices maar naar je desktop moet gewoon een kabel. Je gaat anders nooit de snelheid krijgen die je wilt.

Ik heb netjes een patchpanel in de meterkast en 12 x RJ45 inbouw dozen door het huis heen. Ik heb het zelf gedaan toen het plafond in mijn hal er toch uit lag maar een installateur kan dat ook prima voor je doen. Het kost even geld maar dan ben je er wel voor eens en voor altijd vanaf en haal je gewoon nette snelheden.
Aanvullende tip: neem kwaliteitslabels met koperen kern en op de toekomst voorbereid (vanaf cat 7 zou ik zelf voor kiezen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 10:54
gr1542 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:27:
[...]

Aanvullende tip: neem kwaliteitslabels met koperen kern en op de toekomst voorbereid (vanaf cat 7 zou ik zelf voor kiezen).
Gelukkig kies je voor jezelf :)
De meerwaarde van Cat7 is zeer gering op Cat6 waarbij het verwerken en afwerken van Cat7 verre van optimaal is.

Voor goede tips check: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

BramViking schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:48:
[...]

In dit geval is er geen hindernis, als je letterlijk naast de modem staat, om de test te kunnen doen ;). Maar ik begrijp je punt. Ik had er alleen wat meer van verwacht. Tegenwoordig doe ik bijna alles op de WiFi (behalve het gamen, streamen en tv kijken) . Maar mijn tablet, laptop en smartphone gebruik ik overdag het meest.
Ik heb een Fritzbox 5530 en 2 Fritz repeaters 1200AX (met ethernet backhaul) en dit is het resultaat van een speedtest op de kamer naast de kamer waar een repeater zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nE6Ra-jzl3vRjar-O2yPLQgWFcQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sOaLXV2bmVruVeXfDCguNx11.png?f=user_large

En dit is vlakbij de repeater:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUsSizPhhH9KW7iHdaJAnxgtMvY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3Uk4JZHwb9vQwBgt6weHnpyv.png?f=user_large

Via de laptop haal ik duidelijk hogere snelheden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4wN7vGjRf9m-0nL_VYcd6CsCKE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5isTanhROleZHN6x7yO70tPb.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Dj-sannieboy op 13-06-2022 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ryudo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:22:
[...]

[...]

Als er 1 provider is die veel uitval / onderbrekingen van de verbinding heeft is het ziggo. Als ik zie bij welke klanten van ons vaak dagelijks kort de verbinding met ons platform weg valt zijn dat bijna allemaal ziggo gebruikers. Ik Heb nooit begrepen hoe ziggo met zoveel verbindings hik-ups en hoge Ping hier op Tweakers steeds weer provider van het jaar kan worden (zal wel iets betalen voor PR te maken hebben)

DSL kpn/whole-sale was al stabieler en sneller (veel lagere ping) dan ziggo en het kpn glasvezel netwerk is in sommige wijken wat overbooked maar verbindings technische rock solid.

[ Voor 16% gewijzigd door xbeam op 12-06-2022 20:34 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
Het veranderen van bandbreedte heeft wel wat geholpen. Nu krijg ik op 2/3 van mijn appartement deze WiFi snelheid.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/k4PTfWd0/Screenshot-20220612-095954-Speedtest.jpg

Alleen in de woonkamer en keuken niet. Dan blijft het steken op 450-550 Mbit. Ik heb het idee dat ik een WiFi versterker nodig heb. Maar diegene die ik nu heb, is de 1750e van Fritzbox, en die blijkt niet krachtig genoeg te zijn. Welke is dan wel aan te raden, zodat ik deze doorvoersnelheid overal kan ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
BramViking schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:06:
Het veranderen van bandbreedte heeft wel wat geholpen. Nu krijg ik op 2/3 van mijn appartement deze WiFi snelheid.

[Afbeelding]

Alleen in de woonkamer en keuken niet. Dan blijft het steken op 450-550 Mbit. Ik heb het idee dat ik een WiFi versterker nodig heb. Maar diegene die ik nu heb, is de 1750e van Fritzbox, en die blijkt niet krachtig genoeg te zijn. Welke is dan wel aan te raden, zodat ik deze doorvoersnelheid overal kan ontvangen?
Lees nou even deze post van gisteren : ernstoud in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

WiFi repeaters - belachelijk “versterkers” genoemd (ze versterken helemaal niets) - verhogen de snelheid niet. Ze vergroten de reikwijdte van het signaal. Maar halveren de snelheid. Alleen een goede bedrade mesh set kan helpen.

Ik geef je ter overweging dat de snelheden die je meet - naar ik begrijp op enige afstand - best goed zijn. Alleen met een extra access point bedraad aangesloten op de router op die plek zul je hogere snelheden kunnen krijgen. Maar dan moet je wel een RJ-45 cat 5e kabel naar die plek trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Wellicht een wat gekke vraag maar ik stap binnenkort over naar glasvezel en kom er zojuist achter dat ik geen stroomadapter meer in het witte NT kastje heb zitten.
Weten jullie welke stroomadapter ik nodig heb om dat ding weer aan de gang te krijgen?
(ik kan niet helemaal uitsluiten dat ik dat ding ergens nog in een doos met kabels e.d. op zolder heb liggen)

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:27

ParaWM

Pro Prutser

IK denk er over om over te stappen van Ziggo naar KPN. Ons abbo is vrij en de 2 telefoons ook (sim only). KPN heeft voor een tientje minder een pakket waar we dan 1000/1000 hebben in plaats van 300/30mbit. En tevens die gratis TV. Twee vragen:

1) Ik lees veel over trager zappen bij het kijken van TV. Wat is dit precies? Zover ik lees duur het een paar seconden voor je beeld hebt bij het wisselen van kanaal. Valt daar meer over te zeggen?
2) Ik woon in een appartement. In de woonkamer zit zo'n splitter kastje waar de coax uit komt die naar de modem en het ziggo tv-kastje gaat. Moet de glasvezel tot daar worden doorgetrokken of kan over de coax die snelheid worden gehaald?

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Ferruginous Hwk schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:01:
Wellicht een wat gekke vraag maar ik stap binnenkort over naar glasvezel en kom er zojuist achter dat ik geen stroomadapter meer in het witte NT kastje heb zitten.
Weten jullie welke stroomadapter ik nodig heb om dat ding weer aan de gang te krijgen?
(ik kan niet helemaal uitsluiten dat ik dat ding ergens nog in een doos met kabels e.d. op zolder heb liggen)
12v 2a, barrel 5.5/2.1 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:27:
[...]

12v 2a, barrel 5.5/2.1 mm.
Top! ik ga zoeken. :)

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:03
ParaWM schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:06:
IK denk er over om over te stappen van Ziggo naar KPN. Ons abbo is vrij en de 2 telefoons ook (sim only). KPN heeft voor een tientje minder een pakket waar we dan 1000/1000 hebben in plaats van 300/30mbit. En tevens die gratis TV. Twee vragen:

1) Ik lees veel over trager zappen bij het kijken van TV. Wat is dit precies? Zover ik lees duur het een paar seconden voor je beeld hebt bij het wisselen van kanaal. Valt daar meer over te zeggen?
De meeste klanten zijn gewoon tevreden, als je echt een fanatieke zapper bent merk je het wel. De NEXT met de parallele ontvangers is heel snel met zappen. KPN met de multicast datastream trager, of het hindert? Ik denk het niet.

Als je heel goedkoop wilt en onbeperkt terugkijken, NLziet via een device zoals een AppleTV.
2) Ik woon in een appartement. In de woonkamer zit zo'n splitter kastje waar de coax uit komt die naar de modem en het ziggo tv-kastje gaat. Moet de glasvezel tot daar worden doorgetrokken of kan over de coax die snelheid worden gehaald?
UTP moet er naar je TV toen vanaf je modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
stormfly schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:07:
[...]

De meeste klanten zijn gewoon tevreden, als je echt een fanatieke zapper bent merk je het wel. De NEXT met de parallele ontvangers is heel snel met zappen. KPN met de multicast datastream trager, of het hindert? Ik denk het niet.

Als je heel goedkoop wilt en onbeperkt terugkijken, NLziet via een device zoals een AppleTV.

[...]

UTP moet er naar je TV toen vanaf je modem.
Als je geen ethernet wilt trekken en de bestaande coax wilt gebruiken:

https://www.kabelshop.nl/...net-over-coax-p24998.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13:20

allure

Titaan fase 2/3

Volgende maand over van Ziggo naar KPN glasvezel. (200/200)
Ik wil graag de glasvezel direct in m'n mikrotik router steken, kan dit in ALLE gevallen of heb ik in sommige gevallen alsnog een mediaconverter nodig van KPN?

De (nu nog ongebruikte) glasvezel is nu nog afgemonteerd op een TY-01, kan ik dan straks een patchcoverpakket kopen en deze afmonteren aan de mikrotik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tormentor1985
allure schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:38:
Volgende maand over van Ziggo naar KPN glasvezel. (200/200)
Ik wil graag de glasvezel direct in m'n microtik router steken, kan dit in ALLE gevallen of heb ik in sommige gevallen alsnog een mediaconverter nodig van KPN?

De (nu nog ongebruikte) glasvezel is nu nog afgemonteerd op een TY-01, kan ik dan straks een patchcoverpakket kopen en deze afmonteren aan de mikrotik?
Als je op het nieuwste xgpon zit met een ONT dan kan je daar niet onderuit. Het signaal in het glas is encrypted om ervoor te zorgen dat je 31 buren die over dezelfde fiber gaan niet kunnen zien wat jij doet. Die ONT decrypt het signaal en is daarom ook aangemeld bij de centrale. Je kan dan niet anders dan gewoon de RJ45 in je router prikken.

Overigens niets om je druk om te maken behalve dat de ONT wat stroom verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13:20

allure

Titaan fase 2/3

Kan ik nu al ergens aan zien wat voor techniek er gebruikt wordt of kan dit pas nadat de monteur is geweest?

Aan de andere kant bespaart dat wel een SFP module en patchcoverpakket.

[ Voor 25% gewijzigd door allure op 12-06-2022 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
tormentor1985 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:45:
[...]

Als je op het nieuwste xgpon zit met een ONT dan kan je daar niet onderuit. Het signaal in het glas is encrypted om ervoor te zorgen dat je 31 buren die over dezelfde fiber gaan niet kunnen zien wat jij doet. Die ONT decrypt het signaal en is daarom ook aangemeld bij de centrale. Je kan dan niet anders dan gewoon de RJ45 in je router prikken.

Overigens niets om je druk om te maken behalve dat de ONT wat stroom verbruikt.
Niet waar. Ook bij XGS-PON kun je een eigen SFP gebruiken, KPN publiceert de technische vereisten daaraan hier. Het serienummer kun je via de servicetool van KPN doorgeven zodat de encryptie goed afgehandeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
Tom Paris schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:25:
[...]

Niet waar. Ook bij XGS-PON kun je een eigen SFP gebruiken, KPN publiceert de technische vereisten daaraan hier. Het serienummer kun je via de servicetool van KPN doorgeven zodat de encryptie goed afgehandeld wordt.
Heey wat grappig. Dit is nieuw voor mij. Naar mijn weten kon je vanwege de encryptie niet anders dan de ONT gebruiken.

Dan is het nog het overwegen waard om daar in te investeren. Desalniettemin haal ik met de ONT op een 10gbit interface zeer nette snelheden en heb ik in ieder geval met de upload geen last van overhead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
allure schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:01:
Kan ik nu al ergens aan zien wat voor techniek er gebruikt wordt of kan dit pas nadat de monteur is geweest?

Aan de andere kant bespaart dat wel een SFP module en patchcoverpakket.
als jij ty-01 hebt zitten krijg AON GoF verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Tom Paris schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:25:
[...]

Alleen is er op dit moment nergens een “XGS-PON SFP+ with MAC” die werkt te koop. Dus met identificatie, authenticatie en AES-256 encryptie, geschikt voor een media converter. Zelfs fs.com heeft ze niet.

Er zijn wat fabrikanten die de SFP wel tonen (voor prijzen rond de USD 200) maar op de vrije maakt aanbieden, ho maar. Zonder MAC (van Nokia bijvoorbeeld) zijn ze er wel maar daar heb je niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr1542
Miki schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:50:
[...]

Gelukkig kies je voor jezelf :)
De meerwaarde van Cat7 is zeer gering op Cat6 waarbij het verwerken en afwerken van Cat7 verre van optimaal is.

Voor goede tips check: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
Ik vond het verwerken persoonlijk nog wel meevallen. Kabel door de loze leidingen getrokken en aan beide zijden een "stopcontact" voor RJ45 gemonteerd. Kabel is wat stugger, maar met 2 man (1 trekken en 1 voeren) ging het probleemloos. En ik ben gewoon een amateur klusser/ kantoorpik. Het prijsverschil tussen 6 en 7 viel ook wel mee. Maar je hebt volkomen gelijk, dat Cat6 ook ruim voldoende is momenteel en makkelijker om mee te werken (monteren RJ45 stekkers bijvoorbeeld).
Belangrijk is ook nog, dat je alle apparatuur checkt. Ik had zelf een vertragend Cat5 koppelstuk en een kennis een oude switch die maar 100 Mbit aankon. Dan heb je nog niets aan je snelle verbinding met snelle kwaliteitskabels 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeachNL
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-07-2023
Blijf problemen houden sinds KPN glasvezel.

Al een paar x de ONT en FTU vervangen, lijn is nagekeken. KPN ziet niks fouts. ONT verliest regelmatig de verbinding en brand op alarm.

Iemand nog een idee? ASUS router op Genesis ONT

Jun 12 23:00:26 pppd[2171]: Serial link appears to be disconnected.
Jun 12 23:00:27 WAN Connection: Fail to connect with some issues.
Jun 12 23:00:32 pppd[2171]: Connection terminated.
Jun 12 23:00:32 pppd[2171]: Modem hangup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeachNL
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-07-2023
Heb hier ook last van. ASUS op Genesis ONT.

Zelfde problemen, KPN weet het niet.
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
ernstoud schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:19:
[...]

Alleen is er op dit moment nergens een “XGS-PON SFP+ with MAC” die werkt te koop. Dus met identificatie, authenticatie en AES-256 encryptie, geschikt voor een media converter. Zelfs fs.com heeft ze niet.

Er zijn wat fabrikanten die de SFP wel tonen (voor prijzen rond de USD 200) maar op de vrije maakt aanbieden, ho maar. Zonder MAC (van Nokia bijvoorbeeld) zijn ze er wel maar daar heb je niets aan.
AVM heeft toch een module die het zou moeten kunnen? Is wel los te koop, weet alleen niet of het ook zonder FritzBox werkt...

Pagina: 1 ... 83 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen