[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 53 ... 186 Laatste
Acties:

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:52

mmniet

De beetje weter

ik had eerst telfort en ben dus overgezet, maar sinds vandaag (of gisteren) kan ik een website niet meer bereiken. Ga ik met mijn telefoon op 4G kan ik die gewoon bereiken. Ik kan niets zien of instellen wat dit blokkeerd in de router. Het gaat om een website op de .online domein. iemand een idee?

Zowel via laptop als telefoon werkt het niet om deze te bereiken? Maandag werkte het nog. Reset modem gedaan. Tussenliggende DECO's gepasseerd door direct te verbinden met router, dat was ook geen oplossing, dus lijkt ergens in het apparaat van KPN te zitten, maar wat? Iemand ervaring?

It's me Mario

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Soundwork schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:16:
[...]

Dat weet ik niet zo zeker hoor, KPN WBA rolt deze ONT volgens mij ook uit met GPON connecties en de specs geven ook aan dat hij zowel op een XGSPON als GPON OLT kan werken.
Als ik naar de specificaties van de XGS2110 kijk dan zie ik daar alleen de XGS-PON golflengtes:
  • TX 1260 ... 1280 nm
  • RX 1575 ... 1580 nm
Ik zie niets staan over de GPON golflengtes (dit zou ook een andere laser moeten zijn).

Afbeeldingslocatie: https://www.researchgate.net/profile/Bostjan-Batagelj/publication/281536873/figure/fig3/AS:669407869161472@1536610681304/GPON-and-XG-PON-wavelength-allocation-video-overlay-band-is-supposed-to-be-reused-for.jpg
Via researchgate.net

Door wat @Barre73 post over de XGS-PON OLTs is mijn conclusie dat het upgradepad "eerst OLT, dan ONT" wordt. Ik ben benieuwd hoe lang ze de GPON ONTs dan blijven plaatsen (monteur langs huis sturen is een relatief dure stap schat ik in).

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:03
mmniet schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:53:
ik had eerst telfort en ben dus overgezet, maar sinds vandaag (of gisteren) kan ik een website niet meer bereiken. Ga ik met mijn telefoon op 4G kan ik die gewoon bereiken. Ik kan niets zien of instellen wat dit blokkeerd in de router. Het gaat om een website op de .online domein. iemand een idee?

Zowel via laptop als telefoon werkt het niet om deze te bereiken? Maandag werkte het nog. Reset modem gedaan. Tussenliggende DECO's gepasseerd door direct te verbinden met router, dat was ook geen oplossing, dus lijkt ergens in het apparaat van KPN te zitten, maar wat? Iemand ervaring?
Dit is wat ik dan altijd doe:

Alles stroomloos maken.
Even wachten
Glasmodem voorzien van stroom
Even wachten
ExperiaBox voorzien van stroom
Even wachten
Laptop met kabel aan de EB opstarten en testen

Geen resultaat? -> KPN bellen
Werkt het? -> Hoofd Deco weer opstarten en daarna de andere Deco's en draadloos testen.

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 19:33
Is er technisch enig bezwaar als je ter zijner tijd twee glasaansluitingen naar binnen hebt lopen (Dutch Open Fiber en misschien later KPN)?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:02
Ynnoz schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:00:
Is er technisch enig bezwaar als je ter zijner tijd twee glasaansluitingen naar binnen hebt lopen (Dutch Open Fiber en misschien later KPN)?
Nee, is hetzelfde als 1x glas+koper+coax.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:25
mmniet schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:53:

Heb je iets van filtering aan staan of aangezet als dienst bij KPN? Of afwijkende DNS-en?
https://www.kpn.com/servi...rnetten/malwarefilter.htm
Ik zou ze gewoon bellen en de vraag stellen, dan weet je het snel genoeg.
Of deel de complete domeinnaam dat iemand hier het ook kan testen. https://radix.online/ werkt bijvoorbeeld wel als ik het hier test op mijn KPN glasvezel.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:59
ANdrode schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:30:
Door wat @Barre73 post over de XGS-PON OLTs is mijn conclusie dat het upgradepad "eerst OLT, dan ONT" wordt. Ik ben benieuwd hoe lang ze de GPON ONTs dan blijven plaatsen (monteur langs huis sturen is een relatief dure stap schat ik in).
Wellicht tot de voorraad op is? Ik zag op het lijstje van Ziggo dat een modem 47,5euro kost als je het niet terugstuurt oid, geeft dat een reële indicatie hier zit de afschrijving van 1 jaar hier al in. Zal ergens een kostenberekening aan ten grondslag liggen om door te blijven gaan met GPON op dit moment.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 29-09-2021 16:08 ]

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:52

mmniet

De beetje weter

swhnld schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:51:
[...]

Heb je iets van filtering aan staan of aangezet als dienst bij KPN? Of afwijkende DNS-en?
https://www.kpn.com/servi...rnetten/malwarefilter.htm
Ik zou ze gewoon bellen en de vraag stellen, dan weet je het snel genoeg.
Of deel de complete domeinnaam dat iemand hier het ook kan testen. https://radix.online/ werkt bijvoorbeeld wel als ik het hier test op mijn KPN glasvezel.
op een of andere magische wijze is het vanzelf opgelost.

Hele ochtend diverse keren geprobeerd, maar nu ik de dag aan het afsluiten ben en ik wil uitklokken (het is ons uitklok systeem) werkt het weer :). Raar, maar waar.

It's me Mario

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:08:
[...]

Wellicht tot de voorraad op is? Ik zag op het lijstje van Ziggo dat een modem 47,5euro kost als je het niet terugstuurt oid, geeft dat een reële indicatie hier zit de afschrijving van 1 jaar hier al in. Zal ergens een kostenberekening aan ten grondslag liggen om door te blijven gaan met GPON op dit moment.
En mogelijk zegt dat de OLT/DSLAM XGS-PON aan kan ("het zijn SFP+ poorten") zegt niet dat er ook XGS-PON SFPs in zitten. Daar maakte @Verwijderd laatst een opmerking over: Dat er geen splitters in zaten om XGS-PON en GPON tegelijk mogelijk te maken.

Voor nieuwe uitrol kom je mogelijk op XGS-PON uit. En de prijs van de hardware is ook een vraag. 10gbit-over-RJ45 is nog steeds duur?

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-10 21:19
ANdrode schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:06:
[...]

En mogelijk zegt dat de OLT/DSLAM XGS-PON aan kan ("het zijn SFP+ poorten") zegt niet dat er ook XGS-PON SFPs in zitten. Daar maakte @Verwijderd laatst een opmerking over: Dat er geen splitters in zaten om XGS-PON en GPON tegelijk mogelijk te maken.

Voor nieuwe uitrol kom je mogelijk op XGS-PON uit. En de prijs van de hardware is ook een vraag. 10gbit-over-RJ45 is nog steeds duur?
Hoe doet Tweak fiber dit dan?? Op hun eigen ODF netwerk leveren zij over AON een 10 Gbps verbinding. In die NT zit toch ook een 10 Gbps poort? Of zit Tweak fiber ODF stiekem XGSPON te leveren?

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 07:39
Soundwork schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:31:
[...]

Hoe doet Tweak fiber dit dan?? Op hun eigen ODF netwerk leveren zij over AON een 10 Gbps verbinding. In die NT zit toch ook een 10 Gbps poort? Of zit Tweak fiber ODF stiekem XGSPON te leveren?
Ze leveren geen 10Gb, er was in 2019/2020 een pilot (in de Wolden) maar ze hebben het daarna nog niet breed uitgerold.
Je kreeg er overigens een mediaconverter bij, geen NT.

We leveren een mediaconverter in bruikleen gelijk aan, of vergelijkbaar met de Mikrotik CRS305-1G-4S+IN inclusief 10 Gigabit SFP+ modules.

• Soundwork
Dennis-L schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:49:
[...]

Ze leveren geen 10Gb, er was in 2019/2020 een pilot (in de Wolden) maar ze hebben het daarna nog niet breed uitgerold.
Je kreeg er overigens een mediaconverter bij, geen NT.

We leveren een mediaconverter in bruikleen gelijk aan, of vergelijkbaar met de Mikrotik CRS305-1G-4S+IN inclusief 10 Gigabit SFP+ modules.
Maar ik neem aan dat Cambrium dit uitrolde op basis van AON....
Want de term "mediaconverter" wordt dus nu zowel bij XGSPON, GPON en AON gebruikt.....

• swhnld
mmniet schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:58:
[...]

op een of andere magische wijze is het vanzelf opgelost.

Hele ochtend diverse keren geprobeerd, maar nu ik de dag aan het afsluiten ben en ik wil uitklokken (het is ons uitklok systeem) werkt het weer :). Raar, maar waar.
Kan iets aan de kant van jullie server geweest zijn, ip blokkade of andere storing, maar mooi dat het opgelost is!

• Dennis-L
Soundwork schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:05:
[...]

Maar ik neem aan dat Cambrium dit uitrolde op basis van AON....
Want de term "mediaconverter" wordt dus nu zowel bij XGSPON, GPON en AON gebruikt.....
Ja AON.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Hoe is de nieuwe modem voor glasvezel 1gbit? Zijn alle poorten standaard geopend voor ps5 en xbox series x? Krijg ik nat-restricties? (Nog 3 weken hier)

• Soundwork
Farabi schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:55:
Hoe is de nieuwe modem voor glasvezel 1gbit? Zijn alle poorten standaard geopend voor ps5 en xbox series x? Krijg ik nat-restricties? (Nog 3 weken hier)
Wat bedoel je precies? Je hebt over de router neem ik aan?
De Experiabox 12 wordt al langere tijd geleverd namelijk.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:27
Soundwork schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:13:
[...]

Wat bedoel je precies? Je hebt over de router neem ik aan?
De Experiabox 12 wordt al langere tijd geleverd namelijk.....
Hij heet geen Experiabox meer maar gewoon Box 12.
@Farabi : De V10 en V10a konden ook gewoon Gbit aan. De Box12 is niet speciaal vanwege Gbit geïntroduceerd.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Soundwork
Barre73 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 21:44:
[...]

Hij heet geen Experiabox meer maar gewoon Box 12.
@Farabi : De V10 en V10a konden ook gewoon Gbit aan. De Box12 is niet speciaal vanwege Gbit geïntroduceerd.
Dat doet toch verder niet ter zake wat de exacte naam van het beestje is?
Het gaat erom dat KPN deze al langere tijd levert bij de abonnementen, dus wat is hier zo speciaal aan?

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 15:57
Afgelopen nacht is de Experiabox bij mijn schoonouders (V10, model H369A) geupdated. Er is een nieuw adres aan gekoppeld en zijn wat ipv6 instellingen bijgekomen. (en vast wat security fixes)

Ik mis alleen de optie "remote management" die lijkt er uit te zijn gesloopt. Dat vond ik toch wel handig om er toch nog remote bij te kunnen als er wat aan de hand was met het thuis netwerk. Ik kan m iig niet meer vinden.

Enig idee waarom dit eruit is gesloopt? (Of had ik beter moeten kijken) :)

De nieuwe software versie:
V1.01.00T03.8V4

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
marigo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:20:
Afgelopen nacht is de Experiabox bij mijn schoonouders (V10, model H369A) geupdated. Er is een nieuw adres aan gekoppeld en zijn wat ipv6 instellingen bijgekomen. (en vast wat security fixes)

Ik mis alleen de optie "remote management" die lijkt er uit te zijn gesloopt. Dat vond ik toch wel handig om er toch nog remote bij te kunnen als er wat aan de hand was met het thuis netwerk. Ik kan m iig niet meer vinden.

Enig idee waarom dit eruit is gesloopt? (Of had ik beter moeten kijken) :)

De nieuwe software versie:
V1.01.00T03.8V4
omzetting telfort kpn gehad. onder kpn software is al langer geen remote beheer puur kwa veiligheid overwegingen is dat uit.

• marigo
jopoh schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:37:
[...]

omzetting telfort kpn gehad. onder kpn software is al langer geen remote beheer puur kwa veiligheid overwegingen is dat uit.
Ah, ok, duidelijk.

Deze week ben ik zelf ook omgezet, maar draai met een eigen router. Vwb het vlan voor Internet zit ik nog steeds op '34'. Komt er nog een wijziging aan dat dit wordt omgezet? Naar het KPN Inet vlan '6'?

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:34
marigo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:45:
[...]

Ah, ok, duidelijk.

Ik ben zelf ook deze week omgezet, maar draai met een eigen router. Vwb het vlan voor Internet zit ik nog steeds op '34'. Komt er nog een wijziging aan dat dit ook wordt omgezet? Naar het KPN Inet vlan '6'?
Dat moet je met een eigen router zelf doen. Zolang je de experiabox niet aansluit houd je een aantal weken (twee?) de 2 VLAN's (6 en 34). Met een eigen router betekent dit zelfs dat je dan tijdelijk 2 IP's kunt opvragen.

• jopoh
marigo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:45:
[...]

Ah, ok, duidelijk.

Deze week ben ik zelf ook omgezet, maar draai met een eigen router. Vwb het vlan voor Internet zit ik nog steeds op '34'. Komt er nog een wijziging aan dat dit ook wordt omgezet? Naar het KPN Inet vlan '6'?
vlan 34 blijft ongeveer 14dagen actief daarna valt die weg. je kan wel al je router instellen op kpn profiel, vlan 6 met pppoe

• marigo
Ok, check

Wel vreemd dat ik hier niets van heb ontvangen. Allen de melding "we gaan de software in uw modem aanpassen". Niet dat ik nu 'technisch' over zou gaan.

Ik ga het aanpassen.

Thx all

EDIT:
Zojuist (13:05) een mail van KPN gehad dat het updaten van de software niet gelukt is. En de verwijzing naar de pagina voor de gegevens.

[ Voor 26% gewijzigd door marigo op 30-09-2021 14:53 ]

• Silent_Bob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-09 23:34

Silent_Bob

What the f*ck is the Internet?

Vandaag overgezet van T-Mobile naar KPN (Nog via koper)
Glasvezel sprietje ligt al bij mijn voordeur en vraag mij af hoe accuraat de planningdatum is bij fourstack?
Wat: FttH
Planning: 22-10-2021
Technologie: Internet Snelheid
Fiber: 1000 Mbit/s
Volgens kpnnetwerk.nl status in de komende 12 maanden volgens mij heb ik hier voorbij zien komen dat als dit bericht er staat het langer dan paar weken duurt toch?

Ik zag gister wel dat ze bezig waren bij een OAP in de straat :)
het is wel duidelijk merkbaar dat ze hier in Alkmaar vrij snel alles voorzien van glasvezel :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GBLLrx-Re9z_d5lhtwIcsiKvSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtFfKtFxb3likNtYXjLzymh4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• swhnld
Dat plaatje doet me denken aan de oude afkorting PTT, Putje graven, Tentje zetten, Tukkie doen ;)

• Barre73
Silent_Bob schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:03:
Vandaag overgezet van T-Mobile naar KPN (Nog via koper)
Glasvezel sprietje ligt al bij mijn voordeur en vraag mij af hoe accuraat de planningdatum is bij fourstack?

[...]

Volgens kpnnetwerk.nl status in de komende 12 maanden volgens mij heb ik hier voorbij zien komen dat als dit bericht er staat het langer dan paar weken duurt toch?

Ik zag gister wel dat ze bezig waren bij een OAP in de straat :)
het is wel duidelijk merkbaar dat ze hier in Alkmaar vrij snel alles voorzien van glasvezel :*)
[Afbeelding]
Bij mijn weten was die hele plandatum in Fourstack al weggehaald voor FttH?
Dus hoe jij dan ineens 22 oktober ziet?

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:18
Een ervaring KPN glasvezel:

Ik ben even geschrokken, Ik heb nu 7 keer contact gehad met de klantenservice om Internet op een nieuw aangelegde glasvezelaansluiting te krijgen. Contract is afgesloten, KPN kan het niet vinden. Vraagt mij het te mailen, gedaan. Ze bellen terug dat ze toch niet in die mailbox kunnen. Er zou mij een mail gestuurd worden, zodat ik het nogmaals kan sturen. Die mail komt niet en terugbellen kan niet want ik ben gebeld vanaf een ander nummer omdat ik inmiddels een klachtenprocedure gestart heb. Dit wekt toch wel een amateuristische indruk.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:02
Noutie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:19:
Een ervaring KPN glasvezel:

Ik ben even geschrokken, Ik heb nu 7 keer contact gehad met de klantenservice om Internet op een nieuw aangelegde glasvezelaansluiting te krijgen. Contract is afgesloten, KPN kan het niet vinden. Vraagt mij het te mailen, gedaan. Ze bellen terug dat ze toch niet in die mailbox kunnen. Er zou mij een mail gestuurd worden, zodat ik het nogmaals kan sturen. Die mail komt niet en terugbellen kan niet want ik ben gebeld vanaf een ander nummer omdat ik inmiddels een klachtenprocedure gestart heb. Dit wekt toch wel een amateuristische indruk.
Heb je het bij KPN zelf afgesloten of via wederverkoper zoals breedbandwinkel?
Als je het bij KPN zelf hebt afgesloten zou je ook eens klantnr in de bevestiging moeten hebben staan

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:18
mad-dog schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:03:
[...]

Heb je het bij KPN zelf afgesloten of via wederverkoper zoals breedbandwinkel?
Als je het bij KPN zelf hebt afgesloten zou je ook eens klantnr in de bevestiging moeten hebben staan
Rechtstreeks bij KPN. Ze hebben het contract zelf geannuleerd (tenminste, dat geeft de helpdesk aan) en dat niet aan mij medegedeeld. Een nieuw contract is € 180 duurder. Ik wil ze aan het bestaande contract houden. de klantenservice zegt dat dit abonnement niet meer leverbaar is... Ik vrees dat ik naar de geschillencommissie moet.

Het aparte is, ze hebben zelf met deze aanbieding aan de deur gestaan. "u krijgt glasvezel, voor u als nieuwe klant deze scherpe prijs".

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent_Bob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-09 23:34

Silent_Bob

What the f*ck is the Internet?

Barre73 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:42:
[...]

Bij mijn weten was die hele plandatum in Fourstack al weggehaald voor FttH?
Dus hoe jij dan ineens 22 oktober ziet?
Zie toch echt een datum staan :)
Even een willekeurig postcode+huisnummer als voorbeeld:
Fourstack

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrlS7BOxIedSGtN0EMR8vMlxg14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VciiRkoF0w3AZ8LvKbeFl5X6.png?f=fotoalbum_large

• Barre73
Silent_Bob schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:19:
[...]

Zie toch echt een datum staan :)
Even een willekeurig postcode+huisnummer als voorbeeld:
Fourstack

[Afbeelding]
Ik zie het. Maar bij dat willekeurige adres klopt die datum van 22 oktober niet (meer). Inmiddels is het 8 november en dat is meer dan 30 dagen dus dan snap ik dat wel weer.

Die upgrade datum in Fourstack liep altijd al een week achter dus nu waarschijnlijk ook. Ik sluit niet uit dat dit adres vorige week inderdaad een plandatum had van 22 oktober. Nu niet meer in ieder geval

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glnk
  • Laatst online: 01:31

De Box 12 router wi-fi doet het best aardig :9

[ Voor 35% gewijzigd door glnk op 01-10-2021 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 18:47

Quakie

quakelen

@glnk de 12 pro max ook! ;)

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
hoe ver zat je van de router af? moet beter kunnen naar mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
Farabi schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:42:
[...]

hoe ver zat je van de router af? moet beter kunnen naar mijn gevoel.
Een meter of 3. Volgens mij zit het behoorlijk tegen de realistische max aan van wi-fi 6. Als ik bijvoorbeeld de youtubers met reviews van Ubiquiti unifi 6 accesspoints zie dan halen ze amper 650 Mbit. Ook de Unifi 6 LR van 200 euro (YouTube: Unifi 6 Lite VS Unifi 6 LR - Speed and iPerf test). Dus ik vind het knap voor een standaard ISP router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
glnk schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:53:
[...]

Een meter of 3. Volgens mij zit het behoorlijk tegen de realistische max aan van wi-fi 6. Als ik bijvoorbeeld de youtubers met reviews van Ubiquiti unifi 6 accesspoints zie dan halen ze amper 650 Mbit. Ook de Unifi 6 LR van 200 euro (YouTube: Unifi 6 Lite VS Unifi 6 LR - Speed and iPerf test). Dus ik vind het knap voor een standaard ISP router.
ah oke. ik krijg de box over 2 weken. had rond de 850mbps gehoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
Farabi schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:54:
[...]

ah oke. ik krijg de box over 2 weken. had rond de 850mbps gehoopt.
Ik kan niet wachten tot Wi-Fi 6E, pas dan gaan we de volle gigabit kunnen gebruiken over Wi-Fi. Bekabeld kan ik 940/940 Mb aantikken overigens. KPN gebruikt MTU-size 1500 dus 94% efficiency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
glnk schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:13:
[...]

Ik kan niet wachten tot Wi-Fi 6E, pas dan gaan we de volle gigabit kunnen gebruiken over Wi-Fi. Bekabeld kan ik 940/940 Mb aantikken overigens. KPN gebruikt MTU-size 1500 dus 94% efficiency.
Wifi 6e wordt dan een andere router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
Farabi schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:14:
[...]

Wifi 6e wordt dan een andere router?
Ja, weer een nieuwe router :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
glnk schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:53:
[...]

Ik haal met een AC Wave 2 (of met een Wifi-6) client 980 mbit/s met mijn Unifi 6LR met 160MHz kanalen als ik test met iperf3. Met een U6-lite ongeveer 650 mbit met een iPhone 11. Dus in WiFi zit nog wel wat marge.

Maar voor speedtest is dit extreem goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
ANdrode schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:34:
[...]

Ik haal met een AC Wave 2 (of met een Wifi-6) client 980 mbit/s met mijn Unifi 6LR met 160MHz kanalen als ik test met iperf3. Met een U6-lite ongeveer 650 mbit met een iPhone 11. Dus in WiFi zit nog wel wat marge.

Maar voor speedtest is dit extreem goed!
En wat haal je met Unifi 6LR en dezelfde speedtest van Ookla? Met de iperf test je de snelheid tussen 2 clients die draadloos verbonden zijn op dezelfde accesspoint neem ik aan. Geen wifi > wan test.

[ Voor 12% gewijzigd door glnk op 01-10-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
glnk schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:39:
[...]

En wat haal je met Unifi 6LR en dezelfde speedtest van Ookla? Met de iperf test je de snelheid tussen 2 clients die draadloos verbonden zijn op dezelfde accesspoint neem ik aan. Geen wifi > wan test.
Met iperf3 test ik wireless -> vast (NAS). Daarmee haal ik - bij goede omstandigheden dus de volle snelheid van een bedrade verbinding.

Als ik speedtest doe dan test ik vooral mijn router (want die heeft een bottleneck). WiFi -> WAN testen heeft geen zin: Als er geen bottleneck tussen WiFi en router in zit haal je dezelfde snelheid als wanneer je via RJ45 verbonden was.
  • WLAN -> NAS: 870mbit/s (heb beter gehaald maar dit is prima, Zbook Studio G5)
  • Speedtest op Zbook (WLAN): 531, 526mbit/s
  • Speedtest op HTPC (bedraad): 422, 490, 538mbit/s (veel variantie)
De server wisselt en dat heeft meer effect dan WiFi <=> LAN.
offtopic:
Ik heb een bottleneck in de USB nic van mijn router zitten en dat wordt hier vrij pijnlijk duidelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:14
Ik overweeg de overstap naar glas. Ik ben door eerdere ervaringen met verschillende providers niet onverdeeld gelukkig met de mogelijkheden van meegeleverde modems. Dan denk ik bijvoorbeeld aan port forwarding (mailserver) en extra LAN/wifi mogelijkheden zoals VLANs, guest network. Hoe zit dat met alles-in-een van KPN? Ik zou internet, TV en vast bellen afnemen. Kun je voldoende instellen aan het standaard modem? Of zet je die in bridge modus met een eigen router erachter (flexibiliteit, maar wel twee apparaten die 24/7 stroom verbruiken)? Of zijn er goede vervangingen voor standaard modem waar ook alles mee kan (internet, TV, bellen, en meer vrijheid in LAN configuraties)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:32
Antonius schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:44:
Ik overweeg de overstap naar glas. Ik ben door eerdere ervaringen met verschillende providers niet onverdeeld gelukkig met de mogelijkheden van meegeleverde modems. Dan denk ik bijvoorbeeld aan port forwarding (mailserver) en extra LAN/wifi mogelijkheden zoals VLANs, guest network. Hoe zit dat met alles-in-een van KPN? Ik zou internet, TV en vast bellen afnemen. Kun je voldoende instellen aan het standaard modem? Of zet je die in bridge modus met een eigen router erachter (flexibiliteit, maar wel twee apparaten die 24/7 stroom verbruiken)? Of zijn er goede vervangingen voor standaard modem waar ook alles mee kan (internet, TV, bellen, en meer vrijheid in LAN configuraties)?
Je kan de apparatuur van KPN vervangen door bijvoorbeeld Ubiquiti. Dan kan je alles zelf instellen. Meer info hier:

[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deelOverzicht
[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

Maar je hebt dan geen alles-in-een apparaat meer. Dus als je twee apparaten teveel vindt zal dit waarschijnlijk geen oplossing voor je zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:35

Wildfire

Joy to the world!

@Antonius De KPN modems hebben geen bridge modus. Met glasvezel kun je wel een goede eigen router rechtstreeks achter de NT hangen, zoals ik ga doen met mijn ASUS RT-AX88U zodra hier glasvezel is aangelegd.

[ Voor 60% gewijzigd door Wildfire op 02-10-2021 18:13 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
@La1974 Kan ik daarmee TV, internet en bellen over de KPN glasvezel lijn krijgen? TV is waarschijnlijk IPTV dus dat moet wel lukken. Vaste telefonie lijkt mij een twijfelpunt.

@Wildfire Dat is jammer, dan word ik helemaal afhankelijk van het modem voor mijn WAN/LAN wensen. Wat ik zo aan reacties van de afgelopen tijd zie, betekent het dat KPN nogal eens updates doordrukt die niet helemaal lekker gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Antonius schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:17:
@La1974 Kan ik daarmee TV, internet en bellen over de KPN glasvezel lijn krijgen? TV is waarschijnlijk IPTV dus dat moet wel lukken. Vaste telefonie lijkt mij een twijfelpunt.

@Wildfire Dat is jammer, dan word ik helemaal afhankelijk van het modem voor mijn WAN/LAN wensen. Wat ik zo aan reacties van de afgelopen tijd zie, betekent het dat KPN nogal eens updates doordrukt die niet helemaal lekker gaan.
Wildfire geeft juist aan dat je eigen router met wifi kan aansluiten op KPN glasvezel. En daarmee de KPN ExperiaBox of Box12 helemaal niet hoeft te gebruiken. Dan kan je internetten, bellen en TV kijken en ook nog instellen wat je zelf wil.
Ubiquiti is natuurlijk wel de top van het segment maar eigen Fritzbox of Asus is ook mooi.

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 02-10-2021 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:35

Wildfire

Joy to the world!

Barre73 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:18:
[...]

Wildfire geeft juist aan dat je eigen router met wifi kan aansluiten op KPN glasvezel. En daarmee de KPN ExperiaBox of Box12 helemaal niet hoeft te gebruiken. Dan kan je internetten, bellen en TV kijken en ook nog instellen wat je zelf wil.
Yup. Je moet natuurlijk wel het modem achter de hand houden, want voordat je KPN belt bij storingen is het een goed idee om eerst zeker te weten dat het de verbinding zelf is en dat kun je pas echt concluderen als het KPN modem ook problemen geeft.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Barre73 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:18:
[...]

Ubiquiti is natuurlijk wel de top van het segment maar eigen Fritzbox of Asus is ook mooi.
Yep, dat was een edit van Wildfire die ik nog gemist had toen ik mijn post aan het schrijven was :+
Dan gaat het zo te zien wel goed komen. Ik gebruik nu een eigen DDWRT router en zou het jammer vinden als ik in mogelijkheden serieus achteruit ga. Telefonie gaat nu nog wel direct uit het modem van de provider. Dat zou dan met bijv een Fritzbox straks ook via de eigen router kunnen gaan lopen.

[ Voor 36% gewijzigd door Antonius op 02-10-2021 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:32
Antonius schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:17:

Ja, je kan daarmee alles wat je noemt. Alleen bestaat Ubiquiti Unifi uit losse elementen. Dus voor wat je wil heb je minimaal nodig:

- een gateway (de router, die je rechtstreeks op je glasvezel kan aansluiten)
- access points waarmee je wifi in je huis krijgt
- een switch waarmee je het netwerkverkeer naar je acces points stuurt (en van stroom voorziet via PoE)

Kost wel wat ja en is niet simpel op te zetten. Maar als het werkt heb je overal in je huis super wifi en een robuust netwerk en ben je verder onafhankelijk van KPN (die leveren alleen de glasvezelaansluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Bedankt voor het meedenken. Specifiek die oplossing klinkt voor mij wel een beetje als overkill. Met mijn huidige opzet heb ik overal goede wifi en een goed configureerbare en stabiele router. Met port forwarding, VLANs, guest network, bijna alles wat ik nodig heb. Die doet alleen geen VoIP, dus om dat er ook bij te krijgen zou ik voor dat deel een andere router aanschaffen. Om dan ook direct switches en access points op de schop te gooien voelt een beetje over-the-top. Ik zal de opties op een rijtje zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Antonius schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:55:
Bedankt voor het meedenken. Specifiek die oplossing klinkt voor mij wel een beetje als overkill. Met mijn huidige opzet heb ik overal goede wifi en een goed configureerbare en stabiele router. Met port forwarding, VLANs, guest network, bijna alles wat ik nodig heb. Die doet alleen geen VoIP, dus om dat er ook bij te krijgen zou ik voor dat deel een andere router aanschaffen. Om dan ook direct switches en access points op de schop te gooien voelt een beetje over-the-top. Ik zal de opties op een rijtje zetten.
Voor alleen VOIP een andere router aanschaffen hoeft niet. Een tweedehands Cisco SPA 112 voldoet ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
@Antonius waarom neem je nog vast bellen (buiten dat je het historisch had of er gratis bij krijgt)? Dat kan toch ook via mobiele telefoon, al dan niet via Whatsapp?
Nu moet je apart er voor investeren.

[ Voor 10% gewijzigd door swhnld op 03-10-2021 07:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
Antonius schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:55:
Bedankt voor het meedenken. Specifiek die oplossing klinkt voor mij wel een beetje als overkill. Met mijn huidige opzet heb ik overal goede wifi en een goed configureerbare en stabiele router. Met port forwarding, VLANs, guest network, bijna alles wat ik nodig heb. Die doet alleen geen VoIP, dus om dat er ook bij te krijgen zou ik voor dat deel een andere router aanschaffen.
Er zijn wat mensen hier die een gigaset N300A IP + DECT handset gebruiken. Die kun je het VOIP verkeer laten afhandelen in combinatie met je bestaande router. Ik heb zelf ook een tijdje een ATA (SPA3102) gehad, maar vond een DECT / IP gebaseerde oplossing toch beter klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
swhnld schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 07:31:
@Antonius waarom neem je nog vast bellen (buiten dat je het historisch had of er gratis bij krijgt)? Dat kan toch ook via mobiele telefoon, al dan niet via Whatsapp?
Nu moet je apart er voor investeren.
Er zijn meerdere redenen om een vast nummer aan te houden. Los van een eventueel andere router of andere VoIP hardware is de meerprijs qua abonnement beperkt. Verder zijn er veel oudere familieleden die het vaste nummer gebruiken, ook geen gebruik maken van Whatsapp etc. Tenslotte worden er hier vanuit huis geregeld zakelijke telefoontjes gedaan (thuiswerk en een zzp-er in huis). We hebben daarbij al jaren nummerherkenning uit staan zodat we die telefoontjes gewoon vanuit huis kunnen doen, zonder thuis ook op allerlei ongelegen momenten zakelijk gebeld te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
@Antonius ik zou dan gewoon een Fritzbox kiezen heb je alle vrijheid die je nodig hebt en KPN support weet ook hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Meer mensen last gehad van een hickup? Rond 09.50 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 21:39
Ja, 538 stopte ineens. VPN van t werk bleef wel leven :?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Hmmbob schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:20:
Ja, 538 stopte ineens. VPN van t werk bleef wel leven :?
Ok, die van mij juist niet. Ik was de RDP ineens kwijt en zag dat de VPN tunnel verbroken was. Ook mijn VOIP toestel van de zaak ging even down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:18

AvK

Ready Set Go

Soundwork schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:07:
Meer mensen last gehad van een hickup? Rond 09.50 uur.
Ja hier ook. Werk vandaag vanuit huis, de mail server verloor contact en Citrix klapte er uit. Ook mijn Internet radio stopte ermee. Na een minuut of 5 weer stabiel.

[ Voor 6% gewijzigd door AvK op 05-10-2021 11:01 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warlock1
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-05 15:55
Ha Tweakers,

Sinds een paar dagen klant bij KPN, 1GB/s glasvezel. Op de ps5 kom ik bekabeld niet hoger uit dan 880 mb/s. Boven haal ik op de WiFi ongeveer 250 a 300 mb/s. Router staat op de grond achter de bank. Weten jullie wat realistisch haalbare snelheden zijn en of ik tevreden mag zijn? Bij XS4all haalde ik op mijn abbo van 50 mb/s glasvezel altijd de maximale snelheid maar nu niet meer helaas dus ben benieuwd.

Groetjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:36
warlock1 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:28:
Ha Tweakers,

Sinds een paar dagen klant bij KPN, 1GB/s glasvezel. Op de ps5 kom ik bekabeld niet hoger uit dan 880 mb/s. Boven haal ik op de WiFi ongeveer 250 a 300 mb/s. Router staat op de grond achter de bank. Weten jullie wat realistisch haalbare snelheden zijn en of ik tevreden mag zijn? Bij XS4all haalde ik op mijn abbo van 50 mb/s glasvezel altijd de maximale snelheid maar nu niet meer helaas dus ben benieuwd.

Groetjes,
Speedtest op je PS5 is via het PlayStation netwerk zelf. Je kan het beste testen met kabel naar je PC of Laptop en speedtest.net pakken. (bij windows eventueel de app installeren via de store)

Zelf heb ik een xbox en haal ik via de kabel ook geen 1Gbps maar rond de 700Mbps. Huisgenoot haalt met 1Gbps op de kabel ook maar rond de 600-700Mbps.

Dus die 880Mbps is dikke prima, je kan dit het beste testen als je grote game gaat downloaden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zooo... die OWL/ mesh update van de 10A eindelijk afgerond......

Blijkt dus dat als je SuperWifi punten hebt, en een eigen SSID, deze update nooit wordt afgerond op de 10A en mogelijk op de anderen ook niet.

Ik had dus tot nog toe mijn SuperWifi punten laten staan zoals ze stonden: 1 bekabeld, de ander ergens op afstand wireless. Gisteren eindelijk eens de tijd gevonden om biede wifipunten een eigen goede locatie te geven, maar het bleeft maar mislukken: geen verbinding, rode lamp.
Nadat ik de wizard per wifipunt (ellenlange minuten) had doorlopen om ze opnieuw aan te melden, lukte het nog steeds niet. Ik had ze al een factory reset gegeven, maar nog steedsd niks.
Blijkt dus, dat je de 10A een factory reset moet geven, met 1 superwifipunt er bekabeld aan. Pas daarna willen de superwifi punten ook daadwerkelijk draadloos verbinden met de 10A als source.

Heeft me even wat uurtjes en hoofdbrekens gekost, zeker omdat het opstarten van die wifipunten dus minuten lang duurt, en ze bij elke keer opnieuw configureren weer geupdate worden (blauwe lamp) en dat ook minuten duurt.

Maar goed, ik haal nu dus weer netjes 125/150 op mijn 100/100 verbinding, bedraad, en 111/123 via mijn wifi op de meeste plekken in huis. :>

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 06-10-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:50

thof

FP ProMod
ikbenjoeri schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:32:
[...]

Speedtest op je PS5 is via het PlayStation netwerk zelf. Je kan het beste testen met kabel naar je PC of Laptop en speedtest.net pakken. (bij windows eventueel de app installeren via de store)

Zelf heb ik een xbox en haal ik via de kabel ook geen 1Gbps maar rond de 700Mbps. Huisgenoot haalt met 1Gbps op de kabel ook maar rond de 600-700Mbps.

Dus die 880Mbps is dikke prima, je kan dit het beste testen als je grote game gaat downloaden.
Heb je al eens op verschillende tijdstippen geprobeerd, vooral ook wat op rustigere momenten? Het kan helpen bij Ookla specifiek voor de KPN server te kiezen. Zit je trouwens op GPON?

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
ANdrode schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:30:
[...]

Als ik naar de specificaties van de XGS2110 kijk dan zie ik daar alleen de XGS-PON golflengtes:
  • TX 1260 ... 1280 nm
  • RX 1575 ... 1580 nm
Ik zie niets staan over de GPON golflengtes (dit zou ook een andere laser moeten zijn).

[Afbeelding]
Via researchgate.net

DIt is hem in het echt de GMC-TK01-XGS2110
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpmRg5uSh8gHXy3BmdJ71TiQFpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hm9dS5YGz7gQUrZSAZd3tDgy.jpg?f=fotoalbum_large

onderkant zit reset knop, aan en uit knop en de lan met ledjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28

MeNTaL_TO

The future is not set

Get!em schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:05:
Zooo... die OWL/ mesh update van de 10A eindelijk afgerond......

Blijkt dus dat als je SuperWifi punten hebt, en een eigen SSID, deze update nooit wordt afgerond op de 10A en mogelijk op de anderen ook niet.

Ik had dus tot nog toe mijn SuperWifi punten laten staan zoals ze stonden: 1 bekabeld, de ander ergens op afstand wireless. Gisteren eindelijk eens de tijd gevonden om biede wifipunten een eigen goede locatie te geven, maar het bleeft maar mislukken: geen verbinding, rode lamp.
Nadat ik de wizard per wifipunt (ellenlange minuten) had doorlopen om ze opnieuw aan te melden, lukte het nog steeds niet. Ik had ze al een factory reset gegeven, maar nog steedsd niks.
Blijkt dus, dat je de 10A een factory reset moet geven, met 1 superwifipunt er bekabeld aan. Pas daarna willen de superwifi punten ook daadwerkelijk draadloos verbinden met de 10A als source.

Heeft me even wat uurtjes en hoofdbrekens gekost, zeker omdat het opstarten van die wifipunten dus minuten lang duurt, en ze bij elke keer opnieuw configureren weer geupdate worden (blauwe lamp) en dat ook minuten duurt.

Maar goed, ik haal nu dus weer netjes 125/150 op mijn 100/100 verbinding, bedraad, en 111/123 via mijn wifi op de meeste plekken in huis. :>
No way dat ik mijn KPN router een reset ga geven zolang die prutsers het niet voor elkaar krijgen om een basis iets als het opslaan van je config voor elkaar krijgen, ik ga niet weer 80 portmappings inkloppen in mijn box 12 omdat KPN het niet lukt om intern een reeks te kunnen gebruiken op een portmapping.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dat is inderdaad het vreemde: admin password was na factory reset terug op de standaard die op de achterkant staat, maar mijn custom ssid voor zowel interne als gast netwerk waren behouden, incl passphrase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
jopoh schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:49:
[...]

DIt is hem in het echt de GMC-TK01-XGS2110
[Afbeelding]

onderkant zit reset knop, aan en uit knop en de lan met ledjes
Dank @jopoh :)
Dus grootste verschil is: rode ethernetpoort met eigen status LED's (onderzijde). "XGS-PON" staat linksonder op de ONT afgedrukt en bevat een aan/uit schakelaar. En de beschrijvingen bij de LED's zijn zoals in de specs staat aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Ha Tweakers,

Groetjes,
staat je router in de woonkamer dichtbij je apparatuur? of in de meterkast? ik krijg het volgende week binnen. ik heb mijn aansluiting in de woonkamer laten zetten in de hoop voor betere bereik,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
Ha Tweakers,

Groetjes,
De praktijk is dat je met WiFi eigenlijk nooit de 1 Gbps haalt.
Maar op de vaste netwerk kabelverbinding moet je deze snelheid echter wel halen. De speedtest geeft dan max 940 Mbps aan, dus 880 Mbps is wel wat te laag. Wat krijg je te zien voor snelheid als je een Windows PC of laptop bekabeld aansluit en je de Speedtest app laat testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:17:
[...]

Dank @jopoh :)
Dus grootste verschil is: rode ethernetpoort met eigen status LED's (onderzijde). "XGS-PON" staat linksonder op de ONT afgedrukt en bevat een aan/uit schakelaar. En de beschrijvingen bij de LED's zijn zoals in de specs staat aangegeven.
En de ventilatie sleuven zitten op een andere plek. Dat is voor mij het eerste opvallende verschil. Of makkelijkste te zien eigenlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepzalig
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-01-2022
Ik ben sindskort verhuisd en heb KPN genomen met 200 mb/s. Als ik speedtest doe bekabeld (pc) of telefoon (wifi) kom ik gewoon op 200 mb/s download en upload. Bij mijn PS5 is dit rond de 80/90 mb/s. Zijn er instellingen die ik moet aanpassen op mijn PS5 of modem? Mensen bekend hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@Diepzalig Ik heb niks speciaals ingesteld. Kan je testen via een download vanuit de PS Store? Dan kijken of er ongeveer 20 a 25MB erbij opgeteld wordt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ik krijg mijn modem morgen binnen. ik kan het aansluiten, maar de activatiedatum staat op 15 oktober. werkt het dan ook echt niet tot die datum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
  • Registratie: Oktober 2011
Beste Tweakers,

Ik heb sinds een week twee rare dingen met mijn KPN Glasvezel modem (Experiabox V10a) en het TV kijken daarmee:

- Het lampje blijft om de zoveel tijd even blauw knipperen, stop dan, en begint dan weer opnieuw (wat niet per se erg is, want dat betekent volgens de handleiding: Opstarten óf xDSL Training). Dit gebeurde voorheen nooit.

- Ik heb als ik een Glas HD kanaal (661 t/m 669) bekijk hele lichte haperingen in het geluid (beeld wellicht ook, maar niet zichtbaar). Erg irritant en niks heeft het tot nu toe opgelost (herstart, alles 20 sec. van het stroom etc.).

Iemand enig idee?

Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:18

AvK

Ready Set Go

Jeroenvde89 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:19:
Beste Tweakers,

Ik heb sinds een week twee rare dingen met mijn KPN Glasvezel modem (Experiabox V10a) en het TV kijken daarmee:

- Het lampje blijft om de zoveel tijd even blauw knipperen, stop dan, en begint dan weer opnieuw (wat niet per se erg is, want dat betekent volgens de handleiding: Opstarten óf xDSL Training). Dit gebeurde voorheen nooit.

- Ik heb als ik een Glas UHD kanaal (661 t/m 669) bekijk hele lichte haperingen in het geluid (beeld wellicht ook, maar niet zichtbaar). Erg irritant en niks heeft het tot nu toe opgelost (herstart, alles 20 sec. van het stroom etc.).

Iemand enig idee?
TV bekabeld of wifi?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
Alles bekabeld.

Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Jeroenvde89 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:19:
Beste Tweakers,

- Ik heb als ik een Glas UHD kanaal (661 t/m 669) bekijk hele lichte haperingen in het geluid (beeld wellicht ook, maar niet zichtbaar). Erg irritant en niks heeft het tot nu toe opgelost (herstart, alles 20 sec. van het stroom etc.).

Iemand enig idee?
De glas HD zenders zijn geen UHD zenders, maar gewoon HD maar met een iets hogere bit rate dan de niet glas HD zenders (+/-12Mbit vs +/-8Mbit) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
Dennis-L schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:51:
[...]

De glas HD zenders zijn geen UHD zenders, maar gewoon HD maar met een iets hogere bit rate dan de niet glas HD zenders (+/-12Mbit vs +/-8Mbit) :)
Klopt, gefixed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
Dus kabel rechtstreeks van Experiabox naar settopbox? (Geen switches?)
En geluid rechtstreeks van settopbox naar tv? (Geen versterker / soundbar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Farabi schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:14:
ik krijg mijn modem morgen binnen. ik kan het aansluiten, maar de activatiedatum staat op 15 oktober. werkt het dan ook echt niet tot die datum?
Ik heb sinds vandaag KPN actief, maar zou officieel 10oktober over gaan. Op de doos van de BOX12 zat een sticker met de datum wanneer het zou werken. Dus toch iets eerder.

Mega blij dat ik bij Ziggo weg ben, zelfs deze 200/30 verbinding meer voelt "snappie" met browseren en verder zelfde externe DNS van quad9 als wat ik bij Ziggo had. Ook de speedtest is stabieler en constant op snelheid.. Nu nog wachten tot glas volledig afgemonteerd is hier. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Marsjee op 07-10-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Marsjee schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:52:
[...]

Ik heb sinds vandaag KPN actief, maar zou officieel 10oktober over gaan. Op de doos van de BOX12 zat een sticker met de datum wanneer het zou werken. Dus toch iets eerder.

Mega blij dat ik bij Ziggo weg ben, zelfs deze 200/30 verbinding meer "snappie" met browseren en verder zelfde externe DNS van quad9. Nu nog wachten tot glas volledig afgemonteerd is hier. :+
oh spannend. en je hebt de modem vandaag pas binnen gehad? ik kan nu niet wachten tot morgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Farabi schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:54:
[...]

oh spannend. en je hebt de modem vandaag pas binnen gehad? ik kan nu niet wachten tot morgen :P
Nee dat niet, volgens mij had ik hem 1oktober in huis... maar iig, er zou een sticker op de doos moeten zitten met de datum vanaf wanneer je het kan aansluiten. Officieel stond ik op 10 Oktober, echter kan ik het niet meer terug vinden in de mail, dus 100% zeker ben ik er niet van :F

**Heb het modem wel de 1e dag aangesloten meteen om te testen, kreeg toen geen DNS servers door, dus het werkte niet.. ik denk een 15minuten later gingen alle lampjes op het modem uit en niet meer aan.. Alsof ze van afstand zagen dat ik al aan het aansluiten was en even op de rode knop drukte 8)7 :+

[ Voor 23% gewijzigd door Marsjee op 07-10-2021 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
Muis666 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:22:
[...]

Dus kabel rechtstreeks van Experiabox naar settopbox? (Geen switches?)
En geluid rechtstreeks van settopbox naar tv? (Geen versterker / soundbar?)
Ja, Experiabox via ethernet rechtstreeks naar settopbox (ZXV8001).
Geluid gaat via optische kabel naar Sonos Playbar welke ook via ethernet is aangesloten. Maar het geluid lijkt niet de oorzaak, want Netflix via de TV-app o.i.d. of gewoon radio luisteren is zonder de haperingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
Jeroenvde89 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:25:
[...]

Geluid gaat via optische kabel naar Sonos Playbar welke ook via ethernet is aangesloten. Maar het geluid lijkt niet de oorzaak, want Netflix via de TV-app o.i.d. of gewoon radio luisteren is zondere haperingen.
Kun je ook testen met het geluid gewoon via hdmi via je tv luidsprekers?

Haperingen komen wel eens voor, maar dan is het vaak IGMP gerelateerd en geldt het voor zowel beeld als geluid. Aangezien bij jou alleen het geluid hapert, verdenk ik toch dat het probleem in de Sonos zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
Muis666 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:31:
[...]

Kun je ook testen met het geluid gewoon via hdmi via je tv luidsprekers?

Haperingen komen wel eens voor, maar dan is het vaak IGMP gerelateerd en geldt het voor zowel beeld als geluid. Aangezien bij jou alleen het geluid hapert, verdenk ik toch dat het probleem in de Sonos zit...
Dat kan ik testen, maar ik snap dan niet wat het voordeel is. Ik kan alles doen namelijk, Netflix, Prime, YouTube, Battlefield 2042 etc. etc., zonder haperingen. Als ik vervolgens via het KPN kastje bepaalde zenders aanslinger krijg je opeens haperingen in het geluid (en wellicht beeld, maar dan onzichtbaar).

Dan moet het toch wel aan de settopbox (of iets gerelateerd) liggen of ben ik nou gek? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alhoewel wij dan geen glasvezel hebben, zijn we toch overgestapt naar KPN bij ziggo weg, nog goedkoper ook en voordelen verdwijnen toch al bij ziggo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 17:21
* grote_oever komt tot de conclusie dat 1gbit internet best overkill is. Ik heb moeite om normaal over de 500mbit te komen. Nu download ik de hele avond maar Doom via Steam. Want Steam is de enige die zonder problemen de volle bandbreedte pakt :) Heerlijk deze luxe problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilja Meijer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-08 12:58
Jeroenvde89 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:25:
[...]

Geluid gaat via optische kabel naar Sonos Playbar welke ook via ethernet is aangesloten. Maar het geluid lijkt niet de oorzaak, want Netflix via de TV-app o.i.d. of gewoon radio luisteren is zonder de haperingen.
Als je Sonos via ethernet aansluit, moet je de wifi optie op de Sonos handmatig uitschakelen. Dit kan een loop en je netwerk veroorzaken, als gevolg dat tv het soms niet meer doet door overbelasting van het netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Jeroenvde89 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:37:
[...]

Dat kan ik testen, maar ik snap dan niet wat het voordeel is. Ik kan alles doen namelijk, Netflix, Prime, YouTube, Battlefield 2042 etc. etc., zonder haperingen. Als ik vervolgens via het KPN kastje bepaalde zenders aanslinger krijg je opeens haperingen in het geluid (en wellicht beeld, maar dan onzichtbaar).

Dan moet het toch wel aan de settopbox (of iets gerelateerd) liggen of ben ik nou gek? :P
Samenvattend: je hebt geluidsissues bij live tv zenders via de STB maar niet zodra je via die STB Netflix, Prime etc gebruikt? En ook niet als je radiozenders kiest via die STB?

Dan heb ik nog 1 testje om de STB als schuldige aan te wijzen: kies een live zender waarop je die geluidsproblemen hoort en wacht tot het optreedt. Pauzeert dan de uitzending voor 30 seconden of zoiets en speel dan weer door. Ga NIET terug naar de live uitzending.

Achtergrond: de TV zenders werken met multicast als je live kijkt. Kijk je terug of met een pauze dan wordt het unicast streams. Als dat helpt dan weet je zeker dat het in de STB zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

grote_oever schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:59:
* grote_oever komt tot de conclusie dat 1gbit internet best overkill is. Ik heb moeite om normaal over de 500mbit te komen. Nu download ik de hele avond maar Doom via Steam. Want Steam is de enige die zonder problemen de volle bandbreedte pakt :) Heerlijk deze luxe problemen.
Begrijp je helemaal:
Van 50 naar 100 naar 200 en vervolgens naar 500. Sinds paar weken weer op 200 en zelfs nu denk ik ga terug naar 100.
Bij grote games via PlayStation store is snelheid wel handig maar voor de rest heb ik het niet nodig. Bij mij is 100 ook enige die meer levert als ik naar MBs kijk. 50 gaf 6MB. 100 gaf 15MB. 200 is nu 25MB. 500 gaf 60MB bedraad. Via WiFi 55MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satfreak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-07 16:11
Hopelijk vanaf 20 oktober klant bij KPN.
Ik gebruik een eigen modem FritzBox 5490 rechtstreeks op het glas zonder NT.

Nu kreeg ik een mail dat de monteur langs moet komen.
Voor mij hoeft dat niet,...want FritzBox ondersteund KPN met de nieuwste firmware 07.27

Dus KPN gebeld en mijn verhaal gedaan,...antwoord: De monteur belt u voor zijn komst.
Vertel hem de situatie dat het niet nodig is !!

Wat zou deze monteur in mijn meterkast moeten doen ? Zo wit KPN doosje plaatsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Satfreak schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 20:47:

Voor mij hoeft dat niet,...want FritzBox ondersteund KPN met de nieuwste firmware 07.27

Dus KPN gebeld en mijn verhaal gedaan,...antwoord: De monteur belt u voor zijn komst.

Wat zou deze monteur in mijn meterkast moeten doen ? Zo wit KPN doosje plaatsen ?
Dat kan wat verschillende redenen hebben.
Je hebt nu glasvezel via een andere operator bijvoorbeeld, Glasoperator (T-Mobile) of Cambrium (Tweak, Freedom).
Dan moet je worden omgepatcht en komt de monteur mogelijk ook een NT plaatsen (die dan dus niet nodig is).

Of je hebt nu via een WBA provider met een snelheid van 100Mbit of lager en je gaat straks bij KPN naar 200Mbit of hoger.
In dat geval moet je ook worden omgepatcht, mogelijk dat een monteur dat komt checken en ook eventueel een nieuwe NT meebrengt (die dan in principe ook niet nodig is).

En wellicht zijn er nog meer/andere redenen.
Maar daar kom je dan vanzelf achter en misschien komt de beste man inderdaad voor niets, maar dat lijkt mij geen man overboord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-09 20:58

Maakt niet uit naar welke provider je gaat, een monteur plannen ze altijd in. 1x had ik een monteur, die wierp even een blik in de meterkast en was weer weg. De volgende is niet eens langskomen na hun belletje. Dus idd gewoon laten staan voor als er toch iets mis gaat en anders precies wat KPN al aan geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:23

Mr. Freeze

¡GO!

Maar als je er wat langer over nadenkt is het misschien niet zo een gek idee om toch een Genexis of wat dan ook te laten plaatsten. Als je 5490 kapot gaat kan je niet zomaar een andere router plaatsen. Als je gewoon een kastje hebt waar je een ethernetkabel in kan prikken heb je veel meer keuze in routers.

Ik neem aan dat de 5490 ook gewoon een Lan poort heeft voor internet?

Is maar een idee hoor, straks wil je een andere router en dan loop je opeens tegen kosten op voor het achteraf plaatsen voor een glasvezelkastje.

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satfreak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-07 16:11
Als mijn 5490 kapot gaat koop ik een nieuw modem met een SFP poort. Gelijk lekker rechtstreeks op het glas. Bevalt erg goed zonder een NT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:11

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Satfreak schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 08:30:
Als mijn 5490 kapot gaat koop ik een nieuw modem met een SFP poort. Gelijk lekker rechtstreeks op het glas. Bevalt erg goed zonder een NT.
Idd hier ook. Weg met die extra stekker in de meterkast.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
Barre73 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 20:34:
[...]

Samenvattend: je hebt geluidsissues bij live tv zenders via de STB maar niet zodra je via die STB Netflix, Prime etc gebruikt? En ook niet als je radiozenders kiest via die STB?

Dan heb ik nog 1 testje om de STB als schuldige aan te wijzen: kies een live zender waarop je die geluidsproblemen hoort en wacht tot het optreedt. Pauzeert dan de uitzending voor 30 seconden of zoiets en speel dan weer door. Ga NIET terug naar de live uitzending.

Achtergrond: de TV zenders werken met multicast als je live kijkt. Kijk je terug of met een pauze dan wordt het unicast streams. Als dat helpt dan weet je zeker dat het in de STB zit.
Radio gaat ook goed.

Jouw test uitgeprobeerd op 661; haperingen met live, 30 seconden gepauzeerd, weer afspelen, en weg zijn de haperingen :9.

Het zit ‘m dus sowieso in de STB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35
Satfreak schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 08:30:
Wat beviel er dan niet aan de NT? Of is het inderdaad gewoon een stekker minder? Ik ben namelijk ook in de markt voor een nieuwe router ter vervanging van mijn v10a en had vooralsnog mijn zinnen gezet op een Fritz!box 4040 aangezien ik toch geen telefonie gebruik.

Enerzijds heb ik ook het liefst zo min mogelijk kastjes en bijbehorende stekkers maar een 5530 is wel een dikke 100 euro duurder dan een 4040.

specs

Pagina: 1 ... 53 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen